نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا

نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3

امیر هادی پور
۰۰:۲۰ ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا

خود را آماده کنید، زیرا قرار است سازندگان کرایتک به طور جدی سیستم PC شما و قدرت کنسول هایتان را آزمایش کنند. Crysis همواره به گرافیکش زبانزد خاص و عام بوده، حتی سخت ترین منتقدان بازی هم گرافیک آنرا فوق العاده می دانند و با گذشت حتی چندین سال از انتشار کرایسیس ۲ همواره بازیبازان و منتقدان گرافیک بازی ها را با آن مقایسه می کنند. شاید اینبار واقعا قرار است کارت گرافیک شما ذوب شود!

نام بازی: Crysis 3
سازنده: Crytek
ناشر: Electronic Arts
سبک: First-Person Shooter
پلتفرم: PC|PS3|Xbox360
تاریخ انتشار: ۱۹ February 2013

باکس آرت (Box Art) بازی:

باکس آرت رسمی

باکس آرت رسمی

مقدمه ای مختصر برای آشنایی بیشتر با این سری و سازندگان آن:
مطمئنا هیچ بازیبازی در جهان نیست که نام و آوازه ی استدیوی کرایت را نشنیده باشد! کرایتک در سال ۱۹۹۹ توسط سه برادر آلمانی-ترکیه ای به نام های Yerly Cevat ،Yerly Avni و Faruk Yerly تاسیس شد. این سه برادر آلمانی که به برادران یرلی مشهور هستند، سال ۲۰۰۴ با Far Cry و سال ۲۰۰۷ با یک IP که امروزه آن را ابرغول گرافیک صنعت بازی های رایانه ای می دانند، جهان را مجذوب هنر گرافیکی خود کردند، مطمئنا این گرافیک هر کسی را مجبور به خرید بازی می کرد، اما این بازی فقط گرافیک نداشت، از داستان و گیم پلی کرایسیس به هیج وجه نمی توان گذشت، گرافیک که جای خود دارد! برادران یرلی، با عرضه ی این بازی، تکانی به سبک Shooter دادند. اکنون که بیش از یک دهه از فعالیت این استدیو آلمانی می ‌گذرد تنها یک نگاه به کارنامه درخشان آن‌ها، برای داشتن انتظارات بسیار از بازی جدید این استدیو کافیست!

crytek

Crytek

پایگاه اصلی این استدیو در شهر فرانکفورت آلمان واقع شده است که با شعبه های شهر های سئول (کره ی جنوبی)، بوداپست (مجارستان)، کیف (اوکراین) و شهر هایی چون ناتینگهام و سوفیا تکمیل می شود.این استدیوی بزرگ تا اکنون با ناشران بزرگی در صنعت گیم همکاری داشته است که از بین آنها می توان به Electronic Arts و Ubisoft اشاره کرد. در E3 2011 بود که یوبیسافت پرده از عنوانی که به وسیله ی این استدیو برای یک بازی انحصاری برای کنسول خانگی X360 و هماهنگ با Kinect پرده برداشت که چند وقتی است که خبری درباره ی این بازی به بیرون درز پیدا نکرده و این احتمال می رود که بازی در سال ۲۰۱۳ نیز منتشر نشود!
سال گذشته الکترونیک آرتز و کرایتک از چهارمین عنوان سری کرایسیس پرده برداشتند و به شایعات پایان دادند. ماجرا از Origin – یعنی سامانه فروش دیجیتالی بازی کمپانی الکترونیک آرتز- شروع شد؛ بَنری که به شیوه‌ ای کاملا هوشمندانه تهیه شده بود، حدود یک هفته خبرنگاران را مشغول خود کرد. سپس مدت زمان زیادی نگذشت که یکی از سازندگان در توئیتر خود این موضوع را تائید کرد و اولین نمایش رسمی از بازی بیستم آوریل برخط شد که البته تیزری از تریلر اصلی بازی بود که در تاریخ ۲۴اُم آوریل، منتشر شد.

مگر می شود کسی منتظر انتشار این بازی نباشد

مگر می شود کسی منتظر انتشار این بازی نباشد؟

در تریلر معرفی اولیه Crysis3؛ چند ثانیه ابتدایی بازی به معرفی جو حاکم بر بازی می‌پردازد و نمایشگر تغییرات متعدد موتور قدرتمند CryEngine 3 می باشد. این احتمال وجود دارد که تریلر نمایش داده شده از نسخه کنسولی یا به عبارتی از نسخه X360 گرفته شده است، زیرا در میان صحنه‌های به نمایش در آمده، جملاتی در باب تمجید از این بازی که از زبان نویسندگان مجلات و وبسایت‌ های وابسته به مایکروسافت و X360 است، آمده است. صحنه ابتدایی تریلر که در تیزر بیستم آوریل هم بود، نشان دهنده نمایی از نیویورک محصور در Nanodome و اطراف آن است. نکته قابل توجه ساخت و ساز روی این گنبد است. بیرون از گنبد همه چیز نابود شده است و از ساختمان‌های بزرگ جز مخروبه‌ ای باقی نمانده است. در حد چند فریم نیز نما هایی نمایش داده شد که حاکی از مراحل زیر پوشش شهر نیز دارد که می ‌تواند یکی از آن ۷ محیط متفاوتی باشد که بازیسازان به آن اشاره کرده بودند. مورد دیگری که در تریلر خود نمایی می‌کرد، اهمیت تیر و کمان نانویی است
طبق اطلاعات جدید منتشر شده، Crysis3 پایانی برای این سری به حساب نمی‌آید. مثل اینکه کرایتک هنوز هم برای این سری موفق برنامه‌های فراوانی دارد. با توجه به خلاصه شدن سری Call of Duty به بازی های ساخته شده تحت عنوان Modern Warfare انتظار می رود که به سرعت این سری بتواند با کمی کار بیشتر چه در نویسندگی چه از لحاظ گیم پلی گوی سبقت را از رقبای هم ژانر(Genre) خود برباید. البته این امر به این آسانی ها هم نمی تواند باشد… سال ۲۰۱۳ یکی از داغ ترین سالهای بازی های اول شخص است؛ Crysis 3، BattleField 4، Call of Duty Modern Warfare 4، Bioshock Infinite، Metro Last Light، Homefront 2، Sniper Ghost Warrior و احتمالا Prey 2 و ده ها بازی کوچک و بزرگ دیگر که برای کسب بهترین بازی شوتر سال باید با FarCry 3 رقابت کنند! شاید به اصطلاح PCبازان از همین حالا باید به فکر Mouseهای مقاوم تر باشند!
چندین نظر هم بر علیه این بازی تا اکنون مطرح گشته است که همه ی آنها ساخت قسمت سوم این بازی را بیهوده و تنها برای نشان دادن قدرت موتور نسل سوم CryEngine دانسته اند. البته تا حدودی هم این سخنان تند پیرامون Crysis 3 قابل قبول است. ناشر بازی یعنی Electronic Arts همیشه در تریلر هایی که از بازی های در حال ساخت خود منتشر می کند به دنبال زیاد نشان دادن نقاط مثبت بازی و زوم بیش از حد در آنها -که کاملا طبیعی هست- ، قصد دارد که قبل از انتشار خیال خود را برای درآمدزایی از بازی آسوده کند. این کارشناسان بر این عقیده هستند که در تریلر نشان داده شده از بازی Crysis 3 چه در تریلر گیم پلی E3 چه در تریلر های دیگر منتشر شده از این بازی، سازندگان فقط سعی داشته اند که با به رخ کشیدن گرافیک بازی به استدیو های موتور ساز دیگر مانند Epic Games در اولویت اول قدرت خود را ثابت کنند و دوما بدین وسیله سعی کنند موتور بازیسازی خود را که واقعا هم در گرافیک قدرتمند است را در بین دیگر بازیسازانی که به دنبال خرید این موتور هستند محبوب تر کنند. البته تا حدی هم موفق بوده اند و موفق شده اند قبل از انتشار بازی نظر Ubisoft و سازندگان Sniper را به خود جلب کنند. آنها این حرکت سازندگان را بیهوده میدانند چون اعتقاد دارند که این امکانات اضافه شده به بازی برای عرضه ی یک عنوان مستقل کافی نیست و می توانستند آن را به عنوان یک DLC در اختیار بازیبازان قرار دهند و برای تبلیغات بیشتر پیرامون موتور جدید خود از این ویدئو ها بهره ببرند. شاید برای بیشتر افراد این سخنان منتقدان تا حد زیادی مضحک باشد اما سازندگان بازی هم تا حدی این نظرات را پذیرفته اند. شاید اگر شما هم تریلر های بازی را دیده باشید بیش از این که چیز خاصی از داستان و گیم پلی جدید بازی را بفهمید، فقط گرافیک بازی نظرتان را جلب کرده باشد!

نیویورکجنگلی مدرن

نیویورک؛جنگلی مدرن!

داستان:

داستان بازی سالها بعد از نسخه دوم و در سال ۲۰۴۷ اتفاق می افتد. نیویورک –شهری که داستان بازی در آن به وقوع می پیوندد- توسط گنبدی نانویی (Nonodome) که نیروهای Cell آن را ساخته اند، تبدیل به یک گلخانه عظیم شده است و شرایط لازم برای رشد گیاهان فراهم گشته و در گوشه و کنار بازی بافت ها و درختان جنگلی دیده را به سمت و سوی خود جلب می کند. تمام شهر مدرن چند سال پیش را آب فرا گرفته است، بهتر است بگوییم نیویورک تبدیل به یک جنگل مدرن شده است! ولی هنوز هم امید به زیستن در گوشه و کنار شهر دیده می شود و زندگی همچنان در این شهر تاریک جریان دارد. حال این سوال در ذهن بازیبازان وجود دارد که شخصیت اصلی به دنبال چیست؟ بازیسازان ماهر کرایتک هدف اصلی شخصیت اصلی داستان را به سمت انتقام سوق می‌دهند. بیگانگان تمام بشریت را تحدید می‌کنند، می توانند در یک چشم بر هم زدن کل بشریت را با خاک یکسان کنند. اعمال اشتباه عده‌ای خود فریفته و خودخواه باعث و بانی این بود که اینگونه ابر شهری مانند نیویورک، به ویرانه‌ای دیگر تبدیل شود و همین افراد جاهل بودند که جان و مال بشریت را در خطر نابودی قرار دادند. مثل همیشه این بیگانگانند که خود را شکارچی انسان ها و بشریت می دانند ولی اینبار، ما شکارچی خواهیم بود!
نویسندگی این کار بر عهده استیو هال است. Physco قهرمان Warhead نیز به بازی بازگشته است. داستان قسمت سوم حول محور Prophet Alcatraz می باشد. . او که حالا زندانی تاسیسات Crynet است باید با ماجراهایی عجیبتر رو برو شود و انتقامی که بازیسازان روی آن تاکید دارند سوالی بزرگ را برای ادامه راه شخصیت اصلی داستان ایجاد می‌کند و بازیباز را هرچه بیشتر به دیدن انتهای بازی دعوت می کند.
شما در دنیای بازی باید با بسیاری از دشمنان خود دست و پنجه نرم کنید. دشمنان شما انسان ها و موجودات فضایی هستند. گروه Cell که در Crysis 2 هم دشمن شما بودند، بار دیگر به این سری بازگشته اند و راه شما را برای رسیدن به اهداف شوم خود سد کرده اند. Ceph ها (نام کامل: Cephalopods) هم دیگر دشمنان شما در بازی هستند که به کهکشانی به نام Triangulum (M33) در فاصله چهار میلیون سال نوری با زمین تعلق دارند. در این بار سازندگان گفته اند که :« این موجودات حداقل دو میلیون سال است که در زمین حضور دارند و اولین بار در سال ۱۹۱۹ میلادی طی حادثه ای و توسط ارتش جمهوری کره (Korea Republic)، از خواب طولانی مدت خود بیدار شده اند.» مبارزه با هر یک از دشمنان، استراتژی خاص خود را دارد و استفاده از تمامی قابلیت های خود برای زنده ماندن کاملا ضروری به نظر می رسد.
البته منتقدان Crysis به شدت داستان این بازی را مسخره دانسته اند. که از بین این منتقدان می توان به هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) بازیساز مشهور ژاپنی -که به عنوان یکی از برترین بازیسازان جهان از او یاد می شود- اشاره کرد. او در آخرین مصاحبه ی خود با مجله ی Dengeki PS به شدت این بازی را کوبید و بیان کرد که Crysis یکی از مضحک ترین بازی های تاریخ است که به جز گرافیک چیز دیگری ندارد و داستان و گیم پلی خود را از دیگر بازی ها مانند سری Metal Gear Solid کپی برداری می کند!

psycho

Psycho

گیم پلی:
پیشرفته ‌ترین تکنولوژی بشریت که حال در اختیار شما قرار گرفته است، NanoSuit شما مجهز به پیشرفته ترین سیستم های دفاعی و تهاجمی شده است، البته نباید از این نکته که بیگانگان هم در مقابل شما برگ های برنده ی خود را دارند و از ادوات جنگی جدیدی بهره می‌برند، غافل شد! ادواتی که نظیر آن در دیگر بازی ها انگشت شمار است! بر اساس اظهار نظرات بازیسازان کاربلد کرایتک، جنگ‌ها جای هیچ گونه غفلتی را باقی نمی‌گذارد، مسلما برای زنده ماندن در خرابه های نیویورک به ویرانه‌ای عجیب تبدیل شده است، به تاکتیک و استراتژی مخصوصی نیاز دارید؛ برای مثال به دلیل تبدیل شدن بخشی از بالای شهر نیویورک به یک باتلاق بزرگ نمی توانید از استراتژی خود در بخش های دیگر شهر استفاده کنید؛ وارد نبردهایی می‌شوید که فقط نمی توانید به قدرت خودتان متکی باشید، این هوش و ذکاوت شماست تا به کمک وسایلی که در اختیار دارید و ابزاری که محیط برای شما تعبیه می‌کند، دشمنان را شکار کنید.
انسان‌ها برای نجات خود و در امان بودن به زیر زمین پناه برده‌اند. بازیسازان کرایتک می‌گویند ممکن است شما در فضایی با پوشش گیاهی پیوسته قرار بگیرید، گاهی مجبورید در منطقه‌ ای مرداب مانند در آب راه بروید ، گاهی با پوشش شهری روبه رو می‌شوید که مطمعنا در کاورها به کارتان می‌آیند و بعضی مواقع راهتان را دره ای عمیق سد می کند! شما برای پیش روی در هر کدام از مناطق نیاز به برنامه منحصر به فردی دارید. تکنولوژی حیرت آور بیگانگان، شما را به چالش می‌کشد. پس باید از محیط اطراف خود بهره ببرید.
بیگانگان سریع‌تر سریع ترین موجودات کهکشان هستند و بیش از ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند! مسلما شما اگر می خواهید که پا به پای آن ‌ها در نبرد موفق باشید، نیاز به قدرتی فرا طبیعی دارید. پس اگر می‌خواهید زنده بمانید؛ به نوعی تکنولوژی برتر، چیزی در حد همان تکنولوژی بیگانگان نیاز پیدا می‌کنید. مطمئنا سلاح شما چیزی که به تن دارید، می باشد. NanoSuit بسیار در انجام ماموریت ها به کار شما می‌آید و کمکی بزرگ در طول بازی برای شما خواهد بود. برای مثال شما این توانایی را دارید که به کمک این تکنولوژی جسم‌های بسیار سنگین را بلند کنید و با وسیله ی آنها نقشه هایی برای قتل بیگانگان متجاوز به نیویورک بکشید. بازیسازان Crytek در اینباره می‌گویند:« بازیکنان این بار دسترسی بیشتری به سلاح‌های مختلف دارند و این می‌تواند نقطه عطفی برای یک بازی FPS باشد.» طبق گفته آن‌ها شما بیش از چیزی که فکر می‌کنید به این تنوع نیازمند هستید. البته این تنها در صورتی می تواند راضی کننده باشد که واقعا بازیسازان بر خلاف همیشه به وعده های خود عمل کنند و یک بازی با پتانسیل بهترین شدن مثل Assassin’s Creed III را با بی دقتی به دریای باگ های ریز و درشت تبدیل نکنند!

گیم پلی بازی در یک نگاه

گیم پلی بازی در یک نگاه!

سلاح جدید بازی بسیار کارآمد در دموی E3 به نظر آمد. یک کمان مجهز که می تواند دشمنان مختلف را به راحتی از صفحه ی روزگار محو کند. با انواع تیر هایی که برای آن در نظر گرفته شده، احتمالا پرکاربردترین سلاح شما در بازی است. همچنین تیراندازی با کمان باعث نمی شود از حالت نامرئی خارج شوید، بنابراین برای حرکات تا حدی مخفیانه(!) نیز بهترین گزینه خواهد بود. به صورت کلی این سلاح مجموعه ‌ای پیچیده از قطعات کوچک و ساده می باشد که در کنار یکدیگر اسلحه ای مرگبار را به وجود آورده اند. قطعات و بخش‌هایی که در بین آن‌ها می توان به Limb Bolt، Bow Sight، Cam و Stabilizerاشاره کرد. این سلاح ، در عین سادگی می‌تواند بسیار مخرب باشد.

crysis3 crossbow

Crysis3 Crossbow

با توجه به بازگشت سری به اصالت Sand Box (بر اساس دیدگاه کارشناسان امر) باید انتظار فضا هایی متنوع و طراحی قدرتمند را داشته باشیم. علاوه بر این با توجه به Sand Box بودن بازی شما با ماموریت‌های فرعی فراوانی رو به رو می‌شوید. کرایتک از فیزیک بهبود یافته و منحصر به فرد بازی نیز می‌گوید که با توجه به توانایی به اثبات رسیده ی بازیسازان کار کشته این شرکت دور از ذهن نمی‌باشد. اطلاعات دیگری خبر از بازگشت مخلوقات عجیب و غول‌پیکر به بازی را می‌دهند. شما می‌توانید سلاح‌ بیگانگان را هک کنید و از آن به نفع خودتان بهره ببرید.
در گیم پلی نمایش داده شده در E3، مأموریت ما خاموش کردن یک موتور عظیم در منطقه است که حرارت آن بالا رفته و ممکن است در اثر آن انفجار صورت بگیرد. با کمی پیشروی، دشمنان به ما حمله می کنند و مبارزه آغاز می شود. بازی نسبت به بازی های پیشین سری روان تر شده و این امر کاملا محسوس است و روی تیراندازی نیز جذاب تر کار شده است. اسلحه ای که شخصیت اصلی داستان در دست دارد، مدل پیشرفته تری نسبت به یکی از تفنگ های معروف نسخه دوم است، که تیر آن خیلی نیرومند تر گشته است.
با استفاده از Maximum Power همچنان می توانیم از ارتفاع های بلندتری بپریم و در عین حال آسیبی نبینیم! در این تریلر به نمایش در آمده هنگامی فرا می رسد که Prophet موتور مورد نظر را یافته است و می خواهد قبل از رسیدن دشمنان آن را نابود کند. در حالی که صدای دشمنان نزدیک و نزدیک تر می شود، شخصیت با استفاده از قدرت Nano Suit میله های نگه دارنده موتور را نابود می کند. در حالیکه همه چیز در حال نابودی است، از پله ها بالا می رود و دشمنان را یکی پس از دیگر تسلیم می کند. افکت های دود، جرقه و آتش بسیار زیبا به نمایش کشیده شده اند. در دموی بازی در E3 در حالی که شخصیت اصلی در حال سقوط آزاد به درون آب بود، یک قابلیت با دکمه B (در نسخه X360) به نام Air Stomp مشاهده شد که به نظر به وسیله ی آن می توانید با قدرت بر زمین فرود بیایید و دشمنان اطراف را نابود کنید.
محیط های بازی به مراتب گسترده تر از قبل هستند و برای رسیدن به یک نقطه، راه های زیادی دارید. با وجود این مسئله نباید تصور کنید که با یک بازی Open-World رو به رو هستید که می توانید آزادانه در جای جای محیطش به گشت و گذار بپردازید! تلاش برای بقا در Crysis3 مهم ترین هدف شماست و بازیسازان با محدود کردن دسترسی شما به سلاح ها و مهمات آنها، شما را مجبور کرده اند که استراتژی مخفی کاری و نبردهای تن به تن را در پیش بگیرید. در چنین شرایطی، یک انتخاب اشتباه در مسیر پیشروی شما به سوی هدف نهایی خود، می تواند به بهای مرگتان باشد و به راحتی تمامی زحمت های که در مرحله کشیدید بر باد رود! البته سازندگان تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا بازیباز بتواند با خیال راحت دست به انتخاب بزند و در انتخاب های سرنوشت ساز خود دچار تردید نشود. توانایی دویدن نامحدود در شماره‌های قبلی این سری، به صورت محدود وجود داشت و همین محدودیت در بسیاری از مواقع سد راه بازیبازان می ‌شد، خوش ‌بختانه در Crysis3 ، این مانع هم از سر راه برداشته شده است.
Crytek اخیرا اقدام به انتشار یک مجموعه تریلر (Trailer) از گیم پلی بازی نموده است که عجایب هفت گانه Crysis3 نام دارند! در این مجموعه ۷ قسمتی، علاوه بر به رخ کشیدن محیط های متنوع و زیبای بازی، سلاح ها وقدرت های شخصیت اصلی نیز به بازیبازان معرفی می شوند. همان طور که گفتیم تبلیغات، همیشه برای کرایسیس به منظور تبلیغات بیشتر گرافیک برای جلب کردن نظر بازیسازان و افراد مختلف دیگر برای خرید حق بازیسازی از موتور CryEngine می باشد، اما تماشای آنها واقعا عطش هواداران را برای تجربه Crysis3 افزایش می دهد و تا حدی نیز بازی را به بازیبازان معرفی می کند. هموراه کرایسیس برخی از استاندارد های این ژانر (Genre) را ارتقا داده است و حتی پس از چندین سال و ماه پس از عرضه آنها، وسیله ی سنجش دیگر بازی های هم سبک خود بوده اند.

crysis3 multi player beta

Crysis3 Multi-Player Beta

بخش Single-Player این بازی به تنهایی می تواند انقلابی در سری بازی های Crysis می باشد، اما بخش چند نفره (Multi-Player) بازی که در نسخه های قبلی تا حدی افتضاح بود و اصلا با گیم پلی بازی همخوانی نداشت، در این نسخه با ظاهری جدید و به مراتب جذاب تر بازگشته است. وجود تنوع در اسلحه، امکانات، قابلیت های Nanosuit، محیط ها و نقشه های مختلف در بازی و… از جمله قابلیت هایی هستند که جذابیت این بخش را برای بازیباز ها تضمین می کنند. به نظر می رسد EA قصد دارد این بخش را متفاوت با بازی های پیشین این سری عرضه کند.

گرافیک:
موتور منحصر به فرد Crytek کم کم به جشن ده سالگی خود نزدیک و نزدیک تر می شود. CryEngine 2 در زمان خودش واقعا هر بیننده‌ای صاحب نظری را به تحسین وا داشته است. Fox Engine هیدئو کوجیما، Frosbite 2 که متعلق به همین EA هست و Unreal Engine 4 که مهم ترین و توانا ترین رقیب کرایتک در جنگ موتور های بازی تا این لحظه می باشند، تمام عزم خود را برای گرافیکی ماورای تصور کارشناسان آماده کرده اند.
Crysis در سال ۲۰۰۷ به تور انحصاری برای کامپیوتر های شخصی (PC) منتشر شد. نسخه نخست این بازی از چنان جلوه های بصری ای بهره می برد و از چنان کیفیتی برخوردار بود که تا سالیان سال پس از انتشار، برای محک زدن قدرت کارت های گرافیک مورد استفاده قرار می گرفت! محیط یک جزیره استوایی، با تمام ویژگی های جغرافیایی آن و همانطوری که در واقعیت می باشد، به شکلی باور نکردنی توسط بازیسازان استدیوی Crytek خلق شده بود. نورپردازی فوق العاده و عبور زیبای نور خورشید از لابه لای برگ درختان و بافت تحسین برانگیز و واقعی آب دریا، تنها مثال های کوچکی از قدرت تحیر برانگیز CryEngine هستند. ولی این بازهم تمام زیبایی این سری نبود و بازیسازان کرایتک، با قرار دادن بازی باز در محیطی برفی و یخ زده، بار دیگر صاحب نظران این صنعت را به تحسین وا داشتند.

گرافیکی زیبا

گرافیکی زیبا

کرایتک برای Crysis 3 برنامه ویژه‌ای دارد. با این که بازی همچنان از CryEngine 3 استفاده می کند، اما پیشرفت در تمام جنبه های آن به وضوح دیده می شود. کیفیت بافت ها بسیار بهتر از کرایسیس ۲ است و به ادعای سازندگان، Crysis 3 بر روی رایانه های شخصی به سیستمی بسیار قوی نیاز خواهد داشت و برای کنسول ها نیز توانی برای دستگاه باقی نخواهد گذاشت! سازندگان به وضوح گفته اند که PC شما ذوب خواهد شد! کرایتک با گرافیکی که در دو نسخه قبل به رخ همگان کشید، نشان داد توانایی ‌های انکار ناپذیری در بهره بردن از موتور قدرتمندش دارد، همانطور که گفتیم بازیهای بسیاری بر پایه Cry Engine ساخته شده اند که هیچ وقت نتوانسته اند قدرت های واقعی این موتور را مثل کرایتک به رخ بکشند، شاید هم هنوز قدرت واقعی نسخه سوم CryEngine هنوز بر کسی آشکار نشده، بالاخره رقابت بازیسازان بسیار پیچیده تر از این حرفاست! آن‌ها می‌گویند، این بار با فضایی به مراتب خیره کننده تر و به یاد ماندنی تر را در سطحی به مراتب جدیدتر و بالاتر از بازی های هم نسل خود برای نسخه سوم موتور قدرتمند شان به تصویر می کشند. آن طور که از سازندگان کرایتک شنیده شده، آنها قصد دارند ایرادات نسخه‌های کنسولی در بازی های قبلی این سری را بهبود ببخشند. در تریلر های به نمایش در آمده سازندگان بیشتر قصد نشان دادن گرافیک فرا نسلی(!) که تا کنون دیده نشده است هستند که کاملا این هدف آنها از مصاحبه های آنها قابل تشخیص است و اولین چیزی که چشم ما را به خود خیره می کند، نورپردازی قوی بازی است. با شلیک هر گلوله افکت فوق العاده زیبایی از جرقه های آن و ایجاد نور در محیط و سایه را می بینیم.
همانطور که به توضیح بیشتر بخش گیم پلی با استفاده از اطلاعات قابل برداشت از تریلر به نمایش درآمده در E3 پرداختیم، خوب است در این بخش هم بخشی از گرافیک بازی را که در دموی به نمایش درآمده دیدیم تفسیر کنیم. در محیط ما ساختمان ها را از نزدیک شاهد هستیم. Draw to Distance زیبای بازی چیزی جز تحسین برای منتقدین باقی نگذاشته است. ناگهان یک هلیکوپتر نزدیک می شود و با شلیک پی در پی باعث پرت شدن Prophet -شخصیت اصلی بازی- از پله ها می شود. حال نوبت به سلاح جدید و قوی کرایسیس ۳ است. یک تیر و کمان پیشرفته که انواع و اقسام شلیک ها را می توانید با آن تجربه کنید. Prophet نوعی تیر که بعد از مدتی منفجر می شود را با استفاده از آن به داخل کابین هلیکوپتر، شلیک می کند و هلیکوپتر در حالی که در حال فاصله گرفتن است، منفجر می شود. در ادامه، Prophet از بالای پشت بام به داخل آب می پرد.
Prophet شناکنان به ساختمان روبرو می رود و با گذاشتن چند بمب در آنجا آماده آتش بازی می شود. باز هم دو هلیکوپتر به ما نزدیک می شوند و شروع به تیراندازی می کنند، به نظر می رسد در هر مرحله باید شاهد مبارزه ی Prophet با چندین هلیکوپتر باشیم! وقتی هلیکوپترها بر سطح آب می رسند، افکت باد آن ها بر آب و بلند شدن آب واقعاً خیره کننده، بی نظیر، خیلی طبیعی و واقعی جلوه می کند.
پک های فروشی که تا اکنون برای بازی تایید شده اند:

stalker pack

Stalker Pack

Stalker Pack: شامل نسخه کامل بازی به همراه تمامی محتویات نسخه Hunter Edition و همچنین محتویات ویژه ای برای بخش چند نفرهمی باشد. یکی از محتویات جالب این پک شاتگان (Shotgun) نیمه اتوماتیک کشنده است که سازندگان درباره ی آن اینگونه توضیح میدهند:« برای بازیبازانی که دوست دارند طعمه ‌هایشان را در تاریکی و سایه‌ها شکار کنند(!)». این سلاح که تمام قدرتش در فواصل نزدیک خلاصه می شود، همراه با الحاقاتی ویژه همچون صدا خفه کن منحصر به فرد، دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
Predator Pack: این پک مثل نمونه‌ی قبلی حاوی نسخه اصلی بازی، تمامی محتویات پک Hunter Edition و محتویات ویژه ی بخش مالتی‌پلیر می‌باشد. این پک به بازیبازان ها قابلیت دسترسی به سلاحی دستی به نام Feline به همراه Camo مخصوص را می‌دهد. با توجه به سرعت بسیار بالای این سلاح در شلیک ‌های پیاپی و توانایی شلیک مقدار زیادی گلوله با یک فشنگ خود، در فاصله‌های نزدیک بسیار کشنده و موثر عمل می‌کند.
Overkill Pack: این پک نیز شامل نسخه کامل بازی، تمامی محتویات نسخه Hunter Edition و محتویات مخصوص بخش چند نفره می‌باشد. پک Overkill به بازیباز توانایی دسترسی به سلاح Typhoon Assault به همراه قدرت انتخاب شکل و شمایل آن را می‌دهد. این سلاح با عملکرد پنجاه دور بر ثانیه به بازیبازان کمک می‌کند تا منطقه ‌ای همچون دریاچه ای از خون را ایجاد کند.

جمع بندی:
کرایسیس همواره عنوانی شایسته تحسین عام و خاص بوده و از نمونه های موفق در زمینه ی گرافیک بازی های رایانه ایست. ولی همواره مخالفانی داشته که حتی معروفیتی به مراتب بیشتر از Crysis داشته اند -مثل Hideo Kojima-. در حقیقت نیز کرایسیس هیچ وقت تغییری در زمینه های غیر گرافیک نداشته یا آنقدر کم بوده که اصلا به یک بازیباز عادی هم آن را تشخیص نداده است، در این بازی یعنی نسخه سوم بازی پرطرفدار Crysis آن هم مخصوصا در کشوری چون ایران -که برای بیشتر بازیبازان و بازیسازان گرافیک از همه مهم تر است و مهم ترین دلیل PCباز ها برای نخریدن کنسول ها هم گرافیک کنسولی می باشد- ،باز هم گرافیک حرف اول و آخر را می زند. ولی جدا از این مسائل، کرایسیس ۳ می تواند حتی بهترین شوتر ۲۰۱۳ نیز باشد و دست یابی به آن هم زیاد دور از انتظار نیست. به شخصه بسیار مایلم که گرافیکی را که سازندگان معتقدند کارت گرافیک شما را ذوب می کند(!) به چه صورت می تواند باشد.
تغییرات خوبی هم در گیم پلی بازی اعمال شده که از بین آنها می توان به قدرت های اضافه شده به NanoSuit شخصیت اصلی -مانند دویدن نامحدود و مانند آن- و اسلحه ی بسیار کارآمد در عین سادگی یعنی تیر و کمان Prophet Alcatraz اشاره کرد. به صورت کلی کرایسیس ۳ جهشی بلندتر و جاه طلبانه تر است که هرکسی با دیدن Trailerهای منتشر شده از آن، شیفته ی آن خواهد شد. کرایتک خیلی خوب بلد هست که از موتور خود استفاده کند، روشی که دیگر سازندگان از آن بی خبرند!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا
نیویورک در آغوش درختان| پیش نمایش Crysis 3 - گیمفا