این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

هرچند که این روزها کنسول‌ها به صرفه تر به نظر می‌رسند و بازی کردن با آن‌ها دردسرهای کمتری نسبت به بازی کردن با رایانه‌های شخصی دارد، اما هنوز PC کاربران ثابت خودش را دارد.  هر چه قدر که امثال God of War و Red Dead Redemption بدرخشند، کماکان برخی بازی بازان پی سی را پلتفرمی بهتر برای بازی کردن می‌دانند. در حدی که حاضرند از انحصاری‌های بزرگ سونی و همین طور برخی بازی‌های انحصاری Xbox One بگذرند اما PC باز بمانند. خب حقیقت این است که پی سی هم بازی‌های متنوع خاص خود را دارد که شاید مثل انحصاری‌های سونی غوغا نکنند و تک تک جوایز را نتوانند از آن خود کنند، اما کاربران خود را دارند. بازی‌های استراتژیکی مثل سری Total War، Civilization و Stronghold اگرچه از لحاظ محبوبیت و معروفیت قابل مقایسه با بازی‌های بزرگ انحصاری روز نیستند اما حداقل مورد توجه کاربران قدیمی رایانه‌های شخصی قرار می‌گیرند. حال شاید برای کاربران کنسولی کمی عجیب یا حتی خنده‌دار به نظر برسد ولی افرادی را می‌شناسم که در کنار کنسول، یک پی سی هم دارند تا به غیر از بازی‌های کرکی، بازی‌های استراتژیک روز را هم از دست ندهند.

نکته مثبت در مورد این گونه بازی‌ها، تنوع و گوناگونی آن‌هاست. این بازی‌ها می‌توانند مدیریت در ابعاد کوچک را یاد بدهند. مدیریت‌ رستوران مثلا! یا حتی مدیریت یک کافه کوچک در کنار ساحل. می‌توانند شما را به دوران جنگ‌های جهانی و یا جنگ‌های صلیبی ببرند. بازی‌های استراتژیک شما را در نقش یک مدیر قرار می‌دهند تا نبردهای بزرگ در بازه‌های مختلف زمانی را تجربه کنید و با مدیریت خود پیروز این نبردها شوید. این بازی‌ها می‌توانند حالت تخیلی به خود بگیرند و کمی فانتزی‌تر شوند. وارد دنیای اهریمن‌ها شوند و شما را با اژدهاها و موجودات خیالی دیگر در یک دنیا قرار دهند. حتی مدیریت خانواده هم چیزی است که در این بازی‌ها به شما آموزش داده می‌شود. سری Sims با بسته‌های الحاقی‌اش در این سبک قطعا پیشتاز است و اکنون محبوبیت بالایی دارد. آن قدر بالا که هنوز هم DLC‌های جدید برای آخرین نسخه‌اش منتشر می شوند و کاربران ثابت بازی هم این دی ال سی‌ها را از دست نمی‌دهند. در مجموع، شاید دیالوگ‌های فلسفی و داستان‌های پیچیده پشت همچین بازی‌هایی نباشد، شاید گرافیک واقع گرایانه و یک گیم پلی انقلابی را نتوانیم در این گونه بازی‌ها تجربه کنیم، شاید اشکمان را درنیاورند و شاید عکس آن‌ها را روی پروفایل‌های خود نگذاریم اما با اعتراف کردن به تمامی این موارد، هنوز هم نمی‌توانیم جایگاه بازی‌های استراتژیک و شبیه‌سازهای مدیریتی در صنعت گیم را زیر سوال ببریم.

استودیو Limbo Entertainment از زمان تاسیس شدنش که به سال ۲۰۰۲ برمی‌گردد تا کنون، نتوانسته بازی قابل توجهی را تحت توسعه قرار دهد. سه نسخه از سری Might and Magic که توسط یوبی‌سافت حمایت شدند تنها بازی‌های این استودیو به حساب می‌روند که البته ابدا بازی‌های بدی نیستند. Tropico 6 آخرین محصول این استودیو است که امروز قرار است مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. از طرفی دیگر، Tropico را می‌توان یک شبیه ساز ایده‌آل دانست. مجموعه‌ای که به طور کلی در آن باید مردم را از خود راضی نگه دارید و در نهایت پیشرفت کرده و پیروز انتخابات شوید. حال برخی در این بازی ترجیح می‌دهند که مردم را واقعا راضی نگه دارند و شهردار یا رئیس جمهور واقعا خوبی باشند، و بعضی ها هم آن روی خبیث خود را نشان می‌دهند و سعی می‌کنند کار خود را با رشوه دادن، دستگیر کردن مخالفان و روش‌های نامناسب دیگر به اتمام برسانند. اگر خوب بازی کنید و واقعا سیاستمدار باشید، در هر دو حالت می‌توانید به موفقیت‌های زیادی برسید. خوشبختانه سری Tropico عموما با بازخوردهای مثبت رو به رو شده و بازیکنان نسخه‌های جدید آن را با اشتیاق بالایی تهیه کرده‌اند. آمار می‌گوید که بیشترین بازیکنان این سری از آلمان، آمریکا و بریتانیا هستند اما حتی در کشور خودمان هم Tropico بازی پر کاربری به شمار می‌رود. Tropico 6 هم سنت همیشگی خود را حفظ کرده و تجربه‌ای مشابه با نسخه‌های پیشین را با کمی بهبود نسبت به قبل به ما القا خواهد کرد. در ادامه گیمفا با نقد و بررسی Tropico 6 در خدمت شما خواهد بود. ما را تا پایان همراهی کنید.

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم که با گیمفا همراه شوید تا به بررسی یکی از بهترین شبیه‌سازهای شهرسازی و مدیریت بپردازیم. عنوانی که از جهات مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در ابتدای راه باید شخصیت خود را شخصی‌سازی کنید. البته این شخصی‌سازی خیلی حائز اهمیت نیست و بازیکن به ندرت خود را در بازی پیدا خواهد کرد. این شخصی سازی شامل نوع پوشش و برخی رفتارهای شخصیتی می‌شود. رفتارهای شخصیتی البته در روند بازی تاثیر مستقیم دارند و به ازای آن‌ها از برخی امتیازات برخوردار خواهید شد. در عین حال، هر نوع شخصیتی برای خود نکات منفی هم دارد و خلاصه توضیحات لازم در این زمینه به شما داده می شود. به عنوان مثال اگر یک شخصیت فاسد داشته باشید، مقدار پولی که به حساب شما واریز می‌شود ۵ درصد افزایش پیدا خواهند کرد و در عوض میزان جرم هم افزایش ۳۰ درصدی خواهد داشت. یکی دیگر از شخصیت‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، شخصیت نرمال است. این شخصیت هیچ تاثیر مثبت و منفی در گیم پلی بازی ایفا نخواهد کرد. خلاصه هر شخصیت مزایا و معایبی دارد که خودتان باید این نکات را سبک سنگین کنید و بعد تصمیم نهایی خود را بگیرید. خوشبختانه بازی در بحث شخصی سازی بد کار نکرده است و کاراکتر شما می‌تواند حالت‌های ظاهری مختلفی داشته باشد. از رنگ و مدل مو و ریش گرفته تا جنسیت و نوع پوشش. در مورد رفتارها نیز صحبت کردیم و از این موضوع هم می‌توان به عنوان یک نکته مثبت یاد کرد. سازندگان رفتارهای متنوعی را در بازی قرار داده‌اند. جالب این است که تقریبا تمام شخصیت‌های ممکن را در بازی پیدا خواهید کرد. از یک سیاستمدار فاسد گرفته تا یک شخصیت کاریزماتیک و حتی شخصیتی پرکار و یا مهربان که همیشه خود را مقصر می‌بیند. هر کدام از این Trait را در ادامه روی بازی شما تاثیر خواهند گذاشت پس حتما با دقت زیادی انتخاب‌های خود را انجام دهید. استفاده از یک سیستم راهنمای جامع می‌تواند علامت‌های سوال زیادی را برایتان برطرف کند. بازی از سه بخش Tutorial، Missions و Sandbox تشکیل می شود. در خیلی از بازی‌ها، بازیکن ترجیح می‌دهد که بخش آموزشی را کنار بگذارد و یک راست به سراغ بازی اصلی برود. این بزرگترین خطری است که می‌تواند جذابیت و محبوبیت بازی را برایتان تهدید کند. منوی ساختن شهر متاسفانه نسبت به قبل گیج کننده‌تر شده است. به همین خاطر حتی افرادی که Tropico 5 را به صورت کامل بلد هستند، باید نگاهی به بخش Tutorial بیندازند. در این بخش مشاور شما تمامی آموزش‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. این کار را در قالب مدیریت یک شهر انجام می‌دهید و خبری از متن و ویدئوی آموزشی نیست.

پس از این که ظاهر خود را شخصی‌سازی کردید، نوبت به ویژگی‌های رفتاری می رسد. در مورد این ویژگی‌ها هم بالاتر صحبت کردیم و بعد از آن باید کاخ خود را طراحی کنید. طراحی کاخ نسبت به طراحی شخصیت از اهمیت بیشتری برخوردار است چون بیشتر در دید است. همچنین این بخش بسیار گسترده تر کار شده و هر بازیکن با هر سلیقه‌ای می تواند کاخی متناسب با فانتزی خود طراحی کند. می‌توانید رنگ دیوار را خودتان انتخاب کنید و حیاط کاخ را با سنگ فرش یا چمن و چنین مواردی تزئین کنید. حتی پنجره‌های کاخ هم در این بازی قابل شخصی سازی هستند. به طور خلاصه و در یک کلام، سازندگان دست شما را در این بخش به اندازه کافی باز گذاشته‌اند و محدودیت خاصی مشاهده نمی‌شود. از طرف مقابل، بخش شخصی‌سازی ظاهری کاراکتر هنوز جای پیشرفت دارد. هرچند که می‌توانید روی اکسسوری‌های خود مثل انواع سیگار و پیپ مانور دهید و یا رنگ و مدل مو و ریش‌های خود را انتخاب کنید، اما خبری از تنوع در لباس‌ها نیست. به عنوان مثال، فقط یک مدل کت و شلوار در بازی وجود دارد که آن را هم با نام “مافیا” خواهید شناخت! البته بعدا می‌توانید کراوات یا پیراهن زیر کت را به رنگی که خودتان دوست دارید تغییر دهید. بقیه Outfit‌های بازی شامل لباس‌های آماده‌ای مثل لباس نظامی و لباس تازه فارغ‌التحصیلان از کالج می شوند که شاید جذابیت خاصی برای عموم بازیکنان نداشته باشند. البته برای یک بازی مثل Tropico 6 می‌توان این توجیه را آورد که اصلا بازیکنان قرار نیست کاراکتری که طراحی می‌کند را در بازی مشاهده کند.

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

به دنیای خاص و منحصر به فرد Tropico 6 خوش آمدید! این بار با عنوانی بهتر نسبت به نسخه‌های قبلی طرف هستیم و خوشبختانه این بازی توانسته در حد و اندازه‌های یک شبیه ساز تاپ کار کند. یکی از بارزترین نکات این نسخه نسبت به نسخه قبل، وسعت نقشه بازی است که به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

همان طور که اشاره شد، بازی از سه قسمت Tutorial یا همان آموزشی، Mission که در واقع حالت داستانی بازی است و Sandbox تشکیل می شود. طبیعتا بخش اول فقط به معلومات شما اضافه می‌کند و صفر تا صد بازی را به شما آموزش می دهد. حتما در نظر داشته باشید که بی اهمیت یا کم اهمیت دانستن این بخش و توجه نکردن به آن موجب غیرممکن شدن بازی برایتان خواهد شد. احتمالا بعد از تجربه‏ای فوق العاده سخت از بازی Tropico 6، اصلا دیگر به بازی کردن دوباره آن فکر هم نخواهید کرد. البته این موضوع برای بازیکنان جدید بیشتر اتفاق می‌افتد، قدیمی ترها با سختی بازی آشنا هستند. این نکته را هم باید در نظر داشت که Tropico 6 در سبک خودش شاید رقیب آن چنان جدی نداشته باشد. در واقع شبیه سازهای شهر سازی نسبت به شبیه سازهای جنگی شاید کم تعدادتر نباشند، اما کم طرفدارترند. به همین خاطر قطعا افرادی که Stronghold و Total War و Company of Heroes را بازی کرده‎ اند خیلی بیشتر از افرادی هستند که به سراغ Tropico، Dinner Dash و امثالهم می روند. طی چندین سال اخیر شبیه‎سازهای موفق زیادی را در سبک استراتژی تجربه کرده‏ایم. تیر ماه سال گذشته با نقد و بررسی عنوان Frostpunk در خدمت شما بودیم و حدودا سه ماه بعد دی ال سی آن را تحت عنوان the Fall of Winterhome مورد بررسی قرار دادیم. فراست پانک یکی از برترین شبیه سازهای بقای چند وقت اخیر بود که با به تصویر کشیدن فضایی منحصر به فرد و همچنین ارائه داستانی تقریبا نوآورانه و مواجه کردن بازیکنان با دو راهی‌های سخت و چالش برانگیز توانست هم نظر گیمفا را جلب کند، هم نظر دیگر سایت‎های گیم معتبر خارجی و همچنین نظر مثبت بازیکنان را. در مورد داستان، خب Tropico 6 و یا حتی نسخه های دیگر تروپیکو هیچ شباهتی به فراست پانک و بسته های الحاقی اش ندارند. در واقع اساسا تروپیکو از یک داستان قدرتمند بهره نبرده است و تقریبا در تمام نسخه‎های بازی شما با یک فضای کلی طرف هستید. البته تغییراتی مثل ورود و خروج و بازگشت برخی کاراکترها را در بازی شاهد بوده ایم ولی حتی شخصیت‌ها هم به قدری مهم نیستند که بتوانیم آن ها را به خاطر بیاوریم. بازی شما را در دو راهی‌های زیادی قرار می‌دهد، دو راهی‌هایی که رفتن یکی از راه‌ها حمایت یک حذب را برایتان به ارمغان خواهد آورد و حذبی دیگر را ناامید خواهد کرد. به عنوان یک مسئول عالی رتبه و کسی که حداقل در جزیره حرف اول را می‌زند، می‌توانید یک فرد شریف باشید و یا می‌توانید دست به کارهای غیر قانونی بزنید.

بازی Tropico 6 را می‌توان یک شبیه ساز واقعی مدیریت و شهرسازی دانست، چرا؟ چون در آن همه چیز تحت کنترلتان است. از صادرات گرفته تا اضافه کردن خانه و ساختمان‌های مسکونی و ایجاد شغل برای مردم و موارد دیگر. برای شروع، کار شما این است که حداقل نیازها را تامین کنید. باید ابتدا زمین زراعی بسازید و مشخص کنید که این زمین قرار است روی چه محصولی کار کند. از شکر گرفته تا ذرت را می‌توانید تولید کنید و به شکل‌های مختلف از این محصولات استفاده کنید. ساده‌ترینش هم صادر کردن آن است. برای مناطق مختلف جزیره باید جاده بسازید. ساختمان‌هایی که به جاده راه ندارند نمی‌توانند به موفقیت شما کمک زیادی کنند. باید به لحاظ اقتصادی خوب کار کنید و در عین حال مردم را راضی نگه دارید. ایجاد راه و جاده، راه اندازی ساختمان‌های کشاورزی و ایجاد دفاتر حمل و نقل اساس موفقیت شما در بحث اقتصاد خواهند بود. در درجات بعدی هم می‌توانید معادن مختلف بسازید، ایستگاه مترو راه اندازی کنید و برای ماهی گیران هم محیطی مناسب ایجاد کنید. با این وجود همه چیز اقتصاد نیست. می‌توان گفت که Tropico 6 یک بازی تک بعدی نیست. سازندگان مکانیزم‌های زیادی را در بازی خود گنجانده‌اند و بدین ترتیب شما با عنوانی طرف هستید که برای درک آن باید زمان زیادی را صرف کنید. در بالای صفحه سمت راست، میزان خوشحالی مردم را می‌توانید مشاهده کنید. سعی کنید که این خوشحالی را ۷۰ به بالا نگه دارید. ساختن خانه‌های کوچک و بزرگ و همچنین مراکز تفریحی مثل خانه اپرا و تئاتر نیز به بالا رفتن این عدد کمک خواهند کرد. روی هر یک از NPC‌های بازی که کلیک کنید، اطلاعات جامعی از وی را دریافت خواهید کرد. اطلاعاتی که شامل شغل، وضعیت تاهل، میزان خوشحالی و تمامی نسبت‌های خانوادگی وی می شوند. اگر احیانا مخالفی دارد، می‌توانید با رشوه دادن وی را حداقل برای مدتی طرفدار خود کنید. می‌توانید هم مستبد باشید و طرف را به زندان بیندازید و یا حتی بکشید که البته برای مورد دوم باید زیرساخت‌های لازم را از پیش فراهم آورده باشید. مدیریت کامل مردم و کارخانه‌ها بر عهده شما خواهند بود. حتی در مزارع و زمین‌های کشاورزی خود می‌توانید کارگرها را اخراج کرده و کارگر خارجی را جایگزین کنید. تک تک این نکات در طول عمر مدیریت شما تاثیر گذار خواهند بود.

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

اگر می‌خواهید رضایت مردم را داشته باشید باید از همه جنبه‌ها به جزیره خود و مردمش برسید. فراهم کردن مکان‌های تفریحی، مذهبی و همچنین ایجاد اشتغال و خانه از مهم‌ترین نیازهای مردم به شمار می‌روند. البته رفته رفته و قدم به قدم شهر را بهبود خواهید داد. مردم به شما به اندازه کافی فرصت می‌دهند و قرار نیست در همان ابتدای بازی از جزیره، یک شهر مدرن و بی عیب و نقص بسازید.

موارد زیادی هستند که روی گیم پلی بازی تاثیرگذار خواهند بود. مردم به وقتش از شما انتقاد خواهند کرد. شاید کار به تظاهرات هم کشیده شود! بالا نگه داشتن درصد خوشحالی مردم و همچنین موفق بودن در اقتصاد را می‌توان بِیس‌ها یا نکات اساسی بازی دانست. البته بعدا برای ایجاد نظم بیشتر در شهر باید به فکر ساخت مراکز نظامی هم باشید. رفته رفته باید همه چیز را تحت کنترل خود در آورید. به صورت مرتب، از سوی شخصیت‌های مختلف بازی آفرهایی را دریافت خواهید کرد. برخی از این آفرها از نظر اقتصادی به شما کمک می‌کنند، برخی هم خوشحالی مردم را به دنبال خواهند داشت. رئیس احذاب مختلف پیش شما خواهند آمد و درخواست‌هایی را خواهند داشت. قبول کردن این درخواست‌ها یا بهتر بگویم، به انجام رساندن این پیشنهادات شاید گاهی اوقات امتیاز اقتصادی نداشته باشد، اما سبب محکم‌تر شدن رابطه شما با حذب مورد نظر می شود و در نتیجه، شما از حمایت آن حذب برخوردار خواهید بود. بعضی از این پیشنهادات و درخواست‌ها برایتان جریمه خاصی ندارند. انجام دادن آن‌ها به موفقیت شما کمک می‌کند و انجام ندادنشان هم تاثیری روی بازی و جزیره نمی‌گذارد. ولی گاهی اوقات در ازای عمل نکردن به پیشنهاداتی که به شما می‌شود به مقدار خاصی جریمه می‌شوید. این جریمه عموما به صورت از دست دادن حمایت مردم و پایین رفتن درصد رضایت آن‌ها خود را نمایان می‌کند. گاهی اوقات هم دو نفر از شما درخواست‌های متناقض دارند. دو راهی‌های سختی که شما را مجبور به انتخاب می‌کنند. در بازی شما با حذب‌های مختلفی سر و کار خواهید داشت. با کلیک کردن بر روی بخش Population ( جمعیت ) می‌توانید آمار مردم جزیره خود را داشته باشید. این آمار شامل وضعیت مالی، میانگین سنی، میزان مرگ و میر و تولد و خلاصه هر چیزی می‌شود که شما به عنوان مدیر یک منطقه به آن نیاز دارید. به عنوان مثال در زیرشاخه Homes می‌توانید تعداد مردمی را مشاهده کنید که خانه‌ای ندارند. یا در بخش Jobs تعداد افراد بیکار جزیره را با تمامی مشخصات فردی پیدا خواهید کرد. همچنین این بخش افراد تحصیل کرده و تحصیل نکرده را هم برایتان جدا می‌کند. میزان خوشحالی مردم به ۹ عامل بستگی دارد. عواملی نظیر وضعیت سلامت جامعه، شغل، تفریح، ایمان و همچنین داشتن خانه‌های مناسب از جمله مواردی هستند که روی رضایت هر یک از افراد جامعه تاثیرگذار هستند. فراهم کردن غذا، خانه و شغل اساسی‌ترین نیازهای مردم به شمار می‌روند و باید سعی کنید که در همان ۱۵ دقیقه اول، این نیازها را برطرف کنید و سپس به سراغ موارد دیگر بروید. با جلو رفتن در بازی خودتان متوجه می شوید که بالا بردن درصد رضایت کلی مردم اصلا کار آسانی نیست و به صورت مداوم برای این مهم باید تلاش کنید. جمعیت شما به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و افراد جوان جایگزین افراد بازنشته می‌شوند. بدیهی است که شاید در ابتدای بازی شما فقط لازم باشد که ۱۰۰ نفر را تامین کنید و بعدا این عدد به ۲۰۰ و ۳۰۰ و حتی بیشتر خواهد رسید. در عین حال روابط شما با خارجی‌ها هم نکته‌ای است که نباید به آن بی توجه باشید. با وجود اهمیت نسبتا بالای این موضوع، ولی باز هم در Tropico 6 همیشه اولویت با مردم جزیره است و قبل از رسیدگی به مسائل خارجی، باید مردم خودتان را تامین کنید!

یکی از نکات مهم بازی Tropico 6 این است که تک تک مردم دغدغه‌های خاص خودشان را دارند. همان طور که بالاتر اشاره کردیم، شما در Tropico 6 می‌توانید جزئی‌ترین اطلاعات هر شخص را مشاهده کنید. حتی با تفکرات وی هم آشنا شوید. در پایین این نقد و بررسی و در باکس نمره، شاید نکته مثبت اول برایتان کمی مبهم باشد. ریزه‌کاری یعنی چه؟! در Tropico 6 جزئیات صرفا حالت فان و یا “بیشتر بدانید” ندارند! این نکته دقیقا خلاف آن چیزی است که در بقیه بازی‌ها می‌بینیم. امروزه بازی‌های زیادی را می‌توان پیدا کرد که با کلیک بر روی هر NPC اطلاعات وی نمایان می‌شوند و دانستن این اطلاعات ابدا روی گیم پلی تاثیری ندارند و فقط حس کنجکاوی شما را برطرف می کنند. در Tropico 6 و حتی نسخه‌های قبلی اما وضعیت کاملا متفاوت است. شما به این جزئیات نیاز دارید تا شهری بهتر بسازید و افراد جامعه را بیشتر بشناسید. با انتقادها مواجه شوید و حتی میانگین سنی مردم را به دست آورید. با ورود به دنیای بازی متوجه خواهید شد که این اطلاعات چقدر مهم هستند و به چه دردی می‌خورند. شناختن افراد جامعه و دانستن مشکلات آن‌ها، شما را تبدیل به یک رهبر خوب، محبوب و موفق خواهد کرد. اگر می‌خواهید دل مردم را به دست بیاورید باید به آن‌ها اهمیت دهید. به غیر از قضیه شهرسازی، مسائل سیاسی زیادی هم در بازی Tropico 6 مطرح هستند. کافی است که خودتان بازی را تجربه کنید تا متوجه منظور بنده شوید. انجام دادن کارهای خلاف قانون هم یکی از مواردی است که بازی روی آن مانور زیادی داده است. در همان مراحل ابتدایی بازی، Tropico 6 به شما یاد می‌دهد که قاچاق هم یک راه مناسب برای پول در آوردن به حساب می‌آید و این اولین کار غیر قانونی است که آن را یاد خواهید گرفت. منوی این بخش هم بسیار گسترده است و توضیح در مورد تمامی موارد آن در حوصله این نقد و بررسی نمی‌گنجد.

به لحاظ هنری می‌توان گفت که سری تروپیکو همواره خوب کار کرده است. فراموش نکنید که این مجموعه متشکل شده از نسخه‌های استراتژیک است و طبیعتا صحبت کردن روی مسائل گرافیکی آن اهمیت پایین‌تری دارد. با این وجود Tropico 6 استانداردهای لازم را رعایت کرده و از این حیث می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. از طراحی ساختمان‌ها بگیرید تا برسید به جاده‌ها و وضعیت نورپردازی بازی. خوشبختانه ترکیب رنگ‌ها یکی از نکاتی است که همیشه مورد توجه سازندگان بوده و روی آن به دقت کار شده است. عنوان Tropico 6 یک بازی تقریبا شاد است و نمی‌خواهد شما را با یک فضای سنگین و اتمسفر تاریک ببرد. در عوض شما را با یک محیط زنده و پویا تنها خواهد گذاشت. از نظر فنی هم به نظر نمی‌رسد که Tropico 6 بتواند با انتقادهای زیادی مواجه شود. البته بسته به سیستمی که با آن بازی می‌کنید و وضعیت کارت گرافیک و صدها مورد دیگر ممکن است با باگ‌های ریز و درشتی رو به رو شوید. با این حال نمی‌توان گفت که Tropico 6 یک بازی پر از باگ است! مثل همیشه هنگام بازی، یک موسیقی در حال پخش شدن است که طرفداران تروپیکو با سبک و سیاق آن آشنایی دارند. این موسیقی سوای صحبت‌های افرادی است که به سراغ شما می‌آیند و برایتان پیشنهادهایی دارند. کماکان کاراکترهای بازی حس شوخ طبعی خود را حفظ کرده‌اند. با این حال می‌توان گفت که نسبت به قبل جدی‌تر شده‌اند و بهتر حرف می‌زنند. خلاصه این که تمامی این عوامل در کنار هم باعث شده‌اند تا Tropico 6 یک بازی سرزنده و سرحال جلوه کند و بازیکن هم به ندرت از آن دل بکند.

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

از نظر گرافیکی Tropico 6 را نمی‌توان ایده‌ال دانست اما حداقل‌ها را فراهم آورده است. در مقایسه با بعضی از بازی‌های هم سبک خود شاید در بحث گرافیک فنی کمی کم کاری کرده باشد ولی در بخش گرافیک هنری این کم کاری را به خوبی جبران کرده است.

خوشبختانه بازی Tropico 6 یکی دیگر از بازی‌هایی است که ارزش تکرار بالایی دارد به شرط آن که آن را بلد باشید. اگر از قبل با این سری آشنایی ندارید در اوایل کار شاید بازی مقداری نیروی دافعه داشته باشد. هر چند که Tropico 6 یک بازی سرزنده و شاداب است ولی این نکته را نباید فراموش کنید که داریم در مورد یک شبیه ساز صحبت می‌کنیم. Tropico 6 وظیفه دارد تا شما را با چالش‌های گوناگون رهبری و هدایت یک شهر یا جزیره و یا حتی کشور آشنا کند. اگر به سراغ چنین بازی می‌روید پس قطعا آماده رویارویی با دردسرهای کشور داری هستید. بخش آموزشی بازی به شما کمک زیادی می‌کند تا سر پای خود بایستید و نکات اساسی بازی را یاد بگیرید اما در نهایت این خود شمایید که باید کمی زحمت و حوصله به خرج دهید و سختی‌های بازی را پشت سر بگذارید. Tropico 6 یک شبیه ساز تمام عیار است که می‌تواند کاربران قدیمی خود را یک بار دیگر راضی نگه دارد و کاربران جدید زیادی را به سمت خود بکشاند. هم اکنون نسخه رایانه‌های شخصی بازی با قیمت ۵۰ دلار در دسترس است و به زودی شاهد نسخه‌های کنسولی ( Xbox One و Play Station 4 ) بازی نیز خواهیم بود.

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Majid گفت:

    به نظرم با توجه به عنوان بازی و سبک شبیه ساز سخت تر شدن در برخی مواقع ممکنه به عمد باشه تا بازی واقعی تر باشه
    بالاخره اگه یه مدیر بیدار باشه گاها با چالش مواجه میشه.

  • R6.Forever گفت:

    بازی جالبیه و به نظرم حداقل از Sim City بهتره ، هر چند که‌ اون قدیمی تره و نباید با هم مقایسه بشن ولی خب تنها بازی قابل قبولی توی این سبک با این قابل مقایسه هست همونه

    • Born To Kill گفت:

      😐 😐 آخه دوست عزیز شما که هیچ وقت TROPICO رو بازی نکردید چرا میاین با عنوان نه چندان قوی ای مثل SIM CITY مقایسش می کنید ؟ ” هر چند که‌ اون قدیمی تره و نباید با هم مقایسه بشن ولی خب تنها بازی قابل قبولی توی این سبک با این قابل مقایسه هست همونه ” 😐 😐 شما تا حالا cities skylines رو بازی کردید؟ یک بازی تقریبا بی نقص دراین سبک هست :yes: بعد میاین میگید تروپیکو تنها بازی ای هست که می تونه با سیم سیتی مقایسه بشه ؟ حتی city life هم از sim city عنوان قوی تری هست. دوستان ای کاش با آگاهی یه کامنتی رو بگذارید 😕

  • بازی تو این سبک فقط یعنی frostpunk یه ذره خنگ بازی در بیاری یدونه معدن ذغال ول کنی یا غذا و دارو و از همه مهم تر گرم نگه داشتن خونه ها یادت بره به فنا رفتی حیف سیستمم خوب بازیش نمی‌کشید وگرنه دنیایی بود

  • AmirRx گفت:

    اول مرسی بابت نقد
    ولی با ی قسمت‌از مقاله مشکل دارم…خود نقد نیس ولی…
    (هرچند که این روزها کنسول‌ها به صرفه تر به نظر می‌رسند و بازی کردن با آن‌ها دردسرهای کمتری نسبت به بازی کردن با رایانه‌های شخصی دارد، اما هنوز PC کاربران ثابت خودش را دارد)
    Wait…what?
    من هم پی سی دارم هم کنسول
    بیا منطقی باشیم
    من تنها دلیلی ک ‌۶سال پیش کنسول خریدم انحصاریاشن…
    ولی ۹۹درصد بازیام و رو پی سی انجام میدم
    صرفه اقتصادی‌ و کیفیت بالاتر…
    ینی‌۲تا دلیل ک مطمعنا همه موقع کنسول خریدن براشون مهمه
    ما تو ایرانیم
    و الان برای خرید ی بازی کنسول باید بین ۳۰۰.۴۰۰تا ۱ملیون پول بدیم
    من ترجیح میدم پولمو صرف چیزای‌مهم‌تر کنم
    و بازیای کرکی بگیرم…بدون دردسر و در ارامش…
    و درمورد انحصاریای پی‌سی…
    واقعا بازیای dota2 و CS…بازی های مولتی‌پلیرین ک هنوز تو کل دنیا‌داره‌مسابقات بین المللی براشون برگذار میشه با کلی جایزه ک‌ب خابم‌نمیشه اونا‌رو دید …البته انحصاریای مایکروسافتم ک‌همه واس پی‌سی میان پس مشکلی نیس
    فقط میمونه سونی …ک واقعا بعضیاشون و بهتره‌بگم اکثرشون عالین…بدون شک…ولی این بازیا ربطی‌ب‌ به صرفه بودن و یا کم دغدغه تر بودن ندارن…
    ینی تنها دلیلی ک رقابت بین کنسول و کامپیوتر و زنده‌نگه میداره انحصاریه
    این چیزیه ک‌همه میدونن و خیلی سادس
    چون کنسولی ک ۶.۷سال پیش منتشر‌شده
    هیچوقت نمیتونه اندازه ی کامپیوتر‌و سیستم خفن حتی هم دوره سال خودشو حریف شه از نظر‌قدرت و کیفیت…
    ایا مخالف حرفای منین؟

این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا
این سیاست کثیف | نقد و بررسی بازی Tropico 6 - گیمفا