انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

گاه پیش‌ می‌آید که سازنده‌ها سعی می‌کنند بازی‌هایشان را هر طور که شده از کلیشه‌ها دور کنند و یک بازی خاص و کم‌نظیر را روانه بازار کنند. این کار عموما دو نتیجه را در پی دارد; یا بازی موردنظر به شکل عجیبی غیر قابل فهم و گنگ و مبهم است و در المان‌های مختلف نظیر داستان، گیم‌پلی و گرافیک لنگ می‌زند یا تبدیل به عنوانی می‌شود که در یک جنبه بسیار قوی هستند، حال اگر بقیه جنبه‌های بازی مشکلات ریز و درشتی هم داشته باشد، آن عنصر مورد نظر سازندگان آنقدر خوب از آب در می‌آید که بازیبازان می‌توانند از مشکلات بازی چشم بپوشند. بازی که هم اکنون قصد نقد و بررسی آن را داریم، Forgotton Anne، خود را به خوبی در دسته دوم جای می‌دهد. با بررسی این بازی متفاوت با ما همراه باشیید.

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

Forgotton Anne

مهم‌ترین چیزی که Forgotton Anne را خاص می‌کند، استایل گرافیکی آن است. طراحی بصری بازی شبیه به انیمه‌های قدیمی است که شبیه به نقاشی‌های کار دست است. طولی نمی‌کشد تا متوجه شوید در رگ و ریشه بازی کیفیت هنری آثار Studuo Ghibli، سازنده آثار فاخری چون When Marine Was Here، در جای جای بازی به چشم می‌خورد. خوشبختانه این مورد اصلا باعث نشده فکر کنید گرافیک بازی صرفا یک تقلید بوده و پتانسیل بازی با چنین کیفیت چشم‌اندازی هدر رفته است; کیفیت بصری بازی با گیم‌پلی و داستان زیبای آن کاملا هم‌خوانی دارد و این ۳ مانند قطعات پازل به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

Forgotton Anne یک بازی داستان محور است که در گیم‌پلی خود، سبک Adventure Puzzle را با Platformer ترکیب می‌کند. داستان بازی در منطقه‌ای به نام Realm اتفاق می‌افتد. جهان بازی جاییست که در آن اشیاء و وسایل گمشده یا فراموش شده در آنجا ظاهر می‌شوند، البته نه به شکل قبلی! هر چیز که گمشده باشد، در Realm بر اساس کاربرد خوب یا بدی که در زمان استفاده توسط انسان‌ها داشته‌اند، شکل جسمانی و شخصیت خاصی پیدا می‌کنند. بازی در ابتدا چیز زیادی را در مورد پیش‌زمینه جهان بازی رو نمی‌کند; از آنجا هم که اصلا دوست ندارم داستان زیبای بازی را اسپویل کنم، فقط تا همین حد بدانید که در قسمتی از بازی آقای بانکو و Anne به Realm می‌رسند و هر یک از آن‌ها تخصص خاصی پیدا می‌کند.

Anne تبدیل به Enforcer شده. در ابتدا وظیفه Anne محافظت از وسایل گمشده در Realm و محدود کردن حرکات آن‌ها می‌باشد. Mr Banku با کمک Anne قصد ایجاد پلی را دارد که Realm را به دنیای واثعی متصل می‌کند تا از این طریق اشیای گمشده به همان فرم قبلی استفاده شوند. در حالی که تقریبا کار ساخت پل به اتمام رسیده، گروهی شورشی علیه بانکو خیزش می‌کند و پل نابود می‌شود. اینجاست که داستان بازی آغاز می‌شود و یک ماجراجویی ناب را شروع می‌کنید. داستان بازی قطعا امتیاز بالایی را می‌گیرد; شخصیت‌‌پردازی‌ها هر کدام از دیگری کاملا متمایز است و دیالوگ‌ها کاملا طبیعی و مفید نوشته شده‌اند. اگر نگران دیالوگ‌های از دست‌ رفته یا نکات یافت نکرده هستید، وجود Journal تمام آن‌ها راذ برطرف خواهد کرد و تقریبا تمام نکات مهم داستان در آن‌جا قابل دریافت است.

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

مهم‌ترین چیزی که Forgotton Anne را خاص می‌کند، استایل گرافیکی آن است. طراحی بصری بازی شبیه به انیمه‌های قدیمی است که شبیه به نقاشی‌های کار دست است. طولی نمی‌کشد تا متوجه شوید در رگ و ریشه بازی کیفیت هنری آثار Studuo Ghibli، سازنده آثار فاخری چون When Marine Was Here، در جای جای بازی به چشم می‌خورد. خوشبختانه این مورد اصلا باعث نشده فکر کنید گرافیک بازی صرفا یک تقلید بوده و پتانسیل بازی با چنین کیفیت چشم‌اندازی هدر رفته است

داستان و مکانیزم‌های گیم‌پلی به شدت با یکدیگر مرتبط هستند. Anima، که حکم همان الکتریسیته را در Realm دارد، نیروی محرکه تمام وسایل در جهان بازیست و اشیاء بی جان را تبدیل به موجودات زنده می‌کند. Anne با استفاده از دستگاهی که به دستش متصل است، می‌تواند Anima را در اشیاء گمشده ایجاد یا آن را از یک وسیله به وسیله‌ای دیگر منتقل کند. وقتی Anima را از یک شیء یا یک ماشین به وسیله دیگری منتقل می‌کنید باید حواستان باشد که شیء نخست نابود خواهد شد و این مورد در معماهای بازی بسیار استفاده می‌شود. بهترین لحظات بازی هم در معماها و تعامل‌های بین شخصیت‌ها گذرانده می‌شود. درست است که اکثر اشیای جاندار به شما با ترس واکنش نشان می‌دهند اما ارزش امتحان کردن را دارند. گاهی صحبت شما با یک چمدان به باز شدنش ختم شود و آیتم‌های مفیدی در آن پیدا کنید.

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

استایل خاص بازی Forgotton Anne در کنار موسیقی و داستان زیبایش، می‌تواند حتی برای غیرگیمرها هم بسیار جالب به نظر برسد و چه بسا این بازی فرصتی باشد برای آنان تا با این صنعت جادویی آشنا شوند

بسیاری از معماهای بازی شما را مجبور می‌کنند از Arca( دستگاه متصل به Anne) استفاده کرده و با تولید برق از معماها عبور کنید. اما کار به این سادگی‌ها هم نیست. شما باید در حل پازل‌ها از دید مخصوصی به نام Animavision استفاده کنید. در این حالت، فضای دایره شکلی اطراف Anne به رنگ آبی درمی‌آید و اشیاء دارای Anima می‌درخشند. اگر دستگاه شما شارژ داشته باشد (این کار با استفاده از Anima Clynderهای موجود در محیط یا اشیای جاندار بازی انجام می‌شود) می‌توانید از برق این اشیاء استفاده کنید. همچنین Anne یک کوله‌پشتی با دو بال دارد که مسافت پرش‌هایش را به شدت زیاد می‌کند، اما لازمه استفاده از این قابلیت شارژ بودن Arca است.

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

معماهای بازی کاملا متعادل هستند; یعنی نه آنقدر آسان هستند که حل کردنشان نیاز به نفکر نداشته باشد و نه آنقدر سخت که به مدت زیاد وقتتان را بگیرند. این معماها در واقع به دلیل تعامل بیشتر بازیباز با بازی طراحی شده و سازندگان نخواسته‌اند با طراحی دشوارمعماها، آن‌ها را در سر راه داستان قرار دهند

معماهای بازی کاملا متعادل هستند; یعنی نه آنقدر آسان هستند که حل کردنشان نیاز به نفکر نداشته باشد و نه آنقدر سخت که به مدت زیاد وقتتان را بگیرند. این معماها در واقع به دلیل تعامل بیشتر بازیباز با بازی طراحی شده و سازندگان نخواسته‌اند با طراحی دشوارمعماها، آن‌ها را در سر راه داستان قرار دهند; هر چه که باشد داستان بازی در کنار گرافیک مهم‌ترین رکن بازی به شمار می‌رود. همچنین تعدادی ماموریت فرعی هم در بازی وجود دارد که مربوط به دست آوردن اشیاء فراموش شده است. تنها هدفی که در انجام آن‌ها وجود دارد، باز شدن پیش زمینه داستان بازی و روشن شدن قسمت‌هایی از داستان زیبای بازیست که اگر نظر من را بخواهید، کاملا ارزشش را دارد.

در بازی کاملا حق انتخاب دارید. این را می‌توانید از همان صحنات ابتدایی بازی بفهمید; انتخاب‌های بازی اکثرا دوراهی‌هایی هستند که در دیالوگ‌ها انتخاب می‌کنیم. در ابتدای بازی اصلا انتظار قهرمان بازی نداشته باشید و شما کاملا در جهت بد خدمت می‌کنید. با گذشت مدتی، Anne تغییراتی کرده و مسلما انتخاب‌ها هم رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند.

بازی در ظاهر یک Platformer دو بعدیست. اما عمق حرکات Anne و حرکات آزادانه او در محیط باعث می‌شود تا بازی را یک عنوان ۲٫۵ بعدی که بسیار به بازی‌های ۳ بعدی نزدیک است در نظر بگیریم. وقتی به سمت Background تصویر حرکت می‌کنید و متوجه می‌شوید حتی آن منطقه هم کاملا قابل جست و جو و تعامل است و در عین حال دوربین بازی هم با Focusهای جالب صحنات زیبایی را خلق می‌کند، شگفت‌زده خواهید شد. در دنیای بازی‌ها استفاده خلاقانه از دوربین بازی در یک بازی ۲٫۵ بعدی کمتر صورت گرفته است و این مورد با کمی شاخ و برگ دادن می‌تواند در این سبک یک انقلاب هم باشد! این که گفتیم این بازی شبیه آثار استودیوی Ghibli است کاملا قابل لمس است و این را نه فقط در طراحی بصری بازی که در انیمیشن‌های کاراکترها، رنگ‌بندی‌ها و حتی نحوه داستان‌گویی بازی هم متوجه می‌شوید.

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

بازی در ظاهر یک Platformer دو بعدیست. اما عمق حرکات Anne و حرکات آزادانه او در محیط باعث می‌شود تا بازی را یک عنوان ۲٫۵ بعدی که بسیار به بازی‌های ۳ بعدی نزدیک است در نظر بگیریم. وقتی به سمت Background تصویر حرکت می‌کنید و متوجه می‌شوید حتی آن منطقه هم کاملا قابل جست و جو و تعامل است و در عین حال دوربین بازی هم با Focusهای جالب صحنات زیبایی را خلق می‌کند، شگفت‌زده خواهید شد

استایل خاص بازی Forgotton Anne در کنار موسیقی و داستان زیبایش، می‌تواند حتی برای غیرگیمرها هم بسیار جالب به نظر برسد و چه بسا این بازی فرصتی باشد برای آنان تا با این صنعت جادویی آشنا شوند. به جرات می‌گویم شبیه این بازی وجود ندارد و با یک عنوان کاملا بی‌نظیر روبه رو هستیم، چیزی که این روزها به سختی در دنیای بازی‌ها پیدا می‌شود. داستان‌گویی زیبای بازی، گرافیک هنری و فوق‌العاده، موسیقی گوش‌نواز و گیم‌پلی کاملا هماهنگ با داستان حرفی را برای گفتن باقی نمی‌گذارد. اللته که بازی مشکلاتی هم دارد. برخی تاخیرها در قسمت‌های سکوبازی و یا نبود انگیزه برای بازیباز برای تجربه دوم بازی (چیزی که در بازی‌های این سبک رایج است) باعث می‌شود تا با عنوان بی‌نقصی روبه رو نباشیم; اما این مشکلات به هیچ وجه نمی‌تواند به تجربه بازی لطمه وارد کند یا بهانه‌ای باشد برای نحریدن آن.

Fotgotton Anne با قیمت مناسب ۲۰ دلار یکی از بهترین تجربه‌های سکوبازی داستان‌محور را برایتان به ارمغان می‌اورد. به جز چند مشکل کوچک از هیچ‌ چیز در بازی ناراضی نخواهید بود و با یکی از زیباترین بازی‌های معمایی-پلتفرمر نسل هشتم روبه رو هستیم. اگر دنیای انیمه‌ها را هم دوست داشته باشید که لجظه به لحظه بازی برایتان زیبا و به یادماندنی خواهد بود.

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Majid گفت:

    به نظرم ارزش تکرار کم ایراد نیست
    همش یه دفعه می خوای بازی کنی دیگه خیلی پیش نمیاد آدم بازی های جدید دوبار تموم کنه

  • حرف انیمه شد دوستان انیمه بین تا وقتی ک جان دارید هیچوقت به هیچ دلیلی انیمه parasyte the maxim رو از دست ندید که شاهکاره واقعا :inlove: :inlove: :inlove:

    • RushFactor گفت:

      این انیمه فوق العاده س. اگر در این سبک انیمه ای میشناسی لطفا معرفی کنید. البته من خیلی انیمه دیدم یه مقداری احساس میکنم انیمه های جدید جذابیتشون کم شده یا به عبارتی داستان های تکراری دارند. در کل من یکساله انیمه ندیدم اگر چیزی با داستان گیرا می‌شناسید معرفی کنید برم دنبالش تو سبک nisekoi یا full Metal panic هم اگر می‌شناسید بگید

      • Steins;Gate
        Tokyo Ghoul
        Berserk
        Boku dake ga Inai Machi
        psycho pass
        ببین داداش تو سبک همین انیمه ی parasyte اگه بخوام بهت معرفی کنم این پنج تا رو ترجیح میدم واقعا تکرار نشدنی و شاهکار هستن سبکشون هم تقریبا مشترکه و تو همشون رمز و راز و معما و ترس هست اما تو سبک انیمه nisekoi خیلی میشناسم اگه بخوای میگم ولی این پنج تا که گفتم ربطی بهش ندارم چون تا جایی که من یادمه این انیمه بیشتر عاشقنه و کمدی بوده تا معمایی و ترسناک انیمه اگرم انیمه جدید از میخوای کلی خفنش اومده بهت معرفی میکنم

        • RushFactor گفت:

          سه تا اولی رو دیدم بخصوص اشتین گیت خیلی عالی بود
          میدونی nisekoi درسته عاشثقانه س ولی سبک رنگ آمیزی زیبا و خاصی داشت
          اگر تو انیمه های این فصل چیزی فلسفی حتی با خشونت زیاد مثل شاید elfen lied گونه معرفی کنید ممنون میشم

          • دو تا مورد اخر این لیست ۵ تایی که دادم بهت اون تو سبکشون عالین و روانشناختی یا به قول شما فلسفی هستن به اضافه این چند تا انیمه خفن ترسناک
            another
            akame ga kill
            Denpa-teki سینمایی ترسناک
            Zankyou no Terror
            Yakusoku no Neverland
            همه اینها تو خیلی چیز ها مشترکن من شخصا مورد های ۲ و ۳ فوق العاده دیونم کردن انقد شاهکارن بجز این ها مورد ۵ یه انیمه ظاهرا فوق العاده محبوب و جدیدی هست که مال سال ۲۰۱۹ هست خودم ندیدمش ولی تعریف هاش کل دنیا هست به علاوه اینا چند تا انیمه برات مینویسم که از نظر خودم تو سبک شونن تکرار نشدنی هستن
            attack on titan
            boku no hero :inlove:
            nanatsu no taizai
            code:giss
            fulmetal brotherhood
            gintama
            one piece
            hunter x hunter
            اگه مورد ۲ و ۳ رو از بین اینا ها ندیدی صد درصد ببین

  • Nightwolf گفت:

    رو سوییچ بازی کردمش واقعا عالی بود
    یکی اینو بازی کرده بودم یکی gris که هر دو از بهترین بازی هایی شدن که پارسال بازی کردم. ای کاش بازی های مثل اینو بیشتر ببینیم. خسته نباشی اقای رضایی نقد زیبایی بود که شباهت های این بازی با اثار استودیو ghibli رو به خوبی نشان داد.

انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا
انیمه با طعم پازل | نقد و بررسی بازی Forgotton Anne - گیمفا