رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia )

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

رقابت بین کنسول ها و پلتفرم های مختلف، حال در قالب پلتفرم ها یا سخت افزارهای جدید یا مشابه و قدیمی، تقریبا به امری بدون سوپرایز و غافلگیری در صنعت گیم تبدیل شده است…در اول هر نسل دو شرکت سونی و مایکروسافت دو کنسول خانگی خود را عرضه می کنند و عرضه پلتفرم نینتندو را هم نمی توان نکته ای خاص دانست، چون اولا کنسول های Nintendo معمولا در قالب کنسول های همراه یا On the Go عرضه می شوند، و دوما معمولا طرفداران و مشتریان خود را دارا هستند. در واقع در طول نسل هفت و هشت به راحتی قابل مشاهده بود رقابت کنسول های خانگی بین دو کمپانی مایکروسافت و سونی رقم میخورد و نینتندو هم با این که عملکرد فوق العاده ای همواره از خود نشان داده، باید اذعان کرد آنچنان نقشی در این رقابت نداشته. چون در حالی که سونی و مایکروسافت (به خصوص سونی) بازی های انحصاری AAA ده ها یا بعضا صد ها میلیون دلاری منتشر می سازند و شرکت های مختلف نیز تعداد قابل توجهی از بازیهای بزرگ را برای کنسول های این دو شرکت توسعه می دهند، تمرکز سازندگان عناوین کنسول های نینتندو معمولا بر روی جنبه سادگی و سرگرمی عناوین خود، و البته ساخت عناوین خانوادگی و کودکانه بوده و در این دو بخش بسیار سرمایه گذاری می کنند و به همین دلیل، تا حد قابل توجهی، بازار این دو دسته کنسول های بازی، با یکدیگر تفاوت دارد. البته هر چند نظرسنجی ها و اظهارات مختلف کاربران در اروپا، آمریکا و آسیا همواره نشان داده که معمولا دارندگان Nintendo Switch، حداقل یکی از دو کنسول خانگی سونی یا مایکروسافت را نیز در اختیار دارند، نباید فراموش کرد مصارف و دنیای آنها تا حد قابل توجهی متفاوت است.

بگذریم…در این شرایط که سونی و مایکروسافت به سختی به رقابت مشغول هستند و نینتندو هم راه خود را می رود، انتظارات و شایعه های گوناگونی جهت آمدن رقیبی جدید به صحنه کنسول های بازی، علی الخصوص خانگی کل گرفت. از برخی گمانه زنی ها در مورد ورود رسمی Apple به دنیای گیم گرفته، تا صدها شایعه کوچک و بزرگ دیگر که هر کدام یکی پس از دیگری رنگ می باختند. اما در پایان کوهی از شایعات و اطلاعات درست و غلط، در نهایت شرکت پرآوازه Google بود که رسما به دنیای گیم ورود کرد. در ادامه به بررسی پلتفرم معرفی شده گوگل، Stadia میپردازیم…یا گیمفا همراه باشید…

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به اطلاعاتی که از Stadia در دست داریم و به برخی سوال هایی که احتمالا در ذهن شما وجود داشته باشد نیز در ادامه پاسخ داده خواهد شد. با من و گیمفا همراه باشید…

از همان معرفی رسمی و توضیحات مربوطه مسئولان بلند پایه گوگل شروع می کنیم. جایی که مدیرعامل شرکت Google, آقای Sundar Pichar شروع به دادن توضیحات مختلفی کرد. او در ابتدا به این نکته اشاره کرد که برای چندین سال شرکت گوگل، نحوه مناسب Stream و پخش بازی های ویدیویی را بررسی و مورد آزمایش قرار داده است. او در ادامه توضیح داد که هدف اصلی و نهایی، رسیدن به نقطه ای است که شما بتوانید از هر نقطه ای، با هر دستگاهی به انجام بازی مشغول شوید. و در اینجا بود که آقای Pichar رسما نام Stadia را تایید کرده و سپس ادامه معرفی را به Phil Harrison, که یکی از مدیران اجرایی سابق سونی محسوب می شود سپرد. اما مهم ترین چیزی که از حرف های CEO گوگل قابل برداشت بود،این بود که شاید جهان بازی های ویدیویی، به سمت تمام استریم شدن و آنلاین بودن حرکت کند.

همچنین در جایی دیگر از کنفرانس معرفی، رییس بخش مهندسی Stadia, آقای Maj Baker به ارائه توضیحات مختلف پرداخت. او به این نکته مهم اشاره کرد که توسعه دهندگان و سازندگان، همواره با یک محدودیت بزرگ با نام سخت افزار و قدرت فیزیکی مواجه هستند و این مسأله، می تواند آنها را مجبور کند در کار خود، تغییراتی ایجاد کنند تا مناسب کنسول های خانگی باشد. اما در نسل جدید، به لطف Stadia دیگر خبری از محدودیت های سابق نخواهد بود و “” دیتا سنتر بزرگ، اکنون پلتفرم محسوب می شود””.

هر چند اطلاعات خوبی در مورد جزئیات Stadia توسط مقامات و طراحان مختلف گوگل ارائه شده، اما هنوز اطلاعات دقیقی مانند قیمت بازی ها، تاریخ عرضه و موارد دیگر در هاله ای از ابهام قرار دارد. با این وجود در ادامه نگاهی کلی به اطلاعات و دانسته های خود از Stadia می اندازیم.

 

آیا این برنامه عملی است؟؟؟

مهم ترین سوال مخاطبان و بازییازان همین سوال بالاست. که با وجود بلند پروازی ها و وعده های مقامات گوگل، آیا در عمل Stadia از عهده کار خود بر می آید؟ بنابر گزارش کلی آن دسته خبرنگاران و کارشناسانی که موفق به تجربه عناوینی چون Doom یا Assassins creed odyssey از طریق Stadia شده اند، جواب مثبت است. هر چند تاخیر های چند ثانیه ای در اظهارات افرادی که موفق به تجربه این سیستم شده بودند وجود داشت، اما اکثریت از سیستم، روانی و عملکرد Stadia رضایت کلی داشتند. در واقع به نظر می رسد Stadia قرار است خونی تازه به رگهای دنیای بازیهای ویدیویی تزریق کند. امکان تجربه لحظه ای بازی، در کمترین زمان ممکن. در مورد تاخیر های چندثانیه ای بین فرمان و اجرا دستورات بازیکنان نیز، آقای Phil Harrison که ابتدای مقاله از او نام بردم قویا تاکید کرده اند که تاخیر به هیچ وجه یک مشکل نخواهد بود. حال باید دید در زمان عرضه میزان تاخیر در چه وضعیتی قرار خواهد داشت.

 

آیا Stadia یک کنسول است؟!

خیر… Stadia را نمی توان به هیچ وجه یک کنسول بازی و یا وابسته به ماهیت فیزیکی خاص دانست. در واقع تمامی تبلیغات گسترده گوگل نیز پیرامون همین مسأله بوده است که به جای یک کنسول سخت افزاری در خانه، شما می توانید از طریق هر دستگاهی در هر مکانی به بازی مشغول شوید. بدون وابستگی به سخت افزاری با محدودیت های معمول. نحوه انجام بازیها نیز از طریق انتقال داده به صورت آنلاین است. این حرف بدین معناست که شما می توانید جدیدترین و با کیفیت ترین عناوین را، از طریق دستگاه های مختلف، از گوشی موبایل خود گرفته، تا حتی تلویزیون خود اجرا کنید. البته بدیهی است کیفیت و چگونگی خروجی بازی ها، تا حد بسیار زیادی، به موقعیت و شرایط زندگی شما بستگی دارد. چون کل کار Stadia از طریق اینترنت است و بدیهی است که اینترنت ضعیف یا کم سرعت، به نتایج مثبتی منتهی نخواهد شد. به همین دلیل ثابت نبودن شرایط، به هیچ وجه نمی توان Stadia را یک کنسول با ساختار مشابه دانست. در این باره ایو گیلموت مدیرعامل کمپانی بزرگ Ubisoft جمله ای جالب به زبان آورد. او از Stadia به عنوان “متمم و تکمیل کننده کنسول ها و PC” یاد کرد که تعبیر جالب و البته مناسبی به نظر می رسد.

 

کنترلر Stadia

بر روی یک PC, شما می توانید با استفاده از Controller های موجود و در اختیار خود به تجربه بازی ها بپردازید. مهم تر از همه خود گوگل کنترلری اختصاصی مخصوص Stadia نیز عرضه خواهد کرد و در دسترس خواهد بود. این Controller که در ادامه تصویر آن را نیز مشاهده خواهیم کرد چندین ویژگی جدید تر و کامل تر، مانند دکمه دستیار گوگل، دکمه Share و سنسور های مختلف را نیز داراست. به همین دلیل برای آن دسته افرادی که به دنبال بهترین تجربه گیمینگ به وسیله Stadia هستند، خرید یک Controller مخصوص پیشنهاد خواهد شد ( ناسلامتی پای سود در میان است!!!)

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

کنترلر اختصاصی Stadia که به لطف کلید هایی مانند Google Assistance و Share تعاملات آنلاین را راحت تر می سازد.

 

آیا قیمت Stadia اعلام شده؟ آیا نحوه دقیق کارکرد آن مانند سیستم Netflix است؟

آن طور که مشخص است، تصمیم گوگل در مورد نحوه قیمت گذاری مشخص و قطعی شده، اما جزئیات مربوطه در اختیار قرار نگرفته اند. تمرکز اصلی Google بر روی نشان دادن قابلیت ها و ویژگی‌های جذاب Stadia بوده است تا پرداختن به موارد جزئی تر مانند قیمت نهایی. حتی جالب است بدانید نحوه خریداری بازیها ( که احتمالا بزرگ ترین سوال در ذهن من و شما در حال حاضر نیز محسوب می شود) نیز اصلا مشخص نیست. یعنی هیچ اطلاعاتی از گوگل منتشر نشده که آیا باید کاربران بازیها را جدا جدا خریداری کنند، به صورت موقت هزینه آنها را بپردازند، یا خیر شاهد سیستم خرید اشتراک و بهره بردن نامحدود (مانند نحوه کار شبکه اینترنتی Netflix که با خرید اشتراک به تمامی محتویات موجود دست پیدا می کنید) هستیم. مدیرعامل Ubisoft آقای گیلموت که به نظر می رسد از بسیاری از چیز ها خبر دارد، به این نکته اشاره کرده اند که احتمالا چندین روش برای خریداری و تجربه بازیها وجود خواهد داشت که این مسأله در نوع خود میتواند جالب توجه باشد.

 

چه کاری می تواند انجام دهد؟

سوال مهمی است!!! Stadia به لطف رنج نبردن از محدودیت های فیزیکی، می تواند بازیهارا از طریق سرویس انتقال داده ها به صورت لحظه ای اجرا کند. همچنین گوگل اعلام کرده هنگام عرضه، بازیهای مختلف به صورت ۴K و با ۶۰ فریم اجرا خواهند شد و در ادامه برنامه گوگل این است تا به کیفیت ۸K و ۱۲۰ فریم نیز دست یابد!!!

از آنجایی که عمل پردازش و رندرینگ از طریق سرور انجام می گیرد و خبری از سخت افزار ثابت نیست، این مسأله می تواند بازی سازان و توسعه دهندگان را تشویق کند تا از قدرت اضافی پردازشی در دسترس نهایت استفاده را ببرند. برای مثال گوگل در ویدیویی کوتاه قابلیت ها و پتانسیل های موجود را به صورت کلی نشان داد که مثلا یک بازی چند نفره تنها از طریق یک راه اجرا و پردازش می شد. البته باید دید در زمان عرضه عملکرد Stadia می تواند به همین کاملی و خوبی انتظارات باشد؟ همچنین باید اشاره کنم هیچ خبری از دانلود ها و امکانات افلاین نخواهد بود و شما در هر لحظه و برای انجام هر کاری، نیازمند اینترنتی پایدار و با کیفیت خواهید بود.

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

قدرتمند به نظر می رسد…این طور نیست؟؟

قابلیت های State Share و Crowd Play چه فوایدی دارند؟

دو قابلیت معرفی شده Stadia توسط گوگل، Crowd Play و State Share هستند که بر روی تعاملات بین دوستان آنلاین و استریمر ها تمرکز دارند. State Share به دوستان شما یا افرادی که مشغول مشاهده بازی شما هستند، اجازه میدهد از یک نقطه مشترک، مشخص و یکسان، به تجربه‌ ی بازی بپردازند. و قابلیت Crowd Play به بازدید کنندگان از بازی یک فرد اجازه می دهد بتوانند با آنها به صورت Multiplayer به تجربه یک بازی بپردازند.

 

خبری از بازیهای انحصاری خواهد بود؟ چه عناوینی برای بازی در دسترس قرار می گیرند؟

با وجود کنفرانس و معرفی گسترده گوگل، تعداد بازیهای زیادی بر روی Stadia به نمایش گذاشته نشد. یکی از سازندگان Doom Eternal به روی صحنه امد و خبر از عرضه بازی برای Stadia داد، شرکت Q Games اعلام کرد که مشغول ساخت بازی بر اساس قابلیت State Share است، و چندین سازنده بزرگ و کوچک دیگر که بعضا حتی به بازی در حال ساخت خود نیز اشاره نکرده اند در جریان معرفی Stadia حضور داشتند

همچنین خانم Jade Raymond ریاست اولین استودیو فرست پارتی گوگل را برعهده خواهد داشت که هم به ساخت عناوین انحصاری مشغول خواهد بود، و هم به استودیو های ترد پارتی برای استفاده ی بهتر از تکنولوژی های Stadia کمک خواهد کرد.

شرکت یوبیسافت نیز به نظر همکاری های گسترده ای با گوگل انجام داده، و عنوان Assassins creed odyssey از طریق Stadia اجرا و به همگان نشان نیز داده شد. احتمال فراوان بازیهای بسیار بیشتری از طرف کمپانی فرانسوی در راه Stadia باشند.

 

توقف کار متقلبان و هکر ها… ادعا یا واقعیت؟

گوگل در مراسم معرفی رسما ادعا کرد که به لطف ساختار خاص Stadia, و این مسأله که تمامی اطلاعات و بازی ها باید از طریق سرور های مشخص اجرا شوند، امکان تقلب کردن یا هک کردن در بازی های چند نفره یا برای اهداف دیگر را غیر ممکن دانست. اما معمولا همیشه متقلبان یک راه جدید برای خراب کردن بازی بقیه پیدا می کنند!!! البته امیدواریم این ادعا کاملا واقعیت داشته باشد…

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

No Cheating, No Hacking…ادعایی تبلیغاتی یا حقیقتی دست یافتنی؟!

قابلیت کراس-پلی کاملا ازاد و در دسترس است

رویکرد دو شرکت سونی و مایکروسافت در قبال کراس پلی و بازی بین پلتفرمی بسیار متفاوت بوده است. در حالی که مایکروسافت به شدت به انجام این کار در عناوین مختلف علاقه مند بوده است، از آن طرف سونی معمولا تن به این کار نمی داده. اما گوگل اعلام کرد که حاضر به همکاری با تمامی استودیو ها و شرکت ها جهت قابلیت کراس پلی است. به لطف محبوبیت بیش از پیش عناوین چند نفره آنلاین، این خبر خبری مهم و بسیار خوب برای بسیاری از بازیبازان محسوب می شود که دوستانی از پلتفرم های دیگر داشته و علاقه مند انجام بازی با یکدیگرند.

 

زمان عرضه، زمانی نامشخص در سال ۲۰۱۹

هر چند گوگل تاریخ عرضه دقیقی از Stadia اعلام نکرد، اما آقای Harrison اعلام کرد که در تابستان جزئیات و اطلاعات بیشتری در راه خواهد بود. منظور از تابستان احتمال فراوان مراسم بزرگ E3 است که احتمالا در آن مراسم زمان و تاریخ قطعی عرضه Stadia اعلام خواهد شد.

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

رقیبی جدید و جدی برای سونی، مایکروسافت و نینتندو در راه است؟

سخن پایانی:

پتانسیل های Stadia باعث شده بسیاری از افراد چشم به گوگل دوخته باشند و ببینند نتیجه کار چه خواهد بود و آیا Stadia می تواند آغاز گر تمام آنلاین شدن و روی آوردن به بازی از طریق استریم باشد یا خیر… آن چیز که مشخص است این است که با توجه به تلاش و هزینه های گسترده گوگل، و تبلیغات قابل توجه، احتمالا شاهد یک حرکت بزرگ در تاریخ گیم خواهیم بود. البته بدیهی است هر گونه گمانه زنی از همین الان منطقی به نظر نمی رسد، اما آیا شایعاتی که چند سال است پیرامون حذف فیزیکی کنسول ها به گوش می رسد، ممکن است در سالیان نه چندان دور کاملا رنگ و بوی حقیقت به خود بگیرد؟ هر چیزی ممکن است…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا
رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mehrdad65 گفت:

    این یه جو بوده و میره
    گوگل نمیتونه کلی کنسول بخره و نگهداری کنه

    • Majid گفت:

      هنوز نفهمیدی چه طور کا رمی کنه نه؟ :-))
      به هر حال امیدوارم نیاد حداقل نه به این زودیا چون اصلا به نفع ایرانیا نیست
      نه هک نه کرک نه پول خرید بازی نه پول اینترنت و… تازه خیلیا تو ایران به سرعت مورد نیاز برای ۱۰۸۰ بازی کردن هم ندارند
      برای همین خیلی سخت وارد کشوری مثل ایران میشه
      هم تحریم هست هم فیلتر که باعث میشه خیلی سخت تر وارد ایران شه
      متاسفانه در بین بازی ساز ها همچین سیستمی به راحتی محبوب میشه فقط کافیه بازی کمی فروش داشته باشه از طرفی در آینده شاهد سیستم های مشابه بیشتری میشیم که تقریبا غیر ممکنه کار به ps6 برسه

    • Ali G_H گفت:

      قرار نیست گوگل کلی کنسول یه جا انبار کنه . یا کلی کیس نگه داره . من فکر میکنم گوگل یک ابر کامپیوتر خیلی بزرگ رو جمع کنه که داری چند تا پردازنده یا کارت گرافیک و ……. باشه . همینطور داده ها تو اون کامپیوتر پردازش بشه مثل رندرینگ . بعدش از طریق شبکه برسه دست دستگاه پلیر. من حدس زدم شاید طوری دیگه باشه

      • mehrdad65 گفت:

        فرزندم گوگل قبلا گفته قراره از سی پی یو و کارت گرافیک amd استفاده کنه خبری از ابرکامپیوتر نیس یه کنسول

        • farshadx گفت:

          دقیقآ کجا گفته؟! لینک بده
          والا اینی که شکا میگی غیر ممکنه بتونه
          ولی وقتی یه ابر کامپیوتر داشته باشه که قدرتش اندازه ۱ میلیون کنسول یا حالا کمتر یا بیشتر باشه
          واسه اش خیلی راحتر تره گوگل همینجوری بیشتر نقاط جهان دیتا سنتر داره و خرید یا درست کردن ابر کامپیوتر هم واسه اش کاری نداره

    • mamad1166 گفت:

      ها ؟ متوجه نشدم ؟ چی شد ؟ چرا باید کنسول بخره ؟

  • نا امید شدم از گوگل :struggle:
    عاخه این دیگه چیه ؟ خدا بده برکت به شرکت های ارائه دهنده اینترنت و خدمات ارتباطی سود اصلی رو اونا میبرن با این حجم از مصرف نت :sweat:
    امیدم به Atari vcs خیلی بیشتر از اینه باز حداقل یه چیزی جلوی تی وی میبینی که بهش بگی کنسول

  • Apada گفت:

    این احتمالا نسل بعدی کنسول ها باشه. یعنی یه اشتراک میگیریم از سونی یا ایکس باکس, و بازیاشو همینطور به صورت Remote انجام میدیم.
    دوستان توجه کنین که این به نفع ماست! دیگه انحصار یه کنسول نیستیم!
    میتونیم اشتراک دوتاشونو بخریم و همه بازی ها رو بازی کنیم…
    همین الان هم اگه دقت کنین سونی و مایکروسافت دارن این کار رو با بازی های نسل قبل انجام میدن
    Play Station now
    Xbox Gamepass
    این نسل بعد گیمینگه. که به نفع همه است.
    نه خبری از خراب شدن کنسول هست. نه مشکل جا به جایی. و نه خیلی از مشکلات دیگه هرجایی میتونیم بازی کنیم.
    مشکل اینترنت ایران هم که داره با شاتل و تانوما حل میشه.
    تنها مشکلی که داریم اینه که دیگه از بازی کرکی خبری نیست… که خیلی بده واسه ما.

    • Majid گفت:

      ربطی به انحصاری نداره
      کل سیستم گوگل یه کنسول حساب میشه با انحصاری های آینده خودش

    • FDM.Pro گفت:

      اول برو ببین در مورد مدیریت یوتیوب چی میگن بعد بیا بگو انحصاری نداریم.
      اتفاقا اینطوری انحصاری ها بیشتر هم میشه چون اگه گوگل بیاره صد در صد مایکروسافت هم CloudX رو میاره وسط سونی هم PSN Now رو میاره وسط به زودی هم Nvidia محصول خودش رو معرفی میکنه و کلا همه چی میتونه داغون بشه.
      از طرفی هیچکس نمیتونه یک تجربه ثابت داشته باشه کسایی که به سرور ها نزدیکترن تجربه بهتری دارن و کسایی که از سرور ها دورترن تجربه فاجعه ای خواهند داشت، چون اینجا دیگه فقط بحث نمایش ویدیو نیست اینجا بحث پردازش یک بازی و ارسال و دریافت Input توسط کاربر هست و اینجا شدیدا Lat و Ping تاثیر میزاره هم روی کیفیت تصویر و هم روی کیفیت خود بازی.
      مسلما هیچوقت کیفیت یک استریم به اندازه یک بازی روی کنسول یا کامپیوتر نخواهد بود.
      به نظرم بیشتر حرف مایکروسافت درسته که آینده فعلا نمیتونه یک سیستم کاملا انلاین باشه بلکه این سیستم کمک کننده به کنوسل های سخت افزاری خواهد بود.
      زیاد به Hype های گوگل توجه نکن برو ببین واسه پروژه هایی که الان تعطیل کرده چه جو هایی که نداده بود و بعد چند سال تعطیل شدن.

      • Majid گفت:

        کسی که سرعت مورد نیاز اینو داره مشکل پینگ نداره چون یا ۵g داره یا اینترنت فیبرنوری
        از نظر پینگ شرایطش نسبت به الان بهتر میشه به هرحال

        • FDM.Pro گفت:

          کی همچین حرفی زده ؟!
          سرعت یعنی پهنای باند هیچ ربطی به پینگ نداره.
          اینکه پهنای باند بالایی میخواد به خاطر اینه که داده های زیادی رو انتقال میده، برای همینه که بازی های مولتی پلیر پهنای باند زیاد اهمیت نداره ولی اینجا خیلی اهمیت داره چون هم داری داده تصویری میگیری هم داره داده های Input رو ارسال میکنی.
          اتفاقا فاجعه ترین اینترنت برای بازی اینترنت های بیسیم هست. این اینترنت ها هیچوقت ثبات ندارن از طرفی وقتی یک منطقه پهنای باند زیادی رو بکشه کلا پهنای باند بقیه هم کم میشن. البته قضیه ۵g کمی متفاوت هست ولی صرفا وضعیتش نسبت به ۴g توی تقسیم سلول ها بهتر شده و ثبات حداقل اینترنت به همه دستگاه های متصل به اون رو بالاتر برده که هیچ دستگاهی به هیچ وجه ازش قطع کامل نشه وگرنه قرار نیست وضعیت کلی رو بهتر کنه.
          پیشنهاد میکنم در مورد پینگ بیشتر تحقیق کنی.

  • Clara گفت:

    مهم ترین نکته نحوه خرید بازی هاست که اشتراکی هست یا جدا جدا به عنوان مثال مثلا راکستار حاضره به جای اینکه ۶۰ دلار هر بازی رو بفروشه اونو در اختیار گوگل ماهانه مثلا ۱۰ الی ۱۵ دلاربرای همیشه قرار بده؟؟
    در هر حال عناوین انحصاری ناشر ها در نسل بعد به شدت تاثیر گذار تر میشوند و البته سرعت نت در ایران هم که جای خود داره

    • FDM.Pro گفت:

      فکر نمیکنم این کار رو قبول کنن.
      این سیستم هرچند الان توی سیستم هایی مثل PSN و XboxLive هست ولی همیشگی نیست و مدتی هست.
      عموما سیستم بازی هایی مثل GTA اینه که باید سریع بعد از انتشار بازی درامدش رو جبران کنه وگرنه شرکت ضرر شدیدی میکنه چون سرمایه اش کم میشه و دیگه توان سرمایه گذاری روی بازی جدیدی رو نداره.
      البته این موضوع در مورد بازی های Free صدق نمیکنه برنامه ریزی اونها بر مبنای درامد کم ولی دائم و طولانی مدت هست.

  • RADESH گفت:

    مرسی بابت اطلاع رسانی. به نظر من گوگل خیلی قدرتمند هست و معمولا امکاناتی که اراعه میده در بالاترین سطح کیفیت هست .
    با این کار گوگل دیگه لازم نیست هزینه ای بابت کنسول بدیم و فقط باید پول بازی ها و اینترنت رو بدیم.

  • PERSIAN NAZI گفت:

    ترافلاپس چیست ؟ ?:-)
    دروغی که تحویل جماعت کنسول گیمر میدن تا بگن گرافیکهاتون از کارت گرافیکهای بروز انویدیا قویتره :laugh:
    معیار قدرت کارت گرافیک چیست ؟
    ۱_ توان حافظه
    ۲_ تعداد هسته
    ۳_ فرکانس
    ۴_ چیپ ست پردازنده
    حالا یه مقایسه میکنیم که
    گرافیک PS4 دارای ۶ ترافلاپس قدرت هستش اما ۳۵۰ هسته و ۲ گیگ حافظه و ۸۵۰ مگاهرتز فرکانسه و پردازنده RX 320 رو درون خودش داره و در مقابلش یه کارت گرافیک INNO 3D GTX 1070 ti فقط فقط ۵/۵ ترافلاپس قدرت داره :laugh: اما دارای ۲۴۶۰ هسته و ۱۶۵۰ مگاهرتز فرکانس و ۸ گیگ حافظه و دارای پردازنده ۱۰۷۰ از انویدیاست و شماره سوم پاسکال بحساب میاد
    البته این مقایسه قدرت درست نیست چون ۱۰۷۰ بسیار بروزتره و قیمتش مشخصا از یه کنسول بروز بیشتره و از تکنولوژی بهتری هم برخورداره و فقط فقط قصدم مقایسه ترافلاپس بین ۲ تراشه که نزدیک به هم هستن بود
    خوب دوستان عزیز گیمفائی :rose: :heart:
    این اطلاعات من بود و خوشحال میشم که شما دوستان هم بیاید و یه نظر بدید اما بگم که هدف من برخ کشیدن قدرت یا کوبیدن برند یا کنسول یا اسم نبود و نیست و فقط خواستم که ۲ تا ترافلاپس رو مقایسه کنم و اصلا نیت خبیثی برای این قتل نداشتم و انگیزه شخصی هم نبوده

    • سلام
      البته دوست عزیز بعید میدونم کسایی که کنسول دارن همچین فکری داشته باشن و خیال کنن گرافیکشون از یه گرافیک که قیمتش ده برابر خود کنسول قویتره…حداقل من همچین ادمایی ندیدم

      • PERSIAN NAZI گفت:

        جناب اقای زاهدی عزیز
        راستش من یه چند نفری رو تو همین گیمفا میشناسم ولی بگذریم که اصلا بحثم این نیست
        چیزی که برای من عجیبه اینه که یه معیار جدید ساختن و تمام هر ۴ معیار اصلی و پایه رو کنار میزارن تا بگن اقا ما قویتریم
        از نظر من چه رو کاغذ و چه بلحاظ تئوری دارن دروغ میگن و بهتره که با همون معیارهای همیشگی و ثابت بیاد ابراز قدرت بکنن تا واحدهای که درکش بسیار سخته
        ما دیدیم که سونی ۲ ماه قبل از عرضه PS4 دقیما فاکتورهای اصلی رو لو داد و همین امر رو هم تو مایکروسافت برای پروژه اسکورزیو که شد X BOX ONE X لو داد
        ولی اینها برای یک رقابت اومدن و قدرت رو رو کاغذ نشون میدن
        تجربه شخصی من نشون داده که دروغگوها میان رو کاغذ ابراز قدرت میکنن

        • دوست عزیز (شرمنده دیگه اسمتون از نام کاربریتون هم مشخص نیس هی باید بگم دوست عزیز!!!) به نظرم اون چیزی که شما رو آزار میده و باهاش مخالفید، همون تبلیغاتیه که با ادعاها و نکات مختلف همراه میشه تا مردم رو به سمت کنسول مورد نظر بکشونه. البته طبیعیه همچنان کیفیت و تعداد بازی های انحصاری یا کنترلر کنسول نقش بیشتری تو جلب نظر مخاطبان دارن. ولی این حرف شما که میگی روی کاغذ رو تا حدی قبول دارم. ابتدای نسل هشت همه انتظار ۴K و ۶۰ فریم یا ۳۰ فریم ثابت پابدار رو داشتن، ولی هنوز که هنوز مساله رزولوشن و فریم ثابت توی کنسول ها به خصوص کنسول های اول نسل مشکل سازه. METRO Exodus با این که بازی خوبی بود گاهی اوقات اونقدر افت فریمش شدید می شد که بازی رو به آدم تلخ می کرد.
          در کل این نکته رو هم در نظر بگیرین با یک کنسول کوچیک ۴۰۰ دلاری (هر دو شرکت) طرف هستیم که لحظات و تجارب لذت بخش و سرگرم کننده ای برای بیش از صد میلیون نفر رقم زدن. بازی های انحصاری رو تحویل جامعه گیم دادن و باعث تولد God of war, Last Of Us, uncharted, Forza,Gears of war و خیلی بازیای درجه یک دیگه شدن. پس این موارد رو میشه چشم پوشی کرد

          • احسنت بر شما آقای زاهدی، هر پلتفرم جای خودش رو داره،یه ps4 و یه pc مناسب که بتونه بازیهای نسل ۸ رو بدون مشکل اجرا کنه،میتونه برای یه گیمر بهترین گزینه باشه،چون هرکدوم به تنهایی ایرادهایی داره،که این در مورد pc بیشتر صدق میکنه،چون با داشتن تنها یک pc از تجربه
            بازیهای انحصاری شاهکار سونی محروم میشیم،
            اگه هم تنها کنسول ps4 رو داشته باشیم،فقط مشکل با افت فریم،پایدار بودن و اینجور چیزاست،که میشه ازش چشم پوشی کرد،بازم میگم این نظر شخصی منه،در کل یه pc نسبتا توانا برای اجرای بازیها و کنسول ps4 واقعا میتونه عالی باشه،

          • PERSIAN NAZI گفت:

            اسم من امین برقزدگان هستش و کاملا صحبتهای شما رو قبول دارم :yes:

    • cv1989 گفت:

      اطلاعات اشتباه دوست عزیز
      تراشه ps4

      Render Config

      Shading Units
      ۱۱۵۲

      TMUs
      ۷۲

      ROPs
      ۳۲

      Compute Units
      ۱۸

      Pixel Rate
      ۲۵٫۶۰ GPixel/s

      Texture Rate
      ۵۷٫۶۰ GTexel/s

      FP32 (float) performance
      ۱٫۸۴۳ TFLOPS

      در مقابل ۱۰۷۰

      Render Config

      Shading Units
      ۱۹۲۰

      TMUs
      ۱۲۰

      ROPs
      ۶۴

      SM Count
      ۱۵

      L1 Cache
      ۴۸ KB (per SM)

      L2 Cache
      ۲ MB

      Pixel Rate
      ۱۰۷٫۷ GPixel/s

      Texture Rate
      ۲۰۲٫۰ GTexel/s

      FP16 (half) performance
      ۱۰۱٫۰ GFLOPS (1:64)

      FP32 (float) performance
      ۶٫۴۶۳ TFLOPS

      FP64 (double) performance
      ۲۰۲٫۰ GFLOPS (1:32)

      gpu ps4 فناوری ۲۸ نانو متری سال ۲۰۱۲ است در واقع ۷۸۷۰ با ۱٫۸ ترافلاپ قدرت
      ۱۰۷۰ یه تراشه ۱۶ نانو متری ۲۰۱۵ با ۶٫۵ ترافلاپ قدرت هر cuda core انویدیاعملکرد فوق العاده بهتری نسبت به هسته پردازشی amd داره
      اصلا قابل مقایسه نیستن
      ps4 pro

      Shading Units
      ۲۳۰۴

      TMUs
      ۱۴۴

      ROPs
      ۶۴

      Compute Units
      ۳۶

      Pixel Rate
      ۵۸٫۳۰ GPixel/s

      Texture Rate
      ۱۳۱٫۲ GTexel/s

      FP32 (float) performance
      ۴٫۱۹۸ TFLOPS

    • ST.ranger گفت:

      یکم زیادی تند رفتی داداش.gtx1070!
      ps4 یه چیزی تو رنج gtx 760 هست نه ۱۰۷۰!

      • Alireza_yoo گفت:

        نه داداش پردازنده گرافیکی پی اس فور amd 9860 عددش فکر نکنم دقیق درست باشه ولی همین سری ۹۰۰۰ هست و ایکس باکس هم سری ۷۰۰۰ کافیه برید ببینید خود gtx760 موقع عرضش نزدیکای ۳۰۰ دلار بود امکان نداره یه کارت همرده توی کنسول ۳۵۰ دلاری اون موقع باشه با بهینه سازی های عالی تونستن اونو در حد gtx660 برسونن و برای انحصاری ها خیلی بهتر ک اگه روی پی سی هم میتونستن مثل کنسول از تمام قدرت استفاده کنن و بهینه سازی های عالی کنسول رو داشت بشدت قوی میشد همون ایکس باکس ایکس هم کارت گرافیکش هم توان با gtx 1060 هست از لحاظ فریم و یکم هم بهتره ولی کارت ارزون تر و ضعیف تری رو توش استفاده کردن ک نمیدونم چیه حقیقتا

        • ST.ranger گفت:

          من با قیمت یا انحصاری کاری ندارم برادر همونطور که خودتون هم اشاره کردین چیزی در حد gtx 660 یا gtx 760.
          اگه یادتون بیاد شروع همین نسل تمام تحلیل گرها از سخت افزار ضعیف هر دو کنسول شاکی بودن.که واقعا هم حق داشتن در بعضی بازی ها طبق بررسdigital foundry حتا ضعیفتر از gtx 750 ti هم عمل کردن مثل بازی fallout 4!

    • Old_Gamers گفت:

      مطمئن هستی شما پی اس فور ۶ ترافلاپس هست ؟؟ من یه جا دیدیم ۱٫۸۴ ترافلاپس نوشته بود .

    • mamad1166 گفت:

      یه مشکل عجیب داره مقایست !
      ps4 معمولی ۱٫۸ ترافلاپس هست و ps4 pro هم ۴٫۴
      شاید منظورت ایکسباکس وان ایکس بوده که ۶ ترافلاپسه ؟ که اونم ۱۲ گیگ رم داره و ….

  • Solid Snake گفت:

    سلطان کنسولها سونی بوده و هیچ شکی هم درش نیست.سونی کوله باری از تجربه داره یکی مثل گوگل ک میخواد از صفر شروع کنه خیلی کاری سختی در پیش داره

  • cv1989 گفت:

    از آنجایی که عمل پردازش و رندرینگ از طریق سرور انجام می گیرد و خبری از سخت افزار ثابت نیست، این مسأله می تواند بازی سازان و توسعه دهندگان را تشویق کند تا از قدرت اضافی پردازشی در دسترس نهایت استفاده را ببرند
    برعکس
    هر کاربر که اشتراک Stadia می خره تو سرور های گوگل یک کنسول اختصاصی با قدرت ۱۰٫۷ ترافلاپ cpu رایزن , ۱۶ گیگ hbm2 در اختیارش قرار می ده هر موقع از شبانه روز در دسترس و تمام بازی ها ۴k 60 فریم اجرا میکنه
    گیمر بر اساس سرعت اینترنت ۱۰۸۰ ۲k یا ۴k می تونه بازی کنه
    برای ۸k به راحتی دو کنسول در اختیارش قرار می ده ۲۳ ترافلاپ ۳۲ گیگ
    علت این کار هم پورت اسان بازی هاست اگه به غیر از این بود بازی ساز ها مجبور بودن میلیون ها دلار هزینه کنن یه نسخه صرفا برای stadia بسازن

  • saeed Kh گفت:

    این حداقل مال نسل دهم میشه / بنظرم یک نسل دیگه که نهم هست همین مدلی که باهاش آشنا هستیم عرضه میشه /

  • okh گفت:

    نسل بعدی کنسولا این میشه ی کچل میاد کنارت دو تا کپسول قرمز و ابی تو دستشه بقیشو خودتون حدس بزنید حال نوشنشو ندارم دنیا داره ی جوری پیش میره که نظریه ماتریکس و شبکه شدن کل زندگی مردم داره به حقیقت می پیونده عجبا این یعنی غرق در دنیای شبکه به صورت کاملااختیاری چون بازیای الان دیگه حس بازی نیست عین واقعیته حالا الان شبکه فردا vr پسفردا ما می شیم مجازی دنیای مجازی میشه واقعی چیزایی دارم فکررر می کنم که رروم نمیشه اینجا بنویسم

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید اقای زاهدی
    بعضی از دوستان معتقدن با شروع کار استادیا دیگه سخت افزار و کنسول کنار میرن…بعضی هم میگن گوگل شکست میخوره!
    به نظر من نه سخت افزار و کنسول کنار میره نه استادیا شکست میخوره…هر کدوم طرفدارای خودشون رو دارن
    شرکت های بزرگی مثل انویدیا ، AMD ، سونی ، مایکروسافت و نینتندو سال ها تو صنعت گیم فعالیت کردن و بعیده که از یه تازه کار شکست بخورن
    درضمن سونی و مایکروسافت خودشون هم وارد فناوری استریم بازی شدن
    امیدوارم اومدن رقیب جدید به نفع ما گیمرها باشه

  • s3me گفت:

    این اگه رونق بگیره جا بیفته از دو جهت برا ما ایرانیا مضره
    یکی اینکه سروراش تووی امریکاست هر وقت دلشون بخاد تحریم میکنن و باید با وی پی ان وصل شد که سرعت میاد پایین
    دوم اینکه خیلیا بازی کرکی میزنن دیگه تمام انلاین شدن نمیشه کرکی زد و مجبوریم یا قیده بازی بزنیم یا پول بدیم بابت بازی
    پس به امیده شکستش

    • 13eauty گفت:

      وی پی ان های بی کیفیت سرعت رو میارن پایین ولی ی سری وی پی ان ها مثل نورد وی پی ان و اکسپرس و اینا که حرف اولو توی دنیا میزنن هم پینگت رو تغییر نمیدن هم ماکسیمم سرعت رو بهت میدن.من خودم بدون وی پی ان استریم توییچ رو نمیتونم ۱۰۸۰ شصت فریم ببینم ولی با نورد وی پی ان راحت و بدون لگ پخش میشه

  • با اینکه گوگل با برنامه ریزی جلو میره و برای این کنسول هزینه سنگینی میکنه، ولی خود مایکروسافت بخاطر چند اشتباه این نسل شکست سنگینی خورد و اکثر طرفدارهاش رو ناامید کرد!
    اگر گوگل از اشتباهات مایکرو و خلاقیت های نینتندو و قابلیت ها و تجربه ی سونی الهام بگیره میتونه بهتر عمل کنه

  • NRG-souls گفت:

    گیریم تو ایران ۱۰۰ دلار بدی یه بازی
    بعد نهایتش بتونی ۷۲۰p اجرا کنی حتی اگه ۱۰۸۰ اجرا شن اونقدر اینترنت ایران ناپایداره که ترتیب گیمر رو میدن
    ولی هرچی باشه امنیت جانی داریم
    و کشور نقش جانی رو برامون …….

  • PewDiePie گفت:

    توی کشور های پیشرفته راحت و سریع فراگیر میشه اما خیلی طول میکشه تا ما بهش دسترسی داشته باشیم (حدود یک دهه :-|) اما بنظرمن بهتر از کنسول هست چون هم قیمتی کمتری داره هم دردسر کمتری داره اگه انحصاری درست درمون هم داشته باشه دیگه چه بهتر یه جورایی آینده این صنعته اما چه بخوایم چه نخوایم برای ما مثل کابوس میمونه :-/

  • lordhossein گفت:

    والا بماند که تو دنیا هم خیلی ها ممکنه نتونن از اینترنت قوی استفاده کنن تو ویران که با این وضع دلار و اینترنت کلا هیچی باید کنسولا و سیستما رو بفروشیم بریم تخمه جاپونی بفروشیم

  • Sasan68 گفت:

    دنیا و صنعت گیم و فناوری رو به جلو میره و تغییرات عظیم میکنه و مطمئن تو جهان اول و کشورهای کاملا صنعتی و یک کاملا اتفاق نو و جذابیه- اما در ایران فکر نمیکنم اتفاق خوبی با این قضیه بیفته – این ایده حتما یک نت قوی و خوب می خواد تا بتونه بازی هارو با اون عظمت پردازش کنه – اختلاف ایران با دنیا هم ممکنه باعث شه که تحریم و قوانینش اینم ممنوع کنه – سیستم پرداخت ها فکر میکنم از ایران غیر ممکن باشه چون اکثر کمپانی های امریکایی از پی پال استفاده میکنن و هزاران مشکل دیگه برای ما البته اگر توان پرداخت داشته باشیم…اما در کل ایده ی بسیار خوبی هستش که فکر نمیکنم تو ایران به زودی قابل استفاده باشه…

  • 13eauty گفت:

    میدونید خوبیه این سرویس بغیر از چیت و هک که توش وجود نداره چیه؟ خوبیش اینه میتونن ی بازی انلاین پر رمز و راز و ماموریت های مختلف بسازن و ملت بدون اینکه به فایل های بازی دسترسی داشته باشن و رمز و راز هارو توی اینترنت و این ور و اونور پیدا کنن به طور واقعی بدنبال رمز و راز برن و چیزای جدید کشف کنن و از طرفی که دیگه نیازی به اپدیت های پی در پی برای بازیکنان نیست سازنده ها میتونن هر روز محتوا اضافه کنن. خیلی چیز عالی ای میشه ازین نظر و درسته توی ایران فعلا نمیتونیم استفادش کنیم

  • khurgu گفت:

    خیلی خوبه اینکه نیاز به آپدیت بازیا نیست و میتونی بدون محدودیت حافظه ب بازیای مختلف دسترسی پیدا کنی :dazed: اما اینکه میگن بازیای کرک نمیشن و… این فکر پی سی گیمراست وگرنه بازیا ایکس باکس و پلی استیشن هم کرک نمیشه اما پی اس فور اکانتای هک شدش به فروش میرسه یا سرویس های دیگه به احتمال زیاد اکانتای هکی این سرویسم به موقش سر و کلش پیدا میشه و دست ما ایرانیارو میگیره 🙄 البته باز سرعت و قیمت اینترنت تو ایران سنگی میشه تو این راه 😮

رقیبی جدید در راه است؟ | نگاهی به پلتفرم جدید گوگل ( Stadia ) - گیمفا