صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game

محمد آریامقدم
۱۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

شنیده‌ام که می‌گویند زندگی سخت و بی‌رحم است! یک نفر از سپیده‌دم تا نصف شب کار می‌کند و در آخر هم به آن چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد! در پایان هم مجبور می‌شود که هر آن چه که دوست دارد را کنار بگذارد تا خانواده را تامین کند. گاهی اوقات وقتی به زندگی چنین افرادی فکر می‌کنم یاد بازی شطرنج می‌افتم. ابتدا سربازها کشته می‌شوند و کار به وزرا می‌رسد. اگر یک سرباز خوش‌شانس بتواند خود را به آخرین خانه حریف برساند، آن‌گاه می‌تواند بیرون رفته و یک مهره با ارزش تر ( بخوانید وزیر! ) وارد شود. این طور تعبیر کنید که اگر سرباز خیلی خوش شانس باشد وزیر می‌شود و بقیه سربازها همه از بازی خارج می‌شوند. حال سربازی که وزیر شده هنوز هم در خطر است. اگرچه در نگاه اول شاید مثال مسخره‌ای به نظر برسد، اما داستان شطرنج و سربازها و شاه را به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم بست دهید; شاید مقصود بنده را متوجه شوید. در پایان هم اگر همه سربازها و دیگر مهره‌ها کشته شوند و دو شاه باقی بمانند بازی مساوی می شود! به روایت یکی از تصاویری که چندی پیش دیده بودم، دو شاه با هم دست می‌دهند در حالی که بقیه مهره‌ها به بیرون پرتاب شده بودند. در مورد فوتبال هم داستان بی‌رحمی برقرار است! فوتبال دوستان می‌توانند مثال قهرمان نشدن بوفون در چمپیونزلیگ را بزنند یا آن اخراج ناراحت کننده زیدان در سال ۲۰۰۶ در فینال جام جهانی بین فرانسه و ایتالیا و بوسه کاناوارو به جام جهانی به جای زیدان اسطوره‌ای. این جا البته منظور رسیدن جام به ایتالیا و کاناوارو و یارانش نیست، بلکه منظور نرسیدن آن به زیدان است. مثال دیگر هم نیمه نهایی بین چلسی و بارسلونا و ماجرایی که فوتبال دوستان از جزئیات آن اطلاعات کافی دارند.

چیزهایی که خواندید شاید در ابتدا سنخیتی با محوریت سایت گیمفا نداشته باشند. قبول دارم که حتی یک کلمه از نکات بالا ربطی به بازی، گیم و یا هر چه که اسمش را بگذارید نداشت. اما از حالا به بعد ربط دارد! خواستم بگویم که بی رحمی همه جا هست و صنعت بازی‌های ویدئویی هم استثنا نیست! همان طور که طرفداران سینما هم می‌توانند صدها مثال و دلیل و مدرک بیاورند که دنیای سینما هم چندان تمیز نیست، دنیای گیم اگرچه آلودگی‌های کمتری دارد ولی پاک هم نیست. صحبت امروز ما در مورد عنوانی است به نام The Lego Movie 2 Video Game! اگر اسمش را تا حالا نشنیده‌اید هم به شما حق می‌دهم. عموم مردم، The Lego Movie 2 را به عنوان یک انمیشین کمدی مفرح می‌شناسند. انیمیشنی که برای کودکان انتخاب فوق العاده‌ای به شمار می‌رود. توصیه می شود که کودکان و خردسالان هرگز این انیمیشن را از دست ندهند. به هر حال در دنیای تکنولوژی و تلویزیون زندگی می‌کنیم و اکنون این حق طبیعی هر خردسالی به نظر می‌رسد که اجازه داشته باشد که انیمیشن‌های مناسب سن خود را تماشا کند. هر خانواده‌ای فیلترهایی را مشخص می‌کند و این کاملا طبیعی و قابل قبول است. حال The Lego Movie 2 انیمیشنی است که از سخت گیرانه‌ترین فیلترها هم می تواند عبور کند و برای کودک و حتی شاید بزرگترها هم انیمیشنی مفرح و خنده دار باشد. چند سالی می شود که با آمدن کنسول‌هایی مثل پلی استیشن و در نسل‌های بعد اکس باکس و همین طور رایانه‌های شخصی، صنعت گیم هم طرفداران بیشتری پیدا کرده است. به هر حال شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برادر یا خواهر کوچک‌ترتان در کنارتان نشسته و در حال تماشای عنوانی است که از نظر استانداردها، هیچ سنخیتی با سن و سال وی ندارد. بسیاری از کودکان این روزها خود را از طرفداران پر و پا قرص God of War و Call of Duty  و GTA می‌دانند در حالی که کوچک‌ترین توجهی به رده بندی سنی بازی نشده و این موضوع می‌تواند به شدت مخرب باشد.

سازندگان این نکات را می‌دانند و به همین خاطر، استودیوهای زیادی پیدا می شوند که توسعه بازی‌هایی متناسب با سنین پایین‌تر را بر عهده می گیرند و در کنار عناوین همیشگی‌های خود و گاها بازی‌های AAA، نیم نگاهی هم به قشر کودک جامعه گیمران دارند. پس اگر بازی The Lego Movie 2 چندان برایتان آشنا نیست اصلا نگران نباشید. هدف این مقاله در ابتدا معرفی این عنوان و سپس نقد و بررسی آن است. می‌خواهیم بررسی کنیم که The Lego Movie 2 Video Game چه در چنته دارد و چگونه می‌تواند بازیکن را سرگرم کند. پس تا پایان همراه ما باشید.

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

با نقد بررسی این بازی جذابِ کودکانه‌ی شاد در گیمفا در خدمت شما هستیم. ابتدا سعی می کنیم به صورت مختصر بازی را به شما معرفی کنیم و سپس به بررسی آن خواهیم پرداخت.

عنوان The Lego Movie 2 Video Game توسط استودیو TT Games توسعه داده شده است. استودیویی که اصلا معروف نیست و بازی‌های دیگرش هم همگی مربوط به همین Lego می شوند منتهی با موضوع‌ها و اسامی دیگر. برای افراد بزرگسال و حتی نوجوان، بازی The Lego Movie 2 خیلی انتخاب مناسبی نیست. چرا که این بازی برای این گروه از بازیکنان هیچ جذابیتی ندارد و نمی‌تواند حتی چند دقیقه در روز آن‌ها را سرگرم نگه دارد. به همین خاطر بهتر است خیلی در مورد آن سخت گیری نکرده و کمی مهربانانه‌تر از حد معمول به این بازی نگاه کنیم. نکته‌ای که بیشتر برای کاربران اروپایی و آمریکایی اهمیت دارد، بحث داستان بازی است. با توجه به رنج سنی استاندارد بازیکنان ایرانی، احتمالا درصد بالایی از بازی‌بازها آن قدر زبان انگلیسیشان خوب نیست که بتوانند داستان را درک کنند. برای چنین کاربرانی ملاک‌های مهمتری وجود دارند که بعدا آن ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. با این حال اگر داستان بازی مشکل دارد، ما در نقد و بررسی خود وظیفه داریم آن را ذکر کنیم. حالا سوال این جاست که داستان بازی مشکل دارد؟! جواب مثبت است. البته به بیان منصفانه‌تر، داستان بازی، خود شامل نقاط قوت و ضعفی می شود که آن ها را مرور خواهیم کرد.

تجربه به ما می‌گوید که غالب بازی‌هایی که از روی فیلم‌ها ساخته می شوند، هرگز به کیفیت فیلم مورد نظر نمی‌رسند. البته عکس قضیه هم صادق است و فیلم‌ها هم عموما به خوبی بازی‌هایی که از آن ها الهام گرفته می شود عمل نمی کنند. نتیجه این می شود که هم قشر گیمر و هم قشر سینما، در پایان ناامید می شوند. در مورد بازی‌های ناموفقی که بر اساس فیلم‌های پرطرفدار ساخته می شوند می‌توان مثال‌هایی از جمله Eragon، The Godfather، Fight Club، Iron Man‌ها و چند نسخه از Spider Man را مثال زد. مثال‌های نقضی هم مثل Prince of Persia: The Sands of Time را هم می‌توان پیدا کرد اما خب چنین بازی‌هایی به ندرت یافت می شوند و تعدادشان انگشت شمار است. نکته مهم این جاست که بازی‌ها اغلب نمی‌توانند آن داستان غنی فیلم را در خود جای دهند و در انتقال مفاهیم اساسی فیلم شکست می‌خورند. در آن سوی ماجرا نیز فیلم‌ها در ایجاد آن اتمسفر مورد نظر به بن بست می‌خورند و محصول نهایی به دل مخاطب نمی نشیند. در واقع قضیه The Lego Movie 2 Video Game هم همان حالت اول است. بازی تلاش خود را می‌کند اما در نهایت نمی‌تواند آن چیزی که در انیمیشن وجود دارد را به صورت کامل منتقل کند. البته این جا دو نکته را هم نباید فراموش کرد. نکته اول این که شاید بازیکن اصلا انیمیشن مذکور را تماشا نکرده باشد، بنابراین مشکلی نداشته و کمبودی را حس نمی‌کند. نکته دوم هم همان طور که اشاره کردیم، بیشتر مربوط به بازیکنان ایرانی است. کودکان احتمالا در هر صورت متوجه داستان بازی نخواهند شد. با این وجود، کمبودهای زیادی حس می شود و سازندگان در ارائه داستان اصلی، موفق ظاهر نشده اند. حال اگر نسخه قبلی بازی را تجربه نکرده باشید، ابهامات بیشتری برایتان باقی خواهند ماند. با این حال اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنید هم می‌توانید کمبودهای داستان را نادیده بگیرید. خوشبختانه بازی کاراکترهای پرتعدادی دارد که از قضا همه هم فان بوده و کاملا با حس و حال بازی مطابقت دارند. اتمسفر The Lego Movie 2، حالت شاد و کارتونی داشته و شخصیت‌ها نیز از این قاعده پیروی می کنند. دیالوگ‌های آن‌ها بیش از این که بوی یک بازی ویدئویی را بدهد، برای کودکان گفته شده و همین امر هوشمندی سازندگان در این زمینه را نشان می دهد. دیگر موضوعی که انتقادهای زیادی را به همراه داشته، عملکرد صداگذاران بازی است. به شخصه مشکلی در صداگذاری بازی ندیدم اما استفاده نکردن از صداپیشگان اصلی شاید بتواند کمی تو ذوق بزند. سازندگان به هر دلیلی، از صداپیشگان انیمیشن The Lego Movie 2 استفاده نکرده‌اند و این موضوع دست کم برای چند ساعت ابتدایی می‌تواند بازیکن را آزار دهد. البته این حالت بیشتر برای کسانی محسوس است که قبلا انیمیشن را دیده اند و زمان زیادی را پای آن صرف کرده باشند.

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

بازی The Lego Movie 2 Video Game کاراکترهای پرتعدادی دارد اما در ارائه یک داستان مطابق با انیمیشن لنگ می‌زند.

پیش از هر چیز باید سیستم آموزش بازی یا Tutorial آن را تحسین کرد. The Lego Movie 2 تقریبا همه چیز را به بازیکن به صورت تصویری آموزش می‌دهد تا حتی افرادی که درک درستی از زبان انگلیسی ندارند هم بتوانند آن را بازی کرده و از حس و حال آن لذت ببرند. شما در بازی باید چیزهای جدید بسازید، آیتم‌های مورد نیاز پیدا کنید و quest‌های بازی را پیش ببرید. این quest‌ها یا مراحل توسط شخصیت‌های مختلف به شما داده می شوند. به عنوان مثال یکی از اولین مراحل بازی مربوط به شخصیت بتمن است. کافی است که پیش وی رفته و با او صحبت کنید. کاراکتر شما Emmet است و بتمن نمی‌خواهد در مورد مسئله‌ای مهم به Emmet چیزی بگوید، کافی است که لباس لوسی را تن کرده و دوباره پیش وی بازگردید. تک تک جزئیات توسط بازی به بازیکن به صورت تصویری آموزش داده می‌شوند و هیچ فرقی نمی‌کند که در چه سن و سالی باشید یا چقدر در دنیای بازی تجربه کسب کرده‌اید، همه می توانند The Lego 2 Movie Video Game را بازی کنند. برخی از تجهیزات را خود بازی یا کاراکترها به شما می‌دهند و بعضی دیگر را باید خودتان به دست آورده یا بسازید. برای ساختن هر چیزی در The Lego 2 Movie Video Game فقط لازم است که ابتدا مواد خام آن را به دست بیاورید. مواد خام عموما آجر هستند و شما باید آجرها را روی هم قرار داده و چیز جدیدی را خلق کنید. بعضی از آیتم‌هایی که خلق می‌کنید هم به شما در انجام یک سری مراحل کمک می‌کنند و بعضی دیگر اصلا ضروری هستند. در واقع کلا اصول بازی همین است. شما باید در محیط سندباکس بازی چرخیده و ماموریت‌های متنوع قبول کنید و چیزهای جدید بسازید. این بازی برای کودکان از این جهت هم که حالت آموزشی دارد، مناسب است. در واقع کودک متوجه می شود که برای تولید برق ابتدا به یک ژنراتور نیاز دارد. یا برای این که یک دیوار نو بسازد اول باید آجر پیدا کند. در عین حال، بازی سعی می‌کند تنوع داشته باشد. آجرها همین طور روی زمین ریخته نیستند و گاهی باید بعضی از اشیای محیط را نابود کنید و چیزهای جدیدی به دست بیاورید.

کلا باید سعی کنید آجر و داربست پیدا کنید و سپس با توجه به آموزش‌های داده شده توسط بازی، چیزهای جدید بسازید. همان طور که بالاتر هم اشاره ای به این موضوع شد، اصلا اساس بازی پیدا کردن مواد خام است. بازی سعی می‌کند که در طول ماجراجویی شما، چیزهای جدیدی برایتان داشته باشد. از معماهای سطحی گرفته تا لطف‌هایی که باید در حق NPC‌های بازی کنید. با این وجود، اساس هنوز هم همان است و تا پایان بازی عوض نمی شود. مثل دیگر بازی‌های روز دنیا، The Lego Movie 2 Video Game شامل مراحل اصلی و مراحل فرعی است که مراحل فرعی به شما در موفقیت در مراحل اصلی کمک شایانی خواهند کرد. در بازی چیزهایی وجود دارند که در واقع Master Pieces نام دارند. ترجمه فارسی این کلمه شاهکار است اما خب در این مطلب استفاده از کلمه شاهکار ابهامات زیادی را ایجاد می‌کند پس در ادامه، این قطعات را با همان Master Piece خواهیم شناخت. Master Piece‌ها در واقع قطعاتی هستند که در ازای انجام بعضی از مراحل فرعی به بازیکن اعطا می شوند. البته شاید بتوانید به صورت تصادفی هم در محیط بچرخید و یک مسترپیس پیدا کنید، ولی راه اصولی آن، انجام دادن مراحل فرعی است. اگرچه عنوان The Lego Movie 2 Video Game یک بازی کارتونی است، اما سعی کرده که خیلی از چیزهایی که در بازی‌های مطرح می بینیم را در خود جای دهد. سلاح‌های مختلف برای مبارزات، وسایل نقلیه، زیپ لاین‌ها، لباس‌ها متنوع و غیره. حتی بازیکن می‌تواند سوار حیوانات عجیبی شود و به کمک آن‌ها مسافت‌های طولانی تر را بپیماید و برای دشمنان هم کار را سخت تر کند. علی رغم ایراد در داستان بازی و کات‌سین‌ها، سازندگان به خوبی توانسته اند که سلاح‌های منبع، یعنی انیمیشن‌ را وارد دنیای بازی کنند. همچنین در بحث طراحی محیط نیز عملکرد سازندگان قابل ستایش است. گجت‌ها و توانایی‌های شخصیت اصلی بازی نیز کاملا با آن چه که در انیمیشن می بینیم مطابقت دارد و سازندگان را از این بابت هم باید تحسین کرد. در مجموع سازندگان سعی کرده‌اند که انیمیشن The Lego Movie 2 را همان طور که بوده و بدون دخل و تصرف وارد دنیای بازی‌های رایانه‌ای کنند. اتفاقی که اکنون رخ داده و خروجی هم قابل قبول است. در همان ابتدای بازی، بتمن به شما دوربین دو چشمی لوسی را هم می‎دهد. همان دوربینی که در انیمیشن The Lego Movie 2 قبلا هم مشاهده شده است و می‌تواند محیط را اسکن کند. گجت‌های انیمیشن، اکثرا به بازی هم راه پیدا کرده‌اند و کسانی که قبل از تهیه بازی، کارتون The Lego Movie 2 را مشاهده کرده باشند در درک گجت‌ها و سلاح‌های بازی هیچ مشکلی نخواهند داشت. تنها ایراد اقتباس سازندگان همان داستان است که انتظار داشتیم در نهایت خروجی بهتری را ببینیم.

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

گشت و گذار در محیط بازی نیز اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در متن در این مورد صحبت شده است.

طراحی مراحل بازی دقیقا یکی از نکات منفی‌ای است که بازی از آن رنج می‌برد. با وجود تلاش سازندگان، بازی The Lego Movie Video Game 2 کماکان ارزش تکرار پایینی دارد و احساس یکنواختی بازیکن را اذیت می کند. البته باز هم فراموش نکنید که کودکان در واقع مخاطب اصلی این بازی هستند و قطعا آن‌ها خیلی سخت نخواهند گرفت! در واقع این مشکل از دید یک کودک قابل چشم پوشی است اما این جا و در گیمفا، ما وظیفه داریم که عینک منتقدی بر چشم خود بزنیم و بازی را نقد کنیم. به لحاظ اصولی، The Lego Movie Video Game 2 از این نظر لنگ می زند. اولا که مراحل بازی به طرز چشمگیری کوتاه هستند. دقیقا برعکس عناوینی چون Assassin’s Creed Odyssey که طولانی بودن مراحل فرعی بازی بعد از مدتی برایمان عذاب آور می‌شد، مراحل فرعی The Lego Movie 2 Video Game را می‌توانید در عرض یک چشم به هم زدن به پایان برسانید. ساختار این مراحل هم چندان پیچیده نیست. یا باید چیز جدیدی بسازید که در این صورت فقط لازم است که با خرد کردن اشیای محیط، چند تکه آجر رنگارنگ پیدا کنید. بعضی اوقات هم بازی متنوع می شود و یک NPC از شما می‌خواهد که چند دشمن را ادب کنید! در این صورت بازی حالتی اکشن به خود می‌گیرد که در آن خبری از خون و خشونت نیست! در واقع حتی مبارزات بازی نیز دقیقا مناسب سن کودکان بوده و حتی بازیکن بدون نظارت والدین هم می‌تواند این عنوان را تجربه کند. پیدا کردن اشیای گم شده ا دزدیده شده هم نوع دیگری از ماموریت‌های شما در بازی هستند. در کل متاسفانه مراحل به خصوص فرعی بازی از تنوع کافی برخوردار نیستند و کمی بازیکن را خسته می‌کنند. فراموش نکنید که اگر قرار است فرزندتان، خواهر یا برادر کوچک ترتان قرار است این بازی را تجربه کند، بهتر است زمانی مشخص را برای وی در نظر بگیرید. اگر بتوانید زمان بازی وی را مدیریت کنید، این مشکل نیز قابل چشم پوشی می‌شود. چراکه در این صورت بازیکن آن قدر فرصت ندارد که به خسته شدن از مراحل تکراری بازی حتی فکر هم کند. سازندگان علی‌رغم عملکرد قابل قبول خود در بسیاری از جزئیات، از طراحی مراحل متنوع غافل مانده‌اند. نتیجه این که بازی The Lego Movie 2 شامل مراحلی می شود که بعد از مدتی همه تکراری هستند و شما حس می‌کنید یک الگوی مشخص مدام در حال تکرار شدن است. این الگوی همیشه در حال تکرار ممکن است به مرور دل مخاطب خود را بزند. خوشبختانه برخلاف یک سری از بازی‌های AAA و پرطرفدار و پرهزینه، در The Lego Movie 2 Video Game شما مجبور نیستید که همه مراحل فرعی را انجام دهید. البته همان طور که ذکر شد این مراحل منبع اصلی مسترپیس‌ها و همچنین گجت‌ها و تجهیزات جانبی دیگر هستند که انجام آن‌ها در هر صورت خالی از لطف نیست. در مورد مراحل اگر بخواهیم ریزتر شویم، باید گفت که سیستم امتیازدهی و جایزه دهی به بازیکن هم خیلی خوب عمل کرده است. خوشبختانه بازی The Lego Movie 2 به هیچ وجه خساست به خرج نمی‌دهد و NPC‌ها به پاس کارهایی که برایشان انجام می‌دهید جوایز خوبی به شما می‌دهند.

سیستم مبارزات بازی زیاد از حد آسان است. در واقع در The Lego Movie 2 Video Game عملا خبری از مردن نیست و فقط این شما هستید که پیروز از میدان خارج می شوید. البته این چیز عجیب یا جدیدی نیست و قبلا هم در بازی‌های مشابه شاهد چنین چیزی بوده ایم. حتی اگر عنوان The Lego Movie Video Game ( یعنی نسخه قبلی بازی ) را هم تجربه کرده باشید، قطعا از این موضوع مطلع هستید. به هر حال سازنده سعی کرده که بازیکن فقط از بازی لذت ببرد و نخواسته وی را وارد چالش کند. به همین خاطر است که The Lego Movie 2 Video Game عنوانی است که فقط برای تفریح توصیه می شود! آن هم نه برای سولزلایک بازها و ویچربازها! بلکه برای کودکانی که هنوز به سن مناسب برای تجربه بازی‌های مطرح دنیا نرسیده اند. در مورد باس فایت‌ها هم چیزی عوض نمی شود و باز هم کار ساده‌ای را در پیش خواهید داشت. فقط کافیست به موقع جاخالی دهید و به کمک نواری که بازی برایتان طراحی کرده، ضربات قدرتمندتری را به سمت باس فایت مقابل خود وارد کنید. باس‌های بازی هم مثل دیگر عناوین خیلی جان سخت و فناناپذیر نیستند و حتی یک کودک هم با کمی تلاش می‌تواند آن ها را از سر راه بردارد.  نه فقط در مبحث مبارزه، عنوان The Lego Movie 2 عملا در هیچ زمینه‌ای برای بازیکن چالش ایجاد نمی‌کند. اگرچه توصیه می شود که بازی را به صورت Co Op و با دوستان خود تجربه کنید، اما اگر کسی را نمی شناسید که علاقه‌ای به این گونه عناوین داشته باشد، باز هم بر به مشکل نخواهید خورد. تجربه The Lego Movie 2 Video Game به صورت چند نفره می‌تواند باعث ایجاد حس همکاری و همدلی در بازیکنان کودک شود. بدین ترتیب این بازی نه تنها یک بازی مخرب برای کودک نخواهد بود، بلکه می‌تواند به رشد اجتماعی وی هم کمک کند. همان طور که اشاره شد محیط بازی محیطی سندباکس است و این محیط سندباکس بازیکن را تشویق به گردش می کند. کاوش در بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به طراحی قابل قبول دنیای بازی، شما می‌توانید محیط را بگردید و علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های دنیای بازی، چیزهای جدیدی هم کشف کنید و آیتم‌های متنوع پیدا کنید محیط‌های بازی پر از جعبه‌ها و صندوقچه‌هایی هستند که داخل آن‌ها چیزهای با ارزشی پنهان شده. کافی است کمی به خود زحمت دهید و محیط را بگردید تا این جعبه‌ها را پیدا کرده و حتی سلاح جدید به دست بیاورید.

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

سیستم مبارزات بازی به شدت آسان هستند. در واقع عملا چالشی برای بازیکن ایجاد نخواهند کرد. کودکان احتمالا از چنین چیزی لذت خواهند برد.

در مفرح بودن The Lego Movie 2 Video Game هیچ شبهه‌ای وجود ندارد! البته بر کسی پوشیده نیست که این بازی بیشتر برای کودکان ساخته شده و طبیعی است که نتواند بازیکنان بزرگ تر را سرگرم کند. شاید همین الان گذرتان به متاکرایتیک بیفتد و اسم این بازی را سرچ کنید و با نمرات پایین بازی مواجه شوید. هدف از نوشتن این نقد و بررسی این بود که شما را متقاعد کنیم که در صورتی که چنین اتفاقی برایتان افتاد، قید بازی را نزنید! بگذارید اصلا عینک منتقدی و ریزبینی را از چشم خود بردارم و به عنوان یک گیمر، صادقانه با شما در مورد The Lego Movie 2 Video Game صحبت کنم! حقیقت این است که استاندارد درجه بندی سنی در ایران به هیچ وجه رعایت نمی شود و از طرفی، گرویدن کودکان به بازی‌های ویدئویی غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر است. به عنوان یک گیمر هم قطعا قبول دارید که برخی از بازی‌ها اثرات مخرب روی ذهن و آینده کودکان دارند. هیچ یک از ما هم دوست ندارد که این اثرات مخرب روی آینده کودک تاثیر منفی بگذارد. بنابراین بهتر است که به جای این که به طور کامل جلوی بازی کردن کودک را بگیریم و یا برعکس، کودک خود را کاملا آزاد بگذاریم و هیچ کنترلی نداشته باشیم، بازی‌های مناسب برای وی تهیه کرده تا او هم مثل دیگران از گیم لذت ببرد اما به سبک خود و سن و سالش! در هر صورت،اگر بخواهم خیلی سرراست با شما صحبت کنم، باید اعتراف کرد که The Lego Movie 2 Video Game برای بازیکنان بزرگتر هیچ جذابیتی نخواهد داشت. حقیقت این است که به این بازی نمی‌توان به عنوان یک سرگرمی نگاه دارد آن هم وقتی که بازی‌هایی چون Devil May Cry 5 و Resident Evil 2 Remake و حتی Far Cry New Dawn و Anthem در دسترس هستند و به زودی هم باید منتظر بازی‌هایی مثل Days Gone، Sekiro: Shadows Die Twice و The Division 2 باشیم. بحث بازی‌های بتل رویالی مثل Fortnite، PUBG و Apex Legends هم که کلا جداست. The Lego Movie 2 Video Game یک بازی دوست داشتنی برای کودکان است و با توجه به این که به تعطیلات عید نوروز نزدیک می‌شویم، شاید این بازی بتواند عیدی مناسبی برای فرزند یا بردار و خواهر کوچکتر گیمرتان باشد، خصوصا اگر وی بتواند آن را با دوستان خود به صورت Co-Op تجربه کند.

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا
صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • electro_pop گفت:

    بازی باحالیه کارتونشم باحال بود.
    از بازیای که تم کارتونی دارن خیلی خوشم میاد. ربطی‌ام به سن نداره. اینجور بازیا یه حالی دارن که بازیای جدی اصلاً ندارن. کاپ‌هد، لیمو و ریمن… خیلی باحال بودن‌.
    ذ لگو مووی ۲ ام باحاله. سرگرمی و هیجان‌انگیز بودن همون چیزایی که من از یه بازی می‌خوامو داره ولی ارزش ۷۰۰ تارو نداره. بنظرم اگه بازی فروزن‌ام بسازن بد از آب درنمیاد.

  • اصن از اولم با سری بازیها و انیمیشن های lego حال نمیکردم و نمیکنم و نمیبینم و بازی نمیکنم.

    فقط یسری هری پاترش رو بازی کردم که بدم نبود انصافا، ولی در کل نمیتونم با این قضیه کنار بیام که مگه خود فیلمها و بازیهای اصلی چشونه که باید بصورت lego در بیان؟!؟! که چی بشه خب!؟!؟
    شاید واسه خیلیا جذاب و بامزه باشه ولی از دید من که کار بی نمکیه.

    • electro_pop گفت:

      کارتون ذ لگو مووی باحاله ولی چون داستان یک ساعتو نیمشو تو بازی مث آدامس کش میدن، بازی خسته کننده می‌شه.
      بنظرم فروزن بهترین فیلم انیمیشنی عه. داستانش از ۹۹٪ بازیا بهتر بود.

      • میگم که lego رو کلا از ایده‌اش خوشم نمیاد و ندیدم، پس نمیتونم قضاوتی کنم.
        فروزن هم که در جذابیتش شکی نیست و حسابی طرفدار پیدا کرده، منتها واسه سلیقه ی من نمیتونه دیگه در حد بهترین جذاب باشه. خیلی دوستش دارما ولی خب یکم دخترونه ست دیگه.

    • لگو هارو غالبا واسه بچه ها میسازن تا اون دنیای بزرگسالانه ای که توی فیلم مورد نظر هست رو یه ذره محدودیت سنیشو بیارن پایین تر و بچه هایی که نمیتونن فیلم اصلی رو درک کنن , بتونن هم یه چیزایی از فیلمو بفهمن و هم با ریشه هایی از طنز که قاطیش کردن حال کنن و بازی کنن. از نظرم کار خوبیه و اگه فیلم رو دیدی و بازیاشو بازی کردی , میتونی یه ذره از دنیای جدیش فاصله بگیری و از دیدگاه بچگونه و طنز , فیلم مورد علاقتو تجربه کنی 🙂
      با بازی کردن لگو ها یه جورایی میفهمی که بچه ها دنیا رو خیلی زیباتر از بزرگ ترا میبینن و این خیلی لذت بخشه 🙂

      • من با دنیای بچه ها مشکلی ندارم، انواع و اقسام کارتون ها و انیمیشن ها رو هم همچنان میبینم و لذت میبرم و کودک درونم فعاله. منتها همونطور که گفتم (برعکس خیلیا) من زیاد با این لگو ها حال نمیکنم و بنظرم بی نمکه. واسه بچه ها اگه میخوان انیمیشن و سرگرمی درست کنن، برن خیلی جدی آثار فاخر و مناسب شرایطشون بسازن، چه اصراری هست که فیلمایی که مناسبشون نیست رو به این حالت در بیارن؟ 😐 یکمم سبکش غربی هست و با ذائقه ی من جور نیست. مثل بازی sims و خرس عروسکی و یسری چیزای دیگه که بیشتر خود غربی ها باهاش حال میکنن.

  • آخ آخ آخ خراب کرد دیگه :/
    یکش تا حدودی خوب بود و اگه با دوستات بازی می کردی خییلی خوش میگذشت!ولی باز سطحش پایین تر از بقیست :/ تقریبا همه لگو هارو تا الان بازی کردم و از نظرم کلا tt games باید بره سراغ چیزای جدید واسه ساختن لگو :/ بهترین لگویی که تا الان بازی کردم هم lord of the rings و batman 2008 و با کمی ارفاق marvel super heroes بوده !
    اینم با متاش خراب کرد تا به tt بفهمونه باید یه ذره خلاقیت به خرج بده :/ از نظرم بازی های لگو باید ۴ نفره هم بشن چون خییلی جذاب تر میشن و ۱۰۰ در صد این پتانسیلو هم دارن 🙂 امیدوارم لگو بازم به دوران اوجش برسه که بزرگ ترا هم عاشقش شده بودن 🙂

      • سلام خوبی؟
        ببین نمیدونم چرا ایموجی مرغ گذاشتی و اصلا مرغ نماد چیه :/ (شایدم منو به مرغ تشبیه کردی 🙂 ) شایدم دریافت من اشتباه باشه.
        ولی قشنگ معلومه هنوز یه کینه ای چیزی از من داری و نمیگی.چه مشکلی با من داری و چرا؟؟! فکر میکردم توافق کردیم به هم ریپلای ندیم (دقیق تر : من به تو ریپلای ندم )‌ به هر حال نترس و ریپلای منو بده :/ کسی قرار نیست حتی اگه ۱۰۰ تا ریپلای بدی سرزنشت کنه . پس راحت باش و بگو چرا از من ناراحتی 🙂 امیدوارم هر چی زودتر این تیرگی ها برن کنار چون من واقعا دارم نگران میشم ?:-) امیدوارم بازم دوست شیم با هم 🙂

  • s.a.m گفت:

    سلام
    با تشکر از نقد و بررسی
    خواستم بگم که بازیای لگویی رو حتما تجربه کنید و گول ظاهرشونو نخورید
    خیلی خیلی بیشتر از حد تصورتون سرگرم کننده هستن
    اگر میدونید که پولشو ندارید هم ، میتونید از سایت playstationstore دمو های رایگانشو دانلود کنید
    من خودم چندتاشو دانلود کردم خیلی کیف کردم
    البته بگم که من از قدیما از این مدل بازیا خوشم میومد
    یادش بخیر
    حتی یادمه یکی از فامیلامون ps2 میاورد خونمون و ایندیانا جونز دو نفره بازی میکردیم ، از رد دد هم بیشتر حال میکردیم چون ۱۰۰ درصد لذت خالص بود ولی حالا دیگه بازیا اون حس و حالو نداره ( البته بعضیاش داره)

    • s.a.m گفت:

      آقای آریا مقدم
      شما استاد مایی و دمت گرم
      ولی خداییش ایرادایی که از این بازی گرفتی عملا کاربردی نداره توی تجربه ی کاربر
      شما احتمالا اینو با devil may cry مقایسه کردی که میفرمایی ارزش تکرار نداره یا داستان یا محتوای بیشتر و … جزء مشکلاته .
      کسانی که مخاطب اصلی این بازی هستند در اصل بچه ها هستند و کسانی که به یاد گذشته بازی میکنند
      این که میفرمایید گیم پلی بسیار ساده هست اصلا برای این بازی نقطه ضعف حساب نمیشه .
      این ها اصلا نقاط ضعف قابل قبولی نبود که باهاشون نمره کم کردین .
      این نظر من بود .. ببخشید اگه طولانی شد

      • شما اختیار داری عزیز 🙂 حرفتون هم تا حدودی درسته. اتفاقا دقیقا تو متن هم چیزهایی که گفتید ذکر شده. مثلا:
        “نکته‌ای که بیشتر برای کاربران اروپایی و آمریکایی اهمیت دارد، بحث داستان بازی است. با توجه به رنج سنی استاندارد بازیکنان ایرانی، احتمالا درصد بالایی از بازی‌بازها آن قدر زبان انگلیسیشان خوب نیست که بتوانند داستان را درک کنند.” خب این دقیقا یعنی اون مشکل داستان که اومده توی باکس قابل چشم پوشی هستش.
        اما حالا خیلی کلی بخوام جواب بدم بازم این قسمت از متن رو کپی میکنم:
        “با این حال اگر داستان بازی مشکل دارد، ما در نقد و بررسی خود وظیفه داریم آن را ذکر کنیم” حالا شما فکر کن کلمه داستان توی این تکستی که کپی کردم حذف بشه.
        ببینید نکات منفی که چه من و چه هر منتقدی توی هر سایتی چه ایرانی و چه خارجی ذکر میکنه “لزوما” روی تجربه بازی تاثیر ندارن. حداقل سبک من این هستش که نقدام کاملا بر اساس “کیفیت” بازی هستش و نه “جذابیت” شما از کاربرای قدیمی سایت هستید و مطمئنا منظور بنده رو متوجه هستید. واقعا اینجا جاش نیست که من بیام بیشتر توضیح بدم چون این بحثش به شدت طولانیه. حالا اگر فرصتی شد و دوست داشتید توی یک محیط دیگه در این مورد توضیح میدم خدمتتون.
        حالا این که ایراداتی که گفته شد شاید خیلی در حین بازی محسوس نباشن درسته، ولی ما وظیفه داریم اونا رو ذکر کنیم و در نهایت هم قضاوت رو بسپاریم به خود کاربر. در ضمن تو نکات منفی در مورد ساده بودن گیم پلی چیزی گفته نشد. توی خود متن به این نکته اشاره شده که اون هم حالت توصیف داشته، مورد انتقاد قرار نگرفته.
        امیدوارم متوجه منظور بنده شده باشید و ابهامی وجود نداشته باشه
        ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید 🙂

  • Ali گفت:

    تنها گیمای لگویی که خوب بودن star wars و indiana jones بودن

صرفا برای تفریح! | نقد و بررسی بازی The Lego Movie 2 Video Game - گیمفا