به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

یادتان هست که زمانی در نسل پنجم و ششم علامت CAPCOM تضمینی بود برای خرید یک بازی؟ حالا خیلی خوشحالم که بگویم CAPCOM واقعا انگار دوران افتش را طی کرده است  و دوباره در نسل هشتم همان کپکامی شده است که وقتی نامش را روی یک بازی ببینیم برایمان ضمانت خرید باشد. بله دقیقا همان CAPCOM دوست داشتنی نسل پنجم و ششم‌!‌ امروز صحبت از نسخه جدید فرنچایزی است که هیدکی کامیای بزرگ آن را خلق کرد و نامش را گذاشت “شیطان هم ممکن است بگرید” یا همان “Devil May Cry” عزیز و دوست داشتنی خودمان. مگر ما از کپکام جز حفظ شکوه و عظمت رزیدنت اویل و دویل می کرای و اونیموشا و … چه می خواهیم؟ ماموریت احیای رزیدنت اویل با دو نسخه هفتم و ریمیک دوم به بهترین شکل به پایان رسید و شاهد دو تا از بهترین بازی های نسل هشتم بودیم. سپس ما را به ژاپن فئودال برد و اونیموشا را به یادمان آورد. حالا نوبت به دومین غول عظیم کپکام یعنی دویل می کرای رسیده و ذوق و شوق فراوان باید بگویم Good Job CAPCOM, Mission Accomplished! از هم اکنون باید به شما بگویم که Devil May Cry 5 یکی از ۲-۳ بازی برتر تاریخ سبک هک اند اسلش است و این حرف را وقتی کمی بازی را تجربه کنید با ذره ذره وجودتان لمس خواهید کرد و کیف خواهید کرد.  در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان  Devil May Cry 5 بپردازیم و تمام جزییات آن را از زوایای مختلف همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا بتوانید بیشتر با خصوصیات این بازی شاهکار آشنا شوید و راحت تر در مورد خرید یا عدم خرید آن تصمیم گیری نمایید. البته باید بگویم اصلا برای این تصمیم نیازی به مقاله نیست و شک نکنید که با هر سلیقه ای که دارید باید Devil May Cry 5 را بخرید و بازی کنید. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی شاهکار جدید CAPCOM یعنی بازی  Devil May Cry 5 با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

این را بدانید که Devil May Cry 5 هرگز و هرگز عنوانی نیست که به هیچ بهانه ای آن را از دست بدهید. حتی اگر اصلا این سری را نمی شناسید و به سبک هک اند اسلش علاقه ندارید، Devil May Cry 5 عنوانی است که شما را عاشق این سبک می کند و بهترین نقطه شروع برای شماست.

در ابتدای این مطلب بد نیست تا به معرفی و بیان تاریخچه این سری بزرگ بپردازیم تا کسانی که زیاد آشنایی با Devil May Cry ندارند بدانند داریم از چه عنوانی با چه پیشینه ای صحبت می کنیم و بیشتر با این نام بزرگ آشنا شوند و مسیر شگفت انگیزی را که تا امروز طی کرده است را بهتر بشناسند تا با اطلاعات کامل تری به استقبال نسخه پنجم و بررسی آن در این مقاله بروند. وقتی برای نخستین بار بازی اول Devil May Cry منتشر گردید تمام صنعت بازی و منتقدان و بازیبازان را شگفت زده کرد و تا آن زمان بازی هک اند اسلشی مثل این شاهکار وجود نداشت. شاهکار بی نظیر Devil May Cry توسط  Capcom در سبک Action-adventure و hack and slash ساخته شد و در سال ۲۰۰۱ و سپس در سال های بعد از آن، توسط کمپانی کپکام برای پلتفرم های PlayStation 2 ,PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر گردید. Devil May Cry پس از انتشار بی نهایت موفق عمل کرد و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۴ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت کپکام شود. بازی پر بود از نکات مثبت و قوت و خالی بود از ضعف های بزرگی که بتوانند لطمه ای به تجربه ناب بازیبازان وارد کنند. بازی کمبو و فنون و مبارزات فوق سریع و مرگباری داشت، داستان بسیار زیبایی را روایت می کرد، شخصیت های آن عالی بودند و مخصوصا شخصیت اصلی آن دانته، کاملا مشخص بود که توانایی تبدیل به یکی از برترین و محبوب ترین و خوش تیپ ترین شخصیت های تاریخ را داراست که همین طور هم شد، پیشینه داستانی بسیار قوی و کاملی برای بازی در نظر گرفته شده بود، گرافیک فنی و هنری بازی در زمان خود شاهکار بودند و در مجموع همه چیز در این عنوان در نقطه اوج کیفیت قرار داشتند و به این ترتیب فرنچایز بی نظیر Devil May Cry  به دنیای بازی های رایانه ای معرفی شد.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

راستش را بخواهید باید بگویم حس می کنم ۳ شخصیت قابل بازی مقداری برای این عنوان که یک بازی خطی و داستان محور است زیادی به نظر می رسد. هنوز تا می خواهید گرم شوید شخصیت عوض می شود و گیم پلی V هم کاملا مثل فولکلور است یعنی خودش حمله نمی کند و ۳ روح مختلف را می فرستد برایش حمله کنند و یک جورهایی با این که خیلی جذاب است ولی دویل می کرای نیست. در واقع V با این که داستان بی نظیری دارد و سورپرایزتان می کند ولی برای گیم پلی لازم نبود و بهتر بود همان Nero و دانته را در گیم پلی داشتیم و V فقط در داستان بود. شاید سازندگان این کار را کرده اند تا بازی از نسخه ۴ متفاوت شود ولی خب شاید شما هم در طول بازی این حس من را داشته باشید که انگار میخواهید زود مراحل V تمام شود و دوباره به دانته یا Nero برگردید.

پس از موفقیت نه چندان زیاد نسخه دوم این فرنچایز، سال ۲۰۰۵ و در نسل ششم بود که عنوان Devil May Cry 3: Dante’s Awakening که مانند عناوین قبلی در سبک اکشن ماجرایی و هک اند اسلش قرار داشت و توسط Production Studio 1 ساخته شده بود توسط کمپانی Capcom انحصارا برای پلتفرم پلی استیشن ۲ و یک سال بعد با نسخه  Devil May Cry 3: Dante’s Awakening, Special Edition که در آن درجه سختی مقداری تغییر کرده و اصلاح شده بود و همچنین ورجیل به عنوان یک شخصیت قابل بازی در آن قرار داشت، مجددا برای پلی استیشن ۲ و همچنین این بار برای رایانه های شخصی نیز منتشر گردید. مجموع فروش نسخه اصلی و مخصوص بازی بیشتر از ۴ میلیون نسخه بود و همچنین در سال ۲۰۰۵ مانگایی که یک Prequel بر بازی بود نیز منتشر شد. در سال ۲۰۱۲ نیز این بازی با نسخه HD Collection که هر ۳ بازی اول را در خود داشت در نسل هفتم و برای پلتفرم های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ منتشر گردید. با وجود برخی صحبت ها و بحث ها که در مورد درجه سختی بسیار بالای بازی در نسخه اصلی مطرح شد و برخی از آن گلایه داشتند اما باز هم نظر اکثر منتقدان این بود که بازی به دلیل این که مجددا به گیم پلی چالش برانگیز بازی اول بازگشته است (بعد از نسخه نه چندان موفق دوم) بسیار قابل تحسین است و بازی مورد ستایش تمامی صنعت گیم قرار گرفت.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

او واقعا کیست؟  اصلا نگران نباشید، هیچ چیزی در مورد داستان بازی برایتان نمی گویم زیرا باید خودتان آن را حس کنید. فقط به شما می گویم که حتی نمی توانید فکرش را بکنید که چه داستان و چه سورپرایزهای جذاب و معرکه ای در انتظارتان است. واقعا باید بگویم داستان بازی و نوع روایتش و ترتیب نشان دادن وقایع و حقایقی که در اواسط و اواخر داستان برایتان رو می شود شما را شگفت زده خواهد کرد و آن قدر کیف می کنید که نگو و نپرس!

Devil May Cry 3: Dante’s Awakening آن قدر بی نظیر و فوق العاده بود بود که قریب به اتفاق منتقدین آن را شدیدا تحسین کردند و امتیازاتی را مانند ۹۶ از IGN، امتیاز ۹۰ از Game trailers، امتیاز ۹۰ از Informer و ۸۶ را از Gamespot دریافت نموده و نهایتا موفق شد تا امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۴ در نسخه اصلی و ۸۷ در نسخه Special Edition را کسب نماید و به عنوان یکی از برترین و زیباترین عناوین کپکام و یکی از چند عنوان برتر هک اند اسلش در تاریخ بازی های رایانه ای خود را مطرح نماید. جالب است بدانید این نسخه یک پیش زمینه یا Prequel بر بازی اصلی و شماره نخست Devil May Cry محسوب می شود که در آن شاهد جوان ترین و کله شق ترین دانته هستیم. بازی سال ها قبل از وقایع بازی اول و در یک برج جادویی به نام Temen-ni-gru اتفاق می افتاد و روایتگر رابطه ویران شده بین دو برادر یعنی دانته و ورجیل بود که ورجیل به عنوان آنتاگونیست اصلی بازی درخششی کمتر از دانته در آن نداشت. بازی المان های دو نسخه قبلی را در خود حفظ کرده و سیستم مبارزات بازی را با افزودن چندین استایل مبارزه گسترش داده بود. مبارزات بازی بر استفاده از شمشیر تمرکز داشتند اما به سنت تقریبا همیشگی این سری که از بازی اول آغاز شده بود، بعد از شکست هر باس در بازی، سلاح جدیدی را به دست می آورید که نهایتا باعث می شد تعداد بسیار زیادی سلاح های متنوع در اختیار داشته باشید که هر کدام کاملا متفاوت از دیگری بودند و در واقع با پیشرفت در بازی هرگز احساس خستگی و تکراری شدن به شما دست نمی داد زیرا مدام سلاح هایی جدید با کارایی و قابلیت های جدید در بازی در اختیار شما قرار می گرفت تا انواع و اقسام کمبوهای قدرتمند را با آنها خلق نمایید.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

بیا خوش‌تیپی‌تو یکم کمترش کن!!

دانته نیز که این بار از همیشه جوان تر بود، مانند همیشه شخصیتی بسیار خوش تیپ و جذاب است و یک پروتاگونیست فوق العاده قدرتمند و با ابهت و البته یکی از محبوب ترین ها در دنیای بازی های رایانه ای محسوب می شود. بعد از این نسخه نوبت به بازی چهارم رسید که در نسل هفتم برای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی عرضه گردید و برای اولین بار ما را با شخصیت Nero آشنا کرد و بازی بسیار خوبی هم بود. سپس کپکام به سراغ یک تغییر اساسی در سری رفت و بازی ریبوت این سری با نام DMC: Devil May Cry را به استودیو نینجا تئوری واگذار کرد و آن ها هم یک بازی بی نظیر و معرکه ساختند که یکی از برترین هک اند اسلش ها تا به امروز است و البته به خاطر تغییرات ظاهری دانته برخی با آن مخالف بودند، اما هرگز کسی نمی تواند کتمان کند که این بازی که به صورت بین نسلی برای نسل هفتم و هشتم عرضه شد یک هک اند اسلش بی نظیر و قدرتمند است.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

کی غیر از دانته دو نیمه موتور سیکلتش رو می گیره می کنه سلاح و دشمنان رو قلع و قمع میکنه باهاش؟!

چندین سال گذشت و کم کم زمزمه هایی مبنی بر ساخت نسخه پنجم این سری بزرگ به گوش می رسید. پس از کلی گمانه زنی ها و انتظارات طرفداران برای معرفی بازی جدید این سری، سرانجام شایعات جذابی که قبل از نمایشگاه ای ۳ سال ۲۰۱۸ شنیده بودیم به واقعیت پیوستند و عنوان جدید سری بی نظیر و فوق محبوب دویل می کرای با نام Devil May Cry 5 در این نمایشگاه و در کنفرانس مایکروسافت، با یک نمایش فراتر از خیره کننده معرفی شد تا شور و شوقی وصف نشدنی تمام طرفداران و علاقمندان پرتعداد این سری و کل صنعت بازی را در بر بگیرد. بازی  Devil May Cry 5 که مانند همیشه در ژانر Hack and Slash طبقه بندی می شود، توسط CAPCOM  ساخته شده و امروز در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۹ توسط همین کمپانی که وظیفه انتشار بازی را بر عهده دارد، در دسترس بازیبازان و علاقمندان قرار می گیرد. پلتفرم هایی که شاهد عرضه بازی Devil May Cry 5 بر روی آنها هستیم شامل Playstation 4 ,XboxOne و PC هستند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

این شیطان قدرتمند کیست؟ چرا این قدر قوی است؟

برویم سراغ داستان بازی Devil May Cry 5. اصلا نگران نباشید، هیچ چیزی در مورد داستان بازی برایتان نمی گویم زیرا باید خودتان آن را حس کنید. فقط به شما می گویم که حتی نمی توانید فکرش را بکنید که چه داستان و چه سورپرایزهای جذاب و معرکه ای در انتظارتان است. واقعا باید بگویم داستان بازی و نوع روایتش و ترتیب نشان دادن وقایع و حقایقی که در اواسط و اواخر داستان برایتان رو می شود شما را شگفت زده خواهد کرد و آن قدر کیف می کنید که نگو و نپرس! کلی شخصیت مختلف و اتفاقات گوناگون را خواهید دید و از داستان و روایت شاهکار آن لذت خواهید برد و تازه سورپرایز هم می شوید. از نکات خوبی که سازندگان بازی در جهت آشنایی با داستان بازی برای افرادی که اولین بار است با این سری آشنا می شوند قرار داده اند، یک فیلم کامل و عالی از تاریخچه داستانی عناوین این فرنچایز به ترتیب زمانی است که چیزی شبیه “آن چه گذشت” بوده و داستانی کوتاه از هر بازی این سری تا امروز را بر اساس ترتیب زمانی نسخه ها بازگو می کند و در واقع می گوید چه شد که به Devil May Cry 5 رسیدیم. وقایع داستانی بازی هفت سال بعد از اتفاقات نسخه چهارم سری رقم می خورد که شخصیتی به نام “V” به دفتر دویل می کرای می رود تا دانته را برای رسیدگی به چندین حمله شیطانی که در نقاط مختلف رخ داده است استخدام کند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

Nero درون یک ون (با علامت نئونی Devil May Cry که دانته به او واگذار گرده است) و به همراه شخصیتی مونث به نام Nico (نیکو یک مهندس و نوه زنی است که قبلا دو سلاح دستی محبوب و مشهور دانته را برای وی ساخته است) کسب و کار و آژانس شکار شیاطین خودش را راه انداخته است!

در همین حین، Nero هم درون یک ون (با علامت نئونی Devil May Cry که دانته به او واگذار گرده است) و به همراه شخصیتی مونث به نام Nico (نیکو یک مهندس و نوه زنی است که قبلا دو سلاح دستی محبوب و مشهور دانته را برای وی ساخته است) کسب و کار و آژانس شکار شیاطین خودش را راه انداخته است. در ادامه اتفاقاتی می افتد که دانته و نرو و V به هم می رسند و گذرشان به یک شیطان بی نهایت قدرتمند به نام Urizen می افتد و وقایع بازی دنبال می شود که اصلا چیزی در مورد این وقایع و ماجرای دست Nero و …. برایتان نمی گویم. داستان بازی  Devil May Cry 5 به معنای واقعی کلمه فوق العاده زیبا و جذاب است و بهتر است این طور بگویم که داستان بازی برایتان خیلی حساس و هیجانی می شود و کلی سوال برایتان پیش می آید که تشنه این هستید جوابشان را بفهمید و همین تشنگی، شما را قدم به قدم با داستان بازی پیش می برد و اصلا فکر نکنید که نقش داستان و روایت در Devil May Cry 5 و علاقمند کردن شما به این بازی، کمتر از گیم پلی و دیگر بخش هاست. از پیچش های داستانی به موقع گرفته تا شخصیت های بسیار قدرتمند و عمیق، همه و همه به بهترین شکل در دل داستان Devil May Cry 5 جای گرفته اند و لحظه لحظه بازیباز را به ادامه بازی و فهمیدن بیشتر داستان و اتفاقات پیش رو ترغیب می کند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

گول هیکلتو نخور داداش… این Nero و دانته خیلی دیوونن!!

دیالوگ های بازی بسیار عالی و مفید و کاملا “DMC گونه” هستند و نقش بسیار مهمی در درک رابطه بین شخصیت ها برای بازیباز ایفا می کنند و این موضوع با صداگذاری عالی شخصیت های بازی که در بخش مربوط به آن صحبت خواهیم کرد، بسیار پررنگ تر هم می شود و سبب می شود تا هر چه بیشتر در دنیای بازی غرق شویم. شخصیت های بازی فوق العاده جذاب و عمیق و پرداخت شده هستند و بازیباز به راحتی آن ها را درک کرده و با آن ها ارتباط برقرار می کند و آن ها را دوست می دارد یا از آن ها متنفر می شود. شخصیت دانته و Nero و V و Nico و…. به معنای واقعی خاص و بی نظیر هستند و در واقع همانی هستند که از شخصیت های یک بازی دویل می کرای انتظار داریم. البته شاهد حضور شخصیت های محبوب دیگری مثل Lady و Trish هم هستیم ولی خب خیلی زیاد به آنها پرداخته نمی شود که انتظاری هم غیر از این نیست زیرا بازی خودش ۳ شخصیت اصلی خیلی خیلی مهم دارد که به بهترین شکل پرداخت شده اند. حتی برای کسانی که اصلا آشنایی با این سری ندارند هم شخصیت ها کاملا قابل لمس و عالی هستند و بازیباز خیلی زود آنها و خصوصیات و روحیاتشان را می شناسد. در حقیقت باید این طور بگویم که تمام شخصیت های داستان، بسیار شخصیت پردازی عمیقی دارند و “انگیزه ها و دغدغه هایشان” کاملا برای بازیباز توضیح داده می شود و قابل پذیرش و منطقی است، حتی برای بازیبازان جدید.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

با پیشروی در بازی چندین سلاح نزدیک و دور برای دانته به دست می آورید و قابلیت انجام ده ها نوع ترکیبات مختلف برای حمله با استفاده از سلاح های دور و نزدیکتان و ۴ استایل مختلف دانته در اختیار شما قرار می گیرد که مبارزات با دانته را تبدیل به لذت بخش ترین مبارزات بازی می کنند (البته در یکی دو مرحله اول دانته دقیقا برعکس این فکر می کنید و با خود می گویید چقدر تنوعش کم است و Nero بهتر است ولی بعد از گرفتن سلاح های دانته و قابلیت های شیطانی اش دیگر دانته قابل مقایسه با دیگر شخصیت ها نیست و بهترین شخصیت بازی در گیم پلی می شود)

علاوه بر داستان زیبا، روایت داستان نیز بسیار حرفه ای و هیجان انگیز انجام می گیرد و داستان بازی با صحنه ها و کات سین هایی با کارگردانی بی نظیر و یک ریتم مناسب و جذاب که آن را هر لحظه داغ داغ نگاه می دارد روایت می شود. درواقع داستان بازی لااقل تا به اینجا و طی چندین ساعتی که من بازی را تجربه کرده ام، نه ذره ای بیهوده کش می آید و خسته کننده می شود و نه بخش هایی از آن به امان خدا رها شده و اصطلاحا “سمبل” می شوند. همه چیز در داستان و روایت آن در جای خود قرار دارد و یک مثال کامل از همراهی داستان و گیم پلی و تنیده شدن این دو در هم را در بازی شاهد هستیم و هر کدام بر دیگری اثر مثبت می گذارند و نتیجه آن، لذت بردن بازیباز از لحظه لحظه بازی می شود. در نهایت باید گفت داستان و روایت و شخصیت پردازی در عنوان Devil May Cry 5 نماد کاملی از یک بازی بسیار موفق و بهتر است بگوییم نماد کاملی از “یک بازی داستان محور شاهکار” است که بازیباز را با تمام روح و قلبش به درون بازی می کشد و او را محو دنیای بازی می کند تا هرگز گذر زمان را احساس نکند و قدم به قدم با داستان و به قصد درک بیشتر آن در بازی پیشروی کند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

مانند همیشه نیز در پایان هر مرحله اصلی بازی  عملکرد شما توسط بازی سنجیده می شود و با درجات D تا SSS نمایش داده می شود و به شما ارب قرمز برای خرید و ارتقا تعلق می گیرد.

Devil May Cry 5 بدون هیچ شکی یکی از زیباترین و چشم نواز ترین بازی های نسل هشتم تا امروز محسوب می شود و تنها به تصاویری که برایتان از بازی گرفته ام نگاه کنید تا همه چیز خیلی راحت برایتان مشخص شود و نیاز به توضیح زیادی نباشد. بازی چه از لحاظ گرافیک فنی و چه هنری فوق العاده است.  وقتی داشتم برای نقد و بررسی بازی از آن اسکرین شات می گرفتم، زمانی که میخواستم آنها را به مقاله انتقال دهم تازه فهمیدم بازی با من چکار کرده است و دیدم که ۹۸ تا اسکرین شات از بازی برای نقد گرفته ام! در واقع می توانستم با آنها یک کتاب از این بازی برایتان بنویسم! خلاصه آن قدر حذف کردم و جذف کردم حذف کردم تا شد این تعداد عکس که تازه باز هم چند برابر دیگر مقالات نقد این بازی است، اما خب نقد گیمفا فرقش با بقیه همین است که وقتی آن را بخوانید و تصاویرش را ببینید دیگر نیاز به مطلب دیگری ندارید. از لحاظ فنی شاهد یک بازی کاملا خوش ساخت و بهینه شده و یاثبات هستیم و با این که کاملا مشخص است بازی از نظر گرافیکی بسیار سنگین است، به هیچ وجه شاهد باگ یا افت فریم و موارد این چنینی نیستیم (لااقل تا به اینجا من مشاهده نکرده ام) و کاملا راحت و روان بازی را تجربه می کنید. Devil May Cry 5 از قابلیت پشتیبانی از کیفیت ۴K برای پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس نیز برخوردار است.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

می خواستم کیفو برای Nico بخرم ولی Red Orb کم داشتم خیلی گرون بود!!

از نکاتی که در مورد اجرای بازی مشاهده کردم این است که به نظر می رسد کیفیت بصری بازی انگار مقداری زیادی سنگین است و فن دستگاه من در اوایل اجرای این بازی انگار می خواست منفجر شود. هر چند که کمی بعد و با نصب بازی و ادامه آن، این موضوع رفع شد ولی باز هم صدای دستگاه هنگام اجرای این بازی مقداری از دیگر عناوین این نسل بیشتر است و البته وقتی که کیفیت گرافیکی بازی را ببینید کاملا این موضوع برایتان قابل درک خواهد بود زیرا می توان گفت انگار Devil May Cry 5 یک بازی با اوج گرافیک نسل هشتم است. کیفیت تکسچرها و بافت ها در بازی برای عنوانی در این سبک با دنیایی فانتزی و تاریک، فوق العاده است و به واقع جای تحسین دارد. از منظر هنری نیز Devil May Cry 5 بسیار زیبا و خوش آب و رنگ و به واقع “گیرا” است. طراحی شخصیت ها  بسیار عالی و کاملا شایسته یک بازی Devil May Cry انجام شده است و از شخصیت های اصلی گرفته تا شیاطین، همگی با دقت و ریزبینی طراحی شده و کیفیت بی نظیری دارند. طراحی شخصیت های دانته و Nero و V و Nico و Trish و Lady و شیاطین مختلف به حدی زیبا و واقعی است که شما را واقعا متعجب کرده و لذت بازی کردن را چندین برابر می کند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

نورپردازی که میگیم یعنی منظورمون اینه!

اما تنوع دشمنان و شیاطین آن چیزی نبود که از این بازی انتظار داشتم و در بخش گیم پلی بیشتر در این خصوص صحبت خواهم کرد. برخلاف تنوع دشمنان، تنوع مراحل در بازی فوق العاده بالاست و محیط های آن با تنوع بسیار بالای خود شما را کاملا خشنود و راضی نگاه می دارند.  انواع محیط های زیبا و جذاب و متنوع در بازی وجود داشته که همگی یک تم تاریک و ویران و سرد دارند که البته کاملا طبیعی است و باعث می شوند تا هرگز احساس خستگی و دلزدگی به بازیباز دست ندهد. طراحی دشمنان و باس ها عالی است و واقعا برخی از برترین باس فایت ها “از نظر طراحی” را در Devil May Cry 5 شاهد هستیم (البته برخی از آنها از نظر گیم پلی مقداری زیادی آسان هستند که در بخش گیم پلی به آن اشاره خواهیم کرد)، اما خب اصلا نباید آنها را با باس های عنوانی مثل دارک سولز مقایسه کنید (چه ظاهری و چه سختی) زیرا خیلی پایین تر هستند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

حملات نزدیک V را یک پلنگ انجام می دهد و حملات دورش را یک پرنده به حالت شلیک کردن انجام می دهد (مثل Drone شخصیت ۲B در نایر اتوماتا). حملات قدرتی او که بر پایه فعال کردن و استفاده از نوار Devil Trigger است را نیز یک غول بزرگ احضار شده انجام می دهد که تا زمانی که نوار تمام نشود حضور دارد.

در واقع باید بگویم این نسخه از نظر باس فایت ها برترین بازی این سری نیست و بدون شک باس های نسخه سوم از این عنوان بهتر بودند. این کیفیت بالای بصری با یک نورپردازی شاهکار در بازی همراه شده (یک تصویر از نورپردازی بازی برایتان گرفته ام که خیلی حرف در خود دارد) تا شاهد عنوانی باشیم که از لحاظ گرافیک فنی یکی از برترین عناوین نسل هشتم محسوب می شود. نقش نورپردازی در این عنوان به خاطر نوع دنیای تاریک و فانتزی آن بسیار با اهمیت است  و به واقع باید بگویم نورپردازی در بازی Devil May Cry 5 یکی از برترین ها در این نسل است. نهایتا باید گفت عنوان Devil May Cry 5 از لحاظ جلوه های بصری و گرافیک، یک عنوان فوق العاده قدرتمند و کاملا چشم نواز است و این زیبایی هم در زمینه گرافیک فنی و هم گرافیک هنری کاملا به چشم می آید و به راحتی می توان از این بازی به عنوان یک شاهکار بصری در نسل هشتم یاد کرد.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

تنوع دشمنان بازی شاید برای یک عنوان معمولی و خوب، مناسب باشد ولی واقعا از Devil May Cry 5 با این کیفیتی که در تمام بخش هایش دارد، در زمینه دشمنان متنوع و مختلف، انتظار بیشتری داشتم مخصوصا با توجه به این که ۳ شخصیت قابل بازی مختلف داریم ولی شاهد دشمنانی هستیم که مدام تکرار می شوند و می توانم بگویم تنوع دشمنان در نسخه های سوم و چهارم و DMC به مراتب بیشتر از این عنوان بود.

نوبت می رسد به بخش اصلی و نقطه عطف عنوان Devil May Cry 5 و هر بازی هک اند اسلش دیگر یعنی “گیم پلی” که اساس و پایه یک بازی شاهکار در این سبک است. در گیم پلی بازی Devil May Cry 5 شاهد حضور Nero به عنوان یک مبارز بسیار قدرتمند هستیم که با استفاده از شمشیر و دست مکانیکی او که قابلیت عوض کردن آن را دارد (در بازی می بینید چرا دست او عوض می شود و چون این موضوع به داستان بر می گردد در مورد آن توضیح نمی دهم) باید دشمنان را قلع و قمع کنیم. همراه Nero نیز شخصیت Nico را مشاهده می کنیم که به نوعی یک متخصص تجهیزات و تکنولوژی است و در ساخت سلاح های جدید و ارتقاها و خرید آیتم ها می تواند به Nero و البته در ادامه به همه شخصیت ها کمک کند. همچنین شخصیت مرموز V را داریم که چیزی در موردش نمی گویم و فقط بدانید که روش مبارزات او کاملا مثل بازی Folklore است که البته در ادامه مقاله کاملا توضیح می دهم. نهایتا هم Dante افسانه ای و نماد این سری را داریم که مثل همیشه شخصیتی بی نظر و بی نهایت خوش تیپ و کله شق است حتی با این که سالخورده تر شده است. سیستم مبارزات او هم که دقیقا مثل همیشه بی نظیر است و در ادامه کاملا آن را توضیح خواهم داد.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

با این که گیم پلی Devil May Cry 5 کاملا بر اساس مبارزات سریع و دکمه زدن های مداوم و حلق کمبوهای پشت سر هم بنا شده است اما هرگز یک بازی که در آن کورکورانه دکمه ها را بزنید نیست و باید استراتژی داشته باشید، زیرا که دشمنان از حملات بسیار مختلف استفاده می کنند و با استفاده از هوش مصنوعی بالای خود، تاکتیک های گوناگونی را اتخاذ می کنند و به نوع مبارزه شما واکنش نشان می دهند.

راستش را بخواهید باید بگویم حس می کنم ۳ شخصیت قابل بازی مقداری برای این عنوان که یک بازی خطی و داستان محور است زیادی به نظر می رسد. هنوز تا می خواهید گرم شوید شخصیت عوض می شود و گیم پلی V هم کاملا مثل فولکلور است یعنی خودش حمله نمی کند و ۳ روح مختلف را می فرستد برایش حمله کنند و یک جورهایی با این که خیلی جذاب است ولی دویل می کرای نیست. در واقع V با این که داستان بی نظیری دارد و سورپرایزتان می کند ولی برای گیم پلی لازم نبود و بهتر بود همان Nero و دانته را در گیم پلی داشتیم و V فقط در داستان بود. شاید سازندگان این کار را کرده اند تا بازی از نسخه ۴ متفاوت شود ولی خب شاید شما هم در طول بازی این حس من را داشته باشید که انگار میخواهید زود مراحل V تمام شود و دوباره به دانته یا Nero برگردید.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

بله Trish و Lady هم هستند…

البته از اواسط بازی خیلی از مراحل هستند که همان ابتدا بازی از شما می خواهد که از بین ۳ یا ۲ شخصیت اصلی، یکی را برای آن مرحله انتخاب کنید که این موضوع ارزش تکرار را فوق العاده بالا می برد. این مورد در کنار باز شدن انواع مختلف درجات سختی و کلی ارتقاها و آیتم های مختلف که می توانید در دفعات بعدی بازی انجام دهید، باعث می شود که Devil May Cry 5 تبدیل به یکی از عناوین با بیشترین ارزش تکرار در نسل هشتم شود و بارها و بارها برای تکرار آن انگیزه داشته باشید که این یکی از خصوصیات همیشگی این سری است و بازی در درجات سختی Heaven or Hell و Hell or Hell و Dante must Die و… هر کدام قوانین و لذت و سختی خاص خود را دارند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

در کنار مراحل اصلی تعدادی مراحل مخفی هم وجود دارد با نام Secret Mission که باید آنها را پیدا کنید. به این شکل که وقتی از این طرح ها روی دیوار و مناطق مختلف دیدید باید بروید و آن قدر دوربین و صحنه را بچرخانید و جایتان را عوض کنید تا در زاویه مناسب این طرح ها قرار بگیرید و آنها را کامل ببینید تا قرمز شوند. در هر کدام از این مراحل رسیدن به یک هدف تعیین شده (مثل کشتن تعداد خاصی دشمن در زمان مشخص یا ماندن روی هوا به مدت ۱۵ ثانیه و…) از شما خواسته می شود و در انتها اگر موفق شوید پاداشی به شما داده می شود مثل یک بخش از Fragment های ابی که ۴ تا از اینها یک قسمت به خط سلامتی شما اضافه می کند.

ساختار و نوع طراحی مراحل در Devil May Cry 5 مانند بازی های قبلی است و شاید فقط بشود گفت نسبت به عناوین گذشته “مقدار خیلی کمی” بازتر و آزاد تر است، اما به هیچ عنوان فکر نکنید که با یک بازی جهان آزاد یا حتی نیمه جهان آزاد طرف هستید زیرا این عنوان همچنان یک هک اند اسلش خطی است. نوع طراحی و چینش مراحل بسیار عالی و فوق العاده هستند و همان طور که در بخش گرافیک خدمت شما عرض کردم شاهد انواع مراحل مختلف در خیابان های ویران شده و داخل ساختمان ها و درون برج های شیطانی و… در بازی هستیم که باعث می شود اصلا دلزده و خسته نشوید. جالب است که نوع طراحی مراحل و رنگ بندی آنها در بخش های زیادی از بازی با دانته، شبیه به نسخه های اول و دوم سری است و برای من مقداری یادآور آن عناوین خاطره انگیز است. تنوع دشمنان بازی شاید برای یک عنوان معمولی و خوب، مناسب باشد ولی واقعا از Devil May Cry 5 با این کیفیتی که در تمام بخش هایش دارد در زمینه دشمنان متنوع و مختلف، انتظار بیشتری داشتم مخصوصا با توجه به این که ۳ شخصیت قابل بازی مختلف داریم ولی شاهد دشمنانی هستیم که مدام تکرار می شوند و می توانم بگویم تنوع دشمنان در نسخه های سوم و چهارم و DMC به مراتب بیشتر از این عنوان بود.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

Nico یک متخصص تجهیزات و تکنولوژی است و در ساخت سلاح های جدید و ارتقاها و خرید آیتم ها می تواند به Nero و البته در ادامه به همه شخصیت ها کمک کند.

در بازی باس های خیلی متنوعی نیز داریم که طراحی های خوبی دارند (مخصوصا برخی از آنها). این باس فایت ها هر کدام کاملا متفاوت از دیگری هستند و تاکتیک و روش شکست دادن مختص به خود را دارند که این موضوع بازی را بسیار لذتبخش تر نیز می کند. البته باید به این نیز اشاره کنم که برخی از این باس ها به نظر می رسد که کمی زیادی آسان هستند ولی خب با توجه به این که بازی چندین نوع درجه سختی مختلف پس از به پایان رساندن آن دارد، نمی توان از این موضوع به عنوان نکته منفی یاد کرد زیرا هر کس خواهان چالش باشد درجات سختی دیگر را بازی می کند و اگر هم جرات داشته باشد می رود و Hell or Hell را بازی می کند که دشمنان و باس ها خط سلامتی معمول خود را دارند ولی شما با یک تک ضربه می میرید! واقعا هر کس این را تمام کند باید به خودش افتخار کند و ما هم باید به او افتخار کنیم!

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

برخی باس ها به نظر می رسد که کمی زیادی آسان هستند ولی خب با توجه به این که بازی چندین نوع درجه سختی مختلف پس از به پایان رساندن آن دارد، نمی توان از این موضوع به عنوان نکته منفی یاد کرد زیرا هر کس خواهان چالش باشد درجات سختی دیگر را بازی می کند و اگر هم جرات داشته باشد می رود و Hell or Hell را بازی می کند که دشمنان و باس ها خط سلامتی معمول خود را دارند ولی شما با یک تک ضربه می میرید! واقعا هر کس این را تمام کند باید به خودش افتخار کند و ما هم باید به او افتخار کنیم!

گیم پلی Devil May Cry 5 مانند همیشه تشکیل شده است از mission ها یا مراحل اصلی مختلف که در آنها باید با دشمنان مختلف مبارزه کنید و برخی چالش های پلتفرمینگ را پشت سر بگذارید و شاید هم تعدادی پازل را حل کنید تا در داستان بازی پیشروی نمایید. مانند همیشه نیز در پایان هر مرحله اصلی بازی  عملکرد شما توسط بازی سنجیده می شود و با درجات D تا SSS نمایش داده می شود و به شما ارب قرمز برای خرید و ارتقا تعلق می گیرد. البته در کنار این مراحل اصلی و در دل آنها، تعدادی مراحل مخفی هم وجود دارد با نام Secret Mission که باید آنها را پیدا کنید (در تصاویر برایتان قرار داده ام که این ماموریت های مخفی در این بازی چگونه هستند) در هر کدام از این مراحل رسیدن به یک هدف تعیین شده (مثل کشتن تعداد خاصی دشمن در زمان مشخص یا ماندن روی هوا به مدت ۱۵ ثانیه و…) از شما خواسته می شود و در انتها اگر موفق شوید پاداشی به شما داده می شود مثل یک بخش از Fragment های ابی که ۴ تا از اینها یک قسمت به خط سلامتی شما اضافه می کند.  درجه ای که شما در مراحل اصلی کسب می کنید بر اساس فاکتورهایی مثل امتیاز استایلی که کسب کرده اید و مقدار ارب قرمزی که در مرحله به دست آورده اید و … معین می شود و هر چقدر درجه تان بهتر باشد، تعداد ارب های قرمز (واحد پولی بازی برای ارتقا و خرید که از شکست دشمنان به دست می آید و در طول مراحل جمع می کنید) بیشتری به شما تعلق می گیرد. تعداد استفاده از آیتم های ادامه دهنده مثل Gold Orb ها و همین طور میزان آسیب وارد شده به شخصیت نیز در این درجه نقش دارند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

وقتی داشتم برای نقد و بررسی بازی از آن اسکرین شات می گرفتم، زمانی که میخواستم آنها را به مقاله انتقال دهم تازه فهمیدم بازی با من چکار کرده است و دیدم که ۹۸ تا اسکرین شات از بازی برای نقد گرفته ام! در واقع می توانستم با آنها یک کتاب از این بازی برایتان بنویسم! خلاصه آن قدر حذف کردم و جذف کردم حذف کردم تا شد این تعداد عکس که تازه باز هم چند برابر دیگر مقالات نقد این بازی است، اما خب نقد گیمفا فرقش با بقیه همین است که وقتی آن را بخوانید و تصاویرش را ببینید دیگر نیاز به مطلب دیگری ندارید.

حالا برسیم به مهم ترین بخش گیم پلی Devil May Cry 5 و البته بهتر است بگویم مهم ترین بخش بازی یعنی مبارزات. مبارزات Devil May Cry 5 به حدی جذاب و سریع و لذتبخش است که شاید اگر چندین بار مختلف بازی را به اتمام برسانید باز هم بتوانید روندهای متفاوتی را برای شکست دشمنان و خلق کمبوها پیش بگیرید. گیم پلی در Devil May Cry 5 کاملا بی نقص و در نهایت لذتبخشی و جذابیت است و حتی ثانیه ای نیز اجازه نمی دهد تمرکز بازیباز از روی مبارزات برداشته شود و به چیز دیگری جز این شاهکار فکر کند. در واقع سیستم مبارزات در این بازی اجازه خلق کمبوهای بسیار زیادی را با استفاده از سلاح های مختلف که هر کدام حملات گوناگونی دارند، به بازیباز می دهد. در Devil May Cry 5 با ۳ شخصیت مختلف Dante و Nero و V مراحل را طی می کنید و اجازه دهید تا در این بخش به بررسی سبک نبرد هر یک از ۳ شخصیت قابل بازی در این عنوان بپردازیم.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

مراحلی که با V هستیم از نظر مبارزات به نوعی انگار از حالت دویل می کرای خارج می شود و دقیقا مانند مبارزات بازی Folklore می شود که وقتی حمله را می زدیم خود شخصیت حمله نمی کرد و موجوداتی تحت دستور او حمله می کردند.

  • Nero: مبارزات Nero در بازی یکی از جذاب ترین بخش های بازی است. او طی وقایعی داستانی در بازی، آن دست راست اصلی اش را از دست می دهد و Nico برای او یک سری دست های رباتیک بسیار گوناگون و مختلف به نام “Devil Breaker” می سازد که می تواند در نبردها از آنها استفاده کند و سپس وقتی یکی از رده خارج شود از دیگری استفاده نماید و وقتی هم که همه آن ها تمام شدند از روی زمین در مراحل مختلف بازی از این دست ها جمع کند یا از فروشگاه Nico در بین مراحل، آنهایی که بیشتر به به کارش آمده اند و با استایل مبارزه اش بیشتر جور هستند خریداری کند. در ابتدای بازی شما قابلیت تجهیز ۳ تا از این دست ها را دارید که هر کدام خراب شوند یا توسط خودتان با قابلیت انفجار نابود شوند، دیگری می نشیند روی دستتان. اما بعدا می توانید این قابلیت را ارتقا داده و مثلا توانایی حمل ۷-۸ تا از این “Devil Breaker”را داشته باشید و آنها را به هر ترتیبی می خواهید روی شخصیت Nero تجهیز نمایید. این دست ها خیلی خیلی متنوع هستند و هر کدامشان یک استایل کاملا متفاوت به مبارزه شما می بخشند و کاربردهای فوق العاده جذابی دارند که سبب می شود مبارزات با Nero تبدیل به یکی از بهترین بخش های بازی شود. البته دقت داشته باشید که این دست ها در واقع قدرت خاص Nero هستند و ضربات عادی و معمولی با شمشیر وی ربطی به این قدرتهای Devil Breaker ها ندارند.
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

مبارزات Nero در بازی یکی از جذاب ترین بخش های بازی است. او طی وقایعی داستانی در بازی، آن دست راست اصلی اش را از دست می دهد و Nico برای او یک سری دست های رباتیک بسیار گوناگون و مختلف به نام “Devil Breaker” می سازد که می تواند در نبردها از آنها استفاده کند و سپس وقتی یکی از رده خارج شود از دیگری استفاده نماید و وقتی هم که همه آن ها تمام شدند از روی زمین در مراحل مختلف بازی از این دست ها جمع کند یا از فروشگاه Nico در بین مراحل، آنهایی که بیشتر به به کارش آمده اند و با استایل مبارزه اش بیشتر جور هستند خریداری کند.

  • V: مراحلی که با V هستیم از نظر مبارزات به نوعی انگار از حالت دویل می کرای خارج می شود و دقیقا مانند مبارزات بازی Folklore می شود که وقتی حمله را می زدیم خود شخصیت حمله نمی کرد و موجوداتی تحت دستور او حمله می کردند. حملات نزدیک V را یک پلنگ انجام می دهد و حملات دورش را یک پرنده به حالت شلیک کردن انجام می دهد (مثل Drone شخصیت ۲B در نایر اتوماتا). حملات قدرتی او که بر پایه فعال کردن و استفاده از نوار Devil Trigger است را نیز یک غول بزرگ احضار شده انجام می دهد که تا زمانی که نوار تمام نشود حضور دارد.
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

شیطان درون به بیرون!

  • Dante: مبارزات Dante مثل همیشه با شمشیر او و دو تفنگ اصلی اش است به همراه ۴ استایل مختلف مبارزه (هر استایل هم قابل ارتقا است) که از همان قدیم بوده اند و شامل Trickster و Swordmaster و Gunslinger و Royal Guard هستند. با پیشروی در بازی چندین سلاح نزدیک و دور دیگر هم به دست می آورید (هر کدام هم قابلیت ارتقا و خرید توانایی های مختلف را دارند) و قابلیت انجام ده ها نوع ترکیبات مختلف برای حمله با استفاده از سلاح های دور و نزدیکتان و ۴ استایل مختلف دانته در اختیار شما قرار می گیرد که مبارزات با دانته را تبدیل به لذت بخش ترین مبارزات بازی می کنند (البته در یکی دو مرحله اول دانته دقیقا برعکس این فکر می کنید و با خود می گویید چقدر تنوعش کم است و Nero بهتر است ولی بعد از گرفتن سلاح های دانته و قابلیت های شیطانی اش دیگر دانته قابل مقایسه با دیگر شخصیت ها نیست و بهترین شخصیت بازی در گیم پلی می شود). همچنین بعدا Nico به عنوان یک هدیه به شما یک کلاه می دهد که کار را برایتان ریسکی می کند به این شکل که این کلاه در لحظاتی که با آن دارید حمله می کند مدام دارد از ارب های قرمز شما می بلعد و آنها را کم می کند ولی به جایش با هر دشمنی که با آن می کشید و ضربه های صحیحی که به دشمنان می زنید ده ها برابر بیشتر ارب قرمز می گیرید.
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

از اواسط بازی خیلی از مراحل هستند که همان ابتدا بازی از شما می خواهد که از بین ۳ یا ۲ شخصیت اصلی، یکی را برای آن مرحله انتخاب کنید که این موضوع ارزش تکرار را فوق العاده بالا می برد. این مورد در کنار باز شدن انواع مختلف درجات سختی و کلی ارتقاها و آیتم های مختلف که می توانید در دفعات بعدی بازی انجام دهید، باعث می شود که Devil May Cry 5 تبدیل به یکی از عناوین با بیشترین ارزش تکرار در نسل هشتم شود و بارها و بارها برای تکرار آن انگیزه داشته باشید که این یکی از خصوصیات همیشگی این سری است و بازی در درجات سختی Heaven or Hell و Hell or Hell و Dante must Die و… هر کدام قوانین و لذت و سختی خاص خود را دارند.

بر طبق سنت همیشگی این سری، مبارزه “stylish” اجرای یک سری از حملات بدون آسیب دیدن است و توسط یک نوار پر می شود و هر چه بهتر عمل کنید امتیاز استایل شما بالاتر می رود. هر چقدر که طولانی تر ضربات را وارد کنید به شکلی که کاملا متنوع باشند و از یک حرکت و سلاح پشت سر هم استفاده نکنید و همین طور از حملات جاخالی دهید، امتیاز استایل شما بالاتر می رود. نوار استایل بعد از چند ضربه به دشمن، از حرف D آغاز می شود و سپس همین طور بهتر می شود و نهایتا دیگر مثل همیشه در این سری در بهترین حالت شاهد SSS هستیم که برترین امتیاز استایل است و کنار صفحه ظاهر می شود. اگر شخصیت اصلی در این حین آسیب ببیند نوار استایل افت می کند و اگر هنوز در مرحله “C” یا پایین تر باشد، از بین رفته و ریست می شود.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

در ابتدای بازی شما قابلیت تجهیز ۳ تا Devil Breker روی دست Nero دارید که هر کدام خراب شوند یا توسط خودتان با قابلیت انفجار نابود شوند، دیگری می نشیند روی دستتان. اما بعدا می توانید این تعداد را ارتقا دهید. این Devil Breker ها خیلی خیلی متنوع هستند و هر کدامشان یک استایل کاملا متفاوت به مبارزه شما می بخشند و کاربردهای فوق العاده جذابی دارند که سبب می شود مبارزات با Nero تبدیل به یکی از بهترین بخش های بازی شود. البته دقت داشته باشید که این دست ها در واقع قدرت خاص Nero هستند و ضربات عادی و معمولی با شمشیر وی ربطی به این قدرتهای Devil Breaker ها ندارند.

در بخش گیم پلی و مبارزات بازی باید به این نکته نیز اشاره کرد که با این که گیم پلی Devil May Cry 5 کاملا بر اساس مبارزات سریع و دکمه زدن های مداوم و حلق کمبوهای پشت سر هم بنا شده است اما هرگز یک بازی که در آن کورکورانه دکمه ها را بزنید نیست و باید استراتژی داشته باشید، زیرا که دشمنان از حملات بسیار مختلف استفاده می کنند و با استفاده از هوش مصنوعی بالای خود، تاکتیک های گوناگونی را اتخاذ می کنند و به نوع مبارزه شما واکنش نشان می دهند. در نهایت در خصوص گیم پلی عنوان Devil May Cry 5 باید گفت همانند هر بازی شاهکار هک اند اسلش، گیم پلی و مبارزات، قلب تپنده این بازی هستند و به واقع اگر بخواهیم عناوین هک اند اسلش را از لحاظ سرعت مبارزات و قابلیت خلق کمبوهای مختلف رده بندی کنیم بی شک Devil May Cry 5 یکی از چند بازی برتر تاریخ هک اند اسلش و بهترین نسخه این فرنچایز تا امروز محسوب می شود که حتی می تواند از هم اکنون کاندیدی برای بازی سال باشد.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

خیلی خیلی خیلی قویه این یارو در داستان بازی! چرا؟ می فهمید…

در بازی Devil May Cry 5 و در زمینه صداگذاری شاهد بالاترین کیفیت ممکن در این نسل هستیم و صداگذاری تک تک شخصیت ها و صداهای محیطی و سلاح ها و … با حداکثر کیفیت ممکن انجام پذیرفته است تا شاهد یک بازی “کاملا” بی نقص در این بخش باشیم. صداگذاری های محیطی بازی مانند صدای سلاح های مختلف هنگام مبارزه و انواع صداهای دیگر در بهترین کیفیت قرار داشته و بازیباز را کاملا راضی می کنند. صداگذاری شخصیت های بازی اعم از اصلی و فرعی (مخصوصا مخصوصا مخصوصا شخصیت Dante) نیز بسیار قدرتمند و جذاب است و صدای هر کدام از آنها کاملا با ظاهر و رفتار و خصوصیات شخصیتی و حتی حالات مختلفشان همخوانی دارد. دانته مانند همیشه همان حالت بی خیال و ریلکس را دارد که خیلی راحت و پر از طنز و کنایه صحبت می کند و دلش می خواهد تنها باشد و برای دشمنان و باس ها کری می خواند و اصطلاحا لاتی حرف می زند.  Nero هم که به نوعی انگار همان دانته است منتهی در دوران جوانی دانته که خیلی کله شق تر بود! V شخصیت و صداگذاری بسیار مرموزی دارد و بسیار شمرده تر و منظم تر و شیک تر حرف می زند و به بهترین شکل ممکن صداگذاری وی انجام شده است. صداگذاران دیگر شخصیت های بازی  اعم از Nico و تریش و لیدی نیز به بهترین شکل از پس صداگذاری شخصیت های خود بر آمده اند و بک بازی بسیار با حداکثر کیفیت را در این زمینه شاهد هستیم.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

دویل می کرای بدون کتابخونه که نمیشه اصلا!

در مورد موسیقی Devil May Cry 5 که باید بگویم اصلا خوراک خودم است! یعنی خوراک متال بازها! Devil May Cry بدون موسیقی متال اصلا نامش دیگر Devil May Cry نمی شود و یک فرنچایز دیگر است! اصلا از قدیم و از همان شماره های اول این سری یکی از دلایل اصلی که من را بدجوری عاشق این سری کرد موسیقی های متال سنگین و فوق العاده آن بود. البته همان طور که قبلا نیز گفته ام “علاقمندان به موسیقی متال در همه جای دنیا و مخصوصا در کشورمان بسیار بسیار بسیار کم تعداد هستند و شاید از شنیدن این موسیقی ها به هیچ وجه خوششان نیاید، حال به هر دلیلی از مذهبی گرفته تا دیگر موارد. در واقع از آن جایی که بسیاری در همان حالت عادی و به تنهایی، موسیقی هوی متال را عجیب و شیطانی و … می دانند، قرار داشتن این نوع موسیقی را در بازی مثل Devil May Cry 5 با موضوع شیطان و فرشته و شیطان خوب و…  را دلیلی برای انتقاد از بازی می دانند که البته درست یا غلط بودن ادعاهای آن ها اصلا مشخص نیست و کاملا نسبی است، زیرا شخصی مانند بنده عاشق موسیقی متال و گیم پلی خشن و مرگبار هستم و عده ای نیز در مقابل آن جبهه می گیرند.”

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

این قدر از بازی تعریف کردم و از نکات مثبتش گفتم و آن را تحسین کردم، اما باز هم در نهایت یک نکته را بدانید. تمام این مواردی که خدمت شما عزیزان عرض کردم ذره ای قابل مقایسه با وقتی که خودتان کنترلر را در دست بگیرید و بازی را انجام دهید نیست و آن جاست که تازه در می یابید اصلا Devil May Cry 5 چیست و چه شاهکار بی بدیلی است.

اما یک چیز کاملا واضح است و آن هم این است که هیچ موسیقی مثل متال نمی تواند روی این بازی و این سری بنشیند و این قدر با آن منطبق و هماهنگ باشد و با روح فرنچایز تطابق داشته باشد. در واقع متال موسیقی ذاتی سری دویل می کرای است. موسیقی های بازی تماما قطعات عالی موسیقی متال و هوی متال هستند که شنیدن آنها همراه گیم پلی پرسرعت و هیجان انگیز بازی، هیجان آن را چند برابر می کند و موسیقی متال کاملا با آن همخوانی دارد. قطعات فوق العاده زیبایی در ساندترک بازی وجود دارند که بسیار جذاب و تحریک کننده هستند. موسیقی Devil May Cry 5 برای شخصی مثل من یک بهشت واقعی است و واقعا از تک تک قطعات آن در طول گیم پلی بازی لذت بسیار بالایی می برم، مخصوصا از قطعه اصلی ساندترک بازی با نام Devil Trigger که برای مبارزات Nero پخش می شود و البته می توان آن را برای هر کدام از شخصیت ها که می خواهیم نیز تنظیم نماییم.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

وقتی میگوییم طراحی خفن مراحل و فضاسازی بی نظیر دقیقا یعنی این… تازه گرافیکش که جای خود…

در نهایت و بعد از بررسی بخش های مختلف بازی باید بگویم کیفیت Devil May Cry 5 کاملا نشان از آن دارد که کپکام بعد از موفقیت رزیدنت اویل ۷ و رزیدنت اویل ۲ ریمیک، راه درست و صحیح را برای فرنچایز Devil May Cry نیز پیدا کرده و این سری را نیز به سر منزل مقصود رسانده است. واقعا هیچ شرکتی مانند کپکام آی پی های غول پیکر در اختیار ندارد و البته در راس آنها نیز DMC و Resident Evil قرار دارند که خوشبختانه در نسل هشتم کپکام هر دو را به بهترین شکل ممکن احیا کرده است.  کپکام در نسل هفتم مسیر را اشتباه رفت اما اکنون کاملا توانسته است تا دوباره به روزهای قدرتمند قدیم باز گردد. روزهایی که آن قدر شیرین و دوست داشتنی بودند که طعمش هنوز زیر زبان بازیبازهای قدیمی باقی مانده است و حالا دوباره نشان و نام کپکام دارد همان ضمانت کیفیتی که در نسل پنجم و ششم داشت را دوباره پیدا می کند.

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

در اواسط بازی Nico به عنوان یک هدیه، به دانته یک کلاه می دهد که کار را برایتان ریسکی و البته “مایکل جکسونی” می کند! به این شکل که این کلاه در لحظاتی که با آن دارید حمله می کند مدام دارد از ارب های قرمز شما می بلعد و آنها را کم می کند ولی به جایش با هر دشمنی که با آن می کشید و ضربه های صحیحی که به دشمنان می زنید ده ها برابر بیشتر ارب قرمز می گیرید.

Devil May Cry 5 عنوانی است که واقعا شایسته هر تحسینی است و شک ندارم هر شخصی که این بازی را تجربه کند این را کاملا لمس خواهد کرد. مجموعه ای شاهکار و بالانس شده از کلی نکات مثبت که به بهترین شکل یکدیگر را حمایت می کنند و هر کدام سبب می شوند تا بخش دیگر قدرتمندتر گردد و بازیباز حداکثر لذت ممکن را از بازی کردن ببرد. Devil May Cry 5 بدون شک بزرگترین و جذاب ترین و باکیفیت ترین عنوان این فرنچایز محبوب و بی نظیر است که تاکنون خلق شده و این بازی موفق شده است تا به تمامی انتظارات طرفداران پاسخ مثبت دهد. داستان بسیار زیبا و جذاب که کلی اتفاقات و پیچش ها و سورپرایز را همراه دارد، شخصیت پردازی و صداگذاری های فوق العاده و بی نظیر شخصیت ها، گرافیک های فنی و هنری شاهکار، موسیقی های بسیار زیبا، گیم پلی بسیار جذاب و هیجان انگیز و متنوع، تنوع بی نظیر مبارزات و سلاح ها و کمبوها و ارتقاها و کلی موارد مثبت دیگر که در Devil May Cry 5 می بینیم، همه و همه دست به دست هم داده اند تا یک شاهکار هک اند اسلش خلق شود و عنوانی را تجربه کنید که هرگز هیچ گاه از یاد شما نمی رود و می توان به آن لقب برترین بازی این سری بزرگ و جاودانه را داد.

 

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

!Good Job CAPCOM, Mission Accomplished

Devil May Cry 5 به معنای واقعی، تعریف یک هک اند اسلش فوق العاده خوش ساخت و جذاب با داستانی عالی است که هر طرفدار این سبک را پای خود میخکوب می کند و پر است از مبارزات عالی و تنوع بی نظیر و فضاسازی های فوق العاده و شخصیت پردازی های عالی و ارزش تکرار فوق العاده بالا. این را بدانید که Devil May Cry 5 هرگز و هرگز عنوانی نیست که به هیچ بهانه ای آن را از دست بدهید. حتی اگر اصلا این سری را نمی شناسید و به سبک هک اند اسلش علاقه ندارید، Devil May Cry 5 عنوانی است که شما را عاشق این سبک می کند و بهترین نقطه شروع برای شماست. این قدر از بازی تعریف کردم و از نکات مثبتش گفتم و آن را تحسین کردم، اما باز هم در نهایت یک نکته را بدانید. تمام این مواردی که خدمت شما عزیزان عرض کردم ذره ای قابل مقایسه با وقتی که خودتان کنترلر را در دست بگیرید و بازی را انجام دهید نیست و آن جاست که تازه در می یابید اصلا Devil May Cry 5 چیست و چه شاهکار بی بدیلی است. در انتهای مطلب دوباره تکرار می کنم که: Good Job CAPCOM, Mission Accomplished!

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

Spider-Manگیمرِ روان شناسمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)شبگرد طلوع تاریکیAli_pxKratosgod of war

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا
به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • DanTe 1368 گفت:

    عالی سعید جان .. . به امید فروش بالا و بالا رفتن ارزش همیشگی دویل میکرای کبیر :inlove:
    شیطان هم شاید عاشق شود و گریه کند …
    خدای داستان و عشق .
    زنده باد :inlove: :inlove:

    • Hamid V گفت:

      آقا هرچی میخوندم تموم نمیشد واقعا که گل کاشتید جناب آقابابایی . نمیشه این عنوان رو بازی نکرد و بی صبرانه منتظر خریدشم خدا کنه ورجیل هم تا سطح انتظارم تو بازی حضور داشته باشه چون از همه بیشتر عاشق ورجیلم مخصوصا شمشیر یاماتو که با هاش خاطره ها دارم….

      • DanTe 1368 گفت:

        مطمعن باش که عشق میکنی” دانته و ورجیل محبوبیت بالاییی دارن ولی همشون دوست داشتنی هستن … امید.وارم که همگی لذت ببرن

      • سلام خدمت شما حمید جان. خیلی ازتون ممنونم که مقاله به این حجم رو وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید. واقعا از محبت و بزرگواری شما ممنونم. انشالله بازی کنید و لذت ببرید ازش.
        https://t.me/Gametal

      • Morimf گفت:

        واقعا منم خیلی منتظر یه ریمیک یا نسخه جدید از دینو کراسیس هستم.واقعا بازیه فوق العاده ای بود نمیدونم چرا رو ساخت نسخه های جدیدش کار نمیکنن اگه دینو کراسیس ۲ ریمیک بشه مثل اویل ۲ که واقعا…..دوستان کسی خبری از ساخت نسخه ی جدیدی از بازیه دینو نداره؟؟؟
        در مورد DMC 5 هم باید بگم واقعا شاهکاره و یه هک اند اسلش به معنای واقعیه کلمه…در مورد مت و نمره هم باید بگم اصلا به نمرات بازی توجه نکنین همین بازی دارک سایدرز ۳ با اون نمره های پایین و البته بررسی عالی گیمفا واقعا یه شاهکار بود و انصافا خیلی با بازیش حال کردم و ازش لذت بردم و الان دیگه فهمیدم نمره و متا چیز بیخودیه البته نظر شخصیه منه….راستی دوستان بازی تو سبک NIOH بازی ای هست؟مثل دارک سولز سخت نباشه ولی…کلا به بازیای شمشیری مثل NIOH & ASASSIN ODDYSY خیلی علاقه دارم…ببخشید طولانی شد

    • سلام و درود خدمت شما میلاد جان. خیلی متشکرم از لطفتون. انشالله که بازی خیلی موفق باشه.
      دوستان عزیز دو نکته رو باید بگم در اینجا خدمتتون:
      یکی این که ارزش متا روز به روز داره کمتر میشه و خیلی نمره های عجق وجق دیده میشه. دوستان عزیز خودتون بازی خواهید کرد این رو و با خودتون خواهید گفت اونی که به این بازی داده ۶ ذره ای درک و فهم ندازه اصلا از کل دنیای بازی ها. باز گلی به جمال اپن کریتیک که در این مدت اخیر نمراتش درست تر بوده.
      نکته بعدی این که وقتی این شاهکار رو بازی می کنید اونجاست که قدر دارک سایدرز ۳ رو هم با تمام وجود می دونید و کاملا حس می کنید چه ظلم بزرگی بهش شد. چون میبینید که دارک سایدرز ۳ هم در خیلی از بخش هاش مثل همین شاهکار، عالی عمل کرده بود.
      https://t.me/Gametal

  • Hala madrid گفت:

    اصلا طرفدار سبک هک اند اسلش نیستم ولی تابستون حتما این شاهکار جدید کپکام رو تجربه میکنم

  • مازیار گفت:

    ممنونم از جناب آقابابایی عزیز که همیشه بهترین مقالات رو برای ما می نویسید :heart: درمورد نمره بنظرم منصفانه بود و تمامی نکات مثبت و منفی بازی رو قرار دادید نمره عالی بود و۹٫۵ برایdmc5 نمره عالی هستش(البته من به بازی۱۰ میدم)

  • speed_girl گفت:

    این نرو عه، عجب ژیگولیه. اگه رنگ موهاشم قهوه سوخته بود، بهترم می‌شد.

  • z for zack گفت:


    دم بروبچ گیمفایی ها گرم… مخصوصا سرور همه گیمفایی ها
    آقا سعید گل……
    هم زودتر از بقیه سایتها گذاشتید. هم کاملا استاندارد و پرجزئیات نوشتید….
    شیطان جدا باید گریه کند!!!!
    دستخوش آقای آقا بابایی

    • AXEL STONE گفت:

      ” شیطان جدا باید گریه کند!!!!” دادا درود بر شما و این جملت :rose: :heart:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما باربد جان. یک دنیا سپاس از این همه لطف و محبتتون. شما خودتون سرور و بزرگوار هستید.
      از حمایتتون واقعا ممنونم. همیشه براتون جوری نقد رو می نویسم که دیگه نیازی نباشه سایت دیگه غیر گیمفا رو باز کنید. اندازه مجموع ۳-۴ نقدی که توی ایران برای این بازی نوشته شده، توضیح دادم و باز کردم همه موارد رو در نقد تا دقیقا بدونید پول ارزشمندتون رو برای چی میخواید بدید.
      https://t.me/Gametal

  • Mikasa گفت:

    به به شاهکاری شده که فناش لایقش بودن
    از یه کمپانی اصیل ژاپنی که میفهمه گیم پلی یعنی چی واقعا جز این انتظاری نمیره 😎

  • تجربه این شاهکار برای همه دوست داران سبک هک اسلش،واجبه،
    الان دو ساعت بازی رو تجربه کردم،به معنای واقعی شاهکاره،مخصوصا مبارزات،کمبوها،من همیشه به نقدهای آقای بابایی ایمان دارم،واقعا این نمره حقشه،از نظر خودم که نمره کامل رو بهش میدم،
    خلاصه الان که بازی رو تجربه کردم از اینجا فهمیدم اون چند تا منتقد از خدا بی خبر که اینجوری نمره ۶ و ۷ دادن متای بازی رو پایین اوردن،فن بوی بیش نبودن،از این فرانچایز کینه به دل داشتن 🙂
    تنها چیزی که یه خرده توی ذوق میزنه،همون ایرادی بود که توی نسخه دمو هم وجود داشت،کنترل کردن نرو بعضی وقتا از دستمون خارج میشه(هنگام دویدن)هرچند که تجربه کلی بازی لطمه نمیزنه 🙂

  • speed_girl گفت:

    مثبتای باکس نشون میده بازی تو سبک خودش عالیه. ولی من اصلاً ازینجور بازیا که سلاح سرد، سلاح اصلیت هس خوشم نمیاد. البته سلاح گرمم داره ولی تابلو که چندان کار امد نیس.

  • PERSIAN NAZI گفت:

    به به سعید جان :yes: مثل همیشه عالی و زیبا بود و باز هم ثابت کردی که کارتون حرف نداره و واقعا عالیه :yes:
    یه خاطره بگم از DMC : زمانی که نسخه ۴ عرضه شد با خودم عهد بستم که بعد از اون دیگه بازیها رو بذارم کنار و بچسبم به زندگیم اما خیلی زود فهمیدم که سخت در اشتباهم و هرگز نمیشه از عشق به هنر گیم دل کند
    الان هم واقعا خوشحالم که بازی برگشته و حسابی زیبا و قدرتمند ظاهر شده باز هم با حضرت دانته و یه هک ان اسلش عالی و ناب و زیبای دیگه قراره حسابی خوش بگذرونیم
    به تمامی طرفداران این سبک ناب و زیبا و این عنوان افسانه ای تبریک میگم و امیدوارم که از بازی حسابی لذت ببرید

  • 30nabhl گفت:

    منم مثل خیلیا پولشو ندارم
    میخواستم زود کرک شه ولی نه انقد زود آخه
    کاش به فروشش صدمه نرسه

    • uchiha younes گفت:

      نمیزنه داداش بازی شاهکاری مثل DMC فروش خیلی خوبیرو باید کسب بگنه بعدشم چرا همیشه مشکلتون کرکی بازاست توی بازار PC انگلستان که فقط بلدن سیمز بازی کنن و هیچ بازی ای معروفی و شاهکاری که تازه عرضه شده باشه اصلا شاهد نیستیم پس اثر خنثایی داره

  • Mr Hill93 گفت:

    دانته خیلییی شبیه داریل ( یکی از شخصیت های واکینگ دد ) هست موتور هم که داره لعنتی انگار داری با داریل بازی میکنی جفتشون خفن هستن
    مقاله هم که مث همیشه عالی من برای این بازی هایپ نبودم ولی بعد از خوندن این مقاله نظرم عوض شد و در اولین فرصت تهیه ش میکنم

  • mehrdadPS گفت:

    عالی بود سعید جان (مثل همیشه)
    نمره نهایی هم خوب بود

  • meysamb گفت:

    سلام و خسته نباشی خدمت دوست عزیزم اقای سعید،بنده خیلی از نقد کامل و بجا و شایسته ی شما تشکر میکنم و از خواندنش لذت بردم،موفق باشید

  • pc and ps4 گفت:

    به این میگن نقد واقعا دارم میگم نقد گیمفا هزاران برابر سطح بالا تر از بقیه سایتا بود ترکوندید اقایه اقابابایی

    • s.a.m گفت:

      سلام ارشیا داداش چطوری خوبی ؟؟
      دقیقا :yes:
      خیلی مهمه که وقتی یه نقد و بررسی آماده میشه ، بفهمی کی اونو نوشته
      الان آقا سعید قطعا این نقد رو با عشق و علاقه نوشته که خوب از آب دراومده نه زور زورکی و از روی اجبار
      هر بازی ای رو باید کسی نقد و بررسی کنه که عاشقشه
      الان شما همین بازیو بده الکترو پاپ برات نقد کنه ، خوب این بنده خدا خودش میگه من فقط شوتر بازی میکنم و اسپرت .. حالا انتظار داری این بازی از الکترو پاپ نمره ی ۹/۵ بگیره ؟؟ نه فوقش یه ۵ یا ۶ میگرفت .
      چون الکترو پاپ اصلا از این سبک بازی خوشش نمیاد و براش خسته کننده هست
      شاید خیلی ار چیزایی که برای من و شما فوق العاده سرگرم کننده بوده ، برای اون کسل کننده باشه

      • speed_girl گفت:

        sam@ من فقط بازیای شوتر، سپرت و ریسینگ رو بازی می‌کنم چون بازیای دیگه شدیداً برام خسته کننده‌ان. بلأخره هر کی یه سلیقه‌ای داره. البته بازیای دوبعدی‌ام بازی می‌کنم، مخصوصاً از ران اند گانی.
        کلاً ما خانوادگی سلیقمون اینجوریه که فقط بازیای سپرتو ریسینگو شوتر بازی می‌کنیم. مخصوصاً کال او دیوتی، ان‌بی‌ای توکی، فیفا و فورزا.

        • s.a.m گفت:

          من درک میکنم چی میگی چون یکی از رفیقام سلیقه ش عین خودته
          ولی اون فقط کالاف بازی میکنه و فوتبال و بعضی وقتا ریسینگ های مختلف مثل NFS (نه فورتزا)
          مثلا من قدیما که سیستم کامپیوترم قدرت اجرای بازیای جدید رو داشت ، به این رفیقم میگفتم میومد با هم بازیای جدیدی رو که میخریدم ، بازیشون میکردیم …
          یه بازیایی مثل Assassin’s Creed یا DMC یا بازیای این مدلی رو نمیتونست تحمل کنه اصلا
          سلیقه ها خیلی باهم فرق داره ، متوجه هستم اینو .

      • بله دقیقا همینطوره،متاسفانه جدیدا خیلی از منتقدا غیرمنصفانه نمره میدن (براساس سلیقه شخصی خودشون)مثلا چون از بازی خوشش نیومده،میاد الکی نمره کم میکنه،حالا این منتقد از خدا بی خبر نمیدونه باید توی نقد و بررسی به دور از سلیقه شخصی عمل کنه و معیارهای کلی و ابعاد مختلف بازی رو نقد کنه،از جنبه داستان،گرافیک هنری،گرافیک فنی،گیم پلی شخصیت پردازی،موسیقی،صداگذاری،همه اینا رو باید بررسی کنه،متناسب با ژانر،سبک اون بازی بهش نمره بده،
        همین گاد ۲۰۱۸ رو که من به شدت باهاش مخالفم،اگه توی مقام نقد و انتقاد باشم،بهش نمره بالایی میدم،مخالفت هم معلومه(داستانش مبهم و ناقص)،و چون از این بازی خوشم نیومده نمیام کینه شخصی رو وارد نمره کنم،مثلا بهش ۶ بدم،
        حالا منتقدی که اومده به DMC5 نمره ۶ رو داده،معلومه که دلیلش قابل قبول نبوده،یه کینه ای از این بازی داشته و فن بازی دراورده،
        ببخشید اگه کامنت شما رو reply دادم و طولانی شد،
        میخواستم کامنتم دیده بشه :yes:

    • سلام عرض میکنم خدمت عرشیای عزیز. واقعا با همین یک خط نظرتون خستگی این مقاله حجیم و وحشتناک رو از تنم دراوردین. باعث افتخار ماست که برای شما مقاله می نویسیم و گیمفا به خاطر شماست که گیمفاست. یک دنیا ممنون از این حمایت و لطف و بزرگواری شما. انشالله همیشه بتونیم براتون مطالب کامل و خوب بنویسیم. باز هم متشکرم
      https://t.me/Gametal

  • DanTe 1368 گفت:

    پلتفرم ها PS4 …PC
    ۹٫۵
    ۹٫۶
    امتازات دویل میکرای قانونا رسیده به ۱۰ گفتم اون نمرات چرت فقط سر حسادته وگرنه گیمر ها همه میدونن دویل میکرای عشقه … به خدا من هنوزم بعد از چند سال دویل میکرای ۱و۲و۳و۴ برای بار هزارم بازی میکنم و بازم میگم بهترین هستی ” بازی که بعد از سال ها دوباره لذت خاص خودشو بهت میده پس بدون شک بهترینه … دیگه دویل میکرای ۵ که ۱۱ سال نبود حالا برگشته بحثش جداست :inlove: :inlove: :inlove:

  • Godofwar0385 گفت:

    درودها بر اقا سعید گل با این نقد عالیش مثل همیشه عالی نوشتید گیفها و عکسها و زیر نویسش بهترینهاند نمره ای که دادید یعنی جز شاهکار چیزی نیس تجربشم بر هر گیمری واجبه

  • s.a.m گفت:

    سلام آقا سعید خسته نباشید
    خیلی خوب شد که بهترین H&S نسل ۸ به دست شما هم نقد شد و به نمره ی واقعیش رسید
    یه سوالی برام پیش اومده : فکر نمیکنید که مدت زمان بازی کم باشه ؟؟ با توجه به اینکه نوشتید هر دفعه که میخوایم به یه شخصیت عادت کنیم ، سریع شخصیت بعدی Mission هاش شروع میشه ؟؟
    یه حسی بهم میگه چشم رو هم گذاشتی تمومه بازی .. آیا اینطوره ؟؟

    • DanTe 1368 گفت:

      نه دوست من در عوضش بارها و بارها از اول بازی میکنی هر دفعه بیشتر از سری قبل لذت میبری” کلا دویل میکرای این تیپیه”شاید مراحلش زیاد طولانی نباشه ولی ارزش ریپیت فوق العاده بالایی داره “خلاصه لذت واقعی

      • s.a.m گفت:

        نه داداش الان یه چیزی با قبل فرق داره
        تعداد Mission ها بین سه نفر تقسیم شده و من فکر میکنم خیلی نشه با هر کدوم از شخصیتا بازی کرد
        ارزش تکرار رو میدونم که بالاست تو این سری ولی از مدت زمانش یه ذره نگرانم که کم باشه
        حیفه اینقدر منتظر یه بازی باشی بعد خیلی زود تموم شه
        کاش چند ماه دیرتر میومد ولی تعداد مراحلش بیشتر بود

        • DanTe 1368 گفت:

          اصلا نگران نباش” رو دویل میکرای جای نگرانی نیس” تنها اون نینجا تعوری بود که گند زد تو افکاار دویل بازان ” از رو نسخه ی اصلی کپی کردن خلاصه این عظمت رو بردن زیر سوال”ایتسوونو تو کارش استاده شک نکن ” خلاصش کنم رضایت کامل از بازی میگیری” نگران مدت زمان هم نباش” خب آدم وقتی عاشق یه چیزیه رو این امر خیلی حساسه درست مثه خودم ولی بازم میگم فقط لذت ببر عشق کن نگران هم نباش

    • AXEL STONE گفت:

      سام جان وقتی بخای کاتسین هاش رو نگاه کنی و خوب بازیش کنی هیچ وقت کوتاه نیست این بزرگترین DMC و همچنین طولانی ترینه مثل DMC3 میتونه باشه
      راجب وسال دوم شما اره مرحله جدیدی شروع میشه شخصیت عوض میشه اما فرق میکنه شاید ۲ یا ۳ مرحله رد بشی و یهو مرحله بعدی دیدی شخصیت باید عوض بشه.
      راجب سوال دومت سام جان کوتاهترین DMC همون DmC 2013 هست که اینطوری نبود DMC های اصلی اون ولد نیست و میتونی هرجا که باشی به همون مرحله اولی بدو بدو بری برگردی و این یعنی یک مپ کامل هیچ وقت در چنین مپی احساس خستگی و تکرار نمیکنی و برای مبارزه با شیاطین جاهای خاص خودش رو در مپ هم میتونی به دست میاری با اولین تجربت به DMC کاملا دیگه میدونی مجاها همیشه میتونی NPC هارو پیدا کنی.
      (ایتسونو یک خالقیه که همیشه وقتی DMC میسازه به بهترین نکات میسازتش خیالت تخت) موفق باشی سام جان :rose: :heart:

      • s.a.m گفت:

        درود بر داداش الیاس گل :rose:
        ممنونم ازت
        مطمئنی از این که طولانی ترین نسخه هست ؟؟
        چون اگه از DMC 3 یا DMC 4 طولانی تر باشه که عالیه (اصلا هم کم نیست)
        راستی بازی رسید دستت ؟؟ زمان بگیر و وقتی تمومش کردی بیا بنویس که چقدر طول کشید تا تموم بشه

        • AXEL STONE گفت:

          اره سام جان این DMC بزرگترینه هر مرحلش هم چنتا قسمته الکی نیست!
          خیلی هم پیچیده و سوپرایزهای محشری داره یعنی اول گیمر یچیزایی میبینه فکش زمین میفته بعد کمی که جلو بری با سوپرایز های بازی حالت بند میاد مثل شکستن شمشیر دانته خیلی بده واسه گیمر DMC ولی کمی که بری جلو میفهمی چی در راه دانته هست این همه داستانش و جریان داره که داستانش رو نگو! استادانه نوع DMC دیگه مثل همیشه فرا عالیه!
          اره من با داستانش دقیق بازی میکنم و میدونم ی۳۰ ساعتی مشغولش خاهم شد بعد میرم پلات کردنش لیست تروفی هاش رو میگیرم و بعد این میتونم سریع سریع بازیش کنم بدون وقفه و دیدن کاتسین و گرفتن اروب ها با ۹ / ۱۰ ساعتی تمومش کنم
          (DMC با این DMC5 فقط دیزاسن عوض میکنه با داستان جالب! خودش)
          خلاصه مطمئن باش با هر ۳ شخصیت خیلی خوب میگذرونی و احساس کمبود در بودنشون نمیکنی منم تازه در حال تجربه هستم کم کم همه چیزش رو به دست میارم انشالله یکی دوتا تریلرم ببین از مراحل اولی بد نیست ولی از دست ندی که DMC هست :rose: :heart:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. سلامت باشید انشالله. خیلی ممنونم از لطف و محبتتون. باعث افتخاره که علاقمند بودید این بازی رو بنده نقد و بررسی کنم. خوشحالم که رضایت داشتید و مرسی از حمایتتون.
      در مورد نکته ای که فرمودید باید بگم نه اینطور نیست. درسته من گفتم زود شخصیت ها عوض میشه ولی خب بازی این طور نیست که اول کل مراحل یه شخصیت رو برید و بعد برسه به مراحل شخصیت دوم. بلکه همینجوری از اول بازی همه مراحل قاطی و لابلای هم هستن و هی شخصیت ها عوض میشن. بازی ۲۰ مرحله داره و زمانش کوتاه نیست برای یک بازی هک اند اسلش خطی. مهم ترین نکته بازی هم اینه که ارزش تکرارش وحشتناکه. مثلا یکی از بهترین سلاح های بازی رو شما تازه در یکی دو مرحله به اخر می گیرید و بازی حداقل ۳-۴ بار جا داره که برید برای تکمیل فنون و ارتقاها و رفتن ماموریت های مخفی و درجه های سختی مختلف.
      https://t.me/Gametal

      • s.a.m گفت:

        خب خدا رو شکر
        تنها نگرانیم همین بود که برطرف شد
        الان فقط منم و یه هایپ که چسبیده به سقف و چند تا هم جیب پر از خالی 🙁 😥
        ولی این یکی رو کوتاه نمیام
        باید بازیش کنم ( حتی اگه شده تو گیم نت)
        تشکر از آقا سعید عزیز

        • خواهش میکنم اختیار دارید. انشالله بازی کنید و لذتش رو ببرید. اصلا نگران نباشید همه چیز بازی عالی و کامله. این رو به عنوان کسی میگم که از ۱۸ سال قبل اولین نسخه سری رو بازی کرده و تا امروز تمام بازی های سری رو حداقل ۳-۴ بار تموم کرده. این بهترین نسخه فرنچایز هست تا امروز.
          https://t.me/Gametal

  • AXEL STONE گفت:

    ایجان عجب نقد کامل و زیبایی درود بر شما اقای اقابابایی بزرگ :rose: :heart: مرسی واقعا دست گلتون درد نکنه زحمت کشیدین بزرگاور همیشه نقد هاتون حرف نداره و با نکات درست و اصولی هست :rose: :heart:
    والله DMC یک فرنچایزیه که باید عاشقش بشی یعنی از اون بازی هایی بازی کن و برو به بعدی نیست! وقتی که بازی کنی دیگه درگیر مکانیزم فن فنسینگ هک اند اسلشیش میشی! شگفت انگیزی های بازی رو با دیزاین عجیب طراحیه DMC تا سال ها در دل یک گیمر DMC عاشقانه در حال چرخش میمونه و هیچ وقت چنین عشقی به مردن و از یاد رفتن محکوم نمیشه!
    استاد اقای اقابابایی باز هم مرسی :rose: :heart: راستش فقط یچیز اذیتم میکنه استاد ایتسونو سان یک نفره و میخاد بره برای ساختن IP دیگه که اون ایچی سبک (RPG فنسینگ) به نام داگون داگما DD2 اماده بشه. امیوارم که نره دنبال ساختن این بازی و بر روی DMC کبیر و دانته اش مسلط بمونه که همه گیمرا DMC رو میشناسن شناخته تر و محبوبتره
    به نظرم IP دراگون داگما یک IP خیلی خوبی هست یعنی میتونه خیلی زیبا باشه! و باید استاد ایتسونو حد اقل ۶ سالی روش کار کنه اونم با وجود CDPR دیگه این سبک نمیتونه معنی بگیره.
    که این حالت برای فنون محترم DMC شدیدا ازار دهندست چونکه گفتم این IP یک RPG هست و RPG دیگه اگه بخاد RPG باشه! و موفق بشه باید به وسعت کارای شرکت بزرگ CD Projekt RED کبیر برسه! که این خیلی وقت گیره. ناگفته نمونه! ((کپکام با تیمی که داره بسیار تواناست)) امیدوارم اگه بخان روش کار کنن قوی بسازنش و یک برد خوبی بزنه! و اگر هم غیر اینه بخان همینجوری هوایی بادی بسازنش که بهتره نسازنش! اخه ۶ یا ۵ سال طول میکشه ساختن RPG کامل! و بعد DMC6 هم ۶ یا ۵ سالی مثل همین DMC5 طول میکشه! اون وقت یا این حساب باز هم ۱۱ سالی جدیدی باید صبر کنیم (که ما در ایندش پیر میشیم!) و دور از جانتان و جان بقیه که مرگ حق است (معلوم نیست زنده میمونیم یا میمیریم!) :rose: :heart:

    • uchiha younes گفت:

      واقعا درست میگی حضرت دانته اصلا یه چیز دیگست وااای چقدر خوبه :inlove: :inlove: :inlove:

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی ازتون ممنونم که مثل همیشه لطف دارید به بنده و واقعا ممنونم از نظر زیبایی که نوشتید. باعث افتخار منه که اعتقاد دارید نقدها اصولی و کامل هست و امیدوارم که بتونم همیش این اعتقاد و اعتمادتون رو حفظ کنم. واقعا خیلی خیلی از شما ممنونم به خاطر این حمایت و محبت و بزرگواری که دارید. خوشحالم که این بازی که بهش علاقه دارید و عاشقش هستید اینقدر شاهکار از اب در اومده.
      https://t.me/Gametal

      • AXEL STONE گفت:

        خاهشمندم این حرفو نزنید جان دلم بله خدایی قسم نقدتون اصولی روی اصول با اصوله! چون وقتی که باکس رو میخونیم و میبینیم نکات منفی و مثبت درست هستن و واقعا در جای خودشون قرار گرفتن. یعنی نکات منفی در منفی واقعا منفی هستن و مثبت در مثبت واقعا مثبت هستن. اون وقت بعد از این این حالت انتقاد منتقد یک سنگ تمام محترمی میمونه.
        باور کن اقای اقابابایی بعضیا نکات میگیرن تو مفی میذار که اصلا منفی نیستن بخدا اگرم مثبت مثبت نباشن اصلا منفی نیستن من همون ادامه دادن مرجله با اوربهای قرمز اتفاقا نکته مثبت زیباییه و برای مراحل سخت خیلی خیلی مفید میشن و در طول بازی همیشه و هز لحضه این اوربهای قرمز معتبر میمونن اما مثل DMCهای قبلی اصلا بازی وقتی پلات بشه دیگه اوربها اصلا بیارزش میمونن.
        برای هر چیزی یک حساب کتابی هست ولی متئسفانه هرفردی نمیتونه نقد سالمی داشته باشه باز هم مرسی از این باسوخ گوییتون و بابت همه چیز استاد :rose: :heart:

    • Oracle گفت:

      آره دقیقا،متاسفانه یا خوشبختانه رویه ی ایتسونو سان اینطوریه من نمیدونم الان توی سرش چی میگذره.اما استدیو های غربی و پولدار تر وقتی ۷۰ ۸۰ درصد بازیشون تکمیل میشه همون زمان روی نسخه بعد کار میکنن!!!!!
      اما بعید بدونم استاد ایتسونو اینطور باشه.
      احتمالا نسخه بعدی رو نسل بعد شاهدش باشیم.

  • مرسی از نقدتون سعید جان عالی بود.ما pc گیمرا که باید منتظر کرک بمونیم البته میدونیم برادران cpy و codex ترتیبشو میدن.راستی دوستان گروه reloaded هم بعد از چندین سال دوباره پیداشون شد دمشون گرم.

  • PlayDead گفت:

    نقدهای شما رو آقابابایی هیچ کجا نداره چون مشخصه با عشق مینویسی و تعداد عکس ها و توضیحاتی که روشون میدی هم عالیه نمراتی هم که میدید سخت گیرانه نیست و با دید مثبت نقد میکنین منم بازی نکرده میگم حق با شماس نباید از کاراکتر v در مبارزات استفاده میکردن…طبق دمو که تجربه کردم گرافیک هنری و فنی بی نظیر بود(تازه رو ps4 بازی کردم رو pc با آخرین تنظیمات دیگه چیه)انیمیشن ها و طراحی چهره کاراکترها عالیه…موسیقی مثل همیشه عالیه در کل یه دویل می کرای اصلیه

    • عرض ادب و احترام خدمت شما عباس جان. یک دنیا سپاس از شما. واقعا خوشحالم کردید با نظرتون. واقعا کاربرهای گیمفا رو هم هیچ جای دیگه نداره با این سطح از معرفت و محبت مثل شما. بسیار بسیار خوشحالم که از نظرتون نقد و نمره مناسب بوده و انشالله که همیشه بتونم این اعتمادتون رو حفظ کنم. یه گیمر، بازی رو با دید مثبت نقد میکنه نه با دید پدرکشتگی و حتی دروغگویی و غرض ورزی و خود بزرگ بینی. واقعا از محبت و حمایتتون ممنونم و خوشحالم که متوجه این نکته در مقالاتم هستید.
      https://t.me/Gametal

  • یا خضرت دانته 😀 :inlove: نقد یا طلاس؟ :inlove: طلاس یا الماسه؟ :inlove: عجب نقدو برسی زیبایی :heart: باید بگم مرسی و مرC و مر۳۰ بابت این نقد زیباتون اقای اقابابایی حقیقتا هیچ کسی نمیتونه چنین نقدای کاملی بنویسه نقدو برسی مینویسین که همیشه همرو شادو راضی نگه میداره و از این جالبتر خیلی بر نکات بازیایی که نقد میکنید دقیقو دقیقتر هستین خدایی واقعا با گیم زندگی میکنید که اینجوری حرفتون همیشه درست در میاد :rose:
    واقعا هر بازی به دست شما بالای ۹۰و بیاره یعنی یبازی ویژستو نمیشه ازش گذشت 🙂
    بچها دوستا DMC یه سوپرایزایی داره نمیتونم بگم نمیخام واسه کسی اسپیویل بشه 😀 فقط میگم واقعا دهن ادم سرویس میشه با سوپرایزاش دقیقا مثل من :laugh: میشه.
    بعد تمام کردن میتونید به چیزی که دلتون بخاد برسین یعنی ناموسا هم درود بر استاد ایتسونوسان و هم درود بر اقای اقابابایی 😀 :rose:

  • big_cypher گفت:

    Hichvaght natoonestam ba in seri ertebat bargharar konam demo in noskhe ham raftam vali jazbam nakard shayad mobarezat v enemy haye tekrari baes shod

    • AXEL STONE گفت:

      سلام و درود. دادا من مطمئنم بازیش نکردی یا اگه یکم بازیش کرده باشی و داستانش رو فهمیده باشی هیچ وقت چنین چیزی رو نمیگفتی! کی کیتونه به DMC علاقه ای نداشته باشه مگر این که اصلا فن هک اند اسلش اصلا دوسن نداره (پیشنهاد میکنم اول نقد و برسی اقای اقابابایی رو بخون)
      بعد در مورد داستانش بخون
      بعد یکمی به حضرت دانته که یکی از خدایان بزرگ عالم گیمه هم نگاه کن بعد بفرما قظاوت کن
      خدایی DMC روی ریشش زور زورکی ثابت شد و این نمره رو اورد برو ریمستر بازیای دیگرو نگاه کن ۷۰ ۸۰ ۶۰ اصلا فاجعست
      هک اند اسلش نایاب شده کاش انقدر بهش طبر نزنن که واقعا این طبر زنیا برای یک بازی DMC هک اند اسلش خالص حرومه.
      در مورد دانته مطالعه کن شک نکن! شک نکن! بهترین شخصیت مورد علاقت میشه و اگرم اولین یا بهترین نشد دومین میشه شخصیت مورد علاقت میشه! فقط یکم مطالعه کن در بارش :rose: :heart: موفق باشی

    • داش فقط یچیزی میگمت کاملا در اشتباهی و هنوز اشنایی نداری با DMC میدونم نظر شخصیته ولی میدونمم در اشتباهی و هنوز با DMC اشنایی نداری حق باشماس بلخره ۱۱ ساله نبوده اقامون 😀 :rose:

  • MetallicA گفت:

    سلام سعید جان، فکر کردم دیشب منتشرش کنی ولی خب من هم عادت دارم جمعه صب‌ها یه نقد از ‌‌شما بخونم تا بعدش برم سراغ یه کتابی گیمی چیزی. درباره خود نقد هم، هرچند تا پست رو دیدم کامنت گذاشتم میتونم بگم قلم شما بعد سال‌ها امتحان خودش رو پس داده. من برم شروع کنم به خوندن.. البته باید بگم که قیمتش نجومیه

  • hamid619 گفت:

    آقا چرا انقدر جذاب نقد می کنید آدم هوس میکنه خب خارج از شوخی مثل همیشه نقد عالی بود و امتیاز مناسب کاشکی گیفا هم جز این سایت هایی که برای امتیازات متا در نظر گرفتن میشد

    • سلام خدمت شما حمید عزیز. واقعا ازتون متشکرم. باعث افتخار منه که از نظرتون جذاب هستن نقهای بنده. واقعا به خودم می بالم که وقت ارزشمندتون رو میذارید و مقالات طولانی من رو می خونید. خوشحالم از نمره و نقد رضایت داشتید و انشالله بتونم همیشه رضایتتون رو جلب کنم. خیلی خیلی متشکرم. والا متا این مدت اخیر خیلی خیلی عجیب و غریب شده و پای سایت های عجیبی بهش باز شده. در حال حاضر همون اپن کریتیک که هستیم به نظر منطقی تر می رسه.
      https://t.me/Gametal

  • navid313714 گفت:

    حس نوستالژی برای طرفداران قدیمی
    وای خدایا عاشق چنین حسی ام :inlove:
    سعید دادا اینجوری که شما نقد کردید شیطونه میگه بیخیال پول شم برم اوریجینالشو بخرما:drool: 😉

    نقدهای شما رو باید به اونایی که فکر میکنند گیم کرم داره و یا ماها معتادیم نشون داد تا بفهمن چرا ما گیمرها گیم بازی میکنیم
    عشقی در کار است… 😉

  • بازی نیومده کرک شد نمیدونمچه لزومیه هزینه کنن به دنوو بعد نابود بشه

  • DanTe 1368 گفت:

    دوستان دویل باز خداوند رو شکر و سپاس به عشمون رسیدیم تبریک به همگی و همه ی گیمرها” ولی من چیزی که خیلی میره رو مخم اینه هنوزم تو خیلی از سایت ها دم ام سی نینجا نعوری رو دویل میکرای ۵ حساب میکنن باید این عنوان رو برای همیشه به نظر من از رو سایت ها حذف کنن ” چون این طوری برای افرادی که تازه وارد این بازی بزرگ و محبوب میشن گیج کنندس”دویل میکاری ۵ واقعی همینه اون بازی فقط برای سرگم کردن بود خالی از حس و داستان “

  • DEVIL MAY CRY :sun:
    تبریک موفقیت DMC :sun: بر فنون گرامی DMC :sun: مبارک باد:♥️❤️
    سلام و درود خداوند بر فنون بزرگوار و گرامی عالم DEVIL MAY CRY :sun: آن فن کبیر و محترم.
    سلام و درود و درود بر بهترین و ممتاز ترین مـنتقد وب سایت محترم گیمفا gamefa.com اقای سعید اقابابایی جان من بهتون میگم بسیار بسیار ممنونم از این نقد و برسی زیباتون که مثل همیشه درست و عالیه انشاالله این تجربه ی ناب و مبارک مبارکتون باشه انشاالله.
    اول تبریک میگم به برادران هم فن های عزیز خودم فنون DMC که امروز همان روزه عرضـه ی DMC برای بـازی کردن هست! و بازم تبریک که! دقیقاً همان DMC مورد علاقه خودمون بعد ۱۱ سال باز هم امده و همانی هست که مطابق با همان چیزی که فکر میکردیم و دوست داشتیم هست! (من خدارو شاکر هستم و میباشم واسه اینه که DMC واقعاً و انصافاً شبیه به همان چیزی که میخاستم در اومد و حتا هم بهتر! بله بله گفتم حتا هم بهتر از توقعاتی که ازش داشتیم کاملاً از اب شاهکارانه در اومد!)
    هیچ HACK AND SLASH نمیتونه با ۳ نفر سخصیت این امتیاز روبیاره یعی این DMC که این امتیاز رو اورد این یعنی از بزرگیش بوده که با ستا شخصیت تونست به خوبی این امتیاز رو بیاره یعنی اگه دانته تکی تکی بود اون وقت واویلا میشد که هممون میدونستیم یک عددی بالای ۹۰ میاره و اگر ۹۰ خالی بیاره هم ظلم حسابه! و خیلی هامون فکر میکردیم اگه ۹۳ رو بیاره اون وقت یجوری میشه گفت حقش رو نخوردن (نامتیازات متا مثل نمرات کنکور میمونه وقتی که به سوالی دست جواب بدی امتیاز میگیری و وقتی که یه یک سولی اشتباه جواب بدی امتیازت کمتر میشه!) و این نشانه بزرگه DMC هست تونست با سخترین منتقدان امتیاز خوبی بیاره که بتونه فروش خوبی هم داشته باشه باز هم میگم DMC هم بزرگه خیلی از منتقدان رو سوزونده و بزرگی دیگریش هم خودش بزرگ و وسیع هست!
    شادی های ماها:
    اگه گفتم امتیاز و متا مهم نیست هممون جمعاً میدونیم که حق اکثر بازی هارو خوردن و میخورن!
    اگه الان میبینید شادی دارم و داریم! اول بخاطر امروز که روزه عرضه DMC هست و بعد (به دو دلیل) دلیل اول رو DMC5 فروش بسیار ممتازی میده! که بعد با فروشش قسمت DMC6 ساخته میشه! و دلیل دوم اگه میبینید فنون DMC شایدی دارن برای امتیاز DMC ! حقیقتش اینه که فقط برای دهن بستن متا پرستان و خیلی از هیترای حرفه ای امتیاز میتونه نکته ی خیلی خوبی باشه! گرچه DMC از متاکریتیک به حق خودش نرسید وگرنه متا هیچ تعریف و اعتباری نداره برای بازی ها! (درود بر فردی که گفت این DMC همان DMC اصلی خود ما هست یعنی به معنی DMC اصل اصله با تنوع و نواوری های اخر نسلی! که راستی را فرمود
    https://www.youtube.com/watch?v=lN7a4XAett0
    فقط ابهت دانته داشته باش این بار ابهت دانته چندین #تن بیشتر از قبله ما فی السابق شده ها!♥️❤️

    • اره قبل از مدتی بسیار دوست داشتیم که اسلحه فتاک AGNI AND RUDRA در این قسمت DMC ببینیم و در واقع حقیقتش هم حتا الان هم دوست داریم این اسلحه بُرآن در این قسمت DMC باشه! اما یک فردی به نام اقای (اوکابی) از تیم محترم و بزرگوار ( استاد ایستونو سان ) فرمودن: برای بودن این اسلحه یعنی همان AGNI AND RUDRA هیچ نیازی نخاهید داشت! و الان اسلحه دومی دانته رو دارید به نام CERBERUS که چندین برابر قویتر از اول شده و که #حاوی (یخ) و (اتش) و (برق) میباشد. و از این مهمتر از ۳سه قسمتی بودنش تبدیل به یک۱ قسمت یعنی به شکل یک عصای دستی محکمی میشود که با این حالت چندین و چندین برابر قویتر از اسحله AGNI AND RUDRA ی #اولی! میباشد تا ببینیم AGNI AND RUDRA در نسخه های اینده یا DLC و بسته های الحاقی های اینده چه خاهد شد!.
      ((نا گفته نماند AGNI AND RUDRA پتانسیل قدرتی خیلی بیشتر از اینی که در DMC3 دیدیم میتونه باشه دقیقاً مثل CERBERUS))
      درباره ی شکستن شمشیر REBELLINO هم میخام کمی بپردازم. …
      در واقع شمشیر دوست داشتنی ربلیون حتا نشکست! بلکه یک جوری تیکه تیکه شد انگاری پودر شد! همه ماها ناراحت شدیم برای اون لحضه و حتا یه جوری هم مضطرب شدیم که ایا دانته بدون ربلیونش میخاد چکار کنه! بدون بهترین ایتم زدگیش چکار میتونه بکنه تا زنده بمونه در بین این دشمنان فانی ?!؟ که واقعاً دشمنانش رو فانی دیدیم.
      این حالت یک اتمسفر و پتانسیل جدیدی به داستان بخشیه که هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ سینماتیک الانه و در ایده! و برای همین روند کردن گیم پلی! یعنی دقیقاً این حالت DMC رو چندین و چندین برابر جذابتر و زیباتر میکنه! که در اینده جذابتر هم خاهد کرد! نمیدانم که در این قسمت قرار جذابیت این رو ببینیم یا توی DLC یا توی قسمت جدیدی به جز این قسمت ببینیم! ولی در کل این حالتی که تعریف کمردم یک حالتی کاملاً وتماماً شاهکارانه هست! که در قسمت های اینده ی DMC انشاالله با هم خاهیم دید! …
      (احتمال زیاد دیزاین ربلیون عوض خاهد شد و احتماله قویتر خاهد شد! گفته بودیم ربلیون پشت دانته بعد چند لحظه باز هم سبز خاهد شد! یادمون نمیره ولی نشد واسه اینه که دانته هنوز به این احساس نرسیده که توان این رو داره با سینمایی کردن در بخش سینماتیک DMC میتونه دانته این کار رو به راحتی انجام بده. برای مثلا شاید تونست با پدرش ملاقاتی داشته باشه چه در زمین چه در عالم جهنم! و چه در خابش! و چه در خاب خود دانته هم میتونه برای سینماتیک DMC کمک کنه و هم با پدرش SPARDA ملاقاتی داشته باشه و به اون یاد بده که چطور بتونه مسلط بر برگشتن REBELLION بشه! و این عمل واعمال وقتی اتفاق بیفتن در داستان کاملاً حالت هایی شاهکارانه حساب! میشنود که بخش پایه ی داستانی را چندین و چدین برابر قویتر و محکمتر میکند!

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. واقعا از این نظر زیبایی که نوشتید متشکرم و بهتون تبریک میگم موفقیت این بازی شاهکار و دوست داشتنی رو. باعث افتخار من هست که برای شما می نویسم و مرسی که وقت عزیزتون رو صرف می کنید برای خوندن این مقالات حجیم. خیلی خوشحالم که رضایت داشتید از مقاله و انشالله که بتونم همیشه اعتمادتون رو جلب کنم. یک دنیا سپاس از لطف و محبتی که به بنده دارید و قطعا گیمفا ممتازترین و بهترین و بامعرفت ترین کاربرها رو داره مثل خود شما.
      از نکات خوبی که در مورد این بازی فرمودید هم ممنونم واقعا.
      https://t.me/Gametal

      • و علیک سلام اقای سعید اقابابایی جان خاهش میکنم همچنین ممنون از پاسخ گوییتون و همچنین یک دنیا از این محبت گلتون سپاس گذارم! و سپاس گذاریم شما لطف دارین …
        همچنین انشاالله تجربه ی DMC مبارکتون باشه اشنالله اقای اقابابایی جان
        در واقع راستش وقت عزیزمون با داشتن DMC5 خیلی عزیز و گرانبها هست که درست! اما برای چنینی مقاله هایی حجیم از دست گلتون یک لذت ناب دیگه ای میده به هر گیمری از فنون DMC که اصلاً هر چقدر هم حجیم باشن خاندنشان لذت بخشتر میباشد که واقعاً جمعاً حال کردیم
        با وجود بزرگواری کریم مثل شما ما در گیمفا جمع و مجتمع هستیم و هر وقت که باشین ما هم همچنین همیشه هستیم برای عدالت سالم و درستتر که همیشه گل میفرمایین! تا نقد
        خاهش میکنم اختیار دارین عزیز گیمفا.

  • Jason22 گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما منتقد عزیز. همیشه نقدهاتون بهترینه.
    یه سؤال داشتم ازتون. در شروع بازی ما امکان انتخاب درجه های سختی مختلف رو نداریم و حتما باید یک دور بازی رو تموم کنیم تا درجه سختی قابل انتخاب بشه؟

    • برای اولین بار فقط نیو گیم داری بعد از اون چنتا درجات سختی بهت میبخشه با نیوگیم پلاس+ باز میشه هر DMC هفتا درجه سختی داره

    • سلام و درود خدمت شما معین جان. سلامت باشید انشالله. این نظر لطف و محبت و بزرگواری شماست که اینطور می فرمایید. واقعا از لطف و حمایتتون متشکرم معین جان. انشالله لایقش باشم.
      عرض کنم خدمت شما که در ابتدا درجه ها فقط اسان و و نرمال هست و بعدش دیگه هر بار بازی رو تموم کنید درجات دیگه ای باز میشه و مثلا من بار اول که تموم کردم درجه سختی son of sparda باز شد.
      https://t.me/Gametal

  • Yaser گفت:

    رسوایی عجیب برای Denuvo! فایل exe فاقد این سیستم امنیتی، لیک شد و باعث شد بازی در لحظه ی انتشار خود کرک شود. بازهم sam2k8 پشت قضیه ی لیک شدن کرک (مانند بازی Final Fantasy XV) است. تمامی بسته های الحاقی نیز در این نسخه به لطف آنلاکر CreamAPI فعال شده اند و هیچ کم و کاستی وجود ندارد. عملکرد بازی نیز به خوبی تست شده و کاملا سالم است.
    برای حل مشکل مرحله اول هم کافیه اینترنت غیر فعال باشه و بازی دسترسی ای به اینترنت نداشته و بقیه مراحل به سادگی اجرا میشه

  • جناب آقابابایی واقعا سپاس..‌ لذت خوندن نقدای شما وصف ناپذیره.

  • AXEL STONE گفت:

    اوف بچها خبر خوب اینه همه سایتای گیمینگ ایران ۹۵ دادن به DMC بچها مبارکون باشه
    ( گیمفای خودمون ۹۵/۱۰۰ gamefa.com )
    ( همسایه پردیس گیم ۹۵/۱۰۰ pardisgame.net )
    ( همسایه زومجی ۹۰/۱۰۰ zoomg.ir )
    خدایی دمتون گرم واقعا زحمت کشیدین :rose: :heart: همچنین از همین جا میگم بهتون مرسی از زحمت های گلتون ولی زومجی جان فکر کنم یک نکته دیگه بگیری ۸۵ میدادی! در ضمن خریدن اورب مگه اجباریه؟
    من وقتی بازی رو پلات میکنم همه چیز فول میشه اوربهای قرمزم میمونه برای اخرین درجه سختی که خیلی مهم نیسشن اون وقت درک میکنید که اوربها چه مزیتی دارن
    در DMC های قبل ما بازیرو پلات میکردیم دیگه اوربهای قرمز هیچ قیمتی ندارن خوب اینجا در DMC5 بهتره که! هخ خلاصه مرسی نقداتون رو از این قویتر کنید لطفا الکی با گیم برخورد بدی نداشته باشیم!
    یعنی درود بر روح و جان اقای اقابابایی کبیر :rose: :heart:

    • داداش 😀 زوجمی هرچه گیم سپات میگه 😀 همونه. عجبی در کار نیس بیخیال انتقاد کار هر کسی نیست الان میتونی یک سرچ بزنی یتیوب و ببینی سایت داره میترکه از پلیر های انلاین :rotfl:
      درمورد اوربهای قرمز راستش منم به نظرم کار حضرت ایتسونوسان درسته
      یعنی باهات موافقم در DMCیای قبل وقتی همه چیز پلات میشه دیگه اوربهای قرمز به قول شما هیچ قیمتی ندارن اما کار ایتسونو خیلی درسته که با اوربهای قرمز میتونی دو باره درجا بیدار بشی. اینجوری اوربهای قرمی یک قیمت جدیدیو به دست میارن اگه اورب نداری ۳تا اورب طلایی داری اگه طلاییارو نداری باید از اوربهای قرمزت فک کنم ۱۰۰۰ دفع کنی و اگه هیچ کدومو نداشتی مرحله میره از اول 🙂
      نقد سالم باس صحیح باشه نه ربطی گیم اسپا داره و نه اب معنی فقط باید درست و فکت نباشه
      اقای اقابابایی استاد همیشه هم کارش درسته :heart: :yes: بوخودا بازی ایرادی نداره و چیزی که اقای اقابابای گفت درسته

    • درود مجدد بر شما. خیلی از محبتتون متشکرم. باعث افتخار ماست این نظرتون. بزرگی و بزرگوای قطعا از خود شماست و یک دنیا ازتون ممنونم مثل همیشه.
      https://t.me/Gametal

  • با عرض سلام و خسته نباشید به آقای سعید آقابابایی و نقد کامل و جامعتون. ی پیشنهاد داشتم اونم اینکه حجم بازی برای کنسول ها و همچنین مدت زمان به اتمام رسوندنش رو یا در آخر متن یا جدا گونه به عنوان سر تیتر قید کنید. با تشکر از گیمفا

  • راستی یک چیزی که اصلا خبری از نشنیدم و تو نقد نبود اونم این هست که بازی معما هم داره مثل نسخه های قبلی یا کمرنگتر شده؟؟ :sidefrown:

  • Cell گفت:

    😎 واقعا برای این ساین شدم که به داداشم گل اقا سعید بگم :yes: دست مریزاد :yes:
    جمله ای دیگه فعلا به فکرم نزدیک نشد در بیان آقا سعید و زحمات تمام دوستان در بخش نقد و بررسی :yes:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. خیلی خیلی لطف کردید که برای گذاشتن نظر در مقاله بنده ساین شدید و این واقعا باعث افتخار من هست. من هستم که باید از شما تشکر کنم به خاطر محبتتون و این که وقت عزیزتون رو میذارید برای خوندن مقالات. یک دنیا ممنون از این همه محبت و بزرگواری شما.
      https://t.me/Gametal

  • Gerdoo365 گفت:

    سلام. یک درخواست دارم. لطفا عکسهایی از آنباکسینگ نسخه مخصوص نشریات (press kit) که ناشران بازیها قبل از عرضه رسمی برای رسانه های نقد بازی مثل شما ارسال میکنند در صفحه نقد هر بازی قرار دهید که همراه نقد از محتویات آن بسته نیز مطلع شویم و لذت ببریم. با تشکر.

    • سلام و درود خدمت شما. خیلی متشکرم از این که لطف کردید و نظر گذاشتید در مقاله. خدمتتون عرض کنم که اون سایت های خارجی هستن که نسخه های فیزیکی برای انباکسینگ و .. براشون می فرستن. سایت های ایرانی و … فقط نسخه ای دیجیتالی از بازی رو برای نقد میتونن تحویل بگیرن و ادیشن های فیزیکی براشون ارسال نمیشه.
      https://t.me/Gametal

  • Max.level گفت:

    خسته نباشید میگم به شما جناب آقابابایی بابت این نقد کامل و زیباتون که واقعا هیچی رو از قلم نمیندازید و به طور دقیق مورد بررسی قرار میدید :rose: :heart:
    همونطور که گفتم همیشه نمرات کاملا به حقی رو برای هر بازی در نظر میگیرید که این خودش اشتیاق به خوندن نقد هاتون رو افزایش میده، و تا الان واقعا کمبود یک هک اند اسلش ناب و فوق العاده در نسل ۸ احساس میشد که خوشبختانه dmc5 یه تنه جای خالیه خیلی از عناوین این سبک رو پر کرد و نشون داد که هنوزم این سبک میتونه بهترین ها رو شامل بشه :yes: :yes:
    امیدوارم تمام دوستانی که بازی رو تهیه میکنن نهایت لذت رو ببرن و این عنوان رو نه تنها طرفدارا بلکه تمام گیمرا باید تجربه کنن چون واقعا یه گیم اصیل با گیم پلی اصیل هستش حالا یکی هم مثل من که فن پروپاقرص این بازی هستم تجربه این عنوان عملا برام از هر عنوان دیگه ای در حال حاضر لذت بخش تره
    کپکام هنوزم سلطانه و اینو با دو عنوان درخشان خودش برای امسال به اثبات رسوند :yes: :yes:

    • سلام و درود خدمت شما. یک دنیا سپاس از شما. سلامت باشید. باعث افتخاره که زضایت دارید از مقاله و متوجه این نکته هستید که واقعا براتون خیلی خیلی ریزبینانه نقد میکنم بازی رو ا دیگه نیاز به نقد دیگه نداشته باشید و پولتون خدایی نکرده هدر نره. واقعا خوشحالم که با نقدها و نمرات موافق هستید و این رو میدونید که واقعا سعی میکنم فقط نمره منصفانه رو بدم لااقل از نظر خودم.
      در مورد این بازی و این سری هم کاملا درست می فرمایید و کپکام دوباره برگشت به دوران اوجش.
      https://t.me/Gametal

  • PC-Gamer گفت:

    دوستان عزیز مثل اینکه بازی توسط یه گروه تازه کار کرک شده
    دوستان کرکی برید حالشو ببرید

  • آقای آقابابایی سلام و خسته نباشید.
    سپاس فراوان بابت زحمات بی وقفه ی شما.
    چند وقتی منتظر شما بودم تا پست جدیدی گذاشته بشه. در رابطه با موضوع بسیار مهمی باید با شما صحبت کنم.
    اگر لایق دونستید و امکانش هست یه راه ارتباطی به من معرفی کنید تا در اولین فرصت با شما در اشتراک بذارم. موضوع مهمی هست.

    • سلام و درود خدمت شما. سلامت باشید انشالله. خیلی ازتون متشکرم. واقعا لطف دارید.
      در خدمتتون هستم حتما. براتون ای دی تلگرام رو می فرستم که اگر کاری داشتید مطرح کنید. هر کدوم از دوستای عزیز و گل گیمفا که احیانا کاری داشتن با من، بهم بگید تا براتون ای دی تلگرام بفرستم در خدمتتون هستم.
      https://t.me/Gametal

  • aiHan گفت:

    برای این نقد و برسی کامل و سالم فقط یک کلمه باید گفت: =||= ممتاز =||=
    بخاطر این که نقدتون: کامل تمیز زیبا درست و از همه مهمتر مثل همیشه سالم بود. من به نظرم Vرو باید DLCش میکردن خیلی بهتر میشد! درسته که شخصیتی ناشناختست ولی بعد از تجربه DMC5 محاله کسی بعد از تجربه کرد نره به دنبال DLCی V نگیره و بازی نکنه! بخصوص برای فنون DMC یعنی دقیقا یکی از واجبات زندگی میشه در نهایت اینشکلی حتا! بازی یجوری گرمتر میشه و دارای یک DLC پر مختوایی هم میشد اونم با شخصیت معتبر V امیدوارم همه این شاهکار بزرگ رو تجربه کنن تجربه کنن و کسی از دست نده.
    خیلی ممنون اقای اقابابایی امیدوارم همیشه موفق و موئید باشید. بازم میگم: =||= ممتاز =||=

    • سلام عرض میکنم خدمتتون. بسیار بسیار متشکرم از این بزرگواری و محبتتون. برای کابران ممتاز باید سعی کرد مقالات و مطالب ممتاز نوشت. واقعا از این نظر زیبا و پر از محبتتون متشکرم و خیلی خوشحالم ه مقالات رو زیر نظر دارید و می دونید که نهایت سعیم رو میکنم که مقاله و نقد سالم باشه و اسیر جو و غرض و .. نباشه و حقیقت رو بگم به گیمرای کشورم تا بدونن میخوان چه بازی رو انجام بدن. خیلی ممنون که این رو واقف هستید بهش و این برای من مهم ترین ارزش و افتخاره واقعا. انشالله که شما هم همیشه سلامت و موفق باشید.
      https://t.me/Gametal

      • aiHan گفت:

        و سلامی بر شما بزرگواری از خودتونه والله حقیقتش شما هم کمتر به ما محبت نمیکنید همیشه لطف دارین برای ما در گیمفا همیشه و همیشه همچنین متشکرم از این مقاله ممتازتون ممتاز بود. منم براتون امیدوارم همیشه مثل همیشه موفق و مؤید باشید.

  • سلام اقا سعید
    نقدتون رو خوندم و واقعا جذب این بازی و تهیش میکنم شدم از بس که قلم خوبی دارید
    فقط یه سوال اونم اینکه چون من تاحالا هیچ نسخه ای رو بازی نکردم حتی با اینکه اول بازی یه توضیحی راجع به گذشته میده باعث نمیشه ما زیاد جذب کاراکتر ها نشیم؟ و شخصیت پردازی دوباره از سر گرفته میشه یا ما باید از اول اشنا باشیم؟
    ممنون میشم جواب بدین

    • AXEL STONE گفت:

      توی بازی اول یک توضیحی بهت میده فقط بزنی روی نیو گیم کاتسینش در میاد ولی بهتره که راجبش اطلاعات جم کنی چون که چنین بازی اسطوری خیلی کمه دانته هم از سر تا با عشقه پاکیه برا همین میگیم حضرت دانته دیگه بقیش به میل خودتونه. ولی باید در مورد DMC یک اطلاعاتی جم کنید در مورد داستانش تا بتونی بازیرو هضم کنی که واقعا داستان DMC خیلی خیلی داستان سخت و جذابیه (اینطوری هم میتونی بازی کنی و لذت ببری دقیقا خیلی ها اول DMC3 بازی کردن بعد برگشن به نسخه های اول)
      (دیگه دانته اونی شیطانیست با افعال فرشته نمادینش یعنی شیطانه اما همیشه ضد شیاطینه)

    • سلام خدمت شما. سلامت باشید انشالله. خیلی ممنون که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید مقاله رو. نظر لطف و محبتتونه که این طور می فرمایید.
      عرض کنم حضورتون که والا میشه با همین بازی هم شروع کرد این سری رو. ولی خب از طرفی هم خیلی بهتره اگر مثلا نسخه چهارم رو بازی کنید تا nero رو بشناسید و نسخه DMC رو هم بازی کنید تا ورجیل رو بشناسید بهتر. همین دو تا رو بازی کنید کافیه و لازم نیست برید خیلی قدیم. این دو تا هم هر دو در نسل هشتم هستن و به راحتی میتونید بازی کنید و کاملا هم ارزشمند هستن. اما اگر نمیخواید اینا رو بازی کنید هم بازم این نسخه جدید میتونه شروع باشه براتون و حتما فیلم اول بازی رو ببینید برای مرور گذشته.
      https://t.me/Gametal

  • vergil2max گفت:

    خیلی وقت که نقدی به این زیبایی و محشری و با عشق و وجودی نخونده بودم.نقدهای که خیلی نادرن.البته منظورم نقد نه مقاله مثل ده برتر
    اخرین بار نقد Nier Automata سایت پردیس گیم و نقد Dark Souls III به قلم شما بود که این حس و حال داشت برام.البته بیشتر نقدهای شما مثل نقد God of War 2018 شما هم عالی بود اما نه در این حد
    به هر حال Excellent اقای اقابابایی.کیف کردم از خوندن نقد.امیدوارم نقد Sekiro هم به قلم شما بخونم و بدون شک اونم یک نقد با عشق خواهد بود
    ایراداتی که گرفتید قابل قبول بود البته کمی هم به سلیقه گیمرم ربط داره چون ممکن یکی بازی کردن با شخصیت V را نکته مثبت بدونه و یکی منفی البته خیلی از منتقدا با شما موافق بودن در این مورد انگار.در مورد تنوع دشمنا تا تجربه کنم نمیتونه چیزی بگم ولی حرف شما سند برام البته کم دیدم منتقدا به این مورد گیر بدن و در عوض ایراداتی غیر منطقی گرفتن که با خوندن نقد شما ایمان اوردم به این موضوع مثل زنده شدن دوباره و اسون شدن بازی یا طراحی مراحل ضعیف و یا داستان ضعیف.این داستان ضعیف را دیگه از کجاشون در اوردن خدا میدونه.دی
    با این حال شکی در عادلانه بودن نمره شما نیست.فقط یک چیزی اذیتم میکنه و اونم اینکه گفتین این نسخه بهترین نسخه سری و بنظرم بهترین نسخه این سری برازنده نمره کامل.البته امیدوارم از حرفم ناراحت نشید
    پوزش کمی نظرم طولانی شد.دیگه نقد به این زیبایی و طولانی مستحق یک نظر طولانی هم هست 😀 .خسته نباشید اقای بابایی واقعا نقد فوق العاده که نه شاهکاری بود همچون خود بازی

    • سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما. در ابتدا از نظر زیبا و طولانیتون تشکر میکنم که علاوه بر گذاشتن وقت ارزشمندتون برای خوندن مقاله طولانی، این نظر زیبا رو هم نوشتید.
      واقعا از صمیم قلب میگم باعث افتخارم هست که اینطور می فرمایید و خیلی خوشحالم که دقیقا این حسی که مقاله رو باهاش نوشتم بهتون منتقل شده و این رو فهمیدی از مقاله. این نشان از دقت و توجهتون داره که بسیار بسیار ممنونم بابتش از شما. واقعا از این حمایت و قوت قلبی که میدین به بنده کمال تشکر رو ازتون دارم و به خودم می بالم که نظرتون مثبت هست در مورد مقالات. انشالله نقد سکیرو رو هم بتونم خودم براتون بنویسم. انشالله که همیشه بتونم این اعتمادتون رو حفظ کنم و رضایتتون رو جلب کنم. یک دنیا سپاس از بزرگواری و محبتتون.
      بله کاملا درسته سلیقه هم خیلی مهمه در این مورد ولی خب جدا از سلیقه مقداری زیادیه ۳ تا شخصیت برای یه بازی کاملا خطی. دو تا خیلی کافی تر بود. یعنی جدا از مبارزات وی و… کلا ۳ نفر یه مقدار زیاده برای یه بازی اینجوری. ۳ نفر مثلا برای جی تی ای ۵ خوبه نه یه بازی تمام خطی ۲۰ مرحله ای که هنوز تا میخوای گرم شی شخصیت عوض میشه.
      داستان بازی و سورپرایزهاش واقعا شاهکاره. هستن کسانی که ایرادات کشکی می گیرن بالاخره.
      در مورد نمره عرض کنم حضورتون که ببینید کاملا میتونم به این بازی ۱۰ بدم منتهی من این رو دقیقا میذارم کنار گاد او وار و با توجه به کیفیت هر دو که نقدشون رو هم هر دو رو خودم نوشتم، این بازی ییکی دو ایراد داره که گاد او وار ابدا حتی ریزترینش رو هم نداره و با توجه به مقایسه مستقیم این دو که نقدشون رو نوشتم و نمره شون رو دادم میتونم بگم که حدود نیم نمره ای باهم اختلاف دارن چون این بازی یکی دو ایراد داره که به چشم هم میان با این که ریز هستن ولی گاد ابدا نداره. اما نهایتا باید بگم خدمتتون که دویل می کرای ۵ عنوانیه که به راحتی میشه یکی دو ایراد ریزش رو با دیده اغماض نگاه کرد و نمره ۱۰ رو بهش داد چون مگه دیگه ادم از یه بازی چی میخواد. واقعا از بهترین های تاریخه این سبک هست و کاملا شایسته بهترین نمراته.
      باز هم ازتون ممنونم که اینقدر لطف دارید. سلامت باشید انشالله.
      https://t.me/Gametal

  • michaelbn گفت:

    یک سلام و خدا قوت برای آقای آقابابایی که به این سرعت چنین متن طویلی رو نوشتن.
    به نظر من ۹ زیاده حداقل باید ۸٫۵ و فوقش ۹ بگیره چرا؟ به چند دلیل:

    ۱٫ داستان بسیار عجولانه و شلخته در کنار سورپرایز کننده و فوق العاده بودنش فقط و فقط کاریه که از Crapcom بر میاد.
    ۳٫ تنوع غیرقابل قبول دشنمان بازی.
    ۴٫ استفاده از سه شخصیت که یکی کاملا با دوتای دیگه فرق میکنه و هر بار که به V میرسید یه مدت قابل توجهی طول میکشه تا از اون قلق قدیمی در بیاید حتی اگه گیمر سرسخت این بازی باشید (من خودم دسته کامپیوترم رو بخاطر این بعد مرحله ۱۲ عوض کردم چون هم دکمهاش گیر کرده بود).

    پی نویس: قراره تو انجمن گیمفا بخش اسپویل این بازی رو بزارم تا اگه کسی خواست چیزی بدونه دیگه الکی نگرده.

    • سلام خدمت شما. یک دنیا سپاس از لطف و محبتتون. واقعا لطف دارید. مرسی که نظرتون رو مطرح کردید با بنده و بسیار احترام قائلم برای صحبتتون.
      لازم به ذکره که نظرتون رو میخواستم به خاطر نکته دوم نظرتون که اسپوبل داشت تایید نکنم ولی دیدم حیفه تایید نشه و بنابراین نکته دوم رو حذف کردم و منتشر کردم نظرتون رو. حیفه بازی جدید و روز دنیا اسپویل بشه حتی خیلی کوچیک. میدونید که ۹۹ درصد هنوز بازی نکردن بازی رو و نباید بیایم یهو همه چیز رو لو بدیم.
      یک دنیا ممنون از شما.امشب باقی نظرات دوستای عزیز و گل رو هم جواب میدم حتما.
      https://t.me/Gametal

    • AXEL STONE گفت:

      عجبا! عجبا! این فقط شمایین که میایین میگین داستان مشکل داشت!
      یا خدا ! داستان مسلط بر ۳ شخصیت سبک هک اند اسلش ! حق داری فن DMC نیستی من میدونم فن AC هستی!. من که فنشم ندیدم توش مشکلی باشه شکر همه چیز رو به راه.
      شاید بخاطر ورجیل و دانته میگی ولی من به نظرم خیلی خوبه این کله گندگی برای نیرو بود همین وگرنه دانته کاری کرد که همه ازش میترسیدن! بقول معروف اسم اهل قبور رو به لرزه میندازه.
      موفق باشی هم کار :rose: :heart:

      • michaelbn گفت:

        اکسل “الیاس” استون عزیز. من میگم داستانش مشکل داشت چون بیشتر آدمی هستم که پیگیر داستان توی هر نوع سرگرمی (فیلم،کمیک،بازی و …) و محتواش و نحوه روایتش هستم تا قابلیتهای دیگه. گیم پلی بازی به نظر من تقریبا بی نقصه، موسیقیش خیلی خوبه با اینکه در حد نسخه های قبلی نیست ولی بازم خوبه و گرافیکش هم چشم نوازه. ایراد برای سه شخصیتی بودنش بخاطر اینه که یکیش کاملا فرق داره و نه تنها جو گیمپلی حتی جو داستان رو هم عوض میکنه، باور کن احساس میکردم داشتم folklore (همونطور که آقای آقابابایی گفتن) و majin and kingdom رو بازی میکردم، وی خودش داستان جدا داشت. منی که AC رو بیشتر از DMC دوست دارم از اوریجینز و اودیسه گلایه کامل دارم و تریلوژی اتزیو و خود شخصیتش رو برترین سری AC حساب نمیکنم!! ولی ناراحت شدم که گفتی فن DMC نیستم، آخه کسی که DMC رو دوست نداره میاد برای DMC2 راهنمایی بنویسه؟ از طرفی واقعا خوشحالم که متوجه شدی دارم بخاطر دانته و ورجیل میگم. من کسی هستم که بدون هیچ ترسی میگم ورجیل شخصیتش یک دنیا از دانته جلوتره چون دانته اصلا شخصیت نداره! میگم که دانته تنها نشان دهنده ایدئولوژی میکس شده ژاپنی ها با چاشنی غربی ای از کانسپت badass و cool هست. ورجیل رو عمیق ترین و پیچیده ترین و چندلایه ترین شخصیت سری میبینم اما وقتی میبینم که در پایان چجوری سر هم آوردن قضیه رو با چند تا توضیح کشکی واقعا اعصاب من به هم میریزه. وقتی دوباره داستان در نیمه دوم دست و پای خودش رو گم میکنه تا هر چه زودتر به کلیشه قدیمی برسه واقعا آدم احساس بازیچه بودن رو داره. این پایان همیشه گریبانگیر سری DMC بوده به غیر از نسخه سوم. بازم آرزو میکنم ای کاش مت واکر ترتیب سری رو به هم نمیزد و به اون تئوری فراموش شده ولی محبوب بیشتر محل میداد و هنوزم امیدوارم تا از اون برای ریمیک DMC2 استفاده کنن.
        تو هم موفق باشی.

  • vergil2max گفت:

    اقای اقابابایی چندتا بازی شمشیری دیگه بودن که دوست داشتم نقدشون را به قلم شما بخونم اما قسمت نشد.
    میدونم فعلا سرتون شلوغ به ویژه که الان دارید DMC V بازی میکنید.پس بیزحمت نظرتون را درمورد این سه بازی خیلی کوتاه مثل سلاح یا سبک موردعلاقتون یا با ذکر نمره شخصیتون بگید البته اگه بازی کردید.تا بعد DMC و در عید یکی از اینا را بازی کنم.
    Monster Hunter World
    Final Fantasy XV
    Tales Of Berseria
    DRAGON QUEST XI Echoes of an Elusive Age
    یک سوال دیگه هم داشته این بود که بالاخره زلدا را تجربه کردید یا نه.همیشه دوست داشتم بفهمم بعد از تجربه کردنش میشه بهترین بازی عمرتون در کنار ویچر ۳ یا نه.با تشکر

    • سلام مجدد خدمتتون. ببخشید که نشده براتون بنویسم نقد اینا رو. عذر خواهی میکنم ازتون.
      در مورد مانستر هانتر باید بگم واقعا بازیش عالیه و بازی کردم چندین ساعت اما نکته ازار دهنده برای من که خیلی خیلی مهمه ضربات خیلی بدشه که ابدا و اصلا انگار برخورد نمیکنه به بدن دشمن و انگار هوا رو داری میزنی و این حس مبارزه رو کاملا ازم می گیره و نکته دوم هم زیادی شلوغ و عجیب بودن حاشیه های بین مراحل بازی هست که خیلی زیادی پیچیده اس به رسم ژاپنی ها. نکته بعد هم که واقعا ازارم میده فرار کردن مداوم هیولاهاس که اصلا بهش علاقه ندارم و روی اعصابمه یه جورایی وقتی هی مدام و مدام فرار میکنن. در واقع باید بگم این بازی یه عنوان بی نهایت عالی و بی نظیره که مناسب من نیست. نمره ای که من بخوام در یه کامنت بدم و نظر کاملا شخصیم باشه ۸ هست.
      فاینال ۱۵ رو واقعا عاشقش شدم وقتی بازی کردم و خیلی خیلی کیف کردم با شخصیت هاش و داستان و مبارزاتش و گرافیک زیباش. نکته بدش برام رانندگی و ماشین سواری بود که دست خودت نبود و یه جورایی روی اعصاب بود و یه بازی جهان ازاد با این عطمت باید رانندگیش مثل همه بازی های هم سبکش باشه دیگه. کلا باید بگم بازی خیلی خیلی فوق العاده ای بود و خیلی لذت بردم ازش و تا به خودم اومدم دیدم بازی رو تموم کردم با کلی ماموریت جانبی و هیولا کشی و…. نمره شخصیم که بخوام بهش بدم بر اساس تجربه ام ۸.۷ هست حدودا.
      بازی های سری Talesرو کلا دوست دارم و بازیشون میکنم همیشه هر نسخه ای که بتونم. با Tales of xillia خیلی کیف کردم در این یکی دو نسل اخیر و همینطور Tales of vesperia. به نظرم این دو خیلی عالی هستن و البته در کنارشون قطعا Tales Of Berseria که واقعا بازی قشنگ و با کیفیتیه ولی مثل اون دو بازی قبلی که گفتم تمومش نکردم و کمی بازی کردم فقط. نمره نمیتونم بهش بدم چون در اون حد بازیش نکردم ولی بر اساس تجربه و حس این سری و عناوین دیگه اش میتونم بگم نمره ای حدود ۸ تا ۸.۲ بهش میدم.
      دراگت کوئست ۱۱ رو بازی نکردم ولی خیلی در موردش میدونم و حتما هم بازی خواهم کرد. میدونم که واقعا عالی و با کیفیت و جذایه بازیش. نمره اصلا نمیتونم بدم چون بازی نکردم ولی برای یک کامنت و نظر شخصی حسم حدود ۸.۶ هست.
      نه والا شاهکار بی نظیر زلدا رو بازی نکردم هنوز ولی از همین الان بهتون میگم که بازی هم بکنم، میشه یکی از بهترین بازی هایی که تجربه کردم ولی هرگز و هرگز و هرگز یه پسری مثل لینک، جای گرگ سفید و اون همه المان های خشن و تاریک و بزرگسالانه ویچر رو نمی گیره و حتی نمیتونه نزدیکش بشه. قطعا زلدا برای من هرگز در زمره چند بازی برتر کل زندگیم قرار نخواهد گرفت. اما دقت کنید که نه به این خاطر که زلدا یک شاهکار تاریخ ساز و افسانه ای و جزو بهترین های تاریخ نیست بلکه به خاطر این که من بازی هایی با فضاهای تاریک و سیاه تر و شخصیت هایی جدی تر و خشونت بیشتر و المان های بزرگسالانه بیشتر رو دوست دارم و هرگز هیچ بازی وارد حلقه ای که برای من مقدسه و داخلش ویچر ۳ و سولز و بایوشاک و اسکایریم و گاد او وار و بلادبورن و یکی دو بازی دیگه هستن، نخواهد شد. ویچر ۳ هم که خب بحثش باز بین اینا جداست و پادشاه این حلقه مقدس منه.
      درود بر شما. امیدوارم پاسخی که مد نظرتون بود رو داده باشم.
      https://t.me/Gametal

      • vergil2max گفت:

        ابتدا خواهش میکنم این نظر را جواب ندید چون نمیخوام بیشتر از این مزاحم وقت با ارزشتون را بشم
        خواهش میکنم اقای اقابابایی.همینکه به نظرات کاربرا اهمیت و جواب میدید یک دنیا واس ما کاربرا ارزش داره.بماند که نقد و مقالات زیبا و با عشق حال شما این ارزش دو برابر میکنه
        خیلی نظرتون در مورد بازیها مفید و البته تاثیرگزار بود برام.در این صورت فاینال ۱۵ بهترین گزینه برای تجربه در عید.ولی بعد خوندن نظرتون به این نتیجه رسیدم تا انتشار Sekiro و نقد IGN و شما صبر میکنم.تا اگه اوضاع مساعد بود اونو بازی بکنم.همونطور که همیشه میگید تجربه شاهکارهای استاد میازاکی واقعا واجب
        کاملا با این قسمت نظرتون که لینک نمیتون جای شخصیت های خوفی مثل کریتوس کبیر و گرالت و پسران اسپاردا و غیره را برای کسی بگیره موافقم.
        اما در مورد بخش دیگه نظرتون راجب اینکه ممکن نیست جز برترین بازیهای عمرتون بشه زیاد موافق نیست.البته قصد دخالت ندارم فقط میخوام اینو بگم همیشه استثنائاتی در زندگی ما ادما بوده و هست.مثلا قبل از انتشار ویچر ۳ کی فکرش میکرد ویچر ۳ بشه پرافتخارترین بازی تاریخ و یا نسخه جدید خدای جنگ بتونه اخرین بازی راکستار شکست بده در گوتی و جوایز و کلی مثال مشابه دیگه
        منم علایقم تقریبا عین شماست و تا قبل تجربه زلدا فکر نمیکردم ممکن نیست حتی جز ۱۰ بازی برترم بشه چه برسه به اینکه اینقدر معتادش بشم که زمان از دست بره و از اون مهمتر هرگز فکر نمیکردم زلدا بشه جز ۵ بازی و شاید برترین بازی عمرم در کنار خدای جنگ و سری سولز و واراکرفت ۳٫حقیقتش ۱۲ سالی بود که بازی به اعتیادی وارکرفت ۳ تجربه نکرده بودم تا اینکه زلدا ۲۰۱۷ را بازی کردم.البته بنده هنوز ویچر ۳ را بازی نکردم(تنها بازی از ده بازی برتر شما تا جاییکه میدونم)ولی اکثر منتقدا زلدا را ویچر خاص خطاب میکردن و حتی استاد کن لوین هم بارها زلدا را تحسین کرد.البته اینم بگم که اقای اقابابایی گول ظاهر زلدا ۲۰۱۷ را نخورید.بازیش تقریبا داستان تاریکی داره البته نه در حد سری سولزبورن.اونا دیگه خیلی تاریکن
        به هر حال اقای اقابابایی امیدوارم یکروزی این شاهکار را تجربه کنید.با عرض پوزش اما یکروزی نه به این زودی ازتون دوباره این سوالو میپرسم چون دوست دارم نظر منتقد محبوبم را در مورد بازیهای محبوب بدونم.با تشکر فراوان

  • عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت آقای آقابابایی.
    ببخشید ک دیر کامنت کامنت میزارم؛ همش امروز درگیر بودم و شرمنده شما شدم. واقعاً نقد بینظیری رو نوشتید و با اینکه، هنوز بازی رو نخریدم، نقدتان(مثل همیشه) اینقدر تأثیر گذار بود که، هنگام پایان خوندن نقد، خریدمش و همین حالا دارم بازیش میکنم. واقعاً در مورد بازی، هرچقدر که بنویسیم و بخوانیم و بازی کنیم، هنوز هم، کم است و بزرگی این سری، با هیچ چیزی قابل مقیاس و اندازه گیری نیست و امیدوارم همۀ گیمرها، بتوانند در همین اوایل آمدن بازی، آن را تجربه کنند و لذت ناب این سری را بچشند. واقعاً برخی از افراد، در مورد کلمۀ “شاهکار” بی‌تفاوت هستند و هر چیزی که به مذاقشون خوش بیاد، این لفظ را روی آن مینهند، اما کلمۀ شاهکار را فقط منتقدان و برخی از افراد درمی‌یابند و شکر خدا، آقای آقابابایی از این نوع منتقدان است و از کلمۀ شاهکار، فقط درجای خود از آن استفاده میکند. این بازی به تمام معنی، یک شاهکار است و تابع رکن زمان نیست.
    باز هم ممنونم از آقای آقابابایی بابت نقد عالیی که ارائه فرمودند و مثل همیشه، منصفانه رای دادند و اصلاً هیچ نقضیتی در نقد نیست، که بخشی از نقد، بخش دیگر را نقض کند و خلاصه ببخشید که اینقدر دیر کامنت گذاشتم و کارهای امروز، من را شرمندۀ شما کرد. لطفاً اگر زحمتی نیست، پیامهای خصوصیتان را چک کنید. 😎

    • سلام عرض میکنم حضور شما دوست و همکار گرامی و عزیزم. سلامت باشید انسالله و شما هم خسته نباشید.
      اختیار دارید این چه حرفیه می زنید. باعث افتخار من هست که لطف کردید و وقت عزیزتون رو گذاشتید و نقد رو مطالعه فرمودید. از اعتمادتون به نقد بنده واقعا ممنونم و امیدوارم که لایق این اعتماد و لطف و محبت شما باشم. بسیار بسیار بسیار از نظر زیباتون ممنونم و به خودم افتخار میکنم که نظرتون این هست در مورد بنده. یک دنیا ممنونم از این حمایت و بزرگواری و معرفت شما.
      به روی چشم حتما چک میکنم و پاسخ میدم خدمتتون.
      https://t.me/Gametal

  • P30PlayBox گفت:

    اطلاعیه! :evilgrin: :announce:
    این بازی بسیار زیبا کرک شد پیسی گیمرهای عزیز حالشو ببرید. :yes:

    • P30PlayBox گفت:

      دادا سعید یک تشکر ویژه هم میکنم از شما، وجدانن خیلی وقت و انرژی میذاری برای بهترین بودن این سایت، واقعا جای تحسین داری. :yes: …

    • ای جاننننن !!! p2p از کجا یهو اومد 🙂 جاشو تو دل خیلیا باز کرد XD مطمعن هم نیستم که scene group هست یا نه :/
      طرفدار dmc چندان نیستم یکی میشه بگه واسه این که ۵ اشو بازی کنم نیاز به پیش زمینه دارم یا نه؟؟! عجب پستیم شده با ۱۴۴ کامنت تو گیمفا :/ معلومه طرفدار خیلی زیاد داره 🙂
      حوصله ندارم یه کامنت دیگه بذارم پس تو ریپلای شما تشکر میکنم از آقای آقابابایی که نقداشون همینجوری داره تو ذهن من رکورد میشکنه :)حالا این شده بهترین نقد زندگیم :)‌خسته نباشید.
      شما هم دمت گرم بابت اطلاع سریع 🙂

      • P30PlayBox گفت:

        دادا این بازی آدرنالین و هیجان خالص هستس! واقعا عالیه برای فهمیدن داستان کلی بازی(نمیشه اسپویل کرد) اگر نسخه های قبلی رو هم بازی کنی بهتر هستش ولی آنچنان نیازی نیست همین آخرین نسخه رو بازی کن حتما شدیدا لذت میبری! :yes:
        H&S اصیل و داستان ناب و معرکه کمبوهای عالی جوری که کیبورد و گیمپد به فنا میرن! واقعا تو سبک خودش NO.1 هست.

      • سلام و درود خدمت شما. من از شما متشکرم که این قدر لطف و محبت دارید به بنده. خیلی ممنون که مقالاتم رو می خونید و باعث افتخارم هست که رضایت دارید. واقعا از حمایت و لطف و محبت و بزرگواریتون متشکرم. سلامت باشید انشالله.
        https://t.me/Gametal

  • ali ghorbany گفت:

    دستتون درد نکنه همین امروز بازیرو گرفتم واقعا شاهکار هستش

  • خسته نباشی سعیدجان…با تریلرهایی که از گیم پلی دیدم شک نکردم که شاهکار میشه…خوشحالم کپکام داره دوباره برمیگرده به دوران اوج…اگ ریمیک داینو کرسسو بده یا ی نسخه جدید ازش بسازه عالیه…سال ۲۰۱۹ طوفانی شروع شده و با شایعاتی که از گاست او سوشیما و لاست اومده فک کنم بهترین سال گیمرها تو این نسل باشه…موفق باشید

  • peen گفت:

    تشکر و خسته نباشید
    من که خودم اگه شما هم نمی گفتید صد در صد قصد تجربه این عنوان را داشتم ولی حالا که تصدیق شما را هم داره چند برابر مشتاق شدم

  • نقد فقط نقدهای سعید آقابابایی ❤️
    متا فقَط امتیازی که سعید آقابابایی میده ❤️
    غیر از ایرادی که قبلا تو کامنتام گفته بودم، یعنی تعدد کاراکترهای قابل بازی که بهتر بود فقط رو دانته (به عنوان شخصیت اصلی) کار کنن، دیگه بازی هیچ حرفی واسه گفتن نذاشته. خوبیش هم اینه که سازندگان درست برعکس gow عمل کردن و با وفاداری به ریشه های بازی و پیشرفت اون ها به موفقیت دست پیدا کردن؛ که خب باعث میشه با یه هک اند اسلش کلاسیک و کاملا متفاوت با gow جدید مواجه باشیم.

  • اقای اقابابایی این امتیاز گیمفارو میخاییم بفرستیم برای کپکام 😀 توی چنل تویتر اخبار DMC عشق :inlove:

  • Oracle گفت:

    با تشکر از آقای بابایی عزیز.
    نقد بسیار غنی و اصطلاحا با ریز و جزئیات بود و لذت بردم ازش.
    بابت اینکه گفتید تعداد کاراکتر های بازی زیاد است من میپذیرم که این نقد وارده راستش از دو جهت میشه بهش نگاه کرد یک اینکه بقول شما V در گیمپلی حضور نمیداشت و فقط تو بخش داستانی پیش میرفت و دو(نظر خودم) اینکه ای کاش کپکام طول مراحل بازی رو بیشتر میکرد،مثلا عوض ۲۰ مرحله ۳۰ مرحله درنظر میکرد و به تقریب این تعداد مراحلو بین کاراکتر ها پخش میکرد خیلی عالی تر میشد.
    و مورد بعدی که به تنوع دشمنان اشاره کردین که اونم به نظر من عالی بود،و اینکه نه تنها دشمنان رو باید اشاره میکردین،حتی کاراکتر های خود بازی هم به نظرم کم بودن.کریه حتی فقط صداش پخش شد و کاراکتر های مکمل مثل تریش و لیدی سر جمع شاید ۲۰ دقیقه کاتسین داشتن که نسبت به سریای قبل زیاده اما شاید میشد بیشتر روش پرداخت.
    اما این نکته مهمم باید در نظر گرفت که با توجه به بودجه و سرمایه گذاری این بازی در مقایسه با فرنچایز های غربی واقعا باید به آقای مت واکر و ایتسونو تبریک گفت بابت همچین شاهکاری.

  • Oracle گفت:

    یک تشکر ویژه هم از تمام دوستان گلم خصوصا فن های همین بازی که از روز معرفی بازی در E3 تا تاریخ انتشارش بحث ها نظرات و… همدیگر رو دنبال کردیم.
    واقعا برای من که به جرات بگم بهترین تفریحم توی این حدودا ۹ ماه دنبال کردن اخبار این بازی تو گیمفا بود باعث افتخار بود که با شما دوستان هم کلام بشم.
    همگی شاد و پیروز باشین.

  • DNA گفت:

    حیف ک سیستمم دیگه اینو نمیکشه

  • alirezaei_ir گفت:

    سعید جان ممنون بابت این مقاله عالی
    به عنوان یه فن devil may cry واقعا کیف کردم از کار کپکام. فعلا با جیب خالی نتونستم تجربه ش کنم . و خب سعی کردم نسبت به بقیه بازیا ازش اطلاعات زیادی نگیرم تا اسپویل نشه واسم:))..

  • Tahasedroya گفت:

    oooh yeah baby this is the hell بنظر من هیچ بازی مثل بازی های سبک هک نمیشه البته بازی های دیگه هم خوبه ولی این بهتره عالی
    واقعا دست آقا سعید با این نقد بسیار بسیار بسیار زیبا درد نکنه واقعا جای تشکر داره با این نقد صد برابر بیشتر تحریک شدم برای دانلودش

به زیبایی فرشته، به درندگی اهریمن | نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 - گیمفا