بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB

پست گیمفا
۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

MSI یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی قابل حمل یا لپ‌تاپ‌ها می‌باشد. در اینجا قصد داریم جدیدترین محصول این شرکت که یک اولترابوک بسیار خوش ساخت و با کیفیت است را بررسی نماییم. PS42 8RB نام جدیدترین اولترابوک MSI است که به تازگی وارد بازارهای جهانی شده و اکنون نیز به بازار ایران راه یافته است.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

MSI تاکنون بیشتر در زمینه تولید لپ‌تاپ‌های گیمینگ و مخصوص بازی فعال بوده است، در گذشته نیز چندین نقد و بررسی از این محصولات را در گیمفا مورد بررسی واقع شده است. اکنون نیز این محصول با برخورداری از یک طراحی جدید و نفس‌گیر و مشخصاتی رده بالا قرار است رقابت سختی را با مک‌بوک‌ ایر‌ اپل داشته باشد.

MSI PS42 8RB

ابعاد و وزن: ۳۲۲*۲۲۲*۱۵٫۹ میلیمتر / ۱٫۱۸ کیلوگرم

پردازنده: Intel Core i7-8550U

کارت گرافیک: nVidia Geforce MX150 2GB GDDR5

حافظه رم: ۱۶GB DDR4-2666 Single Channel

ذخیره‌سازی: ۵۱۲GB NVMe PCIe Gen3 M.2 SSD

نمایشگر: ۱۴” FullHD IPS

کارت شبکه: Intel Wi-Fi AC Dual Band

پورت‌ها: ۲*USB Type C + 2*USB 3.1 + HDMI + کارت خوان SD

باتری: ۵۰Whr 4 Cells

آداپتور: ۶۵ وات

در ابتدا نگاهی به طراحی ظاهری این اولترابوک خواهیم انداخت.

– طراحی

همانطور که گفتیم PS42 یک اولترابوک است و به دلیل ساختار و طراحی آن (وزن پایین و ضخامت کم) بهتر است آن را از دیگر لپ‌تاپ‌های این شرکت و بخصوص محصولات گیمینگ جدا کنیم. زیرا قرار نیست این محصول کار لپ‌تاپ‌های گیمینگ را انجام دهد، در عوض PS42 ساخته شده است تا با امکان جابجایی بالا و به لطف ابعاد و وزن مناسب همه جا و در هر زمان همراه کاربر باشد.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

این دستگاه با بدنه‌ای آلومینیومی بسیار با کیفیت ساخته شده است. ابعاد آن ۳۲۲*۲۲۲*۱۵٫۹ میلیمتر بوده و وزن آن هم تنها ۱٫۱۸ کیلوگرم است. زمانی که این اولترابوک را در دست می‌گیرید متوجه کیفیت ساخت بسیار خوب و ایده‌آل بودن آن برای حمل و جابجایی خواهید شد.

در بخش پشتی محصول تنها خروجی‌های هوا وجود دارد و از آنجایی که این اولترابوک دو فن مجزا دارد، در سمت راست و چپ دو خروجی هوا در نظر گرفته شده است.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

در سمت راست دو پورت USB 3.0 و یک پورت USB Type C و یک کارت خوان SD به همراه محل اتصال قفل فیزیکی دستگاه قرار گرفته است. در سمت چپ نیز ورودی آداپتور، پورت HDMI (سایز اصلی)، پورت USB Type C، جک هدفون و سه نشانگر LED وضعیت دستگاه قرار دارد.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

PS42 خوشبختانه در مجموع دارای ۴ پورت USB است و همچنین کارت خوان آن نیز سایز بزرگ است و این مزیت بسیار خوبی برای افرادی که چندین دستگاه و کارت حافظه را به دستگاه متصل می‌کنند است.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

روی قاب پشتی نمایشگر هم لوگو خاص MSI Dragon قرار دارد و به لطف آلومینیوم برس خورده دستگاه زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

قاب زیرین دستگاه هم بصورت یکپارچه طراحی شده است و برای دسترسی به قطعات داخلی می‌بایست بطور کامل جدا شود.

اما زمانی که نمایشگر را باز می‌کنید با کیبورد یکدست و زیبای این اولترابوک مواجه می‌شوید. نمایشگر قابلیت باز شدن ۱۸۰ درجه ای‌ را دارد و لولاهای مقاومی برای آن در نظر گرفته شده است.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

اگرچه برخلاف کیبورد بسیار خوب این اولترابوک، تاچ پد آن کمی کوچک‌تر از حد معمول طراحی شده است. اما نکته بسیار مثبت این کیبورد نور پس زمینه یخی رنگ آن است که زیبایی دستگاه را در نور کم دوچندان می‌کند.

همچنین MSI برای مدل سفارشی ایران نیز حروف فارسی را به کیبورد اضافه کرده است تا افرادی که با کیبوردهای انگلیسی برای تایپ مشکل دارند بتوانند به راحتی تایپ فارسی انجام دهند.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

ویژگی بسیار خاص این اولترابوک که در نگاه اول به تاچ‌پد آن می‌توان فهمید، سنسور اثر انگشت است که در گوشه راست این بخش قرار گرفته است. با کمک این سنسور اثر انگشت می‌توانید برای ورود به ویندوز از اثر انگشت خود استفاده کنید، این موضوع امنیت این اولترابوک را بسیار بالا می‌برد.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

مسلماً با داشتن PS42 حس بسیار خوبی از یک کالای لوکس و رده بالا را تجربه خواهید کرد. کیفیت ساخت دستگاه بسیار خوب است و به لطف وزن و ابعاد بسیار مناسب و همچنین حاشیه کم نمایشگر با یک اولترابوک سبک و خوش ساخت طرف هستید.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

PS42 8RB بصورت کاملاً مستقیم از سوی MSI برای بازار ایران سفارشی شده و عرضه می‌شود. بنابراین خبری از سیستم‌عامل اورجینال ویندوز روی آن نیست و مجبور هستید که نصب ویندوز را خود انجام دهید. همچنین دیسک درایورهای این محصول نیز در درون جعبه وجود ندارد و درایورها روی یک پارتیشن از حافظه داخلی قرار داده شده‌اند که باید در حین نصب ویندوز دقت زیادی داشته باشید تا این پارتیشن را فرمت نکنید.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

در بحث نرم‌افزاری نیز PS42 8RB با مورد خاصی همراه نشده است و تنها یک نرم‌افزار Dragon Center 2 برای کنترل و مدیریت دستگاه عرضه شده است. تقریباً تمامی امکانات کنترلی PS42 از طریق این نرم‌افزار قابل ویرایش و دسترسی است. بطور مثال در این برنامه می‌توانید قابلیت SHIFT را بین حالت‌های Sport، Comfort و Eco تنظیم کنید تا منابع سخت‌افزاری در بیشینه حالت توان خود باشند یا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. یا حتی می‌توانید سرعت فن‌های دستگاه را تنظیم کنید و یا نظارت دقیقی روی منابع سخت‌افزاری داشته باشید.

سخت افزار و قطعات

PS42 و نسخه‌ای که وارد بازار ایران شده است بطور پیش فرض دارای پردازنده Intel Core i7-8550U است. این پردازنده ولتاژ پایین اینتل از جهات زیادی بهبودهایی داشته است اما مهمترین آن نسبت به نسل قبلی بهبود در مصرف انرژی به لطف معماری ساخت ۱۴ نانومتری آن است.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

این پردازنده ۴ هسته‌ای بوده و هر هسته آن سرعت پایه ۱٫۸ گیگاهرتزی دارد که در حالت توربو می‌تواند تا ۴ گیگاهرتز افزایش پیدا کند. همچنین این پردازنده دارای ۸ مگابایت حافظه کش L3 است و تا ۳۲ گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کند.

از لحاظ نسبت توان مصرفی به بازدهی پردازنده، Core i7-8550U جزو پردازنده‌های بسیار موفق اینتل محسوب می‌شود. این پردازنده با حداکثر توان مصرفی ۱۵ وات می‌تواند برای تمام کارهای روزانه کاربر و برنامه‌های نسبتاً سنگین مفید باشد و پردازش‌ها را مدیریت کند.

از سوی دیگر PS42 8RB مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4-2666 است که خیال کاربر را از بابت اجرای بدون مشکل برنامه‌ها راحت می‌کند. البته در نظر داشته باشید این اولترابوک تنها یک اسلات برای نصب حافظه رم دارد و امکان نصب یک ماژول ۱۶ گیگابایتی دیگر کنار آن نیست.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

همچنین اگر خیلی نگران هستید که در کنار استفاده روزانه از این اولترابوک بتوانید بازی‌های سبک را نیز اجرا کنید، جای نگرانی نیست. PS42 8RB دارای کارت گرافیک nVidia Geforce MX150 است. این کارت گرافیک دارای ۲ گیگابایت حافظه GDDR5 است و به لطف معماری ۱۴ نانومتری و دارای سرعت هسته ۱۲۲۷ مگاهرتزی بوده که تا ۱۴۶۸ مگاهرتز قابل افزایش در حالت Boost است. همچنین به لطف ۳۸۴ هسته پردازشی CUDA و پهنای باند ۶۴ بیتی حافظه ۲ گیگابایتی آن، می‌توان روی این پردازنده گرافیکی به عنوان یک آلترناتیو بسیار بهتر نسبت به واحد گرافیکی مجتمع داخلی Intel UHD Graphics 620 حساب کرد.

در نظر داشته باشید چندین نسخه از GPU موبایل MX150 به بازار عرضه شده است که نسخه ۲۵ واتی آن (بالاترین چیپست از این سری) روی این اولترابوک استفاده شده است.

در تست‌های ما این اولترابوک توانست در تست گرافیکی ۳DMark 2013 رندر Fire Strike امتیاز ۲۹۸۲ را در حالت معمولی و امتیاز ۱۵۰۳ را در حالت Extreme کسب کند. نتایج بدی نیست اما خوب هم نیست و این نشان می‌دهد که کارت گرافیک MX150 این اولترابوک توانایی اجرای بازیها را با تنظیمات متوسط و رو به پایین و رزولوشن معقول را خواهد داشت، اگرچه نرخ فریم ممکن است بین ۱۰-۱۵ فریم در ثانیه باشد. بطور کلی بهتر است این محصول را با دید گیمینگ خریداری نکنید یا سطح توقع خود را به اندازه کافی پایین بیاورید.

همچنین برای تست پردازنده نیز ما از نرم‌افزار Cinebench R15 استفاده کردیم. این نرم‌افزار با دادن امتیاز به پردازنده بر اساس تست Fill Rate مشخص می‌کند که پردازنده چه وضعیتی دارد. امتیاز بدست آمده برای پردازنده در این تست ۵۲۸cb بود که برای یک پردازنده ولتاژ پایین بسیار خوب است. در حقیقت Core i7-8550U جزو پردازنده‌های نسبتاً قدرتمند دسته بندی می‌شود، اگرچه عملکرد مداوم و عاری از افت آن مستلزم وضعیت دمایی پایدار و مناسب خواهد بود.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

برای خنک‌سازی نیز MSI از خنک‌کننده انحصاری خود موسوم به CoolerBoost3 استفاده کرده که دارای ۳ لوله مسی انتقال دهنده حرارت (۲ عدد برای کارت گرافیک MX150 و یک عدد برای پردازنده) می‌باشد. این خنک‌کننده دارای ۲ فن مجزا از هم است که در صورت افزایش دما بصورت خودکار شروع به فعالیت می‌کند. در صورتی که مشغول پردازش‌های عادی باشید فن پردازنده شروع به کار می‌کند و در صورت بازی کردن هر دو فن شروع به گردش می‌کنند. عملکرد سیستم خنک‌کننده نسبتاً خوب ارزیابی می‌شود اگرچه در دورهای بالا و حداکثر استفاده صدای فن‌ها قابل شنیدن خواهد بود.

در بحث فضای ذخیره‌سازی نیز در این اولترابوک خبری از هارددیسک نیست، اما در عوض این اولترابوک یک حافظه SSD مبتنی بر رابط M.2 با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت دارد که سرعت فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد. سرعت بوت ویندوز و راه‌اندازی برنامه‌ها با این حافظه فوق سریع بسیار عالی به نظر می‌رسد. اگرچه در صورت تمایل کاربر می‌تواند این حافظه را با ظرفیت‌های بیشتر ۱ ترابایتی نیز تعویض کند.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

در بحث شبکه نیز این اولترابوک تنها متکی به شبکه‌های بی‌سیم است، مگر اینکه دست به جیب شوید و برای آن یک کارت‌شبکه LAN از نوع اتصال USB بخرید. کارت شبکه بی‌سیم این اولترابوک دوبانده بوده و امکان اتصال به هر نوع روتر و مودم را خواهد داشت و سرعت آن نیز بسیار بالا می‌باشد.

صفحه نمایش

PS42 دارای یک نمایشگر با اندازه ۱۴ اینچی و رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ است. این رزولوشن تبدیل به استاندارد عادی اولترابوک‌های روز شده است و بطور گسترده استفاده می‌شود. همچنین این نمایشگر از روکش مات بهره‌مند است که بازتاب نور را به میزان زیادی در آن کاهش می‌دهد.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

در نظر داشته باشید این نمایشگر دارای پانل IPS است و نمایش تصاویر در زاویه‌های حتی تند نیز به خوبی صورت می‌پذیرد.

به لطف قابلیت True Color که از طریق نرم‌افزار Dragon Center قابل دستیابی است نیز می‌توانید به راحتی حالت‌های مختلف از پیش تعیین شده را برای بازی، فیلم، اینترنت و … انتخاب کنید تا دما و کیفیت رنگ بر اساس آن تنظیم شود.

میزان روشنایی نمایشگر نیز استاندارد بوده و برای کار در محیط‌های پرنور نیز کفایت می‌کند.

مالتی مدیا و شارژدهی باتری

PS42 به لطف پردازنده قدرتمند خود کاملاً ایده‌آل استفاده‌های مالتی مدیا نظیر پخش فیلم‌های ۴K و یا با اتصال HDMI پخش روی خروجی نظیر تلویزیون‌های هوشمند و ۴K است. همچنین این اولترابوک مجهز به دو اسپیکر داخلی است که مجموعاً ۳ وات توان پخش دارند. برای تجربه بهتر صوتی نیازمند اتصال هدفون یا اسپیکرهای اکسترنال خواهید بود.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

در بحث باتری نیز این اولترابوک دارای یک باتری داخلی لیتیومی ۴ سلولی با ظرفیت ۵۰ وات بر ساعت است که می‌تواند با استفاده روزانه و روشنایی ۵۰% نمایشگر و بدون اتصال ابزارهای خارجی تا بیش از ۱۰ ساعت شارژدهی داشته باشد.

در صورتی که صرفه‌جویی بیشتری انجام دهید و از اجرای برنامه‌ها و لود‌های سنگین صرفنظر کنید این زمان بیشتر نیز خواهد شد.

نتیجه‌گیری

PS42 را باید یک محصول فوق‌العاده از MSI بدانیم. این اولترابوک بطور مشخص برای استفاده روزمره و جابجایی‌های مداوم ساخته شده است. در ساخت آن از بهترین مواد استفاده شده که آن را بدون شک به رقیبی برای محصولات پرفروش دیگر نظیر مک‌بوک ایر تبدیل می‌کند.

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

بهره‌گیری از سخت‌افزار بسیار خوب و پردازنده قوی، حافظه رم بالا، SSD با ظرفیت زیاد و سرعت بالا و کارت گرافیک جداگانه MX150 جیفورس آن را تبدیل به یک گزینه غیر قابل انکار می‌کند.

اگرچه این روزها خرید لپ‌تاپ و اولترابوک‌های این‌چنینی بسیار سخت و دست نیافتنی شده است، اما به اعتقاد ما اگر به دنبال چنین محصولی هستید بهتر است PS42 را جزء گزینه‌های اصلی خود قرار دهید.

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا
بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی اولترابوک شکیل و خوش ساخت MSI PS42 8RB - گیمفا