محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا

محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا

همواره عناوین تمام انلاین، در شکل ها و قالب های متفاوت نزد بازیبازان محبوب بوده اند. لذت رقابت یا همکاری با دوستان، تعامل با دوستان و دشمنانی از جنس هوش انسانی و حس و حال یک نبرد جذاب، از جمله عوامل محبوبیت بازیهای آنلاین به شمار می روند. در این بخش، یک دسته از عناوین هستند که محبوبیت و جذابیت بیشتری برای عموم دارند. عناوین رایگان یا Free to Play. محبوبیت بی نظیر و سود آوری فوق العاده عنوان Fortnite یا Apex Legends را می توان مثال های بارز و مشهود این نکته دانست. معمولا به علت رایگان بودن، بازیبازان سعی می کنند به صورت امتحانی هم که شده عناوین رایگان را تجربه کنند تا اگر به آن علاقه مند شدند، به ادامه بازی بپردازند، و اگر هم از بازی خوششان نیامد، هزینه ای پرداخت نکرده و طبیعتا چیزی هم از دست نداده اند. محبوبیت و سودآوری عناوین آنلاین، خصوصا رایگان، در دو سه سال اخیر رشد چشمگیری به خود دیده است، اما بد نیست بدانید در هیاهو و سر و صدای عناوین بزرگ و اغلب غربی، عناوینی نیز هستند که چندین سال است که عرضه شدند و به محبوبیت و سودآوری فوق العاده ای رسیده اند. مقاله ی امروز در مورد یکی از این عناوین کمتر شناخته شده است. بازی Crossfire ساخت استودیو Smilegate Entertainment.

محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا

در این مقاله به بررسی کلی بازی Crossfire خواهیم پرداخت. این عنوان قرار است برای کشور ایران نیز در دسترس قرار بگیرد. تعداد بازیبازان و میزان درآمد زایی بازی آنقدر بالا بود که چندی پیش که در گیمفا خبری در مورد این بازی منتشر شد بسیاری از کاربران اعداد اعلام شده را به سختی می توانستند باور کنند. در بخش پایانی این مقاله در مورد میزان بازییازان و درآمدزایی بازی به شکل کاملی توضیح داده است. فقط این نکته را فراموش نکنید که این بازی در بازار شرق موفق عمل کرده و از طرف دیگر منظور از درآمدزایی پول ناشی از پرداخت های درون برنامه ای، تبلیغات و فعالیت های این چنینی است وگرنه بازی کاملا رایگان است.

Crossfire بازی است که اولین بار بیش از یک دهه پیش در کره جنوبی عرضه شد و در طول سالیان پس از عرضه، در بسیاری از کشور های آسیای شرقی، مانند چین، ویتنام و… نیز عرضه شد و به زودی این بازی در ایران نیز در دسترس قرار می گیرد. این بازی با دارا بودن بیش از ۶۶۰ میلیون بازیباز ( یا ۶۶۰ میلیون حساب ثبت شده به طور دقیق تر ) محبوب ترین عنوان شوتر حال حاضر جهان محسوب می شود و با درآمد زایی بیش از ۱۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۱۸، یکی از پولساز ترین عناوین تاریخ نیز محسوب می شود. شاید به خود بگویید بازی با این حد محبوبیت و درآمد زایی، چرا به مانند بازیهای دیگر معروف و سرشناس نبوده و احتمالا نام بازی نیز برای شما تازگی دارد. در جواب باید بگویم تمرکز اصلی سازندگان، یا به طور دقیق تر کل تمرکز سازندگان بر روی بازار گیمینگ آسیا و خصوصا شرق آسیا بوده است به طوری که بازی برای بازار اروپا با چند سال اختلاف نسبت به بازار آسیا عرضه شد. توجه کامل به بازار آسیا موجب شد این بازی بتواند به شکل خیره کننده ای بخش قابل توجهی از بازار آنلاین کشورهای چین، کره جنوبی، ویتنام و دیگر کشور های خاور دور را در اختیار بگیرد. رایگان بودن بازی (توجه کنید Crossfire اولین بار بیش از یک دهه پیش عرضه شده است)، وجود مد ها و حالت های مختلف،حمایت و پشتیبانی دائمی و بی وقفه سازندگان و حال و هوای نوستالژیک بازی، همه و همه دست به دست هم دادند تا Crossfire به محبوبیتی خارق العاده دست یابد.

اجازه دهید نگاهی به گیم پلی بازی بیاندازیم… Crossfire یک بازی تمام آنلاین شوتر اول شخص تاکتیکال است. در بازی دو گروه مزدور وجود دارد که بازیبازان نقش یکی از این دو گروه را برعهده می گیرند. گروه اول Black List نام دارد و گروه دوم Global Risk. سپس این دو گروه بر سر بخش ها و قسمت های مختلف که جلوتر در مورد آن ها توضیحاتی خواهم داد با یکدیگر رقابت خواهند کرد. به استثناء دو بخش Survival و Zombie, تمامی دیگر بخش ها از ۱۶ بازیکن به صورت همزمان پشتیبانی می کنند که هر گروه شامل هشت بازیکن می شود.

گان پلی بازی شباهت قابل توجهی به عناوین شوتر قدیمی تر دنیای گیم دارد، به خصوص عنوان Counter Strike…شباهت گان پلی و فیزیک بازی به Counter Strike غیرقابل انکار است و یکی از دلایلی که بازیبازان به سرعت توانستند با این بازی ارتباط برقرار کنند نیز همین شباهت بود که حس و حالی نوستالژیک را به همراه داشت. سازندگان سعی نکرده اند به طور کامل یک سیستم تیراندازی واقعی یا نزدیک به واقعیت طراحی کنند، بلکه تمرکز و قصد آنها، طراحی یک سیستم شوتینگ ساده، روان و در عین حال لذت بخش و سرگرم کننده بوده که با توجه به تعداد فوق العاده بالا بازیکنان Crossfire, باید گفت تصمیم آنها درست بوده و نتیجه دلخواه را نیز به همراه داشته است.

محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا

(عکس مربوط به نسخه قدیمی بازی است) گانپلی، برخی نقشه ها حال و هوایی مشابه Counter Strike دارد. البته به لطف سلاح ها متعدد، مود های مختلف و جذاب و متفاوت و بخش های تخیلی، بازی کاملا هویت مستقل خود را داراست.

در مورد بخش گرافیکی بازی در ابتدا یک نکته را ذکر می کنم. بایستی توجه داشته باشید تصاویر این مطلب مربوط به نسخه قدیمی بازی هستند و احتمالا وقتی بازی مجددا برای یک منطقه عرضه گردد شاهد گرافیک خیلی صیقل یافته تر و بهبودیافته تری باشیم. بهترین واژه برای توصیف گرافیک هنری-بصری بازی، واژه “مناسب” است. در Crossfire ما شاهد یک گرافیک هنری بسیار باکیفیت نیستیم، بلکه شاهد طراحی و مناظر گرافیکی هماهنگ هستیم. هماهنگ از چه نظر؟ هماهنگ با حال و هوای بازی و سیستم تیراندازی آن. پس از تجربه بازی در می یابید هر چند شاید گرافیک بازی در نگاه اول نکته خاصی نداشته باشد، اما کاملا با تار و پود گیم پلی همخوانی دارد و یک سیستم هماهنگ به وجود آورده است. البته به این نکته نیز توجه کنید که مدت زیادی از عرضه این بازی می گذرد و بنابراین انتظار داشتن یک گرافیک بسیار خوب و واقعی عقلانی نخواهد بود. هر چند صادقانه باید بگویم ممکن است گرافیک بازی کمی در نگاه اول قدیمی به نظر بیاید، اما ممکن است با تجربه ی بازی نگاه شما به کل تغییر پیدا کند.

محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا

(عکس مربوط به نسخه قدیمی بازی است) گرافیک بازی مناسب است. به این معنا که با فیزیک حرکات و انیمیشن ها، گان پلی و اتمسفر بازی همخوانی دارد. هر چند کیفیت بافت ها بالا نیست. البته بایستی توجه داشته باشید که احتمالا وقتی بازی مجددا برای یک منطقه عرضه گردد شاهد گرافیک خیلی صیقل‌ یافته و بهبودیافته تری باشیم. 

برویم سراغ مد ها و بخش های مختلف بازی که بخش اعظمی از محبوبیت بالای بازی به واسطه ی آن بدست آمده است.

  • Team Deathmatch : بعید میدانم کسی با این بخش آشنایی نداشته باشد و تقریبا در تمامی عناوین شوتینگ این بخش یا همین نام شناخته می شود. در این مد دو تیم مزدور Black list و Global Risk بر سر تعداد کشته ها با هم رقابت می کنند. به این صورت که تیمی که زودتر به حد مشخصی از Kill برسد یا در وقت مشخص تعداد بیشتری Kill داشته باشد برنده خواهد بود.
  • Search and Destroy : در این بخش، گروه Black list باید ماده منفجره C4 را در مکان مشخص کار گذاشته و از آن مراقبت کنند تا منفجر شود. از سوی دیگر تیم Global Risk برای پیروزی می بایست بمب را خنثی کند. همچنین امکان پیروزی به وسیله کشتن تمامی بازیکنان دشمن نیز امکان پذیر است. بازیکنان در این مد دوباره به بازی برنمی گردند ( اصطلاحا Respawn نمی شوند ). هر دور تا سه دقیقه به طول می انجامد.
  • Free for all : این مد نیز مانند Team Deathmatch کاملا شناخته شده و معروف است. هیچ تیمی در این بخش وجود ندارد و هر بازیکن برای خود می جنگد و همه با هم دشمن هستند. بازیکنان پس از مرگ در نقاط مختلفی از نقشه ظاهر شده و دوباره به بازی مشغول می شوند. بازی زمانی پایان می یابد که یک بازیکن به حد مشخص شده ای از Kill برسد یا زمان آن دور به پایان برسد. ممکن است محدودیت هایی برای کلاس سلاح ها در این بخش وجود داشته باشد.
  • Elimination : این مد بسیار شبیه Team Deathmatch است با این تفاوت که هر بازیکنی گه از هر کدام از دو تیم کشته شود دیگر به بازی بر نمی گردد و زنده نخواهد شد. همچنین در برخی مراحل بازیکنان بدون سلاح گرم بازی را آغاز می کنند و باید خود سلاح پیدا کنند. با تمام شدن وقت در صورتی که هنوز هر دو تیم بازیکن زنده داشته باشند Global Risk برنده اعلام می شود.
  • Suppression Mode : در این بخش، به مانند Search and Destroy تیم Black list می بایست بمب را کار گذاشته و اجازه خنثی شدن آن را ندهند و از طرف دیگر، تیم Global Risk می بایست بمب را خنثی کند. با این تفاوت که در این بخش بازیکنان تیم Black list نمی میرند و پس از کشته شدن چندین متر دورتر از محل بمب ظاهر می شوند بنابراین کار Global Risk به مراتب سخت تر خواهد بود.
  • Ghost mode : در این بخش، تمامی بازیکنان تیم Black list نامرئی هستند و دیده نمی شوند و فقط سلاح سرد در اختیار دارند. در طرف دیگر، تمامی بازیکنان Global Risk مشخص و قابل دیدن هستند، با این تفاوت که می توانند از تمامی سلاح ها استفاده کنند. بازیکنان Black list با راه رفتن درون آب، دویدن و یا ایجاد سر و صدا موجب شناخته شدن خود می شوند.
  • Mutation mode : یک یا دو نفر از بازیکنان تبدیل به موجودی جهش یافته و زامبی مانند یا Mutant شده، و سعی می کند بقیه را نیز تبدیل کند. اگر زمان به پایان برسد یا تمامی Mutant ها بمیرند تیم Soldiers پیروز می شوند و اگر تمامی سربازان تبدیل به Mutant شوند تیم Mutant پیروز خواهد شد.
  • King mode : هیچ تیمی وجود ندارد و هر شخص برای پیروزی خود تلاش می کند. در این مد بازیبازان در قالب Mini-games های مختلف با هم رقابت می کنند و امتیاز دریافت می کنند. در پایان فردی که به امتیاز مشخص شده برسد برنده می شود و اصطلاحا King لقب می گیرد.
  • Zombie mode : در این مد چهار بازیکن در قالب چهار مزدور Global Risk باید در مقابل سیل عظیمی از زامبی ها مقاومت کنند و زنده بمانند. این بخش از تعداد راند های مشخص تشکیل شده که در پایان راند آخر، یک باس فایت نیز انتظار بازیبازان را می کشد. زنده ماندن تا دور آخر و کشتن باس آخر یا مردن تمامی بازیبازان باعث خاتمه بازی می شود.
  • Elite/Bounty Mode: این مد را می توان به نوعی مد Search and Destroy از نوع پیشرفته دانست. در این مد در دور اول بازیبازان فقط Pistol در اختیار دارند و با کشتن دشمنان، کار گذاشتن یا خنثی کردن بمب پول دریافت می کنند و به وسیله این پول می توانند سلاح و تجهیزات مختلف را خریداری کنند.
  • Hero mode X: این بخش حالتی کاملا متفاوت نسبت به بقیه مدها دارد. در این مد به طور رندوم و تصادفی، تعدادی از بازیکنان به Mutant تبدیل می شوند و از بین این بازیکنان، یک نفر به عنوان “Terminator” مشخص. شخص Terminator دارای ۶۰۰۰ HP یا نوار سلامتی است و با استفاده از حملات رعد و برق مانند از فواصل دور می تواند دیگر بازیکنان را تبدیل کند. همچنین زمانی که تنها سه یا چهار بازیکن باقی ماندند که تبدیل نشدند، احتمال دارد آنها به Commando تبدیل شوند. Commando ها قوی تر هستند و دمیج بیشتری وارد می سازند اما توانایی استفاده از سلاح های گرم را ندارند. در این مد Mutant ها پس از مرگ زنده می شود مگر اینکه بازیکنان آنها را با سلاح سرد یا Melee Attack از پای در بیاورند که در این حالت آن بازیکن دیگر زنده نمی شود. کشتن تمامی Mutant ها به نحوی که دوباره زنده نشوند یا تبدیل تمامی بازیکنان بازی را پایان می دهد.
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا

(عکس مربوط به نسخه قدیمی بازی است) Crossfire یکی محبوبترین، پرفروشترین و موفق ترین عناوین تمام آنلاین تاریخ است.

موفقیت ها و دست آورد ها:

بازی Crossfire با بیش از ۶۶۰ میلیون حساب ثبت شده و بیش از ۸ میلیون کاربر همزمان، محبوب ترین عنوان FPS تاریخ در بین عناوین آنلاین محسوب می شود. در سال ۲۰۱۳ این بازی یکی از سه بازی پرفروش و محبوب سال کشور چین بود با بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد زایی. همچنین Crossfire پولسازترین بازی سال ۲۰۱۴ در سرتاسر جهان بود با سود ۱٫۳ میلیارد دلار. تا سال ۲۰۱۵، درآمد کلی کسب شده توسط این بازی به بیش از ۶٫۸ میلیارد دلار رسید تا Crossfire, در کنار چهار بازی World of Warcraft , space invaders, pac man و Street Fighter 2 جزء پنج بازی پولساز برتر تاریخ قرار بگیرد. در هر سه سال ۲۰۱۶،۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، Crossfire بیش از ۱٫۱ میلیارد دلار سودآوری داشت که به این ترتیب این بازی را در بین سه بازی پولساز هر سه سال قرار داد.تا پایان سال ۲۰۱۸، Crossfire بیش از ۱۰٫۸ میلیارد در مجموع درآمد زایی داشته که عددی بسیار خیره کننده محسوب می شود.  

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • کاش واسه PS4 هم میومد . مردم از بس فورتنایت زدم .

  • SinaS گفت:

    اگر اشتباه نکنم برای نقد این بازی از سمت یه ناشر ایرانی که این بازی رو به زبان فارسی دوبله کرده باشه پیشنهادی گرفته شده.از این بحثا بگذریم,بازی های این سبک رو فقط و فقط سی اس و زولا رو ترجیح میدم,سی اس بحثش جداست ولی اگر اشتباه نکنم کراس فایر هم یه بازی شدیدا پی تو وین مثل زولاست,خب طبیعتا اسمش روشه هرچی بیشتر پول بدی عزیزم بیشتر آش میخوری میتونی لت و پار کنی بقیه رو

  • ALIREZA.PC گفت:

    با توجه به اینکه گیمفا سایت مورد علاقه و مورد اعتماد من هست وجود همچین نقد و برسی های تبلیغاتی و سفارشی فقط باعث از بین رفتن اعتماد کاربرا میشه
    ما از سایت گیمفا همیشه توقع داریم بدون هیچگونه رودروایسی بازی هارو نقد و برسی کنه
    این برسی هم کاملا معلومه که کار خود گیمفا نیست ولی حداقل باید پایین مینوشتین که گیمفا هیچ مسئولیتی در قبال این برسی به اصطلاح جامع نداره

  • PHOENIX گفت:

    جالبه نقد کردی ولی دوتا عکس ازش نداری یعنی ندیده پسندیدی ?:-)

محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا
محبوب، پرفروش، سرگرم‌کننده | بررسی جامع بازی Crossfire - گیمفا