بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا

بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا

با پیشرفت تکنولوژی، هر ساله شاهد افزایش اندازه نقشه‌های بازی‌ها هستیم. مخصوصاً با شروع نسل هشتم و افزایش تعداد بازی‌های جهان باز، بیش از پیش شاهد عناوینی با نقشه‌های بسیار بزرگ بوده‌ایم و شاهد این هستیم که بخش زیادی از بهترین بازی‌هایی که هر سال عرضه می‌شوند، از نقشه‌های بسیار بزرگ بهره می‌برند. به همین منظور در این مقاله، به بررسی ۵۰ نقشه بزرگ در بازی‌ها می‌پردازیم.

پیش از شروع مقاله ذکر چند نکته لازم است؛ اول این که ملاک اصلی این مقاله، صرفاً مساحت نقشه‌های بازی‌ها بوده است و کیفیت بازی‌ها در ترتیب انتخاب‌ها نقشی نداشته است. ترتیب عناوین لیست بر اساس مقاله سایت GamingBolt هستند و اعداد و ارقام نیز از روی همین سایت برگرفته شده‌اند و اکثراً بر اساس اطلاعات اعلام شده از طرف خود سازندگان بازی‌ها بوده‌اند؛ اما خود مقاله، به طور کلی ترجمه مقاله سایت مورد نظر نیست و صرفاً در مرتب سازی لیست از این سایت استفاده شده است. نکته دیگری که مد نظر قرار گرفته این است که در این لیست بازی‌هایی که نقشه مشخصی نداشته و صرفاً از طریق الگوریتم‌های مختلف به طور تصادفی نقشه‌ای متفاوت برای هر بازیکن در هر بار بازی تولید می‌شود نظیر بازی‌های سبک Rogue Like یا عنوانی نظیر No Man’s Sky، مد نظر نبوده‌اند و تنها عناوینی بررسی شده‌اند که نقشه مشخص و ثابتی داشته‌اند که خود سازندگان آن را به طور دستی یا با الگوریتم‌های مختلفی طراحی کرده و جزییات مختلف را در آن قرار داده‌اند و در هر بار اجرای بازی، به طور تصادفی نقشه جدیدی تولید نمی‌شود. در نهایت نیز ممکن است که بسیاری از عناوین باشند که دنیاهای بزرگی داشته باشند و به دلایل مختلفی نظیر نبود اعداد دقیق و یا فراموشی در این لیست قرار نگرفته باشند. با این وجود با تقریب خوبی این لیست اکثر عناوین مهم با دنیاهای بزرگ را شامل می‌شود.

  1. Assassin’s Creed Unity
biggest video game maps

بشاید اگر مشکلات فنی Assassin’s Creed Unity در زمان عرضه کمتر بود، امروز از آن به عنوان یکی از نسخه های بسیار خوب این سری یاد می‌شد.

در رتبه پنجاهم لیست ما Assassins Creed Unity با نقشه‌ای با اندازه حدوداً ۲٫۴ کیلومتر مربعی قرار دارد و قطعاً جزو بازی‌هایی با نقشه بزرگ محسوب می‌شود و در کنار این خوشبختانه افراد حاضر در این نقشه نیز بسیار پرتعداد بوده و در کل با محیطی پویا طرف بودیم. با این وجود این عنوان از آن بازی‌هایی بود که اگر سازندگان وقت بیش‌تری صرف رفع ایرادات فنی بازی می‌کردند، قطعاً به جایگاه بسیار بهتری دست می‌یافت. این بازی در ابتدای عرضه مشکلات فنی و باگ‌های زیادی داشت که به تدریج با عرضه آپدیت‌های مختلف برای بازی اکثراً مرتفع شدند. وضعیت بازی پس از این آپدیت‌ها بسیار بهتر بوده و قطعاً اگر بازی با این وضعیت منتشر می‌شد، نمرات بسیار بهتری کسب کرده و به علاوه با اعتراض‌های متعدد طرفداران به خاطر مشکلات فنی نیز رو به رو نمی‌شد.

  1. Assassin’s Creed Syndicate
biggest video game maps

Assassin’s Creed Syndicate به خوبی لندن ویکتوریایی را به تصویر می‌کشید.

با توجه به ذات سری Assassin’s Creed و محیط باز و گسترده آن‌ها، تعجبی ندارد که عناوین مختلف این سری بارها در لیست ما ظاهر بشوند. نسخه Syndicate که در لندن قرن ۱۹ ام جریان داشت، با مساحت ۳٫۷ کیلومتر مربعی یعنی تقریباً ۱٫۵ برابر بزرگ‌تر از عنوان قبلی یعنی Unity در رتبه چهل و نهم لیست ما قرار دارد. این بازی از نظر بعضی از مکانیک‌های گیم پلی شباهت زیادی به نسخه قبلی داشت ولی خوشبختانه مشکلات فنی زیادی گریبان گیر این بازی نشده و از این رو در همان ابتدا نیز با عنوانی خوب از این سری طرف بودیم که به شکل بسیار خوبی توانسته بود لندن ویکتوریایی را در بازی به تصویر بکشد.

  1. Assassin’s Creed III
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا

Assassin’s Creed III هر چند از بعضی لحاظ آن طور که باید و شاید ظاهر نشد اما مکانیک‌های مهمی مانند مبارزات دریایی برای اولین بار از این نسخه وارد سری شدند و در عناوین بعدی به خوبی از این مکانیک‌ها استفاده شد.

سومین نسخه شماره‌دار این سری هر چند پایه گذار یکسری از مکانیک‌های اصلی سری بود، به اعتقاد بسیاری از طرفداران از نظر داستانی در حد و اندازه‌های نسخه‌های قبلی نبود و البته شاید بتوان این موضوع را که انتقادات طرفداران به این نسخه بیش‌تر بوده است، به دلیل گذار از شخصیت اتزیو به شخصیت جدید کانر بدانیم که تنها در این نسخه حضور رسمی و کاملی دارد. این بازی اولین عنوان سری است که مبارزات دریایی را وارد بازی کرد. از این رو مساحت دریاها نیز در این بخش برای دنیای این بازی محاسبه شده‌اند هر چند در کل، دریاها در این نسخه به علت نقش جزئی مبارزات دریایی از نظر مساحت چندان قابل توجه نیستند. به هر حال Assassin’s Creed III با داشتن مساحتی حدود ۴ کیلومتر مربع، در جایگاه چهل و هشتم لیست ما قرار گرفته است.

  1. Fortnite: Battle Royale
biggest video game maps

Fortnite بدون شک یکی از پردرآمدترین عناوین در سال گذشته بوده است

Fortnite این روزها پرطرفدارترین بازی بتل رویال است که همه روزه میلیون‌ها نفر را به خود مشغول می‌کند و البته در این میان درآمد هنگفتی نیز نصیب سازنده و ناشر بازی یعنی شرکت Epic Games می‌شود. هر چند شاید با عرضه Apex Legends کم‌کم دوران سلطنت Fortnite نیز به پایان برسد. به هر حال عناوین بتل رویال با توجه به ذات خود که باید در هر مسابقه میزبان ۱۰۰ بازیکن باشند، قطعاً نیاز به نقشه‌های بسیار بزرگی دارند. نقشه این بازی حدود ۵٫۵ کیلومتر مربع مساحت دارد تا بتواند به خوبی میزبان ۱۰۰ بازیکن همزمان این عنوان باشد و با توجه به این عدد، در جایگاه چهل و هفتم لیست ما قرار دارد.

  1. Call of Duty: Black Ops 4 – Blackout
biggest video game maps

سری Call of Duty نیز سرانجام به سبک بتل رویال وارد شد و از این رو سازندگان نقشه بزرگی برای بخش Blackout بازی در نظر گرفتند.

در این یکی دو سال اخیر عناوین بتل رویال از نظر تجاری بسیار موفق عمل کرده‌اند و از این رو باعث شده‌اند تا سازندگان و ناشران سری‌های قدیمی نظیر Battlefield و Call of Duty نیز به فکر استفاده از پتانسیل بالای این سبک بیفتند. Blackout بخش بتل رویال آخرین نسخه فرنچایز Call of Duty یعنی Call of Duty: Black Ops 4 است. همان طوری که برای عنوان Fortnite نیز گفتیم، حالت بتل رویال نیاز به نقشه‌هایی بزرگ دارد تا بتواند محیط کافی برای حضور ۱۰۰ بازیکن را به طور همزمان فراهم کند. نقشه بخش Blackout شامل بخش‌هایی از نسخه‌های قدیمی سری بوده و در کنار آن بخش‌های جدیدی نیز برای این حالت طراحی شده و همه این قسمت‌ها در مجموع در کنار همدیگر یک نقشه بزرگ با مساحت ۷ کیلومتر مربع را ایجاد کرده‌اند؛ از این رو این عنوان در جایگاه چهل و ششم فهرست ما قرار می‌گیرد.

  1. Grand Theft Auto 3
biggest video game maps

Grand Theft Auto III

بازی‌های سری GTA از جمله مهم‌ترین عناوین جهان باز هستند و نسخه‌های مختلف این سری نقش اساسی در تحول و پیشرفت این سبک داشته‌اند. GTA 3 یک بازی بسیار انقلابی در زمان خود بود که تا چندین سال بعد از عرضه‌اش نیز کمتر عنوانی از نظر وسعت و گستردگی محیط در حد و اندازه آن ظاهر شد. نقشه این بازی ۷٫۷ کیلومتر مربع مساحت داشت که شاید امروزه عدد معقولی برای اندازه نقشه بازی باشد ولی وقتی به سال عرضه بازی که ۲۰۰۱ است نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در آن زمان، این بازی از نظر اندازه چند برابر بزرگ‌تر از استانداردهای زمان خود بوده است.

  1. Grand Theft Auto: Vice City
biggest video game maps

GTA: Vice City در زمان خودش عنوانی فوق العاده بود و با استقبال زیادی نیز رو به رو شد

یک سال بعد از عرضه GTA 3، نسخه بعدی این سری عرضه شد که از نظر اندازه پا را از نسخه قبلی نیز فراتر گذاشت و این بار با مساحتی ۹٫۶ کیلومتر مربعی در بازی طرف بودیم که باعث می‌شود این عنوان در جایگاه چهل و چهارم لیست ما قرار بگیرد. بازی از نظر گیم پلی نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسخه قبلی داشت. هر چند GTA 3 عنوان مهم‌تری از نظر تغییر در ذات این سری و ایجاد رویه‌ای جدید برای سری بود ولی Vice City توانست به سرعت به محبوبیتی بالاتر از آن عنوان در میان طرفداران سری دست پیدا کند.

  1. Fallout 4
biggest video game maps

Fallout 4 هر چند با انتظارات بعضی از طرفداران فاصله داشت اما در کل عنوان بسیار خوبی بود

سری Fallout، یکی از موفق‌ترین بازی‌های آخرالزمانی است که شما را با دنیایی که بر اثر برخورد بمب‌های اتم متعدد در حال نابودی است مواجه می‌کند و البته معروف‌ترین سری بازی آخرالزمانی با محوریت بمب‌های هسته‌ای نیز محسوب می‌شود. با توجه به عرضه نسخه‌های متعددی از این بازی که اکثراً ابعاد بزرگی دارند، چندین بار در این لیست شاهد حضور آن خواهیم بود. Fallout 4 هم که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، هر چند عنوان بسیار باکیفیتی بود اما از بعضی لحاظ نتوانست در حد و اندازه انتظارات بسیار بالای طرفداران ظاهر شود. به هر حال این عنوان با داشتن مساحت حدوداً ۱۰ کیلومتر مربعی در جایگاه چهل و سوم لیست ما قرار دارد.

  1. Fallout: New Vegas
biggest video game maps

Fallout New Vegas | آخرالزمانی بودن از تصاویر بازی کاملا مشخص است

هر چند عنوان Fallout: New Vegas در اصل یک نسخه فرعی در سری Fallout محسوب می‌شود اما عنوانی بسیار باکیفیت بود و البته به خوبی توانایی‌های استودیوی Obsidian را در ساخت بازی‌های نقش آفرینی نشان داد؛ استودیویی که پیش‌تر شاهد ساخت Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords توسط آن‌ها بودیم و پس از عرضه این بازی نیز با عناوین مختلف که اکثراً عناوینی در سبک نقش آفرینی و با سطح کیفی بسیار بالا بودند، توانایی خود را در ساخت بازی‌های این سبک به خوبی ثابت کرده است. Fallout: New Vegas هم که از ساخته‌های این استودیو هست، با اختلاف اندکی نسبت به Fallout 4 و با مساحت ۱۰٫۶ کیلومتر مربعی در رتبه چهل و دوم لیست قرار می‌گیرد.

  1. Marvel’s Spider-Man
biggest video game maps

بالاخره استودیوی Insomniac Games توانست با کمک سونی از پتانسیل واقعی اسپایدرمن استفاده کند

اسپایدرمن، ابرقهرمان بسیار محبوب مارول که با وجود پتانسیل بسیار بالا در زمینه بازی‌ها، سال‌ها شاهد عرضه عنوان باکیفیتی برای آن نبودیم تا این که سرانجام استودیوی Insomniac Games به کمک سونی در سال گذشته میلادی توانست با ساخت عنوانی فوق‌العاده باکیفیت بر اساس جهان اسپایدرمن، پتانسیل بالقوه بالای این سری برای ساخت بازی را به مرحله عمل برساند. این بازی نقشه بسیار بزرگی داشته که در این میان، سیستم بسیار خوب ایجاد تار و جا به جایی در آن، گشت و گذار در این نقشه را هم بسیار لذت بخش کرده است. نقشه این بازی حدود ۱۱ کیلومتر مربع مساحت دارد و در رتبه چهل و یکم لیست ما قرار می‌گیرد.

  1. Fallout 3
biggest video game maps

در این تصویر از Fallout 3 به خوبی فضای ویران و آخرالزمانی بازی قابل مشاهده است

Fallout 3 از نظر تغییرات کلی که در روند بازی انجام شده، یکی از مهم‌ترین بازی‌های سری محسوب می‌شود. این نسخه اولین عنوان این سری است که به صورت کامل Open World است و البته این سیستم، به شدت در بازی خوب پیاده سازی شده و بعد از آن نسخه‌های بعدی این سری با توجه به عملکرد خوب این عنوان همگی به این صورت بوده‌اند. این نسخه یکی از موفق‌ترین عناوین این سری از نظر نمرات و جوایز بوده است و توانسته در سال عرضه خود یعنی ۲۰۰۸، جوایز بسیار زیادی نظیر بهترین بازی سال و بهترین بازی نقش آفرینی را از نشریات مختلف کسب کند. در این میان قطعاً فضای بزرگ بازی نقش مؤثری در ایجاد تصویری مثبت از این عنوان در ذهن طرفداران داشته است. نقشه این بازی حدود ۱۱٫۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و در رتبه چهلم لیست ما قرار گرفته است.

  1. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
biggest video game maps

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain اولین عنوان از سری MGS است که به طور کامل Open World محسوب می‌شود.

سری متال گیر قطعاً یکی از مهم‌ترین فرنچایزهای کل صنعت بازی است که نقش بسیار زیادی در توسعه عناوین مخفی کاری داشته است. با این وجود تا قبل از The Phantom Pain، کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی این سری تبدیل به یک عنوان Open World بشود. The Phantom Pain عنوانی بسیار باکیفیت و در عین حال بسیار پرحاشیه بود که پس از گذشت بیش از سه سال از عرضه آن، همچنان شاهد حواشی مختلفی در مورد داستان آن، علل جدایی کوجیما از شرکت کونامی و… هستیم. به هر صورت و فارغ از این مسائل، این عنوان دنیای بسیار بزرگی را در مقابل بازیکنان قرار می‌دهد که مساحتی در حدود ۱۵٫۵ کیلومتر مربع دارد و از این رو در جایگاه سی و نهم لیست ما قرار می‌گیرد.

  1. Grand Theft Auto IV
biggest video game maps

تمامی عناوین سری GTA از جمله GTA IV عناوینی بسیار موفق با دنیایی بزرگ هستند

GTA IV هم همانند سایر عناوین سری GTA، عنوانی بسیار موفق بود که چه در زمینه فروش و چه در زمینه نظر منتقدان و جوایز، توانست به موفقیت‌های چشم گیری دست پیدا کند. طبیعتاً این بازی نیز مانند سایر بازی‌های این سری، دنیای بسیار بزرگی داشت. مساحت دنیای این بازی در حدود ۱۷٫۶ کیلومتر مربع است که آن را در رتبه سی و هشتم فهرست ما قرار داده است.

  1. L.A. Noire
biggest video game maps

L.A. Noire شما را در نقش Cole Phelps قرار می‌داد.

L.A. Noire عنوانی بود که به خوبی با استفاده از فضای دهه ۱۹۴۰ آمریکا توانسته بود داستانی جالب را به مخاطبان ارائه دهد. با وجود این که این بازی توسط راکستار ساخته شده بود و در فضایی تا حدودی شبیه سری GTA به وقوع می‌پیوست، اما در این جا شما در نقش یک کارآگاه پلیس بودید که باید به حل معماهای مختلف پرداخته و طبیعتاً در این بازی برخلاف سری GTA که در آن به ایجاد آشوب می‌پرداختید، باید به برقراری نظم کمک کنید. نقشه بازی نیز ۲۱ کیلومتر مربع مساحت داشت و از این رو L.A. Noire در رتبه سی و هفتم لیست ما قرار دارد.

  1. Horizon Zero Dawn
biggest video game maps

اولین تجربه Guerilla Games در زمینه عناوین Open World، یعنی Horizon Zero Dawn، بدون شک یک شاهکار است

بی‌شک یکی از بهترین عناوین جهان باز چند سال اخیر، Horizon Zero Dawn است. سازنده بازی Guerilla Games پیش‌تر هیچ بازی جهان بازی نساخته بود ولی با Horizon Zero Dawn کاملاً نشان داد که اعضای استودیو، تیمی بسیار بااستعداد هستند که از پس چالش‌های جدید و جدی نیز بر می‌آیند. بازی فارغ از گیم پلی بسیار خوب، از نظر تکنیکی و گرافیکی نیز به دلیل همین ساختار جهان بازی چالش‌های مختلفی برای سازندگان ایجاد کرد که خوشبختانه آن‌ها از پس مشکلات برآمده و در نهایت عنوانی فوق‌العاده، چه از نظر گیم پلی و داستان و چه از نظر گرافیکی را تحویل طرفداران دادند. بازی دنیایی بسیار بزرگ با آب و هوای مختلف و تنوع محیطی بسیار بالا داشت. نقشه و دنیای این بازی با مساحت ۲۲ کیلومتر مربعی در جایگاه سی و ششم لیست ما جای می‌گیرد.

  1. Sniper: Ghost Warrior 3
biggest video game maps

Sniper Ghost Warrior 3 پتانسیل نسبتا خوبی برای تبدیل شدن به یک عنوان عالی داشت ولی متاسفانه به دلایل مختلف این بازی نهایتا یک عنوان متوسط بود و نه بیشتر.

Sniper: Ghost Warrior 3 از جمله عناوینی بود که با وجود پتانسیل بالا، نتوانستند در نهایت در حد انتظارات ظاهر شوند و با انتقادات فراوانی رو به رو شدند. بازی هر چند عنوان بدی نبود ولی در مجموع بعد از مدتی تکراری می‌شد و ارزش ادامه بازی در طول انجام آن پایین‌تر می‌آمد. با همه این‌ها، بازی از لحاظ مساحت دنیای خود عنوان بزرگی محسوب می‌شد و با دارا بودن مساحت ۲۷ کیلومتر مربعی در رتبه سی و پنجم لیست ما جای می‌گیرد، البته دنیایی که بخش زیادی از آن با وجود زیبایی بصری و ظاهری، پویایی کافی را نداشت.

  1. Grand Theft Auto: San Andreas
biggest video game maps

GTA: San Andreas یکی از محبوب‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین عناوین این سری است

GTA: San Andreas که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد بی‌شک یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های این سری است. این عنوان از لحاظ کیفیت گیم پلی و تنوع و گوناگونی کارهای قابل انجام در آن، عنوانی بسیار نمونه و خاص در زمان خود بود که هنوز هم به اعتقاد بسیاری از طرفداران بازی، هیچ کدام از عناوین این سری در حد این عنوان نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. در کنار همه این‌ها بازی محیط بسیار بزرگی را در اختیار بازیکنان قرار می‌داد. مساحت محیط بازی ۳۳ کیلومتر مربع بود. چنین مساحتی آن هم در سال ۲۰۰۴ قطعاً نشان می‌دهد که با چه عنوان بزرگی طرف بودیم. با توجه به این مساحت، این بازی در جایگاه سی و چهارم لیست ما قرار می‌گیرد.

  1.  The Elder Scrolls V: Skyrim
biggest video game maps

اسکایریم بعد از گذشت بیش از ۷ سال، همچنان نکات جذاب و مخفی مختلفی دارد و بدون شک بخشی از این موضوع مدیون دنیای بسیار بزرگ آن است

امکان ندارد صحبت از بازی‌های جهان باز بشود و نامی از اسکایریم برده نشود. این بازی به قدری عنوان خوبی بود که با عرضه در سال بسیار شلوغ ۲۰۱۱ و در میان عناوینی نظیر Batman: Arkham City، The Legend of Zelda Skyward Sword، Deus Ex: Human Revolution،۳ Crysis، Gears of War 3، Uncharted 3، The Witcher 2 و بسیاری عناوین دیگر توانست با اقتدار از نظر بسیاری از نشریات به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شود و هنوز هم عده زیادی به انجام این بازی می‌پردازند و بسیاری بعد از گذشت بیش از ۷ سال، آن را بهترین بازی جهان باز تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آورند. بازی دنیای بسیاری بزرگی با مساحت ۳۷ کیلومتر مربع داشت و در عین حال با داشتن چنین مساحتی بزرگی، دنیای بازی پویایی فوق‌العاده بالایی داشت. با توجه به مساحت، The Elder Scrolls V: Skyrim در جایگاه سی و سوم لیست ما قرار می‌گیرد.

  1. The Elder Scrolls IV: Oblivion
biggest video game maps

The Elder Scrolls IV: Oblivion

عنوان دیگر سری The Elder Scrolls که پیش‌تر از اسکایریم عرضه شده بود، مساحتی بزرگ‌تر از این عنوان داشت. این بازی با عرضه خود در سال ۲۰۰۶ توانست به موفقیت‌های بسیار زیادی دست پیدا کند و البته با توجه به دنیای بسیار بزرگ و متنوع، نظر بازیکنان زیادی را به خود جلب کرد. البته لازم به ذکر است که سیاه‌چال‌های بازی به صورت تصادفی (Procedurally Generated) تولید می‌شدند ولی محیط اصلی بازی از پیش ساخته شده بود و در مجموع با این توضیحات، مساحت محیط بازی چیزی در حدود ۳۸٫۸ کیلومتر مربع بود که البته با وجود بزرگ‌تر بودن نسبت به اسکایریم، قطعاً اسکایریم عنوان پویاتری نسبت به آن بود. با همه این توضیحات، این بازی در جایگاه سی و دوم لیست ما قرار می‌گیرد.

  1. Red Dead Redemption
biggest video game maps

راکستار در هر اتمسفری که دست به ساخت بازی زده، یک شاهکار را تحویل مخاطبان داده است | گرافیک نسخه اول Red Dead Redemption با توجه به عرضه آن روی نسل هفتم، فوق العاده است

راکستار بی‌شک یکی از تواناترین استودیوها در ساخت بازی‌های جهان باز است و این را بارها با عناوین مختلف خود ثابت کرده است. با این وجود Red Dead Redemption به دلیل فضای متفاوت و محیط‌های باز و فضای طبیعی و غیرشهری بیش‌تر نسبت به عنوان اصلی دیگر آن‌ها یعنی GTA و کلاً اتمسفر متفاوت چالش خاصی برای سازندگان بازی بود که البته به خوبی از پس پیاده سازی آن برآمدند. نیازی به ذکر نیست که بازی از نظر گیم پلی نیز عنوان فوق‌العاده‌ای بوده و در کنار آن با ارائه داستانی سینمایی و تراژیک، در این زمینه‌ها نیز نام خود را جاودان کرده است. مساحت دنیای بازی در حدود ۴۰ کیلومتر مربع بود و از این رو این بازی در رتبه سی و یکم لیست ما قرار می‌گیرد.

  1. Fallout 76
biggest video game maps

متاسفانه با وجود دنیای بسیار بزرگ Fallout 76 اما در کل با بازی متوسط رو به پایینی طرف هستیم

بی‌شک Fallout 76 یکی از ضعیف‌ترین و ناامیدکننده‌ترین بازی‌های ساخته شده در سال ۲۰۱۸ و احتمالاً بدترین عنوان سری Fallout است. بازی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. با این وجود بازی دنیای بسیار بزرگی با مساحت ۴۱ کیلومتر مربع دارد که بزرگ‌ترین مساحت در سری Fallout محسوب می‌شود. با این وجود به هر حال تنوع کارهای قابل انجام در محیط بزرگ این عنوان بسیار کم بوده و به هر حال از این دنیای وسیع استفاده کافی نشده است. به هر حال با توجه به مساحت این عنوان در جایگاه سی‌ام لیست ما قرار می‌گیرد.

  1. Far Cry 3 & Far Cry 4
biggest video game maps

Far Cry 3 و Far Cry 4 هر دو عناوین بسیار خوبی بودند که دنیای بزرگی نیز داشتند؛ هر چند انتقادات مختلفی به دلیل شباهت Far Cry 4 به Far Cry 3 وارد شد اما همچنان نمی‌توان منکر کیفیت بالای بازی شد.

به طور کلی تعداد قابل توجهی از بازی‌های Ubisoft، عناوین جهان باز هستند و بخش قابل توجهی از آن‌ها نیز در لیست ما حضور دارند. Far Cry 3 و Far Cry 4 هر دو با مساحت تقریبی ۴۶ کیلومتر مربع در رتبه بیست و نهم لیست ما قرار می‌گیرند. Far Cry 3 عنوان بسیار مهمی در این سری بود که توانست با ارائه گیم پلی بسیار خوب در کنار شخصیت منفی فوق‌العاده تأثیر گذار، این سری را به طور کامل احیا کرده و پس از آن یوبیسافت به عنوان یک فرنچایز بسیار مهم روی این سری حساب باز کند. نسخه چهارم این سری یعنی Far Cry 4 هم عنوان باکیفیتی بود که البته از جنبه‌های مختلف شباهت بسیار زیادی به نسخه قبلی داشت و به همین دلیل هم تا حدودی نمرات کمتری نسبت به نسخه قبلی کسب کرد. با همه این‌ها قطعاً این دو عنوان از جمله عناوین جهان باز بسیار باکیفیت هستند و با توجه به مساحتشان نیز در لیست ما حضور دارند.

  1. Far Cry 2
biggest video game maps

شاید تا حدودی عجیب باشد ولی Far Cry 2 نقشه بزرگتری نسبت به Far Cry 3 و Far Cry 4 داشت

بله همان طور که می‌بینید، نسخه دوم سری Far Cry از دو نسخه سه و چهار آن مساحت بیش‌تری دارد و در رتبه بهتری در لیست ما قرار دارد. البته این اختلاف چندان زیاد نیست ولی به هر حال Far Cry 2 با مساحت ۴۹٫۲ کیلومتر مربع در رتبه بیست و هشتم فهرست ما و در یک رتبه بالاتر از نسخه سوم و چهارم قرار گرفته است. این نسخه نیز عنوان موفقی در این سری بود که هر چند در حد نسخه‌های سوم نبود اما به هر حال عنوان خوش ساختی محسوب می‌شد. داستان بازی در یک کشور آفریقایی درگیر جنگ داخلی روی می‌داد و شما در طول بازی با گروه‌های مختلفی که در این جنگ درگیر هستند رو به رو می‌شدید. در کنار دشمنان انسانی، باید حواستان به بیماری مالاریا در بازی نیز می‌بود و باید بعد از هر مدت معینی در بازی داروهای پیشگیری از این بیماری را استفاده می‌کردید تا در اثر ابتلا به این بیماری شخصیتتان جان خودش را از دست ندهد. بازی متأسفانه در زمان عرضه مشکلات فنی متعددی داشت که به مرور در طی آپدیت‌ها برطرف شدند اما به هر حال قطعاً در بازخوردهای اولیه نسبت به بازی مؤثر بوده و شاید اگر در ابتدا این مشکلات وجود نداشتند، بازی در نهایت موفقیت‌های بیش‌تری به دست می‌آورد.

  1. Far Cry 5
biggest video game maps

علاوه بر داشتن گیم پلی خوب و داستان جنجالی، بزرگ‌ترین نقشه سری Far Cry نیز مربوط به Far Cry 5 است

اما بزرگ‌ترین نسخه سری Far Cry، عنوان Far Cry 5 است که با مساحت ۶۰ کیلومتر مربعی، بزرگ‌ترین عنوان این سری و رتبه بیست و هفتم در لیست ما است. البته ذکر این نکته لازم است که در اصل عنوان Far Cry New Dawn نیز عملاً از همین نقشه استفاده می‌کند که تغییراتی جزئی در ساختار آن داده شده است ولی از آن جایی که بخش‌هایی از نقشه در Far Cry New Dawn قابل بازی نیستند، این عنوان در لیست ما حضور ندارد و به دلیل اشتراک نقشه با عنوان Far Cry 5 فقط این عنوان را در این رتبه بندی قرار دادیم؛ اما اگر بخواهیم در مورد Far Cry 5 صحبت کنیم، باید بگوییم که این عنوان توانست بعد از عرضه Far Cry 4 که شباهت بسیاری به نسخه سوم داشت و Far Cry Primal که خیلی مورد استقبال منتقدان –نسبت به نسخه‌های قبلی- قرار نگرفت، با ارائه گیم پلی خوب و در عین حال تا حدودی متفاوت نسبت به نسخه قبلی و در کنار ارائه داستانی جذاب، دوباره نظر مثبت منتقدان را به این سری بازگرداند تا مطمئن باشیم که قرار نیست صرفاً عناوین این سری، تکرار نسخه‌های قبلی باشند. به هر حال این بازی یکی از عناوین موفق سال گذشته بود که با توجه به مساحت نقشه خودش، بزرگ‌ترین عنوان این سری نیز محسوب می‌شود.

  1. Player Unknown’s Battlegrounds – Vikendi & Erangel
biggest video game maps

تصویری از نقشه Vikendi که یکی از بزرگ‌ترین نقشه‌های PUBG است

PUBG، بدون شک یکی از موفق‌ترین بازی‌های دو سه سال اخیر است و هر چند شاید در سال گذشته محبوبیت آن نسبت به Fortnite با افت مواجه شده باشد اما همچنان عنوانی بسیار پر طرفدار محسوب شده و البته به نوعی باید آن را آغازگر تب عناوین بتل رویال بدانیم. این عنوان با موفقیت‌های بسیار زیادی که به دست آورد، باعث شد که بازی‌سازان دیگر نیز با توجه به پتانسیل بالای این سبک، به استفاده از آن در عناوین خود و ساخت بازی‌هایی با این سبک ترغیب شوند؛ تا جایی که امروزه شاهد این هستیم که بعضی بازی‌سازان از ایده کلی بتل رویال در عناوینی دور از انتظار برای این سبک نظیر Tetris نیز بهره می‌برند. این بازی از نظر مساحت نقشه، با اختلاف از رقبایی نظیر Call of Duty: Black Ops 4 – Blackout و Fortnite بالاتر است و نقشه‌های Erangel که اولین نقشه بازی بود و نقشه Vikendi که جزو نقشه‌های جدیدتر بازی محسوب می‌شود، با داشتن مساحتی در حدود ۶۴ کیلومتر مربع، در رتبه بیست و ششم فهرست ما جای می‌گیرند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا
بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت اول - گیمفا