بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا

بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟!

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا

در طول این سال ها اگر یک چیز را در مورد صنعت و هنر بازی های رایانه ای خوب فهمیده باشیم این است که خرج هزینه هنگفت برای ساخت یک بازی رایانه ای، “هرگز” دلیلی قطعی بر موفقیت یک بازی چه از نظر تجاری و چه از نظر هنری نیست و باید گفت “هزینه زیاد” برای ساخت یک بازی، نه صرفا فاکتور لازم است و نه کافی. در حقیقت نقش فاکتورهایی مثل خلاقیت و تکیه بر فرمولی موفق (با اضافاتی جدید) خیلی خیلی پررنگ تر از هزینه هنگفت برای ساخت بازی هستند. اما این موضوع را اشتباه نگیرید با این که هزینه سنگین برای ساخت یک بازی اگر در دستان تیم درستی قرار بگیرد آن وقت است که نتیجه اش هم به اندازه همان سرمایه هنگفتی که خرج شده است، ارزشمند می شود. در واقع تصور کنید یک تیم نابغه با ۱۰۰ میلیون دلار بودجه و یک تیم نابغه با ۲ میلیون دلار بودجه بازی بسازند. خب قطعا اگر هم هر دو شاهکار شوند اما حتی نمی توانید میزان بزرگی و موفقیت و صحبتی که در صنعت بازی و بین بازیبازان راجع به آن شاهکار ۱۰۰ میلیون دلاری می شود را با بازی کوچکتر مقایسه کنید. می دانید مثالش چیست؟ Celeste شاهکار کم هزینه بود و God of War و Red Dead Redemption 2 هم شاهکارهایی با هزینه بالا (البته رد دد ۲ خیلی خیلی هزینه بیشتری داشته است). هر ۳ این شاهکارها هم کاندید بازی سال شدند. اما آیا اصلا می توانید میزان صحبتی که در مورد شگفت انگیز بودن موفقیت گاد آو وار و رد دد۲ در دنیا مطرح می شود را با Celeste مقایسه کنید؟ آیا اصلا نزدیک هم هستند؟ آیا به نظر شما متای بالای نود گاد او وار و اسکایریم با متای بالای نود اینساید یکی است؟ اصلا در همین سایت ما یا هر سایت دیگری در دنیا تعداد اخبار و مقالات و ویدئوها در مورد گاد او وار یا رد دد۲ چند ده برابر اخبار و مقالات و.. در مورد Seleste است؟ در واقع از گاد او وار و رد دد ۲ به عنوان “غول های” تاریخ بازی ها یاد می شود و از Celeste به عنوان یک شاهکار مستقل. دلیل این هم به خاطر همان هزینه هنگفت ساخت بازی است.

بگذارید یک سوال بپرسم که شاید تا حالا به صورت سطحی فکر می کرده ایم جوابش برعکس است ولی وقتی به آن فکر کنیم می بینیم اینطور نیست. ساخت یک بازی عالی و موفق وقتی پول بیشتر داشته باشید راحت تر است یا وقتی پول کم داشته باشید؟ خیلی از ما سرسری می گویم خب پول بیشتر دستمان را باز تر می کند و راحت تر است. اما آیا می دانید که در واقع برعکس است؟ ساخت یک بازی موفق و شاهکار با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری “خیلی خیلی خیلی” سخت تر از یک بازی موفق پیکسلی است زیرا برای آن بازی مستقل شما هیچ فشار و ناشر تحت فشار گذارنده و طرفداران دیوانه با انتظارات سر به فلک کشیده و کلی دوربین که کلا روی شما زوم باشند و ترس از تعطیل شدن استودیو و ده ها المان دشوار کننده کار را ندارید. می نشینید و با تیمتان یک گوشه بازیتان را می سازید و بعد هم با آن به عنوان یک بازی گوگولی ناز کوجولوی مستقل که بودجه زیاد نداشته است رفتار می شود و کلی عشق به سمتش سرازیر می شود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود. در حالت بد قضیه هم بازی آن قدر کم خرج بوده که با همان کمی فروش هزینه خودش را در آورده و تازه در هم نیاورد استودیو تعطیل نمی شود. اما وای به روزی که مثلا ویسرال گیمز باشید و بخواهید دد اسپیس ۳ بسازید یا کریستال داینامیکس باشید و بخواهید شدو او تومب ریدر بسازید و با الکترونیک آرتز و دیگر غول های این صنعت طرف باشید. بودجه تان ۱۰۰ برابر بیشتر است ولی کارتان هم ۱۰۰ برابر سخت تر است و انتظارات هم ۱۰۰ برابر بالاتر است و نمرات هم ۱۰۰ برابر سختگیزانه تر است! ایا دقت کرده اید که در سال های اخیر چقدر بازی مستقل با متای نزدیک ۹۰ و بالای ۹۰ می بینیم ولی چقدر بازی AAA با متای بالای ۹۰ را کم می بینیم  و وقتی می بینیم برایمان خاص و جذاب است! اگر بگویند فلان بازی مستقل متایش شده ۹۳ میگویم دم سازنده اش گرم ولی اگر بگوییم God of War متایش شده ۹۳ کلی شوق و ذوق می کنیم و برایمان خاص است! در حالی که بر اساس فانون نوشته بودجه قاعدتا باید وقتی بودجه بیشتر است راحت تر موفق شوید و امتیاز متای آن بازی کوچک که بالای ۹۰ است باید برای ما خیلی خاص تر و عجیب تر باشد تا متای بالالی ۹۰ یک بازی ۱۰۰ میلیون دلاری. اما خب وقتی هم که بازی ۱۰۰ میلیون دلاریتان موفق شود و شاهکار شود آن وقت دیگر دنیا برای شماست و سودتان هم همان ۱۰۰ برابر آن بازی کوچک با قیمت ۱۰ دلاری می شود. این موضوع نیاز به کلی صحبت و بحث دارد که به زودی در یک مقاله جداگانه به آن خواهم پرداخت ولی امروز این مقدمه ای بود برای موضوع اصلی لیست مقاله ما که بر اساس “هزینه ساخت و تولید بازی ها” است. لیستی که باز هم به ما نشان می دهد که بودجه زیاد وقتی شکست بخورد چه شکست بدی می خورد و وقتی شاهکار تحویل دهد چه کار خواهد کرد! لیستی که می گوید پول زیاد هرگز دلیل موفقیت یک بازی نیست اما اگر در زمان صحیح در دستان صحیح قرار بگیرد تبئیل به چه عناوینی خواهد شد.

بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا

با توجه به این که گرفتن تصاویر از گوگل ممکن نیست و امکان تهیه اسلاید وجود ندارد، ناچارا خودم با تصاویری که داشتم برای مقال عکس درست کردم که می دانم زیاد هم مرتبط نیست، ولی خب بهتر از مقاله خشک و خالی است! 

در واقع قاعدتا باید هزینه بیشتر امکانت بهتر بیاورد و بازی بهتر و موفق تر ولی وقتی میانگین بگیریم می بینیم که انگار تعداد بازی های کوچک و کم هزینه با نمره های عالی خیلی بیشتر از بازی های بزرگ و پرهزینه با نمرات عالی هستند زیرا به همان نسبت انتظار جامعه بازیبازان و منتقدین از ان بازی پرهزینه بالا و بالاتر می رود و آخرش می زنند توی سرش ولی از آن سمت هیچ انتظار خاصی از فلان بازی کوچک ندارند و تا یکی دو خلاقیت کوچک و نکته مثبت در آن می بینند حلوا حلوایش می کنند و می شود مثلا Celeste. به نظر شما چطور این موضوع به وجود آمده است؟ نه این سوال درست نیست. اول باید بپرسم که آیا اصلا به نظر شما این موضوع وجود دارد و اصلا با حرف و نظر من موافق هستید که انگار دنیای بازی ها به سمت این قانون نانوشته رفته و نسبت هزینه و موفقیت  برعکس شده است یا خیر؟

فکر می کنید دلیل اصلی این موضوع چیست؟ چرا هر چه بیشتر هزینه کنید موفقیت سخت تر می شود؟ بگذارید از تعریف موفقیت یک بازی شروع کنیم. موفقیت یعنی فروش بالا که این فروش بالا در سال های اخیر مستقیما به نمرات و نقدها و امتیاز متای بازی گره خورده است. پس در واقع این منتقدین و رسانه های گیم هستند که دلیل اصلی به وجود آمدن این موضوع شده اند که هر چه بیشتر هزینه کنید احتمال گرفتن نمرات بالا برایتان سخت تر می شود. زیرا وقتی هزینه زیاد باشد و نام های بزرگ در کار باشند، آن منتقد که چند سال در مورد آن بازی اخبار مختلف شنیده و هایپ شده است و کلی تبلیغ مختلف از بازی دیده است و وعده و وعیدهای سازندگان را شاهد بوده، با یک حس طلبکار بودن و با انتَار خیلی خیلی بالا آن را شروع می کند و کافیست که یک مورد در همان ابتدا در ذوقش بزند تا دیگر سر نخ را بگیرد و برود تا جایی که یک امتیاز پایین و متوسط به بازی بدهد، زیرا انتَظارش خیلی خیلی بیشتر بوده است. اما وقتی یک منتقد در مورد یک بازی زیاد چیزی نشنیده است و هیچ هایپی در مورد ان نشده است، وقتی می نشیند پای آن، کافیست کمی از آن لذت ببرد تا این موضوع در ذهنش تداعی شود که “نگاه کن یک سازنده کوچک و بی ادعا با هزینه کم عجب بازی فوق العاده ای ساخته است” و به این ترتیب چون هیچ گونه انتظار و شناختی از بازی نداشته است، هر چه که می بیند برایش جدید و نکته مثبت است. تازه این را هم در ذهنش دارد که این سازنده هزینه زیادی نمی توانسته برای بازی انجام دهد و با یک بازی مستقل طرف است که این باعث می شود باز هم ارزش بازی در ذهنش بالاتر برود و نهایتا یک نمره بالا را به آن عنوان اختصاص دهد.

بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا

سعیمان بر این بوده که حتی در این اوضاع اینترنت، لااقل دلخوشی چک کردن و به روز بودن گیمفا را از محاطبین عزیز و وفادارمان نگیریم و اخبار و مقالات جدید برایتان قرار دهیم. بابت کمی و کاستی هایی که در این چند روز وجود داشته است از شما عذرخواهی می کنم و قطعا می دانید که چاره ای هم جز این وضعیت نداشته ایم.

به عنوان مثال دو بازی Days  Gone یا Gears of War 4 را در نظر بگیرید. دو غول انحصاری با هزینه ها بالا و تبلیغات فراوان و مانور بسیار زیاد روی آنها. هر دوی این بازی ها با ساعت ها و ساعت ها محتوای باکیفیت و متنوع، امتیازشان کمتر از یک بازی مثل است که کلا ۴-۵ ساعت است و کل دکمه هایی که از کنترلر در آن استفاده می کنید ۲-۳ تا هم نمی شوند! بدون شک از نظر سرگرمی و میزان محتوا و کیفیت گرافیکی واقع گرایانه و صداگذاری حرفه ای و تنوع گیم پلی، دو بازی Days  Gone یا Gears of War 4 به مراتب باکیفیت تر و بهتر از بازی هستند، ولی نمراتشان کمتر است. حالا دیگر می دانید چرا. چون منتقد با انتَظار خیلی بالا نشسته است پای آنها و حسابی یقه بازی ها را هر طور که توانسته گرفته است، ولی همان منتقد با مهر و محبت و انتظار کم بازی را آغاز کرده است و تمام عشقش را نثار آن کرده است که باعث می شود ناگهان بازی هایی مثل Celeste یا اینساید سر از کاندید بازی سال شدن در بیاورند و متاهایی در حد بایوشاک و ویچر و گاد او وار بگیرند‌!! ایا کیفیت کلی و محتوای بازی Celeste یا اینساید حتی قابل مقایسه با عنوانی مثل ویچر ۳ یا گاد او وار هست؟ به هیچ وجه. ولی نمراتشان شاید بالاتر هم باشد. دلیل این هم تنها همان موضوع “هر چقدر بازی یزرگ تر باشد و هزینه اش بیشتر باشد، موفقیت و گرفتن نمره بالا برایش بسیار سخت تر می شود”. البته دقت داشته باشید که در مورد هر موضوعی که صحبت می کنیم، نسبیت برقرار است و هیچ چیزی قطعی و صد در صد نیست و همیشه استثنا وجود دارد، اما وقتی کلیت را در نظر بگیریم، به نوعی می بینیم که چنین موضوعی در سال های اخیر در دنیای بازی های ویدئویی صدق می کند. برای همین هم خیلی وقت ها سازندگان بازی های بزرگ می ترسند به فرمول موفقشان دست بزنند و آن قدر با همان رول بازی می سازند که آخرش بازیبازان از آن خسته و زده می شوند. تمام این ها آخرش می رسد به این موضوع که “گرفتن نمره بالا و کسب موفقیت برای یک بازی مستقل و کوچک و کم هزینه، بسیار راحت تر از کسب موفقیت و امتیازات شاهکار برای یک غول AAA با هزینه های چندین میلیون دلاری است”، در حالی که عقل می گوید هر چقدر بیشتر هزینه کنی می توانی بیشتر به بازی خود پر و بال دهی و روی آن کار کنی و ضعف هایش را برطرف کنی.

در هر حال به نظر می رسد که به عنوان یک جمع بندی می شود گفت که این موضوع لااقل در لایه بیرونی صنعت و هنر بازی وجود دارد و این طور به نظر می رسد که هر چه بازی کوچک تر است و کمتر خرجش شده است، موفقیت برایش بسیار راحت تر است (با تعریف مخصوص موفقیت برای آن بازی).  نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا فکر می کنید چنین موضوعی در اکثریت موارد در دنیای بازی های صدق می کند؟ چرا هر چه بازی کوچک تر و کم هزینه تر است، موفقیتش آسان تر است؟ مگر بودجه بیشتر تضمین کیفیت بیشتر و موفقیت راحت تر نیست؟ پس چرا در دنیای بازی ها این موضوع برعکس است؟ آیا اصلا از نظر شما این موضوع وجود دارد؟ اگر پاسخ آری است، دلیلش از نظر شما چیست؟ ما را از نظرات و تحلیل های خودتان در این مورد آگاه کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Godofwar0385 گفت:

    ممنون اقا سعید دقیقا همیشه دوس داشتم اینو بگم که گفتید
    بعنوان مثال گاد یا رددد واقعا زحماتی که واسه این دو عنوان میشه و وسواس و خلاقیت و بودجه و زمانی که واسه این عنوانها صرف میشه چیزی خیلی بیشتر از شاهکاره اشتباهه که بیاند و بازیه سلست و با این عناوین مقایسه کنند و اسم شاهکارو بزارن روش چون این یه توهین به بازیای بزرگه سانتامونیکا و راکستاره
    اصلا بحثم این نیس که بگم سلست بده یا بکوبم حرفم اینه قابل مقایسه نیستند بازیه سلست با کمترین هزینه و گرافیک بخاد با اونا مقایسه بشه میشه نادیده گرفتن زحمات شرکتایی که هزینه و وقت میزارن تا بالاترین و با کیفیت ترین بازیه خودشون و عرضه کنند
    امیدوارم منظورمو خوب رسونده باشم

    • m.asd گفت:

      میشه مقایسه کرد اما ملاک شما از یه بازی چیه گرافیک حجمش بزرگی نقشه هر کسی برای خودش ملاکی داره به طور مثال یکی عین شما گرافیک رو ملاک میده یکی مفهوم درونی بازی من الان یه سوال از همه کاربرا دارم ملاک بازی خوب از نظر شما چیه
      ملاک خود من مفهوم درونی بازیه به همین دلیله که عنواینی عین last , celeste, undertale رو دوست دارم

      • Godofwar0385 گفت:

        ن رفیق اصلا بحثم گرافیک نیست بحث کلی و گفتم
        سلست در مقابل گادو رددد ن داستان داره ن‌گیم‌پلی داره ن صدا گذاری داره ن شخصیت پردازی داره ن موسیقی داره ن هزینه و وقت و بودجه ای که صرف ا نا شده صرف سلست شده ولی تو کاندیدای پارسال حاظر بود اتفاقا حرف اقا سعید واقعا عالیه که گفته هر چقدر هزینه بره بالا کارشونم سختتره
        بنده میگم هر سه عنوان شاهکار هم گاد هم رددد هم سلست
        ولی ایا اگه سازندگان سلست میخاستن میتونستن عنوانی در حد گاد و رددد بسازن؟جوابش یه خیر بزرگه حتی اگه بودجشم داشتن
        اینجاس که منطقی نیست اگه بخای سلست و با اون دو عنوان مقایسه کنی حتی اگرم شاهکار باشه

      • mamad1166 گفت:

        ملاک بازی خوب سرگرم کننده بودنه چون اسمش روشه : بازی !
        اما واقعیت اینه وقتی یک بازی هم گرافیک داره هم داستان و هم محتوای زیاد و … چطور میشه با یک بازی که هیچکدام رو نداره فقط با یک گیم پلی عالی سرگرم کننده میشه توی یک ترازو قرار بگیرن این واقعا کم اهمیت جلوه دادن کاریه که مثلا راک استار با رد دد کرد مثل این میمونه به راک استار بگی این همه زحمت کشیدی دمت گرم ولی نیازی نبود همین داستان و محتوا رو با گرافیک پیکسلی هم میدادی کافی بود !!!

    • Ozhan گفت:

      Godofwar0385
      تو دقیقا منظورت ازین حرف اینه که هرکی واسه پروژه و بازیش بیشتر خرج کرد پس اون باید بهتر باشه و متای بیشتری بگیره
      اینکه یه شرکت بخواد یه عنوان بلاک باستری بسازه یا مستقل به خودش مربوطه ولی باید توش همه نکاتی که واس یه گیمر مهمه رو رعایت کنه بازی های مثل سلست یا اینساید پیام مفهومی خودشونو به بهترین نحو به مخاطب رسوندن جوری که حتی صدها بازی aaa مختلف نتونستن اونو به گیمر القا کنن
      و نویسنده عزیز شما دارین از دیزگان و گیرز۴ مثال میزنین که چون پرخرج بودن باید بیشتر از سمت منتقدا تحویل گرفته میشدن ولی من بهتون میگم که اینطور نیست
      هر بازی تو دنیا که ساخته میشه باید توی یه چارچوب باشه تا نظر منتقد رو به خودش جلب کنه
      مثال هم میزنم مثلا انچارتد که یه عنوان بلاک باستریه و انتظارهای بسیار زیادی ازش میره جوری توی این چارچوبه که با هر نسخه متای عالی میگیره و حتی فیلم های بسیار زیادی ازش الهام میگیرن یه نمونش ماموریت غیرممکن که کارگردانش گفت ما سکانس هایی از فیلممونو از آنچارتد الهام گرفتیم
      درکل مقاله خوبی بود ولی تناقض هایی هم داشت که خب درکشون برای گیمرای جدید سخته

      • Godofwar0385 گفت:

        ن عزیز
        منظور بنده اینه که هر سه عنوان شاهکارن ماهم قبول داریم
        ولی اگه قرار باشه شرکتا بیان و یه بازیه بدون گرافیک و داستان مثل همین سلست عرضه کنن با کمترین هزینه خب چه کاریه برن هزینه و وقت بزارن؟با کمترین هزینه و وقت میره سلست میسازه بعد بخاد با رددد که هشت سال روش هزارو ششصد نفر کار کردن مقایسه بشه و جفتشون شاهکار در بیان از دید همه نامردیه در حق راکستار
        بازم میگم هر سه عنوان و ما میگیم شاهکار ولی این وسط حق رو هم باید در نظر گرفت

        • DFSHINNOK7 گفت:

          من نمیدونم شمایی که از بازی سازی اطلاعات کافی نداری چطور میای نظر میدی که Celeste با کمترین هزینه و وقت ساخته شده؟ چون ظاهر بازی ساده هست فکر میکنید هر کسی میتونه چنین بازی ای بسازه؟ اگه ساخت این بازیها با کمترین هزینه و وقت آسون بود که الان هر سال بازیهای مستقل در سطح Celeste و Inside و… عرضه میشد.

          “این وسط حق رو هم باید در نظر گرفت”

          دقیقا این همون دلیلیه که شاهد وجود بازیهایی مثل Celeste در لیست بهترین ها هستیم. تیم اصلی سازنده ی Celeste تقریبا یک بیستم تیم اصلی سازنده ی GOW، و خیلی کوچک تر از اون در مقایسه با تیم اصلی سازنده ی RDR2 بود. اگه بخوای متناسب به وسعت تیم توسعه دهنده در نظر بگیری، میبینی که میزان تلاش هر سه تیم در یک سطحه. وقتی به یک بازی “شاهکار” گفته میشه، یعنی اون بازی در چیزی که ارائه میده کمترین نقص رو داره. حالا چه بازی بزرگی مثل GOW باشه، چه بازی کوچیکی مثل Celeste فرقی نمیکنه.

          اگه شما به چنین عناوینی علاقه ندارید، دلیل نمیشه که حق بازیهای فوق العاده ای مثل Celeste در جوایز TGA و غیره خورده بشه.

          • MASOUD.PS4 گفت:

            دوستانی که میگن نت نداریم فلان شدیم بدن درد گرفتیم خوب معلوم شد شما ازاون دسته ادمایید که تمام زندگی تون شده نت .
            میدونم اینترنت خوبه اما از روزی قطع شده باور کنید اقوامم رو بیشتر میبینم رفت‌و امد بیشتر شده.

            • حق مسلمتو ازت گرفتن میگی اقواممو بیشتر میبینم؟ تاسف

            • PERSIAN NAZI گفت:

              دیگه از کسی که گیمفا رو به گند کشیده و با هزاران اکانت تقلبیش به فحاشی میپردازه و تو سایتهای بدرد نخور و مفت گران همسایه از اینجا بد میگه و مغز پوکش اندازه یه نخوده بیشتر از اینم انتظار نمیره و بعدشم میگه امین اینجا رو داغون کرده :laugh: :no:
              یعنی اگه اینترنت نباشه باید بری خونه فک و فامیل ؟
              من با کل فامیل قطع رابطه کردم و از این تصمیم درستم هرگز پشیمان نمیشم ولی اینو میدونم که برای رفت و امد نیازی به بهانه بدبختی نیست
              لابد تو فقط سر عید میری خونه مادرت ؟
              جا داره تشکری هم بکنیم از مسئولین گیمفائی و خانواده کاربران که تو این اشفته بازار گیمفا رو همچنان گرم نگه داشتن

            • ShadoWWolf2 گفت:

              استفاده از اینترنت حق هر انسان در این کره خاکیه و داریم میبینیم که اکثر کسب و کار های امروزی و مدرن همه وابسته به اینترنت هستن و از اون فرد عادی بگیر که نت رو برای سرگرمی میخواد تا اون فرد و سازمانی که کار هاش رو با نت انجام میده..
              متاسفانه نمیدونم چرا یک عده فکر می کنن اینترنت فقط برای سرگرمیه و توجه نمی کنن که اینترنت خیلی مبحث گسترده ای هست که با قطعش ضرر میلیونی و حتی میلیاردی به یک شرکت و کسب و کار وارد میشه.

            • Old_Gamers گفت:

              اصلا اینطور که شما میگی نیست و استدلالت کاملا اشتباهه . شما تلفن منزلت وصل باشه دائم باهاش صحبت میکنی ؟ مسلما نه . ولی وقتی قطع کردنش هر طور شده زودتر میری تا وصلش کنی چون یه زمانی فورا لازم میشه . نت هم همین حالت رو داره .

            • دوست عزیز ما همش تو اینترنتیم که اقوام رو نبینیم اونوقت شما میگی….

      • PLAYDEAD گفت:

        ozhan
        بعد از مدت ها یه نظر پخته و خوب تو گیمفا دیدم دقیقا همینطوره که میفرمائید دوست عزیز :yes:

    • MEDIUM گفت:

      این که چرا بازی های بزرگ کمتر موفق میشن دلیل ساده ای داره
      دو ظرف با اندازه های متفاوت رو تصور کنید …
      مسلما ظرف بزرگتر رو سخت تر میشه پر کرد …و بازی های بزرگ ، خوب یا بد ظرف خیلی بزرگی رو انتخاب میکنن که در خیلی از مواقع بیشتر از حد و اندازشون هستش….
      ولی برعکس حرف شما به نظر من میشه اینها رو با هم مقایسه کرد… این که بدونی در چه حدی هستی و بازیی در همون حد به بهترین شکل بسازی واقعا هنره و در نظر من برتر هم هست…
      ولی در مقایسه یک عنوان کوچک ولی شاهکار با یک عنوان بزرگ و شاهکار … به نظر من همین که کسی بتونه چنین ظرف بزرگی رو پر کنه مسلما برتر هستش….

    • حرفت مثل ایت میمونه که من با یه چاقویی که ۱ سال کار برده و چند استاد وقت پاش گذاشتن بیام یه میوه پوست بگیرم وبا یه چاقوی دیگه که یه نفر در ارز ۱ ماه ساخته هم همون کار رو به همون شکل انجام بدم شایدم بهتر اینا رو گفتم که ملاک نه پول هست نه گرافیک نه گیم پلی ملاک میزان لذتی هست که از اون بازی در زمان خودش میبری

    • Born To Kill گفت:

      سلام دوستان کسی می دونه از کجا باید زینویس فارسی فیلم دانلود کنیم ؟ همه جا بسته است

  • دست آقای اقابابایی عزیز درد نکنه عجب مقاله ای رفتید
    نمونه این که گفتید بودجه هنگفت باعث ساخت یه بازی عالی نمیشه رو میشه بازی های a plague tale innocence و hellblade اشاره کرد

  • m.asd گفت:

    هزینه و بزرگی بازی هیچ وقت برای من ملاک نبود خیلی بازی های زیبا و کوچیک هستند مانند undertale که تبدیل به شاهکار شدن ولی تو ایران خودمون کم کسی میشناسن چون عده زیادی از افراد که خودشون رو گیمر میدونن گیمر نیست چون فقط تعداد انگشت شماری در سال بازی میکنه اون فرد شاید در سال ۱۰ تا بازی بزرگ بکنه بازی هایی که تبلیغش رو زیاد دیده و در موردش خیلی هم نمیدونه ولی چون بحثش همه جا هست میره سراغش و حتی احتمالش وجود داره که اون بازی اصلا خوب نشه

  • Sina5124 گفت:

    چیزی که هدف بازیه سرگرم کردنه، و سازنده ها به روش های مختلفی به این هدف میرسن
    یکی با گرافیک
    یکی با داستان
    یکی با آنلاین
    یکی با گیمپلی
    یکی با ایده های ناب
    مورد آخری برای من از همه مهم تره
    در حال حاضر دارم children of morta رو تجربه میکنم و واقعا ازش خوشم میاد، گرافیکش پیکسلیه و داستان خیلی خوبی داره و از همه مهم تر سرگرم کننده هست
    حالا برگردیم سر نمره
    سازنده مستقل دستش بازه تا بازی خودشو بسازه و بازی های زیبایی هم میسازن و منتقد میدونه سازنده با بودجه محدود این بازی رو ساخته
    از اون طرف یوبیسافت رو مثال بزنیم که بودجه فراوانی داره و میاد بریکپوینت میسازه و منتقد هم در نظر میگیره یوبیسافت با این بودجه فراوان چه بازی ای ساخته و جبران میکنه!
    “آیا به نظر شما متای بالای نود گاد او وار و اسکایریم با متای بالای نود اینساید یکی است؟”
    چرا که نه
    “در واقع از گاد او وار و رد دد ۲ به عنوان “غول های” تاریخ بازی ها یاد می شود و از Celeste به عنوان یک شاهکار مستقل.”
    این درسته ولی نه برای همه بازیای مستقل
    یادتون باشه پرفروش ترین بازی تاریخ یه بازی مستقله که هنوز رو دستش نیومده (Minecraft)
    چرا نتونیم از این بازی به عنوان یک غول یاد کنیم؟
    میخواستم بگم تنها یه ایده جدید و درست اجرا کردنش موفقیت بازی رو تضمین میکنه
    اگه از بازی های AAA هم بخوام مثال بزنم بدون شک سری Portal
    مگه غیر از اینه که این سری انقلابی بود؟ فقط به خاطر ایده جدید
    Portal 1 با داشتن تنها ۲ ساعت گیمپلی متای ۹۰ گرفت
    Portal 2 با اضافه کردن ویژگی های جدید با بازی و اضافه کردن گیمپلی و داستانی گیرا متای ۹۵ گرفت
    خلاصه،
    متای بالای نود یه بازی شاخ با متای بالای نود یه بازی مستقل برابری میکنه چون هردو به هدفشون رسیدن و مخاطب رو سرگرم کردن
    .
    پ.ن: children of morta رو اگه تونستید حتما بازی کنید خیلی قشنگه منتهی کو اپ محوره و تکنفره اش سختره. یک بازی ایرانی زیبا :yes:

    • Old_Gamers گفت:

      فکر نکنم گیمری باشه که با گرافیک سرگرم بشه . حالا داستان شاید که اونم خوب ادم سریال میبینه . و شما جداگونه این موارد رو گفتید . بنظرم هسته گیم تعامل هستش که اونو از بقیه مدیومها مجزا میکنه و گیم پلی فقط میتونه تعامل رو ایجاد کنه و بقیه موارد مثل گرافیک و داستان و غیره باید در خدمت گیمپلی باشن و در سایه اون باشن و بالاتر نزنن . ولی واقعا سری پورتال یک زمین لرزه تو ژانر پازل بود . اوج نواوری و خلاقیت به طرز عجیبی بی نقص بود .

  • sonicer گفت:

    خیلی خوبه که تو این وضعیت بازم به هر حال پست میزارین. دم شما گرم آقا سعید. جالبترین بخش مطلب توضیحات زیر عکسها بود که گزارش وضعیت فعلیه.
    از شانس من منتظر بودم تا امتیازات و نقد بازی شنمو ۳ رو از گیمفا بخونم که اینترنت اینجوری شد. اما ۱ سایت فروشگاهی ایرانی (که مثل گیمفا راحت بالا میاد) بازی رو نقد کرده که تو نبود محتوا پیشنهاد میکنم بخونیدش.
    https://atariran.com/product/ps4-shenmue-3
    اتفاقا به موضوع این پست هم ربط داره.

  • TekkenGod گفت:

    بازی مستقل خوب با بودجه کم یه بچه کوچولوی گوگولیه که وقتی میبینیمش لپشو میکشیم و ماچش میکنیم ولی بازی بزرگ و پر هزینه موفق یه بانوی زیبا و باوقاره که دیوانه وار عاشقش میشیم و ذهن و روحمون رو تسخیر میکنه .

    • PLAYDEAD گفت:

      البته ظاهرا این روزها این بانوی زیبا و با وقار خیلی پول پرست شده و مدام خ.یانت میکنه!
      ولی اون بچه ی گوگولی که لپشو کشیدی خیلی معصوم تره و رفتار بهتری داره و خ.یانت هم نمیکنه واسه همین دوست داشتنی تره

  • Advent Sorrow گفت:

    سلام خسته نباشید بابت مقاله! در بحث مدیریت سازمان‌ها همیشه مبحثی وجود داره مبنی بر این که هر چه افراد در یک سازمان(مانند استودیو) کمتر باشند در نتیجه کنترل و هدایت صحیح‌تر انجام میشه،ایده‌های نو بهتر اعمال میشن و در بحث بازی‌های ویدیویی به طور خودجوش از اونجایی که ممکنه با عده کمتر بخش فنی کمی لطمه بخوره تیم سازنده به دنبال خلاقیت در المان‌های گیمپلی،داستان و موسیقی هستش و به نظر من چون این سه مورد ارزش بیشتری دارن بنابراین بازی میتونه لذت بخش تر از پروژه های خیلی بزرگ بشه. تیم فرام سافتویر نمونه‌ای عالی برای این موضوع هستش درسته Sekiro گرافیک فنی خیلی قدرمتمندی نداره اما از نظر هنری،گیمپلی،موسیقی و داستان واقعا بی‌نظیر ظاهر میشه. بحث هدایت و کنترل بهتر در سازمان‌ها(استودیو)ی کوچک اینجاست که خودنمایی می کنه مثلا اگر دقت کرده باشید FromSoftware هیچوقت پروسه‌های طولانی مانند سانتا مونیکا و راکستار نداره اما همیشه بازی‌های خلاقانه و سنگینی از اونا شاهد هستیم. شاید بشه گفت FromSoftware فعال ترین و در عین حال اثرگذار ترین استودیو نسل هشتم بوده. بنده شخصاََ استودیوهایی که در رده میانی هستند رو بیشتر قبول دارم. البته این نکته هم مهمه که هر استودیو چقدر زمان بر روی پروژهها می ذاره مثلا santa monica بالای ۲۰۰ کارمند داره اما پروژه های ۵ تا ۷ ساله داره اما FromSoftware همزمان بر روی چندین پروژه کار می کنه با مدت های ۲ ۳ ساله ولی خب ۲۸۰ نفر کارمند داره.

    • Psychedoom گفت:

      الان ۲۸۰ نفر رده میانه است؟ شما باید یک بار با بیش از بیست نفر کار کنی. روش اداره استدیو ها بزرگ چه فرام سافتور چه سانتامونیکا خیلی شبیه هست. چندتا دپارتمان یا کمیته جدا از هم با یک مسئول کل که به عنوان کارگردان شناخته میشه. بازی‌سازی توی استدیو ها بزرگ تا حد زیادی شبیه کارهای اداری هست(فلان کد رو تا ششم تحویل بده فلان دسته رگدالی که تیمتون طراحی کرده از کنترل کیفیت برگشت خورده. این dungeon که ََطراحیی کردی تیم لول دیزاین نمیتونه باهاش کار کنه. فلان کات سین که انیمیشن ها صورتش رو به هند outsource کردیم هنوز نورپردازیش مشکل داره و صدتا مثال مشابه) معمولا اکثریت گیمرها مخصوصا ایرانیش یک نگاه خیلی رمانتیک به بازی‌سازی دارن که البته گرایششون به اسطوره سازی از یک سری مدیر مثل میازاکی هم ازین نشات میگیره. ساخت بازی aaa هیچ شباهتی به ساخت فیلم یا نوشتن موسیقی نداره. اتفاقا اگه قرار باشه اسطورۀ سازی بشه باید از کارگردان‌های استودیوها کوچیک بشه که کارشون خیلی شبیه تر به ساخت فیلم ونوشتن کتابه

      • Advent Sorrow گفت:

        راک استار و Ubisoft و EA و … در سطح کلان قرار دارن. فرام سافت ویر و سانتا مونیکا رو قبول دارم جفتش میان رده هستن.(شاید دسته بندی توی ذهن من شکل گرفته باشه و غلط باشه) ولی فرام سافت ویر و SANTA Monica هیچوقت رویه کاری شبیه به هم نداشتن، fromsoftware چندین پروژه مختلف رو همزمان کار می کنه قبل از ELDEN RING چهار پروژه داشتن که اگر حساب کنی میشه حدودا ۴۰ ۵۰ نفر برای هر پروژه یا به صورت ترکیبی. این مقیاس نسبت به ساخت بازی AC توسط Ubisoft که هشت استودیو همزمان باهم فعالیت می کنن خیلی تفاوت داره. از طرفی هم سانتا مونیکا چندین سال فقط روی یک پروژه کار می کنه. از طرفی هم در مورد اسطوره سازی باید بگم میازاکی واقعا اسطوره اس. رویه کاری استودیوها رو که توضیح دادی مشخصه اما کسی که lore، طراحی باس فایت و … رو برعهده داره کسی نیست جز استاد میازاکی، پایه های اصلی سری سولز توسط یک شخص یعنی میازاکی طراحی میشه و مغز متفکر استاد هستن. اسطوره سازی از میازاکی اتفاقا کار به جایی هستن زمانی نمونه های اولیه DS طراحی شده بود که گرین لایت رو نگرفته بود اما میازاکی با متحول کردنش باعث شد این سری به عرضه برسه و تا اینقدر ماندگار بشه. میازاکی یه نابغه به تمام معناست! که البته هنوز به حق خودش نرسیده. میازاکی فقط نقش مدیر رو نداره بلکه حداقل در هر پروژه ۵ ۶ جنبه اصلی توسط این شخص طراحی میشه. مستند RISE OF kratos (اگر درست بگم) هم نشون میده بارلاگ چه نقش اساسی داشته در مورد این اثر.(گرچه در کنارش اون رویه کاری که شما رو گفتی هم تایید می کنه) ساخت بازی نیاز به یک مغز متفکر داره کسی که ایده متفاوت و جذاب رو ارائه میده و بر روی طراحی های مختلف مثل سیستم مبارزه نظارت داره اما خب بقیه اش همون رویه ای هست که شما گفتی.

      • Old_Gamers گفت:

        میازاکی رو ماها اسطوره نکردیم . اسطوره هستش . با ( یکسری مدیر ) هم تفاوت زمین تا اسمون داره . اینو تو عمل ثابت کرده .

    • Old_Gamers گفت:

      حرف شما تا حدودی درسته . اما میشه اینطور تعبیر کرد که وقتی نفرات کمتر باشن توی یک موسسه معمولا افراد منتخب و ویزه هستن و امکان داره دستچین شده باشن از نظر استعداد مثل رسپاون که چند نفر عضو قبلی اینفینیتی وارد بودن . نفرات زیاد درگیری هم بیشتره و تمرکز و علاقه رو کار شاید کمتر بشه . بالاخره موضوعات انسانی هم مطرحه . فرام سافتور رو نباید با جاهای دیگه مقایسه کرد به نظرم چون ژاپنی ها از فرهنگ ویژه خودشون برخوردارن و کلا خیلی اعتقاد به تیم ورک و کار گروهی دارن و مدیریت خیلی قوی هم دارن برعکس ایران که تکرو هستن و کار رو به اسم خودشون تموم میکنن .

  • Alireza_yoo گفت:

    یه روز خوب میاد که اینترنت که از سادهترین حقوق بشره ارزوی هشتاد میلیون نشه با تشکر از مقاله اقاسعید لذت بردیم توی بی نتی

  • Clara گفت:

    تا حدی با نویسنده موافقم ولی موضوع اینه این نوشته جانبداری داره میکنه از بازی های تریپل ای یا طعنه زدن به بازی های aa
    من خب منکر استحقاق داشتن نمرات بالای عناوین مستقل یا حتی تمامی عناوین نینتندو نیستم ولی خیلی دوست دارم نسبت به بازی های aaa کمتر سخت گیری کنند!
    سازنده بیچاره به فرض قراره ادامه سری گیرز رو بسازه اگه خیلی المان جدید بزاره میگن این اسمش دیگه گیرز نیس و نمره کم میکنند اگه همون فرمول رو بزاره میگن تکراری بازم نمره کم میکنند
    این از فرنچایز های ادامه دار حالا اصلا سازنده یه بازی نو پا مث دیزگان رو میسازه بعد دوباره هرچقدر هم دیزگان عالی باشه با انحصاری های دیگه سونی مقایسه میشه از جمله لست و دوباره نمره کم میکنن
    این موضوع سخت گیرانه نسبت به عناوین aaa که رو فروشش ون هم تاثیر میزارن و بعد عناوین مستقل و کم خرج و عناوین نینتندو مدام بالای ۹۰ رو درو میکنن خب گیمر دیگه میدونه ۹۳ اینساید با ۹۳ آنچارتد ۴ فرق داره و عملا ناتی داگ به چیز رفته تا متایی در حد اینساید بگیره
    خب حالا مقصر عناوین کم خرج ن؟! قطعا نه مشکل اون منتقدینی ن که مرض خود بزرگ بینی دارن و مثلا هورایزن زیرو داون میشه ۸۹ ماریو میشه ۹۷ حق ماریو به حق ۹۷ بوده ولی هورایزن هم حداقل بالا ۹۳ بوده
    چی هورایزن نداشته که ماریو داشته و شده ۹۷؟
    المان جدید؟ که تقریبا یه سبک جدیده، داستان جدید؟ که یونیک ترین داستان پسا آخرالزمانی داشته گرافیک؟ که هورایزن هنوز هم ۹۵ درصد بازی های بعد ۲۰۱۷ رو میزاره تو جیبش…

  • Tidus گفت:

    دمت گرم واقعا عالی بود ، راستی انجمن کجاست

  • mohsenova گفت:

    دستتون درد نکنه – مرسی 😛

    ( زوم.جی هم انگار بسته شد)

  • Psychedoom گفت:

    اصلا این متن رو درک نمی کنم. هزینه و موفقیت اتفاقا رابطشون خیلی مستقیم تره. یک بازیساز مستقل معمولا باید دست به خلاقیت ها بسیار گسترده ای با اجرا فوق العاده با کیفیت بزنه تا اسمش به گوش مردم برسه. مگه هرسال چند تا بازی indie داریم که سر زبونا میوفته؟ ده تا؟ هرکدوم هم بسیار unique و با یک دستاورد جدید. ازنور بازی ها AAA هرچی میگذره شبیه تر میشن و بقول معروف امن بازی می‌کنند و ریسک نمی‌کنند مخصوصا که کلی پول وسطه و بطور متوسط یک متا ۸۰ هم میگیرن و دو سه میلیون نسخه می‌فروشن . یک نگاه به بازی ها اپن ورلد یوبی سافت بندازیم می‌بینیم همه تقریبا مکانیک ها کلیشون شبیه همه و با وجود تیم ها کنترل کیفیت و تحقیقات ذائقه شناسی که مداوم این کمپانی ها انجام میدن هیچکس اونقدر قدرت نداره که به تنهایی بتونه دویست نفر آدم رو متقاعد کنه دست به یک کار جدید و خطرناک بزنند. بنظرم این قاعده رابطه مستقیم پول و موفقیت هنوز هم سرجاشه. هرکس که عاشق روح این صنعت باشه و نه زرق و برقش صددرصد براش وجود Celeste خیلی از بازی ها AAA مهمتره.

  • قطعا بودجه بزرگتر دست سازنده رو بیشتر باز میزاره حالا بستگی به خود اون استودیو داره که از منابع و بودجش چطور استفاده میکنه و چقدر روش کار میکنه…..

    • قطعا بودجه زیاد باعث موفقیت بازی نخواهد شد همیشه این حرف صدق نمیکنه مثالش gears 5 جز act 1 بازی چیز جالبی از آب درنیامد مراحل open world که به شدت ضعیف و تکراری بودن و هیچ خلاقیتی در طراحی آن نبود gears 5 یه افتضاح به تمام معنا با این که خودم فن ماکروسافت هستم عاشق xbox

  • ataawesome گفت:

    دوستان ببخشید برای سوال بی ربطم….کسی میدونه از چه سایتی میتونم نسخه ps4 دیابلو ۳ رو پیدا کنم برای سفارش دادن؟(عکسشو دیدم یادم افتاد)؟چون رو pc از یه جایی به بعد نمیره……و یه سوال دیگه کسی میدونه اینترنت کی درست میشه؟

  • خسته نباشید سعید جان
    واقعا لذت بردم و وقتی شرایط رو درک میکنید و این مقاله رو می‌نویسد قطعا کار شما چند برابر ارزشمند میشه.
    حتی نت که کوچکترین حق ماست هم در حال حاضر نداریم.افسوس …
    ولی در مورد مقاله هم بگم مثلا بازی مثل DS که کلی روش مانور داده شده و تقریبا هر گیمری انتظار شاهکار رو داشت ،چون انتظارات بالا بود و طرفداران استاد کوجیما هم میشه گفت این میزان هایپ بودن رو بیشتر کردند، با بازی بسیار سخت گیرانه رفتار شد.مثلا اگه هیچ خبری از بازی نبود و بدون انتظار منتشر می‌شد ، همه به اون شاهکار میگفتن.
    کلا موافق این کار بعضی از سازنده ها نیستم که بازی رو هنوز شروع به ساخت نکردن ولی رونمایی میکنن.اینطور انتظارت بالا تر میره.

  • ahmad36985 گفت:

    ببخشید بابت اسپم ولی یه سوال داشتم.
    Hp 6570_Cpu i5 _ram 4_hard 320_vga 1 GB_ LCD 16″ Full HD. پردازنده نسل سه
    به نظرتون این لپتاپ چجوره؟

  • ArmaaeeL گفت:

    اما وای به روزی که مثلا ویسرال گیمز باشید و بخواهید دد اسپیس ۳ بسازید یا کریستال داینامیکس باشید و بخواهید شدو او تومب ریدر بسازید.

    توم ریدر*

  • XpBs14 گفت:

    سلام
    ببخشید واس اسپم
    من رمزای gta v رو گم کردم
    نتم قطعه
    اگه کسی رمزای هلیکوپتر یا همه سلاح هارو برای ps4 یا ایکس باکس وان داره بگه :yes: :yes: :yes: :yes:

  • Lor'themar گفت:

    دوستان سایت واسه انیمه که باز باشه سراغ ندارین؟

  • Star1 گفت:

    بیشترین هزینه برا گیم مربوط به داستان نویس, کارگردان و انیماتور های حرفه ای میشه و وجود بخش مولتی پلیر و هزینه های سرور بازی هم باعث افزایش بیش از پیش هزینه بازی میشن که البته نسبت مستقیمی هم با میزان فروش و استقبال داره.
    برا همین یه بازی مث Gears 5 بازی جذاب تری برا خرید هست تا سکیرو با وجود متای پایین تر.
    شما هم فقط کاور پلی استیشن بازیا رو ذخیره میکنید ?:-)

  • sarafraz گفت:

    سلام مجدد به همه دوستان گل دلم براتون تنگ شده بود
    خسته نباشیدم میگم به آقای بابایی واسه اینکه حتی تو همچین شرایطی بازم زحمت میکشن واسمون مقاله های درجه یک آماده میکنند
    چند روز بود اصلا با این شرایط دل و دماغ هیچی نداشتم ولی از امروز شاید باورتون نشه ولی برای اولین بار تو عمرم بعد کلی شنیدن ازش از اینور اونور rick and morti دیدم و قشنگ مثل قرصای نشاط آور برام عمل کرد انقدر خوب بود 😀 من کلا تو زمینه فیلم و سریال از همه دو سه سال عقبم یعنی اگه الان همه فصل چهارشو میبینن من از سیزن یک اپیزود یک شروع کردم تازه 😛

  • Sir Sonic گفت:

    جدا سلست رو بازی کردید؟
    نحوه شخصیت پردازی، موسیقی گیرا و لول دیزاین خداگونه اش رو دیدید؟
    اگه سلست تو اون سال هم رده گنده هایی مثل گاد و رد دد و مانستر هانتر بود به خاطر کوچولو موچولو بودنش نبود… به خاطر این بود که لول دیزاین فراتخیلی اش رو حتی هیئت داورای AAA پرست گیم اواردز هم نتونستن ندید بگیرن
    همینم بذار برای کارگردانی بی نظیر و پیام های داستانی خفن Inside

    اتفاقا برعکسه
    هر چقدر بازی AAA خرج و فشارش بیشتر باشه، عوضش کمپین تبلیغاتی یه بازی AAA رو داره… در هر صورت بزرگ میشه، نظرات بهش جلب میشن و در مورد نکات مثبتش بحث میشه و ستایش میشه
    یه بازی ایندی باید سه برابر بهتر از چیزی که یه بازی AAA ارائه میده از لحاظ کیفی بهتر باشه که حرفش بیرون دربیاد و کل دنیا و منتقدا بهش توجه کنن

    برید ببینید تو لیست بازی های برتر دهه وبسایت های مختلف چند تا بازی مستقل داریم چند تا AAA
    خودتون خندتون می گیره از حرف هایی که می زنید
    ارزش؟ واقعا فکر می کنید چند تا بازی های AAA ـی که اسم شون رو آوردید در حد Minecraft تو این صنعت “ارزش” داشته باشند؟ چندتاشون تاثیر فرهنگی Undertale رو داشته باشن و چندتاشون یه Lore داستانی عظیم در حد Hollow Knight داشته باشن.

    این بازیا هر کدوم ساخت شون چندین سال طول کشیده، پای یه سری هاشون نیروی ذهنی و فیزیکی فقط یه نفر خوابیده تا چیزی به عظمت Stardew Valley خلق شه. بعد خیلی راحت میگید “وقت و هزینه کمتر”… “وقت کمتر”؟ مطمئنید در مورد بخش روند ساخت بازی های ایندی خوب مطالعه کردید. این که چقدر فشار رو خالق FEZ زیاد بود که بیخیال ساخت ادامه اش شد یا چقدر خالق ماینکرفت تحت نظر مردم و رسانه ها بود

    حالا حالا ها طول می کشه تا این سایت بفهمه چرا بازی های ایندی بزرگ شدن و این که چقدددر بزرگ شدن
    همون که گفتم
    برید لیست بازی های برتر دهه رو چک کنید از سایت های معتبری که لیست دادن (بعد از این که نت بین الملل وصل شد) حساب کار از بابت اهمیت این موضوع تو دراز مدت و میزان “ارزش” شون دستتون میاد

  • برای دانلود انیمه و مانگا اگه سایت خواستیم سایت manhwa دات ای ار سایت خوبی هست…………

    هی …………. هلاک شدیم از بی اینترنتی………..

  • Nightwolf گفت:

    جناب اقابابایی عزیز خسته نباشید و خیلی ممنون که با این که اینترنت درست و حسابی نیست باز هم برای ما مطالب جذاب تدارک می‌بینید.
    این که شما در این وضعیت این مقاله رو روی سایت گذاشتید واقعا مثل این هست که با یک بودجه کم یک بازی AAA تحویل بدید.
    با اینکه در حال حاضر خیلی کمپانی ها مثل سونی و نینتندو و کپکام بازی های AAA خوب و جذابی رو منتظر میکنن ولی همچنان بازی های ایندی به نظرم جذاب تر و دوست داشتنی تر هستن. نمونه اش هم bloodstained که تونست با شروع کردن از کیک استارتر بدرخشه . بازی هایی مثل Celeste و Dead cells و Hollow knight و Shovel knight و خیلی بازی های دیگه هم با بودجه پایین موفقیت های چشمگیری بدست اوردن.
    اینکه بعضی کمپانی ها با بودجه های عظیم و منابع خوب مثل یوبیسافت و بتزدا اینطور شکست میخورن و کمپانی های مثل Devolver و ۱۱ bit studio با بازی های مستقل اینطور موفق میشن نشان دهنده این هست که پول نمیتونه بازی خوب بسازه و بازی ساز های با استعداد و خلاقیت هست که بازی خوب میسازه.
    باز هم ممنون و خسته نباشید آقا سعید.

    • Niko 008 گفت:

      متاسفم واسه بعضی ها.هی میان مثال میزنن شرکت یوبی سافت و فلان سرکت شکست خوردن پس هزینه زیاد جواب نمیده.دوست محترم اگه یوبی سافت شکست میخورد تا الان سرپا نبود هی بازی نمیساخت.هی ادامه آی پی هاشو نمیداد.فکر شما اینه اگه بازی چندین میلیون نفروشه شکست خورده.اگه یوبی و امثال اون شکست خورده بودن بلانسبت خرنبودن هی بازی بسازن .حتما فروش بازیهاشون خوبه که دنباله بازیهارو میسازن.متاپایین شکست نیست.به days gone نگاه کنید متای پایین ولی فروش خوب احتمال ساخت نسخه دوم زیاد.بقول آقابابایی بازی میخرن کیف میکنن بعد میان نظرمیدن میکوبونن.

      • Nightwolf گفت:

        سلام عزیز. من منظورم این نبود که یوبیسافت و Ea فقط دارن شکست میخورن و بازی های ضعیف میدم بیرون. خیر به نظرم اصلا نمیشه دنیای گیم رو بدون این دو کمپانی تصور کرد. ولی قبول کنید خیلی از بازی های این کمپانی ها در حد و اندازه کمپانی نیستن. من هم اصلا نگفتم که بازی های این کمپانی خوب نیستن و فقط باید بچسبیم به بازی های ایندی. ولی شما تصور کن که اون تبلیغات و بازاریابی ها و اون همه هایپ برای فالوت ۷۶ و انتم و گوست ریکان بلک پوینت که آخرش اینطور از آب در بیان. خود من دیزگان رو بازی کردم و به نظرم خیلی عالی بود. گیرز ۵ رو تجربه کردم و عاشقش شدم. فکر کنم از روی اواتارم هم بشه تشخیص داد که من از Dead rising 4 که خیلیا کوبیدنش لذت بردم و دوستش دارم. اما حرف من اینه که یه بازی مثل Bloodstained تونست خاطرات منو از کستلونیا سمفونی شب و Aria of sorrow زنده کنه ولی یک بازی مثل Blackpoint فقط حالم رو گرفت.
        وگرنه مشخص هست بازی های AAA خیلی خیلی بیشتر از بازی های ایندی باعث پیشرفت میشن. به طور مثال در مقایسه AC unity و مثلاً What remains of Edith Finch قطعا خیلی از ما یونیتی رو بیشتر میپسندیم ولی نمیتونم منکر بشیم که داستان گویی ادیث فینچ چقدر جذابه.
        شما فکر کنم منظور من رو درست متوجه نشدید دوست عزیز. حرف من اینه که به طور مثال Shovel knight تونسته محتوای بیشتری از خیلی بازی AAA مثل فالوت ۷۶ عرضه کنه.

        حرف این بود که حال و هوا و ارزش خیلیا از بازی های ایندی از خیلی از AAA ها بیشتره.
        امیدوارم تونسته باشم منظورمو بهتون برسونم و هرگز منظورم کوبیدن هیچ کمپانی نبود و منظورم از شکست نا امید کردن طرفدارا و موفق نشدن در ارائه محتوای کافی بود

  • کسی سایت دانلود انیمه سراغ نداره؟

  • PLAYDEAD گفت:

    یه مثال ساده میزنم خدمت آقای آقابابایی در مورد مقایسه آثار مستقل با AAA…شما فرض کنید یه شخصی داخل چاه افتاده و چند نفر با طناب میخوان اونو بکشن بیرون(اشاره به آثار aaa) و با زور زیاد موفق میشن حالا اگه بجای این چند نفر یه نفر باشه(اشاره به آثار مستقل) و بخواد اون شخص رو از چاه بکشه بیرون زورش نمیرسه پس مجبوره از مغزش بیشتر استفاده کنه و یه قرقره(خلاقیت) بسازه تا بتونه اون شخص رو بیاره بیرون…دقیقا تفاوت آثار مستقل با AAA تو همینه که سازنده با قدرت مغز و خلاقیتش متای بالای ۹۰ میگیره ولی یه بازی AAA با زورش(چه مالی چه نفری) اون متا رو میگیره وقتی اینساید میاد با کمترین موسیقی و دیالوگ و شخصیت پردازی و گرافیک ۲ و نیم بعدی اون اتمسفر رو خلق میکنه که تا مدت ها تو ذهن میمونه و مو به تن آدم سیخ میکنه حقشه متای بالای نود بگیره اون بازی aaa هم که با تیم انیمیشن و گرافیک و موسیقی و صداگذاری قوی میاد اتمسفر خوب خلق میکنه هم حقشه متای بالای نود بگیره وقتی اینساید میاد بدون حتی یه دیالوگ و کات سین این همه پیام به مخاطب میرسونه حقشه متای بالای نود بگیره اون بازی هم که با کلی کات سین و بازیگر هالیوودی و…میاد پیامشو خوب میرسونه حقشه بالای نود بگیره و به همین ترتیب واسه عناصر دیگه مثل گیم پلی و… هم صدق میکنه این قضیه…حرف من اینه که هر ۲ زحمت خودشون رو میکشن یکی بیشتر فکری یکی دیگه هم مالی و نفری و قطعا همونقدر که دیدن گرافیک بالا لذت بخشه تو یه بازی دیدن نبوغ و خلاقیت و لول دیزاین لذت بخشه همونقدر که وقتی میبینی روی یه بازی ۳۰۰۰ نفر با بودجه بسیار بالا کار کردن کیف میکنی همونقدرم وقتی میبینی یه تیم ۱۰ نفره با بودجه حداقل یه شاهکار میسازن لذت میبری و هیچ کدوم رو نمیشه برتر از اون یکی دونست فقط سلیقه اینجا مطرحه و دیگر هیچ…

  • کاملا درسته.
    نظر من هم همین بوده همیشه هر چقدر اسم افراد بزرگ و استودیو های بزرگ بیاد وسط توقعات بیشتر میشه نه تنها برای منتقد بلکه برای طرفدار های دوآتیشه و جامعه بازی باز هم همینطوره.
    مثالش رو هم تو همین متا های اخیر دیدیم جدیدا.

  • Morimf گفت:

    تو این وضعیت دوستان یه بازی بهم معرفی کنید شاید یکم حالمون خوب بشه و این شرایط کمتر فشار بیاره
    بازیه جهان باز و نقش افرینی خوب چی پیشنهاد میکنین؟
    بهترین بازیای عمرم تا امروز ویچر ۳ و اساسین اودیسی

    • Psychedoom گفت:

      nier automata -vampire the masquerade : bloodlines – witcher 2 – witcher 1 – legend of zelda breath of the wild – deus ex – pillars of eternity – tyranny – south park : stick of the truth – mass effect series – dragon age – starwars : knights of the old republic – ni no kuni series – tales series – persona 5 – horizon : zero dawn – astral chain – Fallout new vegas – Divinity original sin
      همه از دم عالی اند و تجربشون واجبه ولی از این بین هرچند انتخاب سخته ولی New Vegas تجربه عجیب و تکرارنشدنیه . ویچر هم حتما قسمت دوم رو بازی کن که بی شک ازنظر داستانی قویترین قسمت سه گانه است البته من پلتفرمت رو نمیدونم برای همین درهم برهم گفتم

        • Psychedoom گفت:

          والا فالوت ۴ یک پسرفت بود نسبت به نسخه ها قدیمی. خیلی از المان ها نقش آفرینی تضعیف شدن سیستم دیالوگ بازی کلا قصابی شد داستان بی نهایت بی سر و ته بود که ازش میلیون ها meme دراومد ولی خب کلا بازی سرگرم کننده ای بود اگه فالوت میخوای صددرصد New Vegas بهترین فالوت مدرن است اصلا قابل مقایسه با فالوت ۴ نیست یک سر و گردن چه عرض کنم اندازه قد شش تا والیبالیست بالاتره. فالوت ۳ هم باز خیلی از ۴ بهتره ولی به دلایل متعددی که از حوصله کامنت خارجه New Vegas با فاصله خیلی بهتره احیانا اگه هنوز اسکایربم و ابلیوین هم بازی نکردی بازی کن. Pillars of eternity هم حتما بازی کن اگه چیز جدیدتری از نبوغ obsidian میخوای. اگه pc قوی داری حتما با امولاتور زلدا رو بازی کن.از این نسل بازی ها AAA بجز ویچر، پرسوناو نیر اتوماتا و هورایزن بی نهایت rpgهای عالی بودن. کلا اگه تازه واردی خوشحال باش که هنوز ده ها کلاسیک هست بازی نکردی و تا سالها سرگرمی اونم با باکیفیت ترین rpg های تاریخ

          • 2K.Firaxis گفت:

            فال اوت ۴ از نظر نرتیو و پیشبرد داستانیش نمیشه با نیو وگاس مقایسه کرد درست، اما از نظر المان های آر پی جی با توجه به وسعتی که به گیم پلی و سیستم لولینگ داده شده خیلی راحت میتونم بگم قویتره، همچنین اگر مین استوری متوسطش رو کنار بزاریم یه چندتا ساید کوئست رشته ای خیلی باحال داره مثلا یکیش که به شخصه هیچوقت یادم نمیره و خیلی خوب بود ماجرای خانواده Cabot بود که خیلی حال کردم تهش یه ارتیفکت خفن هم میداد بسته به نوع انتخاب هات Lorenzo’s Artifact Gun اگه اشتباه نکنم حریفایی که رد رزیستنس نداشتن رو تیکه پاره میکرد. از حرف اصلیم دور نشم. آبسیدین توی ساخت RPG مهارت داره و معجزه میکنه توش شکی نیست اما جادوی BGS از فال اوت ۳ به بعدیش هم انتقال پیدا کرد، همراه ها خیلی بهتر و عمیقتر بودن میم ها به کنار، سیستم Luck هم خیلی خوب بود. حیف که بوی پول سر ۷۶ اون جادوی rpg ساختن رو از بستزدا گرفت، امیدوارم استارفیلد بهتر بشه… شاید یکسالی بشه اینجا کامنت ندادم ما بحث فال اوت میبینم مقاومت سخته 🙂

            • Psychedoom گفت:

              Perk هارو قلع و قمع کردن آزادی عمل شدیدا کاهش پیدا کرده و اصلا بازی نمیزاره خیلی شخصیت‌ها رو بکشی. سیستم دیالوگ ها هم که خلاصه شده در yes, no, I don’t know. تاثیر نتیجه کوئست ها روی روند کلی داستان بسیار محدوده و داستان بازی به شکل عجیبی پر از اشکالات متعدده و حتی از plothole ها بگذریم کلیت داستان شدیدا متوسطه. کلیشه ای ترین داستان ممکن با کاراکترها تک بعدی که احتمالا تمام دیالوگ هاشون رو هم یک الگوریتمی چیزی نوشته چون تک تکشون رو حداقل سی هزار بار قبل شنیدی. خیلی عذر میخوام ولی حتی جذاب ترین بخش بازی ها فالوت و الدر اسکرولز یعنی کاوش و گشت و گذار در محیط خیلی جذابیتش کاهش پیدا کرده. درمورد vault ها هم که چیزی لازم‌ نیست بگم که چقدر افت کردن ولی خب اینا هیچکدوم مهم نیست چون درعوضش تیراندازی بازی رسیده به سطح یک fps متوسط نسل هفتی 🙂 شرمنده ولی من شدیدا از فالوت ۴ گله دارم اینم از علاقم به این دنیاست نه تنفر

              • saeedgreat گفت:

                تو سایتای ایرانی بر خلاف سایتای خارجی کم دیدم کسی هم نظرم باشه در مورد فال اوت ۴٫ واقعا نابود بود در مقایسه با نسخه های قبل مخصوصا نیووگاس. چه از نظر داستانی چه نقش افرینی.با بازی هاییم که معرفی کردی معلومه نقش افرینی باز واقعی هستی بازی dragon age هم به نظرم بعد اوریجینز قابل توصیه نیست اینکوییزیشن مثل فال اوت ۴ واسم ناامید کننده بود. نقش افرینیش بد نبود ولی کوئستاش اصلا خلاقیت نداشتن.outer worlds هم از ابسیدین خیلی خوبه نقش افرینیش به نظرم.فقط ای کاش بزرگتر بود وسعتش.

              • 2K.Firaxis گفت:

                نظرت محترمه دوست عزیز ولی خب من مخالفم اکسپلوریشن برای من به شخصه خیلی جذاب بود سیستم انتخاب دیالوگ رو میشد بهتر طراحی کنن این شکی توش نیست اما خب این کار رو بخاطر یوزرفرندلی کردن اینترفیس کلی بازی انجام دادن. یه سری پلات هول کوچیک هستش اما به نظرم اصلا اکسپرینس بریک نداره برای جذابتر شدن روند کلی گذاشته شده. سیستم شوتینگ و وتس هم همونیه که بوده حقیقتش منم از اینکه پیشرفت خاصی نداشته گلایه داشتم اما خب نهایتا بعد ساعت و ساعت ها بازی و گشت گذار اهمیتش و اون حس بدی که بهش داشتم کمتر شد من با ورکشاپ بازی خیلی حال کردم که جالب بود مخصوصا با یه سری ماد جالب مثل sim و settler overhaul که جالبترم شد.
                از این بگذریم یکی از نقاط اصلی پیشرفت فال اوت چهار همین جذابیت فالوور ها بود من اصلا با شخصیتای سه حال نکردم، نیو وگاس بهتر بود اما چهار از اونم بهتره. بجز دنس که اون یه خامی عجیبی داره و کلی پلات هول هم مربوط به همین میشه…
                قبلا هم اشاره کردم ارتیفکت ها و به اصطلاح اون سلاح های یونیک بازی هم خیلی بهتر شده بود چیزایی که من دو سه سال بعد از اخرین تجربم هنوز یادمه
                Experiment 18-A, JunkJet و …
                بازم میگم هرکس نظرات خودشو داره نظر شما هم محترمه، صحبتا صرفا جهت تبادل نظر و تجربه های شخصیه

      • 13eauty گفت:

        چه عجیب یکیو دیدم نیر اتوماتا رو پیشنهاد بده.منم که به هرکی میگم بازیش کن میگه حال نمیده 😐 خدایی بازی به این متفاوتی به این عمیق بودن و روایت قشنگ داستاناش چرا نباید خوششون بیاد؟ نمیدونم !!

        • Psychedoom گفت:

          من خودم اول روی پی سی چندساعتی بازی کردم و واقعا لذت نبردم با وجود مشکلات فنی متعدد، بهینه سازی ضعیف و کنترل افتضاح. بازی روی کیبورد که غیرممکنه یادمه حتی چندتا کلید اساسی حتی روی پی سی تعریف هم نشده بود . حتی بازی بدون ماد تمام صفحه هم نمی‌شه و اپشن ها گرافیکی بسیار محدوده ولی خب بعدا روی کنسول بازی کردم و عاشقش شدم. مشکل اکثریت افراد در ایران همین مسائل است و نه خود بازی هرکس که هم کنسول داره هم پی سی صددرصد روی کنسول بگیره روی پی سی هم حتما با دسته حرفه ای بازی بسه و نسخه اورجینال تهیه بشه تا حداقل بعصی مشکلات با مادهایی که روی ورکشاپ استیم است رفع بشه (مثل ماد تمام صفحه و مادی که میزاره Global illumination رو خاموش کرد که راحت بیست فریم اضافه میشه)

      • sarafraz گفت:

        واقعا مرسی لیستت خیلی به دردم خورد من خودم خیلی تنوع طلب نبودم و بیشترین گیمایی که پلی دادم همون ویچر و نیووگاس بوده که هرکدومو نزدیک ۱۰۰۰ ساعتی پلی دادم و البته فالوت ۳وچهار و حتی ۷۶ رو هم بالای ۵۰۰ ساعت ولی با این لیستی که دادی تشویق شدم برم تو کار یه rpg جدید
        البته من خودم خیلی با نقش آفرینی شرقی حال نمیکنم پیشنهادی واس منی که پدر فالوتو‌ ویچرو درآوردم نداری؟

        • Psychedoom گفت:

          والا دست روی هرکدوم ‌‌بزاری طلاست. درمورد شرقی ها هم همه همینو میگن تا قبل اینکه تجربشون کنند. ولی چون پی سی گیمری و از بازی ها ابسیدین لذت میبری , pillars of eternity و tyranny و South park رو بازی کن. بازی ها قدیمی تر bioware و Bethesda هم همینطور. درکل انتخاب سخته اینا هرکدوم اتفاقی هم انتخاب کنی پشیمون نمیشی

    • Ali گفت:

      اساسین کرید اودیسی بهترین بازی عمرت بوده؟!!
      فک کنم زیاد بازی نکردی تا حالا!

      اگه ps4 داری هورایزن رو هم بازی کن احتمالا نزدیک باشه به سلیقت…

      • Morimf گفت:

        کنسول ندارم ولی تقریبا هر بازی که واسه pc اومده رو بازی کردم
        سلیقه ام جوریه که بازیای اوپن ورلد نقش افرینی بیشتر بهم میچسبه
        به بازیای ریسینگ و شوتر و…..زیاد علاقه ای ندارم

        • saeedgreat گفت:

          منم اودیسی رو خیلی دوست داشتم .هورایزن هرچقد از نظر اکشن و گیم پلی خوب باشه طبق سلیقت نقش افرینیش جالب نیست اصلا.ولی امتحان کنی بد نیست.سری mass effect از واجباته نقش افرینی بازاس..outer worlds رو امتحان کن جدید اومده نقش افرینیش هم بالاس.ویچر دو رو حتما بازی کن اگه از شماره سوم خوشت اومده.داستانش حتی جذاب ترم هست به نظرم.

          • Morimf گفت:

            تشکر بابت راهنمایی.
            اگه از ویچر ۳ خوشم اومد؟؟؟؟؟!!!!!!!
            ویچر ۳ بهترین بازیه عمرم بود و تنها بازی ای که بیشتر از ۳۰۰ ساعت بازی کردم

            • saeedgreat گفت:

              میدونم داداش بالا گفتی.ویچر سه جزو پنج تا بازی برتر عمرمه همه ی دی ال سی ها و هرچی ماموریت داشت به اتمام رسوندم و بسی لذت بردم.من خودم بعد شماره سوم و دی ال سی ها به ترتیب نسخه یک و رو بازی کردم.خیلی لذت بخش بودش مخصوصا خیلی شخصیتای شماره سوم رو میبینی و یا بهشون اشاره میشه.نسخه یک ولی گیم پلیش یخورده بدقلقه که بقیه چیزا جبرانش میکنه.

    • داداش اگه منظورت اینه که سبک RPG دوست داری آره ویچر ۳ میشه و اساسین ولی اول ویچر ۳٫
      اما اگه داری میگی بین همه بازیها بهتره بشینی یکم بیشتر بازی کنی.
      حالا کاری ندارم.
      تو سبک ار پی جی پیشنهاد میکنم fallout و
      the other worlds
      رو حتما تجربه کن و اگه حوصله داری اسکایریم رو بازی کن این پیشنهاد من تو سبک RPG هست :blush:

  • sarafraz گفت:

    دوستان انقدر بی اینترنتی زده به سرم که منی که اخرین انیمه ای که دیدم sprited away بوده میخوام بشینم انیمه ببینم
    کسی سایت خوب با آرشیو قوی واسه تازه کاری مثل من تو انیمه سراغ داره؟
    اگه آره بگین لطفا ممنون میشم

  • AXEL STONE گفت:

    🙂 بسیار ممنون از آقای آقابابایی بزرگ شرمنده حس کامت گذاشتن همراه با تعریف و توضیح کردن نیست! یعنی هر چی فکره از کله پریده. شما شرمنده نباشید آقای آقابابایی انشاالله تک دشمن ما حسنی شرمنده باشه که داره با این کارش به این شکلی بودن ماها توهین میکنه البته نه با زبان خودش بلکه با زبان بعضی از دیگر مردم مخالف (اگر هم تایید نکنید اشکالی نداره همین که بخونید کافیه) امیدوارم اوقات خوبی رو داشته باشید

  • peen گفت:

    تشکر بابت مقاله عالی عالی مثل همیشه
    من موندم یه گیمر تو این کشور چقدر دیگه باید سختی بکشه گرونی دلار پول بی ارزش قطعی اینترنت ………………

  • Heydar M-A گفت:

    مرسی آقا سعید بابت مقاله
    درسته که هم بازی های بزرگ و بازی های مستقل و کوچکتر جنبه سرگرمی دارن ولی برای کسایی مثل من که با گیم بزرگ شدیم و زندگی کردیم اینساید یا سلست جدای از شاهکار بودنشان بیشتر یه زنگ تفریحه ولی ویچر یا گاد بخشی از شخصیت و زندگی ماست
    من به شخصه سالی یک بار ویچر۳ رو کامل تموم میکنم و اگه به هر دلیلی نتونم اینکارو کنم احساس میکنم چیزی ازم کم شده

  • TzzzT23 گفت:

    بازی star wars jedi fallen کرک شده میتونید از p30download دانلود کنید نسخه codex رو , من که سیستمم نمیکشه بازی رو روی ps4 دیجیتالی خریدم نمیتونم دانلود کنم حتی.

  • mamadii گفت:

    حالا ک صحبت از بودجه کم شد تو این بی اینترنتی یا بازی war of mind افتادم تو این فضای خفناک کشور میچسبه

  • DoomGuy گفت:

    “یعنی فروش بالا که این فروش بالا در سال های اخیر مستقیما به نمرات و نقدها و امتیاز متای بازی گره خورده است.” این واقعا غلطه بازیای هنری اکثرا متاهای خوبی میگیرن ولی فروششون کمتر میشه اگه به فروش بازیا نگاه کنین قشنگ معلومه که متا ربط خاصی به فروش نداره:
    mafia 3 پرفروش ترین بازیه ۲kه یعنی از bioshockها(که خودم عاشقشونم) و mafia1 و ۲ بیشتر فروخته
    days gone از god of war و uncharted و last of us بیشتر فروخته
    mass effect andromeda پرفروش ترین mass effectه
    و call of duty هر سال تو ۳تا پرفروش ترین
    تینکه چه بازیی موفقه به خیلی چیزا ربط داره

  • zitto_player گفت:

    شرمنده بابت اسپم :))))
    ————————————————–
    دوستان یه سوال
    الان که اینترنت بین الملل قطعه پس عملا کسی نمیتونه ازش استفاده کنه و حجم مصرفی اینترنت برای تمام سایت هایی که الان باز میشن باید با تعرفه اینترنت داخلی (هر ۴ گیگ ۱ گیگ) حساب بشن ! مثل دانلود ها و دی ال فاکس !
    وقتی دسترسی به اینترنت بین الملل ممکن نیست پس کم شدن حجم اینترنت با تعرفه بین الملل هم نباید ممکن باشه ! نظرتون چیه ؟ ?:-)

  • M.Mokabber گفت:

    اقا سعید من خیلی وقته مقاله های شما را میخونم هم قلم خوبی دارید و هم در قضاوت یا بهتر بگم نقد منصف هستید و یه تشکر ویژه هم از شما و سایت خوب گیمفا توی این وضعیت بی اینترنتی کشور دلمون به شما خوشه موفق باشید…..

  • Arash گفت:

    دوستان شایعاتی شنیدم که دیگه نت وصل نمیکنن یعنی همون اینترنت ملی رو میخان اجرایی کنن. چه کنیم؟

    • اینترنت ملی به هیچ وجه استفاده نکنید تا مجبور شن بیارنش میدونی که با این کار درآمد اپراتور ها به شدت ضربه میخوره الان اگر دقت کنی اپراتور ها دارن پیامی را با مضمون استفاده از ترافیک داخلی میدن اصلا استفاده نکنید بعدشم از لحاظ بین‌المللی حق حذف اینترنت بین‌المللی را ندارن اگر هم اینترنت ملی اجرایی بشه باید در کنار اینترنت بین‌المللی باشه من که خودم به هیچ وجه از اینترنت ملی استفاده نخواهم کرد چون کاربردی هم برای ما گیمرا و بچه های نسل جدید نداره

      • Arash گفت:

        داداش چکار کنیم دیگه امروز ناچارا واقعا سروش نصب کردم کارم لنگ بود این ناکسا هر فیلمی دلشون میخاد دارن سرمون در میارن. یه هفتس کنسولمو روشن نکردم یعنی هیچکار نمتونن بکنم باهاش درد داریم واقعا

    • Old_Gamers گفت:

      خود وزیر ارتباطات گفت ما اصلا چیزی بنام اینترنت ملی نداریم .

  • kamyyy گفت:

    سلام . درایو C ویندوز ۷ من الکی ۵۰ گیگ اضافه پر شده . کسی می دونه چه فایلی باید پاک کنم ؟؟ رم من ۳۲ هست و یک فایل موقت حجیم بوجود آورده ولی نمی دونم کدوم فایل هستش

  • khofi گفت:

    سلام دوستان
    سایتی میشناسید تو این وضعیت نت بشه ازش Trainer برای بازیام بگیرم ؟
    یا راه حلی برای نت که بشه دسترسی به آیپی های خارجی داشت

  • بیچاره ما گیمر های بدبخت .تو کل جهان جز کره شمالی چنین چیزی ندیدم.بنزین کم بود نت هم اضافه شد:-( 🙁

  • Milidante گفت:

    خوبه اینا یه جورى حرف دلم بود. جناب آقابابایى من چند بار از نمرات شما انتقاد کردم و گفتم که خواهشا با آغوش باز به بازیا نمره ندین. همونطور که اگه به یه بازى کمتر از حقش نمره بدین نامردیه اگه به یه بازى بیشتر از حقش نمره بدین هم در حق بازیهاى دیگه نامردیه. شما به عنوان منتقد وظیفه ى سنگینى رو دوشت هست به عنوان منتقد پر مخاطب ترین رسانه ى گیمینگ داخلى.

  • hadibi گفت:

    سلام به همه گیمرا ، مژدگونی بدین اینترنت وصل شد

  • persian cat گفت:

    چطور من بعد از ۵ روز فهمیدم گیمفا بازه؟؟؟
    ادعا باهوشی مم میشه…

  • tlou 2 گفت:

    سلام میگن وصل شده ولی برای من که قطعه هنوز
    لینک خبر : http://etedaal.ir/fa/news/230258/اتصال-به-اینترنت-دوباره-برقرار-شد

  • Rich Man گفت:

    بسیار بسیار از شما و تیم برجسته ی گیم فا که قادره مخاطبین و دوستداران گیم رو حتی در فضایی که بر اساس قوانین جنگل وضع شده ، راضی و خشنود نگه داره سپاس گذاریم .
    این نوع اراده و اشتیاق شما چیزی از تحسین کمپانی هایی که در این مقاله نام بردید نداره . :yes: :yes: :yes:

  • Ali گفت:

    بحث انتظار بالا یا مهر و محبت منتقد نیست آقای آقابابایی
    بازی های مستقل در مقیاس و چهارچوب خودشون و بازی های AAA هم در مقیاس و چهارچوب خودشون نقد و بررسی میشن
    همین..

  • Tahasedroya گفت:

    ممنون آقا سعید که حتی در این زمان که اینترنت دارای مشکل شده و آپدیت سایت هم سخته بازم به فکر ما خواننده ها و طرفداران گیمفا بودی واقعا دمت گرم آقا سعید با تشکر فراوان✌❤

  • Old_Gamers گفت:

    سلام . خسته نباشید . ممنون بابت موضوع جالبی که عنوان کردید . نظر شخصی من این هستش که بازیهای مستقل کوچک و کم خرج که با خلاقیت بالای خود نظر منتقدان رو جلب میکنن و متای بالا میگیرن به هیچ وجه نمیتونن در کنار عناوین پر خرج و طولانی که همون نمره و یا نزدیکش رو گرفتن قرار بگیرن . چون از نظر من این عناوین خیلی چیزها رو کم دارن . مثل گرافیک . داستان عمیق و گسترده . گیم پلی طولانی و متنوع و غیره . اکثرا در اوج خلاقیت و زیبایی بازیهای بسیار کوتاهی هستن و اکثرا گیم پلی محور میباشن و کلا تک بعدی هستن مثل لیمبو و یا اینساید که جز معما با هیچ چیز دیگه طرف نیستیم و در کنارش داستان مبهمی هم هست . اینکه نمره متای این دو باید برابر باشه یا نه وافعا نمیدونم ولی اینطور میشه قضاوت کرد که خلاقیت تو بازیهای مستقل و کوچک اونقدر به چشم منتقدان میاد که تمام نمره رو به خلاقیت اختصاص میدن و بقیه موارد رو کمرنگ و بی اهمیت میبینن . هر چقدر سلسته و یا اینساید خلاق و جالب باشن باز نمیتونن اتمسفری که مثلا بلاد بورن یا دارک سولز داره رو ایجاد کنن و اون اتمسفر تاثیر عجیبی تو ذهن گیمر میزاره که باعث میشه بازی جاودانه بشه براش حالا مبارزات و گیم پلی بماند .

  • Old_Gamers گفت:

    شاید اصلا بهتر باشه بازیها دسته بندی بشن مثل سینما . مثلا جوایز فیلمهای سینمایی از فیلمهای مستقل جدا هستش . یا فیلم کوتاه جایزه مختص خودش رو داره و با بقیه فیلمها مقایسه نمیشه و با فیلمهای کوتاه مقایسه میشه . شاید تو بازیها هم بهتره جوایز و نمرات رو جدا در نظر بگیرن و متای بازی مستقل با متای بازی پرخرج اصلا قابل قیاس نباشه و توی اشل خودش مقایسه بشه . الان یک مساله دیگه هم هست و اون کوچکی و تعداد نفرات و هزینه استدیو سازنده هستش که ایا باید در نمره دهی در نظر گرفته بشه یا نه و فقط خروجی کار رو ببینن . مثلا یه بازی در حد لیمبو بیاد و بگن اینو یک نفر ساخته در مدت مثلا کوتاه به اون چه نمره ایی واقعا باید داد ؟؟

  • hossian گفت:

    سلام اقای اقا بابایی
    من قدیم هم چندین بار گفتم
    درست است وقتی دست به قلم میشوید از نکات ریز و درشت را مینوسید و دستتون باز هست .
    اما بخدا همین نوشته های و مقاله هایی که تایپ میکنین اگر روی تصویر و کلیپ باشن و با صدا گزاری خودتون باشند خیلی خیلی به دل مینشیند تا این که دست به قلم بشوید .
    حیف هست خدا چنین استعدادی رو به شما داده و هر مخاطببی رو جذب مقاله هاتون میکند اما سعی کنین کلیپی بدید بیرون

  • Niko 008 گفت:

    من با دوستمون old gamers موافقم .باید دسته بندی بشن بازیها.چرا باید ی بازی مستقل با بودجه اندک با بازیهای بزرگی مث رد دد و گاد و اساسین مقایسه بشن و تو ی رده واسه جایزه قرار بدن.درسته در فروش بازیهای مستقل یک درست به فروش بازیهای بزرگ نمیرسن باید تفکیک بشن

  • UgySoulReaver گفت:

    با سلام و دورد خدمت همه دوستان اصلا ربطی نداره که چقدر برای یه گیم هزینه بشه تا یک بازی خوبی در بیاد یا نیاد … مهم این هستش که دولاپر چقدر وقت بذاره و چقدر بازیش بزاش مهم باشه و فقط به تجاری شدن اون فکر نکنه ….

    بازی های ایندی درسته که کم حجم و کوچک هستند ولی ساخت بعضی اونها زحماتی خیلی بیشتر از بازی هایی مثل کال اف دیوتی و اسسینز کیرید کشیده شده …

    من پشنهاد میکنم که مستند Indie Game : The Movie رو نگاه کنید تا ببینید چقدر برای بازی های ایندی زحمت کشیده میشه و چقدر زمان میبره تا یه تیم دو نفره یک بازی عالی مثل Super Meat Boy رو خلق کنه .. یا تیم یک نفره برای بازی Braid
    یا بازی بسیار خلاقانه FEZ

    کی گفته اینا بازی هایی هستند که چون کوچک هستند بهشون راحت تر گرفته میشه و زحمت کمتری براشون کشیده میشه ؟؟؟

    لیستی که براتون تو کامنت بعدی میذارم اینجا ، گوشه ی کوچکی از گیم های بینظیره ای هستش که اگه این ها نبودن من کلا صعنت گیم رو بعد از سی و پنج سال گیمیری میذاشتم کنار تو این بازار منحرف تجاریه خسته کننده که همه به فکر ساختن بازی های بی محتوا و تکراری و خسته کننده و سر گرم کردن مردم با کشتن هم دیگه تو قسمت انلاین هستند

    بعد بازی مثل God Of War ریبوت میاد میشه بازیه سال
    بازی که اصلا حتی ثبات سبک هم نداره از هر سبک یه چیزی برداشته و یک اشه رشته ی بی محتوای گیمی درست کرده و میشه بازیه سال ….
    با اینکه اصلا طرفدار کارهای راک استار گیمز نیستم ولی بازی سال رو حق RED DEAD 2 میدونستم چون در کار درست بودن این شرکت حرفی ندارم ولی از سبک بازی سازی این شرکت لذت نمیبرم و چون یک چیز کاملا هم سلیقه ای هستش این امر … که البته الان همه متعصبان و گیمر های نسل جدید میان و اعتراض میکنن که چرا در مورد گاد اف وار نظر بی ربط میدی که البته مشکلی هم نیست و اصلا مهم هم نیست اینا هر چی اشغال انلاین و بتل رویال به خوردشون دادن بازی کردن و سری بازی هایی که هر سال یک نسخه براشون تولید میشه مثل اسسینز کرید و ……………. کلا من بحثی با این افراد هم ندارم
    و خلاصه بر میگردیم به بحث اصلی و ..

    من به عنوان یه اولد اسکوول گیمر بازی های ایندی رو به اکثر بازی های AAA و شوتر انلاین ترجیح میدم
    و بازی های ایندی رو بازی های کوچک نمیشمارم چون حقیقتا محتوای اونها خیلی بیشتر از محتوای بازی های AAA هستش
    خیلی هم کم پیش اومد بازی های شاهکارها و بهتر هست یگیم بازی های ماندگار مثل سه گانه ریبوت TOMB RAIDER ها
    و BloodBorne ….NioH …Metro …
    Detroit : Become Human …
    Death Stranding …Witcher 3 …
    Halo 5 … Quantum Break ..Infamous ..DMC 5 .. Sekiro ..Shadow Of The Colossus ((Remake )).. Last Guardian … Nier …MK11 …
    و چند بازیه دیگه که از طرف شرکت های بزرگ به عنوان بازی های بزرگ و AAA ساخته بشن و واقعا خوب باشن

    خیلی کم پیش اومد

  • UgySoulReaver گفت:

    این هم لیست خیلی کوچکی از بازی های ایندی و کوچک که به همه دوستان پیشنهاد میکنم حتما تجربشون کنن

    Inside
    Deadlight
    This War Of Mine
    White Night
    Black : The Fall
    The Fall Episode Chapter 1 2
    The Swapper
    ADR1FT
    Slain : Back From Hell
    Moss (VR)
    RiME
    Never Alone
    Transistor
    Soma
    Abzu
    Oxenfree
    GravityRush 1 2
    Here They Lie
    Typoman
    Hidden Agenda
    Armikrog
    The Bridge
    Impact Winter
    ORI
    Unravel 1 2
    Orphan

    • soorena505 گفت:

      با دیدگاه و پیام قبلیت موافقم داداش فقط تو این لیست بقل never alone بازی brothers: a tale of two son را جا انداختی یا اگه بازیش نکردی حتما حتما بازیش کن.

      • UgySoulReaver گفت:

        دورد بر شما … Brothers هم واقعا گیم خوبی بود نسل قبل بازی کردم
        لیستی که درست کردم بیشتر سعی کردم بازی های نسل جدید رو توش بیارم
        ولی از توجه شما دوست عزیز هم خیلی متشکرم
        خوشحالم کسانی هستند که هنوز گیم های خوب رو بازی میکنن گیم هایی که خیلی کم رنگ هستند ولی در باطن گیم های بسیار پر محتوا و زیبایی هستند

        حقیقت من فقط ۵۰۰ گیگ بازی ایندی روی Xbox 360 بازی کردم حدود ۳۰۰ ۴۰۰ تا بازی میشه و واقعا ارزش بازی کردن رو داشتند حالا عناوین روی PS3 و Xbox One و PS4 و PC که بماند

        مثل :
        Lara Croft and the Guardian of Light
        War Of The Worlds
        Shadow Complex
        Braid
        I AM ALIVE
        Bastion
        Mark Of The Ninja
        Dust
        The Dishwasher: Dead Samurai
        The Dishwasher : Vampire Smile
        Puddle
        Shank 1 2
        Fez
        Limbo
        Child OF Light
        Insanely Twisted Shadow Planet
        State Of Decay
        Bloodforge
        Valiant Hearts
        اینا انقدر گیم های خوبی بودن که هنوز تو یادم موندن
        و خیلی جالبه که اینا همون بازی های کوچک هستن که خیلی ها اینا رو اصلا به حساب نمیارن

  • اینترنت کوفتی کی وصل میشه :reallyangry: :-((

  • XpBs14 گفت:

    سلام
    ببخشید بابت اسپم
    من الان XONE دارم :sick: :sick: :sick: :sick: که افتضاح بدم اومد ازش
    بنظرتون الان ps4 بگیرم یا سال دیگه ps5
    ps5 آخه باید بزور پول خودشو جور کنم میترسم قیمت بازیاش سرویسم کنه

    • UgySoulReaver گفت:

      دورد … شما PS4 رو بگیر چون کلی بازی خوب انجام نشده داری .. و خیالت هم راحت تا چندین سال سرت گرم خواهد بود با کنسولت .. ترجیحا هم اگه میتونی PS Pro بگیر که برای بازی های اینده از نظر پرفورمنس جوابگوت باشه … درسته مقداری گرون تره ولی ارزشش رو داره .. من اخیرا خودم یه پرو هم گرفتم و دیدم واقعا ارزشش رو داره

      • XpBs14 گفت:

        آخه الان مثلا ایکس باکس ۳۶۰ تا ۲ سال پیش پشتیبانی میشد ولی بازم هیچکی بازی نمیکرد
        میترسم ps4ام اینطوری شه
        یعنی مثلا تا ۲۰۲۱ پشتیبانی شه ولی اونموقع سروراش خلوت باشن
        و اینکه با وضع دلار مطمئنا ps5 گرون تر میشه بعدا نمیشه بخرمش 🙁

    • mamad1166 گفت:

      به نظرم کلا کنسول نگیر تو از کنسول بدت میاد !!!!!! چون ps4 هم همینه مگر اینکه کلا از هیچ بازی خوشت نمیاد فقط دوست داری گاد اف وار و آنچارتد بازی کنی !!! در این صورت بله ps4 بگیر ایکس باکس این دو بازی رو نداره !!!

  • maximus1370 گفت:

    با تشکر از اقا سعید گل که همچین موضوع جالبی رو بررسی کردن. مشکلی که بیشتر احساس میشه اینه که سازندگان بخصوص شرکت های بزرگ ریسک نوآوری رو نمی پذیرن و فرد نوآور رو به دلیل صلاح شرکت سرکوب می کنن. در شرکت های کوچک تر فاصله بین کارمندان کم هست و ایده ها راحت تر اجرایی و آزمایش میشن.این موضوع فقط مربوط به صنعت بازی نمی شه بلکه صنایع دیگه مثل فیلم سازی هم با این مشکل روبرو هستن. دیگه مثل قبل فیلم های مفهومی رو نمی بینیم بلکه فیلم های پر زرق و برق ساخته میشه تا موفقیت بازگشت سرمایه تضمین بشه.تا ترس از خلاقیت و تغییر هست چیز جدیدی خلق نمیشه.برای مثال بازی ترمیناتور متای پایینی گرفت ولی از کجا معلوم شاید راه بازی های دیگه رو هموار کرد تا اونا اشتباه این بازی رو تکرار نکنن .تا خلاقیت نباشه تجربه ایجاد نمیشه و تا تجربه و تغییر ایجاد نشه موفقیت بدست نمیاد.همراه با تغییر دنیا باید تغییر کرد وگرنه شکست حتمیه. شاید موفقیتی با دوباره انجام دادن کاری حاصل بشه ولی مطمئنا موقتیه. :peace:

  • XpBs14 گفت:

    اهههههههه
    میخوام ایکس باکس وانمو بف.روشم
    هیچ سایتی بجز دیوار و شیپور پیدا نمیکنم
    این دوتا ام مفت نمی ارزن
    حالا بنظرتون چند بدم؟؟؟
    xbox one
    ۵۰۰ گیگ
    ۲ دسته
    با کینکت
    با ۴ تا باتری شارژی
    با شارژر باتری
    با ۲ تا اکانت
    ۱۲ تا بازی(اورجینال)
    ۱۵۰ تا بازیم فقط نصب میخواد همشون هست(اورجینال)
    ?:-)

بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا
بر عکس شدن یک قانون نانوشته؟ | بودجه بیشتر، موفقیت سخت تر؟! - گیمفا