یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

 Bandai Namco یک شرکت بسیار خوشنام و با اصالت است که شاید نامش به اندازه شرکت هایی مثل یوبیسافت و الکترونیک آرتز و … مدام شنیده نشود، اما در قلب تمامی بازیبازان دنیا جای دارد و هر بازیبازی بالاخره با یکی دو بازی این کمپانی خاطرات بی نظیری دارد و تنوع سبک فرنچایزهای مختلف آن، باعث شده است تا همه بازیبازان در دنیا با نام Bandai Namco Entertainment آشنا باشند و همیشه از آن به عنوان یک کمپانی محبوب و دوست داشتنی یاد کنند. از بازی های بر پایه انیمه گرفته تا ترسناک و پلتفرمر و نقش آفرینی ژاپنی و غربی و ریسینگ و فایتینگ و آرکید و شبیه ساز و … همه و همه در لیست بازی های Bandai Namco Entertainment به چشم می خورند، آن هم با کیفیت های بسیار بالا. مگر بازی مبارزه ای بهتر از تکن ۳ داریم؟ مگر بازی هاردکور نقش آفرینی غربی بهتر از دارک سولز داریم؟ مگر پراجکت کارز یک ریسینگ فوق العاده نیست؟ در واقع تنوع بالای بازی های این کمپانی باعث شده تا هر گیمری به سمت بازی های آن بیاید و همیشه از Bandai Namco Entertainment به عنوان یک کمپانی ریسک پذیر که در تمامی سبک ها، سازندگان را حمایت می کند، نام برده شود. شرکتی که حدود ۶۲ سال، یعنی از سال ۱۹۵۵ مشغول فعالیت است و البته در طول زمان نام آن تغییراتی کرده است که بزرگترین این تغییرات، تبدیل نام Namco به Bandai Namco Entertainment بوده است.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

God Eater 3 یک بازی تقریبا خاص در سبک نقش آفرینی است که جامعه هدف خود را به خوبی مشخص کرده است و به دنبال جذب کل بازیبازان در دنیا نیست بلکه مخاطبین خاصی را هدف گرفته است که برای آنها کیفیتی عالی را عرضه کند.

این کمپانی در ژانر “اکشن نقش آفرینی بر پایه هیولاکشی” نیز یک فرنچایز محبوب دارد که محبوبیت آن باعث شده است غالبا شاهد انتشار نسخه های غربی َآن نیز باشیم. این فرنچایز که در این مطلب قصد داریم به بررسی جدیدترین بازی آن بپردازیم God Eater نام دارد و در مقاله امروز، صحبت از بازی God Eater 3 است. عنوان God Eater 3 که به مانند همیشه یک بازی اکشن نقش آفرینی با تکیه بر کشتن هیولاهاست، مطابق معمول توسط باندای نامکو ساخته شده و به وسیله خود این شرکت چند روز قبل و در تاریخ ۸ فبریه ۲۰۱۸ برای پلی استیشن ۴ و رایانه های شخصی منتشر گردیده است. این بازی تا این لحظه با بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان و طرفداران روبرو شده و از مجموع نقدها و نمرات خود موفق گردیده تا امتیاز متای  بالای ۷۰ را کسب نماید. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان جدید God Eater 3 بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا  اگر این بازی و این سبک، مورد علاقه تان است و تصمیم برای خرید و تجربه آن دارید بتوانید به ظور کامل با خصوصیات و ویژگی های مثبت و منفی آن آشنا شوید و آن را با معیارهایتان از یک بازی مناسب خودتان، مقایسه نمایید و تصمیم برایتان راحت تر شود. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی  God Eater 3 با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

چشاش لعنتی…. چشاش!

داستان بازی God Eater 3 به این شکل آغاز می شود که در ابتدا مشاهده می کنید شخصیتی که شما ساخته اید دارد عضو یک گروه می شود و با انجام یک سری تزریقات و عملیاتی که بر روی او انجام می شود تبدیل به یک God Eater شده و طبق گفته سربازی که بعد از انجام این کار با شما حرف می زند می فهمید که دیگر از این به بعد شما و زندگی و جانتان متعلق به این گروه و این کمپانی است. دوست شما به نام هوگو نیز در این جاست و شما به همراه هوگو و چندین نفر دیگر که برخی از آنها بچه هستند همواره در یک زندان نگه داری می شوید، مگر در زمان هایی که به ماموریت اعزام می شوید. دور دستان همه شما یک جفت دستبند است که در تمام طول روز این دو دستبند به هم چسبیده اند و دستان شما از مچ به هم بسته شده اند و فقط وقتی که به ماموریت می روید این اتصال باز می شود تا دستانتان آزاد شود، البته در این حالت هم در هر دستتان یک طرف دستبند قرار دارد که بعد از ماموریت دوباره بلافاصله این دو به هم می چسبند. اینها در واقع مانعی برای فرار شما نیز محسوب می شوند و به راحتی می توانند در صورت فرار کردن یا تخطی از دستورات شما را بکشند. در طول چند ماموریت ابتدایی بازی می فهمید که گروهی که در آن هستید بسیار ظالم و بی رحم و مروت هستند و جان و سلامتی هر کدام از شما ذره ای برایشان اهمیتی ندارد و فقط یک ایزار هستید. شما در دنیای ویران بازی به ماموریت هایی برای شکست هیولاها یا Aragami ها اعزام می شوید و بعد از انجام آنها به سلول بر می گردید.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

God Eater 3 به طور کامل ارزش خرید و تجربه کردن را داراست، اما برای چه کسانی؟ مخاطب هدف God Eater 3 شامل “دوست داران و علاقمندان بازی های اکشن نقش آفرینی در استایل مانستر هانتر، طرفداران سری God Eater و کسانی که  علاقمند به عناوین اکشن نقش آفرینی فانتزی و انیمه گونه با مبارزات هک اند اسلش و هیولاهای مخوف هستند” می باشند و این مخاطبین قطعا از تجربه God Eater 3 لذت خواهند برد.

 طی یک ماموریت و در اثر یک طوفان عظیم اتفاقاتی رخ می دهد و شما با یک گروه جدید آشنا می شوید و در ادامه با آنها در سفینه شان همراه می گردید و با آنها توافق می کنید که از این به بعد برای آنها ماموریت انجام دهید. اما خب قطعا در ادامه کار به همین سادگی نخواهد بود و اتفاقات زیادی رخ می دهند که از توضیح بیشتر آنها در این مطلب خودداری می کنیم تا داستان برای شما اسپویل نشود. باید گفت داستان بازی God Eater 3 نسبتا خوب است و قابل قبول عمل می کند اما اصلا و ابدا در سطح یک داستان فوق العاده جذاب با شخصیت هایی به یادماندنی و عالی نیست بلکه فقط این توانایی را دارد که شما را در طول بازی با خود همراه کند ولی روایت داستان در بخش هایی زیاد کند می شود و یک سری وقفه های بی دلیل در روند روایت داستان شاهد هستیم. در واقع باید گفت در بخش روایت بازی می توانست خیلی خیلی بهتر باشد و به شکل هیجان انگیزتر و با آب و تاب تری داستان بازی را برای ما تعریف کند تا کمی بیشتر به داستان بازی جذب شویم و به آن توجه کنیم (کاری که خیلی از بازی های ژاپنی به خوبی انجام می دهند). شخصیت پردازی ضعیف نیز مزید بر علت شده است  و باید گفت شخصیت های بازی چنگی به دل نمی زنند و افرادی نیستند که بخواهند در یاد شما باقی بمانند. به طور کلی در مورد مجموع و محصول نهایی “داستان و شخصیت ها و روایت” در عنوان God Eater 3 می توان گفت شاهد یک بازی متوسط و تقریبا قابل قبول هستیم که این توانایی را گاها از خود نشان می دهد که شما را به فهمیدن ادامه داستان ترغیب نماید و باعث شود تا همواره در طول پیشروی در بازی، داستان را در یک گوشه ذهنتان داشته باشید.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

کلا در بازی های ژاپنی و در بخش خلق شخصیت، با این که تعداد خیلی زیادی گزینه شخصی سازی ظاهری دارید، ولی هرگز نمی توانید یک شخصیت زشت ضیقی خلق کنید و اصلا چنین شخصیتی در بازی تعریف نشده است!! از بس که این ژاپنی ها خوشگل طراحی می کنن!

از منظر گرافیکی باید گفت God Eater 3 یک بازی زیبا و دوست داشتنی است. در این خصوص ابتدا به بحث فنی می پردازیم. God Eater 3 از لحاظ گرافیک فنی بازی کاملا با ثباتی محسوب می شود و در بازی شاهد مشکلات فنی از قبیل افت فریم و دیر لود شدن بافت ها نیستیم و به جرات می گویم بازی هیچ مشکل فنی ندارد که بتواند تجربه شما را خدشه دار نماید و با عنوانی با ثبات و پولیش شده از لحاظ فنی طرف هستیم. نورپردازی God Eater 3 نیز با توجه به سبک انیمه گونه آن مناسب به نظر می رسد و شاهد یک نورپردازی کاملا استاندارد در بازی هستیم که برای عنوانی با این ژانر و استایل گرافیکی به خوبی عمل می کند. از لحاظ طراحی هنری، God Eater 3 عنوان با کیفیتی است و طراحی دنیای ویران شده بازی و مراحل و فضاسازی در سطح بسیار قابل قبولی انجام شده است. رنگ بندی های بازی بسیار مناسب و زیبا است و استایل هنری خاص و انیمه گونه بازی که به صورت سل شید است، چشم شما را ابدا خسته نمی کند و از دیدن گرافیک بازی بدون شک لذت خواهید برد که این موضوع در تصاویری که برایتان قرار داده ام نیز تا حد زیادی مشهود است و گرافیک شارپ و زیبای God Eater 3 از نکات مثبت آن محسوب می شود.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

دور دستان همه شما یک جفت دستبند است که در تمام طول روز این دو دستبند به هم چسبیده و دستان شما به هم بسته شده اند و فقط وقتی که به ماموریت می روید این اتصال باز می شود تا دستانتان آزاد شود، البته در این حالت هم در هر دستتان یک طرف دستبند قرار دارد که بعد از ماموریت دوباره بلافاصله این دو به هم می چسبند. اینها در واقع مانعی برای فرار شما نیز محسوب می شوند و به راحتی می توانند در صورت فرار کردن یا تخطی از دستورات شما را بکشند.

 God Eater 3 با توجه به سبک گرافیکی اش و برخلاف ۹۰ درصد عناوین این روزها حجم وحشتناکی ندارد و حدودا ۱۸ گیگابایت فضا را به خود اختصاص می دهد، ولی با این وجود گرافیک جذاب و دلنشینی دارد و از لحاظ هنری و فنی قابل قبول است و کلیت گرافیک و رنگ بندی بازی حالتی انیمه ای و سل شید گونه دارد. طراحی شخصیت های اصلی بازی و همراهان شما از لحاظ ظاهری، جذاب و فوق العاده انجام شده است و هر کدام از آنها کاملا با دیگری از همه نظر تفاوت دارد و هر کدام با طراحی های خاص بازی های ژاپنی و انیمه ای خلق شده اند که قطعا برای دوستداران و طرفداران این نوع عناوین بسیار لذتبخش و دوست داشتنی هستند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که دنیای بازی تا حدودی از مشکل کم جزییات و خالی بودن رنج می برد و در صحنه های مختلف بازی، شاهد وجود محتویات و اشیا و آیتم های مختلف و .. نیستیم و دنیای آن مقداری زیادی خشک و خالی به نظر  می رسد که این مقداری از جذابیت های بصری و حتی گیم پلی آن می کاهد و جا داشت تا محتویات بیشتری را در مناطق مختلف بازی شاهد باشیم مخصوصا به این خاطر که تنوع این مراحل نیز خیلی بالا نیست و گاها پشت سر هم ۷-۸ ماموریت را در یک محیط یکسان باید انجام دهید و وقتی ماموریت تمام شد به پایگاه بر گردید و دوباره مجددا برای ماموریت بعدی به همان محل خواهید رفت! البته از نظر وسعت مراحل، God Eater 3 کیفیت خوبی دارد و شاهد مراحل و مناطقی بزرگ هستیم که اگر محتویات بیشتری نیز داشتند خیلی عالی بود. نهایتا و با یک جمع بندی در مورد بخش گرافیک بازی باید گفت God Eater 3 در زمینه بصری چه از منظر فنی و چه هنری، عنوانی مناسب و با کیفیت است و بسیار خوب عمل کرده است اما جا داشت شاهد تنوع محیطی و مراحل متفاوت بیشتری در بازی باشیم.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

با شکست هیولاها و انجام ماموریت ها به یاران شما امتیاز AP تعلق می گیرد که با خرج کردن آن ها می توانید قابلیت های جدید و قدرتمندتری را برای آنها به انتخاب خودتان قرار دهید. شخصیت اصلی بازی نیز با شکست هیولاها ارتقا پیدا می کند و کلی آیتم های مصرف شونده یا لازم برای Craft کردن و آپگرید کردن تجهیزات و همین طور پول دریافت می کنید که برای ساخت یا خرید آیتم های جدید و برای ارتقای تجهیزات، لازم هستند. این کارها را باید در هاب و پایگاه اصلی بازی که بین هر ماموریت به آنجا می روید انجام دهید

وقتی بخواهیم در مورد گیم پلی بازی  God Eater 3 صحبت کنیم قطعا باید یک نکته را به عنوان اساس و پایه گیم پلی این عنوان در نظر گرفته و آن را بررسی کنیم. این نکته که قطعا مهم ترین موضوع در گیم پلی یک بازی سبک هیولاکشی است، تنوع و تعدد هیولاهای مختلف و طراحی های هنرمندانه آن هاست که خوشبختانه باید بگویم God Eater 3 در این زمینه به مانند عنوان قدرتمند این سبک در سال گذشته، یعنی مانستر هانتر ورلد عالی و بی نقص عمل کرده است. در واقع اگر بخواهیم به یک ویژگی بارز که در واقع خاصیت و ستون اصلی عناوین سری God Eater 3 است اشاره کنیم، آن ویژگی وجود تعداد بسیار زیاد هیولاهای عظیم و مخوف با تنوع و طراحی عالی است و کار شما در باری نابود کردن این هیولاها در قالب مامورت های مختلف و طی یک روند داستانی است، در عنوان God Eater 3 انواع و اقسام هیولاها با تنوعی بی نظیر و طراحی های معرکه از کوچک گرفته تا بزرگ و عظیم وجود دارند که مسلما مبارزه با هیولاهای عظیم کاری سخت تر و دشوارتر است و می توان به نوعی از آن ها به عنوان باس فایت های بازی یاد کرد.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

داستان بازی God Eater 3 به این شکل آغاز می شود که در ابتدا مشاهده می کنید شخصیتی که شما ساخته اید دارد عضو یک گروه می شود و با انجام یک سری تزریقات و عملیاتی که بر روی او انجام می گیرد تبدیل به یک God Eater شده و طبق گفته سربازی که بعد از انجام این کار با شما حرف می زند می فهمید که دیگر از این به بعد، شما و زندگی و جانتان متعلق به این گروه و این کمپانی است. دوست شما به نام هوگو نیز این جاست و شما به همراه هوگو و چندین نفر دیگر که برخی از آنها بچه هستند همواره در یک زندان نگه داری می شوید، مگر در زمان هایی که به ماموریت اعزام می شوید.

البته در بین هیولاهای بزرگ هم سایزهای مختلفی وجود دارد و برخی از آنها عظیم تر از بقیه هستند و سایز یک آسمان خراش را دارند و بالطبع مبارزات دشوارتری را هم با آن ها در پیش داریم. اما جدا از اندازه و سایز این دشمنان باید گفت هر یک از این هیولاهای کوچک و بزرگ، مبارزاتی جذاب و هیجان انگیز را برای ما رقم زده اند. بر خلاف تنوع هیولاها که بسیار خوب است، تنوع محیط ها و مراحل و جزییات هر محیط اصلا در بازی خوب نیست و یکی از موارد منفی God Eater 3 و شاید بزرگترین آنها محسوب می شود که واقعا جا داشت با این همه تنوع هیولاها و المان های مختلف و عمق بالای گیم پلی که سازندگان خلق کرده اند، تنوع مراحل و محیط های بازی و توجه به جزییات و خالی نبودن دنیای بازی را نیز در این سطح قرار می دادند تا بعد از چند ساعت که از باز می گذرد، این محیط ها و ماموریت های آن حالتی تکراری به خود نگیرند.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

God Eater 3 درجه سختی بالایی دارد و بعد از گذشت یکی دو ساعت از بازی و روبرو شدن با هیولاهای بزرگتر و مخوف تر، کاملا این را متوجه می شوید (درست مثل هیولاهای مانستر هانتر که هر چقدر آنها را می زدیم نمی مردند!) که باید روی انتخاب تجهیزات و همراهان و مهارت های، خیلی دقت و تمرکز داشته باشید. البته توجه کنید که گفتم بعد از یکی دو ساعت این را متوجه می شوید، زیرا در اوایل بازی شاید مقداری برعکس این فکر کنید و بگویید بازی چقدر آسان است ولی وقتی مقداری جلو بروید می بینید که کار بسیار سخت و چالش برانگیز می شود که این موضوع، برای بازیبازان هاردکور که دنبال چالش بیشتری هستند جذابیت دارد.

در واقع همان طور که در بخش گرافیکی نیز به این موضوع اشاره کردم در مورد تنوع محیط ها و جزییات مراحل بازی باید گفت “دنیای بازی تا حدودی از مشکل کم جزییات و خالی بودن رنج می برد و در صحنه های مختلف بازی، شاهد وجود محتویات و اشیا و آیتم های مختلف و .. نیستیم و دنیای آن مقداری زیادی خشک و خالی به نظر  می رسد که این مقداری از جذابیت های بصری و حتی گیم پلی آن می کاهد و جا داشت تا محتویات بیشتری را در مناطق مختلف بازی شاهد باشیم مخصوصا به این خاطر که تنوع این مراحل نیز خیلی بالا نیست و گاها پشت سر هم ۷-۸ ماموریت را در یک محیط یکسان باید انجام دهید و وقتی ماموریت تمام شد به پایگاه بر گردید و دوباره مجددا برای ماموریت بعدی به همان محل خواهید رفت! البته از نظر وسعت مراحل، God Eater 3 کیفیت خوبی دارد و شاهد مراحل و مناطقی بزرگ هستیم که اگر محتویات بیشتری نیز داشتند خیلی عالی بود.”

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

برخلاف خیلی از بازی های ژاپنی که وقتی نسخه غربی آنها منتشر می شود یک صداگذاری افتضاح انگلیسی و پر از اشکال در دیالوگ ها و… را می بینیم، اما خوشبختانه در God Eater 3 و در صداگذاری انگلیسی شخصیت های بازی واقعا نقص خاصی مشاهده نمی شود و صداگذاران انگلیسی God Eater 3 کار خود را به درستی انجام داده اند.

شما کنترل شخصیت اصلی بازی که خودتان آن را خلق کرده اید را از زاویه دید سوم شخص بر عهده دارید و قابلیت کامل چرخاندن دوربین نیز در اختیار شماست و همچنین می توانید با برخی اشیا و آیتم ها، و شخصیت ها (در پایگاه) تعامل داشته باشید. شما در بازی در نقش یک God Eater هستید و می توانید انرژی هیولاهای مختلف را جذب کرده و از آنها برای حملات انفجاری یا “burst moves” که بسیار قوی تر از حملات معمولی هستند استفاده نمایید. شما در بازی مجهز به سلاح هایی به نام God Arc هستید که انواع مختلفی دارند و از شمشیر یک دستی و دو دستی گرفته تا شمشیرهای دو گانه و پتک و … همگی در اختیار شما قرار دارند تا قبل از هر ماموریت از بین آنها انتخاب نمایید و هر کدام را نیز می توانید ارتقا دهید و با فاکتورهای مختلفی مجهز کنید تا برای هر ماموریت و نوع هیولاهایی که در آن هستند و ضعف هایی که دارند، بهترین سلاح را با خود ببرید تا کارایی بیشتری داشته باشید، زیرا هیولاهای بازی بسیار پرقدرت و دارای خط سلامتی وحشتناکی هستند که کارتان را خیلی سخت می کند و باید به خوبی تجهیزاتتان را قبل ماموریت ها انتخاب کنید. این سلاح ها همچنین قابلیت تغییر یافتن به سلاح گرم و همینطور سپر محافظ را نیز دارند باید سلاح گرمی که می خواهید God Arc شما به آن تبدیل شود را نیز قبل ماموریت انتخاب کنید که مثلا شات گان باشد یا اسنایپر و یا دیگر انواع سلاح های گرم. ناگفته نماند که نوع سپر محافظ خود را نیز باید تعیین کنید.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

نکته ای که خیلی در گیم پلی و مبارزات این بازی های هیولاکشی مثل God Eater 3 عجیب است و در مانستر هانتر هم دقیقا همین موضوع را مشاهده کرده بودم، بی حس و حال بودن برخورد ضربه به بدن دشمنان است و در واقع انگار اصلا متوجه نمی شوید که دارید به یک جسم ضربه می زنید و گویی ضربه دارد در هوا زده می شود!! در God Eater 3 هم همین موضوع دقیقا در گیم پلی وجود دارد و آن حسی که در بازی های دیگر هنگام برخورد شمشیر و سلاح ها به بدن دشمنان داریم انگار در این بازی زیاد وجود ندارد و این موضوع یکی از ضعف های گیم پلی بازی است که دقیقا این مورد را در خصوص بازی مانستر هانتر نیز کاملا لمس کرده بودم.

هیولاهای مخوف و قدرتمند بازی که باید آنها را از بین ببرید Aragami نام دارند و برخی از آنها نبردهای خیلی سخت و نفس گیری را برای شما و همراهانتان رقم می زنند. صحبت از همراهان شد. قبل ماموریت ها باید همراهانی که می خواهید در آن نبرد با شما باشند را انتخاب نمایید (تا سقف ۳ نفر) که هر کدام قابلیت های مختلفی دارند و نکته خوبش اینجاست که ارتقا دادن و قرار دادن قابلیت های مختلف برای این شخصیت ها نیز بر عهده شماست و می توانید آنها را نیز با اهداف خاصی مجهز نمایید تا در نبردها به شما کمک کنند. با شکست هیولاها و انجام ماموریت ها به یاران شما امتیاز AP تعلق می گیرد که با خرج کردن آن ها می توانید قابلیت های جدید و قدرتمندتری را برای آنها به انتخاب خودتان قرار دهید. شخصیت اصلی بازی نیز با شکست هیولاها ارتقا پیدا می کند و کلی آیتم های مصرف شونده یا لازم برای Craft کردن و آپگرید کردن تجهیزات به عنوان پاداش دریافت می کنید و همینطور پول نیز کسب می کنید که این پول ها برای ساخت یا خرید آیتم های جدید و همینطور برای ارتقای تجهیزات، لازم هستند (علاوه بر آیتم های crafting). این کارها را باید در هاب و پایگاه اصلی بازی که بین هر ماموریت به آنجا می روید انجام دهید و پس از آماده شدن، ماموریت بعدی را انتخاب کنید و راهی نبرد شوید. این ماموریت ها نیز شامل ماموریت های اصلی و داستانی یا فرعی هستند و هر کدام نیز Rank یا درجات سختی مختلفی دارند که از سطح یک آغاز شده و هر چه در بازی پیشروی کنید سطحشان بالاتر می رود.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

شما در بازی مجهز به سلاح هایی به نام God Arc هستید که انواع مختلفی دارند و از شمشیر یک دستی و دو دستی گرفته تا شمشیرهای دو گانه و پتک و … همگی در اختیار شما قرار دارند تا قبل از هر ماموریت از بین آنها انتخاب نمایید و هر کدام را نیز می توانید ارتقا دهید و با فاکتورهای مختلفی مجهز کنید تا برای هر ماموریت و نوع هیولاهایی که در آن هستند و ضعف هایی که دارند، بهترین سلاح را با خود ببرید تا کارایی بیشتری داشته باشید،

در هنگام نبردها یک قابلیت جذاب به نام Engage System بین شما و هر یک از همراهانتان وجود دارد که مبارزات را جذاب تر می کند و نقش همراهان را نیز پررنگ تر. این قابلیت به این شکل است که در نبردها هر چقدر که به هر کدام از همراهانتان نزدیک تر باشید یک نوار زرد رنگ زودتر پر می شود و وقتی که آن نوار کاملا پر شد می توانید قابلیت Engage System را بین خودتان و آن شخصیت خاص فعال کنید و یک سری حملات و Perk های خاصی را در این حالت به صورت مشترک استفاده نمایید که این قابلیت در نبردهای سخت بسیار کارآمد است. نکته ای که خیلی در گیم پلی و مبارزات این بازی های هیولاکشی مثل God Eater 3 عجیب است و در مانستر هانتر هم دقیقا همین موضوع را مشاهده کرده بودم، بی حس و حال بودن برخورد ضربه به بدن دشمنان است و در واقع انگار اصلا متوجه نمی شوید که دارید به یک جسم ضربه می زنید و گویی ضربه دارد در هوا زده می شود!! در God Eater 3 هم همین موضوع دقیقا در گیم پلی وجود دارد و آن حسی که در بازی های دیگر هنگام برخورد شمشیر و سلاح ها به بدن دشمنان داریم انگار در این بازی زیاد وجود ندارد و این موضوع یکی از ضعف های گیم پلی بازی است که دقیقا این مورد را در خصوص بازی مانستر هانتر نیز کاملا لمس کرده بودم.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

بعد از هر ماموریت یک درجه و Rank کسب می کنید به همراه کلی پاداش و…

God Eater 3 درجه سختی بالایی دارد و بعد از گذشت یکی دو ساعت از بازی و روبرو شدن با هیولاهای بزرگتر و مخوف تر، کاملا متوجه می شوید که این عنوان از دیگر بازی ها سخت تر و چالش برانگیز تر است (درست مثل درجه سختی مرگبار هیولاهای مانستر هانتر که هر چقدر آنها را می زدیم نمی مردند!) و باید روی انتخاب تجهیزات و همراهان و مهارت های، خیلی دقت و تمرکز داشته باشید زیرا حملات هیولاهای قدرتمند بسیار مرگبار هستند و اگر نتوانید سریعا جاخالی دهید و یا دفاع کنید، ضربات سنگینی خواهید خورد و دیگر فرصتی اصلا دست نمی دهد که بخواهید حمله کنید. البته توجه کنید که گفتم بعد از یکی دو ساعت این را متوجه می شوید، زیرا در اوایل بازی شاید مقداری برعکس این فکر کنید و بگویید بازی چقدر آسان است ولی وقتی مقداری جلو بروید و به هیولاهای مخوف تر برسید می بینید که کار بسیار سخت و چالش برانگیز می شود که این موضوع، برای بازیبازان هاردکور که دنبال چالش بیشتری هستند جذابیت دارد. در خصوص میزان محتوای بازی باید بگویم سری عناوین God Eater همواره از این لحاظ بسیار عالی و کامل بوده و هستند و در مقایسه با خیلی بازی ها، بیشتر از قیمتی که برای آن هزینه کرده اید، ارزش دارد و ساعت ها محتوای جذاب را در اختیار بازیباز قرار می دهد. کیفیت این محتوا نیز بالاست و به مبارزات بی نظیر با تعداد بسیار بسیار زیادی هیولاهای عظیم و مخوف با تنوعی عالی خلاصه می شود و کار شما در باری فقط و فقط نابود کردن هیولاهاست و البته شخصی سازی و دریافت ماموریت و آماده کردن خود برای شکست هیولاهای بعدی و قوی تر.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

وقتی بخواهیم در مورد گیم پلی بازی  God Eater 3 صحبت کنیم قطعا باید یک نکته را به عنوان اساس و پایه گیم پلی این عنوان در نظر گرفته و آن را بررسی کنیم. این نکته که قطعا مهم ترین موضوع در گیم پلی یک بازی سبک هیولاکشی است، تنوع و تعدد هیولاهای مختلف و طراحی های هنرمندانه آن هاست که خوشبختانه باید بگویم God Eater 3 در این زمینه به مانند عنوان قدرتمند این سبک در سال گذشته، یعنی مانستر هانتر ورلد عالی و بی نقص عمل کرده است.

جدا از خط داستانی اصلی بازی، بازی شامل کلی ماموریت فرعی مختلف نیز هست که از طریق آنها امتیاز تجربه و پول بیشتری می توانید کسب نمایید. God Eater 3 قابلیت بازی دو نفره و چند نفره َآنلاین و Co-op را نیز در اختیار شما قرار می دهد. اگر بخواهید که بازی را به صورت کواپ و آنلاین انجام دهید می توانید به صورت ۴ نفره با دوستان و دیگر بازیبازان، ماموریت ها را تجربه نمایید که قطعا لذت آن چند برابر بیشتر از بازی با هوش مصنوعی است، هر چند که انصافا یارهای همراه شما که با هوش مصنوعی کنترل می شوند خیلی در نبردها به شما کمک می کنند. ماموریت های assault را به صورت آنلاین و ۸ نفره نیز می توانید انجام دهید. همان طور که مشاهده می کنید گیم پلی بازی God Eater 3 واقعا لذتبخش از کار در آمده است و ساعت ها محتوای متنوع و با کیفیت را در قالب یک اکشن نقش آفرینی هیولاکشی زیبا با سلاح ها و المان های متنوع گیم پلی، شخصی سازی های جذاب شخصیت اصلی و یاران همراه، انواع و اقسام فنون و قابلیت ها و کمبوها و ارتقاها، در اختیار بازیباز قرار می دهد تا بعد از تجربه آن، همواره به خوبی از God Eater 3 یاد کنید.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

هیولاهای بازی بسیار پرقدرت و دارای خط سلامتی وحشتناکی هستند که کارتان را خیلی سخت می کند و باید به خوبی تجهیزاتتان را قبل ماموریت ها انتخاب کنید. این سلاح ها همچنین قابلیت تغییر یافتن به سلاح گرم و همینطور سپر محافظ را نیز دارند باید سلاح گرمی که می خواهید God Arc شما به آن تبدیل شود را نیز قبل ماموریت انتخاب کنید که مثلا شات گان باشد یا اسنایپر و یا دیگر انواع سلاح های گرم. ناگفته نماند که نوع سپر محافظ خود را نیز باید تعیین کنید.

در زمینه صدا گذاری شخصیت ها و موسیقی های بازی، God Eater 3 عنوانی استاندارد است و البته این موضوع چیز عجیبی هم نیست زیرا در اکثر بازی های باندای نامکو توجه خوبی به صداگذاری و موسیقی می شود و God Eater 3 نیز از این قائده مستثنی نیست. سازندگان موسیقی God Eater 3 کار خود را به خوبی انجام داده و شنوای موسیقی های مناسبی در طول بازی هستیم و به طور کلی باید گفت ساندترکی متناسب با حال و هوای بازی برای God Eater 3 تدارک دیده شده است و بازیباز را مخصوصا در هنگام نبرد با هیولاهای مخوف، به خوبی در حال و هوای بازی و گیم پلی آن قرار می دهد. برخلاف خیلی از بازی های ژاپنی که وقتی نسخه غربی آنها منتشر می شود یک صداگذاری افتضاح انگلیسی و پر از اشکال در دیالوگ ها و… را می بینیم، اما خوشبختانه در God Eater 3 و در صداگذاری انگلیسی شخصیت های بازی واقعا نقص خاصی مشاهده نمی شود و صداگذاران انگلیسی God Eater 3 کار خود را به درستی انجام داده اند. البته باید به این نکته اشاره کرد که گاهی در بازی و در مواقعی حس می کنید که صداگذاری برخی شخصیت ها مقداری بی روح و بیش از حد خشک و یا گاهی برعکس، مقداری Overreacted انجام شده است  (البته این واکنش بیش از حد در احساسات، یکی از موارد همیشگی و پای ثابت در بازی های ژاپنی است!)، اما این موضوع به حدی نیست که به کلیت این بخش و تجربه شما از بازی God Eater 3 لطمه ای بزند. نهایتا باید گفت صداگذاری و موسیقی در عنوان God Eater 3 استاندارد و با کیفیت مناسب انجام گرفته است و شاهد کیفیت بالایی در پخش صدا و موسیقی نیز هستیم.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

گاهی بد نیست حصار دور خودتان که تنها یک سری بازی خاص را با “برچسب سلیقه من اینه” درون آن راه می دهید، بشکنید و برخی بازی های دیگر و عناوین مختلف را نیز تجربه کنید. از کجا می دانید، شاید یک بازی و یک سبک جدید که مطابق با علایقتان است را پیدا کردید که تا قبلا اصلا نمی دانستید چقدر جذاب است. برچسب های زشتی مثل “بازی ژاپنی فلانه” رو از سر در ذهنتان بردارید و به دور از تعصب کورکورانه برخی چیزهای جدید را هم تجربه کنید. تا امتحان نکنید، چیزی برایتان تغییر نمی کند.

اگر به عنوانی مثل مانستر هانتر ورلد علاقه داشته و از آن لذت برده اید باید بگویم قطعا باید God Eater 3 را هم تجربه کنید زیرا یکی از باکیفیت ترین عناوین این سبک است. همچنین اگر از طرفداران این سری هستید نیز ذکر این نکته لازم است که بازی God Eater 3 یکی از برترین عناوین تاریخ این فرنچایز محسوب می شود (اگر نگوییم برترین) و قطعا می تواند طرفداران این سری را راضی نگاه دارد. همچنین برای بازیبازانی که علاقمند به عناوین اکشن نقش آفرینی فانتزی با مبارزات هک اند اسلش و هیولاهای مخوف هستند و می خواهند یک گیم پلی عمیق و نبردهایی هاردکور را تجربه نمایند نیز God Eater 3 می تواند یک شروع خوب برای آشنا شدن با بازی های این سبک (هیولاکشی) باشد و چندین ساعت لذت را برای شما به ارمغان بیاورد. God Eater 3از آن عناوینی است که تجربه آن با دوستان به صورت همکاری، لذتش را چند برابر می کند و یک گزینه عالی برای بازی Co-op در دورانی که همه بازی ها Competetive شده اند محسوب می شود و برای ما بازیبازان قدیمی تر که بازی چند نفره با Co-op برایمان معنی شده است، وجود عناوینی مثل God Eater 3 بسیار ارزشمند است.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

اگر به عنوانی مثل مانستر هانتر ورلد علاقه داشته و از آن لذت برده اید باید بگویم قطعا باید God Eater 3 را هم تجربه کنید زیرا یکی از باکیفیت ترین عناوین این سبک است. همچنین اگر از طرفداران این سری هستید نیز ذکر این نکته لازم است که بازی God Eater 3 یکی از برترین عناوین تاریخ این فرنچایز محسوب می شود (اگر نگوییم برترین) و قطعا می تواند طرفداران این سری را راضی نگاه دارد.

در انتها و بعد از بررسی دقیق تک تک بخش های بازی، به مانند هر نقد و بررسی دیگری به این نکته اشاره می کنیم که نهایتا آیا بازی مورد نقد و بررسی قرار گرفته ارزش خرید و تجربه کردن را داراست یا خیر و اگر ارزش دارد، بیشتر برای چه قشری از بازیبازان مناسب است. در این مورد باید بگویم God Eater 3 به طور کامل ارزش خرید و تجربه کردن را داراست، اما برای چه کسانی؟ همان طور که قبل تر گفته شد مخاطب هدف God Eater 3 شامل “دوست داران و علاقمندان بازی های اکشن نقش آفرینی در استایل مانستر هانتر، طرفداران سری God Eater و کسانی که  علاقمند به عناوین اکشن نقش آفرینی فانتزی و انیمه گونه با مبارزات هک اند اسلش و هیولاهای مخوف هستند” می باشند و این مخاطبین قطعا از تجربه God Eater 3 لذت خواهند برد. God Eater 3 یک بازی تقریبا خاص در سبک نقش آفرینی است که جامعه هدف خود را به خوبی مشخص کرده است و به دنبال جذب کل بازیبازان در دنیا نیست بلکه مخاطبین خاصی را هدف گرفته است که برای آنها کیفیتی عالی را عرضه کند. در ضمن این را هم بدانید که گاهی بد نیست حصار دور خودتان که تنها یک سری بازی خاص را با “برچسب سلیقه من اینه” درون آن راه می دهید، بشکنید و برخی بازی های دیگر و عناوین مختلف را نیز تجربه کنید. از کجا می دانید، شاید یک بازی و یک سبک جدید که مطابق با علایقتان است را پیدا کردید که تا قبلا اصلا نمی دانستید چقدر جذاب است. برچسب های زشتی مثل “بازی ژاپنی فلانه” رو از سر در ذهنتان بردارید و به دور از تعصب کورکورانه برخی چیزهای جدید را هم تجربه کنید. تا امتحان نکنید، چیزی برایتان تغییر نمی کند.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا
یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام و عرض ادب خدمت داداش سعید عزیز.
    نقد و بررسی بسیار زیبا و عالیی بود و واقعاً از خواندش لذت بردم(علل خصوص که خودم به سری گاد ایتر و بازیهایی که اقتباسی از انیمه هستند علاقه دارم). نقدتان خیلی عادلانه و بجا بود و من خودم نیز، همین مشکلات در آن دیدم، به خصوص پیشروی کند داستان و تکرار شدن محیط‌های بازی. با تمامی نکات مثبتی هم که نام بردید، موافق هستم و در این بین، تنوع اسلاح و هیولاها، از همه بیشتر به چشم می‌خورد و چهره‌پردازی و صداگذاری شخصیتها هم، در سطح خوبی قرار دارد و در این بین، چهره‌پردازی شخصیتها، بیش از سایرین به چشم میخورد و برای کسانی مثل من که، علاقۀ فراوانی به انیمه دارند و این انیمۀ عالی را دیده‌اند، این بازی، برایشان خیلی عالی و چشم‌نواز و حتی در برخی از اسلحه‌ها چنان طرح‌ریزیی شده که، برخی از قسمتهای انیمه را برایشان زنده میکند. بازهم تشکر میکنم از آقای آقابابایی بابت نقد و بررسی عالی و عادلانه‌ای که ارائه فرمودند 😎

  • به نظر بازی قشنگی میاد سعی میکنم هرجور شده بازیش کنم
    پ.ن:یکی از برچسب هایی که زدید اشتباهه
    نوشتید “اکشن از پی جی” . اون “از” کارو خراب کرده

  • ممنون از سعید آقابابایی و پوشش مقالات بازیهای نقش آفرینی :yes: :heart: :rose:

    این بی حس بودن ضرباتی که به دشمنان زده میشه، از نظر من چیزی نیست که بشه به آسونی بخشیدش. دقیقا همین قضیه باعث شد مانستر هانتر با اون عمق و جزئیات بالای نقش آفرینی، حداقل دیگه در نظرم یه شاهکار نباشه. حتی من هیچ مشکلی با گرافیک پایین مانستر هانتر هم نداشتم که خیلیا ایراد میگرفتن.
    پس قطعا این بازی نمیتونه منو به شخصه راضی کنه. چون من عاشق مبارزات سنگین و قابل لمس مثل شاهکارهای استاد میازاکی هستم که ضعیف ترین دشمن هم هوش مصنوعیش عالیه و فیزیک مبارزات و حس کشتن قابل لمسه.
    البته از مبارزات امثال ویچر بخاطر دینامیکش و اسکایریم بخاطر تاثیر قدرت ها و انتخاب های بالا هم بدم نمیاد، حتی مانستر هانتر رو هم به خاطر فعالیت های بی شمار و تنوع هیولاها تونستم یکاریش بکنم، ولی مطمئنم یه بازی ضعیف تر با مبارزات آبکی رو نمیتونم تحمل کنم :laugh:

  • peen گفت:

    سلام و درود خدمت شما خسته نباشید بابت زحمات زیاد
    هنوز این عنوان را تجربه نکردم ولی همین که شما تعریف می کنید خودش نشون میده که ارزش بازی کردن را داره

  • ممنون و سپاس از نقد آقای آقا بابایی،با این که این سبکو زیاد بازی نمیکنم ولی از خوندن مقاله لذت بردم شایدم بهتره اکشن نقش افرینی انیمه رو بیشتر بهش توجه کنم

  • Cell گفت:

    خسته نباشید به اقای بابایی مثل همیشه خوب :yes:
    یه لحظه گفتم ناروتو داخل god eater رفته 😀
    یکی از علاقه های من دیدن انیمه یا مانگا هست و به شما پیشنهاد میکنم حتما این سه عنوان رو ببینید شاهکارن :yes:
    Your Name :heart:
    The Garden of Words :heart:
    A Silent Voice :heart:

    • داداش عناوینی که معرفی کردی، بسیار عالی و جذاب هستند و همشون ارزش چندین بار دیدن را دارند. من نیز چندین مورد را معرفی میکنم که بهتر است، هر کسی پیش از مرگ آنان را تجربه کند(بعداً در مورد اینکه، درلیستم One Piece وجود نداشت، گلایه نکنید؛ وان پیس به دلیل مشهور بودنش، در لیست وجود ندارد)
      ۱٫ Fuuka
      ۲٫ Hunter X Hunter
      ۳٫ Death Parade
      ۴٫ The Anthem Of The Heart
      ۵٫ Violet Evergarden
      ۶٫ Sayonara No Asa Ni Yakusoku No Hana Wo Kazarou
      ۷٫ Steins;Gate
      ۸٫ Tokyo Ghoul
      ۹٫ ReLIFE
      ۱۰٫ Psycho-Pass
      ۱۱٫ One Punch Man
      ۱۲٫ Overlord
      ۱۵٫ Mahoutsukai no Yome
      ۱۶٫ Monster
      ۱۷٫ No Game No Life
      ۱۸٫ Owari No Seraph
      ۱۹٫ Castlevania
      ۲۰٫ Fullmetal Alchemist Brotherhood
      ۲۱٫ Death Note
      😎

      • unravel گفت:

        /۲۲ monogatari
        /۲۳ mirai nikki
        /۲۴ mob 100
        /۲۵ attack on titan
        😎

      • واقعا خیلی ممنونم از شما که Death Note رو ته لیست تون آوردین !خیلی جای کار داشت.
        Boku dake ga Inai Machi هم اثر خیلی پرعمقی بود که نمیدونم چرا تو لیست تون نیست!

        • راستشو بخواهید، من این انیمه‌ها را دسته‌بندی نکرده‌ام و همشون بسیار بسیار عالی هستند و Death Note که گل سر سبدشون است. انیمه erased رو خیلی از دوستان میشناسند و مسلماً یکی از بهترین انیمه‌ها، در زمینۀ احساسات و عواطف است و همین دیروز بود که سینماگیمفا، نقدش رو گذاشت و من نیز برای اینکه لیست، خیلی حجیم و بزرگ نشود، این تعداد معدود را نام بردم، وگرنه انیمه‌های زیادی هستند که لیاقت جایگاه برتری را دارند مانند همان انیمه‌هایی که در زیر به آنان اشاره خواهم کرد:
          ۱٫ Akatsuki No Yona
          ۲٫ Brotherhood Final Fantasy XV
          ۳٫ King Of Thorn
          ۴٫ Kokoro Connect
          ۵٫ Kumo no Mukou, Yakusoku no Basho
          ۶٫ Koutetsujou No Kabaneri
          ۷٫ Mushishi(تمامی فصولش)
          ۸٫ Mai Mai Shinko To Sennen No Mahou
          ۹٫ [Noragami [aragoto
          ۱۰٫ Ookami Kodomo No Ame To Yuki
          ۱۱٫ Orange
          ۱۲٫ Mahou Shoujo Madoka Magica
          ۱۳٫ Occultic;Nine
          ۱۴٫ Phantom Requiem For The Phantom
          ۱۵٫ Perfect Blue
          ۱۶٫ Shingeki No Kyojin (آخه چطور تو رو فراموش کرده بودم؟!؟!)
          ۱۷٫ Terra Formars
          ۱۸٫ Usagi Drop
          ۱۹٫ Tokyo Magnitude 8.0
          ۲۰٫ Zetsuen No Tempest
          ۲۱٫ Plastic Memories
          ۲۲٫ Steins;Gate Movie Fuka Ryouiki No Déjà Vu
          ۲۳٫ Suzumiya Haruhi No Shoushitsu
          ۲۴٫ Suzumiya Haruhi no Yuuutsu
          ۲۵٫ Spirited Away
          ۲۶٫ Akagami No Shirayuki Hime
          ۲۷٫ Akira
          ۲۸٫ Angel Beats(عالیییی)
          ۲۹٫ Another (شاهکار محض)
          ۳۰٫ Hellsing Ultimate
          امیدوارم کامل باشد. 😎

      • فکر کنم این دوتا رو از قلم انداختی
        re:zero
        noragami

      • Cell گفت:

        White Beard ARASH @
        بعضی از شبا واقعا حس بازی کردن نیست و رو میارم به فیلم و مخصوصا انیمه
        داداشم حتما سعی میکنم بیشترش ببینم که انیمه برای من ارزش بالایی داره از نظر من این انیمه ها ارزش بالایی دارن واقعا خط داستانی عالی که با روح شما بازی می‌کنه انیمه
        The Garden of Words
        ۴۰ دقیقه واقعا عاشقانه لذت بخش و فراموش نشدی هست
        A Silent Voice برای اولین بار بود که همچنین داستانی میبینم و مشکلات افرادی ناشنوا رو میبینم و چقدر تحمل و صبور میکنن 😥 و امیدواری به زندگی چقدر ارزشمند هست و از این سالم هستیم خدا رو شکر میکنم :yes: از این مسایلی که هیچ کس اهمیت نمیده و مبینم که ژاپنی های عزیز ارزش قائل میشن برای من یک دنیا ارزش داره :yes:
        Your Name رمز آلود بود و وصف نشدنی و شما رو به فکر فرو می‌بره :yes:
        الان دارم انیمه سریالی زیبا Erased میبینم به ژاپنی
        Boku dake ga inai machi :yes:

        • شکر خدا یکی رو یافتم که در زمینۀ انیمه و سینما، مهارت داشته باشد و جای بحث را، با پارانتزی بزرگ، برایم باز بگزارد تا یکمی بحرفم.
          اگر در حقیقت یک انیمه بیاندیشیم، به نقطه‌ای میرسیم که، ذهن ما، از هر چیزی پاک میشود و زندگی روزمرۀ خود را مثل آب خوردن میگذرانیم و بیشتر، در فضای فانتزی و رویایی زندگی میکنیم و این امر، برای هرکسی که به انیمه علاقه داشته باشد و مانند خود من، یک اوتاکو باشد، یعنی زندگی را در پس انیمه ببیند، امری بسیار معمول و ساده است و پرورش عواطف و احساسات افراد، از همین بخش شروع میشود و تا نقطۀ لایتناهی پیش میرود و هیچ چیزی نمیتواند مانع راه پرورش احساسات او گردد. به عقیدۀ من، انیمه یعنی، بازی با الوان مختلف همراه با نمایش عواطف عام. منظور از عواطف عام در اینجا، عواطف و احساساتی است که، تمامی افراد جامعه، در آن اشتراک دارند و هیچ نقطه تمایزی، برای افراد یا فرد به خصوصی وجود ندارد و همگی مردم، این احساسات را دارند؛ مانند احساس خوشحالی، پس از به پایان رساندن کاری. همین خوشحالی پس از پایان انجام کار یا عملی را میتوان در انیمه One Piece دید؛ هنگامی که لوفی، در آرکهای مختلف پیروز میشود، ناخودآگاه، یک لبخندی بر روی لبان ما ظاهر میشود که، احساس خوشحالی عام ما را در می‌نوردد و این کنش، برای هر کسی که از ابتدا، انیمه وان پیس را دنبال کرده باشد و تمامی قسمتهای آن را، با آب و تاب مشاهده کرده باشد، کنشی معمولی و عادی است. عواطف و بیانات روحی بسیاری از انیمه‌ها، خیلی تأثیرگذار و عالی کار شده است و در این مورد، احساسات شخصی، برما غلبه میکند و در این هنگام، هر کسی، به برداشتی جداگانه از احساسات انیمه دست می‌یابد و در این مورد، تفاهم نظر وجود خواهد داشت. مثل همان انیمه Boku dake ga inai machi که من، به برداشتی دوستانه و تا حدودی عاشقانه از انیمه دست یافتم، اما برخی دیگر، در همین گیمفا، نظر من را رد کردند و گفتند که هیچ زمینۀ عاشقانه‌ای در انیمه وجود ندارد. به عنوان یک منتقد انیمه، به این سطح از درک و فهم رسیده‌ام که ، هیچگاه این قبیل انیمه‌ای را از دید خودم بررسی نکنم(یعنی روایتی سطحی را از داستان انیمه بیان نکنم)، بلکه باید در عمق انیمه فرو رفت و در اعماق وجود و هستی او، سرنخ ارتباط موضوع، با شیوۀ روایت آن را دریافت و آن را برای مخاطب بازگو کرد. برای تبدیل نشدن کامنت به یک تومار افسانه‌ای و خسته کننده، از ادامۀ بحث، جلوگیری میکنم و امیدوارم مفهوم اصلی را رسانده باشم. 😎

          • Cell گفت:

            White Beard ARASH @
            داداشم من اطلاعاتی اندکی دارم ولی خدا رو شکر اطلاعات شما در سطح بالایی قرار داره و من میتونم از شما اطلاعات کسب کنم که خیلی ارزشمند هست هم منتقد انیمه هستین و این همه انیمه ناب رو تماشا کردید و تجربیات خودتون رو در اختراع دیگران قرار میدید :yes:
            معنی اتاکو واقعا ارزشمند هست و تعریف شما واقعا خیلی ساده بیانگر یا معنای اتاکو رو به خوبی بیان می‌کنه :yes:
            شروع کنم و بگم از کجا عاشق انیمه شدم :laugh:
            علاقه من برمیگرده به سال ها قبل و با دیدن چند قسمت از Naruto و اعتیاد شدید به این انیمه سریالی سنگین و با محتوا :yes: هر روز از مدرسه سریع به خانه میامدم و کانال Gameone فرانسه اونو با زبان فرانسوی پخش میکرد و ناقص هم سریال رو ول کرد و خودم تمامش رو روی dvd گرفتم :yes:
            هنوز موفق به دیدن Naruto بزرگسال نشدم ولی تمام قسمت های کوچکی اون رو دیدم و هنوز یادم هست سختی و تلاش ناروتو و عشق به زندگی و هدف و دوستانش و هوگاگه شدن
            دیدن خیانت نفرت پستی دشمنی عشق مرگ و غیره… همه در این سریال وجود دارن داستان یک شخصیت نیست داستان چندین نفر یا ده ها یا بیشتر هست و همین این انیمه رو پیچیده و سنگین می‌کنه بگذریم ….
            Boku dake ga inai machi من تا الان ۳ قسمت از اون رو دیدم یه حس عشقی در اون انیمه هست حس مسئولیتی که همه ما باید به افراد دور بر خودمون داشته باشیم حسی که باید در تمام افراد باشه و اهمیت دادن به انسان های دیگه حالا دوست آشنا و غیر… کسی که در موقعیت های خاصی هست و نیاز به کمک داره
            مثلاً کاراکتر اصلی سریال می‌دونه دوستش مورد آزار والدین خودش قرار میگیره حتی معلم یا استاد اونا که فردی خیلی تیزی هم هست در جریان هست و سعی داره کمک کنه و اونجا که هر دو به سراغ مثلاً درخت کریسمس میرن اون لذت اگه عشق و علاقه نیست پس چی هست :yes: واقعا فضای هنری زیبایی هست :yes:
            به شخصه به نظرم استاد و کارگردان
            Hayao Miyazaki هایو میزایاکی افسانه هست و الگویی در تمام دوران هست انیم های ایشون با هر سنی ارتباط برقرار می‌کنه و همیشه در قلب فنای انیمه و مانگا هستن 😥 :yes:
            البته کلمات بالا نظر من هست و نظر دیگران ارزشمند هست :yes:

            • vergil2max گفت:

              دورد.بحث جالبی دارید و البته قصد دخالت ندارم اما حس کردم اقا ارش غیر مستقیم به نظر من در بخش نظرات نقد انیمه erased اشاره کردن
              کمی اسپویل داره بقیه نظرم در مورد انیمه erased

              حقیقتش منظورم این نبود که این انیمه اصلا عاشقانه نیست. بلکه منظورم اینکه انتظاراتی که من بیننده از سبک عاشقانه و عشق بین دو نفر را داشتم را بر اورده نکرد.اگه وارد جزئیات بشم انیمه اسپویل واسه بقیه دوستان.مثلا جای درخت کریسمس نقطه اوجش بود و انتظاراتم بالا رفت از انیمه
              از نظر من وقتی دو نفر عاشق هم میشن تا روز مرگ دیگری عاشقانه منتظر هم میمونن وگرنه نمیشه به حس بین اون دوتا گفت عشق واقعی.و اگه منظورتون اون صحنه پایان بندی که باس بگم رسیدن اون دوتا بهم همچین عاشقانه هم نبود چون اصلا تا قبلش هم را ندیده بودن.امیدوارم منظورمو بگیری چون سخته که بدون اسپویل چیزی بگم
              ضمنا دوست عزیز یادت رفت اسمی از کد گیاس بیاری

              • سلام و درود
                نظرتون بسیار زیبا بود و من نیز با شما موافق هستم. این انیمه از هر لحظ بسیا زیبا و قابل فهم بود و همانگونه که در بالا به آن اشاره کردم، در این نوع انیمه‌ها، برداشت افراد متفاوت است و هر کسی، با دید و نگارۀ خود به موضوع نگاه میکند و حالا که فکر میکنم، برداشت شما درست تر است نسبت به من…
                انیمۀ کدگیاس نیز یک انیمۀ بسیار عالی و زیبااست، اما متسفانه یادم رفت؛ ببخشید. 😎

            • نظرتون واقعاً زیبا است و بسیار لطف دارید به بنده. هر کسی برای دیدن انیمه، سرآغازی دارد و برای هرکدام از ماها، این سرآغاز متفاوت است. در مدح انیمه hayao miyazaki هر چقدر که بگوییم، کم گفته‌ایم و در صنعت انیمه، مانند کوجیما در صنعت گیم میماند و از هر لحاظ قابل احترام است. ممنون بابت نظر زیبایتان و ممنون بابت احترامی که برای بنده قائل هستید. 😎

      • unravel گفت:

        اکثر انیمه های که گفتی دیدم یه چندتایی مونده اونارم نگاه میکنم ;ممنون برا لیست 😎

    • peen گفت:

      به به چقدر انیمه بین اینجا هست دست مریزاد

  • MetallicA گفت:

    سلام سعید جان، من کلا زیاد از بازی‌های انیمه‌گون خوشم نمیاد و اینکه خوشم نمیاد نظر شخصیه شاید بقیه دوست داشته باشن ولی بنظر من یذره زیادی بچه‌گانه هستن این بازیا، نه که خودم همین الان بازی‌هایی با اتمسفر سبک و آروم رو بازی نکنم! ولی اینچنین بازی‌ها در عین حال که شاید حتی داستانشون جدیه محیطشون خیلی سبکه و اصلا حس القا و هم‌زاد پنداری به بازیباز نمیده. بین بازی‌های انیمه‌گون (نه ژاپنی) من تا جایی که یادم میاد فقط فاینال فانتزی رو میپسندم و دایناستی واریرز چون از بچگی بازی میکردمش و خیلی خاطره دارم باهاش

  • AXEL STONE گفت:

    سلام بر اقای اقابابایی عزیز :rose: :heart: خسته نباشید مرسی از نقد و برسی عالیتون نقد کاملی بود. فقط یک سوال داره چرا تو کاور بازی زدین ۸۵ و توی باکس پست زدین ۸۲ کدومشون درسته لطفا اصلاح کنید

  • amin_snake گفت:

    در رابطه با بازی بگم که یک بازی کاملا چرت هست و تقلیدی کامل از مانستر هانتر هست ک کاملا ناموفق عمل کرده…فضاهای بازی خالی از جزییات و خالی از احساس.باس هایی تقلیدی و شبیه ب مانستر هانتر باس اول شبیه kulu در مانستر هانتر ولی رباتیکش هست حتی فرار کردن باس ها و هیل کردنشونم تقلیده…مانستر هانتر هیچوقت قابل قیاس با همچین بازی خالی نیست.من این بازیو تا باس ۲ رفتم و فقط حس خواب داشتم و حیف نتی بود ک واسش مصرف کردم حتی…در صورتی ک ۲۰۰ ساعت گیمپلی مانستر هانتر بدون خستگی دارم.تفاوت خیلی زیاده.این بازی بی ارزشه.گرافیک بازی شبیه ب انیمه نیست شبیه یک بازی با گرافیک خیلی ضعیف هست .جزییات محیط صفر هستن و فقط یک صفحه و تم در محیط قرار داره در صورتی ک مانستر هانتر دنیایی کاملا زنده و پر از جزییات بینهایت داشت…خلاصه ک نقد خوبی نبود و امتیازم ب بازی امتیاز ۵ هست ک فقط برا داستان و نوع شخصیت پردازی انیمه ای بازی هست.

یک هیولاکشی لذتبخش | نقد و بررسی بازی God Eater 3 - گیمفا