لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2

مهدی رضایی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

در دنیای ورزش آنقدر در رشته‌های مختلف پتانسیل برای ساخت بازی یا فیلم وجود دارد، که سالانه حداقل چند ده بازی ورزشی با عناوین مختلف در بازار می‌بینیم. وقتی به اهمیت ورزش برای بازی‌های کامپیوتری پی می‌برید که میبینید برای هر یک از رشته‌های محبوب، نه یک عنوان که چندین عنوان مختلف با تفاوت‌های اساسی در گیم‌پلی منتشر می‌شوند و علاقه‌مندان بنا بر سلیقه خود می‌توانند هر کدام از آن‍ها را تهیه کنند. به عنوان مثال برای رشته محبوب فوتبال دو فرنچایز PES و FIFA وجود دارد که اولی بیشتر جنبه سرگرمی و Fun دارد و دومی جنبه تکنیکی و واقعی فوتبال را برای طرفداران به ارمغان می‌آورد. در بسکتبال هم عناوین NBA Live و NBA 2K را داریم که با وجود تفاوت کیفی زیاد، باز هم هر کدام مخاطبین خاص خود را دارند.

در رشته موتورسواری هم که هم اکنون قصد نقد و بررسی یکی از عناوین مربوط به آن را داریم، همین قضیه صادق است و چه بسا تنوع بیشتری هم در آن دیده می‌شود. در سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه ۴ بازی نسبتا محبوب با محوریت موتورسواری بودیم که عناوین Moto GP، MX VS ATV: ALL Out و Monster Energy Supercrosss و Ride 3 شامل آن میشدند و اتفافا سه تای از از آن هم توسط وبسایت گیفا نقد و بررسی شدند. تفاوتی که میان IPهای مختلف موتورسواری با دیگر بازی‌هایی که بر محور ورزش‌های دیگر ساخته می‌شوند، یکی بودن سازنده تمامی آنان است. یعنی در این رشته هیچ رقابتی میان شرکت‌ها شاهد نیستیم و عناوین مختلف آن را با گیم‌پلی‌های متفاوت فقط و فقط شرکت Milestone که سابقه‌ای طولانی در ساخت این عناوین دارد می‌سازد. این یک مورد منفی تلقی می‌شود; چون همانطور که شاهد هستید کیفیت عناوین موتورسواری که در اوج آن هم Motogp قرار می‌گیرد، سال به سال افت پیدا می‌کند و این اصلا برای این رشته خوب نیست. واقعا تعجب آور است که چرا هیچ شرکتی Milestone را به رقابت نمی‌طلبد و با عرضه یک بازی باکیفیت، باعث افزایش محبوبیت و کیفیت عناوین مختلف این رشته شود. البته ادامه دادن چهار IP مختلف برای یک شرکت، اصلا و ابدا کار آساتی نیست و باید به این شرکت برای ادامه دادن این راه آفرین گفت.

عنوان Monster Energy Supercross 2 دومین نسخه از جدیدترین فرنچایز رشته موتورسواری محسوب می‌شود. نسخه اول بازی در سیزدهم فوریه ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد و توانست بازخوردهای مثبتی هم از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت کند. این بازخوردها به قدری خوب بودند که Milestone مجاب به ساخت نسخه بعدی و عرضه بازی در سال ۲۰۱۹ شد. Milestone ناشر قدرتمندی همچون Square Enix را در اختیار داشت و قطعا نگرانی چندانی هم بابت هزینه‌های ساخت بازی در این مدت کوتاه نداشت. این عنوان همانطور که از نامش پیداست، بر روی موتورهای کراس تمرکر داشت و نکته بسیار خوب آن، لایسنس بودن موتورسیکلت‌ها، پیست‌ها، مسابقات و کلا هر چیز که در بازی میدیدید، بود. همین نکته هم به فروش خوب بازی کمک شایانی کرد. هم اکنون با بررسی نسخه دوم همین سری یعنی Monster Energy Supercross 2 که تنها یک روز از انتشار آن می‌گذرد با گیمفا همراه باشید.

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

Monster Energy Supercross 2

همانطور که گقتیم تمامی اجزای بازی شبیه‌سازی شده بوده و هیچ چیز ساختگی یا غیر واقعی در محیط بازی دیده نمی‌شود. شما به دلخواه می‌تواید برای تمامی حالات بازی (به جز Career Mode)، یا از بین ۴۰ موتورسوار واقعی بازی استفاده کنید و یا شخصیت دلخواه خود را با ویزایشگر بازی ساخته و وارد مسابقات شوید.قطعا اگر نسخه اول این سری را بازی کرده باشید، این موارد چیزی نیست که شما را شگفت زده کند، اما این تازه آغاز کار است و موارد بسیاری در گیمپلی بازی اضافه شده یا بهبود یافته‌اند.

ابندا از Career Mode آغاز می‌کنیم. در این بخش قبل از هر چیز از شما خواسته می‌شود Circuit یا منطقه مسابقاتی را که می‌خواهید در آن شرکت کنید، انتخاب کنید. این دو منطقه شامل ۲۵۰ West و East 250 می‌شود که هر کدام، جاده‌ها، رانندگان و چالش‌های مخصوص به خود را دارند. البته این انتخاب مربوط به ابتدای Career نمی‌شود و در ابتدا در منطقه ی ۴۵۰ که ترکیبی از حالات East و West است مسابقه می‌دهید و بعد از آن وارد یکی از دو منطقه اختصاصی می‌شوید. در این بخش از بازی، شما تنها مسابقه نمی‌دهید; بلکه باید برای فعالیت‌های مختلف‌تان برنامه‌ریزی کنید که اتفاقا هم برای موفقیت شما هم بسیار لازمند. شما دو یا سه روز از هر هفته را می‌توانید به فعالیت‌های مختلف اختصاص داده و بقیه هفته را استراحت کرده یا مسابقه می‌دهید. حتی برای واقع‌گرایانه‌تر شدن بازی، یک روز هم به سفر بین کشورها و جاده‌ها اختصاص داده می‌شود و نمی‌توانید در آن فعالیتی انجام دهید.

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

زمین‌های بازی ناهمواری‌های زیادی دارد

به طور کلی به جز مسابقات، سفر بین کشورها و استراحت، ۴ فعالیت می‌توانید در Career انجام دهید، تمرین، انجلم دادن یک چالش، مصاحبه و ترفیع. در قسمت تمرین می‌توانید حرکات مختلفی که بارها باید برای برنده شدن در یک مسابقه انجام دهید، یاد گرفته و سطح توانایی‌های خود را افزایش دهید و XP کسب کنید. این قسمت شامل حرکاتی مثل فرود آمدن، Leaning و Reaction Speed می‌شود. در این بخش‌ها، برخلاف MX VS ATV: All Out که بخش تمرینی مبهمی داشت، به طور واضح خواسته بازی مشخص است. مثلا برای تمرین فرود آمدن بعد از پرش یک تصویر گاو با چشمانی درشت روی زمین نمایان می‌شود که برای یک Landing درست باید بر روی چشمان براق آن فرود بیایید. چنین راهنمایی‌هایی بخش تمرینی را لذت‌بخش و قابل فهم می‌کند. هر چند این مورد برای بخش‌های تمرینی دیگر صادق نیست و به عنوام مثال بخش Reaction Speed توضیحات مبهمی دارد. برای باز شدن درجه سختی بالاتر تمرینات، باید به مقدار خاصی از XP برسید که اکثرا برای رسیدن به آن سطوح صرفا انجام تمرینات کافی نیست و باید چالش‌ها را انجام دهید. چالش‌ها تنوع چندانی ندارند و به مسابقات head to head و time attack خلاصه می‌شوند. در این بخش در کنار هر راننده ی Supercross یک درصد وجود داد که نمایش‌دهنده مقدار رقابت او با شماست. اگر این درصد بیشتر از ۵۰ درصد باشد شما می‌توانید هر دو چالش Time Attack و Head to Head را با او انجام دهید و اگر پایین‌تر از این مقدار باشد، فقط قادر به انجام چالش Head To Head با او خواهید بود.

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

واقعا برنده شدن در مسابقات Supercross سخته!

دو فعالیت مصاحبه و ترفیغ، کار خاص از شما نمی‌خواهند و صرفا برای محبوب‌تر شدن و به دست آوردن پول است. در این روزها با پول به دست آمده می‌توانید راننده یا موتور خود را Upgrade کنید که هزینه بالایی هم دارند; از این رو برای آن مه همیشه قدرتمند و چابک باشید باید این دو فعالیت را در برنامه خود جا دهید تا از پول آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. بخش ارتقای بازی هم آیتم‌های تاثیرگذار در گیم‌پلی و هم آیتم‌های زیباسازی دارد که به مرور متوجه می‌شوید هر دوی آن‌ها برای حذاب ماندن بازی و البته بقای شما در جدول بهترین‌ها الزامی است. با تعویض یک قطعه قدیمی با یک قطعه جدید به وضوح تاثر آن را در handling موتور یا سرعت و استقامت آن خواهید دید و Upgrade ها واقعا تاثیرگذاری زیادی دارند. نکته خوب هم در این میان نبود خرید درون‌برنامه‌ای برای این بخش است و تنها با امتیاز به دست‌آمده توسط خودتان می‌توانید اقدام به خرید آن‌ها کنید. برای انتخاب اسپانسرهای خود هم باید دقیق باشید.

هر اسپانسری که مبلغ بیشتری به شما می‌دهد قطعا گزینه بهتری نیست و باید سطح توقعات آن‌ها هم در نظر بگیرید. هر اسپانسری برای مسابقات، روزهای Promotional و میزان دستمزد هنگام بستن قرارداد مبالغ مختلفی پرداخت می‌کتد. این مبالغ بر حسب انتظارات آن‌ها از شما می‌توانند بالا یا پایین باشند. اگر در انتخاب اسپانسر خود دقت نکنید و آن را بر حسب توانایی خود انتخاب نکنید، بعد از اتمان قرار داد مجبور به استفاده از اسپانسری سطح پایین و نه چندان محبوب با دستمزد کم خواهید شد. لذا حتما آن را متناسب با سطح مهارتتان برگزینید. هر چقدر دستمزد و مبالغ پرداختی یک اسپانسر بالاتر باشد، باید برای ادامه دادن کار با آن، رتبه‌های بالاتری هم کسب کنید که این مورد قطعا در یک بازی شبیه‌ساز اصلا کار آسانی نیست.

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

فقط به کیفیت فوق‌العاده گرد و خاک دقت کنید

اما بخش اصلی بازی درون پیست‌های خاکی و در مسابقات بزرگ اتفاق می‌افتد. جایگاه کلیدها برای اعمال مختلف مانند نسخه قبلی بازیست و بسیار خوب تعریف شده است و با گیم‌پلی سرعتی بازی تطابق خوبی دارد. ناگفته نماند که برای عادت کردن به بازی باید بارها بخش تمرینی را انجام دهید و به شخصه توصیه می‌کنم اصلا در همان اول سراغ مسابقات نروید که ناامید خواهید شد. زمین‌های بازی پستی و ناهمواری‌های زیادی دارد و واقعا کنترل موتورتان در آن‌ها کار آسانی نیست. لذا ابتدا به کنترل بازی عادت کنید و بعد پا به مسابقات هیجان‌انگیز بازی بگذارید. مهارت تمام چیزی است که بازیبازان ME:SC را از هم متفاوت می‌کند. هر چقدر بیشتر بازی کنید، زمین بخورید و شکست را تجربه کنید تجربه بشتری کسب کرده و به مرور حرفه‌ای تر خواهید شد. تنظیم سرعت در زمان‌های متفاوت، انجام یک Turn عالی و تنظیم زاویه فرود مکانیسم‌های اصلی گیم‌پلی بازی است که برای موفق شدن باید آن‌ها را با تمرین و تکرار فرا بگیرید.

علاوه بر Career، قابلیت بازی در Eventهای تکی، بخش چندنفره و مسابقات قهرمانی مختلف را دارید. لازم به ذکر است بخش خلاقانه Track Editor هم مانند Moto GP 18 در بازی وجود دارد و با استفاده از آن که امکانات کمی هم ندارد، می‌توانید زمین‌های مختلفی را طراحی و در آن با دوستانتان به تجربه بازی بپردازید. همانطور که خواندید، مادهای بازی تنوع خوبی دارد و برای هر دو دسته علاقه‌مندان به بخش‌های آفلاین و آنلاین قسمت‌های مختلفی را در خود جای داده است.  زمانی که این عنوان را تجربه کردم قبل از عرضه جهانی بوده و قابلیت بازی چندنفره در آن فعال نبود، لذا نمی‌توانم این قسمت را برای شما عزیزان بررسی کنم.

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

گیم‌پلی بازی سخت اما لذت‌بخش است

جلوه‌های بصری بازی و کیفیت اجزای مخیط و بافت‌ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در هنگام بازی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازی همانطور که گیم‌پلی واقع‌گرایانه‎ای دارد، گرافیک بسیار خوب و واقع‌گرایانه‌ای هم دارد و Milestone بلاخره بعد از دو عنوان با گرافیک نه چندان خوب، توانست یک عنوان با کیفیت بصری چشم‌نواز روانه بازار کند و قطعا شما را راضی خواهد کرد. کیفیت خاک‌ها، موتورها، شخصیت‌ها و افکت‌های مختلف عالیست و فراتر ار یک عنوان ورزشی عمل می‌کند. وقتی در هنگام راندن موتور به کیفیت گرد و غبار دقت کنید و همزمان موتورسوار شما روی خاک لیز بخورد، به اوج زیبایی و Realstic بودن بازی پی خواهیدبرد. تنها چیزی که در این قسمت می‌تواند اذییتان کند، افت فریم‌های گاه و بی گاه است که در جاده‌های پر جزئیات‌تر بیشتر به چشم می‌آیند موسیقی بازی هم بسیار هیجان‌انگیز است و یازی با Soundtrack متنوع و خوب خود قطعا در هیجانی‌تر شدنش تاثیر به سزایی دارد. صدای موتورها و افتادن آن‌ موتورسواران هم به زیبایی هرچه تمام‌تر در بازی پیاده شده است.

Monster Energy: Supercross 2 همان عنوانیست که تمام علاقه‌مندان به موتورسواری شبیه‌سازی باید آن را تجربه کنند. این عنوان با برطرف کردن نسبی ضعف‌های نسخه قبل و ارائه یک گرافیک چشم‌نواز برای هر علاقه‌مندی به این رشته یک غنیمت محسوب می‌شود. Monster Energy Supercross 2 را از دست ندهید و با حرقه‌ای شدن در آن لذت این رشته ورزشی زیبا را تجربه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا
لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

لذت یک رقابت واقعی| نقد و بررسی بازی Monster Energy Supercross 2 - گیمفا