بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

حتی اگر از سبک Survival Horror در صنعت بازی‌های ویدئویی متنفر باشید; احتمال آن که نام Resident Evil را نشنیده باشید صفر درصد است. اگر طرفدار این ژانر هم باشید در کمترین حالت یک یا دو نسخه از این فرنچایز دوست داشتنی را تجربه کرده‌اید. این سری آنقدر نسحه‌های اصلی و فرعی زیاد و با شخصیت‌های پرداخته شده دارد که حتی می‌توان آن را نه فقط یک بازی که یک سبک زندگی دانست. اگر از نسخه‌ اول این سری را بازی کرده باشید، بعید است بعد از گذشت این مدت طولانی از همراه شدن با شخصیت‌های آن، همچنان به Resident Evil فقط به چشم یک بازی نگاه کنید. تا کنون ۸  نسخه اصلی و ۹ نسخه فرعی برای توسط Capcom برای این سری بازی فوق‌العاده منتشر شده است. قطعا اگر هر شماره نمی‌توانست در حد نام Resident Evil ظاهر شود و موفقیت‌های لازم را کسب نمی‌کرد، قطعا شاهد این سیر طولانی در انتشار شماره‌های مختلف از آن نبودیم.

به طور کلی مفهموم “زامبی” در بازی‌های ویدئویی، برای اولین بار توسط شینجی میکامی در اولین نسخه Resident Evil و در سال ۱۹۹۶ مطرح شد. پیش از این در دنیای سینما شاهد زامبی‌ها بودیم; اما در بازی‌ها تا کنون کسی موفق به ایجاد یک بستر داستانی برای این موجودات منحوس نشده بود. شماره اول این سری در یک عمارت بسیار بزرگ که سکوت سراسر آن را فرا گرفته بود روایت می‌شد.  با وجود آن که در ظاهر یک تیم ۳ نفره مشغول جست و جوی عمارت بودند، اما عملا شما تنها بودید و در اکثر اوقات باید تنها به مبارزه با دشمنان می‌پرداختید. در آن نسخه علاوه بر زامبی‌ها، سکوت دیوانه‌کننده عمارت که فقط صدای پای جیل ولنتاین یا آه و ناله‌ی زامبی‌ها در آن طنین‌انداز می‌شد، مو را بر تن بازیبازان سیخ می‌کرد. این موجودات کاملا جدید بودند و میکامی چندان هم در آن بازی کار سختی برای ترساندن مخاطبش نداشت; ایده‌اش جدید بود و برای مخاطب ناشناخته و چه چیزی بیشتر از ناشناخته‌ها می‌تواند بشر را بترساند؟ در نسخه‌های بعد کمی کار سازندگان برای القای حس ترس در کنار ساختن یک بازی خوب در ابعاد فنی کمی سخت‌تر بود اما این ماموریت هم در کمال موفقیت پشت سر گذاشتند و Resident Evil 2 و Resident Evil 3: Nemesis توانستند به خوبی پا جای نسخه اول گذاشته و حتی موفق‌تر از آن ظاهر شوند. به خصوص نسخه سوم که از اعتقاد بسیاری یکی از بهترین بازی‌های تاریخ محسوب می‌شود.

با گذشت زمان و تغییر سلایق گیمرها، Capcom و مغز متفکرش،میکامی، به این نتیجه رسیدند که دیگر فرمول قدیمی گیم‌پلی و دوربین ثابت پاسخگوی نیاز طرفداران نیست و باید این سری تحولی عظیم به خود ببینید. تغییری که هر چند فقط برای یک نسخه جواب داد و نتیجه‌اش در طولانی مدت ساخت ضعیف‌ترین نسخه Resident Evil 6، Resident Evil شد. عنوانی که هیچ بویی از ریشه‌های این سری نبرده و کم‌ترین ترسی را در خود جای نداده بود. با عرضه Resident Evil 7 حس ترس کاملا به این سری بازگشت و بازی هم از لحاظ فنی عنوان قابل قبولی بود. اما مشکل چه بود؟ بازی شبیه به یک نسخه فرعی از Resident Evil و با شخصیت‌هایی جدید بود تا یک عنوان اصلی. همچنین دوربین اول شخص هم به مذاق بسیاری از طرفداران خوش نیامد. جای شخصیت‌های محبوبی مثل Leon Scott Kennedy، Ada Wong، Jill Valentine و Calire Redfield که البته به لطف Revelations 2 با او همراه شده بودیم، به شدت خالی بود و خواسته طرفداران یک عنوان ترسناک و خوب با این شخصیت‌ها بود.

Capcom به خواسته طرفداران عمل کرد و در E3 2018 عنوانی را با محوریت شخصیت‌های اصلی سری و وفادارا به ریشه‌ها معرفی کرد که با استقبال بسیاری هم روبه رو شد. اما این عنوان نه Resident Evil 8 که نسخه بازسازی شده Resident Evil 2 با عنوان Resident Evil 2 Remake بود. همانطور که از نام بازی پیدا بود، به جز تحول انقلابی گرافیک بازی نسبت به نسخه اصلی خود، در گیم‌پلی و محیط‌ها هم به کلی بازسازی شده بود و شاهد یک نسخه کاملا جدید بودیم. به جز آن، طبق گفته سازندگان، تکات بسیار زیادی هم به داستان بازی اضافه شده و تغییرات زیادی هم در روایت داستان صورت گرفته بود.  هدف Resident Evil 2 Remake بازگرداندن این سری به ریشه‌ها بود و در عین حال هم می‌خواست عنوانی به روز و مطابق پارامترهای استاندارد و حتی فراتر از آن عمل کند. هدفی که با Resident Evil Remaster شروع شده بود و  Resident Evil 2 Remake باید تکمیلش می‌کرد. نهایتا بازی در روز ۲۵ ژلنویه عرضه شد و اکنون می‌خواهیم با شما همراهان همیشگی گیمفا، به نقد و بررسی آن بپردازیم. آیا بازسازی نسخه دوم مطابق وعده‌ها تغییرات اساسی با نسخه قدیمی خود دارد؟ آیا بازی به هدف مذکور و بازگرداندن این سری به طور کامل به ریشه‌هایش رسیده است؟ Resident Evil Remake 2 می‌تواند در میان سیل عناوین با کیفیت نسل هشتم، عنوانی درخور باشد؟ با گیمفا در بررسی این بازی همراه باشید.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

Resident Evil 2: Remake

داستان بازی دو ماه بعد از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد. لیان کندی به عنوان عضو جدید پلیس وارد شهر راکون‌سیتی شده و از طرفی دیگر هم کلر ردفیلد را داریم که در جست و جوی کریس ردفیلد، شخصیت محبوب این سری یا برادرش است. چندان طول نمی‌کشد تا اولین روز کاری لیان تبدیل به جهنم شده و یک کابوس برایش رنگ واقعیت می‌گیرد. او خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کرد مجبور به مبارزه با زامبی‌ها شده و هرطور که هست خودش را به اداره پلیس می‌رساند. آنجا حتی از شهر هم وضعیت بدتری دراد و همه کارمندان و نیروهای پلیس راکون سیتی تبدیل به زامبی و یا بدتر از آن شده‌اند! لیان بعد از آشنایی با Ada Wong که یکی از با پرستیژترین و مرموزترین شخصیت‌های این سری است، اطلاعاتی را راجع به Umbrella و G-Virus راکه دلیل حضور ایدا از طرف FBI در آنجاست، به دست می‌آورد و بعد از مدتی، زمانی که لیان, دختر در حال تبدیل بی‌گناهی را می‌بینید که بی‌خبر از همه‌جا به وسیله شاتگان پدرش با زندگی وداع می‌کند، عزمش را جزم کرده و عهد می‌بندد تا نابودی Umbrella پابه پای Aida پیش برود. در طول داستان وقایع پر پیچ و خم بسیاری پیش می‌آید که همه و همه هنر کارگردانی و نویسندگی Kazunori Kadoi و Hidehiro Goda را می‌رساند که به قطع نمره قبولی را در این بخش می‌گیرند.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

پرستیژ و شخصیت‌پردازی سینمایی شخصیت‌ها فوق‌العاده است

شخصیت‌پردازی کاراکترهای اصلی دست کمی از فیلم‌های درجه یک سینمای هالیوود ندارد و به شخصه انتظار نداشتم شخصیت‌ها انقدر خوب پرداخته شده باشند که بتوانم لحظه به لحظه با آن‌ها همذات‌پنداری کنم و تغییرات رفتار و اعمالشان تا این حد برایم ملموس باشد. به جز شخصیت‌های فرعی، شخصیت‌های اصلی هم به زیبایی در بازی تعریف شده‌اند و هیچ عمل بی‌دلیل و در عدم تناسب با شخصیتشان در طول بازی رخ نمی‌دهد. تمام اتفاقات بازی دلیلی خاص همراه با انگیزه‌ای خاص و منطقی دارند. وقتی با لیان در حال جست و جو برای شرکت منفور آمبرلا هستید، شخصیت Ada به قدری خوب پرداخته شده است که گاهی فکر می‌کنید حتی از لیان هم پرداخت بهتری دارد. چه بسا که بعد از مدتی وقتی کنترل او را برای اولین بار به دست می‌گیرید، با وجود آن که شاید مدت حضورش در بازی یک پنجم لیان هم نبوده، سرنوشت او هم به اندازه اسکات کندی و ردفیلد برایتان مهم می‌شود و به طور کامل خود را با او همراه و همدل می‌کنید. شخصیتleon در بازی آن‌چیزی که در ذهن داریم نیست و با یک شخص کاملا تازه‌کار که حتی گاهی اوقات می‌ترسد طرف هستیم و این مورد کاملا با خط زمانی بازی تطابق دارد. به تدریج لیان تغییر می‌کند و این تغییر بسیار هنرمندانه، تدریجی و هماهنگ با روند داستان صورت می‌گیرد و کاملا برای بازیباز قابل درک خواهد بود.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

از به یاد ماندنی‌ترین صحنات بازی

روایت داستان و سیر اتفاقات آن می‌تواند یکی از بهترین‌های نسل هشتم باشد. مواجه شدن با زامبی‌ها، آشنایی با شرکت آمبرلا و ویروس G  و همراه شدن با شخصیت‌هایی جدید با انگیزه‌هایی خاص، به بهترین شکل در بازی تعریف شده و اتفاق می‌آفتد. نکته مهم در روایت داستان، سیر تدریجی اتفاقات و پیشرفت آن بر مبنای دلیل و منطق است. RE2 Remake کاملا به بازیباز این فرصت را می‌دهد که با اتفاقات خوب و بدی که در حین داستان رخ می‌دهد خو بگیرد و این فرصت را به او می‌دهد تا بتواند آن را درک و هضم کند;  به همین دلیل شاهد پشت سر هم اتفاق افتادن وقایع مهم نیستیم و با آن که بازی یک فاجعه عظیم را تعریف می‌کند، نسبت به نسخه‌های اخیر این سری مانند  Resident Evil 7 یا Revelations 2 آرام‌تر روایت می‌شود و سعی می‌کند بین وقایع مهم خود فاصله بیندازد. داستان‌سرایی بازی به قدری هنرمندانه است که اگر شما هیچ اطلاعاتی از داستان این سری هم نداشته باشید، باز هم می‌توانید از داستان آن لذت ببرید. بازی از ابتدا فاجعه ویروس G و آمبرلا را به گونه‌های مختلف نظیر دیالوگ‌ها، دست‌نوشته‌ها و عکس‌ها توضیح می‌دهد و اگر کمی بیشتر به جست و جو در محیط بپردازید و نوشته‌ها را هم بخوانید، مشکلی با فهمیدن داستان نسخه‌های قبل نخواهید داشت. آنتاگونیست‌های بازی به لطف روایت عالی بازی و پرداخت خوبشان آنقدر برایتان منفور خواهند شد که طولی نمی‌کشد که از بین بردن هرچه زودترشان، یکی از دلایل ساعت‌ها میخ‌کوب شدنتان پای بازی خواهد شد. نکته مهم دیگری که در روایت داستان وجود دارد معرفی و ورود شخصیت‌های جدید به بازیست. برای مثال بازی به طور ناگهانی شخصیتی مانند آیدا را تبدیل به همراه شما نمی‌کند، بلکه ابندا او را در حضورهای بسیار کوتاه معرفی کرده و سپس وقتی از او شناخت نسبی پیدا کردید، تبدیل به همراه همیشگی‌تان می‌کند. همین مورد در مورد Sherry و ردفیلد هم صادق است.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

یک روز عادی در Raccoon City

اکنون می‌خواهیم در مورد اصلی‌ترین ویژگی گیم‌پلی‌ شماره‎‌های اولیه Resident Evil صحبت کنیم; ترس و بقا. اصولا حس ترسی که از نسخه چهارم به بعد بر RE حاکم شد، ترسی آنی بود. یعنی شما از دیدن زامبی‌های مختلف و مبارزه با آن‌ها می‌ترسیدید و اتفاقا گاهی اوقات این حس بسیار هم شدت پیدا می‌کرد. اما در نسخه‌های اول تا سوم، به جز چنین ترس‌هایی، ترسی روانی هم بر بازی حاکم بود. یعنی حس ترس و تلاش برای بقایی که حتی وقتی دشمنی در نزدیکی‌تان نیست هم با شما همراه بوده و یک نوع ترس مداوم را در شما ایجاد می‌کند. این حس با ورود دشمنانی که همواره به دنبال شما هستند و گاها صدای پایشان هم به گوشتان می‌رسد، شدت هم پیدا می‌کند. این نوع ترس هم در بازی‌هایی مانند Slenderman یا Layers Of Fear تجربه کرده‌ایم.

در واقع ۳ نوع ترس در طول بازی با شما همراه است: ترس آنی به دلیل دیدن و مبارزه با انواع مختلفی از زامبی‌ها، ترس روانی که در کل بازی با شما همراه است و ناشی از اتمسفر دلهره‌آور بازی و تاثیر روانی‌ است که بازی روی شما می‌گذازد و ترس ناشی از تعقیب یک دشمن که در اکثر مدت بازی با شما همراه بوده و آدرنالین خونتان را به نهایت می‌رساند. خوشبختانه اتمسفر بازی کاملا با داستان تاریک و غم‌انگیز بازی همخوانی دارد و شاهد یک جو عالی در بازی هستیم. Resident Evil 2 Remake پکیج کاملی از تمام چیزی است که یک فرد برای ترسیدن و تجربه جس دلهره بسیار زیاد نیاز دارد و اگر تاکنون بازی را تجربه نکرده‌اید، باید بگویم اگر حتی کمی هم تحمل ترسیدن و تجربه هیجانات بسیار زیاد را ندارید، دور این بازی را خط بکشید.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

همراه شدن با Ada بسیار لذت‌بخش است. او می‌تواند اعمالی نظیر هک و باز کردن قفل درها را انجام دهد

سری RE همواره در یک مورد کم‌نقص و یا حتی بی‌نقص بوده و آن هم چیزی نیست به جز گان‌پلی محشرش. از نسل ششم به بعد و از عرضه نسخه چهارم تا به امروز، در تمامی نسخه‌های فرعی و اصلی این عنوان مشکلی خاصی را نمی‌توانستید در این قسمت پیدا کنید ( البته به جز فاجعه Operation Raccoon City) خوشبختانه RE 2 Remake هم از این قضیه مستثنا نیست و حتی یک قدم بالاتر از نسخه‌های قبلی خود هم قرار می‌گیرد. سیستم نشانه‌گیری بسیار دقیق است و با کمی تغییر تنظیمات منطبق بر عادت خود، می‌توانید با دقت تمام نشانه خود را جابه جا کرده و به دقت دشمنان را نابود کنید. گزینه Reticle Decleration در تنظیمات در حالتی که Aim Assisst را خاموش کرده‌اید، بسیار کارامد است و با استفاده از آن سرعت نشانه‌گیریتان زمانی که سر دشمن را هدف گرفته‌اید، کاهش پیدا می‌کند. درگیری‌های تن به تن هم مطابق با توانایی ‌های لیان و کلر خوب از آب درامده‌اند و شاهد حرکاتی مانند گذاشتن نارنجک در دهان دشمنان و فروکردن چاقو در گلوی دشمنان و جا گذاشتن آن هستیم. هوش مصنوعی دشمنان و شخصیت‌ همراهتان بسیار خوب کار شده است و شاهد کمترین حرکت اضافی یا احمقانه از جانب همراه خود شاهد نیستید. دشمنان هم به خوبی مکان شما را حس می‌کنند و نخواهید توانست به راحتی از دستشان فرار کنید; به ویژه دشمنان تعقیب‌گر که از شدت هوشمند بودن سرتان را درد خواهند آورد.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

یکی از معماهای خوب بازی

اسلحه خود را هم در طول بازی می‌توانید با استفاده از Customized Partهایی که پیدا می‌کنید ارتقاء دهید و قابلیت‌هایی مثل شلیک ۳ تایی، افزایش دقت، کاهش لگد و کاهش زمان Reload را به آن‌ها اضافه کنید. فقط یادتان باشد زمانی که یک قطعه را به سلاح خود وصل کردید دیگر نمی‌توانید آن‌ها را سلاح خود جدا کنید. شاید این مورد چندان مهمی نباشد اما زمانی به اهمیت آن پی می‌برید که قطعه‌ای را روی سلاح خود سوار کرده و می‌بینید حال این سلاح به دلیل افزایش اندازه جای ۲ خانه را در Inventory خود پر خواهد کرد. در این زمان شاید بخواهید آن قطعه را جدا کنید که متاسفانه بازی از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کند. تغییراتی که روی شاتگان یا Magnum خود اعمال می‌کنید به خوبی در طول بازی رویت می‌شوند و شاهد تفاوت آن‌ها در مبارزات خواهیم بود; اما کلت Maltilda لیان که سلاح اصلی‌اش محسوب می‌شود چندان با Upgradeها تغییر خاصی نمی‌کند و بیشتر شاهد تغییرات ظاهری هستیم. برای مثال حتی اگر ۲ یا ۳ قسمت جداگانه را روی آن سوار کنید باز هم در تعداد گلوله‌ای که شما برای کشتن یک زامبی معمولی نیاز خواهید داشت تفاوت چندانی با حالت پیشفرض سلاح نخواهد کرد! امیدواریم این مورد بعدها در آپدیت‌های بازی اصلاح شود.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

Aiden یا Ada. مسئله این است

Resident Evil همواره با معماهای سختش که حل کردنشان لذت بسیاری را به گیمر میبخشید معروف بوده است. این نسخه هم تعادل بین حل معما و مبارزه با دشمنان را رعایت کرده و معماهای نسبتا سخت و منطقی هم برای حل کردن دارد. معماهای بازی اصولا برای باز شدن یک راه برای رسیدن به مکانی خاص هستند که خود در طول داستان بال و پر می‌گیرد و گاه باید برای باز شدن یک در اصلی ۳ یا ۴ معمای کوچک دیگر را که به آن مربوط هستند هم حل کنید. به همین دلیل برای انجام این بازی باید فرد صبور، با حوصله و دارای قدرت تحلیل باشید که بتوانید ابتدا هدف را پردازش کرده و سپس برای رسیدن به آن از وسایل گوناگون کمک بگیرید و معماهای ریز و درشت را حل کنید. درصد زیادی از معماها، پیدا کردن یک آیتم برای یک وسیله است که فاصله بسیار زیادی با هم دارند. یعنی در حین پیشروی داستان به یک بن بست میخورید که برای عبور از آن باید به چند محیط قبل بازگردید و آیتم مربوطه را پیدا کنید. از این حیث محیط‌های بازی کاملا به یکدیگر مربوط است و تا زمانی که یک محیط به رنگ آبی درنیامده است (رنگ آبی در نقشه به این معنی است که تمام چیزهای ممکن را در این مکان بررسی کرده‌اید) نمی‌توانید از مهم نبودن یک اتاق کوچک هم مطمئن باشید.

Resident Evil 2 Remake مانند نسخه اصلی‌اش، کاملا روند خطی دارد و در نهایت هم به یک پایان واحد خواهید رسید; اما این دلیل نمی‌شود تا محیط بازی هم کاملا خطی یا کم جزئیات باشد. اتفاقا محیط بازی بسیار بزرگ، سندباکس گونه و پر جزئیات است. در جای جای محیط بازی آیتم‌های مخفی قرار دارد که بعضی از آن‌ها کلیدهایی هستند که به شما دسترسی به یک اتاق خاص را می‌دهند و اصولا دارای منابع خوبی از خشاب و گیاه‌های سلامتی هستند. اگر از گیمرهای جست‌‌ و جو‌گر هستید و علاقه زیادی به بررسی محیط‌ها و پیدا کردن وسایل دارید، این بازی قطع به یقین برای شما ارزش تکرار خواهد داشت. خصوصا آن‌که می‌توانید با ۲ Campaign مختلف که بعضا در مکان‌های متفاوتی هم اتفاق می‌افتند، بازی را انجام دهید. البته هرچه را که دیدید هم برندارید، Inventory شما محدودیت دارد و متاسفانه هرچیز را هم که دور بریزید دیگر نمی‌توانید بردارید! مگر آن که آن‌ها را Discard نکنید و در Item Box کلاسیک بازی بگذارید. بدیهی است که آیتم‌های کلیدی که برای پیشرفت در داستان بازی احتیاج دارید قابلیت Discard شدن ندارند. به این دلایل باید در برداشتن آیتم‌ها محطاط باشید و اگر چیزی مورد نیازتان نبود، از خیرش بگذرید که بعدا منجر به از دست رفتن یک وسیله کمکی مهم نشود. محیط‌ها هم تنوع بسیار خوبی دارند و از فاضلاب‌های شهری تا زندان و آزمایشگاه را شامل می‌شوند تا کمترین حس تکرار مکررات به شما دست ندهد.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

همانگونه که می‌بینید Matilda خوشگلمون به خاطر ارتقا دوتا جا تو Inventory گرفته

در مورد تنوع دشمنان اگر بخواهیم منصفانه به بازی نگاه کنیم، واقعا تنوع راضی‌کننده‌ای را در دشمنان شاهد هستیم. در بررسی این موضوع باید در نظر بگیریم که این بازی هرچه باشد یک بازسازی است و هر چقدر هم دست سازندگان برای اضافه کردن بخش‌هایی به داستان و گیم‌پلی باز باشد; باز هم محدودیت‌هایی را از باب خط داستانی خواهند داشت. به همین دلیل تا جایی که ممکن بوده و داستان به سازندگان اجازه داده شاهد دشمنان متنوعی که حاصل پخش ویروس G-Virus است هسنیم. زامبی‌های معمولی، سگ‌های تبدیل شده، هیولاهایی که نقطه ضعف اصلی‌شان در چشم‌شان است و تبدیل شدگانی که با حالتی خوابیده به سرعت به سمتتان می‌آیند تنها نمونه‌ای از دشمنانی هستند که تا پایان خط داستانی باید از سر راه خود بردارید. باس فایت‌ها هم با آن که تعدادشان زیاد نیست، قابل قبول هستند و اگر روی حالتی غیر از Assissted بازی کنید، از پا دراوردنشان کار آسانی نخواهد بود.

همانطور که گفته شد، بازی متشکل از دو Campaign جداگانه است. Leon S.Kennedy و Claire Redfield. اما تفاوت این دو در چیست و واقعا می‌توان به آن‌ها به چشم دو دو روند جداگانه و متفاوت نگاه کرد یا فقط شخصیت قابل بازی تغییر می‌کند؟ برای پاسخ به سوال باید ببینید دیدگاه شما در مورد “تفاوت” چیست. اگر از متفاوت بودن انتظار دو خط داستانی جداگانه، شخصیت‌های کاملا جداگانه و محیط‌های بسیار متفاوت است باید بگویم خیر، کمپین لیان و ردفیلد به یکدیگر شباهت‌های زیادی دارد. اما اگر از متفاوت بودن، اسلحه متفاوت، شخصیت‌های همراه متفاوت، باس‌فایت‌های متفاوت و محیط‌هایی را که بعضا باهم تفاوت دارند انتظار دارید، باید بگویم بله، کمپین این دو تفاوت‌های زیادی دارد. اما به طور کلی باید بگویم هر دو کمپین ارزش تجربه را دارد و با وجود آنکه این دو خط داستانی شباهت‌های زیادی هم به هم دارد، اما نباید خود را از تجربه هیچکدام محروم کنید. بعضی اوقات هم پیش می‌آید که باید در نقش شخصیت‌های همراه بازی کنید که در این صورت تفاوت‌های زیادی را در گیم‌پلی لیان و کلر خواهید دید.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

رعب و وحشت تو عکس بیداد میکنه

تنها نکته منفی بازی در گیم‌پلی خود، مقاومت بیش از حد ۹۰ درصد زامبی‌هاست. واقعا چه دلیلی دارد که برای کشتن یک زامبی باید در بسیاری از اوقات ۶ یا ۷ تیر به سرش شلیک کنید! این مسئله زمانی شدت می‌یابد که با شاتگان از فاصله بسیار نزدیک به سر دشمن شلیک کرده و همچنان به سمت شما می‌آید. اصولا زامبی‌ها بعد از خوردن ۳ تیر روی زمین می‌آفتند اما موضوع آنست که این پایان کار نیست و اکثر آن‌ها مجددا بلند شده و باید همین تعداد تیر را برای از بین بردنشان صرف کنید. حداقل اگر این موضوع با ارتقاء سلاحتان تقلیل پیدا می‌کرد میتوانستیم تا حدی از آن چشم‌پوشی کنیم اما چنین نیست.

کیفیت بافت‌های محیط و شخصیت‌ها در حد بسیار خوبی قرار دارد و از استانداردهای یک Remake چندین پله بالاتر است. نورپردازی که بار سنگینی از القای حس ترس را به دوش می‌کشد یکی از هنرمندانه‌ترین نورپردازی‌های بازی‌های سبک ترس بقاست و مو را به تنتان سیخ می‌کند. گاه محیط‌ها چنان تاریک هستند که با نور چراغ قوه هم به سختی چند متر جلوتر از خود را می‌بینید و ترس بازی برایتان چندبرار می‌شود. کیفیت افکت‌های بازی مانند افکت‌های انفجار و باران نمره خوبی می‌گیرد و با وجود آن‌که می‌توانست بهتر باشد به هیچ عنوان ناراضی‌تان نخواهد کرد. انیمیشن‌های شخصیت‌ها فوق‌العاده است و بعید است بعد از بازی کردن RE 2 Remake لب به تحسین از انیمیشن‌های عالی آن نگشایید. فریم‌ریت بازی با وجود جزئیات بالا روی PS4های معمولی هم کاملا ثابت بوده و لحظه‌ای افت فریم هم مشاهده نخواهید کرد. رنگ‌های تیره به کار رفته در طراحی محیط‌ها متناسب با اتمسفر مرده بازیست و حس غم و نگون‌بختی شخصیت‌ها را به خوبی به مخاطب القا می‌کند. متاسفانه طراحی چهره Leon و Claire آنطور که باید و شاید نیست و با وجود آن‌که سازندگان برای نشان دادن جوان بودن آن‌ها چنین طراحی‌هایی انجام داده‌اند اما واقعا طراحی خوبی ندارند و هر دوی آن‌ها می‌توانستند بسیار زیباتر طراحی شوند.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

آغاز طوفانی بازی. به نورپردازی و کیفیت افکت انفجار دقت کنید

مطمئنا اگر تا این‌حای نقد را خوانده باشید، دیده‌اید که اعم آن نقاط خوب و مثبت بازیست. اما اگر بخواهم یک بخش را به عنوان بهترین و بی‌نقص‌ترین بخش Resident Evil 2 Remake انتخاب کنم، آن صداگذاری و موسیقی بازیست. به خصوص بخش اول که با پشتیانی از صدای ۳D و القای دیوانه‌کننده حس ترس اصلا جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذراد. اگر قابلیت صدای سه بعدی را فعال کنید و بازی را هم با هدست تجربه کنید، صدای گوشخراش  و هراس آور زامبی‌ها شما را روانی می‌کند. صداگذاری دشمنان به قدری خوب است که کلمه‌ای برای توصیف آن نیست و باید خودتان آن را تجربه کنید. بیش از هر عنصری، صدا در بازی ترس و دلهره را وارد مغز شما خواهد کرد. صدای شخصیت‌ها، به خصوص لیان، کلر و آیدا عالی است و تناسب کامل با شخصیت و چهره آن‌ها دارد. موسیقی بازی هم ریتم مناسبی دارد و در اوقات مختلف ریبتم‌های مختلفی به خود می‌گیرد. موسیقی که در هنگام تعقیب و گریزها پخش می‌شود هیجان فوق‌العاده‌ای به مخاطب القا می‌کند و موسیقی منوی بازی و Main Theme آن هم آرام و گوش‌نواز است.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

هر دو Campaign لیان و کلر ارزش تجربه را دارند. با آنکه منکر شباهت‌های زیاد آن‌ها نمی‌شوم

طرفداران سبک ترس بقا باید بسیار خوشحال باشند که بزرگ این سبک به روزهای اوج خود بازگشته است و حتی بهتر از بهترین روزهای خود هم ظاهر شده است. Capcom بعد از مدت‌ها عنوانی درخور چه از لحاظ حس ترس و چه از لحاظ فنی روانه بازار کرده است. عنوانی که کاملا به ریشه‌های خود وفادار است و  نه تنها یکی از بهترین عناوین این سبک که یکی از بهترین عناوین نسل است. Resident Evil 2 Remake بهترین عنوان Survival Horror نسل هشتم است که می‌تواند عده زیادی را هم به این سبک علاقه‌مند کند. به هیچ عنوان خود را از تجربه این عنوان فوق‌العاده محروم نکنید. با Leon و Claire همراه شوید و ۲۰ ساعت هیجان‌انگیز و قوق‌العاده را در Raccoon City تجریه کنید.

 

 

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

 

 

علیرضا نظریسبحان کورلئونه

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • call گفت:

    فقط ۲ تا بازی زامبی بازی، بازی کردم. یکی دد رایزینگ ۴ که افتضاح بود. یکی‌ام لفت فور دد ۲ که بهترین بازی زامبی بازی‌ای بود که بازی کردم.
    رزیدنت اویل ۲ ام بازی با کیفیتیه بنظر میاد. ولی بنظرم زامبیاش خیلی کندن، باید سریع‌تر می‌بودن. درکل خوب بازیه.

  • martik گفت:

    بر بدن زدن این بازی دیگه جزو واجبات شد !

  • Cell گفت:

    با تشکر از نویسنده محترم نقد خوبی بود
    ولی به نظرم این Evil هیچ نکته منفی نداره و با عنوانی کامل طرف هستیم در سبک خودش :yes:
    بعد از سال ها شاهد اوج گرفتن Capcom بودیم و شاهد عنوانی که در حد نسل ۸ یا فراتر از اون ظاهر شد
    برای یک عده مثل من که سال ها پیش روی Ps1 این Evil رو تجربه کردن مثل یک معجزه میمونه و واقعا نسل ۸ به این عنوان نیاز داشت یا بهتر بگم جاش خالی بود
    همیشه Evil درای گرافیک بالا و بهترین کیفیت بود چیزی که در نسل ۶ و ۵ عالی کار شد
    ولی در نسل ۷ فاجعه شد
    نسخه دمو بازی رو روی pc تجربه کردم ولی هنوز موفق به تجربه کامل بازی نشدم
    عاشق اتمسفر سنگین راکون سیتی هستم و سال ها خاطر ها دوباره قرار به بهترین شکل ممکن زنده بشن :yes:

    • Cole Train گفت:

      @Cell
      من بشکل عجیبی بعد مدتها تونستم پیوسته بازی کنم فوق العادست ارزش تکرار بالایی هم داره بدون شک و خاطرات قدیمیمونو زنده میکنه.هیچوقت یادم نمیره باچه ترس و لرزی بااون سن کم این نسخه رو روی پلی یک بای میکردم

      • Cell گفت:

        Cole Train@
        واقعا یادش بخیر چه دوران خوبی بود زمان ps1 هر بازی که روش نوشته بود capcom بدون فکر کردن میخریدیم :yes:

        • MAX3D گفت:

          دوستان درسته که شینجی میکامی خالق این سری هست و من واقعا دوستش دارم و اینکه رزیدنت اویل ۴ بهترین هست اما خود شینجی میکامی با اویل ۴ باعث شد کم کم ایده ایی بیاد تو سر کپکام که بسوی اکشن شدن بره و از survival horror فاصله بگیره و اما حالا دید که با اویل ۶ گند زدن درستش کردن و بی شک اویل ۴ بهترینه اما بنظرم اویل ۳٫۵ ساخته میشد بهتر بود

          • mamad1166 گفت:

            قطعا همینجوره اویل ۴ اصلا قضیه پازل و کلید در پیدا کردن و محیط تودرتوی به هم پیوسته که هر گوشش یه آیتم بدرد بخور هست رو گذاشت کنار به نظرم تنها نکته انقلابی اویل ۴ زاویه دوربین هست و بهترین اویل تاریخ اویل ۳ هست نه ۴

  • یک شاهکار به تمام معنا :-)) خیلی دوست دارم بازیش کنم ولی خوب وضع مالی اجازه ی همچین کاری رو بهم نمیده :laugh: به هر حال کپکام دوباره به روز های اوجش برگشته تبریک به تمام گیمر ها :-))

  • 😐 دوتا نکته منفی گرفتین که ادم دلش میخاد مسخره کنه. یعنی چی “طراحی چهره لیون و رفیلد”؟ 😐 لابد الان میخایین بگید که نظر شخصیمه؟
    😐 “موقاومدت غیرطبیعیه زامبی ها در مبارزات” چیش غییر طبیعیه؟
    ۱۵ نکته مثبت و ۲تا نکته منفی نوشتین بعدشم نمره ۹۵ دادین؟ یعنی این درسته؟

    • Dirtyomnic گفت:

      بیخیال مهم متای ۹۲ بازیه :inlove:

      • داش من میخام بدونم این دوتا نکتی خیلی خیلی مهم چی هستن. خو باید بدونم چطوری این دوتا تونستم ۵ نمره از بازی کم کنن؟ هرجوری که نگاه کنم به جوابیم نمیرسم!

        • طراحی چهره ها هیچ مشکلی نداشت از نظر بنده واقعا ولی مقاومت زامبی ها واقعا کمی تو ذوق میزنه مثلا یه ۶ یا ۵ تا گلوله تو سر زامبی خالی میکنم یهو میبینم دوباره پا شده البته این نکته منفی هم با توجه به اینکه سرعت حرکت زامبی ها کند و طبیعی هست و بازی گلوله های زیاد تری نسبت به نسخه های قلی در اختیار بازی باز قرار میده این نکته هم قابل چشم پوشی هست واقعا برا شخص خودم نمره بازی از ۱۰۰ هم فراتره :inlove:

          • داش عزیزم RE2 قدیمی همون کلاسیک بازی کردی یا نه؟ این RE همه چیزش شبیه اونه بر حسب اون RE2 کلاسیک ساخته شده
            داش این زامبیهای ویروسی کاملا سرد و مورده هستن که توسط ویروسا بدنشون فرمان گرفته و شروع به حرکت کردن میکنه اگه یخشاب خالی کنی رو کلش بازم بعد ۵ مین پا میشه!
            هیچ کمو کسری در داشتن گلولها برای انجام دادن این کار نداری

            • درسته خودم اشاره کردم چون توجه کردم کلی اسلحه و تیرو تجهیزات هم در اختیارت قرار میده بازی و اون که گفتم ۵ یا ۶ تا تیر میزنم بعد بیدار میشه مربوط به نسخه دمو هست که با کلت شلیک میکردی با تجربه نسخه کامل بازی و گرفتن تجهیزات و اسلحه های قوی و متنوع دیگه ابدا نکته منفه ای باقی نمیمونه خودم هم متاسفانه اویل ۲ رو بازی نکردم و تنها نسخه ها اویل ۵ و ۴ و ۳ رو بازی کردم پس با این حساب حرفتون کاملا درسته عزیز :yes:

              • داش اگه یکی خیلی قویه بخدا با ۵تا تیر له میشد. در جاش بیدار نمیشه که بعد دقایقی بیدار میشه همشون هم بیدار نمیشن بعضیاشون خیلی شاخن بیدار میشن و وقتی تیر بخون کاملا میمیرن. خلاصه از جانب شما هیچ اشکالی نیست داشم

            • یادش بخیر تو اویل ۳ نمسیس با هفتیر عقاب صحرا هد شات میکرم زامبی ها رو 🙁
              و یادش بخیر با همون هفت تیر دو بار نمسیس رو میخ کوب کردم رو زمین ولی متاسفانه همه میدونید چی شد ?:-) :laugh:

          • AXEL STONE گفت:

            اصلا و ابدا حرف شما درست نیست داش گلم و هم فن عزیزم اصلا درست نیست خودتم داری میگی نکته مثبتیه زامبی یک موردست و کشت و له کردن زامبی اینه!
            هفتیر داری! پلاس ترکیب
            شاتگان داری! پلاس ترکیب
            کلاشینکوف داری!
            هفتیر ماگنوم هم داری! پلاس با ترکیب! از بمب هم قویتره که باس تایرنت رو توی سینش با دوتا گلوله زمین نشینش کردم میدونی که ترلی هم روش اثری نمیذاره!

            • بله داداش گلم حرف شما درسته خودم هم گفتم که بازی برا من فراتر از ۱۰۰ هست و نکته منفی نداره یا فوقش نکاتی ریز هستن که اصلا ارزش کم کردن از نمره بازی رو ندارن :heart: :heart: در ضمن اونجای جمله هات که گفتی پلاس ترکیب دقیقا منظورتو نفهمیدم

    • Ladon گفت:

      با نسخه اصلیش خیلی فرق میکنه دیگه قیافشون :laugh: :laugh:

      • در فرق داشتن اره اما بشکل درست گرافیکیتر و حقیقیتره که این لیون بیشتر به لیون RE4 میخوره اتفاقا نکته مثبتیه داش به این میگن شخصیت پردازی کاملو سالم.
        ورگنه غییر از این نکنه میخایین این کلرو بر روی این لیون ترکیب بیدن
        https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fgamesrevisiteddotcom.files.wordpress.com%2F2014%2F09%2Fre2leon_vidcap1_lg.jpg&f=1
        نمیدونم چی فکر میکنین ولی این بزرگترین و بهترین ریمک تاریخه که نمونه شد برای شرکتا

        • Ladon گفت:

          داداش من تیکه انداختم من کاملا باهات موافقم یه جوری میگن تغیر کردن صورتاشون انگار تو نسخه اصلی که پیکسلی بود قیافشون باید همونو میزاشتن خوب باید ی جوری میزاشتن که قیافش با انیمیشن ها و نسخه های جدید نزدیک باشه بعد دوست عزیز من خودم عاشق این ریمیکم موفق باشی

    • Max.level گفت:

      داداش تازه من میگم این دوتا ایرادی که گرفته شده دقیقا میتونست جزو نکات مثبت بازی ذکر بشه چون هر دو واقعا نمایانگر کیفیت و اصالت بازی هستن به هر حال برای خود من این بازی ۱۰ از ۱۰ هستش و کاملا عالیه و از نظر حس ایول برای من اومد کنار ایول ۴ یعنی تا این حد فوق العادس کپکام یه بار دیگه به همه نشون داد که اگر هر زمان که اراده کنه میتونه کل این صنعت رو به لرزه در بیاره و شاهکار بسازه
      بازی حقیقتا نکته منفی نداره از نظر من همه چیز در بالاترین سطح ممکن طراحی و در بازی پیاده سازی شده کپکام جای هیچ حرفی باقی نذاشت با این ریمیک تر و تمیزش و چیزی رو ساخت که فراتر از انتظارات تک تک ما عمل کرد همه ی اینا رو کنار هم بذاریم به این نتیجه میرسیم که کپکام برای این بازی زحمت زیادی کشیده و اونو به ریشه هاش برگردونده
      امیدوارم همه دوستان بتونن بازی رو تهیه کنن و در آینده ای نزدیک همه ازش بی اندازه لذت ببرن :yes: :yes: :rose: :rose:
      متا و نمره اصلا مهم نیست هر چند متای این ایول خارق العادس اما مهم همون عشقیه که به طرفداراش میده :heart: :heart: :-)) :-))

      • بله افرین منم همینو دارم میگم به داشمونlegend of qise “داش عزیزم RE2 قدیمی همون کلاسیک بازی کردی یا نه؟” بلخره این کپی اونه اما با گرافیک و گیم پلی بروز که بازی ممتاز شده.
        اره متا چیزی نیست اما وقتی میبینم الکی الکی نمره کم میکنن خدایی غیر قابل تحمله کاش یک چیزی دیگرو منفی میگرفت اگه میخاست از بازی نمره کم کنه گرچه چیزی منفی نداره
        بعدشم از جناب عالی پاسوخی در کار نیست 😐

    • morfin گفت:

      قیافه لیون بد تو باقالیاس نسخه ی ۲ که صورت ۶ ضلعی داشت یه طراحی عادی برای ps1 تو نسخه ی ۴ تبدیل به خواننده های وان دایرکشن می شه با چهره ی بیبی فیس تو ۶ هم که برد پیتی بود واسه خودش اینجا هم چهرش پیر تره هم یذره زشت تر شده که احساس اینکه یه پلیس بچه ای که برای چیز دیگه ای فرستاده شده راکون و با همچین فاجعه ای رو برو می شه رو از بین برده وقتی بازی می کردم هم مقاومت غیر طبیعی زامبی ها رو نمی فهمیدم ولی الان که این نقد رو خوندم به نظرم هد شات ها مثل اورجینال کار ساز نیست و بدجوری اعصاب خورد کنن وقتی دو بار باید بکشیشون در کل عالیه بازی ولی این نکات رو من درک کردم (قشنگ دو لول بهتر از تمام re هاس)

      • داش کاملا کانت شما اشتباه لیون کی شهری ۶ ضلعی داش نیشه نشونم بدی
        خلاصه اون دقیق نیست به قول شما ۶ضلعیه و این لیون اصلی هستش چهرش به RE4 میخوره
        توی کس نبین که لیون بد در اومده برو بازی کن یا حد اقل یک تریلر بگیر نگاه کن ببین لیون زشته یا خوشکله
        https://gamefa.com/wp-content/uploads/2018/07/Screenshot_2.png
        توی این کاور بازی منم میگم خیلی چهرش بد افتاده اصلا لیون نیسش اما حتما برید بازی کنید یا حد اقل تیلیری چیزی ببینید که چهرشو بتونید ببینید
        این که میگی لیون پیرتر شده قطعا اشتباه کردین بزر اشتباه میتونه دروغه باشه از شما
        دوتا نکته هم که گرفته شدن کاملا خنده دار بیشتیستن اونی که ۷۰ داد به بازی دمش گرم که ریتیگ رو برست همه بیکلا موندن
        اینم که میگی ۲ لول فشنگتر از تمام REهاست میفهمم که شما اصلا دست به RE نزدین. مورفین جان

  • اتفاقاً زامبی هر چی سگ جون تر هیجان بازی بیشتر 😀 😀 😀 😀

  • Dirtyomnic گفت:

    یادمه موقعی که رزیدنت ۴ برا اولین بار بازی میکردم رفیقم بهم میگفت تا تیر تو سرشون نزنی نمیمیرن تو این نسخه هم تا تیر تو چشمشون نزنی سریع نمیمیرن و به لطف نشونه گیری دقیق و ایم اسیست عالی بازی قلق تیر تو چشم زدن بعد یه مدت میاد دستت

  • نقد خوب و دقیقی بود با تشکر
    بازی کردنش برام واجب شده ولی فعلا قیمتش بالاست الآن ۶۰۰ هزار تومنه تازه بهعضی جا ها مشاهده شده با قیمت ۸۰۰ هزار تومن هم میدن منتظرم قیمتش بیاد پایین
    یک سوال داشتم نقد اپیزود ۳ واکینگ دد فاینال سیزن رو کی تو ساینت می گذارید؟

  • Fight Club گفت:

    اول دوست دارم درباره Capcom صحبت کنم
    چیکار کرد Capcom با این بازی…..جوری بازی رو ساخته که این بازی از تمام عناوین هم سبک خودش چند سر و گردن بالاتره!
    دیگه الان میشه گفت Capcom اوج گرفتنو شروع کرده… Capcom دقیقا حکم اضلاع قدرت این صنعتو داره … با توجه به پیشینه ای که داره…. زمانی که اوج بگیره … همچین شاهکاری میسازه
    بازی یه شاهکار به تمام معنا هست…از جو وحشتناک Raccoon City بگیرین تا گیم پلی … شخصیت پردازی ها و باس ها…. همه چیز در بالاترین حد خودش در بازی به کار گرفته شده…
    تشکر هم میکنم از نویسنده محترم….. ولی با نکته های منفی که اشاره کردن کاملا مخالفم
    داریم درباره زامبی هایی صحبت میکنیم که با بدن های متلاشی شده اونم به وسیله ویروس T حرکت و حمله میکنن
    نه زامبی های نینجای نسخه ششم!
    مقاومت بودن زامبی ها در مقابل اسحله یه حرکت کاملا جدید بود…. که بر خلاف ظاهر پخمشون… کاملا خطرناک هستن… Capcom هم کاملا مشخصه هدفش این بود که ما تو بازی مثل نسخه های قبل کشت و کشتار راه نندازیم بریم جلو
    این کجاش نکته منفیه؟؟
    اتفاقا بازی فوق العاده چالش برانگیز شد با این حرکت..
    اما درباره طراحی چهره ها هم که…. Capcom نمیتونست چهره به بلوغ رسیده لیان تو نسخه های ۴ و ۶ رو به کار بگیره…. هدفش یع لیان تازه کار که تازه به شهر اومده
    نمره بنده ۱۰ از ۱۰ … حتما همه دوستان این شاهکار رو تجربه کنین

  • ColDFeaR گفت:

    ممنون از زحمتتون بابت نقد اما جسارتا
    Leon S. Kennedy شما نوشتید Lion اسمه بنده خدا رو

  • Godofwar0385 گفت:

    درود
    اویل دو شاهکاریه بی همتا یه هدیه ی قدیمی باز سازی شده که هم خاطرات گیمرای قدیم و زنده کنه هم واسه طرفدارای جدیدیش قدیمی و کهنه بنظر نرسه
    این ریمیک بدون شک بهترین ریمیک تاریخه خدایی باورم‌نمیشد اینقدر کپکام استاد باشه بازی هیچی کم نداره با تمااااام احترام به اقای رضایی اون دوتا نکات منفی کوچیک اصلا چیزی نیست که در موردش بحث شه طراحیه چهره ی لیان فوقلعاس از اون طرف ما با یه اویل قدیمی طرفیم ن یه اکشن خالص مثل اویل پنج و شیش اگه تعداد زامبیا بالا باشه خوب مسلما باید زامبیاشم زود بمیرن اگه کم باشه مثل این بازی باید سرسخت و کنه باشن اتفاقا این نکات مثبت بازیه
    بازم با تماام احترام به منتقد و تماام دوستان عزیز :yes:

  • F-d گفت:

    طراحی چهره لیان اگه مناسب نبود خود کپکام موقع ساخت تغییرش میداد.
    بازی ای نیست که تازه ۲ نسخه ازش اومده باشه.این بازی تو خون کپکامه
    صد رحمت به ایرادی که اون منتقدی که ۷ داده بود گرفت :-/

  • navid313714 گفت:

    ممنون
    چه سریع نقد رو زدید :laugh:
    فقط لطفا یه جور نقد کنین که هیچ جور اسپویلی از نقد فهمیده نشه :snicker:
    تشکر

  • چه بازی فق العاده ای……….رزدنتو عشقه……

  • مقاومت غیر طبیعی زامبی ها؟!!!!!مگه باید به غیر از این باشه؟!!!!
    سبک survival horror پس باید چجوری باشه؟!!!!مگه بازی اکشنه که بکشی بری جلو،همینجوری راحت!!!!!.واقعا از منتقدین محترم چنین ایرادی واقعا بعید بود،در بازی survival horror باید بتونی ترس رو حس کنی،کمبود مهمات احساس بشه،نه اینکه دشمنان ضعیف آبکی باشن که بتونی راحت بزنی،
    طراحی نامناسب چهره!!!!!آخه لیان رو مگه از این خوشتیپ تر میشد طراحی کرد؟!!!!!
    کلر؟!!که عشقه :heart: از این بهتر؟!!
    نمره من ۱۰ هستش،

  • Max.level گفت:

    یعنی این بازی یه عشقیه ناموسا کپکام یا همون کپگاد عزیز گل کاشت من دیگه واقعا مطمئنم کپکام استارت ساخت ایول ۳ ریمیک رو میزنه واااااای فرضا برای نسل ۹ نمسیس با اون گرافیک خفن عجب چیزی بشه :inlove: :inlove:
    در ضمن به نظرم اون دوتا ایرادی که گرفتید یه جورایی غیرمنطقیه آخه واقعا طراحی چهره لیان و کلر چه مشکلی داره؟؟ من فکر میکنم خیلی هم طبیعی و در عین حال عالی کار شده چهره لیان و کلر و اصلا در کل این ایرادی نداره
    مقاومت غیرمنطقی زامبی ها؟؟ خوب اگر بازی میخواست این رو در خودش جای نده ما الان شاهد یک ایول به این خوبی و با اصالتی نبودیم
    به نظر من این موضوع بازی رو چالش برانگیز تر کرده و در واقع حس ترس رو بهتر به مخاطب القا میکنه این یعنی اصل سبک ترس و بقا و ایول ۲ ریمیک در این زمینه فوق العاده عمل کرده و به نظرم اتفاقا میتونه جزو نکات مثبت بازی به حساب بیاد :yes: :yes:
    در کل ممنون بابت نقد خوبتون جناب رضایی خسته نباشید :heart: :rose:

    • AliEM گفت:

      سلام مجدد دوست عزیز. به شدت باهات موافقم. به هرحال هرجور شده نمره هیچ بازی ای از زیردست اقای رضایی نباید ۱۰ بگیره. RDR 2 هم ۱۰ نگرفت. ایرادات و نکات منفی ایشون نه برای RDR 2 قابل قبوله نه برای RE 2. البته زحمات ایشون قابل تقدیره و یکی از بهترین منتقدای سایت هستن به هرحال نظر شخصیشونه و نظر شخصی هر ادمی تفاوت داره. همون زامبی های لست هم که به نظر من (نظر شخصی ) بهترین و خفنترین و قوی ترین زامبی های طراحی شده تو مدیوم بازی بودن اکثرا با ۲ الی ۳ تیر کشته نمیشدن. قویاش مثل کلیکر ها تو فاصله های دور میبایست چند بار حتی به سرشون شلیک کرد اون گنده ها که دیگه هیچی باسی بودن برای خودشون. تازه این قضیه برای اکثر بازی های دارای زامبی تو درجات سختی مختلف فرق میکنه و تو فاصله های مختلف و با تفنگ های مختلف تفاوت داره و به طور کلی نمیشه راجع بع این قضیه صحبت کرد. نوع زامبی ها هم فرق میکنه. اصلا این مقاومت خاصیت بازی های سوروایول هارر هسته. طراحی چهره هم که چه عرض کنم لیان و کلر هردو نسبت به سایر نسخه جوون ترن که باید هم اینطوری باشه که کپکام به بهترین شکل ممکن اینکار رو کرده. من فن درجه ۱ کپکام و سری RE نیستم ولی واقعا هم بازی شاهکار شده هم گرافیک این بازی و طراحی چهره ها خارق العاده است و به نظرم از منظر گرافیک یکی از بهترین یا بهتره بگم بهترین بازی نسله حتی به نظرم بهترین گرافیک های ۲۰۱۸ و تاریخ یعنی گاد و رد دد و دیترویت و بتلفیلد و اسپایدر من رو هم پشت سر گذاشته. البته رد دد جهان باز بود و اب هوای پویا داشت که RE اینگونه نیست و رد دد یه بازی واقع گرایانه بود و نور پردازی و سایه زنی ها واقع گرایانه بودن (برخلاف گاد که به دلیل غیرواقعی و غیر ریلستیک بودن و محیط اورجینالش منبع نوری خاصی مثل خورشید نداشت و نورپردازی هر منطقه متفاوت بود) و از نظر چهره جزئیات و انیمیشن های چهره به نظرم (نظر شخصی ) هم بهترین های ۲۰۱۸ گاد و دیترویت بودن. کپکام هیچ وقت تو بحث گرافیک اینقدر نسبت به بازی های همزمان پیشتاز نبوده ولی گرافیک این بازی واقعا ترکونده و به نظرم بهترین گرافیک امسال ( اگه لست نیاد ) باشه. امیدوارم فروش خوبی کنه و شاهد ریمیک نمسیس کبیر هم باشیم.
      موفق و پیروز باشی دوست عزیز.

      • Max.level گفت:

        سلام داداش گلم منم با شما موافقم یه سری ایرادات هستن که وقتی میبینیم برای بازی ها لحاظ میشن آدم دلش میگیره چون واقعا اونا وجود ندارن مثل همین دو تا ایرادی که جناب رضایی عزیز گرفتن، واقعا دلیلی نداشت که از چهره لیون و کلیر ایرادی گرفته شه در حالی که یه جورایی نقطه قوت بازی و نکته مثبت اون بود، ولی تو نکات منفی ذکر شده این خیلی عجیبش میکنه ولی خوب به هر حال من خودم چند جا دیگه هم گفتم این بازی برای من نمرش ۱۰ از ۱۰ هستش درست مثل گاد و لست و رد دد برای اونا هم چیزی جز این نمره رو نمیتونم متصور شم چون از هر جهت که به این عناوین نگاه میکنم واقعا نمیتونم ایرادی بگیرم در بدبینانه ترین حالت هم نسبت به این شاهکارا بازم برای ایراد گرفتن دست خالی میمونم،یعنی تا این حد از شاهکار بودن به قول معروف perfect بودتشون مطمئنم :yes: :yes:
        بله سبک ترس و بقا زمانی معنا پیدا میکنه که ما شاهد کمبود مهمات و سرسختی برخی دشمنان بازی که صد البته با توجه به طراحی اونا بایدم بازی همینطور باشه
        اینکه ما بخوایم این سرسختی و مقاومت زامبی ها و دشمنان در بازی ها رو به عنوان یک ایراد یاد کنیم درست مثل این میمونه که بگیم چرا در یک بازی پلتفرمر و سکو بازی باید مداوم در حال پریدن از جایی به جای دیگه باشیم و با در نظر گرفتن سبک بازی اونو یک ایراد به حساب بیاریم، که واقعا غیرمنطقیه کپکام به نظرم درست مثل کاری که سانتا با گاد کرد و یک ریسک بزرگ رو متحمل شد کپکام هم اگر نگیم بیشتر، قطعا کمتر از سانتا هم در جریان این ریسک نبوده و داشته یک بازی رو از نو میساخته با توجه به یه سری محدودیت ها از جمله داستان اصلی بازی که باید اون رو به نحوی جدید روایت و به تصویر بکشه ضمن اینکه بازی از نظر داستانی از چارچوب اصلی خودش خارج نشه این خیلی سخته ولی اونو انجام داد، به قول چند تا از دوستان ما در حال حاضر با برترین ریمیک تاریخ طرف هستیم چیزی که برای اولین بار کپکام اونو به واقعیت تبدیل کرد واقعا جای تحسین داره
        و به نظرم موفقیت این نسخه با این نمرات و متای درخشان و استقبال طرفداران به ما وعده ی ریمیک نسخه سوم رو میده که اون دیگه باید خیلی فوق العاده بشه چون پتانسیل اون فقط با در نظر داشتن کارکتر نمسیس به مراتب بالاتر میره امیدوارم که کپکام همینطور روز به روز با قدرت به کارش ادامه بده و بازم برامون همچین شاهکار هایی رو بسازه و امیدوارم که تمام دوستان بتونن بازی رو تهیه کنن و ازش لذت ببرن درست مثل تمامی عناوین گذشته ایشالا که شما هم ازش لذت بردید یا میبرید کپکام ریشه تو قلب گیمرا داره و برای شخص خودم خییییلی عزیزه چون بیشتر خاطرات گذشته و عالی خودم از گیمر بودن رو بهش مدیونم این بازی هم از لحاظ کامل بودن به عنوان یک ایول دقیقا کنار re4 جا میگیره :-)) :-)) :yes: :yes:
        موفق باشی داداش عزیزم :rose: :heart:

        • AliEM گفت:

          کاملا موافقم. ریسک کار بالا بود ولی از این ریسک یه شاهکار بیرون اومد. درسته این بازی مثل RE 4 که تو زمان خودش انقلابی و جریان ساز بود انقلابی نیست ولی از لحاظ شاهکار بودن دست کمی از اون نداره. ریسک هم از این جهت بود که کپکام بدون حضور پدر معنوی این سری و کارگردان مستقیم این نسخه اومد این نسخه رو ریمیک و بازسازی کرد با دوربین پشت شونه که نتیجه یک شاهکار شد و در کنار شاهکار های تاریخی قرار میگیره. درصورت نبود لست و دث استرندینگ امسال میتونه حتی شانس گوتی شدن هم داشته باشه.
          به امید ملاقات با نمسیس با دوربین پشت شونه!!!!!
          موفق و پیروز باشی دوست عزیز :heart: :heart: :rose: :rose:

  • Roohi.PS گفت:

    نقد خوبی بود فقط یخورده زیادی غلط املایی داشت…
    در هرصورت ممنون به خاطر زحمتی که کشیدید :rose:

  • z for zack گفت:

    امیدوارم به قدری ازش استقبال بشه که بتونه کپکام رو راضی به ساخت ریمیک فراچایز های قدیمیش بکنه…………. به نظر من اگه یه نگاهی هم به سمت دویل می کرای بندازه بد نیست….. مخصوصا اون نسخه سومش…
    هنوز موزیک متال افتتاحیه بازی رو گوش میدم……
    یا مثلا دینو کرایسیس…… نسخه اولش نفس آدمو بند میاورد
    یه تشکر ویژه هم از تیم گیمفا که سریعا نقد بازی رو رو سایت قرار داد….
    کارتون درسته

  • بازی عالی شده. قشنگ ما رو میبره به دورانی که بازیهای کپکام یطرف باقی دنیای گیم یطرف دیگه بود. واقعا ترکوندن کله ی زامبی ها چه صفایی داره…

    ریمیک رزیدنت اویل ۳ میتونه ازینم بهتر بشه. از الآن منتظر دیدن نمسیس تو نسل نهم هستم. :inlove:

  • MasterDriver گفت:

    کپکام دوباره به اوج برگشته بااین که در کلام تاسف باید بگم که نتونستم با این سری ارتباط برقرار کنم ولی این نسخه لیاقت این نمره رو داره

  • چی لذت بخش تر از یه نسخه اصیل رزیدنت اویل اونم تو نسل هشتم واقعا.اینم مثلا یه نسخه بازسازی شدست انگار کلا یه بازی دیگست فقط با روایت و شخصیت های اویل ۲ یعنی واقعا باید کلاه از سر برداشت و تعظیم کرد برای این فرانچایز تاریخی از همه مهمتر استدیویی بنام کپکام که این بازی یا میتوان گفتم اثر هنری رو تقدیم هواداراش میکنه.قدم زدن و جستجو تو شهر مرده راکون سیتی و پیدا کردن کلی ایتم مختلف شنیدن صدای نعره و فریاد های زامبی ها در حالی که حتی یک گلوله هم ندارید و شنیدن صدای قدم خوفناک باسی بنام تایرنت و رسیدن به اتاق ارامش بخش سیو که حد اقل میتوان در انجا از دست زامبی ها در امان بود و صدها نکات مثبت دیگه چه تو زمینه گیم پلی چه گرافیک هنری و موسیقی و روایت داستان بازی همه دست به دست هم دادن تا عنوان تاریخ ساز Resident Evil 2 Remake به وجود بیاد و یک کلاس اموزشی برای دیگر استدیو های بازیسازی با عنوان چگونه یک بازی را به بهترین شکل بازسازی کنیم بزاره. :heart: :heart:

  • من دوباره باید برم قسمت دوم فیلم های رزیدنت اویل رو ببینم که کم کم برای ورود به راکون سیتی آماده بشم

  • اقا یه نکته درباره این باس تایرنت تو انیمیشن Resident Evil: Damnation حظور داره و لامصب یه تانک رو زیر و رو میکنه کلا چیز خفنیه بنظرم دوستانی که انیمیشن های رزیدنت اویل رو ندیدن هر چه سریع تر ببین واقعا عالین خیلی ارزش دیدن دارن :yes: :yes: (در ضمن یه اسپم کوچولو عکس پروفایلم چطوره 😀 )

  • Parsa.jm.jr10 گفت:

    حرف نداره این بازی . رزدینت اویل ۷ هم دوبار تموم کردم چون خیلی قشنگ بود اینم اگه بگیرم صددرصد چند باری بازیرو از اول میرم .
    .
    .
    دمت گرم کپکام

  • Tiva68 گفت:

    بازم کپ کام و بازم شاهکار و بازم سلطان ترس و بقا
    خیلی از دوستان نظرای جالبی روی مقاومت زامبی ها داشتن اما یه نتکه ظریف رو جا انداختید.
    مقاومت زامبی ها به علاوه واقع گرایی باعث افزایش مصرف گلوله و مهمات میشه که نکته مثبتیه چرا چون
    این ژانر ترس و بقا هستش و یکی از المان های این سبک مدیریت مهمات هستش و این مقاومت زامبی ها باعث مصرف افزایش گلوله میشه و جاهایی بازیکن رو مجبور به استفاده از سلاح های دیگه ای مثل چاقو نارنجک و مدیریت استفاده بین سوییچ کردن سلاح ها میکنه و چالش بزرگ رو بوجود میاره و مهارت افراد رو میطلبه
    پس اینکه بگیم یه نکته منفی واقعا یه اشتباه و از طرفی فرق بین فن های این سبک با فن های دیگه دراینجا مشخص میشه.

  • خیلی علاقه دارم بازیش کنم لطفا بگید با این سیستم میشه بازی کرد؟
    رم۸_۲۱۰۰intel core i3

  • هخ خدایی بیخیال داداش بیخیال اصلا ارزش نداره :rose: نمره گیمفا اصلا اثری نداره. فقط واسم محترم بود که همیشه درست بودش. هممون میدونیم RE2 کامل کامله و هیچ نکنه مفی نداره. با این دوتا نکته ی الکی منتقد خود خودشو خراب میکنه نه بازیرو :heart:

    • اولا مرسی که نقد رو خوندی و برای نمره گیمفا احترام قائلی.
      ضمنا خوشبختانه با این سبک و این سری غریبه نیستم و از نسخه اول هم این سری رو بازی کردم و کاملا از ریشه های این بازی مطلعم. زامبی ها توی نسخه اول و دوم این بازی نهایتا به ۲ یا ۳ گلوله توی سرشون برای مردن نیاز داشتن و هیچ کجای هیچ نسخه ای از این سری گفته نشده که با یک سلاح پیشرفته هم برای کشتن یه زامبی باید ۶ یا ۷ تیر توی سرشون بزنی و این با ریشه های این سبک و نسخه های قدیمی این سری متغایره.
      در مورد طراحی چهره هم اگه کمی خارج از دید یک فن به قضیه نگاه کنید قضاوت منصفانه تری خواهید داشت.
      موفق باشید

      • والله خاهش میکنم 😐 :rose:
        اتفاقا ربطی نداره به این که چنتا میباس گلوله بکله زد و اگم خیلی شاخ باشه با ۵ تا گلوله میمیرن ونه ۶یا ۷تا تیر. فعالیتای زمبیام کاملا شبیه به RE2 هست هیچ مقاومتیم ندارن زامبی سرد و مورده با ویروس حرکت میکنه فقط همینه که اهسته اهسته راه میرن و نیاز به تیر خوردن بشتری دارن بعضیا ۳تیر بعضیا ۴تیر انواع اسلحه هم هست شما به این میگین مقاومت؟
        زنده شدن بعضی از زامبیا این کاملا یک حرکت جدیدی بودش اما اشتباه هم نیست چون زامبی یک تیکه سر و متحرک هست که فقط بر اثر و بودن ویروسا حرکت میکنه عجبی در کار نیست.
        برای ترکاندن زامبیها کلی اسلحه هم هستا که بازیرو کلی زیباتر میکنن
        راچب چهره والله بدون تعصب چهری لیون اس کندی و کلر رادفیلد هیچ ایرادی نداره و شباهت به یک چهری حقیقی هستن. یعنی به نظر شما کپکام این چهرهای قیقیرو ساخته نمیتونه چهره لیون رو به خوبی در بیاره؟ اصلا اینجوری نیست اقای رضایی این چهره قشنگ لیون به بهترین شکل در اوردن که به همون لیون RE4 میخوره و اون لیون اولی RE2 کلاسیک برای این که موتوروش قدیمی بوده امکانات قدیمی بودن و هنر گیم انقدر پیشرفته نبود موهاش کمی شبیه به فانتزی بود که شکر الان به بهترین حالت در اومده. همچنین موفق باشید

        • من به شما توصیه میکنم کل نقد رو بخونید و نه فقط باکس. توی متن در مورد عدم تغییر میزان مقاومت زامبی ها برابر اسلحه اپگرید شده هم گفته شده. مقاومت غیر طبیعی زامبی ها این مورد رو هم در بر میگیره علاوه بر تعداد گلوله. در کل این مورد با ریشه اویل متغایره و اتفاقا چون یکی ازطرفدارنشم این نکته رو گفتم. مگر نه که از بد بودن نسخه ششم و دلیلش گفته شده و توی نقد و اصلا منتظر مبارزات این چنینی تو این نسخه نبودیم

  • mojtaba55 گفت:

    باگ روشنایی اجازه نمیده من بازی کنم روی هر سه کنسولم وجود داره واقعا خسته نباشن با این بازی ساختنشون بعد چند دهه بازی سازی اخرین عنوانشون باید یه همچین باگ وحشتناکی داشته باشه

  • Senatorbigy گفت:

    بازیش شاهکاره 😉 :-* :inlove: tnxXx

  • amirbat گفت:

    دوستانی که بازی کردن … نرمال یا هاردکور؟

  • بنده با نقد کاملا موافقم و نمره خود بنده ۹٫۷ از ۱۰ هستش سه صدم نمره کم میکنم بخاطر مقاومت غیر طبیعی زامبی ها و دوربین بازی میتونست عملکرد بهتری داشته باشه و تکراری بودن پازل ها با کلر که هیچ فرق خاصی با بخش لیان نداره فقط طریقه حلشون یه خورده متفاوته…

  • RAZIEL گفت:

    ممنون بابت نقد خسته نباشید :rose: …یادش بخیر اون زمان نمیتونستم تنهایی بازیش کنم باید یکی پیشم میبود.بنظرم سخت ترین کار تو سری اویل یا ایول باز کردن یه در هست چون معلوم نیست چه جونوری پشت دره.

  • یکی به من توضیح میده این داستان سناریوی دوم چیه یعنی با یه شخصیت یه بار استارت بازی رو میزنی و به پایان میرسونی یه داستان دیگه باز میشه؟ ممنون میشم یکی اینو واسم روشن کنه.

  • کولاک کرده کپکام دمش گرم از شما هم ممنونم آقای رضایی بخاطر برسی کاملتون

  • خدایی بعد از اویل اویل ویتنم خیلی خوب بود

  • amir.ag گفت:

    بازی نکردم اما تنها برای کپکام امیدوارم برگرده

    برگرده که ما خیلی باهاش خاطره داریم

  • lordhossein گفت:

    اوت لست – دد اسپیس – یا حتی اویل ریتین که خالقش همون خالق این سریه جزو بهترین بازی های این سبک از نسل ۷ تا الان بودن حتی اویل ۷ هم با این که واقعا عالی بود متاسفانه با بازی هم سبک خودش که از قضا تو یک سال عرضه شده بودن مقایسه می شد که به نظر من این مقایسه اصلا درست نبود چون اویل ۷ یکی از بهترین بازی های ۲۰۱۷ بود برای من و به نظرم جاشم باید به جای یکی از دو بازی هورایزون و پابجی به نامزدای گوتی باز میشد ولی … بحث الان درباره این نیست بحث سر اینه که سلطان وحشت بقا برگشته حتی اگه کسی با بازی هفتم هم کنار نمیومد نمیتونه شاهکار بودن بازسازی شاهکار یکی از شاهکارهای تاریخ ویدیو گیم رو انکار کنه

  • این بازی شاهکار به تمام معناست. از بهترین بازی های ترسناک عمرم بعد این همه سال بازی ترسناک زدن. دم کپکام گرم رزیدنت ۲ قدیمی رو خیلی کوچیک بودم بازی کرده بودم و فقط یه تصویر گنگ ازش تو ذهنم مونده بود.

  • Ascent گفت:

    این بازی بعد از بازی Re 4 بهترین بازی ترسناک تاریخ می باشد و واقعیت اینکه زامبی ها با ۳ تیر هنگام شلیک به سر کشته نمی شوند جذابیت و ترس بازی رو زیادتر می کنه کنه و نباید به عنوان نقطه ضعف تلقی بشه و اساسا بازی های survival horror هم هدفشون اینه که از هر طریقی که می تونند گیمر ها رو در شرایط سخت و خطرناک قرار دهند. این اشکال رو از بازی re 4 هم در اون زمان گرفتند و گفتند که چرا با شلیک به سر بعضی از دشمنان اون ها نمی میرند و باید یک باره دیگه اون رو کشت. .دو اشکال بعدی که منتقد عزیز گرفتند هم که واقعا بی اساس و غیر منطقیه. بهرحال نظرات همه محترمه. اگه دنبال بازی های ترسناک خوب می گردید به هیچ وجه بازی dead space ،Evil within 2,re7 رو از دست ندید. ضمنا در این جور بازی ها لطفا از ترینر استفاده نکنید که کل لذت و ترس بازی رو از بین میبره.

بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا
بازگشت شیطان به اقامتگاهش | نقد و بررسی بازی Resident Evil 2 Remake - گیمفا