فضای بی کران و عشق … | نقد و بررسی بازی Battlefleet Gothic : Armada 2

۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

بازی‌های استراتژیک از آن دست بازی‌هایی هستند که به دلیل القای حس کنترل به مخاطب، باعث ایجاد شور و شوق در وی می‌شود. بازی‌های استراتژیک انواع مختلفی دارند : همزمان (Real Time) یا نوبتی (Turn Based) ، تاکتیکی یا ۴X و … . اما نکته حائز اهمیت در تمامی آن‌ها مدیریت است. چه Starcraft باشد و چه Civilization، مدیریت منابع است که پیروزی را به ارمغان می‌آورد. فرق ندارد که این منابع نظامی است یا اقتصادی، به دلیل تعریف این سبک که بر رشد قدرت تصمیم گیری دراز مدت مخاطب دلالت دارد، این مدیریت و استراتژی شما در برخورد با مسائل متفاوت است که نتیجه را مشخص می‌کند.
بازی‌های استراتژی نیز همانند دیگر سبک‌های این مدیوم دوست داشتنی یعنی ویدئو گیم، در حال پذیرفت تغییراتی است، تغییر هایی که بعضا ریشه‌ای هستند. این تغییرات که از دوربین بازی تا بهره گیری از عناصر دیگر سبک‌ها است، باعث شده است که تنوع بی نظیری را در این سبک شاهد باشیم. دوربین‌هایی که دیدی از بالا به پایین را تقدیم نگاه مخاطب میکرد جای خود را به دوربین‌های ایزومتریک داد تا عمق بیشتری را برای مخاطب به ارمغان بیاورد. استفاده از عناصر شهر سازی و پیشرفت سبک شبیه ساز مدیریتی، باعث خلق تمدن‌ها شد، اما بزرگترین نکته در رابطه با سبک استراتژی، مبارزات نوبتی یا هم زمان است.

Battlefleet Gothic : Armada 2 که شاید با دیدن عکس‌هایش شما را یاد مجموعه فوق العاده محبوب Starcraft بی‌اندازد، اما به شما اطمینان میدهم که این بازی در گیم پلی خود، تفاوت های بسیار زیادی با شاهکار BLIZZARD یعنی starcraft دارد.

بازی‌های استراتژی به طور کلی به دو نوع هم‌زمان و نوبتی تقسیم می‌شوند. معمولا استراتژی‌های نوبتی به دلیل وجود وقفه‌های پی‌درپی در گیم‌پلی‌شان، زمان بیشتری برای انجام محاسبات تاکتیکی دارند و به همین دلیل از هوش‌ مصنوعی بالاتری بهره می‌برند. از سوی دیگر هوش مصنوعی در بازی‌های هم‌زمان این قابلیت را دارد تا چندین واحد را به مراتب سریع‌تر از انسان مدیریت کند. بازی‌های استراتژی هم‌زمان، اکشن بیشتری دارند، اما بازی‌های نوبتی روی طرح‌ها و استراتژی‌های پیچیده‌تر تمرکز می‌کنند. شاید بتوان گفت که امروزه محبوبیت استراتژی‌های هم‌زمان بیشتر از بازی‌های نوبتی است. طرفداران بازی‌های هم‌زمان از وقفه‌ها و زمان‌های تلف شده در عناوین نوبتی ایراد می‌گیرند و از سوی دیگر، چالش‌ها و واقع‌گرایی موجود در استراتژی‌های هم‌زمان را مورد ستایش قرار می‌دهند. در مقابل، هواداران استراتژی نوبتی اعتقاد دارند که امکان طراحی نقشه‌های پیچیده و پرجزییات در بازی‌های این سبک وجود دارد، ولی در بازی‌های هم‌زمان تا موقعی که به واحدها دستوری داده نشود آنها رفتار مناسب و مفیدی نشان نمی‌دهند. همچنین بعضی از منتقدان سبک استراتژی هم‌زمان بیان می‌کنند که در این سبک، استراتژی واقعی، جایگزین گیم‌پلی ساده همراه با کلیک کردن‌های پی‌درپی شده است. در مجموع می‌توان برای هر یک از دو گونه‌ی هم‌زمان و نوبتی نکات مثبت و برترهایی را نسبت به دیگری برشمرد.

Battlefleet Gothic : Armada 2 بر خلاف Starcraft که با گیم پلی عمیق خود پیچیدگی‌هایش را برای کاربر رو می‌کند، سعی کرده تا با اضافه کردن المان‌هایی که شاید استفاده زیادی نداشته باشند و عمق جدیدی به گیم پلی نمی بخشند، این حس پیچیده بودن بازی را به کاربر القا کند و این پیچیدگی مصنوعی گاهی واقعا توی ذوق می‌زند.

حال که کمی ریشه‌ای این سبک را بررسی نمودیم، وقت آن است که به نقد بازی مورد نظر بپردازیم، Battlefleet Gothic : Armada 2 که شاید با دیدن عکس‌هایش شما را یاد مجموعه فوق العاده محبوب Starcraft بی‌اندازد، اما به شما اطمینان میدهم که این بازی در گیم پلی خود، تفاوت های بسیار زیادی با شاهکار BLIZZARD یعنی starcraft دارد. گیم پلی بازی بسیار عمیق و جذاب کار شده است، مدیریت نیروهای خود برای مبارزه ای نفس گیر، به طرزی جادویی کاملا درست و مناسب در بازی پیاده سازی شده است. البته نکته‌ای منفی نیز در ویژگی‌های گیم پلی بازی به چشم می‌خورد و آن، پیچیدگی غیر ضروری و مصنوعی در بازی است. Battlefleet Gothic : Armada 2 بر خلاف Starcraft که با گیم پلی عمیق خود پیچیدگی‌هایش را برای کاربر رو می‌کند، سعی کرده تا با اضافه کردن المان‌هایی که شاید استفاده زیادی نداشته باشند و عمق جدیدی به گیم پلی نمی بخشند، این حس پیچیده بودن بازی را به کاربر القا کند و این پیچیدگی مصنوعی گاهی واقعا توی ذوق می‌زند.
بازی در بخش کمپین خود، به شما امکان دسترسی به ۵ faction را می‌دهد، در حالی که در بخش آنلاین و multiplayer بازی، شما امکان دسترسی به ۱۲ faction را دارید. Factionهای بازی Battlefleet Gothic : Armada 2 از آن جهت غنی محسوب می‌شوند که بازی با faction استایل خود را دارد و استراتژی شما همگام با faction انتخابی‌تان تغییر می‌کند. دلیل این حس منحصر به فردی که توسط هر یک از factionها منتقل می‌شود دو چیز است: ۱- پایه‌های گیم پلی پتانسیل بالایی دارند ۲- عناصر گیم پلی هر faction متفاوت از دیگری است. این دو نکته از عوامل اصلی جلوگیری از تکراری شدن بازی هستند و از این جهت با بازی غنی و ارزشمندی روبرو هستیم. بخش کمپین و داستانی بازی نیز کیفیت خوبی دارد و این داستان حماسی که روایتش در فضا بسیار شیرین کار شده، توانسته است بهانه‌ی خوبی برای ارائه‌ی این گیم پلی ناب باشد. هر چند حفره های داستانی قابل توجهی در بازی وجود دارد اما به طور کلی Battlefleet Gothic : Armada 2 توانسته حداقل‌های داستانسرایی را رعایت کند و از این جهت با توجه به کلیت بازی، نمی‌توان به آن خرده گرفت.

بازی در بخش کمپین خود، به شما امکان دسترسی به ۵ faction را می‌دهد، در حالی که در بخش آنلاین و multiplayer بازی، شما امکان دسترسی به ۱۲ faction را دارید. Factionهای بازی Battlefleet Gothic : Armada 2 از آن جهت غنی محسوب می‌شوند که بازی با faction استایل خود را دارد و استراتژی شما همگام با faction انتخابی‌تان تغییر می‌کند.

و اما گرافیک، بخشی که Battlefleet Gothic : Armada 2 در آن هم عالی ظاهر می‌شود و هم پر اشکال! اجازه دهید تا ابتدا از جنبه هنری بازی شروع کنیم. فضای بی کران، سفینه‌های متجاوز و سیارات همگی بسیار زیبا طراحی شده است. Battlefleet Gothic : Armada 2 توانسته تا حس نبردهای فضایی را به بهترین شکل توسط جلوه‌ های بصری بازی به نمایش بگذارد. طراحی ظریف فضا و خشن سفینه‌ها تضاد شاعرانه ای را به تصویر کشیده است و از این جهت Battlefleet Gothic : Armada 2 همیشه حرف برای گفتن دارد. هر چند در برخی از موارد نور پردازی بازی کمی توی ذوق می‌زند و بسیار مصنوعی جلوه می‌کند، اما به طور کلی بازی بسیار زیبا است. اما بازی از حیث فنی بسیار ناپایدار است. مشکلات فنی بازی یکی یا دو تا نیستند که بتوان به آن اشاره کرد و با کسر نیم نمره قضیه را پایان داد! این مشکلات از آن جهت اعصاب خرد کن هستند که در موارد ریشه‌ای بازی نفوذ کرده اند، چه از باگ‌هایی که هنگام مبارزه رخ می‌نمایانند و چه از افت فریم ‌هایی که درست است تعدادشان کم است، اما بسیار اذیت کننده هستند، همگی موانعی برای لذت بردن شما از بازی هستند و امید به این است که توسعه دهندگان بازی بتوانند با ارائه آپدیت‌ها، این تجربه را روان‌ تر از وضع موجود کند.

فضای بی کران، سفینه‌های متجاوز و سیارات همگی بسیار زیبا طراحی شده است.

حسی که توسط جلوه‌های بصری بازی به شما القا می‌شود، به کمک موسیقی‌های زیبا و حماسی بازی به مرحله جدیدی می‌رسد و تجربه شما را تکمیل می‌کند. موسیقی های بازی در عین حماسی بودن، تکراری هستند و تجربه جدیدی از لحاظ موسیقیایی و شنوایی به شما منتقل نمی‌شود. صداگذاری در بازی اما یک موهبت است! میان پرده ها و شخصیت ها همگی در مبحث صداگذاری فوق العاده کار کرده اند و طرفداران به شدت از بازی لذت خواهند برد. بازی در طراحی محیط و طراحی مرحله بسیار کیفیت خوبی دارد، مراحل بازی به شدت همگام با محیط شما را با گیم پلی پیوند می‌زند و طراحی محیط به صورت هوشمندانه‌ای در اختیار طراحی مراحل است.
بخش Multiplayer بازی جایی است که توانایی‌های شما محک زده می‌شوند، چالش هایی که در نبرد های چند نفره با آن دست و پنجه نرم می کنید، بسیار بیشتر و عمیق تر از بخش کمپین بازی است. ۱۲ faction قابل دسترسی در این بازی و چندین مود مختلف از عوامل اصلی جذابیت بالای این بخش است. هر چند مشکلی نسبتا بزرگ در مود های چند نفره وجود دارد و آن بی روح بودن آن هاست. اهدافی که بخش چند نفره برای پیروزی در نظر گرفته است، بسیار خام و نپخته هستند و باعث می‌شود از پیروزی‌های خود لذت کافی را نبرید.

برای طرفداران سبک استراتژی و سبک sci-fi، Battlefleet Gothic : Armada 2 یک تجربه ضروری به حساب می آید.

به طور کل باید گفت که Battlefleet Gothic : Armada 2 بازی خوبی است اما مشکلات زیادی نیز همراه خود دارد، مشکلات فنی، بی روح بودن بخش چند نفره و پیچیدگی مصنوعی گیم پلی از عمده این مشکلات هستند، اما مطمئن باشید تنوع بالای گیم پلی، طراحی مرحله خوب و گرافیک هنری زیبای بازی، کاری می کنند که طرفداران مجموعه این مشکلات را فراموش کنند و حتی اگر فراموش نشوند، این عناصر به خودی خود به قدری جذاب هستند که کاملا بازی را ارزشمند می کنند.

0
0

بیشتر بخوانید



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • farhad357 گفت:

    این جور بازیها نه که بگم بده حتما تو دنیاش وارد بشی جذابیت داره اما واقعا باید چند ترم دانشگاه پاس کنی تا بتونی با گیم پلی اشنا بشی خیلی حوصله میخواد تا بشه به بازی مسلط شد .

    0
    0
    • فرشاد گفت:

      نه داداش خیلی هم حوصله نمیخواد تنها بازی که خیلی باید وقت بزاری یاد بگیری به نظر من دوتا هستش که تعداد آیتم ها و هیرو ها خیلی زیاده و به شدت بازی شما و آیتم هایی که میبندید بستگی به نوع بازی تیم مقابل جایگاهتون در تیم داره مثلا هیرویی مثل پوک که یه اینتله وحشی به نظر من در عین اینکه میتونه ساپورت باشه به تنهایی میتونه از پس از خیلی از هیرو های اگلیتی و حتا استرنج هم بر بیاد و خیلی راحت هم فرار کنه الان به شخصه بعد از ۱۰ سال دوتا بازی کردن هنوز که هنوز سمت هیرو های اینتله نمیرم چون بازی کردن باهاشون رفلکس بسیار بالایی میخواد و بازی کردن باهاشون واقعا سخته در کل بازی های استراتژیک رو داداش من باید دوسشون داشته باشی وگرنه وقت بهونه است

      0
      0
  • فرشاد گفت:

    یادش بخیر استارکرفت ۲ دنیایی بود لعنتی رو دستش بازی نخواهد اومد هنوزم که هنوز که کلی پلیر داره فقط از طراحیش خوشم اومد وگرنه هیچ رقمه به گرد پای استارکرفت ۲ نمیرسه و صد البته متاسفانه دوره ای شده که مردم که کم کم از بازی های استراتژی دارن دور میشن تنها بازی که استوار تو این سبک داره میتازه و بدون رقیب دوتا ۲ و ورلد آف وارکرفت که خداروشکر خودمم همچنان دوتا بازم موندم و هستم اما واقعا متوجه این کمبود بازی های استراتژی شدم و جای خالی بعضی عناوین واقعا حس میشه الان به شدت منتظر تا خبر ساخت نسخه جدید کمپانی آف هیروز بیاد اما انگار نه انگار یا نسخه استارکرفت بیاد یا سری استرونگ هولد یا همون قلعه خودمون حیف یا جنرالز حیف این بازی ها نسخه جدیدشون رو نمیسازن

    0
    0