نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

در طول این سال ها اگر یک چیز را در مورد صنعت و هنر بازی های رایانه ای خوب فهمیده باشیم این است که خرج هزینه هنگفت برای ساخت یک بازی رایانه ای، “هرگز” دلیلی قطعی بر موفقیت یک بازی چه از نظر تجاری و چه از نظر هنری نیست و باید گفت “هزینه زیاد” برای ساخت یک بازی، نه صرفا فاکتور لازم است و نه کافی. در حقیقت نقش فاکتورهایی مثل خلاقیت و تکیه بر فرمولی موفق (با اضافاتی جدید) خیلی خیلی پررنگ تر از هزینه هنگفت برای ساخت بازی هستند. اما این موضوع را اشتباه نگیرید با این که هزینه سنگین برای ساخت یک بازی اگر در دستان تیم درستی قرار بگیرد آن وقت است که نتیجه اش هم به اندازه همان سرمایه هنگفتی که خرج شده است، ارزشمند می شود. در واقع تصور کنید یک تیم نابغه با ۱۰۰ میلیون دلار بودجه و یک تیم نابغه با ۲ میلیون دلار بودجه بازی بسازند. خب قطعا اگر هم هر دو شاهکار شوند اما حتی نمی توانید میزان بزرگی و موفقیت و صحبتی که در صنعت بازی و بین بازیبازان راجع به آن شاهکار ۱۰۰ میلیون دلاری می شود را با بازی کوچکتر مقایسه کنید. می دانید مثالش چیست؟ Celeste شاهکار کم هزینه بود و God of War و Red Dead Redemption 2 هم شاهکارهایی با هزینه بالا (البته رد دد ۲ خیلی خیلی هزینه بیشتری داشته است). هر ۳ این شاهکارها هم کاندید بازی سال شدند. اما آیا اصلا می توانید میزان صحبتی که در مورد شگفت انگیز بودن موفقیت گاد آو وار و رد دد۲ در دنیا مطرح می شود را با Celeste مقایسه کنید؟ آیا اصلا نزدیک هم هستند؟ اصلا در همین سایت ما یا هر سایت دیگری در دنیا تعداد اخبار و مقالات و ویدئوها در مورد گاد او وار یا رد دد۲ چند ده برابر اخبار و مقالات و.. در مورد Seleste است؟ در واقع از گاد او وار و رد دد ۲ به عنوان “غول های” تاریخ بازی ها یاد می شود و از Celeste به عنوان یک شاهکار مستقل. دلیل این هم به خاطر همان هزینه هنگفت ساخت بازی است.

بگذارید یک سوال بپرسم که شاید تا حالا به صورت سطحی فکر می کرده ایم جوابش برعکس است ولی وقتی به آن فکر کنیم می بینیم اینطور نیست. ساخت یک بازی عالی و موفق وقتی پول بیشتر داشته باشید راحت تر است یا وقتی پول کم داشته باشید؟ خیلی از ما می گویم خب پول بیشتر دستمان را باز تر می کند و راحت تر است. اما آیا می دانید که در واقع برعکس است؟ ساخت یک بازی موفق و شاهکار با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری “خیلی خیلی خیلی” سخت تر از یک بازی موفق پیکسلی است زیرا برای آن بازی مستقل شما هیچ فشار و ناشر تحت فشار گذارنده و طرفداران دیوانه با انتظارات سر به فلک کشیده و کلی دوربین که کلا روی شما زوم باشند و ترس از تعطیل شدن استودیو و ده ها المان دشوار کننده کار را ندارید. می نشینید و با تیمتان یک گوشه بازیتان را می سازید و بعد هم با آن به عنوان یک بازی گوگولی ناز کوجولوی مستقل که بودجه زیاد نداشته است رفتار می شود و کلی عشق به سمتش سرازیر می شود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود. در حالت بد قضیه هم بازی آن قدر کم خرج بوده که با همان کمی فروش هزینه خودش را در آورده و تازه در هم نیاورد استودیو تعطیل نمی شود. اما وای به روزی که مثلا ویسرال گیمز باشید و بخواهید دد اسپیس ۳ بسازید یا کریستال داینامیکس باشید و بخواهید شدو او تومب ریدر بسازید و با الکترونیک آرتز و دیگر غول های این صنعت طرف باشید. بودجه تان ۱۰۰ برابر بیشتر است ولی کارتان هم ۱۰۰ برابر سخت تر است و انتظارات هم ۱۰۰ برابر بالاتر است و نمرات هم ۱۰۰ برابر سختگیرانه تر است! آیا دقت کرده اید که در سال های اخیر چقدر بازی مستقل با متای نزدیک ۹۰ و بالای ۹۰ می بینیم ولی چقدر بازی AAA با متای بالای ۹۰ را کم می بینیم  و وقتی می بینیم برایمان خاص و جذاب است! اگر بگویند فلان بازی مستقل متایش شده ۹۳ میگوییم خب “دم سازنده اش گرم” ولی اگر بگوییم God of War متایش شده ۹۳ یا رد دد ۲ شده ۹۷ کلی شوق و ذوق می کنیم و برایمان خاص است و انگار کمی عجیب! در حالی که بر اساس قانون نوشته بودجه، قاعدتا باید وقتی بودجه بیشتر است و دستتان بازتر است، راحت تر موفق شوید و امتیاز متای آن بازی کوچک که بالای ۹۰ است باید برای ما خیلی خاص تر و عجیب تر باشد تا متای بالای ۹۰ یک بازی ۱۰۰ میلیون دلاری. اما خب وقتی هم که بازی ۱۰۰ میلیون دلاریتان موفق شود و شاهکار شود آن وقت دیگر دنیا برای شماست و سودتان هم همان ۱۰۰ برابر آن بازی کوچک با قیمت ۱۰ دلاری می شود. این موضوع نیاز به کلی صحبت و بحث دارد که به زودی در یک مقاله جداگانه به آن خواهم پرداخت ولی امروز این مقدمه ای بود برای موضوع اصلی لیست مقاله ما که بر اساس “هزینه ساخت و تولید بازی ها” است. لیستی که باز هم به ما نشان می دهد که بودجه زیاد وقتی شکست بخورد چه شکست بدی می خورد و وقتی شاهکار تحویل دهد چه کار خواهد کرد! لیستی که می گوید پول زیاد هرگز دلیل موفقیت یک بازی نیست اما اگر در زمان صحیح در دستان صحیح قرار بگیرد تبدیل به چه عناوینی خواهد شد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

ساخت یک بازی موفق و شاهکار با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری “خیلی خیلی خیلی” سخت تر از یک بازی موفق پیکسلی است زیرا برای آن بازی مستقل شما هیچ فشار و ناشر تحت فشار گذارنده و طرفداران دیوانه با انتظارات سر به فلک کشیده و کلی دوربین که کلا روی شما زوم باشند و ترس از تعطیل شدن استودیو و ده ها المان دشوار کننده کار را ندارید. می نشینید و با تیمتان یک گوشه بازیتان را می سازید و بعد هم با آن به عنوان یک بازی گوگولی ناز کوجولوی مستقل که بودجه زیاد نداشته است رفتار می شود و کلی عشق به سمتش سرازیر می شود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود. در حالت بد قضیه هم بازی آن قدر کم خرج بوده که با همان کمی فروش هزینه خودش را در آورده و تازه در هم نیاورد استودیو تعطیل نمی شود. اما وای به روزی که مثلا ویسرال گیمز باشید و بخواهید دد اسپیس ۳ بسازید یا کریستال داینامیکس باشید و بخواهید شدو او تومب ریدر بسازید و با الکترونیک آرتز و دیگر غول های این صنعت طرف باشید. بودجه تان ۱۰۰ برابر بیشتر است ولی کارتان هم ۱۰۰ برابر سخت تر است و انتظارات هم ۱۰۰ برابر بالاتر است و نمرات هم ۱۰۰ برابر سختگیرانه تر است!

در حقیقت در این مطلب دو قسمتی قصد داریم تا به ۱۵ عدد از عناوینی که با سنگین ترین هزینه های تمام شده ساخت و تولید (ساخت بازی و مارکتینگ و …) عرضه شده اند، اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم تا بیشتر با مبالغ سنگینی که دارند در این صنعت از سال ها قبل جابجا می شوند آشنا شویم و بدانیم که مثلا فلان بازی که ما نشسته ایم پایش و داریم بازی می کنیم میلیون ها دلار برایش هزینه شده است تا اکنون با چنین کیفیتی در اختیار ما باشد.. عناوینی که به واقع حیف است اگر بازیباز بوده و آن ها را تجربه نکرده باشید. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. البته این بار این نکات متفاوت از همیشه هستند زیرا دیگر این بار قضیه نظر شخصی و لیست های مختلف در دنیا و.. مطرح نیست و این لیست بر اساس لیست جهانی رسمی که در آن هزینه های ساخت و تولید بازی ها اعلام شده است به نگارش در آمده. در واقع رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است ابدا شامل نظر شخصی نویسنده نبوده و معیار و میزان واضح و مشخصی برای درست بودن آن وجود دارد زیرا پای سلیقه مطرح نیست. شاید در رده بندی های بازی ها در مقالات ۱۰ برتر مختلف در دنیا از آن جایی که سلائق و علائق با هم متفاوت است، هر فرد بر اساس تجربه و خاطراتی که دارد جایگاه ها را تعیین می کند و خیلی وقت ها هر شخصی از هر بازی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار بدهد، اما در این مطلب اوضاع کاملا متفاوت است و این لیست را در هر منبع موثقی در دنیا در مورد هزینه ساخت بازی ها خواهید یافت. پس می توانید تا این مطلب را به عنوان یک مقاله رسمی و جهانی ۱۰ برتر که البته مثل همیشه به همراه آن برخی از خاطراتتان را مرور خواهید کرد نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب قسمت نخست “پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۵ –  Tomb Raider

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

Tomb Raider

هزینه ساخت: ۱۰۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۰۸ میلیون دلار

سازنده بازی:  Crystal Dynamics

ناشر بازی:  Square Enix

ژانر:  Action Adventure

پلتفرم های مقصد: PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One و PC

سال انتشار:  ۲۰۱۳

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

کمتر بازیبازی است که حاطرات خوبی با عناوین Tomb Raider و لارا کرافت نداشته باشد؛ بازیبازان قدیمی با عناوین اصلی و کلاسیک این سری و بازیبازان جدیدتر (البته باز هم همراه قدیمی‌ ترها) نیز با ۳ عنوان ریبوت سال‌ های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ با نام‌ های Tomb Raider و Rise of the Tomb Raider و Shadow of the Tomb Raide، خاطرات بسیار هیجان‌ انگیزی را برای خود رقم زده‌ اند و برای برخی مانند بنده عناوین این فرنچایز جزو برترین تجربیات زندگی گیمری آن‌ ها محسوب می‌ شود. این سری آن قدر محبوب و بزرگ است که شاید اگر بپرسیم محبوب‌ ترین شخصیت مونث در بازی‌ های ویدئویی چه کسی است بدون شک پاسخ چیزی جز بانو لارا کرافت افسانه‌ ای نخواهد بود که سال‌ ها و سال‌ ها، از کودکی و نوجوانی تا کنون ما را سرگرم کرده و برای ما خاطرات بسیار شیرین و هیجان‌ انگیزی را با تک تک عناوین Tomb Raider رقم زده است. لارا شخصیتی بسیار بااراده، قدرتمند، باهوش و ماجراجو است که با هر ماجراجویی خود پخته تر از قبل شده است و این مسئله که وی در ابتدا یک دختر ساده و بدون آشنایی زیاد با خطرات ماجراجویی و بقا بوده است، کاملا در عنوان عالی ریبوت Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ مشخص شد. در واقع لارا مسیر خود را از آن نسخه آغاز کرده و در ادامه با تجربه‌های هیجان‌انگیز بیشتر، پخته و پخته تر شد تا سرانجام تبدیل به یک ماجراجو و مبارز فوق‌حرفه‌ ای و همه فن‌ حریفی می‌ شود که در عناوین قدیمی این سری همواره دیده‌ ایم. به واقع باید گفت Tomb Raider یکی از بزرگترین فرنچایزها در تاریخ بازی های رایانه ای و لارا کرافت نیز محبوبترین شخصیت مونثی است که تاکنون این هنر و این صنعت به خود دیده است و تا به امروز که ۲۳ سال از آن زمان انتشار بازی اول (بازی Tomb Raider یکی از خاطره انگیز ترین، زیباترین و جذاب ترین عناوین سبک اکشن ماجرایی بود که در سال ۱۹۹۶ منتشر و پایه گذار یکی از سردمداران سبک اکشن ادونچر گردید) این سری می گذرد، هر روز شاهد محبوب تر شدن این فرنچایز و لارا کرافت بوده ایم. بسیاری از ما بازیبازان قدیمی تر با عناوین اولیه و بی نطیر این سری محبوب بزرگ شده ایم و ساعت ها، هفته ها، ماه ها و سال ها را پای آن صرف کرده ایم.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

آیا دقت کرده اید که در سال های اخیر چقدر بازی مستقل با متای نزدیک ۹۰ و بالای ۹۰ می بینیم ولی چقدر بازی AAA با متای بالای ۹۰ را کم می بینیم  و وقتی می بینیم برایمان خاص و جذاب است!

زمانی که متوجه شدیم قرار است تا این فرنچایز یک ریبوت و شروع مجدد را تجربه کند استرس بسیاری داشتیم که مبادا با یک بازی سطح پایین و ضعیف تمام حیثیت و پیشینه این سری خاطره انگیز را به گند بکشند. گویا سازندگان و ناشر توانمند بازی در استودیو کریستال داینامیکس و اسکوئر انیکس هم از این سطح توجه و زیر ذره بین بودن خود آگاه بودند و زمانی که بازی Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، تمام طرفداران در دنیا نفسی به راحتی کشیدیم و فهمیدیم که کار به دست کاردان سپرده شده است و کیفیت بازی به حدی بالا بود که حتی خوشحال هم شدیم که این بازی ریبوت شده است.در این بخش لیست هم صحبت از همین ریبوت پرهزینه است. بازی Tomb Raider که در ژانر اکشن قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار توسط استودیو Crystal Dynamics ساخته شد و کمپانی Square Enix در سال ۲۰۱۳ آن را برای پلتفرم های PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One و PC منتشر نمود تا یکی از گراف ترین هزینه های ساخت برای یک بازی رایانه ای را شاهد باشیم. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Tomb Raider را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۰ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Tomb Raider با هزینه ۱۰۸ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Immortal هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۰۸ میلیون دلار بود. Tomb Raider به معنای واقعی یک اکشن ماجرایی بی نظیر و فوق العاده بود و خیلی زود در سراسر دنیا طرفداران بیشماری را پیدا کرد و فروش معرکه ای را نیز تجربه کرد. این بازی بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز بسیار عالی و موفق عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات بسیار خوبی را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۸۷/۱۰۰ گردید که واقعا هم برای عنوانی که با چنین هزینه سرسام آوری ساخته شده است زیاد هم عجیب نیست، هر چند که هزینه ساخت نمی تواند دلیلی مستقیمی بر عالی بودن بازی باشد، ولی قطعا تاثیرگذار است. Tomb Raider یکی از برترین گرافیک ها و جلوه های بصری را برای عنوانی که بین نسلی بود و برای نسل هفتم هم منتشر شد دارا بود و یکی از برترین و چشم نواز ترین عناوین نسل هفتم تاکنون محسوب می گردد که به واقع چشم های بازیبازان را به خود خیره می کرد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

اگر بگویند فلان بازی مستقل متایش شده ۹۳ میگوییم خب “دم سازنده اش گرم” ولی اگر بگوییم God of War متایش شده ۹۳ یا رد دد ۲ شده ۹۷ کلی شوق و ذوق می کنیم و برایمان خاص است و انگار کمی عجیب! در حالی که بر اساس قانون نوشته بودجه، قاعدتا باید وقتی بودجه بیشتر است و دستتان بازتر است، راحت تر موفق شوید و امتیاز متای آن بازی کوچک که بالای ۹۰ است باید برای ما خیلی خاص تر و عجیب تر باشد تا متای بالای ۹۰ یک بازی ۱۰۰ میلیون دلاری.

خلق دنیایی بی نظیر و وسیع با تنوع محیط های مختلف و آب و هوای مختلف از جنگلی گرفته تا کوهستانی و … باعث شد تا بازی جلوه خاص و بی نظیری بیابد. همین طور این عنوان در زمینه گیم پلی نیز یکی از برترین اکشن ماجرایی ها در تاریخ بازی های رایانه ای به حساب می آید و توانسته است تا در حد نام بزرگ تومب ریدر عمل کرده و رسالت و اصالت سری به عنوان یکی از پرچمداران اکشن ادونچر را حفظ کرده است. همچنین در این نسخه و در بخش های ابتدایی آن نگاهی کوتاه به نیز به رابطه لارا و Conrad Roth انداخته می شود. لارا همواره به Conrad Roth به عنوان نمادی از پدرش نگاه می کند و این Conrad Roth است که همواره از لارا مراقبت کرده و هوای او را دارد و وی را به زنی تبدیل می کند که قرار است باشد و خواهد شد. نکته ای که در مورد رابطه ی این دو تحسین برانگیز است این است که Conrad Roth همواره الهام بخش لارا برای تبدیل شدن به زن قدرتمندی است که او را می شناسیم و در این راه از هیچ فداکاری دریغ نمی کند حتی اگر به قیمت جانش تمام شود. وی استاد لارا است و همواره او را تشویق به شناختن و استفاده از توانایی های ماجراجویی اش می کند و به او انگیزه می دهد که به غرایزش اعتماد کند و انصافا هم لارا به عنوان یک شاگرد افتخاری برای او محسوب می شود. بازی Tomb Raider نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده است. به امید این که باز هم شاهد نسخه‌ های فوق‌ العاده بهتر و با کیفیت تری از سری Tomb Raider توسط اسکوئر انیکس و کریستال داینامیکس باشیم تا زوایای دیگری را نیز از زندگی، شخصیت و حقیقت وجودی لارا شاهد باشیم و هرچه بیشتر با این بانوی محبوب، قدرتمند و دوست داشتنی مان همراه شویم.

۱۴ –  Disney Infinity

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

Disney Infinity

هزینه ساخت: ۱۰۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۰۸ میلیون دلار

سازنده بازی: (Avalanche Software, Altron (3DS

ناشر بازی:  Disney Interactive Studios

ژانر:   Action Adventure Sandbox

پلتفرم های مقصد:  PS3, Xbox 360, Wii, Wii U, 3DS, PC

سال انتشار:  ۲۰۱۳

امتیاز متا: ۷۵/۱۰۰

کمپانی دیزنی آن قدر شخصیت و دنیای محبوب دارد که کاملا توانایی خلق یک بازی لبالب از ستاره های دنیاهای گوناگون خود را داراست و شاید هر کسی باشد به فکرش برسد که واقعا می شود با این همه شخصیت و دنیای محبوب یک بازی امل و پرطرفدار ساخت، همانطور که قبلا مارول و دی سی و سونی و نینتندو و… بر اساس شخصیت های انحصاریشان از این کارها کرده اند. مسئولین دیزنی هم همین فکر را کردند و مجوز ساخت و انتشار عنوانی با نام Disney Infinity صادر گردید و البته حمایت “تپل” و همه جانبه ای نیز از نظر بودجه و هزینه ها برای این عنوان انجام شد تا این پروژه جاه طلبانه عملی گردد. بازی Disney Infinity که در ژانر اکشن ماجرایی و سندباکس قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار توسط استودیو Avalanche Software ساخته شد و کمپانی Disney Interactive Studios در سال ۲۰۱۳ و سپس در سال های بعد آن را برای پلتفرم های PS3, Xbox 360, Wii, Wii U, 3DS و PC منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

باز خوبه لااقل اسم بازی رو باحال انتخاب کردن… می دونستین یه بازی هست که اسمش اینه “ناروتو، تو برو تو، شینوبی هم بعدا خودش حمله می کنه”!

 

اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Disney Infinity را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۳ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Disney Infinity با هزینه ۱۰۸ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Disney Infinity هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۰۸ میلیون دلار بود. گیم پلی بازی شامل اسباب بازی های فیزیکی، خلق دنیایی آزاد و المان های اکشن و ماجرایی داستان محور بود و هر شخصیت شامل حرکات و توانایی های مخصوص به خود بر اساس دنیای آن شخصیت و داستان آنها بود که قطعا برای طرفداران خاص آن شخصیت ها و دنیاها تجربیات جالبی را رقم می زد. Disney Infinity بعد از انتشار از لحاظ بازخوردها تقریبا مثبت عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات نسبتا خوبی را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۷۵/۱۰۰ گردید که برای عنوانی که با چنین هزینه سرسام آوری ساخته شده است زیاد جالب نیست. در این پروژه بزرگ شخصیت های بسیار پرتعدادی از دنیاهای Fantasia ،Frozen ،Wreck-It Ralph ،Tangled ،The Nightmare Before Christmas ،Toy Story ،The Lone Ranger ،Cars ،Monsters University ،The Incredibles ،Pirates of the Caribbean و Phineas and Ferb حضور داشنند که واقعا هم رسیدن به جزییات و خلق تک تک این همه شخصیت در بازی کار خیلی سختی است.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

فکر نکنید سازنده ها این قدر سخاوتمند بودند که حدود ۳۰ شخصیت را در اختیار شما قرار دادند که چه بسا اگر این کار را می کردند وضعیت نمرات و موفقیت بازی خیلی بهتر می شد. اما در واقع در نسخه اولیه بازی که می خریدید تنها شامل Sulley و  Captain Jack Sparrow و  Mr. Incredible بوده به همراه ۳ عدد playset بر اساس دنیاهای  Monsters University, Pirates of the Caribbean, و The Incredibles. در واقع بقیه شخصیت ها و سرزمین ها و .. را باید جداگانه در قالب پک های ویژه می خریدید

البته فکر نکنید که سازنده ها این قدر سخاوتمند بودند که حدود ۳۰ شخصیت را در اختیار شما قرار دادند که چه بسا اگر این کار را می کردند وضعیت نمرات و موفقیت بازی خیلی بهتر می شد. اما در واقع در نسخه اولیه بازی که می خریدید تنها شامل Sulley و  Captain Jack Sparrow و  Mr. Incredible بوده به همراه ۳ عدد playset بر اساس دنیاهای  Monsters University, Pirates of the Caribbean, و The Incredibles. در واقع بقیه شخصیت ها و سرزمین ها و .. را باید جداگانه در قالب پک های ویژه می خریدید که انصافا ۳ تا شخصیت و ۳ Playset برای شروع خیلی کم است. البته به نظر می رسد که بر خلاف امتیازات نه چندان عالی، این بازی لااقل از نظر فروش تا حدودی توانسته است راضی کننده عمل نماید زیرا که اگر غیر از این بود فکر نمی کنم مجوز ساخت و انتشار دو بازی بعدی از این سری آن هم یک و دو سال بعد از بازی اصلی صادر می شد اما این اتفاق رخ داد و برای Disney Infinity، دو دنباله جذاب هم منتشر شد که شامل Disney Infinity: Marvel Super Heroes (با بهره گیری از شخصیت های محبوب مارول مثل کاپیتان آمریکا و مرد آهنی و…) در سال ۲۰۱۴ و عنوان Disney Infinity 3.0 (با شخصیت هایی از استاروارز و ….) در سال ۲۰۱۵ بودند.  بازی Disney Infinity نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده است.

۱۳ –  Deadpool

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

Deadpool

هزینه ساخت: ۱۰۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۰۸ میلیون دلار

سازنده بازی:  High Moon Studios

ناشر بازی: Activision

ژانر:  Anti-Hero Action Hack and  Slash

پلتفرم های مقصد: PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC

سال انتشار:  ۲۰۱۳

امتیاز متا: ۶۳/۱۰۰

بازی Deadpool که در ژانر اکشن قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار توسط استودیو High Moon Studios ساخته شد و کمپانی اکتیویژن در سال ۲۰۱۳ و سپس در نسل هشتم آن را برای پلتفرم های PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One و PC منتشر نمود تا یکی از گراف ترین هزینه های ساخت برای یک بازی رایانه ای را شاهد باشیم. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Deadpool را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۰ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Deadpool با هزینه ۱۰۸ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Deadpool هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۰۸ میلیون دلار بود. شاید مثبت ترین نکته در مورد این بازی، داستان و شخصیت پردازی و صداگذاری دد پول باشند که انصافا عالی هستند و البته وقتی نولان نورث صداگذاری را انجام دهد غیر از این هم نباید باشد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

اصلا یه پدرکشتگی خاص و عمیقی داره این ددپول با ولورین!!

همان طور که قبل تر هم در این مورد گفته ایم، نولان نورث در جان بخشیدن به شخصیت بسیار پیچیده و عجیب و سخت Deadpool بی نظیر عمل کرد و باعث خلق یکی از بهترین و به یادماندنی ترین و واقعی ترین Deadpool هایی شد که تا به امروز در کمیک و سینما و .. دیده ایم. صداگذاری شخصیت دد پول بدون شک کار سخت و پیچیده ای است زیرا که شخصیت دد پول در عین این که یک ضد قهرمان بی شیله پیله و صاف و ساده است، باید لایه باریک طنز جذاب خود را برای مخاطب حفظ کند و به شکلی هیجان انگیز بتواند با بازیباز ارتباط برقرار کند و حتی با او مستقیم صحبت کند. اما متاسفانه از منظر کلی Deadpool بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران اصلا خوب عمل نکرد و نتوانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات مناسبی را دریافت نماید که این امتیازات ضعیف نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ناامید کننده ۶۳/۱۰۰ گردید که واقعا برای عنوانی که با چنین هزینه سرسام آوری ساخته شده است فاجعه است. البته کار نولان نورث توسط همه شدیدا تحسین شد و واقعا بهترین اجرای ممکن برای شخصیت دد پول در یک بازی رایانه ای را رقم زد تا چه کسانی که به بازی نمره پایینی دادن و چه کسانی که بازی را مثبت قلمداد کردند، در زمینه فوق العاده بودن شخصیت ددپول و صداگذاری نولان نورث و طنز معرکه اش هم عقیده بودند.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

وقتی داری بازی میکنی یهو بابات میاد تو!!

در واقع نمره های بازی به این صورت بود که همه از داستان و پلات بازی که توسط  Daniel Way (نویسنده کمیک ددپول) خلق شده بود و از صداگذاری بی نقص نولان نورث و طنز عالی بازی تعریف و تمجید کرده بودند و هر چه نکات منفی بود مربوط به گیم پلی می شد. حتی بسیاری از افراد حاضر در این صنعت اعتقاد دارند که این دومین ایفای نقش و صداگذاری برتر نولان نورث بعد از شخصیت نیتن دریک است. به هر شکل در نهایت بازی Deadpool نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داده است و البته از لحاظ امتیازات، دومین بازی ناموفق این لیست نیز قلمداد می شود.

۱۲ –  Battlefield 4

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

Battlefield 4

هزینه ساخت: ۱۰۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۰۸ میلیون دلار

سازنده بازی:  EA DICE

ناشر بازی:  Electronic Arts

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم های مقصد: PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۳

امتیاز متا: ۸۵/۱۰۰

بعضی بازی ها آن قدر جذاب و فوق العاده هستند که گویی هیچ گاه قدیمی نمی شوند و هر وقت که به سراغشان برویم باز هم جذابیت یک عنوان تازه و جدید را دارند. بازی Battlefield 4 یک مثال بارز از چنین عناوینی است و با آن که حدود ۶ سال از انتشار آن می گذرد و چند بازی جدید از این سری نیز منتشر شده است  هنوز هم وقتی آن را بازی کنید قدیمی و خسته کننده نشده و ذره ای از جذابیت و کاریزمای خود را از دست نداده است. حتی هنوز که هنوز است در سرورهای این عنوان برخی شاید مشغول بازی کردن باشند و اگر این طور باشد زیاد عجیب نیست. Battlefield 4 عنوانی است که هنوز هم بعد از چند سال از عرضه آن، ارزش بالایی دارد و حتی با انتشار Battlefield ۱ و Battlefield V باز هم می توان از Battlefield 4 لذت برد و طعم لذت ناب بخش چند نفره را چشید و به واقع، معنای یک بازی مولتی پلیر را کاملا لمس کرد. Battlefield 4 بدون شک یکی از برترین عناوین در تاریخ فرنچایز Battlefield بود. مثل همیشه با اطلاعات اصلی بازی (و البته اعلام هزینه ساخت آن در این مقاله) شروع می کنیم. بازی Battlefield 4 که در ژانر شوتر اول شخص نظامی قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار توسط استودیو EA DICE ساخته شد و کمپانی الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۳ آن را به صورت بین نسلی برای پلتفرم های PC, PS3, PS4, Xbox 360 و Xbox One منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Battlefield 4 را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۰ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Battlefield 4 با هزینه ۱۰۸ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Battlefield 4 هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۰۸ میلیون دلار بود. بازی از هر نظر که فکرش را بکنید عالی و کم نقص بود. از نظر بصری، Battlefield 4 فوق العاده بود و Frostbite 3 غوغایی از لحاظ گرافیک به پا کرد که چشم هر بازیباز و منتقدی را به خود خیره کرد. طراحی هنری محیط ها و مراحل بسیار عالی انجام گرفته است و تجربه سازندگان در خلق شوترهای نظامی را کاملا به رخ می کشد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

بعضی بازی ها آن قدر جذاب و فوق العاده هستند که گویی هیچ گاه قدیمی نمی شوند و هر وقت که به سراغشان برویم باز هم جذابیت یک عنوان تازه و جدید را دارند. بازی Battlefield 4 یک مثال بارز از چنین عناوینی است و با آن که حدود ۶ سال از انتشار آن می گذرد و چند بازی جدید از این سری نیز منتشر شده است  هنوز هم وقتی آن را بازی کنید قدیمی و خسته کننده نشده و ذره ای از جذابیت و کاریزمای خود را از دست نداده است.

تنوع در طراحی مراحل بازی کاملا به چشم می خورد و همین طور در بخش طراحی نقشه های بخش چند نفره شاهد یک شاهکار از سوی سازندگان بودیم که نقشه هایی بسیار با عظمت و جذاب و متنوع را خلق نمودند که به صورت داینامیک نیز با رخ دادن وقایع مختلف در آنها، تغییر می کردند. همچنین صدا گذاری Battlefield 4 لایق کلمه خارق العاده بود و درصد بسیار زیادی از لذتی که از این عنوان چه در بخش تک نفره و چه در بخش چند نفره می بردیم مربوط به همین صداگذاری بی نقص بازی است که کاری می کرد تا شما به محض گذاشتن هدفون در گوشتان، در دنیای بازی غرق شوید و لذت ناب یک شوتر نظامی با صداگذاری معرکه را تجربه کنید. از صدای محیط گرفته تا صحبت کردن شخصیت ها و صدای تک تک سلاح ها و وسایل نقلیه جنگی مثل تانک و جت و …. همه و همه به زیباترین شکل ممکن در بازی قرار داده شده و هیچ تفاوتی با واقعیت نداشتند. موسیقی های پخش شده در هنگام بازی نیز کاملا در القای حس هیجان بیشتر به شما کمک می کردند. قابلیت های شخصی سازی در این بازی بیشتر از همیشه در اختیار بازیبازان قرار گرفت و به طور مثال برای اولین بار در کل این سری شما توانایی این را داشتید که رنگ وسایل نقلیه را به دلخواه تغییر دهید و حتی تمامی آنها را شخصی سازی کنید. در کنار این ویژگی عوض کردن نوع موشک ها ، تانک و هلی کوپتر ها نیز باعث شد بازی میدان نبرد ۴ یه یکی از متنوع ترین های ابزارهای ویرایش وسایل نقلیه و جنگی در یک بازی رایانه ای تبدیل شود. یکی دیگر از موضوعاتی که DICE به آن توجه ویژه ای کرده بود تنوع بسیار خوب اسلحه ها در کنار انواع کلت ها، چاقو ها و نارنجک ها   است که هر کدام به نوعی متفاوت در میدان نبرد به کارتان آمده و به شیوه ای متفاوت به دشمنان صدمه میزدند. در واقع تنوع اسلحه ها نیز بسیار زیاد شده و سازندگان تصمیم گرفتند که تمامی اسلحه ها در هر کلاس را به صورت کاملا منظم دسته بندی کنند. به عنوان مثال در کلاس Engineer شما میتوانستید ۴ دسته DDW ، Carbine ، DMR و Shotgun را مشاهده کنید که با کلیک کردن بر روی هر کدام از آنها لیست بسیار بالا و بلندی از انواع و اقسام اسلحه های موجود باز می شد که در صورت Level up شدن و رسیدن به آخرین Level، می توانستید در بین سلاح های موجود هر کدام را که مورد پسند شما واقع شده بود انتخاب کنید و سپس رنگ، نوع دوربین، خنک کننده و …. آن ها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید. Battlefield 4 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز بسیار عالی و موفق عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات بسیار خوبی را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۸۵/۱۰۰ گردید که واقعا امتیازی عالی برای یک شوتر نظامی با تمرکز بر بخش چند نفره است. به Battlefield 4 در اصل باید به عنوان یک بازی چند نفره نگاه کرد. عنوانی که از ابتدا نیز بر اساس بخش چند نفره قدرتمندش شناخته شده و هیچ گاه تمرکز اصلی آن روی بخش داستانی نبوده است. هر چند که وقتی سازندگان تصمیم دارند بخش تک نفره آفلاین را در بازی قرار دهند باید بهتر از اینها کار کنند و یا این که کلا این بخش را در بازی قرار ندهند.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

آقا کسی از شما این کوسه عظیم مگالودون رو دیده توی بازی تا حالا؟

در واقع باید گفت بسیاری از امتیازاتی که از بازی کسر شد به خاطر بخش تک نفره ضعیف و داستان آبکی آن بود وگرنه بازی در بخش مولتی پلیر یک تجربه نقریبا بی نقص را به بازیباز هدیه می داد. بخش تک نفره این عنوان یکی از دو بخش اصلی بازی نیست و در واقع برای خالی نبودن عریضه در کنار بخش چند نفره بازی که تمرکز اصلی سازندگان بر روی آن بوده در بازی وجود داشت. البته شاید گاهی نیز در بین بازی کردن مدهای بخش مولتی پلیر، ساعتی تجربه کردن بخش داستانی Battlefield 4 نیز خالی از لطف نباشد زیرا که از همان سیستم تیراندازی معرکه بازی برخوردار است، اما داستان و شخصیت پردازی و .. را فراموش کنید. در مورد گیم پلی بازی و مخصوصا قسمت مولتی پلیر آن باید گفت بخش چند نفره عنوان Battlefield 4 مانند انعکاس تصویری است از سال ها تجربه و ساختن بخش های چند نفره مختلف در این سری توسط سازندگان که این تجربه به بهترین شکل خود در بخش مولتی پلیر این بازی نمود یافت و یکی از لذت بخش ترین بازی های چند نفره تاریخ را به ما هدیه داد. به جرات می توان گفت طراحی و تنوع Map های موجود در بازی بی رقیب بود که در کنار تخریب پذیری و فیزیک بدون نقص بازی تجربه ای به یاد ماندنی برای بازیباز به وجود می آورد. تمامی کاور ها و آبجکت های موجود در Map ها قابل تخریب بوده و کاور گیری برای مدت طولانی در این بخش همانند وازه ای بی معنا به نظر می رسید. شما می توانستید در Map هایی مانند ZAVOD تمامی ساختمان های موجود را با خاک یکسان کنید و یک محیط زیبا و دوست داشتنی را به محیطی مملوء از گرد و خاک و خرابه های ساختمان تبدیل کنید. تخریب پذیری بازی به قدری جالب و عالی کار شده که میتوانستید یک ساختمان ۵۰۰ طبقه یا یک سد بسیار عظیم را بشکنید و تاثیر مستقیم آن بر روی کل محیط با بلند شدن گرد و غبار یا بالا آمدن سطح آب را به وضوح مشاهده کنید. برای اولین بار آب و هوای محیط به صورت ناگهانی در برخی از Map ها تغییر می کرد. به عنوان مثال شاید هنگامی که برای اولین بار وارد Map بسیار جالب Darcel Storm می شدید صدای مرغابی ها به همراه نسیم لطیف باد که برگ درختان را به آرامی تکان میدهد به شما ثانیه ای آرامش میداد اما بعد از دقایقی ناگهان طوفانی سهمگین موج های دریا را به سرعت و با شدت جا به جا می کند و صدای رعد و برق نیز در کنار صدای شلیک گلوله ها جذابیت نبرد در چنین هوای طوفانی را دو چندان می کرد. در نهایت باید گفت بازی Battlefield 4 تا همیشه نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

۱۱ – APB: All Points Bulletin

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

APB: All Points Bulletin

هزینه ساخت: ۱۰۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۱۵ میلیون دلار

سازنده بازی:  Realtime Worlds

ناشر بازی:  (Electronic Arts, Realtime Worlds, Deep Silver (PS4, XB1

ژانر: Online Action Open World Multiplayer

پلتفرم های مقصد:  PC, PS4, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۵۸/۱۰۰

خب می رسیم به ناموفق ترین بازی این لیست هم از نظر امتیاز و هم از نظر شناخته شده بودن و هم از نظر کیفیت واقعی بازی. در واقع این شماره در مورد عنوانی است که خیلی هایتان الان که آن را دیدید نامش را هم نشنیده بودید و قطعا اکنون حس و حال خیلی هایتان این ایست که “هی به گیف ها نگاه می کنید و هی به هزینه ساخت بازی نگاه می کنید و هی می گرخید از تعجب!”. دقیقا مثل من وقتی این را فهمیدم! البته من این بازی را می شناختم و حتی می خواستم چون رایگان بود آن را دانلود کنم و ببینم چطور بازی است، ولی عمرا فکر نمی کردم این بازی ۱۰۰ میلیون دلار خرج برداشته باشد! در واقع بین خودمان باشد. این بازی با سیستم و روبکرد کاملا ایرانی ساخته شده است! یعنی معلوم نیست پول ها کجا رفته و پرتقال فروش رو کی باید پیدا کنه و بچه کجاست حالا این وسط؟! بگذریم…  صحبت از رایگان بودن بازی کردم که باید قضیه اش را توضیح دهم زیرا از اول این طور نبوده است. بگذارید تا با اطلاعات پایه ای بازی شروع کنیم و بعد روندش را برای شما شرح دهم.  بازی APB: All Points Bulletin که در ژانر اکشن جهان آزاد آنلاین و چند نفره قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار توسط Realtime Worlds ساخته شد و کمپانی های Electronic Arts و Realtime Worlds در سال ۲۰۱۰ آن را انحصارا برای پلتفرم رایانه های شخصی منتشر نمودند تا یکی از گراف ترین هزینه های ساخت برای یک بازی رایانه ای رقم بخورد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

من این بازی را می شناختم و حتی می خواستم چون رایگان بود آن را دانلود کنم و ببینم چطور بازی است، ولی عمرا فکر نمی کردم این بازی ۱۰۰ میلیون دلار خرج برداشته باشد! در واقع بین خودمان باشد. این بازی با سیستم و روبکرد کاملا ایرانی ساخته شده است! یعنی معلوم نیست پول ها کجا رفته و پرتقال فروش رو کی باید پیدا کنه و بچه کجاست حالا این وسط؟

سپس بعد از اتفاقات و جریانات زیادی که برای بازی و امتیاز آن و همچنین کمپانی سازنده رخ داد، در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بود که کمپانی دیپ سیلور نسخه های Xbox One و پلی استیشن ۴ این بازی را نیز منتشر نمود. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی APB: All Points Bulletin را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۰ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، APB: All Points Bulletin با هزینه ۲۰۰ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر APB: All Points Bulletin هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۱۵ میلیون دلار بود. APB: All Points Bulletin در ابتدای عرضه رایگان نبود ولی بعد از شکست وحشتناک بازی و به فنا رفتن کمپانی سازنده و حل شدن آن در یک کمپانی دیگر، سرورهای آنلاین بازی در همان سال ۲۰۱۰ بسته شد، اما مجددا وقتی که کمپانی K2 Network که یک کمپانی آنلاین گیمینگ است امتیاز APB را با ۱.۵ میلیون یورو خریداری کرد، مجددا سرورهای بازی آنلاین شدند و به طور کلی بازی دوباره تحت نام تغییریافته APB: Reloaded در سال های اخیر Relaunch شد و در واقع نسخه های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان این بازی APB: Reloaded هستند.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

داداش چی کار کردین با ۱۰۰ میلیون دلار!!! وقتی ۱۰۰ میلیون دلار رو برداری ببری کانادا صفا کنی بعد با ۱۰۰۰ تومنش واسه مردم بازی بسازی این در میاد! این در واقع دو جمله کاملا قاطی بود!

APB: All Points Bulletin بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران افتضاح عمل کرد و توسط منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا حسابی کوبیده شد و امتیازات خیلی ضعیفی را گرفت که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای فاجعه بار ۵۸/۱۰۰ گردید که واقعا برای عنوانی که با چنین هزینه سرسام آوری ساخته شده است می تواند منجر به ورشکستگی سازنده و ناشر شود. گیم پلی بازی شامل دو گروه یا Faction مختلف به نام های Enforcers و Criminals است که شما می توانید گروه های کوچک خود را در این دو شاخه شکل دهید و به انجام ماموریت ها در قالب المان های مبارزات سوم شخص شوتر و اکشن و رانندگی در جهانی آزاد بپردازید. معمولا دو گروه در مقابل هم قرار می گیرند و یک گروه باید یک سری کارهای خاص را انجام دهد و گروه دیگر باید مانع از انجام آن فعالیت ها توسط گروه رقیب شود. بازی APB: All Points Bulletin نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ و البته یکی از ناموفق ترین بازی های پرهزینه تاریخ (اگر نگوییم ناموفق ترین) در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده است.

۱۰ –  Grand Theft Auto IV

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

Grand Theft Auto IV

هزینه ساخت: بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۱۶ میلیون دلار

سازنده بازی: Rockstar North

ناشر بازی:  Rockstar Games

ژانر:  Action Adventure Open World

پلتفرم های مقصد:  PC, Playstation 3, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۰۸

امتیاز متا: ۹۸/۱۰۰

رسیدیم به شروع قدرت نمایی راک‌استار پولدار و قدرتمند که سردمدار لیست ما با ۳ بازی است (تازه در اصل ۴ بازی باید باشد ولی خب هزینه رسمی و ثبت شده رد دد ۲ اصلا اعلام نشده است)، آن هم با شاهکارهایی عجیب و بی نهایت محبوب با امتیازاتی رویایی. GTA IV را که حتما به خاطر دارید. عنوانی فوق‌العاده زیبا که مانند همیشه و اکثریت قریب به اتفاق نسخه‌های آن، مورد تحسین دنیا قرار گرفت. بازی GTA IV که در ژانر اکشن ماجرایی جهان آزاد قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار توسط Rockstar North ساخته شد و کمپانی راک استار در سال ۲۰۰۸ آن را برای پلتفرم های PC, Playstation 3 و Xbox 360 منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین و البته محبوب ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد و شور و شوقی عظیم را در صنعت بازی ایجاد کند. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی GTA IV را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۰ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، GTA IV با هزینه ۱۱۶ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر GTA IV هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۱۶ میلیون دلار بود.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

بازی در تمامی بخش ها یک شاهکار بی نظیر بود و تک تک ماموریت‌های بازی فوق‌العاده زیبا و خاص و جذاب بودند. بازی ساعت‌های زیادی محتوا را با سخاوتمندی در اختیار شما قرار می داد، آن هم ساعت‌هایی بسیار ارزشمند و لذتبخش و غیرتکراری

GTA IV بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران به شکلی عجیب و غریب و فراتر از شگفت انگیز عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات باورنکردنی (البته نه برای راک استار و بازی هایش، حالا به هر دلیل مثبت و منفی با به عقیده من ترکیب این دو) را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای عجیب ۹۸/۱۰۰ گردید تا یکی از چند بازی برتر کل تاریخ گیم لقب بگیرد. بازی در تمامی بخش ها یک شاهکار بی نظیر بود و تک تک ماموریت‌های بازی فوق‌العاده زیبا و خاص و جذاب بودند. مثلا می‌توان گفت ماموریت مربوط به Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony (در بسته الحاقی بازی) یکی از خوش‌ ساخت‌ ترین ماموریت‌ها در تاریخ این فرنچایز است و طراحی فوق‌العاده‌ای دارد. بازی ساعت‌های زیادی محتوا را با سخاوتمندی در اختیار شما قرار می داد، آن هم ساعت‌هایی بسیار ارزشمند و لذتبخش و غیرتکراری که باعث می‌شدند تا همواره در مجامع بازی از این شاهکار عظیم به عنوان یکی از خوش محتوا ترین عناوین تاریخ بازی‌های رایانه‌ای نام برده شود.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

  ۹۸……… نوش جونش که حقشه حتی ۱۰۰، ولی کاش منصف باشیم و واسه برخی ها عینکمون رو عوض کنیم و عینک گیر دادن الکی و سوار جو شدن رو بزنیم (تازه اونم به صورت بازی نکرده!!)

تازه با این همه محتوای بی نظیر و با کیفیت، پس از انتشار بازی دو محتوای دانلودی هم برای نسخه چهارم به نام‌های Grand Theft Auto: The Lost and Damned و Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony عرضه گردید که البته راک‌ استار تصمیم گرفت تا آن‌ها را در قالب یک نسخه مجزا و اصطلاحا Stand Alone نیز منتشر کند. برخلاف دو محتوای دانلود جداگانه که برای بازی کردن آن ها نیاز به بازی اصلی بود، در این نسخه مجزا شما می‌توانستید که تنها این پک را خریداری کنید و الزامی برای خرید نسخه چهارم بازی وجود نداشت.نکته جالب اینجاست که در این بسته الحاقی مجزا که Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City نام گرفت شاهد روایت ۲-۳ داستان مختلف در محیط بازی بودیم و شاید همین جا بوده است که برای اولین بار جرقه‌های استفاده از ۳ شخصیت و روایت داستان هر کدام از آنها در GTA V، در ذهن سازندگان بازی زده است. در نهایت باید گفت بازی GTA IV نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین و البته “برترین”بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است.

۹ –  Max Payne 3

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

Max Payne 3

هزینه نهایی: ۱۰۵ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۱۵ میلیون دلار

سازنده بازی:  Rockstar Studios

ناشر بازی:  Rockstar Games

ژانر:   Third Person Shooter

پلتفرم های مقصد:  PC, Playstation 3, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۱۲

امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰

راک استار از ۱۵ بازی لیست ما ۳ عنوان را به خود اختصاص داده است که این دیگر خودش گویای همه چیز است و البته اصلا هم برای هیچ کس عجیب نیست. در این بخش صحبت از یکی از برترین شوترهای سوم شخص تاریخ است به نام Max Payne 3. عنوانی با تمرکز بر شخصیتی با “ماکزیمم درد”. عنوانی که نامش هم کنایه از سطح درد و رنجی است که شخصیت اصلی آن کشیده است. مکس پین شخصیتی است پر از رنج و درد که گویی تقدیر وی هیچ گاه هیچ چیزی جز سیاهی و غم زدگی ندارد و قصد دارد تا استخوان های وی را زیر فشار اندوه بشکند و دروغ نگفته ایم اگر بگوییم موفق هم شده است. مکس نماد رنج و درد است و به قدری شخصیت عمیق و پرداخت شده ای است که با وی لحظه لحظه زندگی کرده ایم و انگار ما نیز تمام غم های این شخصیت محبوب را با وی به دوش کشیده ایم.  Max Payne 3 که در ژانر شوتر سوم شخص قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۰۵ میلیون دلار توسط استودیوهای راک استار ساخته شد و کمپانی راک استار در سال ۲۰۱۲ آن را برای پلتفرم های PC, Playstation 3 و Xbox 360 منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ را شاهد باشیم که البته واقعا هم این هزینه ها ارزشش را داشت.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

عنوانی که از کل بازی های راک استار بیشتر عاشقش شدم و واقعا باهاش کیف کردم.. وقتی می گیم “شوتر” یعنی دقیقا این چیزی که راک استار ساخته بود توی این بازی

 اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Max Payne 3 را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۲ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Max Payne 3 با هزینه ۱۱۵ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Max Payne 3 هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۱۵ میلیون دلار بود. البته مثلا اگر تصور کنیم که منظور ما آوردن رقم سال ۲۰۱۲ به ۲۰۱۹ در ایران است می شود گفت عنوانی که با ۱۰۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ ایران ساخته شده است شاید با رقمی حدود ۷-۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۹ ایران ساخته شود! (البته اگر باقی باشه پول ها!) Max Payne 3 در گیم پلی بر روی المان های شوتر سوم شخص و گان پلی بازی و کیفیت کاورگیری و خوش دست بودن شلیک و مبارزات تمرکز دارد و کیفیت این بخش ها واقعا شگفت انگیز است. لذت شلیک و مبارزات و کاور گیری و همچنین استفاده از قابلیت بی نظیر Bullet Time در بازی Max Payne 3 به حدی بالاست که آن را تبدیل به یکی از برترین شوترهای سوم شخص تاریخ بازی های رایانه ای کرده است و به عنوان یک شوتر سوم شخص جاودانه تا همیشه از آن یاد خواهد شد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

عنوانی با تمرکز بر شخصیتی با “ماکزیمم درد”. عنوانی که نامش هم کنایه از سطح درد و رنجی است که شخصیت اصلی آن کشیده است. مکس پین شخصیتی است پر از رنج و درد که گویی تقدیر وی هیچ گاه هیچ چیزی جز سیاهی و غم زدگی ندارد و قصد دارد تا استخوان های وی را زیر فشار اندوه بشکند و دروغ نگفته ایم اگر بگوییم موفق هم شده است. مکس نماد رنج و درد است و به قدری شخصیت عمیق و پرداخت شده ای است که با وی لحظه لحظه زندگی کرده ایم و انگار ما نیز تمام غم های این شخصیت محبوب را با وی به دوش کشیده ایم… از اینها که بگذریم عجب حرکت خفنی زد!

حتی همان طور که قبلا نیز گفته ام است که “بدون هیچ شکی بین ۳ بازی و فرنچایز بزرگ راک استار یعنی Max Payne 3 و Grand Theft Auto و Red Dead Redemption، اگر کیفیت گان پلی و تیراندازی و جذابیت مبارزات در یک شوتر سوم شخص را در نظر بگیریم، Max Payne 3 برترین است زیرا که برخلاف دو سری دیگر، دیگر سبک اصلی آن شوتر سوم شخص است و بر المان های جهان آزاد و … تمرکز ندارد. در حقیقت Max Payne 3 همه تمرکزش را بر روی المان های شوتر سوم شخص قرار داده است و در این زمینه بی نظیر، بی نقص و رویایی عمل کرده است.” البته بدون شک برای طرفداران قدیمی تر بازی های رایانه ای، بازی کردن عنوان مکس پین ۳ با آن همه خاطراتی که از دو نسخه اول آن دارا هستیم و شناخت کاملی که از شخصیت آسیب دیده و ویران شده مکس داریم، بسیار جذاب تر از کسانی بوده است که برای اولین بار با نسخه سوم با این سری آشنا شده اند. Max Payne 3 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز بسیار موفقیت آمیز عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات بسیار عالی را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۸۷/۱۰۰ گردید که البته با این که برای خیلی از بازی ها این متا آرزوست ولی برای بازی های راک استار یک جورهایی عنوانی با این متا شاگرد تنبل به حساب می آید! البته شاگرد تنبل در مدرسه نخبگان! در مجموع باید گفت بازی Max Payne 3 نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است.

۸ – Dead Space 2

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

Dead Space 2

هزینه نهایی: ۱۲۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation): حدود ۱۳۴ میلیون دلار

سازنده بازی: Visceral Games

ناشر بازی: Electronic Arts

ژانر: Survival Horror

پلتفرم های مقصد:  PC, Playstation 3, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰

درست است که الکترونیک آرتز مخصوصا در نسل هشتم تعداد خراب کاری هایش تا اینجا بیشتر از موفقیت هایش بوده است و بسیاری از ما واقعا از این شرکت ناراحت هستیم، اما به هر حال وقتی نگاهی به روند تاریخ گیم می کنیم همیشه این کمپانی بازی های بی نظیری را برای ما به ارمغان آورده که ما را از لذت یک تجربه ناب سیراب کرده است. البته گذشته خوب می تواند برای همیشه عوض شود و یک کمپانی محبوب شاید تبدیل به شرکتی مثل کونامی شود که دیگر امیدی هم به آن نباشد. من حتی که در زمانی که انتقادها از الکترونیک آرتز در اوج خود قرار داشت باز هم حامی Electronic Arts بودم، ولی حالا دیگر این قدر از این شرکت موارد منفی می بینم که دیدم دارد نسبت به آن کلی تغییر می کند و بدون شک جدا از گندکاری های استاروارز بتلفرانت ۲ و لوت باکس و “شاید” Anthem (البته اصلا مثل برخی که هنوز بازی را از نزدیک هم ندیده اند و چنان فحش می دهند که انگار از ریز جزییات گیم پلی بازی آگاهند و زندگیشان را پای Anthem گذاشته اند و ۱۰۰ ساعت بازی کرده اند، با اطمینان از بدی این بازی نمی گویم)، برای من بدترین کار این شرکت، تعطیل کردن ویسرال گیمز بود که با هر ۴ بازی آن کلی خاطره خوب دارم. Electronic Arts با تعطیل کردن استودیو ویسرال گیمز بدجوری گند زد. سازنده ای که عناوینی مثل Dead Space و Dante’s Inferno را خلق کرده بود به راحتی توسط این شرکت تعطیل شد. نمی دانم چرا Electronic Arts که همواره در روند تاریخ، بازی های بی نظیری را برای ما به ارمغان آورده و ما را از لذت تجربه هایی ناب سیراب کرده است، این قدر با جدیت دوست دارد که ما را از خودش براند و خود را بدنام کند. در این بخش صحبت از عنوانی است که با این که خیلی پرهزینه بوده ولی بدجوری هم هزینه هایش جواب داده و موفق عمل کرده است. عنوانی از فرنچایزی که باعث شد علاقمندان و طرفداران سبک وحشت بقا بعد از مدت‌های طولانی رنج بردن از نبود یک بازی خوب در این سبک، با این عنوان بی نظیر دلی از عزا در بیاورند و غرق در وحشت ناب و تلاش برای بقا شوند. فرنچایزی که بی شک در کنار بزرگترین فرنچایزهای وحشت بقای تاریخ در کنار بزرگانی چون رزیدنت اویل و سایلنت هیل قرار می گیرد. فرنچایزی خوفناک و بسیار خوش ساخت به نام Dead Space که دوباره علاقمندان وحشت بقا را زنده کرد و جانی دوباره به این ژانر بخشید.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Dead Space 2 را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۰ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Dead Space 2 با هزینه ۱۳۴ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Dead Space 2 هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۳۴ میلیون دلار بود. البته مثلا اگر تصور کنیم که منظور ما آوردن رقم سال ۲۰۱۱ به ۲۰۱۹ در ایران است می شود گفت عنوانی که با ۱۰۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ در ایران ساخته شده است شاید با رقمی حدود ۷-۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۹ ایران ساخته شود! (البته اگر باقی باشه پول ها!)

بازی اول این فرنچایز که در سال ۲۰۰۸ منتشر گردید، موفقیت فوق العاده ای را کسب کرد و بازخوردهای مثبتی را چه از سوی منتقدان و چه بازیبازان دریافت نمود و متای ۸۹ را به خودش اختصاص داد که یک افتخار بی نظیر برای یک آی پی جدید به شمار می رفت. موفقیت بازی اول سبب شد تا  نسخه دوم بازی نیز با هزینه ای خیلی بالاتر ساخته شود که بدون شک برترین نسخه این ۳ گانه نیز هست. بازی Dead Space 2 که در ژانر شوتر سوم شخص و وحشت بقا قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۲۰ میلیون دلار توسط استودیو فقید و دوست داشتنی ویسرال گیمز ساخته شد (هر وقت اسم ویسرال گیمز میاد الکترونیک آرتز رو لعنت می کنم) و کمپانی EA در سال ۲۰۱۱ آن را برای پلتفرم های PC, Playstation 3 و Xbox 360 منتشر نمود تا یکی از گراف ترین هزینه های ساخت برای یک بازی رایانه ای را شاهد باشیم. اگر بخواهیم هزینه تمام شده برای تولید این بازی را به تفکیک بیان نماییم باید گفت هزینه “ساخت و توسعه” بازی ۶۰ میلیون دلار و هزینه های “مارکتینگ” آن نیز ۶۰ میلیون دلار بوده است. Dead Space 2 به معنای واقعی ترسناک بود، آن هم نه از آن ترسناک هایی که با یک چراغ قوه فرار می کنیم. بلکه از آن هایی که با ۱۰ تا تفنگ وقتی صدای برخی دشمنان مخوفش به نام نکرومورف ها را می شنیدیم دلمان می خواست برویم زیر تخت قایم شویم. علاوه بر فضاسازی عالی و بسیار مخوف Dead Space 2 که باعث شده بود حتی در محیط خالی نیز استرس بگیرید، عامل دیگر و در حقیقت عامل اصلی ترس و وحشت در این بازی و کلا در این سری، نکرومورف‌ها (دشمنان اصلی بازی) بودند که به قدری طراحی مخوف، عالی و فوق‌العاده‌ای داشتند که زمانی که به سمت شما حرکت می‌کردند ناخود‌اگاه قلب شروع به تندتر زدن می‌کرد و حس وحشت و استرس بازی‌باز را فرا می‌گرفت. تازه صداگذاری آن‌ها حتی از طراحیشان نیز بهتر بود و  بنده به شخصه بهترین صداگذاری موجودات ترسناک در عناوین سبک وحشت که تاکنون مشاهده کرده‌ و شنیده‌ام مربوط به همین بازی بوده است. صدای جیغ نکرومورف‌ها و مخصوصا برخی انواع آن‌ها به قدری خوفناک بود که مو بر تن بازی‌باز سیخ می‌کرد مخصوصا اگر با هدفون بازی می‌کردید. Dead Space 2 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز شگفت انگیز عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات بی نظیری را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای شاهکار ۹۰/۱۰۰ گردید تا به این ترتیب تبدیل به یکی از برترین بازی های وحشت بقای تاریخ شود.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

گذشته خوب می تواند برای همیشه عوض شود و یک کمپانی محبوب شاید تبدیل به شرکتی مثل کونامی شود که دیگر امیدی هم به آن نباشد. من حتی که در زمانی که انتقادها از الکترونیک آرتز در اوج خود قرار داشت باز هم حامی Electronic Arts بودم، ولی حالا دیگر این قدر از این شرکت موارد منفی می بینم که دیدم دارد نسبت به آن کلی تغییر می کند و بدون شک جدا از گندکاری های استاروارز بتلفرانت ۲ و لوت باکس و “شاید” Anthem (البته اصلا مثل برخی که هنوز بازی را از نزدیک هم ندیده اند و چنان فحش می دهند که انگار از ریز جزییات گیم پلی بازی آگاهند و زندگیشان را پای Anthem گذاشته اند و ۱۰۰ ساعت بازی کرده اند، با اطمینان از بدی این بازی نمی گویم)، برای من بدترین کار این شرکت، تعطیل کردن ویسرال گیمز بود که با هر ۴ بازی آن کلی خاطره خوب دارم.

این امتیاز تا حدودی ما را به این نکته می رساند که هر چند هزینه ساخت نمی تواند دلیل مستقیمی بر عالی بودن بازی باشد، ولی اگر بودجه در دست سازنده ای توانمند و خوش ذوق قرار بگیرد و به آن ها ازادی عمل هم داده شود، قطعا تاثیرگذار است. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Dead Space 2 را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۱ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Dead Space 2 با هزینه ۱۳۴ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Dead Space 2 هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۳۴ میلیون دلار بود. گیم پلی Dead Space 2 از زاویه دوربین سوم شخص دنبال می شود و بر پایه مبارزه با سلاح های گرم بنا شده که اتفاقا همین میارزات یکی از قدرتمندترین بخش های بازی بوده و لذت و استرس ناب مقابله با نکرومورف های وحشی را به بازیباز منتقل می کردند. Dead Space 2 با دستمایه قرار دادن موفقیت آمیز المان های محبوب و تاثیرگذار سبک وحشت-بقا، بالاتر بردن استاندارد صداگذاری در بازی های وحشت بقا، مبارزات فوق العاده جذاب، سلاح های عالی، گان پلی لذتبخش و جذب کردن قشر عظیمی از طرفداران این سبک که مدت ها در عطش یک عنوان بی نظیر و شاهکار در این سبک می سوختند، توانست تا به یکی از برترین شوترهای سوم شخص و وحشت بقاهای مخوف و ارزشمند صنعت بازی تبدیل شود. در نهایت باید گفت Dead Space 2 نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. این را بدانید که Dead Space 2 عنوانیست که هرگز هنوز هم ذره ای از ارزش تجربه آن کم نشده است. این که ارزش تجربه این شاهکار هنوز هم اصلا کم نشده است را به عنوان کسی می گویم که در نسل هشتم هر ۳ بازی سری را دوباره تجربه کرده است و آرزویم عرضه ۳ گانه بازسازی شده این سری است.

پیشنهاد می کنم برای این که جذابیت قسمت دوم مقاله که فردا عصر منتشر خواهد شد نیز برایتان حفظ گردد از پیدا کردن نام عناوین بعدی لیست خودداری کنید و جالب است اگر در بخش نظرات حدس و گمان های خود برای ۷ بازی بعدی این لیست را نیز بیان کنید. با تشکر از همگی شما عزیزان.

nobody

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • حدس من anthem هم میتونه توی لیست باشه،هزینه ساختش خیلی بالا بود

    • all pacino گفت:

      کاش فروششون رو هم اضافه میکردین

      • PERSIAN NAZI گفت:

        دوستان عزیز گیمفائی :heart: :rose:
        این کاربر CLOCK TOWER 4 من و خیلیهای دیگه رو در مهر ماه که خیلیها اعتراض به هک شدن داشت هک کرد و با استفاده از اسم من مدام کامنتهای چرت میذاشت
        از دوستان تقاضای دیسلایکهای بیشمار براش و از گیمفا تقاضای بن کردنش رو دارم
        لابد میپرسید که از کجا میدونم
        یه بار دیدم که چندتا کامنت ناجور گذاشتم و از اقای نراقی تقاضا کردم که اکانت من رو بسوزونه تا دوباره بسازمش اما دیدم که اون دومی که من نبودم شده CLOCK TOWER 4 و الان هم برگشته برای شیطنت
        پس خواهشا دریغ نکنید چون میدونم که از خیلیها سو استفاده کرده

    • به راستی مکس پین سه اسطوره بهینه سازی فنی و شوتر و سیستم تیراندازی است.

    • PERSIAN NAZI گفت:

      درسته anthem 600 میلیون دلار هزینه پشتش بود اما پر هزینه ترین تاریخ نیست و تازه BATTELFIELD 1 هم حدود ۸۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و خداوکیلی شاهکاری بی همتا بود
      ما سالانه PRO EVOLUTION SOCCER و FIFA و NBA رو داریم که هزینه میلیاردی میکنن و سود هنگفتی هم دارن اما پر هزینه ترین تاریخ تا اونجا که من میدونم متعلق به شاهکار مطلق سگا COMPANY of HEROES 2 هستش که ۳ میلیارد هزینه برداشت و نزدیک به ۲۶۰ میلیون نسخه فروخت و سگا یه موزه جنگ جهانی دوم ساخت با تجهیزاتی که تعمیر کردن و گرد اوردن و تازه قراره تو نسخه ۳ که الان ۲ ساله در حال ساخته استفاده بشه و ادوارد تامسون تازه حدود ۱ میلیارد هم صرفه جوئی کرد چون بودجشون ۴ میلیارد بود
      اما مهم نیست که چقدر هزینه بشه
      بشخصه باور دارم که باید درست هزینه بشه
      یه ویدئو دیدم که ۱۸ روش مختلف میزدن به سطل زباله تا صداش رو ضبط کنن
      کی ؟ راک استار کبیر فقط این کار رو انجام داده و از هیچ عملی دریغ نمیکنه
      کیفیت هزینه داره اما بی پاداش هم نیست و افسانه ای شدن رو در بر میگیره
      مهم درست هزینه کردنه

      • Kenji-ehsan گفت:

        یچیزی پروندی رو هوا ارزش کلی شرکت سگا به زحمت ۳ میلیارد دلار هم نیست!بعد این عدد ۲۶۰ نسخه منبعی چیزی؟ داداش خواهش بیدار شو فروش نسخه ۱ سرهم ۲.۵ میلیون نسخه بوده و نسخه ۲ هم ۱.۶ میلیون نسخه!این عدد ۲۶۰ میلیون و اون ۴ میلیارد دلار؟؟؟به شدت اشتباه میزنی

      • a.r.t گفت:

        چرا چرت و پرت میگی
        چی زدی
        ۳ میلیارد هزینه ۲۶۰ فروش؟
        یک سری بزرگ مثل اساسینز کرید در مجموع انقدر هزینه و فروش نداشته
        شاید کل سری کال او دیوتی با هم اینجور آماری داشته باشن

        • PERSIAN NAZI گفت:

          استاد
          بیش از ۴۰۰ تانک و ارمور کار و تا دلت بخواد لباس و تجهیزات خریدن و تعمیر کردن و محل جنگها رو ساختن و نابود کردن و مثل خیلیها نیومدن که شبیه سازی کنن
          میدونی قیمت هر تانک تایگر چنده ؟ میدونستی که سگا ۱۴ تا خریده ؟
          میدونستی نسخه تانک KV8 FLAMETHEROER رو به تعداد ۶ تا خریدن و بازسازیش کردن ؟
          میدونستی تانک IS2 و ISU 152 و SDKFZ 185 KING TIGER رو به تعداد ۴ تا خریدن و دهنشون اسفالت شد تا راه اندازیش کنن ؟
          میدونی هزینه ساخت محل نبرد چقدر زیاده و تازه باید نابودش هم بکنن
          چی میدونی اخه ؟

          • MetallicA گفت:

            داچ گلم یه حرفِ افسانه‌ای زدی، خودت یه حساب کتاب کن دیگه چیزی نگو
            ۲۶۰ میلیون نسخه فروش (از اعجاب این عدد میگذرم) و مقابل هزینه ساخت سه میلیارد دلار؛ مگه میخوان انقلاب کنن؟! اسم اون تانکهایی که از بازی تایپ کردی تو کامنتت رو من راستش یادم نبود اصلا ولی به هیچ عنوان هیچ احمقی نمیره تانک بخره اون هم فقط برای ساخت بازی و اصلا به هیچ فرد مستقلی اینچنین تسلیحاتی فروخته نمیشه
            فک کنم شما هنوز اکانتت هکه.

  • MasterDriver گفت:

    عالی بود آقا سعید راکستار چقدر پول داره لامصب

  • pc گفت:

    star citizen هزینه ی ساختش بیشتره یا gta v ؟
    مکس پین عالیه امیدوارم نسخه ۴ رو راکستار بسازه بتلفیلد هم که امیدی بهش نیست هر نسخش بیشتر گند میزنه
    یه مقاله هم در مورد برترین موسیقی متن بازی ها بدین

  • Alireza_yoo گفت:

    به عمرم حتی اسم شماره ۱۱ رو نشنیدم سازنده هاش چ کردن اصا بدتر اون ددپول ک یه بازی معمولی بوده و با این پول میتونستن یه فیلم ددپول دیگه بسازن نولان نورثم جای ددپول صداگذاری میکرد با سود میلیارد دلاری در مورد شماره یک هم فک میکنم cod mw2 یا دستینی باشه یادمه وقتی اومدن کلی سر و صدا راه انداختن ک پرهزینه ترین های تاریخن مخصوصا دستینی ک نتونست اولایل ب سود اوری برسه و کلی دی ال سی با قیمت بازی داد بیرون

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون سعید جان عالی بود(مثل همیشه)
    به نظر من سرمایه ساخت خیلی بالا برای موفقیت یه بازی کافی نیست نمونه های زیادی هم هست مثل hellblade و لیمبو و inside
    البته وجود یه حداقل سرمایه شرط لازم و نه کافی برای موفقیت بازی هست
    حدس منم بازی red dead هست

  • ممنون از اقاسعید حیف بازییه محشری مثل dead space که دیگه ادامه ای نداره

  • pc and ps4 گفت:

    Gta v که قطعا هست.بازیایه سونی تا جایی که میدونم هزینشون زیاد نیست البته ناتی داگ رو نمی دونم.رد دد۲ فکر کنم باشه

  • Star1 گفت:

    یکی از دلایلی که EA ساخت بازی open world بر مبنای جهان استار وارز رو لغو کرد هزینه ساخت بالاش بود، چنین پروژه ای به بودجه بالای ۲۰۰ میلیون دلار نیاز داره که در حال حاظر ea چنین ریسکی نمیکنه.

  • حدس میزنم که GTA V پرهزینه ترینه، Destiny یا RDR2 هم دومین هستن. البته اگه MMO هارو بخوایین حساب کنین احتمالا WOW اول بشه.
    _____________________
    Inflation رو فارسی مینوشتین راحت تر نبود؟ الان دیگه همه میدونن “تورم” چیه.

  • vergil2max گفت:

    از همه بیشتر حضور ددپول منو غافلگیر کرد.فکرشم نمیکردم بازی پرخرجی بوده باش با اون گرافیک نسل شش.انگار تو پاچ اکتی کردن سازندهاشاون شماره ۱۱ هم انگار چند واحد این جا پاس کردن
    تا جای که میدونم gta v بیشترین هزینه ساخت داشته ولی میگن anthem هزینه ساختش خیلی بالا بود.
    تا حدودی موافقم که ادم تا بازی را تجربه نکرده نباس در موردش قضاوت بکنه ولی دیگه باید قبول کنیم نود درصد بازیهای متا زرد اونی نیستن که انتظار داشیم.متاسفانه سازنده انتم هم انقدر پز میداد و هایپ کرد که انگار قرار برترین بازی تاریخ بسازه.بنظرم طرفدارا حق دارن دلخور و شاکی باشن.با تشکر اقای اقابابایی

  • DevilneverCry گفت:

    دد اسپیس خدابیامرز ،این بازی چقدر جو خوبی داشت،مرسی Eaکه خاطراتمون رو پاک میکنی :٫

  • jack گفت:

    راستشو بخواین من نتونستم متن هارو بخونم فقط میرفتم قسمت مقایسه هزینه ساخت بازی رو نگاه میکردم که اگه الان بود چقد بود.
    یعنی اگه این بازیه الان ساخته میشد فرق قیمت فقط همین بود!!!!!!!!!!
    چرا ما تو ایران به دنیا اومدیم

  • بتل ۴ که شاهکاره. بازی Star Citizen هم می‌توانست تو قسمت دوم مقاله باشه البته بشرط اینکه عرضه میشد تا الان.شایع هست که اسکادران ۴۲ ( بخش کمپین و داستانی ) امسال عرضه میشه.

  • speed_girl_NFS گفت:

    Quantum Break ام بازی پرهزینه‌ای بود. ولی اصلاً اون چیزی که باید می‌شد نشد. فقط داستانش جالب بود، گیم‌پلیش از بیخ تعطیل بود.

  • PS4ismylife گفت:

    Modern warfare 2 پر هزینه ترینه ببینید کی گفتم.

  • shayanchayjan گفت:

    یکی از بدترین بازی های که بازی کردم gta iv تو ps3 بود ینی افتضاح بیشتر به جای اینکه بازی کنم داشتم رمز آب و هوا رو میزدم که بشه بازی کرد رنگ بندیش خیلی بد بود

  • خود مقاله رو سعید جان مثل همیشه عالی نوشته و آدم موقع خوندنش واقعا لذت میبره و گذر زمان رو نمیفهمه. ولی بدیش واسه من اینه که عناوین لیست رو میدونم و سورپرایزی برام ندارن.

  • pc and ps4 گفت:

    اقایه بابایی چرا نظر منو تایید نکردید 😐 من گفتم به نظرم cod modern warfer2 و anthem هستت ولی تایید نشد 😐 😐 😐

  • hitman007 گفت:

    به نظر من cyberpunk 2077 پر هزینه ترین باشه

  • آقا سعید دوباره گل کاشتی بی صبرانه منتظر قسمت دوم هستم.

  • ashkandlv گفت:

    اینو اضافه نکردین apb تو زمان عرضه اش یکی از خلاقانه ترین بازی های تمام آنلاین بود و الان که رایگانه خیلی هم فروش داره بشخصه کلی تو این بازی خرید کردم هم من هم دوستان از دور افتضاحه و لی از درون بهترین pvp دنیا

  • همه به کنار .. اون apb اون وسط انصافا چی میگه 😐 (منم با دیدن گیفا وسوسه شدم برم دانش کنم :/ )
    بقیه بازی ها تک تکشونو بازی کردم و همشون پرفکت بودن (حتی ددپول که متاشو نمیدونستم و از نظرم underrated هست :/ )
    بتلفیلد ۴ رو هنوز خیلیا از جمله خودم بازی میکنن و شاهکار تاریخیه و شاید یکی از معدود بتل هایی که از کال آف سرتر میدونمش (فقط و فقط به خاطر بخش چند نفرش)
    Disney inifinity رو وقتی خارج کشور بودم با چن نفر دیه بازیش کردم و در حد متوسط رو به بالا بود (ولی واقعا خوش گذشت :/ )
    دد اسپیس هم که دیگه تو قلب ترسناک بازایی مثل من هست :heart:
    حرف کلیم هم همون underrated بودن ددپول هست و این که اگه میخواید تجربش کنین ، شک نکنین و بازیش کنین !

  • با سلام اقا سعید گل
    مثل همیشه مقاله عالی و پر محتوا یعنی کسی بخواد هزینه رو بدونه با بازی هم یه اشنایی پیدا میکنه این خیلی خوبه
    از بازیای این لیست با بتلفیلد ۴ بیشتر از همه حال کردم چون واقعا انلاینش ادمو سرگرم میکنه(هیچی جایه داساانو نمیگیره)
    Gta iv هن که یادمه دی ال سیشو بیشتر دوس داشتم ولی بازی خیلی تاپی نبود
    شماره ۱۱ هم که کلا تعطیل
    من فک میکنم انتم یا جی تی ای وی اوله میشن این نظر منه
    در کل ممنون اقای بابایی بابت اینجور مقالات

  • dead man گفت:

    رد دد ۱ و۲ و جی تی ای ۵ هستن حتما

  • حدس های من:gta v, modern warfare 2,company of heroes 2, destiny, star citizen

  • adams-khersi گفت:

    یه مقاله خوندم جی تی وی بالای ۲۰۰میل و ۳میلیارد درآمد!! دستینی و رد دد۲ ام هستن!!

  • مرسی از اقا سعید
    خیلی وقت بود دنبالال همجین مقاله ای بودم
    من حدس میزنم uncharted 4 رتبه اول باشه

  • MetallicA گفت:

    از اون مقاله‌هایی که اطلاعات خیلی خوبی برای خواننده دارن
    ممنون از شما سعیدجان منتظر قسمت دوم هم هستم و نگاه نمیکنم چه عناوینی هستن ولی فکر کنم ویچر۳ هم هزینه بالایی داشته

  • bushwhack گفت:

    به نظرم رد دد ۲ پرهزینه ترین باشه… و در کل عناوین راک استار جدول رو پر کنن!

  • Black Lung گفت:

    عالی نوشته بودی من که نتونستم جلو خودمو بگیرم و تا آخرش پا لپ‌تاپ بودم

  • لیست خیلی جالبی بود واقعا یکی از دلایلی که هیچ سایت گیم دیگه ای نمیچسبه بهم همین مقاله های باحال و نویسنده های باحال ترشه :inlove: :inlove: :yes: :yes:
    به نظرم Red Dead Redemption 2 رتبه نخست رو میگیره و آنچارتد ۴ و لست و گاد و GTA V هم توی قسمت بعدی حضور دارن
    راستی یه سوال سعید جان این صحیح که ۳ تا از ۱۵ انتخاب به راک استار تعلق دارن ولی از متنت برای GTA IV بر میومد انگار یه خصومت خاصی با راک استار داری و تو مکس پین ۳ کاملا ازش تعریف کردی تناقض عجیبیه دلیلش چیه؟ ?:-) ?:-)

  • AliEM گفت:

    سلام. ممنون از مقاله و توضیحات زیباتون. البته ۵ تای اولو از قبل میدونم ولی یه لیستی ویکی پدیا زده که یه خورده لیستش با شما متفاوته (ترتیبشون منظورمه مثلا مکس پین ۳ در جایکاه یازدهمه ) ولی خب منبعم زده و منابعشون چک کردم نمیدونم شاید شما از منابع دیگه ای استفاده کردین. عجیبه بعضی بازی ها که اصلا فکرشم نمیکنیم بودجه بالایی داشتن و بعضی بازی ها با کمال تعجب بودجه پایینی داشتن و این نشون میده بازی خوب صرفا به بودجه خوب نیست بلکه یه ایده خوب و تلاش خوب و سیاست های درست و کار روی همه جوانب بازی مربوط میشه همونطور که خیلی از بازی های خطی و حتی مستقل از بازی های جهان آزاد پرخرج جلو میوفتن. جالبه براساس لیستی که ویکی پدیای انگلیسی زده بودجه darksiders 2 با بودجه ۵۵ ملیون دلار از god of war 3 و the last of us بیش تره!!!!!!!!!!!!! (رقم بودجه گاد ۳ رو پیدا کردم کمتر بود ولی از لست رو ندیدم دوستان هرکی میدونه به بنده اطلاع بده ). ماشاالله تو تو لیستی که دیدم ۲۰-۳۰ تای اولو زده بود (بالای ۵۰ میلیونی هارو ) بیش ترین بازی ها مال راکستاره!!! خوب برای بازی هاش خرج میکنه حتی L.A.Noire هم با توجه به بازیش بودجه زیادی داشته. فقط دوست دارم بدونم red dead 2 با این وسعت و عظمت و جزئیاتش و واقع گراییش چقدر بودجه داشته فکر کنم تعریف جدیدی از بودجه رو ارائه کرده!!! وقتی gta v یه همچین بودجه ای داره که حتما تو مقاله بعدی هسته خدا میدونه red dead 2 چه بودجه ای داره!!! بعد بعضی ها میگن با توجه به وسعت و عظمتش مشکلات فنیش قابل چشم پوشیه. بله این حرف درسته. اصلا نه فقط رد دد بلکه تمام این شاهکار هارو که نکات مثبتشون فوق العاده نسبت به نکات منفیشون زیاده و از هرلحاظ و از هر جنبه شاهکارن نباید نکات منفی رو درنظر گرفت و از بازی نمره کم کرد (رد دد جز ۱۰ حقش نیست ) و باید غرق نکات مثبتشون شد و از این شاهکار ها لذت برد ولی خدایی رد دد ۲ با این بودجه و تعداد نیرویی که داشته (که باهاش میشه ۱۰ تا گاد مثل گاد ۲۰۱۸ ساخت!!! ) به هرحال ازش توقع بیش تری میره.
    آقا سعید کاملا باهاتون موافقم : “۹۸… نوش جونش که حقشه حتی ۱۰۰، ولی کاش منصف باشیم و واسه برخی ها عینکمون رو عوض کنیم و عینک گیر دادن الکی و سوار جو شدن رو بزنیم” ای کاش تو نمره دادن همونطور که به رد دد و جی تی ای و زلدا حقشونو میدن و ایراد الکی نمیگرن و سخت نمیگیرن برای بازی های دیگه هم مثل ویچر و گاد و لست و اویل و الدر اسکرولز و انچارتد و شاهکار های دیگه وحتی بازی های دیگه مثل اساسین (نمیگم شاهکاره) منصفانه تر عمل بشه. از اینا نه تنها ایراد میگیرن که ایراد الکی میگیرن. بعضی وقت ها یه سری جو الکی ایجاد میشه از بعضی بازی ها بت میسازن و می پرستنشون به بعضی بازی ها هم ایراد الکی میگیرن و در حقشون اجحاف میشه… (دوستان امیدوارم منظورمو بد برداشت نکنین و سوء تفاهم نشه. فقط مثل اقا سعید دوست دارم عدالت برقرار باشه )

  • یکی از بازی ها به نظرم shenmue باشه اون زمان قدیم کلی خرج رو دست سگا گذاشت یکی هم به نظرم destiny باید باشه دیگه قطعا از کال او دیوتی داریم بقیه رو نمیدونم

  • مازیار گفت:

    تمام بازی هایی که در این لیست بودند جزو بهترین بازی بازی های عمرم بودند ولی درحق Deadpool نامردی شد امتیاز بیشتری رو می تونست بگیره :-((

  • Senatorbigy گفت:

    واقعا برام جذابه قسمت بعدش :inlove: tnxXx

  • PlayDead گفت:

    MAX PAYNE 3 و۲ DEAD SPACE جزو بهترین بازی های زندگیمه و کاملا هزینه ساختشون با کیفیت نهایی مطابقت داره
    تو قسمت دوم احتمال خیلی زیاد L.A NOIRE و RDR2 هم باشه کلا راکستار هزینه زیادی واسه بازی هاش میکنه و کیفیت بازی هاش هم فوق العادس

  • فدات بشم من سعید جان بخش دوم مقاله چرا نمیاد اون پایین نوشتی فردا میاد با سلامتی طرفدارات بازی نکن.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی ها – قسمت اول - گیمفا