روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide

محمد آریامقدم
۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

حدودا ۱ ماه پیش با نقد و بررسی عنوان Warhammer: Vermintide 2 در خدمت شما عزیزان بودیم. وبسایت خبری تحلیلی گیمفا طی سالیان اخیر همواره در تلاش بوده تا شما عزیزان را با تمامی بازی‌های روز آشنا کرده و آرشیو کاملی از اخبار و مقالات روز را در اختیار شما قرار دهد. Warhammer: Vermintide 2 که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، یکی از بازی‌های لذت بخشی بود که شخصا آن را روی کنسول PS4 در ماه دسامبر تجربه کردم. اما همان طور که واضح است، بازی نام برده شده، نسخه دوم یک مجموعه است. بارها در نقد و بررسی Warhammer Vermintide 2 به عنوان Warhammer: End Times – Vermintide اشاره کردیم، نسخه اول این مجموعه. عنوان Warhammer: Vermintide 2 توانست از گیمفا نمره ۸٫۵ را دریافت کند، حقیقتا این بازی نسبت به نسخه قبلی خود بازی بهتر و جذاب تری است. با این وجود جای خالی نقد و بررسی Warhammer: End Times – Vermintide شدیدا در آشیو نقد و بررسی های سایت گیمفا دیده می‌شود. امروز با نقد و بررسی این بازی ارزشمند که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد همراه باشید. عنوانی که علی رغم لیاقت بالایی که داشت، نتوانست آن طور که شایسته است، توسط بازی بازها دیده شود.

ابتدا بد نیست کمی در مورد دنیای Warhammer صحبت کنیم و اصلا ببینیم Warhammer یعنی چه؟! اگر از دنبال کننده‌های جدی بازی‌های ویدیویی باشید، می‌دانید دو محصول استودیو Fatshark، تنها بازی هایی نیستند که در اسم خود از واژه Warhammer استفاده کرده اند. بازی‌هایی مثل Total War: Warhammer و Total War: Warhammer II نیز همان طور که مشخص است، در اسم خود از Warhammer استفاده کرده اند. بازی‌های دیگری هم هستند که وضعیت مشابه را دارند اما چون از معروفیت خاصی برخوردار نیستند، از بردن نام آن‌ها صرف نظر می کنیم. در واقع به صورت خیلی خلاصه، دنیای خیالی Warhammer، دنیایی تاریک، خون آلود و شیطانی است و روایتگر دوران جنگ و شیاطین و مرگ و سحر و جادو است، جایی که دنیا خاتمه می یابد و موجودات اهریمنی در تلاش برای سلطنت هستند. در این دنیای بی رحم اما همچنان قهرمانانی وجود دارند که می‌توانند آخرین امیدهای زمین و مردم باشند. در واقع تمامی بازی هایی که از اسم Warhammer در خود استفاده می‌کنند هم چنین تم و مضمونی دارند و حول یک سری قهرمان‌هایی می چرخند که باید با دشمنان اهریمنی به مبارزه بپردازند. شجاعت این قهرمانان قطعا مثال زدنی است و چنین بازی‌هایی از نظر مخاطب نیز، طرفداران خاصی برای خود دارند.

صحبت در مورد دوران Warhammer اگرچه ضروری و الزامی نبود اما به شما کمک شایانی به درک داستان و مضمون End Times – Vermintide و همچنین Vermintide 2 می کند. اما اکنون که در مورد واژه Warhammer به اندازه کافی اطلاعات دارید، بهتر است به سراغ صحبت در مورد بازی Warhammer: End Times – Vermintide برویم. نسخه PC این بازی قبل از نسخه کنسولی آن و در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، در حالی که نسخه Xbox One و Play Station 4 این عنوان درست یک سال بعد و در اکتبر سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. این بازی توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند و یک موفقیت برای استودیو Fatshark به حساب می‌آمد، بماند که نسخه دوم این بازی، حتی بهتر از نسخه اول آن عمل کرد. در دومین نسخه این بازی، سازندگان سعی کردند که تمامی مشکلات قبل را بپوشانند و تا حد زیادی هم در این زمینه موفق ظاهر شدند. از نقاط قوت Warhammer: Vermintide 2 می‌توانیم به مواردی همچون بالانس فوق العاده اشاره کنیم. این مورد را می‌توان یکی از ضعف‌های Warhammer: End Times – Vermintide دانست که در نسخه بعد رفع شد. با این وجود مشکلات دیگری هم در End Times – Vermintide دیده می شوند که در نسخه بعدی هم حل نشدند و پا بر جا ماندند. در مورد این کمبودها نیز در ادامه مطلب صحبت می کنیم. در مورد سازنده بازی نیز قبلا صحبت کرده‌ایم و به طور خلاصه یاد آور شویم که Fatshark ساخت بازی های دیگری از جمله War of Roes و Escape Dead Island را هم در کارنامه خود دارد که دومی معروف تر است و متای جالبی هم ندارد! به طور کلی دو نسخه Warhammer Vermintide موفق ترین بازی‌های استودیو سوئدی Fatshark هستند که اولین محصولش را در سال ۲۰۱۰ تحت عنوان Lead and Gold: Gangs of the Wild West برای پلتفرم های ویندوز و Play Station 3 منتشر کرد. به طور کلی ۱۱ بازی در کارنامه این سازنده می توانید پیدا کنید که همان طور که گفته شد، Warhammer Vermintide‌ها بهترین ها هستند. با وجود جذابیت فراوان بازی Warhammer: End Times – Vermintide این بازی در کشور ما چندان معروف نیست و احتمالا بسیاری از خوانندگان این مطلب با این بازی آشنایی ندارند. به هر ترتیب، Warhammer: End Times – Vermintide استحقاق توجه بیشتری را دارد و ما نیز سعی می کنیم در نقد و بررسی این بازی به تمام نکات ریز و درشت آن اشاره کرده و در نهایت به یک نتیجه گیری نهایی برسیم. در طول این نقد و بررسی همراه ما باشید.

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

تقریبا یک ماه پیش نسخه دوم بازی را نقد کردیم که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، حال با یکی دیگر از قسمت‌های روزی روزگاری و نقد و بررسی Warhammer: End Times – Vermintide در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

اگر سعی کنید خیلی مفهومی داستان بازی را دنبال کنید و به ریز جزئیات بپردازید، یا دنیای بازی را بهتر از هر کس دیگری بشناسید لازم است که با اصطلاح Warhammer بیشتر آشنا شوید. اگرچه در پاراگراف‌های بالاتر در مورد این واژه توضیحات مختصری داده شد، ولی در واقع این توضیحات تنها برای ایجاد یک پیش زمینه در ذهن خواننده به رشته نگارش در آمدند و هدف از نوشتن آن توضیحات، شناختن هر چند اندک دنیایی بود که با Warhammer: End Times – Vermintide و همچنین Warhammer: Vermintide 2 به آن سفر کنید. در صورت استقبال شما کاربران گرامی، مقاله‌ای کامل و جامع از Warhammer برایتان خواهم نوشت و شما را با صفر تا صد این دنیا آشنا خواهم کرد. اما فعلا بهتر است زیاد از بحث اصلی دور نشویم و ابتدا داستان Warhammer: End Times – Vermintide را با هم مرور کنیم و سپس به سراغ صحبت راجع به نکات فنی آن برویم. بازی Warhammer: End Times – Vermintide به مرور بسته‌های الحاقی مختلفی را دریافت کرد و به همین خاطر این بازی اکنون بسیار گسترده است ولی نسخه اصلی آن مربوط به شهری به نام Ubersreik می شود، شهری که اکنون توسط موجوداتی موسوم به Skaven مورد حمله قرار گرفته و تقریبا در تسخیر آن‌ها در آمده. شما نیز باید در نقش یکی از پنج قهرمان بازی قرار بگیرید و به مبارزه با Skaven‌ها بروید. توضیحات اجمالی از داستان بازی را در تریلر سینماتیک ابتدای بازی خواهید دید. در همین تریلر نیز اشاره می شود که امپراطوری در حال سقوط است و Skaven ها در حال ایجاد هرج و مرج هستند. این تریلر حدودا ۱ دقیقه ای به خوبی Skaven‌ها و همچنین قهرمان‌های بازی را توصیف می کند. در مورد ۵ هیروی اصلی بازی اجازه دهید تا در بخش های بعدی راجع بهشان صحبت کنیم! Skaven‌ ها هم مهاجمین به شهر Uberseik هستند که به لحاظ ظاهری، صورت و اجزای بدن آن‌ها شبیه به موش است و هیکلشان، هیکل یک انسان است. موجوداتی نه چندان ترسناک و بیشتر چندش آور که شهر را به سکوت و تاریکی فرو برده اند و شما و دوستانتان باید به عنوان قهرمانان بازی، جلوی این موجودات خبیث را بگیرید.

بدیهی است که نباید انتظار خاصی از داستان این بازی و همچنین بازی‌های مشابه داشته باشید. البته دنیای وارهمر به خودی خود، دنیای جالبی است و دانستن در مورد آن لذت بخش است ولی به لحاظ فنی، خیلی سعی نکنید داستان Warhammer: End Times – Vermintide را زیر ذره بین قرار دهید. در همین حدی که بدانید اوضاع از چه قرار است و برای چه می جنگید و در مقابل چه موجوداتی قرار گرفته‌اید، کافی به نظر می رسد. بازی را از یک محیط بار مانند آغاز می‌کنید و به لطف تریلر آغازین بازی، همه چیز برایتان مشخص خواهد بود. در ادامه نیز قرار نیست گمراه شوید و به لطف روایتی مناسب از داستان بازی، تا انتها آن را دنبال خواهید کرد و از ماجراهای بازی هم اطلاع کافی خواهید داشت. از نکات مثبت بازی، ارتباط بین مراحل با یک دیگر است و به همین خاطر، بازیکن سردرگم نمی شود و تا پایان با داستان بازی باقی می‌ماند. البته بعید می‌دانم که درصد بالایی از بازیکنان، خیلی به داستان Warhammer: End Times – Vermintide اهمیت بدهند. معمولا چنین بازی‌هایی جنبه سرگرمی دارند و بر خلاف بازی‌های بزرگی مثل Red Dead Redemption، GTA، Far Cry و بازی‌های مستقلی چون The Walking Dead و Life is Strange و Vampyr، قرار نیست یک داستان حاوی پیام‌های اخلاقی و نکات آموزنده باشند پس سخت نگیرید. البته جمله گفته شده بدان معنی نیست که به طور کلی خبری از نکات داستانی در بازی نیست. به عنوان مثال، شما در Warhammer: End Times – Vermintide نکات جالبی را در مورد شخصیت پردازی هیروها خواهید یافت. در دیالوگ‌های بین شخصیت‌ها، خیلی واضح است که دوارف و الف دنیای Warhammer: End Times – Vermintide از یک دیگر متنفر هستند! صداگذاری کاراکترها نیز قابل قبول است و نمره قبولی می گیرد. شایان ذکر است که اتفاقات نسخه دوم این بازی نیز مثل همین نسخه در Uberseik رخ می‌دهند. در مورد Warhammer: End Times – Vermintide هم اگر بسته های الحاقی بازی را تهیه کنید، داستان‌های دیگری هم برای شما در دسترس قرار خواهند گرفت.

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

اولین کاری که در Warhammer: End Times – Vermintide باید انجام دهید انتخاب هیرو است. لازم به ذکر است که در ادامه می‌توانید قهرمان خود را با خیال راحت تغییر دهید و سبک مبارزه خود را عوض کنید.

در نقد و بررسی نسخه دوم این بازی که یک ماه پیش در گیمفا منتشر شد، بارها به شباهت ساختاری آن بازی با Left 4 Dead محصول محبوب Valve تاکید کردیم. منتقدان زیادی Warhammer: End Times – Vermintide را در حد و اندازه‌های Left 4 Dead می‌دانند و دیگران هم این بازی را تنها کمی ضعیف تر از Left 4 Dead دانسته و از آن به عنوان یک تجربه ضروری یاد می کنند. البته بدون شک Left 4 Dead بازی پر طرفداری است و کسانی که روی این بازی تعصب دارند این نظرات را رد می‌کنند. به هر ترتیب، یک نکته ضروری و مهم این جا وجود دارد و آن هم این است که اگر از Left 4 Dead لذت برده‌اید، نباید Warhammer: End Times – Vermintide را نیز از دست بدهید. محصول Valve که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد کماکان طرفداران زیادی را دارد و در استیم هموطنان زیادی را می توانید پیدا کنید که شب و روز خود را با این بازی پر می کنند. بعد از انتشار این بازی، منتقد وبسایت PC Gamer اعتقاد داشت که Warhammer: End Times – Vermintide بعد از Left 4 Dead بهترین بازی چند نفره ای است که تاکنون تجربه کرده. البته تعریف و تمجید از یک بازی نباید ذهنمان را از ایرادات بازی منحرف کند. Warhammer: End Times – Vermintide عنوانی است که می تواند یک بازیکن را برای مدت طولانی سرگرم نگه دارد ولی، مثل هر بازی دیگری، این عنوان نیز مشکلاتی را در خود می بیند از قضا، این مشکلات خیلی کم هم نیستند و بعضا، غیر قابل چشم پوشی! نسخه دوم بازی بدون شک بازی بهتر، کم ایرادتر، قوی تر و جذاب تری است و بیش از End Times – Vermintide توصیه می شود. در ادامه نیز به بررسی گیم پلی نسخه اول Warhammer: Vermintide خواهیم پرداخت.

وجود چند شخصیت یا در مورد این  بازیِ به خصوص وجود چند هیرو چیز جدیدی در بازی‌های چند نفره نیست. در بسیاری از بازی‌های چند نفره و یا حتی گاها تک نفره، شما می‌توانید از بین چند شخصیت، یکی را انتخاب کنید و با وی به کار خود ادامه دهید. اساس کار همه تقریبا یکسان است و هر شخصیت یا قهرمان، ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. بدین ترتیب بازیکن با توجه به سبک بازی خود و همچنین علاقه‌ای که دارد، یک شخصیت را انتخاب می‌کند و با وی ادامه می دهد. در Warhammer: End Times – Vermintide هم شرایط به همین ترتیب است و شما می‌توانید از میان ۵ هیروی بازی، یکی را انتخاب کنید و با وی ادامه دهید. خوشبختانه، هر ۵ قهرمان هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ توانایی‌ها و سبک مبارزه با هم متفاوت هستند. هیروهای بازی عبارتند از The Witch Hunter، Empire Soldier، Dwarf Ranger، Waywatcher و Bright Wizard. هیروهای این نسخه با قهرمانان نسخه دوم بازی متفاوت هستند و به لحاظ داستانی هم، داستان دومین نسخه بازی دقیقا دنباله نسخه اول آن است. بازی به صورت چند نفره و آنلاین پیش می‌رود  و شما در گروه‌های ۴ نفره باید طی ۱۳ مرحله، شهر را از چنگال Skaven‌ها برهانید. هیچ خبری از زامبی یا مردگان متحرک و موجودات شبیه به آن ها در بازی نخواهد بود و موجوداتی که به لحاظ ظاهری و رفتاری ترکیبی از موش و انسان هستند و Skaven نامیده می شوند تنها تهدیدات موجود در بازی به شمار می‌روند. مراحل بازی را می‌توانید تکرار کنید و درجه سختی‌های مختلف را با دوستانتان تجربه کنید. بازی Warhammer: End Times – Vermintide بازی لذت بخشی است و احتمال دارد که پس از تجربه نسخه اصلی، به بسته های الحاقی بازی هم تمایل پیدا کنید. مبارزات بازی غالبا به صورت melee هستند و خبری از سلاح گرم نیست. به غیر از موارد استثنا، مثلا سرباز سلطنتی که قابلیت استفاده از تفنگ را هم دارد، کسی در بازی نمی تواند از سلاح گرم استفاده کند. از آن جایی که قوانین فیزیکی تا حد امکان در Warhammer: End Times – Vermintide رعایت شده اند، باید در انتخاب هیروی مورد نظر خود دقت کنید. مثلا سرباز سلطنتی، ضربات قدرتمندی را می‌تواند به دشمنان وارد کند ولی به شدت کُند است. او در ابتدای بازی از تبر و یک سلاح گرم استفاده می کند. در واقع وزن سلاح‌ها در بازی کاملا حس می‌شود و بهتر است در انتخاب هیروی خود دقت بالایی داشته باشید. دشمنان شما بیش از حد قدرتمند نیستند و لازم نیست برای کشتن هر کدام، ده ها ضربه به وی وارد کنید! ولی خیلی اوقات، شما خود را در شرایطی پیدا می‌کنید که ۴ نفر در مقابل یک گروه عظیم Skaven باید به مبارزه بپردازند. در Warhammer: End Times – Vermintide بد نیست کمی هم استراتژی داشته باشید و بی برنامه عمل نکنید. زمانی که در مقابل تعداد اندکی از دشمنان باید از خود محافظت کنید، به کمک سه هم تیمی دیگر خیلی راحت گلیم خود را از آب بیرون خواهید کشید ولی اگر مجبور به مبارزه با تعداد خیلی زیادی از Skaven‌ها شوید، باید از سلاح‌هایی مثل تیر و کمان و تفنگ نیز استفاده کنید.

در واقع اگر در قسمت انتخاب شخصیت، مثلا Dwarf Ranger را انتخاب کنید یعنی سرعت را به قدرت ترجیح می‌دهید و از این مهم تر، از نزدیک شدن به دشمنان واهمه ای ندارید. به عنوان مثال، Assassin’s Creed Odyssey یا Origins را به خاطر بیاورید; اگر بخواهید به دشمنان نزدیک شوید، شمشیر و خنجر گزینه‌های مناسبی هستند و نیزه نیز برای افرادی به کار می‌رود که ترجیح می‌دهند در نبردها فاصله خود با دشمنان را حفظ کنند. در Warhammer: End Times – Vermintide هر شخصیت نقش خاص خود را ایفا می‌کند و ترکیب ۴ قهرمان در یک بازی است که به جذابیت‌های این عنوان می‌افزاید. اما به غیر از سلاح‌‎های پیش فرضی که هیروهای بازی در دست دارند، هر شخصیت برای خود یک انبار مهمات مخصوص دارد که بازیکن تا حدی به کمک آیتم‌های موجود در این انبار می‌تواند هیروی خود را شخصی سازی کند و به پیشرفت خود و هیروی خود کمک کند. مبارزات بازی فرمول چندان پیچیده‌ای ندارند و یا باید جا خالی دهید، یا ضربات دشمن را بلاک کنید و یا خودتان ضربه وارد کنید. می‌توان از این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف هم یاد کرد، شما برای حمله کردن به دشمنان خود تنها کافی است یک دکمه را فشار دهید و عملا هیچ پیچیدگی خاصی در سیستم مبارزات وجود ندارد. البته بهتر است بگوییم که سیستم مبارزات بازی بیش از حد ساده هستند و به نظر نمی‌رسد سازندگان خیلی روی این موضوع زمان گذاشته باشند. این ضعف در نسخه دوم بازی کماکان به طور کامل حل نشده ولی به دلیل یک سری تغییرات در Warhammer: Vermintide 2، قابل چشم پوشی است. سادگی مبارزات، به آسان شدن نسبی بازی ختم می‌شوند و هر چند در صورت زیاد شدن تعداد دشمنان در اطراف شما کار شاید کمی سخت شود، ولی در مجموع نسبت به بازی‌های دیگر، Warhammer: End Times – Vermintide بازی تقریبا آسانی است. تنها کافی است که به سیستم آن عادت کنید و تا پایان راهی هموار برای پیروزی در مبارزاتتان با Skaven‌ها خواهید داشت. ماموریت‌های شما هم عموما ماموریت‌های پیچیده‌ای نیستند و معمولا به چند objective خاص محدود می شوند. مثلا باید به نقطه خاصی نفوذ کنید و منابع دشمن را از بین ببرید. در پایان مراحل، بازی به شما پاداش‌هایی خواهد داد که می‌توانید از آن ها در مرحله های بعد استفاده کنید. به غیر از پاداش‌هایی نظیر سلاح جدید، شما امتیاز تجربه هم کسب خواهید کرد و از این امتیاز نیز می توانید برای آنلاک کردن آیتم‌های مختلف استفاده کنید. قبل از شروع شدن هر مرحله، می‌توانید درجه سختی آن را مشخص کنید. در ابتدای بازی، فقط سه درجه سختی Easy، Normal و Hard قابل بازی کردن هستند و بعدا می‌توانید درجات سخت تری را هم آنلاک کنید. هر چه بازی را دشوارتر شروع کنید، در پایان پاداش‌های ارزشمندتری را دریافت خواهید کرد.

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

تنوع قهرمانان بازی یکی از نکات قابل توجه در Warhammer: End Times – Vermintide است. هر شخصیت برای خود سبک مبارزه منحصر به فردی دارد و از توانایی‌های خاصی بهره می برد. در حالی که بعضی از شخصیت‌ها با تکیه بر سلاح‌هایی چون خنجر و تبر دشمنان خود را از بین می‌برند، برخی دیگر هم از قدرت جادوی خود استفاده می کنند.

دشمنان شما اساسا همه از یک خانواده هستند و Skaven نام دارند، به لحاظ ظاهری نیز تقریبا یکسانند ولی از نظر قدرت و چابکی تفاوت‌هایی بین آن ها دیده می شود. گروهی عادی از این موجودات زشت و کریه را می‌توان به سادگی از بین برد. این دسته نه خیلی جان سخت هستند و نه می‌توانند برای بازیکنان حرفه ای یک چالش به شمار بروند. هر چند که همین گروه، هر از گاهی آن قدر پر تعداد هستند که ممکن است یک گروه ۴ نفره را سردرگم کنند، ولی در نهایت از بین می‌روند و یک خطر جدی محسوب نمی‌شوند. بدیهی است که تنوع دشمنان، یکی از نکات مهم در هر بازی است و در Warhammer: End Times – Vermintide سازندگان سعی کرده اند که این تنوع را به شکلی دیگر ایجاد کنند، هر چند که به سختی می‌توان از این تصمیم دفاع کرد. بعضی از Skaven‌ها هم با تجهیزاتی دفاعی برای پیکار با شما ظاهر می‌شوند و این گروه سخت تر از بین می‌روند. گروه آخر نیز، دسته ای از Skaven ها هستند که با بمب‌های سمی از شما استقبال می‌کنند. در واقع تمام شهر و اطراف Uberseik توسط همین Skaven ها مورد تاخت و تاز قرار گرفته و دشمن دیگری برایتان پیدا نمی شود. سر و کله این موجودات موش مانند در نسخه دوم بازی نیز پیدا می شود و آن‌جا هم ملاقاتشان خواهید کرد.

هر چه بازی را جلوتر می برید، باید سلاح‌های قوی تری را هم در اختیار داشته باشید. هر هیرو برای یک خود یک Inventory منحصر به فرد دارد که به واسطه آن می‌تواند سلاح هایش را با هم مقایسه کند و بهترین را برگزیند. در Inventory هر شخصیت، می توانید سلاح‌های وی را از جنبه‌هایی نظیر سرعت و قدرت با هم مقایسه کنید و یک تصمیم درست بگیرید. در بسیاری از بازی‌های آنلاین چند شخصیتی ملاحظه می‌کنید که پیشرفت‌های شما وابسته به یک شخصیت هستند. برای مثال، بازی Overkill’s The Walking Dead را در نظر بگیرید که مدت زیادی هم از انتشار آن نمی‌گذرد. اگر در میانه راه کاراکتر خود را تغییر دهید، همه چیز از اول شروع می‌شود و در واقع با یک شخصیت سطح پایین باید به کار خود ادامه دهید و یک بار دیگر استارت پیشرفت‌های وی را بزنید. در Warhammer: End Times – Vermintide ولی، تمامی پیشرفت‌های بازی مربوط به خود بازیکن هستند و این هیرو نیست که سطحش ارتقا پیدا می‌کند، بلکه خود بازیکن به چنین دستاوردی می‌رسد. اگرچه روی کاغذ این شاید ایده جالبی باشد، اما در نهایت ضعف‌های خاص خودش را هم دارد و به نظر می‌رسد همان روش سنتی، روش درست تری باشد. با تمام این اوصاف اما می‌توان گفت که این قضیه بیشتر حالت سلیقه داشته و به کیفیت بازی برنمی‌گردد. هوش مصنوعی موش‌های غول پیکر نیز نکته دیگری است که باید به آن بپردازیم. Skaven‌ها نیز مثل زامبی‌های بازی های دیگر، از هوش فوق العاده‌ای برخوردار نیستند و بدون استفاده از تاکتیک هوشمندانه‌ای، فقط به سمت شما هجوم می‌آورند. بنابراین صحبت راجع به ضعف یا قدرت هوش مصنوعی یا AI در Warhammer: End Times – Vermintide ما را به نتیجه ای نمی‌رساند. خبری از شگفتی نیست و در عین حال، ضعف و کمبودی هم دیده نمی‌شود. البته در این میان، همان طور که بالاتر اشاره شد، موش‌های پیشرفته تری هم هستند که شاید کمی هوشیارتر عمل کنند و شما را غافلگیر کنند. اگر بازی را روی درجه سختی Hard تجربه کنید، بازی جدا می‌تواند چالش برانگیز باشد. هوش مصنوعی بهتر می‌شود و شاهد حرکات غیر قابل پیش بینی از Skaven‌ها خواهید بود. کماکان روی درجه سختی Hard نیز می‌توانید برنده میدان باشید ولی دو درجه سختی دیگر که بعدا برایتان آنلاک می‌شوند، داستان دیگری دارند. غیرممکن است که در تنظیمات Nightmare و Cataclysm شانسی برای زنده ماندن داشته باشید، مگر زمانی که بهترین تجهیزات در اختیارتان باشند. مشکلی که Warhammer: End Times – Vermintide می‌تواند از آن رنج ببرد، یکنواختی بازی و در اصل، عدم وجود ارزش تکرار است. با وجود سیستم مبارزاتی فوق العاده ساده، کماکان بازی می‌تواند جذابیت‌هایی داشته باشد اما وقتی زمان به صحبت کردن در مورد تنوع مراحل می‌رسد، با مشکل رو به رو می‌شویم. متاسفانه طراحی مراحل از تنوع کافی برخوردار نیست و همان طور که بالاتر اشاره شد، صرفا شاهد یک سری task یا objective خاص هستیم و به غیر از این، چیز جدیدی بازی برایتان نخواهد داشت. البته برای طرفداران این سبک، قطعا موضوع متفاوت است و آن‌ها از چنین بازی‌هایی لذت می‌برند، حتی با وجود مشکلاتی نظیر یکنواختی و ارزش تکرار پایین. بزرگترین مشکل بازی اما، مشکلات فنی و سرورهای بازی هستند.

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

دشمنان شما اساسا با هم متفاوت نیستند و همه از یک خانواده هستند، موش های غول پیکر یا Skaven‌ها. اما در همین خانواده، برخی خطرناک تر و باهوش تر هستند.

به لحاظ گرافیکی، Warhammer: End Times – Vermintide مشکلات فنی زیادی دارد. نمی‌توان از باگ‌های متعدد آن چشم پوشی کرد، ضمنا بازی هر از گاهی ممکن است با مشکل کرش شدن رو به رو شود. البته طی سه سال اخیر با وجود آپدیت‌های فراوان انتظار می‌رود که این مشکلات حل شده باشند ولی نسخه اصلی بازی از چنین معضلاتی رنج می برد. سرورهای بازی نیز اذیت کننده هستند و می‌توانند به طور کلی بازیکن را ناامید کنند. از لحاظ هنری اما Warhammer: End Times – Vermintide در وضعیت مطلوبی قرار دارد و شهر Uberseik به طرز زیبایی طراحی شده است. سازندگان وظیفه دارند که در دنیای Warhammer، شهری را ایجاد کنند که نشان دهنده رنج و ناامیدی مردمش باشد; Fatshark این کار را به خوبی انجام داده. تلاش برای ایجاد بستری مناسب برای نشان دادن دنیایی پر از ناامیدی و نیروهای اهریمنی به بن بست نخورده و جزئیات هنری محیط، شما را وارد این دنیا خواهند کرد. چه در زیر زمین باشید و چه روی آن، از منظره بازی با داستان آن همخوانی دارد. روی دیگر جزئیات گرافیکی نیز می توان نظر مساعد داشت. فراموش نکنیم که Warhammer: End Times – Vermintide یک بازی مستقل است و با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانیم از عملکرد استودیو سازنده سوئدی رضایت داشته باشیم.

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

طراحی هنری محیط را نباید در ذکر کردن نکات مثبت Warhammer: End Times – Vermintide از قلم انداخت.

اگر از طرفداران بازی Left 4 Dead باشید یا از آن دسته از بازیکنانی باشید که شب و روز خود را در استیم گذرانده و علاقه زیادی به بازی‌های چند نفره دارند، Warhammer: End Times – Vermintide را نباید تا کنون از دست داشته باشید! این بازی ارزان قیمت متاسفانه در ایران خیلی شناخته شده نیست و بازی بازان زیادی آن را تجربه نکرده‌اند. این بازی این روزها در شرایط چندان مطلوبی به سر نمی‌برد و سرورها خالی به نظر می‌رسند به همین خاطر پیشنهاد می شود که اگر قصد تهیه بازی را دارید، حتما قبل از خرید آن، با دوستانتان هماهنگ کنید و به صورت چند نفره با دوستان استیم باز خود به تجربه این بازی لذت بخش بپردازید، در غیر این صورت، احتمالش خیلی کم است که بتوانید در بازی کسی را پیدا کنید، خصوصا در مراحل ابتدایی! به نظر می‌رسد که به لطف انتشار آپدیت‌ها و پچ ها در طول سه سال اخیر، مشکلات فنی بازی نیز تا حد زیادی برطرف شده باشند. در نهایت خریدن یا نخریدن بازی بر عهده خودتان است و مختار هستید که آن طور که دوست دارید پول خود را خرج کنید اما اگر به دنبال یک تجربه لذت بخش چند نفره می‌گردید، Warhammer: End Times – Vermintide برای شما ساخته شده است! فقط فراموش نکنید که قبل از خرید، کسانی را پیدا کنید که در حال تجربه این بازی هستند!

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • خسته نباشید :rose: اقای اریامقدم مرسی :yes: از نقد و برسی :heart: عالی بود. انگاری تنوع npcیا کمه اما این که از یک دیگر باهوشتر هستن نکته خیلی خوبیه.
    اقای اریامقدم عزیز میشه کاور بازیارو بذارین هر بازی و کاور خاص خودش باید باشه منظورم مثل این
    https://gamefa.com/wp-content/uploads/2018/06/Screenshot_17.png
    https://gamefa.com/wp-content/uploads/2018/07/Screenshot_2.png
    با کمی از اطلاعات لازم و مهم بازی شامل *اسم بازی و سازندو ناشر بازی و تاریخ و نقدوبرسی و تاریخ انتشار و درجه سنی هست*. شاید برای بعضیا مهم نیست اما من به نظرم خیلی مهمه یک سایت گیمینگ زیباییش با کامل بودنش و همینا که سایتو کامل میکنن یکی از نکاتی که باید باشن همین کاوره الان تو همه سایتا اینشکلیه.

  • amirko گفت:

    سلام ببخشید میدونم بی ریطه ولی من بازی god of war رو تازه خریدم ولی بلد نیستم زیر نویس بازی رو فعال کنم اگه میشه راهنماییم کنید

  • PERSIAN NAZI گفت:

    اقای اریا مقدم خسته نباشید
    والا من بازیش کردم و جالبه و بنظرم ارزش وقت گذاشتن رو داره

روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا
روزی روزگاری: شهر آفت زده | نقد و بررسی بازی Warhammer: End Times – Vermintide - گیمفا