سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا

سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی

مینو فرجی
۲۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا

فیلم همه می‌دانند، یک طبل میان‌تُهی زواردررفته و به‌غایت کُهنه و مُستهلک‌شده است. شاید این جُمله‌ی بُهت‌آور و شُوکه‌کننده در ابتدای این نوشتار صریح و رُعب‌آور، به‌مثابه‌ی پُتک فولادی سهمگینی به ذهن سردرگم خواننده‌ی کُنجکاو فُرود آید اما درنهایت قساوت، سخت‌گیری و اعتراض مُتفکّرانه‌ای، باید بگویم که این جُمله‌ی عتاب‌آلود و عُصیانگرانه، ‌همه‌ی ماجرا نیست و طوفان ویرانگر و فرساینده‌ی واقعی هنوز درراه است. همه می‌دانند، اثر کسل‌کننده، کم‌فُروغ و درعین‌حال بی‌رمق و ناپایداری است که سروصدای گوش‌خراش و هیاهُوی کرکننده‌ی تبلیغاتی آن، بیش از آن‌که نمایانگر استعدادها، مواهب و توانمندی‌های شگرف عناصر و مُؤلفه‌هایی مُحتوایی ـ ساختاری مُنسجم و نظام‌مند فیلم باشد، اثری است که بیشتر تحت تأثیر شُهرت و شناخته‌شُدگی مُزمن کارگردان شاخص و توانمند آن بر سر زبان‌ها و بُلندگوهای مُجیزگوی رسانه‌ای اُفتاده است و پُروپاگاندای تبلیغاتی، تماشاگران ازخودبی‌خود شده‌ی در کف و خون غلتیده و مُنتقدان عنان از کف داده‌ی انگشت‌به‌دهان مانده، در گسترش هایپ و ذوق‌زدگی رسانه‌ای ناشی از اکران این فیلم رنگ‌ورورفته و دل‌خسته، نقش بسیار پُرفُروغ و تأثیرگذاری داشته‌اند. به زبان ساده‌تر فیلم همه می‌دانند، بیش از آن‌که نان‌وآب بازوی خود را بخورد، بیشتر درنتیجه‌ی اسم‌ورسم کارگردان و آوازه‌ی بازیگران شایسته و برجسته‌اش، سری توی سرها درآورده است و برای فیلمی که اصغر فرهادی به‌عنوان یک فیلم‌ساز شاخص صاحب سبک و برنده‌ی دو جایزه‌ی اُسکار، پُشت دوربین کارگردانی و مفهوم‌پردازی روایت داستانی آن نشسته است، چنین نتیجه‌گیری به‌غایت دردناک، تکان‌دهنده و تحقیرآمیزی، یک مُصیبت تراژیک به‌تمام‌معنا است.

 ادامه مطلب و ویدئو را از اینجا مشاهده کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا
سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • به عنوان یه تحصیلکرده رشته سینما ، از منتقد محترم خواهش میکنم حرفه دیگرى رو دنبال کنند
    قلم حرمتى دارد ،که امثال فراستى ها و دنباله رو هاى اونها از جمله نویسنده این متن ، هرگز درکش نخواهند کرد
    هزاران دریغ که ما ایرانى ها حتى چشم دیدن موفقیت هم وطن خودمون رو هم نداریم
    در گذشته گلستان و کیارستمى و حال هم اصغر فرهادى مانند استخوانى تو گلوى یه سرى از عزیزان گیر کرده
    افخمى ها و فراستى ها و حامیان پشت پرده اونها که کوچکترین دلى در گروى فرهنگ این کشور ندارند
    بنده شخصا فیلم همه میدانند رو کم فروغ ترین اثر اصغر فرهادى میدونم ،
    هر چند که فیلم هنوز هم از تعداد بیشمارى از تولیدات روز سینماى جهان مرتبه بالاترى دارد
    و بزرگترین نکته اى که باعث نا امیدى مخاطب میشه ، وزن سنگین اسم اصغر فرهادى به عنوان کارگردان در تیتراژ فیلم هست و انتظار فوق العاده بالا مخاطب از فیلم فرهادى
    گویا که فرهادى باید همیشه شاهکار بسازه و حق ساخت فیلم متوسط یا حتى صرفا خوب رو نداره
    بیایید به جاى این همه حسادت ، تنگ نظرى به احترام هنرمند عزیز تمام قد افتخار کنیم
    حرف آخر اینکه
    اصغر فرهادى تا آخر عمرش هم دیگه فیلم نسازه یا حتى فیلم بد سازه
    بدون شک نامى ماندگار در فرهنگ و هنر این سرزمین و حتى به باور من سینماى ًجهان خواهد بود

    • hrbz3 گفت:

      سلام بر شما دوست عزیز و همه ی گیمفایی ها. بنده خودم رو کسی نمیدونم و نمیخوام بگم خیلی شخص مهمی هستم اما به عنوان یه دوستدار سینما و کسی که تا حدودی با مسائل تکنیکی سینما آشنایی داره خواستم بگم که

      اول: لطفا دیدتون رو عوض کنید. این دید که افراد با سواد و تحصیل کرده ای مثل آقایان فراستی یا بهروز افخمی که قطعا سوادشون از من و شما بیشتره یا حتی همین نویسنده ی محترم رو به راحتی طرد و زیر سوال میبرین و اونها رو متصل به جایی میدونین.

      دوم: بنده نیز در یک زمانی یعنی همون دوران اسکار اول آقای فرهادی مثل شما از عاشقان سینه چاک ایشون بودم و حتی ذره انتقاد از ایشون رو نمی پذیرفتم اما جمله ی زیبایی هست که میگه زمان خیلی از چیز ها رو مشخص میکنه. شما وقتی با سینما چه از نظر تکنیکی و چه از نظر فلسفه ی وجودی سینما آشنا میشین که بخش اعظمی از این از طریق دیدن فیلمهای کلاسیک بدست میاد، اونوقت راحت میتونین اصل رو از بدل تشخیص بدین.

      شما اگر فیلمهای آقای فرهادی رو دوباره ببینین مثلا فیلم فروشنده که اسکار گرفت، از نظر خیل عظیمی از منتقدین و مخاطبان این فیلم حتی در حد فیلمهای قبلی ایشون نیست و غلطهای واضح در فیلمنامه و اجرا دارد. مثلا وارد شدن شخص در نقطه دید خود و…. اونوقت این فیلم اسکار هم میگیرد؟

      من به عنوان یک ایرانی ابتدا خوشحال میشوم اما از اشخاص هنرمند که رسالتی دارند بعید است که شاخک هایشان تیز نشود و چشم بسته برایش دست و هورا بکشند!!!
      و بحث آخر…
      اگر از نظر فرهنگی و ملی به فیلمهای اقای فرهادی نیز نگاه کنیم متاسفانه فیلمهای ایشان گاهی حرف هایی میزنند که ضد منافع ملی کشور است. در فیلمهای بزرگان خارجی میبینیم که تندترین انتقاد ها به کشورشان میشود اما پای پرچم و منفعت کشور که پیش می آید همگی به احترام آن می ایستند اما متاسفانه در فیلمهای ایشان به سادگی رعایت نکردن این قضیه و خودزنی بی دلیل را میبینیم که کشور ایران به راحتی به چند جایزه فروخته میشود. جایزه گرفتن آن هم در مراسم اسکار چند ساله اخیر که متاسفانه سیاسی شده مثل جشنواره فجر ما که همیشه سیاسی بوده، نشان پیشرفت نیست و جای تامل دارد وگرنه چرا در سال ۱۹۹۷ فیلم بچه های آسمان آقای مجیدی که همه به زیبایی آن اذعان داشتند، جایزه نگرفت و جایزه را به فیلم معلوم الحال زندگی زیباست باخت…

      در پایان جمله ی زیبایی از یکی از بزرگان نقل میکنم که می فرمایند: کاش که ما در زندگی ” قیمتی ” کار کنیم ” نه به هر قیمتی”.

      • خیر.دوست عزیز
        بنده از سال ٨٠ که دانشجو سینما بودم ، به واسطه دوران خاص تحصیلم که موازى شده بود با اوج
        باز شدن فضاى فرهنگى کشور و آزادى نسبى مطبوعات و البته وارد شدن اساتیدى به دانشگاه ها که تا قبل از اون حتى بردن اسمى از اونها در جایى در سیستم آموزشى کشور نداشت
        افرادى مثل ، بهرام بیضایى – بزرگمهر رفیعا – دکتر الستى – على ژکان – قطب الدین صادقى – هوشنگ گلشیرى
        و…
        بنده و هم دوره اى هاى بنده خوش شانس بودیم که در محضر اساتید واقعى تحصیل کنیم
        به طور مثال بنده اقاى فراستى رو نزدیک به ٢٠ سال هست میشناسم
        جمله اى که راجب ایشون و حامى هاى پشت پرده این جریان ، که کارى جز زدن ریشه هاى روشنفکرى در هنر این مملکت با استفاده از رانت هاى خاص و تریبون هاى دولتى نقل کردم نه نظر شخصى بنده ، بلکه در خانواده سینما یه حقیقت عریان هست ٫
        پیش از اقاى فرهادى ، ابراهیم گلستان و خانواده ایشون ، عباس کیارستمى ، بهرام بیضایى ، ناصر تقوایى کیومرث پور احمد ، و …. هدف این جریان خاص بود ، که امثال فراستى یکى از بازیگران این جریان هست
        کافى هست با یه سرچ ساده ، مثلا برخورد اقاى فراستى رو که اصلا جز هیچکاک کسى قبول نداره
        راجب فیلم مضحک و بى ارزش قلاده هاى طلا ببین ، یا مثلا اخراجى ها
        اگر کمى هوشیار باشى که شک ندارم هستید ، فهمیدنش کار سختى نیست که چرا فیلم جدایى نادر از سیمین که دنیا به افتخارش ایستاد از نظر این دوستان روشنفکر نما فیلم ضعیفى هست
        و در مقابل قلاده هاى طلا و اخراجى ها اثار ملى !!!!!!
        باز هم تکرار میکنم بنده فیلم اخر فرهادى رو کم فروغ ترین فیلم کارنامه اون میدونم
        با این حال فیلم هنوز به لحاظ فنى و به خصوص تو کارگردانى ، از بخش عمده اى از تولیدات کشور اسپانیا جلو هست ، این موجى که براى زدن ریشه نه تنها فیلم همه میدانند بلکه شخص فرهادى شروع شده
        فرصت طلایى هست که جریان معلوم الحال میخواد از نا امید شدن مخاطب از انتظارات بالا از فیلم ، نهایت بهره بردارى رو انجام بده
        و به جاى نقد به معناى درست کلمه که باید تخصصى و سازنده باشه
        بیشتر براى گرفتن انتقام بعد از رو سیاهى عزیزان هنگام گرفتن اسکار فیلم فروشنده هست

        • hrbz3 گفت:

          ممنونم از شما دوست بزرگوار که محبت کردین پیام بنده رو مطالعه کردین. در رابطه با اینکه علم شما از در این حوزه بیشتره شکی نیست و خب شما تحصیلکرده ی این رشته هستین اما…
          بزرگوار، شما درست میفرمایین از آزادی های نسبی سال هشتاد و اتفاقات مذکور اما یک مسئله ای هست که برای بنده و به نظرم خیلی از مردم غیرقابل درکه و اون تعریف روشنفکری در ایرانه. من وکیل مدافع حقوق آدما نیستم اما اشخاصی مثل آقای فراستی و افخمی رو از منظر سواد و علم سینمایی و اینکه میدونم خواهان پیشرفت کشورشون هستن، قبول دارم و با احترام به نظر شما، اونها رو متصل نمیدونم به معنای اینکه دنبال چاپلوسی از شخصی یا ارگانی باشند.

          راجع به “جریان روشنفکری” فرمودید. واقعیتش با تمام احترام، من شخصی مثل آقای فرهادی و امثالهم رو روشنفکر نمیدونم. در کشورهای خارجی بالاخص اروپایی ما روشنفکر زیاد داریم و کمی در کشور خود. متاسفانه در ایران روشنفکر به کسی میگن که سیگاری احتمالا گوشه لب داشته باشه، از وضع موجود دائما گله کنه، در ادبیات خودش از به کاربردن کلمات دینی پرهیز کنه، همانند پرندگان مهاجر دائما در کشور های مختلف پرواز کنه و …
          در صورتیکه اولین معیار روشنفکری دوست داشتن وطن خود و احترام به آن است نه فقط در زبان بلکه در عمل و نه فقط با گرفتن جوایز بلکه با نشان دادن تصاویر درست از مردم. نه بگوییم همه چیز گل و بلبل است که قطعا مخالف آنم و نه اینکه بگوییم همه ی مردم کشورم دروغ میگویند و باید هجرت کنم( دیالوگ لیلا حاتمی که ” حاج آقا من نمیخوام بچم تو یه همچین شرایطی بزرگ بشه” و تا پایان فیلم داستان همین شرایط است. گیرم که واقعا چنین شرایطی وجود دارد، آیا میشود گفت آن طرف گل و بلبل است و همه راستگو هستند و حق کسی خورده نمیشود؟)

          دوست عزیزم، من کاری ندارم که اقای فراستی یا فلان منتقد ایرانی یا خارجی چه گفته اند اما چیزی که در فیلم میبینم را میگویم. من به شدت دوست دارم ایشان فیلمی تاثیرگذار و در خور شان مردم کشورم بسازند و بخیل نیستم و خوشحال میشوم اما …

          اگر بر گردیم به تاریخ سینما و به فیلم “سرگیجه” اثر شاهکار هیچکاک که حتما دیده اید نگاهی بیاندازیم( بزرگان سینمای هالیوود و کسانی که خود شما قبولشان دارید، هیچکاک را جزو برترین فیلمسازان و تاثیرکذارترین آنان میدانند و واقعا نمیشود سینما را دوست داشت و فیلمهای هیچکاک را نه. هیچکاک کسی بود که برای اولین بار تکنیک دالی-زوم را به ما آموخت و خیلی نکات دیگر. بنابراین، حقداریم که از او یاد کنیم و بارها نامش را ببریم. او بسیار بر گردن سینما حق دارد. رجوع شود به مستند هیچاک تروفو و صحبت های کارگردانان شهیر سینما همچون اسکورسیزی و….)
          میبینیم در زمان خود و در گیشه به یک شکست تجاری بدل شد و کسی آنرا تحویل نگرفت اما “زمان”… زمان مشخص کرد که این فیلم را نمیتوان نادیده گرفت و هم اکنون در نظرسنجی بهترینها در جایگاه نخست در شریه ها و سایت های معتبر از جمله سایت اند ساوند قرار دارد. پس جایزه همه چیز نیست و خیلی بزرگان سینما بودند که جایزه نبردند و بهترینها را ساختند و بالعکس.
          ببخشید که طولانی شد. نظر شما برای بنده بسیار محترم است و این تنها نظر شخصی من بود.

    • Nima.ZM گفت:

      شدیداً موافقم
      خانم فرجی به نظر من شما هیچ شناختی از سینما ندارید و بهتره از سایت همسایه الگو بگیرین

      • PERSIAN NAZI گفت:

        نیما من همیشه میگم که کار رو باید به کاردان سپرد
        هفته ای یدونه صفحه درباره سینما داریم اونم مفت گرانه و اصلا راضی کننده نیست
        یه بیوگرافی از افراد بزرگ مثل مارلون براندو یا کلینت ایستوود یا دنیل دی لوئیز یا …
        معرفی فیلم کمدی یا جنائی و حتی تفکیک ژانر و برنامه اخر هفته و فلش بک به گذشته رو میشه داشت اما نداریم چون سایت درباره این موضوع بسیار ضعیف عمل کرده
        ۲ ماه پیش یه متنی رو برای من فرستادن که ترجمه کنم درباره سریال لوک کیج بود و هنوز هم یه جواب بمن ندادن که بگن اقا واقعا افتضاح ترجمه کردی و وقت ما رو تلف کردی و کلا هیچ هیچ نکردن حداقل یه جواب بدن
        سایت ما درباره گیم بسیار عالی عمل میکنه اما درباره سینما افتضاحه
        من میگم یا نداشته باشیم یا خیلی عالی داشته باشیم

        • به تمامی ایمیل‌هایی که برای درخواست کار شد، پاسخ داده شده و هیچ ایمیلی بدون جواب نماند دوست عزیز. سایت سینماگیمفا سایت بیوگرافی نیست، سایت نقد و بررسی و اخبار روزانه است. اگر واقعا سایت رو دنبال کنید می‌بینید که تیم نویسنده‌های سایت توی هیچ زمینه‌ای نه کم‌کاری کردند و حتی از خیلی از سایت‌های سینمایی در پوشش اخبار و نقدها پیشروتر هم بودند.

    • نمی دونید با چه شوقی دانلودش کردم . همش اسم بازیگران مطرحش و صحنه تشویق اصغر فرهادی توی سالن سینما توی فکر و ذهنم بود… حتما شما هم آنها را دیده اید..
      فقط یک کلمه میشه درباره اش گفت بسیار ضعیف.
      پس درباره الی و جدایی چه شد؟
      حتی گذشته هم کار ضعیفی بود.. آخه دم و دستگاهی که به آرگو اسکار میده فقط به خاطر کلی بحث ایدولوژیک نه بعد فنی و سینماتیک…چه می شه گفت >>>>>>

    • Mehdi Nita گفت:

      شما که تحصیل کرده رشته و هنر سینما هستین باید بیشتر از همه به این موضوع واقف باشین که که یک منتقد مثل نویسنده عزیز نگاهش رو نسبت به یک اثر بیان میکنه و این موضوع برای تمام منتقدین دنیا صدق میکنه…
      قبول کن که این فیلم فیلم خوبی نیست و نویسنده حرف کلیش در مورد خود فیلمه نه اصغر فرهادی…

      • فیلم در مقایسه با اسم فرهادی نا امید کننده جلوه میکنه
        وگرنه اگه فیلم رو از تمام پیش داوری ها و انتظارات بالا از نام فرهادی برهنه کنید
        با فیلمی خوش ساخت به لحاظ فنی با بازیهای خوب و البته کارگردانی عالی همراه طرف هستیم
        باز هم تکرار میکنم همین ضعیف ترین فیلم فرهادی به راحتی بالاتر از ۹۰ درصداز تولیدات سینمای اسپانیا در سالهای گذشته قرار میگیره
        شما منفی ترین نقدهای خارجی فیلم رو هم نگاه کنید سایه ای از برخورد خسمانه و به دور از انصاف عزیزان هموطن رو توش پیدا نمیکنید
        گویا فرهادی هزینه ساخت فیلم رو از ارث پدری دوستان تهیه کرده
        ای کاش این دوستان همیشه در صحنه کمی از این حساسیت رو میلیاردها تومان پولی که تو این مملکت صرف سینمای دولتی و سفارشی یا در صدا و سیما در اختیار افراد نابلد قرار میگیره تا اثاری بی محتوا و فاقد هرگونه ارزش هنری تولید کنند داشتند
        گویا فرهادی تعهد داده که حتما باید فیلم شاهکار بسازه
        البته منظورم نقد بالا نیست – چون زمانی که نقد رو کامل مطالعه کردم حداقل سوتفاهم جهت دار بودن نقد برام برطرف شد حتی از نویسنده عذر خواهی هم کردم با اینکه به هیچ عنوان با متن نقد موافق نیستم
        ولی چون اعتقاد دارم هر کسی میتونه نظر شخصی داشته باشه و قرار نیست حتما همه یه جور فکر کنن
        به شرط اینکه نظر شخصی باشه نه تسویه حساب های پشت پرده از هنرمندان کشور

        • Mehdi Nita گفت:

          بزرگترین ایراد این فیلم حساسیت خیلی شدید کارگردان روی اکت و دیالوگ های بازیگراست… به طوریکه بعضی مواقع احساس میکردم بازیگر ها مثل عروسک خیمه شب بازی تحت سلطه و کنترل عروسک گردان هستند و این موضوع باعث شده تاثیر کارگردان رو بیشتر از دنیای پیرامون و نقش بازیگران فیلم احساس کنی

  • amir_summit گفت:

    واقعا از اقای فرهادی انتظار ساخت همچین فیلم ضعیفی رو نداشتم واقعا نسبت به فیلم های قبلی ایشون یه فاجعه است این فیلم

  • این دوستمون چرا اینطور حرف میزنه؟ خیلی داره سعی میکنه کلمات درشت و جمله بندی سنگین بکار ببره اما خیلی مشخصه که فقط میخواد نشون بده که “آره من خیلی بارمه” اما متن فقط خنده‌دار شده!!! اصلاً منتقد درست نیومده بازیگری، موسیقی، داستان فیلم رو زیبا و مو به مو شرح بده و نقد کنه و فقط چهارتا کلمه قُلمبه سُلمبه انداخته کنار هم و همچیو جمع کرده، در ضمن اسم اینو بزاری “نقد اصغر فرهادی” تا “نقد همه میدانند” فکر میکنم بهتر باشه، طرف با پیژامه نشسته پشت سیستم فیلمو مفت و مجانی دانلود کرده بعد طوری صحبت میکنه انگار فرهادی پولشو خورده، اینم ذکر کنم که فیلم رو منم مورد پسندم نشده اما واقعا این نقد و متن بسیار بسیار بی محتوا هستش و بیشتر شبیه شرح مشکل شخصیه تا خود فیلم

  • saeed_nl70 گفت:

    حالا فیلم بد یا خوب
    نویسنده چرا اینقدر فاز گرفته؟ میخواد بگه دایره ی لغاته کلماته ادبیش بالاست؟
    پونصد بار گفت فیلم پژمرده و دلخسته و رنجور کجوره ولی یکبار نگفت چرا پژمردست! اگه بگه فیلم خسته کنندست نقد حساب نمیشه؟ باید حتما بگه پژمردست؟ اینقدر کلماته بیجا توشه که همش مجبور شده اعراب گذاری کنه! دیوانه حافظ رو که نمیخونیم.یه متن روان و ساده بنویس بشه سریعتر هم خوندش

سینماگیمفا: هیچ‌کس نمی‌داند! | نقد و بررسی فیلم Everybody Knows به همراه نقد ویدئویی - گیمفا