این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

Onimusha نام خیلی بزرگی در دنیای بازی هاست و برای بسیاری از ما بازیبازان قدیمی تر، یادآور برخی از شیرین ترین خاطرات دوران بازیباز بودنمان است و به نوعی با عناوین این سری و دیگر شاهکارهای کپکام در نسل ششم زندگی کرده و بزرگ شده ایم. همواره دوست داشتیم که نامی دوباره از سری Onimusha در نسل جدید بشنویم و حتی اگر عنوانی جدید در کار نیست، لااقل شاهد نسخه های ریمستر شده بازی های قدیمی این سری باشیم که خوشبختانه کپکام این موضوع را درک کرد و از چند ماه قبل مشخص شد که در حال ریمستر کردن بازی نخست این فرنچایز یعنی Onimusha: Warlords است و عده زیادی را در سراسر دنیا با این خبر خوشحال و هیجان زده کرد. زمان گذشت و دیروز در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ این نسخه ریمستر شده برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ابکس باکس وان، رایانه های شخصی و نینتندو سوییچ عرضه گردید. ما نیز امروز قصد داریم به این نسخه ریمستر شده از بازی اول و قدم آغازین فرنچایز به یاد ماندنی، محبوب و دوست داشتنی Onimusha بپردازیم و آن را همراه شما از زوایای مختلف بررسی نماییم. پس اگر به هر نحوی به عناوین این سری علاقمند هستید و یا قصد تجدید خاطره با این فرنچایز را دارید و یا می خواهید برای خرید و تجربه این نسخه ریمستر شده تصمیم گیری نمایید، با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مقاله نقد و بررسی Onimusha: Warlords Remastered همراه شوید.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

Onimusha: Warlords Remastered بدون شک یک شروع عالی و بی نظیر برای ۳ گانه اونیموشا و ماجراجویی های سامانوسکه دوست داشتنی برای شکست لرد نوبوناگای خبیث و اربابان شیطانی اش در نسل جدید است.

در ابتدای این مطلب جا دارد تا گریزی به تاریخچه عناوین فرنچایز اونیموشا بزنیم و از آن جایی که بسیاری از بازیبازان جدید آشنایی خاصی با آن ندارند، خالی از لظف نخواهد بود که از این طریق با روند پیشروی و مسیری که این سری تا امروز طی کرده است آشنا شوند و اطلاعات بیشتری در مورد این فرنچایز بسیار محبوب کسب نمایند. سال ۲۰۰۱ بود که عنوانی با نام Onimusha: Warlords که توسط کپکام و یا حضور کیجی اینافونه ساخته شده بود توسط این کمپانی بسیار محبوب در آن روزها منتشر گردید. بازی در سبک اکشن ماجرایی و هک اند اسلش قرار داشت. پس از عرضه این عنوان به سرعت بازی تبدیل به یکی از برترین و محبوب ترین عناوین آن روزها شد و تنها یکی دو ساعت بازی کردن آن کافی بود تا دل کندن از آن برایتان بسیار سخت شود. بازی ابتدا برای کنسول پلی استیشن ۲ منتشر گردید و بازخوردهای بسیار عالی را نیز دریافت نمود. کسب امتیاز ۸۹ از وبسایت IGN و امتیاز متای ۸۶ از این عنوان یک بازی بسیار موفق ساخت. یک سال بعد در سال ۲۰۰۲ بازی برای کنسول ایکس باکس و یک سال بعد از آن نیز برای رایانه های شخصی منتشر گردید. یک سال بعد از انتشار بازی برای کنسول پلی استیشن ۲ که پلتفرم اصلی این سری بود در سال ۲۰۰۲ و در حالی که نسخه اول تازه میخواست برای ایکس باکس منتشر گردد، نسخه دوم این سری نیز این بار به صورت کاملا انحصاری برای پلی استیشن ۲ منتشر گردید و تا همیشه نیز در انحصار این کنسول باقی ماند. نام نسخه دوم Onimusha 2: Samurai’s Destiny بود و این بازی نیز توانست تا موفقیت نسخه اول را تقریبا تکرار نماید. این بازی نیز بازخوردهای بسیار خوبی را دریافت نمود و با کسب امتیاز ۸۹ از وبسایت IGN و امتیاز متای ۸۴ به کار خود پایان داد. دو سال بعد از عرضه نسخه دوم در سال ۲۰۰۴ نوبت به انتشار نسخه سوم رسید. حالا دیگر این عنوان تبدیل به یکی از فرنچایزهای محبوب و معتبر کپکام در دنیا شده بود و طرفداران بسیار زیادی را برای خود کسب نموده بود.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

کیا یادشونه این منو؟؟؟ هر کس که بازی کرده!!

نسخه سوم این فرنچایز Onimusha 3: Demon Siege نام داشت و این بازی در سال ۲۰۰۴ برای کنسول پلی استیشن ۲ و یک سال بعد برای رایانه های شخصی نیز منتشر گردید. کپکام به واقع در این نسخه سنگ تمام گذاشته بود و به عقیده بنده برترین نسخه این سری تاکنون را در این عنوان شاهد بودیم و هستیم. تنها نگاه به کات سین ابتدای بازی کافی بود تا شیفته و دلبسته این عنوان شوید. کیفیت این کات سین به حدی بالا بود که در ان زمان بی نظیر بود و حتی بعدا به عنوان برترین کات سین ابتدای بازی در آن سال و همچنین یکی از برترین کات سین های ابتدایی در تاریخ بازی های رایانه ای نیز لقب گرفت. تنوع عالی که کپکام در این نسخه با استفاده از شخصیت ژاک که به بازی اضافه شده بود، بخشیده بود سبب گردید تا بازی از همیشه متنوع تر باشد و همچنین استفاده از چهره و ظاهر بازیگر مشهور فرانسوی یعنی ژان رنو در نقش ژاک نیز به هر چه محبوب تر شدن بازی افزوده بود. همچنین بازخوردهای منتقدان و طرفداران نیز نسبت به بازی بسیار عالی و مثبت بود. Onimusha 3: Demon Siege موفق به کسب امتیاز ۹۰ از وبسایتهای معتبری مانند IGN و گیم اینفورمر گردید و سرانجام با امتیاز متای ۸۵ به کار خود پایان داد که البته این امتیاز متا حاصل ۵۳ نقد بود در حالی که متای ۸۶ نسخه اول حاصل ۲۳ نقد بود و این تعداد زیاد نقدها کار را برای نسخه سوم سخت تر کرده بود و باعث شد تا امتیاز متای آن یک نمره هم از بازی اول پایین تر بیاید در حالی که تقریبا تمام طرفداران بازی در دنیا از نسخه سوم به عنوان بهترین و به یاد ماندنی ترین عنوان این سری یاد می کنند. لازم یه ذکر است که علاوه بر این عناوین اصلی ۳ گانه، برخی نسخه های فرعی نیز وجود دارند. مثلا در سال ۲۰۰۳ و در بین نسخه دوم و سوم بازی عناوین Onimusha Tactics و Onimusha Blade Warriors منتشر شدند. در سال ۲۰۰۶ نیز عنوان زیبای Onimusha: Dawn of Dreams منتشر گردید و در سال ۲۰۱۲ نیز شاهد بازی Onimusha Soul بودیم که البته همان گونه که گفته شد همگی عناوین فرعی بودند و جزو ۳ گانه اصلی اونیموشا محسوب نمی شوند. اکنون بعد از این مقدمه طولانی در مورد تاریخچه و روند این فرنچایز، به سراغ مبحث اصلی این مقاله می رویم، یعنی پرداختن جزء به جزء به بازی Onimusha: Warlords Remastered.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

وجود شخصیت اصلی قدرتمندی مثل سامانوسکه در داستان بازی کمک زیادی به هر چه بیشتر شدن جذابیت بازی کرده است.

در خصوص بخش داستان در عنوان Onimusha: Warlords Remastered باید بگویم از آن جایی که این نسخه ریمستر تازه منتشر شده است و خیلی ها برای اولین بار می خواهند آن را تجربه کنند و کسانی هم که سال های دور بازی را انجام داده اند شاید زیاد داستان در خاطرشان نباشد و بخواهند مجددا داستان را تجربه نمایند، از توضیح و لو دادن داستان پرهیز می کنم و تنها در مورد کلیت روند آن مواردی را مطرح می کنم. داستان Onimusha: Warlords Remastered به سنت تمام عناوین این سری و به عنوان آغاز کننده داستان و افسانه اونیموشا، بسیار عالی و جذاب است و روایت فوق العاده ای دارد. داستان در هر لحظه شما را تشنه نگاه می دارد که ببینید چه اتفاقی در ادامه رخ می دهد و همچنین وجود شخصیت اصلی قدرتمندی مثل سامانوسکه در داستان نیز کمک زیادی به هر چه بیشتر شدن جذابیت بازی کرده است. در این عنوان نیز محوریت اصلی بر پایه نبرد سامانوسکه است برای از بین بردن شیاطین و لرد نوبوناگای خبیث و اتفاقاتی که در این راه رخ می دهد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

Onimusha: در این عنوان نیز محوریت اصلی بر پایه نبرد سامانوسکه است برای از بین بردن شیاطین و لرد نوبوناگای خبیث و اتفاقاتی که در این راه رخ می دهد. لرد Nobunaga Odaی شیطانی که چند سال قبل توسط سامانوسکه کشته شده است، توسط شیاطین از مرگ احیا شده تا کارهای شرورانه شان را برای آنها انجام دهد.

لرد نوبوناگا که خبیث ترین شخصیت و آنتاگونیست اصلی کل این فرنچایز است قصد دارد تا یک مراسم و آیین شوم برگزار کند که طی آن به قدرتی باورنکردنی دست می یابد و در این راه به خون اصیل و شاهنشاهی احتیاج دارد که به همین منظور دختر پادشاه یعنی Princess Yuki را می دزدد. شخصیت اصلی بازی یعنی Samanosuke Akechi مدتی قبل از این اتفاق، طی یک نامه از پرنسس متوجه می شود که اوضاع در قصر زیاد جالب نیست و برخی خدمتکارها دارند دزدیده می شوند و پای حضور شیاطین در میان است. در این نامه پرنسس که احساس خطر می کند از سامانوسکه می خواهد که به کمکش بیاید. لحظاتی قبل از این که سامانوسکه به قصر برسد شیاطین پرنسس را می گیرند و با خود می برند. سامانوسکه دنبالشان می رود و وقتی آنها را می کشد و پرنسس را نجات می دهد، یک هیولای شیطانی غول پیکر ظاهر می شود که سامانوسکه اصلا حریفش نیست و او به راحتی سامانوسکه را پرتاب می کند و او بیهوش می شود و هیولا پرنسس را با خود می برد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

Onimusha: لرد نوبوناگا که خبیث ترین شخصیت و آنتاگونیست اصلی کل این فرنچایز است قصد دارد تا یک مراسم و آیین شوم برگزار کند که طی آن به قدرتی باورنکردنی دست یابد و در این راه به خون اصیل و شاهنشاهی احتیاج دارد که به همین منظور دختر پادشاه یعنی Princess Yuki را می دزدد.

در همین حالت بیهوشی، اعضای فرقه Clan of Ogres با سامانوسکه صحبت می کنند و به او می گویند قدرتشان را در قالب یک دستکش جادویی که Oni Gauntlet نام دارد (در بخش گیم پلی کارایی های آن را توضیح می دهم) به او می دهند تا وی بتواند با آن روح های شیاطین را جذب و ذخیره کند و روحشان را در این وسیله گرفتار نماید و از این روح ها برای قدرت بیشتر نیز بهره ببرد. در ادامه داستان شاهد ماجراجویی سامانوسکه (و یک همراه به نام Kaede) برای نجات پرنسس از دستان یک گروه عجیب و مرموز و قدرتمند از شیاطین هستیم که به قصر Inabayama حمله کرده اند. در این راه متوجه می شوید که لرد Nobunaga Odaی شیطانی که چند سال قبل توسط سامانوسکه کشته شده است، توسط شیاطین از مرگ احیا شده تا کارهای شرورانه شان را برای آنها انجام دهد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

شخصیت اصلی بازی یعنی Samanosuke Akechi مدتی قبل طی یک نامه از پرنسس متوجه می شود که اوضاع در قصر زیاد جالب نیست . در این نامه پرنسس که احساس خطر می کند از سامانوسکه می خواهد که به کمکش بیاید. لحظاتی قبل از این که سامانوسکه به قصر برسد شیاطین پرنسس را می گیرند و با خود می برند و سامانوسکه هم دنبالشان می رود

همانطور که مشاهده می کنید داستان Onimusha: Warlords Remastered با وجود کلیشه ای بودن، به خاطر روایت عالی و اتفاقات زیادی که در طول آن رخ می دهد، بسیار زیبا و جذاب است. تنها موردی که در بخش داستان بازی مقداری می توانست بهتر باشد، شخصیت پردازی آنتاگونیست اصلی بازی لرد نوبوناگا است که بر خلاف پروتاگونیست آن یعنی سامانوسکه، شخصیت پردازی خیلی عمیق و خوبی ندارد و  شخصیتی است که خیلی پتانسیل بالایی برای پرداخت کامل تر و مانور بیشتر دارد اما این طور نشده است و البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این مورد به هیچ وجه ضربه خاص و بزرگی را به پیکره داستان بازی وارد نکرده است. در مجموع باید گفت Onimusha: Warlords Remastered در زمینه داستان و روایت و همین طور شخصیت پردازی سامانوسکه کاملا موفق عمل کرده است و تمامی المان های لازم برای روایت یک داستان جذاب را داراست که سازندگان بازی نیز به بهترین شکل از این المان ها استفاده کرده اند و یک بنای داستانی قوی و خوب را برای ساختن ادامه این سری بر روی آن، خلق کرده اند.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

داستان Onimusha: Warlords Remastered با وجود کلیشه ای بودن، به خاطر روایت عالی و اتفاقات زیادی که در طول آن رخ می دهد، بسیار زیبا و جذاب است.

در همین ابتدای بحث گرافیکی Onimusha: Warlords Remastered  به مهم ترین نکته یعنی “کیفیت ریمستر” اشاره می کنم و باید بگویم با این که با یک ریمستر از عنوانی نسل ششمی طرف هستیم ولی باید گفت کپکام این کار را به خوبی انجام داده است و Onimusha: Warlords Remastered یک بازی خوش آب و رنگ و جذاب است. این نسخه به وضوح کیفیت گرافیکی بهتری نسبت به نسخه نسل ششمی این عنوان دارد و این مسئله کاملا برای هر بیننده‎ای مشخص است (که البته نباید هم غیر از این باشد!!). گرافیک بازی اصلی Onimusha: Warlords در زمان خود در نسل ششم یکی از برترین ها محسوب می شد. قدیمی ترها خوب می دانند که در آن سال های طلایی کپکام، تقریبا تمامی عناوینی که این شرکت می ساخت جزو خوش گرافیک ترین و چشم نواز ترین عناوین دوره خود به حساب می امدند. ۳ گانه اونیموشا نیز از این قائده مستثنا نبود و در تمامی نسخه های این سری شاهد یک بازی بسیار زیبا و جذاب از لحاظ گرافیکی بودیم که در آن زمان قدرت بالای پلی استیشن ۲ را نشان می داد. اکنون و در نسل هشتم، وضوح تصویر بالاتر و رنگ ‎بندی باکیفیت‎ تر و شارپ تر از جمله پیشرفت‎ هایی هستند که در نسخه ریمستر این بازی وجود دارند و ارتقای “وضوح تصویر”  کاملا در ارتقای بصری بازی موثر عمل کرده است. در واقع از منظر کلی باید گفت در عنوان  Onimusha: Warlords Remastered چه از لحاظ فنی و چه هنری سازندگان بازی موفق شده اند تا یک ریمستر باثبات و زیبا را به بازیباز ارائه دهند تا مشکلات بصری وی را آزار ندهد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

وقتی سامانوسکه هیولاها را می کشد و پرنسس را نجات می دهد، یک هیولای شیطانی غول پیکر ظاهر می شود که سامانوسکه اصلا حریفش نیست و او به راحتی سامانوسکه را پرتاب می کند و او بیهوش می شود و هیولا پرینسس را با خود می برد.

طراحی های هنری Onimusha: Warlords Remastered بی شک جزو برترین بخش های آن به حساب می آید و بازی از این لحاظ یک عنوان فوق العاده عالی و کاملا خاص است. بازی از طراحی و گرافیک هنری بسیار زیبایی بهره مند است و محیط های بازی فوق العاده جذاب و برگرفته از معماری خاص ژاپن طراحی شده اند. در واقع Onimusha: Warlords Remastered از نظر بصری و طراحی هنری، دارای یک استایل ژاپنی خاص و فوق العاده زیبا است که بازیباز را به خود جذب می کند و به دنیای زیبا و طراحی های دوست داشتنی و خوش رنگ و لعاب آن علاقمند می شوید. انواع محیط های زیبا و جذاب در بازی وجود دارند و Onimusha: Warlords Remastered در زمینه تنوع محیط ها و خلق آن ها و طراحی هنری، یک عنوان باکیفیت، چشم نواز و جذاب محسوب می شود که لحظه ای هم بازیباز را خسته نمی کند. از خانه ها و عمارت های ژاپنی قدیمی و محیط جنگلی گرفته تا راه های زیرزمینی و غار مانند در بازی وجود دارند و این گونه تنوع بالایی را به بازی می بخشند.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

در حالت بیهوشی اعضای فرقه Clan of Ogres با سامانوسکه صحبت می کنند و به او می گویند قدرتشان را در قالب یک دستکش جادوی که Oni Gauntlet نام دارد به او می دهند تا وی بتواند با آن روح های شیاطین را جذب و ذخیره کند و روحشان را در این وسیله گرفتار نماید و از این روح ها برای قدرت بیشتر نیز بهره ببرد.

دنیای بازی و مناطق مختلف آن که بر اساس دوره زمانی ژاپن فئودال خلق شده اند با تنوع بالا و زیبایی خود شما را کاملا خشنود و راضی نگاه می دارند. در واقع باید بگویم بازی از لحاظ بصری همیشه شور و شوق شما را برای ادامه آن حفظ می کند و در این راه، طراحی هنری بسیار زیبای آن نقش اساسی را ایفا می کند و از عوامل اصلی  جذب شدن شما به بازی و علاقه به پیشروی در داستان آن است. البته همواره باید این را در ذهنتان داشته باشید که به هر حال با یک بازی نسل ششمی طرف هستید و نباید دیگر انتظار تنوع محیط های بازی های نسل هشتمی را داشته باشید. طراحی شخصیت های بازی از لحاظ ظاهری نیز بسیار زیباست و طراحی ظاهری آنها و همین طور و دشمنان و شیاطین و باس ها بسیار با دقت و جزییات انجام شده و  همگی با ریزبینی طراحی شده و کیفیت بالایی دارند.  طراحی شخصیت سامانوسکه به حدی زیباست که لذت بازی کردن با وی به عنوان پروتاگونیست را بسیار بالاتر می برد و این طراحی ها نشان از کیفیت بالای کار طراحان بازی دارد. البته درست است که طراحی دشمنان و باس ها عالیست اما از لحاظ تنوع دشمنان می شود گفت که بازی می توانسته بهتر عمل کند و دشمنان متنوع تری را برای مبارزه با شما در بازی قرار دهد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

شما باید روح های دشمنان شکست داده شده را با Oni Gauntlet جذب نمایید و سپس در مکان هایی به نام Magic Mirrors با استفاده از این ها آپگریدها و ارتقاهای مختلف را انجام دهید و البته می توانید در این بخش ها بازی را ذخیره نیز بکنید.

Onimusha: Warlords Remastered از لحاظ فنی تقریبا مشکل خاصی ندارد و شاهد مواردی که از لحاظ گرافیک فنی به گیم‎پلی بازی صدمه بزنند نیستیم. خوشبختانه در بازی به هیچ وجه شاهد باگ یا افت فریم و موارد این چنینی نخواهید بود و کاملا راحت و روان بازی را تجربه می کنید که البته اصلا و ابدا نباید هم غیر از این باشد، زیرا وقتی که داریم یک بازی که در اصل برای نسل ششم است را روی پلتفرم های قدرتمند نسل هشتم تجربه می کنیم اگر غیر از این باشد باید تعجب کنیم. از مشکلات کوچک بخش بصری و فنی بازی باید به دوربین آن اشاره کرد که زوایای ثابت و تغییر لحظه ای آن در موارد معدودی باعث می شود تا دوربین بازی و کنترل آن مشکلاتی پیدا کنند و همچنین با توجه به این که سال های زیادی از نسل ششم و استفاده از دوربین های ثابت که در هر سکانس تغییر می کنند گذشته، دوربین بازی که به این شکل است ممکن است گاها برای بازیبازان جدید آزار دهنده باشد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

فکر می کنم بهترین کار برای کپکام و ما بازیبازان این بود که شاهد انتشار نسخه کالکشن ۳ گانه اونیموشا با قیمت یک بازی کامل ۶۰ دلاری بودیم و درست است که در آن حالت هم باز می شد هر بازی ۲۰ دلار، ولی شرایطش فرق می کرد و خیلی بیشتر به دل بازیبازان می نشست. بهتر بود کپکام کالکشن ۳ گانه را با هم ریمستر و منتشر می کرد، اما به هر حال خیلی خوشحالیم که توانستیم بار دیگر یک بازی اونیموشا را در نسل جدید تجربه نماییم و چه چیزی بهتر از ریمستر شاهکارهای قدیمی و خاطره انگیز.

کیفیت بافت ها و تکسچرها به عنوان یک بازی نسل ششمی تا حد ممکن بهینه شده اند و واقعا باید بگویم این بازی یکی از ریمسترهای باکیفیت از نظر بهینه سازی و ارتقای گرافیکی است و با این که شاهد یک بازی نسل ششمی هستیم ولی ریمستر عالی باعث شده است تا هرگز گرافیک بازی به چشم بازیباز ضعیف و “زشت” جلوه نکند و جذابیت خود را حفظ نماید که این موضوع را می توانید در تصاویری که اکثر آنها را به شخصه از بازی گرفته ام مشاهده نمایید. در زمینه نورپردازی هم سازندگان کار خود را به درستی انجام داده و شاهد نورپردازی زیبایی در بازی هستیم. در نهایت باید گفت Onimusha: Warlords Remastered از منظر جلوه های بصری اعم از هنری و فنی، یک بازی بسیار زیبا و یک ریمستر بسیار باکیفیت و کار شده است. با این که در اصل با یک عنوان نسل ششم روبرو هستید ولی به هیچ وجه گمان نکنید که با گرافیک ضعیفی باید دست و پنجه نرم کنید بلکه با عنوانی با گرافیکی بسیار زیبا و جذاب که استایلی فانتزی و خاص دارد روبرو هستید که از دیدن طراحی های محیط ها و دشمنان و هیولاها و شیاطین آن به وجد می آیید.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

شک نکنید که چه بازی اصلی Onimusha: Warlords را تجربه کرده اید و چه خیر، Onimusha: Warlords Remastered یکی از بهترین گزینه های هک اند اسلش در نسل هشتم تا به امروز محسوب می شود، البته باز هم این را می گویم که وقتی دارید آن را تجربه می کنید در ذهن داشته باشید که این یک بازی نسل ششمی است و انتظار گرافیک شاهکار و گستردگی بازی های جهان آزاد روز دنیا را بیهوده از آن نداشته باشید.

در خصوص گیم پلی Onimusha: Warlords Remastered باید گفت شاهد عنوانی هستیم که هنوز هم بازی هک اند اسلشی به کیفیت آن را کمتر می بینیم و به واقع یکی از پرقدرت ترین عناوین این سبک برای بازیبازان محسوب می شود و امیدوار هستیم که باز هم شرابطی فراهم آید تا بتوانیم نسخه ای جدید از این سری و یا نسخه ریمستر بازی های دوم و سوم را نیز تجربه نماییم. در واقع این گیم پلی است که نقطه قدرت و عطف Onimusha: Warlords Remastered محسوب می گردد و آن را در حد یک بازی معرکه بالا می آورد و کاری می کند که تنها پس از مقداری بازی کردن، دیگر نتوانید بازی را رها کنید. شما مانند همیشه کنترل سامانوسکه را بر عهده دارید که شخصیتی بسیار جذاب است و استایل و سلاح ها و سبک مبارزاتی مختص به خود را داراست که برای بازیباز خیلی جذابیت دارد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

با این که با یک ریمستر از عنوانی نسل ششمی طرف هستیم ولی باید گفت کپکام این کار را واقعا به خوبی انجام داده است و Onimusha: Warlords Remastered یک بازی خوش آب و رنگ و جذاب است.

سامانوسکه در ابتدای بازی با این که مبارز خیلی قدرتمندی است ولی در برابر تعداد و قدرت غیرطبیعی و عجیب شیاطین کارش خیلی سخت و نشدنی است، بنابراین Clan of Ogres به او یک وسیله مانند دست بند به نام Oni Gauntlet اهدا می کنند (که تبدیل به یکی از ارکان ثابت سری شد) که می تواند روح های شیاطین را جذب نماید. شما باید روح های دشمنان شکست داده شده را با این وسیله جذب نمایید و سپس در مکان هایی به نام Magic Mirrors با استفاده از این ها آپگریدها و ارتقاهای مختلف را انجام دهید و البته می توانید در این بخش ها بازی را ذخیره نیز بکنید. روح ها رنگ های مختلف دارند که شامل روح های قرمز برای ارتقای سلاح ها، ارب ها و آیتم ها، روح های آبی برای پرکردن خط جادو و روح های زرد برای پرکردن خط سلامتی هستند (شما هم نعجب کردید چرا سبز نیستند نه؟!!). در زمینه تنوع و طراحی مراحل و چینش آن ها شاهد یک بازی بسیار کامل هستیم. همچنین در بازی آیتم های جمع کردنی کردنی مختلف و پازل هایی نیز وجود دارند که ارزش تکرار و جذابیت بازی را بالا می برند. مواردی به نام Fluorite در بازی هستند که اگر تمام آن ها را جمع کنید، به نظر می رسد که یک مد جدید به بازی اضافه گردد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

درجه سختی نسبتا بالا در برخی مبارزات باعث می شود تا دقت و تمرکز شما بر روی بازی بیشتر شود و این گونه لذت بیشتری را نیز می برید، زیرا بازی از حالت یک عنوان هک اند اسلش سطحی که فقط باید پشت سر هم دکمه ها را بزنید تا همه کشته شوند خارج شده و به مبارزات بازی عمق می دهد.

از دیگر موارد جدیدی که در این نسخه ریمستر به بازی اضافه شده اند و البته باید هم می شدند، ساپورت آنالوگ استیک کنترلر و همچنین قرار دادن سیستم تروفی و اچیومنت در بازی است که کار را برای بازیبازان راحت تر و جذاب تر کند. در یک عنوان هک اند اسلش این کیفیت مبارزات بازی هستند که حرف اول و اخر را در خصوص جذاب بودن و موفقیت یا عدم موفقیت یک عنوان می زنند و سازندگان Onimusha: Warlords Remastered که از این موضوع آگاه بوده اند، نهایت تلاش و توان خود را برای عرضه یک بازی کامل در زمینه مبارزات به کار بسته اند و در نهایت موفق نیز شده اند. مبارزات بازی بسیار دلنشین و لذتبخش هستند و بر پایه انجام حملات معمولی و جادویی مختلف بر اساس نوع سلاح بنا شده اند. مبارزات پر هیجان و مقداری دشوار، به همراه تنوع سلاح ها و قدرت ها و استایل کاملا متفاوت مبارزات با هر سلاح، حال و هوای خاصی را به این بازی بخشیده است و یک شروع فوق العاده برای فرنچایزی است که در هر کدام از نسخه های بعدی، این مکانیک ها را ارتقا داد و بهبود بخشید تا این سری بهتر و بهتر شود، اما به هر حال همیشه اولین بودن خیلی اهمیت دارد و نسخه اول اونیموشا عنوانی بود که در زمان عرضه کاملا خاص و نو بود و چیزی مثل آن وجود نداشت. جالب تر هم این جاست که حتی هنوز هم تعداد عناوین زیادی در سطح و کیفیت این سری وجود ندارند!

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

Kaede همراه و مبارز وفادار سامانوسکه

استفاده از سلاح های مختلف با کارایی های مختلف، بسته به شرایط مبارزه و دشمنانی که با آن ها مبارزه می کنید باعث شده  تا مبارزات بازی از حالت سطحی بودن خارج شوند و شاهد یک هک اند اسلش اصیل با مبارزاتی داری عمق بالا باشیم. انواع سلاح های متنوع در بازی وجود دارد و همچنین تمامی این سلاح ها قابل ارتقا و اپگرید نیز هستند که این کار از طریق جمع آوری روح هایی که بعد از کشتن دشمنان باید آن ها را با دستکش خود جذب کنید انجام می شود و عمق خیلی خوبی به مبارزات می بخشد و در طول بازی قوی تر شدن شخصیت خود را کاملا حس می کنید. شما باید در شرایط مختلف بین سلاح های خود سوییچ کنید و بهترین استفاده را از مزایای آن ها ببرید. مثلا سلاحی به نام Shippuu در بازی دارای حمله های خیلی سریع است و توانایی جادویی آن دامنه اثر خیلی بالایی دارد و بهترین گزینه برای کشتن گروهی دشمنانی که دورتان را گرفته اند می باشد. هر سلاح هم قدرت جادویی خودش و هم نوار جادوی خودش را دارد و استفاده از قدرت جادویی یک سلاح، نوار جادوی سلاح دیگر را تمام نمی کند و تازه در سراسر محیط بازی خیلی از ایستگاه هایی وجود دارند که در آن ها می توانید جادوی خود را بازیابی کنید.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

یکی از مواردی که کپکام در این نسخه ریمستر قرار داده است وجود درجه سختی Easy از همان ابتدا برای همه بازیبازان است و در این بازی می توانید از همان ابتدا درجه آسان را برای بازی کردن انتخاب کنید تا کسانی که زیاد طالب چالش خاصی نیستند هم بتوانند این عنوان معرکه را تجربه نمایند.

در گیم پلی بازی و نبردهای مختلف آن، قابلیت های مختفلی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید. به عنوان مثال می توان به قابلیت دفع کردن یا Parry کردن حملات اشاره کرد که اگر درست در زمان حمله دشمن شما نیز دکمه حمله را بزنید، حمله دشمن دفع و با یک حرکت زیبا او در جا کشته می شود که البته این موضوع برای باس ها صادق نیست. همچنین شما می توانید در برابر حملات دشمنان از دفاع استفاده نمایید. در مبارزات وقتی که با دو سه ضربه دشمن را به زمین می اندازید بهتر است سریعا بالای سرش بروید و دکمه حمله را بزنید تا در جا روی او یک تمام کننده بزنید و کشته شود. باید گفت درجه سختی نسبتا بالا در برخی مبارزات باعث می شود تا دقت و تمرکز شما بر روی بازی بیشتر شود و این گونه لذت بیشتری را نیز می برید، زیرا بازی از حالت یک عنوان هک اند اسلش سطحی که فقط باید پشت سر هم دکمه ها را بزنید تا همه کشته شوند خارج شده و به مبارزات بازی عمق می دهد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

واقعا باید بگویم این بازی یکی از ریمسترهای باکیفیت از نظر بهینه سازی و ارتقای گرافیکی است و با این که شاهد یک بازی نسل ششمی هستیم ولی ریمستر عالی باعث شده است تا هرگز گرافیک بازی به چشم بازیباز ضعیف و “زشت” جلوه نکند و جذابیت خود را حفظ نماید.

البته یکی از مواردی که کپکام در این نسخه ریمستر قرار داده است وجود درجه سختی Easy از همان ابتدا برای همه بازیبازان است و در این بازی می توانید از همان ابتدا درجه آسان را برای بازی کردن انتخاب کنید تا کسانی که زیاد طالب چالش خاصی نیستند هم بتوانند این عنوان معرکه را تجربه نمایند. شاید تنها موردی که می توان در بخش گیم پلی به آن اشاره کرد تنوع دشمنان در بازی باشد که می توانستند بسیار متنوع تر و بهتر باشند. در بازی تنوع زیادی از دشمنان نمی بینید و چند نوع دشمن به طور خیلی زیاد برای شما تکرار می شوند. با این که گیم پلی و مبارزات بازی آن قدر بی نظیر است که نمی گذارد به تجربه شما خدشه ای وارد شود، اما به هر حال نمی توان منکر این شد اگر انواع بیشتری از دشمنان مختلف در بازی وجود داشتند، بازی از این هم جذاب تر می شد. همچنین از دیگر موارد نسبتا منفی که می توان به آن اشاره کرد زمان نسبتا کوتاه بازی است که این موضوع در نسل ششم اصلا به چشممان نمی آمد و با قیمت پایین بازی ها و وجود کلی شاهکار، سریع یک بازی را چند ساعته تمام می کردیم و می انداختیم کنار و میرفتیم سراغ بعدی، اما حالا که مثلا باید برای این بازی ۲۰ دلار پرداخت کنیم این موضوع بیشتر به چشم می آید و زمان بازی مقداری کوتاه به نظر می رسد که البته انصافا برای یک بازی هک اند اسلش غیر طبیعی نیست، ولی خب در نسل هشتم هستیم و اوضاع خیلی با قبل فرق کرده است. به هر حال و در مجموع بایستی گفت قطعا و بدون هیچ شکی گیم پلی بازی برترین و جذاب ترین قسمت Onimusha: Warlords Remastered محسوب می شود و بازی در زمینه گیم پلی یک عنوان هک اند اسلش فوق العاده و بی نظیر است که با جذابیت بالای خود هر بازیبازی را شیفته خود می کند.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

انواع سلاح های متنوع در بازی وجود دارد و همچنین تمامی این سلاح ها قابل ارتقا و اپگرید نیز هستند که این کار از طریق جمع آوری روح هایی که بعد از کشتن دشمنان باید آن ها را دستکش خود جذب کنید انجام می شود و عمق خیلی خوبی به مبارزات بازی می بخشد و در طول بازی قوی تر شدن شخصیت اصلی را کاملا حس می کنید.

موسیقی و صداگذاری های بازی Onimusha: Warlords هر دو جزو برترین های زمان خود محسوب می شدند و در این نسخه جدید نیز افکت های صوتی و صداگذاری محیطی و صداگذاری شخصیت ها بسیار عالی و باکیفیت ریمستر شده اند و مشکلی در این بخش دیده نمی شود.  اما در زمینه موسیقی اوضاع خیلی بهتر هم هست و حقیقتا ستاره اصلی نسخه ریمستر و یکی از برترین قسمت های Onimusha: Warlords Remastered، موسیقی و ساندترک آن است. می دانید چرا؟! زیرا که برای این نسخه، کپکام یک ساندترک جدید با کیفیتبی در حد بازی های روز دنیا تدارک دیده است تا بازی علاوه بر ارتقای گرافیکی از نظر صوتی هم یک ریمستر یا بهتر است بگویم از نظر صوتی یک ریمیک باشد. ساندترک بی نظیر بازی تشکیل شده از قطعاتی با تم و زمینه سنتی موسیقی ژاپن که به قدری زیبا و شنیدنی از کار در آمده اند که ساندترک Onimusha: Warlords Remastered را تبدیل به یکی از شنیدنی ترین ها کرده است و قطعات موسیقی بازی بی نهایت زیبا و احساسی و تاثیرگذار هستند و علاقه شما به بازی کردن این عنوان را چند برابر می کنند. در نهایت باید گفت بازی در زمینه صداگذاری و موسیقی بازی Onimusha: Warlords Remastered عالی کار کرده است و ضبط ساندترک جدید برای این نسخه یکی از تصمیمات خوب کپکام در این نسخه ریمستر محسوب می شود.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

شما باید در شرایط مختلف بین سلاح های خود سوییچ کنید و بهترین استفاده را از آنها ببرید. مثلا سلاحی به نام Shippuu در بازی دارای حمله های خیلی سریع است و توانایی جادویی آن دامنه اثر خیلی بالایی دارد و بهترین گزینه برای کشتن گروهی دشمنانی که دورتان را گرفته اند می باشد. هر سلاح قدرت جادویی خودش را دارد. هر سلاح هم نوار جادوی خودش را دارد و استفاده از قدرت جادویی یک سلاح نوار جادوی سلاح دیگر را تمام نمی کند و تازه در سراسر محیط بازی خیلی از ایستگاه هایی وجود دارند که در آنها می توانید جادوی خود را بازیابی کنید.

راستش باید بگویم فکر می کنم بهترین کار برای کپکام و ما بازیبازان این بود که شاهد انتشار نسخه کالکشن ۳ گانه اونیموشا با قیمت یک بازی کامل ۶۰ دلاری بودیم و درست است که در آن حالت هم باز می شد هر بازی ۲۰ دلار ولی شرایطش فرق می کرد و خیلی بیشتر به دل بازیبازان می نشست. حتی وقتی برخی سایت های خارجی و نظرات را می دیدم نیز مشاهده کردم که خیلی ها به این موضوع اشاره کرده اند که بهتر بود کپکام کالکشن ۳ گانه را با هم ریمستر و منتشر می کرد، اما به هر حال خیلی خوشحالیم که توانستیم بار دیگر یک بازی اونیموشا را در نسل جدید تجربه نماییم و چه چیزی بهتر از ریمستر شاهکارهای قدیمی و خاطره انگیز. در مجموع در خصوص Onimusha: Warlords Remastered باید بگویم داستان بسیار جذاب و روایت عالی، شخصیت اصلی با استایل و دوست داشتنی، طراحی هنری فوق العاده زیبا و چشم نواز، گیم پلی و مبارزات بسیار جذاب و عالی، افکت های صوتی باکیفیت و ساندترک زیبا و شنیدنی و جدید، همه و همه باعث شده اند تا Onimusha: Warlords Remastered یک شروع عالی برای دیدن دوباره ی نام این سری در نسل هشتم باشد.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

در بازی باس فایت های خیلی جذابی را تجربه خواهید کرد که کمی شما را یاد Nioh هم می اندازند

حقیقتا وقتی که Onimusha: Warlords Remastered را تجربه کردم اولین فکری که به ذهنم آمد این است که واقعا چرا نباید بعد از گذشت دو نسل هنوز هیچ خبری از بازی جدید این سری که همیشه هم موفق عمل کرده است باشد؟ چرا کپکام یکی از شاهکار های خود را کنار گذاشته است؟ حالا باز جای شکرش باقی است که به ریمستر کردن این سری روی آورد و امیدوارم دو بازی بعدی هم ریمستر شوند و باز هم بتوانیم نسخه ای جدید از این سری را بازی کرده و نقد کنیم. کاش کپکام باز هم بعد از این به سراغ این فرنچایز محبوب برود تا بتوانیم با کیفیت نسل هشتم این سری را تجربه کنیم و از آن مهم تر بازیبازان جوان تر که قبلا این سری بی نظیر را بازی نکرده اند بتوانند بیشتر با آن آشنا شوند.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

برای دارندگان پلتفرم های نسل هشتم و به ویژه کسانی که بازی اصلی اونیموشا را در نسل شش انجام نداده اند و علاقمند به سبک هک اند اسلش می باشند، تجربه Onimusha: Warlords Remastered بسیار بسیار واجب و لازم است زیرا که Onimusha: Warlords Remastered از آن عناوین هک اند اسلشی است که قطعا می توان آن را برای تعریف کردن از یک سبک و یک ژانر مثال زد.

در نهایت باید بگویم برای دارندگان پلتفرم های نسل هشتم و به ویژه کسانی که بازی اصلی اونیموشا را در نسل ششم انجام نداده اند و علاقمند به سبک هک اند اسلش می باشند، تجربه Onimusha: Warlords Remastered بسیار بسیار واجب و لازم است زیرا که Onimusha: Warlords Remastered از آن عناوین هک اند اسلشی است که قطعا می توان آن را برای تعریف کردن از یک سبک و یک ژانر مثال زد. می دانید چقدر سخت است که یک بازی نسل ششم به نسل هشتم بیاید و هنوز هم جزو برترین های آن سبک باشد و یکی از جذاب ترین تجربه های ممکن محسوب شود؟ همچنین برای طرفداران قدیمی این سری و کسانی که چندین سال پیش در نسل ششم شاهکارهای این فرنچایز را تجربه کرده اند، بازی کردن دوباره یکی از خاطره انگیز ترین عناوین دوران بازیباز بودنشان و رجوع به این سری محبوب در قالب کیفیتی بسیار بالاتر در نسل هشتم، بی نهایت لذت بخش خواهد بود و شک نکنید که چه بازی اصلی Onimusha: Warlords را تجربه کرده اید و چه خیر، Onimusha: Warlords Remastered یکی از بهترین گزینه های هک اند اسلش در نسل هشتم تا به امروز محسوب می شود، البته باز هم این را می گویم که وقتی دارید آن را تجربه می کنید در ذهن داشته باشید که این یک بازی نسل ششمی است و انتظار گرافیک شاهکار و گستردگی بازی های جهان آزاد و نقش آفرینی روز دنیا را از آن نداشته باشید. Onimusha: Warlords Remastered بدون شک یک شروع عالی و بی نظیر برای ۳ گانه اونیموشا و ماجراجویی های سامانوسکه دوست داشتنی برای شکست لرد نوبوناگای خبیث و اربابان شیطانی اش در نسل جدید است.

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

nobody

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • meysamb گفت:

    سلام به گیمفایی های عزیز،به نظرم این بازی تجربه ی لذت بخشی داره،حتما بازیش کنید بچه ها،روز بخیر

  • ممنون از سعید آقابابایی دوست داشتنی :heart: :rose:
    چیزی که هست واسه ما طرفداران قدیمی این بازی، برعکس چیزی که زیر یکی از عکس ها هم نوشته شده؛ nioh ما رو یاد onimusha مینداخت :laugh:
    در ضمن منم مثل سعید جان حتماً توصیه میکنم این عنوان جادویی و محبوب رو از دست ندید و اتفاقا اینکه بازی مث بازیهای نسل هشتمی تمرکزش رو یه گرافیک گسترده که یه فضای بزرگ رو پوشش نیست باعث میشه یجورایی خاص باشه و تمرکز رو جزئیات برگ برنده ی عناوین کلاسیکه…
    بازی رو هم اصلاً دستکم نگیرید، قطعا عناوین بزرگ امروزی مثل سری سولز و حتی بلادبورن! ازین عنوان الهام گرفتن، بله حتی اون ضربات سریع و خشن بلادبورن که باید صبر کنید تا اول دشمن حمله کنه و در کسری از ثانیه یه ضربه ی مهیب بهش وارد کنید به یه صورت دیگه تو onimusha وجود داره…

    • من اولین بازی بود که ساله ۲۰۰۱ رو پلی ۲ تجربه کردم سیر نمیشدم یادمه بدون کارت سیو نشستم از اول تا اخر رفتم بازیرو بدونه مردن

      • 😐 واقعا خوب رفتی چون بازی آسونی حساب نمیشد و نه اندازه ی سری سولز ولی بهرحال برای اینکه بتونی تو بازی دووم بیاری باید حسابی روح جمع میکردی و خودتو ارتقا میدادی که بتونی بدون کشته شدن ادامه بدی و اینم تو یه کله بازی خیلی سخت میشد 😐

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. یک دنیا سپاس از شما به خاطر این القاب محبت امیز. واقعا شرمنده می کنید من رو. باعث افتخارم هست که رضایت داشتید از مقاله.
      بله اون که قطعا در سته ولی خب چون این بازی الان جدیدتر از نی اوه منتشر شده گفتم وگرنه خب قطعا اول اونیموشا بوده.
      چقدر عالی این نکته بلادبورن رو گفتید و واقعا اصلا دقت نکرده بودم که این بازی دقیقا همون سیستم رو داشته. مرسی از دقتتون.
      https://t.me/Gametal

  • AliEM گفت:

    سلام خدمت آقا سعید گل و بزرگوار. واقعا دم شما گرم. تنها منتقد ایرانی هستید که من بهش اعتماد کامل دارم و کاملا قبولش دارم. به گل روی شما بازی dark souls 1 رو هم خریدم تا همراه با شما برم. فقط یه سوال داشتم سه گانه اونیموشا رو تا حالا تجربه نکردم. روی ps3 هسته که رو همون تجربه کنم؟ ممنون میشم به بنده حقیر پاسخ بدید.
    چرا جدیدا کمتر تو بخش نظرات حاضرید و پاسخ میدید؟ پاسخ های شما باعث دلگرمی ما هسته. البته حق میدم بهتون جو سایت به شدت گرفته و مریضه و یه مشت مریض روانی اغده ای جو سایت رو به هم ریختن و واقعا هیچ انگیزه ای برای نظر گذاشتن نیست و فقط وقت تلف کردنه و هیچ اهمیتی نداره. ولی کاش شما مثل قبل پاسخ میدادید تا ما لذت ببریم. به هرحال چی میشه گفت…
    ممنون بابت زحماتت. خسته نباشی امیدوارم هرجا هستی موفق باشی سعید جان و روز به روز پیشرفت کنی.

    • سلام عرض میکنم حدمت شما. بزرگواری از خود شماست. یک دنیا ممنونم از این همه محبت و لطفی که داری. واقعا با خودم افتخار میکنم که نظرتون این هست و اعتماد دارید به بررسی های بنده. انشالله که بتونم این اعتماد رو حفظ کنم و لایقش باشم. خیلی ممنون از حمایت و انگیزه ای که به من میدین با این نظرات زیبا و پر از محبتتون.
      انشالله که راهنمای دارک سولز هم به دردتون بخوره. ممنونم که از راهنما استفاده می فرمایید.
      اونیموشا روی ۳ نبود اصلا هیچ نسخه ایش بلکه همگی روی پی اس ۲ بودن.
      راستش به خاطر مشغله هست که بیشتر شده از قبل و واقعا واقعا واقعا ازتون معذرت میخوام اگر گاهی فرصت نکردم جواب بدم و خواهش میکنم به بزرگی خودتون ببخشید و حمل بر بی احترامی نکنید. به روی چشم حتما سعی میکنم مثل همیشه تمام نظرات مقالاتم رو جواب بدم.
      خیلی ازتون ممنونم. امیدوارم شما هم همیشه سلامت و موفق باشید. مرسی از بزرگواریتون.
      https://t.me/Gametal

  • بریم که نابود کنیم موس کامپیوتر رو :rotfl: :rotfl: :rotfl:

  • سلام من این عنوان رو متاسفانه امتحان نکردم اما یه سوال دارم چهره شخصیت بازی خیلی به چهره تاکشی کانشیروی ژاپنی شبیه هست، از چهره ی اون بازیگر به عنوان انحصار و طراحی استفاده کرده بودند؟

  • alirezaei_ir گفت:

    ممنون از اقا سعید گل بابت این مقاله.
    من با نسخه سوم با این سری اشنا شدم و واقعا یه تجربه خاص بود . وقتی خبر ساخت نسخه ریمستر اومد خیلی خوشحال شدم و الان شروع به دانلودش کردم.
    کپکام امسال داره خوب خودشو نشون میده .
    با دویل می کرای ۵ و ریمستر رزیدنت ایول۲ که بهتر بگم ریمیک. من که واقعا مشتاق تجربه این عناوین مخصوصا رزیدنت ۲ هستم .

  • سلام خسته نباشید جناب اقابابایی
    امیدوارم دوستان فن تم سامورایی شاهد عرضه بازیهای بیشتری تو این سبک باشن
    متاسفانه با اینکه عاشق RPGهستم ولی زیادتم سامورایی تو دلم نمیشینه

  • AXEL STONE گفت:

    یادش بخیر که الان ریمستر شده :rose: :heart: مرسی از نقد اقای اقابابایی عزیز خسته نباشید :heart:

  • Cell گفت:

    عنوانی که به نظرم الان ارزش تجربه رو برای من نداره اون زمان نسل ۶ این گرافیک عالی بود
    کاپکام باید ین عنوان رو ریمیک میکرد بازم ممنون اقا سعید نقد خوبی بود :yes:

  • mamal amrikai گفت:

    سلام به همه گیمر ها من نسخه های قبلیشو بازی کردم ولی خیلی وقت پیش الان با پیشرفت گیم گرافیک این بازی بسیار ضعیفه و سبک بازیشم قدیمیشه به نظرم ارزش بازی کردن نداره ما دنبال بازی های نسل جدید هستیم

  • Max.level گفت:

    وااای این بازی برای من از نسخه اول تا چهارمش همش خاطرس هک اند اسلش خیلی خاصی بود و واقعا باید با مهارت بازی میکردیم تا از پسش بر بیایم :inlove: :inlove:
    فقط به نظرم کاشکی به صورت یک کالکشن ریمستر که شامل تمام نسخه ها اول تا چهارم بشه عرضه میشد اینطوری دیگه هیچی کم نداشت :yes: :yes:
    ممنون از شما جناب سعید آقابابایی بابت این نقد کامل و مفیدتون :rose: :rose:

  • بسیار عالی…حتما اینو تجربه میکنم چقد خاطره ها که ندارم با سامانوسکه و ژاک و جوبی…نوستالژی خالص!!

  • Iran_gamer گفت:

    سری اونیموشا یاد آور خاطرات بسیار شیرینی برام بودند. که حسن ختامشون نسخه طلوع رویاها بود. ای کاش نسخه جدیدی از این فرانچایز محبوب دوباره ساخته بشه. چه خوبه که کمپانی کپ کام مثل کونامی نیست. کونامی قاتل خاطرات چندین ساله منه. خدا ازش نگذره

  • مرسی :heart: 😀 از این نقدوبرسی اقای اقابابایی جان:rose: خیلی حال کردم با دیدن نقد انیموشا و نمره ۸۴م واقعا نمره درستیه برای این عنوان ریمستر شده :inlove: خدایی انشالله در تمام زندگیت شاد و موفق باشی :kissed: :rose:

    • سلام خدمت شما. خیلی متشکرم ازتون. نظر لطفتونه که وقت ارزشمندتون رو گذاشتید و مطالعه کردید مقاله رو. خوشحالم از نمره و نقد راضی بودین. انشالله که شما هم در تمام زندگیتون همیشه موفق و سلامت و شاد باشید. خیلی ازتون ممنونم به خاطر بزرگواریتون.
      https://t.me/Gametal

  • amin_snake گفت:

    یکی از خوبای نسل ششم که البته نسل ششمبازی هک اند اسلش خوب و خیلی شاهکار تر از انیموشاهم داشت…و توی این نسل ک هک اند اسلش بیشتر شده همون rpg بنظرم بهترین گزینه بعد از ویچر و هم پای ویچر و گاد اف وار مانستر هانتر ورلد هست ک شاهکاره نسل هست بنظرم.البته بلاد و دارک ک کلا بحثشون جداست.و جا داره از سازنده ها مانستر هانترم ی تشکر ویژه کنم ک وسعت دنیای بازی عجیب و اعتیاد بازی عجیب هست جدا از سختی بازی ک برا ما دارک سولز بازها و عشق بازی های سگا و نینتدو جذاب هم هست.

  • F-d گفت:

    من هنوزم دیسک این بازی رو دارم ولی خب کنسولش رو نتونستم نگه دارم 😀

  • Nightwolf گفت:

    این ریمستر یکم امیدم رو برای ریمستر شدن داینو کرایسیس بیشتر کرد. ای کاش اونیموشای ۳ رو زودتر ریمستر کنن تا غیر از تاکشی کانشیرو (بازیگر سامانوسوکه) بتونیم ژان رنو رو هم دوباره ببینیم. ای کاش مثل رزیدنت اویل ۱ و ۲ این رو هم ریمیک میکردن و تغییراتی تو گیمپلی میدادن و یکم شبیه نیوه میکردنش. پارسال که نیوه رو بازی کردم واقعا دلم برای این بازی تنگ شد.
    خسته نباشی اقا سعید. نقد خیلی جذاب و منصفانه ای بود.

  • RAZIEL گفت:

    سلام ممنون بخاطر نقد,خسته نباشید,

    اسپم:دوستان من نصبش کردم ولی موقع اجرا ارور استاپ ورکینگ میده

  • Rich Man گفت:

    ممنون از نقد بسیار دلچسب تون جناب آقا بابایی . درست مختص ما گیمر های کهنه کار
    بسیار خبر خوبی بود خبر نداشتم . شخصا نسخه ی دوم بازی و مخصوصا اون انیمه انتهای بازی و موسیقیش مقابل جثه ی بزرگ لرد نوبوناگا … شاهکار به معنای واقعی
    درود بر CAPCOM

این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا
این آغاز دوباره‌ی یک افسانه است | نقد و بررسی بازی Onimusha: Warlords Remastered - گیمفا