به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال

آریا مقدم
۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

این مقاله، از آن مقاله هایی است که همیشه در گوشه ی ذهنم بوده تا درباره ی آن چند خطی بنویسم. پدیده ای که در سال های اخیر روی صنعت بازی، به ویژه بازی های آنلاین سایه انداخته و سنگینی وزن آن را همه جوره می شود حس کرد. از آنجایی که خودم بازی های این سبک را از حدود ۱ سال پیش دنبال می کنم، شاهد این ماجرا بوده ام که در عرض زیر ۲ سال چقدر همه چیز “بتل رویال” شد! اگر کنفرانس شرکت های مختلف بازی سازی در E3 سال ۲۰۱۸ را به خاطر داشته باشید، دقیقاً خواهید فهمید چه می گویم. بازی هایی مثل بتلفیلد، کال آو دیوتی و کانتر استرایک که سال های متمادی بر دنیای آنلاین حکمرانی کرده بودند، همگی این مُد را به بازی خود اضافه کردند تا بازی بهتر بفروشد. سازندگان Call of Duty: Black Ops 4 که قدم را فراتر گذاشتند و کلاً بخش داستانی را بی خیال شدند. چون مُد Blackout که نام آن ها برای بخش بتل رویال این بازی بود، آنقدری بازیبازان را مشغول خود می کرد که شاید اگر بازی بخش داستانی هم داشت، کسی به آن توجه نمی کرذ. بتلفیلد، رقیب اصلی سری کال آو دیوتی، در همان E3 اعلام کرد که بازی بخش بتل رویال خواهد داشت. این چنین بود که بتل رویال، به این دو شوتر معروف سبک اول شخص هم آورده شد. جوک های متعددی برای موضوع همه گیر شدن بتل رویال ساخته شد که خنده دار ترینش عکسی بود که برای بازی فیفا ۱۹ ساخته بودند که صد نفر در زمین فوتبال هستند و زیر لوگوی بازی با فونت مخصوص خودش نوشته شده بود: Battle Royale ! حتی یکی از بزرگترین بازی های امسال که تعداد بسیاری از گیمرها معتقدند مرزهای صنعت بازی سازی و سرگرمی را جا به جا کرد – بله، رد دد ریدمپشن ۲ را می گویم – هم از قافله عقب نماند و حدود یک ماه پس از عرضه ی بازی، از بخش آنلاین آن پرده برداری کرد که در واقع یک بتل رویال با طعم و بوی راک استار بود.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

بخش بتل رویال بازی کال آو دیوتی با نام Blackout

هنوز مطمئن نیستم آیا گذاشتن اسم “سبک” روی بتل رویال کار صحیحی است یا نه، چون بتل رویال بیشتر شبیه به یک مُد آنلاین است، اما آنقدر این پدیده بزرگ است که دیگر کسی فقط به چشم یک مُد به آن نگاه نمی کند. خیلی جاها می بینید که در قسمت سبک بازی نوشته اند بتل رویال. اینکه به آن سبک می گویید یا نه را به خودتان واگذار می کنم، حرفی که می خواهم بزنم این است که بتل رویال هم مانند تمامی سبک های دیگر سلاطینی دارد. بازی هایی که آن قدر بزرگ باشند که میزان موفقیت سایر بازی های آن سبک، در مقیاس آن ها سنجیده شود. در طی این دو سال، زیر سنگ هم که بوده باشید، احتمالاً نام های فورتنایت (Fortnite) و پابجی (PUBG) به گوش تان خورده است. می توانم بگویم کاری که Doom و ولفنشتاین با شوتر اول شخص، رزیدنت اویل و سایلنت هیل با سبک ترس و بقا، فیفا و PES با سبک ورزشی و دویل می کرای و گاد آو وار با سبک هک اند اسلش کردند را، فورتنایت و پابجی در سبک بتل رویال انجام دادند. آماری که از فروش و سود این بازی ها، و تجهیزات و لباس ها و ابزاری که داخل بازی می خرید، منتشر می شود سرسام آور است. از طرفی انتخاب فورتنایت از طرف مردم، به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۸، در حضور شاهکارهای بزرگی مانند رد دد ریدمپشن ۲، گاد آو وار جدید و اساسینز کرید ادیسه، چیزهای زیادی دارد که به ما بگوید.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

فورتنایت و هواپیما و نقشه ی برفی که از نکات جدید فصل هفتم هستند

از طرفی همراه با روند رو به رشد و همه گیر شدن بتل رویال، پدیده ی دیگری نیز به نام شبکه ی استریم توویچ (Twitch) نیز متولد شد. افراد بسیاری در سرتاسر دنیا هستند که فقط با یک سیستم و اینترنت قوی، یک دوربین معمولی و کمی مهارت در انجام بازی، از بازی کردن پول در می آورند. این موضوع رویای خیلی از گیمرها را به واقعیت تبدیل کرده است؛ چون به احتمال زیاد شما هم در نقطه ای از زندگی گیمری تان آرزو کرده اید تا از راه بازی کردن پول در بیاورید. (آن طور نگاه نکنید! پولی که منتقدین از نقد بازی ها عایدشان می شود در مقابل پولی که استریمرها در می آورند مثال قطره به دریاست! ).

جدای از اینکه از این روند رو به رشد فروش و محبوبیت بتل رویال راضی هستید یا آن را عامل قتل بازی های داستانی و ماجرایی می دانید، با ما همراه باشید تا یک سری واقعیت ها و آمار را با هم بررسی کنیم و درباره ی این پدیده و دو بازی بزرگ این سبک، یعنی فورتنایت و پابجی کمی با هم گپ بزنیم.

اگر نمی دانید بتل رویال چیست، بگذارید اول توضیح مختصری درباره ی آن بدهم. حالت Free for all را در بازی های آنلاین در نظر بگیرید. حالا قابلیت ریسپاون (دوباره زنده شدن) را از آن حذف کنید. به علاوه، مانند مُدهای آنلاینی که تا به حال در بازی ها وجود داشته، لازم نیست که قبل از ورود به بازی کلاس و اسلحه های خود را انتخاب کنید و درجه یا سطحی هم نیست که باعث شود در تجربه های اول خود دائماً به خاطر نابرابری در قدرت ببازید. همه با هم در یک جزیره فرود می آیید و شروع به جمع آوری اسلحه و مهمات می کنید. سپس شروع می کنید به کشتن حریف هایتان، تا آنجا که فقط خودتان در جزیره باقی بمانید و بازی را ببرید. بگذارید در چند قسمت، چیزهایی را که بتل رویال به دنیای آنلاین اضافه کرد یا آن را تغییر داد ذکر کنم:

مرگ = مرگ

دنیای آنلاین قبل از بتل رویال، بیشتر بر پایه ی این بود که یک محدوده ی زمانی انتخاب می کردید و وارد بازی می شدید. در این محدوده ی زمانی هر کس می توانست تعداد دفعات بیشتری حریف های خود را بکشد و تعداد دفعات کمتری بمیرد، پیروز مسابقه بود. حالا این حالت یا در قالب Death Match بود یا فتح پرچم یا غیره. ریسپاون باعث می شد شما پس از هر بار مرگ، همچنان شانسی برای پیروزی داشته باشید. در بتل رویال چنین نیست. بتل رویال مد بی رحمی است که وقتی در آن می میرید، واقعاً مرده اید. حال اینکه ۲۰ دقیقه در بازی وقت صرف کرده اید و تا بن دندان مسلح شده اید و یک نفر از پنجره ی یک ساختمان با اسنایپر رایفل می زند و محتویات مغز شما را کف زمین می ریزد به خودتان مربوط است. وقتی نقشه پر از آدم است، باید حواس تان خیلی جمع تر باشد! البته در بازی های دو نفره (Duo) و تیمی (Squad)، قابلیت درمان فرد زخمی وجود دارد، اما اگر در حالت زخمی به او شلیک کنند و بمیرد، کاری از دست تان بر نمی آید.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

نمای اول شخص بازی پابجی و لذت کشتن نفر آخر !

نقشه ی بسیار بزرگ

بزرگ ترین نقشه های دنیای آنلاین بازی های مثل کال آو دیوتی و بتلفیلد را در نظر بگیرید و آن را چند برابر کنید. نقشه های بازی های بتل رویال اکثراً همینقدر بزرگ و وسیع هستند. چون اولاً باید گنجایش صد نفر (البته در بازی های مختلف ممکن است این تعداد متفاوت باشد، اما در این مقاله بازی های فورتنایت و پابجی معیار قرار داده شده اند) را داشته باشند، دوماً اینکه جوری نباشد که بازی در عرض چند دقیقه تمام شود. یک دور کامل بازی بتل رویال حدود ۲۵ تا ۳۵ دقیقه می تواند طول بکشد. در این میان، این موضوع پیش می آید که وقتی ۲ نفر در نقشه به این بزرگی باقی مانده اند، چطور می خواهند یکدیگر را پیدا کنند؟ که در اینجا نوآوری دیگری به نام طوفان یا Storm صورت گرفته است. هر چند دقیقه یک بار، بازی یک دایره را به عنوان منطقه ی امن به شما نشان می دهد که خودتان را به آنجا برسانید. اگر توانستید به آنجا بروید، از شر طوفان در امان هستید، اگر نتوانستید، طوفان ذره ذره از نوار سلامت شما می کاهد و اگر به منطقه ی امن نرسید، شما را خواهد کشت. این دایره با کم شدن تعداد بازیکن ها کوچک تر می شود. البته بازی پابجی به جز طوفان، هواپیماهایی نیز در بازی قرار داده که مناطق کوچک تر را به شکل تصادفی بمباران می کنند و می روند و باید حواس تان باشد در آن جا هم قرار نگیرید.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

اتوبوس بر فراز جزیره. نقشه ی فورتنایت تا به حال بارها تغییر کرده است.

کوله پشتی

بر خلاف سایر مدها که شما معمولاً مجاز به برداشتن دو اسلحه و تعدادی نارنجک هستید، در بتل رویال کمی بیشتر جا دارید. اما این جا برای این نیست که همه شان را پر از اسلحه کنید. در بازی های بتل رویال، و بخصوص فورتنایت، تعداد اسلحه ها و نوع شان آنقدر متفاوت است که باید آن ها را طی زمان بشناسید و با آن هایی که راحت تر هستید کار کنید. اسلحه ها معمولاً یا نزدیک بُرد هستند، یا میان برد و یا دوربرد و تعدادی نارنجک و جعبه ی کمک های اولیه و شیلد وجود دارد که نباید از آن ها هم غافل شوید. پس چیدن وسایل این کوله پشتی استراتژی بیشتری می خواهد که فقط با بازی کردن دست تان می آید.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

در گوشه ی سمت راست پایین وسایلی را که حمل می کنید مشخص است. رنگ اسلحه ها هم همانطور که می بینید فرق می کند. طلایی قوی ترین و کمیاب ترین نوع اسلحه و خاکستری رایج ترین و ضعیف ترین نوع آن است.

… و عدالت برای همه

در بتل رویال سطح و Level وجود ندارد. البته نه اینکه کلاً وجود نداشته باشد، اما کسی که ۱ سال است بازی می کند و شمایی که دیروز بازی را نصب کرده اید، با شرایط یکسان وارد بازی می شود و فقط مهارت اوست که باعث چیره شدنش می شود. البته ممکن است در اوایل ببینید که رقبای شما لباس های پر زرق و برق پوشیده اند و شما با زیرپیراهن و شلوارک وارد بازی می شوید! اما نگران نباشید، همه اش فقط لباس است، نه بیشتر. برای خرید لباس یا باید پول واقعی (!) خرج کنید و پول رایج بازی را دریافت کنید، یا با بازی کردن پول بدست بیاورید و آن را خرج خرید لباس و گلایدر و – اگر بازی فورتنایت باشد، رقص – کنید.

خشت اول را گر نهد معمار کج …

در مورد بازی فورتنایت، انحصاراً یک مورد دیگر هم وجود دارد و آن ساخت و ساز است. چون قابلیت سنگرگیری در بازی وجود ندارد، فورتنایت قابلیت جدیدی را به بتل رویال اضافه کرد که به جز بقا و شلیک، ساخت و سازی هم در کار باشد. فرق نمی کند که می خواهید به بالای کوه یا سقف ساختمان ها بروید یا جلوی رگبار دشمن مقاومت کنید، برای این کار می توانید پله و دیوار بسازید. این موضوع در بازی فورتنایت تغییرات بالقوه ای در روند بازی ایجاد کرد. اولاً اینکه سرعت رفلکس بازیکنان باید خیلی بیشتر می بود تا هم بسازند و هم شلیک کنند، دوماً اینکه بازی را طولانی تر و جذاب تر می کرد.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

ساخت و ساز شما باید سریع و دقیق باشد.

در بخش دوم مقاله می خواهم کمی از تاریخچه ی سبک برایتان بگویم. اینکه چه چیز واقعاً روی سازندگان اثر گذاشت تا این سبک ساخته شود؟ جواب، خیلی مشخص نیست. ایده ی Last Man Standing (آخرین فرد باقیمانده) از ابتدا در سینما و صنعت بازی سازی وجود داشته است. فیلم ها و کتاب هایی مانند هانگر گیمز (Hunger Games) و فیلم دیگری به نام Battle Royale (که نام سبک از آن گرفته شده است) روی این موضوع مانور داده اند و سپس این ایده به بازی هایی مثل کانتر استرایک، در ابعادی کوچک تر و با شکلی متفاوت قدم نهاده است. برای مثال ۱۰ الی ۱۴ نفر در نقشه ای کوچک مشغول به کشتن یکدیگر می شدند تا این که یک نفر باقی بماند. بازی حالت جمع آوری مهمات و اسلخه ها را نداشت؛ آماده وارد بازی می شدید. کمی بعدتر، بازی ماینکرفت (Minecraft) در سرورهای خود مُدی را شبیه به فیلم هانگر گیمز راه اندازی کرد که با بازخورد خوبی روبرو شد و سرورهای بیشتر و بیشتری به آن اختصاص داده شد تا بتواند پاسخگوی حجم زیاد بازیکنان باشد. اما اگر نقطه ی شروع مشخص تری بخواهیم برای سبک بتل رویال در نظر بگیریم، حوالی آوریل ۲۰۱۲ است که بازی DayZ مُدی را منتشر کرد که در آن بازیبازها در محیطی زامبی زده فرود می آمدند و به جز جنگیدن با زامبی ها، باید برای خود اسلحه و مهمات جمع و جور می کردند و با یکدیگر می جنگیدند تا فقط یک نفر زنده بماند. بعدها بازی H1Z1 که هنوز هم سرورهایش سرپاست و با قدرت به کار خود ادامه می دهد، مُدی مانند آنچه که در DayZ وجود داشت را کمی سر و سامان داد و به اولین بازی نسبتاً رسمی بتل رویال تبدیل شد.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

بازی H1Z1

در اوایل سال ۲۰۱۷، بازی  Player Unknown’s Battle Grounds (اختصاراً PUBG)، پا به عرصه ی وجود نهاد. معمولاً مردم PUBG را اولین بازی بتل رویال می دانند که اشتباه است. PUBG شاید معروف ترین آن ها باشد ولی اولین آن ها نیست. با آمدن PUBG همه چیز عوض شد. این بازی فقط برای همین مُد بتل رویال ساخته شده بود و داستان نداشت. ضمناً ماجرا را جدی گرفته بود و کلی بتل پس (Battle pass) و مانند آن را در بازی قرار داده بود که تجربه ی بتل رویال رو کامل تر به مخاطب ارائه دهد. پابجی از ابتدا پولی بود و همچنان هم باید برای خرید بازی پول پرداخت کنید.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

پابجی کنونی

فورتنایت در سپتامبر همان سال ۲۰۱۷ آمد و از حالت بتل رویال کاملاً رایگان برای بازی خود پرده برداری کرد. مطمئناً این کار، ترافیک زیادی از جمعیت بتل رویال باز را به سمت این بازی روانه می کرد. اما چیزی که فورتنایت نداشت، خون و خشونت بود. بازی با گرافیک کارتونی ساخته شده بود و پدیده ی emote ها را هم به سبک آورد. ابتدا ایموت ها یا همان رقص ها را کسی جدی نمی گرفت و همه فکر می کردند که خب، این کار برای خالی نبودن عریضه و جالب تر کردن بازی است، تا اینکه Epic Games، شرکت سازنده ی بازی قضیه را جدی گرفت و ایموت هایی را برای فروش گذاشت و ایموت هایی را هم رایگان در جریان بازی دریافت می کردید. رقص در فورتنایت، بخشی از ماجرا است. حتی در بازی بمبی به نام Boogie Bomb وجود دارد که با پرتابش، حریفتان چند ثانیه اجباراً می رفصد و نمی تواند از تفنگ استفاده کرده و یا ساخت و ساز کند. مُدهایی هم که به این بازی اضافه می شوند، مانند Disco Domination، اکثراً تم رقص و آواز دارند.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

از معروف ترین ایموت های بازی.

فورتنایت بسیار رنگی تر است و درجه ی سنی آن خیلی پایین تر از پابجی است. برای همین، خیلی ها در مقابل فورتنایت ایستادند و همچنان می ایستند و آن را بازی بچگانه ای می بینند. بدین ترتیب فورتنایت از حیث سود خالص و تعداد بازیباز، پابجی را پشت سر گذاشت تا اینکه PUBG Mobile منتشر شد و چندی بعد خبری با عنوان “تعداد بازیبازان نسخه ی گوشی پابجی از کل بازیبازان فورتنایت در همه پلتفرم ها بیشتر است”. منتشر شد. فورتنایت هم تلاش کرد که میدان جنگ را به iOS و اندروید بیاورد، اما به خوبی پابجی عمل نکرد. نه کنترل بازی به اندازه ی کنترل PUBG Mobile روان بود، نه اینکه همه ی گوشی ها را ساپورت می کرد. اپیک گیمز لیست بسیار محدودی از گوشی های روز را منتشر کرد و گفت که فورتنایت فقط بر روی این ها اجرا خواهد شد و بدین ترتیب، بازی را تا حدی با پابجی در دستگاه های قابل حمل مثل تبلت و گوشی، باخت. اما این رقابت همچنان ادامه دارد.

همانطور که گفتم، با همه گیر شدن بتل رویال، پدیده ای به نام استریمینگ (Streaming) هم به موضوع داغی تبدیل شد. البته نه اینکه استریمینگ وجود نداشته باشد، اما پس از اینکه بازی های بزرگ این سبک پا به عرصه ی وجود گذاشتند، استریمینگ هم همزمان به اوج خود رسید. استریمرها (Streamer) کسانی هستند که بازی ها را به شکل زنده بازی می کنند و می گذارند بقیه هم بازی آن ها را تماشا کنند. ممکن است شما هم مانند خیلی های دیگر همان اول فکر کنید خب، که چه بشود؟! و اگر هم ریشه ای به این قضیه نگاه کنیم، کاملاً حق با شماست. لذت یک بازی به بازی کردن آن است و فیلم سینمایی نیست که آن را تماشا کنیم، اما این پدیده امروزه آنقدری رشد کرده که شبکه ی مخصوص خود را به نام Twitch تاسیس کرده است. البته توویچ هم بیش از ۲ سال قدمت دارد، فقط قبل این مدت استفاده ی خاصی از آن نمی شد.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

توویچ، شبکه ی رسمی استریمرها.

جالب است بدانید چیزی حدود ۸۳ درصد استریمرهای جهان، استریمرهای بازی فورتنایت هستند! لذتی که افراد از دیدن بازی کردن دیگران می برند را می توان به لذتی که از یک مسابقه ی ورزشی می بریم تشبیه کرد. تورنومنتی جهانی مانند جام جهانی فوتبال را در نظر بگیرید. این همه آدم هر ۴ سال یکبار، کار و زندگی شان را فراموش می کنند و به دیدن این تورنومنت می نشینند. دیدن تورنومنت های فورتنایت هم امروزه به چنین چیزی تبدیل شده است. در این میان، بسیاری از این استریمرها به شهرت و پول بسیار خوبی دست پیدا کرده اند. یکی از اولین افرادی که شروع به استریم کرد، پیودیپای معروف بود. پیودیپای معروف ترین فرد یوتیوب با بیشترین دنبال کننده است که همان اوایل عرضه ی پابجی، چندین بار ویدیوهایی از بازی خود را منتشر کرد. او به دلایلی با فورتنایت حال نمی کند و تا به حال به سمت آن نرفته است. اما در این قسمت می خواهم سه نفر از افرادی که از قِبَل فورتنایت به نان و نوایی رسیدند را معرفی کنم.

نینجا (Ninja)

شاید بتوانیم بگوییم نینجا معروف ترین استریمر جهان است. ویدیوهای او به قدری بازدید دارند که اگر هنگامی که او به شکل زنده بازی می کند قسمت چت را باز کنید، هیچ نوشته ای را نمی توانید بخوانید، چون تعداد آن ها بسیار زیاد است. مشخصه ی نینجا موهای آبی رنگ (که البته مانند نوار RGB موس ها زود زود رنگ عوض می کند!) و صدای اوست. رکورد بیشترین تعداد Kill در کل جهان مخصوص به اوست و حتی در یکی بازی هایش ۳۲ نفر از ۹۹ نفر حریف موجود در بازی را او از پیش رو بر می دارد! البته رکورد تعداد دفعات بُرد دست فرد دیگری به نام zRotation است که ظاهراً در کل استریم نمی کند.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

نینجای معروف.

TSM_Daequan

یکی دیگر از استریمرهای بازی فورتنایت که استریم های او واقعاً خنده دار است. Daequan بسیار ریلکس تر از نینجا عمل می کند و هنگام کشته شدن مانند او از کوره در نمی رود. تخصص او استفاده از ۲ شاتگان به شکل همزمان بود. آنهایی که فورتنایت بازی کرده اند می دانند که پامپ شاتگان در هر بار شلیک مکث کوتاهی دارد و بازیبازان برای از پیش رو برداشتن این مورد دو شاتگان را در دو جایگاه مختلف کوله پشتی شان قرار می دادند و آن ها را دائماً عوض می کردند تا اینکه اپیک جلوی این کار را هم گرفت. بسیاری می گویند که آن کار ابداع همین Daequan بوده است.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

TSM_Daequan

Tfue

پس از نینجا، بیشترین تعداد بازدید مربوط به صفحه ی این استریمر است و حدود ۷٫۵ میلیون ساعت ویدیوهای او بازدید شده است. یکی از شخصیت های دیفالت فورتنایت که پسری بلوند است و به نماد نوب بودن در بازی معروف است، به Tfue شباهت خاصی دارد و این موضوع از موضوعاتی است که جوک های زیادی درباره ی آن ساخته می شود! گویا رکورد بیشترین تعداد Kill در یک بازی مربوط به او و هم تیمی هایش است و در یک بازی آن ها موفق شده اند ۵۴ نفر را بکشند که عددی تعجب آور و بسیار بزرگ است!

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

Tfue، به اعتقاد برخی بهترین فورتنایت باز جهان است.

در بخش آخر مقاله می خواهیم نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم. همانطور که می دانید، الآن نان در بتل رویال است! جالب است بدانید در آخرهای سال ۲۰۱۸، تعداد بازیکنان فورتنایت به ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا رسید. کره ی زمین حدود ۷ میلیارد جمعیت دارد که تعداد بسیاری از مردم آن یا بسیار کوچک هستند یا بسیار پیر. به علاوه اینکه تعداد بسیاری نیز در مناطق جنگی یا قحطی به سر می برند و تعدادی دیگر اصلاً با دنیای بازی ها آشنایی چندانی ندارند. حالا بار دیگر سعی کنید عدد ۲۰۰ میلیون را هضم کنید! افراد بسیار معروفی تا به حال وارد این بازی شده اند تا آن را امتحان کنند و بسیاری از آن ها هنوز هم بازی می کنند. دانشمند و نابغه ی معروف قرن ایلان ماسک، فوتبالیست مشهور سوئدی زلاتان ابراهیموویچ و خواننده هایی مثل مت هیفی از گروه Trivium تنها نمونه هایی از این جمعیت وسیع هستند. در یک آمار جالب آمده که حدود ۲۱ درصد از افراد کارمند و ۳۵ درصد از دانش آموزان، سابقه ی تعطیل کردن کار یا مدرسه را بخاطر بازی کردن فورتنایت داشته اند. بسیاری معتقدند که فورتنایت در گوشی، آن طور که در کنسول ها و PC ظاهر شده بود ظاهر نشد و حتی نامش در میان کاندیداهای بهترین بازی گوشی سال در کنار PUBG Mobile به چشم نمی خورد. با این اوصاف جالب است بدانید علیرغم محدودیت های بازی در گوشی های اندروید، ۱۵ میلیون نفر بازیباز اندروید فورتنایت بازی می کنند و در عرض سه ماه، فورتنایت توانست ۱۰۰ میلیون دلار از عرضه ی این بازی بر روی گوشی های اندروید سود کند. حدود ۳۷% کسانی که از فروشگاه فورتنایت خرید کرده اند، اذعان داشته اند در زندگی گیمری شان، این اولین باری است که برای خرید لباس و وسایل در یک بازی حاضر می شوند پول خرج کنند. البته این به دور از انتظار هم نیست، چرا که طراحان اپیک گیمز بی وقفه مشغول طراحی لباس ها، کاراکترها، گلایدرها، تفنگ ها، کوله پشتی و ایموت های جدید برای بازی شان هستند که انصافاً و به دور از جانبداری باید گفت که در این زمینه بی نقص عمل کرده اند. به طور متوسط، در میان کل بازیبازان فورتنایت، هر نفر حدود ۵۸ دلار خرج می کند. با در نظر گرفتن حدود ۳۵ درصد از بازیبازانی که تا حالا هیچ چیز از بازی نخریده اند و افرادی که زیر ۵۸ دلار خرید کرده اند (که تعدادشان کم هم نیست)، می توان دریافت که چه تعدادی از بازیبازان پول های کلان بابت این بازی پرداخت می کنند.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

ایموت شاباش! سازندگان بازی در چنین وضعیتی هستند!

اما این آمار برای بازی رقیب، یعنی پابجی چگونه است؟ پابجی ۲۲۷ میلیون نفر بازیباز دارد که ۲۷ میلیون نفر از فورتنایت بیشتر است. همچنین بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در پابجی موبایل اکانت دارند که ۳۰ میلیون نفر از آنها به شکل روزانه آنلاین هستند. یعنی به عبارت دیگر، تعداد بازیبازان پابجی بر روی گوشی های موبایل، از مجموع بازیبازان پلتفرم های PC، Xbox One و PS4 بازی فورتنایت بیشتر است. این آمار وقتی سرسام آورتر می شود که بدانید کل افرادی که تا به حال پابجی بازی کرده اند، ۴۰۰ میلیون نفر هستند. همه ی چیزهایی که بالاتر درباره ی کره ی زمین و جمعیتش گفتم را بار دیگر برای این تعداد بازیباز در نظر بگیرید. مقدار پولی که بازیبازان برای نسخه ی گوشی بازی تا به حال خرج کرده اند، ۱۵۸ میلیون دلار است و نهایتاً جالب است بدانید بیش از ۱ میلیون نفر تا به حال به دلیل تقلب شناسایی و از پابجی بن شده اند!

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

اگر بیشتر از این تنوع می خواهید، باید پول بپردازید !

اینگونه بگوییم که بتل رویال، شاخصه ی سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بوده است. بخصوص در سال ۲۰۱۸ همه چیز حول محور بتل رویال چرخیده است. باید دید آیا در سال های آتی، موفقیت بتل رویال همینقدر سیر صعودی خواهد داشت یا نه، مانند بسیاری از پدیده های دیگر که آمدند و رفتند، روزهای خوش بتل رویال و بازی هایی مثل پابجی و فورتنایت هم به پایان خواهد رسید؟ شما درباره ی بتل رویال چه فکر می کنید؟ با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا
به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • واقعاً جذابیت بالایی داره این سبک
    شروع این سبک با بازی H1Z1 بود بعدش پابجی توسعه اش داد، البته خیلی از این شرکتها در ظاهر رقیب محسوب میشن اما در واقع سهام دار همدیگه هستن، پشت پرده که کار از سهام داری گذشته و تمام ایده ها رو تقسیم میکنن تا شرکتی از شرکت دیگه خیلی پیشی نگیره، چیزی توی صنعت موبایل اتفاق افتاد و هواوی عرض چندسال به غول آیفون رسید، و این چرخه ادامه داره
    اما این سبک بتل رویال روی پلتفرم گوشی که خیلی آسونه، دلیلشم باگ بیشتر و آندروید پایین خیلی از کاربراس که باعث میشه نتونن خوب کنترل بازی رو دست بگیرن بخاطر هنگ گوشی

    در کل نباید انتظار داشته باشیم مثل سبکی که وارکرَفت آورد و بالای ده ساله خیلیا هنوز بازی میکنن این سبک هم تا ده سال دیگه موفق باشه، افول میکنه مطمئناً

  • MasterDriver گفت:

    سرطان صنعت گیم بازی بزرگی مثل کالافو به ناکجا برد

  • call گفت:

    دهه شصتی: فورتنایت مزخرفه.
    دهه هفتادی: بد نیس.
    دهه هشتادی: ژووون فورتنایت.

    • XBOX FAN MAN گفت:

      تو ایران شاید اینجورى باشه :cute: الان افرادى مثل نینجا و غیره دهه هشتادى هستن ?:-)
      بتل رویال جان تازه اى به صنعت گیم داد :inlove: درود خداوند بر تمام کسانى که باعث شدن این سبک همه گیر بشه :shy: :yes:بازیاى داستانى به جاى خود آنلاین هم به جاى خود :cool:هم از داستان بازیاى شاهکارى مثل HALO لذت میبریم هم از دنیاى انلاین که ما رو دور هم جمع میکنه :cute: هرکى که نتونه از دنیاى انلاین یا بازیاى داستانى لذت ببره مشکل از خودشه :dance:

      • PERSIAN NAZI گفت:

        عزیز من اون وقتی که ما تو استالکر بتل رویال بازی میرکردیم دنیا ما رو مسخره میکرد
        اما از وقتی که بتل رویالهای راحت و بی کیفیت اومده همه دارن حال میکنن
        یادش بخیر که ۳۲ نفر میشدیم و در غالب ۳۲ گرگ تنها یا ۸ گله گرگ ۴ تایی بازی میکردیم و حسابی حال میکردیم و از این چرندیات هم خبری نبود چون خود محیط بازی هم یجورای دشمن بحساب میومد و جکوجونورای بودن که میکشتنت

      • JUST me گفت:

        جان تازه ای به گیم داد؟؟
        این سبک میتونه کریتوسی خلق کنه؟؟میتونه داستانی مثل بایوشاک بسازه؟؟میتونه دنیای وصف شدنی رد دد رو داشته باشه؟؟ به کمپانی جون که میده! برای خرید شورت هم باید پول بدی صنعت گیم انقد کوچیکه ک مدیون اینه و این داره بهش جون میده؟؟ واسه اینه بخش کمپین انقد حقیر میشه که بازی بزرگی مثل کاد اون بخش رو نداره !!!صنعت گیم به ویچر مافیا جی تی ای بتل و خیلیای دیگه باید افتخار کنه یا اویل یا متل گیر و خیلیای دیگه …پس باید به گفته بعضیا بگیم :خدایا شکر این صنعت چقد حقیر بود که فرشته نجاتی مثل رویال اومد اون رو مثل یه هیلر نجات داد خدایا شکر چون دارک سولز با اون محیط مزخرفش یا بلادبورن با اون فضای بچه گانش داشت گیم به ….میداد خدایا شکر که پابجی فورتنایت اومد چون گیم بدون اینا ارزشی نداشت…خدایا شکرت :inlove: :inlove: :inlove:

      • Roohi.PS گفت:

        با نظرت موافقم که بازیهای داستانی جای خود آنلاینم جای خود…
        ولی مشکل اینجاس بازیهای آنلاین دارن پاشونو از حدشون فراتر میزارن و روز به روز شاهد کمتر شدن بازیهای داستان محور و افزایش بازیهای آنلاین هستیم!!!
        (حتی دیدیم بازیهایی که داستان محور بودنو هم داستانشو حذف کردن کلا کردنش آنلاین..
        نمونش کالاف)
        نگاه کن سبک بتل رویال باعث شد که بازیهای داستان محور بیشتر از قبل کمرنگ بشن پس حق بده بهمون که به بازیهای با این سبک حساسیت نشون بدیم 😀 البته اینم بگم که تو دلمون هیچی نیست فقط یکم نگران شدیم..نگران آینده ی صنعت گیم شدیم که قراره گمیرای آینده کسایی باشن که تو همین سالی که گذشت یعنی۲۰۱۸٫٫بااینکه بازیهای بزرگی همچون گاد و رد دد ریدمپشن عرضه شدن اما به فورتنایت لقب بهترین بازی سال رو دادند!!!
        امیدوارم با اوج گرفتن کپکام و وجود شرکتهایی نظیر ناتی داگ..راکستار..سانتامونیکا..فرام سافتور و چنتای دیگه شاهد عرضه ی بیشتر و بیشتر شاهکارای داستان محور باشیم :inlove: تا باقی شرکتا به خودشون بیانو از بتل رویال و آنلاین بکشن بیرون :laugh:

  • سبک بتل رویال از نظر من حداقل خوبه و منم فورتنایت بازی میکنم ولی خب آخرین کاری که تو زندگیم انجام میدم خرج کردن پول واسه فورتنایت و آیتم های تزئینیشه :/ همینطوری واسه فان فقط بازی میکنم و حالشو میبرم :/ ولی همه ی اینا واسه من در درجه دومن و بازی های داستانی (به خصوص ترسناک 🙂 ) برای من همیشه مهم ترن.
    ولی خب بعضیا هم هستن که همیشه هیتر کسایین که از بتل رویال خوششون میاد..با اینا دیگه نمیشه کاری کرد…
    خیلی ممنون بابت مقاله!

    • Greatness awaits2 گفت:

      دوست عزیز حرف شما درسته من خودم هم اصلا از بازی های
      بتل رویال خوشم نمیاد ولی خب دلیل اینهمه نارضایتی از این بازی هم
      کاملا مشخصه شما خودت ببین وقتی یه بازی مثل فورتنایت که بخش بتل رویال رو
      در عرض ۶ ماه درست کردن بالای ۱۰۰ میلیون نفر تا حالا تجربش کردن
      اون وقت یه بازی داستانی مثل گاد ۵ سال برای ساختنش وقت صرف کردن
      ولی بعد از اینهمه مدت تا حالا ۱۰ میلیون نسخه هم نفروخته و درآمدش ۱ دهم
      فورتنایت نیست خب این به نظر شما انصافه
      عملا یه عده قشر کم سن و سال دارن صنعت گیم رو به سمت نابودی میبره
      چرا چون حوصله هیچی رو ندارن نه داستان نه اکتشاف توی بازی نه
      حوصله ی چالش و درجه سختی بازی رو دارن فقط میخوان یه اسلحه بگیرن دستشون
      تا میتونن بقیه رو بکشن همین
      شما خودت نگاه کن از وقتی pubg و فورتنایت موفق شدن چندتا سازنده
      و ناشر رفته سراغ بتل رویال و بی خیال بخش داستانی شد
      متاسفانه اگه همین روند ادامه پیدا کنه سرنوشت خوبی در انتظار بازی های
      داستانی نخواهد بود

      • farhad357 گفت:

        دقیقا این وضعیت مثل وضعیت سینمای ماست . چون بیشتر مردم سینمارو فیلمهای شونه تخم مرغی رو میپسندن و کافیه یه بازیگر محبوب موهاشو زرد بکنه و بیاد تو پوستر فیلم تا اون فیلم میلیاردی بفروشه . ولی این به معنای این نیست که فیلم خوبی که تماشاچی نداره داره نابود میشه . اون فیلم هم مخاطب فهیم خودشو داره اما اون مخاطب اینجا نیست و جای دیگه هست . قشر کم سن و سال هم پول میریزن پای فورتنایت مثل پولی هست که بابت خوردنی بچه ها خرج میشه و خیلی زیاد هست . اما بازی داستانی و عمیق و فکورانه هم همیشه مخاطب خودش رو داره .

        • Greatness awaits2 گفت:

          خب آخه مشکل ایجاست خیلی تفاوت زیاده
          شما نگاه کن فیلم های که کم فروش میکنن چه بلایی سر کارگردانش میاد
          دیگه هیچکس تحویلش نمیگره مثالش هالیوود کافیه یه بار شکست تجاری بخوره
          تا دیگه هیچ ناشری بهت اعتماد نکنه
          متاسفانه چه بخوای چه نخوای فروش مهمه وقتی برای یه بازی بالای ۱۰۰ میلیون دلار خرج شده
          و بالای ۴ ۵ سال ساختش طول کشیده ناشر انتظار داره که سود خوبی نصیبش بشه
          به خاطر همین وقتی شرایط حال حاضر و علایق اکثر مخاطبین رو میبینه دیگه این ریسک
          رو قبول نمیکنه و با حداقل هزینه میره سراغ بازی های آنلاین محور و بتل رویال

          • farhad357 گفت:

            حرف شما رو قبول دارم . ببینید اینکه بازی ارزشمند و داستانی و عمیق کمتر از مثلا پاپجی میفروشه و تعداد مخاطبش کمتر هست خیلی چیز بد و نگران کننده ایی نیست ولی اگه همون سازنده بازی ارزشمند بخواد به خاطر سود بیشتر و اینکه الان دور دور بتل رویال و این چیزا هست از ساخت بازی خودش دور بشه و بخواد سمت ساخت اینجور بازیها بره اون خیلی وحشتناک هست .

      • با احترام به نظر شما :yes: درست میگید واقعا ناشرها و سازنده ها هم شورشو دراوردن و رفتن سراغ بتل رویال و … که اصلا خوب نیست! ولی اینجا کسی که شما باید aim بگیری روش و بکوبیشون ، کسایی هستن که کم سن و سال هستن (احتمالا) و واسه این بازی ها پول پرداخت میکنن! همون طور که تو خود مقاله خوندین ، دیدین که این اپیک گیمز و پابجی کورپ چقدر جیب مردمو واسه آیتم های الکی دارن خالی میکنن و مردم هم یکی از یکی خنگ تر میان و واسه لباس و به قول دوستمون شورت هزینه میکنن! وگرنه فکر نکنم یه نفر مثل من که روزی یک یا نیم ساعت بشینه و بازی کنه و پولی هم نده و … اشکالی داشته باشه! راستش اینجا باید گفت از طرفی تقصیر خود همین ناشر ها و سازنده هست (منظورم عمدتا ناشر و سازنده کال آفه ) که جوگیر شدن و اومدن مد های دیگه رو حذف کردن و اومدن بتل رویال اضافه کردن….این خود ناشر ها هستن که با دیدن سودآوری اپیک گیمز به جای این که بیان با یه بازی دیگه به رقابت با اپیک گیمز بپردازن اومدن و یه قشر بزرگی از آدما رو پشمک گرفتن و به سری بازی چندین و چند ساله شون گند زدن و اعتبار خودشونو پایین آوردن!(واسه من که همون حسودی رو تداعی میکنه متاسفانه! )
        قبول دارم که بتل رویال یه تب هستش نه یه سبک! و دلیلش هم برمیگرده به مقایسه درامد گاد و فورتنایت که خودش به خوبی موضوعو نشون میده :/
        میدونم قبول این حقیقت سخته! ولی از حرفای شما باید اینو استنباط کرد که ناشرا و … دارن سلیقه قشر کم سن و سال رو مبنا قرار میدن و به قول خودتون نابودش میکنن!!!
        در آخر هم فقط میخوام یه حرف حساب بگم! از عکس پروفایل شما معلومه که سونی رو خیلی دوست داری (مثل خودم 🙂 ولی خب ps4 ندارم :/ ) شما چه غصه ای داری وقتی سونی قشنگ به این بتل رویالا اندازه ی پشمک هم اهمیت نمیده و داره با قدرت به راهی که درپیش گرفته ادامه میده و بازی هاش هم هر سال دارن جایزه هارو درو میکنن؟؟؟!
        مایکرو درگیر این موج بتل رویال شده ! ولی به قول یه سونی فن : این سونی است که در پایان می ماند…سونی فن ها هیچ وقت نباید نگران این تب بتل رویال باشن….
        بازم میگم : نظر شما کاملا محترمه و هر وقت نظر افرادی مثل شما رو میخونم واقعا به یه وجهه دیگه از قضیه رو در می یابم 🙂

      • KIARASHHERO گفت:

        خب خواهان بازی تا همون حده وقتی بازی استوری میسازی سبکش و هواداران اون سبک فروشش رو تعیین میکنن اما بازی انلاین هر چرت و پرتی که باشه بازی میکنن چون با دوستاشون حال میده و بعد وارد طیف رقابت تو مولتی پلیر میشن داستان اینه.به دوستان پیشنهاد میدم اگه میخواید از داستان کنار دوستاتون لذت ببرید بازی های کو آپ رو بازی کنید.

      • arzangr گفت:

        من خودم بتل رویال بازی نمیکنم ولی با نظر شما که میگید فقط میخوان یه تنفنگ بگیرن دستشون و بکشن هم مخالفم چیزی که باعث شده این بازی این همه طرفدار داشته باشه یکی رقابته یکی هم استراتژی و تاکتیک تو بازیه.
        یه بازی آفلاین هرچقدر هم که قوی باشه باز میدونی که حریفت هوش مصنوعیه ولی تموم لذت گیم اینه که بدونی حریفت یه انسانه و فکر داره و سرعت عمل و استراتژی جلوش میتونه تاثیر داشته باشه

  • Mahyar Rys گفت:

    زبونم قاصره از این مرضی که افتاده تو دامن گیمرا
    سگ سی اس گو و دوتا و جی تی ای انلاین میارزه این بتل رویالارو :/

    • چرا مرض باشه؟؟؟ یه ذره مثبت فکر کن ! هیچ بازی ای تا الان اومده که بتونه ۲۰۰ میلیون نفر گیمرو با هم دیگه بنشونه سر یه بازی؟؟؟ (از کجا میدونی شاید ۱۰-۲۰ میلیون نفر آدم هم به واسطه همین بازی ها گیمر شدن :/ )
      در کل خوشم نمیاد کسی بیاد از بازی ای که ۲۰۰ میلیون نفر بازیش میکنن بد بگه و مثلا بگه سگ بازی های دیگه می ارزه به این بازی و …
      الان یه نفر که فورتنایتو دوست داره بیاد نظر شمارو ببینه چی فکر میکنه به نظرتون :/

      • Mahyar Rys گفت:

        Always be positive@
        بازی های داستانی نا دیده گرفته بشن چون قراره یه عده گیمر دور هم جمع بشن بپر بپر کنن
        اینجوری که پیش میره الدر ۶ بتل رویال داره سایبرپانک داره و……Dmc زبونم لال 😐
        در کل سلیقه گیمرا رفته سمت انلاین ما بااید همون بازی قدیمارو بازی کنیم (گند زدن تو فال اوت ۷۶ هر چی خاطره از نیو وگاس و ۳ بود به فنا رفت}
        خودمم بازی انلاین پلی میدم ولی هیچوقت ترجیح نمیدمش به یه بازی داستانی

        • خب هرکس از یه زاویه به قضیه نگاه میکنه و خب گیمرای قدیمی ظاهرا کلا ناراضی ان از فورتنایت که خب منی که هیچ وقت خودمو تا سال ۱۴۰۰ نمیتونم گیمر قدیمی خطاب کنم (اون موقع تازه دهه هشتادی ها مثل دهه هفتادی های الان میشن :/ ) هم نمیتونم بیام با اونا مخالفت کنم :/ الان نظرای هیتر ها و دلیلشونو میخونم واقعا میبینم اونا هم راست میگن :/ به جز احترام به نظر بقیه هم نمیشه کاری کرد !

    • ALIREZA0111 گفت:

      انگار خبر نداری سی اس گو هم بتل رویال داده…البته خیلی مضخرفه

  • سلام و عرض ادب.
    این مطلب در انجمن گیمفا قرار داده شد. میتوانید در آنجا نیز، نظرات خود را بیان کنید.

    لینک: https://forum.gamefa.com/Thread-به-جزیره-خوش-آمدید-جمعیت-۱۰۰-نفر-نگاهی-به-روند-فراگیر-شدن-سبک-بتل-رویال

    با تشکر. مدیر ارشد انجمن گیمفا، Kaneki-Ken

  • wingame گفت:

    جون من کی پول داره اسکین بخره
    بعد اصلا این سبک حال نمی کنم مثل بیماری میمونه فکنید کرش بتل رویال گاد اف وار بتل رویال واقعا بیخوده این سبک
    مرزی در صنعت گیم(#بتل رویال) :pissedoff:

  • shayanchayjan گفت:

    به نظرم خوب نیست که بگیم این سبک خوب نیست. ادم هر وقت یه حس میگره یه موقع آنلاین یه موقع خونریزی بعضی اوقات یه بازی آروم. من خودم تا حالا بتل رویال بازی نکردم چون امکاناتشو ندارم ولی گاهی اوقات کانتر ۱٫۶ میزنم خیلی حال میده

  • Hala madrid گفت:

    راستش این بخش باید یه مود از بخش آنلاین باشه در کنار بخش داستانی(مثل رد دد ۲ که هم بخش آنلاین خوبی داره.هم بخش داستانی توپ و هم بتل رویال داره)نه اینکه سازنده ها بخاطر پول ساز بودن این بخش کلا بخش داستانی رو حذف کنن و این مود رو جایگزینش کنن(اصلا هم منظورم اکتیویژن نبودااااااا)
    اینجاست که فرق شرکت هایی مثل راکستار و اکتیویژن معلوم میشه.حالا باز از این شرکت حال بهم زن دفاع کنین

    • KIARASHHERO گفت:

      حالا کالاف دلیل داره که چرا امسال به سراغ بخش داستانی نرف دلیلشم قبلا گفتم نگران نباش کالافای سال بعد داستان دارن.رو بتل رویالم انقدر حساس نشید کسی که به مخاطباش اهمیت به و واقعا بازیساز باشه بازیشو برای این سبک فدا نمیکنه.

  • Y PS گفت:

    خسته نباشیدآقای مقدم
    بتل رویال هدر دادن عمره واقعا
    مولتی بازی هایی مثلا بتلفیلد کاملا جنگی و مردونست نه مثل فورتنایت و امثالش که عروسک بازی هستن
    اولویت یه گیمر واقعی اول بازی های داستانی بعد مولتی خوب و واقعیه :yes:

  • Fenrir گفت:

    نسل قدیم : متال گیر ، کنترا ، سوپرماریو ، رزیدنت ایول ، جی تی ای سن آندریاس و وایس سیتی ، کسلوانیا ، تکن ۳ ، کرش بندیکوت ، قلعه و جنگهای صلیبی ، وارکرفت ۳ و…

    نسل جدید : فورتنایت ، کلش رویال ، کلش آف کلنز ، پابجی و…!

    • KIARASHHERO گفت:

      گفتی رزیدنت اویل دلم خواست برم دوباره outbreak رو بازی کنم عجب چیزی بود ای کاش ریمیکش کنن

    • یکم تفکیک نسلی تون درست نیست !
      من خودم از نسل قدیمم و خاطره زیاد دارم از Resident Evil تو PS1 ولی خب از Clash of Clans هم خاطره زیاد دارم! خیلی خیـــلی جذاب و مهیج بود در حدی که تا به الان هیچ بازی PC یا Mobile نتونسته منو تا اون حد ذوق زده بکنه !
      من وقتی میخواستم War بزنم تو کلش، کف دستام کاملا خیس میشد ! خیــلی خوفناک بود لعنتی

  • Hasan.n گفت:

    من نمیدونم دلیل این همه منفی بافی درباره فورتنایت چی هست.؟ ایا فورتنایت اومده گفته که نباید بازیا داستان محور ساخته بشن.؟ حداقلش ما ایرانیا باید خدامونم شکر کنیم یکی از بازیا بزرگ این روزا دنیا رایگان هست با این وضعی که داریم . نمیدونم چرا از نظر ایرانیا هر کی که فورتنایت میزنه بچه هست یا چیزی از گیم نمیدونه. خیلی از کسایی که فورتنایت رو بد میبینن و دوسش ندارن شک نکنید به خاطر بلد نبودن بازی هست . خیلیا همو اول میان به امید اینکه این بازی مگه چی داره مثل کال اف هس دیگه تیراندازیش میزنم همه رو میکشم اما وقتی میبینن حتی نمیتونن یه نفر رو بزن از بازی زده میشن . خیلی از رفیقام که بازیش میکردن بعد ترکش کردن دلیلشون همین بود . وگرنه کل دنیا میدونن فورتنایت تو سبک خودش یکی از نو اورترین بازیا هست. حداقلش بی انصافی نکنید بازیش کنید یاد بگیر اگه عاشق بازیش نشدید انوقت بد بگین . به قول کوری بارلوگ بازیا مثل فورتنایت هیچ وقت ساخته نشدن که بازیا داستان محور رو نابود کنن بلکه اومدن اونا رو کامل کنن. این همه جی تی ای داره میفروشه به خاطر بخش داستانیش.؟ همش به خاطر انلاینشه . خب پس باید جی تی ای هم گیر داد.( خودمم میدونم جی تی ای بخش داستانی داره ولی خیلی از مردم الان فقط واس انلاینش میخرنش)

    • wingame گفت:

      داداش الان از نظر تور فورتنایت عالی برای چی بهترین بازی نشد! بعد الان نوب استریمر باهمین بازی. بیخود میشن بهترن استریمر واقعا. با خریدن یدونه اسکین بیخود میشن بهترین استریمر :reallyangry:( #بتل رویال)

      • Hasan.n گفت:

        از نظر من که فورتنایت بهترین بازی سال به هیچ وجه نیست ولی تو بخش بهترین بازی انلاین واقعا برازندشه . شما برید سایت های مهم دنیا رو ببینید که همه فورتنایت رو به عنوان بهترین بازی انلاین انتخاب میکنن خب اونا که بچه یا نفهم نیستن… به نظرم اگه همین استریمرا مثل نینجا یا تیفو رو شما ببینی متوجه میشی که چرا اینا بهترین استریمر های دنیان . صرفا به خاطر فقط خرید اسکین نیست . واقعا این همه موفقیت شانسی و الکی نیست خدایی . بی انصاف نباشیم . من خودمم قبول دارم که فورتنایت در حد و اندازه ردد و گاد نیست که به عنوان حتی نامزد بهترین بازی سال بشه . ولی واس نامزد بودن انلاین واقعا حقشه که ماشاالله داره همه جا بهترین بازی انلاین رو میگیره

    • farhad357 گفت:

      ببینید سلایق ادمها فرق میکنه . فورتنایت هم یه سبک هست و چیز بدی نیست و سرطان هم نیست . شاید اگه خودم شروع کنم به بازی به شدت درگیرش بشم . کسی هم نمیتونه جلوی فورتنایت رو بگیره ولی قبول کنید که اکثر پلیر هاش کم سن و سال هستن . و میل به رقابت دارن میل به پوز زنی دارن میل به مشهور شدن دارن اصلا حال و حوصله داستانهای عمیق و فلسفی و بسیار لذت بخش رو ندارن و درکش رو هم ندارن . اینجاست که دیگه اون بازی از حالت بازی ویدئویی خارج میشه و حالت ورزش رقابتی رو پیدا میکنه . از المانهای اصیل بازی دور میشه و تکرار و تکرار و تکرار برای بدست اوردن رکورد بهتر . مثل ورزش .

  • zireael گفت:

    سلام خدمت دوستان . به شخصه با سبک بتل رویال اصلا نمیتونم ارتباط برقرار کنم و هیچ علاقه ای به تجربه آن ندارم . یه چند ساعتی بلک اووت bo4 و پابجی بازی کردم اما اصلا علاقه ندارم . من و امثال منی که با مکس پین ۱و متال ۳ و وارکرفت ۳ بزرگ شدیم و با ویچر و بایوشاک و .. به اوج عاشقی دنیای گیم رسیدیم نمیتونیم با این سبک زیاد حال کنیم . خوشبختانه هنوز سی دی پروجکت ها و راک استار ها و ناتی داگ ها و بلیزارد ها و یه سری شرکت های دیگه هستند تا بشه تو بازی هاشون غرق شد و لذت برد . موفق باشید .

    • Inside 1990 گفت:

      کامنتت درسته ولی بلیزارد چی میگه این وسط ؟؟ خود بلیزارد از سر دم داران مد کردن بخش آنلاینه و از وقتی هم رفت زیر مجموعه اکتیویژن کلا افت شدیدی کرد قبلا حداقل سبک بازی هاش و داستانش عالی بود هر چند آنلاین بود ولی الان شده کیف پول واسه اکتیویژن

      • zireael گفت:

        بلیزارد خیلی چیزا میگه این وسط . تمام ای پی های بلیزارد ( به غیر از اورواچ که کلا بر اساس بازی تیمی ساخته شده) از داستان بسیار عالی و گیم پلی بسیار غنی بهره میبرند . داستان زیبا و احساسی استارکرفت با اون گیم پلی نابش . داستان حماسی وارکرفت با اون دنیای غنی و فانتزی . گیمپلی وحشتناک معتاد کننده wow و همین طور دیابلو . بحث کامنت بالا من بحث آنلاین بودن یک بازی نیست دوست من بحث این است که یه مد مالتی پلیری (بتل رویال) داره تبدیل میشه به یه ای پی و وسیله ای برای پول دراوردند و این بده وگر نه راکستار هم بازی هاش بخش آنلاین داره یا آنچارتد هم بخش آنلاین داره و یا استارکرفت هم در کنار اون کمپین زیباش آنلاین هم داره . اما تمام این بازی ها از بخش کمپین عالی با داستان بسیار زیبا بهره مند هستند وگر نه آنلاین بودن و یا مالتی پلیر داشتن یک بازی که بد نیست . همین cod در زمان مدرن وارفیر چه کمپین فوق العاده ای داشت در کنارش مالتی پلیر هم داشت . اینم که میگی بلیزارد کیف پول اکتیویژن شده اصلا درست نیست . با معرفی کردن یه دیابلو ایمورتال که نمیشه کل سابقه یه شرکت رو زیر سوال برد .

  • mahdi_dj گفت:

    خب بهتر نیست pubg بیاد نسخه دومشو بسازه و ایندفعه با مود Royal Rumble ظاهر شه که ….. بقیه دوباره بجای ایده جدید , اسکی جدید برن lol

  • ALIREZA.PC گفت:

    خوشبختانه هنر گیم راهش از همون اول مشخص بوده و به لطف بازیای شاهکار هنوز هم راهش مشخصو پایدار هست و گیم یک هنره نه یک وسیله پول قاپی این وسط یسری دارن فقط بچپون بچپون پول مردم رو بالا میکشن

  • Aladar2019 گفت:

    من فقط پابجی موبایل بازی کردم.عالیه و واقعا حال میده.ولی در کل بازیهای داستانی رو بیشتر دوست دارم.کلا تو بخش چند نفره من LAN رو ترجیح میدم.یعنی یک بازی داستانی رو با چند نفر دیگه بصورت شبکه بازی کنیم.فکر میکنم از بتل رویال هم بهتر باشه.مثلا Left For Dead.

  • Artur Murgan گفت:

    من خودم یکی از طرفداری سبک بتل رویالم ولی جدیدا این سبک زیادی داره فراگیر میشه و همین فراگیر شدن باعث شده بازی های بزرگی مثل falloutو call of duty و battlefield به این سبک رو بیارن و من کاملا با این روند مخالفم سواپ و پرایس و وودز کجا و این call of duty کجا این فراگیر شدن باعث شده که کم کم بتل رویال به یک سرطان در صنعت گیم بدل شه نمونشم همین fallout 76 که به یک بازی افتضاح تبدیل شد با این که به این سبک علاقه مندم ولی هیچ وقت این سبک رو به بازیای داستانی ترجیح نمی دم چون اگه خودمو از بازیای داستانی محروم کنم واقعا در درجه اول به خودم ظلم می کنم کیه که خودشو از شاهکارای داستانی مثل red dead
    God of war و the last of us محروم کنه و فقط بتل رویال بازی کنه

  • Inside 1990 گفت:

    با کامنت ۹۰ درصد دوستان حال کردم و مشخصه اکثرا تو کشور خودمون و این سایت گیمر قدیمی هستن و اهل بازی های داستانی که این خیلی خوبه ولی دوستان دقت کنین هیچ وقت بازی های داستانی از بین نمیرن و اگه دقت کنین سال پیش رو یکی از بهترین سال ها از نظر بازی های داستانیه و خیلی از شرکت ها و استدیوها هنوزم به بازی های داستانی اهمیت میدن و همونطور که بازی های زیادی داریم که فاقد بخش داستانی هستن بازی های زیادی هم هستن که بخش آنلاین ندارن اصلا یا بهایی ندادن بهش این بتل رویال هم یه تب جهانیه و به زودی فروکش میکنه و عادی میشه فقط یه نگاه با لاین اپ سال ۲۰۱۹ بندازین تا متوجه بشین الان از نظر بازی های داستانی تو بهترین مقطع هستیم

    • farhad357 گفت:

      کاملا درسته . شاید سبک بتل رویال بتونه پول پارو کنه و مخاطب جذب کنه اما نمیتونه به بازیهای داستانی برتری بگیره . شاید خیلی به موضوع ربط نداشته باشه اما یه مثلی هست که میگه دوچرخه نمیتونه دویدن رو شکست بده با اینکه ازش سریعتر هست .

  • hamed 66 گفت:

    این سبک بازی هیچ ارزشی نداره
    سرطانی که بوجود اومده برای گیمرها
    چن بار بازی کردم چن بار اول شدم برای تجربه
    ولی اخرش تکراری و‌کسل کننده شد برام‌
    بازی فقط بازی های داستانی شاهکارن

  • AliEM گفت:

    سلام به همه دوستان. نمیدونم چرا ولی هیچ وقت با بازی های آنلاین حال نکردم. همونطور که هیچ وقت با ریسینگ و انیمه حال نکردم. به هرحال سلیقه است ولی دوستان باید به نظر شخصی و سلیقه بقیه احترام بگذارن. بعضی از دوستان گفتن اونایی که از انلاین بدشون میاد مشکل خودشونه و یا دستشون یه انلاین نمیرسه درحالیکه اصلا این طور نیست. خرید plus برای من به راحتی آب خوردنه ولی ترجیح میدادم هروقت پولی گیرم اومد بازی داستانی و سینگل بخرم تا اینکه پلاسم رو شارژ کنم. الان مدت هاست پلاسمو شارژ نکردم. امیدوارم دوستانی که خودشون رو منطقی میدونن به نظر و سلیقه بقیه احترام بذارن و نظر بقیه رو زیر سوال نبرن و نخوان نظر خودشونو تحمیل کنن و مزخرف نگن. من بازی های انلاین زیادی کردم از fortnight و gta online و battlefield 1 و overwatch و counter strike و قسمت آنلاین TLoU و dota 2 و starcraft و mortal kombat و street fighter و fifa و… گرفته تا clash royal و clash of clans. تقریبا تو هر سبکی بازی آنلاین انجام دادم ولی پس از یه مدت کوتاهی زده شدم و خسته شدم. اخه احساس پوچی و بی هدفی میکنم توشون. آنلاین یعنی صرفا سرگرمی و فان ولی بی محتوا. تعریف من از بازی یه چیز دیگه است. اینا بازی نیستن سرگرمی هستن. بازی یعنی گاد و تلو و رد دد و ویچر و انچارتد و هورایزن و دارک سولز و بلاد و اسکایریم و متال گیر و جی تی ای و… بازی یعنی داستان و شخصیت پردازی و مفهوم و عمق و تاثیرگذاری و… بازی یعنی زندگی…گبم پلی و داستان دو بال پرواز یه بازی هستن و اگه یکیشون بیفته بازی سقوط میکنه هرجند به ظاهر طرفدار داشته باشه. من این کامنت رو در پاسخ به افرادی نوشتم که میگفتن شما که از انلاین و بتل رویال بد میگین چون نمی تونین بازی کنین. واقعا متاسفم برای این افراد. البته بازی های انلاین هم لذت خاص خودشون رو دارن و شاید خیلی ها اونارو به بازی های داستانی ترجیح بدن. همونطور که انیمه ها و ریسینگ طرفداران خاص خودشون رو دارن. امیدوارم همیشه به سلایق همدیگه احترام بذاریم
    به_سلایق_یکدیگر_احترام_بگذاریم#
    گیم_یعنی_هنر#

  • بتل رویال فقط ace combat 7 بقیه دیگه سوسول بازین مخصوصا فورتنایت.

  • آدم وقتی شروع میکنه به بازی کردن ، دوست داره هدفمند باشه.. تهش به یه هدفی برسه.. حداقل لول اپ بشه و نتیجه زحمتشو درست حسابی ببینه تو دنیای بازی کاوش کنه و سوراخ سمبه های بازی رو بگرده..
    اما متاسفانه بتل رویال سبکیه که اصلا از این چیزا توش خبری نیست و فقط بزن و بکش که نتیجه زحمتت رو فقط تو همون دور بازی میبینی ! چیز خاصی برات اضافه نمیشه برای اینده و این حس بدی میده حداقل برای من و برای کسایی که داستان خیلی براشون مهمه
    مثلا بلیزارد wow رو داده که یه داستان فوقالعاده خفن درونشه و دنیایی کااملا بزرگ که اینو فقط کسایی درک میکنن که wow بازی کرده باشن .. این همه زحمت میکشی و همیشه ایتم های جدید داری و سطحت میره بالا و یجورایی نون بازوتو میخوری و میدونی ارزش داره وقتتو براش گذاشتی !و داستانی که حرف نداره و کاملا درگیریت میکنه..
    خلاصه اینکه داستان خیلی مهمه حالا چه بای افلاین باشه چه انلاین باشه..
    بنظر من بازی های داستانی هیچوقت نمیمیرن :-))

  • M.Sj گفت:

    واسه بچه ها خوبه مخصوصا دوران راهنمایی :laugh:

  • omidpava گفت:

    یه جامعه شناس خارجی میگفت دنیا داره به سمت پوچی و مصرف گرایی و نوعی بی ارزشی میره
    زمان ما مکس پین غوغا کرده بود الان ببینید توپ تو زمین کیاست!!! قبلا از بازیا میتونستیم چیز یاد بگیریم مثه اینکه خانواده چقدر ارزشمنده ، فداکاری ، عشق خشم عصبانیت خوبی بدی ، نتیجه اعمال روابط انسانها با هم و هزار و یک چیز بدرد بخور دیگه الان از فورتنایت و پابجی چی یاد میگیرید که صب تا شب تو سروراش جولان میدید و وقتتون رو میزارید و جیب سازنده رو پر میکنید؟
    میدونید فورتنایت اصن یه بازی ناقصه به نظر من
    یه چیز فان هستش که واسه هفته ای دو سه ساعت با رفیقات بازی کنی خوبه نه بیشتر
    حرف اخرم اینه
    هرچیزی که شما رو روزها و روزها مشغول خودش کنه و وقتی بهش نگاه کنید و ببینید یه سر سوزن نه از لحاظ مادی و نه معنوی چیزی بهتون اضافه نکرده و بد تر از اون وقت و هزینتون رو برده
    باید ازش دوری کنید

  • Silver wolf گفت:

    سبک بتل رویال داره همه گیر میشه الان بازی های جدیدی که ساخته میشه اکثرا بخش بتل رویال دارن (انگار با خودشون میگن عنوان های قدیمی که داره خاک میخوره رو بیرون بیاریم یه بخش بتل رویال اضافه کنیم بدیم بازار)

  • چقدر قشنگ و خوانا، روان و دوست داشتنی نوشتی مقدم عزیز! صادقانه بگم، من که عددی نیستم، ولی مقاله شما از معدود مقالاتی بود که با اون قلم زیبا، باعث شد بدون اختیار همشو بخونم. دست خودش آقا آریا! ادامه بده و امیدوارم همیشه بترکونی.

به جزیره خوش آمدید! جمعیت ۱۰۰ نفر | نگاهی به روند فراگیر شدن سبک بتل رویال - گیمفا