خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

در دورانی به سر می‌بریم که برای طرفداران سری بازی Dark Souls عصری فوق العاده محسوب می‌شود. طی چند سال اخیر بازی‌هایی که طرفداران سری سولز معمولا آن‌ها را Souls Like می‌نامند کم ساخته نشده‌اند و با وجود کم و کاستی‌ها و ضعف‌های احتمالی که داشته اند اغلب توانسته اند قشر خاصی را راضی نگه دارند، قشر خاصی که خود را طرفداران سری سولز می‌نامند. از نمونه‌های بارز آن می‌توان به Immortal: Unchained اشاره کرد که کمتر از یک سال از انتشار آن می‌گذرد و توانست از گیمفا نمره ۸ را دریافت کند، عنوانی که در متاکرایتیک نتوانست به متایی بالاتر از ۴۸ دست یابد. Immortal Unchained شاید مشکلات زیادی داشته باشد اما برای طرفداران Dark Souls بی شک یک انتخاب خوب و تجربه ای ضروری است. از دیگر بازی‌های این سبکی می‌توان به یکی از بهترین انحصاری های سونی در نسل هشتم یعنی Bloodborne اشاره کرد که قطعا همه شما با این بازی آشنایی دارید. به زودی نیز شاهد انتشار Sekiro Shadows Die Twice خواهیم بود که سبک و سیاق آن بازی هم با سلیقه طرفداران سری سولز مطابقت خواهد داشت. خلاصه ماجرا این است که با توجه به این که جمعیت طرفداران سری سولز در حال رشد است، روز به روز بازی‌های بیشتری نیز برای این افراد در دسترس قرار می‌گیرد. به تازگی یک بازی به نام Ashen منتشر شده که محوریت مطلب امروز ما نیز صحبت درباره همین بازی است. محصول سازنده نوپایی به نام A44 که توجه بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرده و با وجود انتقادهایی که بدان وارد است، توانسته مورد تعریف و تمجید عده زیادی قرار بگیرد.

زمانی که این مقاله منتشر شده است، ۲۷ دسامبر بوده و بازی Ashen در بیستم همین ماه برای پلتفرم های مایکروسافت منتشر شد. خبر بد برای طرفداران سونی و عاشقان سولز، عدم انتشار بازی برای PS4 است و خبری نیز مبنی بر احتمال انتشار این بازی برای PS4 به گوش نمی‌رسد. با این حال کاربران مایکروسافت می‌توانند Ashen را بازی کنند و از آن لذت ببرند به خصوص اگر خود را یک سولز فن می‌دانند! به هر جهت آن چه عیان است، جذابیت Ashen برای سولز فن هاست که نمی‌توان آن را انکار کرد. Ashen هم بخش تک نفره دارد و هم بخش چند نفره که با توجه به سبک و سیاق بازی، احتمالا بخش Co op آن برای بعضی از بازیکنان جذابیت بیشتری خواهد داشت. عنوان Ashen در دنیایی فانتزی و خیالی جریان دارد و مبارزات بازی را می‌توان به سری سولز تشیبه کرد. همچنین لازم است که بدانید شما با یک بازی سوم شخص طرف هستید که از المان‌های نقش آفرینی نیز بهره می‌برد. با این توصیفات شما هم اکنون یک دید کلی از Ashen دارید حتی اگر از قبل با این بازی آشنایی نداشته باشید. اما اگر می‌خواهید عمیق تر در رابطه با این بازی بدانید، در این نقد و بررسی قصد داریم Ashen را زیر ذره بین قرار دهیم. با ما همراه باشید.

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

اگر از طرفداران Dark Souls هستید در تجربه این بازی تردید نکنید. نقد و بررسی ارائه شده از گیمفا خدمت شما، شما را بیشتر با بازی آشنا خواهد کرد.

قبل از هر چیز، بعد از اینکه از منوی بازی گزینه Start a New Game را انتخاب کردید باید شخصیتی را شخصی سازی کنید که البته صورت ندارد! روشن تر بگویم، صورت دارد اما اجزای آن را ندارد. در صورت قهرمان قصه ما خبری از اجزایی چون دماغ و گوش و چشم و دهان نیست و شما می‌توانید مدل موی وی و مدل ریش او را انتخاب کنید. بعد از این، راوی شروع به تعریف یک داستان حماسی می‌کند. شخصا داستان بازی‌های شبیه به سری سولز را دوست دارم و Ashen نیز داستانی تقریبا مشابه را روایت می‌کند که البته پیشینه‌ای متفاوت دارد. مشابه از این نظر که شما باز هم باید با نیروهای شیطانی و اهریمنی مبارزه کنید و دنیا را نجات دهید. زمانی بازی را آغاز می‌کنید که پرنده Ashen آخرین نفس های خود را کشیده یا به عبارت بهتر ناپدید شده و نیروهای سیاه دنیا را به تسخیر خود در آورده اند. طبیعتا با جلو رفتن در بازی، اطلاعات بیشتری از داستان این بازی و اتفاقات آن به دست خواهید آورد ولی در مجموع، تمرکز سازندگان بیشتر روی گیم پلی و طراحی هنری بازی بوده تا داستان و روایت آن. به همین خاطر بهتر است که بیشتر خود را سرگرم مبارزات بازی کنید تا این که به دنبال یک داستان قدرتمند و پر از مضامین حماسی و افسانه ای باشید. البته کماکان Ashen می‌تواند داستانی قابل قبول و جذاب را به بازیکن ارائه دهد ولی در قیاس با بزرگان این سبک، واقعا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. با این وجود حتی اگر می‌خواهید داستان بازی را دریابید و از آن لذت ببرید، عنوان Ashen ناامیدتان نخواهد کرد و این امر را محقق می‌کند.

در مورد داستان بازی طبیعتا نقطه نظرات مختلفی وجود دارد و بعضی از منتقدان آن را کمی ضعیف خطاب کرده‌اند. نظر گیمفا البته این نیست و شاید در این زمینه بهتر باشد خیلی سخت گیری نکنیم. همان طور که گفته شد، داستان بازی به طور کلی قابل قبول است و می‌تواند به انتظارات معقول بازیکنان پاسخ دهد. در بحث گیم پلی اما صحبت گسترده تر است و باید کمی بیشتر آن را بررسی کنیم. اولین نکته ای که به چشم می‌خورد شباهت سیستم مبارزات بازی با سری سولز است. به بیان واضح تر و ساده تر، Ashen از سری سولز الهام نگرفته بلکه در واقع یک کپی از آن است و این اصلا خوب نیست. این شباهت بیش از اندازه تنها به سیستم مبارزات خلاصه نمی‌شود و از دیگر جهات نیز Ashen در خود هیچ چیز جدید و تازه‌ای نمی‌بیند. همان طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، فرمولی که در سری سولز به کار رفته را در بازی‌های زیادی دیده‌ایم ولی بازی‌های موفق، به اتفاق چیزهای جدیدی هم داشته اند و توانسته‌اند تنوع ایجاد کنند. به طور کلی، در Ashen شما باید در محیط بازی بچرخید و دشمنان مختلف را از بین ببرید. این دشمنان گاها موجوداتی هم هیکل انسان هستند و گه گاه باید با دشمنانی مبارزه کنید که از نظر ظاهری می‌توانند به Troll‌های دنیای ویچر ۳ تشبیه شوند. از هر سایزی در Ashen دشمن خواهید دید و اگر از با تجربه‌های سولز نباشید، حتی دشمنان ابتدایی و ساده بازی هم شما را از پای در خواهند آورد. تک تک مبارزات در بازی Ashen چالش برانگیز هستند به خصوص اگر تازه کار باشید و قبلا در بازی‌هایی مثل Dark Souls، Bloodborne و یا حتی Nioh تجربه کسب نکرده باشید. به طور کلی دشواری و سختی از اساس و اصول Soulslike ها بوده و این اصل را در Ashen نیز می‌بینیم. اساسا در Ashen هم مثل بازی‌های مذکور، دشمنان قدرتمند و بزرگ جثه تر خیلی راحت می‌توانند شما را شکست دهند. در واقع نکته ای که باید بدانید این است که باختن در Ashen به مراتب راحت تر از بردن است!

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

برای از بین بردن تاریکی باید با چنین موجوداتی هم به مبارزه بپردازید. به طور کلی داستان بازی داستان جذابی است و انتظارات را برآورده می‌کند.

زمانی که می‌خواهید به یکی از دشمنان خود ضربه ای وارد کنید دو انتخاب را پیش روی خود دارید و آن دو هم light attack و heavy attack هستند که بسته به نیازتان، یکی را روی دشمن پیاده می‌کند. در Ashen اما همه چیز ضربه زدن نیست و باید بتوانید جا خالی هم بدهید. از مشکلات بزرگی که ممکن است برای بازیکنان تازه کار دردسر ساز شود، نوار استقامت یا Stamina است که باید مراقب آن هم باشید. این نوار همان طور که از نامش پیداست، مربوط به خستگی شما می‌شود و اگر خالی شود، شما عملا بی دفاع هستید و نه می‌توانید حمله کنید و نه از قابلیت dodge استفاده ای ببرید. در واقع باید بتوانید این نوار را هم مدیریت کنید و به موقع به استراحت کردن بپردازید و بی مهابا به دشمن حمله نکنید. شاید نتوان Ashen را یک بازی تاکتیکی دانست ولی برای کشتن دشمنان خود باید برنامه داشته باشید. زمانی که به باس‌های بازی می‌رسید این قضیه ملموس تر می‌شود و خیلی بهتر آن را درک خواهید کرد. مبارزات بازی Ashen در عین سختی، جذاب و هیجان انگیز هستند و البته می‌توانند سبب خرد شدن دسته و یا اگر کاربر PC هستید، شکستن کیبرد و ماوس شما شوند. در Ashen سلاح‌های شما به دو دسه تقسیم می‌شوند. One Handed و Two Handed و مطمئنا خودتان می‌دانید تفاوت این دو نوع سلاح در چیست! سلاح‌هایی که انتخاب می‌کنید طبیعتا اهمیت فراوانی دارند و قبل از equip کردن آن‌ها، بهتر است نگاهی به نقاط قوت و ضعف هر کدام بیندازید. خوشبختانه تنوع سلاح در بازی Ashen در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و انتقادی را متحمل نمی‌شود. باس‌های بازی نیز مثل سلاح‌های آن، متفاوت هستند و از مهارت‌های منحصر به فردی بهره می‌برند. البته این تفاوت لزوما به معنی تنوع نیست و متاسفانه باس فایت های بازی Ashen از لحاظ تنوع خیلی قابل قبول نیستند. Ashen نیز مثل سولزلایک های دیگر سخت است ولی حتی در این بازی هم دشمنان قدرتمند شما از الگوی خاصی پیروی می‌کنند. باید این الگو را در ذهن بسپارید و نقاط ضعفش را پیدا کنید و از همان طریق به دشمن ضربه بزنید. کار ساده‌ای نیست ولی طرفداران سولز عاشق این کار هستند. در Ashen به دفعات کشته می‌شوید و این اصلا از اصول بازی است. با هر دفعه مردن، تمام Scoria‌ای که به دست آورده اید را نیز از دست می‌دهید و البته جای ناامیدی نیست چرا که می‌توانید این Scoria‌های از دست رفته را دوباره در همان محل کشته شدن قبلی پیدا کرده و آن ها را بازیابی کنید. Scoria‌ها تقریبا نقش امتیاز تجربه یا XP را بازی می‌کنند و به کمک آن‌ها می‌توانید سلاح های خود را ارتقا داده و یا چیزهای جدید خریداری کنید. در مورد نوار سلامتی و استقامت هم طبیعتا در جریان هستید که با به پایان رساندن quest‌ها با موفقیت، این نوارها نیز افزایش پیدا می‌کنند.

در بازی Ashen مکانی وجود دارد که به آن Vagrant’s Rest می‌گویند. این مکان در واقع خانه یا کمپ شماست. همینطور می‌توانید آن را پایگاه مادر هم فرض کنید! به هر ترتیب، با وجود تنوع بالای لوکیشن‌های بازی و وسعت نقشه Ashen، این مکان منحصر به فرد از اهمیت بالایی برخوردار است و باید آن را بشناسید. هدف و کار اصلی بازیکن در Ashen بازگرداندن نور به دنیای تاریک تسخیر شده توسط شیاطین است و با پیشروی در بازی، این کمپ نیز رشد می‌کند. روند رشد Vagrant’s Rest جالب است و می‌توان گفت تا حدی هم پویاست. به مرور، مردم در این مکان شروع به ساختن خانه و کارگاه می‌کنند. در واقع NPC‌هایی را که در طول بازی پیدا می‌کنید به این مکان می‌روند و حتی ممکن است بعدا در مبارزات نیز به کمک شما بیایند. Vagrant’s Rest را اگر به خوبی پیشرفت دهید، در آن می‌توانید مبادلات و معاملات مفید زیادی را انجام دهید و آیتم‌های فوق العاده ای از همین طریق به دست آورید. علاوه بر این، کارگاه‌های حاضر در Vagrant’s Rest می‌توانند زره و سلاح و دیگر ابزار آلات جنگی شما را ارتقا دهند. در ضمن مغازه‌هایی که در Vagrant’s Rest دایر هستند را نیز می‌توانید ارتقا دهید تا فایده بیشتری برایتان داشته باشند. در واقع شما هر quest را که به پایان برسانید سبب پیشرفت Vagrant’s Rest می‌شود و به نوعی، بازی را خاص جلوه می دهد. در این کمپ می‌توانید ماموریت ها و شغل های جدید زیادی پیدا کنید و همان طور که به صورت پراکنده در طول متن اشاره شد، انجام این quest‌ها هم به رشد Vagrant’s Rest کمک می‌کنند و هم ابزار، نوار سلامتی، نوار استقامت و … بازیکن را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، شخصی از شما می‌خواهد که هیولای خاصی را از بین ببرید و شما این کار را می‌توانید برای وی انجام دهید. خبر خوب این است که این کار ها همیشه مزد خاصی برایتان دارند و به پیشرفت بازیکن کمک می‌کنند. از این نظر بازی Ashen شبیه به The Witcher 3: Wild Hunt هم هست، جایی که در آن شهر های مختلف را می‌گشتید و برای مردم کارهای خاصی را انجام می‌دادید. حتی ممکن است که حین انجام quest یا بعد از آن، یک دستور العمل برای ساخت و ساز یک آیتم جدید هم پیدا کرده یا به دست بیاورید. به لطف وجود قابلیت Fast Travel، مجبور نیستید همیشه از نقطه A به نقطه B را خودتان طی کنید.

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

نیم ساعت ابتدایی بازی کافیست تا متوجه شوید که Ashen بیش از آنچه انتظار می‌رود به سری Dark Souls شبیه است. الهام گرفتن خوب است و در دنیای امروز مورد تایید است ولی Ashen پا فرا تر از الهام گرفتن گذاشته است!

بازی Ashen در بحث طراحی نقشه، تنوع محیط و طراحی هنری لوکیشن‌ها حرف های زیادی برای گفتن دارد. اولین نکته ای که در بازی جلب توجه خواهد کرد، بحث طراحی هنری بازی بوده که الحق حیرت انگیز است. به طور کلی شخصیت‌های بازی فاقد اجزای صورت هستند و اصلا بحثی در مورد طراحی چهره ها نخواهیم داشت. هر چقدر هم که طرفدار سولزها باشید و هر چه قدر هم که سابقه طولانی در انجام چنین بازی‌هایی داشته باشید، باز هم احتمالا بعد از چند نبرد سخت و طاقت فرسا هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ ذهنی احتیاج به استراحت دارید. خوشبختانه محیط بازی Ashen به قدری چشم نواز است که با کمی گردش در آن، خستگی مبارزات از تنتان خارج خواهد شد. بر خلاف بازی‌هایی مثل Bloodborne یا Dark Souls Series، در Ashen تم کلی بازی تاریک نیست و بک گراند محیط متنوع است. فراموش نکنید که Ashen نیز پر از سیاه چال‌های تاریک و وحشتناک است، ولی از محیط‌های دیگری مثل جنگل های پر از درخت و گیاه و بیابان‌های خالی از سکنه هم نباید چشم پوشی کرد. مپ بازی به خودی خود، رقبای زیادی دارد و حتی در سال ۲۰۱۸ نیز، این بازی از یک نقشه و محیط وسیع بهره نمی‌برد ولی خوشبختانه، بازی معمولا شما را مجبور به استفاده از یک مسیر خاص نمی‌کند. دنیای بازی در واقع کامل باز است و به غیر سیاه چال‌های باریک، در بقیه موارد می‌توانید از این محیط باز بهره برده و در مبارزات خود از آن استفاده کنید. اتمسفر بازی و محیط کمی خاص است و تفاوت هایی با Dark Souls و بازی های مشابه دارد ولی طراحی سیاه چال‌ها و زیرزمین های بازی محسور کننده بوده و حس واقعی Dark Souls را برایتان زنده می‌کند. از نور پردازی آن گرفته تا طراحی هنری و حتی فنی، واقعا همه چیز اگر نگوییم بی نقص، اما کم ایراد است و شما را راضی نگه خواهد داشت.

عموم گیمرها ترجیح می‌دهند که بازی‌های این سبکی را با دوستانشان بازی کنند و عقیده دارند که بدین ترتیب جذابیت بازی چند برابر می‌شود، چه چیزی بهتر از این که یک باس غول پیکر و قدرتمند را با بهترین دوستتان از پای درآورید؟! ولی Ashen حتی برای کسانی که حالت Single Player را ترجیح می‌دهند نیز احترام قائل است و این را نه در حرف بلکه در عمل اثبات می‌کند. حتی اگر نخواهید بازی را چند نفره انجام دهید هم می‌توانید یک سری NPC‌ها را در مبارزات به همراه خود داشته باشید. اصلا در اولین مبارزه خود در بازی، یک پیرمرد هم همراهیتان می‌کند! در حالت تک نفره یا Solo، می‌توانید از NPC‌هایی که قبلا استخدام کرده اید و اکنون در Vagrant’s Rest پیدا می‌شوند استفاده کنید. همان طور که واضح است، این Vagrant’s Rest کمک‌های زیادی به شما می‌کند و به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت و به سادگی از کنارش گذشت. اما شاید بعد از گذشت چند ساعت، کمبودی را در این زمینه حس کنید و آن هم عدم تنوع NPC‌ها در استفاده از سلاح‌های مختلف باشد. مشکلی که در Ashen دیده می‌شود، این است که NPC‌ها عموما از تبر یا نیزه استفاده می‌کنند و همه هم به همین ترتیب هستند. شما هم نمی‌توانید این سلاح‌ها را تغییر دهید. یکی دیگر از مشکلات بازی همین است که البته اگر به صورت آنلاین به تجربه Ashen بپردازید با چنین ضعفی رو به رو نخواهید شد. باس فایت های بازی نیز همان طور که اشاره شد، خیلی متنوع نیستند و برای کشتن آن ها نیز باید الگوی مبارزاتی آن ها را کشف کرده و از همین طریق کار خود را انجام دهید. چه به صورت آنلاین و چه آفلاین، بد نیست همواره یک یار را در کنار خود داشته باشید.

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

طراحی هنری بازی فوق العاده است و تقریبا تمام محیط های بازی به شکل خوبی به تصویر کشیده شده اند. از سیاه چال ها گرفته تا محیط هایی مثل جنگل

در وهله اول Ashen یکی از بازی‌های موفق آخرین روزهای سال ۲۰۱۸ است و پس از آن باید گفت که انتخابی ایده آل برای طرفداران Dark Souls خواهد بود. بازی‌های کمی که شبیه به سری سولز باشند، منتشر نشده اند اما Ashen احتمالا بیشترین شباهت را به Dark Souls دارد، شباهتی که صد البته Ashen را بیشتر شبیه به یک کلون می‌کند تا یک بازی مستقل. با توجه به اطلاعاتی که در این نقد و بررسی خدمت شما عزیزان دادیم، احتمالا می‌توانید حالا بهتر تصمیم گیری کنید که آیا این بازی به درد شما می‌خورد یا نه. اگر کاربر PS4 هستید که کلا باید دور بازی را خط بکشید اما اگر Xbox One یا PC دارید و با سری سولز و بازی‌های مشابه هم رابطه خوبی دارید توصیه می کنیم که در اولین فرصت Ashen را تهیه کرده و از این بازی جذاب لذت ببرید.

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

REZAGAMERRezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا
خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PERSIAN NAZI گفت:

    و باز هم یک نقد زیبا دیگر از محمد اریا مقدم
    واقعا لذت بخشه که ببینی بازیهای روز رو به بهترین نحو ممکن تجزیه و تحلیل میکنید و بدون گرفتن طرف یا سود شخصی یک نمره منسفانه میدید و بدون هیچ کم کاستی زیر ذره بین میبرید
    باور دارم که خیلی خوب میشه اگه منتقدین خارجی بیان و زیر دست شما دوستان یکم درس نقد و تجزیه تحلیل و صداقت یاد بگیرن و بفهمن که فرق بین حرفه ای و اماتور چرکین پولکی چقدره
    زنده باد سایت و تمامی دست اندرکاران گیمفا

  • 2B گفت:

    خوشبختانه سیستم انچانی هم نیاز نداره،در هر صورت رو pc تجربه میکنیم…چیزی رو از دست نمی دیم 😉

    • farhad357 گفت:

      گرافیکی نداره که سیستم انچنانی بخواد . البته انتظاری از تیم مستقل نمیره چون مدل سازی کاراکتر بسیار سخته . من پشت صحنه ساخت سولز ۱ رو دیدم طرف پشت پی سی داشت کاراکتر رو تو محیط انجین بازی میساخت . فیلم رو هم تند کرده بودن شاید باورتون نشه یه چیزی حدود ده هزار المان رو روی بدن کاراکتر گذاشت تا مثلا شوالیه رو ساخت . تو بازی هم دقت کنید وقتی از نزدیک نفس نفس میزنه هر گوشه بدنش به یه سمت میره و بر میگرده . حرکات دویدن و غلتیدن رو دقت کنید چقدر نرم و طبیعی هست وافعا یه گروه حرفه ایی و کارکشته میخواد .

  • Max.level گفت:

    برام هیچ فرقی نمیکنه،هر بازی که حتی ذره‌ ای شبیه به بهترین فرنچایز عمرم یعنی دارک سولز باشه باید یه وقتی تجربه اش کنم مطمئنا این‌بازی هم تجربه لذت بخش و تا جایی متفاوت خواهد بود حیف که برا ps4 نمیاد وگرنه واقعا بازی با ارزشی هست دوستانی که تجربه میکنند امیدوارم نهایت لذت رو ببرن :yes: :-))
    ممنون‌بابت مقاله خوبتون جناب آریامقدم :rose: :yes:

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید آقای آریامقدم :yes:
    یکی از دوستان که بازی رو تجربه کرده جمله قشنگی درموردش گفت: “Ashen ترکیبی از ori ، bloodborn و God of war هستش”

    • Cole Train گفت:

      Y PS
      دقیقا ترکیب این سه بازیه.من بازی رو ۱۰۰۰ کردم فوق العادست واقعا اگه عاشق نقش افرینی و سری سولز هستین عاشق این بازی میشین.ضمنا انتظار بازی ای با کیفیت سری سولز خیلی اشتباهه چون این بازی یه بازی کوچیک و مستقله که مایکرو ساپورتش کرد

  • مازیار گفت:

    ممنونم بابت مقاله :yes: متاسفانه به دلیل کمبود وقتم هیچ وقت نتونستم سه گانه دارک سولز رو تجربه کنم الان فقط دارک سولز۲ رو بازی میکنم و به باس اولش رسیدم(خیلی باس باحالیه)

    • داداش همین نسخه دومش رو اگه بتونی تموم کنی دینت رو به این سری ادا کردی، چون هر سه نسخه داستان و گیمپلیش کپی هم هست و فقط محیط ها و دشمنان و سلاح های بازی عوض میشه تو هر نسخه.

      • farhad357 گفت:

        دارک ۲ بنظرم سخت ترین نسخه هست . واقعا اشک ادمو درمیاره . گیم پلیش که کپی بقیه نسخه ها نیست تو خیلی چیزا فرق میکنه . نسخه یک و سه شبیه هم هستن .

        • از نظر باس ها نسخه ی دوم اونقدر ها هم سخت نیست نسبت به یک (۳ که خیلی آسون بود )
          اما برای پیداکردن راه ها به تنهایی پدر در میاره دارک سولز ۲ و برای من بهترین نسخه ی دارک سولز همین نسخه ی ۲ بود

          • farhad357 گفت:

            کلا دارک ۲ احساس تنهایی و دربدری که داره تو نسخه های دیگه نیست . من تازه شروع کردم و فعلا چهار تا باس رو زدم . ولی کلا مراحل رو خیلی سخت طرح کردن کاملا باید با شش دانگ حواس و حوصله فراوون بری جلو . باید اون روز در بهترین حالت روحی وروانی باشی . بی حوصله و سرسری بخوای عمل کنی کارت تمومه . یه جا بود شیش تا سگ از پشت میان یه دارک اسپریت خفن هم از روبرو !! ولی تیم سازنده به درستی فهمیده که جذابیت بازی به همین سختیش هست . نابغه هستن سازنده هاش .

    • farhad357 گفت:

      اره اون باس خوبه . زیاد کاری به ادم نداره . تو همون منطقه باس persuer هست که ادم رو از بازی کردن نومید میکنه . البته اگه بخوای با شمشیر بزنیش .

  • PC-Gamer گفت:

    نمره ۸؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعید بود همچین نقد ضعیفی

  • farhad357 گفت:

    در واقع نکته ای که باید بدانید این است که باختن در Ashen به مراتب راحت تر از بردن است! این جمله شما خیلی منطقی بود . فکر نمیکنید تو هر بازی همین وضعیت برقرار هست ؟

  • من موقع انتشار تریلر بازی گفتم که این بازی موفق ظاهر میشه و خداروشکر که میبینیم شد
    در حال تجربه بازیم …
    بازی بدون مشکل نیست یکی از ایراد های بازی برای من رنگ بندی نه چندان جذاب جنگل های بازی هست
    و شباهت فوق العاده زیادی که به دارک سولز داره
    یعنی یه جاهایی من حس دارک سولز دارم!
    اما در کل واقعا بازی خیلی زیبایی هست ممنون از جناب اریا مقدم

  • farhad357 گفت:

    ممنون از معرفی شما بابت این بازی من نصبش کردم . بسیار شبیه بازی blade and bones هست . البته اون بازی امتیاز پایینی کسب کرده ولی امتیاز این بالا هستش و باید بازیش کرد . راستی قبل از بازی استامینوفن بخوریم تو استامینا تاثیر نمیزاره ؟؟

  • farhad357 گفت:

    این بازی انقدر هم که شما گفتید شبیه به دارک سولز نیست . در دارک سولز مپ داشتیم ؟ یار کمکی داشتیم ؟

خاکستراندود | نقد و بررسی بازی Ashen - گیمفا