سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار عنوان Warhammer: End Times – Vermintide توسط استودیو Fatshark منتشر شد. در آن سال تنها نسخه رایانه‌های شخصی بازی به بازار عرضه شد و یک سال بعد و در اکتبر ۲۰۱۶، نسخه کنسولی این بازی نیز در اختیار کاربران Play Station 4 و Xbox One قرار گرفت. با توجه به این که تبلیغات چندانی روی این بازی صورت نگرفت، احتمال دارد بسیاری از کاربران گیمفا آن را تجربه نکرده باشند و یا حتی اسم این بازی نیز تا کنون به گوششان نخورده باشد. به هر حال لازم است بدانید که Warhammer: End Times – Vermintide یک بازی آنلاین بود که در دوران خودش توانست موفق ظاهر شود و حتی به نظر سایتی مثل PC Gamer، بهترین بازی چند نفره از دوران Left 4 Dead به بعد شود. مقایسه این بازی با Left 4 Dead خیلی هم بی جا نیست و هم از نظر داستان و هم گیم پلی، این دو بازی نقاط مشترک زیادی با هم دارند. بازی Warhammer: End Times – Vermintide نیز یک بازی با تم آخرالزمانی است که در آن ۴ بازیکن با هم یک تیم را تشکیل می‌دهند و باید در مقابل موجوداتی بی ریخت و زشت از خود دفاع کنند.

خبر خوب این است که اگر موفق به تجربه Warhammer: End Times – Vermintide نشده‌اید، اشکالی ندارد! به تازگی نسخه جدید این سری با نام Warhammer: Vermintide 2 در دسترس قرار گرفته و بازیکنان می‌توانند از دنباله Warhammer: End Times: Vermintide لذت ببرند. در ابتدا نسخه PC این بازی در ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر شد و کمی بعد شاهد انتشار نسخه Xbox One بازی هم بودیم. اکنون نوبت به کنسول نسل هشتمی سونی رسیده و بازی به صورت رسمی، ۱۸ دسامبر امسال برای Play Station 4 نیز در دسترس قرار گرفته است و نقد و بررسی این بازی نیز با توجه به نسخه همین کنسول نوشته شده است. البته گزارشات حاکی از این هستند که بین این ۳ نسخه تفاوت فاحشی دیده نمی‌شود و اگر از کاربران Xbox One یا PC هستید نیز می‌توانید از این نقد و بررسی استفاده کنید و با نقاط قوت و ضعف Warhammer: Vermintide 2 بیشتر آشنا شوید. استودیو Fatshark که سازنده این سری است، به غیر از نسخه اول Warhammer، بازی‌های موفق دیگری چون Escape Dead Island و War of Roses را نیز در کارنامه خود می‌بیند که حداقل اولی را همه ما می‌شناسیم و از سبک و سیاق و تم کلی آن با خبر هستیم. البته Escape Dead Island را می‌توان از جمله بازی‌هایی دانست به شدت مورد تهاجم منتقدین قرار گرفت و حتی نتوانست به متای ۵۰ برسد پس شاید واژه “موفق” چندان واژه درستی برای توصیف این بازی نباشد ولی از نظر اغلب بازیکنان عادی، Escape Dead Island بازی جذاب و سرگرم کننده‌ای است که نتوانسته به آن چیزی که واقعا لیاقتش را دارد، برسد. در مجموع و با تمام صحبت‌هایی که گفته شد، قطعا Warhammer: End Times – Vermintide 2 بهترین محصول استودیوی سوئدی Fatshark بوده و در این نقد و بررسی قصد داریم به دنباله این بازی و دومین نسخه این سری بپردازیم. آیا Warhammer Vermintide 2 نیز به خوبی نسخه اول این سری است؟ این سوالی است که قرار است امروز به آن پاسخ دهیم.

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

با نقد و بررسی یکی از جذاب ترین بازی‌های آنلاین سال ۲۰۱۸ همراه گیمفا باشید

وقتی بالاتر گفتیم که بازی به صورت کلی شبیه به Left 4 Dead است، احتمالا همان جا متوجه شدید که قضیه بازی چیست! در بازی‌های مشابه شما به همراه هم تیمی‌هایتان باید بتوانید دشمنان مختلف را که در هر بازی اسم خاصی دارند و غالبا زامبی محسوب می‌شوند را از بین ببرید و ماموریت را به پایان برسانید. این فرمول تکراری اما لذت بخش می‌تواند هیجان انگیزتر شود، اگر یک داستان قابل قبول از آن پشتیبانی کند. برخلاف فرمول کلی گیم پلی، سعی می‌شود که در داستان تفاوت‌هایی باشد و حالا بگذارید ببینیم که آیا Warhammer Vermintide 2 نیز از این قاعده پیروی می‌کند یا خیر. اتفاقات بازی در دنیای فانتزی و خیالی Warhammer رخ می‌دهند و داستان بازی در واقع دنباله‌ای از داستان نسخه قبلی است. بنابراین اگر خیلی به داستان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید اتفاقات نسخه گذشته را هم بدانید، پیشنهاد می‌شود که داستان Warhammer: End Times – Vermintide را در اینترنت جست و جو کنید. از آن جایی که این مطلب به بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 اختصاص دارد، وارد ریز جزئیات داستان نسخه قبل نمی‌شویم. بازی با این مقدمه آغاز می‌شود که پس از اتفاقات نسخه قبل، پنج قهرمان Ubersreik اسیر شده و شهر سقوط کرده است. اگر در بیش از یک جمله بخواهیم داستان بازی را تشریح کنیم، داستان هر دو نسخه این سری اسپویل می‌شوند پس طبیعتا بیش از این در مورد اتفاقات بازی توضیح نمی‌دهیم و از این جا به بعد را به خودتان می‌سپاریم. ولی در مجموع پیشنهاد می‌شود که انتظار یک داستان متفاوت را نداشته باشید و انتظارات خود را از داستان این بازی پایین بیاورید. به طور کلی بازی‌های مشابه Warhammer Vermintide 2 قرار نیست داستان قابل توجهی داشته باشند و معمولا از این نظر مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

با این تفاسیر بهتر است که کلا زیر سوال بردن شخصیت‌ها، روند روایت داستان، دیالوگ‌ها و موارد مربوط به داستان بازی را فراموش کنید و سعی کنید از گیم پلی آن لذت ببرید. به طور کلی در عناوینی چون Left 4 Dead، Overkill’s The Walking Dead و دیگر عناوین مشابه، کار اصلی شما اصلا از قبل از شروع بازی مشخص است. شما وظیفه دارید موجودات عجیب و غریبی که غیر انسان هستند و اغلب زامبی به شمار می‌روند را از پای درآورید و خود را از نقطه A به نقطه B برسانید. از نقطه A تا نقطه B پر از زامبی و دیگر موجودات غیر انسان است که باید به کمک سلاح‌های مختلف آن ها را از پای درآورده و به مسیر خود ادامه دهید. با توجه به پرشمار بودن دشمنان شما، یکی از نکات حیاتی در چنین بازی‌هایی، بالا بودن نسبی مهارت‌ و تجربه دیگر هم‌تیمی‌هایتان است و اگر چه به لحاظ تاکتیکی قرار نیست تعاملات زیادی با هم داشته باشید، ولی در مجموع باید بتوانید یک دیگر را از مهلکه نجات دهید. این دست از بازی‌ها سال‌های سال است که طرفداران زیادی داشته اند و هرگز در خطر انقراض قرار نگرفته اند. فرقی نمی‌کند که بازی‌ها به سمت بتل رویال شدن پیش بروند یا همگی از عناوین نقش آفرینی در خود استفاده کنند، بازی‌هایی مثل Left 4 Dead همیشه سرگرم کننده و جذاب هستند و چه در داخل و چه در خارج از ایران کاربران زیادی دارند. در چنین عناوینی شما به ازای هر چند قدمی که به جلو حرکت می‌کنید باید تعدادی زامبی را از پای درآورید. Warhammer Vermintide 2 نیز از این نظر تفاوتی با بازی‌های این سبکی ندارد.

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

بازی دارای ۵ هیرو است که هر کدام ویژگی‌ها و توانایی‌های خاص خود را دارند.

بازی ۵ شخصیت مختلف دارد و در واقع می‌توان گفت زمانی که بازی را برای اولین بار اجرا می‌کنید ۵ هیروی متفاوت را رو به روی خود می‌بینید که باید یکی را انتخاب کنید. این کاراکترها هر کدام توانایی و مهارت‌های خاصی دارند که البته در این مورد، Warhammer Vermintide 2 کمی متفاوت با دیگر بازی‌ها عمل کرده. هیروهای بازی Markus Kruber، Bardin Goreksson، Kerillian، Victor Saltzpyre و Sienna Fuegonasus هستند که هر کدام توانایی‌های خاصی دارند که در ادامه به آن ها نیز خواهیم پرداخت. هر هیرو دارای سه Career است که اولی در هنگام آغاز بازی در دسترس است و دو تای دیگر را باید خودتان آنلاک کنید. از تفاوت های بین نسخه جدید بازی با نسخه‌های قبلی و در واقع یکی از مواردی که به بازی اضافه شده ویژگی Career است. به واسطه وجود این ویژگی شما می‌توانید مهارت‌های شخصیت های خودتان را شخصی سازی کرده و روی روند رشد، پیشرفت و سبک مبارزه وی تسلط کامل داشته باشید. علاوه بر این که هر شخصیت سه کریر جدا دارد، هر کریر نیز برای خود یک درخت مهارت جداگانه و چند قابلیت خاص دارد که سبب ایجاد تنوع بین شخصیت‌ها می‌شود. بدین ترتیب حتی اگر در یک تیم ۴ نفره، هر ۴ نفر یک هیرو را انتخاب کرده باشند ممکن است که سبک مبارزه آن‌ها با هم متفاوت باشد. از این نظر Warhammer Vermintide 2 بدون شک هوشمندانه عمل کرده و باعث شده که برخلاف بسیاری از بازی‌های چند نفره، در Warhammer Vermintide 2 شخصیت‌های یکسان هم با هم تفاوت داشته باشند و این تفاوت محسوس بوده و عملا دیده شود. این کریرها همچنین محدودیت‌هایی نیز دارند که این محدودیت ها هم در نوع خود جالب هستند. به عنوان مثال، برخی از کریرها قادر نیستند تا سلاح‌های خاصی را حمل کنند. بنابراین زمانی که هیرو و کریر خود را انتخاب می‌کنید باید با دقت عمل کنید تا بعدا بین کریر و هیروی انتخابی و سبک مبارزه شما تناقضی وجود نداشته باشد. بازی Warhammer Vermintide 2 از ۴ درجه سختی پشتیبانی می‌کند که از مهم ترین نکات رعایت شده در این بازی آنلاین، مشاهده تعادل بین درجه سختی‌های مختلف است. در حالی در برخی بازی‌ها، تفاوت فاحشی بین Difficulty Level‌ ها دیده می‌شود، در Warhammer Vermintide 2 این مشکل دیده نشده و واقعا با توجه به سطح و تجربه‌ای که دارید می‌توانید به بازی کردن بپردازید. Recruit، Veteran، Champion و Legend به ترتیب چهار درجه سختی بازی هستند و بسته به توانایی‌های خود می‌توانید یکی از آن‌ها را پیش گرفته و از بازی لذت ببرید. ناگفته نماند که اگر مرحله را با درجه سختی بالاتری به پایان برسانید در نهایت با پاداش‌های ارزنده تری هم از شما قدردانی خواهد شد.

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

خوشبختانه در Warhammer Vermintide 2 دشمنان شما از تنوع خوبی برخوردار هستند. مشکلی که در رابطه با دشمنان شما وجود دارد پایین بودن هوش مصنوعی آن هاست.

در بخش مبارزات خیلی نباید چشم به استفاده از سلاح‌های گرم داشته باشید و بیشتر باید کارتان را با تبر، چوب‌های سنگین و شمشیر راه بیندازید. خبر خوب دیگر در رابطه با سیستم مبارزات بازی Warhammer Vermintide 2 این است که هر سلاح وزن خاصی برای خود دارد و طبیعتا اگر سلاح سنگین‌تری در دست بگیرید باید قید سرعت ضربات را بزنید و در عوض، ضرباتی کاری تر و مهلک تر را به دشمنان وارد خواهید کرد. البته در بین سلاح‌های متنوع سرد، سلاح‌های گرمی مثل هفت تیر و رایفل هم پیدا خواهید کرد که اگر عنوانی مثل Overkill’s The Walking Dead را تجربه کرده باشید، قطعا متوجه هستید که از این نوع اسلحه ها نمی‌توان خیلی استفاده کرد. تیر و کمان نیز در بازی دیده می‌شود که البته برخی از Career‌ها قادر به استفاده از آن نیستند. در واقع اگر مثلا ترجیح می‌دهید بیشتر از سلاح‌های دور برد یا Ranged Weapons استفاده کنید باید شخصیت خود را بر همین مبنا بسازید و ساخت شخصیت یا هیرو نیز با استفاده از Career‌های مختلف و دیگر مهارت‌ها امکان پذیر است. نکته دیگری که باید بدانید این است که نسبت به نسخه قبلی، دشمنان جدیدی را در این نسخه می‌بینیم. البته این کمترین انتظاری است که می‌توان از نسخه جدید یک بازی داشت و جای تعریف و تمجید ندارد. به عنوان مثال Chaos Warrior ها از دشمنان تازه وارد به دنیای Warhammer هستند که می‌توانند به عنوان سرسخت ترین دشمنان شما و هم تیمی‌هایتان تلقی شوند. بر خلاف دسته‌های دیگر، Chaos Warrior ها آدم هستند که زندگی قبلی خود را رها کرده و خود را وقت نابودی دیگران کرده‌اند. این دسته از دشمنان غول پیکر، لباس‌های نظامی قدرتمندی هم دارند و رویارویی با آن ها کار ساده‌ای نیست. آن‌ها می‌توانند هر آنچه که رو به رویشان است را از بین ببرند. بهترین وسیله برای غلبه بر این دسته از دشمنان سلاح‌های گرم هستند. به جز این مورد خاص، دسته های دیگری هم از دشمنان وجود دارند که علیه شما به مبارزه خواهند پرداخت که برخی جدید و برخی دیگر قدیمی هستند. با توجه به موارد گفته شده، پس احتمالا می‌توانید حدس بزنید که تنوع دشمنان هم بازیکن را راضی نگه خواهد داشت. همچنین در طول بازی به باس‌هایی هم برخورد خواهید کرد که از بین بردن این رئیس‌ها نیز قلق خاصی دارد. نکته این جاست که در Warhammer Vermintide 2 نیز مثل هر بازی دیگری، دشمنان قدرتمند شما و به خصوص باس‌ها، الگوهای از پیش تعیین شده و مشخصی دارند که باید اول این الگوها را پیدا کرده و سپس نقطه ضعف را بیابید و در نهایت پیروز شوید. این پروسه می‌تواند زمان بر و سخت باشد و شاید هم اگر هم تیمی‌های حرفه‌ای داشته باشید راحت تر موفق به طی کردن این سه مرحله شوید.

علاوه بر اضافه شدن دشمنان خاص و سرسخت و همچنین تنوع قابل توجه آن‌ها، طراحی مراحل بازی را نیز می‌توان به نقاط قوت آن اضافه کرد. در مورد طراحی محیط در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد و بررسی‌های مفصل تر را می‌گذاریم برای چند پاراگراف پایین تر، جایی که به صحبت در مورد گرافیک بازی اختصاص دارد ولی مراحل بازی به خودی خود طراحی قابل قبولی برخوردار هستند. بازی نقاط ضعف کمی دارد و یکی از آن‌ها که البته از اهمیت فراوانی هم برخوردار است، احتمال تکراری شدن بازی بعد از یک مدت است. حتی وجود سلاح‌های مختلف، هیروها و کریرهای متنوع و دشمنان جدید هم نمی‌توانند Warhammer Vermintide 2 را از این معضل نجات دهند و شاید هم دلیلش تکراری بودن مراحل باشد. طراحی مراحل بازی با تکراری بودن آن‌ها، دو چیز کاملا متفاوت هستند که اولی به خوبی رعایت شده و سازندگان در مورد دومی کمی سهل انگارانه عمل کرده‌اند و نتیجه این سهل انگاری هم طبیعتا منفی بوده و غیر قابل انکار است. طراحی محیط مراحل بازی تنوع نسبتا خوبی دارد اما فرمول مراحل چندان متنوع نیست و شما را راضی نمی‌کند.

اگر بخواهیم نگاهی به گرافیک عنوان Warhammer Vermintide 2 بیندازیم، متوجه عملکرد قابل قبول بازی در این زمینه نیز خواهیم شد. محیط های جنگلی بازی به شکلی فوق العاده به تصویر کشیده شده‌اند و از نظر هنری تقریبا بی نقص هستند. به لحاظ فنی نیز ظاهرا نسخه PC بازی در روزهای ابتدایی مشکلاتی داشته که به مرور و با انتشار آپدیت های جدید آن مشکلات برطرف شده اند. اگر از کاربران PS4 هستید، خبر خوش این است که هرگز با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم نخواهید کرد و خبری از باگ‌های عجیب و غریب در بازی نیست. البته اصولا بازی‌های مستقل در این زمینه هرگز بی نقص نیستند و مشکلات ریزی دارند که باید آن ها را نادیده بگیریم. سازندگان سعی کرده اند که روی جزئیات محیط کمی دقت داشته باشند و نتیجه نهایی هم گویای این حقیقت است. کیفیت تکسچرها شاید ایده آل نباشد اما با توجه به این که Warhammer Vermintide 2 یک بازی مستقل است به نظر می‌رسد که استودیو سازنده سوئدی می‌تواند اینجا هم از خود دفاع کند. نورپردازی بازی نیز از نقاط قوت آن است و در همان محیط‌های جنگلی کافیست کمی به نور خورشید دقت کنید یا افق را در نظر داشته باشید. مدل کاراکترها و همچنین دشمنان شما در بازی Warhammer Vermintide 2 نیز از جمله نکاتی است که باید مورد تحسین و ستایش قرار بگیرد.

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

طراحی هنری محیط قابل قبول است، به جزئیات دقت شده، نورپردازی بازی عالی است و مدل سازی کاراکترها و دشمنان هم از نقاط قوت بازی محسوب می‌شود.

به عنوان یک بازی آنلاین ۴ نفره و عنوانی که از Left 4 Dead الهام گرفته، بدون شک Warhammer Vermintide 2 یک انتخاب ایده آل است. اگر از آن دست از گیمرهایی هستید که موفق به تجربه Warhammer End Times – Vermintide شده‌اید پس با این بازی آشنایی دارید و می‌دانید که تجربه نسخه جدید آن واجب است. Warhammer Vermintide 2 نقاط قوت زیادی دارد و یک بازی فوق العاده است که به هر بازیکنی پیشنهاد می‌شود و حتی اگر از Warhammer End Times – Vermintide نیز لذت نبرده اید، کماکان توصیه می‌شود که Warhammer Vermintide 2 را امتحان کنید. عنوانی که شاید خیلی جاه طلبانه نباشد ولی می‌تواند برای روزها یا حتی هفته ها، شما را پشت Play Station 4، Xbox One یا رایانه شخصی خود میخکوب کند.

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا
سلاخی | نقد و بررسی بازی Warhammer Vermintide 2 - گیمفا