شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

شما نیروی دفاعی زمین هستید | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

برخی بازی ها هستند که هدف اصلیشان “سرگرم کردن” بازیباز است و اصلا و ابدا به دنبال خلق گرافیک شگفت انگیز و روایت داستانی مسخ کننده نیستند و در واقع خیلی ساده به موضوع بازی رایانه ای نگاه می کنند و می خواهند ساعات خوش و “باحالی” را برای مخاطب رقم بزنند. یکی از این فرنچایزها که از ابتدا تاکنون راهش را در این راستا مشخص کرده است و هرگز هم تغییر خاصی نکرده است، سری عناوین Earth Defense Force یا EDF هستند که با همین سیستم “تکیه بر گیم پلی جذاب” توانسته اند همواره مخاطبین خود را حفظ نمایند. تاکنون چندین نسخه از این فرنچایز ساخته و عرضه شده است که جدید ترین آن ها در نسل هشتم انتشار یافته است. در واقع چند روز قبل و در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۸ بود که نسخه انگلیسی Earth Defense Force 5 این بار توسط خود کمپانی D3 Publisher به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۴ منتشر شد (انتشار بازی های قبل را Xseed و  برعهده داشتند) و بازخوردهای خیلی خوبی را هم کسب نمود.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

Earth Defense Force 5 عنوانی است که هر چیزی که یک طرفدار این سری از آن انتظار دارد را در بالاترین کیفیت ممکن نسبت به تمامی نسخه های قبلی داراست و نکته بهتر هم اینجاست که برای کسانی که تاکنون هیچ اسمی از این سری نشنیده اند و سراغ آن نرفته اند، Earth Defense Force 5 بدون شک بهترین فرصت برای شروع تجربه کردن این فرنچایز است، مخصوصا اگر بخواهید یکی از بهترین تجربه های کواپ نسل هشتم را در یک بازی سراسر متمرکز بر گیم پلی داشته باشید.

هدف گذاری و مسیر بازی مشخص است و به همین خاطر هم منتقدین به این شکل به بازی نگاه کردند که هدف از ساخت آن چیست و مخاطبینش کیستند. یعنی در واقع منتقدین بیشتر جذابیت گیم پلی را سنجیدند که انصافا هم بهتر از تمامی گیم پلی های کل عناوین این سری تا به امروز است و بدون شک Earth Defense Force 5 برترین نسخه این سری تاکنون محسوب می شود. در واقع با تمام ایرادات و گرافیک نسل هفتمی و…. باز هم Earth Defense Force 5 آن قدر جذاب و سرگرم کننده است که بعد از انتشار خیلی از منتقدان آن را تحسین کردند و امتیازاتی را مانند نمره فوق العاده عالی ۸۳ از آی جی ان و امتیاز ۸ از GameSpot را دریافت نموده و نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۷۳ را که نشانگر یک بازی خوب و خوش ساخت است کسب نماید.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

Earth Defense Force 5 ضعف های زیادی دارد، ولی واقعا نکات مثبت و “هدفگذاری ساخت” آن طوری است که مخاطبی که آن را می خرد دقیقا می داند دنبال چه چیزی است و قرار است چه مدل بازی با چه نوع کیفیتی و با تمرکز بر چه اصولی را تحویل بگیرد.

وقتی گرافیک و انیمیشن های بازی را ببینید آن وقت است که می فهمید این امتیازات برای این بازی یعنی چه و گیم پلی چقدر باید عالی باشد که این امتیازات را بتواند بگیرد با آن گرافیکش! تازه امتیاز کاربران به بازی بیشتر هم هست (۷۷/۱۰۰) و مشخص است که بازیبازان هم لذت خیلی زیادی را از این عنوان برده و می برند. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان جدید Earth Defense Force 5 بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا  اگر این بازی مورد علاقه تان است و تصمیم برای خرید و تجربه آن دارید بتوانید به ظور کامل با خصوصیات و ویژگی های مثبت و منفی آن آشنا شوید و آن را با معبارهایتان از یک بازی که “شما از آن خوشتان می آید” مقایسه نمایید و تصمیم برایتان راحت تر شود. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

با تمام ایرادات و گرافیک نسل هفتمی و…. باز هم Earth Defense Force 5 آن قدر جذاب و سرگرم کننده است که بعد از انتشار خیلی از منتقدان آن را تحسین کردند و امتیازاتی را مانند نمره فوق العاده عالی ۸۳ آی جی ان و امتیاز ۸ از GameSpot را دریافت نموده و نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۷۳ را که نشانگر یک بازی خوب و خوش ساخت است کسب نماید.

در Earth Defense Force 5 به سنت همیشگی سری اصلا نباید دنبال داستانی خاص و زیبا باشید و البته خب اصلا قرار هم نبوده چنین باشد و کسی این انتظار را ندارد، زیرا این فرنچایز از اولین نسخه تا امروز رویکردش را کاملا مشخص نموده و با همین رویکرد هم مخاطبان خاص خودش را کسب کرده است. سازمان Earth Defense Force یا EDF در واقع نیروی ویژه ای برای محافظت از زمین در برابر حملات بیگانگان و .. هست و از طرف اکثر کشورهای دنیا حمایت می شود. وقایع بازی در سال ۲۰۲۲ رخ می دهد و بازی از یکی از پایگاه های عظیم و زیرزمینی EDF به نام پایگاه ۲۲۸ آغاز می شود. شما اصلا یک عضو آموزش دیده نیستید و یک شهروند هستید که خیلی اتفاقی در این پایگاه است، اما نمی دانید که شما تبدیل به سربازی خواهید شد که نهایتا سرنوشت زمین در دستانتان قرار دارد. در همین زمان که شما در پایگاه هستید حمله وحشتناک و مخوف و میلیونی بیگانگان رخ می دهد و حشرات عظیم الجثه حمله می کنند و سپس هم یک سفینه عظیم از آسمان شروع به حملات وحشتناک به زمین می کند و شما هم شجاعانه سلاح به دست می گیرید و به نبرد می پیوندید.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

قایع بازی در سال ۲۰۲۲ رخ می دهد و بازی از یکی از پایگاه های عظیم و زیرزمینی EDF به نام پایگاه ۲۲۸ آغاز می شود. شما اصلا یک عضو آموزش دیده نیستید و یک شهروند هستید که خیلی اتفاقی در این پایگاه است اما نمی دانید که شما تبدیل به سربازی خواهید شد که نهایتا سرنوشت زمین در دستانتان قرار دارد. در همین زمان که شما در پایگاه هستید حمله وحشتناک و مخوف و میلیونی بیگانگان رخ می دهد و حشرات عظیم الجثه حمله می کنند و سپس هم یک سفینه عظیم از آسمان شروع به حملات وحشتناک به زمین می کند و شما هم شجاعانه سلاح به دست می گیرید و به نبرد می پیوندید.

از همین زمان دیگر تا آخر بازی لحظه ای هم آرام و قرار نخواهید داشت و سیل حشرات عظیم و غول پیکر بر سرتان آوار می شوند و شمایید و سلاحتان و چند همراه که اگر تک نفره بازی کنید هوش مصنوعی هستند و اگر با دوستانتان بازی کنید که خب تازه اصل کیفیت بازی را می فهمید، زیرا در حالت تک نفره بازی در همان ماموریت های سوم به بعد خیلی سخت می شود. وقایع داستانی، دیگر از همین جا بر پایه مبارزات زمین با این بیگانگان است و در طول داستان اتفاقاتی رخ می دهد و شاهد کشمکش هایی خواهید بود، ولی اصلا و ابدا چیزی به اسم داستان و روایت جذاب نمی بینید و تنها گاهی برخی از حرف ها و شوخی هایی که هنگام نبرد با صدها حشره می شنوید جالب هستند و در واقع گاها دیالوگ های خوبی را در بازی شاهد هستیم. چیزی به نام شخصیت پردازی و از این دست موارد مرتبط با داستان در بازی وجود ندارد و باید تنها یک سلاح بگیرید و بروید به میان سیل دشمنان. این تنها داستان بازی است و در واقع فقط دلیلی است که شما بدانید چرا دارید این کار را می کنید.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

اگر بخواهم از نظر شباهت، سیستم شلیک Earth Defense Force 5 را به عنوانی دیگر تشبیه کنم می توانم از عناوین جاست کاز ۳ و ۴ نام ببرم. در واقع سیستم شلیکی که اصلا بر پایه زوم کردن سلاح و سپس شلیک کردن نیست، بلکه در حالت عادی و بدون زوم کردن نشانه تفنگ روی صفحه است و مانند جاست کاز به صورت Hip Fire باید دشمنان را قلع و قمع کنید که اتفاقا دقیقا هم می بایست همین طور باشد، زیرا که Earth Defense Force 5 اصلا عنوانی نیست که مثلا بخواهید با R2 زوم کنید و یکی یکی ۷-۸ دشمن را بکشید، بلکه هدف شما در یک ماموریت حتی در همان اوایل بازی، شاید بیشتز از ۱۰۰۰ مورچه عظیم الجثه باشند و سیستم زوم کردن با سلاح و شبیه سازی نظامی و… ابدا برای آن مناسب نیست.

خیلی خودمانی بگویم. گرافیک و جلوه های بصری در Earth Defense Force 5 به عنوان یک بازی نسل هشتمی قله های “ضیقی” را فتح کرده است! یعنی یک چیزی می گویم یک چیزی می شنوید ها! گرافیک در سطح اوایل نسل هفتم رو به نسل ششم! در واقع گرافیک پر فراز و نشیب ترین بخش عنوان Earth Defense Force 5 است و مطمئنا اغلب امتیازاتی که از این عنوان کسر شده است مربوط به همین بخش است. بازی در برابر عناوین خوش گرافیک حتی اوایل نسل هفتم هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد و از لحاظ فنی و هنری ضعف های زیادی را در خود می بیند. کیفیت بافت ها و تکسچرها در بازی بسیار ضعیف رو به “عدم” است و شاهد کیفیتی خیلی پایین در این زمینه هستیم. در بازی باگ های مختلفی هم مشاهده می کنید که البته باحال هم هستند و نمی دانم این بازی چه جادویی دارد که باگ هم در آن می بینید خوشتان می آید!

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

گیم پلی Earth Defense Force 5 به معنای واقعی جذاب، سرگرم کننده و خوش ساخت از کار در آمده است. یک شوتر سوم شخص با کلی المان های هیجان انگیز و شخصی سازی های گسترده و تنوع عالی دشمنان عالی. جالب است بدانید که در بازی بیشتر از صد ماموریت مختلف داستانی جذاب وجود دارند که تازه دارای ۵ درجه سختی مختلف هم هستند و حسابی می توانند شما را به چالش بکشند و سرگرم کنند.

افت فریم در بخش هایی از بازی مشاهده می شود که البته هیچ گاه به سطحی نمی رسد که تجربه بازی را عذاب آور کند ولی با توجه به کیفیت گرافیکی پایین بازی، این افت فریم ها مقداری عجیب است ولی از طرفی هم تا حدودی به خاطر حضور تعداد وحشتناکی از دشمنان به صورت همزمان در کل صحنه های بازی، این افت فریم ها قابل توجیه است. البته وضعیت افت فریم ریت در این عنوان از تمام بازی های قبلی این سری مثل EDF 4.1 خیلی بهتر است و بازی بسیار باثبات تر و بهتر روی پلی استیشن ۴ اجرا می شود و قطعا این موضوع بر روی پلی استیشن ۴ پرو خیلی بهتر هم هست. انیمیشن های بازی بسیار مسخره و خنده دار هستند و از دویدن و راه رفتن و پریدن گرفته تا سایر بخش ها شاهد انیمیشن هایی خنده دار هستیم، همین طور چیزی به اسم انیمیشن صورت شخصیت ها هنگام حرف زدن هم که اصلا وجود ندارد و البته کلا هم زیاد چهره کسی را نمی بینید که بخواهد حرف بزند و یا بهتر است بگویم اصلا داستان خاصی نیست که کسی بخواهد در مورد آن صحبت کند، چون به صورت تمام وقت (نه پاره وقت!) و پیوسته، صحنه بازی حداقل صدها حشره و جانور عظیم را در خود می بینید که از روی در و دیوار و آسمان و زمین شما را عنایت می کنند!

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

افت فریم در بخش هایی از بازی مشاهده می شود که البته هیچ گاه به سطحی نمی رسد که تجربه بازی را عذاب آور کند ولی با توجه به کیفیت گرافیکی پایین بازی، این افت فریم ها مقداری عجیب است ولی از طرفی هم تا حدودی به خاطر حضور تعداد وحشتناکی از دشمنان به صورت همزمان در کل صحنه های بازی، این افت فریم ها قابل توجیه است.

تقریبا باید بگویم هر چیزی که در بخش گرافیک Earth Defense Force 5 وجود دارد بسیار ضعیف و بی کیفیت است و به هیچ عنوان حالت استاندارد نسل هشتمی ندارد. نهایتا در مورد بخش جلوه های بصری عنوان Earth Defense Force 5 باید گفت این بازی در زمینه گرافیکی ضعیف عمل کرده است و نکات ضعف فاحشی به ویژه از لحاظ فنی مانند کیفیت بسیار پایین تکسچرها و گاها افت فریم و باگ و انیمیشن های ضعیف در خود دارد که به همراه برخی طراحی های هنری سطج پایین، سبب می شود در مجموع بتوانیم بگوییم شاهد عنوانی هستیم که هیچ حرفی در بخش بصری برای گفتن ندارد.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

حالا برقص تا بعدا بهت یگم!!

اما گیم پلی! اینجاست که Earth Defense Force 5 مثل یک ققنوس از خاکستر گرافیک و داستان بر می خیزد و بازی و سازندگانش و نمره هایش و مخاطبانش را زنده می کند. سری Earth Defense Force از همان ابتدا یک فرنچایز گیم پلی محور محض بوده است و هنوز هم دقیقا همین طور است و Earth Defense Force 5 فقط بر روی دوش گیم پلی خود قرار دارد که الحق و والانصاف هم بازی را روی دوشش به سرمنزل مقصود می رساند و اصطلاحا “کول‌بر” خوبی است! گیم پلی Earth Defense Force 5 به معنای واقعی جذاب، سرگرم کننده و خوش ساخت از کار در آمده است. یک شوتر سوم شخص با کلی المان های هیجان انگیز و شخصی سازی های گسترده و تنوع عالی دشمنان. جالب است بدانید که در بازی بیشتر از صد ماموریت مختلف داستانی جذاب وجود دارند که تازه دارای ۵ درجه سختی مختلف هم هستند و حسابی می توانند شما را به چالش بکشند و سرگرم کنند.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

گرافیک و جلوه های بصری در Earth Defense Force 5  به عنوان یک بازی نسل هشتمی قله های “ضیقی” را فتح کرده است! یعنی یک چیزی می گویم یک چیزی می شنوید ها! گرافیک در سطح اوایل نسل هفتم رو به نسل ششم!

واقعا بازی از نظر محتوای گیم پلی فوق العاده است و می تواند ماه ها شما را سرگرم کند مخصوصا اگر با دوستانتان بازی کنید، زیرا اصل تجربه این عنوان بر اساس کوآپ است. یکی از نکاتی هم که بیشتر بازی کردن کوآپ را لازم می کند درجه سختی بازی است که واقعا بعد از گذشت دو سه ماموریت اگر تنهایی بازی کتید، حتی روی درجه نرمال هم کارتان حسابی در ماموریت های پنجم به بعد سخت خواهد شد و حتی گاهی این سختی واقعا غیر منطقی می شود و از بالانس خارج می گردد، زیرا عنوانی که بیش از ۱۰۰ ماموریت دارد نباید در درجه سختی نرمال در ماموریت چهارم پنجم به صورت تک نفره این قدر سخت شود. مخصوصا وقتی که بدانید اگر در ماموریت کشته شوید کلا باید برگردید از ابتدا و از آغاز ماموریت را شروع کنید که این موضوع در ماموریت چهارم چندین بار برای من رخ داد و متوجه شدم که گویا کواپ بازی کردن این عنوان خیلی خیلی اهمیت دارد. بهترین نکته در مورد بازی کردن کواپ اینجاست که Earth Defense Force 5 از قابلیت بازی دو نفره آفلاین به صورت اسپلیت اسکرین هم برخوردار است که واقعا این یک نعمت است و به شخصه هر سازنده ای که در بازی خود چنین قابلیتی را قرار دهد، یک پوئن کاملا مثبت برایش در نقد منظور می کنم. این موضوع واقعا قابل تحسین است که به دو نفر اجازه دهی در کنار هم و بدون اینترنت و… لذت ناب یک بازی دو نفره را تجربه کنند، آن هم در عنوانی با این سطح تنوع گیم پلی در سبک شوتر که ۹۹ درصد بازی های این سبک فقط کواپ آنلاین دارند آن هم غیر داستانی.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

دشمنان بازی که شامل حشره ها و سفینه ها و ربات ها و انواع هیولاهای دایناسور شکل و حتی دشمنانی با فرم انسانی (برای اولین بار در تاریخ این سری شاهد دشمنانی در فرم انسان و با هوش بالا هستیم) هستند، واقعا تنوع بالایی دارند و برخلاف کیفیت گرافیکی بازی، لااقل بسیار عالی “طراحی” شده اند و شاهد تنوع خیلی بالایی هم در آن ها هستیم

همان طور که گفته شد Earth Defense Force 5 از نظر میزان محتوا برترین بازی این سری است و تازه علاوه بر کمیت محتوا، سازندگان روی کیفیت آن نیز کلی کار کرده اند و تمام نکات مثبت بازی های قبلی این سری را در ترکیب با هم بهبود بخشیده اند و با چندین المان جدید به بازی تزریق کرده اند تا باکیفیت ترین و کاملترین بازی سری Earth Defense Force را به بازیبازها و طرفداران هدیه دهند. تمامی ماموریت های بازی را می توانید به صورت آنلاین  تا سقف ۴ نفر هم با دوستانتان تجربه کنید که در واقع این بازی ۴ نفره کواپ، اصل لذت Earth Defense Force 5 و پتانسیل گیم پلی آن را به شما نشان می دهد. همچنین لازم به ذکر است که در بازی برخی ماموریت های ویژه هم وجود دارند که تنها مخصوص بازی چندنفره هستند و نمی توانید در حالت single player آن ها را تجربه نمایید. در مورد سیستم تیراندازی و شلیک در Earth Defense Force 5 می توانم بگویم این عنوان از یک سیستم شلیک ساده و کارآمد برخوردار است که اصلا قصد شبیه سازی آلات جنگی و نظامی و سیستم شلیک دقیقا شبیه سازی شده و… را ندارد و تنها مناسب برای کشتن دشمنان در عنوانی است که در یک لحظه درون صفحه آن بیش از ۱۰۰ دشمن و حشره غول پیکر با هم وجود دارند و بر سر شما می ریزند.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

بهترین نکته در مورد بازی کردن کواپ اینجاست که Earth Defense Force 5 از قابلیت بازی دو نفره آفلاین به صورت اسپلیت اسکرین هم برخوردار است که واقعا این یک نعمت است و به شخصه هر سازنده ای که در بازی خود چنین قابلیتی را قرار دهد یک پوئن کاملا مثبت برایش در نقد منظور می کنم. این واقعا قابل تحسین است که به دو نفر اجازه دهی در کنار هم و بدون اینترنت و… لذت ناب یک بازی دو نفره را تجربه کنند، آن هم در عنوانی با این سطح تنوع گیم پلی در سبک شوتر که ۹۹ درصد بازی های این سبک فقط کواپ آنلاین دارند آن هم غیر داستانی.

شاید باورنکردنی باشد ولی در بازی و طی ماموریت های مختلف چیزی در حدود هزار سلاح و تجهیزات گوناگون را می توانید جمع آوری کنید که هر چه ماموریت در بخش جلوتری از داستان باشد و درجه سختی اش هم بالاتر باشد، این سلاح ها و پاداش ها هم بهتر خواهند بود و تازه جالب تر اینجاست که تک تک این تجهیزات را می توانید کلی ارتقا دهید و حسابی از گیم پلی عمیق بازی لذت ببرید. اگر بخواهم از نظر شباهت، سیستم شلیک Earth Defense Force 5 را به عنوانی دیگر تشبیه کنم می توانم از عناوین جاست کاز ۳ و ۴ نام ببرم. در واقع سیستم شلیکی که اصلا بر پایه زوم کردن سلاح و سپس شلیک کردن نیست، بلکه در حالت عادی و بدون زوم کردن نشانه تفنگ روی صفحه است و مانند جاست کاز به صورت Hip Fire باید دشمنان را قلع و قمع کنید که اتفاقا دقیقا هم می بایست همین طور باشد، زیرا که Earth Defense Force 5 اصلا عنوانی نیست که مثلا بخواهید با R2 زوم کنید و یکی یکی ۷-۸ دشمن را بکشید، بلکه هدف شما در یک ماموریت حتی در همان اوایل بازی، شاید بیشتز از ۱۰۰۰ مورچه عظیم الجثه باشند و سیستم زوم کردن با سلاح و شبیه سازی نظامی و… ابدا برای آن مناسب نیست.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

انواع و اقسام موجودات مخوف از مورچه های دو متری گرفته تا بشقاب پرنده های تیرانداز (آن هم در تعداد حداقل ۱۰۰تا در هر صحنه) و ربات های عظیم و … را در بازی شاهد هستیم

در واقع می توانم بگویم بهترین سیستم شلیک و گان پلی ممکن برای عنوانی در این سبک و با این تم را در بازی Earth Defense Force 5 شاهد هستیم و شلیک با تعداد بی نظیر سلاح های مختلف که هر کدام با دیگری زمین تا آسمان فرق دارند و برای مواقعی خاص به کار می آیند، بسیار بسیار لذتبخش و خوش دست از کار در آمده است. دشمنان بازی که حشره ها و سفینه ها و ربات ها و انواع هیولاهای دایناسور شکل و حتی دشمنانی با فرم انسانی (برای اولین بار در تاریخ این سری شاهد دشمنانی در فرم انسان و با هوش بالا هستیم) هستند، واقعا تنوع بالایی دارند و برخلاف کیفیت گرافیکی بازی، لااقل از نظر ریخت و قیافه بسیار عالی “طراحی” شده اند و شاهد تنوع خیلی بالایی هم در آن ها هستیم تا به این شکل، انواع و اقسام موجودات مخوف از مورچه های ده متری گرفته تا بشقاب پرنده های تیرانداز و… (آن هم در تعداد حداقل ۱۰۰تا در هر صحنه) را در بازی شاهد باشیم که در برابر شما ظاهر می شوند و سبب شده اند هرگز احساس خستگی یا دلزدگی از کمبود حشره نداشته باشید! یعنی باور کنید پیف پاف در این بازی خیلی بیشتر از شاتگان کاربرد داشت!

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

شاید باورنکردنی باشد ولی در بازی و طی ماموریت های مختلف چیزی در حدود هزار سلاح و تجهیزات گوناگون را می توانید جمع آوری کنید که هر چه ماموریت در بخش جلوتری از داستان باشد و درجه سختی اش هم بالاتر باشد، این سلاح ها و پاداش ها هم بهتر خواهند بود و تازه بهتر اینجاست که تک تک این تجهیزات را می توانید کلی ارتقا دهید و حسابی از گیم پلی عمیق بازی لذت ببرید.

هوش مصنوعی بازی در درجات سختی پایین زیاد تعریفی ندارد و چه از دشمنان و چه از یارهای خود حرکات و رفتار عجیب و غریب هم خواهید دید، ولی در درجات سختی بالاتر وضعیت خیلی بهتر است. باید گفت به طور کلی وضعیت هوش مصنوعی دشمنان بهتر از یارهای خودی است زیرا که دقیقا می دانند چکار باید بکنند و چطور به شما حمله کنند و دورتان را بگیرند. مثلا وقتی لشکری از مورچه های عظیم به شما حمله می کنند همگی کلا به صورت مستقیم به سمت شما نمی آیند بلکه اگر ساختمان و دیوار و سقفی وجود داشته باشد عده ای از آن ها به روی دیوار و سقف می زوند و از بالا یا پشت سر نیز به شما حمله می کنند که این موضوع مخصوصا در درجات سختی بالا کارتان را خیلی خیلی سخت می کند.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

گیم پلی! اینجاست که Earth Defense Force 5 مثل یک ققنوس از خاکستر گرافیک و داستان بر می خیزد و بازی و سازندگانش و نمره هایش و مخاطبانش را زنده می کند. سری Earth Defense Force از همان ابتدا یک فرنچایز گیم پلی محور محض بوده است و هنوز هم دقیقا همین طور است و Earth Defense Force 5 فقط بر روی دوش گیم پلی خود قرار دارد که الحق و والانصاف هم بازی را روی دوشش به سرمنزل مقصود می رساند و اصطلاحا “کول‌بر” خوبی است!

در خصوص موسیقی و صداگذاری Earth Defense Force 5 تنها به گفتن این نکته بسنده می کنم که در این زمینه مشکل خاص و ضربه زننده ای به تجربه شما وجود ندارد و شاهد صداگذاری های تقریبا استاندارد (محیطی و شخصیت ها) و موسیقی های متناسب با فضای بازی هستیم که البته این موسیقی ها خیلی زیاد تکرار می شوند و گاها شما را خسته می کنند. در حقیقت باید این طور بگویم که درست است صداگذاری و موسیقی های Earth Defense Force 5 تقریبا مناسب هستند و خدشه ای به تجربه شما وارد نمی کنند، ولی اصلا هم به عنوان یک بازی نسل هشتمی گامی در راستای بهبود قدرت بازی و اعتلای آن بر نمی دارند، بلکه فقط در سطحی معقول نیازهای آن را برطرف می کنند.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

Earth Defense Force 5 از نظر میزان محتوا برترین بازی این سری است و تازه علاوه بر کمیت محتوا، سازندگان روی کیفیت آن نیز کلی کار کرده اند و تمام نکات مثبت بازی های قبلی این سری را در ترکیب با هم بهبود بخشیده اند و با چندین المان جدید به بازی تزریق کرده اند تا باکیفیت ترین و کاملترین بازی سری Earth Defense Force را به بازیبازها و طرفداران هدیه دهند.

در نهایت باید بگویم شاید اگر تک تک و بسیار ریزبینانه و دقیق، فقط مانند یک منتقد سخت گیر (و نه یک گیمر یا ترکیبی از گیمر و منتقد) به هر بخش بازی Earth Defense Force 5 نگاه کنیم ایرادات و کمبودهای خیلی زیادی را می توان یافت و می شود کلی بازی را کوبید، ولی وقتی در قالب یک “منتقد بازیباز” و آشنا به هدف گذاری و ریشه های این سری، کلیت آن را به عنوان یک بازی که هدفش سرگرم کردن است بسنجیم، Earth Defense Force 5 یک بازی بسیار بسیار جذاب و دیوانه وار است که هرگز عنوانی مانند آن را تجربه نکرده اید و بدون هیچ شکی از آن لذت خواهید برد. Earth Defense Force 5 به معنای واقعی یک شوتر سوم شخص هیجان انگیز و سراسر آدرنالین است که اگر با دوستانتان بنشینید پایش، دیگر سخت است بلند شوید!

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

نکات منفی Earth Defense Force 5 چندان نمی توانند به اصل تجربه و لذت شما از بازی خدشه ای عمیق و اساسی وارد کنند (مخصوصا اگر کواپ بازی کنید) و بازیبازانی که این عنوان را تجربه می کنند اکثرا بعد از پایان بازی لبخندی از رضایت را بر لب دارند که راستش را بخواهید برای خود من هم عجیب است و اصلا فکر نمی کردم که این بازی این قدر باحال باشد،

در حقیقت باید اذعان داشت که Earth Defense Force 5 عنوانی است که هر چیزی که یک طرفدار این سری از آن انتظار دارد را در بالاترین کیفیت ممکن نسبت به تمامی نسخه های قبلی داراست و نکته بهتر هم این جاست که برای کسانی که تاکنون هیچ اسمی از این سری نشنیده اند و سراغ آن نرفته اند، Earth Defense Force 5 بدون شک بهترین فرصت برای شروع تجربه کردن این فرنچایز است، مخصوصا اگر بخواهید یکی از بهترین تجربه های کواپ نسل هشتم را در یک بازی سراسر متمرکز بر گیم پلی داشته باشید. Earth Defense Force 5 ضعف های زیادی دارد، ولی واقعا نکات مثبت و “هدف گذاری ساخت” آن طوری است که مخاطبی که آن را می خرد دقیقا می داند دنبال چه چیزی است و قرار است چه مدل بازی با چه نوع کیفیتی و با تمرکز بر چه اصولی را تحویل بگیرد. در واقع نکات منفی Earth Defense Force 5 چندان نمی توانند به اصل تجربه و لذت شما از بازی خدشه ای عمیق و اساسی وارد کنند (مخصوصا اگر کواپ بازی کنید) و بازیبازانی که این عنوان را تجربه می کنند اکثرا بعد از پایان بازی لبخندی از رضایت را بر لب دارند که راستش را بخواهید برای خود من هم عجیب است و اصلا فکر نمی کردم که این بازی این قدر باحال باشد، ولی دنیای گیم خیلی چیزها دارد که هنوز به ما یاد بدهد و ما را سورپرایز کند.

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا
شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ممنون از آقا سعید عزیز
    در اولین فرصت سعی بر تجربه (در صورت امکان گرفتن) میگذارم
    الخصوص که از بازی هایی با قابلیت کواپ (آفلاین)
    لذت میبرم
    عکس دوم یک “و” جا مونده

  • mūnchild گفت:

    این بازی یکبار دیگه ثابت میکنه که گیمپلی همیشه تو هر بازیی حرف اول رو میزنه و اهمیت خیلی بیشتری نسبت عنصر های دیگه داره خیلی شده بازیی دیدم که از لحاظ گرافیکی عالی و سطح بالا بوده ولی از لحاظ گیمپلی راضی کننده نبوده و به نوعی شکست خورده . تو همین سال ۲۰۱۸ خیلی سازنده ها بودن که دست به ساخت یه بازی با گرافیک پیکسلی زدن ولی بازیشون از ده تا بازی ۳d هم جذابتر بوده و به نظر خودم چیزی که این بازیها رو متمایز میکنه در کنار اون گیمپلی با کیفیت اون روح هنری هست که تو ذات این بازیها نهفته و شمارو به خودش جذب میکنه و من بشترین چیزی که از یه بازی میخوام همینه 🙂
    تشکر بابت نقد این بازی

    • درود بر شما. خیلی ممنون از نظرتون و نکاتی که اشاره کردید. واقعا گیم پلیمخصوصا در چنین بازی هایی حرف اول رو میزنه.
      https://t.me/Gametal

    • farhad357 گفت:

      کاملا درسته . گیم پلی حرف اول رو میزنه . اما گرافیک باید ( راضی کننده ) باشه . مثالی که برای بازیهای پیکسلی زدید درسته اما . وقتی به یه بازی پیکسلی برمیخوریم به خودمون میقبولونیم که این بازی پیکسلی هست و توقع از گرافیکش میاد رو صفر و بازی رو ازش لذت میبریم اما در بازیهای غیر پیکسلی گرافیک خیلی پایین تو ذوق میزنه و نمیشه لذت برد از بازی مگر گیم پلی خداگونه باشه دیگه .

  • خسته نباشید جناب اقابابایی ارجمند
    بیصبرانه منتظر بررسی شما از بازی ashen هستم

    • سلام و عرض ادب خدمت شما سعید جان. سلامت باشید انشالله. یک دنیا ممنونم سعید عزیز.
      والا خیلی دوست دارم بنویسم ولی خب فقط برای پی سی و ایکس باکس وان هست و فکر نمیکنم بتونم بازیش کنم. انشالله یک نقد عالی براتون از این بازی زیبا می نویسیم
      https://t.me/Gametal

  • تا به حال این بازی رو تجربه نکردم ولی بد به نظر نمیاذ 🙂
    شاید بگیرمش

شما نیروی دفاعی زمین هستید  | نقد و بررسی بازی Earth Defense Force 5 - گیمفا