بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

در کنار خیل عناوین بزرگ و پیچیده، هر از چند گاهی شاهد بازی هایی هستیم که رویکرد متفاوتی نسبت به دیگر بازیها اتخاذ کرده اند. این دسته بازیها غالبا کاری به پیچیدگی داستان ندارند و اکثرا فضایی جذاب و شاد را ارائه می دهند. این عناوین فقط به دنبال عرضه سرگرمی محض به مخاطبان هستند و از قوانین و خط قرمز های عناوین دیگر پیروی نمی کنند. منطق و عقل اکثرا در این عناوین معنایی ندارد و بازیباز به هر طریقی می تواند خود را سرگرم سازد. یکی از معروف ترین و البته محبوب ترین عناوین با این ویژگی‌ها، فرنچایز Just Cause است. در این مقاله قصد نقد و بررسی جدیدترین نسخه این سری را داریم. با گیمفا همرله باشید تا ببینیم آیا Just Cause 4 انتظارات را برآورده ساخته است یا خیر؟

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

Just Cause 4 با ارائه دنیایی بزرگ و تقرییا بدون محدودیت، یک لذت خاص را به ارمغان می آورد. با نقد و بررسی این بازی با گیمفا همراه باشید.

داستانی نسبتا جذاب روی کاغذ، اما نه چندان موفق در عمل

داستان بازی در کشور غیرواقعی Solis که یکی از کشور های آمریکای جنوبی است جریان دارد. Rico Rodriguez این بار خود را در مصاف با گروه Black Hand می بیند. بزرگترین ارتش خصوصی جهان که به‌ عنوان مزدور به دیکتاتور ها و افراد مختلف خدمات ارائه می دهد. Gabriella Morales رییس و رهبر گروه محسوب می شود که نقش همان آدم بد قصه را دارد. بعد از اینکه مدارکی دال بر همکاری و وجود ارتباط بین پدر ریکو، و مرگ او با گروه Black Hand پیدا می شود. ریکو راهی Solis شده تا از ماجرا سردربیاورد و جواب سوال های خود را بیابد. البته این تمام ماجرا نیست و ریکو در روند بازی، به یک دیرینه شناس به نام Javi Huerta نیز کمک می کند تا حقایق درباره تاریخ Solis را کشف کند.

داستان بازی شاید در نگاه اول و به صورت خلاصه امیدوار کننده به نظر آید، ولی در عمل به نحو متفاوتی عمل می کند. انتظار خود من به شخصه، این بود که داستان بازی و سیر اتفاقات، همراه با پیچش و سورپرایز داستانی همراه شود، اما متاسفانه داستان بازی و ریتم اتفاقات، کاملا به مانند خطی صاف بوده و آنچنان نکته خاصی را در بر ندارد. در واقع داستان بازی بیشتر بهانه ای برای خلق جهانی بزرگ بوده تا مقدمات سرگرم شدن بازیبازان را فراهم سازد. مراحل اصلی هم اکثرا بسیار شبیه هم بوده و از کمبود تنوع به شدت رنج می برند. در بیشتر مراحل باید خود را به یکی از پایگاه ها یا مناطق تحت کنترل Black Hand برسانید و آن ها را نابود کنید. حال ممکن است نیاز به برداشتن مدارک یا کارهای مشابه باشد که آنچنان در بطن مراحل تفاوتی ایجاد نمی کنند. یکی از جالب ترین و عجیب ترین نکات در مورد Just cause 4 همین مورد است. در واقع اکثر لذت بازی در گردش آزاد یا همان Free Roam است تا انجام مراحل. گردش و چرخ زدن در محیط بازی و انجام کارهای مختلف، به لطف دنیای بزرگ و پر جزئیات بازی، که بلاشک یکی از برترین تجارب سندباکس نسل هشتم است، به خوبی ممکن شده است. البته بلاشک بزرگ ترین افسوس کسانی که بازی را تجربه کرده اند این خواهد بود که چرا مراحل بازی به شدت تکراری و مشابه هستند و سازندگان نتوانسته اند از پتانسیل بالای بازی، که همان آزادی عمل گسترده در انجام کارهای مختلف است. به خوبی استفاده کنند.

دیگر نکته جالب دربخش داستان بازی این است که وابستگی داستان و اتفاقات و جریانات بازی، به کات سین ها و مراحل اصلی کمتر از نسخه های قبل است. در واقع همانطور که سازندگان  حدس می زدند که بسیاری از بازیبازان ممکن است گشت و گذار و گردش آزادانه را بر انجام کارهای مشخص ترجیح دهند،  این مسأله اتفاق افتاد و باعث شد سازندکان اطلاعات مختلفی را در لابه لای محیط بازی و دیالوگ های اتفاقی قرار دهند تا بازیبازان علاوه بر گردش، با روند کلی داستان هم آشنا شوند. مثلا با کمی گشت و.گذار و چرخ زدن در محیط بازی، مخاطب به خوبی به قدرت و نفوذ Black Hand و تاثیر بسیار زیاد آن به solis پی می برد و ممکن است متوجه مسائل دیگری نیز بشود. این امر به نوبه ی خود خوب بوده و تا حد قابل قبولی وابستگی داستان را به مراحل اصلی و کات سین ها کمتر کرده است، اما مشکل اصلی این است داستان بازی آنچنان درگیر کننده نیست و جذابیت آنچنان بالایی ندارد. به‌خصوص این که روند اتفاقات و مسائل تا حد زیادی قابل پیش بینی بوده. یکی دیگر از مسائلی که از دیدگاه من به عنوان نقطه ضعف در بخش داستان تلقی می شود، کلی بودن شخصیت پردازی شخصیت هاست. درواقع اطلاعات داده شده و توضیحاتی که در باره ی شخصیت ها به خصوص شخصیت های فرعی داده می شود کلی بوده و گاها حتی دلیل و انگیزه فرد را نیز مشخص نمی سازد. از دیدگاه من با وجود این که تم اصلی داستان و مواجه شدن با یک گروه بزرگ کلیشه ای به نظر می رسید، اما سازندگان فرصت خلق داستانی بهتر و کامل تر را داشتند که متاسفانه آن چنان از پتانسیل بالقوه استفاده نکرده اند.

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

گرافیک هنری بازی واقعا چشم نواز است

لذت ناب خلاقیت!!!

و اما گیم پلی بازی که بلاشک و با فاصله ی بسیار زیاد مهم ترین بخش کل سری Just Cause محسوب می شود. اساس، پایه و بنای تمامی بخش های مختلف گیم پلی بر دو اصل استوار است، آزادی عمل و خلاقیت. قبل از عرضه بازی و در قالب تریلر ها و مصاحبه های سازندگان، مانور بسیاری بر روی آزادی عمل هر چه بیش تر مخاطبان داده می شد که باید بگویم از این حیث بازی بسیار خوب عمل کرده است. به لطف Wingsuit یا همان لباس پرواز، چتر نجات و قلاب معروف ریکو، بازیبازان دامنه ی وسیعی از انتخاب ها را پیش روی خود دارند. دنیای بزرگی از کارها و فعالیت های مختلف را می توانید انجام دهید که این کارها لزوما به کشتن و نابودی دشمنان به شیوه های مختلف خلاصه نمی شود. برای مثال می توانید با استفاده از قلاب ریکو، یک گاو را به سمت پمپ بنزین پرتاب کنید و یک انفجار بزرگ را خلق کنید. یا مثلا با استفاده از بالن های دستی (مشابه آن چه Metal gear solid دیدیم) یک تانک را به آسمان فرستاده و سوار آن شوید و به جنگ با هواپیماها و هلی کوپتر های دشمن بپردازید!!!کارهایی که می توانید انجام دهید تا حد بسیار زیادی به خود شما و خلاقیتتان بستگی دارد و این که از انجام چه کاری لذت می برید.

یکی از نکات جذاب اضافه شده در این نسخه که به لطف موتور گرافیکی قدرتمند بازی ممکن شده است. آب و هوای به شدت متغیر و متلاطم مانند و وجود رعد و برق و تورنادو است. برای مثال شما می توانید با یک هواپیما با سرعت به سمت یک تورنادو یا همان گردباد بروید و به محض این که به آن نزدیک شوید، جاذبه و قدرت گردباد به شدت شما و وسیله نقلیه تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد که واقعا تجربه منحصر بفردی به شمار می رود. بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که یکی از مهم ترین دلایل آب و هوای ملتهب Solis, استفاده گروه Black Hand از سلاح های تغییر دهنده جوی است.  البته لذت مقابله و تجربه با مسائلی مانند تورنادو بعد از مدتی عادی شده و نکته خاصی را در بر نمی گیرد. اگر سازندگان کمی به همین جزئیات بازی شاخ و برگ می دادند و در مرور زمان و با پیشرفت بازیباز نکات و موارد اندک ولی جدید به آن اضافه می کردند، می توانستند جذابیت این بخش ها را بالا نگه دارند. چون در حالت عادی هر بار نزدیک شدن به گردباد یا برخورد کردن با رعد و برق تجربه ای مشابه محسوب می شود و از یک نقطه به بعد، شما حس تکرار مکررات را خواهید داشت.

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

استفاده درست و مناسب از چتر نجات و لباس پرواز، جابه جایی بین نقاط مختلف را آسان و لذت بخش کرده‌است

بزرگ ترین مانور تبلیغاتی سازندگان که در قالب تریلرهای مختلف نیز شاهد آن بودیم نیز همین مسائل جوی، و آزادی عمل در انجام کارهای مختلف بود. اشاره به این نکته هم ضروری است که واقعا گشت و گذار و انجام کارهای مختلف و آزادانه لذت بالایی را به بازیباز منتقل می سازد. به خصوص این که بسیاری از محدودیت های فیزیکی و منطقی که در اکثر عناوین سندباکس شاهد آن هستیم در Just Cause 4 وجود ندارند و دست شما بسیار باز خواهد بود. برای مثال می توانید با هواپیما به سمت یک کشتی هوایی بپرید و سپس با خارج شدن از هواپیما روی کشتی هوایی فرود آیید و در همین حین شاهد سقوط و انفجار هواپیمای خود باشید. همان طور که پیش تر گفتم دامنه انتخابات و احتمالات بسیار وسیع است و شما با توجه به خلاقیت و ذهن خود می توانید کارهای منحصر بفرد و مختلفی را انجام دهید.

دیگر نکته مهم در زمینه گیم پلی بازی این است که سازندگان تمام تلاش خود را به خرج داده اند تا بازیبازان تا آن جایی که امکان دارد زنده بمانند و به بازی بپردازند و در این راه بسیاری از مسائل عقلانی را نیز قربانی کرده اند که البته نکته خاصی محسوب نمی شود چون کل اساس بازی بر روی نادیده گرفتن منطق و قوانین بنا شده است! اگر بخواهم در مورد زنده نگه داشتن بازیبازان مثالی بزنم می توان به جان به در بردن ریکو از رعد و برق مستقیم اشاره کرد! در واقع اگر در جریان بازی رعد و برقی به ریکو اصابت کند، او در جا و بلافاصله نخواهد مرد بلکه به شدت زخمی می شود و اگر بعد از برخورد با رعد و برق بلافاصله اسیب دیگری دریافت کند خواهد مرد اما اگر هیچگونه ضربه و آسیب دیگری دریافت نکند بعد از مدتی می تواند سلامتی خود را بازیابد. یا مثلا اگر شما نزدیک بشکه ی انفجاری ایستاده باشید و به خاطر شلیک شما یا دشمنانتان بشکه در فاصله یک قدمی شما هم منفجر شود، شما نخواهید مرد بلکه به مانند مثال قبلی به شدت زخمی می شوید و اگر آسیب دیگری دریافت نکنید شانس بازیابی و درمان خواهید داشت. این تلاش سازندگان برای زنده نگه داشتن بازیباز در سخت ترین شرایط با توجه به سبک و سیاق بازی کامل قابل درک است به خصوص این که کل بازی بر روی سرگرمی ناب و لذت بنا شده است بنابراین مردن ممکن است وقفه ای در این سرگرمی ایجاد کند. البته به نظرم کمی سازندگان افراطی عمل کرده‌اند و بیش از حد به این موضوع پرداخته‌اند. به خصوص این که هنگام درگیری ها نیز با کمی دقت متوجه می شوید که بسیاری از شلیک های دشمنان اصلا به شما بر خورد نمی کنند و حتی از فاصله ی نزدیک نیز دشمنان اکثرا از نشانه گیری درست عاجزند و این نبود دقت از سوی دشمنان به راحتی این موقعیت را فراهم می سازد تا شما تک تک انها را با خلاقیت خود و ابزار مختلف، یا با شلیک مستقیم از پای دراورید.

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

مثلا اگر شما نزدیک بشکه ی انفجاری ایستاده باشید و به خاطر شلیک شما یا دشمنانتان بشکه در فاصله یک قدمی شما هم منفجر شود، شما نخواهید مرئ بلکه به مانند مثال قبلی به شدت زخمی می شوید و اگر آسیب دیگری دریافت نکنید شانس بازیابی و درمان خواهید داشت

بحث از تیراندازی و نبرد با دشمنان شد بد نیست به گان پلی بازی هم نگاهی بیاندازیم. یکی از مشکلاتی که خود من همواره با سری Just Cause داشته ام، گان پلی و مکانیزم تیراندازی بازی بوده که منتظر بودم در این نسخه شاهد تغییرات مثبت بسیاری باشم اما متأسفانه آن چنان تغییری در این زمینه صورت نگرفته است و اساس گان پلی بازی همان گان پلی نسخه سوم با اندکی تغییر است. بزرگ ترین مشکل من با گان پلی Just cause 4 این است که به مانند نسخه های قبلی، گان پلی بازی آن چنان حس و حال تیراندازی را به بازیباز منتقل نمی سازد. این مسأله به نظرم تا حد زیادی به زاویه دوربین، فیزیک حرکات و اسلحه ها بر می گردد. در واقع هنگام تیراندازی با سلاح های مختلف آن حس و حال یک عنوان تیراندازی سوم شخص به شما منتقل نخواهد شد که این مساله به نظرم بسیار آزار دهنده است است. به خصوص این که این مشکل در نسخه قبلی نیز وجود داشت و با توجه به فاصله چهارساله بین این نسخه و نسخه قبل، انتظار میرفت سازندگان دستی بر سر و روی گان پلی بازی بکشند و از آن حالت مصنوعی و غیرواقعی آن را خارج کنند که متاسفانه هنوز هم گان پلی بازی با حد استاندارد فاصله نسبتا قابل توجهی دارد.

در مورد طراحی مراحل پیش تر توضیحاتی دادم و به این نکته اشاره کردم که متاسفانه مراحل بازی یکنواخت و تکراری بوده و احتمالا از یک نقطه به بعد شما را به سمت گردش آزاد هدایت خواهد ساخت. البته گاه و بیگاه شاهد مراحل با طراحی جالب و خلاقانه نیز هستیم که اشاره به آنها لازم است، اما متاسفانه اکثر مراحل همان روند یکسان و مشابه را پیش گرفته اند و چیز زیادی برای عرضه ندارند. این مسأله واقعا ناراحت کننده است به‌خصوص این که وقتی به ابزار ها و امکانات متعدد بازی در زمینه گیم پلی نگاه می کنیم متوجه می شویم پتانسیل بازی بسیار بیش تر از این بود و سازندگان می توانستند با ترکیب ویژگی‌های مختلف، مراحل خلاقانه و بسیار جالبی را خلق کنند. به خصوص این که دست سازندگان بسیار باز بوده و اکثر محدودیت های فیزیکی و… را نیز پیش روی خود نمی دیدند.

یک منظره فوق العاده

می رسیم به گرافیک بازی. مانند همیشه این بخش را به دو قسمت گرافیک هنری و گرافیک فنی تقسیم می کنیم. از گرافیک هنری بازی شروع می کنیم. سازندگان به لطف موتور قدرتمند گرافیکی، توانسته اند مناظر بسیار زیبا، خارق العاده و چشم نوازی خلق کنند که حتی دیدن این مناظر نیز می تواند بسیار لذت بخش باشد. ترکیب رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی در اکثر بخش های مختلف در ترکیب با رنگ های مختلف به کار رفته در ساختمان ها، وسایل نقلیه و… بسیار خوب آز آب در آمده و حس خوبی را به مخاطبین منتقل می سازد. کیفیت طراحی وسایل نقلیه از قبیل هواپیما، ماشین‌ها و…، ساختمان ها، جاده ها و موارد این چنینی بسیار قابل قبول و مناسب بوده و سازندگان در این زمینه ها نیز بسیار خوب عمل کرده اند. هر چند به نظرم طراحی هواپیما ها و تانک ها می توانست واقعی تر انجام شود تا حس جدی تری به مخاطب منتقل کند.

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

تخریب پذیری بازی به شدت بالاست

وجود آب و هوای داینامیک و تغییر پذیر نیز بسیار جالب و چشم نواز است؛ از رعد و برق های ناگهانی گرفته، تا تورنادو یا گردباد که پیش تر به آن اشاره کردم. خوشبختانه بر خلاف برخی شایعات که از گوشه و کنار به گوش می رسید مبنی بر این که کیفیت طراحی این ویژگی های آب و هوایی آن چنان قابل قبول نخواهد بود، مشخص شد که سازندگان در این قسمت هم مناسب عمل کرده اند و وظیفه خود را در حد مطلوبی به انجام رسانده اند. هر چند همچنان کیفیت طراحی تا سطح بسیار عالی فاصله دارد.

و.اما می رسیم سراغ بخش فنی. با توجه به حجم بسیار بالای تخریب پذیری و سکانس های انفجار و تخریب و موارد این چنینی، به نظر می رسید که شاهد باگهای مختلفی در این زمینه باشیم که همین اتفاق نیز افتاده است. در طول انجام مراحل اصلی و یا فرعی، و یا گردش آزادانه در محیط بازی و انجام کارهای مختلف، به دفعات نسبتا زیاد شاهد باگهای مختلفی خواهید بود. از فرو رفتن اجسام در یکدیگر تا پرتاب شدن بی دلیل برخی اشیا و موارد این چنینی. البته نکته بسیار جالب در خصوص باگ های گرافیکی این بازی این است که بسیاری از اوقات این باگ ها به جای این که آزار دهنده باشند خنده دار و جذاب هستند و حتی می توانند لذت گیم پلی بازی را نیز افزایش دهند!!! به خصوص این مسأله که بازی کلا حالتی جدی ندارد، برای همین پرتاب شدن ناگهانی یک ماشین به آسمان به‌ جای اینکه برای مخاطب آزار دهنده باشد، حتی ممکن است به عنوان نکته ای مثبت نیز تلقی شود!!! هر چند گاها ممکن است با برخی باگهای تاثیر گذار نیز مواجه شوید، اما اکثرا باگ های گرافیکی مشکل خاصی در روند بازی ایجاد نخواهند کرد.

صدای سرگرمی

در بخش موسیقی و صداگذاری ابتدا باید به کیفیت صداگذاری شخصیت های مختلف اشاره کنم. بعضی از شخصیت ها صداگذاری خوبی داشته و به خصوص ترکیب صدا و چهره آنها کاملا رضایت بخش و خوب است. از طرف دیگر برخی شخصیت ها، به‌خصوص برخی NPC ها که گوشه و کنار دنیای بازی به آنها برخورد خواهید کرد صداگذاری متوسطی دارند. البته در کل بخش صداگذاری بازی قابل قبول و مناسب بوده است.

دربخش موسیقی هم باید بگویم اکثر ساندترک های بازی کاملا با حال و هوای بازی تطابق داشته، و اکثرا ریتم بسیار تندی دارند تا هیجان شما را بالا ببرند و سطح ادرنالین خون ما را بالا نگه دارند. هر چند خوب بودن یا بد بودن کیفیت ساندترک ها تا حدودی می تواند سلیقه ای باشد، با این وجود فکر می کنم در کل ساندترک های بازی خوب و مناسب عمل کرده اند. هر چند به نظرم تعداد آنها می توانست بیش تر باشد و تنوع بیشتری داشته باشند. در کل بخش موسیقی و صداگذاری بازی عملکردی متوسط و خوب داشته و با وجود اینکه در بالاترین سطح نیست، اما شما را راضی خواهد کرد.

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

Just Cause 4 با وجود تمام کم و کاستی ها، می تواند یک بازی بسیار سرگرم کننده باشد.

سخن پایانی:

Just cause 4 عنوانی لذت بخش است که می تواند شما را به دور از پیچیدگی های بسیاری از عناوین امروزی سرگرم سازد. متاسفانه برخی مشکلات نسخه سوم در این نسخه نیز وجود دارند و باعث شده اند تا لذت بردن به شکل تمام و کمال ممکن نباشد، اما با این وجود اگر به دنبال آزادی عمل هستید و دوست دارید با استفاده از خلاقیت خود کارهای اکشن مختلف را انجام دهید، Just cause 4 انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

شما می توانید ویدئوی هایلایت مربوط به این بازی را نیز از اینجا مشاهده نمایید. 

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

 

Ramin

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Parsmira گفت:

    دلیل ساخت
    و انتشار این بازی
    و البته Saint row رو هیچ وقت نفهمیدم
    هرچند به علاقمندان این ۲ احترام میذارم
    و ۱ خواهش از دوستان
    به پلتفرم پی سی احترام بذارید
    ۲۲ ساله گیمر هستم
    قبل از انتشار خیلی از پلتفرم ها!!!!!!
    و تمامی کنسول ها رو داشتم جز سوییچ
    برای بنده حقیر هیچ پلتفرمی پی سی نمیشه
    لطفا بهم احترام بذاریم خیلی بهتره
    مثل نظر شخصی خودم
    ک دلیلی برای انتشار mw remaster یا حتی pubg و cod bo4 رو کنسول رو نمیفهمم
    با این حد از محدودیت در حرکت دست و نبود کیبورد و موس
    و صد البته شخصی سازی
    و احترام…

    RaminChris redfield
    • electronic_pop گفت:

      ۲۲ ساله که گیم می‌زنی؟! شوخی نکن!
      من ۲ ساله گیم می‌زنم، بیشترم بازیای FPS می‌زنم. حدودا ۱۳ تا بازی‌ام تموم کردم، تو چندتا بازی تموم کردی؟

      • electronic_pop گفت:

        نه ۱۶ تا بازی تموم کردم. Blacklist, DOOM 1993 و SWAT 4 رو حساب نکردم. این ۳ تا رو امسال تموم کردم.
        Halo 3
        Halo 5
        Cuphead
        COD4
        COD: MW2
        COD: MW3
        COD: BO
        COD: BO2
        COD: Ghost
        DOOM 1993
        DOOM 2016
        Blacklist
        BF: Bad Company 2
        BF3
        Spec Ops: The Line
        SWAT 4
        یه چندتا بازی‌ دیگه‌ام نصفه نیم رفتم. ولی اینارو تا تهه رفتم.

        • Parsmira گفت:

          خخخخخ
          فازت چیه؟
          مگه گیمری به بازی تموم کردنه
          من شاید کلا ۵ تا بازی FPS تموم کرده باشم
          Project IGI
          Delta Force
          Half Life
          Medal Honor
          COD 2
          COD mw1
          COD BO1
          اما لذت زیادی بردم :giggle:

          • electronic_pop گفت:

            فازم تو گیم، FPS, Kill, Clear, M-16, US Army, :inlove: F-35, C-130 و… خلاصه ازین جور چیزاس.
            من فقط بازیای FPS می‌زنم مخصوصاً از نوع نظامیش. حالی که اینجور بازیا بهم می‌دن بازیای دیگه اصلاً نمی‌دن.
            گیمر بودنم نه شغله، نه حرفه‌، نه چیزی برا پز دادن. من که گیمو فقط برا سرگرمی شدن می‌زنم.
            به قول بچه‌های دلتا فورس:
            Oo-Rah

            • UNESISM گفت:

              گیمری نه به سن و ساله و نه به تعداد بازی ها
              تنها چیزی که مشخصه یه گیمرهستش درک و فهم بالای اون از دنیای دور و برش با آموخته های گیمریشه اینکه شما صرفاً سری ندای وظیفه رو فقط برای شلیک کردن و دیدن خون انجام میدید و درکی از داستان و تعارف و نشانه ها و استعاره هاش نداشته باشید و از زحماتی که تیم سازنده میکنشد توی زندگی تون استفاده نکنید به درد نمی خوره یک نقش آفرینی باز میدونه که انتخاب ها چقدر تاثیر گذارند و توی زندگی عادیش هم بهشون اهمیت میده یک استراتژِی باز میدونه که چجوری توی موقعیت کاریش قدم برداره و چقدر زیرک باشه و چجوری نقشه بعدیشو بریز ه یک ادونچر باز میدونه که وقتی به سفر میره چجوری هیجان انگیز و لذت بخشش کنه نه از نوع خطرناکش و اینکه دوستان و خانوده رو چجوری با فداکاری میشه کنار هم نگهداشت و به دیگران اهمیت داد یک شوتر باز میدونه سرعت عمل و دقت و حوصله چقدر میتونه اونو در رسیدن به هدفش کمک کنه یه گیمر جدا از درک بازی در یک چیز دیگه هم شناخته میشه هوش بالا و سرعت عملش و مولتی تسکینگ بودن وفق دادن خودش با هر محیط و شرایط (مثل چند سبک بازی کردن ) گیمرباشی و چنین خصایصی رو از عالم گیمینگ کسب نکنی هرچی سن داشته باشی و هزاران بازی کرده باشی نشون میده هیچی از بازیها و عالمش نفهمیدی و داشتی وقتتو بیخودی تلف می کردی

              • electronic_pop گفت:

                شماها چرا گیمو اینقدر پیچیده می‌کنین؟! قرار نیس ما با گیم زدن چیزی یاد بگیریم. گیم می‌زنیم که سرگرم بشیم، همین جور نیس؟ اسمش رو Video game
                بکش برو جلو، خشاب عوض کنن، منفجر کن و…‌ بازی همینه…
                Kill, Clear, Shooting, Oo-Rah, M-16, US Army, :inlove: F-35 بازی برا من یعنی این چیزا. درکل هر کی یه نظری داره.

                • PewDiePie گفت:

                  شاید برا تو که ۲ سال با این صنعت آشنا شدی اینجوری باشه ولی مایی که باش زندگی کردیم همچین فکری نمیکنیم :-/

                • SOROUSH13 گفت:

                  تو شاید متوجه این پیچیدگی گیم نشی ولی مایی که بازی مثل متال گیر و بایوشاک و زلدا و پرسونا و یاکوزا و فاینال فانتزی و ویچر …بازی کردیم میدونیم صنعت گیم از پیچیده ترین دستاوردهای هنری بشره .تو هیچ فیلمی پیچیدگی و زیبایی بازی متال گیر و بایوشاک و… پیدا نمیکنی . گیم یه هنر ناب و مدرنه و پیچیده است

              • NFrealmusic گفت:

                بهترین کامنت در تمامی دوران ها :yes:
                هر کی هم منفی داده به شما از فرقه نوابینه :smug:

              • داداش کامنتت عمیقا به دلم نشست …
                منم با شما هم نظرم حتی اگر یه بازی توی تمام عمرت انجام داده باشی ولی ازش چیزی یاد گرفته باشی ارزشش ده ها برابر بازی های بی هدف هست …
                —————
                دادش زاهدی اگه جدا نظر نمیدم و … شرمنده ولی کلا فضای نظرات سایت دیگه مثل قدیم نیست آدم رغبت نمیکنه … در هر صورت مقالات شماو دیگر دوستان نظیر آقا سعید رو میخونیم و اگه جداگانه تشکر نمیکنیم شرمنده …

    • saeedgreat گفت:

      حالا saints row چهارتا داستان پردازی و ایده خیلی باحال داره.انقدم ماموریتاش تکراری نیست والا.

      Ramin
    • aliusa گفت:

      اصلا ساعت مطلب میزارن روی ساعت همه خوابن
      ۹

    • S.A.M.K گفت:

      داداش دلیل ساخت بازی هایی مثل mw remaster و pubg و cod bo4 رو کنسول فقط پوله.
      درحالی که بازی های اول شخص، اول فقط برای پی سی و انحصاری پی سی ساخته می شدن چون همونظور
      گفتی در پی سی محدودیت وجود نداره.

  • electronic_pop گفت:

    شبیه‌ی آنچارتده، ولی اکشنش بیشتره.
    از بازیای بکش بکش که پر از انفجارو تیراندازیه خیلی خوشم می‌یاد.

    Ramin
  • big_cypher گفت:

    اینقدر pc گنده نکنید الان سوییچ و ps خیلی بیشتر از pc ارزش دارن واسه گیم اون موقع جدل سر این بود ک pc فریم ریت بهتری داره و….الان کنسول ها هم دست کمی از این قضیه ندارن حالا نسل ۹ که دیگه میترکونن همین الانشم شاهکار های گرافیکی مثل rdr2 واسه کنسول هست و همینطور انچارتد و اینا الان pubg هم که هست منظور کلی این بود که واسه کار های مختلف از pc باید استفاده باشه واسه گیم کنسول حالا بعضیا هنوزم با تعصب میخوان حرفشونو اثبات کنن ما دیگه گفتیم. در صمن دوستی ک میگی هدف عرصه cod رو کنسول نمیفهمی لازمه بگم لذت بازیا با کنترلر خیلی جذاب تر ولذت بخش تره البته اینو حق میدم منم قبلا فن pc بودم همین حرفارو میزدم باید تجربه کنی

    Chris redfield
    • Parsmira گفت:

      تجربه؟!
      اگر دلیلی برای بحث در مورد حرف شما میدیدم قطعا الان کراس برای ۲ کنسول میبود!
      لذت؟
      موس پد و ابعاد این قطعه نمایان گر لذت بازی هست
      الته مطمعنا درک نمیکنید منظورمو
      ابعاد موس پد!

      • majidam گفت:

        کیفیت بازی در pc چندین برابر بیشتر از کنسول هست خودم کنسول دارم اما فقط انحصاریا روی کنسول میزنم اما هرگز مولتی پلتفرمها روی کنسول نمیزنم فقط روی pc چون کیفیت بصری بازیا روی pc بسیار دیدنی هست کیفیت تکسچرها بافتها و دور نماها و رنگها و درخشش نور و بازتاب دهنده ی نور از اشیا در pc بسیار بالا هست کافیه یکبار روی کارت گرافیک ۱۰۸۰ روی ۴k تجربش کنی اونوقت با ۴k کنسولهای نسل ۸٫۵ مقایسش کن اونوقت میفهمی که کیفیت چقدر مهمه یک بار یه بازی روی pc با بالاتری تنظیمات مثل ۴k بازی رو تجربه کنی اونوقت مطمئن باش سراغ کنسول نمیری و فقط برای انحصاریا طرف کنسول میری فقط مثل من

    • big_cypher گفت:

      داداش اینا از همون فورتنایت بازان از گیمای داستانی سر در نمیارن منم یه گوشه زدم بهشون

    • Y PS گفت:

      از شما انتظار چنین نظر کودکانه ای رو نداشتم!
      ۲ میلیارد PC گیمر؟! منبع این آمار کجاست؟ یعنی هر کس دستش به موس خورده PC گیمر حساب میشه؟!
      آثار مزخرف دیوید کیج؟! چون شما خوشت نیومده یعنی مزخرفه؟
      PC شما خیلی گرونه؟ خب خوش به حالتون! ولی مگه قیمت ملاک برتریه؟!
      چون با کنسول بازی نمیسازن پس به درد نمیخوره؟! عجب!
      اونی که شما بهش میگید “دستگیره”! اسمش کنترلره…خوبه به موس بگن موش؟ یا به کیبورد بگن صفحه دکمه؟
      خداروشکر که شما از خانواده سونی جدا شدید…با این حد از بغض و کینه و نظرات کودکانه ، نبود شما واقعا به سود خانواده سونیه.
      گرافیک و فریم ریت برای شما ملاکه؟ خب نظرتون محترم…چرا نمیتونید به نظر دیگران احترام بزارید؟ همه باید با شما هم نظر باشن؟!
      و در آخر امیدوارم از گرفیک الترا و فریم ریت ۱۲۰ بازی هایی مثل Red Dead 2 و God Of War لذت ببرید :yes:

    • big_cypher گفت:

      دوست عزیز یعنی نمیدونی چرا قیمت یک سیستم با کنسول فرق داره ؟! یک کنسول الان ۴۰۰ دلاره و سخت افزار غیر قابل تغییر داره و غیر از گیم و استریم کردن فیلمو و سریال و موزیک گوش دادن کار دیگه ای نمیکنه . بعد کسی که سیستم‌ میبنده یه پک یجا بهش نمیدن خودش دلخواه قطعاتو انتخاب میکنه و اسمبل میکنه که معلومه هزینش بیشتر درمیاد چون خیلیا واسه کارای غیر از گیم سیستم قوی میبندن کنسول هم اگه قرار بود قطعات قوی تر روش ببندن قیمتشم خیلی بیشتر میشد ولی چه فایده وقتی نشه کلی بازی شاهکارو تجربه کرد حالا میخواد ۴۰ تا gtx 1080 ti sli کنه با هم هدف بازی کردنه ک کنسول حرف اولو میزنه و هیچ کمبودی نسبت به pc نداره تو این زمینه . حالا تو برو دلتو خوش کن تو بازیای مولتی پلتفرم بیشتر فریم میگیری ولی نمیتونی شاهکار هارو تجربه کنی دیگه خودت بگیر برو همین راستارو

      • Amir sy گفت:

        در وصف عظمت پی سی همین بس که اگه نبود اصلا ویدئو گیم نبود
        اینایی هم که میگن کنترلر بهتر موس و کیبورده کاش میشد یک کراس باهاشون بزنیم ببینیم دنیا دست کیه

        • Mr Hill93 گفت:

          دست پیش و میگیره پس نیوفته الحق که خیلی رو داری
          اومده به سونی و طرفداراش توهین کرده گفته اثار دیوید کیج مزخرفن بعد بقیه جواب شو دادن میگه جز توهین هیچی بلد نیستن دیگ به دیگ میگه ته دیگ
          خودت هم مث اسمت منفوری پرشین نازی هم نازی ها منفورن هم پرشین ها خوبه در و تخته ت با اسمت جوره

    • مازیار گفت:

      همه پلتفرم ها قابل احترام هستند و طرفدارای خودشون رو دارند من که با سه گانه وارکرافت و عناوین استراتژیکی بزرگ شدم نمیتونم pc زغالیمو بفروشم و عناوین خسته کننده کمپانی های دیگه رو بازی کنم 🙂

    • مازیار گفت:

      عناوین استراتژیکی پشمکن 😐 دلیل نمیشه که شما از عناوین استراتژیکی خوشت نیاد بد حساب بشه، همین Company of Heroes 2 با گذشت ۵ سال از انتشار این بازی هنوز طرفدارای خیلی زیادی داره 😉

  • ممنون از نقد ❤️ :rose:
    ظاهرا هیچ پیشرفت خاصی نداشته جز تغییر گرافیک…
    همچنان باید در کنار سرگرم کنندگی بی نظیر بازی، باگ ها و تکراری بودن مراحل فرعی و داستان آبکی رو هم تحمل کنیم

  • Mohammadreza7 گفت:

    خوب شد نیوتون مرد این روزا رو ندید :laugh: 😀

  • Aladar1191989 گفت:

    عالی.من بازی رو گرفتم و بزودی بدستم میرسه.با گیم پلی هایس که ازش دیدم بشدت سرگرم کننده و عالی هست.

  • MAXDI گفت:

    این بازی بعدred dead 2 میچسبه واقعا
    بعد از اون همه واقع گرایی خیره کننده توی رد دد دیگه دست و دلم به هیچ بازی نمیرفت
    اما این بازی با دیوونه بازیاش خیلی بهم چسبید البته بگم که اخرین نسخه ای که از این سری بازی کردم نسخه دومش بود برای همین حس تکراری بودن بهم دست نداد

  • mahdi_dj گفت:

    سازنده های این بازی چقدر تنبل هستن … این همه گرافیک واسه بازی گذاشتین ولی مشکلات گرافیکیش اینقدر زیاده که اصلا بازی چشم نواز نیست … وای رودخونه رو برین ببینین چطوری طراحی کردن ، ادم یاد بازی های ۲۰۰۱ میافته … حذفش کردم منتظرم میمونم تا یه سال دیگه ویا با آخرین آپدیتش ببینم میتونن درستش کنن که بتونم پلیش بدم یا نه …
    فعلا برگشتم به jc3

  • Hamed78 گفت:

    آقا یه سوال
    من just cause 1 & 2 رو بازی کردم و ۲ فوق العاده خاطریه برام…
    کسی که بازی کرده به نظرتان الان ۳ رو بازی کنم یا ۴؟ آخه امتیازات و گیم پلیاش یه جوریه!
    یا اصل بیخیالش شم؟ 😐

    • NFrealmusic گفت:

      اوج این فرنچایز نسخه یک و دو بود که با اسم Gta 5 و ۶ میکردن تو پاچمون !
      نسخه سه هم به غیر از گیمپلی هیچی نداره یعنی شما اگه بازی نکنی چیز خاصی رو از دست ندادی نسخه چهار هم از این قاعده مستثنی نیست
      در آخر هم اگه وقت داری برو سراغش به عنوان یه سرگرمی خوبه و بازیه فانی هست

  • ۳ اش رو با واچ داگز ۲ باهم بازیشون کردم و خب زیاد روش وقت نذاشتم چون داستان اصلا جذاب نبود و فقط واسه عقده خالی کردن بازی میکردم !‌ ‌۴ رو با تمرکز بیش تری ان شاالله بازی کنم تا بفهمم چی به چیه!‌ cpy مقدس هم که کرکش کرده مثل همه بازی های دنوو دیگه :/

  • Paprika گفت:

    بازیش تازه نصب شد تو نیم ساعت اول که رفتم پیشرفت های بازی توی چشم بود و به راحتی مشخص و بازی میتونه ساعت ها سرگرمتون کنه…
    البته نمیشه کیفیت بد تکسچر های آب و بعضی بافت ها را نادیده گرفت اما خب این مشکل میتونه توی اپدیت های بعدی رفع بشه و چندان نمیشه بهش سخت گرفت
    در کل با بازی فان و سرگرم کننده ای طرف هستید و نمره ی ۸ مناسب این بازیه 😉
    در

  • amin_snake گفت:

    داش کیفیت اب در بازی فاجعه هست و گرافیک بازی دانگرید شده از نسخه سوم هست حتی افکتهای رفکلت اب کاملا نابود شده …فک کنم شما فن جاست کاز بودی…حتی کیفیت شاخ و برگها و بافتها هم نثبت ب نسخه قبلش افت داشته…گان پلی بازی بزرگترین نقصش شوتینگ بود ک دوربینو زوم نمیکرد و هدشاتی نداشت و صرفا تیر بزن برو جلو بود که تو این نسخه درست شده و هدشاتهای زیبایی داره ک فک کنم بازیو تجربه نکردید و متوجه نشدید.این نسخه ی نسخه خراب شده از سری قبل هست ک امتیازه ۶ لایق هست.این امتیاز هم فقط بخاطر گیمپلی اکشن و خوب بازی هست و دیگه هیچ چیزی نداره.گرافیک بازی هم داغونه فقط یکوچولو گرافیک هنری خوبی داره ک اگر قبلش تامبرایدر بازی کرده باشید احساس تقلید میده و هنرو توی تامبرایدر متوجه میشید نه جاست کاوز…و هنر واقعی رو هم بازی ashen نشونتون میده.البته نقد بازی توسط ی فن درست نیست.

بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا
بهترین بدلکار تاریخ | نقد و بررسی Just Cause 4 - گیمفا