همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم)

سعید آقابابایی
۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

آقا به جان خودم انگار دقیقا همین دیروز بود که قسمت اول برترین های ۲۰۱۸ گیمفا را نوشتیم (آهان دیروز بود واقعا؟ خب همکاران میگن که گویا واقعا همین دیروز بوده!! خب خدا رو شکر پس.. میگم ها چه زود گذشت!). از شوخی که بگذریم همان طور که دیروز هم خدمتتان عرض کردم هنوز حتی چشم هم به هم نزده ام که می بینم دارم برای برترین های سال ۲۰۱۸ می نویسم. هر سال حرف همین است و خوب می دانم که به آنی در حال انتخاب برترین های ۲۰۱۹ خواهیم بود، همان طور که دقیقا سال قبل نوشتم در چشم به هم زدنی به برترین های ۲۰۱۸ خواهیم رسید و حالا رسیدیم و تمام هم شد! سال ۲۰۱۸ نیز نفس آخرش را می کشد و ۲۰۱۹ از راه می رسد. اما در این بین کلی اتفاقات در دنیای بازی های رایانه ای رخ داده است که حالا وقت بررسی آن ها و معرفی خوب های سال رسیده است. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا دوباره زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها باید در ترازویی به نام The Game Awards 201۸ قرار بگیرند تا بهترین و جذاب ترین آن ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند.

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم)

ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط مراسم رسمی The Game Awards 201۸ احترام گذاشته ایم و همین بازی ها را بررسی نموده ایم و بر خلاف پارسال که در دو بخش بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا و مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۸ گیمفا بر اساس کاندیداهای جهانی عمل نکردیم، امسال کلا در راستای انتخاب های این مراسم رسمی کاندیداها را قرار دادیم. البته برای شما عزیزان نیز رای گیری داریم هم در مورد بازی سال و هم در مورد مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۹ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای گیری اجرا خواهد شد تا رای کاربران گیمفا نیز مشخص گردد. این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می شود و در هر قسمت شاهد بررسی تک تک بخش و کاندیداهای آن هستیم. امسال انتخاب ها را جامع تر کردیم و آن را به صورت همگانی در تمام بخش ها انجام دادیم تا نتایج دقیق تری را کسب نماییم. یعنی سال گذشته به این شکل بود که “هر شخصی یک بخش را به دست گرفته و در مورد آن بخش و کاندیداهای آن به طور کلی صحبت کرده و نهایتا بازی مورد علاقه خود در آن بخش را نیز انتخاب می کرد (به غیر از بازی سال و مورد انتظارترین بازی که این دو بخش رای همگانی بودند) که آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته شد” اما امسال برندگان تمام بخش ها حاصل رای گیری از کل تیم گیمفا هستند و تمام بخش های مختلف رای گیری شده اند.

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

“صاحبانشون” اینجوری شونه به شونه هم وامیستن و با هم رفیقن (لااقل در ظاهر)، ولی ما که فقط خریدار ایناییم و مخاطبشونیم اینجا همدیگه رو درب و داغون می کنیم و فحش میدیم و رگ گردن میذاریم واسه “کنسول و پی سی!!”

در این مقالات شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه ای، چند نفره، استراتژی، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود و همین طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین طراحی و کاگردانی هنری. برترین بازی موبایل و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی های سال ۲۰۱۸ نیز خواهیم پرداخت. امید است که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید. لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده است و آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته می شود. همچنین گزینه ای که رنگ سبز دارد برنده مراسم جهانی بازی سال در آن بخش است و اگر بخشی گزینه سبز ندارد یعنی انتخاب گیمفا و مراسم جهانی با هم یکی بوده است. 


برترین اجرای سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)

۲ – Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)

۳ – Melissanthi Mahut در نقش Kassandra (بازی Assassin’s Creed Odyssey)

۴ – Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)

۵ – Yuri Lowenthal در نقش Peter Parker (بازی Marvel’s Spider-Man)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Christopher Judge در نقش Kratos

امسال شاهد اجراهای واقعا فدرتمندی بودیم که به سادگی از هیچ کدامشان نمی توان گذشت. قدرت نمایی برایان دکارت در نقش کانر در عنوان دیترویت، شاهکار راجرکلارک در نقش ارتور مورگان در بازی رد دد ردمپشن ۲، نمایش بی نظیر کریستوفر جاج در نقش کریتوس در گاد او وار، اجرای فوق العاده Yuri Lowenthal در نقش پیتر پارکر در بازی اسپایدرمن و نقش افرینی بسیار هنرمندانه Melissanthi Mahut در نقش Kassandra در بازی Assassin’s Creed Odyssey هر کدامشان شایسته برنده شدن هستند و واقعا اگر هر شخصی هر کدام از اینها را که انتخاب کند هیچ ایرادی به او وارد نیست و کاملا توجیه پذیر است. وقتی که همه کاندیداها اینقدر قدرتمند باشند کار خیلی سخت می شود و باید به سراغ جزییات تعیین کننده اجرا رفت که به نظر می رسد وقتی این کار را بکنیم نهایتا باز هم به دو غول امسال یعنی رد دد ردمپشن ۲ و گاد او وار می رسیم. در مراسم جهانی از نظر رای دهندگان اجرای راجرکلارک در نقش ارتور مورگان در بازی رد دد ردمپشن ۲ برتر از بقیه بود و به عنوان برترین اجرای سال شناخته شد ولی در گیمفا این طور نبود و از نظر اعضای تیم گیمفا، این لقب بیشتر شایسته نمایش بی نظیر کریستوفر جاج در نقش کریتوس در بازی گاد او وار است. در این رای گیری کریستوفر جاج و بازی گاد او وار موفق به کسب ۴۲ درصد ارا شدند و بعد از آن، بازیگران نقش های کانر و آرتور مورگان در عناوین دیترویت و رد دد ردمپشن ۲ هر کدام ۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و آدیسی نیز ۶ درصد رای کسب نمود. به این ترتیب بود که ایفای نقش شگفت انگیز Christopher Judge در نقش Kratos در بازی God of War به عنوان برترین اجرای سال ۲۰۱۸ از سوی تیم گیمفا انتخاب شده است.


تاثیرگذارترین بازی‌ سال ۲۰۱۸  گیمفا

۱ –  ۱۱-۱۱ Memories Retold (توسعه و نشر توسط: Digixart / Aardman Animations / BANDAI NAMCO Entertainment)

۲ –  Celeste (توسعه و نشر توسط: Matt Makes Games)

۳ – Florence (توسعه و نشر توسط: Mountains / Annapurna Interactive)

۴ – Life is Strange 2: Episode 1 (توسعه و نشر توسط: Dontnod Entertainment / Square Enix)

۵ –  The Missing: JJ Macfield and the Island of Memories (توسعه و نشر توسط: White Owls / Arc System Works)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Celeste

به طور کلی، جایزه تأثیرگذارترین بازی سال به عنوانی اهدا می‌شود که توانسته باشد به خوبی در دنیا نام خود را شناسانده باشد و تاثیر خود را روی مخاطبینش و حتی کسانی که مخاطبینش نیستند هم گذاشته باشد و در واقع همه جا حرف از آن باشد. ۵ کاندیدای تاثیرگذار ترین عناوین سال ۲۰۱۸ واقعا همگی شایسته هستند و هر یک به نوعی لیاقت کسب این جایزه را دارند ولی موضوع اینجاست که امسال یک بازی شاهکار به نام Celeste در این قسمت لیست و در کلی از بخش های دیگر وجود دارد که دنیا را به خود خیره کرد و آن قدر تاثیرگذار بود که بهترین نمرات را کسب نمود و در کنار ۴ غول عظیم الجثه AAA کاندید بازی سال هم شد آن هم با حجم ۷۵۰ مگابایت!! در واقع اینجاست که میگن نیم کیلو باش ولی آدم باش، یعنی ۷۵۰ مگ باش ولی Celeste باش!! در واقع با حضور عنوانی چون Celeste در این لیست به سختی می‌توان عنوان دیگری را شایسته این جایزه دانست. بازی Celeste با این که یک بازی خیلی کوچک و جمع و جور مستقل است و با بودجه و تعداد نفرات خیلی خیلی کمتری نسبت به بازی‌های عظیم AAA ساخته شده است، ولی کیفیتی بسیار بالاتر از بسیاری از عناوین AAA دارد و همین است که این بازی را بسیار تاثیرگذار کرده است. تازه این بازی در تمامی قسمت های خود نیز واقعا تاثیرگذار است و مشاهده گرافیک و طراحی هنری آن و شنیدن موسیقی های زیبایش و تجربه المان های جذاب گیم پلی آن، همه و همه کاملا روی مخاطب تاثیرگذار هستند و پرداخت خوب سازندگان Celeste را تبدیل به یک Icon در دنیای بازی ها کرده است. تاثیرگذاری Celeste آن قدر زیاد و واضح است که این بخش جزو معدود قسمت هایی است که رای تیم گیمفا و رای مراسم جهانی با هم منطبق است و در هر دو Celeste به عنوان تاثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است. این بازی از سوی اعضای تیم گیمفا موفق شد تا ۴۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و بعد از آن بازی زیبای Life is Strange 2 با ۳۵ درصد ارا قرار گرفت. به این ترتیب بازی بی نظیر Celeste به عنوان تاثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا معرفی شده است.


برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – FIFA 1۹ (توسعه و نشر توسط: EA Vancouver / EA)

۲ – Forza Horizon 4 (توسعه و نشر توسط: Playground Games / Turn 10 Studios / Microsoft Studios)

۳ – Mario Tennis Aces (توسعه و نشر توسط: Camelot Software Planning / Nintendo)

۴ –  NBA 2K1۹ (توسعه و نشر توسط: Visual Concepts / 2K Sports)

۵ – Pro Evolution Soccer 201۹ (توسعه و نشر توسط: PES Productions / Konami)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Forza Horizon 4

حوزه برترین عناوین ریسنگ و ورزشی نیز از آن بخش هایی است که نظر رای دهندگان در مراسم جهانی گیم اواردز با اعضای گیمفا مطابقت دارد و در هر دو، یک عنوان بسیار بسیار شایسته موفق به کسب این جایزه و لقب برترین بازی ریسینگ و ورزشی شده است که این بازی عنوانی نیست جز شاهکار زیبای Forza Horizon 4 که واقعا یکی از بهترین عناوین این نسل تا به امروز است. وقتی که به ۵ کاندیدای این بخش نگاه می کنیم مشاهده می شود که هر کدام برای مخاطب خودشان دنیایی از لذت و سرگرمی را به همراه دارند و همگی هم موفق عمل کرده اند. البته هیچ کدام از این عناوین انقلابی نبودند و در واقع همگی همان نسخه های قبلی خود را بهبود داده و کامل تر کرده اند که این موضوع از Forza Horizon 4 گرفته تا فیفا ۱۹ و NBA 2K1۹ و Pro Evolution Soccer 201۹ کاملا صادق است. اما خب همیشه که نباید به فرمول موفق زیاد دست زد، بلکه گاهی کافیست که آن را بهبود و ازتقا بخشی و تکمیل کنی تا باز هم یک عنوان بی نظیر را منتشر نماید. اتفاقی که در تمام کاندیداهای این بخش رخ داده است و هر کدامشان واقعا می توانند برنده این قسمت باشند و مثلا برای من که ابدا اهل ریسینگ نیستم بدون شک بین اینها بازی Pro Evolution Soccer 201۹ برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال است و برای شخصی دیگر که عاشق ریسینگ یا بسکتبال و تنیس است به ترتیب Forza Horizon 4 و NBA 2K1۹ و Mario Tennis Aces برترین هستند. اما اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم کدام یک از این عناوین در محموع از بقیه باکیفیت تر و قدرتمندتر است بدون شک یک پاسخ بیشتر ندارد و آن هم Forza Horizon 4 است. عنوانی شاهکار که موفق شد در مراسم بازی سال به عنوان بهترین عنوان ورزشی و ریسینگ ۲۰۱۸ انتخاب شود و در گیمفا نیز این عنوان را با قاطعیت از آن خود کرد. Forza Horizon 4 موفق شد تا از مجموع آرای اعضای تیم گیمفا ۶۸ درصد را به خود اختصاص دهد و بعد از آن فیفا ۱۹ و PES 2019 قرار گرفتند. به این ترتیب بازی Forza Horizon 4 لقب برترن عنوان ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۸ از سوی تیم گیمفا راکسب می کند.


برترین عنوان مبارزه ای سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – BlazBlue: Cross Tag Battle (توسعه و نشر توسط: Arc System Works)

۲ –  Dragon Ball FighterZ (توسعه و نشر توسط: Arc System Works / BANDAI NAMCO Entertainment)

۳ – Soul Calibur VI (توسعه و نشر توسط: Bandai Namco Studios / BANDAI NAMCO Entertainment)

۴ –  Street Fighter V Arcade (توسعه و نشر توسط: Dimps / Capcom)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Soul Calibur VI

این چند روز جو و اتمسفر حول محور سبک مبارزه ای بسیار پرهیجان و جذاب دنبال می شود و با دیدن تریلر بی نظیر و سراسر خشونت عنوان جدید مورتال کامبت در مراسم گیم اواردز و دیدن تصاویری از شائوکان افسانه ای سبب شده است تا مبارزه ای بازها و مخصوصا عاشقان این سبک حسابی در جوش و خروش باشند و کلی کیف کنند. شاید خیلی ها این طور فکر نکنند و این را ندانند، اما بازی‌های فایتینگ، از همان نسل های قبل تا به امروز  تعداد خیلی زیادی طرفداران خاص و عاشق داشته و دارند و این ژانر اصلا سبک کم طرفداری نیست. در طول سال ها و نسل ها عناوین این سبک پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده‌اند و فرنچایزهایی مثل Mortal Kombat و Street Fighter وTaken در کنار هم این ژانر را ارتقا داده و بالا نگهداشته اند. امسال لیست ۴ تایی کاندیداهای برترین عناوین سبک مبارزه ای یک اتفاق خیلی خوب و بزرگ داشت و آن هم بازگشت یکی از برترین فرنچایزهای مبارزه ای بعد از سال ها با بازی Soul Calibur VI بود که بسیاری را خوشحال کرد. نسخه اول این سری یکی برترین بازی های تاریخ است و امتیاز متای شگفت انگیز و باور نکردنی ۹۸ را در اختیار دارد. باز گشت این سری بسیار هم خوب و موفقیت آمیز بود و بازی Soul Calibur VI یک عنوان خیلی جذاب و قدرتمند در این سبک محسوب می شود. مخصوصا با سورپرایز ویژه اش که قرار داشتن گرالت محبوب سری ویچر در لیست مبارزان این عنوان بود، Soul Calibur VI جذاب تر هم شد و برای اولین بار یک بازی خارج از سری ویچر پذیرای شخصیت گرالت به عنون مهمان بود که انصافا هم با شایستگی هر چه تمام تر وی را در Soul Calibur VI خلق کرده اند. هر ۳ کاندیدای دیگر این بخش که شامل Street Fighter V Arcade و Dragon Ball FighterZ و  BlazBlue: Cross Tag Battle هستند نیز واقعا جزو برترن های این ژانر محسوب می شوند و شایستگی برنده شدن را دارا هستند. در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۸، بازی جذاب و محبوب (البته نه در کشور ما) Dragon Ball FighterZ موفق شد تا لقب برترین بازی مبارزه ای سال ۲۰۱۸ را کسب نماید، ولی اعضای تیم گیمفا نظرشان بیشتر روی بازگشت قدرتمندانه Soul Calibur VI بود و این عنوان بیشترین ارای گیمفا را به خود اختصاص داد. Soul Calibur VI حدود ۵۰ درصد ارای گیمفا را به خود اختصاص داد و بعد از آن نیز Street Fighter V Arcade قرار گرفت و جایگاه سوم را Dragon Ball FighterZ کسب نمود. به این ترتیب بازی Soul Calibur VI به عنوان برترین بازی ژانر فایتینگ سال ۲۰۱۸ از نظر اعضای تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – BATTLETECH (توسعه و نشر توسط: Harebrained Schemes / Paradox Interactive)

۲ – Frostpunk (توسعه و نشر توسط: ۱۱ bit studios)

۳ – Into the Breach (توسعه و نشر توسط:Subset Games)

۴ –  The Banner Saga 3 (توسعه و نشر توسط: Stoic Studio / Versus Evil)

۵ –  Valkyria Chronicles 4 (توسعه و نشر توسط: Sega CS3 / Sega)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Valkyria Chronicles 4

این سبک استراتژی هم خیلی خاص است! آن قدر خاص که ما هم یادمان رفت بگذاریمش در لیست رای گیری تیم گیمفا (مثل برترین بازی چند نفره) و انتخاب این یکی هم افتاد گردن خودم که خدا شاهده کسی که یعنی اصلا گیمر نیست هم از من بیشتر بازی استراتژی بازی کرده!! یعنی کلا به این بخش و انتخابی که من دارم میکنم اکتفا نکنید و این طور در نظر بگیرید که در این بخش من هر بازی رو که گفتم برنده اس شما همون یکی رو از بین ۵ تا بازی نکنید!! شوخی کردم بابا دیگه در این حد هم تعطیل نیستم (هیچ شوخی بدون جدی بودن انجام نمیشه!). از نظر بازی‌های استراتژِی در سال ۲۰۱۸ سال تقریبا خوبی را سپری کردیم و بازی های با کیفیت بودند که طرفداران این سبک را بتوانند ساعت ها سرگرم نمایند. با اینکه امسال می‌توانست سال بهتری هم برای طرفداران سبک استراتژِی باشد، اما وجود عناوینی همچون Frostpunk و Into the Breach، دست طرفداران را برای امسال خالی نگذاشت و طرفداران این سبک موفق شدند امسال از عناوین خوبی بهره‌مند شوند. از بین کاندیداهای این لیست من عناوین Frostpunk و The Banner Saga 3 را تجربه کرده ام و بازی  Valkyria Chronicles 4 نیز کاملا آشنا هستم زیطرا که نسخه قبلی آن را به پایان رسانده ام و دقیقا از قوانین گیم پلی و سبک هنری آن آگاه هستم. بین این عناونی بدون شک نظر من روی  Valkyria Chronicles 4 است زیرا که یک بازی کاملا خاص است و شبیه به هیچ بازی دیگری نیست از نر گیم پلی و سبک طراحی هنری. این بازی یک ترکیب خلاقانه از سبک سوتر سوم شخص با المان های عمیق استراتژی است و یکی از فرنچایزهای فوق العاده سگا به شمار می رود که حتی سبک گرافیکی آن هم هیچ مشابه خاصی ندارد و از نظر بنده  Valkyria Chronicles 4 می تواند به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در سبک استراتژی انتخاب شود. در مراسم جهانی بازی Into the Breach موفق به کسب جایزه رسمی شد و البته ۳ بازی Frostpunk و The Banner Saga 3 و BATTLETECH هم هرکدام بسیار شایسته هستند ولی جایزه برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۸ گیمفا به بازی Valkyria Chronicles 4 تعلق می گیرد.


برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Assassin’s Creed Odyssey (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Quebec / Ubisoft)

۲ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۳ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۴ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

۵ – Shadow of the Tomb Raider (توسعه و نشر توسط: Eidos Montreal / Crystal Dynamics / Square Enix)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Red Dead Redemption 2

اکشن ماجرایی ژانری است که در کنار شوتر اول شخص یکی از پرطرفدارترین سبک ها در بازی های رایانه ای از قدیم تا به امروز به شمار رفته و می رود و هر ساله تعداد بازی های زیادی را در این سبک البته در زیرژانرهای مختلف شاهد هستیم و بازی های باکیفیت و البته ضعیف زیادی را نیز در طول سال از سازنده های مختلف می بینیم. اما اینجا فقط جای برترین هاست. ویترین برترین های سال است و بنابراین ۵ کاندید عناوین این سبک که برترین های ژانر اکشن ماجرایی در سال ۲۰۱۸ بوده اند در اینجا جمع شده اند تا از بین آن ها بهترین را از نظر گیمفا معرفی کنیم. البته مثل سال گذشته در اینجا برای من یک نکته عجیب وجود دارد و آن هم قرار گرفتن بازی Assassin’s Creed Odyssey در لیست اکشن ماجرایی است (سال قبل هم هورایزن زیرو داون را اکشن ماجرایی معرفی کردند) در حالی که هر طور حساب می کنم و حتی خود سازندگان بازی هم گفتند Assassin’s Creed Odyssey یک بازی اکشن نقش آفرینی یا اکشن نقش آفرینی وابسته به تصمیمات و لول زدن و.. است و خیلی خیلی بیشتر اکشن نقش آفرینی است است تا اکشن ماجرایی و قرار گرفتن در کنار اسپایدرمن!! اما به هر شکل از آن جا که ما در این مطلب از همان کاندیداهای جهانی مراسم گیم اواردز تبعیت می کنیم، Assassin’s Creed Odyssey را نیز در این بخش قبول می کنیم. اگر Assassin’s Creed Odyssey در بخش نقش آفرینی بود قطعا انتخاب من برای برترین نقش آفرینی سال بود، Assassin’s Creed Odyssey و God of War و Marvel’s Spider-Man و Red Dead Redemption 2 و Shadow of the Tomb Raider همگی عناوینی فوق العاده باکیفیت هستند و واقعا به هر کدام که نگاه می کنم می بینم واقعا بازی های ارزشمندی هستند و کاملا شایستگی قرار گرفتن به عنوان بازی سال اکشن ماجرایی گیمفا را دارا هستند اما نهایتا انگار چه در دنیا و چه در گیمفا آخرش می رسیم به رقابت God of War و Red Dead Redemption 2 !!‌ جالب است که در این زمینه هم ارای گیمفا و گیم اواردز برعکس هم است و در مراسم جهانی God of War انتخاب شد و از نظر اعضای گیمفا Red Dead Redemption 2  انتخاب گردید! کلا اگر به دو قسمت این مطلب دقت کنید می بینید که در بخش هایی که گیم اواردز جایزه را به God of War داده در گیمفا اکثریت آرا به Red Dead Redemption 2 اختصاص یافته است (حتی در بازی سال ۲۰۱۸) و برعکس! بازی Red Dead Redemption 2 موفق شده تا ۴۷ درصد از آرای گیمفا را کسب نماید و بعد از آن نیز God of War با ۳۶درصد آرا قرار گرفته است. بنابراین نهایتا انتخاب اعضای گیمفا (بر اساس آرایشان) برای بخش برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸ گیمفا، عنوانی نیست جز Red Dead Redemption 2.


برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – ASTRO BOT Rescue Mission (توسعه و نشر توسط: Ben Esposito / Annapurna Interactive)

۲ – Beat Saber (توسعه و نشر توسط: Beat Games)

۳ – Firewall Zero Hour (توسعه و نشر توسط: First Contact Entertainment / Sony Interactive Entertainment)

۴ – Moss (توسعه و نشر توسط: Polyarc Games)

۵ – Tetris Effect (توسعه و نشر توسط: Resonair / Enhance, Inc)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

ASTRO BOT Rescue Mission

امسال هم به مانند سال ۲۰۱۷ و حتی بیشتر از آن شاهد خیل عظیمی از بازی‌های واقعیت مجازی بودیم که مدام دارد بیشتر جا می افتد و قابل قبول بازیبازان قرار می گیرد و برای آن بازی های گوناگون و متنوع و باکیفیت ساخته می شود و حتی شرکت های بزرگ بازیسازی هم کم کم به سراغ آن می روند (مثل عنوان واقعیت مجازی که توسط فرام سافتور دارد برای پلی استیشن وی آر ساخته می شود).  به هر حال در میان تعداد زیاد بازی‌های بزرگی که امسال برای واقعیت مجازی شاهد بودیم برخی از آن‌ها کیفیت بالاتری داشته و موفق شده اند تا در بین نامزدهای برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ حضور داشته باشند. در بین کاندیداهای امسال بازی های قدرتمندی مثل Firewall Zero Hour هم حضور داشتند اما نظر تیم گیمفا نیز در معدود بخش هایی که مطابق با انتخاب های جهانی است، مثل مراسم گیم اواردز بود و دیگر انحصاری واقعیت مجازی سونی یعنی ASTRO BOT Rescue Mission موفق شد تا لقب برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ گیمفا را به خود اختصاص دهد و اکثریت آرا را کسب نماید.


برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – A Way Out (توسعه و نشر توسط: Hazelight Studios / EA)

۲ – Detroit: Become Human (توسعه و نشر توسط: Quantic Dream / SIE)

۳ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Red Dead Redemption 2 و God of War

بله دیگه. وقتی تعداد آرا دقیقا مساوی باشد نتیجه این می شود که دو بازی سال در بخش کارگردانی در گیمفا داشته باشیم! یعنی خوشم میاد که توی هر بخشی که  این God of War و Red Dead Redemption 2 حضور داشتن (که ماشالله در همه بخش ها هستن!) فقط رقابت بین همین دوتا بود و کلا انگار بقیه گزینه ها پشمک حاج عبدالله بودن! چه در مراسم جهانی و جه در گیمفا هر جا نام این دو بازی بود یکی از همین دو برنده شد و تازه در گیمفا می بینید که هر دو هم با هم برنده جایزه کارگردانی شدند! بیچاره دیترویت و اسپایدرمن که در چندین قسمت در بین کاندیداها حضور داشتند مدام زیر سایه دیگر انحصاری سونی یعنی God of War بزرگ و حاج کریتوس کبیر قرار گرفتند و فقط شاهد رقابت این بازی با شاهکار راک استار بودند. البته واقعا هم کوری بارلوگ و کارگردان Red Dead Redemption 2 سنگ تمام گذاشتند و کارگردانی فوق العاده ای را انجام دادند. همان طور که در مراسم گیم اواردز شخصی که می خواست جایزه را اعطا کند گفت، تمام بخش های بازی از موسیقی و گرافیک و گیم پلی و.. را باید یک نفر باشد که کنار هم به صحیح ترین شکل ممکن قرار دهد و واقعا کارگردانی یک بازی می توان گفت از تمام بخش های دیگر آن مهم تر است زیرا نهایتا همه آن بخش ها به زیر پرچم کارگردانی می آیند. در کل باید اعتراف کرد که از لحاظ کارگردانی، هر پنج کاندید این بخش شگفت انگیز عمل کرده اند. از A Way Out و جوزف فارس دیوانه با کارگردانی بی نظیرش گرفته تا Detroit: Become Human که به واسطه کارگردانی و روایت داستانی شاهکارش و البته اجراهای بی نقصش، یکی از بهترین های امسال بود. Marvel’s Spider-Man هم به واسطه کارگردانی بی نظیرش، توانست مرد عتکبوتی را در قالب یک بازی انحصاری سونی دوباره زنده کند و مارول را صاحب یک بازی ابرقهرمانی در سطح ۳ گانه شاهکار شوالیه سیاه پوش دی سی و راک استدی کند و یکی از بهترین عناوین ابرقهرمانی تاریخ را خلق نماید. ولی خب در این میان، به هر حال باید برنده ای انتخاب شود و در مراسم جهانی لقب برترین کارگردانی به Red Dead Redemption 2 رسید، اما در گیمفا آرای این عنوان و God of War دقیقا مساوی بوده و هر یک موفق شدند تا ۴۲ درصد ارا را به خود اختصاص دهند و دیترویت نیز رای ۱۱ درصدی و اسپایدرمن رای ۵ درصدی را کسب نمود. به این ترتیب دو شاهکار God of War و Red Dead Redemption 2 شانه به شانه هم به عنوان بازی سال گیمفا در بخش برترین کارگردانی معرفی می شوند. اتفاقی که انصافا حقش بود در همه بخش ها رخ دهد و هر دو بازی برنده همه بخش ها در کنار هم شوند.


برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (توسعه و نشر توسط: Square Enix / Square Enix)

۲ –  Monster Hunter: World (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۳ –  Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (توسعه و نشر توسط: Level 5 / BANDAI NAMCO Entertainment)

۴ – Octopath Traveler (توسعه و نشر توسط: Square Enix / Acquire / Nintendo)

۵ – Pillars of Eternity II: Deadfire (توسعه و نشر توسط: Obsidian Entertainment / Versus Evil)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Monster Hunter: World

از جمله اتفاقات عجیب گیم اواردز ۲۰۱۸ معرفی بازی Assassin’s Creed Odyssey در بخش اکشن ماجرایی بود در حالی که خود سازندگان بازی هم اعلام کرده بودند که این بازی نقش آفرینی شده است و داستانش چند شاخه شده و وابسته به تصمیمات بازیباز است و… دقیقا همین موضوع سال قبل برای هورایزن هم رخ داده بود. قطعا اگر امسال  Assassin’s Creed Odyssey در این بخش حضور داشت از هر ۵ بازی دیگر شایسته تر بود برای انتخاب شدن به عنوان برترین نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ اما حالا که حضور ندارد، برای بخش برترین نقش آفرینی بایستی از بین کاندیداهای این مراسم یک بازی را انتخاب کنیم. عناوین Ni no Kuni II: Revenant Kingdom و Octopath Traveler و  Pillars of Eternity II: Deadfire و Monster Hunter: World و  Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age هر کدام برای خود یک پا بازی سال نقش آفرینی هستند و قطعا اگر هر شخصی هر کدام از این ها را به عنوان برترین انتخاب کند هیچ گونه خرده ای نمی شود به وی گرفت ززیرا هر کدام نوع خاصی از نقش آفرینی را ارائه می دهند و طرفداران و مخاطبین خاص خود را دارا هستند و از نظر کیفیت هم که امتیازاتشتن بیانگر همه چیز است. اما بین این کاندید یک بازی هست که در طول سال ۲۰۱۸ نامش خیلی بیشتر شنیده شد و بر سر زبان ها افتاد و حتی در کشور خودمان که هرگز کسی از فرنچایز مانستر هانتر حرفی نمی زد و شناخت خاصی از آن نداشت، کلی در مورد آن صحبت شد و بحث صورت گرفت. بله صحبت از Monster Hunter: World است که با ارای تیم گیمفا موفق شده است تا لقب بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ را کسب نماید آن هم با کسب بیشتر از نصف آرا. بعد از این بازی هم دو عنوان Pillars of Eternity II: Deadfire و  Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age رای هایی داشتند و در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب بازی  Monster Hunter: World با آرای اعضای تیم گیمفا به عنوان بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ معرفی گردید.


خب… می رسیم به بخش نهایی و هیجان انگیز این مطلب یعنی بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا. در ادامه، رای و نظرات کادر گیمفا را در مورد بازی سال و برخی بخش های دیگر مشاهده می کنید و  و به این ترتیب بازی سال ۲۰۱۸ از نظر اعضای کادر گیمفا مشخص  می شود.


برترین بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا 

۱ –  Assassin’s Creed Odyssey (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Quebec / Ubisoft)

۲ –  Celeste (توسعه و نشر توسط: Matt Makes Games)

۳ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ –  Monster Hunter: World (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۶ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Red Dead Redemption 2

بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا با رای اعضای مختلف تیم گیمفا تعیین گردید و نهایتا پس از شمارش آرا، شاهکار راک استار یعنی Red Dead Redemption 2 توانست در رقابت با God of War  (که برنده رسمی و جهانی بازی سال ۲۰۱۸ یا گوتی ۲۰۱۸ است و نامش به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ در دفتر بازی های رایانه ای تا همیشه ثبت شد)، عنوان بازی سال را از سوی گیمفا به خود اختصاص دهد و قطعا هم شایسته است زیرا که همان طور که قبلا گفتم بین دو بازی Red Dead Redemption 2 و God of War تفاوت کیفیت نیست که حرف می زند بلکه تفاوت سلیقه است و سلیقه متفاوت کسانی که رای می دهند بازی بهتر را تعیین می کند زیرا که هر دو عناوینی تقریبا بی نقص هستند و برای کسی مثل من که با سری God بزرگ شده است قطعا این بازی ختی نزدیک به مقایسه با Red Dead 2 هم نیست و برای کسانی دیگر برعکس. Red Dead Redemption 2 موفق شد تا از نظر تیم گیمفا حدود ۶۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا شناخته شود و بعد از آن هم God of War قرار گرفت. در بخش بازی سال هم مثل اکثر بخش های دیگر نر اعضای تیم گیمفا با مراسم جهانی و رسمی متفاوت بود و همین است که کار را جذاب می کند.   بنابراین و با توجه به کل آرای دست اندرکاران گیمفا عنوان زیبای Red Dead Redemption 2 موفق شد تا جایزه برترین بازی سال ۲۰۱۸ از نظر گیمفا را به خود اختصاص دهد. در ادامه این مطلب می توانید برخی از مهم ترین آرای اخذ شده از تیم گیمفا و ۳ رتبه برتر بازی سال ۲۰۱۸ و همچنین برندگان تک تک بخش های کل این دو مطلب که در واقع برندگان گیمفا در سال ۲۰۱۸ هستند را مشاهده نمایید.


آراء اخذ شده از کادر گیمفا در چند بخش مهم که بر اساس این رای ها بازی سال و دیگر برنده ها انتخاب شدند. البته این ها تنها چند بخش از رای های داده شده است، زیرا در ۲۰ بخش مختلف از تمام اعضای گیمفا رای گیری انجام شده است که چند تا از مهم ترین هایشان را با اسم شخص برای شما قرار داده ایم تا با سلایق و نظرات افراد تیم گیمفا بیشتر آشنا شوید.


سعید اقابابایی (سردبیر تحریریه):

  •  برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:   God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا: God of War
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War 
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  God of War

یادم هست که با فرزین سلیمی عزیز در مورد دو بازی Red Dead 2 و God of War صحبت می کردیم و به نکته ای رسیدیم که هر دو در آن اتفاق نظر داشتیم و کاملا انتخابمان برای بازی سال را مشخص می کرد. نکته این بود ()که برای من خلق یک اثر از ذهن و بیرون آمده تنها از تخیل یک شخص، خیلی خیلی سخت تر و ارزشمندتر است از خلق یک اثر خیلی خیلی واقعی. در واقع وقتی شما یک کابوی یا یک اسب را خلق می کنی موضوع فقط بر می گردد به کیفیت فنی کار تو، یعنی بتوانی آن را با دانش فنی ات و موشن کپچر و … تا حد ممکن شبیه نمونه واقعی اش بسازی که جلوی چشمت است، ولی وقتی هیولایی در God of War یا Dark Souls خلق می کنی که فقط و فقط از تراوشات ذهن تو و تخیلت سرچشمه گرفته است، این خیلی خیلی “خفن تر” است. به همین دلیل هم ارزش عنوانی مثل God of War برای من اصلا حتی نزدیک به مقایسه با Red Dead 2 هم نیست و به شخصه بین این ۶ بازی ابتدا God of War و سپس A.C Odyssey و Spider-Man و در رتبه چهارم Red Dead 2 را انتخاب می کنم. نکته بعدی هم که در انتخابم اثر دارد، وضعیت خراب دنیای گبم و رسما جهت دار شدن نقدها و نمرات است. حاضرم قسم بخورم که اگر سازنده A.C Odyssey راک استار بود نمره اش الان ۹۵ و اگر Red Dead 2 را یوبیسافت ساخته بود (۵-۶ سال هم رویش کار کرده بود) نمره اش الان مثلا ۸۵ بود. برخی شرکت ها یک هاله مقدسی دورشان پدید آمده که “معصوم” پنداشته می شوند و کافیست یک حرکتی بزنند و سیل ۱۰ و ۱۰ و تحسین و “وای چقدر خفنی” و “وای قربونت بشم الهی” به سمتشان سرازیر شود و اصلا اشتباهی از آنها دیده نشود ولی شرکت دیگر همان کار را بکند حتی با کیفیت بهتر، چون قبلا فلان اشتباه را داشته است دیگر کوچکترین اشتباهش هم چندین نمره از آن کم می کند! این یعنی بی انصافی. اصلا نمی گویم چرا این قدر به Red Dead 2 ۱۰ و ۱۰ و ۱۰ دادند، بلکه این خیلی هم خوب است و اصلا حق بازی هایی مثل red Dead 2 و God of War است که ۱۰ بگیرند، منتها برای بقیه هم با انصاف عمل کنیم. نه این که اگر اسب طرف آتش بگیرد یا ۱۰ کیلومتر به آسمان پرتاب شوید و صدها باگ ببینید به خاطر شاهکار بودن بازی از آن بگذرید (که درست ترین کار است) ولی برای A.C که می رسد تا ۲ باگ دیدید ۲ نمره کم کنید چون یونیتی خیلی باگ داشته است قبلا!! یکسان رفتار کنید. باز جای شکرش باقیست که A.C Odyssey را بین نامزدهای بازی سال آوردند (چیزی که از روز اول انتشار و نقد بازی گفتم لایقش است) و آن قدر خوب بود که نتوانستند از آن چشم بپوشند. به هر شکل امسال سال خوبی برای گیمرها بود و ۵ کاندید قدرتمند در لیست بازی سال قرار گرفتند که خوشبختانه عنوانی که از نظر من حقش بود یعنی  God of War در مراسم جهانی بازی سال به عنوان Game of the Year 2018 انتخاب شد و نام این سال را برای خود در دفتر بازی ها تا همیشه ثبت نمود و هر وقت که صحبت از بازی سال ۲۰۱۸ شود نام God of War زینت بخش آن خواهد بود و تازه این اول راه برای کوری بارلوگ نابغه و تیم قدرتمندش است. کسی که من نیز دقیقا مثل او که وقتی اولین نمره بازی اش را دید اشکش در آمد، هنگام اعلام God of War به عنوان بازی سال اشک در چشمانم جمع شد و خوشحال شدم که حق به حقدار رسید و حالا کیست که بگوید داستان فلان شده است و بیسار. چیطوری دیوید جفی!! و چیطوری هر کسی که می گفت God of War بازی سال نمی شود!

مهرداد میرشاهی (سردبیر بخش خبری):

  •  برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Dead Cells
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

تقریباً هر سالی که شرکت راک‌استار گیمز بازی جدیدی عرضه می‌کند، شاهد انتخاب آن به عنوان بهترین بازی سال هستیم؛ امری که اگرچه تکراری به نظر می‌رسد، اما منجر به ناامیدی از روند تکراری نشده چراکه توسعه دهندگان توانمند و پرتلاش این شرکت، می‌دانند برای ساخت یک بازی عظیم با دنیایی پر از جزئیات، چه باید بکنند. Red Dead Redemption 2 نیز از این قاعده مستثنی نیست. دنباله یکی از بهترین بازی‌های نسل هفتم، توانسته در حد و اندازه‌های شهرت خود و حتی فراتر از آن عمل کند و مخاطب را وارد جهانی کند که ساعت‌ها سرگرم و هرلحظه بر عطشِ تجربه‌یِ بیشترِ آن، افزوده می‌شود. Red Dead Redemption 2 همه‌یِ ویژگی‌هایِ یک بازی کامل را در خود جای داده و بدون شک، در سال‌های آینده از آن به عنوان یکی از بازی‌های تاثیرگذار نام برده خواهد شد و الهام‌بخش عناوین زیادی خواهد بود. ۲۰۱۸ را می‌توان نقطه عطف بازی‌های ویدئویی قلمداد کرد، چراکه بسیاری از سازندگان، آخرین بازیِ نسل هشتمی واقعی خود را عرضه کردند و پس از آن، مشغول توسعه بازی‌‌هایِ جدید برای کنسول‌های نسل نهمی خواهند شد. همین امر، کمک شایانی به ساخت بازی‌های تکامل‌یافته شده که صنعت بازی‌های ویدئویی را به چالش جدیدی کشانده تا چرایی انتظار برای نسل نهم را به رخ بکشد. بازی‌هایی نظیر Red Dead Redemption 2، God of War، Spider-Man، Forza Horizon 4 و… گوشه چشمی به آینده صنعت بازی‌های ویدئویی دارند و چشم‌انداز خوبی از نسل آینده هستند. روند ساخت بازی Red Dead Redemption 2 از هشت سال پیش آغاز شد؛ سازندگان راک‌استار همیشه چند قدم جلوتر از بقیه توسعه دهندگان هستند چراکه از هشت سال پیش، می‌دانستند که یک بازی نسل هشتمی که در سال‌های پایانی این نسل عرضه خواهد شد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. عملکرد فنی مناسب، ارائه جهانی پرجزئیات، گیم‌پلی روند و سرگرم‌کننده از جمله مواردی هستند که باعث شده Red Dead Redemption 2 را بهترین بازی چند سال اخیر بنامیم. اگر روایت داستانی معقول و جذاب که در عین دانستن پایان، باز هم شما را جذب خود می‌کند، در کنار موسیقی جذابِ وسترنی را با موارد گفته شده‌یِ قبلی، کنار هم قرار دهیم، مشخص می‌شود که آخرین ساخته راک‌استار گیمز، یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است که تجربه آن بر همه‌یِ بازی‌بازان حتی با سلایق متفاوت، واجب است.

محمد آریامقدم (سرپرست تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Detroit: Become Human
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Assassin’s Creed: Odyssey
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Melissanthi Mahut در نقش Kassandra (بازی Assassin’s Creed Odyssey)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Life is Strange 2: Episode 1
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Assassin’s Creed: Odyssey

بدون شک امسال یکی از بهترین‌سال‌های بازی‌های ویدئویی بود و شاهد انتشار بازی‌های موفق زیادی بودیم. در سال ۲۰۱۸ بود که بالاخره بعد از مدت‌ها عنوان Red Dead Redemption II منتشر شد و توانست طرفداران خود را راضی نگه دارد. مطمئنا به غیر از ۶ نامزد بهترین بازی سال، بازی‌های دیگری هم بودند که مستحق قرار گرفتن در این لیست باشند ولی در نهایت ما تنها ۶ انتخاب داریم و انتخاب بنده عنوان Assassin’s Creed Odyssey است. متاسفانه هنوز موفق به تجربه RDR 2 نشده‌ام اما بین ۵ بازی دیگر، Assassin’s Creed Odyssey را ترجیح می‌دهم. عنوانی که توانست یک بار دیگر توانایی‌های یوبی‌سافت را ثابت کرده و تبدیل به بهترین تجربه سال ۲۰۱۸ برای من شود. با احترام به هر ۵ نامزد دیگر، Assassin’s Creed Odyssey انتخاب من به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۸ است.

سعید حلاجیان (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  –
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

طی این سال ها بازی‌های جهان آزاد بسیاری عرضه شده‌اند که تمامی آنها از لحاظ بصری و حتی گیم‌پلی تجربه بسیار خوبی به شمار می روند اما Red Dead Redemption 2 را می‌توان در کنار بازی به مانند Horizon Zero Down، بهترین و زیبا‌ترین بازی جهان آزاد به شمار آورد. به بیان ساده‌تر Red Dead Redemption 2 در تمام بخش‌ها یک قدم فراتر از بازیهای دیگر برداشته و پیشرفت بسیار ملموسی داشته است.

مهیار امیدی (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War 
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  God of War

من به شخصه قبل از انتشار God of War، این بازی رو پیش خرید کرده و مطمئن بودم که به یکی از بهترین های سال تبدیل میشه و به نظرم الان هم مستحق هست که جایزه ی بهترین بازی سال رو بگیره، از نقطه شروع اول بازی با لحظه های سینمایی درگیر کننده و گیم پلی واقعا هیجان انگیز و شاهکار و گرافیک خارق العاده، ادم و به تعجب وا میداره، به طور خلاصه از نظر من بهترین بازی سال God of War هست.

امیرمهدی نامجو (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا: God of War
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Mega-Man 11
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War 
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  God of War

امسال عناوین بسیار قوی و خوبی عرضه شدند که انتخاب برای بهترین بازی سال را واقعاً سخت می‌کنند. در این میان عنوان Red Dead Redemption 2، در بعضی زمینه‌های فنی نظیر وسعت جهان بازی و یا هوش مصنوعی با توجه به بودجه فوق‌العاده عظیم بازی از بقیه عناوین بالاتر بود ولی با این حال God of War نیز عنوان بسیار باکیفیت و سطح بالایی بود که در سبک و سیاق خاص خود گیم پلی بی‌نقصی را ارائه می‌کند. هر چند هر دو عنوان در سبک اکشن ادونچر هستند ولی نحوه استفاده از سبک اکشن ادونچر به اقتضای داستان و سایر عوامل دو بازی، متفاوت بوده و هر دو نیز در این سبک خاص خود تقریباً بی‌نقص بوده‌اند و همین نیز انتخاب میان این دو عنوان را سخت‌تر می‌کند با این وجود به دلیل داستان و روایت خاص‌تر و همچنین فضای هنری کلی حاکم بر اثر، انتخاب من در میان عناوین موجود در لیست به عنوان بهترین بازی سال، God of War است.

مهدی رضایی (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Marvel’s Spider-man
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Detroit: Become human
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 نه فقط بهترین بازی جهان باز تاریخ که بهترین شبیه ساز از زندگی در غرب وحشی هم هست. داستان غنی, گیم پلی فراتر از کامل و گرافیک حیرت انگیر Red Dead Redemption 2 رو در قله ای قرار داده که رسیدن به اون کار بسیار بسیار سختیه. Spiderman و God Of War برای من در رتبه های بعدی قرار دارن که هر کدوم اگه تو یه سال جدا عرضه میشدن بهترین های سال خودشون بودن. سال ۲۰۱۸ قطعا یکی از بهترین سال های گیمینگ تاریخ بود. و در اخر باید بگم امیدوارم در سال های بعد بیشتر شاهد معجزه کردن بازی های مستقل و رسیدن اون ها به جمع برترین های سال باشم. زنده باد خلاقیت! زنده باد Celeste!

آریا مقدم (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Detroit: Become human
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Shadow of the Tomb Raider
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Celeste
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Detroit: Become human
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

جای خوشحالیست که می‌بینیم در چند سال اخیر عناوینی مثل Celeste توجه منتقدین و گیمرها را به خود جلب می‌کنند. هر چند هنوز از خیلی عناوین خلاقانه به راحتی عبور می‌شود و خیلی از عناوین درجه یک مانند Detroit: Become Human، در حد لیاقتشان تمجید نمی‌شوند.
درباره‌ی بهترین بازی سال همین را بگویم که Red Dead Redemption 2، بزرگ‌ترین دستاورد بشر در زمینه‌ی تولید بازی تا به امروز است. حتی اگر خود بازی باب میلتان نباشد، نمی‌توانید جلوی این حقیقت بایستید که مکانیزم به کار رفته در گیم‌پلی Red Dead 2، وسعت دنیایش، کارگردانی کم‌نظیرش، منظره‌های خیره‌کننده‌اش، آزادی عمل دیوانه‌کننده‌ای که به بازیباز می‌دهد، شخصیت‌پردازی و نویسندگی ماهرانه‌اش و روحی که در همه‌ی این لایه‌ها دمیده شده تا بازی فقط “بزرگ” و “خفن” نباشد و شما را عاشق خودش کند، در هیچ بازی‌ای تا به امروز یکجا وجود نداشته. اگر Last of Us 2 نتواند این بازی را کنار بزند، به نظرم با تقریب خوبی می‌توان گفت Red Dead 2 بازی نسل هم خواهد شد.

مصطفی زاهدی (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

انتخاب بازی سال از بین دو بازی شاهکار Red dead redemption 2 و  God of War بسیار دشوار است، اما اگر بخواهیم بسیار ریزبینانه و دقیق نگاه کنیم، به علت تاثیر عمیق و نواوری های متعدد بازی Red Dead Redemption 2 و همچنین به جلو بردن صنعت بازیهای ویدیوئی به طرز محسوس، برگ برنده در اختیار Red Dead Redemption 2 است.

محمدمهدی حسین زاده (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Celeste 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Dead Cells
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Life is Strange 2: Episode 1
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Celeste

ویدئوگیم چیست؟ هنر یا صنعت فرقی ندارد، ویدئوگیم از تجربه و حس خوبی که ایجاد می‌کند نشئت می‌گیرد. همانگونه که خیلی‌ها با آرتور مورگان شرافت را معنا کردند، همانگونه که با کریتوس پدر بودن را درک کردند، من نیز با Celeste عشق و زندگی را درک کردم، عشقِ به هنر و هنرِ عاشقی. ( کاش جای Assassins creed و یا Spider-man شاهد درخشش Forza بودیم)

فرهاد یزدان دوست (مدیر شبکه های اجتماعی گیمفا):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

تا قبل از اینکه بازی Red Dead Redemption 2 بازی کنم بدون شک گزینه من God of war بود بازی که هیچ ایرادی نمیشه بهش گرفت چه از نظر ساخت و چه از نظر گیم پلی و داستان بازی و یکی از شاهکار های Santa Monica به حساب می اید و بعد از بازی RDR2 کم کم با پیشرفت در داخل بازی فهمیدم که GOD OF WAR شانس کمی نسبت به RDR2 و آرتور مورگانی داره که خودش رو خوب توی قلبامون جاکرد.

فرزین سلیمی (طراح گرافیک):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Marvel’s Spider-Man
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Detroit: Become Human
  •  بازی سال ۲۱۰۸: God of War

۲۰۱۸ سال برجسته‌ای در صنعت گیم بود و چندین عنوان تاریخی در این سال منتشر شدن، انتخاب یک بازی از بین این بازی‌های با کیفیت و دوست‌داشتنی کار دشواری بود اما در نهایت با توجه به علاقه‌م به God of war این بازی رو انتخاب کردم.

حمید کوه پیما (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Marvel’s Spider-Man
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Ni no Kuni II: Revenant Kingdom 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

طراحی هنری زیبا، روایت داستان خوب، گیم‌پلی و طراحی شخصیت عالی در کنار یک دنیای وسیع و پویا، بازی Red Dead Redemption 2  را به بهترین بازی سال ۲۰۱۸ تبدیل کرده است.

حسن شکیبایی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  Assassin’s Creed Odyssey
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:Detroit: Become Human
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

پیش از عرضه‌ی Red Dead Redemption 2، شرکت راک‌ستار به تحول در ساخت بازی‌های جهان‌باز اشاره کرد و اذعان داشت که Red Dead Redemption 2 به مانند هیچ یک از بازی‌های جهان‌باز امروزی نخواهد بود. تقریبا همه‌ی اهالی رسانه و بازی‌بازان به واسطه‌ی شهرت شرکت راک‌ستار در ساخت عناوین خوش ساخت و سرگرم‌کننده، از کیفیت بالای این بازی مطمئن بودند. با این حال پس از عرضه‌ی Red Dead Redemption 2، کیفیت آن به قدری بی‌نظیر بود که برخی از بازی‌های عرضه شده در سال جاری، در مقابل آن حرفی برای گفتن نداشتند. به جرات می‌توان گفت که Red Dead Redemption 2 به مانند هیچ یک از بازی‌های جهان باز امروزی نیست و شرکت راک‌ستار توانسته با ساخت یک بازی فوق‌العاده، به قول خود جامه‌ی عمل بپوشاند و استانداردی جدید در این سبک ایجاد کند؛ استانداردی که مطمئنا از این پس شاهد حضور آن در بازی‌های آینده خواهیم بود. به رغم شایستگی دیگر نامزد‌های بازی‌های سال ۲۰۱۸، به نظر می‌رسد که Red Dead Redemption 2 شایسته‌ترین بازی برای دریافت این جایزه است. در مجموع می‌توان گفت که هر یک از نامزدهای TGA 2018 سزاوار حضور در این لیست هستند. هر یک از این بازی‌ها موفق شدند تا در سال ۲۰۱۸ تجربه‌ای بسیار جذاب و جدید از بازی‌های رایانه‌ای در اختیار مخاطبین خود قرار دهند.

مرصاد قدیری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Celeste
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Dead Cells
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  Octopath Traveler
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

مدیریت ساخت یک بازی عظیم مانند Red Dead Redemption 2 کار هر کسی نیست. دنیای بزرگ و زنده، ماموریت‌های جذاب، جلوه‌های بصری خیره کننده و داستان قوی این بازی آن را از دیگر نامزد‌ها جدا می‌کند. راک‌استار باز هم ثابت کرد که هنوز هم پادشاه عناوین سبک جهان باز و یکی از بهترین توسعه‌ دهندگان حال حاضر است.

علیرضا امیرسرداری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Marvel’s Spider-Man 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  Assassin’s Creed Odyssey
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2 یکی از مورد انتظار ترین عناوین امسال به شمار می‌رفت علاوه بر این بازی، عنوان God of War نیز می‌تواند به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شود. هر دو بازی، طرفداران خاص خود را دارند و نام نسخه‌های شاهکار قبل از خود را یدک می‌کشند. مانند God Of War 2 یا Red Dead Redemption که با آوردن اسم آنها خاطرات یک بازی جذاب برای ما تداعی می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب Red Dead Redemption 2  به عنوان بهترین بازی سال می‌تواند به علت انتشار آن برای رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان باشد، که این معیار به دلیل انحصاری بودن در God Of War وجود ندارد. شاید یکی از اصلی‌ترین معیار‌های انتخاب بهترین بازی سال، تجربه آن توسط کاربران تمام پلتفرم‌ها باشد. به علاوه Red Dead Redemption 2 یک بازی جهان باز و داری بخش آنلاین است که در God Of war شاهد آن نیستیم. همه چیز در مراسم TGA 2018 مشخص خواهد شد.

ارین مرادی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

امسال بازی‌های کاندید واقعا همشون تو سطح خیلی خوبی قرار دارند، ولی فکر کنم برای همه‌ی ماها رقابت اصلی بین GoW و RDR2 باشد. جدا انتخاب بین دو بازی God of War و Red Dead Redemption 2 کار سختی بود. بازی God of War واقعا هیچ نکته‌ی منفی نسبت به Red Dead Redemption 2 ندارد که باعث برتری بازی راک‌استار شود. God of War در سبک خود یک شاهکار محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که هر نسخه از رد دد باید با یک رقیب سرسخت روبرو شود. ولی خب… با همه‌ی این حرفا‌ها آخرش به نظرم بازی Red Dead Redemption 2 به دلیل وسعت گیم‌پلی و جوانب مختلف بازی مثل ماموریت‌های جانبی و بخش آنلاین، بهترین بازی سال باشه.

محمد سعیدی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

در بین بازی‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۸، Read Dead Redemption، Call of Duty و God of War را می‌توان از برترین‌ها دانست. بنده به دلیل طراحی خارق‌العاده‌ی Read Dead، این بازی را بهترین بازی امسال می‌دانم.

احسان دهشیری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

به نظرم هر دو بازی God of war و Red Dead Redemption جزوه بهترین بازی‌های سال بودند اما از نظر بنده بازی Red Dead Redemption  با توجه به جزئیات بی نظیرش می‌تواند به عنوان بهترین بازی سال شناخته شود.


 نهایتا و بعد از رای گیری از تمامی اعضای کادر گیمفا بازی سال ۲۰۱۸ و برندگان تمامی بخش های دیگر برای اعضای گیمفا مشخص گردید. عنوان Red Dead Redemption 2 موفق شد تا با برنده شدن در ۵ بخش که شامل بازی سال هم می شود، به عنوان برترین بازی سال ۲۰۱۸ از نظر گیمفا انتخاب گردد.

 ۳ بازی برتر سال ۲۰۱۸ گیمفا:

۱- Red Dead Redemption 2 با برنده شدن در ۵ بخش که شامل بازی سال هم می شود

۲- God of War با برنده شدن در ۴ بخش (برنده جایزه بازی سال جهانی)

۳- Celeste با برنده شدن در ۲ بخش


مطلب مربوط به بازی سال گیمفا در بخش های مختلف در سال ۲۰۱۸ نیز به پایان رسید. سال گذشته و در همین بخش مقاله خدمتتان گفتم “باور کنید که چشم بر هم نزده ایم، در حال خواندن مقاله مربوط یه سال ۲۰۱۸ خواهیم بود.” حالا می بینید که چقدر همه چیز سریع بود؟ واقعا باور می کنید که یک سال پیش بود داشتیم مطلب بازی های ۲۰۱۷ را می خواندیم؟ اما همان طور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کردم آن چه که در این بین اتفاق افتاده است مهم است و امیدوارم که همگی شما از اتفاقاتی که در زندگی خود و همچنین زندگی گیمری خود برایتان رخ داده است راضی و خشنود بوده باشید و در آینده نیز همین طور باشد. کاش به جای ناراحت کردن و آزردن دیگران و خودمان به خاطر بازی، بدانیم که بازی برای دوستی ماست و لذت بردنمان نه کینه و ناراحتی. کاش روزی باشد که دوباره فقط از بازی ها لذت ببریم و به خاطر کیفیت پایین فلان تکسچر در فلان گوشه بازی، عنوانی که که ساخته شده تا از آن لذت ببریم را بیهوده نکوبیم و بر سر یکدیگر نزنیم. به هر حال بد یا خوب بازی های سال گیمفا در سال ۲۰۱۸ نیز مشخص گردید که البته بر اساس کاندیداهای مراسم گیم اواردز ۲۰۱۸ این انتخاب ها انجام شده بود و می توانید برندگان ما را با برندگان مراسم رسمی جهانی و همچنین با لیست برندگان خودتان مقایسه نمایید و خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان و لیستان را با ما نیز در میان بگذارید. به طور مشخص عناوین Red Dead Redemption 2 و God of War و Celeste بیشترین جوایز گیمفا را به خود اختصاص دادند.

بازی Red Dead Redemption 2 موفق شد تا توسط تیم گیمفا به عنوان برنده ۵ بخش انتخاب شود که شامل مهمترین جایزه سال نیز بود و به عنوان “بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا” یا به خارجی “Gamefa 201۸ Goty” انتخاب گردید!

 بازی زیبای God of War نیز موفق شد تا از نظر تیم گیمفا در ۴ بخش جایزه برترین را کسب نماید و برخلاف مراسم رسمی جهانی که نامش به عنوان بازی سال ثبت شد و تا همیشه این سال را با گوتی شدن این بازی به یاد می آورند، از نظر گیمفا به عنوان بازی سال انتخاب نشد و این لقب به Red Dead Redemption 2 رسید تا لااقل طرفداران این عنوان بعد از گوتی شدن گاد او وار در مراسم جهانی، بازی سال شدن عنوان محبوبشان را در گیمفا ببینند زیرا که بدون شک رد دد ۲ و گاد او وار هر دو شایسته برترین بازی سال هستند و فقط سلیقه بین این دو قضاوت می کند. بازی زیبای Celeste نیز در دو بخش موفق به کسب جایزه شد.

در سایر بخش ها هر عنوانی تنها موفق به کسب یک جایزه گردید و دیگر شاهد بازی نبودیم که مثلا در دو بخش یا بیشتر موفق به کسب جایزه شود. برای یک مرور کلی از دو قسمت مقاله جا دارد تا در اینجا تمامی برندگان را به طور تیتروار برای شما عزیزان قرار دهیم تا راحت تر بتوانبد تمام آن ها را مشاهده نمایید.

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸ گیمفا: Red Dead Redemption 2 و God of War
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ گیمفا: Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸ گیمفا: Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ گیمفا: Red Dead Redemption 2
  • برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸ گیمفا Red Dead Redemption 2
  • برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۸ : Forza Horizon 4
  • برترین عنوان مبارزه ای سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Soul Calibur VI 
  • برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۸ گیمفا 
  • برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ گیمفاFar Cry 5
  • برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ گیمفاMonster Hunter: World
  • برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۸ گیمفا : Celeste
  • برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ گیمفا : Destiny 2: Forsaken
  • برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  ASTRO BOT Rescue Mission
  • تاثیرگذار ترین بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا: Celeste
  • برترین بازی در حال پیشرفت ۲۰۱۸ گیمفا: Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸ گیمفا: God of War
  • برترین بازی موبایل سال ۲۰۱۸ گیمفا :  PUBG MOBILE
  • برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۸ گیمفاSuper Mario Party
  • برترین بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا : Red Dead Redemption 2

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا