همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم)

سعید آقابابایی
۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

آقا به جان خودم انگار دقیقا همین دیروز بود که قسمت اول برترین های ۲۰۱۸ گیمفا را نوشتیم (آهان دیروز بود واقعا؟ خب همکاران میگن که گویا واقعا همین دیروز بوده!! خب خدا رو شکر پس.. میگم ها چه زود گذشت!). از شوخی که بگذریم همان طور که دیروز هم خدمتتان عرض کردم هنوز حتی چشم هم به هم نزده ام که می بینم دارم برای برترین های سال ۲۰۱۸ می نویسم. هر سال حرف همین است و خوب می دانم که به آنی در حال انتخاب برترین های ۲۰۱۹ خواهیم بود، همان طور که دقیقا سال قبل نوشتم در چشم به هم زدنی به برترین های ۲۰۱۸ خواهیم رسید و حالا رسیدیم و تمام هم شد! سال ۲۰۱۸ نیز نفس آخرش را می کشد و ۲۰۱۹ از راه می رسد. اما در این بین کلی اتفاقات در دنیای بازی های رایانه ای رخ داده است که حالا وقت بررسی آن ها و معرفی خوب های سال رسیده است. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا دوباره زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها باید در ترازویی به نام The Game Awards 201۸ قرار بگیرند تا بهترین و جذاب ترین آن ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند.

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم)

ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط مراسم رسمی The Game Awards 201۸ احترام گذاشته ایم و همین بازی ها را بررسی نموده ایم و بر خلاف پارسال که در دو بخش بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا و مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۸ گیمفا بر اساس کاندیداهای جهانی عمل نکردیم، امسال کلا در راستای انتخاب های این مراسم رسمی کاندیداها را قرار دادیم. البته برای شما عزیزان نیز رای گیری داریم هم در مورد بازی سال و هم در مورد مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۹ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای گیری اجرا خواهد شد تا رای کاربران گیمفا نیز مشخص گردد. این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می شود و در هر قسمت شاهد بررسی تک تک بخش و کاندیداهای آن هستیم. امسال انتخاب ها را جامع تر کردیم و آن را به صورت همگانی در تمام بخش ها انجام دادیم تا نتایج دقیق تری را کسب نماییم. یعنی سال گذشته به این شکل بود که “هر شخصی یک بخش را به دست گرفته و در مورد آن بخش و کاندیداهای آن به طور کلی صحبت کرده و نهایتا بازی مورد علاقه خود در آن بخش را نیز انتخاب می کرد (به غیر از بازی سال و مورد انتظارترین بازی که این دو بخش رای همگانی بودند) که آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته شد” اما امسال برندگان تمام بخش ها حاصل رای گیری از کل تیم گیمفا هستند و تمام بخش های مختلف رای گیری شده اند.

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

“صاحبانشون” اینجوری شونه به شونه هم وامیستن و با هم رفیقن (لااقل در ظاهر)، ولی ما که فقط خریدار ایناییم و مخاطبشونیم اینجا همدیگه رو درب و داغون می کنیم و فحش میدیم و رگ گردن میذاریم واسه “کنسول و پی سی!!”

در این مقالات شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه ای، چند نفره، استراتژی، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود و همین طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین طراحی و کاگردانی هنری. برترین بازی موبایل و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی های سال ۲۰۱۸ نیز خواهیم پرداخت. امید است که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید. لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده است و آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته می شود. همچنین گزینه ای که رنگ سبز دارد برنده مراسم جهانی بازی سال در آن بخش است و اگر بخشی گزینه سبز ندارد یعنی انتخاب گیمفا و مراسم جهانی با هم یکی بوده است. 


برترین اجرای سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)

۲ – Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)

۳ – Melissanthi Mahut در نقش Kassandra (بازی Assassin’s Creed Odyssey)

۴ – Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)

۵ – Yuri Lowenthal در نقش Peter Parker (بازی Marvel’s Spider-Man)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Christopher Judge در نقش Kratos

امسال شاهد اجراهای واقعا فدرتمندی بودیم که به سادگی از هیچ کدامشان نمی توان گذشت. قدرت نمایی برایان دکارت در نقش کانر در عنوان دیترویت، شاهکار راجرکلارک در نقش ارتور مورگان در بازی رد دد ردمپشن ۲، نمایش بی نظیر کریستوفر جاج در نقش کریتوس در گاد او وار، اجرای فوق العاده Yuri Lowenthal در نقش پیتر پارکر در بازی اسپایدرمن و نقش افرینی بسیار هنرمندانه Melissanthi Mahut در نقش Kassandra در بازی Assassin’s Creed Odyssey هر کدامشان شایسته برنده شدن هستند و واقعا اگر هر شخصی هر کدام از اینها را که انتخاب کند هیچ ایرادی به او وارد نیست و کاملا توجیه پذیر است. وقتی که همه کاندیداها اینقدر قدرتمند باشند کار خیلی سخت می شود و باید به سراغ جزییات تعیین کننده اجرا رفت که به نظر می رسد وقتی این کار را بکنیم نهایتا باز هم به دو غول امسال یعنی رد دد ردمپشن ۲ و گاد او وار می رسیم. در مراسم جهانی از نظر رای دهندگان اجرای راجرکلارک در نقش ارتور مورگان در بازی رد دد ردمپشن ۲ برتر از بقیه بود و به عنوان برترین اجرای سال شناخته شد ولی در گیمفا این طور نبود و از نظر اعضای تیم گیمفا، این لقب بیشتر شایسته نمایش بی نظیر کریستوفر جاج در نقش کریتوس در بازی گاد او وار است. در این رای گیری کریستوفر جاج و بازی گاد او وار موفق به کسب ۴۲ درصد ارا شدند و بعد از آن، بازیگران نقش های کانر و آرتور مورگان در عناوین دیترویت و رد دد ردمپشن ۲ هر کدام ۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و آدیسی نیز ۶ درصد رای کسب نمود. به این ترتیب بود که ایفای نقش شگفت انگیز Christopher Judge در نقش Kratos در بازی God of War به عنوان برترین اجرای سال ۲۰۱۸ از سوی تیم گیمفا انتخاب شده است.


تاثیرگذارترین بازی‌ سال ۲۰۱۸  گیمفا

۱ –  ۱۱-۱۱ Memories Retold (توسعه و نشر توسط: Digixart / Aardman Animations / BANDAI NAMCO Entertainment)

۲ –  Celeste (توسعه و نشر توسط: Matt Makes Games)

۳ – Florence (توسعه و نشر توسط: Mountains / Annapurna Interactive)

۴ – Life is Strange 2: Episode 1 (توسعه و نشر توسط: Dontnod Entertainment / Square Enix)

۵ –  The Missing: JJ Macfield and the Island of Memories (توسعه و نشر توسط: White Owls / Arc System Works)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Celeste

به طور کلی، جایزه تأثیرگذارترین بازی سال به عنوانی اهدا می‌شود که توانسته باشد به خوبی در دنیا نام خود را شناسانده باشد و تاثیر خود را روی مخاطبینش و حتی کسانی که مخاطبینش نیستند هم گذاشته باشد و در واقع همه جا حرف از آن باشد. ۵ کاندیدای تاثیرگذار ترین عناوین سال ۲۰۱۸ واقعا همگی شایسته هستند و هر یک به نوعی لیاقت کسب این جایزه را دارند ولی موضوع اینجاست که امسال یک بازی شاهکار به نام Celeste در این قسمت لیست و در کلی از بخش های دیگر وجود دارد که دنیا را به خود خیره کرد و آن قدر تاثیرگذار بود که بهترین نمرات را کسب نمود و در کنار ۴ غول عظیم الجثه AAA کاندید بازی سال هم شد آن هم با حجم ۷۵۰ مگابایت!! در واقع اینجاست که میگن نیم کیلو باش ولی آدم باش، یعنی ۷۵۰ مگ باش ولی Celeste باش!! در واقع با حضور عنوانی چون Celeste در این لیست به سختی می‌توان عنوان دیگری را شایسته این جایزه دانست. بازی Celeste با این که یک بازی خیلی کوچک و جمع و جور مستقل است و با بودجه و تعداد نفرات خیلی خیلی کمتری نسبت به بازی‌های عظیم AAA ساخته شده است، ولی کیفیتی بسیار بالاتر از بسیاری از عناوین AAA دارد و همین است که این بازی را بسیار تاثیرگذار کرده است. تازه این بازی در تمامی قسمت های خود نیز واقعا تاثیرگذار است و مشاهده گرافیک و طراحی هنری آن و شنیدن موسیقی های زیبایش و تجربه المان های جذاب گیم پلی آن، همه و همه کاملا روی مخاطب تاثیرگذار هستند و پرداخت خوب سازندگان Celeste را تبدیل به یک Icon در دنیای بازی ها کرده است. تاثیرگذاری Celeste آن قدر زیاد و واضح است که این بخش جزو معدود قسمت هایی است که رای تیم گیمفا و رای مراسم جهانی با هم منطبق است و در هر دو Celeste به عنوان تاثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است. این بازی از سوی اعضای تیم گیمفا موفق شد تا ۴۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و بعد از آن بازی زیبای Life is Strange 2 با ۳۵ درصد ارا قرار گرفت. به این ترتیب بازی بی نظیر Celeste به عنوان تاثیرگذارترین بازی سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا معرفی شده است.


برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – FIFA 1۹ (توسعه و نشر توسط: EA Vancouver / EA)

۲ – Forza Horizon 4 (توسعه و نشر توسط: Playground Games / Turn 10 Studios / Microsoft Studios)

۳ – Mario Tennis Aces (توسعه و نشر توسط: Camelot Software Planning / Nintendo)

۴ –  NBA 2K1۹ (توسعه و نشر توسط: Visual Concepts / 2K Sports)

۵ – Pro Evolution Soccer 201۹ (توسعه و نشر توسط: PES Productions / Konami)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Forza Horizon 4

حوزه برترین عناوین ریسنگ و ورزشی نیز از آن بخش هایی است که نظر رای دهندگان در مراسم جهانی گیم اواردز با اعضای گیمفا مطابقت دارد و در هر دو، یک عنوان بسیار بسیار شایسته موفق به کسب این جایزه و لقب برترین بازی ریسینگ و ورزشی شده است که این بازی عنوانی نیست جز شاهکار زیبای Forza Horizon 4 که واقعا یکی از بهترین عناوین این نسل تا به امروز است. وقتی که به ۵ کاندیدای این بخش نگاه می کنیم مشاهده می شود که هر کدام برای مخاطب خودشان دنیایی از لذت و سرگرمی را به همراه دارند و همگی هم موفق عمل کرده اند. البته هیچ کدام از این عناوین انقلابی نبودند و در واقع همگی همان نسخه های قبلی خود را بهبود داده و کامل تر کرده اند که این موضوع از Forza Horizon 4 گرفته تا فیفا ۱۹ و NBA 2K1۹ و Pro Evolution Soccer 201۹ کاملا صادق است. اما خب همیشه که نباید به فرمول موفق زیاد دست زد، بلکه گاهی کافیست که آن را بهبود و ازتقا بخشی و تکمیل کنی تا باز هم یک عنوان بی نظیر را منتشر نماید. اتفاقی که در تمام کاندیداهای این بخش رخ داده است و هر کدامشان واقعا می توانند برنده این قسمت باشند و مثلا برای من که ابدا اهل ریسینگ نیستم بدون شک بین اینها بازی Pro Evolution Soccer 201۹ برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال است و برای شخصی دیگر که عاشق ریسینگ یا بسکتبال و تنیس است به ترتیب Forza Horizon 4 و NBA 2K1۹ و Mario Tennis Aces برترین هستند. اما اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم کدام یک از این عناوین در محموع از بقیه باکیفیت تر و قدرتمندتر است بدون شک یک پاسخ بیشتر ندارد و آن هم Forza Horizon 4 است. عنوانی شاهکار که موفق شد در مراسم بازی سال به عنوان بهترین عنوان ورزشی و ریسینگ ۲۰۱۸ انتخاب شود و در گیمفا نیز این عنوان را با قاطعیت از آن خود کرد. Forza Horizon 4 موفق شد تا از مجموع آرای اعضای تیم گیمفا ۶۸ درصد را به خود اختصاص دهد و بعد از آن فیفا ۱۹ و PES 2019 قرار گرفتند. به این ترتیب بازی Forza Horizon 4 لقب برترن عنوان ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۸ از سوی تیم گیمفا راکسب می کند.


برترین عنوان مبارزه ای سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – BlazBlue: Cross Tag Battle (توسعه و نشر توسط: Arc System Works)

۲ –  Dragon Ball FighterZ (توسعه و نشر توسط: Arc System Works / BANDAI NAMCO Entertainment)

۳ – Soul Calibur VI (توسعه و نشر توسط: Bandai Namco Studios / BANDAI NAMCO Entertainment)

۴ –  Street Fighter V Arcade (توسعه و نشر توسط: Dimps / Capcom)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Soul Calibur VI

این چند روز جو و اتمسفر حول محور سبک مبارزه ای بسیار پرهیجان و جذاب دنبال می شود و با دیدن تریلر بی نظیر و سراسر خشونت عنوان جدید مورتال کامبت در مراسم گیم اواردز و دیدن تصاویری از شائوکان افسانه ای سبب شده است تا مبارزه ای بازها و مخصوصا عاشقان این سبک حسابی در جوش و خروش باشند و کلی کیف کنند. شاید خیلی ها این طور فکر نکنند و این را ندانند، اما بازی‌های فایتینگ، از همان نسل های قبل تا به امروز  تعداد خیلی زیادی طرفداران خاص و عاشق داشته و دارند و این ژانر اصلا سبک کم طرفداری نیست. در طول سال ها و نسل ها عناوین این سبک پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده‌اند و فرنچایزهایی مثل Mortal Kombat و Street Fighter وTaken در کنار هم این ژانر را ارتقا داده و بالا نگهداشته اند. امسال لیست ۴ تایی کاندیداهای برترین عناوین سبک مبارزه ای یک اتفاق خیلی خوب و بزرگ داشت و آن هم بازگشت یکی از برترین فرنچایزهای مبارزه ای بعد از سال ها با بازی Soul Calibur VI بود که بسیاری را خوشحال کرد. نسخه اول این سری یکی برترین بازی های تاریخ است و امتیاز متای شگفت انگیز و باور نکردنی ۹۸ را در اختیار دارد. باز گشت این سری بسیار هم خوب و موفقیت آمیز بود و بازی Soul Calibur VI یک عنوان خیلی جذاب و قدرتمند در این سبک محسوب می شود. مخصوصا با سورپرایز ویژه اش که قرار داشتن گرالت محبوب سری ویچر در لیست مبارزان این عنوان بود، Soul Calibur VI جذاب تر هم شد و برای اولین بار یک بازی خارج از سری ویچر پذیرای شخصیت گرالت به عنون مهمان بود که انصافا هم با شایستگی هر چه تمام تر وی را در Soul Calibur VI خلق کرده اند. هر ۳ کاندیدای دیگر این بخش که شامل Street Fighter V Arcade و Dragon Ball FighterZ و  BlazBlue: Cross Tag Battle هستند نیز واقعا جزو برترن های این ژانر محسوب می شوند و شایستگی برنده شدن را دارا هستند. در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۸، بازی جذاب و محبوب (البته نه در کشور ما) Dragon Ball FighterZ موفق شد تا لقب برترین بازی مبارزه ای سال ۲۰۱۸ را کسب نماید، ولی اعضای تیم گیمفا نظرشان بیشتر روی بازگشت قدرتمندانه Soul Calibur VI بود و این عنوان بیشترین ارای گیمفا را به خود اختصاص داد. Soul Calibur VI حدود ۵۰ درصد ارای گیمفا را به خود اختصاص داد و بعد از آن نیز Street Fighter V Arcade قرار گرفت و جایگاه سوم را Dragon Ball FighterZ کسب نمود. به این ترتیب بازی Soul Calibur VI به عنوان برترین بازی ژانر فایتینگ سال ۲۰۱۸ از نظر اعضای تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – BATTLETECH (توسعه و نشر توسط: Harebrained Schemes / Paradox Interactive)

۲ – Frostpunk (توسعه و نشر توسط: ۱۱ bit studios)

۳ – Into the Breach (توسعه و نشر توسط:Subset Games)

۴ –  The Banner Saga 3 (توسعه و نشر توسط: Stoic Studio / Versus Evil)

۵ –  Valkyria Chronicles 4 (توسعه و نشر توسط: Sega CS3 / Sega)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Valkyria Chronicles 4

این سبک استراتژی هم خیلی خاص است! آن قدر خاص که ما هم یادمان رفت بگذاریمش در لیست رای گیری تیم گیمفا (مثل برترین بازی چند نفره) و انتخاب این یکی هم افتاد گردن خودم که خدا شاهده کسی که یعنی اصلا گیمر نیست هم از من بیشتر بازی استراتژی بازی کرده!! یعنی کلا به این بخش و انتخابی که من دارم میکنم اکتفا نکنید و این طور در نظر بگیرید که در این بخش من هر بازی رو که گفتم برنده اس شما همون یکی رو از بین ۵ تا بازی نکنید!! شوخی کردم بابا دیگه در این حد هم تعطیل نیستم (هیچ شوخی بدون جدی بودن انجام نمیشه!). از نظر بازی‌های استراتژِی در سال ۲۰۱۸ سال تقریبا خوبی را سپری کردیم و بازی های با کیفیت بودند که طرفداران این سبک را بتوانند ساعت ها سرگرم نمایند. با اینکه امسال می‌توانست سال بهتری هم برای طرفداران سبک استراتژِی باشد، اما وجود عناوینی همچون Frostpunk و Into the Breach، دست طرفداران را برای امسال خالی نگذاشت و طرفداران این سبک موفق شدند امسال از عناوین خوبی بهره‌مند شوند. از بین کاندیداهای این لیست من عناوین Frostpunk و The Banner Saga 3 را تجربه کرده ام و بازی  Valkyria Chronicles 4 نیز کاملا آشنا هستم زیطرا که نسخه قبلی آن را به پایان رسانده ام و دقیقا از قوانین گیم پلی و سبک هنری آن آگاه هستم. بین این عناونی بدون شک نظر من روی  Valkyria Chronicles 4 است زیرا که یک بازی کاملا خاص است و شبیه به هیچ بازی دیگری نیست از نر گیم پلی و سبک طراحی هنری. این بازی یک ترکیب خلاقانه از سبک سوتر سوم شخص با المان های عمیق استراتژی است و یکی از فرنچایزهای فوق العاده سگا به شمار می رود که حتی سبک گرافیکی آن هم هیچ مشابه خاصی ندارد و از نظر بنده  Valkyria Chronicles 4 می تواند به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در سبک استراتژی انتخاب شود. در مراسم جهانی بازی Into the Breach موفق به کسب جایزه رسمی شد و البته ۳ بازی Frostpunk و The Banner Saga 3 و BATTLETECH هم هرکدام بسیار شایسته هستند ولی جایزه برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۸ گیمفا به بازی Valkyria Chronicles 4 تعلق می گیرد.


برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Assassin’s Creed Odyssey (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Quebec / Ubisoft)

۲ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۳ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۴ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

۵ – Shadow of the Tomb Raider (توسعه و نشر توسط: Eidos Montreal / Crystal Dynamics / Square Enix)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Red Dead Redemption 2

اکشن ماجرایی ژانری است که در کنار شوتر اول شخص یکی از پرطرفدارترین سبک ها در بازی های رایانه ای از قدیم تا به امروز به شمار رفته و می رود و هر ساله تعداد بازی های زیادی را در این سبک البته در زیرژانرهای مختلف شاهد هستیم و بازی های باکیفیت و البته ضعیف زیادی را نیز در طول سال از سازنده های مختلف می بینیم. اما اینجا فقط جای برترین هاست. ویترین برترین های سال است و بنابراین ۵ کاندید عناوین این سبک که برترین های ژانر اکشن ماجرایی در سال ۲۰۱۸ بوده اند در اینجا جمع شده اند تا از بین آن ها بهترین را از نظر گیمفا معرفی کنیم. البته مثل سال گذشته در اینجا برای من یک نکته عجیب وجود دارد و آن هم قرار گرفتن بازی Assassin’s Creed Odyssey در لیست اکشن ماجرایی است (سال قبل هم هورایزن زیرو داون را اکشن ماجرایی معرفی کردند) در حالی که هر طور حساب می کنم و حتی خود سازندگان بازی هم گفتند Assassin’s Creed Odyssey یک بازی اکشن نقش آفرینی یا اکشن نقش آفرینی وابسته به تصمیمات و لول زدن و.. است و خیلی خیلی بیشتر اکشن نقش آفرینی است است تا اکشن ماجرایی و قرار گرفتن در کنار اسپایدرمن!! اما به هر شکل از آن جا که ما در این مطلب از همان کاندیداهای جهانی مراسم گیم اواردز تبعیت می کنیم، Assassin’s Creed Odyssey را نیز در این بخش قبول می کنیم. اگر Assassin’s Creed Odyssey در بخش نقش آفرینی بود قطعا انتخاب من برای برترین نقش آفرینی سال بود، Assassin’s Creed Odyssey و God of War و Marvel’s Spider-Man و Red Dead Redemption 2 و Shadow of the Tomb Raider همگی عناوینی فوق العاده باکیفیت هستند و واقعا به هر کدام که نگاه می کنم می بینم واقعا بازی های ارزشمندی هستند و کاملا شایستگی قرار گرفتن به عنوان بازی سال اکشن ماجرایی گیمفا را دارا هستند اما نهایتا انگار چه در دنیا و چه در گیمفا آخرش می رسیم به رقابت God of War و Red Dead Redemption 2 !!‌ جالب است که در این زمینه هم ارای گیمفا و گیم اواردز برعکس هم است و در مراسم جهانی God of War انتخاب شد و از نظر اعضای گیمفا Red Dead Redemption 2  انتخاب گردید! کلا اگر به دو قسمت این مطلب دقت کنید می بینید که در بخش هایی که گیم اواردز جایزه را به God of War داده در گیمفا اکثریت آرا به Red Dead Redemption 2 اختصاص یافته است (حتی در بازی سال ۲۰۱۸) و برعکس! بازی Red Dead Redemption 2 موفق شده تا ۴۷ درصد از آرای گیمفا را کسب نماید و بعد از آن نیز God of War با ۳۶درصد آرا قرار گرفته است. بنابراین نهایتا انتخاب اعضای گیمفا (بر اساس آرایشان) برای بخش برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸ گیمفا، عنوانی نیست جز Red Dead Redemption 2.


برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – ASTRO BOT Rescue Mission (توسعه و نشر توسط: Ben Esposito / Annapurna Interactive)

۲ – Beat Saber (توسعه و نشر توسط: Beat Games)

۳ – Firewall Zero Hour (توسعه و نشر توسط: First Contact Entertainment / Sony Interactive Entertainment)

۴ – Moss (توسعه و نشر توسط: Polyarc Games)

۵ – Tetris Effect (توسعه و نشر توسط: Resonair / Enhance, Inc)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

ASTRO BOT Rescue Mission

امسال هم به مانند سال ۲۰۱۷ و حتی بیشتر از آن شاهد خیل عظیمی از بازی‌های واقعیت مجازی بودیم که مدام دارد بیشتر جا می افتد و قابل قبول بازیبازان قرار می گیرد و برای آن بازی های گوناگون و متنوع و باکیفیت ساخته می شود و حتی شرکت های بزرگ بازیسازی هم کم کم به سراغ آن می روند (مثل عنوان واقعیت مجازی که توسط فرام سافتور دارد برای پلی استیشن وی آر ساخته می شود).  به هر حال در میان تعداد زیاد بازی‌های بزرگی که امسال برای واقعیت مجازی شاهد بودیم برخی از آن‌ها کیفیت بالاتری داشته و موفق شده اند تا در بین نامزدهای برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ حضور داشته باشند. در بین کاندیداهای امسال بازی های قدرتمندی مثل Firewall Zero Hour هم حضور داشتند اما نظر تیم گیمفا نیز در معدود بخش هایی که مطابق با انتخاب های جهانی است، مثل مراسم گیم اواردز بود و دیگر انحصاری واقعیت مجازی سونی یعنی ASTRO BOT Rescue Mission موفق شد تا لقب برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ گیمفا را به خود اختصاص دهد و اکثریت آرا را کسب نماید.


برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – A Way Out (توسعه و نشر توسط: Hazelight Studios / EA)

۲ – Detroit: Become Human (توسعه و نشر توسط: Quantic Dream / SIE)

۳ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Red Dead Redemption 2 و God of War

بله دیگه. وقتی تعداد آرا دقیقا مساوی باشد نتیجه این می شود که دو بازی سال در بخش کارگردانی در گیمفا داشته باشیم! یعنی خوشم میاد که توی هر بخشی که  این God of War و Red Dead Redemption 2 حضور داشتن (که ماشالله در همه بخش ها هستن!) فقط رقابت بین همین دوتا بود و کلا انگار بقیه گزینه ها پشمک حاج عبدالله بودن! چه در مراسم جهانی و جه در گیمفا هر جا نام این دو بازی بود یکی از همین دو برنده شد و تازه در گیمفا می بینید که هر دو هم با هم برنده جایزه کارگردانی شدند! بیچاره دیترویت و اسپایدرمن که در چندین قسمت در بین کاندیداها حضور داشتند مدام زیر سایه دیگر انحصاری سونی یعنی God of War بزرگ و حاج کریتوس کبیر قرار گرفتند و فقط شاهد رقابت این بازی با شاهکار راک استار بودند. البته واقعا هم کوری بارلوگ و کارگردان Red Dead Redemption 2 سنگ تمام گذاشتند و کارگردانی فوق العاده ای را انجام دادند. همان طور که در مراسم گیم اواردز شخصی که می خواست جایزه را اعطا کند گفت، تمام بخش های بازی از موسیقی و گرافیک و گیم پلی و.. را باید یک نفر باشد که کنار هم به صحیح ترین شکل ممکن قرار دهد و واقعا کارگردانی یک بازی می توان گفت از تمام بخش های دیگر آن مهم تر است زیرا نهایتا همه آن بخش ها به زیر پرچم کارگردانی می آیند. در کل باید اعتراف کرد که از لحاظ کارگردانی، هر پنج کاندید این بخش شگفت انگیز عمل کرده اند. از A Way Out و جوزف فارس دیوانه با کارگردانی بی نظیرش گرفته تا Detroit: Become Human که به واسطه کارگردانی و روایت داستانی شاهکارش و البته اجراهای بی نقصش، یکی از بهترین های امسال بود. Marvel’s Spider-Man هم به واسطه کارگردانی بی نظیرش، توانست مرد عتکبوتی را در قالب یک بازی انحصاری سونی دوباره زنده کند و مارول را صاحب یک بازی ابرقهرمانی در سطح ۳ گانه شاهکار شوالیه سیاه پوش دی سی و راک استدی کند و یکی از بهترین عناوین ابرقهرمانی تاریخ را خلق نماید. ولی خب در این میان، به هر حال باید برنده ای انتخاب شود و در مراسم جهانی لقب برترین کارگردانی به Red Dead Redemption 2 رسید، اما در گیمفا آرای این عنوان و God of War دقیقا مساوی بوده و هر یک موفق شدند تا ۴۲ درصد ارا را به خود اختصاص دهند و دیترویت نیز رای ۱۱ درصدی و اسپایدرمن رای ۵ درصدی را کسب نمود. به این ترتیب دو شاهکار God of War و Red Dead Redemption 2 شانه به شانه هم به عنوان بازی سال گیمفا در بخش برترین کارگردانی معرفی می شوند. اتفاقی که انصافا حقش بود در همه بخش ها رخ دهد و هر دو بازی برنده همه بخش ها در کنار هم شوند.


برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (توسعه و نشر توسط: Square Enix / Square Enix)

۲ –  Monster Hunter: World (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۳ –  Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (توسعه و نشر توسط: Level 5 / BANDAI NAMCO Entertainment)

۴ – Octopath Traveler (توسعه و نشر توسط: Square Enix / Acquire / Nintendo)

۵ – Pillars of Eternity II: Deadfire (توسعه و نشر توسط: Obsidian Entertainment / Versus Evil)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Monster Hunter: World

از جمله اتفاقات عجیب گیم اواردز ۲۰۱۸ معرفی بازی Assassin’s Creed Odyssey در بخش اکشن ماجرایی بود در حالی که خود سازندگان بازی هم اعلام کرده بودند که این بازی نقش آفرینی شده است و داستانش چند شاخه شده و وابسته به تصمیمات بازیباز است و… دقیقا همین موضوع سال قبل برای هورایزن هم رخ داده بود. قطعا اگر امسال  Assassin’s Creed Odyssey در این بخش حضور داشت از هر ۵ بازی دیگر شایسته تر بود برای انتخاب شدن به عنوان برترین نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ اما حالا که حضور ندارد، برای بخش برترین نقش آفرینی بایستی از بین کاندیداهای این مراسم یک بازی را انتخاب کنیم. عناوین Ni no Kuni II: Revenant Kingdom و Octopath Traveler و  Pillars of Eternity II: Deadfire و Monster Hunter: World و  Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age هر کدام برای خود یک پا بازی سال نقش آفرینی هستند و قطعا اگر هر شخصی هر کدام از این ها را به عنوان برترین انتخاب کند هیچ گونه خرده ای نمی شود به وی گرفت ززیرا هر کدام نوع خاصی از نقش آفرینی را ارائه می دهند و طرفداران و مخاطبین خاص خود را دارا هستند و از نظر کیفیت هم که امتیازاتشتن بیانگر همه چیز است. اما بین این کاندید یک بازی هست که در طول سال ۲۰۱۸ نامش خیلی بیشتر شنیده شد و بر سر زبان ها افتاد و حتی در کشور خودمان که هرگز کسی از فرنچایز مانستر هانتر حرفی نمی زد و شناخت خاصی از آن نداشت، کلی در مورد آن صحبت شد و بحث صورت گرفت. بله صحبت از Monster Hunter: World است که با ارای تیم گیمفا موفق شده است تا لقب بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ را کسب نماید آن هم با کسب بیشتر از نصف آرا. بعد از این بازی هم دو عنوان Pillars of Eternity II: Deadfire و  Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age رای هایی داشتند و در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب بازی  Monster Hunter: World با آرای اعضای تیم گیمفا به عنوان بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ معرفی گردید.


خب… می رسیم به بخش نهایی و هیجان انگیز این مطلب یعنی بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا. در ادامه، رای و نظرات کادر گیمفا را در مورد بازی سال و برخی بخش های دیگر مشاهده می کنید و  و به این ترتیب بازی سال ۲۰۱۸ از نظر اعضای کادر گیمفا مشخص  می شود.


برترین بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا 

۱ –  Assassin’s Creed Odyssey (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Quebec / Ubisoft)

۲ –  Celeste (توسعه و نشر توسط: Matt Makes Games)

۳ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ –  Monster Hunter: World (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۶ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

Red Dead Redemption 2

بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا با رای اعضای مختلف تیم گیمفا تعیین گردید و نهایتا پس از شمارش آرا، شاهکار راک استار یعنی Red Dead Redemption 2 توانست در رقابت با God of War  (که برنده رسمی و جهانی بازی سال ۲۰۱۸ یا گوتی ۲۰۱۸ است و نامش به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ در دفتر بازی های رایانه ای تا همیشه ثبت شد)، عنوان بازی سال را از سوی گیمفا به خود اختصاص دهد و قطعا هم شایسته است زیرا که همان طور که قبلا گفتم بین دو بازی Red Dead Redemption 2 و God of War تفاوت کیفیت نیست که حرف می زند بلکه تفاوت سلیقه است و سلیقه متفاوت کسانی که رای می دهند بازی بهتر را تعیین می کند زیرا که هر دو عناوینی تقریبا بی نقص هستند و برای کسی مثل من که با سری God بزرگ شده است قطعا این بازی ختی نزدیک به مقایسه با Red Dead 2 هم نیست و برای کسانی دیگر برعکس. Red Dead Redemption 2 موفق شد تا از نظر تیم گیمفا حدود ۶۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا شناخته شود و بعد از آن هم God of War قرار گرفت. در بخش بازی سال هم مثل اکثر بخش های دیگر نر اعضای تیم گیمفا با مراسم جهانی و رسمی متفاوت بود و همین است که کار را جذاب می کند.   بنابراین و با توجه به کل آرای دست اندرکاران گیمفا عنوان زیبای Red Dead Redemption 2 موفق شد تا جایزه برترین بازی سال ۲۰۱۸ از نظر گیمفا را به خود اختصاص دهد. در ادامه این مطلب می توانید برخی از مهم ترین آرای اخذ شده از تیم گیمفا و ۳ رتبه برتر بازی سال ۲۰۱۸ و همچنین برندگان تک تک بخش های کل این دو مطلب که در واقع برندگان گیمفا در سال ۲۰۱۸ هستند را مشاهده نمایید.


آراء اخذ شده از کادر گیمفا در چند بخش مهم که بر اساس این رای ها بازی سال و دیگر برنده ها انتخاب شدند. البته این ها تنها چند بخش از رای های داده شده است، زیرا در ۲۰ بخش مختلف از تمام اعضای گیمفا رای گیری انجام شده است که چند تا از مهم ترین هایشان را با اسم شخص برای شما قرار داده ایم تا با سلایق و نظرات افراد تیم گیمفا بیشتر آشنا شوید.


سعید اقابابایی (سردبیر تحریریه):

  •  برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:   God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا: God of War
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War 
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  God of War

یادم هست که با فرزین سلیمی عزیز در مورد دو بازی Red Dead 2 و God of War صحبت می کردیم و به نکته ای رسیدیم که هر دو در آن اتفاق نظر داشتیم و کاملا انتخابمان برای بازی سال را مشخص می کرد. نکته این بود ()که برای من خلق یک اثر از ذهن و بیرون آمده تنها از تخیل یک شخص، خیلی خیلی سخت تر و ارزشمندتر است از خلق یک اثر خیلی خیلی واقعی. در واقع وقتی شما یک کابوی یا یک اسب را خلق می کنی موضوع فقط بر می گردد به کیفیت فنی کار تو، یعنی بتوانی آن را با دانش فنی ات و موشن کپچر و … تا حد ممکن شبیه نمونه واقعی اش بسازی که جلوی چشمت است، ولی وقتی هیولایی در God of War یا Dark Souls خلق می کنی که فقط و فقط از تراوشات ذهن تو و تخیلت سرچشمه گرفته است، این خیلی خیلی “خفن تر” است. به همین دلیل هم ارزش عنوانی مثل God of War برای من اصلا حتی نزدیک به مقایسه با Red Dead 2 هم نیست و به شخصه بین این ۶ بازی ابتدا God of War و سپس A.C Odyssey و Spider-Man و در رتبه چهارم Red Dead 2 را انتخاب می کنم. نکته بعدی هم که در انتخابم اثر دارد، وضعیت خراب دنیای گبم و رسما جهت دار شدن نقدها و نمرات است. حاضرم قسم بخورم که اگر سازنده A.C Odyssey راک استار بود نمره اش الان ۹۵ و اگر Red Dead 2 را یوبیسافت ساخته بود (۵-۶ سال هم رویش کار کرده بود) نمره اش الان مثلا ۸۵ بود. برخی شرکت ها یک هاله مقدسی دورشان پدید آمده که “معصوم” پنداشته می شوند و کافیست یک حرکتی بزنند و سیل ۱۰ و ۱۰ و تحسین و “وای چقدر خفنی” و “وای قربونت بشم الهی” به سمتشان سرازیر شود و اصلا اشتباهی از آنها دیده نشود ولی شرکت دیگر همان کار را بکند حتی با کیفیت بهتر، چون قبلا فلان اشتباه را داشته است دیگر کوچکترین اشتباهش هم چندین نمره از آن کم می کند! این یعنی بی انصافی. اصلا نمی گویم چرا این قدر به Red Dead 2 ۱۰ و ۱۰ و ۱۰ دادند، بلکه این خیلی هم خوب است و اصلا حق بازی هایی مثل red Dead 2 و God of War است که ۱۰ بگیرند، منتها برای بقیه هم با انصاف عمل کنیم. نه این که اگر اسب طرف آتش بگیرد یا ۱۰ کیلومتر به آسمان پرتاب شوید و صدها باگ ببینید به خاطر شاهکار بودن بازی از آن بگذرید (که درست ترین کار است) ولی برای A.C که می رسد تا ۲ باگ دیدید ۲ نمره کم کنید چون یونیتی خیلی باگ داشته است قبلا!! یکسان رفتار کنید. باز جای شکرش باقیست که A.C Odyssey را بین نامزدهای بازی سال آوردند (چیزی که از روز اول انتشار و نقد بازی گفتم لایقش است) و آن قدر خوب بود که نتوانستند از آن چشم بپوشند. به هر شکل امسال سال خوبی برای گیمرها بود و ۵ کاندید قدرتمند در لیست بازی سال قرار گرفتند که خوشبختانه عنوانی که از نظر من حقش بود یعنی  God of War در مراسم جهانی بازی سال به عنوان Game of the Year 2018 انتخاب شد و نام این سال را برای خود در دفتر بازی ها تا همیشه ثبت نمود و هر وقت که صحبت از بازی سال ۲۰۱۸ شود نام God of War زینت بخش آن خواهد بود و تازه این اول راه برای کوری بارلوگ نابغه و تیم قدرتمندش است. کسی که من نیز دقیقا مثل او که وقتی اولین نمره بازی اش را دید اشکش در آمد، هنگام اعلام God of War به عنوان بازی سال اشک در چشمانم جمع شد و خوشحال شدم که حق به حقدار رسید و حالا کیست که بگوید داستان فلان شده است و بیسار. چیطوری دیوید جفی!! و چیطوری هر کسی که می گفت God of War بازی سال نمی شود!

مهرداد میرشاهی (سردبیر بخش خبری):

  •  برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Dead Cells
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

تقریباً هر سالی که شرکت راک‌استار گیمز بازی جدیدی عرضه می‌کند، شاهد انتخاب آن به عنوان بهترین بازی سال هستیم؛ امری که اگرچه تکراری به نظر می‌رسد، اما منجر به ناامیدی از روند تکراری نشده چراکه توسعه دهندگان توانمند و پرتلاش این شرکت، می‌دانند برای ساخت یک بازی عظیم با دنیایی پر از جزئیات، چه باید بکنند. Red Dead Redemption 2 نیز از این قاعده مستثنی نیست. دنباله یکی از بهترین بازی‌های نسل هفتم، توانسته در حد و اندازه‌های شهرت خود و حتی فراتر از آن عمل کند و مخاطب را وارد جهانی کند که ساعت‌ها سرگرم و هرلحظه بر عطشِ تجربه‌یِ بیشترِ آن، افزوده می‌شود. Red Dead Redemption 2 همه‌یِ ویژگی‌هایِ یک بازی کامل را در خود جای داده و بدون شک، در سال‌های آینده از آن به عنوان یکی از بازی‌های تاثیرگذار نام برده خواهد شد و الهام‌بخش عناوین زیادی خواهد بود. ۲۰۱۸ را می‌توان نقطه عطف بازی‌های ویدئویی قلمداد کرد، چراکه بسیاری از سازندگان، آخرین بازیِ نسل هشتمی واقعی خود را عرضه کردند و پس از آن، مشغول توسعه بازی‌‌هایِ جدید برای کنسول‌های نسل نهمی خواهند شد. همین امر، کمک شایانی به ساخت بازی‌های تکامل‌یافته شده که صنعت بازی‌های ویدئویی را به چالش جدیدی کشانده تا چرایی انتظار برای نسل نهم را به رخ بکشد. بازی‌هایی نظیر Red Dead Redemption 2، God of War، Spider-Man، Forza Horizon 4 و… گوشه چشمی به آینده صنعت بازی‌های ویدئویی دارند و چشم‌انداز خوبی از نسل آینده هستند. روند ساخت بازی Red Dead Redemption 2 از هشت سال پیش آغاز شد؛ سازندگان راک‌استار همیشه چند قدم جلوتر از بقیه توسعه دهندگان هستند چراکه از هشت سال پیش، می‌دانستند که یک بازی نسل هشتمی که در سال‌های پایانی این نسل عرضه خواهد شد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. عملکرد فنی مناسب، ارائه جهانی پرجزئیات، گیم‌پلی روند و سرگرم‌کننده از جمله مواردی هستند که باعث شده Red Dead Redemption 2 را بهترین بازی چند سال اخیر بنامیم. اگر روایت داستانی معقول و جذاب که در عین دانستن پایان، باز هم شما را جذب خود می‌کند، در کنار موسیقی جذابِ وسترنی را با موارد گفته شده‌یِ قبلی، کنار هم قرار دهیم، مشخص می‌شود که آخرین ساخته راک‌استار گیمز، یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است که تجربه آن بر همه‌یِ بازی‌بازان حتی با سلایق متفاوت، واجب است.

محمد آریامقدم (سرپرست تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Detroit: Become Human
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Assassin’s Creed: Odyssey
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Melissanthi Mahut در نقش Kassandra (بازی Assassin’s Creed Odyssey)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Life is Strange 2: Episode 1
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Assassin’s Creed: Odyssey

بدون شک امسال یکی از بهترین‌سال‌های بازی‌های ویدئویی بود و شاهد انتشار بازی‌های موفق زیادی بودیم. در سال ۲۰۱۸ بود که بالاخره بعد از مدت‌ها عنوان Red Dead Redemption II منتشر شد و توانست طرفداران خود را راضی نگه دارد. مطمئنا به غیر از ۶ نامزد بهترین بازی سال، بازی‌های دیگری هم بودند که مستحق قرار گرفتن در این لیست باشند ولی در نهایت ما تنها ۶ انتخاب داریم و انتخاب بنده عنوان Assassin’s Creed Odyssey است. متاسفانه هنوز موفق به تجربه RDR 2 نشده‌ام اما بین ۵ بازی دیگر، Assassin’s Creed Odyssey را ترجیح می‌دهم. عنوانی که توانست یک بار دیگر توانایی‌های یوبی‌سافت را ثابت کرده و تبدیل به بهترین تجربه سال ۲۰۱۸ برای من شود. با احترام به هر ۵ نامزد دیگر، Assassin’s Creed Odyssey انتخاب من به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۸ است.

سعید حلاجیان (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  –
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

طی این سال ها بازی‌های جهان آزاد بسیاری عرضه شده‌اند که تمامی آنها از لحاظ بصری و حتی گیم‌پلی تجربه بسیار خوبی به شمار می روند اما Red Dead Redemption 2 را می‌توان در کنار بازی به مانند Horizon Zero Down، بهترین و زیبا‌ترین بازی جهان آزاد به شمار آورد. به بیان ساده‌تر Red Dead Redemption 2 در تمام بخش‌ها یک قدم فراتر از بازیهای دیگر برداشته و پیشرفت بسیار ملموسی داشته است.

مهیار امیدی (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War 
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  God of War

من به شخصه قبل از انتشار God of War، این بازی رو پیش خرید کرده و مطمئن بودم که به یکی از بهترین های سال تبدیل میشه و به نظرم الان هم مستحق هست که جایزه ی بهترین بازی سال رو بگیره، از نقطه شروع اول بازی با لحظه های سینمایی درگیر کننده و گیم پلی واقعا هیجان انگیز و شاهکار و گرافیک خارق العاده، ادم و به تعجب وا میداره، به طور خلاصه از نظر من بهترین بازی سال God of War هست.

امیرمهدی نامجو (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا: God of War
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Mega-Man 11
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War 
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  God of War

امسال عناوین بسیار قوی و خوبی عرضه شدند که انتخاب برای بهترین بازی سال را واقعاً سخت می‌کنند. در این میان عنوان Red Dead Redemption 2، در بعضی زمینه‌های فنی نظیر وسعت جهان بازی و یا هوش مصنوعی با توجه به بودجه فوق‌العاده عظیم بازی از بقیه عناوین بالاتر بود ولی با این حال God of War نیز عنوان بسیار باکیفیت و سطح بالایی بود که در سبک و سیاق خاص خود گیم پلی بی‌نقصی را ارائه می‌کند. هر چند هر دو عنوان در سبک اکشن ادونچر هستند ولی نحوه استفاده از سبک اکشن ادونچر به اقتضای داستان و سایر عوامل دو بازی، متفاوت بوده و هر دو نیز در این سبک خاص خود تقریباً بی‌نقص بوده‌اند و همین نیز انتخاب میان این دو عنوان را سخت‌تر می‌کند با این وجود به دلیل داستان و روایت خاص‌تر و همچنین فضای هنری کلی حاکم بر اثر، انتخاب من در میان عناوین موجود در لیست به عنوان بهترین بازی سال، God of War است.

مهدی رضایی (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Marvel’s Spider-man
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Detroit: Become human
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 نه فقط بهترین بازی جهان باز تاریخ که بهترین شبیه ساز از زندگی در غرب وحشی هم هست. داستان غنی, گیم پلی فراتر از کامل و گرافیک حیرت انگیر Red Dead Redemption 2 رو در قله ای قرار داده که رسیدن به اون کار بسیار بسیار سختیه. Spiderman و God Of War برای من در رتبه های بعدی قرار دارن که هر کدوم اگه تو یه سال جدا عرضه میشدن بهترین های سال خودشون بودن. سال ۲۰۱۸ قطعا یکی از بهترین سال های گیمینگ تاریخ بود. و در اخر باید بگم امیدوارم در سال های بعد بیشتر شاهد معجزه کردن بازی های مستقل و رسیدن اون ها به جمع برترین های سال باشم. زنده باد خلاقیت! زنده باد Celeste!

آریا مقدم (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Detroit: Become human
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Shadow of the Tomb Raider
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Celeste
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Detroit: Become human
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

جای خوشحالیست که می‌بینیم در چند سال اخیر عناوینی مثل Celeste توجه منتقدین و گیمرها را به خود جلب می‌کنند. هر چند هنوز از خیلی عناوین خلاقانه به راحتی عبور می‌شود و خیلی از عناوین درجه یک مانند Detroit: Become Human، در حد لیاقتشان تمجید نمی‌شوند.
درباره‌ی بهترین بازی سال همین را بگویم که Red Dead Redemption 2، بزرگ‌ترین دستاورد بشر در زمینه‌ی تولید بازی تا به امروز است. حتی اگر خود بازی باب میلتان نباشد، نمی‌توانید جلوی این حقیقت بایستید که مکانیزم به کار رفته در گیم‌پلی Red Dead 2، وسعت دنیایش، کارگردانی کم‌نظیرش، منظره‌های خیره‌کننده‌اش، آزادی عمل دیوانه‌کننده‌ای که به بازیباز می‌دهد، شخصیت‌پردازی و نویسندگی ماهرانه‌اش و روحی که در همه‌ی این لایه‌ها دمیده شده تا بازی فقط “بزرگ” و “خفن” نباشد و شما را عاشق خودش کند، در هیچ بازی‌ای تا به امروز یکجا وجود نداشته. اگر Last of Us 2 نتواند این بازی را کنار بزند، به نظرم با تقریب خوبی می‌توان گفت Red Dead 2 بازی نسل هم خواهد شد.

مصطفی زاهدی (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

انتخاب بازی سال از بین دو بازی شاهکار Red dead redemption 2 و  God of War بسیار دشوار است، اما اگر بخواهیم بسیار ریزبینانه و دقیق نگاه کنیم، به علت تاثیر عمیق و نواوری های متعدد بازی Red Dead Redemption 2 و همچنین به جلو بردن صنعت بازیهای ویدیوئی به طرز محسوس، برگ برنده در اختیار Red Dead Redemption 2 است.

محمدمهدی حسین زاده (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Celeste 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Dead Cells
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Life is Strange 2: Episode 1
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Celeste

ویدئوگیم چیست؟ هنر یا صنعت فرقی ندارد، ویدئوگیم از تجربه و حس خوبی که ایجاد می‌کند نشئت می‌گیرد. همانگونه که خیلی‌ها با آرتور مورگان شرافت را معنا کردند، همانگونه که با کریتوس پدر بودن را درک کردند، من نیز با Celeste عشق و زندگی را درک کردم، عشقِ به هنر و هنرِ عاشقی. ( کاش جای Assassins creed و یا Spider-man شاهد درخشش Forza بودیم)

فرهاد یزدان دوست (مدیر شبکه های اجتماعی گیمفا):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

تا قبل از اینکه بازی Red Dead Redemption 2 بازی کنم بدون شک گزینه من God of war بود بازی که هیچ ایرادی نمیشه بهش گرفت چه از نظر ساخت و چه از نظر گیم پلی و داستان بازی و یکی از شاهکار های Santa Monica به حساب می اید و بعد از بازی RDR2 کم کم با پیشرفت در داخل بازی فهمیدم که GOD OF WAR شانس کمی نسبت به RDR2 و آرتور مورگانی داره که خودش رو خوب توی قلبامون جاکرد.

فرزین سلیمی (طراح گرافیک):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Marvel’s Spider-Man
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Detroit: Become Human
  •  بازی سال ۲۱۰۸: God of War

۲۰۱۸ سال برجسته‌ای در صنعت گیم بود و چندین عنوان تاریخی در این سال منتشر شدن، انتخاب یک بازی از بین این بازی‌های با کیفیت و دوست‌داشتنی کار دشواری بود اما در نهایت با توجه به علاقه‌م به God of war این بازی رو انتخاب کردم.

حمید کوه پیما (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Marvel’s Spider-Man
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸: Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Ni no Kuni II: Revenant Kingdom 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

طراحی هنری زیبا، روایت داستان خوب، گیم‌پلی و طراحی شخصیت عالی در کنار یک دنیای وسیع و پویا، بازی Red Dead Redemption 2  را به بهترین بازی سال ۲۰۱۸ تبدیل کرده است.

حسن شکیبایی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Red Dead Redemption 2 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Far Cry 5
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  Assassin’s Creed Odyssey
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:Detroit: Become Human
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

پیش از عرضه‌ی Red Dead Redemption 2، شرکت راک‌ستار به تحول در ساخت بازی‌های جهان‌باز اشاره کرد و اذعان داشت که Red Dead Redemption 2 به مانند هیچ یک از بازی‌های جهان‌باز امروزی نخواهد بود. تقریبا همه‌ی اهالی رسانه و بازی‌بازان به واسطه‌ی شهرت شرکت راک‌ستار در ساخت عناوین خوش ساخت و سرگرم‌کننده، از کیفیت بالای این بازی مطمئن بودند. با این حال پس از عرضه‌ی Red Dead Redemption 2، کیفیت آن به قدری بی‌نظیر بود که برخی از بازی‌های عرضه شده در سال جاری، در مقابل آن حرفی برای گفتن نداشتند. به جرات می‌توان گفت که Red Dead Redemption 2 به مانند هیچ یک از بازی‌های جهان باز امروزی نیست و شرکت راک‌ستار توانسته با ساخت یک بازی فوق‌العاده، به قول خود جامه‌ی عمل بپوشاند و استانداردی جدید در این سبک ایجاد کند؛ استانداردی که مطمئنا از این پس شاهد حضور آن در بازی‌های آینده خواهیم بود. به رغم شایستگی دیگر نامزد‌های بازی‌های سال ۲۰۱۸، به نظر می‌رسد که Red Dead Redemption 2 شایسته‌ترین بازی برای دریافت این جایزه است. در مجموع می‌توان گفت که هر یک از نامزدهای TGA 2018 سزاوار حضور در این لیست هستند. هر یک از این بازی‌ها موفق شدند تا در سال ۲۰۱۸ تجربه‌ای بسیار جذاب و جدید از بازی‌های رایانه‌ای در اختیار مخاطبین خود قرار دهند.

مرصاد قدیری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Bryan Dechart در نقش Connor (بازی Detroit: Become Human)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Celeste
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸:  Dead Cells
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  Octopath Traveler
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

مدیریت ساخت یک بازی عظیم مانند Red Dead Redemption 2 کار هر کسی نیست. دنیای بزرگ و زنده، ماموریت‌های جذاب، جلوه‌های بصری خیره کننده و داستان قوی این بازی آن را از دیگر نامزد‌ها جدا می‌کند. راک‌استار باز هم ثابت کرد که هنوز هم پادشاه عناوین سبک جهان باز و یکی از بهترین توسعه‌ دهندگان حال حاضر است.

علیرضا امیرسرداری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: God of War
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Roger Clark در نقش Arthur Morgan (بازی Red Dead Redemption 2)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  God of War
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Marvel’s Spider-Man 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:  Assassin’s Creed Odyssey
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2 یکی از مورد انتظار ترین عناوین امسال به شمار می‌رفت علاوه بر این بازی، عنوان God of War نیز می‌تواند به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شود. هر دو بازی، طرفداران خاص خود را دارند و نام نسخه‌های شاهکار قبل از خود را یدک می‌کشند. مانند God Of War 2 یا Red Dead Redemption که با آوردن اسم آنها خاطرات یک بازی جذاب برای ما تداعی می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب Red Dead Redemption 2  به عنوان بهترین بازی سال می‌تواند به علت انتشار آن برای رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس وان باشد، که این معیار به دلیل انحصاری بودن در God Of War وجود ندارد. شاید یکی از اصلی‌ترین معیار‌های انتخاب بهترین بازی سال، تجربه آن توسط کاربران تمام پلتفرم‌ها باشد. به علاوه Red Dead Redemption 2 یک بازی جهان باز و داری بخش آنلاین است که در God Of war شاهد آن نیستیم. همه چیز در مراسم TGA 2018 مشخص خواهد شد.

ارین مرادی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

امسال بازی‌های کاندید واقعا همشون تو سطح خیلی خوبی قرار دارند، ولی فکر کنم برای همه‌ی ماها رقابت اصلی بین GoW و RDR2 باشد. جدا انتخاب بین دو بازی God of War و Red Dead Redemption 2 کار سختی بود. بازی God of War واقعا هیچ نکته‌ی منفی نسبت به Red Dead Redemption 2 ندارد که باعث برتری بازی راک‌استار شود. God of War در سبک خود یک شاهکار محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که هر نسخه از رد دد باید با یک رقیب سرسخت روبرو شود. ولی خب… با همه‌ی این حرفا‌ها آخرش به نظرم بازی Red Dead Redemption 2 به دلیل وسعت گیم‌پلی و جوانب مختلف بازی مثل ماموریت‌های جانبی و بخش آنلاین، بهترین بازی سال باشه.

محمد سعیدی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Call of Duty: Black Ops 4
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  God of War
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

در بین بازی‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۸، Read Dead Redemption، Call of Duty و God of War را می‌توان از برترین‌ها دانست. بنده به دلیل طراحی خارق‌العاده‌ی Read Dead، این بازی را بهترین بازی امسال می‌دانم.

احسان دهشیری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸: Red Dead Redemption 2
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸:  Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸:  Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸:  Forza Horizon 4
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War 
  • برترین اکشن سال ۲۰۱۸: Destiny 2: Forsaken
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸:   Red Dead Redemption 2
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸:  
  •  بازی سال ۲۱۰۸:  Red Dead Redemption 2

به نظرم هر دو بازی God of war و Red Dead Redemption جزوه بهترین بازی‌های سال بودند اما از نظر بنده بازی Red Dead Redemption  با توجه به جزئیات بی نظیرش می‌تواند به عنوان بهترین بازی سال شناخته شود.


 نهایتا و بعد از رای گیری از تمامی اعضای کادر گیمفا بازی سال ۲۰۱۸ و برندگان تمامی بخش های دیگر برای اعضای گیمفا مشخص گردید. عنوان Red Dead Redemption 2 موفق شد تا با برنده شدن در ۵ بخش که شامل بازی سال هم می شود، به عنوان برترین بازی سال ۲۰۱۸ از نظر گیمفا انتخاب گردد.

 ۳ بازی برتر سال ۲۰۱۸ گیمفا:

۱- Red Dead Redemption 2 با برنده شدن در ۵ بخش که شامل بازی سال هم می شود

۲- God of War با برنده شدن در ۴ بخش (برنده جایزه بازی سال جهانی)

۳- Celeste با برنده شدن در ۲ بخش


مطلب مربوط به بازی سال گیمفا در بخش های مختلف در سال ۲۰۱۸ نیز به پایان رسید. سال گذشته و در همین بخش مقاله خدمتتان گفتم “باور کنید که چشم بر هم نزده ایم، در حال خواندن مقاله مربوط یه سال ۲۰۱۸ خواهیم بود.” حالا می بینید که چقدر همه چیز سریع بود؟ واقعا باور می کنید که یک سال پیش بود داشتیم مطلب بازی های ۲۰۱۷ را می خواندیم؟ اما همان طور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کردم آن چه که در این بین اتفاق افتاده است مهم است و امیدوارم که همگی شما از اتفاقاتی که در زندگی خود و همچنین زندگی گیمری خود برایتان رخ داده است راضی و خشنود بوده باشید و در آینده نیز همین طور باشد. کاش به جای ناراحت کردن و آزردن دیگران و خودمان به خاطر بازی، بدانیم که بازی برای دوستی ماست و لذت بردنمان نه کینه و ناراحتی. کاش روزی باشد که دوباره فقط از بازی ها لذت ببریم و به خاطر کیفیت پایین فلان تکسچر در فلان گوشه بازی، عنوانی که که ساخته شده تا از آن لذت ببریم را بیهوده نکوبیم و بر سر یکدیگر نزنیم. به هر حال بد یا خوب بازی های سال گیمفا در سال ۲۰۱۸ نیز مشخص گردید که البته بر اساس کاندیداهای مراسم گیم اواردز ۲۰۱۸ این انتخاب ها انجام شده بود و می توانید برندگان ما را با برندگان مراسم رسمی جهانی و همچنین با لیست برندگان خودتان مقایسه نمایید و خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان و لیستان را با ما نیز در میان بگذارید. به طور مشخص عناوین Red Dead Redemption 2 و God of War و Celeste بیشترین جوایز گیمفا را به خود اختصاص دادند.

بازی Red Dead Redemption 2 موفق شد تا توسط تیم گیمفا به عنوان برنده ۵ بخش انتخاب شود که شامل مهمترین جایزه سال نیز بود و به عنوان “بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا” یا به خارجی “Gamefa 201۸ Goty” انتخاب گردید!

 بازی زیبای God of War نیز موفق شد تا از نظر تیم گیمفا در ۴ بخش جایزه برترین را کسب نماید و برخلاف مراسم رسمی جهانی که نامش به عنوان بازی سال ثبت شد و تا همیشه این سال را با گوتی شدن این بازی به یاد می آورند، از نظر گیمفا به عنوان بازی سال انتخاب نشد و این لقب به Red Dead Redemption 2 رسید تا لااقل طرفداران این عنوان بعد از گوتی شدن گاد او وار در مراسم جهانی، بازی سال شدن عنوان محبوبشان را در گیمفا ببینند زیرا که بدون شک رد دد ۲ و گاد او وار هر دو شایسته برترین بازی سال هستند و فقط سلیقه بین این دو قضاوت می کند. بازی زیبای Celeste نیز در دو بخش موفق به کسب جایزه شد.

در سایر بخش ها هر عنوانی تنها موفق به کسب یک جایزه گردید و دیگر شاهد بازی نبودیم که مثلا در دو بخش یا بیشتر موفق به کسب جایزه شود. برای یک مرور کلی از دو قسمت مقاله جا دارد تا در اینجا تمامی برندگان را به طور تیتروار برای شما عزیزان قرار دهیم تا راحت تر بتوانبد تمام آن ها را مشاهده نمایید.

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۱۸ گیمفا: Red Dead Redemption 2 و God of War
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ گیمفا: Red Dead Redemption 2
  • برترین اجرای سال ۲۰۱۸ گیمفا: Christopher Judge در نقش Kratos (بازی God of War)
  • برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  God of War
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ گیمفا: Red Dead Redemption 2
  • برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۱۸ گیمفا Red Dead Redemption 2
  • برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۱۸ : Forza Horizon 4
  • برترین عنوان مبارزه ای سال ۲۰۱۸ گیمفا:  Soul Calibur VI 
  • برترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۸ گیمفا 
  • برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ گیمفاFar Cry 5
  • برترین بازی نقش آفرینی سال ۲۰۱۸ گیمفاMonster Hunter: World
  • برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۸ گیمفا : Celeste
  • برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ گیمفا : Destiny 2: Forsaken
  • برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۱۸ گیمفا:  ASTRO BOT Rescue Mission
  • تاثیرگذار ترین بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا: Celeste
  • برترین بازی در حال پیشرفت ۲۰۱۸ گیمفا: Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸ گیمفا: God of War
  • برترین بازی موبایل سال ۲۰۱۸ گیمفا :  PUBG MOBILE
  • برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۸ گیمفاSuper Mario Party
  • برترین بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا : Red Dead Redemption 2

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PARSARAD777 گفت:

    تشکر از کادر گیمفا
    همینطور که مشخصه سلیقه همه چیز رو مشخص میکنه و برتری خاصی بین رد دد و گاد وجود نداره چون هر دوی اینها بی برو برگشت جزو برترین های نسل ، هردو بی نقص و شاهکار هستند…
    جالبه انتخاب های آقای آقابابایی با من یکیه دقیقا..توی همه بخش ها گاد رو انتخاب کردند..چیزی که من رو خوشحال میکنه اینه که هیچکسی دیگه هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن گاد نداره ، چونکه باید به همگان ثابت شده باشه که گاد به قدری عظیم هست که داره به طور مستقیم با رد دد رقابت میکنه.. کسانی هم که بی دلیل میان گاد رو سطح پایین تر از رد دد قرار میدن بد نیست به سلیقه و نظر خودشون اشاره کنند ، برای من هم گاد از رد دد خیلی بهتره اما هیچوقت نمیام بگم که رد دد از گاد پایین تره چون چنین چیزی نیست… در حال حاضر همه چیز به ” سلیقه ” و معیار های هر شخص مربوط میشه.. خوبه که هممون بفهمیم این موارد رو

    • PARSARAD777 گفت:

      صحبت از معیار شد.. بد نیست اشاره کنم منظورم چیه
      بحث طراحی هنری عناوین رو مثال میزنم… یکی میگه که عناوینی که تخیلی اند و طراحی های همه چیز در اون عنوان از ذهن و خلاقیت سازنده نشأت گرفته ، طراحی های هنری برتری دارند.. یکی دیگه میگه که ساخت و طراحی یک دنیای واقعی هم به همون اندازه چالش و سختی داره.. اینجا هر فرد برای طراحی هنری ، معیاری انتخاب میکنه و با توجه به اون ، یک بازی رو از این لحاظ برتر اعلام میکنه.. به عبارتی بحث سلیقه دخیل هست اینجا دوباره .. مسئله ی سلیقه معمولا بین دو عنوان پیش میاد که سبکی متفاوت دارند و در کل هر دو از شاهکار ها محسوب میشند.. نمونش هم همین امسال

      • PARSARAD777 گفت:

        Amirdt2
        بحث موسیقی که داخل بخش قبل پیش اومد. اینجا جواب میدم
        ..
        ..
        من از همون ابتدا موسیقی های این نسخه رو با نسخه های کلاسیک مقایسه کردم و میتونم بگم که روزی نیست که من موسیقی های نسخه جدید و قدیمی گاد رو گوش نکنم… اولا که از نظر من برتری ایی نسبت به این و اون وجود نداره ، چون نسخه جدید کاملا تم و فضای خود بازی و داستان و ارتباط های بین شخصیت ها تغییر کرده و طبیعتا موسیقی هم تابع این موارد دسخوش تغییر میشه.. قطعه هایی که هنگام کات سین های مختلف بازی پخش میشه و بار احساسی بازی رو منتقل میکنه ، من رو به شدت قلقلک میده و کاملا تحت تاثیر اون جو قرار میده .. حالا چرا نباید موسیقی حداقل برای من شاهکار باشه ؟؟
        ..
        ترک هایی که موقع باس فایت ها پخش میشن اضافه بر انتقال هیجان حین بازی ، برای گوش دادن تو وقت آزاد هم برام جذابیت داره… از نظر من گاد در زمینه موسیقی شاهکاره و این یک حقیقته ، وقتی توی بخش موسیقی داخل گیم آواردز عضو میشه ، وقتی توی نقد تمامی سایت ها از اون به شدت تمجید میشه ، و از اون مهم تر هنگامی که به کسانی مثل من شدیدا حال میده ، چرا شاهکار نباشه ؟

        • داداش اول یه موضوع اینکه شما گفتی شاهکاره منم گفتم به عنوان یه فکت قبولش ندارم منظورم اینه که همه ی سانترک هاش شاهکار نیستن و برای من چند تا سانترکش واقعا زیبا بود نه اینکه بگم چرا از نظر تو شاهکاره! من منکر زیبا بودن موسیقی گاد نشدم که من میگم نسبت به نسخه ی قبلی برای شخص بنده و شاید خیلیا نسبت به نسخه ی قبل فقط چند تا سانترک توان اینو دارن که من از گوش دادن به موسیقی های نسخه ی قبل دست بکشم و این سانترک های جدید رو گوش بدم!
          بحث اصلی من کم پخش شدن موسیقی هست که باز هم دارم میگم برای من یه نکته ی منفی بود نه برای همه …
          تغییر موسیقی رو که کسی نباید اصلا روش بحث کنه چون این اساطیر نورسه باید یکم با حال و هوای اون محیط سازگار بشه و قطعا صحیح

        • cv1989 گفت:

          درود
          چند تا قطعه موسیقی در حد
          The Way Of The Gods
          God Of War III Overture
          The End Begins
          The Story Of Chronos
          Kratos And Atropos
          Battle The Lethal Sirens
          Stalker
          Rage Of Sparta
          Kratos And The Sea
          The Bathhouse
          Exploring The Isle
          The Vengeful Spartan
          و ده موسیقی بی تکرار دیگه نه
          درحد
          Warrior’s Truth
          Blood on the Canyon Walls
          Primordial Rage
          تو GOW 2018 نام ببر
          حقیقت اینکه موسیقی بازی شاید در برابر بازی دیگه فوق العاده باشه اما یه سطح پایین تر نسخه های قبلیه

          • PARSARAD777 گفت:

            درود بر شما…خودم تمامی این موسیقی هایی رو که نام بردی جزو برترین ها میدونم و باهاشون زندگی کردم.. اما خب چینین نوع موسیقی های حماسی ایی توی این نسخه به علت تغییر تم داستان جواب نمیداد ، چون اصلا و ابدا با اساطیر نورس سازگار نیست.
            اما با تمامی این موارد ، چند تا از قطعات بازی که به بهترین نحو بار احساسی و جو داستان بازی رو منتقل میکنند ، برام جایگاه خیلی بالایی دارند… از اونها میشه از
            ..echoes of an old life ..
            ..the reach of your godhood..
            .. Memories of mother..
            ..Ashes..
            ..salvation..
            نام برد..
            هنچنین آهنگ های ” deliverance” و ” the dragon ” حداقل برای من فوق العاده جذاب بودند.. و البته آهنگ اصلی بازی God of war..
            در کل فکر میکنم موسیقی یکی از بخش هایی که سلیقه توش بیشترین تاثیر رو داره
            از نظر من موسیقی توی این نسخه از گاد کار خودش رو که انتقال حس و حال و هیجان به بازیباز باشه به نحو احسنت انجام داد و از سازگاری بین ترک ها با جو بازی نمیشه چشم چوشی کرد.
            البته شما قطعات ۴ نسخه از گاد رو نام بردید و در ازای اون موسیقی های یک نسخه رو خواستید.

            • vaan 2 گفت:

              رفیقمون رفته کل میسیقی های سه گانه رو اورده با فقط خوبای یه نسخه مقایسه. میکنه ! داشتع باش اینا رو

              Ashes
              Lullaby of the giant
              A giant prayer
              Deliverance
              Valkyrie
              The summit
              Echoes of an old life
              Salvation
              Hellheim
              تازه اینایی بود که من خیلی خوشم اومد و هر روز موقع پیاده روی گوش میدم !!! جدا از اینکه موسیقی سه گانه بیشتر حماسی بود تا هنری و گوش نواز !!!

                • kaname گفت:

                  اقا پارسا من کامنتاتو خوندم و به ندرت کامنت گذاشتم و از علاقت به گاد خبر دارم …. نظرم درباره گاد جدید اینه من تمام شماره های گاد بازی کردم ولی ولی گاد جدید و کریتوس جدید شده یه شخصیت قابل ستایش و روحانی خیلی با گادای قبل فرق میکرد ابتذال کلا حذف شد خیلی روحیاتش جذاب و جالب کار شد و اینکه کارکردانش نشون داد میتونه شخصیتی بسازه که تمام سنتارو تو این سری بشکنه از خشونت بی رحمانه تا پدری دلسوزو مبارز واقعا ستایش میکنم

    • electronic_pop گفت:

      COD: BO4 بنظر من بهترین بازی ۲۰۱۸ بود. ۲۰۱۷ هم بنظرم Cuphead بهترین بازی بود.

      • PERSIAN NAZI گفت:

        از تمامی دوستان میخوام که برن یک اهنگ از گروهAMAZONS بنام BLACK MAGIC رو گوش بدن و از خودشون بپرسن که چرا دیگه بخش بهترین اهنگ سال رو نداریم ؟
        گه غیر از اینه مایکل گیاچینو با وارد کردن ارکست سمفونیک و ترانه های زیبا هنر گیم رو جلا بخشید پس چرا دیگه تو بهترینها ما ترانه ای رو نداریم ؟

  • Max.level گفت:

    گفته بودم که دیگه به هیج عنوان تو این سایت نظر نمیدم اما از اونجایی که یکی از بهترین بازی های عمرم از نظر گیمفا برترین بازی سال شده واقعا خوشحالم و لازم دونستم تا این اتفاق بسیار خوب رو به تمامی هواداران و عاشقان راکستار و به خصوص رد دد تبریک بگم و این که تحت هیچ شرایطی دوستان نه تو اون مراسم tga و نه در اینجا هر اتفاقی که افتاده هیچ لطمه ای به هر دوی این ابرشاهکار های نسل هشت وارد نکرده و واقعا این نشون میده چقدر این دو عنوان به لحاظ شگفت انگیزی به هم نزدیک هستن با اینکه هر دو سبک های متفاوتی دارند اما به واقع لایق لقب فرا ابر شاهکار هستند و خواهش دارم دوستان در این پست دیگه واقعا برای هیچ و پوچ به مسخره کردن هم دیگه و بحث های بیهوده نپردازن
    جا داره یه خسته نباشید هم به جناب سعید آقابابایی بگم بابت رعایت تمام نکات و انتخاب های بجا و عادلانه واقعا از شما متشکرم بابت زحماتتون :heart: :heart: :rose: :rose:

    • arian 76 گفت:

      منم بهت تبریک میگم که بهترین بازی عمرت انتخاب شده
      خودمم وقتی دیدم خیلی خوشحال شدم که حق به حق دار رسیده و رد دد ۲ گوتی شده
      هم گاد اف وار هم رددد شاهکار هستن ولی گاد اف وار ۴ فقط یه بازیه اما رددد بازی نیست زندگیه
      یه تشکری هم از همه دوستان گلی که توی تهیه این مقاله شرکت داشتند

      • Max.level گفت:

        درود بر شما
        بنده هم مجددا تبریک عرض میکنم خدمت شما بله واقعا خوشحال کننده هست و این دو بازی به اضافه بلادبورن ویچر برای بنده بهترین عناوین این نسل بودن تا به اینجا و این که هر کس میتونه یک بازی رو برای خودش یک زندگی به حساب بیاره
        برای یک فرد گاد و برای فرد دیگری رد دد ولی باید همه قبول کنن که جفتشون لایق این جوایز بودن و شاهکار هستن پس گیم برای گیمر یعنی زندگی :heart: :heart:
        و بله رد دد برای من مفهوم زندگی بود و هست و شما هم قطعا همین حس رو دارید دوست عزیزم خیلی از شما ممنونم
        موفق باشید :rose: :yes:

      • vaan 2 گفت:

        حالا اگه بر عکس شده بود می گفتید !! کی به گیمفا اهنیت میده مهم اینه که رد دد گوتی شده !! خخخخ ، مسخره است

    • ahkratos3 گفت:

      Fromgamer@کاملا باهات موافقم….ممکنه گاد بازیه سال باشه ولی رد دد تا الان بهترین بازی نسل بوده “برای من” و به نظرم تنها رقیب هاش سایبر پانک و لست اف اس ۲ می تونن باشن…. ولی در کل اینا همش به سلیقه مربوط میشه و گاد برای بعضی ها خیلی بهتر محسوب میشه پس واقعا بی معنیه که هی از بازی مورد علاقه هم دیگه ایراد بگیریم چون سلیقه هامون فرق داره.

  • من یه سونی فن شدیدم…همیشه هم بودم…از خاطرات پی اس ۱ و پی اس ۲ بگیر تا پی اس ۳ وحالا هم که پی اس ۴ …همیشه هم رو فرانچایزای قدیمی و انحصاری سونی تعصب داشتم و خواهم داشت ولی تو این مقوله به خصوص ((نه!)) نمیتونم تعصب داشته باشم…
    گاد ۲۰۱۸ از اون شاهکارایی بود که ممکنه هر سال فقط یک بار منتشر بشن …یه بازی بشدت خوش ساخت که هر کسی میتونه باهاش حال کنه حتی اونی که گیمر نیست! ولی بزارید اینجوری بگم…صراحتا این شاهکار لایق گوتی ۲۰۱۸ نبود…!
    من حاضرم قسم بخورم که هر سونی فن با منطقی که هر دو شاهکار بزرگ امسالو تجربه کرده باشه خودشم میدونه جایزه بازی سال ۲۰۱۸ مال چه بازی ای بود ولی به چی بازی ای تعلق گرفت…! من هیچوقت حتی فکرشم نمی کردم که از گوتی شدن یک عنوان انحصاری سونی تا این حد تعجب کنم و ناراضی باشم…اونم از گوتی شدن یکی از بهترین فرانچایز های عمرم!!
    واقعا لحظه انتخاب گاد به عنوان بازی سال باورم نمیشد که چطور ممکنه یکی از بهترین بازیای تاریخ این صنعت ، تو سالی که منتشر میشه ، به عنوان بازی سال شناخته نشه…!
    رد دد ریدمپشن ۲ تو تک تک بخشایی که نامزد شده بود چندین لول از هز عنوان دیگه ای بالاتر بود و من هنوزم نمیتونم حساب کنم با چه معیاری بازی سال نشده…مگه یه بازی واسه بازی سال شدن دیگه باید چه معیارایی داشته باشه؟؟؟ البته اینم بگم به گفته یکی از دوستان توی همین بخش نظرات ، جایزه بهترین بازی سال به درستی به گاد تعلق گرفت… چون گاد ۲۰۱۸ به طور کاملا واضح یک بازی خارق العاده بود ولی RDR2 از همون اول هدفش این نبود که یک بازی باشه! این اثر شبیه ساز واقعی غرب وحشیه و هر کسی که این عنوانو تو کنسولش در اختیار داره به نوعی یک WestWorld تمام عیار رو در اختیار داره که هر وقت این جهان واقعی دلشو زد ، میتونه بره تو وست ورلد خودش وقت بگذرونه…!
    در واقع بعد از کلی فکر کردن به این نتیجه رسیدم که کلا مراسم گیم اواردز جایزه بازی سال رو به عنوانی میده که بیشترین خلاقیت و بیشترین ایده و در عین حال بیشترین ریسک ممکن رو متحمل شده باشه(که RDR2 تو این بخش هم هیچ چیزی کم نداشت) ، همونطور که سالای پیش در حضور آنچارتد در عین شایستگی ، این اورواچ بود که بخاطر داشتن مشخصات بالا ، بازی سال شد… و همیشه هم این سوال بدون جواب تو ذهن من باقی میمونه که متحمل شدن ریسک بیشتر چه ربطی به بهتر بودن یا نبودن یک اثر داره؟؟! یجورایی میتونم بگم هیچوقت تا به حال توی یک مراسم بهترینای سال در طول تاریخ صنعت گیم ،(چه در سال های گذشته و چه در سال های اخیر در در مراسم فعلی) هیچ اثری تا این حد مستحق گوتی شدن نبود که شاهکار راکستار لایقش بود…
    بطور کلی و واضح حق RDR2 خورده شد …همونقدری که سال ۲۰۱۰ معتقد بودم حق گاد ۳ خورده شد …
    اما به هر حال خوشحالم که تو سایت گیمفا این بازی به حق مسلم خودش رسید ولی چه فایده که اون جایی که باید میدرخشید ، به راحتی و در کمال تعجب نادیده گرفته شد…

    • Mikasa گفت:

      متحمل شدن ریسک بیشتر چه ربطی به بهتر بودن اثر داره ؟ بذار اینطور بگم
      اگه ریسک در صنعت گیم نبود
      باید الان هنوزم شما تتریس میزدی تو سال ۲۰۱۸
      ریسک میکامی بود که دوربین روش شونه رو اورد سرکار
      ریسک اون بود ک هک اند اسلش رو نوین کرد با dmc
      ریسک کوجیما بود که مخفی کاری رو به گیم آورد
      ریسک بتزدا بود که به با الدر اسکرولز خودش تعریف جدیدی رو به بازی های سندباکس داد
      ریسک زلدا بود ک با کامبت سیستمش تونست منبع الهام میازاکی بشه و میازاکی هم اونرو برای دیمن سولز و دارک سولز خودش به اوج پرفکشن برسونه و هرسال کلی بازی ازین سیستم الهام بگیرن
      ریسک رو آرخام نایت کرد و شادو آف موردور و اسپایدرمن ازش تبعیت کردن و اون سیستم رو کامل کردن
      بازی های الان حاصل ریسک های گذشتست
      ریسکی که گاد آف وار تو این بازی کرد
      بدون هیچ کاتی در کل بازی و ترکیب سیستم مبارزاتی دارک سولز و سیستم runic attack و کمبو
      اینا همه منبع الهام بازی های آیندست
      اینا جهت دهنده به بازی های آیندست علاوه بر خود سری
      گاد آف وار یه دنیای خلق شده رو رها کرد و کاملا یه دنیای فانتزی جدید از پایه ساخت
      اونایی ک تو سایت نویسنده بودن میتونن درک کنن چقدر نوشتن و ساختن یه دنیای فانتزی از پایه سخته
      مخصوصا وقتی مجبوری این دنیارو با یکسری اساطیر از پیش موجود ترکیب کنی
      ارزش گاد آف وار خیلی بیشتر از گوتی و این مسائل و چهارتا رای دادنه
      گاد آف وار یه منبع الهام برای بازی های بعد خودشه و همین باعث میشه ارزشش صد برابر بشه

      • @mikasa
        من منکر این نیستم که ریسک کردن توی این صنعت مهم نیست! نوآوری و خلاقیت همیشه مهم بوده ولی آیا RDR2 نوآوری و خلاقیت نداشت؟؟؟ این اثر تابو هایی رو شکست که از این به بعد هیچ استدیو سازنده بازی جهان بازی ، جرعت نکنه سمت بهانه های مختلف بره تا ضعف خودش رو بپوشونه! بهانه هایی که تقریبا همه اونا رو شنیدن از قبیل : بازی جهان باز به علت وسعت زیاد نمیتونه گرافیک بالایی داشته باشه ، داستان تو بازیای جهان باز نمیتونه به خوبی عناوین خطی روایت بشه ، توجه به جزییات تو عناوین جهان باز نسبت به عناوین خطی سخت تره ، نمیشه لول دیزاین خوبی واسه مراحل تو بازیای جهان باز خلق کرد و بازیای جهان باز دیر یا زود خسته کننده میشن و از این دست بهانه ها!! به نوعی راکستار اومد و با خلق RDR2 همه اینا رو شست و با خودش برد…
        بهترین بازی سال یا بهترین بازی نسل ۸ القاب شایسته ای برای این اثر هنری نیستن…این بازی بدون هیچ شکی جزو ۳ تا بازی برتر تاریخ صنعته که بشخصه برای من جایگاهش بین اون ۳ تا…دومه! گاد ۲۰۱۸ مجبور بود برای برگشتن و برای اثبات دوباره خودش دست به نوآوری بزنه و انصافا به بی نظیرترین شکل ممکن این کارو کرد ولی هر چقدر فکر میکنم این به هیچ وجه نمیتونه اینو اثبات کنه که از RDR2 بازی بهتری باشه! ای کاش اگه قرار بود همچین مسائلی (نواوری و خلاقیت بیشتر)تو انتخاب بازی سال اهمیت میداشت یک بخش مخصوص براش در نظر گرفته میشد تا این مراسم هر ساله با انتخاباش روی اعصاب میلیون ها گیمر رژه نره!

        • خب پس با این حساب gta v کبیر با شایستگی هر چه تمام تر تونست بازی مورد علاقه تو(آواتار ات) رو با قاطعیت هر چه تمام تر شکست بده و بهترین بازی سال بشه :-)) (طبق منطق جنابعالی)و نوآوری مهم نیست

        • Mikasa گفت:

          داستان خوب نمیشه در جهان باز روایت کرد؟ یادم نمیاد چنین تابویی
          این تابو به بهترین نحو توسط ویچر ۳ شکسته شد و قبل تر ازون در دراگون ایج(هرچند نیمه جهان بازه)
          گرافیک جهان باز نمیتونه بالا باشه؟ رجوع به هورایزن و ویچر!
          ویچر علاوه بر اینکه خودش گرافیک بالایی‌داشت
          مادهایی براش اومد ک بازیو رسما به گرافیکی ترین بازی تاریخ تبدیل میکنه!
          نمیدونم چرا براحتی از ویچر ۳ چشم پوشی میکنین
          ویچر ۳ تمام این کارهارو تو سال ۲۰۱۵ انجام داده!
          ببین من اصلا گیم اواردز برام اهمیتی ندارهD:
          من بهترین بازی زندگیم بلادبورنه هیچ گیم اواردزی هم نبرده ولی به تمام بازی های نسل ترجیح میدمش
          سال ۲۰۱۵ ویچر اومد همه چیزو برد ولی بازی سال من بازی ای بود که نه روایتش به پای ویچر میرسید نه جهان باز بود
          بازی سال من چیزی بود ک دقیقا تو جایی ک ویچر ضعیف کار کرد اون بهترین عملکرد رو داشت (مبارزات)
          و اینکه هر گیمری براش چی اولویت داره همون باعث میشه بازی سال خودشو انتخاب کنه( دقیقا به همین معیار بازی سال من گاد آف واره نه رد دد)
          حالا یکی براش روایت مهمتره یکی جهان باز
          یکی مبارزات و واقعا هم نمیشه گفت اهمیت کدوم بیشتره
          در ضمن واقعا جایزه ای که به اورواچ برسه اصلا اهمیتی داره مگه ؟ 🙂
          من دارم میگم خلاقیت مهمه
          گیم بدون خلاقیت جلو نمیره
          از خلاقیت باید قدردانی بشه همین!

          • باز اومدن یه چیزی رو ربط بدن کوبیدن تو سر اورواچ …
            اصلا بازی کردی اورواچ رو که میای میگی جایزه ایی که به اورواچ برسه اهمیتی نداره ؟
            چون یه بازی آنلاینه بدرد نمیخوره ها ؟ کشکه ؟ چرته ؟
            آنچارتد ۴ رو من ۲ بار فکر کنم تموم کردم و همینطور اورواچ که چند وقتیه آپدیت نکردم اما به جرئت میتونم بگم اوروچ توی بازی های اون سال حقش بود که گوتی بشه کلی هم براش دلیل دارم …
            امیدوارم یروزی برسه این جملات مسخره رو توی کامنت ها نبینیم

            • Mikasa گفت:

              منم اورواچ بازی کردم هرچند تهش ۴۰ ساعت (گیمر تگ بتل نتمو خواستی بگو بت بدم!)
              اره دلیل دارم نباید میگرفت
              ۱: بازی بالانس نیست
              همینکه هزاران بار مرسی رو تغییر دادن سند محکمی بر این ادعاعه!
              ۲: بازی محتوی کافی برای زمان عرضه نداشت ۲۳ تا هیرو به زور درحالیکه بازی دوتا با اینکه‌رایگانه تعداد هیرو هاش بسیار بیشتره و از طرفی رایگانم هست! نه ۶۰ دلار
              ۳: هیرو هایی ک بعدا اضافه شدن به جذابی هیرو های اولیه نبودن و مورد نفرت فندوم قرار گرفتن مثل بریجت
              ۴: بازی هنگام لانچ مود تک نفره ش ناقص بود و اگه میخواستی تک نفره با خود ai بازی کنی انتخاب های محدودی برای ai داشتی
              بازی انلاین که تو ساده ترین مساله خودش یعنی بالانس هیرو هاش مونده
              بیاد گوتی رو از بازی ای بگیره ک خدای روایت و شخصیت پردازی و گرافیکه ؟
              حالا بماند دارک سولز ۳رو اصلا حساب نکردم
              ک تو بخش طراحی هنری و موسیقی علاوه بر اینکه ابرشاهکار تاریخ صنعت گیمه و اورواچو زیر پا له میکنه عین سوسک!!!! گیم پلی فوق العاده ی دارک سولزی رو داره و فرمول دارک سولزو به تکامل میرسونه با تعدادی از برترین باس فایت های تاریخ صنعت گیم
              پس گوتی عمرا حق اورواچ ک نبود هیچی
              اورواچ اصلا جزو دوتای برترم نبود
              یا دارک سولز یا آنچارتد ۴
              اورواچ تهش همون جایزه بخش انلاین رو باید میگرفت
              بازی ای ک فقط بخش انلاین داره لیاقتشم فقط همون جایزست

              • نه گیمر تگ نیاز نیست من حرفتو قبول دارم
                درسته بازی بالانس نبود قبول دارم همونطور که خیلی از بازی ها بالانس نبودن (آنلاین ها زمان عرضه معمولا مشکل دارن دیگه این چه ایرادیه اخه )
                بازی محتوای کافی برای عرضه نداشت رو قبول ندارم تعداد هیرو که ملاک نیست دوتا ۲ برای من بهترین بازی آنلاین تمام عمرمه و کلا هیچ بازی آنلاینی رو با اون مقایسه نمیکنم اما کلا اورواچ توی زمان عرضه به نظرم باز هم جذابیت های خیلی زیادی داشت درسته من خودم اگه بودم دارک سولز رو به عنوان گوتی انتخاب میکردم اما حرف شما به هیچ عنوان فکت نیست…
                نمیشه که چون خودت این حرفو قبول داری بیای به عنوان یه فکت صحبت کنی! اورواچ توی اون سال و همین الان هم یکی از بهترین بازی های آنلاینه عرضه شدس و چون شما دوست نداشتی نمیان بهترین بازی سال رو عوض کنن …
                ” بازی که فقط بخش آنلاین داره لیاقت جایزه بهترین بازی سال رو نداره ؟ ”
                بهترین بازی سال هم ربطی به بهترین بازی آفلاین سال نداره دلیلی برای بحث در این مورد نبینم

            • arian 76 گفت:

              اورواچ خیلی بچه گونه و الکی بود من اول فکر میکردم بازی حالت فانتزی داره یه چیزی مثل شاهکار وارکرافت ولی وقتی بازی کردم دیدم فانتزی نیست و شبیه برنامه کودکه
              اخه وقتی رینبو هست کی میره اورواچ بازی کنه خودم اول خونه یکی از دوستام دیدم داره اورواچ بازی میکنه مسخرش کردم که سنی ازت گذاشته و اینا بعد که فهمیدم بازی رو بلیزارد که دیابلو و وارکرافت رو ساخته که جزو بهترین بازی هایی که بازی کردم بودن خیلی شوکه شدم و باورم نمیشد
              انچارتد ۴ یه سر گردن از اورواچ بالاتره انچارتد ۴ انقدر خوب بود که تنها ایرادی که میشه ازش گرفت فیلم هندی بودن نبرد نیتن و سم به نیدیدن بود که اونم نمیشه ایراد به حساب اورد و بقیه چیزا تو بالاترین سطح خودش قرار داشت

          • farhad357 گفت:

            حرفتون درسته که هرکسی یه چیزی براش مهمه . یکی روایت و داستان و یکی جهان باز بودن و ازادی عمل و یکی هم مبارزات . اما به نظر من اولویت اکثریت گیمرها گیم پلی هست و به نظر خودم هم گیم پلی بالاترین اهمیت رو در بازی داره نمونه اش هم بازیهای مستقل با گرافیک پیکسلی و دوبعدی که میتونن با گیم پلی خودشون چشمها رو خیره کنن .وگرنه داستان و روایت و کات سین ها رو در فیلم و کتاب هم میشه به شکل بهتری دید. ویچر ۳ رو با بلادبورن مقایسه کردید . من بلادبورن رو بازی نکردم ولی با پارامترهاش اشنا هستم . ویچر ۳ رو هم پنج بار تا بحال به قصد بازی کردن نصب کردم و نتونستم بازی رو ادامه بدم میدونم خیلی طرفدار داره ولی من با این سبک داستان گویی که گرالت از اول معلومه که داره دنبال سیری و ینیفر میگرده و اخرش هم با وایلد هانت قراره طرف بشه نتونستم کنار بیام . در مورد گیم پلی هم باید بگم ویچر اصلا گیم پلی نداره که من بخوام خوشم بیاد یا نه . سیستم مبارزات رو که خودت میدونی ایتمهایی هم که مثل نقل و نبات زیر پای ادم ریخته باشه دیگه ایتم محسوب نمیشه که من بخوام برای یافتنش به زحمت بیوفتم . حتی انیمیشن حرکت گرالت و فیزیک بازی هم ……. بگذریم .اما بلاد بورن که شباهت به دارک سولز داره ماجرای دیگه ایی هست و گیم پلی در اوج و راس کار قرار داره و سیستم مبارزاتی که خلاقیت در اون موج میزنه و همه ازش الگو میگیرن و خلاقیت هست که بازی رو جلو میبره طبق گفته خودت به همراه داستانی که هیچی ازش معلوم نیست و کم کم خودش رو بهت نشون میده و تو واقعا میخوای بفهمی که اینجا چه خبره ؟ میدونم عاشقان ویچر نفرینم میکنن . ای منفی ها دریابید مرا .

          • vaan 2 گفت:

            به همون دلیل خلاقیت و مبارزات و گیم پلی که نام بردی !! حق اورواچ برای گوتی شدن خیلی خیلی بیشتر انچارتد ۴ بود

            • با کسی که فکرمیکنه حرفاش یه حقیقت هستن و همه باید قبولشون کنن نمیشه بحث کرد داداش ….
              اگه حق اورواچ نبود به هیچ وجه گوتی نمیشد اینو باید قبول کرد که اورواچ اگه حقش بیشتر از آنچارتد نبوده کمتر هم نبود …
              همینطور که گاد هم حقش بوده که گوتی شده ….
              ” طرف اومده نوشته اورواچ بازی کودک هاس … جواب دادن به این فرد خودتو کوچیک کردنه “

        • Godofwar0385 گفت:

          از هر جهت‌که نگاه میکنم حق گاداف واره که گوتی بشه بدون هیچ شکی میگم نواوری و خلاقیت و ریسکی که سانتامونیکا تو این بازی کرد تو کدوم بازی جدیدا دیدید بنده اصلا منکر شاهکار بودن رددد نیستم و عقیدمم اینه هیچ شرکتی حتی نمیتونه توساخت یه بازی جهان باز به گرد پای راکستار برسه
          والا بنده نمیدونم دیگه سانتامونیکا و ناتی داگ باید چیکارا میکردند چیا خلق میکردند که یه عده نیاند بکوبونند بازیاشون رو

        • Hasan.n گفت:

          اقای حامد این نظر توئه ن نظر بقیه . از نظر من که گاد اف وار یکی از بهترین بازیا تاریخ بود و هیچ چیز کمی از ردد نداشت . جالبه اینم بدونی گاد اف وار به جز tga از ۳ تا سایت دیگه هم بهترین بازی سال رو گرفته که یکی از اونا سایت time هست که معتبر ترین سایت هست پس بی خود الکی فکت صادر نکن . شما برو واکنش سایت های ign یا گیم اینفورمر رو هم به بهترین بازی سال شدن گاد رو ببین بد نیست که همه خواستن از شدت خوشحالی غش کنن .

      • درسته اثرهایی که از روی ذهن ساخته میشن بستگی به خلاقیت تیم سازنده داره ولی گاد اف وار وسعت و جزیات ریز و درشت و عالی و فیزیک بینظیری که رد دد داره رو نداره اکثر بازی ها بر اساس تخیلات هستن ولی به این معنی نیست اثری که الهام گرفته از یه موضوع واقعی باشه یعنی خلاقیت نداشته باشه ساختنش راحت باشه و ارزش گوتی بودن رو نداشته باشه اصلا همه کمپانی ها بیان مثل راک استار اثرهایی الهام گرفته شده از واقعیت مثل رد دد و جی تی ای بسازن ببینیم اصلا به گرد پای رد دد میرسه قرار نیست هر اثری که بر اساس تخیلاته کل دنیا وصنعت گیم رو منقلب کنه که دوست عزیز گاد هم بازی عالیی هست ولی سر تر دونستن اون از رد ددی که ۸ سال روش کار شده و بینهایت وسیع و جذاب با گرافیک و جزیات دیوونه کننده اشتباهه اگه از گاد سرتر نیست (که بنظر من هست)قطعا کمتر هم نیست بهر حال موفق باشید :shy:

        • PARSARAD777 گفت:

          چطور میگی گاد جزئیات نداره… فیزیک گاد از رد دد به هیچ عنوان ضعیف تر نیست ، شما کمبو هایی که با کریتوس میزنی رو ببین ، فیزیکش اگر از خشاب عوض کردن آرتور بهتر نباشه بدتر هم نیست !!!!
          طراحی هنری گاد بیشترین جزئیات رو بین کاندیدای امسال داره.. سرتاسر بازی پر از علامت ها و نقاشی هایی هست که همشون معنای خاصی دارند و اتفاقا همین علائم خودش به زیبایی هرچه تمام طراحی شدند.
          وسعت و جزئیات ریز و درشت به سبک هر بازی برمیگرده و عامل مناسبی برای برتر دونستن رد دد نسبت به گاد نیست.
          ..
          ما نگفتیم که گاد از رد دد سرتره

          • سلام خدمت برادر گرامی
            درسته واقعا گاد اف وار هم جزیات و فیزیک خوبی داره ولی خداوکیلی نمیشه اونها رو با رد دد مقایسه کرد بلاخره ردد تو یه زمینه هایی سرتره گاد هم تو یه زمینه های خاصی هر دو هم شاهکارن فقط بعضی دوستان رد دد رو اسب سواری میدونن وگرنه خود شما عزیز ما هستی و نظرت محترمه :heart:

            • PARSARAD777 گفت:

              لطف داری شما… قطعا کسی که رد دد رو بکوبه و اون رو ترول کنه ، هیچ جایگاهی نداره.
              ول خب از نظر من از لحاظ فیزیک هردو عنوان میتونند پا به پای هم باشند… برتری های این دو نسبت به یکدیگر هم برمیگرده سبک خاص هرکدوم از این دو عناوین

              • درسته هر دو لحظات فوق العاده و شیرینی رو برای بازیبازان به ارمغان اوردن و واقعا رقابت بینشون جذاب بود سال گیمینگ فوق العاده ای رو به همراه چندین بازی دیگر به ثمر رسوندند وبهتره همه بچه های گیمفا به خاطر این همه عنوان عالی و سال خوبی که داشتیم به هم تبریک بگن نه اینکه باز های هم رو بکوبن امیداوریم سال دیگه با درخشش tlou و dmc و صد درصد سایبر پانک :heart: :rose: درضمن اسمت پارسا هست درسته؟

        • Mikasa گفت:

          ماهیت گاد آف وار خطی بودنشه
          بازی خطی طبیعتا نباید جزییات زیادی نسبت به بازی اوپن ورلد داشته باشه چون ماهیتش همینه
          و دلیل اینکه رد دد هم جزییات بیشتر داره ماهیت بازیشه
          اوپن ورلده
          اگه شما میگی رد دد جزییات داره من میگم گاد مبارزاتش هزاربار بهتر از رد دده مخصوصا با گان پلی بدی ک رد دد داره
          چون ماهیت بازی گاد آف وار اینه ک مبارزات بهتری داشته باشه
          اگه شما میگی فیزیک رد دد بهتره من میگم باس فایتای گاد آف وار بهترن!
          اگه شما میگی گرافیک رد دد بهتره منم میگم باگ های گاد آف وار کمترن!
          اینکه شما بازی با جزئیات بالا بیشتر خوشت میاد دلیل نمیشه یه بازی با جزئیات بالا بهتر از یه بازی با جزئیات کم (ولی مبارزات به مراتب بهتر ) برتر باشه! امیدوارم منظور رسونده باشم
          مدت تولید بازیم اصلا اهمیتی نداره! اگه به مدت تولیده
          نیوه از سال ۲۰۰۰ ایده ش زده شد و شروع ب ساختنش کردن سال ۲۰۱۶ تحویلش دادن
          پس بهترین بازی تاریخ نیوه هستش!
          یا the last guardian حدود ۱۰ سال طول کشید ساخته بشه پس از رد دد بهتره!
          در مورد فانتزی
          تیم گاد آف وار مجبور بود برای ساخت بازی
          تمام دنیای بازی رو خودش تصور کنه و پیاده کنه
          چون اساطیر نورس منبع معتبر ندارن و خیلی هم اندک میدونیم در موردشون برخلاف یونان
          و از همین جهت دقت کنی الفهایم شبیه هیچ چیز تو تاریخ صنعت ویدیویی نیست چون از پایه ساخته ی ذهن تیم گاد آف وار بوده
          همینطور hubتو میدگارد و… همشون حاصل خلاقیت تیم گاد آف وار بود
          ولی رد دد چی؟ ما صدها فیلم وسترن داریم ک به بهترین نحو غرب وحشی رو به تصویر کشیدن! و رد دد هم کم الهام نگرفته ازین فیلما
          خلق یه دنیای غرب وحشی خیلی راحت تره از خلق یه دنیای فرضی بدون هیچ منبعی
          رد دد از کلیشه های رایج تو فیلمای غرب وحشی کلی استفاده میکنه ولی گاد آف وار نه
          هیچ چیز گاد آف وار تو زمینه خلق نورس مشابه هیچ اثری نیست
          رددد حتی موسیقی متنش۱۰۰% برگرفته از آثار انیو موریکونست! اونایی ک وسترن باز قدیمی باشن میفهمن حرف منو
          خیلی فرقه بین خلق یه دنیا از پایه
          و یه دنیای فرضی ۱۰۰% الهام گرفته شده

          • “گان پلی بدی که ردد داره ”
            مطمئنی ردد رو بازی کردی چیز دیگه ایی غالبت نکردن ؟
            گان پلی بازی چه مشکلی داره دقیقا ؟؟؟؟
            ایرادات مسخره نگیرین دیگه خدایی … اره اگه بنویسی از نظر من گان پلی مشکل داره کسی حرفی نداره اما گان پلی ردد در حالت کلی هیچ مشکلی من توش نمیبینم منتقدین هم از گان پلی بازی ایراد نگرفتن یا من ندیدم بگیرن…
            فلسفه ی ردد اصلا این نیست بیاد به تو غرب وحشی رو نشون بده اگه سریال West world رو دیده باشی کم با این فلسفه آشنا نیستی!
            این سریال هم شالوده ی اصیلش نسخه ی اول بازی RDR هست …
            خیلی طولانی میشه بخوام بهت همه چیشو توضیح بدم همینقدر کلی بگم که RDR2 میخواست گیمر رو به عین همون سریال داخل یه جهانی قرار بده که بتونه احساسات فرد رو هدف بگیره …
            شما توی RDR2 اگه به هدف تموم کردن بازی پیش بری بدون اینکه اصلا بخوای درک کنی RDR2چی هست همین مشکلات پیش میاد که اینجا میگید RDR2 یه بازی معمولی بود ! ولی وقتی متوجه نکات ریز قضیه بشید دیگه اینو نمیگید …
            RDR2 واقعی ترین غیر واقعی ممکنه که قرار بود ساخته بشه و هیچ کس جز راکستار توان ساختشو نداشته و ندارن و مشکلات مسخره ایی هم که شما ها دارید از بازی میگیرد به شاهکار بودنش خدشه وارد نمیکنه …
            بازی باگ زیاد داشت ( هنوزم داره ولی کمتر شده ) اما کلا توی تجربه خودم از بازی بیشتر از ۴ تا باگ ندیدم …
            RDR2 بهت یه بازی نمیده بهت یه جهان دیگه میده که میتونی راحت توش زندگی بکنی …
            #برای دفاع از حرف خودمون سعی در کبوندن یه بازی دیگه نکینم

            • Mikasa گفت:

              منتقدین ایراد نگرفتن؟
              فقط کافیه این کلماتو سرچ کنی
              why red dead redemption 2 controlls suck
              هزاران نتیجه برات میاد
              کلی از نقدای یوتیوب هم به این مشکل اشاره کردن
              و همه گفتن بازی توautoaim مشکلات شدید داره
              یا باید از اتوایم در بیاری ک در اون صورت تیر اندازی با دسته ی کنسول بسیار دشواره
              یا باید بذاری اتو ایم ک اونم بدهD:
              اگه‌کنترلر بد و اتوایم بد داره پس چطور گان ‌پلیش خوبه؟
              نقدای متا هم کلا ب ضعفای بازی هیچ اشاره ای نمیکنن همه به به میگن فقط
              سر گاد آف وار هم همین کارا رو کردن
              بازی روبدین دست گیمرش خیلی بهتر ازون منتقداش نقد میکنه
              کلیپ هاش هم تماما موجوده با سند ومدرک
              اینکه شما این ایرادات برات مهم نیست دلیل نمیشه ما از بازی عزیزت ایراد نگیریم! و چون شما فکر میکنی شاهکاره دلیل نمیشه ایراد نداشته باشه برای من کنترل بی نقص یه بازی خیلیم مهمه و به تجربه ضربه میزنه
              دقیقا همین ضعفو ویچر ۳ هم داشت
              و مانستر هانتر

              • من بازم با ویچر ۳ مخالفم ولی مانستر هانتر قفل کردنش افتضاح بود!(همه ی این بازی ها نظیر ویچر ۳ مانستر هانتر و همین ردد ۲ رو من بالای ۶۰ ساعت بازی کردم شاید ردد ۲ کمتر باشه ..)
                شما بازی کردی rdr2 رو یا نه اینو بگو !
                من ۲ بار تا الان بازی رو تموم کردم با همون auto aim هیچ مشکلی در تیرندازی نداشتم اگر بازی رو تجربه نکردید شما تجربه بکن اگه مشکلی داشتی بعد اینجا بیا بنویس که اره اقا مشکل داره اتفاقا به نظرم گان پلی بازی عالی بود نسبت به gta v!
                ” نقدای متا هم کلا ب ضعفای بازی هیچ اشاره ای نمیکنن همه به به میگن فقط ” کلا بهونه میارید کسی منکر مشکلات rdr2 شد ؟
                “منتقدین ایراد نگرفتن؟ ” چرا راه دور بریم نقد گیمفا و همون زومجی هم موجوده ببین کسی از گان پلی ایراد گرفته ؟
                من میگم ایراد مسخره نگیرین … تو میگی auto aim مشکل داره منم میگم نداره!

                • دقیقا یه سایت منتقدی مثلا اومده خیلی باحال باشه به رد دد ۸ داده یکی از نکات منفی که از بازی گرفته بود اینه که از غرب وحشی خوشش نمیاد برا همین یک نمره از بازی کم کرده 😐 وقتی همچین منتقدینی هستند دیگه اون موقع هست که میشه صادقانه گفت متا مزخزفه با این حال رد دد با متا ۹۷ دهن اونا رو بست

              • PewDiePie گفت:

                من که با گان پلی بازی هیچ مشکلی نداشتم احتمالا مشکل از خودشونه 😐

                • مشکل عمده ی بعضی ها اینه فکر میکنن نظرشون به صورت یه فکت برای همه صادقه! طرف اومده از گان پلی ایراد گرفته من توی همه رفیقام یه نفر نیست بگه گان پلی بازی مشکل داره …یعنی به صورت واضح همه که بازی کردن مشکل نداشتن نظرشون چرته فقط نظر کسی که میگه گان پلی مشکل داشته درسته عجبا
                  سر زاویه دوربین تویgow هم همین بحث بود دقیقا 😀

                • vdrgame گفت:

                  گان پلی بازی میتونست بهتر باشه…عالی نبود

    • vaan 2 گفت:

      اتفاقا ارزش گاد ۲۰۱۸ خیلی بیشتر از این جایزه ها و مقایسه های مسخره شماهاست

  • Clara گفت:

    دیترویت و اسپایدر من و اسسینز کرید واقعا هیچی نبردند خدایی حیف شد زیر سایه دو غول امسال دیده نشدن

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون عالی بودسعید جان و واقعا امسال این دوتا شاهکار همه جوایزو گرفتن و انتخاب بهترین بازی سال واقعا سخته ولی با احترام به نظر گیمفا از دید من بازی gow بهتره با این که من تجربه بازی کردن هر دوتاشونم داشتم ولی از دید من بازی gow بهتره
    و از طرفی آرتور هم واقعا شخصیت عالی و جالبیه و انتخاب بهترین کاراکتر و بازی یکی از سخت ترین لحظه های یه گیمر هست

  • postman گفت:

    لیست سعید منو کشت : )))))
    همممممه از دم گاد آو وار :rotfl: :rotfl:
    به حق که نظر منم گاد بهترین بازی ۲۰۱۸ بود. اما زمینه هایی هم بودن که به نظرم رد دد بسیار بهتر از گاد عمل کرد. که یکیش موسیقی و دیگریش طراحی هنری بازی بود.

  • Clara گفت:

    درضمن آقای بابایی منم خیلی خوشحالم که یه بازی تماما داستان محور بازی سال شد تا دهن اسپنسر، دیوید جف و…. رو ببنده
    در مورد عکس سازنده های ac Odyssey و red dead هم کاملا درست گفتید من اعتقاد دارم حتی اگه بازی راکستار امسال منتشر هم نمیشد بازم کاندید بازی سال میشد ( چون بالاخره راکستاره دیگه……)

  • درود به شما آقای اقابابایی عزیز.لیستت هم مثل لیست خودمه 😀 اقا راستی یه نظرسنجی هم بذارید بهترین بازی سال از نظر ما کاربران گیمفا هم مشخص بشه 🙂 امسال واقعا گاد اف وار با اختلاف بهترین بازی سال بود و رددد هیچ رقمه بهش نمیخوره.رددد نسبت به گاد اف وار هیچ نواوری ای نداشت و همون نسخه قبل با جزییات بیشتر نسل هشتمی بود.ولی گاد نسبت به نسخه قبل از اساس تغییر کرد. کاری که کوری بارلوگ با عدد صفر(ساختن از پایه)کرد خیلی ها با صد تا صد نکردن.از لحاظ گیمپلی شروع کنیم به بحث.گاد اف وار گیمپلی اش یه گیمپلی واقعی با خلوص ۱۰۰٪ هست و مثل رددد ۷۰٪ گیمپلی اش شبیه ساز پیاده روی و اسب دوانی نیست.علاوه بر اون گان پلی رددد بسیار کند و خسته کننده است.(کند بودن با سنگین بودن فرق داره مثلا گان پلی تلو بسیار سنگینه ولی خیلی نرم و لذت بخشه).گرافیک هم اصلا جای بحث نداره که گاد چند سر و گردن بهتره.داستان و روایت داستان گاد خیلی خیلی خاص و منحصر به فرده و با یک بار تموم کردن به هیچ وجه نمیشه از تمامی جزئیات با خبر شد.چرا؟چون بر خلاف رددد که اکثر داستان و روایت داستان توی دیالوگ ها و گفت و گو جریان داره ولی گاد سبک جدیدی رو در این زمینه راه اندازی کرده که نماد گرا هست.یعنی روایت داستان و آینده داستان بازی(هم این نسخه هم نسخه های بعد)محدود به دیالوگ ها نیست و اون قدر به جزئیات دقت کردن که مجسمه ها و نقش و نگاره های دیوارها و درخت و حتی اگه دقت داشته باشید منو بازی روایت داستان این نسخه و حتی نسخه های بعد رو بازگو میکنه.به این میگن جزئیات!!!فقط کافیه به مقالات سایت همسایه در مورد داستان گاد رو بخونید و به عظمتش پی ببرید!!!تنها و تنها بخشی که رددد با گاد قابل مقایسه هست موسیقی هست(تو صداگذاری هم کریستوفر جاج و اون پسره چند لول بالاتر هستند از رددد).علاوه بر اینها بخش آنلاین رددد بسیار افتضاحه به حدی که اکثر کاربران ازش شکایت میکنن و اگه ترس راکستار نبود و همزمان با بازی منتشر میشد مطمئنا متای بازی خیلی پایین تر از این بود.من نمیدونم راکستار توی ۸ سال با ۳۰۰۰ نفر اونم بدون وقفه و مرخصی(خبرهاش هست)داشته چیکار میکرده!!!در کل گاد با شایستگی هر چه تمام تر بهترین بازی سال یا گوتی شد :-)) مرسی از مقاله

    • Max.level گفت:

      الان رد‌ دد رو کوبیدی دیگه باشه :yes: :yes:
      این حرفاتم هیچی رو تغییر نمیده الان تو تمام بند بند حرفات داری رد دد رو زیر سوال میبری

      شبیه ساز اسب دوانی؟؟ وای خدای من چی میگی داداش اگر اینطور که شما داری استدلال میکنی پس هر بازی بدون شک میشه ازش کلی ایراد و مشکل در اورد
      تعصب رو بذار کنار هم گاد هم رد دد فوق العاده بودن چرا میخوای یه بحث بیخودی رو راه بندازی برادر من؟؟

      • @fromgamer
        داداش من خودم همیشه عاشق بازیهای راکستار بوده هستم و‌خواهم بود ولی یه نگاه به کامنتهای برخی ها(مخصوصا فنهای پی سی و ایکس باکس)تو بخش اول بهترینها که دیروز اومد بندازه.طرف بدون دلیل میگه(کاربر strxxx که پی سی فنه)هیچ رقمه گاد به رددد نمیخوره که البته معلومه چرا چون دستش بهش نمیرسه!تو بودی و یکی به رددد اینو میگفت چیکار میکردی؟یا poya5050 یا arian76 که باز گاد رو کوبیده بود.من کیفیت رددد رو نمیخواستم زیر سوال ببرم ولی این افراد به جای اینکه از رددد تعریف کنن گاد رو میکوبن و اعصاب منم خرد میشه.این مثال ها رو هم زدم که بگم هیچ بازی ای بی ایراد نیست و اگه کسی از رددد ایراد نمیگیره به این دلیل نیست که نداره.(گاد هم خالی از ایراد نیست)و متنفرم از کسانی که یه بازی رو تا حد خدا بالا میبرن و ایرادهاش رو نمی بینن.

        • درسته خووب ولی جواب خود اونها رو با نکات مثبت گاد اف وار بده نه با معرفی کردن ابر شاهکاری مثل رد دد به عنوان بازی اسب سواری کل کامنتت توهین بود به رد دد و راک استار

        • Max.level گفت:

          این شد حرف حساب برادر من الان نظر شما کاملا منطقی و رو حساب بود بنده هم به طور کامل با شما موافقم
          بله داداش واقعا بعضیا جز مسخره کردن عناوین مورد علاقه دیگران کاری رو بلد نیستن و این در طرفدارای از گاد یا رد دد یا هر بازی دیگه ای هست از جانب یه عده که کمبود دیده شدن دارن
          بنده به شخصه از همین جا به عرض میرسونم کسی که میگه گاد در برابر رد دد هیچه چیزی جز فن بوی بازی نیست و داره خودشو خالی میکنه صددرصد گاد و رد دد در بالاترین سطح خودشون ظاهر شدن و من هم به عنوان یه rdr فن و گاد فن کاملا قبول دارم که رد دد در برخی زمینه ها شاید حتی نسبت به نسخه اول و برخی استاندارد ها اونطور که باید نبود اما در کنار این ها انقدر نکات مثبت درش گنجونده شده که کمتر میشه به ایراداتش پرداخت و این موضوع درباره گاد هم به همین شکل صدق میکنه این دو بازی باعث شدن تا ما امسال رو به عنوان یه سال فوق العاده در تمام دوران به یاد بیاریم
          من بازهم میگم کسانی که به هر دلیل شروع به کوبوندن گاد به هر دلیلی میکنن کاری بس بیهوده و غلطه چون گاد از همین حالا نه تنها زمینه ساز شماره های بعدی خود بلکه یک پیشرفت در تمام صنعت گیم‌به حساب میاد

          داداش من با سه گانه این بازی زندگی کردم خداشاهده روزی نبود که به عشق بازی کردن گاد از خواب بیدار نشم بار ها تمام نسخه هاشو بازی کردم با درجات سختی متفاوت و به جرئت میگم همونقدر که از سه گانه لذت بردم از نسخه جدید هم به همون شکل لذت بردم
          و اگرم لحن صحبتم در کامنت قبل تند بود یا باعث رنجش شما شد ازتون واقعا عذر میخوام بنده خودم مخلص همه گاد فنای با منطقم هستم ولی داداش هر وقت دیدی کسی داره از یه چیزی به ناحق بد میگه بدون داره خودشو تخلیه میکنه و نباید بهش تعنه زد چون اون شخص رو به هدف خودش نزدیک میکنیم مثال بارزشم همون کاربر که عکس پروفایلش حالت تمسخر آمیزه و نام کاربریش arthur loser هست
          ببخشید که زیاد حرف زدم موفق باشید

          • فدات :yes: :yes: دقیقا نظر منم همینه هر دو ابرشاهکار اند و با اختلاف بهترین بازی سبک خودشون و حالا که بازی مورد علاقه ی یه نفر گوتی نشده نباید بازی رقیب رو کوبید و به جای اینا نکات مثبت بازی ای که طرفدارشه بگه رقیب رو بکوبه

        • pooya5050 گفت:

          برادر من من هرگز گاد رو نکوبیدم خودم عاشق کریتوس کبیبرم اما این گاد جدیده اصن اندازه گاد ۳ نبود بلکه چیزی فراتر از اون نو آوری های فوق العاده داشت آخرش هم نزدیمک بوداشکم در بیاد از چیزی که سانتا خلق کرده شد بهترین بازی عمرم
          ولی وقتی رد دد ۲ رو خریدن کلا نظرمو پس گرفتم
          رد دد چیزی فراتر از هر بازی که قبلا منتشر شده خودم باور نمیکردم بازی بیاد که فقط با ۱ ساعت بازی کردنش بشه بهترین بازی عمرم اما رد د اینکارو باهام کرد
          در واقع همین الانم رد دد ۲ برای خیلیا بهتریت بازی عمرشونه بحث نوآوری نیست بحث کیفیسته بحث اینه وقتئ پا توی دنیای بازی میذاری توش غرق شی نهایت لذتو ببری با خودت بگی از این بازیبهتر وجود نداره
          در واقع تنها دو بازی تو این نسل تونستن انتظارات منو از بازی هآینده بیشتر کنن
          یکیش گاد آف وار یکیش هم رد دد ۲

          اما اگه بخام از بین این دو یکیشونو بع عنوان بهترین بازی سال انتخاب کنم مطمىنا اون رد دده
          من کاد رو نمیکوبم غلط بکنم به کریتوس کبیر چپ نگاه کنم
          من دارم میگم رد دد ۲ به غیر از گاد از هر بازی که حالا اومده چند قدم جلوتره
          امیدوارم فهمیده باشی

        • Strixxx گفت:

          الان خودت گفتی شبیه ساز اسب سواری!!
          جواب کامنتای شمارو باید همینجوری داد دگ…

  • Behnam.Hzh گفت:

    برای بنده هم امسال گاد بهترین بود :heart: امسال اما برعکس گذشته اصلا شاهد درخشش همیشگی ژانر نقش آفرینی(ژانر مورد علاقه خودم) نبودیم.برعکس که سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پشت سر هم دو بازی نقش آفرینی بازی سال شدند(دراگون ایج و ویچر).هرچند گاد کبیر هم المان های نقش آفرینی بسیار زیادی در گیم پلی اش داشت :heart: :yes:

  • عالی بود واقعا بسیار زیبا بود و برا منم مثل نظر شماست و رد دد از بهترین بازی های زندگیم بود که واقعا لایق احترام و تشویق هر جوایزی هست

  • Senatorbigy گفت:

    توی این دو پارت با همشون موافق بودم جزء اینکه بهترین بازیه اکشن ماجراجویی رو دادید به RDR 2 که واقعا حقش این جایزه نیست 😐 شما مبارزه ی به یاد ماندنی کریتوس رو با مگنی و مودی و با اون دراگونه و … ببینید و مرحله ی آخرش رو نگاه کنید به این نتیجه پی میبریدد 😉 ولی خوب RDR 2 هم عالی بود 😉 با اون حرف سعید آقا و فرزین سلیمی راجع به نمرات بازی ها رو کاملا قبول دارم :inlove: :yes: tnxXx

  • تشکر از داداش سعید عزیز ماشالله همه رو از دم gow دادی تو نظر شخصیت 😀
    و همچنین کادر گیمفا
    خب من حرفای اصلیمو راجع rdr2 تقریبا توی قسمت اول زدم و الانم برای اینکه راجع داستان بخوایم صحبت کنیم یکم درصد اسپویل شدن رو برای افراد دیگه خیلی بالا میبره و هنوز خیلیا به علت مشکل بد اقتصادی تجربه نکردن rdr2 رو …
    یکم حالا میخوام راجع GOW صحبت کنم:
    چرا گاد باید بازی سال میشد ؟ چون زورش زیاد بود 😐 والله اخه این سئوال مسخرس خدایی !
    کمتر بازی توی این سال ها پیدا میکنید که هنوز! دقت کنید هنوز سر داستانش صحبت و بحث بشه و تئوری مطرح بشه !
    کمتر بازی بوده که تونسته منو مجاب کنه برم راجع یچیزی مطالعه کنم و گاد دقیقا همیچین بازی بود که من راجع به افسانه ها و نماد هاش رفتم و چندین کتاب خوندم …
    موسیقی بازی گاد شاید برای من اون موسیقی نبود که نسبت به نسخه های قبلی انتظارشو داشتم و خیلی کم پخش میشد .. مثلا توی نسخه های قبلی من به خاطر گوش دادن موسیقی فقط بازی رو چند بار تموم کردم …اما در این نسخه واقعا باز حوصله ی صحبت های میمیر رو نداشتم … البته جا داره یچیزی رو بگم که این نسخه مرموز ترین نسخه ی سریه … و تک تک دیالوگ های بین شخصیت ها مهمه من سر این بازی تمام دیالوگ هارو خوندم و اونایی که نفهمیدم رو هم ترجمشو خوندم … تک تک نماد ها داخل بازی ربط به داستان داره …
    به قدری تئوری راجع بازی زیاده که واقعا باید یه لیست تهیه کرد مثلا یه بابایی تو یوتویوب میگفت یورمونگارد ( یورمونگاند) همون کریتوسه و علتشم شبیه بودن چشمای این دو میدونست و اینکه وقتی کریتوس بمیره آترئوس اون رو تبدیل به مار میکنه !
    و کلی نکته مخفی مثل اشاره به دست آترئوس که داخل دهن گرگ قرار گرفته (در کاور بازی دست راست آترئوس در قایق دهن گرگ کنده کاری شده هست ) که مستقیما میشه اشاره به تیر باشه ….
    یکی از خفن ترین چیزایی که خونده بودم دقیقا همین بود که داستان رودخانه استیکس رو میگفت و اینکه آشیل وقتی زنده از این رودخانه بیرون میاد رویین تن میشه اما یه نقطه ضعف داره و کریتوس هم داخل این رودخانه شنا میکنه و ممکنه به خاطر همین در اخر داستان گاد ۳ نمیمیره و همچنین در این نسخه میتونه زخماشو در مبارزه ی اول با بالدر خوب کنه !
    گیم پلی بازی حرف نداشت من انتظار نداشتم که بتونن خیلی خوب تبر رو جایگزین اسلحه های اصلی کریتوس بکنن ولی به نحوه احسن این کارو انجام دادن و تبر لذت بخش ترین اسلحه ی سردی هست که من تا حالا باهاش تو یه بازی مواجه شدم ولی مهم ترین نکته ی گاد که اونو شاید از بقیه متمایز کنه دقیقا اینه که مثل یه سریال میمونه …
    هر دفعه میاد و مارو بیشتر و بیشتر برای نسخه ی بعدی هایپ میکنه … باعث میشه ما منتظر پاسخ سئوالتمون باشیم …
    به نظرم مهم ترین برتری گاد دقیقا همین مرموز بودنش بود و هست و اینکه بازی بدون لودینگ هست به اصطلاح …
    درسته بازی بدون ایراد هم نیست من منکر این قضیه نمیشم سر RDR2 هم من گفتم که منکر مشکلات بازی نمیشم اما هردو در خیلی از زمینه ها معیار های خوبی تعریف کردن ….
    تک پلان بودن در بازی به روایت این نسخه شاید صدمه ایی نزده باشه اما به نظرم در نسخه بعد میزنه چون من عمیقا دوست دارم یه فلش بک به گذشته زده بشه …درسته که تک پلان بودن باعث شد همه چی داخل این نسخه تا لحظه ی اخر مرموز باقی بمونه اما نسخه بعد باید جواب خیلی از چیزارو بگیریم …
    من فقط منتظرم سانتامونیکا بتونه یجوری این پتک ثور رو جزوه اسلحه های بعدی کریتوس بزاره که واقعا خیلی جالب میشه …
    اون دسته از دوستانی که میان و به خاطر ردد ، گاد رو میکوبن یا به خاطر گاد ، ردد رو میکوبن واقعا حالشون خوبه ؟
    یکی میگه داستان گاد بردن خاکستره فقط 😐
    یکی هم میگه ردد شبیه ساز اسب دوانیه 😐
    —–
    حاوی اسپویل
    ———
    در مورد تصاویر توی غار هم بد نیست یه اشاره بکنم به تصویر بعد از همون تصویر معروف که همه میگن کریتوس میمیره کریتوس میمیره که به نظرم به هیچ عنوان صحت نداره و اگرم بمیره برای همیشه نمیمیره یه تصویر بعد اون تصویر هست که آترئوس داره با چند تا گرگ راه میره که هممون میدونیم ممکنه اشاره به چی داشته باشه
    در پناه حق یا علی :rose:

    • Godofwar0385 گفت:

      بنده شمارو به عنوان کاربر منطقیه سایت تحسین میکنم دمت گرم‌واقعا بنده اهل موسیقی سنتی هستم رفبقمم دقبقا اهل موسیقب از اول ابتدایی با هم دوست بودیم الان ۲۲ساله که رفیقیم همه چیمون هم سلیقست به جز همین موسیقی من طرفدار ایرج و گلپام اون طرف شجریان :laugh:
      خلاصه اینو گفتم‌که نظرات کاملا فرق داره واسه من و خیلیا گاده واسه خلیای دیگه رددد و حتی تومرایدر
      در مورد تئوری های گادوهم واقعا میشه یه طومار نوشت

      • :heart: من کوچیک شمام داداش علیرضا (اگه اشتباه نکنم )
        حقیقت هارو باید گفت موسیقی توی بازی ها سلیقه ایی ترین چیز ممکنه مثلا برای خودم هیچ بازی حتی نزدیک به موسیقی Dragon Age Inquisition – Songs of the Exalted Council
        and the bard songs نیست و قطعا سلیقه ایی هست..(پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید ) من خودم بیصبرانه منتظرم ببینم داستان گاد چی میشه و تا حالا فقط برای سریال Game of Thrones بوده که من انقدر هایپ بودم برای داستان قسمت بعد و الان سر گاد هم همینطوری هستم…
        کلا گاد همه چیش فوق العاده بود از نظرم و نتیجه ی زحمات کوری بارلوگ و تیمش هست که این بازی به نظرم تونسته به بهترین نسخه ی سری تبدیل بشه ..
        من هنوزم از خوندن تئوری های بازی لذت میبرم

  • AR گفت:

    سلام
    توی پنچ سالی ک گیمفا رو دنبال میکنم اولین نظریه ک میدم اولین میخواستم تشکر کنم از کادر واقعا زحمت کش گیمفا.
    یکی از خوبیای گیمفا اینکه هر سال دوبار بازی سال انتخاب میکنه یکی پایان سال شمسی یکی میلادی.
    از بازیای سال ۲۰۱۸ من فقط farcry 5 و رد دد روبازی کردم هنوز گاد و اسپایدر من رو بازی نکردم برا همین نمیتونم نظری بدم هر چند تا الان رد دد بدون اغراق بهترین بازی عمرم بوده در کنار س گانه اتزیو.
    تو بخش طراحی هنری بنظر من ردد بهتر از گاد هستش (هر چند گاد هم شاهکار هستش) نظر من کاملا بر عکس نظر اقابابایی عزیز هستش بنظر من ساخت ی دنیای تخلیی راحت از ساخت ی دنیای واقعا واقعی مثل رد دد هستش بازیای کوچک و بزرگ زیادی هستن ک دنیای فانتزی دارن و ما هم بطور کامل با دنیاشون ارتباط برقرار میکنم چون اینها دارای قوانین خاص خودشون هستن اگ خیلی اتفاقا بیوفته مشکلی ایجاد نمیشه ولی ساخت ی دنیای کاملا واقع گرایانه با قوانین دنیای واقعی بطوری ک اون جهانی ک ساختن رو حس کنی و برات قابل لمس باشه من تو کل طول عمر گیمریم فقط ی بازی دیدم ک اونم رد دد ۲ هستش حتی gta v برا من خیلی مواقع حس مصنوعی بودن داشت در حالی ک با دنیاهای فانتزی زیادی ارتباط برقرار کردم.
    بعد ی درخواست داشتم از اقابابایی عزیز شما همیشه تو نقدهاتون میگید ک از بازیا اسکرین شات زیادی میگیرید میشه لطفا تو سایت ب اشتراک بزارین ما هم از زیبایی اسکرین های شما لذت ببریم هرکی موافقه لایک
    ببخشید طولانی شد انقد

  • برای من God of War فقط بهترین بازی سال نیست بلکه گاد بهترین فرانچایز دنیاست برام
    دقیقا با کریتوس بزرگ شدم و کلی خاطره باهاش دارم توی ps2
    بهترین خبری هم که تو کل این نسل ۸ شنیدم گوتی شدن God بود

  • pc and ps4 گفت:

    من کسی بودم که طرفدار سر سخت tlou بودم red dead 2 تونست برترین بازی عمرم بشه :inlove: اماااا هنوزم میگن حق گاد او وار بود که گوتی بشه کاری که بارلوگ با گاد کرد واقعا هوش از سر ادم می پرونه اون داستان شاهکارش اون تعویض داستان و گیم پلی ادم نمی دونه چی بگه :inlove:
    لیست خودم(-نظر کاملا شخصی )
    بهترین کارگردانی سال:god of war
    بهترین صداگذاری سال:red dead 2
    بهترین اجرایه سال:Cristopher Judge در نقش Kratos
    بهترین موسیقی سال:god of war
    بهترین طراحی هنری سال:god of war
    بهترین اکشن ماجراجویی:god of war
    بهترین بازی ورزشی و ریسینگ:forza horizon 4
    بهترین عنوان مبارزه ای:Soul Calibur V
    بهترین بازی استراتژیک سال:Celeste
    بهترین بازی اکشن سال:red dead 2(چرا کاندید برترین اکشن نیست نمی دونم ) :no:
    بهترین بازی تقش افرینی سال:Monster Hunter Word
    بهترین بازی واقعیت مجازی:ASTRO BOT Rescue Mission
    تاثیر گذارترین بازی سال :red dead 2 (بازم جالبه کاندید نبود چون حس طمع و تغییر در افراد رو فوق العاده نشون داده بود )
    بهترین بازی در حال پیشرفت:fortnite
    بهترین روایت داستان:red dead 2
    بهترین بازیه موبایل:pubg mobile 😐
    بهترین بازیه خانوادگی:super mario party
    بهترین بازیه سال: RED DEAD REDEMPTION 2 :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • vergil2max گفت:

    بیخیال اقای اقابابایی!
    یعنی واقعا بهترین بازی سال از نظر گیمفا رد دد.اونم گیمفایی که معمولا عادلانه نمره میده.اونم گیمفایی که نمره کامل به رد دد نداده بود 😀 .اونم گیمفایی که سال پیش هورایزن انحصاری سونی را بهترین بازی سال انتخاب کرد اونم در حضور بازی شاهکار چون زلدا :inlove: .بازی که بیشترین تعداد نقد کامل را در تاریخ بازیهای کامپیوتری داشت :yes: بازی که تا الان بالاترین متا نسل ۸ را در رتبه بندی متا داره و به اعتقاد خیلیا که بازیش کردن مثل خودم بهترین بازی نسل :yes:
    چیز خاصی نمیتونم بگم امسال چون واقعا رد دد :star: به اندازه گاد :heart: لایق گوتی ولی باور کنید هنوزم بنظرم انتخاب هورایزن به عنوان بهترین بازی سال پیش گیمفا انتخاب ناجوانمردانه و نا برابری بود :no: .چون خیلی از اعضا گیمفا مثل شما بازیش نکرده بودند
    کاش همه جوایز را داده بودید به رد دد اما حداقل God of War را بازی سال میکردید.انتظارم از سایتی که میگه متا واسش پشمی ارزش نداره(متا رد دد۹۷ و متا گاد ۹۴) و هاله مقدس O:-) (اشاره به نقد دارک سیدرز۳) واسشون معنی و جایگاهی نداره و اهل فن بازی نیستن(اینطوری فکر میکردم اما با یک نگاه به انتخابهای اعضا میشه فهمید که هستن البته با شدت کم.یا بیشترشون رد دد بود انتخاباشون یا گاد) خیلی بیشتر بود.
    بیشتر از ۹۰ درصد احتمال میدادم رد دد در مراسم TGA گوتی بشه.چون واسشون متا و دنیای بازی و راکستار جایگاه ویژه ای داشت اما در کمال تعجب و خوشحالی گاد شد.
    از طرفی انتظار داشتم گیمفایی که عادت داره خلاف این جور مراسم و جو ها عمل میکنه مثل بیشتر سالها امسالم بیاد گاد را گوتی بکنه و حداقل دلم خوش بود توی یکی از سایتهای داخلی گاد گوتی میشه که ظاهرا نشد(زومجی که تابلو رد دد).
    در اخر لازم بگم که کاری که بارلوگ و تمیش کرد خیلی سختتر از راکستار بود و واقعا لایق دریافت گوتی و کلی جوایز دیگه هم هست.هم بخاطر اینکه انگیزه ای بشه واسه سانتا و بقیه سازندها و هم راکستار دیگه نیازی به این جوایز واسه اثبات خودشو نداره بماند که کلی هم سود میکنن از فروش بازیاش.به هر حال امسالم قسمت نشد انتخاب گیمفا با TGA یکی باشه.دی

    • PewDiePie گفت:

      گاد واقعا حقش بود گوتی رو بگیره بخاطر ریسک کردن سانتا مونیکا و بازی تر بودن (دنیا متعلق به خودش رو داشت و …. اما ردد همچیش از رو منطق بود و واقع گرایانه بود) اما راکستار ریسک بزرگی سر ردد نکرد و این به نفع سانتا مونیکا و سونی تموم شد ( که بازهم اشاره میکنم حقش بود ) ولی برای من ردد بهترین بازی سال که هیچی بهترین بازی کل تاریخه ( نظر ها متفاوته 😛 ) و واقعا متای بیشتر از ۹۷ حقش بود
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      ولی حالا جدا از این بحث حاجی چون متای ردد بالا تر بوده گیمفایی های بیشتر به اون رای دادن یا هر بازی که متاش بیشتر شده نباید گوتی بشه آخر کدومشون 😐

  • cv1989 گفت:

    تشکر
    بازی که حتی لایق ۱۰ گیمفا هم نبود بازی سال شد ؟
    در بخش نقش افرینی
    Pillars of Eternity II: Deadfire 9.2
    Ni No Kuni II : Revenant Kingdom 8.7
    Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age 9.4
    Octopath Traveler که اصلا نقد نشد
    بعد
    Monster Hunter: World با ۸٫۴ بهترین نقش افرینی سال ؟
    منطق نمره دهی گیمفا چیه ؟

  • Legion2 گفت:

    برخی شرکت ها یک هاله مقدسی دورشان پدید آمده که “معصوم” پنداشته می شوند

    الحق که درسته این قضیه بار ها شاهدش تو صدتا بازی بودم و سرش چه نمره ها که کم نشده واقعا راکستار شاهکار میسازه ولی این قضیه برای بقیه گیم ها خیلی بد تموم میشه الان مخاطب میاد متا بازی رو می بینه زیره ۹۰ باشه قبل اینکه بازی تجربه کنه میگه چه افتضاحی …. جالبه برید دنبالش ببینید مشکل چیه متا این جوری شده بله باگ های متعدد
    فقط نمیدونم چرا این قضیه برای راکستار صدق می کنه فقط
    درکل شکی توش نیست که ررد ۲ انقلابی بپا کرد
    مرسی از همگی

  • vdrgame گفت:

    عجب! وقتی god of war گوتی شده و بهترین بازی سال انتخاب شده اونم تو چنین مراسم حرفه ای نمیدونم چرا بعضی دوستان خودشونو باهوش تر میدونن و میگن مثلا رددد بهتره… اقا سلیقه فرق داره شاید شما اصلا نتونی با گاد ارتباط بر قرار کنی که بفهمی کدوم بهتره… من هر دو بازی رو تجربه کردم و واقعا god اگه از red dead بهتر نباشه بدتر نیست… بازی که به عنوان بهترین شناخته شده به اون انتخاب احترام بزارین حتی اگر بر خلاف سلیقتونه یا بدتون میاد از بازی چون این فضایی که درست میکنید مناسب نیست باز بعدا gta بهترین بازی سال بشه خیلی ها میان میگن حقش نیست و بحث های تکراری که اصلا سرانجامی نداره و هیشکسم از نظرش بر نمیگرده…

  • فقط رأی های سعید آقابابایی ❤️❤️❤️ :inlove: :inlove: :inlove:
    ممنون از گیمفا :rose: :rose: :rose:

  • cv1989 گفت:

    در عظمت راکستار
    هفت تیر یه اهو زدم که از قضا یه رهگذر از کنارم رد شد و گفت اخه کدوم احمقی با ریولور اهو میزنه
    باورم نمیشد اصلا
    این واکنش اینقدر طبیعی به اتفاقات واسم باور نکردنی بود. تا اینکه دوباره پوسته اهو رو به همون شکل باور نکردنی از بدنش جدا کرد 😐 خلاصه من گفتم بذار اهو بدبخت رو کول کنم ببرمش بندازم داخل کمپ یه حالی بدم بهشون. یه دلی از عذا در بیارن وقتی اهو رو کول کردم لباسم خونی شد با خودم گفتم بازم دمشون گرم حواسشون به این جزییات هم بود با اینکه انتظار داشتم خون از رو لباس پاک بشه خود به خود مثل بقیه بازی ها دیدم نه باباااا خون پاک نشد گفتم وای ایوللل عالیه رازیم ازتون. رفتم داخل کمپ که دیدم یکی از دخترا کمپ بهم گفت ارتور چرا اینقدر لباست کثیفه 😐 اصلا شوکه شدم رفتم سمته داچ که دیدم داچ بهم گفت اصلا نمیخوام ازت بپرسم خونه رو لباست برا چیه 😐 بلهههههههه این حرفه داچ تیر خلاصی بود به تمامه باورهای من از دنیا زنده بازیها کامپیوتری

    • دقیقا این همون جزئیاتیه که من میخواستم بهش در یه کامنت بعدا اشاره کنم که الان شما اشاره کوچیکی کردید …
      همونطور که قبلا هم انتظار میرفت rdr2 میخواست دقیقا همون فلسفه ی زندگی در یه هوش مصنوعی رو نشون بده …و به بهترین شکل ممکن جهان اون رو طراحی کرد …
      من خودم توی راه به یه نابینا خوردم که عاجزانه پول میخواست اول گفتم نکنه میخواد گولم بزنه الکی پول بگیره برای همین صحبت کردم باهاش و بهش ۱ دلار دادم بعدش گفتم الان داره به من میخنده برای همین بود که یه تیر خلاص به هوا شلیک کردم و در کمالللل ناباوری دیدم این دوستمون به واقعی ترین شکل ممکن عصا از دستش ول شد و افتاد روی زمین و عاجزانه ازم خواست از اونجا دور بشم!
      از این اتفاقات تا دلت بخواد توی بازی هست همشم برای اینه که جهان بازی واقعی ترین چیزی باشه که تا حالا دیدیدم….
      مثلا سر میز یه پیانو زن من رفتم و بهش گفتم چقدر خوب پیانو میزنه بعدش دقیقا اومدم بهش گفتم که دروغ گفتم و اون افتضاحه و خیلی جالب بود که واکنش افراد رو دیدم که گفتن درست صحبت کن و …
      واقعا خیلی خوب میشه یه پست به وجود بیاد که همه راجع اتفاقات صحبت کنیم هرکس یه اتفاقی براش توی این بازی میفته که به احتمال زیاد برای کس دیگه ایی نیفتاده

  • Mr Hill93 گفت:

    خدایی برداشتین به رد دد همه تون رای دادین که فن های رد دد تو سایت ناراحت نشن اشکالی نداره تو واقعیت که گاد اف وار بهترین بازی سال شد بقیه ش مسخره بازی و سوسول بازیه قبلا گفتم بازم میگم رد دد به غیر از جزییات چیز خاصی دیگه نداشت بقیه ام ازش طرفداری میکنن یا میخان بگن ما همگام با دنیاییم یا چون اسم راکستار پشتشه باید ازش طرفداری کنن

    • نه دلیلی به اسم راکستار نیست بازی که شایسته احترام و تقدیره حقشه اینهمه جایزه ببره در ضمن به غیر از جزیات یه داستان در گیر کننده و فوق العاده غیر منتظره ای داشت…تغیرات زیادی تو محیط و نقشه بازی ایجاد شدهو اینکه تغیرات این نسخه با بازی قبلی
      شخصیت پردازی کاملا عالی با روایتی کاملا جدید و مرتبط با نسخه ی قبلی…وسیع تر شدن امکانات و اختیارات در بازی..واکنش اسب ها و کارکتر بازی نسبت به اب و هوا..اسلحه های بازی طبیعی تر شدن و در هنگام کثیف شدن باید اونها رو تمیز کرد…امکان انتخاب نحوه پیشبرد داستان و طبیعی تر شدن فیزیک بازی و اینکه وقتی یه جرمی مرتکب میشی برعکس نسخه قبل فرار کردن راحت نیست و خیلی سخته و کلی نو اوری دیگه که اونو کاملا تازه جلوه میده…. و اینکه این رد دد کلا یه بازی دیگست و شما سعی کنید قبل از کوبوندن یه بازی اون رو تا اخر برید نه اینکه دو تا مرحله برید بعد بیاید اینجا اونو تحلیل کنید در ضن شما میگید مهم اینه که کدوم بازی گوتی شده اگه رد دد گوتی میشد همچین حرفی میزدید یا مثلا سال ۲۰۱۰ رد دد گوتی شد اون موقع مزخرف بود الان گوتی حرف اول و اخر رو میزنه؟؟
      ما هی میخوایم دوستانه حرف بزنیم بعضی دوستان نمیزارن هی میخوان این شاهکار رو زیر سوال ببرن ولی افسوس که نمیتونن :heh:

      • Mr Hill93 گفت:

        legend of qise
        خودت ی بار از اول تا اخر کامنت تو بخون کلا روی جزییات بازی مانور دادی
        بعدشم من بازی و تموم کردم باور نداری ای دی psn مو بهت میدم برو از رو تروفی ها ببین تموم کردم یا نه
        داستان درگیر کننده ؟ شوخی میکنی ؟ کجای این بازی داستان درگیر کننده داشت ؟ اینکه ی ربع ی راهی و با اسب بری برسی به ی محل چند نفر و بکشی ی مقدار پول بدزدی دوباره ی ربع طول بکشه برگردی کمپ این میشه داستان درگیر کننده ؟ اگه این داستان درگیر کننده س پس باقی بازیا چی
        نسخه یک از نسخه دو بهتر بود نسخه دو ی داستان کلیشه ایی داشت ک تقریبا همون اواسط بازی معلوم میشه شخصیت منفی بازی کی هست هر دو پایان بازی ام که گفتم کلیشه ایی ادم خوبه میزنه ادم بده رو میکشه حالا من اسم نمیبرم برا بقیه اسپویل نشه
        بقیه هم فن بازی درمیارن که آره این بازی شاهکاره و فلان و بیسار گفتم یا به خاطر اینکه میخان همگام با بقیه مردم بگن مام هستیم یا چون راکستار پشتشه باس حتما حتمااا خوب باشه این بازی و با این داستان مزخرف اگه یوبی سافت یا EA میساحت قطعا کوبیده میشد ولی چون راکستار ساخته خب هیچکس نباید حرف بزنه از داستان و بازی بد بگه اگه بد بگه از نظر فن های رد دد یا راکستار یا نوبیم یا از بازی سردرنمیاریم یا میخایم بازی و ببریم زیر سوال

        • واییییییییییییییییی دیگه کلا حرفی نزنم بهتره جایزه بهتری جمله سال گیم اواردز ۲۰۱۸ رسما مال خودته داداش مرزهای بازی های رایانه ای رو کلا به تنهایی جا به جا کردی رد دد با اون داستان مزخرفش 😀 :laugh: واقعا برا منم حیفه نمیخوام اخر بازی رو اسپویل کنم اگه میخوای قشنگ تو تلگرام به اخر بازی اشاره ای میکنم تا بدونی عمیق بودن و اوج روایت یک داستان فوق العاده یعنی چی کاری ندارم برادر من عزیزم تو از اون همه کاراهایی مثل کمک کردن به مردم بردن یک پسر بچه به ماهیگیری و سرقت از یک بانک یا قطار و پیدا کردن حیوان های گم شده یک سیرک و دستگیری خلافکار ها و راهنمایی ی گله گوسفند و شکار انوع و اقسام مختلف حیوانات تقریبا نزدیک ۳۰۰ گونه جانوری و کمک کردن در اشتی دادن یک زن و شوهر و نقشه وسیع و پویا و کاملا زنده اش (و ده ها کار دیگه که الان متاسفانه چون مدت زیادیه بازی نکردم یادم رفته وگرنه تک تکشون رو میگفتن) فقط همین اسب سواری و دزدیدن رو دیدی واقعا؟ :-/ کاری به اینا ندارم هیچ جوره نمیشه این حرفت که داستان بازی بده رو هظم کرد ایم که میگی ما راک استار فنیم اینم بهت بگم که این اولین باریه که یک از راکستار رو به صورت جدی بازی میکنم و داستانش انقد زیبا و عالی بود که هیچ جوره نمیشه توصیفش کرد
          موفق باشید :heart:

        • :laugh: واقعا برا منم حیفه نمیخوام اخر بازی رو اسپویل کنم اگه میخوای قشنگ تو تلگرام به اخر بازی اشاره ای میکنم تا بدونی عمیق بودن و اوج روایت یک داستان فوق العاده یعنی چی کاری ندارم برادر من عزیزم تو از اون همه کاراهایی مثل کمک کردن به مردم بردن یک پسر بچه به ماهیگیری و سرقت از یک بانک یا قطار و پیدا کردن حیوان های گم شده یک سیرک و دستگیری خلافکار ها و راهنمایی ی گله گوسفند و شکار انوع و اقسام مختلف حیوانات تقریبا نزدیک ۳۰۰ گونه جانوری و کمک کردن در اشتی دادن یک زن و شوهر و نقشه وسیع و پویا و کاملا زنده اش (و ده ها کار دیگه که الان متاسفانه چون مدت زیادیه بازی نکردم یادم رفته وگرنه تک تکشون رو میگفتن) فقط همین اسب سواری و دزدیدن رو دیدی واقعا؟ :-/ کاری به اینا ندارم هیچ جوره نمیشه این حرفت که داستان بازی بده رو هظم کرد ایم که میگی ما راک استار فنیم اینم بهت بگم که این اولین باریه که یک از راکستار رو به صورت جدی بازی میکنم و داستانش انقد زیبا و عالی بود که هیچ جوره نمیشه توصیفش کرد
          موفق باشید :heart:

        • نیازیم به ای دی پی اس ان نیست همه دوستیم و حرف هم رو باور میکنیم اینم اضافه کن من بیطرفم از اون کسایی که رد دد رو میکوبونن و میگن اسب سواریه بدم میاد و همچنین کسایی که میگن گاد صرفا بردن یه خاکستر مرده روی یه کوه این دو دسته کلا باید از اونها قطع امید کرد وگرنه برا همه واضح و روشنه که امسال رقابت بین چه شاهکار هایی بوده

    • Max.level گفت:

      ببین دوست عزیز اینجا هیچکس از دوستان از گوتی شدن گاد ناراحت نیستن بلکه فقط الان خوشحالن که‌بازی مورد علاقه شون از دید گیمفا بهترین بازی شده اگر دنبال جوابی برای حرفاتون میگردید فکر کنم بهتر یکبار کامنت های بالای دوستان رو مطالعه بفرمایید تا متوجه بشید که بیشتر افراد دارن از هر دو بازی تقدیر میکنن
      این حرف شما هم که میگید رد دد به جز جزئیات چیزی نداشت در کل دو حالت داره یا شما اصلا رد دد رو بازی نکردید یا از سر عصبانیت و تعصب دارید این حرف رو میزنید که اصلا کار درستی نیست
      در ضمن اگر همین جا تو گیمفا هم گاد به عنوان بهترین بازی سال انتخاب میشد بنده خوشحال میشدم چون بارها گفتم همونقدر که رد دد رو دوست دارم گاد رو هم دوست دارم اما مقایسه این دو بازی در هر زمینه ای اعم از گیم پلی،داستان و روایت اون،شخصیت پردازی و موسیقی و … بسیار مشکل و حتی شاید غیر ممکنه چون هر دو در بالاترین سطح ممکن در سبک خود قرار دارن ولی با تفاوت هایی که باز هم دلیل بر برتری یکی بر دیگری نیست
      من معتقدم خیلی از دوستان که الان میگن از رد دد خوششون نیومده یا ازش ایرادات بنی اسزائیلی میگیرن فقط به این خاطره که از ابتدای شروع بازی با یه دید انتقادی و سخت گیرانه به بازی نگاه کردن و فقط درگیر پیدا کردن ایراداتش بودن برای همین هیچ لذتی از بازی نبردن به استثناء یه عده که این سبک با سلیقه شون جور نیست
      اما اگر همون دوستان به همون اندازه که دنبال ایرادات گشتن بودن به نکات مثبت بازی هم توجه میکردن شاید الان نظرشون حتی خود شما چیزی غیر از این بود و بازی رو تحسین میکردن پس اگر اینطور باشه که شما میگید گیمفا به این خاطر بازی سال رو به رد دد داده که فن هاش ناراحت نشن پس تو مراسم tga امسال هم برای اینکه طرفداران گاد و سونی نارحت نشن با خودشون گفتن رد دد یه بار گوتی شده پس اینبار این عنوان رو به گاد بدیم؟؟ 😐 😐
      صددرصد هر دوی این تفاسیر غلط به حساب میان دیگه بیشتر از این لازم نیست که چیزی بگم ولی فقط به نظرم خیلی بهتر میشه اگر هر کس کمی منصفانه تر و منطقی تر با این موضوع برخورد کنه
      موفق باشید :yes: :rose:

      • Mr Hill93 گفت:

        Fromgamer ببین دوست عزیز بیا واقع بین باشیم خب من رد دد و تموم کردم رفت پی کارش از اول هم دنبال ایرادات بنی اسرائیلی از بازی نبودم اتفاقا از شدت هایپ بازی و ۲۵ اکتبر تهیه کردم به هر زحمت و روز ۲۶ اکتبر نشستم پای بازی به خاطر هایپی که داشتم اصلا هم به ایرادات منفی بازی کاری نداشتم ولی هر چقدر که تو داستان پیش میرفتم به جای اینکه هیجان انگیز باشه بیشتر ملال اور و خسته کننده بود به قدری که گاهی وقتا فک میکردم سازنده این بازی یوبی سافته نه راکستار اواسط داستان هم مشخص بود ادم منفی بازی کی هست اخر و پایان بندی بازی ام که خب خود اونایی ک بازی کردن میدونستن اخر بازی چی میشه پایان دوم هم که مثل خیلی از فیلم های این چنینی که فلان دوستت بهت خیانت میکنه اخرش میری میکشیش اینم بازم کلیشه ایی بود واقعا دلیل اینکه هی میگن رد دد شاهکاره و فلان تو کامنت بالا گفتم چون راکستار پشت بازی هست پس قطعا باید قشنگ باشه اونایی که میگن بازی قشنگ نیست هیچی از بازی نمیدونن
        تو مراسم گیم اوارد هم تو بخش پرفورمنس بهترین شخصیت بی برو برگرد باید کریستوفر جاج میشد چون همچین صدایی تو دنیای بازی دیگه تکرار نمیشه و نخاهد شد تو بخش موسیقی ام که بازم باید به موسیقی گاد جایزه داده میشد چون واقعا حق موسیقی گاد بود موسیقی رد دد به جز اهنگ last ride بقیه به هیچ دردی نمیخوردن حالا بازم میل خودتونه بگید رد دد شاهکاره ولی این حقیقتیه که باید قبول کنید

  • AXEL STONE گفت:

    مرسی اقای اقابابایی از این بحث شدیدا متنفرم اما لازمه که بگم GOW کبیر اصلا نیازی به گوتی شدن هم نداره خودش همینجوری خیلی ابهتیتره!
    حالا خوبه که همه میدونیم RDR دو۲ پلیتفرمی هستش و GOW یک بازی که در انحصار سونیه خوب اینطوری معلومه نام RDR بیشتر بر زبونا میاد منم از RDR خوشم میاد ولی نه به عضمت GOW. حالا گه GOW گوتی شد دیگه لازم نیست یکی از هواداران RDR ناراحت بشه و بگه چرا RDR گوتی نشد این امر کاملا طبیعیه و پیش میاد! با گوتی شدن GOW RDR همون RDR میمونه و خاهد ماند! منتها GOWرو بهترین بازی سال نام بردن و تمام. ___طوری نیس که___
    Mikasa@
    من با شما امروز یجورایی موافقم بلخره هر بازی یک اشکالی داره و گاد اف وار کات نشدن بازی برای انتقال به کاتسین رو مدل کرد اصلا.
    ممنون اقای اقابابایی :rose: :heart:

  • pooya5050 گفت:

    جالبه رد دد توی گیم آواردز به حقش نرسید توی گیمفا به حقش رسید
    همه جایزه هایی که بین رد دد و گاد تقسیم شدنتو گیمفا واقعا عالیع و حتی بنظر من انتخاب های گیمفا صدبرابر گیم آواردز بهتر بوده هرجی با گیم آوادرز حال نکردم با گیمفا حال کردم هم جایزه هارو خوب بین گاد و رد دد تقسیم کردم هم رد دد به حقش رسید گوتی شد امیدوارم حالا که رد دد گوتی نشده بیگ وینر بشه بازم میگم گیمفا بهترین انتخاب هارو کرد خسته نباشی میگم به همه ی تیم گیمفا

  • اینم تریلری فوق حماسی که نشون میده چرا گاد بهترین بازی سال شد با شایستگی کامل.کل تریلر یه طرف صحنه ای که آتنا به کریتوس میگه اسپارتان یه طرف.
    https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=BMFx2QZ1nMs

  • Roohi.PS گفت:

    “یک اثر از ذهن و بیرون آمده تنها از تخیل یک شخص، خیلی خیلی سخت تر و ارزشمندتر است از خلق یک اثر خیلی خیلی واقعی.”
    :yes: :yes: :yes:

  • من کلا انتخاب های سایتمون رو بیشتر از game awards قبول دارم نه به خاطر این که red dead بازی سال شده به خاطر این که مشخصه اعضا انتخاب هاشون چی بوده مثلا ما انتخاب کنندگان جایزه‌ های گیم اواردز رو نمی‌شناسیم ولی این تک تک مشخص شده و باید گفت خسته نباشید

  • واقعا خوندن این مقاله خیلی دلچسب بود من که خیلی باهاش حال کردم
    از نظر من برنده ها در زمینه های مختلف اینا بودن
    برترین کارگردانی: God of War
    برترین صداگذاری: Red Dead Redemption II
    برترین اجرا: Christopher Judge برای اجرا در God of War
    برترین موسیقی: Marvel’s Spider-Man
    برترین طراحی هنری: God of War
    برترین بازی اکشن ادونچر: Red Dead Redemption II
    بازی سال: God of War
    و واقعا خوشحالم که در مراسم جهانی God of War جایزه بازی سال رو برد :inlove: :inlove: :inlove:
    هنوز که هنوزه اعصابم از The Game Awards 2016 به خاطر Uncharted 4 خورده

  • این لا به لا ها از این ناراحتم چرا توجهی به اسپایدر من نمیشه واقعا شاهکاره و عالیه که متاسفانه همه اونو زیر سایه گاد و رد دد میبینن وگرنه واقعا از بهترین عناوین ابر قهرمانی دنیاست و به بهترین شکل احساس اسپایدر من بودن رو القا میدی توصیه میکنم حتما حتما تجربش کنید اون واقعا در کنار رد دد و گاد میتونست باشه یا حداقل بتونه یکم باهاشون رقابت کنه

  • mūnchild گفت:

    بخش اول این مقاله چرا از رو سایت غیب شد 😐

  • sahba.sh گفت:

    با تمام احترامی که برای سعید آقابابایی عزیز دارم
    ولی باهاش موافق نیستم
    صرفا یک بازی با تم تخیلی دلیل بر برتر بودنش نیست
    کما اینکه تو سینما فیلم های تخیلی زیادی بودن که خوب هم بودن و اسکار نگرفتن
    کی میتونه منکر بهترین فیلم تاریخ بودن Godfather بشه؟!
    تنها سرگرمی نزدیک به دنیای گیمینگ سینماست
    خیلی از قسمتهای جوایز سال هم نزدیک به اسکاره
    اینکه چون God of war تخیلات سازنده رو به چالش میکشه و RDRII نه دلیل عجیبی بود
    به نظرم جایزه بهترین بازی سال باید به کاملترین بازی سال برسه
    که مطمئنا RDRII کاملتر از GOW بود
    یکی از بهترین بازیهای عمرم Bloodborne بهترین بازی سال نشد چون کاملترین نبود و من ایرادی نگرفتم

  • سعید اقابابایی (سردبیر تحریریه) :heart:
    حسن شکیبایی (خبرنگار) :heart:
    مرصاد قدیری (خبرنگار) :heart:
    ارین مرادی (خبرنگار) :heart:
    حمید کوه پیما (خبرنگار) :heart:
    مهرداد میرشاهی (سردبیر بخش خبری) :heart:
    سعید حلاجیان (سرپرست خبری) :heart:
    مصطفی زاهدی (تحریریه) :heart:
    من به نظرات بهترین ادمینای عزیز و حترم گیمفای بزرگ احترام قائلم و انتخابی که کردن انتخاب خیلی درستی هست و از ته دلم بهوشن تبریک میگم :heart: :rose: انتخاب گیمفا در زمینه گیم همیشه بهترینو درستیرینو کاملترین انتخاب دنیاست. /////دنیا یدنیاست و کشور مظلومم یدنیاست که گیمفا وبسات دنیامه/////
    ———————————–
    واقعا انتخاب بین این دو بازی خیلی سخته اما من یکی با اقای اقابابایی و داداش عزیزم الیاس اکسل ستون موافق هستم و حس میکنم God of war انتقام سگانرو برای من گرفت :heart: :rose:. بقول داداشم الیاس: “اما لازمه که بگم GOW کبیر اصلا نیازی به گوتی شدن هم نداره خودش همینجوری خیلی ابهتیتره!” جملشو ادامه میدم: که وقتی در فاز این چیزا نبود هم بهترین بود یادمون نمیره تنها ناجی منسول سونی هست لزومی نداره به گوتی شدن و این حرفا همه دوستش دارن.
    ———————————–
    از تک تک ادمینای گیمفا ممنونم الاهی مبارکه باشه خسته نباشید انشالله هرجایی که باشید همیشه سالمو سلامت باشید :heart: :cute: :rose:
    .
    .
    .
    امیدوارم که عزیزان دو فن گیمفا از دیدن کامنتم ناراحت نباشن :heart:

  • AXEL STONE گفت:

    اولین نکته: دوست عزیز اولین نکته میفهمم که از یچیزی ناراحتی خوب! اما احترام خوت رو نگهدار (تمامی ما میدونیم کنسول اصل فن بوییه و کنسول چیزی جز یه قوطی با مدیریت خوب! نیستش! شرکت بازی ساز مهمه نه کنسول و اینو برای تمامی کاربران گیمفا! ثابت کردم و توضیح دادم الانم به کسی بگی کنسول PS یا XB بهت میخندن. این مزخرفات و تخریفات تموم شد رفت)
    دومین نکته: (شما نمیتونی جولی علاقه و خاسته های کسی بگیری هر فردی به یچیزی علاقه داره!)
    سومین نکته: (این داستان اصلا مهم نیست اصلا و ابدا مهم نیست برا چی انقد خودتو ناراحت میکنی؟)
    هر فردی یک انتخابی داره و اقای اقابابایی یک انتخابی کرد دیگه ربطی به فن بویی و این چیزا نداره اصلا هر فردیو انتخاب خودش حالا چه بد ترین بازی باشه چه بهترین وسلام.
    ________________________________________________________________
    مهم ترین نکته اینو هم باید بدونی GOW رو دست کم گرفتی و این خیلی اشتباه بزرگیه GOW تو دنیا گوتی شد ناراحت نشدم توی گیمفایی که دوست دارم RDR گوتی شد بازم ناراحت نشدم خوب هردو! شاهکارن هر کدومشون گوتی میشد اصلا ناراحت نمیشدم!
    اگه کسی مثل من فکر کنی انقد ناراحتی در دلت جا نمیشد

  • vergil2max گفت:

    بنظر منم نظراتی که به دور از توهین باید ثبت بشه.مثلا چندجا دیدم که بعضی از کاربرای عقده ای سایت به گاد توهین کردن و نظرشون ثبت شده اما منی که بدون توهین جوابشو داده بودم ثبت نشده بود.البته کاری به نظر شما ندارم
    ولی لازم یکی دو مورد را بگم.اولا دوست عزیز خیلی از منتقدا نمره و نقد یکبازی را قبل از تموم کردنش میدن که البته بنظرم کار درستی نیست.مثلا همین دارکسیدرز ۳ که واقعا در حقش ظلم شد و یا متالگیر ۵ که بنظرم بیشتر از لیاقتش متا گرفت طوریکه هنوزم خیلیا موندن چطور منتقدا همچین نمراتی به همچین بازی ناقصی دادن و شایعه هم شده بود که منتقدا نسخه کامل را بازی کرده بودن.حداقل اگه اقای اقابابایی هم این مدلی به بازی نمره میده عادلانه میده
    بنظرم حرف اقای اقابابایی درباره راکستار اصلا توهین نیست و دارن حقیقت میگن.اگه رد دد را یک شرکتی مثل یوبی ساخته بود واقعا همچین متای نمیگرفت.یا مثلا اگه همین انچارتد ۴ را راکستار ساخته بود بنظرت کسی جرات میکرد به بازی نمره ۴ بده.راکستار واقعا هاله مقدس داره
    اینم در جواب بقیه بگم.به هیچ عنوان رد دد بهتر از گاد نیست همونطوریکه گاد بهتر از رد دد نیست و واقعا فاز این گیمرایی عجیب ایرانی را درک نمیکنم.۲۰۱۳ که راکستار شاهکاری به مراتب بهتر از رد دد۲ یعنی GTA V منتشر کرد و گوتی شد ملت همیشه در صحنه میگفتن حق سونی و اخرین ما بود که گوتی بشه حالا که امسال سونی بهترین انحصاری ممکن نسل را منتشر کرد به جای اینکه خوشحال باشن که بالاخره این سری عالی واسه اولین و شاید اخرین بار گوتی شده جوری ناراحتن و میگن حقش نبود گوتی بشه که انگار بدترین بازی دنیا شده گوتی.جمع کنید خودتون را با این افکارتون.اگه اهل اعتراضید برید واسه بی خاصیتی مسئولین اعتراض کنید که گند زدن به اقتصاد کشور.تا اینقدر راحت ثروت ملی و بیت المال را غارت نکنن و اینقدر راحت اختلاس نکنن.این همه بازیتون ندن.از این تابلوتر که موقعی که تحریما شرو ندشه دلار گرون میشه اما وقتی شروع میشه ارزون میشه..چه بازی نجست تر از این.اگه هستید بسم الله از کشور خودتون شروع کنید وگرنه :quiet:
    حداقل اگه گاد گوتی شد ضربه ای به مال و ثروتتون وارد نشده که اینقدر داغ کردید.گیرم رد دد گوتی میشد خب که چی تهش یکی دو روز خوشحال بودید..زرشک…یک پسته هم گیرتون نمی امد

    • Max.level گفت:

      اصلا داداش شما یک نگاه به کامنت های بالا بنداز خودت میبینی که بیشتر از اینکه به گاد تو این پست توهین بشه به رد دد توهین شده! در ضمن gta v به هیچ عنوان از رد دد بهتر نبود که هیج نسبت به تمام نسخه های قبلشم تو یه مواردی افت کرده بود ولی باور کنید اون سال که gta v گوتی شد بنده واقعا حق گوتی شدن رو با تلو میدونستم!!
      چون که تلو هم درست مثل همین گاد جدید پر از نوآوری و ایده های جالب بود که خوب متای ۹۵ و بیشتر از ۲۰۰ جایزه خودش گویای همه چیز هست و به نظر من حق تلو در این مورد به مراتب بیشتر از gta v بود
      اما امسال با اینکه گاد واقعا حرفی برای گفتن باقی نذاشت رقیبش هم به همین اندازه جای حرف نذاشت شما ببینید خیلیا مثل همون کاربر mikasa که همش داشت از رد دد ایرادات الکی میگرفت که همین الانم وقتی نگاه میکنم واقعا خندم میگیره 😐 😐
      مشکل خیلی از دوستان ایجا اینه که بعضیا سعی دارن تا به هر شکلی رد دد رو بکوبن و اون مورد تمسخر قرار بدن و بگن که رد دد هیچی نیست!!
      ولی وقتی یه نفر میاد اینطوری رد دد رو مسخره میکنه حتی یک نفر از سونی فن های با منطق همین جا نمیان بهش اعتراض کنن که هیچ لایکشم میکنن :-/ :-/
      پس تکلیف چیه من که به عنوان یک فن هر دو بازی رو انجام دادم و واقعا هم از هر کدوم به یک شکلی لذت بردم و معتقدم که هر دو شاهکارن ولی شاید به هر دلیل یک نفر سلیقه اش با رد دد و غرب وحشی جور در نیاد خوب هیچ ایرادی نداره واسه چی میاد فکت الکی صادر میکنه که بازی ایراد داره!!
      منم نمیگم رد دد ایراد نداره ولی ایرادتش اونقدری نیس که جلوی ابرشاهکار بودنش رو بگیره من خودم عاشق گادم باهاش زندگی کردم
      و همین الان هم میگم گاد واقعا به حق گوتی شده و من هم بسیار ازین موضوع خوشحالم فقط از کم لطفی بعضی دوستان ناراحت میشم فقط همین
      ببخشید خیلی طولانی شد
      موفق باشید :yes: :rose:

    • داداش همه میدونیم گاد بازی بزرگ و فوق العاده ایی هست که با رد دد رقابت سختی داشت ولی تو این پست دوستان بجا اینکه خوشحال باشن گاد گوتی شده میان میگن رد دد فقط اسب سواریه و داستان مزخرفی داره :laugh: :laugh:
      اینو بهتون بگم که درسته گاد گوتی شده و صد درصد لایقش هم بوده ولی به همون اندازه رد دد لایقش بوده منظور کلی من اینه که بلاخره بین این دو یکی باید گوتی میشد که خوب گاد رو انتخاب کردن اونم به خاطر تغیراتش وگرنه همه میدونیم به همون اندازه رد دد لایقه
      در ضمن عزیز شما میگی انچارتد ۴ شده اولا اینو بگم گاد و رد دد بازی های کامل تری نسبت به انچارتد هستند و تازه رد دد یه نمره ۶ و یه نمره ۷ و یه نمره ۰ داره انچارتد هم یه نمره ۰ و یه نمره ۴ با این حال متا رد دد شد ۹۷ پس ربطی به اسم راکستار نداره اگه بخوان نمره پایین میدن

  • مطمعنا خود کارگردان اساسینز اودیسه بازیش رو بازی سال نمیدونه ولی محمد آریامقدم (سرپرست تحریریه) نظرش متفاوته، متفاوت بودن تا کی؟ تا کجا :laugh:

  • خیلی خوشحالم که مراسم امسالم کم کم دیدیم و تموم شد! واقعا هم زود گذشت. واقعا جوری زود گذشت که فکرشم نمی کردیم. به قول آقا سعید انگار همین دیروز بود که ما هم یه یادداشت کوچیک نوشتیم و منتشر شد و بازی سال رو انتخاب کردیم… عجب رسمیه… رسم زمونه!

  • Behnam11 گفت:

    آقای آقابابایی عشق منی خداوکیلی، لیستت عالیه و وقتی دیدمش خیلی خوشحال شدم… مگه شخصی مثل شما ارزش واقعی یه شاهکار رو بفهمه

  • Mahdi77At گفت:

    بهترین بازی امسال از نظر من red dead redemption 2 و بهترین بازی سال ۲۰۱۹،
    DYING LIGHT 2 خواهد بود :inlove:

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش دوم) - گیمفا