همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول)

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

دیگر این موضوع هم تکراری شده است و تلخ. موضوع گذر وحشتناک عمر و آمدن سال ها پشت سر هم با سرعتی باورنکردنی. واقعا هنوز حتی چشم هم به هم نزده ام که می بینم دارم برای برترین های سال ۲۰۱۸ می نویسم. هر سال حرف همین است و خوب می دانم که به آنی در حال انتخاب برترین های ۲۰۱۹ خواهیم بود، همان طور که دقیقا سال قبل نوشتم در چشم به هم زدنی به برترین های ۲۰۱۸ خواهیم رسید و حالا رسیدیم و تمام هم شد! سال ۲۰۱۸ نیز نفس آخرش را می کشد و ۲۰۱۹ از راه می رسد. اما در این بین کلی اتفاقات در دنیای بازی های رایانه ای رخ داده است که حالا وقت بررسی آن ها و معرفی خوب های سال رسیده است. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا دوباره زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها در ترازویی به نام The Game Awards 201۸ قرار گرفتند تا بهترین و جذاب ترین آن ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند. ما نیز به مانند سال های قبل قصد داریم تا ترازوی خود را بسازیم! ترازوی گیمفا! تیم تحریریه و خبری گیمفا از دید خود برترین بازی ها را در هر بخش انتخاب کرده اند و هر یک در مورد انتخابشان برای بازی سال به صحبت پرداخته اند.

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول)

ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط مراسم رسمی The Game Awards 201۸ احترام گذاشته ایم و همین بازی ها را بررسی نموده ایم و بر خلاف پارسال که در دو بخش بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا و مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۸ گیمفا بر اساس کاندیداهای جهانی عمل نکردیم، امسال کلا در راستای انتخاب های این مراسم رسمی کاندیداها را قرار دادیم. البته برای شما عزیزان نیز رای گیری داریم هم در مورد بازی سال و هم در مورد مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۹ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای گیری اجرا خواهد شد تا رای کاربران گیمفا نیز مشخص گردد. این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می شود و در هر قسمت شاهد بررسی تک تک بخش و کاندیداهای آن هستیم. امسال انتخاب ها را جامع تر کردیم و آن را به صورت همگانی در تمام بخش ها انجام دادیم تا نتایج دقیق تری را کسب نماییم. یعنی سال گذشته به این شکل بود که “هر شخصی یک بخش را به دست گرفته و در مورد آن بخش و کاندیداهای آن به طور کلی صحبت کرده و نهایتا بازی مورد علاقه خود در آن بخش را نیز انتخاب می کرد (به غیر از بازی سال و مورد انتظارترین بازی که این دو بخش رای همگانی بودند) که آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته شد” اما امسال برندگان تمام بخش ها حاصل رای گیری از کل تیم گیمفا هستند و تمام بخش های مختلف رای گیری شده اند.

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

“صاحبانشون” اینجوری شونه به شونه هم وامیستن و با هم رفیقن (لااقل در ظاهر)، ولی ما که فقط خریدار ایناییم و مخاطبشونیم اینجا همدیگه رو درب و داغون می کنیم و فحش میدیم و رگ گردن میذاریم واسه “کنسول و پی سی!!”

در این مقالات شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه ای، چند نفره، استراتژی، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود و همین طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین طراحی و کاگردانی هنری. برترین بازی موبایل و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی های سال ۲۰۱۸ نیز خواهیم پرداخت. امید است که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید. لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده است و آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته می شود. همچنین گزینه ای که رنگ سبز دارد برنده مراسم جهانی بازی سال در آن بخش است و اگر بخشی گزینه سبز ندارد یعنی انتخاب گیمفا و مراسم جهانی با هم یکی بوده است. 


برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Call of Duty: Black Ops 4 (توسعه و نشر توسط:  Activision / Try Arch)

۲ – Forza Horizon 4 (توسعه و نشر توسط: Playground Games / Turn 10 Studios / Microsoft Studios)

۳ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

Red Dead Redemption 2

می توان گفت در میان تمامی ۵ کاندید این بخش، صداگذاری فقط برای بالاتر بردن کیفیت بازی نیست، بلکه صداگذاری بخشی حیاتی و کلیدی که روی کلیت بازی و گیم پلی و حتی داستان تاثیرگذار می گذارد، است. در مراسم بازی سال، عنوان Red Dead Redemption 2 موفق شد برنده این بخش شود و از نظر اعضای تیم گیمفا نیز همین طور است زیرا از مجموع آرای آن ها، بازی Red Dead Redemption 2 موفق شد تا حدود ۴۲ درصد را به خودش اختصاص دهد و به عنوان برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ از سوی گیمفا انتخاب گردد. بعد از این عنوان، بازی God of War و سپس  Forza Horizon 4 قرار گرفتند. هر سال که در بازی های رایانه ای به جلوتر می رویم، مدام کیفیت فنی بازی ها بالاتر می رود و تکنولوژی های پیشرفته تر سبب می شوند تا شاهد خلق بازی با کیفیت تری در زمینه های فنی و بصری و … باشیم. صداگذاری نیز از این قائده مستثنی نیست و هر سال شاهد هستیم که بازی هایی با کیفیت بالاتر صداگذاری عرضه می شوند و لذت ما را از بازی کردن چند برابر می کنند مخصوصا اگر به یک هدفون خوب هم دسترسی داشته باشیم. ۵ کاندیدایی که امسال برای برترین صداگذاری انتخاب شده اند هر کدام واقعا توانایی برنده شده برای برترین صداگذاری را دارا هستند اما در این میان به هر حال یک بازی باید انتخاب شود که قطعا می هم می دانید رقابت بین رد دد ۲ و گاد او وار بوده است (مثل تمام بخش های دیگری که این دو با هم کاندید بودند) و بازی Red Dead Redemption 2 در این بخش از سوی گیمفا انتخاب شد. Red Dead Redemption 2 عنوانی است که صداگذاری هم در آن مثل سایر بخش هایش یک شاهکار است و با تجربه این عنوان کاملا می توانید منظور و مفهوم حرف من را متوجه شوید. وقتی هدفون داشته باشید و Red Dead Redemption 2 را تجربه نمایید دقیقا انگار که به درون دنیای غرب وحشی می روید و در تار و پود داستان قرار می گیرید … این هنر سازندگان بازی در راک استار است که این گونه به زیبایی هرچه تمام تر موفق شده اند تا یک شاهکار جاودانه را از نظر صداگذاری خلق نمایند و البته بدون شک فورزا و گاد او وار نیز چیز خاصی کمتر از این بازی در زمینه صداگذاری ندارند. به هر ترتیب بازی Red Dead Redemption 2 در زمینه صداگذاری اکثریت آرای اعضای تیم گیمفا را به خود اختصاص داد تا لقب برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ به این شاهکار راک استار نعلق یابد.


برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Celeste (موسیقی توسط:‌ Lena Raine)

۲ – Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (موسیقی توسط:‌ Joe Hisaishi)

۳ – God of War (موسیقی توسط: Bear McCreary)

۴ – Marvel’s Spider-Man (موسیقی توسط: John Paesano)

۵ – Red Dead Redemption 2 (موسیقی توسط: Woody Jackson)

۶ – Octopath Traveler (موسیقی توسط:‌ Yasunori Nishiki)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

God of War

موسیقی مثل روح بازیست. آن را لمس نمی کنید ولی به طور کامل حس می کنید و وقتی که نباشد آن وقت می فهمید چه نقشی داشته است و لمسش نمی کرده ایم. موسیقی به بازی زندگی می بخشد. درست است که در هیاهوی بحث های گرافیکی و گیم پلی و .. گم می شود ولی نقشش کم رنگ نمی شود و میزان شدیدی از تاثیرگذاری را در بازی دارد] مخصوصا وقتی که موسیقی یک بازی، شاهکار باشد آن وقت نقشش در قوی تر کردن بازی چندین برابر هم می گردد. امسال سال فوق العاده ای برای ساندترک بازی ها بود و هر ۵ کاندید امسال ساندترک های فوق العاده ای داشتند و یکی از دلایل اصلی شاهکار بودن آنها قطعات موسیقی دلنشین و بیاد‌ماندنی‌شان بوده است که در ذهن ما تا همیشه جای گرفتند. در این لیست، بازی‌هایی مثل Celeste و Ni no Kuni II: Revenant Kingdom و Marvel’s Spider-Man و Octopath Traveler دیده می‌شوند که هرکدام از لحاظ موسیقی و صداگذاری، در سطح بالایی قرار دارند ولی خب همه می دانستیم که رقابت اصلی بین ساندترک های God of War و Red Dead Redemption 2 است و واقعاً هم انتخاب میان موسیقی این دو شاهکار جاودانه خیلی سخت است، زیرا هر دو در بالاترین سطح ممکن هستند و رک و راست باید بگویم که انتخاب بین ساندترک این دو بازی بیشتر به سلیقه رای دهنده ها بر می گردد که کدام بازی شانس بیشتری داشته باشد و تعداد افرادی که رای می دهند سلیقه شان بیشتر به سمت آن باشد وگرنه از نظر کیفیت جهانی هیچ کدام برتری خاصی به هم ندارند. مثلا در مراسم گیم اواردز سلیقه رای دهنده ها بیشتر به سمت موسیقی Red Dead Redemption 2 ساخته Woody Jackson بود و این بازی برترین موسیقی بازی سال شد ولی در گیمفا این طور نبود و نظرات به سمت موسیقی God of War مثبت تر بود. ساندترکی که از همان لحظه اول اجرا در روز معرفی بازی God of War در مراسم سونی، مشخص بود که از برترین های تاریخ است و Bear McCreary بدجوری غوغا کرده است. اعضای تیم گیمفا با ارای خود موسیقی God of War را به عنوان برترین Score سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند و این عنوان نزدیک به ۴۰ درصد ارا را به خود اختصاص داد و در رتبه های بعدی موسیقی Red Dead Redemption 2 با حدود ۳۰ درصد و Celeste با حدود ۱۵ درصد ارا قرار داشتند. به این ترتیب موسیقی شاهکار God of War ساخته Bear McCreary عنوان برترین موسیقی سال را از سوی گیمفا کسب می کند.


برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Call of Duty: Black Ops 4 (توسعه و نشر توسط:  Activision / TreyArch)

۲ –  Dead Cells (توسعه و نشر توسط: Motion Twin)

۳ –  Destiny 2: Forsaken (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۴ – Far Cry 5 (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Montreal / Ubisoft)

۵ – Mega Man 11 (توسعه و نشر توسط: Capcom)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

Far Cry 5

۵ اکشن سراسر هیجان و لذت که هر کدامشان کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده اند. این وضعیت کاندیدهای برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ است و واقعا انتخاب کردن کار خیلی آسانی نیست. از نام مگامن می شود راحت گذشت یا فارکرای یا و کال او دیوتی و دستینی ۲ و پدیده ای به نام Dead Cells؟ دیدیم که در مراسم بازی سال همین پدیده جدید نسل هشتم یعنی Dead Cells توانست در حضور ۴ نام بسیار قدرتمند و عظیم جایزه برترین بازی اکشن سال را کسب نماید ولی در گیمفا نظر ما این طور نبود و به اعتقاد من عنوانی را انتخاب کردیم که برنده شدنش بسیار قابل قبول تر و منطقی تر از Dead Cells است زیرا در مقیاسی خیلی عظیم تر از آن و با کلی زحمت ساخت بیشتر و ریسک بیشتر، توانسته این مقدار هیجان و اکشن را به ما هدیه کند. بله انتخاب ما در این بخش Far Cry 5 است که الحق و الانصاف معنای سرگرم کنندگی و اکشن و لذتبخش بودن یک بازی است. عنوانی کاملا پخته و حساب شده از سوی یوبیسافت که نشان داد که این شرکت هنوز هم از بهترین های صنعت بازی است و وقتی که بخواهد یک بازی قدرتمند بسازد حتما توانایی این کار را دارد، حتی اگر خیلی سریع و یکی دو ساله بازی را بسازد باز هم جزو ۲-۳ شرکت برتر این صنعت است که اگر نبود باید ۵ سال یک بار شاید یک بازی AAA خوب بازی می کردیم! Far Cry 5 بدون شک یکی از ۲ بازی برتر سری بزرگ فارکرای در کنار نسخه سوم محسوب می شود و توانست تا به خوبی از تمامی المان های لازم برای تبدیل شدن به یک شوتر اول شخص بی نظیر و نسل هشتمی استفاده نموده و یک بازی جذاب و هیجان انگیز را در اختیار بازیبازان و طرفداران قرار دهد. دنیایی بسیار خوش آب و رنگ، زیبا و رویایی از لحاظ طراحی هنری، داستانی فوق العاده و روایتی عالی که کاملا توانایی جذب کردن بازیباز را داراست، شخصیت های بسیار عمیق، پیچیده و پر تعداد، گرافیک فنی قدرتمند و با ثبات، گیم پلی بسیار متنوع و فعالیت های جدید نسبت به بازی های قبلی، استفاده از کمک های شخصیت های همراه بسیار جذاب و متنوعی که در بازی حاضر هستند و هرکدام با تخصص خود اعم از تک تیراندازی تا بمباران با هواپیما و … به کمک شما می آیند، گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار خوش دست و لذتبخش و تنوع عالی سلاح ها و همین طور صداگذاری فوق العاده شخصیت ها، همه و همه سبب می شوند تا بتوانیم از Far Cry 5  به عنوان یکی از برترین شوترهای اول شخص نسل هشتم و یکی از بهترین عناوین اکشن سال ۲۰۱۸ نام ببریم. Far Cry 5 در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین اکشن سال موفق شد تا ۳۳ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن دستینی ۲ و کال او دیوتی بلک اپس ۴ هرکدام با ۲۲ درصد قرار گرفتند. به این ترتیب Far Cry 5 به عنوان برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Assassin’s Creed Odyssey (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Quebec / Ubisoft)

۲ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۳ – Octopath Traveler (توسعه و نشر توسط: Square Enix / Acquire / Nintendo)

۴ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

۵ – Return of Obra Din (توسعه و نشر توسط: ۳۹۰۹ LLC)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

Red Dead Redemption 2

همان طور که سال گذشته نیز خدمت شما عرض کردم هر ساله جایزه طراحی هنری یا کارگردانی هنری برای من یکی از مهم ترین و هیجان انگیز ترین بخش ها و جوایز در مراسم گیم اواردز است زیرا اعتقاد دارم بعد از گیم پلی یک بازی، این داستان و طراحی هنری هستند که موفقیت یا شکست یک اثر را رقم می زنند و واقعا کمتر پیش می آید که یک بازی با طراحی هنری شاهکار، شکست را تجربه نماید. خوشبختانه طراحی هنری بخشی است که شما با دیدن چند ساعت از گیم پلی یک بازی می توانید در مورد آن نظر دهید و حتما لازم نیست خودتان آن را بازی کرده باشید زیرا با دیدن گیم پلی بازی به مدت چند ساعت، کلیت طراحی هنری و کیفیت آن دستتان می آید. هر ۵ بازی کاندید در این بخش، به معنای واقعی از طراحی هنری فوق العاده ای برخوردارند و هر یک از دیگری زیباتر هستند. با توجه به درو کردن تمام جوایز توسط گاد او وار و رد دد ردمپشن ۲ در بخش هایی که این دو نامزد بودند، انتظار داشتیم که در مراسم گیم اواردز برنده این بخش نیز یکی از همین ۲ بازی باشد ولی در کمال تعجب جایزه برترین طراحی هنری به بازی Return of Obra Din رسید که شاید برای ما آخرین گزینه بین اینها بود! اما برای گیمفایی ها این طور نشد و باز هم شاهد برنده شدن یکی از دو غول امسال در این بخش بودیم که Red Dead Redemption 2 است و از نظر اعضای تیم گیمفا موفق شد تا در بخش برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ گیمفا ۵۲ درصد ارا را به خود اختصاص دهد و سپس گاد او وار با ۳۲ درصد قرار گرفت و رتبه سوم را نیز شاهکار یوبیسافت یعنی A.C Odyssey کسب نمود. صحبت از آدیسی شد و باید بگویم به معنای واقعی این بازی از همه نظر و مخصوصا طراحی هنری بی نظیر است و کاملا لایق و شایسته قرار داشتن در بین ۵ کاندید بازی سال و همینطور طراحی هنری و اکشن ماجرایی بود و حتی اگر برنده هم می شد باز هم شایسته بود. برای شخص من بین این ۵ بازی عنوان God of War از نظر طراحی هنری یک چیز دیگر است. می دانید چرا؟ خلق یک اثر از ذهن و صرفا بیرون آمده از تخیل یک شخص، خیلی خیلی سخت تر و ارزشمندتر است از خلق یک اثر خیلی خیلی واقعی. در واقع وقتی شما یک کابوی یا یک اسب را خلق می کنی موضوع فقط بر می گردد به کیفیت فنی کار تو، یعنی بتوانی آن را با دانش فنی ات و موشن کپچر و … تا حد ممکن شبیه نمونه واقعی اش بسازی که جلوی چشمت است، ولی وقتی هیولایی در God of War یا Dark Souls خلق می کنی که فقط و فقط از تراوشات ذهن تو و تخیلت سرچشمه گرفته است، این خیلی خیلی “خفن تر” است. به همین دلیل هم ارزش عنوانی مثل God of War برای من اصلا حتی نزدیک به مقایسه با Red Dead 2 هم نیست. بگذریم، صحبت شخصی نیست. اینجا صحبت از برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا است که بازی  Red Dead Redemption 2 موفق به کسب این لقب از سوی تیم گیمفا شده است.


برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Call of Duty: Black Ops 4 (توسعه و نشر توسط:  Activision / TreyArch)

 ۲ – Destiny 2: Forsaken (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۳ – Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۴ –  Monster Hunter: World (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۵ – Sea of Thieves (توسعه و نشر توسط: Rare / Microsoft Studios)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

Destiny 2: Forsaken

هر سالی که می گذرد با افزایش ویژه‌ای در روند انتشار و عرضه بازی های چند نفره روبرو می شویم و قطعا این موضوع در سال‌های آینده هم حتی با سرعت بسشتری ادامه خواهد یافت. بازی های لیست کاندیداهای برترین عناوین چند نفره امسال همگی فوق العاده هستند و اگر هم یکی از آن ها از نظر من فوق العاده نیست (و معمولی است)، اما همین بازی هم در زمینه “عملکرد جهانی” فراتر از شگفت انگیز عمل کرده و جهان را خیره به خود کرده است. تمام این ۵ بازی در سال جاری موفق شدند یک تجربه عالی را به بازی‌باز ارائه دهند و با عرضه یک بازی بالانس و بدون مشکلات عجیب فنی، تجربه‌ای مستمر و با ثبات را برای بازی‌باز به ارمغان بیاورند.  از آنجایی که این بخش برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ در لیست رای گیری گیمفا وجود نداشت و از قلم افتاده بود مجبور شدیم تا در این بخش به مانند سال های گذشته به صورت “انتخاب یک شخص در یک بخش” عمل کنیم و با در نظر گرفتن شرایط هر ۵ بازیٰ، یکی را به عنوان بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا معرفی نماییم. به اعتقاد بنده در میان این عناوین، Destiny 2 مخصوصا بعد از عرضه بسته عظیم Forsaken جذاب ترین و باکیفیت ترین تجربه را مخصوصا برای “کواپ” در اختیار شما قرار می دهد و با پشتیبانی خوبی که از آن می شود اکنون در بهترین وضعیت خود از زمان عرضه قرار دارد و تجربه چندین ماهه آن با دوستان نه تنها شما را دلزده یا خسته نمی‌کند بلکه هربار تجربه‌ای بهتر و لذتبخش تر به شما هدیه می دهد. تازه مطمئنا اگر Destiny 2: Forsaken برخی مشکلات ناشی از زیادی پولکی بودن اکتویویژن را نداشت، الان وضعیتش از این هم که هست خیلی بهتر بود. به هر شکل از میان این ۵ کاندید به عقیده بنده بازی Destiny 2: Forsaken بهترین و جذاب ترین بازی به شمار می رود و ان عنوان لقب برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ گیمفا را به خود اختصاص می دهد.


برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Celeste (توسعه و نشر توسط: Matt Makes Games)

۲ – Dead Cells (توسعه و نشر توسط: Motion Twin)

۳ –  Into the Breach (توسعه و نشر توسط: Subset Games)

۴ –  Return of the Obra Dinn (توسعه و نشر توسط: ۳۹۰۹ LLC)

۵ – The Messenger (توسعه و نشر توسط: Sabotage Studio)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

Celeste

هر سال یکی دو بازی مستقل در مراسم بازی سال هستند که دنیا را تکان داده اند و شانه به شانه برترین و بزرگترین عناوین AAA در کاندید شدن و امتیاز متا و.. پیش می روند. از اینساید گرفته تا هل بلید در سال گذشته و امسال هم که قطعا می دانید همه جا صحبت از چه عنوان مستقلی است. بله Celeste. البته این بازی یک همراه هم دارد که Dead Cells است و در مراسم برترین بازی سال توانست به عنوان برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ نیز انتخاب شود تا نشان دهد صنعت بازی امروزه چه ارزشی برای عناوین مستقل قائل است. به طور کلی در چند سال اخیر شاهد بازی‌های مستقل موفق زیادی بوده‌ایم. بازی‌هایی که علی‌رغم عدم صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت آن‌ها، بازی‌هایی جذاب، موفق و پرطرفدار از آب درمی‌آیند. گاه اینگونه بازی‌ها می‌توانند ایده‌هایی نو را وارد صنعت بازیسازی کنند، ایده‌هایی که تا سال‌ها بعد می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. سال ۲۰۱۸ به مانند سال قبلی برای طرفداران بازی‌های ویدئویی فوق العاده بود (و البته برای ما در ایران از نظر وضعیت قیمت این بازی ها یک افتضاح محض بود). امسال بازی‌های زیادی توانستند عالی عمل کرده و انتظارات طرفداران و سازندگانشان را کاملا برآورده نمایند.  گذشته از بازی‌های عظیم AAA مثل گاد او وار و رد دد ۲ ، بازی‌های مستقلی هم به بازار عرضه شدند که برخی از آنها بالاتر از سطح توقعات ظاهر شدند که کاندیداهای این بخش از همین عناوین هستند. وقتی به نامزدهای بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۸ نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در سال جاری بازی‌های مستقل حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و امتیازی مثل متای ۹۳ برای Celeste و انتخاب Dead Cells به عنوان برترین بازی اکشن سال، خودش دنیایی از حرف است. روایت های داستانی فوق العاده یا طراحی های عالی محیط و صداگذاری و موسیقی شنیدنی و یا گیم پلی خلاقانه مواردی هستند که به وفور در بازی های مستقل باکیفیت می بینیم و خیلی وقت ها هم تمامی این ها با هم در یک بازی وجود دارند که می شود عنوانی مثل Celeste. عناوینی مثل Dead Cells و Into the Breach و Return of the Obra Dinn و The Messenger همگی عالی و فوق العاده عمل کردند اما در میان همه این کاندیداهای موفق، جذاب و دوست‌داشتنی، یک بازی دنیا را بیش از بقیه شگفت زده کرد و آن‌هم Celeste بود. عنوانی که در مراسم بازی سال هم به عنوان برترین عنوان مستقل سال انتخاب شد و در گیمفا هم قاطع ترین آرا را برای برنده شدن در این بخش به خودش اختصاص داد و با کسب ۸۸ درصد از آراء تیم گیمفا با قدرت تمام به عنوان برترین بازی مستقل یا Independent سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا انتخاب شد و بعد از Celeste نیز Dead Cells با کسب ۱۲ درصد آرا قرار گرفت.


بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۲ – Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۳ – No Man’s Sky (توسعه و نشر توسط: Hello Games)

۴ –  Overwatch (توسعه و نشر توسط: Blizzard)

۵ – Tom Clancy’s Rainbow Six Siege (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Montreal / Ubisoft)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

در بخش برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۸، شاهد ۵ کاندید قدرتمند هستیم که هر کدامشان به بهترین شکل از سوی سازندگانشان در سال ۲۰۱۸ حمایت شده اند و در وضعیت بسیار مناسبی به سر می برند. No Man’s Sky با ارائه پشت سر هم آپدیت ها و رفع مشکلات و بخشیدن عمق بیشتر به بازی، سرانجام تبدیل به بازی شد که طرفداران می خواستند و اکنون وضعیت مناسبی دارد. یکی دیگر از کاندیداهای این بخش اووراچ است که اتفاقا برنده لقب برترین حمایت و پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۷ توسط گیمفا نیز شد و امسال هم همچنان در لیست کاندیداها حضور دارد مثل دستینی ۲ و رینبو سیکس. بلیزارد همواره با پشتیبانی بی نظیر از عناوینش حتی برای بیشتر از ده سال، یک از بهترین کمپانی های دنیای گیم محسوب می شود و همین پشتیبانی را اکنون از بازی Overwatch نیز شاهد هستیم که اگر دیدید تا ۳-۴ سال دیگر مدام این بازی کاندید این بخش بود اصلا تعجب ندارد. Overwatch به عنوان یکی از شوترهای شاهکار آنلاین که بازی سالِ ۲۰۱۶ نیز هست، یکی از پرطرفدارترین و باکیفیت ترین شوترهای اول شخص موجود است که بلیزارد به بهترین شکل هم از آن حمایت می کند و  از مان عرضه تا به امروز به طور مداوم در حال رشد کردن و کامل تر شدن بوده است و با توجه به  کارنامه ای که از بلیزارد سراغ داریم، احتمال می‌رود که این رشد حالا حالاها هم متوقف نشود! Destiny 2 هم یک شوتر آنلاین بسیار با کیفیت بر پایه کواپ است که از زمان عرضه تا به امروز مدام وضعیتش بهتر شده است و به خاطر به روز رسانی‌های سریع، ایجاد تغییرات ساده در چالش‌های گیم‌پلی و رویداد‌های زمانی مختلف، به یکی از پرطرفدارترین عناوین شوتر آنلاین تبدیل شده است. Fortnite که اصلا دیگر نیاز به توضیح و حرف خاصی ندارد و به طور وحشتناکی در حال حمایت شدن از سوی اپیک گیمز است. البته من هم اگر از یک بازی کارتونی عجیب و غریب به صورت میلیون و میلیارد دلار پول در می آوردم زندگی ام را تعطیل می کردم و می چسبیدم به پشتیبانی تا اخر عمر از این بازی! در مراسم بازی سال هم که Fortnite برنده این بخش شد، ولی خوشبختانه در گیمفا اعضای تیم ما با رای هایشان اتفاق دیگری را رقم زدند و عنوانی برترن بازی در بخش پشتیبانی شد که انصافا هم به نظر من شایسته ترین است یعنی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege. این روزها و در نسل هشتم یوبی‌سافت خودش را حسابی وقف بازی‌های آنلاین در سبک های مختلف کرده و بسیار هم موفق بوده است زیرا خیلی عالی از آنها پشتیبانی می کند حالا چه فور انر باشد و چه رینبو و چه گوست ریکان. یکی از برترین عناوین نسل هشتمی و آنلاین این کمپانی محبوب بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege است که یک شوتر اول شخص بر پایه کار تیمی و تاکتیکی است که اکنون یکی از باکیفیت ترین و محبوب ترین عناوین آنلاین در دنیا و مخصوصا در کشور خودمان محسوب می شود که بدون شک پشتیبانی عالی یوبیسافت در طول ۳ سال در این موفقیت نقش حیاتی داشته است و سبب شده تا این بازی اکنون در بهترین وضعیت خود از زمان عرضه قرار داشته باشد و اعضای تیم گیمفا نیز اکثرا در این موضوع اتفاق نظر داشته اند که Tom Clancy’s Rainbow Six Siege بسیار عالی توسط یوبیسافت حمایت شده است و پشتیبانی خوب این شرکت، ‌باعث شده که Tom Clancy’s Rainbow Six Siege هر روز در حال پیشرفت باشد. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege در ارای گیمفا موفق شد ۳۶ درصد را به خود اختصاص دهد و سپس اوورواچ و فورتنایت هرکدام ۲۶ درصد ارا را کسب نمودند و دو بازی دیگر نیز هر کدام به ۶ درصد ارا دست یافتند. به این ترتیب و با آرای اخذ شده از اعضای تیم گیمفا، لقب بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۸، به عنوان قدرتمند یوبسافت یعنی  Tom Clancy’s Rainbow Six Siege تعلق می‌گیرد.


برترین بازی موبایل سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Donut County (توسعه و نشر توسط: Ben Esposito / Annapurna Interactive

۲ – Florence (توسعه و نشر توسط: Mountains / Annapurna Interactive)

۳ – Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۴ – PUBG MOBILE (توسعه و نشر توسط: Lightspeed & Quantum / Tencent Games)

۵ – Reigns: Game of Thrones (توسعه و نشر توسط: Nerial / Devolver Digital)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

PUBG MOBILE

روند رشد چشمگیر بازی های موبایل در یکی دو سال اخیر بسیار شدت یافته است و سبب شده تا امسال، بخش کنسول دستی که قبلا با بازی های مویابل همراه بود از این بخش جدا و کلا نابود شود زیرا دیگر با بازی های قدرتمند موبایل کسی نیازی به کنسول دستی خاصی ندارد. هر ساله درکنار عناوین معمولی و یا حتی ضعیف موبایل، بازیسازان و توسعه دهندگان خلاق و قدرتمندی هم هستند که بهترین ایده های خود را در عناوینشان به نمایش می‌گذارند و مورد تحسین واقع می شوند.  سال ۲۰۱۸ هم صد ها بازی مختلف و رنگارنگ و بسیار با کیفیت برای گوشی های هوشمند منتشر شدند که ۵ تا از بهترین آنها کاندید برترین بازی سال در بخش موبایل شدند که شامل عناوین Donut County ،Florence ،Fortnite ،PUBG MOBILE و Reigns: Game of Thrones هستند که هر کدام زیبایی ها و طرفداران خاص خود را دارند مخصوصا دو بازی فراگیر و جهانی شده فورتنایت و پابجی.  در رای هایی که از اعضای تیم گیمفا اخذ شد، بازی PUBG MOBILE با قاطعیت اکثریت آرا را به خود اختصاص داد و ۵۲ درصد نظرات را به خود اختصاص داد. سپس بازی فورتنایت ۲۳ درصد ارا را کسب نمود و Reigns: Game of Thrones هم ۱۷ درصد را برای خود جمع کرد! راستش به شخصه خوشحالم که در گیمفا اصلا در هیچ بخشی فورتنایت برنده نشد! زیرا قبل از محاسبه آرا با خودم می گفتم “خدایا اصلا هر بازی انتخاب بشه اوکیه حتی پابجی! فقط خدا کنه انتخاب فورتنایت در یکی از بخش های بازی سال گریبانگیر گیمفا نشه!” البته این فقط نظر من است ها! فکر نکنید در بزرگی و عظمت و جهانی بودن فورتنایت شکی دارم زیرا که این بازی یک پدیده شگفت انگیز و جهانی است که چه کسی از آن خوشش بیاید و چه بدش بیاید، باید آن را به خاطر جذب این تعداد وحشتناک مخاطب و سرگرم کردن آنها تحسین و تشویق کند. به هر شکل این گونه بود که در بخش برترین بازی موبایل در سال ۲۰۱۸ بازی PUBG MOBILE از نظر تیم گیمفا انتخاب گردید.


برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Mario Tennis Aces (توسعه و نشر توسط: Camelot Software Planning / Nintendo)

۲ – Nintendo Labo (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD / Nintendo)

۳ – Overcooked 2 (توسعه و نشر توسط: Ghost Town Games / Team 17)

۴ – Starlink: Battle for Atlas (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Toronto / Ubisoft)

۵ – Super Mario Party (توسعه و نشر توسط: NDCube / Nintendo)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

Super Mario Party

راستش در این بخش خیلی از ما گیمرهای ایرانی اصلا تجربه ای نداریم و این بازی های خانوادگی را اصلا بازی نکرده ایم چون معمولا اکثرشان هم مربوط به ژاپنی ها و نینتندو هستند و این شرکت و کنسول هایش هم که در ایران اصلا و ابدا محبوبیتشان اندازه یک دهم پلی استیشن ۴ و پی سی و ایکس باکس وان هم نیست. بنابراین خیلی اطلاعات دقیق و درستی از این عناوین لااقل اکثرمان نداریم. نکته عالی برای من وجود یوبیسافت حتی در این شاخه است. یعنی واقعا کار این شرکت درست است و هر سبکی که بخواهید بازی AAA دارد. پارسال با کمک نینتندو در این بخش حضور داشت ولی امسال با یک بازی فوق العاده به نام استارلینک در بخش بازی های خانوادگی حضور دارد. وقتی یوبیسافت بازی خانوادگی هم بسازد می شود عنوانی استارلینک که بنده را که یک گیمر عاشق بازی های هازدکور و اکشن و نقش افرینی هستم را حدود ۴۰ ساعت پای خود نگه دارد تا بازی و نقشه اش را بدون حتی یک عدد مورد باقی مانده، صد در صد کنم! بله این هنر یوبیسافت است و توضیه می کنم اگر ذره ای به عناوین اکشن ماجرایی و سرگرم کنده علاقه دارید با سفینه تان پای به کهکشان یوبیسافت بگذارید. بدون شک برای من برترین بازی این بخش استارلینک است ولی خب جایی که اسم ماریو آن هم دوبار بیاید قطعا از نظر رای ها تاثیر گذار است و با این که شاید مثلا بیش از یکی دو نفر از تیم گیمفا،  Super Mario Party را بازی نکرده باشیم ولی به خاطر اسم و رسم و سابقه نینتندو و ماریو در بازی های خانوادگی، به آن رای می دهیم و البته این اشتباه هم نیست چون بالاخره وقتی ادم قرار است مثلا از بین ۵ بازی که هیچ کدام را بازی نکرده است رای بدهد به سراغ عنوانی می رود که دید بهتری نسبت به آن دارد و سابقه و نامش در آن حوزه بزرگ است. البته برخی از اعضای گیمفا هم در این بخش و چند بخش دیگر که هیچ اطلاعاتی از آن نداشتند رای ندادند که این رای ممتنع هم بالاخره یک نوع رای دادن است دیگر. در مراسم جهانی بازی سال عنوان جذاب Overcooked 2 موفق شد هر ۳ بازی غول نینتندو در این بخش و یک بازی زیبای یوبیسافت را کنار بزند و به عنوان بهترین بازی خانوادگی انتخاب شود که درست است دوست داشتم استارلینک باشد ولی باز هم این که Overcooked 2 شد برایم بهتر از دیگر گزینه ها بود. در ارای تیم گیمفا اما سوپر ماریو با بازی عالی Super Mario Party قدرت را در دست گرفت و ۵۳ درصد ارا را به خود اختصاص داد و بعد از آن هم Overcooked 2 و استارلینک قرار گرفتند. به این ترتیب عنوان زیبا و دوست داشتنی Super Mario Party موفق شد به عنوان برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۸ گیمفا لقب بگیرد.


برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Detroit: Become Human (توسعه و نشر توسط: Quantic Dream / SIE)

۲ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۳ – Life is Strange 2: Episode 1 (توسعه و نشر توسط: Dontnod Entertainment / Square Enix)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

God of War

جناب دیوید جفی و هر شخص دیگری که فکر می کند “بازی های تک نفره و داستانی رو به پایانند و …”، این را خوب بدانید که داستان همیشه عظمت و محبوبیت و قدرت خود را داشته و دارد و خواهد داشت و برای تعداد خیلی زیادی از بازیبازان در دنیا ارزش خود را همواره حفظ خواهد کرد. همان طور که در مراسم گیم اواردز امسال دبدبم که کاندیداهای بازی سال همگی بازی داستانی و تک نفره بودند و در تمام بخش ها هم فقط شاهد سلطه دو غول داستانی یعنی گاد او وار و رد دد ۲ بودیم.  مطمئن باشید بازی های داستانی و تک نفره بیشتر و بهتر می شوند ولی کمتر و ضعیف تر نخواهند شد.  هر چقدر هم که بازی ها مدام آنلاین و آنلاین تر شوند و بازی تماما آنلاین بازی سال شود و تعداد بازی های تماما آنلاین بیشتر و بیشتر شود، هنوز هم برای من و خیلی های دیگر مثل من، بازی یعنی “بخش تک نفره داستانی” و بس. تجربه آنلاین و چند نفره فقط یک تفریح گاها جذاب برای من بوده و هست و خواهد بود و اساس و اصل “بازی کردن” برای من از قدیم، تجربه ای همراه داستان بوده است. حتی در بازی چند نفره و آنلاین هم باز انتخاب اول من بازی هایی هستند که بخش داستانی همکاری یا Cooperative دارند و نه PvP. امسال هم بازی های خیلی عالی زیادی با داستان های جذاب و فوق العاده داشتیم که ۵ تای آن ها به عنوان کاندیدای برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸ انتخاب شدند و انصافا هم همگی شایسته هستند. نکته جالب که همواره هم وجود داشته و دارد سلطه سونی و انحصاری هایش در بخش داستان و بازی های داستانی و تک نفره است که امسال می بینید ۳ کاندید از ۵ کاندید برترین داستان، عناوین انحصاری سونی هستند. God of War و Red Dead Redemption 2 که امسال هر لیست و هر بخشی را اباد فرمودند و کم بود نامشان را در برترین بازی مویابل هم ببینیم! Detroit: Become Human داستان و روایتی بی نظیر و شاهکار را مثل تمام بازی های دیوید کیج همراه خود داشت. Marvel’s Spider-Man به نوعی روایت داستان در یک بازی ابرقهرمانی در نسل هشتم را به یک سطح بالاتر ارتقا داد و نشان داد یک بازی سوپر هیرویی هم می تواند داستان و روایتی شگفت انگیز داشته باشد. Life is Strange 2: Episode 1 نیز که مثل همیشه تکیه اش بر داستان گویی و روایت فوق العاده است و توانست در بین کاندیداهای این بخش قرار بگیرد. اما با وجود قدرت داستانی هر ۵ کاندید، جالب اینجاست که باز هم در بین این ها، God of War و Red Dead Redemption 2 یک سطح بالاتر هستند و باز هم آن ۳ تا کاندید طفلکی دیگر، کنار ایستادند تا رقابت این دو را ببینند، چه در مراسم گیم اواردز و چه در برترین های گیمفا. انگار که اینها فقط برای پر کردن همراهان God of War و Red Dead Redemption 2 آمده اند! در مراسم گیم اواردز جایزه برترین داستان به شاهکار راک استار رسید ولی در گیمفا سلایق اعضای تیم بیشتر با داستان و روایت God of War همراه بود و این عنوان توانست تا حدود ۴۲ درصد ارا را کسب نماید و رد دد ۲ حدودا ۲۵ درصد را به خود اختصاص داد و در رتبه سوم هم دیترویت قرار گرفت. به این ترتیب بود که شاهکار سونی و سانتامونیکا یعنی God of War، لقب برترین روایت داستان در سال ۲۰۱۸ را از نظر اعضای تیم گیمفا به خود اختصاص داد.


ادامه بخش ها و برندگان و معرفی بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در بخش بعدی این مطلب تقدیمتان خواهد شد

علاقمند هستیم تا همین بخش ها را شما نیز در نظرات نوشته و بازی های سال خود را در هر یک بنویسید تا ما هم از نظرات شما آگاه شویم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MasterDriver گفت:

    تمامی انتخاب ها دقیق و منطقی بود تیم گیمفا خسته نباشید :yes: :yes: :yes:

  • electronic_pop گفت:

    ۳ تا بازی برتر ۲۰۱۸ از نظر من:
    Call of Duty: Black Ops 4
    Forza Horizon 4
    Spider Man

    • AL1K1NG گفت:

      Dead cells رو هم بزن میگن اکشن خوبی داره ب دوبعدی بودنش نگاه نکن

    • MetallicA گفت:

      عزیزم، فدات شم، جون مادرت یکم بکش بیرون از ساز مخالف زدن. کال آف دیوتی رو بازی سال میدونی اونم تو سالی که گاد آو وار و رد دد منتشر شدن؟ بنظرم یه کَل داری باخودت سر منفی‌خور ترین اکانت گیمفا

      • AL1K1NG گفت:

        با کمال احترام با نظرتون مخالفم
        اتفاقا بنظرم الکتروپاپ از خیلی از افراد اینجا گیمرتره سلیقه داره و خیلی ب سلیقش پایبنده و فقط ب صرف اینکه ی بازی انحصاریه یا متا بالایی گرفته بازی نمیکنه
        میدونه ادونچر دوست داره و اول شخص شوتر و ریسینگ همینا رو میزنه و مثلا ن میاد میگه ویچر بازیه بدی ن میاد میگه بازیه خوبیه
        همیشه چیزیو ک بازی میکنه رو نظرش رو راجع بهش میگه
        تمام این توضیحات برا الادار هم صادقه و من با اینکه جفتشونو نمیشناسم ولی ب جفتشون درود میفرستم :-*

        • MetallicA گفت:

          نمیدونم چقدر پیگیر هستی تو گیمفا ولی والا اینا مخ مارو خوردن. توهین نمیکنم ولی همه میدونن دیگه، وقتی طرف از نویسنده یه تشکر خشک و خالی نمیکنه و باکمال… میاد میگه بابا فلان بازی چیه و اصلا خوشم نیومد. سایلنت هیل رو تازه الان رد درجه سختی آسون رفته میگه جذاب و هیجان انگیز نبود. شما ندیدی گفته‌ بخاطر همون یه مدت اسمش «گیمپلی مهم‌تر از داستان است» بود
          اگه میخونه عزیز من یکم مراعات کن دیگه، بقیه باتو دشمن نیستن که

  • pooya5050 گفت:

    رد دد بهدحقش نرسید گوتی نشد اما بهترین بازیع سال که چه عرض کنم برای خیلیا بهترین بازی عمرشونه

    • برا من تا قبل تجربه رد دد بهترین بازی سال برا خودم اسپایدر من بود از نظرم واقعا شاهکار بود ولی وقتی رد دد اومد دیگه واقعا کلمه ای برا توصیفش پیدا نکردم

    • Godofwar0385 گفت:

      رددد همون سریه قبلم که گوتی شد زیادیش بود

      • :wilt: داداش دقیقا میدونی داری درباره چه بازی حرف میزنی نمرات و عظمت و داستان و همه چیو ببین همین که امسال گوتی نشد خیلیه بیشتر نظرات بر این بود که رد دد گوتی بشه که نشد ولی باز برا همه واضح و روشنه که سازندش راک استاره و ۱۰۰ درصد لایق هر جوایزی که بگیره هست

        • Godofwar0385 گفت:

          عزیز چرا لایقه که بگیره مگه چی داشت که گاد نداشت؟ مگه سانتامونیکا با ساخت گادای قدیم و جدید و همشونم شاهکار خودشو بارها و بارها و بارها ثابت نکرده؟چرا حقش نباشه؟ خلاقیتی که سانتا از خودش تووهر دو سبک گاد به نمایش گذاشته کم بوده؟
          همه چی در بالاترین حد ممکن
          دوربین بدون کات و بدون صفحه ی لودینک تو بازی ای با این عظمت
          دوربین روی شانه (تو یک بازی هک اند اسلش که همه حتی خودم میگفتم نمیشه ولی در بهترین حالت شد)
          موسیقی و داستان و گیم پلی و گرافیک و صدا گذاری شاهکار حالا بگو چرا حق سانتا نیست و حق راکستاره؟
          من خودم عشق گادم چرا نمیگم گاد اسنشن حقشه؟چون واقعا لایقش نیس ولی سال ۲۰۱۰گاد سه چی کم داشت ادرنالینش ادم و میبرد پیش خدا بس هیجان داشت بس گیم پلی و خشونت داشت بس موسیقیش رو روح و روان تاثیر میزاشت حالا چرا میگی حق راکستاره؟راکستار جقدر تغییر داد بین سه نسخه رددد؟
          گاد دو چی کم داشت سال ۲۰۰۷ خدایی رو اسم شرکت تعصب نداشته باش همین خودم میگم که حق گاد اسنشن اصلا و ابدا نیس ن که بازی بدی باشه خیلی هم عالی بود ولی حقش گوتی نیس چون در حد قبلیا به هیچ وجه ظاهر نشد
          شرمنده که حرفام طول کشید
          تایید لطفا

          • داداش اولا هیچ بازی من ندیدم که باز کردنشون برم اپیش خدا :rotfl:
            دوما من از انتخاب گوتی ناراحت نشدم چون میدونم گاد اف وار چه بازی هست و تبریک میگم به هوادارانش ولی اینکه بیای بگی سری قبل رد دد گوتی بود زیادیشه این حرفت کلا خنده داره رد دد مگه خلاقیت نداره مگه موسیقی و صداگذاری عالی نداره مگه داستان و روایت فوق العاده ای نداره مگه گیم پلی و فیزیک خوبی نداره مگه گرافیک خوبی نداره اینا به کنار گاد سبک هک اند اسلشه که اینقدر خشونت و درگیری داره ولی رد دد اوپن ورلده ادمو جای یه کابوی قرار میده اصلا بازیکنان رو عاشق کارکتر اصلی بازی میکنن زندگی طرفو نشون میده همه چیزش طبیعیه و از داستان فوق العاده عمیقش نگم براتون که داستانش به راحتی میشه باهاش ارتباط برقرار کرد و احساسات کارکتر ها رو راحت درک کرد به شخصه داستان رد دد خیلی خیلی بیشتر منو تحت تاثیر قرار داد تا گاد به هر حال حرف من این بود بجای اینکه بگی گاد چی کم داشت تو ۲۰۱۰ ببین رد دد چی داشت که بهترین شد 😉

          • ببین داداش من کاری به حرفای دیگت ندارم ولی خوبه قبل از نظر دادن یبار روی حرفت فکر بکنی ببین اینی که داری مینویسی و انتشارش میدی دقیقا چه منظوری رو میرسونه :
            “رددد همون سریه قبلم که گوتی شد زیادیش بود ”
            این حرف انقدر مسخرس که من دلیلی برای بحث راجعش نمیبینم اما در مورد اینکه راکستار چه تغییری به وجود اورده … اول شما بازی کردی rdr2 رو ؟ داستان بازی رو فهمیدی ؟ نماد گرایی های داخل بازی رو دیدی ؟ چیزی از فلسفه ی به وجود اومدن rdr2 میدونی که میگی راکستار تغییری ایجاد نکرده ؟ میدونی نظر شما مثل چه کسایی هست ؟ مثل کسایی که میگفتن داستان گاد بردن خاکستره! یعنی تا این حد مسخره!
            مطمئن باش من انقدری سر گاد رفتم مطالعه کردمو نماد هارو یادگرفتم که هیچکس انقدر وقت نذاشته براش …کامنت هام توی پست های مختلف هست که اومدم تک تک اتفاقات بازی رو نوشتم که به چه معنی اینو برای این میگم که یهو نگی تو ضد گادی … نه داداش من خودم عاشق گادم اما چیزی که من توی RDR2 دیدم و همچنان میبینم اینه که از همون اولم RDR2 قرار نبوده یه بازی باشه برای درک بهتر حرفای من بهتره دفترچه ی آرتور و سیر اتفاقات بازی رو با زیرنویس و همچنین نماد هایی که داخل بازی وجود داره بررسی کنی اگرم حالشو نداری من خودم توی یه پست که مربوط به RDR2 باشه بررسی کاملشو میزارم اگه دوست داشتی بخون تا متوجه بشی که RDR2 اگه بیشتر از GOW ارزش بهترین بازی سال رو نداشته باشه که از نظرم داره (نظر منه )به هیچ عنوان کمتر نیست ارزشش!
            من چند جا نوشتم که GOW یه بازیه ! و جایزه هم قراره به یه ” بازی ” برسه و همونطور که گفتم بعدا مینویسم که چرا RDR2 صرفا یه ” بازی ” نیست و همونطور که مشخصه بین GOW و RDR2 … گاد برنده ی جایزه میشه … نه به خاطر اینکه گاد بهتر از RDR2 هست به هیچ عنوان! به خاطر اینکه گاد یه ” بازی ” هست …
            کسی از اینکه گاد گوتی شده ناراحت نیست چه بسا من خوشحالم شدم چون بازی موردعلاقم بود اما وقتی کسی میاد بدون دونستن خیلی از موضوع ها فقط از گاد دفاع میکنه و RDR2 رو می کوبه من زورم میاد چون در بحث موسیقی هم گاد امسال به هیچ عنوان نسبت به گاد های قبلی خوب نبود دیگه من نمیدونم چه اصراریه بگیم گاد خوب بوده در همه ی زمینه ها …
            به جای اینکه سعی کینم از نقاط ضعف بازی خودمون دفاع کنیم بیایم از نقاط قوتش بگیم …
            چرا پرتاب تبر رو نمیگید ؟ اره پرتاب تبر خیلی سادس اما برگشتت به دست و همینطور دیگر موارد گیم پلی فوق العاده بوده و اولین باره که همچین اسلحه ایی انقدر خوب جایگیزین سلاح اصلی کارکتر قرار میگیره
            حالا بیشتر راجع این موضوع بحث نکنیم نظر هرکس محترمه ولی اینکه بگیم فلان بازی لیقاتشو نداشته گوتی بشه خدایی مسخرس!
            من شرط میبندم هنوز خیلیا که میگن حق Over نبوده گوتی بشه بازی رو از نزدیک ندیدن !
            من با تجربه هردو عنوان آنچارتد ۴ و over میگم که اقا حق over بوده که گوتی بشه … چون آنلاینه که دلیل بر بد بودنش نیست!
            در پناه حق :rose:

            • Godofwar0385 گفت:

              با تک تک جملات شما موافقم ولی ولی ولی وقتی اون بالا از قبل از گوتی شدن گاد میگه حث رددده و الانم هنوز داره میگه منم باید از بازی مورد علاقم دفاع کنم بنده خودم رددد پی اس دو و رددد ردمشن و رددد ردمشن دو رو تموم کردم به موقش ازش دفاع کردم خییییلی شاهکاره خیلی بهم حال داده
              خیلیا میگند ما با فلان بازی بیشتر حال کردیم یا ما با رددد بیشتر حال کردیم تا گاد من و خیلیا هم برعکس
              والا قصدم کبوندن هیج بازی ای نیست من از توم رایدرم که همه کوبوندنش دفاع کردم چه برسه به رددد

              • من بار ها دیدم طرف اومده گفته داستان گاد بردن خاکستره دیگه !
                اخه این فرد واقعا لیاقت بحث کردن داره که بخای باهاش صحبت کنی ؟ طرف به خودش زحمت نداده اگه داستان رو متوجه نمیشه بره بخونه بعد اومده با دلایل مسخره بازی رو میکوبه …
                ایشونم احتمالا از نظرش ردد به حقش نرسیده اگه یه کلمه ی از نظرم رو بیارن تو کامنتا یکم تاثیر منفی کامنت رو خواننده کمتر میشه به خدا 😀 :rose

            • PARSARAD777 گفت:

              البته اینکه موسیقی گاد جدید برات خیلی جذاب نبوده به سلیقه و ذائقه خودت برمیگرده… وگرنه شکی نیست که این بازی در زمینه موسیقی ” شاهکار ” هست..
              و بین گاد و رد دد هم در این زمینه انتخاب به نظر شخصی برمیگرده.. مثلا توی گیم آواردز رد دد برنده شد و داخل گیمفا گاد
              برای خود من که با موسیقی های گاد قبلی زندگی کردم و در کل یکی از بخش های زندگیم همین موسیقی هست ، چند تا ترک از آهنگ های گاد جدید جذابیت بی حد و اندازه ایی داشت
              .. قطعه echoes of and old life که در یکی از زیباترین لحظات پخش میشه ، از زیباترین هایی هست که شنیدم
              .. قطعه memories of mother هم فوق العاده جذابه
              .. و خود آهنگ منو بازی یعنی god of war هم خیلی شاهکاره

              • همینارو نسبت به نسخه ی قبلی مقایسه کن من با تک تک سانترک های نسخه ی قبلی حال کردم کلا توی این نسخه چند تا موسیقی زیبا بود ؟ با نسخه قبل مقایسه کن خودت به حرف من میرسی که نسبت به موسیقی این نسخه “نسبت ” به نسخه ی قبلی خوب نبوده از کوتاه پخش شدن موسیقی بازی بگیر تا خیلی از موارد دیگه و اینکه ” شاهکار ” باشه اونم در زمینه ی موسیقی و به عنوان یه فکت به هیچ عنوان قبول ندارمش چون تعداد سانترک های زیبا ی این نسخه واقعا کمه(شاید برای من اینطوره )… خیلی خیلی جا برای پخش موسیقی بود که میتونست به جذابیت بازی اضافه کنه و میتونست لیست سانترک ها بیشتر هم باشه البته شاید علت کم پخش شدن موسیقی صحبت های مکرر میمیر با آترئوس و کریتوس باشه میتونستن قابلیتی بزارن که بعد از دوبار تموم کردن بازی شاید یکی مثل من هیچ علاقه ایی به شنیدن دوباره ی صحبت های میمیر نداره بتونه از موسیقی لذت ببره …
                در ردد هم خب موسیقی بیشتر نواخته میشه و لذت بیشتری ادم میتونه از موسیقی بازی ببره …و قطعا سلیقه ایی هست
                در بحث سانترک من هیچ بازی رو نزدیک به Dragon Age Inquisition – Songs of the Exalted Council
                and the bard songs نمیدونم یعنی همین rdr2 هم برای من نمیتونه به جذابیت سانترک های این مجموعه باشه … حتما گوش کن مطمئن باش لذت میبری

        • KIARASHHERO گفت:

          وای چه عظمتی
          داداش 😐 بازی پرست نباشیم تروخدا این چه وضعشه هیچ بازیی تو جهان بهتر از اون یکی نیس اینو درک کنن بعضیا خیلی خوب میشد.
          لعنت بر اون روزی که منتقدایی رو گذاشتن که بازی هارو نقد کنن و وضعیت الانو بوجود اوردن

          • Hasan.n گفت:

            شما چرا زورتون گرفته یکی از بهترین بازیا بهترین بازی سال شده.؟ تا قبل این مراسم که سونی فنا میگفتن این مراسم به درد نمیخوره شما میگفتین ن چون بازیا سونی گوتی نمیشن اینو میگید حالا که گاد اف وار گوتی شد میگین این مراسم به درد نمیخوره.؟ عزیزم برو گاد اف ار رو بازی کن تا بفهمی کارگردانی . صحنه های حماسی و نبر یعنی چی در کنار این یه داستان پشم ریزونم بش اضافه کن .

            • ما حرفی نزدیم مشکلی هم نداریم شما هی میخواید بپرید رو ادم گاد هم بازی عالی هست ولی من به شخصه خوشم نمیاد ازش دوست عزیزمون اون بالا هم حرف بدی نزد راست گفت بعضیا زیاده روی میکنن دیگه گاد را جای خدا قرار میدن 😐 :laugh:
              در ضمن شما هم که میگی گاد رو بازی کنید شما هم برو رد دد رو بازی کنی تا بفهمی کارگردانی عالی و گیم پلی و فیزیک روان و صداگذاری عالی و موسیقی بینظیر و روایت داستان احساسی و عمیق یعنی چی البته سو تفاهم نشه گاد هم امسال باز عالی بود ولی طبق نظر شخصیم گفتم باهاش ارتباط برقرار نکردم نه شخصیت هاش نه داستانش(گیمفا تایید کن لطفا)

              • Hasan.n گفت:

                نیازی نیست بازی کنم چون پولش نیست منم نگفتم ردد بد هست گفتم حداقل میخوایید نظر بدین دو بازی رو انجام بدین دلیل نداره چون ردد متاش بیشتر شده بازیش بهتر هست . هر چند که ردد هم بهترین بازی سال میشد هیچ اشکالی نداشت چون حق ردد هم بود ولی حالا گاد بهترین بازی سال شده کل دنیام خوشحالن نمیدونم شما چرا اینقد دارین میسوزید :laugh:

                • عزیز من بارها تو نظراتم گفتم که طبق نظر شخصیم میگم گاد برا من جذاب نبود وگرنه تو شاهکار بودنش شکی نیست و اصلا مراسم گیم اواردز برام مهم نیست من با کسایی مشکل دارم که رد دد ر میکوبونن نه کسایی که میگن گاد لایق گوتیه سو تفاهم پیش اومده داداچ 😉

            • در ضمن اینم بگم خودم سونی ۴ دارم و با اسپایدر من صد برابر از گاد حال کردم
              فقط میخواستم بگم که خودم ps4 دارم و عشقم انچارتد و tlou هستن :inlove:

            • PARSARAD777 گفت:

              بیخیال داداش گاد دیگه جای هیچ حرفی باقی نزاشته ، اینجور حرفا چیزی از ارزش گاد کم نمیکنه… قبل از انتشار متا همه میگفتند که بازی خراب میکنه ، بعدش گفتند که مگه متا مهمه ؟.. حالا گوتی هم شده و دلیلش تغییرات زیاد در تک تک بخش ها و خلاقیت های فراوان بوده ، و باز هم عده ایی میگن که حقش نبود..
              در کل اینجور حرفا در مورد گاد همیشه بوده و هست و خواهد بود ، اما حقیقت ثابته و با این چیزا تغییر نمیکنه

  • Hala madrid گفت:

    ماشالله گاد اینجا هم رد دد رو زمین زده :inlove:

  • AL1K1NG گفت:

    با همهبخش ها کنار بیام اصلا با بهترین بازی موبایل کنار نمیام
    فلورنس رو یا کسایی ک رای دادن بازی نکردن یا خیلی بی ذوق و سلیقه این
    این بازی گرافیک تو خدمت روایت داستان بود گیمپلی تو خدمت روایت داستان بود موسیقی تو روایت داستان بود و داستان چیز دوری نبود انگار ک بعد ۵ دقیقه خودت بودی تو بازی ک داشتی جای فلورنس زندگی میکردی
    اگه یروزی بتونم حتمن میخرمش تا دینم رو ب سازنده های این اثر کم نظیر ادا کنم
    شما گیمر های هاردکور هم پابجی موبایل بزنین ک ی کپی تمام و کمال از رولز اف سروایوال هست

  • aet گفت:

    برای منی که تا حدی از اخبار گیمینگ و بازی های ۲۰۱۸ عقب بودم این مقاله خیلی به دردم میخوره. خیلی ممنون.
    یه پیشنهاد دارم آقای آقابابایی: یه مقاله جداگانه بنویسید با عنوان بهترین موسیقی های متن دنیای گیمینگ تا الان.
    برای من که اینا بودند:
    – موسیقی که تو Majula تو DS 2 پخش میشد
    – secret betreyal تو DS3
    – تمامی موسیقی های NiER Automata
    – موسیقی آغازین Ori and the blind forest
    – تم Crysis 2 ( اثر Hans Zimmer )

    اسپم: چند روز پیش وبسایت همسایه کل GoW 4 رو با اون تیتر مقاله شون برام اسپویل کرد. اگه GoW 4 رو بازی نکردین تا یه دو هفته ای به نوبجی سر نزنید.

    • mūnchild گفت:

      گل گفتی !!!!!
      بی صبرانه منتظر همچین مقاله ای از گیمفا هستم :inlove:
      دقیقا تمام ترک های مورد علاقت مرد علاقه منم هستن همشون به شدت حماسی و شگفت انگیز
      تو شاهکار ori اگه یادت بیاد تو چپتر A Top Ginso Tree اونجایی که از یه ابشار باید با سرعت بالا بری و اون بالا kuro منتظرته تا انتقام بچه هاشو ازت بگیره خیلی موسیقی محشری داشت هیچ موقع اون تیکه ر یادم نمیره وهمینطور موسیقی شروع و پایان بازی
      سندترک های nier که دیگه معنای واقعیه یه اثر حماسی بود
      واقعا لذت چشیدن هنری که تو این شاهکار ها نهفته رو با هیچی تو دنیا نمیشه مقایسه کرد مخصوصا واسه امثال من که موسیقی با زندگیشون گره خورده :heart:

    • AL1K1NG گفت:

      تو لیستت اساسین۲ و رولیشن و سه گانه بی تکرار شورش در شهر و فلورنس رو هم بزار ک موسیقی ها شون از گوش نواز ترین موسیقی های دنیای گیم هس

    • Dragon Age Inquisition – Songs of the Exalted Council
      and the bard songs
      ———————————–
      TLOU: The Path
      All gone
      ———————-
      witcher 3 all songs
      مخصوصا : …Steel for Humans
      ————————
      blood borne :
      Bloodborne
      Lullaby for Mergo
      ———————–
      majula : ds2
      ——————–
      Cuphead OST – The Kings Court
      —————–
      Dark Souls – Firelink Shrine
      ——————-
      Dark Souls III Soundtrack OST – Darkeater Midir (The Ringed City)
      ———————
      Hellblade Senuas Sacrifice Soundtrack – Gramr
      ————–
      Heres To You : متال گیر سالید
      ———–
      Late Goodbye فکر کنم ماله مکس پین بود
      ———-
      Silent Hill 2 – Theme of Laura
      ———-
      Nico Vega – Bioshock Infinite OST
      ———-
      Sixs Theme Part II
      ——-
      در رابطه به زومجی هم تیترش واقعا هیچ مشکلی نداره چون زده تئوری های بازی از آغاز رگناروک تا مرگ کریتوس
      و اسم هم روشه که تئوریه و اصلا اسپویل به حساب نمیاد چون توی بازی مرگ کریتوس اصلا وجود نداره که بخواد برات اسپویل بشه …
      کلا بعضی ها توی همین گیمفا و همون زومجی هم خیلی حق به جانب نظر میدن راجع اون یکی سایت و کاربراش یکم انصاف بد نیست !

  • DFSHINNOK7 گفت:

    خیلی عذر میخوام که چنین حرفی میزنم، ولی چرا گیمفا (یا زومجی یا هر سایت دیگه ای) خودشونو در حدی نمیدونن که از بین بازیهایی که در طول سال بازی کردن (چه کم چه زیاد) به طور واقعی کاندید انتخاب کنن و از بین کاندیدهای خودشون برنده انتخاب بشه؟ TGA مراسم خیلی خوبیه قبول دارم، اما نباید به یک معیار تبدیل بشه (کمااینکه برای هیچ سایت خارجی معیار نیست). اگه بخوایم اینطور در نظر بگیریم جوایز D.I.C.E توسط توسعه دهندگان اهدا میشه و خیلی صلاحیت و ارزش بالایی داره و میشه از اون کاندیدها هم استفاده کرد… (البته اون جوایز اوائل سال آینده اهدا میشه ولی فکر کنم منظورم روشن بود )
    هر قدر هم که انتخاب های TGA دقیق باشه، من و احتمالا خیلی از کاربران گیمفا دوست داریم بدونیم واقعا بهترین بازیهایی که تیم گیمفا در ۲۰۱۸ بازی کرده چی بودن، و محدود کردن انتخاب ها به TGA حداقل برای من زیاد جالب نیست.
    اگه تعداد بازیهایی که تجربه کردید کم هستن، ایرادی نداره نوع مقاله رو تغییر بدید و هر عضو گیمفا در مورد بهترین بازیهایی که بازی کرده چند خط بنویسه.

    • MetallicA گفت:

      نه عزیز کادر گیمفا کاملا نظر خودش رو بیان کرده، فقط برای کسایی که مراسم رو ندیدن به عنوان معتبر‌ترین مرجع ارزش سنجی بازی‌های رایانه‌ای با رنگ سبز برنده گیم آواردرز رو مشخص کرده. اتفاقا آقای آقابابایی کلی از نظرات شخصیشون توی متن گفتن که نتایج TGA رو مورد انتقاد قرار میداد

      • DFSHINNOK7 گفت:

        دوست عزیز دوباره نظر من رو با دقت بخونید. فکر کنم درست متوجه نشدید.

        • MetallicA گفت:

          فدات شم فهمیدم چی میگی، ولی اشتباه میکنی دیگه داداچ. اصلا به تعداد بازی‌هایی که اشخاص کردن ربطی نداره، اکثر اعضای کادر گیمفا هرچی که به سلیقشون خورده بازی کردن و فقط بخش بازی‌های خانوادگی کم‌تر تجربه شده. منم میخواستم کاندید انتخاب کنم دقیقا مثل گیم آواردز انتخاب میکردم چون واقعا حتی بعضی از همون کاندید‌ها هم رای خاصی نیوردن. باز اگه فکر میکنی من اشتباه میکنم شرمنده، فقط خواستم جواب گرفته باشی اگه آقای آقابابایی پاسخ ندادن

  • mūnchild گفت:

    من هنوز درک نمیکنم آخه چه جور بازی Into the Breach در کنار The Banner Saga 3 و مخصوصا Battletech شد برترین بازی استراتژیک ۲۰۱۸ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فازشون چیه خداوکیلی؟؟؟؟
    Into the Breach رو خیلی قبول دارم و خیلی خلاقانس ولی Battletech خیلی گستره تر و هیجانی تر و عامه پسندانه تره
    دقیقا همین اتفاق تو بخش انتخاب برترین بازی اکشن هم افتاد که dead cell شد بهترین بازی اکشن درکنار farcry 5 و cod که بی بروبرگرد حق farcry بود
    در ضمن باید به سازندگان بازی celeste درود فرستاد واقعا شاهکار تحویل جامعه گیم دادند همونقدر که واسه جامعه گیمر های جوون وتازه کار این بازی از رده خارج و مسخره به حساب میاد واسه امثال من شاهکاره و تکرار نشدنی

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون سعید جان واقعا عالی بود امسال با وجود ۲ تا شاهکار gow و rdr2 انتخاب ها تو هرضمیمه ای سخت بود ولی تو مراسم tga و بعد از آهنگ که پخش کردن وقتی اسم gow به عنوان بازی سال انتخاب شد به من یکی خیلی چسبید

  • GameWorld گفت:

    خیلی هم مقاله عالی هستش ممنونم ازتون
    ولی واقعیتش هردوتا عنوان GOW و RDR2 فوق شاهکار هستن ولی رد دد ۲ یه چیز دیگست و خیلی گسترده هستش
    در کل شایسته هر دوتاشون بوده که بهترین هارو کسب کنند ولی خودمونیم اونایی که تعصب داشتن نسبت به گاد آو وار از اینکه از فوق شاهکاری مثل رد دد ۲ پیشی گرفتن توی گیم آواردز واقعا خیلی خوشحالن و تبریک هم میگم بهشون
    چون گاد آو وار توی ۴ نسخه حداقل باید یه بار بهترین سال میشد که امسال شد و این باعث میشه روحیه تیم سازنده
    خیلی بهتر بشه واسه ساخت بازی های بهتر ولی راک استار جایزه ببره نبره کار خودشو میکنه جلل خالق :chic:

  • سلام جناب اقا بابایی خسته نباشید امیدوارم یه روزی گیم اواردز به صورت زنده از شبکهای ایرانی هم پخش بشه و شاهد انجام میتینگای جهانی تو ایران باشیم
    بهترین بازی عمرم souls borneزیباترین طراحی lords of fallenبهترین بازی مستقلsalt and sanctuary

  • معمولا وقتی تو رقابت دو بازی یکی جوایز بیشتری میبره، اون یکی گوتی میشه :evilgrin:
    احتمالا بازی سال گیمفا رد دد باشه چون فعلا جوایز رو گاد برده.

  • Paprika گفت:

    مقاله ی واقعا به جایی بود (:
    خسته نباشید
    انتخاب ها عالی بودند و درست…
    منتظر قسمت ۲ هستم :inlove:

  • خیلی ممنون بابت مقاله باید گاد رو به عنوان بهترین بازی سال انتخاب کنید چون حقشه.راستی اقا سعید لطفا پیام خصوصی تون رو هم چک بکنید.یه نظرسنجی هم بین کاربران برای بهترین بازی سال بذارید.راستی تا یادم نرفته یه تبریک ویژه هم بگم به خودتون و آواتارتون که گوتی شدن 😀

  • MetallicA گفت:

    عرض سلام خدمت آقای آقابابایی و خسته نباشید عرض میکنم خدمت همه کادر گیمفا
    با وجود دیدن مراسم Game awards باز هم خوندن این مقاله خالی از لطف نبود.
    گاد آو وار واقعا لایق بازی سال که هیچی، برترین بازی تاریخ بود، حالا هرچقد رد دد خوب باشه

  • PARSARAD777 گفت:

    خسته نباشید و تشکر ویژه از تیم گیمفا… از خوبی های امسال همین و بس که دو تا از برترین عناوین تاریخ یعنی گاد و رد دد ۲ رو داشتیم.. و در کنار اینها بهترین اسپایدی صنعت گیم ، اساسینزی که نسبت به گذشته پیشرفت کرده و…
    در کل باید گفت امسال جزو برترین سال های گیمینگ و یا حتی بهترین سال نسل ۸ در کنار ۲۰۱۵ محسوب میشه
    در مواردی نظیر موسیقی ، روایت داستان ، طراحی هنری و اجرای شخصیت ها واقعا غیر ممکن به نظر میرسه که ار گاد و رد دد یکی رو انتخاب کنی.. از این رو سلیقه و نظر شخصی قطعا دخیل میشه
    ولی خب من قلبا خیلی خوشحالم که گاد گوتی شد و میدونم که درست مثل رد دد کاملا لیاقتش رو هم داشت

    • درسته واقعا سال پر بار و فوق العاده ای بود انتخاب گوتی خیلی سخت بود واقعا تنها مشکل من با مراسم امسال نرسیدن اسپایدر من به حقش بود واقعا بازی لایقی بود حتی برا گوتی شدن ولی بهر حال این مراسمم تموم شد و انشالله سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سایبر پانک و tlou 2 و dmc 5 و کلی بازی خفن دیگه داریم که به نوعی شاید میشه اونا رو اخرین بازی های نسل ۸ دونست

  • PARSARAD777 گفت:

    (((برای شخص من بین این ۵ بازی عنوان God of War از نظر طراحی هنری یک چیز دیگر است. می دانید چرا؟ خلق یک اثر از ذهن و صرفا بیرون آمده از تخیل یک شخص، خیلی خیلی سخت تر و ارزشمندتر است از خلق یک اثر خیلی خیلی واقعی. در واقع وقتی شما یک کابوی یا یک اسب را خلق می کنی موضوع فقط بر می گردد به کیفیت فنی کار تو، یعنی بتوانی آن را با دانش فنی ات و موشن کپچر و … تا حد ممکن شبیه نمونه واقعی اش بسازی که جلوی چشمت است، ولی وقتی هیولایی در God of War یا Dark Souls خلق می کنی که فقط و فقط از تراوشات ذهن تو و تخیلت سرچشمه گرفته است، این خیلی خیلی “خفن تر” است. به همین دلیل هم ارزش عنوانی مثل God of War برای من اصلا حتی نزدیک به مقایسه با Red Dead 2 هم نیست)))
    :yes: :yes:
    نظر شخصی من هم در مورد طراحی هنری عناوین دقیقا همینه

    • اره خوب قطعا حرف شما درسته ولی به اینم توجه کن که رد دد کلی جزئیات ریزی داره که بازی رو فوق العاده شبیه واقعیت میکنه مثلا
      تمیز کردن اسب و نفس نفس زدن درر هنگام خستگی
      رشد طبیعی مو های کارکتر اصلی
      واکنش اسب نسبت به اب وهوا
      طبیعی بودن اسلحه در اوردن و تجهیزات مختلف(یعنی یهو از تو کمرش شات گان در نمیاره)
      واکنش مردم شهر نسبت به ظاهر کارکتر اصلی(یعنی لباس خوب و مرتب پوشیده باشی باهات خوب رفتار میکنن و بهت تخفیف میدن یا اگه لباست کثیف باشه و ماسک زده باشی ممکنه بهت چیزی نفروشن)
      اینا فقط گوشه هایی از جزئیات فوق العاده رد دد هست و واقعا طراحی اینا اونم به بهترین شکل ممکن بسیار کار سختیه بهر حال موفق باشی عزیز گاد هم بازی فوق العاده ای بود ولی برا من اینطور نبود متاسفانه

      • PARSARAD777 گفت:

        بله صد در صد حرف شما هم درسته..
        منظور این بود که ساخت جهانی بر اساس تخیلات سخت تر از واقعیت هست و البته این نظر شخصی جناب آقابابایی بود که خب منم موافق بودم باهاش.. وگرنه شکی نیست که رد دد در بحث هنری جزو برترین های تاریخه

        • Godofwar0385 گفت:

          کافیه فقط یبار نگاه به منطقه و محیط الفها بکنی یا میدگارد چقدر خلاقانه ساخته شده از نظر من ساختن تفنگ و تیر زدنش به یه انسان واقعی خیلی راحتتره تا بخای مثلا با تبر یا هر چیزی تو یه بازی هک اند اسلش با ترکیب فنون تازه اونم دلنشین باشه بخای یه باس و بزنی رو تموم حرکات بیشتر و سختتر باید کار کرد تا اون
          گادهمیشه در بالاترین حد ممکن از عهدش بر اومده

          • درسته حرف شما گاد هیچ شکی بر عالی بودنش نیست ولی حرف من این بود که رد دد اگه از گاد تو این زمینه سرتر نباشه قطعا کمتر هم نیست هر دو شاهکارن و لایق گوتی بودن ولی برای من گاد اون چیزی نبود که تو نسخه های قبلی تجربه کردم بهر حال موفق باشید عزیز :heart:

            • Godofwar0385 گفت:

              ببینید مشکل بیشتر گاد فنای قدیم اینه که میخان این بازی عین اون قبلیا باشه خوب اگه میخاست عین اونا باشه سانتامونیکا مگه مرض داشت اصلا تغییر بده
              والا تو نسخه ی سوم انتقام کریتوس تموم شد توقع نداشته باشید بازم فریاد بزنه و انتقام بگیره اون داستان و اون گیم‌پلی تموم شد الان نواوری جایگزینش شده چرا با نواوری مشکل دارید تو گاد سه امید رو به مردم داد نفرت رو از خودش دور کرد چرا میخای بازم اون مشکلات و با خودش داشته باشه ببینید داستان تموم شد انتقام تموم شد الان دیگه یه جای دیگه با گیم پلی و داستانی دیگه

              • ahkratos3 گفت:

                کسایی که مثله من گاد های قبلی رو بیشتر دوست دارن نظرشون اینی که می گی نیست…من نه با گیم پلی جدید مشکل دارم نه با داستان جدید مشکلات من ایناست ….۱٫ خشونت بازی چندین برابر کمتره شده و اصلا دیگه تیکه تیکه کردن دشمنا حال نمی داد چون همش مواد مذاب ازشون میومد به جا خون۲٫ موسیقیش به گرده پای گاد های قبلی هم نمیرسه و بیشتر حالت آروم داره تا حماسی و دیگه مسله قبلیا حس قدرت کریتوسو نشون نمیده..۳٫ تنوع دشمن ها شدیدا کم بودش و همش یه دشمنو ور داشته بودن صد رنگ مختلف در اورده بودن و همین خیلی رو مخ بود چون جذابیت رو می آورد پایین ولی تو گاد های قبلی تو هر چپتر یه دشمن جدید و با حال داشت..۴٫ تعداد سلاح ها که تو گاد های قبلی بود همیشه ۴ تا بود و این تو به ۲ تا رسیده بود و همین باعث شده بود تنوع و جذابیت کمتره بشه —- در کل نمی خوام بگم این بازی به خاطره اینا شاهکار نبود فقط می خوام بگم خیلی جای بهتر شدن داشت.

                • Godofwar0385 گفت:

                  تعدادسلاح هاش دوتا بود که کارایی زیادی داشتند هر وقت ارتقا میدادیم تنوعش بیشترم میشد مشتاشم بود خود اتروس کلی تنوع بخشیده بود موسیقی حس وحال دیکه ای میداد ربطی به حماسی نبودنش نداشت تنوع کم دشمنا رو با کمتر شدن خشونتش قبول دارم

                • تعداد سلاح کم بود رو قبول ندارم به خاطر اینکه این نسخه ی اول هست و از هک اند اسلش خالص بودن هم فاصله گرفته و منطقی نیست ۴ تا سلاح تو بازی باشه به چند خاطر منطقی نبوده اولیش اینکه جا پشت کریتوس برای سلاح بعدی نبود یا اگرم بود مسخره میشد خدایی ! ( یکم فیزیک رو باید رعایت میکردن به خاطر دوربین از شونه )
                  موسیقی رو کاملا قبول دارم …
                  تنوع دشمنارو قبول دارم کم بود …
                  خشونت رو ندارم چون توی افسانه های نورس که من مطالعه کردم دراگر ها هیچوقت خون ازشون پاشیده نمیشده که بخواد توی این بازی خون پاشیده بشه علاوه بر اون ترول ها هم خون ازشون تا حدی مشخص بود…
                  ولی مسئله هایی بود که گاد جدید رو یکم برتر از نسخه های قبلی میکنه و اون هم داستان غنی تر و همینطور راز و نماد فوق العاده زیاد توی بازیه…
                  یه نمونش وجود بر هم خوردن زمان ها که هزار هزار تئوری به وجود میاره … کمتر بازی میتونه انقدر ادمو به دقت در محیط و بازی تشویق کنه

        • درسته حرفتو قبول دارم ساختن بازی بر اساس تخیلات اصلا کار هر کمپانی نیست

  • Nathan Drake گفت:

    ناموسن God of War ارزش گرفتن تمام جایزه هایی رو که نگرفت داشت،نمیگم باید ولی داشت…

  • Clara گفت:

    کاشکی حداقل بهترین روایت رو به یه بازی درام تعاملی میدادن که خوب خیلی بدیهی ه که این سبک از بازی ها روایت توشون حرف اول و آخر رو میزنه

  • از دوستان میخوام نظراتشون رو راجع به برندگان بخش اول مقاله بگن چون من هم میخوام برنده های خودم رو تو بخش اول بگم:
    برترین صداگذاری سال:
    God of war
    برترین موسیقی سال:
    Red dead redemption 2
    برترین بازی اکشن سال:
    Call of Duty black ops 4
    برترین طراحی هنری سال:
    Red dead redemption 2
    برترین بازی چند نفره سال:
    Call of Duty black ops 4
    برترین بازی مستقل سال:
    Celeste
    بهترین بازی در حال پیشرفت سال:
    Fortnite
    بهترین بازی موبایل:
    Pubg
    بهترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۸:
    Super Mario party
    برترین روایت داستان:
    Red dead redemption 2

    • MetallicA گفت:

      من کاملا با لیست گیمفا موافقم حتی جاهایی که رد دد از گاد جلو افتاده

    • برا من
      بهترین صداگذاری
      red dead
      بهترین موسیقی
      spider man
      بهترین بازی اکشن
      far cry 5
      بهترین طراحی هنری
      red dead
      بهترین بازی چند نفره
      cod black ops 4
      بهترین بازی مستقل
      بهترین در حال پیشرفت
      overwatch
      بهترین بازی موبایل
      Florence
      بهترین بازی خانوادگی
      (نظری ندارم)
      بهترین روایت داستان
      red dead
      واقعا رد دد ارزش ۸ سال صبر ردن رو داشت از روی داستانش میشه یه فیلم فوق العاده ای ساخت و البته غم انگیز و دوست داشتنی :heart: :heart:

  • lordhossein گفت:

    درود بر اقا سعید اقا سعید جان من نیگا جان من اساسینو یه جا انتخاب کنین دیگه و … فایل pdf و نظر سنجی راهنمای بازی رو کی میزارین

  • celeste رو دارم بازی میکنم و میگم که واقعا گوتی موسیقی حقش بود
    موسیقی و گیم پلی بازی فوق العادست

  • lordhossein گفت:

    والا من که تو گیم اواردز دوست داشتم یا گاد یا اساسین یا رددد گوتی شه و هیچ فرقی هم ندتشت واسم ولی حدس میزدم رددد شه که وقتی گاد شد با این که تعجب کردم ولی یه جورایی فکر میکنم بیشتر حقش بود و ضمنا با پیشینه تاریخی این فرنچایز از نسل ۶ تا همین الان باید این جایزه رو واسه یه بارم که شده میبرد که برد و یه چیز دیگه هم که هست من وقتی جایزه بهترین اجرا رو دادن به بازیگر ارتور مورگان واقعا حقش بود ولی هرچی با پارسال مقایسه میکنم بازیگر سنوا واقعا یه چیز دیگه بود

  • ULTIMATUM گفت:

    ممنون از گیمفا ..
    .
    من هم انتخاب های خودم در بخش های مختلف رو مینویسم :
    برترین صداگذاری: Forza Horizon 4
    برترین موسیقی:Red Dead Redemption 2
    برترین بازی اکشن:Call of Duty Black Ops 4
    برترین طراحی هنری: Red Dead Redemption2
    برترین بازی چند نفره:Sea of Theives
    برترین بازی در حال پیشرفت: Fortnite
    برترین روایت داستان: life is strange 2
    برترین بازی سال: Forza Horizon 4
    که در این صورت RDR2 و Forza Horizon 4 با دو جایزه پیشتاز هستن ..

  • god of war گفت:

    واقعا این انتخاب های اعضای گیم فا منطقی تر و دریت تر از مرایم گیم اوارد هست
    بعضی هاشون مثل موسیقی واقعا جای نعجب داشت
    ولی بهترین بازی سال رو من به گاد می دم

  • arian 76 گفت:

    رددد ۲ باید به عنوان برترین بازی سال انتخاب میشد
    امیدوارم حداقل شما رد دد ۲ رو بهترین اعلام کنید چون واقعا حقشه
    گاد اف وار هم بازیه شاهکاری هست اما اصلا در حد و اندازه ی رد دد نیست
    باز اگه گاد اف وار نسخه ۱ تا ۳ بود میشد بخاطر باس فایت های حماسی و صدای بینظیر کریتوس کنار رددد قرار داد ولی نسخه ۴ واقعا نمیتونه از رددد ۲ برتر باشه
    رد دد ۲ با وجود اینکه ۹۸ گیگ حجم داره ولی خیلی روون روی یه ps4 معمولی اجرا میشه(روی ایکس باکس وان رو نمیدونم اما فکر کنم اونم به همین صورت باشه) و خودم در طول بازی حتی یه لگ یا لودینگ طولانی هم ندیدم و حتی صدای فن دستگاه هم از موقع اجرای خیلی از بازی ها کمتر بود
    این یعنی بهینه سازی فوق العاده
    با اینکه خودم با سری گاد اف وار زندگی کردم و شدیدا طرفدارشم ولی حقیقت همینه
    امیدوارم فنای گاد درک کنن و نیان حمله کنن به کامنتم

  • درود بر همه ی دوستان گیمفایی
    با تشکر از داداش سعید گل …اول و قبل از هرچیزی بگم که اقا همیشه مقالاتت رو میخونیم و اگه یوقت نتونستم توی هر مقاله کامنت بزارم و تشکر بکنم کوتاهی از ماست شرمنده …
    دوم هم یه درخواست بکنم که اگه میشه به مناسبت معرفی kombat 11 یه مقاله برید از داستان کلی سری که فکر کنم برای همه جذاب باشه گرچه نوشتن داستان برای mortal kombat واقعا سخته…
    ———————————–
    من خیلی منتظر بودم تا نظر خودم رو راجع هر دو بازی god of war و RDR 2 که بهترین بازی های این نسل برای خودم بودن بگم …
    اول بگم لطفا اگه اگه RDR2 رو بازی نکردید یا اگه GOW رو هنوز تجربه نکردید از خوندن متن پایین پرهیز کنید
    ——————————————–
    حاوی اسپویل
    ——————————————-
    خب اول از همه چیز از نظر من ساخت یه دنیای فانتزی به همون اندازه ایی سخت هست که ساخت یه دنیای واقعی سخته ! منظور از من از دنیای واقعی فقط ساخت محیط نیست چون برای یه جهان ، محیط فقط بخشی از اونه منظورم دنیایی هست که ما داخل بازی درش قرار داریم !GOW یه دنیای فانتزی داره که برای هرکسی قطعا جذابه !کیه که بگه جهان خدایان نورس زیبا نیست ؟
    RDR2 اما یه دنیای واقعی رو به تصویر میکشه و فقط سعی در نمایش اون نمیکنه بلکه خود شمارو در اون جهان ساخته شده قرار میده …
    منظورم چیه ؟ یکم واضح تر بیان میکنم
    ببینید اگه بخام یکم قضیه رو تغییر بدم صحنه ایی که میشد اول بازی قرار بگیره رو اینطور میشه توصیف کرد:
    ” سلام به West World خوش اومدید …
    شما در نقش آرتور مورگان قرار میگیرد و به جای اون زندگی میکنید توجه کنید که npc ها میتونن به شما صدمه بزنن …
    ممکنه کشته بشید اما هر بار به بازی برمیگردید تا خط داستانی زندگی شما به اتمام برسه اما نگران نباشید ما سپاس گذار پولی که برای این دنیا دادید هستیم و فکری برای آن کرده اییم …
    در جهان west world خوش بگذرانید ”
    اینو برای چی نوشتم ؟ برای اینکه بگم فلسفه ی RDR2 از همون اول و پیش از عرضه ی بازی دقیقا چیزی که بود که من و خیلی های دیگه میگفتن! شبیه سازی زندگی ما و صرفا یه بازی بودن … RDR2 میاد و شما رو در زندگی واقعی آرتور و در اصل زندگی خیالی شما رها میکنه … آرتور داره توی RDR2 زندگی میکنه اون هم مثل ما از قدرت انتخاب برخوردار هست اما دقیقا مثل ما نمیتونه همه چیزو تغییر بده ! مثلا ما قدرت انتخاب داریم که از بین سیب و موز و خیار یکی رو انتخاب کنیم اما به هیچ عنوان نمیتونیم انگور انتخاب کنیم ! RDR2 هم با توجه به انتخاب های ثابت ما و انتخاب های متغیر دقیقا همچین چیزی رو داخل بازی پیاده سازی میکنه … درسته اخر داستان آرتور زندگی خوشی نیست و مثل همه ی آدم ها میمیره اما چیزی که واضحه اینه میتونه شرافت مند باشه مردی بشه که به دوستش کمک کرد و یا کسی که به دنبال پول بود و در این راه مثل همون مزدور آدم کش جون داد…
    از بحث واقع گرایی بازی که بگذریم میرسیم به بخش موسیقی و روایت که شایسته سالاری RDR2 برای من در این نسل کاملا مشخصه !
    شما فقط صحنه ی برگشت آرتور از جزیره رو نگاه کنید!!!
    خسته و کوفته با اون آهنگ زیبا و صحنه ایی که به تصویر کشیده میشه … همه مثل یه فیلم هالیوودی کارگردانی شده …
    از چپتر ۱ خط داستان به آرومی شروع به صعودی میکنه
    در چپتر ۵ و اواسط ۶ به اوج خودش میرسه و در ادامه در اواخر چپتر ۶ و بعد اون نزول میکنه تا داستان به طور ۱۰۰ % به پایان برسه …
    هرچی از فوق العاده بودن RDR2 بگم قطعا کم گفتم مثلا شما به صحنه ی مریضی آرتور در شهر نگاه کنید …
    سرفه هایی که میکنه و نمایش گرگ سیاه و وقتی میفهمه بیماره … توی بازی خیلی از نمادگرایی استفاده میشه و همین گرگ و خیلی چیزای دیگه نماد خیلی از شخصیت ها و حس و حال هستن …
    یا صحنه ی نجات Abigail و حتی زندگی خود john marston که چه پستی و بلندی داره … واقعا rdr2 یه زندگی هست و نه یه بازی به نظر من RDR2 نمیخواست بازی باشه میخواست واقعیتی باشه که بشر در آینده بهش دست پیدا میکنه زندگی در هوش مصنوعی …
    اما از اینا که بگذریم در طرف دیگه یه ” بازی ” داریم که الحق شایسته ی بهترین بازی سال هم بود و مشخصه چون خود جایزه هم اسم روشه … بهترین ” بازی ” سال و بین GOW و RDR2 در بحث “بازی ” بودن قطعا GOW برنده هست !
    در مورد گاد خیلییی زیاد صحبت کردم به قدری که رفتم براش کتاب خوندم خیلی از نماد هارو تحلیل کردم و توی سایت هم گذاشتم و با دوستان صحبت کردیم راجعش ! حتی یسری توجیه هم برای مرگ کریتوس و زنده شدنش در نسخه ی فعلی پیدا کردم که میگفت به علت شنا در رودخانه استیکس مثل آشیل رویین تن شده که هم خودکشی کریتوس در نسخه ۳ و خوب شدن زخم ها در نسخه ی فعلی رو توجیه میکنه و خلاصه حرف جدیدی واقعا برای GOW وجود نداره که بزنم به جز اینکه این بازی در کنار RDR2 فوق العاده ترین بازی های این نسل برای من بودن و هر دو شاهکار بی بروگرد نسل هشتم هستن …
    با عرض پوزش به علت طولانی شدن کامنتم خواستم خیلی زیاد درمورد RDR2 صحبت کنم راز های داستانی که در بازی وجود داره تمام فلسفه گرایی بازی و اینکه هدف از تولید این بازی صرفا یه سرگرمی نبوده اما بهتره این بحث به زمانی بهتر منتقل بشه …
    با تشکر از آقا سعید گل و تمام دوستانی که شاید این کامنت رو بخونن … :heart:

    • ahkratos3 گفت:

      اگه تو کات سین ها کایوت رو می دیدی پس یعنی خیلی از دیالوگ های خوبه بازی و پایان خوبه بازی رو از دست دادی چون آنرت کم بوده ….بهت پیشنهاد می کنم دفعه دوم بازیت با آنر بالا بازی کن (توکات سین ها گوزن می بینی) چون خیلی بهتره.

      • اول ممنون که خوندی داداش و دوم ممنون که به این موضوع اشاره کردی چون من به کل یادم رفت بگم
        اره میدونم من صرفا داشتم به اون موضوع نماد گرایی اشاره میکردم
        من خودم اولین بار شرافت رو گذاشتم کنار اما بار دوم شرافت رو انتخاب کردم …
        میگم یجا که جاش باشه باید با دوستان راجع اتفاقات بازی صحبت کنیم چون نماد داخل بازی فراوان هاست..

  • PS4ismylife گفت:

    بهترین بازی های امسال از نظرم.
    ۱٫ Red Dead Redemption 2 و God of War
    ۲٫ Marvels Spider Man
    ۳٫ Far Cry 5
    ۴٫ Assassins Creed Odyssey
    ۵٫ Mega Man 11
    ۶٫ Celeste
    ۷٫ Starlink: Battle for Atlas
    ۸٫ Dead Cells
    ۹٫ Overcooked 2
    ۱۰٫ Shadow Of The Tomb Raider

  • vergil2max گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی.بنظرم انتخابها عادلانه بود.گرچه بنظرم امسال برعکس اکثر سالهای قبل بازی اکشن عالی نداشتیم و جای بسی خوشحالیست که فورتنایت توی گیمفا جایزه ای نبرد.دی
    همچنین کاملا با تیم گیمفا در مورد برترین موسیقی و روایت داستان موافقم و….حالا که حرف از بهترین بازی شد دوست دارم بگم که
    یکی از به یادموندنی ترین لحظات دنیای گیم بنظرم لحظه ای بود که توی TGA امسال اسم GOD of WAR را به عنوان بهترین بازی سال نام بردن.اونم مراسمی که معیار اصلیش متا و بازیهای مولتی پلتفرم و از طرفی راکستاری که سابقه نداشت باش و برنده نباش

  • fox hunter گفت:

    با انتخاب ها موافقم.بنظرم امسال فارکرای پنج بهترین اکشن بود خسته نباشید

  • Aladar1191989 گفت:

    برای من فقط یک بازی
    Just Cause 4. :-))
    البته بقیه بازیها هم عالی بودن.

  • یک خسته نباشید گرم خدمت خانواده گیمفا در قسمت اول انتخاب ها همه منطقی و بجا بودند واقعا سال خوبی بود از نظر محتوا به امید سال های پربارتر و بهتر

  • Senatorbigy گفت:

    واقعا مرسی بابت این مقالهء جذاب و واقعی 😉 بلاخاره یه جا حق به حقدار رسید :inlove: 😉 :yes: tnxXx

  • vdrgame گفت:

    بازیgod of war واقعا حقش بود بهترین بازی سال بشه… رد دد هم عالی بود و هر دو بازی شاهکار بودن… یع سوال دوستان تصویر hdr تفاوتش در بیشتر شدن رنگ نیست مگه چون من وقتی فعالش میکنم تو بعضی از صحنه ها مثلا god of war کم رنگ تر هم میشه تصویر.! میخواستم بدونم من اشتباه میکنم در مورد hdr یا مشکل ازtv منه hdr رو بد میده به من… تو رد دد هم hdr فعال میشه غلظت رنگ کاهش پیدا میکنه تفاوت hdr با غیر hdr چشمگیره اصلا؟

  • Inside 1990 گفت:

    اینکه یه سری ها از جمله خود من از گوتی شدن گاد خوشحالن دلیل داره و خواهشا از روی ظاهر قضیه قضاوت نکنین دلیلشم این نیست که شرکت پلی استیشن مال پدرمونه یا تعصب داریم روش (هرچند تو این شرایط کمبود بازی های خطی و داستانی و افزایش چشم گیر بازی های بی محتوا و پوچ بایدم روی الماسی مثل سونی تعصب داشت) من خودم بیشتر Pc گیمرم و تو این نسل بدلیل کمبود بازی های داستانی رفتم سمت ps4 و سونی ولی دلیل اصلی این خوشحالی اینه که با گوتی شدن یه بازی مثل گاد شرکت ها و استدیوهای دیگه هم انگیزه پیدا میکنن واسه تولید بازی های خطی و داستان محور و در حداقل ترین حالت ممکن یه انگیزه میشه واسه خود سونی برای تولید آثار بهتر و بیشتر و رد دد ۲ هم انقلابی بود در زمینه ی بازی های جهان باز و خیلی خوشحالم که اکثر جایزه ها رو این ۲ بازی بردن و هر ۲ کاملا پتانسیل گوتی شدن رو داشتن ولی خب بازم گاد چون خطی بود به نظرم انتخابش انعکاس بهتری داشت

  • pooya5050 گفت:

    رد دد ۲ با اومدنش کاری کرد که بازیای قبل و بعدش سوء تفاهمی بیش نباشن
    کاری ندارم گوتی نشده چوندحقش زایع شد
    اما فقط خدا میدونه جی تی ای بعدی چی میشه
    در هرحال هم جی تی ای هم گاد بعدی برای نسل بعد میان و حیف که نمیتونم فایو رو بخرم :brokenheart: :-(( 😥

  • PewDiePie گفت:

    ردد از اون چیزی که فکر میکردم هم بهتر بود لعنتی منو از کارو زندگی انداخته از ۲۴ ساعت دارم ۱۶ ساعتشو ردد بازی میکنم :-/

  • kia (Bye All) گفت:

    بازیهای مثل wow و dota جاودانن باید هر سال بهشون جایزه بدن

  • Optical245 گفت:

    سلام خدمت سعید آقای گل خودمون ممنون از حرف زیبا و قشنگ و به جاتون در زیر عکس مدیران صنایع بازی سازی و کنسول واقعا تعصب بیخود و بی جا و مثل یه مشت بچه های مدرسه ای به هم پریدن فحش ناسزا دری وری گفتن فقط شانس آوردیم که اینجور اشخاص به ظاهر محترم دستشون به هم نمیرسه وگرنه همدیگرو تیکه پاره میکردن و میکشتن والا نمیدونه آدم چی بگه واقعا جای تاسف داره اسم خودمونم میزاریم گیمر. ممنون ازشما سعید آقابابایی گل. :yes: :rose:

  • reza_tport گفت:

    اینجانب هیچکدومشونو بازی نکردم 😐 😥

  • Strixxx گفت:

    حق رد دد تو tga خورده شد. هرچند ۳-۴ جایزه برد ولی گوتی کاملا حقش بود.
    اینجا هم فک کنم گاد رو گوتی انتخاب کنین. ولی در هر صورت گوتی برا من رد دد ه و ب نظرم گاد هیچجوره ب‌رد دد نمیخوره

    • Mikasa گفت:

      گاد هیچ جوره به رد دد نمیخوره میدونی چرا
      چون رد دد اوپن ورلده
      گاد نیمه خطی
      ولی اینکه رد دد اوپن ورلده به هیچ وجه دلیل برتریش به گاد نیست به هیچ وجه
      همین الانش بخش آنلاین رد دد کلی بازخورد منفی داشته اگه بازی موقع لانچ با این بخش آنلاین عرضه میشد. متاش حداقل ۴ نمره می کشید پایین از بس داغونه آنلاینش
      بازیو کامل می سنجن
      رد دد هرچقدرم بخش افلاینش خوب باشه (که بازهم کلی ضعف داره از کنترلر بگیر تا انیمیشن های کند و رئالیسم بیش از حد تو بعضی بخش ها و ضعف تو بخش های مهمی از “گیم پلی ” مثل گان پلی ضعیف) بازم تو بخش انلاینش شدید ضعف داره
      پس طبیعیه با اینهمه مشکلات بازی سال هم نشد

      • Strixxx گفت:

        بخش انلاین خوبه زده بتا!! معنی بتا رو میدونید دگ؟
        بعدم بخش انلاین هر بازی اوایل مشکل زیاد داره.
        کنترل بازی مشکل داشت؟ دقیقا چ مشکلی؟ انیمیشن ها کنده؟ والا من تاحالا انیمیشن ب این روونی و خفنی ندیدم. گان پلی؟ حتما گان پلی تلو و انچارتد خوبه! اگه با واقعی بودن مشکل دارین پس حتما ی بازی مثل تلو عذابه براتون. جالبه این مشکلاتی ک میگی رو هیچکدوم از منتقد ها بهش حتی اشاره کوچیک هم نکردن و خودمم بهش برنخوردم.
        دلایل برتری رد دد مربوط ب اپن ولد بودنش نیست. برمیگرده ب خیلی چیزای دگ…

  • MrDarkness گفت:

    نمیدونم چرا Detroit: Become Human دیده نشد امسال

  • AMINtz گفت:

    واقتی داشتم بخش
    »برترین روایت داستان سال« رو میخوندم،سر نوشته های قسمت اولش یک حس غرور توام با خوشحالی خیلی قوی بهم دست داد که حتی به بغضم انداخت!
    وااااقعا عالی نوشتید اون قسمتو
    :yes: :yes: :yes:
    (البته بقیه بخش ها هم خوبن ولی اون یه قسمت…)

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول) - گیمفا