جوایز جشنواره بازیهای ویدیویی ایران از ۴۵ میلیون به ۳۶۰ میلیون تومان رسید
پس از انتشار فراخوان «هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران» از اول آذر ماه، نخستین نشست خبری این جشنواره ظهر سه شنبه ۱۳ آذر برگزار و جزییات این رویداد تشریح شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای به رویکرد امسال بنیاد در مورد حمایت از تولید داخل اشاره کرد و گفت: نمود این مسئله را در «هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران» خواهیم دید، از جمله این که جوایز برندگان به ۳۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
حسن کریمی در نشست خبری درباره هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران گفت: رویکرد بنیاد ملی بازیهای رایانهای حمایت از تولید داخل است و در این راستا بنیاد اهمیت ویژهای را برای حمایت از بازیسازان در قالب ساختار همگرا برای امسال و سال آینده در نظر گرفت. علاوه بر این در لیگ بازیهای رایانهای نیز بیشترین جایزه نقدی به برنده بازی ایرانی کوییز آو کینگز تعلق گرفت.
وی با بیان این که در جشنواره امسال هدف اصلی ما این بوده که بیشترین منفعت و استفاده متعلق به بازیسازان باشد گفت: اعضای شورای سیاستگذاری به ما این جرات را دادند که تغییرات مهمی در جشنواره به ویژه در بحث ژانربندی، شیوه داوری و میزان جوایز به وجود بیاید.
کریمی با بیان این که هزینه برگزاری جشنواره حدود ۱۰ درصد افزایش داشته که رقمی متداول محسوب میشود گفت: با این حال از هزینههای برگزاری این رویداد به شدت کاسته شده و این کاهش هزینه به جوایز منتقل شده است. به این ترتیب جایزه بهترین بازی سال ۱۰۰ میلیون تومان، جایزه بخش دستاوردها هریک ۲۰ میلیون تومان و مجموع جوایز ۳۶۰ میلیون تومان خواهد بود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان این که ژانرهای جشنواره منطبق با وضعیت فعلی بازیسازان ایرانی اصلاح شده است گفت: بخش داوری جشنواره نیز تغییراتی اساسی داشته و برای نخستین بار شاهد حضور منتقدان بازی هستیم.
از همکاری مارکتها استقبال میکنیم
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پاسخ به این سوال که آیا به مانند دورههای گذشته، شاهد همکاری کافهبازار با جشنواره و حمایت آنها از بازیسازان ایرانی خواهیم بود، گفت: نه تنها کافهبازار که ما آماده همکاری با همه مارکتها هستیم.
وی تاکید کرد: شرایط در صنعت گیم ایران به گونهای است که برای توسعه و پیشرفت و موفقیت، باید همه بازیگران حوزه با هم همکاری کنند و ما هم دست مجموعه کافهبازار و همچنین سایر مارکتها را برای همکاری به گرمی میفشاریم.
دیوان عدالت شکایت از اعطای مجوز ورود بازی خارجی را رد کرد
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شکایت کافهبازار از بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دیوان عدالت اداری توضیح داد: یک شائبه حقوقی برای مجموعه کافه بازار وجود داشت مبنی بر این که با توجه به ماهیت بنیاد، این نهاد نمیتواند متولی بازیهای ویدیویی باشد و در نتیجه ساختار حقوقی بنیاد امکان اعطای مجوز جهت ورود بازیهای خارجی و اخذ عوارض را ندارد.
کریمی افزود: دو هفته پیش دیوان عدالت اداری رای خود را اعلام و این شکایت را رد کرد. به هر حال از نظر ما این شکایت سبب خیر شد و امیدواریم با رفع این شائبهها شرایط برای همکاریهای مثبت فراهم شود.
تفاهم با معاونت علمی
کریمی با بیان این که با معاونت علمی ریاست جمهوری مذاکرات خوبی داشتهایم گفت: به توافقات اولیه برای این که برندههای جشنواره به عنوان شرکت خلاق نزد معاونت علمی پذیرفته شوند دست یافتهایم و به احتمال زیاد این موضوع به سرانجام میرسد.
وی همچنین گفت: از رسانهها به ویژه رسانههای تخصصی بازیهای ویدیویی درخواست کمک و همکاری داریم تا با پوشش خوب این جشنواره و معرفی بازیهای برتر، ذهنیت بازیکنان ایرانی را نسبت به بازیهای ایرانی تغییر دهند. بازیهایی که موفق به دریافت جایزه میشوند، قطعا بازیهای خوبی هستند و امیدوارم با همکاری رسانهها بتوانیم نظر بازیکنان جدی و حرفهای کشور را به آنها جلب کنیم.
تغییرات اساسی از جایزه تا تغییر نام جشنواره با کمک شورای سیاستگذاری
دبیر هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران نیز در ادامه این نشست به تشریح جزییات جشنواره پرداخت. محمد حاجیمیرزایی گفت: برای نخستین بار شورای سیاستگذاری جشنواره تشکیل شد و در این شورا یازده نفر از فعالان بخشهای مختلف حوزهی بازی شامل بازیسازان موبایل و PC، نمایندگان رسانهها، دبیران و داوران سابق جشنواره حضور دارند.
وی ادامه داد: این شورا سه مصوبه مهم داشت. اول این که هزینههای برگزاری را کاهش دهیم و جوایز افزایش یابد. دوم این که در ساختار داوری تغییرات جدی روی داده و به جای آن که دبیر جشنوراه، داوران را تعیین کند، شورای سیاستگذاری به انتهاب داوران میپردازد و سوم هم این که تنها بازیهایی پذیرفته خواهند شد که پیش از پایان فراخوان، در یکی از اپاستورها منتشر شده باشند.
دبیر جشنواره هستم درباره جوایز این دوره توضیح داد: هزینه برگزاری جشنواره در سال گذشته ۵۵۰ میلیون تومان و میزان جوایز ۴۵ میلیون تومان بود. اما در جشنواره هشتم، با وجود افزایش قیمتها، هزینه جشنواره به ۲۴۰ میلیون تومان کاهش یافته و میزان جوایز به ۳۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
حاجی میرزایی با بیان این که جایزه بهترین بازی سال ۱۰۰ میلیون تومان است افزود: جایزه هر دستاورد ۲ میلیون تومان بود که به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. جایزه بهترین بازی از نگاه مردم نیز از ۱ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین دو جایزه مردمی دیگر نیز شامل بهترین بهروزرسانی ویژه بازیهایی که آپدیت قابل توجهی ارایه دادهاند و همچنین مورد انتظارترین بازی سال به جوایز جشنواره افزوده شده است.
وی درباره تغییرات داوری در جشنواره هفتم نیز گفت: بهترین بازی و دستآورد را ۱۰ داور منتخب شورای سیاستگذاری انتخاب خواهند کرد. همچنین ۵ داور نیز برای دستهبندی ژانرها انتخاب میشوند. تعداد ژانرها نیز به ۱۳ ژانر به صورت آزمایشی افزایش یافته است و هر ژانری تنها در صورتی داوری خواهد شد که حداقل سه بازی قابل قبول درآن ژانر به مرحله نهایی راه یابند.
حاجیمیرزایی گفت: برای انتخاب بهترین ژانرها، آکادمی جشنواره تشکیل خواهد که اعضای آن شامل نماینده تیمها یا شرکتهایی که در ۴ سال گذشته غزال بردهاند، اشخاص حقیقی که در ۴ سال گذشته جشنواره غزال بردهاند و همچنین بیست نفر از نمایندگان رسانهها خواهد بود. عضویت افراد در این آکادمی مادامالعمر است و هرسال به تعداد اعضا اضافه خواهد شد که قطعا به عادلانهتر شدن و دقیقتر شدن داوریها کمک خواهد کرد.
دبیر جشنواره هشتم با بیان این که مهمترین شرط حضور بازیها در جشنواره این است که در طول یک سال گذشته در یکی از مارکتهای دیجیتال داخلی و خارجی یا به صورت فیزیکی منتشر شده باشد گفت: البته انتشار بازی در حالت Early access و Soft lunch نیز مورد قبول است. اما سایت جشنواره دیگر مکانی برای آپلود فایل ندارد و باید امکان دانلود بازی از استورها برای داوران جشنواره فراهم باشد.
وی با بیان این که کاراکتر جشنواره تغییر خواهد کرد گفت: برای طراحی کاراکتر فراخوانی منتشر شده و طراحان تا آخر آذر فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند. تاکنون سی طرح دریافت شده و به سه اثر برتر به ترتیب ۵، ۳ و ۱ میلیون تومان جایزه تعلق میگیرد.
حاجیمیرزایی درباره اختتامیه این رویداد نیز گفت: تنها بازیسازانی که به مرحله نهایی جشنواره برسند به مراسم اختتامیه دعوت میشوند و کوچک کردن اختتامیه یکی از راههای کاهش هزینه بود. سایر بازیسازان علاقهمند نیز میتوانند مراسم را به صورت آنلاین تماشا کنند.
وی درباره تغییر نام جشنواره نیز توضیح داد: نام این رویداد از «جشنواره بازیهای رایانهای تهران» به «جشنواره بازیهای ویدیویی تهران تغییر کرده است تا گستردگی بازیهای تحت پوشش و گستردگی جغرافیایی این رویداد را به خوبی برساند.
بر این اساس بازیسازان سراسر کشور تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی http://irangamefestival.ir/ نسبت به ثبت و ارسال آثار خود اقدام نمایند.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی Indiana Jones and the Great Circle منتشر شدند
- GTA انحصاری پلی استیشن ۲ شد زیرا سونی در مورد ایکس باکس نگران بود
- تحلیلگر: در این تعطیلات محتوای ایکس باکس قویتر از پلی استیشن است
- ۲۵ شخصیت زن برتر دنیای انیمه | پارت اول
- عملکرد فنی درخشان Indiana Jones And The Great Circle روی کنسولهای ایکس باکس؛ ۶۰ فریم بر ثانیه، حتی با وجود رهیابی پرتو
- نقد و بررسی بازی Indiana Jones and the Great Circle
- ۱۰۰ بازی برتر در تمام تاریخ پلی استیشن
- Black Myth: Wukong و Elden Ring: Shadow of the Erdtree در فینال رایگیری مردمی The Game Awards
- انتقاد کارگردان سابق Days Gone از تریلر سیامین سالگرد پلی استیشن
- گزارش: بازی GTA 6 با اقلیتها کمتر شوخی خواهد کرد
نظرات
(بازیهای ویدیویی ایران)
کمذم شکست جمله سنگینی بود بازی ها شده خدا تومن سیستم و کنسول n تومن
فکر می کنم منظور اینا از بنیاد ملی بازی های رایانه ای فقط خودشون چند نفر باشن
اینقدری هستن که ۳۰۰% مالیات + ۵۰% افزایش قیمت از گلوشون پائین بره :laugh:
این افزایش بخاطر گرونی دلاره
حتی همون دلیلی هم که تو پست عنوان شده بخاطر گرونی دلار ( یا به عبارت دیگه ارزونی ریال ) هست
.
فرض کنید جایزه یکی ده هزار دلار باشه. وقتی دلار سه تومنه جایزش میشه ۳۰ میلیون ولی وقتی دلار ده تومنه میشه ۱۰۰ میلیون
تو این سرزمین سرگرمی و گیم معنیی نداره
مشکل با این چیزا حل نمیشه وقتی تو دید ملت یه موجود بی کار و بی استفاده ای….
به قرآن قسم آدمایی که اونجا نشستن و مسئولن کلا در طول زندگیشون پنج ساعت یه بازی رو بازی نکردن . بعد میگن چرا پیشرفت نمیکنیم
داداش ندونسته قسم به این بزرگی نخور. از کجا معلوم شایدم بازی کرده باشن!
خداکنه این مبالغ رو یه جوری هاپولی نکنن و اونایی که گیم میسازن جدا از پلتفرم به نتیجه برسن
چه ولخرجی زیادی برشکست نشتن اعلام کردن یارانه ۹۱ هزار تومن میکنن واقعا که اسپایدر من الان شصد هزار هست
نت من ماهی صد هزار هست ۳۶۰ میلیون بدن گیمرها بازی بخرن بهترین بازی لابد وات هبند با انجین انریل امریکاست اسمش میشه بازی بومی اونم درباره مواد مخدر هست نکنه میخوان بدن به زولا اونا خودشون ایفون ایکس میدن
بهتره به گیمرها برسن تا بازی سازا موافقها لایک کنن یارنه یه میلیونی لایک کنن
“جوایز به بازی هایی که با محوریت ۸ سال دفاع مقدس و یا نظام ظالم شاهنشاهی می باشد، بدون در نظر گرفتن کیفیت آنها، اختصاص داده خواهد شد.”
جمله بالا تومتن از قلم افتاده !!
پوکر فیسم براش زیادیه 😐
والا از ای دست بازی ها زیاد داشتیم مثل دفاع مقدس و علیه رژیم شاه ولی تا حالا بهش هیچ جایزه ای ندادن بخاطر کیفیت کم بازی.یکم فرهنگتون رو بالا ببرید و الکی حاشیه نزنید.
شمام جای فرهنگ سوادتو ببر بالا دوست عزیز
بودجه هایی به این بازی ها تعلق میگیره که از بیت الماله و به شدت براشون تبلیغ میشه
انقدرم بازی های مضخرفی هستند که ارزش نداره اسمشون رو گوگل کنم و اینجا بنویسم
اینکه چیزیو ندونی و سوادشو نداشته باشی و ازش حرف بزنی میشه بی فرهنگی به عنوان یادگاری از من داشته باش این حرفو !
شما که سواد داری برای این حرف هات سند هم داری ؟ بی فرهنگی یعنی بدون سند مدرک و صرفا بخاطر کینه از حکومت هر تهمتی بزنی و نشر بدی .برای منه بیسواد یک بازی ایرانی نام ببر که بخاطر ژانر دفاع مقدس یا با موضع رژیم ظالم شاه بهش جایزه داده باشه بخصوص در نمایشگاه بازی های رایانه ای ایران که هر ساله برگزارمیشه و همه میشناسن.
بازی ایرانی متاسفانه هزینه تبلیغات نمیکنن. بازی های بزرگ از یه سال قبل و بیشتر چه تبلیغاتی میکنن .من خودم بازی ایرانی رو مگه از سایت هیولا بخرم وبفهمم چی اومده.الان نمیدونم تو ۶ ماه اینده بازی ایرانی منتشر میشه یانه
دوستان من حساب کردم در واقع اصن گیمرای ایرانی ۲۵ میلیون نیستن
ما خیلی باشیم ۹ میلیونیم ۸۸ درصد اون ۲۵ میلیون موبایل گیمرن
لابد پسرخاله ی من که کلا به جز Clash of clans هیچ بازی دیگه ای تجربه نکرده جزو گیمرها به حساب میاد.
واقعا این بنیاد حتی ۱ ریال این بودجه ها رو برای ما خرج می کنه؟ بعید میدونم.