انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2

محمد مهدی حسین زاده
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

در ویدئو گیم، همیشه هستند ژانرهایی که کمتر مورد توجه سازندگان و یا حتی بازی کنندگان قرار می‌گیرد، مخصوصا در زمانه‌ای که هر ساله شاهد fpsهای تکراری و بی خلاقیت، RPGهای بی برنامه و نفوذ Battle Royal در همه چیز هستیم! در این میان شاید بتوان بازی‌های مبارزه‌ای (fighting) را هم تا حدودی کم فروغ نام برد. هرچند هنوز هم جادوی مجموعه‌ی Mortal Combat و Tekken و یا زیبایی‌های Street fighter و Injustice از هر گیمری دل می‌برد، اما همه موافقیم که آن شکوه گذشته را در دل ما گیمرها از دست داده اند. حال در این میان نام یک مجموعه‌ی مبارزه‌ای دیوانه وار به چشم می‌خورد که به دلیل استایل هنری و مبارزات عجیب و سرسام آور خود، کمتر گیمری به سراغ‌اش می‌رود و یا اصلا با آن آشنایی دارد. مجموعه‌ی فوق‌العاده Guilty Gear از آن دست بازی‌هایی است که طعم شیرین و جذاب‌اش برای مدتی طولانی ذهنتان را قلقلک میدهد. مجموعه‌ای که از گیم پلی اعجاب انگیزش، تا گرافیگ و طراحی‌های هنری جذابش، همه و همه در سیستمی که ثمره‌اش ارائه‌ی یک تجربه‌ی جذاب است، نقش خود را به عنوان یک چرخ‌دنده به درستی ایفا می‌کنند. البته بی انصافی است اگر بگوییم Guilty gear xrd rev2 هیچ‌گونه کم و کاستی یا عیبی ندارد. مسئله این است که سازندگان به قدری در ارائه‌ی یک تجربه‌‌ی کلّیِ موفق، موفق عمل می‌کنند که ایرادات بازی بیش از آن که افسوسی باشند برای لطمه‌ای که به بازی وارد شده است، حکم وزنه‌ای دارند که مانع رسیدن بازی به درجات والاتر است.

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

Rev 2 بیشتر از آن که یک بازی کاملا جدید به حساب آید، حکم یک بسته الحاقی پر محتوا را دارد. با گیمفا برای بررسی Guilty gear Xrd Rev 2 همراه باشید.

شاید فکر کنید که Guilty Gear Xrd Rev 2 با این اسم طویل و بد تلفظ خود یک نسخه‌ی کاملاً جدید از مجموعه‌ی Guilty Gear محسوب می‌شود که باید بگویم در این صورت سخت در اشتباه‌اید! Guilty Gear Xrd Rev 2 چیزی ما بین یک بسته‌ی الحاقی و یک نسخه جدید است، محتویات بازی نه آنقدر کم است که یک بسته الحاقی به حساب بیاید، و نه آنقدر زیاد است که بتوان آن را یک نسخه‌ی جدید دانست. اگر نسخه‌ی اصلی سری را تجربه نکرده‌اید که خرید این بازی به قیمت بازی کامل حساب می‌شود، اما اگر نسخه‌ی قدیمی بازی را خریداری کرده‌اید برای خرید این محتویات پول کمتری پرداخت خواهید کرد. این محتویات شامل ۲ شخصیت جدید، چند نقشه‌ی جدید و بخش‌های داستانی تازه است. ( به نقد ارتباطی ندارد اما در جایی نکته‌ای خوانده بودم که برایم جالب بود و خواستم با شما نیز در میان بگذارم : دلیل این نامگذاری‌های طولانی برای بازی‌های ژاپنی، این است که مردم ژاپن اعتقاد خاصی به خواندن خلاصه‌ی بازی ندارند و محتویات بازی را با خواندن نام آن تجسم می‌کنند و اقدام به خرید می‌کنند! بنابراین سازندگان سعی می‌کنند از نام‌های نسبتا طولانی برای بازی خود انتخاب کنند تا بتوانند تصویر کُلی بازی را به شکل بهتری در ذهن مخاطب ایجاد کنند. راست و دروغ‌اش پای آن بنده خدا)
اجازه دهید که از دیوانه وار ترین بخش بازی شروع کنیم، گیم پلی. Guilty Gear در گیم پلی به درجه‌ای از کمال رسیده است که پس از ساعت‌ها مبارزه نیز شما را شگفت زده خواهد کرد.مکانیک‌های یک بازی مبارزه‌ای شاید در نگاه اول خیلی ساده و محدود به نظر برسد، اما همانگونه که Mortal Combat و Tekken هرکدام استایل و لهجه‌ی مخصوص به خود را دارند، اینکه یکی با خشونت و اتمسفر سنگین‌اش چشمان شما را به نمایشگر تبعید می‌کند و دیگری با سرعت و افکت‌های گرافیکی جذابش چشمانتان را مجذوب خود می‌کند، Guilty Gear نیز با لحن مخصوص‌اش هوش از سرتان می‌برد. Guilty Gear با هوشمندی تمام و استفاده‌ی درست از همان عناصر به ظاهر محدود و تزریق کمی خلاقیت، محصولی را ارائه می‌دهد که باید در برابر اش سر تعظیم فرود آورد.
البته این گیم پلی جذاب در عین حال یکی از مشکلات اصلی بازی نیز می‌باشد! همیشه هنگام بازی کردن Mortal Combat تعادل بازی مرا شگفت زده می‌کرد، تعادلی که سازندگان نتوانسته‌اند در Guilty Gear Xrd آن را پیاده سازی کنند. منظور از تعادل بالانس بین شخصیت‌ها نیست، اتفاقا آخرین نسخه‌ی Guilty Gear به خوبی می‌تواند بالانس بین شخصیت‌ها را رعایت کند، منظور تعادلی است که باعث می‌شود هم بازیکنان حرفه‌ای لذت ببرند و هم تازه کارها با دسته به خوبی برخورد کنند! برای حرفه‌ای شدن در بازی تلاش زیادی نیاز است و این چیز بسیار خوبی است، اما به هیچ وجه نمی‌توانید در مهمانی‌ها برای سرگرم شدن، با افراد تازه کار رقابت کنید.

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

گیم پلی بازی بسیار جذاب کار شده است و شاهد بالانس خوبی بین شخصیت‌ها هستیم، ضعف اصلی بازی در این بخش، سخت بودن بیش از اندازه‌ی بازی است که باعث می‌شود بازیکنان تازه کار نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و یا نمی‌توان از Guilty Gear Xrd Rev 2 به عنوان یک بازی برای سرگرم کردن جمع یاد کرد.

حرف از شخصیت‌ها شد و همانگونه که در بالا اشاره کردم باید دوباره گوشزد کنم که بالانس بین شخصیت‌ها عالی کار شده است، مهم نیست که موقع بازی کردن چه شخصیتی را انتخاب کنید، تنها نکته‌ای که در پیروزی شما تاثیرگذار است خودتان هستید و این مهمترین نکته‌ای است که هر بازی ویدیوئی باید آن را رعایت کند. علاوه بر طراحی بسیار خوب در مبارزات، شخصیت‌ها از جنبه‌ی بصری نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی شده اند و چشمتانتان را نوازش می‌دهند. استایل طراحی هنری بازی شبیه انیمه است و اگر از طرافداران انیمه‌ها باشید به طور حتم از زیبایی این بازی لذت خواهید برد. رابط کاربری بازی نیز بسیار زیبا طراحی شده است و آن حس انیمه بودن بازی را منتقل می‌کند. هرچند تیم سازنده می‌توانست رابط کاربری، به خصوص منوها را به گونه‌ای طراحی کند که تا این اندازه شلوغ نباشد. اما زیبایی بازی تنها به بخش بصری خلاصه نمی‌شود. بازی از حیث صوتی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و موسیقی‌های بازی همیشه لذت بخش هستند. چه موسیقی‌های راک و چه موسیقی‌های آرام و روح‌نواز بازی، همگی یک بازی روانی جذاب با ذهن شما راه می‌اندازند و به غرق شدن شما در دنیای Guilty gear کمک شایانی می‌کنند. درست است که در بخش صوتی بازی، موسیقی‌ها فوق العاده عمل می‌کنند، اما بازی در بخش صداگذاری فقط در حد استانداردها ظاهر می‌شود و هرگز نمی‌تواند خود را به درجه‌ی کیفی بخش موسیقی برساند.
اما در رابطه با داستان و شخصیت پردازی در Guilty Gear Xrd Rev 2 همه چیز متفاوت است. همانطور که گفتیم بازی شبیه یک نوع بسته الحاقی برای بازی اصلی است پس بخش داستانی بازی متعلق به همان نسخه‌ی اولیه است، اما سازندگان خط‌های داستانی کوتاهی نیز به بازی اضافه کرده‌اند. این خط‌های داستانی که با طی چندین آپدیت به بازی اضافه شده‌اند، از لحاظ کیفیت خیلی خوب عمل نمی‌کنند. البته برخی از این داستان‌ها پیچش و روایت مناسب و جذابی دارند و اولین خط داستانی گواهی بر این موضوع است. اما به عنوان مثال دومین داستان بازی نمی‌تواند جذاب باشد و گویا توسعه دهندگان به اجبار آن را در بازی قرار داده اند. قصد ندارم خیلی در رابطه با شخصیت پردازی بازی صحبت کنم، زیرا مربوط به نسخه‌ اولیه است اما به دلیل اضافه شدن شخصیت‌های جدید لازم دانستم این نکته را گوشزد کنم: در بازی‌های ویدیوئی بخش اعظمی از پردازش داستان و شخصیت بر دوش گیم پلی است و بازی خوب، آن بازی است که بتواند داستان و شخصیت خود را به کمک گیم پلی تکمیل کند. در بازی‌های مبارزه‌ای نیز بخشی از این پردازش علاوه بر طراحی‌های هنری، به کمبوها و ترکیب بخش بصری با بخش طراحی مرتبط است. به عنوان مثال در Mortal Combat کمبوهای شخصیت sub-zero کاریزماتیک بودن و ابهت او را نشان می‌دهد و یا جانی کیج به کمک ارتباط محکم بخش بصری بازی با طراحی گیم پلی این شخصیت، سرزنده بودن و شوخ بودنش به مخاطب القا می‌شود. این اتفاق در  Guilty Gear Xrd Rev2 نیز اتفاق می‌افتد اما گویا همه‌ی شخصیت‌ها مثل یکدیگرند! خوشتیپ، خفن و بچه پولدار! البته این برداشت خارج از بخش داستانی بازی است و برگرفته از گیم پلی و طراحی شخصیت‌ها است.

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

دو شخصیت اضافه شده به بازی که از لحاظ هنری و استایل مبارزه‌ای به شکل فوق العاده‌ای طراحی شده اند و تنوع شخصیت‌ها را به درجه‌ی بسیار خوبی رسانده اند.

پاراگراف‌های بالا بیشتر توضیحی بر نسخه‌ی اصلی و پایه بود نه rev 2. حال اگر بخواهیم از محتویات این آپدیت صحبت کنیم بهتر است به نقشه‌های جدیدی اشاره کنیم که به بازی اضافه شده است. این نقشه‌ها از لحاظ طراحی بسیار زیبا و چشم نواز هستند، اما عمق خاصی به گیم پلی نمی‌بخشند، برعکس مجموعه‌ی mortal combat و یا injustice که نقشه‌ی متفاوت به معنای استایل مبارزه‌ای متفاوتی است. از دیگر محتویات اضافه شده، خط‌های داستانی است که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم و اگر بخواهیم باری دیگر و به طور کُلی آن را بررسی کنیم، باید بگویم که کیفیت داستان‌ها در سطح راضی کننده‌ای قرار ندارد و دلیل آن نبود توازن بین خط‌های داستانی متفاوت است. و اما مهمترین و شاید بهترین محتوای اضافه شده در نسخه‌ی Guilty Gear Xrd Rev 2 کاراکترهای جدیدی است که به بازی اضافه شده‌اند؛ منشی Chipp zanuff جناب Answer و سامورایی محبوب مجموعه، Baiken.
Answer را می‌توان به راحتی یکی از نکات مثبت بازی قلمداد کرد و این به دلیل استایل مبارزه‌ای خاص و شخصیت پردازی مبتنی بر گیم پلی که بالاتر به آن اشاره کردیم است. شخصیتی که با کارت‌های تبلیغاتی خود مبارزه می‌کند و قدرت این کارت‌ها تحسین بر انگیز است! همچنین یکی دیگر از نکات جذاب این شخصیت صحبت کردن او با موبایل خود در تمام مدت مبارزه است و این نکته که شما می‌توانید مکالمات او را بشنوید به فضا سازی بازی کمک بسیاری کرده است. شخصیت دوم Baiken است که گویی حرکات و ضربات‌اش نسبت به نسخه.ی قبلی که در آن حضور داشت تغییری نکرده است و به طور کل استایل مبارزه‌ای جذابی دارد.

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

Guilty Gear Xrd Rev 2 یک سردرگمی است اما نه یک سردرگمی برای خود بازی، بلکه یک سردرگمی برای مخاطب. بازی نه به اندازه‌ای محتوا دارد که نسخه‌ای جدید قلمداد شود و نه می‌توان آن را یک بسته الحاقی نامید. تجربه آن به خیلی چیزها بستگی دارد.

این که Guilty Gear Xrd Rev 2 ارزش تجربه دارد یا نه به خیلی چیزها بستگی دارد، اگر از سلیقه فاکتور بگیریم باید نکات زیر را بررسی کنیم : نسخه‌ی پایه را خریداری کرده اید؟ به داستان اهمیت می‌دهید؟ شخصیت‌ها برایتان مهم است؟ Guilty gear xrd rev2 را می‌توان یک سردرگمی برای مخاطب دانست! بازی نه به اندازه‌ای محتوا دارد که بتوان آن را نسخه‌ای جدید دانست و نه می‌توان آن را یک بسته الحاقی دانست. اگر بازی بیشتر به خط‌های داستانی اهمیت می‌داد و شخصیت پردازی بهتری انجام می‌داد و کمی بیشتر به فکر محتوا بود، تجربه‌ی Guilty Gear Xrd Rev 2 یک واجب بود، اما با وضع فعلی بازی، تجربه‌ی آن را تنها به افرادی پیشنهاد می‌کنم که نسخه‌ی ابتدایی و پایه‌ی بازی را خریداری نکرده‌اند و قصد تجربه‌ی یک بازی جذاب و دیوانه‌وار با استایل گرافیکی انیمه وار را دارند.

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • مازیار گفت:

    داداش این نظرو تایید کن اعصابم خرابه
    میخواستم جواب چند نفر رو در پست اسپایدرمن بدم میرم سراغ کاربر Y PS:اولا من مشکلی با کنسول باز ها ندارم حتی تو پست نمرات Shadow of the Colossus به کنسول بازها تبریک گفتم که یک یارویی اومد چرت گفت تو پست نقد و بررسی گاد۴ اومدم از بازی تعریف کردم بعد دیدم که یک یارویی داره چرت و پرت مینویسه در ضمن خودت بهتر از من میدونی بتمن همیشه از اسپایدرمن بهتر بوده و تنها ضعفی که داشت مشکلات فنی بازی بود
    shademan3:اولا من فقط چند روز تو نوبجی بودم بعدش هم رفتم چند ماه هم تو پردیس بودم که منو بن کردن بعدشم من یک روزی تهمتی که بهم زدی رو جبران میکنم نگران نباش
    http://uupload.ir/files/00yn_bandicam_2018-12-04_09-33-11-340.jpg

انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا
انیمه‌ی دیوانه | نقد و بررسی Guilty Gear Xrd Rev 2 - گیمفا