سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

 ماشین‌ های ریسینگ خود را به پارکینگ ببرید. چون زمان بیرون آوردن و راندن موتور مورد علاقه‌تان است، آن هم به قصد درآوردن زوزه‌هایش در پیست و خیابان‌های بازی Ride 3. وقت موتور سواری فرا رسیده است!

بازی Ride 3 عنوانی در سبک شبیه ساز مسابقات موتور سواری است که امروز به طور رسمی عرضه جهانی می‌شود. برای دریافتن این که Ride 3 بازی موفق و خوبی است یا نه، با ادامه نقد همراه باشید. نسبت تعداد افراد جامعه بازی‌بازان سبک ریسینگ در مقایسه با بقیه سبک ها تقریبا کمتر است و همین طور در سبک موتور سواری هم این تعداد کمتر از علاقمندان ریسینگ موتوری است. اغلب بازی‌هایی هم که در سبک موتور سواری عرضه شده اند عناوینی اکثرا ضعیف و دور از استاندارد بوده اند تا اینکه در سال های اخیر دی ال سی بازی Drive club عرضه شد که عنوانی موتور سواری بسیار خوب با گرافیک فنی عالی بود اما باز هم همچنان بازی فوق العاده کاملی برای عاشقان این سبک نبود و یک بسته الحاقی محسوب می شد.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

لذت تروفی بعد از یک کار سخت

استودیو .Milestone S.r.l در گذشته یک بازی ریسینگ و چند بازی موتور سواری دیگر نیز ساخته است و به تازگی عنوان جذاب و جدیدشان Gravel نیز منتشر شده. عناوین این سازنده، متا و میانگین امتیاز هایشان غالبا در رده ۶۰ هستند و از نظر منتقدین متوسط عمل کرده اند ولی از نظر گیمر‌ها و user score با استقبال خوبی روبرو شده اند. دو نسخه قبلی از سری بازی های Ride، به ترتیب سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ عرضه شدند و جدیدترین نسخه از این سری نیز امروز عرضه شده است. با نقد و بررسی بازی Ride 3 با من و وبسایت گیمفا همراه باشید.‌ این بازی به صورت رسمی توسط سازنده Ride 3 برای نقد در اختیار گیمفا (برای پلتفرم ps4) قرار گرفته است .

این عکس تعدادی مراحل زیاد بازی نشان می دهد

این عکس تعدادی از مراحل زیاد بازی نشان می دهد

وقتی وارد منوی بازی می‌شوید، موسیقی جذاب بازی و فضای موجود در Home، همان اول شما را جذب می‌کند. بازی در بخش آفلاین با احتساب بخش old school (که بخشی چالشی است)،۳۲۶مرحله دارد که ۳ بخش extra آن چند دلاری قیمت دارد و در نسخه عادی آن پولی است، ولی در نسخه گران‌تر بازی رایگان و آزاد است. اگر بخش آنلاین را بازی نکنید همین بخش تک نفره و آفلاینهم می تواند شما را درگیر کند. مهمترین و بهترین ویژگی بازی Ride 3 تنوع فوق العاده زیاد موتورها است که از قدیمی و کلاسیک گرفته تا مدرن و حتی موتور‌های سال در بازی وجود دارند و همه‌‌‌شان قابل استفاده می باشند.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

نورپردازی و رنگ بندی بازی عالی کار شدند مثلا در همین تصویر به خاطر رنگ بندی خاص آن، محیط از حالت تکراری درمی‌آید

از طراحی دق۹یق و واقع گرایانه موتورها و رنگ بندی های متنوع و چشم نوازشان نیز اصلا نمی‌توان چشم پوشی کرد. البته طراحی خوب موتورها فقط به ظاهرشان خلاصه نمی‌شود و سازندگان با دقت در طرح هایی که از مدل های واقعی گرفته اند سعی کرده اند تا حسابی بازی را از این نظر تبدیل به یک شبیه ساز واقعی کنند. Ride 3 موقع انتشار ۲۳۰ مدل موتور دارد که تازه سازندگان قول تعداد بیشتری را نیز در آپدیت و بروزرسانی‌های بعدی داده اند .

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

عالی ترین موتورها از بهترین شرکت های سازنده

نکته بعدی وجود۷۰ نوع موتور سیکلت جدید‌ و تازه وارد بازار شده است که تا حالا در نسخه ها و dlc های قبلی این سری ندیده بودید ولی اکنون در بازی شاهد حضورشان هستیم. از موتورهای کلاسیک و قدیمی هم نمی‌شود که گذشت که سواری با آنها بسیار لذت بخش است. در زمان بازی کردن فقط کافیست لحظه ای درمسیر مسابقه غفلت کنید تا رسیدن و دیدن سایر بازیکنان برای‌تان تقریبا غیر ممکن شود و سپس برای جبران در پیچ‌ها باید با سرعت خیلی بیشتری بروید تا مسیر عقب افتاده را جبران کنید. یکی از مهم‌ترین ارکان یک بازی ریسینگ علاوه بر دیر لود نشدن جزییات، نداشتن افت فریم است که خوشبختانه در Ride 3 هیچکدام وجود ندارند و بازی خیلی روان و با ثبات اجرا می‌شود حتی زمانی که با آخرین حد سرعت حرکت می‌کنید نیز شاهد کوچک‌ترین افت فریم نیستید. بازی بسیار پولیش و بهینه شده است و تنها مشکلش سایه‌ درختانی است که کنار پیست قرار دارند و بعضا تکه تکه بارگذاری می‌شوند که البته این مورد زیاد جدی و آزار دهنده نیست و حتی می شود با یک آپدیت مشکل را حل کنند. در کل باید گفت Ride 3 عنوانی است که لیاقت یدک کشیدن لقب یک بازی با گرافیک نسل هشتمی را داراست. کیفیت بافت ها خوب است، دورنما‌های بازی زیبا و خوب کار شده اند و کیفیت بافت‌ها و تکسچرها از نزدیک نیز عالی هستند، مخصوصا جزییات و جایگاه تماشاگران و ساختمان هایی که کنار زمین مسابقه مشاهده می‌کنید، عالی‌ به نظر می‌رسند. انیمیشن‌های بازی بسیار روان و طبیعی هستند و این مورد زمانی بیشتر به چشم می‌آید که به بدن موتور سوار در حین حرکت و پیچیدن دقت کنید.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

همین تصویر خود گویای خوب بودن بازی است

یکی از ضعف‌های بازی در بخش گیم پلی، نبود قسمت آموزشی است و بازی همه چیز را به خودتان واگذار می کند و باید دکمه ها را خودتان پیدا کنید. به این شکل احتمال دارد کمی گیج بشوید و بعضی از حرکت ها را یاد نگیرید. البته وقتی که کمی بازی کنید کلیت عملکرد دکمه ها برایتان روشن می‌شود ‌ولی ممکن است بعضی از حرکات ترکیبی را پیدا نکنید و شاید به خاطر نداشتن بخش آموزشی از همان اول از ادامه بازی کردن منصرف شوید.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

بازی گرافیک عالی خودش را مخصوصا در ساختمان و پیست و دورنما ها به رخ می‌کشد

تصادف و برخورد موتورها در بازی به زیبا و بهترین شکل ممکن طراحی شده اند و تصادفات پشت سر هم و رگباری و با‌ حالی رخ می‌دهد که هیجان گیم پلی را بالا می‌برد. تصادفات دقیقا مثل مسابقات واقعی موتور سواری در تلویزیون طراحی شده و این جای تحسین دارد . متاسفانه بازی سیستم مجازات ندارد، یعنی اینکه اگر مثلا کسی عمدا باعث تصادف شود از وی امتیازی کسر و با او برخورد نمی‌شود. چرخاندن موتور از یک حدی به بعد قفل شده و احتمال زمین خوردن موتور سوار در پیست وجود ندارد که با قرار دادن این المان در گیم پلی  هیجان بازی بالاتر می‌رفت. البته این موضوع فقط خارج از پیست است و مخصوصا در زمین‌های خاکی و سنگ ریزه‌ها که بیشتر زمین می‌خورید یا با زیاد کردن سرعت در پیچ‌ها که باعث زمین خوردن می‌شوند.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

نمایی از دوربین اول شخص بازی

خوشبختانه بازی لوت باکس ندارد و با امتیازی که با توجه به رتبه‌تان در مسابقات به دست می‌آورید، می‌توانید آیتم ها‌یی مثل موتور جدید و باز کردن مرحله و … را بخرید. هوش مصنوعی بازی در سطح زیاد جالبی نیست و در بازی تک نفره که بازیکنان دیگر توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند انگار که در کل مسابقه بدون استثنا هیچ گونه اشتباهی نمی‌کنند! یک نکته جذاب اینجاست که برای اولین بار در بازی‌های ریسینگ دیدم وقتی که نزدیک تماشاچیان می‌‌شوید به سمت شما بر‌می‌گردند و نگاهتان می کنند، البته این را هم بگویم که گرافیک و جزییات چهره‌ی خیلی خوبی ندارند و کمی شطرنجی و تار هستند اما همین وجود چنین المانی خودش نکته مثبتی قلمداد می گردد. بزرگترین ایرادی که به بازی وارد است،  عدم وجود تخریب پذیری است که اساسی ترین مشکل بازی محسوب می شود. وقتی تصادفی رخ بدهد کوچکترین صدمه‌ی ظاهری و فنی به موتور وارد نمی‌شود و فقط گرد و خاکی روی اجزای موتور می‌نشیند که این موضوع اصلا برای یک بازی نسل هشتمی قابل قبول نیست.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

ریتم بازی هیچ وقت نمی‌افتد و همیشه مسابقات جذاب هستند

مورد دیگر درباره‌ی واکنش پس از تصادفات است که موتور سوار بعد از برخی تصادفات اصلا انیمیشن و فیزیک طبیعی و قابل قبولی ندارد و دستان‌اش مثل چوب خشک بی‌حرکت می‌ماند! بعضی مواقع بعد از تصادف موتور سوار به وسط پیست پرت می‌شود ولی بازیکنان دیگر هیچ گونه واکنشی نشان نمی‌دهند و از شما رد می‌شوند و فیزیک بازی در برخورد با بازیکنان دیگر در لحظه پرت شدن اصلا جالب نیست که سازندگان با بهبود این بخش می توانستند باعث هرچه جذاب تر شدن گیمپلی شوند. البته ممکن است هدف از قرار ندادن این بخش ‌ها سخت‌تر نشدن بازی و تجربه راحت تر آن باشد تا مورد استقبال گیمرهای بیشتری باشد و حالت ارکید نیز داشته باشد. در واقع باید گفت در حالی که Ride 3 یک شبیه ساز است سازندگان کمی هم سبک آرکید را به بازی اضافه کرده اند تا بازی حالتی خشک به خود نگیرد. تنها همان مورد ذکر شده در مورد تصادفات مقداری توی ذوق می زند و به غیر از آن، بازی تصادفاتی طبیعی دارد.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

بازی آب و هوا پویا ندارد ولی مراحلی در شب و بارانی و در محیط های گوناگونی جریان دارد

شخصی سازی و تنظیمات موتور بسیار زیاد و متنوع هستند و یکی از کامل ترین عناوین این سبک را در این زمینه شاهد هستیم. شما می توانید موتوری که با آن خیلی راحت تر هستید را انتخاب (و بعدا تعمیر) کنید و برای استفاده در مسابقات آن را بیرون بیاورید‌. داشتن چالش‌های هفتگی و آپدیت هفتگی Ride 3  باعث زنده نگه داشتن بازی می شود و معلوم است که سازندگان در طی دراز مدت برای حمایت از بازی برنامه های زیادی دارند. وجود photo mode کامل و پر جزییات نیز برای بازیبازان نکته جالبی به حساب می‌آید و از مناظر زیبای بازی، مسابقات، لحظات حساس، تصادفات بازی و از جزییات خارق‌العاده موتور‌ها می توانید عکس های زیبایی حلق کنید.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

کاراکتر خود را با سلیقه خود تغییر بدهید که بعد از چند مدت با تغییر لباس رنگ جدیدی به گیمپلی می‌بخشد

بازی قبل از اینکه شما از پیست ها خسته شوید شما را به خیابان ها و مناظر رنگارنگ و یا جاده‌های خاکی با موتورهای سبک با ملخی خودمان می‌برد و این مورد ارزش زیادی به Ride 3 برای تکراری نشدن می‌بخشد. آب و هوا نیز تنها تغییرات ظاهری ندارد بلکه تغییراتش در گیم پلی نیز تاثیرگذار است و باعث می‌شود جذابیت بازی خیلی بیشتر شود.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

بازی محدود به پیست‌ ها نمی‌شود و به خیابان ها هم می‌آیید

چالش های متنوع Ride 3، درعین سخت و دشوار بودن بسیار لذت بخش هستند. یک بخش کامل به نام school of speed به این موضوع اختصاص داده شده است که در یک مرحله باید در زمان معین شده بدون اینکه از کناره‌های پیست بیرون بزنید به خط پایان برسید که البته همین مرحله را باید بارها به شیوه‌های مختلف تکرار کنید که در دراز مدت خسته کننده می‌شود، ولی کلیت این بخش بسیار جذاب است. همچنین باید گفت Ride 3 پتانسیل و جذابیت اصلی خودش را در بخش آنلاین نشان می‌‌دهد که باعث بوجود آمدن رقابت های تنگاتنگ و نزدیک به هم و بسیار هیجانی و جذاب می‌شود و به لطف همین بخش جذاب ارزش بازی برای تجربه دراز مدت حفظ می گردد.

در نهایت باید گفت Ride 3 با بهبود برخی از مشکلات ذکر شده می تواند خیلی از این که هست نیز جذاب تر بشود و به “فورزا” موتور سوارها تبدیل شود. هر چند که در حال حاضر هم این بازی بهترین و کامل ترین عنوان در سبک زیسینگ موتورسواری است و تلاش های سازندگان کاملا به ثمر نشسته است. Ride 3 عنوان است که قطعا ارزش تجربه و خرید برای علاقمندان این سبک را داراست و ساعات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا
سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سواری لذت بخش با موتور | نقد و بررسی بازی Ride 3 - گیمفا