روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا
روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا
روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا
روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2؛ برقکار سیار سونی!

سعید آقابابایی
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - 09:00
روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

ساکرپانچ واقعا استودیوی فوق‌العاده‌ای است و درست است که حالا بعد از شاهکار گوست آو سوشیما این موضوع برای خیلی‌ها واضح‌ شده است، ولی راستش برای من از همان وقتی که بازی اول و دوم inFamous را بازی کردم، این موضوع مثل روز روشن بود که این سازنده بی‌نظیر است و کارهای خیلی بزرگ‌تری هم می‌تواند بکند، چرا که این دو بازی واقعا بی‌مثال بودند و آن زمان چیزی شبیهشان وجود نداشت و هنوز هم وجود ندارد! شخصا از بازی نخست inFamous خاطرات خیلی خوبی داشتم، بنابراین وقتی که بازی دوم سری منتشر شد هم بلافاصله مشغول تجربه‌ی آن شدم و کلی برایش ذوق داشتم. آن زمان‌ها هم که موضوع هزینه و … مطرح نبود و چون دستگاه‌ها کپی‌خور بود و کاستوم فریمور داشت، زود بازی را دانلود می‌کردیم و سپس یا Patch برایش می‌گرفتیم یا این که چون کاستوم فریمور دستگاه جدیدتر از آن بازی بود، دیگر نیازی به Patch هم نبود. یادش بخیر … البته خب آن زمان هیچ کمپانی هم ما را جزو مشتریان خود حساب نمی‌کرد و کلا ما از بازار حذف بودیم و انگار وجود نداشتیم و بازی آنلاین هم کلی مصیبت و ریسک داشت. با این که خیلی‌ها می‌گویند نسخه‌ی اول inFamous از بازی دوم برای آن‌ها بهتر بوده است، ولی برای من بازی دوم خیلی جذاب‌تر از عنوان نخست بود، زیرا هم کامل‌تر شده بود و از همه مهم‌تر این که یک سلاح دستی باحال در اختیار کول قرار گرفته بود که یک حالت هک‌ اند اسلش خفن به بازی بخشیده بود و من هم که عاشق این سبک و سلاح سرد هستم. در واقع باید گفت بازی دوم سری هم کاملا به ریشه‌های نسخه‌ی اول وفادار بود و هم به قدر کافی تغییر کرده بود و محتوای جدید داشت که بتوانیم آن را یک دنباله‌ی ارزشمند به حساب بیاوریم. بد نیست تا در ابتدای این مطلب، مقداری در مورد تاریخچه‌ی این فرنچایز بزرگ و محبوب صحبت کنیم. عنوان نخست inFamous بازی خیلی خوش‌ساخت و اوریجینالی بود. این بازی که در ژانر Action-adventure و platformer قرار داشت توسط Sucker Punch Productions ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment به طور انحصاری برای پلتفرم PlayStation 3 منتشر گردید. این بازی موفق شد تا امتیاز متای خیلی خوب ۸۵ را نیز از آن خود کند که برای یک فرنچایز کاملا جدید در اوایل نسل، یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آمد و همین موفقیت، راه را برای ساخت نسخه‌های بعدی نیز باز کرد و این‌گونه یکی از فرنچایزهای انحصاری جذاب سونی و پلی‌استیشن به وجود آمد.

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

inFamous 2 یک ادامه و دنباله‌ی شایسته برای این فرنچایز انحصاری زیبا بود که موفقیت آن و نسخه‌های بعدی سری، اعتبار بالایی به ساکرپانچ بخشید و سونی به آن‌ها کاملا اعتماد کرد تا در ادامه، شاهکاری بی‌نظیر مانند گوست او سوشیما بسازند.

نسخه‌ی دوم inFamous و DLC آن نیز در همان نسل هفتم برای پلی‌استیشن ۳ منتشر شدند، اما اکثرا اعتقاد داشتند و دارند که آن‌ها به جذابیت نسخه‌ی اول نبودند، زیرا که نسخه‌ی اول کاملا جدید و نو بود. درست است که نسخه‌ی دوم از بسیاری جهات پیشرفت کرده بود، اما به اعتقاد بسیاری، آن طراوت نسخه‌ی اول را نداشت، هر چند که حقیقتا نظر شخصی بنده در این مورد چنین نیست و بازی دوم را عنوان لذت‌بخش‌تری از بازی اول دیدم، مخصوصا به خاطر سلاح جدید Cole که بازی را در خیلی مواقع از شوتر سوم شخص اکشن به یک هک اند اسلش تبدیل می‌کرد و تنوع خیلی عالی‌ای به مبارزات بخشیده بود. همین‌طور ادیتور ساخت مراحل و کلی روش مختلف برای ساختن ماموریت‌ها و چالش‌های جدید در بازی و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دنیا و ایجاد محتوای بسیار زیاد برای بازی نیز در نسخه‌ی دوم قرار گرفته بود که باز هم آن را ارزشمندتر می‌کرد. بازی دوم موفق شد تا امتیاز متای ۸۳ را کسب نماید که باز هم یک موفقیت عالی برای ساکرپانچ و سونی محسوب می‌شد. در نسل هشتم نیز به عنوان یکی از لانچ‌تایتل‌های پلی‌استیشن ۴ شاهد انتشار بازی inFamous Second Son بودیم که این بازی نیز عنوان موفقی بود و طرفداران سری را راضی نگاه داشت و متای ۸۰ را به دست آورد. بعد از آن نیز یک محتوای الحاقی که تبدیل به یک بازی تقریبا کامل و Stand Alone شد با نام inFamous First Light برای پلی‌استیشن ۴ عرضه گردید. سپس نوبت به شاهکار نسل هشتمی ساکرپانچ یعنی گوست آو سوشیما رسید و حالا شاید در نسل نهم، ساکرپانچ دوباره به سراغ یک نسخه‌ی اصلی (احتمالا سوم) inFamous  برود. در این مطلب صحبت از نسخه‌ی دوم سری است و قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان inFamous 2 بپردازیم و تمام بخش‌های آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا خاطرات خوب گذشته از این عنوان و این فرنچایز عالی برایتان یادآوری شده و یا اگر این اکشن ماجرایی جهان‌آزاد جذاب و دوست‌داشتنی را در نسل هفتم از دست داده‌اید یا به هر دلیلی عناوین این سری از زیر دستتان در رفته‌اند، اکنون به سراغ تمام بازی‌های این فرنچایز انحصاری معرکه بروید و آن‌ها را تجربه کنید. شما را دعوت می‌کنم به مطالعه‌ی ادامه مقاله‌ی نقد و بررسی بازی inFamous 2.

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

در داستان inFamous 2 مشاهده می‌کنیم که افرادی با قابلیت‌های فراطبیعی که به آن‌ها Conduit می‌گویند و شخصیت اصلی سری یعنی کول مک گراث (Cole MacGrath) اولین آن‌ها بوده، حالا در دنیا وجود دارند و حضور آن‌ها جوامع انسانی را نگران کرده و احساس ناامنی می‌کنند.

مطمئن باشید inFamous 2 عنوانی است که وقتی آن را تجربه کنید، قطعا از داستان و روایتش کاملا راضی خواهید بود و به صورت کلی در مورد داستان، روایت و شخصیت‌پردازی در inFamous 2 باید بگویم شاهد یک داستان و روایت جذاب با شخصیت هایی پرداخت‌شده هستیم که شما را جذب کرده و به دنبال خود تا انتهای بازی می‌کشانند. در واقع داستان بازی جذابیت بالایی دارد و خوشبختانه inFamous 2 از آن عناوینی است که پیش‌روی در داستان و دنبال کردن اتفاقات آن، یکی از دلایل اصلی بازی‌باز برای ادامه دادن بازی است. پایان‌بندی بازی نیز جذابیت‌های خودش را دارد و شاهد پایان‌بندی راضی‌کننده‌ای هستیم. علاوه بر داستان زیبا یکی از مهم‌ترین مواردی که در inFamous 2 توانسته در سطح بالایی ظاهر شود و نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی بازی و هر چه جذاب‌تر شدن داستان برعهده دارد، شخصیت‌پردازی عمیق و مناسب است. شخصیت‌های بازی از خود پروتاگونیست بازی گرفته تا دیگر شخصیت‌های مثبت و منفی، همگی خوب و جذاب کار شده‌اند و تاثیر خود را روی بازی‌باز می‌گذارند. Cole یک پروتاگونیست جذاب و قابل باور برای بازی‌باز است و به عنوان پروتاگونیست بازی نخست که مجددا در نقش وی قرار می‌گیریم، می‌تواند کاری کند که شما با وی ارتباط برقرار کرده و او را بیشتر درک نمایید که این یک نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود. دیگر شخصیت‌های مختلفی هم که در بازی با آن‌ها در ارتباط هستید، اکثرا شخصیت‌پردازی‌های مناسب و عمیقی دارند که نقش زیادی در هرچه زیباتر کردن داستان برعهده دارند.

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

پروتاگونیست بازی توسط “خود آینده‌اش” به نام کسلر خبردار می‌شود که قرار است یک Conduit بی‌نهایت قدرمند به نام دیو یا Beast ظهور کند و کل دنیا و جوامع انسانی را از بین ببرد. کسلر به کول می‌گوید که تنها و تنها اوست که قابلیت و قدرت شکست دادن Beast را دارد.

در داستان inFamous 2 مشاهده می‌کنیم که افرادی با قابلیت‌های فراطبیعی که به آن‌ها Conduit می‌گویند و شخصیت اصلی سری یعنی کول مک گراث (Cole MacGrath) اولین آن‌ها بوده، حالا در دنیا وجود دارند و حضور آن‌ها جوامع انسانی را نگران کرده و احساس ناامنی می‌کنند. در همین میان، پروتاگونیست بازی توسط “خود آینده‌اش” به نام کسلر خبردار می‌شود که قرار است یک Conduit بی‌نهایت قدرمند به نام دیو یا Beast ظهور کند و کل دنیا و جوامع انسانی را از بین ببرد. کسلر به کول می‌گوید که تنها و تنها اوست که قابلیت و قدرت شکست دادن Beast را دارد و به این ترتیب است که وقایع ادامه‌ی بازی رقم می‌خورد و براساس تصمیمات و انتخاب‌های شما به سمت‌های مختلفی سوق پیدا می‌کند که تمام این شاخه‌ها به نوبه‌ی خود جذابیت بالایی هم دارند و ارزش تکرار را بیشتر می‌کنند. در چندین بخش بازیٰ، شما باید براساس سیستم “کارما” که یکی از ستون‌های اصلی این سری است و مستقیما هم به داستان (و البته گیم‌پلی) مربوط است، تصمیماتی را در راستای “خوبی” و “شیطانی” بودن یا همان “خیر و شر” بگیرید. این تصمیمات مستقیما روی داستان بازی و گیم‌پلی و رشد شخصیت و برخورد مردم با Cole تاثیر می‌گذارند. داستان در inFamous 2 به هیچ‌ وجه خسته‌کننده و ضعیف نیست و مخصوصا با روایت خوب و اتفاقات بسیار زیادی که در بازی رقم می‌خورد، داستان بازی تبدیل به یکی از نقاط قوت آن می‌شود و اگرچه یک موضوع نسبتا کلیشه‌ای را دنبال می‌کند ولی انتخاب‌ها و تصمیمات شما و هم‌چنین روایت جذاب داستان و برخی شخصیت‌پردازی‌های قوی، سبب می‌شوند تا شما به پیشبرد بازی علاقه‌مند شوید.

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

Cole که در نسخه‌ی اول دیدیم دارای قدرت‌های فرازمینی از نوع برقی شد، آن قدرت‌ها را در این بازی نیز در اختیار دارد، به همراه برخی اضافات و مخصوصا قابلیت مبارزه‌ی نزدیک به واسطه‌ی سلاح جدیدی که کول در این نسخه داشت. این سلاح جذاب که دوشاخه بود و برق به آن منتقل می‌شد باعث خلق کلی کمبوی جدید و جذاب در مبارزات نزدیک شده بود.

inFamous ۲ از آن عناوینی است که در تمام جنبه‌های گیم‌پلی، بسیار لذت‌بخش و فوق‌العاده خلق شده است. این عنوان مانند بازی نخست، عنوانی در ژانر اکشن ماجرایی و جهان‌آزاد است که از زاویهٔ دید سوم‌شخص دنبال می‌شود و شما در آن کنترل شخصیت اصلی بازی به نام کول مک گراث (Cole MacGrath) را برعهده می‌گیرید که در نسخهٔ اول نیز حاضر بود. Cole که در نسخهٔ اول دیدیم دارای قدرت‌های فرازمینی از نوع برقی شده، آن قدرت‌ها را در این بازی نیز در اختیار دارد، به همراه برخی اضافات و مخصوصا قابلیت مبارزهٔ نزدیک به واسطهٔ سلاح جدیدی که کول در این نسخه به دست می‌آورد. این سلاح جذاب که دوشاخه بود و برق به آن منتقل می‌شد و باعث خلق کلی کمبوی جدید و جذاب در مبارزات نزدیک شده بود، حس و حال کاملا جدیدی را به گیم‌پلی بازی نسبت به عنوان نخست بخشیده بود. کول در بازی می‌تواند از قدرت‌هایش برای جابه‌جایی و حمله و دفاع استفاده نماید و از آن‌ها در جهت کمک یا آسیب زدن به مردم بهره ببرد. به طور کلی باید بگویم اگر  به گیم‌پلی سبک اکشن ماجرایی جهان‌آزاد علاقه‌مند هستید، inFamous ۲ یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین بازی‌های این ژانر در نسل هفتم است که می‌توانید حتی هنوز هم به سراغش بروید و از بازی کردن آن لذت ببرید. یه ویژه اگر به المان‌هایی مثل قدرت‌های ابرقهرمانی و انتخاب بین خوب و بد علاقه‌مند هستید و هم‌چنین به مبارزات و جابه‌جایی‌هایی بسیار سریع و جذاب روی در و دیوار و ساختمان‌ها علاقه دارید، inFamous ۲ همان عنوانی است که باید به سراغش بروید. گیم‌پلی inFamous ۲ پر است از قدرت‌های فراطبیعی هیجان‌انگیز، شهری بزرگ، آزادی عمل بالا و باید در یک کلام بگویم فوق‌العاده جذاب و لذت‌بخش است. کول باید الکتریسیته را جذب و ذخیره نماید و نواری که در بالای صفحه است را پر کند و بعد از استفاده از قدرت‌هایش، دوباره از طریق منابع برقی و الکتریسیتهٔ موجود در شهر، خودش را شارژ کند و البته این شارژ کردن خط سلامتی وی را نیز پر می‌کند. در بازی کلی قدرت برقی مختلف در اختیار شما قرار دارد که از گلوله‌های برقی ساده که از نوار انرژی کول نمی‌کاهند تا رعد و برق‌های عظیم که خیلی از نوار انرژی وی را مصرف می‌کنند را شامل می‌شوند و می‌توانید از ترکیب این قدرت‌ها در شرایط مختلف بهره ببرید و انتخاب‌های زیادی پیش روی شما هستند. تنوع قدرت‌ها و قابلیت‌های مختلف واقعا عالی است و به راحتی می‌توانید دو بار بازی را با دو تجربهٔ خیلی متفاوت به پایان برسانید. قدرت‌های مختلف در طول بازی برای شما آزاد می‌شوند و می‌توانید با انجام ماموریت‌ها و فعالیت‌های مختلف، امتیاز تجربه کسب نمایید و آن‌ها را ارتقا ببخشید. رشد این قابلیت‌ها به سیستم و درجهٔ «کارما»ی کول هم بستگی مستقیم دارد. در طول بازی شما با موقعیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که باید بین دو مسیر که یکی شیطانی و خبیثانه است و دیگری تصمیمی قهرمانانه، راه خود را انتخاب نمایید. مانند بازی نخست، برخی از قدرت‌ها و موقعیت‌ها فقط در یک حالت از این انتخاب‌ها آزاد می‌شوند و به این ترتیب بازی یک ارزش تکرار خیلی بالا پیدا می‌کند تا بتوانید هر دو مسیر خیر و شر را تست کنید و ماموریت‌هایش را به آن روش انجام دهید و قدرت‌های آن مسیر را به دست بیاورید.
روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

انجام ماموریت‌های متنوع و مختلف، انواع و اقسام فعالیت‌ها و آیتم‌های جمع‌کردنی، داستان و روایت جذاب، اهمیت تصمیم‌گیری شما در روند بازی و همین‌طور ارزش تکرار بالا، سبب خلق لذتی ناب برای بازی‌باز می‌شوند و حق انتخاب وسیعی در مورد نحوه‌ی پیش بردن بازی دارید.

 

کلی فعالیت و ماموریت مختلف اعم از فرعی و اصلی برای انجام دادن وجود داشت و کلی Collectible برای جمع کردن در گوشه و کنار شهر بود (که برخی از آن‌ها را در جاهایی گذاشته بودند که برای گرفتن آن‌ها به چالش کشیده شویم) و تعداد زیادی ماموریت مختلف در نقشه وجود داشت که بسیاری از آن‌ها در لحظه ایجاد می‌شدند و مثلا باید شهروندی را نجات می‌دادیم. این تنوع عالی باعث می‌شود ارزش تکرار بازی بسیار بالا برود و هرگز احساس خستگی و تکراری بودن به شما دست ندهد. بسیاری ماموریت‌های سرعتی (رسیدن در زمانی معین از نقطه‌‌ای به نقطه دیگر در شرایطی خاص) و کلی کارهای مختلف دیگر برای انجام دادن در اختیار شما هستند و باعث می‌شوند inFamous ۲ به یک بازی عالی و پرمحتوا تبدیل شود. در واقع باید گفت inFamous ۲ از نظر گیم‌پلی، یک بازی جهان آزاد «کامل و بسیار باکیفیت» است و البته در کنار این نکات مثبت بسیار زیاد، باید این را نیز گفت که برخی ماموریت‌های جانبی بازی بسیار سطحی و فاقد جذابیت هستند، اما بازی آن‌قدر تنوع و ماموریت‌های جذاب دارد که اجازه نمی‌دهد شما نقصی را در این زمینه احساس کنید. در مبارزات بازی هر چه آسیب بیشتری ببینید، قطرات خون بیشتری روی صفحه را فرا می‌گیرند تا نهایتا در شرایط خیلی بحرانی، صفحه سیاه و سفید شود. البته اگر هم که مدتی دور از درگیری بمانید، خط سلامتیتان از حالت بحرانی خارج می‌شود و به حالت طبیعی برمی‌گردد. بالا رفتن از در و دیوار و ساختمان‌ها به راحتی و به صورت روان و بدون دردسر انجام می‌شود و کول می‌تواند تا خیلی سریع و عالی از بلند‌ترین ارتفاعات و ساختمان‌ها نیز بالا برود و در شهر گشت و گذار نماید. نحوهٔ حرکت شخصیت اصلی روی ساختمان‌ها و در و دیوار و جابه‌جا شدن او و بالا رفتن از ارتفاعات، خیلی جذاب‌تر و روان‌تر از دیگر بازی‌هایی بود که در آن زمان وجود داشتند و نسبت به بازی نخست نیز پیشرفت کرده بود. این بالا رفتن‌ها بر پایهٔ سوپرپاور شخصیت اصلی و در واقع «تخیلی» بود و همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردم، باید از برق‌های خیابان و چراغ‌ها و منابع الکتریسیته، خود را شارژ می‌کردیم تا بتوانیم بسیار بسیار سریع و در حقیقت مثل برق جابجا شویم. یکی از نکات منفی در گیم‌پلی بازی دوربین آن بود که البته اکثر مواقع مشکلی نداشت، ولی گاهی در هنگام مبارزات آن طور که باید و شاید عمل نمی‌کرد و ممکن بود کمی شما را اذیت کند که این موضوع عجیب هم بود، زیرا بازی اول چنین مشکلی نداشت. در inFamous ۲ یک ادیتور جذاب ساخت مراحل و کلی روش مختلف برای ساختن ماموریت‌ها و چالش‌های جدید در بازی قرار گرفته بود که به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دنیا و ایجاد محتوای بسیار زیاد برای بازی، آن را ارزشمندتر هم می‌کرد.
روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

inFamous 2 مشکلات و ایراداتی هم داشت، اما المان‌های مثبت بازی تقریبا تمامی معایب را می‌پوشاندند و سبب شدند بازی از لحظه‌ی اول تا انتها، فوق‌العاده سرگرم‌کننده باشد و شما را ناامید نکند تا یک تجربه‌ی بسیار لذت‌بخش در یک داستان و دنیای زیبا برای ما خلق شود.

بازی inFamous 2 به طور کلی در زمینه‌ی صداگذاری و موسیقی بسیار عالی و قابل قبول عمل کرده بود و شاهد عنوان باکیفیتی از این نظر بودیم. موسیقی inFamous 2 درست به مانند بازی اول در سطح بالا و باکیفیتی قرار داشت. موسیقی‌های بازی هماهنگ و هم‌خوان با حال و هوای آن هستند و حس و حال داستان و اتمسفر بازی را به شما منتقل می‌کنند. البته بایستی اشاره کرد که نباید از موسیقی‌های بازی انتظار قطعاتی شاهکار داشته باشید، اما هیچ ایرادی نیز ندارند و برخی از آن‌ها حتی به تنهایی نیز قابل گوش دادن بودند. در بخش صداگذاری نیز، بازی هیچ مشکل و نقص خاصی نداشت و شاهد صداگذاری‌های باکیفیتی بودیم. صداگذاری تمامی شخصیت‌ها به خوبی انجام شده و صداپیشگان شخصیت‌های مختلف بازی به خوبی از پس انجام وظیفه‌ی خود برآمده بودند که این موضوع باعث شده بود تا شخصیت‌پردازی خوب آن‌ها نیز بیشتر به چشم بیاید. هم‌چنین صداگذاری‌های محیطی بازی نیز همگی بسیار بادقت و باکیفیت انجام شده بودند. از لحاظ سینک بودن و هماهنگ بودن حرکات لب‌ها و دهان با صداها نیز بازی موفق عمل کرده بود و هم‌چنین صداها با طراحی ظاهری شخصیت‌ها کاملا مطابقت داشتند، ولی حالت چهره‌ها مقداری بی‌احساس به نظر می‌رسیدند که البته این ربطی به صداگذاری بازی نداشت.

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

این عنوان مانند بازی نخست، عنوانی در ژانر اکشن ماجرایی و جهان‌آزاد است که از زاویه‌ی دید سوم‌شخص دنبال می‌شود و شما در آن کنترل شخصیت اصلی بازی به نام کول مک گراث (Cole MacGrath) را برعهده می‌گیرید که در نسخه‌ی اول نیز حاضر بود.

بازی inFamous 2 در زمان انتشارش، در هر دو مبحث گرافیک هنری و فنی، قابل قبول عمل کرد و با وجود برخی ضعف‌های فنی که داشت، شاهد یک عنوان باثبات و پایدار با طراحی‌های زیبا بودیم که شرایط را کاملا برای لذت بردن شما از یک دنیای بسیار گسترده فراهم کرده بود و به مانند هر انحصاری دیگری از سونی، از بازی‌هایی بود که در زمان عرضه، گرافیک جذابی داشت و اصطلاحا خوش‌گرافیک بود. از منظر گرافیک هنری، طراحان inFamous 2 در ساکرپانچ عالی عمل کرده بودند. طراحی زیبای دنیای بازی و طراحی جذاب شخصیت‌ها باعث شده‌اند تا در بسیاری از مواقع، ضعف‌های گرافیک فنی بازی به چشم نیایند. در واقع باید گفت inFamous 2 در زمینه‌ی طراحی هنری کاملا مناسب عمل کرده است و ما را در فضا و اتمسفر داستان قرار می‌دهد. از لحاظ نورپردازی، inFamous 2 “فوق‌العاده” بود و یکی از بهترین‌های زمان خود محسوب می‌شد. در واقع نورپردازی بازی نسبت به زمان انتشار آن بسیار عالی انجام شده و مواردی مثل تابش صحیح نور و ایجاد سایه در نورپردازی بازی رعایت شده‌اند و مخصوصا در شب با انبوه چراغ‌ها و نورها، گرافیک بازی زیباتر و جذاب‌تر می‌شد. طراحی شخصیت‌ها به خصوص در مورد شخصیت‌های اصلی بازی به خوبی انجام گرفته است، اما نکته‌ی منفی که در این بخش وجود دارد، این است که حس و حالت صورت شخصیت‌ها در هنگام حرف زدن یا حالات روحی مختلف، چندان تفاوتی نمی‌کند که البته این موضوع برای یک بازی مربوط به سال‌ها قبل زیاد عجیب نیست و بازی نسبت به زمان خودش مشکل خیلی خاصی در این زمینه نداشت. در inFamous 2 از لحاظ گرافیک فنی مشکلاتی وجود داشت و گاها باگ‌های گرافیکی عجیبی را در آن مشاهده می‌کردید که تعدادشان کم هم نبود. هم‌چنین در بازی گاهی شاهد تکسچرهای بسیار بی‌کیفیتی هستیم که از معدود ضعف‌های گرافیکی بازی محسوب می‌شوند و جا داشت که بهتر کار شوند و با این که اغلب بافت‌های بازی باکیفیت و بدون مشکل اجرا می‌شوند، ولی شاهد مواردی از کم‌کاری نیز در تکسچرهای بازی هستیم.

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

inFamous 2 به واقع یک اثر خوش‌ساخت و زیباست که  حتی هنوز کاملا ارزش تجربه کردن را دارد. این بازی از ابتدا تا انتها کاملا جذابیت و زیبایی خود را برای شما حفظ می‌کند و هرگز خسته‌کننده و تکراری نخواهد شد و حتی ارزش تکرار بالایی را نیز به خاطر وجود کلی آیتم‌ها و انتخاب‌ها داراست.

مشکل دیگری که در بخش گرافیک فنی بازی باید به آن اشاره کرد، دیر لود شدن‌های بافت‌های محیط‌‌های مختلف است که گاها وقتی به منطقه‌ای می‌رسید چند ثانیه طول می‌کشد تا آن منطقه و ساختمان‌ها و مردم آن بارگذاری شوند و بافت‌های آن به صورت صحیح لود شوند. در inFamous 2 نیز درست مثل بازی نخست، به کرات شاهد چهره‌های تکراری هستید و تا دلتان بخواهد، افراد کاملا مانند هم از لحاظ چهره و ظاهر خواهید دید که البته این موضوع تقریبا در تمام بازی‌های جهان‌آزاد آن زمان مشاهده می‌شد. برخی مواقع در صحنه‌های شلوغ، افت فریم نیز مشاهده می‌شد، ولی تعداد این صحنه‌ها زیاد نبود و شما را زیاد آزار نمی‌داد. همان‌طور که گفته شد، باگ‌های عجیب و غریب نیز در بازی مشاهده می‌شود و مثلا شاهد تکان خوردن‌های عجیب و غریب افراد یا فرو رفتن دشمنان در هم و رفتارهای گاها خنده‌دار و عجیب شهروندان در بازی هستیم. از نظر تنوع محیط‌ها و مخصوصا رنگ‌بندی ساختمان‌های شهر، زیاد شاهد تغییر و تنوع نیستیم و خیلی از محیط‌های بازی فضاسازی و طراحی یکسان و بسیار مشابهی دارند که ممکن است در درازمدت و برای بازی‌بازی که بخواهد تمام ماموریت‌های جانبی و … را نیز انجام دهد، مقداری خسته‌کننده شوند. طراحی دشمنان نیز در بازی زیاد متنوع انجام نشده و مدام با چند دشمن دارای چهره و تیپ ثابت و یکسان مبارزه می‌کنیم که زیاد جالب نیست.

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا

به شخصه اعتقاد دارم که کاملا ارزش دارد که گریزی به نسل هفت و کنسول پلی‌استیشن ۳ خود بزنید و inFamous 2 را تجربه کنید و حسابی از آن لذت ببرید. inFamous 2 آن‌قدر جذاب است که هنوز هم وقتی این عنوان را تجربه می‌کنید چیزی از لذت آن برای شما کم نمی‌شود و بازی برای شما جذاب باقی می‌ماند.

در نهایت باید بگویم inFamous 2 یک ادامه و دنباله‌ی شایسته برای این فرنچایز انحصاری زیبا بود که موفقیت آن و نسخه‌های بعدی سری، اعتبار بالایی به ساکرپانچ بخشید و سونی به آن‌ها کاملا اعتماد کرد تا در ادامه، شاهکاری بی‌نظیر مانند گوست او سوشیما بسازند. inFamous 2 به واقع یک اثر خوش‌ساخت و زیبا است که حتی هنوز کاملا ارزش تجربه کردن را داراست. این بازی از ابتدا تا انتها کاملا جذابیت و زیبایی خود را برای شما حفظ می‌کند و هرگز خسته‌کننده و تکراری نخواهد شد و حتی ارزش تکرار بالایی را نیز به خاطر وجود کلی آیتم‌ و انتخاب‌ داراست. البته inFamous 2 مشکلات و ایراداتی هم داشت، اما المان‌های مثبت بازی، تقریبا تمامی معایب را می‌پوشاندند و سبب شدند بازی از لحظه‌ی اول تا انتها فوق‌العاده سرگرم‌کننده باشد و شما را ناامید نکند تا یک تجربه‌ی بسیار لذت‌بخش در یک داستان و دنیای زیبا برای ما خلق شود. inFamous 2 یک اکشن ماجرایی جهان‌آزاد است که اگر آن را تجربه کرده باشید، قطعا سراغ نسخه‌ی اول و سپس نسخه‌های بعدی این فرنچایز نیز رفته‌اید. به شخصه اعتقاد دارم که کاملا ارزش دارد که گریزی به نسل هفت و کنسول پلی‌استیشن ۳ خود بزنید و inFamous 2 را تجربه کنید و حسابی از آن لذت ببرید. inFamous 2 آن‌قدر جذاب است که هنوز هم وقتی این عنوان را تجربه می‌کنید چیزی از لذت آن برای شما کم نمی‌شود و بازی برای شما جذاب باقی می‌ماند. انجام ماموریت‌های متنوع و مختلف، انواع و اقسام فعالیت‌ها و آیتم‌های جمع‌کردنی، داستان و روایت جذاب، اهمیت تصمیم‌گیری شما در روند بازی و همین‌طور ارزش تکرار بالا، سبب خلق لذتی ناب برای بازی‌باز می‌شوند و شما حق انتخاب وسیعی در مورد نحوه‌ی پیش بردن بازی دارید. در نهایت و در یک جمله باید بگویم inFamous 2 عنوانی جذاب و منحصر به فرد بود (و هست) که تجربه‌ی آن هم به یادماندنی است و هم بسیار رضایت‌بخش.

نکات مثبت:

  • داستان و روایت جذاب،
  • شخصیت‌های پرداخت‌‌شده
  • محتوای فوق‌العاده بالای بازی از نظر تعداد و تنوع ماموریت‌ها و آیتم‌های جمع‌کردنی
  • جذاب‌تر شدن مبارزات نزدیک بازی به خاطر سلاح جدید
  • انواع قدرت‌های فوق‌العاده جذاب و لذت‌بخش
  • سیستم بسیار آسان و خوش‌دست گشت و گذار در شهر و بالا رفتن از ساختمان‌ها،

نکات منفی:

  • برخی مشکلات گرافیکی و فنی مانند دیر لود شدن تکسچرها و وجود باگ‌
  • دوربین بازی در برخی مواقع هنگام مبارزات درست عمل نمی‌کند
امتیاز 87 گیمفا

امتیاز گیمفا

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: نقد و بررسی بازی inFamous 2 - گیمفا