زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

یک سری عناوین هستند که طرفداری از سبکشان به نوعی توفیق اجباری برای اکثر گیمرهاست. درست است که هنر هشتم با عناوین متنوع بسیار زیادی دست شما را برای انتخاب سبک مورد علاقه و بازی‌هایش باز می‌گذارد، اما هر چقدر هم بخواهید خود را با سبک‌های دیگر سرگرم کنید، باز هم نخواهید توانست از یک سری سبک‌های خاص بگذرید. مثال می‌خواهید؟ رایج‌ترین آن که از کوچک تا بزرگ آن را می‌شناسند، دو سری محبوب FIFA و PES است. هر چقدر هم بگویید فوتبالی نیستید یا به این جادوی سبز علاقه‌ای ندارید، باز هم نخواهید توانست خواسته یا نخواسته، از این بازی ها بگذرید یا حداقل مقایسه‌ای بین آن‌ها انجام ندهید. از دیگر آثار این دست می‌توان به ۳ عنوان پرچمدار سبک اول شخص، یعنی Call Of Duty،Battlefield V و Halo هم اشاره کرد. این عناوین هرچند که تفاوت‌های اساسی با هم دارند، اما همواره مقایسه‌هایی بین آن‌ها بوده و چه بسا همین مقایسه‌ها باعث شده تا بسیاری به سمت این بازی‌ها کشیده شده و حتی تبدیل به یکی از طرفداران آن شوند.

امروز در بزرگترین رسانه مستقل خبری انتقادی ایران، یعنی گیمفا قصد داریم یکی از همین عناوینی را که تجربه‌اش به نوعی برای هر گیمری اجتناب ناپذیر است بررسی کنیم. این عنوان همانطور که در تیتر خواندید، بازی بزرگ Battlefield V است. بازی که تا مدت‌ها قبل از عرضه آن، موج بسیار منفی پیرامون آن بابت تحریف تاریخ، حضور بیش از حد زنان در بازی، گرافیک یکسان با نسخه قبل یعنی Battlefield 1، نواوری‌های سطحی و بسیار کم در بخش چند نفره و بسیاری موارد دیگر که برخی فقط کافیست نام EA را چه به عنوان ناشر و چه سازنده پشت یک بازی ببیند و شروع کنند به گفتنشان! بی‌نهایت به این جمله اعتقاد دارم که در صنعت بازی‌ها بسیار بسیار در حق EA و Ubisoft از سوی بازیبازان ظلم شده و انتقادهایی بسیار نابه جا در مورد آن‌ها انجام می‌دهند. درست است EA سیاست‌های برخا اشتباهی برای درامدزایی پیش گرفته بود، اما این جا باید به دو تکته توجه کنید: یکی که EA اکثر سیاست‌های خود را اصلاح کرده و حال هیچ بازی PTW را در کارنامه این شرکت نمی‌بینید و یکی که EA هر چه باشد سهم بسیار بسیار زیادی در ساختن خاطراتمان با بازی‌هایش دارد و واقعا خوب نیست انقدر راحت چشممان را در مورد برخی مسائل ببنیدیم و شروع به له کردن یک استودیو یا ناشر خوب کنیم. خطاب به افراد کلافه از سیاست‌های کذشته EA مبنی بر درامدزایی باید بگویم شرکت‌های Koei Techmo و Activision به ترتیب با عناوین DOA و Destiny که به وضوح با آن‌ها از بازیبازان دزدی می‌کنند، به اندازه کافی دلیل برای متنفر بودن از خود به ما می‌دهند تا وقتی برای تنفر از شرکت‌های خوبی مثل EA و یوبیسافت نماند.

بگذریم، اگر بخواهم پاراگراف بالا را بسط بدهم کل مقاله می‌شود نقد گذشته و حال EA و جایی برای نقد Battlefield V نمی‌ماند، پس آن بماند برای وقتی دیگر و برگردیم سر بحث خودمان، نقد پنجمین نسخه از سری بازی‌های Battlefield.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

Battlefield V

.My Father Has Always Said: If You Want To Be A Good Soldier, Killing Human Beings Shouldnt Matter For You. So, I Think I’m A Good Soldier

داستان، عنصری است که از ابتدا در سری Battlefield اهمیت چندانی نداشته و از قدیم الدهر، این عنوان با بخش چند نفره و مودهای نتوع و سرورهای شلوغ خود معروف بود تا داستان‌هایش. در نسل قبل، عکس این موضوع برای سری Call Of Duty صدق می‌کرد و اکثرا آن سری را با داستان و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش می‌شناختند تا بخش محبوب آنلاینش. اشتباه نکنید، COD هم بخش آنلاین خوبی در نسخه‌های سالانه آن پیدا می‌شد، اما در برابر Battlefield که تمام هم و غمش بخش آنلاین بود و داستان را فدای آن می‌کرد، طبیعتا یک رده پایین‌تر قرار می‌گرفت. شاید اولین نسخه‌ای که در آن یک داستان نسبتا طولانی و جذاب را دیدیم، نسخه سوم بازی بود که آن‌هم به دلیل فضاسازی‌های اشتباه و شخصیت‌پردزای ضعیف آنتاگونیست‌های بازی نتوانست هدفش را تکمیل کند و به همان بخش آنلاین خوبش رضایت دادیم. البته بخش آنلاین نسخه سوم خوب نبود; بلکه یک شاهکار شاید تکرار نشدنی برای هر سری به جز Battlefield بود. در آن بازه، Activison با عرضه Black Ops 2 یک داستان ناب را تجویل هوادارانش داد تا شاید DICE به فکر تزریق خون تازه‌ای به عنوان محبوبش بیافتتد. نسخه چهارم بازی هم همان روند قبلی را پیش گرفت تا ان که در سال ۲۰۱۶ و با عرضه Battlefield 1 استودیو سازنده به رویکرد متفاوتی برای Campaign بازی رو آورد و درست است که تا حدی شاهد افت هوش مصنوعی بودیم، اما باز هم داستان بازی برای یک شروع خوب و روایت داستان‌های جذاب در آینده خوب بود.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

War Stories در یک نگاه

اکنون بعد از دو سال Battlefield V .جلویمان قرار دارد و آین یکی حتی از نسخه قبل هم رویکرد متفاوت‌تری در این قسمت دارد. هرچند که برای آن که بگوییم این سری بلاخره یک داستان درگیرکننده در حد سری ندای وظیفه دارد، راه باقی است. خوشبختانه این راه زیاد نیست و می‌توان امیدوار بود در نسخه بعد بلاخره با یک داستان کامل و نسبتا بی‌نقص روبه رو باشیم. این نسخه هم مثل Battlefield 1، چند داستانک را در بخش War Stories روایت می‌کند که در آن‌ها، اکثرا با نگاهی بیطرفانه که در جنگ جهانی دوم طرف حق چه کسی و طرف شر چه کسی بوده، از ارتش ۳ کشور انگلیس، فرانسه و نروژ داستان‌هایی برای شما روایت می‌کند که با وجود پیشرفت‌ها در شخصیت‌پردازی کاراکترها و کلیت داستان آن‌ها نسبت به نسخه قبل، نمی‌توان گفت این بخش تمام انتظارات را براورده کرده است. دو داستانک Nordlys و Trailleur سطح کیفی قابل قیولی دارند و امیدواریم در آینده با داستان‌های حتی بهتری هم روبه رو باشیم.

داستان Nordylys، روایت دختری است به نام Solveig که همراه با مادرش در ارتش مقاومت نروژ هستند که هم اکنون ۳ سال است در اشغال نازی‌هاست. از لحظه‌ای که مادر Solveig اسیر می‌شود با داستان زیبای این دو زن همراه می‌شوید و احتمالا در پایان این بخش نگاهتان به نقش زنان در جنگ کمی تغییر کند. علاوه بر این که Solveig باید مادرش را آزاد کند، به مرور متوجه می‌شود که Garrison( آنتاگونیست این قسمت) و ارتشش در حال ساخت یک موجود خطرناک، درست در همان پایگاهی است که مادرش زنداننیست مشغول است. همانطور که احتمالا می‌دانید، آب کشور نروژ در زمان جنگ جهانی دوم بسیار سنگین بوده و این موضوع هم دستمایه ساخت یک داستان زیبا برای DICE شده و هر چند چندان ریشه در واقعیت ندارد اما نگرانی همزمان شما برای مادرتان و جلوگیری از ساخت این موجود عجیب به وسله آب سنگین کشور، به زیبایی در این بخش پیاده شده.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

افکت انفجار و کیفیت اساحه رو با هم دریابید

Under No Flag، داستان Billy Bridger را روایت می‌کند. مردی انگلیسی که قبل از آن که به عضویت ( SBS (British Special Boat Section دراید، در لندن زندانی بود. George Mason یک افسر انگلیسی کارکشته است که Billy را از زندان بیرون آورده و او را با SBS آشنا می‌کند. SBS نام ارگانیست که کیلومترها قبل از خط مقدم فعالیت می‌کرد و به صورت پنهانی یا آشکار به نابودی Baseهای دشمن می‌پرداخت. SBS ارگان تازه تاسیسی بود و به همین دلیل از SAS که نیروهای هوایی بودند اعضایی را به عضویت خود دراورد و این موضوع به همراه استخدام جنگجویانی بی‌باک و چابک و متخصص در کار با مواد منفجره، باعث شد SBS تبدیل به مکانی شود که اعضای آن منتظر دستور هیچکس نبودند و تنها یک ندای قلبی آن‌ها را برای نابودی پایگاه‌های آلمانی‌ها قانع می‌کرد. در اولین ماموریت شما باید در Luftwaffe سه پایگاه مختلف را نابود کنید. این کار باعث می‌شود Mason به شما اعتماد کند و خیالش از بابت حرفه‌ای بودنتان راحت شود. رابطه میان Billy و George بسیار جالب است و به خصوص در اواخر بازی که روابط صمیمی شده است شاهد جملات جالبی را حتی در بین دعوا و اختلاف نظرشات شاهد هستیم.

Tirailleur، داستان یک سیاهپوست از از غرب آفریقا را روایت می‌کند که در زمان جوانی خود عضو ارتشی به نام Tirailleurs بوده. این ارتش در اختیار کشور فرانسه بوده و فرانسه در مواقع لزوم آز آن‌ها برای دفاع از کشور خود استفاده می‌کرده است. در واقع Tirailleurها مجبور به دفاع از جایی بودند که هیچگاه آن را حتی ندیده بودند. برده‌داری به معنای کلمه! این بخش از War Storyها تلخ‌ترین آن‌ها می‌باشد چون با یکی از کثیف‌ترین چهره‌های جنگ آشنا می‌شویم. داستان این قسمت از زبان شخصیت Deme میانسال گفته می‌شود و گیمر وقایع تعریف شده او که شامل فعالیت‌ها و زجرهایی که در Tirailleur در زمان جوانی خود کشیده است را بازی می‌کند.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

سیاه‌پوستان گناهی ندارند!

همانطور که گفته شد با وجود عدم پیشرفت زیاد بخش داستانی، همچنان می‌توان به آینده داستاتی این سری امیدوار بود. در آینده، یک بخش داستانی دیگر هم برای بازی عرضه می‌شود که در نقش آلمان‌ها قرار می‌گیریم.

گیم‌پلی Battlefield V، بدون شک وسیع‌ترین،بهترین و در عین حال پرمشکل‌ترین بخش آن است. بگذارید با نکات خوب و خوشبینی این بخش را آغاز کنیم. بخش تک‌نفره بازی حال محیط آزادتری دارد و وسایل نقلیه هم مثل همیشه در اختیارتان هست. اصولا به جز ماموریت‌ها، چندین Gun Stash هم در میان راه تعبیه شده‌اند تا چندان مشکل کمبود مهمات پیدا نکنید (که بعید است!) تیراندازی در بازی بسیار خوب پیاده سازی شده و به جز نکات فنی مانند میزان Recoil و لگد خوب اسلحه‌ها، حس تیراندازی را با یک گان‌پلی بسیار خوب به شما القا می‌کند. نمی‌گویم نسخه قبلی در این امر بود، اما نسخه پنجم حتی از آن هم بسیار بهتر است. میزان تنوع فعالیت‌های شما در بخش Single Player نه آنقدر زیاد است که شما را تا پایان میخکوب کند و نه آنقدر کم است که از آن خسته یا زده شودید. کاملا متوسط! استفاده از تانک‌ها و هوایپیماها این بار به صورت گسترده‌تری در بخش تک‌نفره هستند و به نوعی آزادی عمل شما در این بخش چندان دست کمی از بخش چند نفره ندارد.

می‌رسیم به مهم‌ترین بخش بازی یعنی بخش چند نفره بازی که دلیل اصلی خریدن بازی توسط ۹۰ درصد خریدارانش است. ابتدا باید بگویم اگر در نسخه قبل حرفه‌ای بودید و به تنهایی ده‌تا ده‌تا بر تعداد Killهایتان اضافه می‌شد، به این که در نسخه پنجم هم به خوبی نسخه قبل باشید اشتباه است و باید به جز آشنا شدن با مکانیزم‌های جدید بازی چند هم تیمی خوب هم پیدا کنید. این بار بخش چند نفره اصلا فرد محور نبوده و حتما باید به صورت تیمی کار کنید تا پیروز شوید و اگر هم با غریبه بازی ‌می‌کنید حتما از میکروفون استفاده کنید تا با یکدیگر ارتباط برقرا کنید. در غیر این صورت بازی لذت کمی برای شما خواهد داشت. نقشه‌های بخش چندنفره هم اکنون ۸ عدد می‌باشد که در آینده بر تعداد آن بسیار افزوده می‌شود. شما علاوه بر استفاده از تفنگ و مواد منفجره کارهای دیگری مانند سنگر ساختن هم انجام می‌دهید که در مواقعی که کار گره خورده و نبردها تن به تن شده‌اند بسیار مهم است. سیستم Rewardها تقریبا مثل نسخه قبل بوده و میزان XP دریافت بعد از هر بازی هم کاملا منصفانه است. تعداد حالت‌های بازی در بخش چند نفره هم ۸ تاست که شامل، Frontlines،Frontlines، Airborne،Conquest،Domination،Final Stand و TDMو Breakthrough. این ۸ مد با وجود آن که تنوع بسیار بالایی دارند اما هنگامی که آن‌ها را تحربه می‌کنید ممکن است شباها‌تی بسیار زیاد آن با نسخه قبل در بخش چند نفره و این موضوع که بعضی از این مدها بسیار زود به پایان می‌رسند چندان نمی‌توانند به طور کامل سرگرم کننده باشد و فقط در کنار چند مود خوب, بازی کردن آن‌ها هم خالی از این لطف نیست.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

نسخه پنجمBattlefield در شب هم زیباست. خیلی زیبا:)

کمبود مهمات و سلامتی چیزی است که به وضوح در بازی حس خواهید کرد. یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های بازی با نسخه قبلی همین است. در نسخه قبل مهمات بسیار زیاد بود و بازیباز دغدغه‌ای برای این نداشت. اما در این نسخه باید هر چند وقت یکبار  مهمات خود را بررسی کنید. تا در میانه جنگ با کمبود آن مواجه نشوید.

هوش مصنوعی بازی بسیار ضعیف است و این مورد در بخش تک نفره بسیار آزار دهنده است. گاها فکر خواهید کرد دشمنان بینایی ندارند ولی شنوایی بسیار قوی دارند. مثلا ممکن است بارها پیش بیاید که از روبروی یک سرباز رد میشوید و او شما را نمیبیند. یا ممکن است در میدان جنگ روبه رویش در یک اتاق بایستید. اگر دقیقه ها هم به او نگاه کنید شما را نمی‌بیند و فقط کافیست چند مترین آنورتر یک تیر هوایی بزنید تا ببینید چگونه با سرعت دخلتان را خواهد آورد! هوش مصنوعی بازی بسیار ضعیف و غیر طبیعیست. باگ‌های بازی هم  که عموما شامل فرو رفتن اشیا در هم است و برخی باگ‌های دیگر که البته کم آن‌ها را میبینید اما متاسفانه بعضی از آن‌ها در روند بازی تاثیرگذارند و ممکن است مجبور به ریلود کردن Checkpoint قبلی خود شوید. عجیب‌ترین مشکل بازی در گیم‌پلی هم از کنترل خارج شدن ناگهانی دوربین است. این مشکل هر چند چندان مهم به نظر نمی‌آید اما اگر وسط یک درگیری باشید و ناگهان دوربین برای یک یا دوثانیه بچرخد، آن موقع حال من را درک خواهید کرد.

گرافیک بازی به راحتی در ۵ بازی برتر نسل قرار می‌گیرد. تنها بخشی که فقط و فقط یک مشکل در آن دیدم و آن مربوط به انیمیشن‌های شخصیت‌ها در بخش آنلاین بود که به نظرم کمیود داشت و  احتمالا در آپدیت های بعدی حل خواهد شد. کیفیت بصری بازی در نورپردازی‌ها و زمانی که کنار دریا یا رودخانه هستید فوق‌العاده است و خواهید خواست برای ساعت‌ها در آن‌جا بمانید. کیفیت پوشش گیاهی، کیفیت Texture Filtering و همچنین نماهای دوردست بسیار کم‌نظیر است و Battlefield مثل همیشه از حیث گرافیک یک قدم از هم سبکی‌های خودش جلوتر است. جالبتر فریم ریت ثابت بازیست که حتی روی سیستم‌های متوسط هم ۵۰ به بالاست و بازی کاملا بهینه است.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

برید و راضی باشید از آخرین دستپخت DICE

صدای افسر گریمسون را که در ابتدای بازی بشنوید، احتمالا به قوی بودن تیم صداگذاری بازی پی خواهید برد و در ادامه بازی اگر شکی هم باشد با دیدن کار بقیه تیم صداگذاری برطرف خواهد شد. صداگذاران با احساس یا خشم هر جه تمام‌تر دیالوگ‌های خود را ادا می‌کنند و به همذات پندازی شما با داستان کمک شایانی خواهند کرد. موسیقی بازی هم چه در منو و چه در متن بسیار عالی بوده و از الات به شما توصیه می‌کنم Soundtrack بازی را دانلود کنید.

Battlefield V به ما نشان می‌دهد فقط مردان برای آزادی و راحتی جانی که الان در اکثر نقاط جهان برقرار است تلاش نکردند. زنان و دختران هم به نوبه خود چه در خط مقدم و چه به وسیله پشتیان یا پرستار و پزشک وظیفه خود را ادا کرده‌اند. درست است که هیچکدام از داستان‌های بازی ۱۰۰ درصد واقعی نیست اما همه از یک واقعه تاریخی الهام گرفته شده و مشابه آن‌ها در داستان های واقعی جنگ موجود است. اگر می‌توانید از ایرادات گیم‌پلی و کمبود محتوای فعلی بازی بگذرید، Battlefield V یک بازی بسیار خوب و تجربه‌ای متفاوت برایتان خواهد بود.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • M.C گفت:

    سری Call of Duty رو به Battlefield ترجیح میدم، ولی Battlefield: Bad Company 2 و Battlefield 3 حرف نداشتن.
    الکترو آرتس بهتر بود Bad Company 3 رو می‌ساخت، یا مث COD می‌زد تو تمو تال علمی تخیلی که یه تنوعی‌ام می‌شد.
    درکل بنظرم جنگ جهانی دیگه خز شده. همین تو زمان حال کار کنن بهتره.

  • Sony_ps گفت:

    احسنت به این سرعت عمل و نقد منصفانتون اقای رضایی لذت بردم

  • M.C گفت:

    مارو باش هنوز داریم Battlefield 2002 با بد کمپانی ۲ می‌زنیم. :X-P:
    ولی این نوبا الآن میان میگن: داستان خوبی نداره، کمپینش مالی نیس، متا پایین گرفته، کاراکترای مؤنث داره و…
    ولی بنظرم من که بازی خوبیه، حتمام مود مولتی پلیر هیجان انگیزی‌ داره.
    درکل بازی FPS باشه اونم از نوع نظامیش، کوفتم باشه من بازی می‌کنم. :soldier:

  • M.C گفت:

    پست بازی نظامی گفتم بد نیس درباره، LaWS (سیستم تسلیحاتی لیزری) توضیح بدم.
    LaWS روی کشتیای جنگی سوار می‌شه. در عرض ۳۰ ثانیه‌ام آماده شلیک می‌شه. هزینه هر شلیکشم فقط ۸۰ سنته! یعنی با پول یه بسته آدامس می‌شه یه هلی‌کوپترو بیاری پایین!
    یه سر به سایت Soldier بزنین بیش‌تر درباره‌ش توضیح داده.

  • :| گفت:

    سلام
    با احترام تمام نسبت به بانوان
    به نظرم حضور زنان توی این بازی به جای نقاط قوت ، باید جزو نقاط ضعف باشه.
    چرا که وقتی یه بازی ادعای به تصویر کشیدن تاریخ واقعی رو داره ، دیگه حق نداره توی این تاریخ دست ببره.
    زنان می شه گفت تقریبا هیچ نقشی توی جبهه های جنگ جهانی نداشتند. در عوض این بازی مثلا اگه در مورد جنگ ویتنام بود حضور زنان (البته در جبهه ویتنام) معنی داشت یا مثلا اگه در مورد تسخیر نظامی عراق بود باز زنان در ارتش وجود داشتند. اما توی جنگ جهانی همچین چیزی وجود نداشته و خب نشان دادنش ، موجب تحریف تاریخه.
    و از طرفی زنان اون قدر نقش زیادی در تاریخ داشتند که نیاز به تحریف تاریخ نیست تا حضور اون ها رو نشون داد.
    امیدوارم از این پیام برداشت اشتباه نشه چرا که خودم هم موافق حضور زنان در بازی های ویدئوی هستم ، اما نه به این صورت.

    • ........ گفت:

      سلام.
      بتلفیلد چه در جنگ جهانی دوم و چه جنگ جهانی اول به هیچ وجه از نظر تاریخی دقیق نبوده و هرگز هم نخواسته که تاریخی بشه. بسیاری از تفنگ های کولیبری و غیره و ذالک تو بتل یک که می‌بینید در حد پروتوتایپ بودن و ریشه تاریخی ندارن. بتلفیلد هرگز روی جنبه های تاریخی دست نذاشته. زنان اینکه نقشی نداشتن به کنار، اونها قربانیان جنگ بودن یا نبودن؟ صرف اینکه توی جنگ حضور نداشتن پس قربانی جنگ نیستن؟ اینکه زنان توی بازی باشند، نه تنها تحریف تاریخ نیست بلکه یاد آوره اینه که چقدر قربانیان جنگ جهانی دوم توی جبهه ها نبودن بلکه توی خونه هاشون، شهرهاشون و هرجایی غیر از خط مقدم بدترین بلاها سرشون اومده.
      اما تحریف تاریخی، این یک بازیه و قرار نیست مثلاً وقتی که آلمان توی تیمش هستید و بازی رو بردید، تاریخ جنگ تغییر کنه. بنظرم حضور زنان نه تنها تحریف تاریخ نیست بلکه نبودنشون نشون از تحریف تاریخه

      • ezio1503 گفت:

        کاملا حرف شما صحیحه ولی وقتی خود سازنده ها ( سادرلند) میان مسئله رو سیاسی و تاریخی جلوه میدن باید از این حیث نگاه کرد به قضیه. وقتی خودشون دلیل مخالفت هارو به ضدزن بودن ربط میدن بجای اینکه بیان بگن ما بحث تاریخیش مدنظرمون نبوده باید انتظار این طور نگرش ها رو هم داشت

  • ........ گفت:

    دیگاه من تا به اینجای بازی بعد از حدود بیست ساعت بازی کردن:
    ۱.بازی محتوی بسیار کمی فعلاً داره. دو نقشه فقط برای مود کانکوئیست چیزی شبیه به جوکه.
    ۲. طرفدارهای بتل یک باید بسیار شکیبایی نشون بدن چونکه المان های بازی بسیار تاکتیکی و شبیه بتل ۴ (حتی از اونم تاکتیکی تر) هست
    ۳. سنگر گرفتن رک اصلی بازیه، استراتژیک عملکردن بسیار مهم شده و هاردکور بودن بسیار با اهمیت شده.
    ۴. زودتر و بیشتر میمیرید و زودتر و بیشتر می‌کشید
    ۵. اگر پینگ خوبی ندارید، بازی حتی از بتل ۴ و یک هم براتون بدتر خواهد بود. چونکه جونتون خیلی زود تموم میشه و فایر ریت اسلحه ها بالاست
    ۶. بتل وی پتانسیل بسیار بالایی داره. اگر این گیم نمیره و پلیر هاش ازش کوچ نکنن شاهکاری مثل بتل ۴ میشه یا دایس در سیاست هاش لاید تجدید نظر کنه

    • saeedsaeed2 گفت:

      لازم به ذکر میدونم که کانکئوست به عنوان مود پرچمدار سری بتلفیلد در هر ۸ مپ بازی قابل تجربه است. البته حرفتون در مورد محتوای بازی علی رغم اینکه قابل بحثه مشخصا منطقیه. بازی نسبت به بتلفیلد۱ در روز لانچش سلاح های بیشتر و تعداد نزدیک دو برابر وسیل نقلیه اما یک مپ کمتر داره. بزودی و با شروع لایو سرویس بازی در ۴م دسامبر , که فرا رسیدن چپتر اول tides of war با عنوان overture هست خواهیم دید دایس چطور میتونه بازی رو موفق کنه. یک مپ, منطقه تمرین, یک داستان جدید بلافاصله به بازی اضافه میشن و سلاح های جدید به آرامی وارد میشن.

      اونوقت باید دید بازی و لایو سرویسش چقدر می ارزن

  • Mr Hill93 گفت:

    فمنیست فیلد V متای بازی ۷۵ یوزر اسکور ۲ و خورده ایی بدترین فروش نسبت به نسخه بتل وان
    من هنوز درگیر اون کاربر هستم که اواتار بتل گذاشته بود و میگفت میاد رد دد و کالاف و تو جدول له میکنه و کسی نمیتونه بیارتش پایین :rotfl:
    جالبیش اینه بعد از افتضاحی که بتل به بار آورده دیگه نمیاد سایت
    یاد قضیه پابجی افتادم که اون جنرال رام می گفت هروقت رد دد برا پی سی عرضه شد برا Ps4 هم عرضه میشه بعد وقتی پابجی تاریخ انتشارش مشخص شد برای ی مدت نمیومد سایت :rotfl: :rotfl:

  • اون قضیه ای که دیوید جف در مورد عناوین AAA میگفت، در مورد شوترهای جنگی پیش اومده و دقیقا فقط گرافیک هر نسخه بالاتر میره و شاهد هیچ تغییر بزرگی تو بازیای این سبک نیستیم. و البته همچنان این عناوین بسیار پرفروش هستن! حداقل کالاف که اینطوره…

    • saeedsaeed2 گفت:

      شما اگر بتبفیلد۵ رو بازی کنین متوجه تغییرات وسیع گیم پلی بازی میشین. البته فروش خوب ولی بشدت کمتر بتل۵ در مقایسه با بتل۱٫ همچنین یوزر اسکور ضعیفش بیشتر به خاطر اسم بدشگون ea و مارکتینگ ضعیف این بازیه. خود بازی از شاکله ی بسیار قدرتمندی در گیمپلیش برخورداره

  • hosein halo78 گفت:

    من خودم فن بتل و هیچ بازی اول شخص نیستم ولی هرکی عشق بازی شوتر اول شخص داره حتما باید بازی کنه پشیمون نمیشه کلا منظورم اینه که به نمره اصلا توجه نکنید از دو ماه پیش اون جو منفی که در مورد این بازی درست شده بود باعث متا پایین شده وگرنه متاش ۸۵ به بالا بود بخش داستانیش حدود هشت نه ساعته و کاملا حال میکید باهاش به طوری که خودم که از اول شخص زیاد خوشم نمیاد ظرف ۲ روز تموم کردم

  • MAX3D گفت:

    این عنوان مناسبی نیست زنان از خیلی قدیم تر ها نماد آزادی و زیبایی بودن نمونش انقلاب فرانسه

  • cv1989 گفت:

    درود
    تشکر
    اما حضور زنان نکته مثبت ?:-) چرا ?:-)
    تغییری در گان پلی ایجاد می کنه ?:-) حس متفاوتی داره ?:-) گیم پلی متحول می کنه ?:-)
    البته که نه .پس این چه نکته مثبتیه ?:-)

    Battlefield V به ما نشان می‌دهد فقط مردان برای آزادی و راحتی جانی که الان در اکثر نقاط جهان برقرار است تلاش نکردند. زنان و دختران هم به نوبه خود چه در خط مقدم و چه به وسیله پشتیان یا پرستار و پزشک وظیفه خود را ادا کرده‌اند
    دست اشون درد نکنه ولی به ما گیمر ها چه ?:-)
    بازی که ۹۵ درصد طرافدار هاش مرد هستن طرفدار های که ۶۰ دلار پای بازی پول دادن و این فرانچایز به اینجا رسوندن و dice بزرگ کردن چرا باید عقده گشایی زنان تحمل کنن ?:-)
    اگه هدف بازگوی تاریخ چرا از جنایات متفقین نمی گین ?:-)
    چرا یک بار هم که شده ما در نقش یه ژاپنی تو هیروشیما قرار نمیدن ?:-)
    اونجا به نفع نیست :no:

    • متاسفم برای همچین نگاه زشتی
      ۹۵ درصد گیمراش پسرن؟ از کجا میدونید؟؟؟!!!!! چون درصد گیمرهای پسر بیشتر بشه که اونم خیلی نیست تفاوتش پس نباید هیچ بازی با محوریت زنان ساخته بشه؟
      و این که بتلفید هیچوقت ادعای تاریخی بودن نداشته. حتی توی سایت Ea هم برید فقط گفته شده که از چه وقایعی الهام گرفتن و خود داستان بازی کاملا فیکشناله.

      • cv1989 گفت:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Women_and_video_games
        مردان زنان
        First-person shooter ۷% ۹۳%
        Racing ۶% ۹۴%
        Tactical shooter ۴% ۹۶%
        Sports ۲% ۹۸%

        فروش یک سوم بازی نسبت به نسخه قبل ثابت میکنه خیانت به طرافدار ها و توهم زدن چه عواقبی دار

        • ........ گفت:

          Female participation in gaming is increasing. According to a Entertainment Software Association survey, women players in the United States increased from 40% in 2010 to 48% in 2014.[2][3] Today, despite the dominant perception that most gamers are men,[4] the ratio of female to male gamers is balanced, mirroring the population at large.[5]
          ۴۵ درصد گیمر گرل.
          ۵۵ درصد گیمر بوی.
          دوماً حتی اگر نسبت ۴۵ به ۵۵ رو در نظر نگیریم درست نیست که بگی به ما چه؟ ما که گیمریم. مگه گیمر ها عضو جامعه نیستن؟!

          • cv1989 گفت:

            شوخی می کنی :smirk:
            داریم در مورد سبک شوتر نظامی صحبت می کنیم وگر نه شبیه ساز مزرعه داری ۳۱ به ۶۹

            Genre Women Men
            Match-3 ۶۹% ۳۱%
            Family or farming simulator ۶۹% ۳۱%
            Casual puzzle ۴۲% ۵۸%
            Atmospheric exploration ۴۱% ۵۹%
            Interactive drama ۳۷% ۶۳%
            High fantasy MMO ۳۶% ۶۴%
            Japanese RPG ۳۳% ۶۶%
            Western RPG ۲۶% ۷۴%
            Survival roguelike ۲۵% ۷۵%
            Platformer ۲۵% ۷۵%
            City-building ۲۲% ۷۸%
            Action RPG ۲۰% ۸۰%
            Sandbox ۱۸% ۸۲%
            Action-adventure ۱۸% ۸۲%
            Sci-fi MMO ۱۶% ۸۴%
            Open world ۱۴% ۸۶%
            Turn-based strategy ۱۱% ۸۹%
            MOBA ۱۰% ۹۰%
            Grand strategy ۷% ۹۳%
            First-person shooter ۷% ۹۳%
            Racing ۶% ۹۴%
            Tactical shooter ۴% ۹۶%
            Sports ۲% ۹۸%
            در جنگ جهانی اول در یک از بزرگترین نسل کشی تاریخ ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی به خاطر اشغال انگلیس و روسیه غارت غلات کشته شدن 😥
            هیچ کس حتی یادشان هم گرامی نمی داره :reallypissed:
            شما نگران کشته های اون ها هستی :reallypissed:

        • saeedsaeed2 گفت:

          این اعداد رو داری از کجا میاری د لینک بده

  • فرشاد گفت:

    اگه بتلفیلد وی رو بخوام توصیف کنم فقط میتونم بگم گرافیک – گیمپلی – تخریب پذیری محیط عالی اما کمپین و هوش مصنوعی دشمنان به شدت پایین یعنی خرگوش هوشش بهتر از اینا عمل میکنه و از همه مهم تر تو کمپین ابتدای بازی باید اول بخش مای کانتری کالینگ رو بازی کنید که آدم با دیدن اون قسمت هایی که بازی به صورت بخش بخش نشون میده به وجد میاد بعد که میره سر وقت باقی بخش های کمپین دروغ نگم به شدت بازی تحریف شده و در هر ۳ داستانی که قرار گرفته کلا نیروهای متفق رو مظلوم نشون دادن و جالب ترش اینجاست که هر ۳ چپتر بازی با ۱ یا نهایتا ۵ نفر میرید میزنید به دل دشمن با اراده بر کلی دروغ و خزعبل آلمان های نادون های با تمام اداوات و قوا جلوی شما شکست میخورن اصن کسی نمیفهمه بقیه قسمت های بازی هم قفله در کل این قسمت برای منی که به هیچ وجه سمت مولتی نمیرم و بیشتر کمپین با داستان قوی هستم چیزی نداشت اون چپتری رو هم که باید در نقش یه سرباز آلمانی بازی میکردم هم تا ۶ دسامبر قفل در کل امیدوارم روزی بازی های جنگ جهانی دومی که اینفینیتی میساخت یه روزی برگردن دلم برای یه جنگ نابی اونجوری تنگ شده ساحل اوکیناوا قسمت ۵ ام مثل مور و ملخ ژاپنی میومد لعنتی ها لایه درختا هم قایم شده بودن عالی بود

  • black.flag گفت:

    این بازی دلیل اصلی فروش پایینش همین زورچپون کردن زن ها تو جنگ جهانیه بعد شما اینو مثبت میدونین؟

    • saeedsaeed2 گفت:

      دلیل اصلیش تریلر افتضاح رونماییش بود که اصن معلوم نبود بتلفیلده یا چی! و همچینین اشتباهات مارکتینگ بازی و مهمتر از همه اون حرف زشت و مسخره ی مردک نفهن پاتریک سودرلند که گفت “شما uneducated هستین” و “خب دوست ندارین نخرین”

  • Hala madrid گفت:

    چرا EA این همه کارکتر زن رو تو بلزی گذاشت واقعا؟همین تحریف واقعیت باعث شد اینقدر کم فروش کنه دیگه

  • big_cypher گفت:

    Ea به زن ها خیلی علاقه داره حتی یه حرکت عجیب زد که تیم های بسکتبال زنارو اورد تو live 18 کلا فکر کنم اگه موقعیتش پیش بیاد تمام مین کرکترای بازیاشو زن میکنه

  • emad e22 گفت:

    Ea باید به بتلفیلد استراحت بده چون خیلی تکراری شده ، یا باید چند سال روی بازی کار کنن تا یک بازی کامل از نظر داستانی و محتوای سینگل پلیر و مولتی پلیر باشه و نباید در همچین عنوان بزرگی شاهد این همه باگ های ریز و درشت باشیم این ها همه نشان از کم کار کردن و نداشتن وقت برای ساخت بازیه

    • saeedsaeed2 گفت:

      مسلما درسته. بتلیفلد برخلاف کالاف که ۳ استودیو روش کار میکنن فقط یه استدویوی دایس رو داره که یه شعبه کوچک فرعی دایس لس آنجلس هم کمکشون میکنن. دایس در دو سال اخیر بشدت مشغول ساخت بازی بوده. مخصوصا استار وارز بتلفرانت ۲٫ شخصا معتقدم اگر ۴ یا ۶ ماه دیگه به بتلفیلد۵ وقت اده میشد توست ea نفهم, دایس بازی رو با شکل و شمایل بهتر و باگ های خیلی کمتری ارائه میداد

  • PlayDead گفت:

    نسل ۸ هفتاد درصد بازی ها شده fps و اکثرش هم کیفیت و کارگردانیش افتضاحه برعکس نسل ۷

  • arian 76 گفت:

    نقد های اقای رضایی واقعا سطحشون از بقیه نقد های سایت خیلی پایین تره و نمیدونم چرا جدیدا نقد بازی های مهم مثل رد دد ۲ و بتلفیلد رو به جای اقا سعید یا اقای دهنوی و حسین غزالی و غیره رو میدید به ایشون که واقعا توانایی چندانی تو نقد کردن نداره و اگه میرفت تو یه کار دیگه خیلی موفق تر بود
    مثلا بخاطر اینکه بلد نبوده تو رد دد با سلاح گرم میل اتک بزنه از بازی نمره کم کرده که برای سایت بزرگی مثل گیمفا افت بزرگی محسوب میشه که یکی از نویسنده هاش بخاطر اینکه یه چیزی رو نمیدونه از یکی از بزرگترین بازی های تاریخ نمره کم کنه یا اینجا تو نقد بتلفیلد اومده کلی تعریف کرده بعد داده ۷٫۵ و نقدش هم خیلی کوتاست
    البته کاملا مطمعن هستم که این نظر تایید نمیشه ولی حداقل مسولین سایت میبینن

    • متاسفانه نه آقای دهنوی و نه آقای غزالی دیگه تو گیمفا نیستن.
      آقای رضایی هم اتفاقا توانایی بالایی در نقد کردن دارن. مطمئنا وقتی بازی‌های بزرگ به ایشون واگذار میشه یعنی مورد تائید آقای آقابابایی هم هستن. شما نقدها رو بخونید متوجه میشین
      منتهی صرفا چون نمره نهایی با نظر شما متفاوت هست از ایشون انتقاد میکنین. البته انتقاد کردن مشکلی نداره اما به شرطی که انتقاد درست و صحیح باشه‌
      موفق باشید

      • TLoU part two گفت:

        با نقد ایشون مشکلی ندارم ولی با حرف آخر شما مخالفم
        انتقاد یجور نظر شخصیه و چه درست چه غلط میتونه زده بشه
        مثلا شما میتونی به من بگی خیلی رو اعصابی
        این انتقاد با وجود اشتباه بودن ، نظر شخصی شماست و کاملا حق دارید نظرتون رو بگید.

    • اقای رضایی یکی از بهترین منتقدین سایت ما هستن و مطمئن باشید که بنده با هیچ کسی تعارفی ندارم و اگر ذزه ای مشکل ببینم نقد بازی بزرگ رو نمیسپارم به کسی. ایشون وقتی نقد رد دد ۲ یا بنلفیلد ۵ رو نوشتن یعنی من تایید کردم که نوشتن و کیفیت نوشتشون بالاست که این نقدها رو از من گرفتن ک بنویسند. نظرتون هم تایید شد اریان عزیز ولی این که چون نمره شون مثلا با نظر شما نمیخونه دلیل ب ر توهین نمیشه. شما یکی از بهترین کاربران سایت ما هستید و قطعا می دونید که همین که یک جمله رو فقط مودبانه بگیم دلیل نمیشه که توهین نباشه و شاید از ۱۰ تا فحش هم بدتر باشه. به هر حال نظر شماست و منتشر هم میشه همیشه ولی اگر بنده رو مقداری قبول دارید باید به شما بگم که اقای رضایی مثل هر کس دیگه ای که از فیلتر بنده رد شده و اومده توی تحریریه گیمفا قطعا نویسنده قدرتمند و تواناییه اریان عزیز.

    • با تشکر از نظر شما
      به هیچ وجه برای رد دد چنین چیزی گفته نشده و برداشت شما کاملا اشتباهه. گفته نشده نبود meele attack گفته شده نبود melee attack به صورت اتوماتیک با چاقو که کاملا هم درسته
      نقد بتلفیلد هم نمره کاملا مطابق با نقده و توی متن و باکس کلی ایرادات نسبتا زیاد بازی ذکر شده.
      موفق باشید

      • arian 76 گفت:

        حق با شماست من بیشتر بخاطر نمره ۹٫۷ رد دد این نظرو نوشتم
        وقتی که کسی انتقاد میکنه اما بعدش شما کاملا مودبانه و محترمانه پاسخ میدید ادم از گفتارش پشیمون میشه و وقتی که با سایت همسایه که کوچکترین حرفی که مخالفشون باشه فرد رو بن میکنن به فوق العاده بودن نویسنده های گیمفا پی میبره
        موق و سرزنده باشید

  • saeedsaeed2 گفت:

    بصورت کلی:

    بخش داستانی بازی به جز مقدمه اش و یکی از داستانهاش خوب نیست. هوش مصنوعی ضعیف با بخش های مزخرف مخفی کاری… فقط در صورتی کمپینش چالش برانگیز میشه که بذاریدش روی درجه سختی hardcore که برای بار اول توی این فرنچایز به بازی اومده. ولی باز هم کیفیت بخش داستانی قابل قبول نیست.

    بخش چند نفره عالیه! تمامی جنبه های تک روی که از بتلفیلد۳ به بازی اضافه شده بودن با تاکید بیشتر بر بازی تیمی از بازی خارج شدن. اگر به سبک بتل۱ عادت دارین یا بتل۱ اولین بتلفیلدی بوده که بازی کردین, اوقات سختی خواهید داشت! بنظر خودم به عنوان کسی که از بتلفیلد ۲ داره این عنوان رو تجربه میکنه باید باید بگم مجموع گیم پلی و کار تیمی یه میکسی از بتل ۲ و بتل ۳ عه.

    و اما کمبودها:
    بازی باگ های ریز زیادی داره. ریز از این جهت که هیچ کدوم به تحربه بازی آسیبی نمیزنن و اصطلاحا game breaking نیستن. ولی مشخصه که دایس وقت کمی داشته برای پولیش کردن بازی و رفع باگ ها. مهمترین مشکل بازی الان مساله TTD یا همون “زمانِ کشته شدن” عه که باعث میشه در بعضی مرگاتون با یه سلاح که اصولا نباید با یک تیرش بمیرین با یک شلیک کشته میشین. این یه باگ سروریه که در حال رفعه.
    بخشی از محتوای بازی هم به tides of war موکول شده که درواقع لایو سرویس بازیه. مپ ها و اسلحه ها به صورت مجانی میان که این خیلی خوبه. ولی باید مدتی بگذره و ببینیم دایس زیر سایه ی ناشر شومش یعنی ea چطور این لایو سرویس رو به انجام میرسونه.

    در کل بازی خوبیه :-))

  • ShadoWWolf2 گفت:

    این عنوان و سه روزه دارم تجربه می کنم به نظرم بهترین وتاکتیکی ترین بتلفیلدی که ساخته شده هستش،اصلاً گول حواشی بد ومنفی که علیهش درست کردن رو نخورین و اگر دنبال یک تجربه عالی و لذت بخش از مولتی پلیر هستین حتماً تجربش کنین….این نسخه با بتلفیلد ۱ خیلی فرق داره و تا بازی نکنین متوجه نمیشین که چقدر بازی تاکتیکی تر و محتاطانه تر پیش میره…گرافیک و صداگذاری و تخریب پذیری که مثل همیشه در عالی ترین وضع ممکن…سرورهای بازی هم قدرتمنده پس فکر نکنم مشکلی پیش بیاد اگر اینترنت خوب داشته باشین…ازلحاظ محتوا اگر هم کمه به عقیده بعضی از دوستان با tides of war جبران میشه…درکل اگر مشتاق تجربه بخش چندنفره همراه با ۶۴ پلیر با آشوب و درگیری زیاد پیاده نظام و تانک و هواپیما در محیط هایی وسیع و متنوع،همراه با کار تیمی هستید حتما battlefield v رو تجربه کنید.

  • mūnchild گفت:

    چه تیتری!!!
    ازادی امروز جهان؟!!
    یعنی خودمون ازادیمونو از خودمون گرفتیم بعد دوباره از خودمون پس گرفتیمش؟

  • Proletarius گفت:

    به هیچ عنوان نمره ی منصفانه ای نبود
    ” انیمیشن های گاها خشک در بخش چند نفره”
    والله اگه من انیمیشن خشک دیده باشم
    کمبود محتوا؟؟؟؟؟؟؟ که بعدا کامل میشه!
    واقعا شما نتونستی ایراد دیگه پیدا کنی؟
    چرا کسی این ایراد های ” آسمانی” رو از کالاف نمیگیره؟

    • Ascent گفت:

      سری battlefield جز در بخش multiplayer حرفی در مقابل شاهکار صنعت گیم یعنی call of duty نداره و اگر هزار سال هم بگذره این روند ادامه خواهد داشت. ضمنا بازی call of duty black ops4 نشون داد که کالاف حتی در زمینه multiplayer هم از battle field v بهتره.

زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا
زنان هم در آزادی امروز جهان نقش دارند| نقد و بررسی بازی Battlefield V - گیمفا