دیوید جف: بازیهای AAA در حال نابودی هستند
اگر جزو طرفداران سبک هک اند اسلش هستید، به احتمال زیاد اولین نسخه از یک سری شاهکار به نام God Of War را تجربه کردهاید. دیوید جف (David Jeff) که وظیفهی کارگردانی هنری نسخهی دوم را نیز بر عهده داشت، به رک و راست بودن و داشتن زبانی تند مشهور است. اکنون این کارگردان اعتقاد دارد که نسل بازیهای AAA در حال نابودی است.
آقای دیوید جف در ویدئویی به مقایسهی عناوین AAA در گذشته و حال حاضر میپردازد و در همین حین بیان میکند که این بازیها دچار روند تکراری و خسته کنندهای شدهاند. او از ساختهی موفق استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) مثال میزند و با نشان دادن تصاویری از نسخهی اول و چهارم بازی چنین میگوید:
خب ما اکنون شاهد تصاویری از بازی Uncharted 1 هستیم. به گیمپلی بازی توجه کنید، بسیار روان و عالی. و … حالا چه چیزی میبینیم؟ بله ! این بازی Uncharted 4 است. ولی گیمپلی چه فرقی با نسخهی اول دارد؟ ما از یک عنوان جدید انتظار نوآوری داریم نه یک ریمستر و بازسازی! گیمپلی بازی دقیقا همان چیزی است که در نسخهی اول دیدیم تنها کمی بهبود یافتهتر. تنها تفاوت نسخهی چهارم و اول که به چشم میآید، گرافیک خارقالعادهی نسخهی چهارم است. ولی فقط همین! قبول دارم که داستان بهتر شده، گیمپلی بهبود یافته و گرافیک حرفی برای گفتن به جا نمیگذارد ولی با تمام این حرفها، اصلا شاهد تغییر چشمگیری که ما را هیجانزده کند نیستیم. ممکن است برای شما همین موارد مهم باشد و در این صورت من اصلا حرفی ندارم ولی برای فردی مثل من، قضیه تفاوت دارد. برای کسی که سری Uncharted را با نسخهی چهارم آغاز میکند، این بازی یک شاهکار است ولی برای کسانی مثل من که از نسخهی اول آن را تجربه کردهایم، بازی حرف جدیدی برای گفتن ندارد. این اشکال فقط برای عنوانی مثل Uncharted نیست. همین مشکل برای بسیاری از عناوین AAA وجود دارد. دقیقا به همین دلیل است که من از پروسهی ساخت بازیهای AAA کنارهگیری کردهام. من قصد توهین به سازندگان این عناوین را ندارم. آنها بسیار تلاش میکنند و تلاششان قابل تقدیر است ولی نسخهی جدیدی که برای یک بازی میسازند، همان چیزی است که ما قبلا نیز تجربه کردهایم. این روند تکراری شدن برای سری بازیهایی مانند FarCry و یا Gears of War نیز پیش آمده است. من این بازیها را مثال میزنم چون جزو طرفداران آنان هستم و تمامی نسخههای منتشر شده را تجربه کردهام. در حیطهی سینما، اگر شما دومین نسخه از یک فیلم را تنها با پیشرفت جلوههای ویژه و بدون هیچ نوآوری تولید کنید، قطعا آن فیلم شکست خواهد خورد. ولی نمیدانم چرا در حیطهی صنعت بازیهای رایانهای این امر توسط بازیبازان در نظر گرفته نمیشود. این حرفها نظر شخصی من است و ممکن است نبود نوآوری در بازیهای عصر حاضر اصلا برای شما مهم نباشد ولی برای من این امر یک مورد مهم و اساسی محسوب میشود.
به نظر میرسد که در این رابطه اختلاف عقیدهی بسیاری وجود دارد. شما کاربران گیمفا در این مورد چه نظری دارید؟ آیا بازیهای AAA واقعا به سمت تکراری شدن و نهایتا نابودی پیش میروند؟
پر بحثترینها
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- تماشا کنید: Light of Motiram معرفی شد، کپی بیشرمانه از Horizon Zero Dawn
نظرات
زد تو خال،هر چند تعداد بازی های تریپل إی هم خیلی کم شده
دیوید جف کارگردان خوبیه ولی این روزا نمیتونه فعالیت کنه اعصابش داغونه هرچند تا حدودیم حرفش درسته
ببخشید دیوید جان ولی کسی انتظار گیم پلی “متفاوت” از Uncharted 4 نداشته,مهم اینه که خوده بازی موفق بوده و کلی طرفدار داشته 🙂
متاسفانه راست میگه شما همین الان بری cod4 بزنی بعدشم codbo4 بزنی کامل متوجه میشی هسته گیم پلی همونه با اینکه حدود ۱۲ سال و ۱۰ تا بازی هم بینشون عرضه شده
دمش گرم منم دقیقا همین نظرو دارم چون انچارتد ۴ اصلا اندازه۱ و ۲ و ۳ بهم حال نداد
چون بیشترتون قبلا ۳۶۰ یا پی سی داشتین سه گانه انچارتد رو بصورت کالکشن بازی کردید و برای همین بنظرتون چهار خیلی از قبلیا بهتره در حالی انچارتد ۴ نه شخصیت منفی درست حسابی ای داشت نه پایانی که درخور چنین سری بزرگی باشه بازی هم خیلی فیلم هندی و خالی بندی شده بود مثلا نیتن و سم دوتایی حریف نیدین که یه زن لاغر بود نشدن و بطرز مضحکی ازش کتک میخوردن یا اونجاش که نیتن از ۶ طبقه پرید و یه مشت قوی به نیدین زد اگه به ارنولد هم زده بود حداقل فکش میشکست ولی نیدین هیچیش نشد
گیم پلی هم که همون نسخه ۳ بود فقط یه تناب هم بهش اض اضافه کرده بودن و بجز گرافیک عالی نکته ی مثبت دیگه ای نداشت
( این بازی یک شاهکار است ولی برای کسانی مثل من که از نسخهی اول آن را تجربه کردهایم، بازی حرف جدیدی برای گفتن ندارد. این اشکال فقط برای عنوانی مثل Uncharted نیست.)
موافقم من خودم به شخصه علاقه ای ندارم مثلاً سری Assassin’s رو بعد از Origins ادامه بدم نظره من اینه نمیدونم درسته یا نه ولی من از نسل آتاری دارم بازی میکنم تا الان،موافقم باهاش
خیلی خوبه که این صنعت کسایی مثل دیوید جف رو داره که هنیشه دنباله تنوع و نواوری هستن؛
ولی به نظر من اگه بخوایم اینطور ببینیم زندگی هم تکراری میشه
هر روز از خواب بلند میشیم،کار میکنیم،میخوریم،میخوابیم و دوباره روز از نو روزی از نو…
همین ارتقا های تو گرافیک و داستان و … هستن که باعث میشن لذتی که از بازی ها میبریم به اوج خودش برسه.
نکه مخالف نو اوری تو گیم پلی یا چیز های بیشتری باشم ولی میخوام بگم همین بهبود ها هم رشد خیلی بزرگی هستن و تنها چون تو گیم پلی تفاوتی نیست اصلا نباید گفت بازی های AAA در حال نابودی هستن