بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا

بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite

امیر محمد جیریایی
۲۰:۴۳ ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا

قسمت جدیدی از سری موفق BioShock با نام BioShock Infinite در راه است. دیگر خبری از شهری زیر آب و یا خواهران کوچک نیست. زیرا Infinite (که وقایع قبل از اتفاقات نسخه اول روی می دهد) با چرخشی ۱۸۰ درجه ما را به اعماق آسمان ها خواهد برد تا با شهری به ظاهر زیبا ولی در باطن تاریک با نام کلمبیا آشنا کند.

نام بازی : BioShock Infinite

سازنده : Irrational Games

ناشر : ۲K Games

سبک : First-person shooter

پلتفرم ها: pc . PlayStation 3 . Xbox 360

درجه سنی ESRB : مشخص نشده است.

تاریخ انتشار : ۲۶ مارس ۲۰۱۳ ( ۶ فروردین ۱۳۹۲ )

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a3/Official_cover_art_for_Bioshock_Infinite.jpg

BioShock Infinite بازیکن را در نقش فردی با نام بوکر دویت که یکی از افراد سابق Pinkerton است قرار خواهد داد. بوکر بدهی های زیادی بالا آورده و به همین علت کارفرمایان ناشناس وی ، به او دستور می دهند که در صورت پیدا کردن دختری با نام الیزابت در شهری در آسمان ها با نام کلمبیا ( که ۱۲ سال در آن جا زندانی است ) تمامی بدهی های وی را پاک خواهند کرد. همین اتفاق بوکر را مجبور می کند که باری دیگر به شغل سابق خود یعنی پیدا کردن افراد گمشده بازگردد. به هر حال بعد از توافق بر سر چنین قرار دادی ، بوکر در سفری که در امتداد ساحل با دو فرد مرموز دارد ، به سمت یک فانوس دریایی برای صعود به کلمبیا راه خود را ادامه می دهد. در طول سفر خود ، بعد از مدتی بوکر در مکانی مانند کلیسا از خواب بیدار می شود. بعد از مدتی کاوش در این شهر بوکر به دیدار فردی با نام پدر Comstock می رود. Comstock حاکم کلمبیا می باشد ، هر چند که وی مخالفانی از گروه Populi VOX به رهبری فردی با نام Daisy Fitzroy دارد که ادعا می شود که بانو Comstock را به قتل رسانده است. در این گیر و داد بوکر به سرعت قدرت ها و سلاح های خود را به دست می آورد و پس از آن ماجراجویی های خود را برای پیدا کردن الیزابت آغاز می کند.

هدف اول بوکر رفتن به Monument Island می باشد ، این مکان جایی است که الیزابت در آن جا از دوران کودکی زندانی شده است و توسط موجود عجیب و وحشتناکی با نام  Songbird ( مرغ نغمه سرا) محافظت می شود. بوکر در نهایت قدم اول را موفق بر می دارد و الیزابت را از چنگال این موجود فراری می دهد. اما این آغاز مشکات اصلی بازی است زیرا از این لحظه به بعد این موجود برای پیدا کردن الیزاب و کشتن بوکر در تعقیب آن ها می باشد. البته الیزابت هم دارای قدرت های بسیار و عجیبی از جمله بازسازی مناطق خراب شده کلمبیا می باشد. به هر حال در طول ماجراجویی هایشان برای فرار از این شهر آن ها با دشمنانی بسیار و همچنین اسراری که هنوز هم باید آن ها را کشف کنند روبرو خواهند شد.

BioShock Infinite PS3 Colombia

BioShock Infinite

کلمبیا شهری در اعمقاق آسمان ها :

اما بهتر است برای درک بیشتر در مورد داستان بازی چند خطی هم در مورد شهر کلمبیا توضیح بدهیم. در واقع نام این شهر از یک زن برگرفته شده است و توسط دولت ایالات متحده در اواخر سال ۱۸۸۰ با تبلیغات فراوان ( بر خلاف شهر ریچر که در زیر آب بود )  ساخته شده است. این شهر به عنوان نمایشگاه جهانی شناور شناخته می شد  و هدف اصلی ساخت کلمبیا در این بود که دولت ایالات متحده به جهانیان بفهماند که آن ها قادر به انجام هر کاری  می باشند و قدرت ساخت چنین شهری را به رخ کشورها بکشند. ولی به دلایلی که اغلب بسیاری آن را نامعلوم می دانند کشمکش های بسیاری که بیشتر آن سیاسی می بود کلمبیا را در برگرفت.در حقیقت بعد از مدتی دو گروه متفاوت در این شهر تشکیل شد که جنگی را علیه یکدیگر آغاز کردند. گروه اول که بنیانگذاران بومی این شهر به رهبری Comstock هستند ، اعتقاد دارند که کلمبیا محلی فقط برای آمریکایی های اصیل می باشد و ملیت های دیگر هیچ ارزشی ندارند. مسلما  در مقابل چنین حرکتی گروه دیگری هم به وجود می آید که آن ها را با نام Vox Populi می شناسند. این گروه که اغلب آن ها افراد شورشی از مردم و اغلب ضعیف هستند اعتقاد دارند که کلمبیا مکانی برای همه می باشد. به همین علت  با جنگی که بین این دو گروه را در گرفت ، باعث شد تا کلمبیا بعد از مدتی از آمریکا جدا شود و در اعماق آسمان ها ناپدید شد . حال عده ی بسیار کمی به مکان کلمبیا واقف هستند. و در این بین بوکر والیزابت هم با هر دوی این دو گروه در بازی درگیری خواهند داشت.

توضیحی در مورد شخصیت های بازی :

http://konaskorner.com/wp-content/uploads/2012/12/bioshock-infinite-box-art-slider-2.jpg

booker dewitt

Booker DeWitt شخصیت اصلی BioShock Infinite و تنها شخصیت قابل بازی این عنوان می باشد. وی نماینده سابق آزانس کارآگاهی Pinkerton است و سابقه جنگیدن در سواره نظام هفتم و مجروح شدن از ناحیه زانو را در کارنامه خود دارد. بوکر بر خلاف شخصیت های گذشته BioShock فردی پرجنب و جوش و همچنین نسبتا پرحرف هم است. وی به شهر ی در آسمان ها با نام کلمبیا فرستاده می شود تا دختری با نام الیزابت را پیدا کرده و او را از این شهر خارج کند. موفقیت در انجام دادن این ماموریت باعث پاک شدن بدهی های سنگینی که او در گذشته داشته خواهد شد.

بوکر در بازی توسط برخی از شهروندان کلمبیا به دلیل خالکوبی که در دست راست خود با نام “AD” دارد به عنوان چوپان دوروغ گو شناخته می شود. همچنین بوکردر گذشته یک زن و فرزند داشته است که هر دوی آن ها در هنگام زایمان همسرش فوت کرده اند.

http://www.enizr.com/media/51118/2012%20VGAs%20Bioshock%20Infinite%20extended%20trailer.jpg

elizabeth

اما شخصیت زن BioShock Infinite ( که سازندگان بازی هم مانور بسیاری بر روی هوش مصنوعی او و رفتارهایش داده اند ) کسی نیست جز Elizabeth . اومدت زیادی از عمر خود را در Monument Island زندانی شده بود و توسط موجوی مرغ مانند با نام Songbird محافظت می شد و بعد از مدتی بوکر او را فراری داد و حال هدف هر دوی آن ها خارج شدن از کلمبیا می باشد.

در اوایل بازی که اطلاعاتی در مورد Comstock داده می شود ، می فهمیم که او حاکم کلمبیا است. همچنین اشاره هایی هم به ارتباط الیزابت به Comstock می شود که این نکته شاید نشان می دهد که که الیزابت دختر Comstock است. همچنین گفته شده است که چهره الیزابت از یکی از بازیگران روسیه یعنی Anna Moleva الگو برداری شده است.
زندانی ماندن برای مدتی طولانی باعث شده است که الیزابت مهارت های زیادی را یاد بگیرد. او مهارت هایی مانند باز کردن قفل درها ، شکستن کدها و .. را دارا است. در نتیجه الیزابت توانایی کمک کردن به مناطقی که بوکر قادر نیست به آن جا برود را دارا می باشد. همچنین الیزابت به پیدا کردن پول ، مهمات ، بسته های سلامتی و مکان های دشمنان به بازیکن کمک شایانی خواهد کرد.
Ken Levine کارگردان خلاق بازی در مورد الیزابت می گوید : “زمانی که واکنشهایی که نسبت به الیزابت در e3 سال ۲۰۱۱ را دیدیم ، چنان قوی بود که می خواستیم او نقشی بیشتر از یک همکار را در بازی داشته باشد. الیزابت همیشه به جهان خود آگاه است ، همیشه در کنار شما حاضر خواهد یود ، همه چیز را به دقت رصد خواهد کرد و در مورد همه چیز اظهار نظر خواهد کرد و به هر چیز جالبی خواهد پرداخت و با هر چیزی هم ارتباط برقرار خواهد کرد. اما در مورد نقش او در مبارزه ما واقعا می خواستیم که گستردگی بسیاری به وجود آوریم. نکته ای در این بین وجود دارد که مثلا مردم می گویند که یک اسلحه به او بدهید تا همه را بکشد اما من هرگز نمی خواستم چنین کاری انجام دهم. زیرا ما واقعا می خواستیم که تمامی کارهایی که او برای شما انجام می دهد کاملا متفاوت تر از کارهای خودتان باشد. بنابر این در هنگامی که شما مبارزه می کنید ، الیزابت برایتان به طور مداوم مهمات ، سلامتی ، پول و قدرت ها را به دست خواهد آورد و زمانی که به وسیله قلابتان به میله ها وصل بشوید ، او از شما محافظت می کند و چنین اتفاقی باعث می شود که پیوندی بین بازیکن و الیزابت به وجود آید. حتی از او می توانید در جهانی که در آن هستید استفاده کنید. هنگامی که برای اولین بار الیزابت را ملاقات می کنید مکانی که او در آن جا زندانی شده است را مشاهده خواهید کرد و خواهید فهمید که او به رمزنویسی ، بازکردن قفل ها ، نقاشی و چیزهایی شبیه به این علاقه مند است ، زیرا زندانی بودن برای مدتی طولانی باعث شده تا او این مهارت ها را بیاموزد. بنابر این او به شما می تواند زمزهای درها را نشان دهد و در پیدا کردن منابع کمکتان کند. زیرا ما نمی خواستیم که الیزابت کارهایی انجام بدهد که شما هم انجام می دهید. ما می خواستیم که کارهای او کاملا متفاوت تر از بازیکن باشد.

http://cdn.gamerant.com/wp-content/uploads/BioShock-Infinite-Songbird-Details.jpg

Songbird

Songbird موجودی مرغ مانند است که برای مدتی طولانی  زندانبان الیزابت بوده است و به همین علت الیزابت تنها همدم این موجود می باشد و از الیزابت در برابر تمامی خطرات محافظت خواهد کرد.زمانی که بوکر الیزابت را از چنگال Songbird نجات می دهد. این موجود هر کاری را برای بازگشت الیزابت به زندان خود انجام خواهد داد.

http://media1.gameinformer.com/imagefeed/featured/2kgames/bioshock-infinite-overflow/bioshockinfintedelay_610.jpg

BioShock Infinite

بر فراز آسمان ها :

Infinite بازیکن را با طیف وسیعی از محیط های گوناگون مواجه خواهد کرد که این شیوه جالب شما را مجبور خواهد کرد تا در هر منطقه از سلاح هایی خاص و استراتژی متفاوتی استفاده کنید. راه های بسیار متعددی برای رسیدن به هدف وجود خواهد داشت. به عنوان مثال در بعضی از مناطق بازیکن مشاهده می کند که افرادی ، فردی را گرفته و او را شکنجه می دهند، در اینجا بازیباز می تواند تصمیم بگیرد که بدون هیچ گونه توجهی از آن جا بگذرد یا این که مانع از شکنجه شدن آن فرد شود که مسلما با چنین حرکتی سیلی از دشمنان بر سر بازیباز روانه خواهد شد. البته شما هم می توانید با سلاح های گوناگون خود به جنگ با آن ها بپردازید. البته در Infinite بازیباز فقط توانایی استفاده از دو سلاح را به طور همزمان خواهد داشت. آن طور که از نمایش های بازی تاکنون مشاهده شده ، ثابت کرده است که برخلاف قسمت های گذشته در Infinite در محیط هایی بسیار بزرگ به نبرد با دشمنان خواهیم پرداخت ، به گونه ای که بسیار پیش می آید که تعداد دشمنان در یک لحظه از مرز ۲۰ نفر هم عبور خواهد کرد. دیگر خبری از محیطای بسته و تاریک با دشمنانی ترسناک نیست. البته سازندگان برای تهسیل حرکت در چنین محیط های بزرگی و همچنین مقابله در برابر دشمنان از ایده جالبی استفاده کرده اند. این ویژگی که با نام Sky-Lines شناخته می شود در گذشته به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل و انتقال کالا در کلمبیا ساخته شده بود. اما بعد از مدتی و پس از آن که جنگ میان دو جناح کلمبیا شدت گرفت از این خطوط به عنوان وسیله ای مرگبار یاد می شود. به وسیله ی گیره ای که به بوکر داده شده ، وی می تواند در هر جا و هر لحظه بر روی این ریل های آهنی پریده و سریعتر به مقصد خود برسد. همچنین قابلیت پریدن از خطوطی بر روی خطوطی دیگر و همچنین راحت تر شدن مبارزات از دیگر ویژگی های این ریل ها می باشد.
قدرت ها و جادوهای بسیاری به گنجینه بازی اضافه شده است. vigors یا همان جادوها و gear جزو دو توانایی اصلی بازیکن در مبارزات خواهد بود. جادوها که اغلب آن ها را از گوشه و کنار محیط کلمبیا یا از افراد تهیه خواهید کرد به بازیباز توانایی هایی مانند حرکت اجسام برای ضربه زدن به دشمنان ، دستکاری در جریان برق ، آهسته کردن حرکات دشمنان و یا کنترل حیوانات به مانند کلاغ ها را خواهد داد. البته جادوهای بسیار جالب دیگری هم در بازی وجود دارد به عنوان مثال بازیباز می تواند دشمنان را هیپنوتیزم کرده و از آن ها به عنوان یارهای خود در مبارزه علیه دیگران استفاده کند ، این جادو تا زمانی که افراد شما  کشته نشوند فعال خواهد بود ، یا جادویی دیگر این قابلیت را می دهد که از اسلحه ی دشمنان به عنوان سلاحی علیه خود آن ها استفاده کنید. برخلاف BioShock های قبلی که بازیباز می توانست با استفاده از دستگاه Gene Banks اقدام به عوض کردن جادوهای خود کند در Infinite خبری از این حرف ها نیست ، زیرا هر جادویی که در بازی به دست بیاورید دائمی خواهد بود و قابلیت تغییر را نخواهد داشت. اما با انتخاب ویژگی gear قدرت بازیکن در حین حملات به دشمنان افزایش خواهد یافت و همچنین مقاومت شخصیت اصلی را در هنگام آسیب افزایش می دهد.

http://gematsu.com/wp-content/uploads/2010/09/BioShock-Infinite-Gameplay-Tease.jpg

bioshock infinite

با اولین ملاقات بوکر با الیزابت ، او همراه شما در ماجراجویی هایتان خواهد شد. اگر نمایش ای بازی را تاکنون مشاهده کرده باشید حتما به این نکته پی برده اید که الیزابت به معنای واقعی کلمه دارای هوش مصنوعی فوق العاده ای است. او همچنین دارای چندین قدرت مختلف خواهد بود که باید با همکاری با یکدیگر راه فرار از کلمبیا را پیدا کنید. الیزابت در بعضی مواقع در هنگام مبارزات بازیکن با دشمنان به جمع آوری مهمات و بسته های برای شما خواهد کرد. همچنین وی می تواند شما را از خطرات آگاه کرده و اگر دشمنی پشت سر بوکر باشد به وی اطلاع خواهد داد. البته قدرت های وی نیز کمک شایانی به بازیکن خواهد کرد. برای مثال الیزابت می تواند توفانی سهمگین ایجاد کرده و ابرهای باران زایی را بر سر دشمنان نازل کند و در این لحظه بازیکن به سرعت باید با استفاده از قدرت الکتریسیته خود به این ابرها نیروی برق وارد کرده ، تا تمامی دشمنان در یک لحظه دچار برق گرفتگی شوند. الیزابت همچنین دارای قدرت های دیگری از جمله ایجاد سپر برای محافظت از شما خواهد بود. با توجه به اعلام لوین ، هوش مصنوعی الیزابت طوری طراحی شده که بستگی به شرایط محیطی از خود واکنش نشان خواهد داد. همچنین بازیباز باید از الیزابت نیز محافظت کند. البته زیاد در این مورد نگران نشوید زیرا این محافظت بدان معنا نیست که باید چهار چشمی حواستان به الیزابت باشد تا مبادا زخمی نشود ، زیرا وی از عهده خود برخواهد آمد. این محافظت بدان معنا است که بازیباز نباید از قدرتهای الیزابت به طور مکرر استفاده کند ، زیرا این کار باعث تضعیف او خواهد شد.
وقتی که به پیشرفت هایی که Infinite از هر لحاظ داشته نگاه می کنیم باید به سازندگان بازی آفرین گفت. یکی از همین ویژگی های دیگر در مورد تنوع مخلتف دشمنان می باشد که هر کدام از آن ها با شیوه ای خاص و اسلحه ای متفاوت به بازیباز حمله خواهند کرد. بر خلاف BioShock های قبلی بسیاری از دشمنانی که به بازیباز حمله خواهند کرد ، اغلب در در دید کامل خواهند بود. البته فرق این دشمنان در این است که اگر زمانی بوکر نزدیک آن ها بشد به او کاری نخواهند داشت ، مگر این که بازیکن کاری انجام دهد که باعث عصبانی شدن آن ها بشود. دیگر دشمنان بازی افرادی قوی مانند Handyman خواهن بود. این افراد در مبارزات اغلب رهبرانی برای دشمنان دیگر هستند و به آن ها فرمان خواهند داد. اگر زمانی بازیکن این فرمانده ها را بکشد قدرت یارهای آن ها تضعیف خواهد شد و حرکاتی کاملا از هم گسیخته خواهند داشت. در بعضی لحظات هم در حین مبارزه فردی با دستگاهی عجیبی برای دیگران پیام کمک خواهد فرستاد و در اینجا بازیکن باید به سرعت جلوی چنین کاری را بگیرد. زیرا فرستادن علامتی از طرف دشمنان برای کمک کردن آغاز مشکلات شما خواهد بود. قوی ترین دشمن در بازی نیز با نام Songbird شناخته می شود. این موجو نماد ترس در کلمبیا است. این موجود اغلب در تعقیب دو قهرمان بازی خواهد بود و در بعضی لحظات پیش می آید که الیزابت را با خود خواهد برد و شما باید او را دوباره از این جانور پس بگیرید. هوش مصنوعی دشمنان نیز در سطح خوبی قرار گرفته است مثلا اگر دشمنی در دست خود اسلحه ای نداشته باشد بی محابا به سمت شما حمله خواهد کرد زیرا چاره ای به غیر از این کار ندارد یا اغلب افرادی که اسلحه به دست هستند با همکاری با یکدیگر به شما حمله خواهند کرد.

http://blogs-images.forbes.com/erikkain/files/2012/12/tcvista_ONLINE-e1354866763855.jpg

bioshock infinite

Irrational Games در اظهارنظری اعلام کرده است که در بازی با set pieces هایی به شدت اسکریپت شده ( یا همان مراحل خطی ) مواجه نخواهید شد. این بیانه در پاسخ به ویدیوی ۱۰ دقیقه ای از گیم پلی بازی بود که عناصر مختلف بازی را به نمایش درآورد. طبق اعلام تیم سازنده ماجراجویی های بازیکن در Infinite به مانند BioShock 1 خواهد بود. البته در بعضی مکان ها بازی حالت خطی به خود خواهد گرفت ولی شما قادر به کشف تمامی مناطق کلمبیا می باشیدد. بر خلاف Jack یا Delta که قهرمانانی ساکت و آرام در BioShock و BioShock 2 بودند و اغلب فردی با دستوراتی رادیوی آن ها را از ماموریت هایشان آگاه می کرد . در Infinite ، بوکر دارای قابلیت حرف زدن خواهد بود ، که با گفتگو هایی که در بازی انجام خواهد داد به بازیکن در تکمیل در ماموریت ها کمک خواهد کرد. در بازی بسیار پیش می آید که به محیطی چند بار سر خواهید زد. با این حال تیم سازنده برای یک روایت بهتر از همان ایده Batman: Arkham Asylum استفاده کرده است. یعنی به این صورت که اگر زمانی بازیکن به یک مکان تکراری بازگردد ، عناصر جدیدی در گیم پلی و داستان بازی یافت خواهد کرد.

علاوه بر حالت سختی نرمال ، BioShock Infinite دارای درجه سختی جدیدی با نام “۱۹۹۹ Mode” می باشد که این حالت بسیار سخت ، بیشتر مناسب بازیکنان هاردکور خواهد بود. در درجه سختی ۱۹۹۹ بازیکن باید در سبک بازی کردن خاصی تخصص داشته باشد و  مجبور به انتخاب های دائمی برای شخصیت خود باشد. یعنی باید قبلا از انتخاب یک سلاح میزان توانایی بوکر با آن را بفهمید زیرا برای لحظاتی دشوارتر دیگر قابلیت عوض کردن آن را نخواهید داشت.

http://www.gameranx.com/img/12-Dec/elizabeth.jpg

BioShock Infinite

گرافیک :

BioShock Infinite با این که تمی فانتزی را دارا است. ولی با تمامی این موارد گرافیک بازی در سطح بسیار خوبی قرار گرفته است. به گونه ای که گرافیک قسمت دوم در مقایسه با Infinite بسیار کوچک جلوه می کند. سطح نورپردازی و باد و بارانی به از طوفان به وجود می آید ، نمایش بسیار خوبی داشته است. کیفیت بافت ها اغلب در سطح خوبی می باشد. البته به این علت می گوییم اغلب ، زیرا کیفیت بافت هایی که چندان در بازی مهم نیست حالتی تیره و تار دارد. اما جزییات صورت شخصیت ها انصافا زحمت بسیاری بر روی آن کشیده شده است و برای اثبات این نکته کافی است که فقط به چهره الیزابت نگاه کنید. بازی دارای تمی نسبتا سریع است که نمایی جالب به بازی داده است. در کل می توان گفت که گرافیک BioShock Infinite برای عنوانی در سال ۲۰۱۳ همخوانی دارد.

حرف آخر :

در آحر باید گفت که زمانی که به BioShock Infinite نگاه میکنیم در هر گوشه و کنار آن نکاتی عالی به چشم می خورد. BioShock Infinite شاید بر خلاف بازی نسخت در دنیای عجیب اعماق آب اتفاق نیفتد ، اما این بار چیز دیگری برای عرضه دارد. یک شهر جادویی شگفت انگیز که در آسمان ها پرواز می کند. اما روح و قلب این بازی ، روابط احساسی و عاطفی عمیق آن است. محیط هایی منحصر به فرد و ایده هایی بسیار نوآورانه باعث می شود تا BioShock Infinite ارزشی فراتر از یک بازی داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا
بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بر فراز آسمانی بی کران / پیش نمایش BioShock Infinite - گیمفا