خروج سالی 6 میلیارد ارز فقط برای یک بازی اینترنتی!

۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰

 

بازی های رایانه ای به عنوان رسانه ای جدید جزء مغفول مانده ای از فضای مجازی به شمار می آیند .این درحالی است که بازی های آنلاین امروزه بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته تا حدی که 27 درصد از کاربران اینترنت برای استفاده از بازی های آنلاین وارد فضای مجازی می شوند .

اما چند سالی است که ساخت بازی رایانه ای در ایران با حمایت های نهاد هایی همچون بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، موسسه تبیان ، سازمان بسیج دانش آموزی ، کانون پرورش فکری و مرکز رسانه های دیجیتال شروع شده و با توجه به استقبال بی نظیر مخاطبان ایرانی از بازی های آنلاین، این بخش مورد توجه مسئولان قرار گرفته و با حمایت های صورت گرفته رشد قابل توجهی داشته تا جایی که طبق اعلام مسئولان، بازی ایرانی “آسمان دژ2” کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازی رایانه ای در جشنواره ی بازی رایانه ای MMO of The Year آلمان شده است، این در حالی است که بازی آلمانی تراوین پربازدید ترین بازی آنلاین در ایران است و به خاطر تبلیغات گسترده ی بازی های آنلاین خارجی در یاهو و گوگل و سایت های پربازدید، مجالی برای رقابت بازی های ایرانی نمانده و گیمرهای ایرانی به سمت بازی های خارجی سوق داده شده اند .

در این میان بازی آلمانی تراوین پس از چند سال حضور در ایران روز گذشته فیلتر و از دسترس خارج شد. بازی ای که نه تنها فرهنگ غربیِ تهاجم و غارت را ترویج می داد، بلکه روزانه با فروش مجازی خود میلیونها دلار ارز را از کشور خارج می کرد. با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید که حداقل ماهی نیم میلیارد تومان طلای مجازی در این بازی فروخته می شود چرا که طبق اعلام سایت تراوین حدود 100 هزار عضو ایرانی کاربر آن هستند، طبق استاندارد های جهانی حدود 10 درصد کاربران بازی های آنلاین فعال بوده و از این تعداد 9 درصد پرداخت آنلاین خواهند داشت، بنابراین اگر روزی حداقل یک درصد از کاربران تراوین یعنی حدود هزار نفر از ارزانترین طلای بازی (2 تا 5 یورو) خرید کنند ماهی 500 میلیون تومان و البته سالی 6 میلیارد تومان(!) آنهم به صورت پول نفت عاید تراوین خواهد شد که اکثر آن سهم شرکت خارجی است.

کاش این درآمد در سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عاید شرکت های بازی ساز کشورعزیزمان شود چرا که قطعا تولیدکنندگان آن از شرکت های خارجی هیچ چیزی کم ندارند فقط این چرخه ی قدرت در اینترنت است که تعیین می کند چه کسی دیده شود و چه کسی نادیده گرفته شود اگرچه کاندید بهترین بازی دنیا باشد .

 

* کارشناس بازی های رایانه ای

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید