روزی روزگاری: شوتر قاتل | نقد و بررسی بازی Killzone 2

۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

سبک شوتر اول شخص (First Person Shooter) بی‌شک یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین ژانرهای بازی‌های رایانه‌ای است و از قدیم تا به امروز عناوین بزرگ و قدرتمندی در این سبک بر روی پلتفرم‌های مختلف منتشر شده‌اند که برخی از آن‌ها مانند سری Call of Duty و Battlefield و Medal of Honor و Killzone و Halo، به عنوان طلایه‌داران این ژانر پرطرفدار شناخته می‌شوند و همواره نام بزرگشان مهر موفقیت لااقل تجاری آن‌ها را ثبت می‌کند. هر ساله تعداد بسیار زیادی عنوان مختلف شامل نسخه‌های جدید این فرنچایز‌های مشهور و یا عناوینی جدید و تازه پا به عرصه گذاشته، در این ژانر منتشر می‌شوند و بسته به کیفیت خود طرفدارانی پیدا می‌کنند، موفقیتی کسب می‌کنند و یا شکست می‌خورند، اما این روند و این مسیر همچنان ادامه می‌یابد و هرگز قطع نمی‌شود. شرکت‌های مختلف شانس خود را در بازی‌های شوتر اول شخص امتحان می‌کنند و پشت سر هم عناوین این سبک است که در بازار بازی‌های رایانه‌ای بر سر بازیبازان می‌ریزند و اغلب هم بی‌کیفیت هستند حتی بازی‌های نام‌دار و مشهور. اما به هر حال این سبک الگوها و اسطوره هایی نیز دارد. امروز هم صحبتمان از یکی از همین اسطوره های شوتر اول شخص است به نام Killzone 2.

یک شوتر تاریخ ساز و جریان ساز برای سونی و پلی استیشن و ازبرترین شوترهای تاریخ. خیلی امیدواریم که در این نسل ریمسترها، شاهد ریمستر ۳ گانه این سری شاهکار برای پلی استیشن ۴ هم باشیم (می بینید خودمان هم کرم ریمستر داریم!!)

خیلی جالب است که در اواخر نسل هشتم وقتی در مورد بازی کیلزون ۲ که یک بازی اواسط نسل هفتم است در گوگل برای اطلاعات یا تصاویرش جستجو می کنیم چنین تیترها و سرفصل هایی را هنوز هم می بینیم “Killzone 2, the game that destroyed call of duty” و “Killzone 2 has the best gun feedback in any game released since last gen” و “Seriously though… Killzone 2’s campaign is friggin’ great” و “Killzone 2 still has gorgeous graphics” و “Killzone 2 is still one of the best looking last gen games” !! خیلی عجیب است. صحبت از بازی مربوط به حدود ۱۰ سال قبل است! کیلزون ۲ از همان روز معرفی اش تا همین امروز یک شگفتی بود. شگفتی… کلمه ای که البته برای سونی و بازی های انحصاری اش غریبه نیست؛ غریبه که چه عرض کنم. خیلی هم آشناست! در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان Killzone II بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا خاطرات خوب گذشته از این عنوان و این فرنچایز عالی برایتان یادآوری شده و یا اگر این بازی بی نظیر را در نسل هفتم از دست داده اید یا به هر دلیلی از زیر دستتان در رفته، اکنون به سراغ این انحصاری معرکه بروید و عنوان یونیک Killzone II و دو نسخه بعدی آن که یکی از آنها در نسل هشتم است را تجربه کنید. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان و این ژانر علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Killzone II با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

واقعا طراحان گوریلا گیمز که اولین بار ظاهر و فرم کلی هلگاست ها را خلق کردند نابغه هستند… واقعا از این خفن تر نمی شد… البته به هر حال اینها همان هایی هستند که بعدا دایناسورهای رباتیک را به شاهکارترین شکل ممکن خلق کردند

بد نیست تا در ابتدا مقداری در مورد تاریخچه این سری که یکی از محبوب ترین فرنچایزهای انحصاری سونی است صحبت کنیم. بر روی پلتفرم‌های سونی، یعنی کنسول‌های پلی‌استیشن خانگی از نسل ششم تا کنون، برترین فرنچایز شوتر اول شخص انحصاری که خلق شده است بی‌شک سری Killzone است که توسط استودیو توانمند گوریلا گیمز ساخته شده است. این فرنچایز در نسل ششم بازی‌های رایانه‌ای با نسخه اول Killzone متولد شد و نوید یک سری قدرتمند را داد. در واقع نسخه اول سری Killzone که برای کنسول پلی استیشن ۲ منتشر شده بود یکی از بهترین بازی های شوتر زمان خود بود ولی در اصل این فرنچایز با نسخه دوم خود به اوج رسید و خود را به عنوان یکی از برترین فرنچایزهای انحصاری سونی مطرح کرد و بسیاری آن را بهترین شوتر پلی استیشن ۳ قلمداد می کنند. Killzone II شوتر اول شخصی بود که توسط Guerilla Games ساخته و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Sony Interactive Entertainment انحصارا برای پلتفرم Playstation 3 منتشر گردید. این سری فوق العاده فدرتمند، در نسل هفت با عناوین Killzone2 و Killzone3 به اوج رسید و بسیار محبوب‌تر از قبل شد و در نسل هشتم نیز با Killzone Shadow Fall به عنوان یکی از اولین عناوین منتشره برای پلی‌استیشن ۴ خودنمایی کرد و گرافیک بسیار زیبا و گیم‌پلی لذتبخشی را در اوایل نسل هشت به دارندگان این کنسول هدیه داد. بر روی کنسول دستی ویتا نیز بازی Killzone Mercenary یکی از برترین عناوین این کنسول دستی محسوب می گردد. البته بر روی کنسول دستی پلی‌استیشن پورتابل یا همان PSP نیز یک عنوان جانبی از این سری منتشر شد که به دلایلی از قبیل نداشتن آنالوگ استیک دوم، در سبک سوتر اول شخص نبود و یک شوتر ایزومتریک محسوب می‌شد که البته کیفیت خوبی نیز داشت.

درست است که به واقع سایر بخش های بازی هم هیچ کم و کسری نداشته و حداکثر دقت سازندگان را با خود به همراه دارند، ولی در اصل این گیم پلی است که نهایتا یک شوتر اول شخص را موفق یا شکست خورده می کند زیرا کسی که یک شوتر اول شخص بازی می کند در وهله اول یک گیم پلی جذاب و هیجان انگیز با شلیک هایی عالی و سلاح های متنوع می خواهد. خوشبختانه Killzone 2 از لحاظ گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار لذت بخش و جذاب است و به معنای واقعی بازیباز را به دل بک نبرد مخوف و مرگبار در دل سیاره هلگان می برد و این گیم پلی جذاب، تاثیرش با فضاسازی شاهکار بازی چند برابر هم می شود

بین این بازی های عالی و جذاب، امروز صحبت ما از نسخه دوم این سری بی نظیر است که بهترین بازی کیلزون نیز قلمداد می شود. عنوان Killzone II پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای شگفت انگیزی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود. مجله پلی استیشن به این عنوان امتیاز ۱۰/۱۰ را اعطا نمود و از آن به عنوان “برترین شوتر کنسولی که تاکنون ساخته شده است” یاد کرد. گیم اسپات بازی را تا بعد از انتشار نقد نکرد تا بتواند بخش چند نفره ان را نیز تجربه کند و سپس نقد خود را منتشر نمود و به بازی امتیاز ۹/۱۰ را اختصاص داد و در مورد این عنوان گفته بود “کیلزون ۲ جلوه های بصری شگفت انگیز، گیم پلی محکم و استوار و بخش چند نفره خارق العاده ای دارد که شما را وادار می کند تا دوباره به سراغ ان بروید”. بازی انواع و اقسام جایزه های مختلف را نیز از مراجع معتبر برنده شد. وبسایت IGN جایزه برترین شوتر پلی استیشن ۳ و وبسایت گیم اسپات جایزه برترین بخش چند نفره رقابتی، برترین صداگذاری، برترین دنباله و برترین شوتر را به این عنوان اختصاص داد و Gamereactor ان را به عنوان بازی سال معرفی کرد و نهایتا این عنوان امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۱/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان شاهکار است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت Sony شود.

کیلزون ۲ از همان روز معرفی اش تا همین امروز یک شگفتی بود. شگفتی… کلمه ای که البته برای سونی و بازی های انحصاری اش غریبه نیست؛ غریبه که چه عرض کنم. خیلی هم آشناست!

داستان در سری عناوین کیلزون همواره نقش خیلی مهمی داشته است و با این که این سری دارای یکی از برترین بخش های چند نفره شوتر اول شخص نیز بوده و هست،اما هرگز اهمیت بخش داستانی و تمرکز آن بر روایت داستان عالی کم نشده است و در واقع امضای کیلزون همیشه بخش تک نفره و داستانی آن است که روایت گر زوایای مختلف نبرد مرگبار و خونین بین دو نژاد است. دو نژادی که هر دو یک ریشه دارند ولی فرسنگ ها از هم دور افتاده اند و شعله های خشم و کینه بین آن ها دیگر خاموش نمی شود و هر یک به خون دیگری تشنه هستند و کینه ای ابدی بینشان ربشه دوانده است. در Killzone II نیز شاهد داستان تخیلی جنگ بین دو نژاد مختلف از انسان ها یعنی Vektan و the Helghast هستیم و وقایع آن دو سال بعد از پایان بازی اول اتفاق می افتد.

ستاره Killzone 2 بدون شک بخش گیم پلی آن است که آن را تبدیل به یکی از برترین شوترهای اول شخص تاریخ کرده است و در واقع این بازی در زمینه گیم پلی یک کلاس آموزشی برای سازندگان شوترهای اول شخص بسیار سنگین و جدی و جذاب است.

شخصیت اصلی بازی Tomas “Sev” Sevchenko بود که در این نسخه داستان درگیری وی و گروهش در حمله وکتان ها به هلگان را دنبال می کنیم. داستان Killzone 2 به شکلی عالی شما را به دنبال خود می کشاند و تا انتهای بازی، داستان یکی از محرک های قوی شما برای رساندن بازی به انتها محسوب می شود و سازندگان و نویسندگان بازی در گوریلا گیمز یک داستان جذاب و پرکشش را با یک روایت جذاب تر ترکیب کرده و همچنین هیجان ناب اکشن سنگین بازی را نیز به طور نامحسوس به درون داستان تزریق کرده است تا داستان Killzone 2 برای هر مخاطبی کلی لذتبخش و عالی به نظر برسد و کار گوریلا گیمز در این زمینه قابل تحسین است. البته بعدا هم در عناوین دیگر این سازنده و مخصوصا شاهکار هورایزن زیرو داون دیدیم که داستان سرایی یکی از تخصص های فوق العاده قدرتمند و عالی این سازنده است.

Killzone II بازخوردهای شگفت انگیزی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود. مجله پلی استیشن به این عنوان امتیاز ۱۰/۱۰ را اعطا نمود و از آن به عنوان “برترین شوتر کنسولی که تاکنون ساخته شده است” یاد کرد. گیم اسپات به بازی امتیاز ۹/۱۰ را اختصاص داد و در مورد این عنوان گفت “کیلزون ۲ جلوه های بصری شگفت انگیز، گیم پلی محکم و استوار و بخش چند نفره خارق العاده ای دارد که شما را وادار می کند تا دوباره به سراغ ان بروید”. وبسایت IGN جایزه برترین شوتر پلی استیشن ۳ و وبسایت گیم اسپات جایزه برترین بخش چند نفره رقابتی، برترین صداگذاری، برترین دنباله و برترین شوتر را به این عنوان اختصاص داد و Gamereactor ان را به عنوان بازی سال معرفی کرد و نهایتا این عنوان امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۱/۱۰۰ را به خود اختصاص داد

گرافیک Killzone 2 در زمان خود “فک برانداز” بود و تحسین کل صنعت بازی را برانگیخت. البته این بازی در زمان معرفی خود جنجال زیادی هم به راه انداخت که قطعا در جریان آن هستید. “در مراسم E3 2005 تریلری از عنوان Killzone 2 به نمایش در آمد که چیزی در حد شگفتی بود (از لحاظ گرافیکی) و همه را از زیبایی خود در شوک فرو برد و شگفت زده کرد که ایا این بازی در حال اجرا بر روی پلی استیشن ۳ است و این گیم پلی واقعی بازی است؟ به گفته یکی از مدیران سونی جک ترتون که این طور بود و بازی در حال اجرای همزمان بود اما بعدا صحبت هایی مبنی بر این که این طور نبوده است و امکان نداشته است که اینچنین باشد و .. مطرح شد و اعتقاد داشتند که بازی در حال اجرای همزمان بر روی پلی استیشن ۳ نبوده است. به هر حال بعد از چند روز و بحث های زیادی که مطرح شد مشخص گردید که بازی به صورت همزمان در حال اجرا نبوده است و این ویدئو از پیش رندر شده بوده است و نشانگر نتیجه ای بوده است که سازندگان قصد داشته اند تا در محصول نهایی به آن برسند. بعد از آن در سال ۲۰۰۷ و در E3 و کنفرانس سونی تریلر گیم پلی بازی به نمایش در آمد و در آنجا همگان کیفیت بی نظیر بازی را مشاهده کردند و برخی مراجع خبری مانند BBC در آن زمان از کیلزون ۲ به عنوان “یکی از سینمایی ترین و گیراترین عناوینی که در تاریخ کنسول ها خلق شده است” یاد کردند و مشخص گردید که ویدئوی بازی در سال ۲۰۰۵ تفاوت خاصی با واقعیت گیم پلی بازی نداشته است و ندارد. گذشت تا زمانی که بازی منتشر گردید و انجا بود که دیگر جای هیچ بحثی باقی نماند زیرا گرافیک بازی به معنای کلمه شگفت انگیز بود.”

باید یک نکته را که شخصا در گیم پلی این عنوان تجربه کرده ام برای شما عزیزان بازگو کنم و آن هم این است که اگر Killzone 2 را بر روی درجات سختی بالا تجربه نکرده اید تقریبا از لذت اصلی و پتانسیل واقعی آن خود را محروم کرده اید زیرا در درجات سختی بالا است که نبردها چه در بخش های شوتر و چه در بخش های مبارزات با وسایل نقلیه، به معنای کامل نفس گیر و جذاب و سنگین می شوند و Killzone 2 را به طور کامل تبدیل به یک جبهه جنگ واقعی برای شما می کنند و از این را جدا می گویم که نبردها و مبارزات در درجات سختی آخر، “نفس شما را بند می آورند.”

اما از این بحث های حاشیه ای که بگذریم باید در مورد آن چه که در نسخه نهایی Killzone 2 و در صفحه تلویزیونمان از این بازی دیده ایم صحبت کنیم که دیگر بر روی کامپیوتر یواشکی و … و اجرا نشده است و خودمان آن را تجربه کرده ایم! اگر بخواهم خیلی کوتاه و خلاصه بخش بصری بازی را توصیف کنم چکیده اش می شود این که “در زمینه گرافیکی Killzone 2 یک شاهکار است.” در حقیقت در بخش گرافیکی Killzone 2، چه از لحاظ فنی و چه هنری، سازندگان بی نقص کار کرده اند و گوریلا گیمز در Killzone 2 غوغایی از لحاظ گرافیک به پا کرده است که چشم هر بازیباز و منتقدی را به خود خیره می کند. اما به هر حال باید در مورد جزییات و چگونگی خلق شدن این شاهکار نیز صحبت کنیم، آن هم در دو بخش گرافیک فنی و کارگردانی هنری. در ابتدا مقداری در مورد گرافیک فنی این عنوان صحبت می کنیم. عنوان Killzone 2 از لحاظ فنی یک بازی کاملا استوار و بهینه شده از لحاظ گرافیکی است. در هر زمینه ای از جلوه های گرافیکی که فکرش را بکنید این بازی در بالاترین سطح آن قرار دارد و شاهد یکی از خوش گرافیک ترین بازی هایی هستیم که تاکنون خلق شده اند. بازی بسیار روان و بدون مشکل اجرا می شود. به هیچ وجه در صحنه های خیلی شلوغ نیز شاهد افت فریم در بازی نخواهید بود زیرا در زمینه نرخ فریم ریت بازی کاملا با ثبات عمل کرده و می کند. به شخصه در طول تجربه خود در از این بازی، هیچ گاه شاهد افت نرخ فریم ریت نبوده ام و از این نظر بازی کاملا بهینه شده است. همچنین خیلی کم پیش می آید و یا شاید مانند من هیچ وقت پیش نیاید که در بازی با باگ روبرو شوید و تجربه شما را تلخ کند.

اگر بخواهم خیلی کوتاه و خلاصه بخش بصری بازی را توصیف کنم چکیده اش می شود این که “در زمینه گرافیکی Killzone 2 یک شاهکار است.” در حقیقت در بخش گرافیکی Killzone 2، چه از لحاظ فنی و چه هنری، سازندگان بی نقص کار کرده اند و گوریلا گیمز در Killzone 2 غوغایی از لحاظ گرافیک به پا کرده است که چشم هر بازیباز و منتقدی را به خود خیره می کند. همه چیز در تصویر واضح است…

کیفیت تکسچرها و بافت ها عالی هستند و به هیچ وجه شاهد مواردی از قبیل پارگی تصویر و دیر لود شدن بافت ها و … نیستیم. سایه زنی ها در بازی بسیار خوب انجام شده اند.  نورپردازی بازی نیز چیزی شبیه به معجزه است و یکی از دلایل بی نظیر بودن محیط سیاره هلگان همین نورپردازی فوق العاده‌ آن است که نفس هر بیننده و بازیبازی را بند می اورد و نمی توانند جز لب به تحسین گشودن کار دیگری انجام دهند. به طور کلی باید گفت که عنوان Killzone 2 از لحاظ گرافیک فنی و ثبات جلوه های بصری کاملا بی نقص و فوق العاده عمل کرده است و تجربه بسیار شیرینی را برای شما رقم می زند. می رسیم به پایه اصلی زیبایی و چشم نواز بودن یک بازی که بدون شک کارگردانی هنری آن است و دستاورد آن یکی از دلایل اصلی موفقیت یا شکست یک بازی است و حتی می دانید که در بخش جوایز بازی سال نیز در حوزه گرافیکی، فقط یک جایزه آن هم برای “کارگردانی هنری” بازی داریم که از ستون های اصلی موفقیت آن است. بخش اصلی گرافیکی و جلوه های بصری در بازی Killzone 2 نیز مربوط به طراحی و گرافیک هنری آن است که واقعا باید بگویم Killzone 2 از طراحی هنری، بی نظیر، بی نقص، چشم نواز، شگفت انگیز و بسیار زیباست.

گرافیکش لعنتی… گرافیکش!!!

 سیاره هلگان و محیط های آن با توجه وحشتناکی به جزئیات خلق شده است و شاهد کیفیت بسیار بالای گرافیکی در جای جای و گوشه و کنار این سیاره طرد شده هستیم و همه چیز از لحاظ گرافیک هنری کاملا ایده آل است. طراحی هنری محیط ها و مراحل بازی بسیار عالی انجام گرفته است و تبحر سازندگان در فضاسازی و پیاده کردن یک جو سنگین را کاملا به رخ می کشد. فضاسازی Killzone 2 بی نهایت خاص و زیبا و البته غمگین و مرده و “خاکستری” است و از جای جای سیاره هلگان غم واندوه و حس طرد شدگی می‎بارد. وقتی که به طراحی محیط و مناطق و آب و هوا و جو هلگان نگاه می کنیم در می یابیم که این بازی واقعا با هر بازی دیگری از نظر طراحی و گرافیک هنری متفاوت است. تنوع در طراحی مراحل بازی کاملا به چشم می خورد و همین طور در بخش طراحی نقشه های بخش چند نفره شاهد یک شاهکار از سوی سازندگان هستیم که نقشه هایی بسیار هوشمندانه و جذاب و متنوع را خلق کرده اند. در نهایت و در مورد مجموع بخش گرافیکی Killzone 2 از نظر فنی و هنری باید گفت شاهد یک شاهکار هنری گرافیکی از لحاظ طراحی و فضاسازی هستیم که این طراحی عالی در ترکیب با گرافیک فنی با ثبات بازی سبب شده است تا شاهد عنوانی به غایت زیبا از لحاظ گرافیکی باشیم که یکی از زیباترین های نسل هفتم محسوب می شود و جالب اینجاست که هنوز هم در نسل هشتم زیباست.

گاهی آدم زیاد به طراحی لوگوها در بازی های مختلف دقت نمی کند ولی وقتی به دقت به جزییات و طراحیشان نگاه کنی واقعا برخی از آنها شگفت انگیز هستند و کلی هنر درونشان خوابیده است. طراحی یک لوگوی تاثیرگذار و نوع نوشتن نام یک بازی خیلی خیلی مهم تر از چیزی است که در نگاه اول فکر می کنیم. آن قدر مهم که حتی می شود یک مقاله برای برترین لوگوهای بازی ها در تاریخ نوشت

ستاره Killzone 2 بدون شک بخش گیم پلی آن است که آن را تبدیل به یکی از برترین شوترهای اول شخص تاریخ کرده است و در واقع این بازی در زمینه گیم پلی یک کلاس آموزشی برای سازندگان شوترهای اول شخص بسیار سنگین و جدی و جذاب است. درست است که به واقع سایر بخش های بازی هم هیچ کم و کسری نداشته و حداکثر دقت سازندگان را با خود به همراه دارند، ولی در اصل این گیم پلی است که نهایتا یک شوتر اول شخص را موفق یا شکست خورده می کند زیرا کسی که یک شوتر اول شخص بازی می کند در وهله اول یک گیم پلی جذاب و هیجان انگیز با شلیک هایی عالی و سلاح های متنوع می خواهد. خوشبختانه Killzone 2 از لحاظ گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار لذت بخش و جذاب است و به معنای واقعی بازیباز را به دل یک نبرد مخوف و مرگبار در دل سیاره هلگان می برد و این گیم پلی جذاب، تاثیرش با فضاسازی شاهکار بازی چند برابر هم می شود. در واقع بهتر است بگویم گیم پلی بی نهایت جذاب و هیجان انگیز در کنار صداگذاری فوق العاده و البته جلوه های بصری شگفت انگیز و بخش چندنفره معرکه، کاری کرده اند که هر بازیبازی که Killzone 2 را تجربه کند شیفته آن می شود.

داستان در سری عناوین کیلزون همواره نقش خیلی مهمی داشته است و با این که این سری دارای یکی از برترین بخش های چند نفره شوتر اول شخص نیز بوده و هست، اما هرگز اهمیت بخش داستانی و تمرکز آن بر روایت داستان عالی کم نشده است و در واقع امضای کیلزون همیشه بخش تک نفره و داستانی آن است که روایت گر زوایای مختلف نبرد مرگبار و خونین بین دو نژاد است. دو نژادی که هر دو یک ریشه دارند ولی فرسنگ ها از هم دور افتاده اند و شعله های خشم و کینه بین آن ها دیگر خاموش نمی شود و هر یک به خون دیگری تشنه هستند و کینه ای ابدی بینشان ربشه دوانده است.

همین طور انواع و اقسام صحنه های سینمایی بسیار باکیفیت و هیجان انگیز در بازی وجود دارد که آن را برای بازیباز بسیار لذتبخش تر و جذاب تر و اصطلاحا سینمایی تر می کند. بازی در زمینه کاورگیری از یک سیستم “lean and peek” استفاده می کند که به شما اجازه می دهد پشت یک کاور بروید و سپس مقداری بیرون بیایید و شلیک کنید و دوباره به پشت کاور برگردید. Killzone 2 از نظر تنوع سلاح ها و تجهیزات نیز بسیار  عالی عمل کرده است و در طول روند بازی انواع و اقسام سلاح های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد.  کلی از سلاح های آشنای عنوان اصلی کیلزون مثل M82-G و  StA-52 LAR در بازی حضور دارند به همراه چندین سلاح و تجهیزات جدید که هر یک فوق العاده و لذتبخش هستند و شلیک با هر کدام لذت خاص خود را داراست. همچنین سازندگان با هوشمندی هر چه تمام تر برای خسته کننده نشدن مراحل، بخش هایی را برای مبارزات سوار بر وسایل نقلیه (بخش هایی شامل تانک و همینطور یک اگزواسکلتون) نیز در بازی قرار داده اند که به معنای واقعی هیجان انگیز هستند و نفس شما را بند می آورند. تنوع محیط ها و مراحل بازی نیز بسیار بالا بود ولی اگر بخواهیم نکته ای منفی را در این مورد ذکر کنیم که شاید در تصاویر هم مقداری مشخص باشد، غلبه شدید رنگ خاکستری در محیط های بازی بود که گاها حالت یکنواختی پیدا می کرد و کمی برای چشم خسته کننده می شد. همچنین یک نکته نسبتا ضعیف دیگر نیز مربوط به کنترل بازی در در بخش هایی که باید از قابلیت Six Axis استفاده می کردیم بود (مثل خیلی بازی های دیگر در این زمینه) که گاها بازیباز را ازار می داد و انگار درست عمل نمی کرد.

لطفا همه چیز را رها کنید و فقط و فقط به این تصویر و افکت انفجار و آتش و دود و خون روی دوربین نگاه و تمرکز کنید. این بازی حدودا ۱۰ سال پیش است…

باید یک نکته را که شخصا در گیم پلی این عنوان تجربه کرده ام برای شما عزیزان بازگو کنم و آن هم این است که اگر Killzone 2 را بر روی درجات سختی بالا تجربه نکرده اید تقریبا از لذت اصلی و پتانسیل واقعی آن خود را محروم کرده اید زیرا در درجات سختی بالا است که نبردها چه در بخش های شوتر و چه در بخش های مبارزات با وسایل نقلیه، به معنای کامل نفس گیر و جذاب و سنگین می شوند و Killzone 2 را به طور کامل تبدیل به یک جبهه جنگ واقعی برای شما می کنند و این را جدا می گویم که نبردها و مبارزات در درجات سختی آخر، “نفس شما را بند می آورند.” بازی علاوه بر بخش تک نفره، از یک بخش مولتی پلیر جامع و جذاب به نام Warzone نیز بهره مند است که کیفیتش هیچ دست کمی از بخش تک نفره شاهکار بازی ندارد و جزو بهترین بخش های چندنفره در نسل هفتم است. در این بخش می توانستید از بین ۷ کلاس مختلف و در نقش های سربازان ISA یا Helghast، سرباز خود را انتخاب کنید و همچنین حدود ۱۵ سلاح مختلف نیز در اختیارتان هستند که البته اکثر آنها را تا به سطح و لول خاصی نرسیدید نمی توانید استفاده نمایید. بازی در زمان عرضه ۸ مپ یا نقشه مختلف داشت و حدود ۶ نقشه دیگر نیز در طول زمان در قابل محتوای دانلودی به بخش چند نفره بازی اضافه شدند.

خیلی جالب است که در اواخر نسل هشتم وقتی در مورد بازی کیلزون ۲ که یک بازی اواسط نسل هفتم است در گوگل برای اطلاعات یا تصاویرش جستجو می کنیم چنین تیترها و سرفصل هایی را هنوز هم می بینیم “Killzone 2, the game that destroyed call of duty” و “Killzone 2 has the best gun feedback in any game released since last gen” و “Seriously though… Killzone 2’s campaign is friggin’ great” و “Killzone 2 still has gorgeous graphics” و “Killzone 2 is still one of the best looking last gen games” !! خیلی عجیب است. صحبت از بازی مربوط به حدود ۱۰ سال قبل است!

صداگذاری Killzone 2 چیزی است مانند تمام بخش های دیگر بازی یعنی یک شاهکار بدون نقص که لایق کلمه خارق العاده است و می توانم به راحتی بگویم درصد بسیار زیادی از لذتی که از این عنوان چه در بخش تک نفره و چه در بخش چند نفره می برید مربوط به همین صداگذاری بی نقص بازی است که کاری می کند تا شما به محض گذاشتن هدفون در گوشتان، در دنیای بازی غرق شوید و لذت ناب یک شوتر اول شخص سنگین و جدی با صداگذاری معرکه را تجربه کنید. تمام بخش های بازی و تمام شخصیت های بازی به بهترین شکل ممکن صداگذاری شده اند و کوچکترین ایرادی، حتی کوچکترین ایرادی در این بخش دیده نمی شود. از صدای محیط گرفته تا صحبت کردن شخصیت ها و صدای هلگاست ها و تک تک سلاح ها و …. همه و همه به زیباترین شکل ممکن در بازی قرار داده شده اند. ساندترک بازی هم که دیگر چه می توان گفت. انگار که وقتی که این دنیا را طراحی می کرده اند و هلگان را خلق می کرده اند موسیقی متن بازی رویش بوده است! موسیقی های پخش شده در هنگام بازی کاملا در القای حس هیجان بیشتر به شما کمک می کنند و با جو و اتمسفر بازی و مراحل مختلف آن دقیقا همخوانی دارند و نقش بسیار زیادی در هر چه بیشتر فرو بردن شما به عمق بازی ایفا می کنند. در مجموع باید اذعان داشت که کار سازندگان بازی در بخش صداگذاری Killzone 2 بسیار عالی و قابل تحسین است. موسیقی و صداگذاری Killzone 2 بدون شک از برترین بخش های آن هستند و به خوبی نقش خود را در جذب بازیباز و فرو بردن وی در دل دنیای بازی را ایفا می کنند.

وقتی از طبیعی بودن و واقعی بودن “شبیه سازی قدرت برخورد گلوله به بدن” در یک شوتر صحبت می کنیم دقیقا یعنی این. وقتی میگیم گاه یک عکس با گیف برای قضاوت در مور کلیت یک بازی کافیست یعنی دقیقا این گیف… قدرت برخورد گلوله به بدن.. نحوه پاشیدن خون… نمایش لگد اسلحه…

Killzone 2 عنوانی است که در زمان انتشار و حتی تا به امروز از همه لحاظ بی نظیر است و توانست خود را به عنوان برترین شوتر پلی استیشن ۳ مطرح کرده و حتی در مقایسه با شاهکار هیلو که شوتر انحصاری مایکروسافت و ایکس باکس بود به Killzone 2 که شوتر انحصاری سونی بود لقب “هیلوکش” یا “Halo Killer” دادند. همان طور که قبل تر نیز به این موضوع اشاره کردم “گیم پلی بی نهایت جذاب و هیجان انگیز در کنار صداگذاری فوق العاده و البته جلوه های بصری شگفت انگیز و بخش چندنفره معرکه، کاری کرده اند که هر بازیبازی که Killzone 2 را تجربه کند شیفته آن می شود.” Killzone 2 ابدا عنوانی نیست که پلی استیشن ۳ داشته باشید و بی خیالش شده باشید یا شوید! بله، هنوز هم اگر برگردید به این بازی از تجربه آن کلی لذت خواهید برد. اصلا پس برای چه پلی استیشن ۳ خریده بودید. مگر نباید یکی از چند بازی برتر این کنسول و یکی از بهترین شوترهای اول شخص تاریخ را تجربه کنید؟ البته خیلی امیدواریم که در این نسل ریمسترها شاهد ریمستر ۳ گانه این سری شاهکار برای پلی استیشن ۴ هم باشیم (می بینید خودمان هم کرم ریمستر داریم!!)

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Cell گفت:

    درود به آقا سعید و این مقاله خاطره انگیز Yes
    نظر خودم رو میگم یکی از بهترین شوتر های نسل ۷ در واقع شوتری نسل ۸ در نسل ۷ Yes
    قدرت قویترین ترین کنسول تاریخ یا نسل ۷ اینجا معلوم میشه هنوزم گرافیک بالایی داره و هنوزم لذت بخش هست این عنوان Yes
    نسخه ۳ بخش آنلاین فوق العاده ای داشت که هیچ وقت یادم نمیره Yes
    بدترین kill zone نسخه Shadow fall هست اصلا در حد نسخه ۲ یا ۳ نیست واقعا فاجعه بود درست گرافیک بالایی داشت ولی گیم پلی فاجعه Yes به شخصا shadow fall رو بیشتر ۲ یا۳ ساعت بازی نکردم Yes

    0
    0
  • Ninja theorey گفت:

    فقط میتونم بگم شوترهایی نظیر کال اف یا بتلفیلد دربرابر این بازی بمعنای واقعی هیچ ارزشی ندارن و مانند حرکات دلقک مسخره هستند حتی کیلزون ۳ و ۴ که کاملا دربرابر این نسخه ۲ حتی ارزش بازی کردن هم ندارن.سراسر جنگ نفس گیر انگار واقعا وسط جبهه جنگ هستی.میتونم نظر خودمو در باره این سالها گیم فقط از دوبازی نام ببرم متال گیر سالید و کیلزون۲ بقیه گیمها از نظر من با فاصله چند سال نوری اختلاف دارن از این دو اثر.

    1
    0