بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟

مصطفی زاهدی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

در مقاله ای که چندی پیش خدمت شما عزیزان ارائه گردید، به طور مفصل درباره ی تاریخچه ی open world, ویژگی‌ها و برخی از مهم ترین فرانچایز های این مقوله صحبت کردیم. حال در این مقاله با رویکردی جدید و از جنبه ای دیگر به open world میپردازیم.آیا open world تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟؟؟ایا تبدیل برخی عناوین خطی به عناوین جهان آزاد کار درست و عقلانی بوده است؟؟ با گیمفا همراه باشید تا به این مسأله بپردازیم

این مقاله به طور کامل به تمامی سوال ها جواب نمی دهد و به همه چیز نمی پردازد، چون بحث هایی از این قبیل با نظرات مختلف معنا پیدا می کند و برخی نتیجه گیری ها بر عهده خوانندگان است و چون قبلا در مقاله ای بسیار طولانی به اکثر جنبه های open world پرداختیم از ذکر دوباره ان اطلاعات خودداری می کنیم و ففط به برخی مسائل خاص می‌پردازیم. مقاله قبلی و مرتبط با این مقاله را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

شاید در نگاه اول حضور گرالت در این مقاله معنا نداشته باشد، اما هر جایی که سخن از بازیهای open world، نقش افرینی و در کل صنعت گیم مطرح است. نام Witcher 3 و Geralt انجا میدرخشد…

در اهمیت وجود بازیهای جهان آزاد شکی وجود ندارد. اگر نگاهی به خاطرات تک تکمان بیاندازیم، بخش قابل توجهی از آن را عناوین open world به خود اختصاص داده اند. کسی هست که با GTA San Andreas خاطره نداشته باشد و ساعت ها مشغول انجام مراحل اصلی و فرعی و گشت و گذار در خیابان ها نبوده باشد؟کسی هست که از گرالت دوست داشتنی خاطره نداشته باشد و ساعت ها مشغول انجام کارهای مختلف در باتلاق ها، جنگل ها و مناطق دیگر نبوده باشد؟مثال های زیادی وجود دارند. اگر به مورد انتظارترین بازی های هر سال نیز نگاهی بیاندازیم، بیشتر عناوین open world هستند. فرانچایزهایی چون Assassins creed, Far cry, Elder scrolls, Fallout, A Legend of Zelda و… همه و همه در ریشه ی صنعت گیم نفوذ کرده اند و از آن جدا نمی شوند. اما بحث ما نکات مثبت و قوت این عناوین نیست. بلکه سوال این است، آیا روی اوردن بیش از حد استودیوها و.ناشران به ساخت عناوین open world از یک طرف، و جهان ازاد شدن نسخه های جدید عناوین خطی از طرف دیگر، برای صنعت گیم به طور کلی مشکل ساز نمی شود؟ در ادامه مقاله به سه بخش تقسیم می شود، ابتدا به دلایل گرایش بیش از حد سازنده ها به عناوین جهان نگاهی می اندازیم، سپس به برخی از ناموفق ترین بازیهای open world را با یگدیگر بررسی می کنیم و در آخر به جمع بندی میپردازیم.

بلاشک مهم ترین دلیل گرایش به سمت عناوین جهان آزاد از سوی سازندگان، بحث فروش و جنبه ی مالی است. بعد از شروع نسل هفتم که تازه بازیها کم کم رنگ و بوی کامل تر و جدی تری به خود گرفته بودند و گران تر هم شده بودند، کم کم بازیبازان و مخاطبان به سمت عناوینی جذب شدند که بتواند با هزینه برابر، آن ها را برای مدت بیشتری سرگرم سازد. مخاطبان جواب این مشکل را در دو نوع عناوین یافتند. اول عناوینی که بخش انلاین پر و پیمان و کاملی داشتند، و دوم عناوین جهان ازاد که ده ها ساعت گیم پلی به ارمغان می آوردند. اگر به آن سال ها نگاهی بیاندازید به خوبی متوجه می شوید این سلیقه و خواست مخاطبان کم کم جامه عمل پوشید. کم کم تمامی عناوین خطی دارای بخش چند نفره و آنلاین شدند و از طرف دیگر در آن سال ها بود که فرانچایزهای جهان آزاد جدیدی متولد شدند. مانند تولد سری Assassins Creed. کم کم گرایش بازیبازان به سمت این دو دسته بازیها تغییر کرد و به خصوص در نسل هشتم این تغییر کاملا محسوس بود و عناوین خطی کاملا به حاشیه برده شدند. آن دسته سازندگانی که همچنان به ساخت بازیهای خطی اصرار داشتند، با فروش بسیار پایین عناوینشان، به خوبی متوجه محبوبیت کم عناوین خطی که بخش آنلاین هم نداشتند شدند. کاهش مخاطبان عناوین خطی و مدت زمان گیم پلی از یک طرف، و افزایش چشمگیر محبوبیت بازیهای open world از طرف دیگر باعث شد هم درصد قابل توجهی از IP های جدید جهان ازاد باشند، و هم نسخه های جدید برخی فرانچایزهایی که کاملا خطی بودند نیز تبدیل به بازیهایی جهان باز یا نیمه خطی شوند. اگر میزان فروش بازیهای خطی و.مرحله ای در حد مناسبی باقی می ماند ممکن بود هنوز سازندگان ساخت آن دسته عناوین را مد نظر قرار دهند، اما فروش اکثرا پایین و کمتر انتظارات عناوین خطی، باعث شد سازندگان برای ضرر نکردن از ساخت بازی، ماهیت بازی را تغییر دهند

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

۱۱ سال از تولد فرانچایز Assassins creed می گذرد و این فرانچایز در طول این سالها پستی و بلندی های بسیار به خود دیده است. از عناوین درخشانی چون Assassins creed 2, Assassins creed Black flag و Assassins creed odyssey گرفته، تا عناوین ضعیف تری چون Assassins creed Unity, محبوبیت فوق‌العاده این سری، به محبوبیت کلی عناوین Open World نیز کمک کرده است. از طرف دیگر با بررسی شماره های مختلف به نوعی کی توان به تکامل بازیهای جهان آزاد به خوبی پی برد. از نسخه های اولیه که فقط شامل شهر و فعالیت های بزرگ و کوچک مختلف می شدند. تا نسخه های اواسط سری که المان های نقش آفرینی را به سری تزریق کردند تا دو نسخه اخر که کاملا رنگ بوی نقش آفرینی به سری بخشیدند.

اگر به آمار و ارقام هم نگاهی بیاندازیم این موضوع بیشتر برایمان روشن می شود.وقتی فروش بازی Evil within 2 در مقیاس جهانی به زحمت به یک میلیون نسخه می رسد، یا فروش یکی از بهترین شوتر های نسل.هشتم، یعنی Wolfenstein 2 تعریفی ندارد(با وجود کیفیت بسیار مطلوب بازی)، ولی عناوین ضعیف تر با کیفیت به مراتب پایینتر به لطف جهان ازادا بودن و داشتن برخی ویژگی های دیگر، فروش چند برابری را تجربه می کنند، به خوبی متوجه می شویم جهان باز بودن به تنهایی می تواند مقوله ی کیفیت را کنار بزند. نکته ای که اصلا برای صنعت گیم سودمند نیست. به خصوص که این امر باعث می شود ناشران و.سازندگان دیگر تمایلی به ساخت عناوین باکیفیت خطی نداشته باشند و ساخت یک عنوان جهان آزاد معمولی را به خاطر فروش نسبتا تضمین شده ترجیح دهند. البته همچنان عناوین خطی وجود دارند و خواهند داشت چون اقتضای بعضی سبک ها اجازه نمی دهد همه ی عناوین تبدیل به open world شوند. مانند عناوین ترسناک. حتی فکر یک Silent hill یا outlast در قالب open world عجیب به نظر می رسد…

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

Homefront the Revolution یکی دیگر از عناوینی بود که در دام جهان آزاد بودن افتاد. پتانسیل بازی به مراتب بیشتر از چیزی بود که حاصل شد و open world بودن بازی از یک طرف باعث شد شاهد مراحل تکراری بسیار باشیم، و از طرف دیگر به دلیل وسعت و جزئیات، مشکلات فنی و گرافیکی متعددی گریبان گیر این بازی شود.

مسأله دیگر مدت زمان گیم پلی بازی های open world درمقایسه با دیگر بازیهاست. چند سالی است مدت زمان گیم پلی برای مخاطبان بسیار مهم تلقی می شود و حتی گاهی اوقات ممکن است خرید یا عدم خرید یک بازی را از طرف مخاطب مشخص سازد. اینجاست که بار دیگر اهمیت عناوین جهان ازاد مشخص می شود. بازیهای open world در کل حداقل بیست و پنج تا سی ساعت گیم پلی را در اختیار بازیبازان قرار می دهند که این عدد برای برخی بازیها همچون Skyrim و The Witcher 3 Wild hunt به بیش از ۲۰۰ ساعت هم می تواند برسد که عدد خارق العاده ایست. اما در کل همین میزان گیم پلی به مراتب بیشتر باعث شده است مخاطبان به این دسته عناوین علاقه بیشتری نشان دهند. از طرف دیگر سازندگان نیز که از علاقه بازییازان به خوبی مطلع شده اند، سعی می کنند به هر طریقی مدت زمان گیم پلی بازی خود را افزایش دهند. هر چند این کار از طریق اضافه کردن مراحل تکراری و کارهای مشابه صورت گیرد. تنها حالتی هم که.یک عنوان خطی می تواند فروش خوبی داشته باشد هم این است که بازی، بخش چندنفره و انلاین مناسبی به بازیبازان ارائه دهد. اما اگر بازی خطی باشد، بخش چند نفره نداشته باشد و هشت تا ده ساعت گیم پلی ارائه دهد، احتمال موفقیت بازی از لحاظ فروش زیاد نیست، مگر اینکه بازی انحصاری باشد و یا ویژگی خاصی دارا باشد.

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

حدس میزنم تعداد زیادی از شما دوستان با این حرف موافق نباشید، اما Metal gear solid V Phantom Pain, عنوان درخشانی نبود. بزرگ ترین مشکل من با این بازی Open world بودن بی دلیل ان فقط به دلایل تبلیغاتی و تجاری بود. دیگر نه خبری از مراحل مختلف با طراحی های منخصر بفرد مانند نسخه های پیشین بودیم. نه کات سین و صحنه های سینمایی فوق العاده ای در بازی وجود داشت. خود اسنیک هم در طول کل بازی ده.جمله هم حرف نمیزد!!!برخی از افراد کم حرفی بیش از حد اسنیک را ناشی از گذشته او میدانستند که در پاسخ باید بگویم بر این اساس کریتوس می بایست در نسخه آخر God of war کاملا لال باشد جون گذشته ای بسیار سیاه داشت. در کل فکر می کنم اگر Metal gear solid V Phantom Pain عنوانی خطی بود می توانست فوق العاده عمل کند…

برویم سراغ برخی از بدترین عناوین جهان ازاد که بهتر بود به شکل دیگری ساخته می شدند. بلاشک رتبه یک این لیست، متعلق به Metal gear solid v می باشد که حتی می توان از این بازی به عنوان بازی یاد کرد که منتقدان بیش از حد ان به آن توجه کردند و از ان تعریف نمودند. Metal gear solid v دقیقا به خاطر مسائل مالی و افزایش طول گیم پلی و اگاهی کونامی از این قضیه که یک بازی که بخش چند نفره ندارد و خطی باشد، نمی تواند به اندازه ی یک بازی جهان ازاد یا انلاین محور فروش کند،تبدیل به عنوانی جهان باز شد. اما چه جهان بازی؟ دنیایی به شدت تکراری، مشابه و که فقط از تعدادی Outpost و یکسری حیوانات در دشت ها تشکیل شده بود. طراحی مراحل بازی واقعا ضعیف بود و بعد از چند ساعت فقط داستان می توانست بازیباز را به ادامه بازی ترغیب کند. البته  پایان داستان هم نقاط ابهام زیادی به جای گذاشت و تکلیف مخاطبان را روشن نساخت. هر چند فروش بازی حدود سه تا پنج میلیون نسخه براورد شده است که به نظر راضی کننده می رسد، اما باید قبول کرد بازی از لحاظ اتمسفر و ویژگی‌های مختلف هرگز به نسخه های سوم و چهارم نمی رسد.به هر حال اگر این بازی open world نبود، به نظرم میتوانست بهتر عمل کند و به ریشه ها نیز پایبند بماند.

دیگر بازی که به عنوان یک بازی جهان ازاد عملکرد مطلوبی نداشت، عنوان L.A Noire است. هنوز بعد از گذشت چندین سال نمی توانم به خوبی درک کنم که هدف سازندگان از ساخت این بازی در قالب یک عنوان open world چه بوده است؟دنیایی نسبتا بزرگ ولی تماما خالی که فقط در ان تعدادی گاراژ وجود داشت و یکسری مراحل تصادفی و دیگر هیچ. اگر سازندگان این بازی را از حالت جهان ازاد خارج می کردند و در فضایی بسته و خطی روایت می کردند، می توانستیم شاهد برترین بازی کاراگاهی تاریخ باشیم. به جای ساخت و خلق دنیایی بزرگ، سازندگان می توانستند گان پلی بازی را کامل کنند، سلاح های بازی را زیاد کنند و به داستان بازی کمی رنگ و لعاب اضافه کنند. اما افسوس که سازندگان به خاطر جهان ازاد کردن بازی، خیلی چیزها را فدا کردند.

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

L.A NOIRE را می توان یکی دیگر از بزرگترین بازیهایی دانست که به علت کم دانشی و تصمیمات اشتباه پتانسیل خود را نابود کرد و باعث ضرر هنگفت استودیو سازنده نیز شد. اگر سازندگان به جای تصمیم حممقانه برای جهان باز کردن بازی، بازی را خطی طراحی می کردند، آن وقت می توانستد تمرکز خود را بر روی گان پلی بازی بگذارند تا اینقدر خشک و ضعیف نباشد. همچنین می توانستند کمی پیچیدگی داستان ها را نیز افزایش دهند. هنوز هم معتقدم L.A NOIRE توانایی تبدیل شدن به برترین بازی کارآگاهی تاریخ را داشت. اما افسوس…

عناوین دیگری را نیز می توان به دوبازی بالا اصافه کرد گه چون هدف مقاله چیز دیگریست این امر را به شما خوانندگان عزیز می سپاریم. اما در کل گاهی اوقات ساخت برخی عناوین در قالب جهان باز باعث می شود سازندگان نتوانند بر روی بخش های دیگر بازی به خوبی تمرکز کنند و به جای پرداختن به جنبه های مختلف، بخش اعظمی از وقت و بودجه خود را بر روی دنیای بازی قرار دهند و نتیجه ی لازم را هم نتوانند کسب کنند.

 

بخش پایانی:

چیزی که مشخص است، و تبدیل به یک حقیقت غیرقابل انکار نیز شده است این است که اگر عنوانی با کیفیت بسیار بالا و مطلوب در جنبه های مختلف عرضه شود، ولی حالتی خطی داشته باشد و بخش چندنفره هم در بازی وجود نداشته باشد، به احتمال بسیار زیاد محکوم به شکست است. اتفاقی که برای Quantom Break افتاد. Quantom break عنوان لذت بخش و خوبی بود که به خاطر کمبود محتوا شکست خورد. فروش بازی بر اساس آخرین امار در حد یک میلیون نسخه بود که بسیار پایین تر از انتظارات عمل کرد. هر چند انحصاری بودن بازی هم در فروش کم ان بی تاثیر نبود. اتفاقی که برای Quantum break افتاد موجب شد که استودیو Remedy در عنوان جدید خود یعنی Control, به ساخت محیط هایی روی بیاورد که حالتی نیمه خطی داشته و ازادی عمل بیشتری  نسبت به یک عنوان تمام خطی به بازیبازان می دهد…

فارغ از تمامی حرف و حدیث ها، یک چیز مشخص است، صنعت گیم به عناوین خطی نیز نیاز دارد. عناوینی که چندین ساعتی بازیبازان را سرگرم سازند و انها را وارد دنیایی پیچیده و پر جزئیات نکنند. عناوینی که به عنوان میان وعده در بین خیل عناوین جهان آزاد تجربه شوند و کمی مخاطب را از دنیاهای بزرگ و وسیع و پر جزئیات خارج سازند. البته طبیعی است که همچنان عناوین جهان ازاد و انلاین محور پرچمدار صنعت گیم باقی می مانند، اما اگر بازیهای خطی کم رنگ تر و کم رنگ تر شوند، بخشی از هویت گیم نیز با ان خواهد مرد…در پایان باید به این نکته اشاره کنم این مقاله بیش تر بر روی نکات کلی تاکید داشته و نتیجه گیری ها و نظرات بر عهده شما دوستان عزیز است.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا
بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PlayStation 5 گفت:

    دقیقا بزرگ ترین فاجعه صنعت گیم همین Open World شدن بازیاست که لذت بازیارو نابود کرده :yes:
    یه بازی با خطی با متا ۵۰ میرزه به یه بازی Open World با متا بالا ۹۰

    • Fromgamer گفت:

      خخخخ باشه
      پس اگر به این باشه که تو میگی الان بازیای دث استرندینگ و گوست و اسپایدرمن و هورایزن اینا هم که انحصاری سونی هستن به درد نخورن؟ یه چی بگو که آدم خندش نگیره ولی من که میدونم داری به رد دد تیکه میندازی راحت باش 😀 :laugh: :rotfl:

      • all pacino گفت:

        تا بازیهایی مثل گاد، تلو،آنچارتد رزیدنت اویل هستن بازیهای خطی و تکنفره هم خواهد ماند درسته ساخت بازیهای خطی و تکنفره خیلی کمرنگتر شده ولی به این معنی نیست که این سبک بازیها فراموش شدن خودم به شخصه خیلی منتظر یه بازی مثل مکس پین هستم و مطمئنم راکستار این بازی رو فراموش نکرده و تو سالهای آینده یه روح تازه به بازیهای خطی و تکنفره میبخشه این نظر کاملا شخصی بود

        • Fromgamer گفت:

          صددرصد با شما موافقم من :yes: :yes:
          بنده خودم عاشق تلو و آنچارتد هستم یعنی برام فرق نداره یه بازی خطی یا اپن ورد بیشتر دنبال محتوای سرگرم کننده،گیم پلی خوب و داستان گیرا هستم 😉 😉
          و این هم بگم که همونقدر که بازیای اپن ورد رو به بهبودی و نوآوری هستن بازیای خطی هم در همین راستا رو به حرکتن نمونش همون تلو ۲ که بنده هنوز تو درک اون گیم پلی فوق العاده گیر کردم و باورم نمیشه ولی با سابقه ناتی داگ و شناخت ما از عناوین قبلیش کاملا میتونیم به این باور برسیم که یکی از بزرگترین ابرشاهکار های خطی پیش رومونه :yes: :-))

    • SINA_PC_ گفت:

      من فقط موندم چرا اینو :yes:
      اون وسط گذاشتی!!

    • PERSIAN NAZI گفت:

      بزرگترین فاجعه صنعت گیم افرادی مثل تو هستن

    • hamid619 گفت:

      هدف مقاله این نیست که روی آوردن بازیها به جهان باز اشتباه هست بلکه اینکه آیا نیاز هر بازی جهان باز بشه مثلا کال آف که اکشن مرحله ای هست اگر جهان باز بشه مثل Monster Hunter World شکست میخوره بالاخره بازیهای جهان باز طرفداران زیادی داره و خیلیاشون موفق هستند توی هر ژانر و سبکی هم امکان شکست همینجور که چه خطی چه جهان باز بازیهای فوق العاده زیادی مثل گاد و رد دد وجود دارند

      • Emad908 گفت:

        داداش کجا mhw شکست بود؟متای بازی ۹۱ و فک کنم بیشتر از ۱۰ میلیون نسخه فروش داش(فک کنم بیشتر بود)تو نامزد های گیم ادوارد هم که می درخشه فک کنم حداقل بتونه یک جایزه ببره.با شایدم من منظور شمارو متوجه نشدم.

        • hamid619 گفت:

          آره حق با شماست من اومدم Homefront the Revolution از متن کپی کنم قرار بدم مثل اینکه کپی قبلی Monster Hunter World ذخیره شده بود و قرار گرفت بعدا اومدم خوندم فهمیدم یک بازی دیگه نوشتم پایین اومدم اشتباه کپیم رو جمع کنم مثل اینکه نشده از من می شنوی همیشه اسم بازیها رو تایپ کن اینجوری مثل من شطرنجی نشی

    • hamid619 گفت:

      البته Monster Hunter World زیاد بد نبود یکم وقتی که با یه دایناسور درگیری به خاطر جهان باز بودن یک دایناسور که داره رد میشه برم سراغ داداش داینوم یکم مراحلش سخت میشد ولی من با اونم کیف کردم

  • 00peyman00 گفت:

    مقاله ی خوب و منحصر به فردی بود.
    جهان باز بودن بازی metal gear solid v هم بیشتر بخاطر این بود که konami می خواست این بازی همه پسند تر بشه و خودم هم که از طرفدارای کوجیما و متال گیر هستم با open world بودن بازی مشکلی نداشتم و بیشترین لذت رو ازش بردم.

    • اپن کردن بعضی بازیها فقط به بهونه طولانی تر کردنشون که هزینه کمتری خرج کنن.واسه ۴تا لول هی تو مپ میچرخی که دلت نمیخواد چیزیو تکرار کنی

      شما ۱ساعت متال ۴ ترجیح میدین یا ۵ رو؟
      تکرار بعضی چیزها به بهونه اپن ورلد شدن بازی گند میزنه به کله گیم پلی

      • 00peyman00 گفت:

        صد در صد متال گیر ۴ بهتر از ۵ بود اما اوپن ورلد بودن نسخه ۵ آنچنان هم بی خود نبود و بیشتر بخاط ارتقای تجهیزات و مادربیس و پیدا کردن کات سین ها مخفی بودش و گیم پلی بازی metal gear solid v واقعا ارتقا پیدا کرد و بهترین گیمپلی رو داشت و این نسخه واقعا یک tactical episonage action بود

  • Bloodborne90 گفت:

    بنده به شخصه فقط از بازی های جهان آزاد لذت میبرم..بزرگترین و بهترین بازی های این نسل رو ببینید اکثرشون جهان آزاد هستن فعلا دوره دوره جهان آزاده

  • srhz گفت:

    بهترین بازی open world که دوس داشتم skyrim بوده که فکر نکنم حتی خود بتسدا هم بتونه بهترشو بسازه!

  • Sony_ps گفت:

    این چه مقاله مزخرف به درد نخوری بود ؟
    واقعا دیگه از گیمفا انتظار همچین مقاله نا عادلانه ای نداشتم ، متال درخشان نبود؟
    بازی های جهان باز به صنعت گیم ضربه زدن؟
    شما گیمو بزار کنار بهتره فکر کنم

    • سلام دوست عزیز چند تا نکته باید عرص کنم
      اولم اگه گفتم متال درخشان نبود از روی هوا که نگفتم دلیل آوردم، دلایل هم کاملا منطقیه اگه آدم مصفانه نگاه کنه، اگه نظر شما غیر اینه، با دلیل و منطق حرف خودتو ثابت کن دوست عزیز با بی احترامی هیچی حل نمیشه
      بعدشم اگر مقاله رو خونده بودین اینجور نتیجه گیری نمی کردین.این مقاله حالت مقاله/بحث داره، توی خود مقاله دو سه بار گفتم نتیجه گیری انجام نمیشه و بخث و نتیجه گیری به عهده خوانندگانه، بعدشم منطقی نگاه کنیم هر چیزی به صورت افراط گونه دنیال بشه مضر…

      • Nima_H&S گفت:

        زاهدی بزرگوار شما بهتر بود این مقاله رو ننوشته بودین اپن ورلد به نظر من که واقعا تا حالا هیچ ضربه ای به بازی ها نزده و نخواهد زد لطفاً حرف بیخود هم نزنین در ضمن شما با نوشتن این مقاله فوق‌العاده م.ز.خ.ر.ف به گیمفا لطمه زدین
        «شاید تایید نشه چون حرف راست رو هیچکس قبول نمیکنه اما لطفاً تایید کنید ممنون»

        • nima_g
          مخالفم اپن شدن بازیها بارها باعث شده من از بازی زده شم (مثله shadow of the mordor 2 …evil within 2…metal gear)
          بتمن ارکام هم اپن ورلد بود اما مقدار خیلی خیلی کمی و هیچ تاثیری در کند شدن روند استوری نمیزاشت واسه همین خسته نمیشدی…حالا برو ایول۲ بازی کن تو وسط بازی داری کوعست اصلی میری مجبورت میکنه واسه ۲ تا خشاب یا…شر ماموریت فرعی بازی کنی

          • Nima_H&S گفت:

            من evil within هر دوتاشو بازی کردم هر دوتاشون هم شاهکار بودن اپن ورلد کردن اویل دو فقط احساس ترسش رو کم کرده بود برا همین من با بیشترین درجه سختی رفتم و به نظر من عیبی نداشت حتی از نسخه اول هم بهتر بود کلا اپن ورلد کردنش بازی رو جذاب هم کرده بود !!

      • Kamran1380 گفت:

        نظر شما کاملا مورد احترامه ولی دلایلتون بنظرم منطقی نیست, اولا که متال گیر هدفش ابن نبود که بازیکنا بدون هدف (مثل جی تی ای) وارد بازی شن و توی دنیاش بگردن,اگه اینطور میبود outspot بیشتر میزاشتن.
        دوما که یازنده ها میخاستن با اپن ورلد کردن بازی کاری کنن که بازیکن از راه های مختلف برای رد کردن مرحله بازی استفاده کنه ,مثلا فک نمیکنم اگه بازی اپن نمیبود شما میتونستی محموله ای که بیرون از outspot داشت میامد رو extract کنین, یا اینکه دشمنتون رو قبل از اینکه بخاد وارد محل امن بشه بکشین یا اصلا بعد ار اینکه خارج شد از پایگاه بکشین
        بنظرم اپن ورد شدن متال کمکش گرده که بازیکن ها بتونن از راه های بیشتر و خلاقانه تر بازی رو انجام بدن, همچنین شما از ریشه ها حرف زدین,یکی از اهداف متال ۵ این بود که بازیکنای جدید رو وارد کنه(مثل خودم) , بنابراین بعضی مواقع باید بیخیال ریشه ها بشیم و با یک دید تازه بازی رو بازی کنیم

    • kiya_rb گفت:

      حرف زدن که بلد نیستی
      حرف نزدنم بلد نیستی ؟

  • SINA_PC_ گفت:

    بهترین بازیگران جهان اعتقاد دارن بازیگری رو به این علت دوست دارن چون میتونن به جای افراد مختلفی زندگی کنن..
    خوب ما هم دوست داریم!! دوست داریم در یک دنیای زیبا عجیب “آزاد” باشیم اون کاری رو بکنیم که میخوایم و… ولی هیچوقت همچینن فرصتی برای ما به وجود نمیاد مگرر در دنیای ‘گیم’ اینجاست که میتونیم از این همه محدودیت در بیایم این یکی از مهمترین دلایلی که بازی چیزی فراتر از یه سرگرمیه! خوب به طبع بازی جهان باز این حس رو بهتر منتقل میکنه..! بنظرم فروش بهتر تنها دلیل گرایش به سمت جهان باز بودن نیست!

    • سلام دوست عزیز
      کاملا با نظرتون در مورد آزادی عمل توی دنیای گیم موافقم. ولی این نکته هم کاملا بدیهی و ثابت شدس که سازندگان اون جیزیو میسازن که مخاطب دوست داشته باشه، مثال واضح این قضیه هم روی اوردن خیلی از سازندکان بزرگ و کوچیک به بخش بتل رویال بود چون متوجه شدن مخاطبان استقبال می کنن…

  • aliusa گفت:

    بازی اپن ورلد ساختن اسون هست به شرط انجینین ساخت قوی باشه
    اساسین وساخته کوجیما متا گیر بهتریناشون هستن

  • ArmanAriCool گفت:

    فکر نکنم نویسنده مطلب متوجه بازی فانتوم پین شده باشه , کوجیما نیومد یه محیط خوشگل و یا شهری مثل نیورکی چیزی بزاره بعد بگه بازی من اپن ورلد هه کوجیما اصن بازی اپن ورلد اونجوری نساخت تنها دلیل اپن ورلد بودنش گذاشتن راه حل های زیاد برای پایان بردن ماموریت ها بود و گرنه همه میتونن با گذاشتن چنتا ان پی سی معمولی و آبکی مثل بازیهایی که ار روز می بینیم از جاست کاز ۳ تا اخرین نسخه گوست ریکون
    کاری که کوجیما کرد برای سبک اپن ورلد اتفاقا کار خوبیه که نشون بده حتما نیاز نست بازی مثل gta یا ….. باشه کافیه از سبکت اپن ورلد خاص خودتو بسازی …..
    لصفا مقالات مزخرف ننویسید

    • ArmanAriCool گفت:

      ”’Metal gear solid V Phantom Pain, عنوان درخشانی نبود ”’
      از ردیت گرفته تا فروم ign تاحالا همچین حرفی ندیده بودم اگر هم دیده بودم معمولا از داستان بازی ایراد می گرفتن نه از گیم پلی و اپن ورلد بودن بازی و حرف نزدن زیاد بیگ باس :dazed: :dazed: :dazed: :dazed: :dazed:

      • دوست عزیز من اون چیزی که به نظرم بازی مشکل داشت رو گفتم. منصفانه هم گفتم و بدور از تعصب یا دشمنی. طراخی مراحل متال گیر وی خوب نبود. تکرار تکرار تکرار توی محیطای تکراری. اگه کسی قبلا میخواستخودش تو.محیط چرخ زده و بود و یک پایکاه رو نابود کرده ودبود، دوبارهدچندتادمرحله بعد تو قالب یه مرحلهذاصلی میرفت تو همون پایگاه دوباره همون کارارو میکرد. شما اسم اینو جی میذاری؟شاهکار در طراحی مراحل؟؟

        • behnam_HZ گفت:

          خیلی جالبه که شما اینقدر از تکرار در این بازی حرف میزنید در حالی که حدااقل برای بنده تکرار تنها چیزی بود که توی این بازی مشاهده نکردم.بیش از ۱۰۰ ساعت طی چند ماه مشغول این بازی بودم و هربار بیشتر نسبت بهش حس اعتیاد پیدا میکردم.انصافا کس دیگه ای رو هم سراغ ندارم که از متال آخر به خاطر عظمت و وسعت اتفاقا مناسب و به جایی که در بازی گنجانده بودن انقاد کرده باشه.متال باید اوپن ورد میشد دقیقا به همون شدت و منطق و دانشی که گاد آو وار باید از حالت سابقش خارج میشد…

          • سلام دوست عزیز
            من خودم نزدیک به.چهل ساعت متال پنج رو بازی کردم. چیزی که گفتم اون چیزی بود که به نظرم رسید.مراحل اصلی تا حدودی و.مراحل فرعی به شدت از نبود تنوع و.تکراری بودن رنج میبردن. همش نجات دادن گروگان یا کشتن یه افسر خاص(به‌خصوص مراحل فرعی) توی یکسری پایگاه که نود درصد شبیهدهم بودن.نکته بعدی هم این که جهان متال پنج خیلی بی روح و خالی بود. یکسری پایگاه در حای جای نقشه…فقط همین…چیز دیگه ای داشت؟
            من تمام حرفم اینه طراحی مراحل و تنوعی که مثلا متال ۴ داست. این نسخه هم داشت؟ اگر بازی خطی یا نیمه خطی بود مشکلی پیش میومد؟

        • Kamran1380 گفت:

          بازی ای مثل متال گیر رو اگه بخای هر مرحلشو با همون فرمول مرحله ی قبل بری,اره تکراریه ولی اگه دنبال خلاقیت به خرج دادن باشین بعد یه مدت میبینین که چقد راه های مختلف و جذاب هست برای تموم کردن فقط یک مرحله

        • PS1♡PS2♡PS3♡PS4♡PS5 گفت:

          کاملا باهاتون موافقم اقای زاهدی . تکرار خیلی زیادی داشت هرمنطقه میرفتی مثل قبلی بود . به گرد شماره ۴ نمیرسید . عزیز اینایی که باشما موافق نیستن چون از طرفدارهای این بازی هستن نمیتونن ببینن کسی بد بگه .درصورتی که خودشونم میدونن.
          اقای زاهدی زحمت کشیدی اما چه فایده بجای تشکر تعصب دارن شما بیخیال ما پشتتیم برای ما بنویس
          Thank you

      • AladarIran گفت:

        ArmanAirCool
        بنده هم از جاست کاز ۳ لذت بردم هم از گوست ریکون وایلدلندز. 😉

    • سلام دوست عزیز
      من فکر می کنم شما کلا مفهوم اپن ورلد رو متوجه نشدی
      کوجیما اپن ورلد ساخت که بشه هر مرحله رو از چند روش تموم کرد؟؟؟چه ربطی داره؟چه ربطی به اپن ورلد بوذن بازی داره. مگه انجارتد هم همین کارو نکرده؟مگه انچارتد هم دست مخاطب رو باز نگذاشته که هر جور دوست داره پیش بره؟چه ربط به اپن ورلد بودن داره دوست عزیز. اون جیزی که شما میگی طراحی مراخل نه اپن ورلد. لطفاا قبل از اینکه جیزی بنویسین چند ثانیه فکر کنین
      با تشکر

  • big_cypher گفت:

    La noire در سبک خودش عالی بود و ایرادی نمیشه ازش گرفت گان پلی بازی هم واسه بازیی که ۲۰۱۱ منتشر کافی بود

  • ببینید این که یه بازی open world باشه نه تنها ایراد و نقص نیست بلکه یک ویژگی مثبت اما اینم حد و حدودی داره یعنی مثلا شما تو بازی های red dead و skyrim و witcher3 و… هدفمند در محیط گشت و گذار میکنید ولی یه سری بازی ها واقعا نیاز به open word بودن نداشتن مثل متال گیر ۵ درسته متال گیر ۵ شاهکاره و خودم دیسکش هنوز دارم ولی اوپن ورد شدن بازی نمیگم خیلی ولی یکم باعث شده بود بازی از اون حالت داستان محور سری فاصله بگیره ولی در کل open world سازی یکی از سخت ترین کارهای دنیاس چون علاوه بر ساختن یه محیط وسیع که هم نباید تکراری باشه و هم نباید گشت و گذار داخلش بی هدف باشه که زود خسته شه گیمر

بحث روز | آیا مقوله “Open World شدن بازی ها” تبدیل به یک معضل در صنعت گیم شده است؟ - گیمفا