[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا

[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی

مینو فرجی
۱۹:۱۵ ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا

اگر به بچه‌های اغلب دهه هفتادی که با انیمیشن «شگفت‌انگیزان» شب و روز می‌گذراندند بگویید نسخه دوم این انیمیشن بالاخره پس از ۱۴ سال به نمایش در آمده است، نمایش آن تمام شده است و حال نسخه نمایش خانگی آن با کیفیتی مناسب در دسترس است، از خوشحالی اول شما را از بالای برج میلاد به پایین پرت می‌کنند، سپس خودشان را. اگر هم زنده ماندید و زنده ماندند، کم نمی‌آورند و روش‌های دیگری برای تخلیه خوشحالی خود انتخاب می‌کنند. آن حجم از خاطراتی که بچه‌های دهه شصت به واسطه کارتون‌های ساده و دوبعدی، اما صمیمانه و گرم تلویزیون به دست آوردند، برای دهه هفتادی‌های تشنه تخیل و دنیاهای فانتزی، به واسطه انیمیشن‌های دنیای بی‌نظیر پیکسار به وجود آمد. ردخور هم ندارد. با «داستان اسباب بازی» و «زندگی یک حشره» و «بالا» و همین «شگفت‌انگیزان» آغاز شد و توسط «موش سرآشپز» و «کارخانه هیولاها» و «ماشین‌ها» ادامه یافت و جدیدا «دایناسور خوب» و «ظاهر و باطن» و «کوکو» و «ماشین‌های ۳» آن روند را دارند ادامه می‌دهند. بدون جستجو و بررسی، دارم تمام این نام‌ها را جلوی چشمانم، با ثانیه به ثانیه انیمیشن‌ها به خاطر می‌آورم و آن همه خاطرات شیرین را مزه‌مزه می‌کنم. اسکار گرفتن‌های پی‌درپی پیکسار با انیمیشن‌هایش به کنار، اگر پیکسار را حذف کنیم، تقریبا بدنه اصلی و جریان اصلی انیمیشن‌سازی هالیوود را کنار زده‌ایم و با این کار باید دست روی سینه بگذاریم و فاتحه دیگر انیمیشن‌های اغلب درب و داغان سایر شرکت‌ها را بخوانیم. حتی والت دیزنی که پیکسار یکی از مجموعه‌های تحت مدیریتش است، تقلا می‌کند و دست و پا می‌زند تا انیمیشن پیکساری بسازد و خودش را به تجربیات پیکسار نزدیک کند، و موفق‌ترین نمونه‌های چند سال اخیرش، فقط دو انیمیشن «زوتوپیا» و «فروزن» بوده‌اند. این درحالی است که دیزنی انیمیشن‌های زیادی در این سال‌ها ساخته است که در مقایسه با «زوتوپیا» و «فروزن»، شکست‌خورده‌هایی تمام و عیار به حساب می‌آیند. چه به لحاظ مخاطب‌پسند بودن و چه به لحاظ موفقیت میان منتقدان. درحالی که پیکسار در یک کلام، انیمیشن را به طور کاملا جدی و نه فقط بلاک‌باستری تعریف می‌کند و معنای واقعی پویانمایی و تخیل نقاشی شده را برایمان توضیح می‌دهد، یادمان می‌دهد که لزومی ندارد حتما با یک کهن‌الگوی کلیشه‌ای انیمیشن بسازیم (مدیونید اگر فکر کنید دیزنی را می‌گویم!) و با درک واژه «انیمیشن» می‌توان با یک داستان تازه و نو، و با استفاده از مواد اولیه و کمی ادویه خلاقیت، هوش از سر تخیل مخاطب ربود و تخیلات مخاطب را حداقل یک تا چند پله ارتقا داد. تمامی این موارد در شگفت‌انگیزان ۲ نیز رخ می‌دهد.

نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • aliusa گفت:

    فیلمش هیجان انگیز بود من دوبله دان کردم ندیدم ولی فکر کنم جالبه
    مینو خانوم شما مدیر اصلی سایت گیمفا هستید

    • Anekhmaho گفت:

      ممنون بابت نقد به امید اینکه سینماگیمفا هم یه روز بتونه به بزرگی گیمفا بشه
      نقد “کوتاه” من از فیلم
      فیلم خوبی بود من باهاش حال کردم اما یکی از مشکلاتی که خیلی بهش اشاره میشه قابل پیشبینی و تکراری بودن داستانه.
      در کل بهترین انیمیشن امساله اما اصلا در حد نسخه اول نبود من از اون نوستالژی فن بوی هایی نیستم که فقط از هر چیزی که جدید باشه ایراد میگیرن اما بعضی چیزا در مورد این فیلم غیر قابل چشم پوشی بود.
      (خطر اسپویل)
      داستان و بر خلاف نسخه ۱ با اون داستان کاملا اوریجنال و جدید بسیار تکراری و قابل پیش بینیه
      شخصیت منفی ظاهری که اسکرین اسلیور باشه به نظر جالب میاد و ظاهر خفنی داره و توی اون مصاحبه هم حرفای جالب و عمیقی میزد و بعد مشخص میشه که اِوِلین پشت همه چیه. خب من از اِوِلین خوشم اومد شخصیت پردازی جالب و خوبی داشت اما نه به عنوان villain داستان
      اولین در کل یه شخصیت خوبه اما یه villain بد و اصلا قابل مقایسه با شخصیت فوقالاده سیندرام تو ۱ نیست.
      جلوه های ویژه و گرافیک فوق الودن و من تا حالا نظیرش تو هیچ انیمیشنی ندیدم و در زمینه اکشن نسبت به نسخه اول بهتر عمل میکنه.
      هر چند بیشترشون به این شکلن: (جلوی یه حفر کن گنده خارج از کنترل رو بگیر تا باعث خسارت زیاد نشه. جلوی یه قطار خارج از کنترل رو بگیر تا باعث خسارت نشه.جلوی یه کشتی از خارج از کنترل رو بگیر تا باعث خسارت نشه)
      اما بازم از حق نمیگذرم اکشن عالی بود همون صحنه جک-جک Vs راکون از کل صحنه های اکشن نسخه ۱ بیشتر حال داد.
      شخصیت پردازی ها نسبت به نسخه ۱ پیشرفت کردن دش و وایولت و جک-جک فوقالاده بودن ب هنر از نسخه ا بهشون پرداخته شده بود (هرچند به نظرم به دش ظلم شده بود) فوروزون بهتر از نسخه ۱ بود.
      همه صحنه های جک-جک فوقالاده بودن.
      داستان وایولت دوست پسرش خوب بود.
      و اما شخصیت اصلی، تو نسخه ۱ شگفت انگیز شخصیت اصلی بود و تو این نسخه الستیگرل. باید بگم به عنوان شخصیت اصلی آقای شگفت انگیز تو نسخه ۱ خیلی بهتر بهش پرداخته شده بود تا الاستیگرل تو نسخه ۲٫
      خب من با هیچ کدوم از این مشکلا دفعه اول که تماشا کردم مشکلی نداشتم بیشترشون رو اصلا متوجه نشدم به جز داستان و مقایسش با داستان نسخه ۱٫ یه جورایی داستان نسخه اول علاوه بر این که نوآورانه تر و پیچیده تر بود تاریک تر هم بود. تمام سوپرقهرمان هایی که گول خرده و توسط ربات های سیندارم یا بخاطر شنلشون :-D. کشته شده بودن. پسربچه هواداری که توسط ستارش تحقیر شده villain میشه.
      مردی که اقدام به خودکشی میکنه، صحنه های زیاد کشته شدن و نمایش اجساد که شاید خیلی چیز خاصی نباشه اما برای یه انیمیشن ساخت pixar هست،سربازهایی که مسابقه مشروب خوبی گذاشتن همچنین یه ۵ یا ۶ تایی شوخی جنسی خفن که بعضی هاش خیلی تابلو بودن حتی برای بچه ها تو نسخه اول استفاده شده بود. تنها چیزی که ۲ در این زمینه از ۱ به ارث برده بد دهنی های کوچیکه کلماتی مثل crap و Hell و damn توش استفاده شده بود که شاید برای یه انیمیشن ساخت دریم ورکز هیچ باشه اما ساخت پیکسار….
      درمورد خود داستان از لحضه ای که داستان شروع میشه تا خود پایان فیلم هیچ اتفاقی مهمی نمیفته.
      پایان نسخه ۱ رو یادتونه قهرمانا سیندامو شکست دادن وضع مالیشون قراره خوب بشه سوپرقهرمان ها قانونی شدن وایولت قراده به دوست پسرش بله سینما و… بعد میریم تو نسخه ۲ اوه نه سوپر ها هنوز قانونی نیستن وضع خانواده قرار نیست بهتر شده و سینمای وایولت رو هم با پاک کردن حافظه تونی باطل میکنن تا بتونن داستان و دوباره از سر بگیرن و در پایان دوباره سوپرقهرمان ها اِوِلین رو شکست دادن سوپر ها قانونی شدن و وضع خانواده شگفت انگیز بهتر میشه و وایولت دوستیشو با تونی از سر میگیره و بازم تو لحضه آخر که میخوان برن سینما یه مشت خلاف کار پیداشون میشه و ماسک ها رو میزنن و داستان عین نسخه اول تموم میشه.
      این چیزا باعث شد حس کنم که داستان کلا یه بخش فرعیه که نیازی بهش نبود و بیشتر فک میکردم که یه قسمت از یه سریال تلوزیونی ساخته شده از شگفت انگیزان رو تماشا میکردم .
      در کل نمره من به فیلم ۹ از ۱۰ـه که شاید فکر کنین با نقدم در تضاده
      در مقایسه با نسخه اول باید بگم:
      داستان: با اختلاف نسخه ۱
      شخصیت پردازی: نسخه ۲
      اکشن: ۲
      گرافیک و انیمیشن:۲
      کمدی:با اختلاف کم ۲
      شخصیت منفی: تنها قسمتی که واسه انتخاب نیاز به فکر کردن نداشتم بدون شک نسخه ۱
      درسته ۲ امتیاز بیشتری میگیره اما همون داستان برای برتر بودن ۱ کافیه

  • kiya_rb گفت:

    هر روز بعد مدرسه یه بار میدیدمش
    به جایی رسیده بود که سی دیش منو می دید گریه می کرد :rotfl:

  • PERSIAN NAZI گفت:

    من از همون اولشم از این ابر قهرمانها خوشم نمیومد و طرفدار کمدی بودم و با SHEREK و MEGAMIND و AMERICAN DADو FAMILY GUYحال میکردم.برین ببینینشون تا از خنده روده بر بشین :laugh:

  • MAX3D گفت:

    بهترین انیمیشن سال, ترانسیلوانیا که گند زد

  • Mehdi Nita گفت:

    ۱۴ سال انتظار ارزشش رو داشت…

  • ای کاش یه بازی هم بر اساس این انیمیشن بسازن
    البته یه نسخه رو ps2 بود که قشنگ بود بازیش

  • یکی از باحال ترین خانواده های تاریخ انیمیشن

  • fbjg گفت:

    The incredible 1 رو یادش بخیر . یادمه اون موقع ها خیلی این انیمیشن رو میدیدم و مخصوصا عاشق اون صحنه که دش روی آب راه میره و قهقهه میزد . هر بار این صحنه رو میدیدم حسابی کیف میکردم
    شماره دوم هم که خوب بود و احتمال میدم جوایز انیمیشن سال رو همین بگیره

  • Farshidmc گفت:

    بهترین انیمشن امسال (تا الان)

[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا
[سینماگیمفا]: نقد انیمیشن شگفت‌انگیزان ۲ + نقد ویدئویی - گیمفا