بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

همین چند ماه قبل بود که در پیش نمایش عنوان متقاوت Vampyr در هجدهمین شماره مجله گیمفا، به ظلم شدن و کم توجهی شدن به عناوین خون آشامی و این که چقدر پتانسیل بیشتری برای ساخت عناوین بسیار قوی از آن‌ها وجود دارد گفتیم; حال، نوبت به بررسی یک بازی که از قضا در ژانر آن هم کم توجهی زیادی در هنر هشتم به آن شده، رسیده است. قطعا با من موافق خواهید بود اگر بگویم تعداد عناوین خوب  و نه حتی عالی دنیای وسترن در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در خوش‌بینانه‌ترین حالت به انگشتان یک دست می‌رسند. درست است که در صنعت سینما فیلم‌های بسیار خوب و درجه یکی از غرب وحشی به روی پرده رفته و حتی بعضا مانند شاهکار The Good The Bad And The Ugly در تاریخ هم ماندگار شده‌اند; اما اوضاع در بازی‌های ویدئویی زمین تا آسمان فرق می‌کند. به جز نسخه اول Red Dead Redemption و شماره دوم سری Call Of Juarez تقریبا می‌توان گفت هیچ عنوان درجه یک و عالی دیگری در این سبک نمی‌توانستید پیدا کنید; البته اسم این دو را به این خاطر کنار هم می‌آورم چون فقط می‌خواهم عناوین عالی غرب وحشی در این صنعت را نام ببرم، مگر نه تفاوت کیفی زیاد همین دو عنوان و در صدر بودن شاهکار Rockstar، اظهر من الشمس است.

خیلی نمی‌خواهم به سبک رایج نقدها، از تاریخچه و این که نسخه اول بازی چه موفقیت‌هایی کسب کرد صحبت کنم. به هر حال هر چه باشد Red Dead Redemption 2 بازی بسیار بسیار متفاوتی است، پس نقدش هم باید متفاوت باشد; مگر نه؟ فقط به همین مورد که شماره اول بازی با پروتاگونیست فوق‌العاده دلنشین و جذب کننده‌اش John Marston، موفق به کسب بهترین بازی سال ۲۰۱۰ شد و انقلابی را در سبک بازی‌های Open-World و وسترن ایجاد کرد; انقلابی که با وجود تلاش های شرکت‌های کوچک و بزرگی در تقلید از آن، در نهایت باز هم با شماره بعدی خودش ادامه یافت، رشد کرد و تکمیل شد. از همان تریلر معرفی بازی در سال ۲۰۱۶، می‌توانستیم به عالی بودن بازی امیدوار باشیم و حقیقت هم این است که وقتی نام در خشان Rockstar پشت یک عنوان باشد احتمال این که با یک شاهکار محض طرف نباشیم، بسیار کم است. اما با این حال، نگرانی‌های کمی بابت بهتر شدن بازی از نسخه اولش و مهم‌تر از آن، این که راکستار باز هم بعد از Game Of The Year سال ۲۰۱۳، GTA V، بتواند مجددا پارامترهای یک عنوان جهان باز را در یک نسل ارتقا دهد، وجود داشت.

با گذشت زمان و منتشر شدن اطلاعات ریز و درشت از بازی، کم کم اشتیاق گیمرها برای تجربه شاهکار جدید Rockstar به بی نهایت میل می‌کرد. تجربه یک زندگی واقعی در قالب یک Gunslinger در کنار همراه شدن با ماجراهای جذاب و هیجان انگیز مخصوص به خودش، چیزی نبود که بتوان برای تجربه آن صبر کرد. ماه‌ها گذشت و با لو رفتن یا انتشار رسمی اطلاعات بازی مبنی بر واقع‌گرایی بیش از حد آن، مجددا منفی‌نگری‌هایی بابت تداخل آن‌ها با مفهوم و هدف اصلی بازی‌ها، یعنی سرگرم شدن به وجود آمد. البته چندان هم این منفی‌نگری‌ها بی راه نبود، چون همین امسال بود که در عنوان We Happy Few که در آن مکانیسم‌های رسیدگی به نیازهای اصلی شخصیت بازی پیاده شده بود، استفاده بد از این ایده و خسته کننده کردن بازی را به معنای کلمه دیده بودیم. در کنار آن، این را هم اضافه کنید که شخصیت اصلی بازی طبق انتظارها Jack Marston نبود و داستان بازی در قالب یک پیش درامد برای نسخه اول و با شخصیتی کاملا جدید به نام Arthur Morgan دنبال می‌شد که به خودی خود، وسواس‌هایی هرچند نا به جا را به وجود آورده بود.

با وجود صدها نظر مثبت و منفی در مورد Red Dead Redemption 2، در نهایت بازی هفته پیش در تاریخ ۲۶ ام اوت عرضه شد و با تجربه آن، پاسخ تمامی سوالات و نگرانی‌هایی که بابت آن ایجاد شده بود را گرفتیم. در بررسی شاهکاری دیگر از راک‌استار، Red Dead Redemption 2، با گیمفا همراه باشید. پادشاه غرب وحشی با اقتدار تمام بازگشته است.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

Red Dead Redemption 2

قبل از آن که تک تک جنبه‌های بازی و جزئیات آن را ریز به ریز بررسی کنیم، باید بگویم بنا بر سبکی که برای تجربه بازی اتخاذ می‌کنید، ممکن است هر فرد تجربه‌ای کاملا منحصر به فرد از فردی دیگر داشته باشد. انتخاب‌ها و شرافتمند بودن یا نبودن شما تاثیرات غیر قابل انکاری بر روند بازی می‌گذارد و جهان بازی هم بسیار بسیار وسیع است، لذا ممکن است به برخی از موارد گفته شده برخورد نکرده باشید یا به صورت متفاوتی برایتان اتفاق افتاده باشد”

چه چیزی می‌تواند لذت‌بخش‌تر از یک داستان ناب در غرب وحشی، آن هم در حالی که سال‌های متمادی داستان درخوری در این جهان دوست‌داشتنی تحربه نکرده‌ایم باشد؟ و چه شرکتی بهتر از راک‌استار که مجددا مثل ۸ سال قبل، روایت فوق‌العاده دیگری برای ما بسراید؟ بگذارید در همین ابتدا خیالتان را بابت نبود کوچکترین مشکلی در داستان و روایت بازی راحت کنم; داستان بازی بدون شک جزء ۳ داستان برتر نسل است. این را در حالی می‌گویم که عناوین داستان‌محور بسیاری تجربه کرده‌ام و دیوانه‌وار آن‌ها را دوست دارم. از شاهکارهای داستانی و بی‌نقصی مانند The Witcher 3: Wild Hunt گرفته تا عناوین مستقلی و کوچکی که شاید حتی تلفظ نام آن‌ها هم سخت باشد. با این حال با جرئت می‌گویم داستان Red Dead Redemption 2 نه تنها جزء بی‌نقص‌ترین روایت‌هاییست که به شخصه تجربه کرده‌ام; بلکه برگ زرینی در تاریخ بازی‌های ویدئویی است. بازی کاملا یک ماجرای نو، جذاب و کشنده را روایت می‌کند که گاها می‌خواهید تمام جنبه‌های گیم‌پلی را رها کرده و داستان Arthur Morgan و گروهش را پیش ببرید (البته گاها برعکس این حالت هم پیش می‌آید) از همان لحظه شروع متوجه می‌شوید با یک داستان کاملا جدی روبه رو هستید که به هیچ عنوان نمی‌توانید نادیده‌اش بگیرید. Rockstar، تنها چند دقیقه نیاز دارد تا آرتور، داچ، همراهان و دغدغه‌هایشان را با شما همراه کند و این کار را هم به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. از همان ابتدا که مورگان از قتل‌هایش می‌گوید اما در عین حال به دنبال یکی از همراهان گمشده‌اش است، به وجود یک دوگانگی بی‌رحمی-مهربانی خاص در او پی می‌برید; دوگانگی که در تمام ظول بازی با شما همراه است و در تصمیماتتان هم تاثیر دارد.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

اگر بازی به همان روال چند ساعت ابتدایی خود پیش می‌رفت و یک شوتر سوم شخص خطی بود، باز هم با یک شاهکار بی‌بدیل طرف بودیم

ماجرای بازی به سال ۱۸۹۹ برمی‌گردد. جایی که Arthur Morgan و دار و دسته‌اش که در راس آن‌ها Dutch Van Der Linde قرار دارد، به قصد سرقت از یک قایق مملو از جواهر و پول در منطقه Blackwater، نقشه‌ای را طراحی می‌کنند که در نهایت تیرشان به سنگ‌ می‌خورد و نه تنها موفق به سرقت از قایق و فرار به سمت غرب نمی‌شوند، که چند تن از اعضای مهم خود را از دست داده و در این میان دختری بی‌گناه هم به عمد یا غیر عمد به دست داچ کشته می‌شود. در پی فاجعه پیش آمده، داچ و مورگان گروه را به سمت کوه‌های یخ زده غرب هدایت می‌کنند تا بتوانند چند هفته‌ای از دست پلیس‌ها و گنگ‌های دیگر در امان باشند. در این میان Dutch متوجه می‌شود یکی از دشمنان قدیمی‌شان، یعنی گروه O’Driscoll هم در اطراف این منطقه ساکن شده و قصد ربودن یک قطار و اموال آن را دارند. داچ و مورگان با گروگان گرفتن یکی از اعضای آن‌ها، موفق به دست آوردن مدارکی مبنی بر مسیر حرکت قطار شده و زودتر از گروه دشمن موفق به سرقت آن شده و بیشتر اعضای O’Droscoll را به قتل می‌رسانند. با تجدید قوا و به دست آوردن کمی پول، داچ تصمیم می‌گیرد گروه را به سمت Heartsland و منطقه Valentine که شهری پر از منابع و طبیعت مناسب برای گزیدن کمپ است هدایت کند. آرامش نسبی بعد از مدت‌ها به گروه باز می‌گردد اما همچنان گروه O’Driscoll و رهبر آن‌ها Colm O’Driscoll برای آن ها یک تهدی به حساب می‌شود. اعضای باقی‌مانده O’Driscoll با کمک Pinkertonها و مهم‌تر از آن‌ها Cornwall( که گروه مورگان با حمله به قطار او منابع آن را به سرقت بردند و در پی انتقامی سخت است) با استخدام Ross و Milton که دو مامور بسیار قهار و زبره هستند، تصمیم به نابودی گروه مورگان و داچ می‌گیرند. در ادامه حوادث اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه بسیار جذاب و مهمی اتفاق می‌افتد که بارها ورق را برمی‌گردانند و جذابیت بازی را دوچندان می‌کنند. از طرفی مانند عنوان قبلی این شرکت یعنی Grand Thef Auto V، شاهد Heistهای بسیاری در طول بازی هستیم که مطابق داستان اتفاق می‌افتند و شما مهم‌تر از همه باید نحوه انجام آن و تاثیر آن بر روند بازی را تعیین کنید.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

دوربین سینماتیک بازی که می‌توانید گاها کاملا با این دوربین بازی کنید و کنترل کاراکتر را از این نمای زیبا تجربه کنید

آن چیز که روایت بازی را متفاوت از دیگر عناوین جهان باز می‌کند، در درجه اول فراز و نشیب‌های هنرمندانه آن در اوقات مناسب و در درجه بعد مرنبط بودن تمامی اتفاقات بازی با خط اصلی داستان به طور غیر مستقیم یا مستقیم می‌باشد. همان‌گونه که اشاره کردیم نسخه دوم Red Dead یک بازی کاملا جدی و خشن می‌باشد و چندان یک محیط شاد را در آن پیدا نمی‌کنیم; اما سازنده بازی هم به خوبی می‌دانسته که ممکن است در صورت برقراری این روند در تمام طول بازی، گیمر به مرور خسته شود و چندان جذب خط اصلی داستان نشود. به همین دلیل ماموریت‎‌‌های بازی کاملا یک روند صعودی-نزولی دارند. به این معنی که شما دو یا سه ماموریت خشن و جدی را انجام می‌دهید و بخش‌های مهمی از داستان را پیش می‌برید، اما در Main Mission بعدی شاهد یک روند نسبتا غیر جدی و سرگرم کننده هستید که هر چند مرتبط با خط اصلی داستان است اما بیشتر برای خسته نشدن گیمر از روند بازی است و به نوعی تازه‌سازی خط داستانی است. چنین روندی باعث همراهی هر چه بیشتر شما با داستان زیبای بازی می‌شود. همچنین شما در بازی هر ماموریت کوچک و فرعی که انجام می‌دهید به نوعی با گروه خودتان یا گروه‌های دشمن مرتبط است و هیچ ماموریت اضافه و بی‌ربطی در بازی نیست. حتی شما وقتی مانند بسیاری از ماموریت‌های فرعی عناوین دیگر دنبال یک فرد ناشناس به درخواست یکی از NPCها می‌گردید، بعدا متوجه هویت مهم او و تاثیرش در گروه خود یا یکی از گروه‌های دشمن می‌شوید. در واقع این اطمینان را به شما می‌دهم که هیچ کار بی فایده و بی هدفی را در بازی انجام نمی‌دهید.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

برادران به صف میخوایم قطار بدزدیم

از روایت زیبا و خط اصلی داستان که بگذریم، به شخصیت‌پردازی بی‌نقص و شاهکار بازی می‌رسیم. نه تنها شخصیت‌پردازی آرتور، داچ و دیگر شخصیت‌های اصلی بازی که تعدادشان بسیار زیاد می‌باشد کوچکترین مشکلی ندارد; بلکه شخصیت‌های فرعی که ممکن است بعضی از آن‌ها بسیار بی‌اهمیت به نظر برسند، از یک پیشینه قوی بهره می‌برند و تمام اعمالشان دارای دلیل و هدف است. شخصیت‌هایی مانند Marry-bethT یا Molly و بسیاری دیگر، با آن که ممکن است سطحی به نظر برسند دارای داستان‌های مخصوص به خودشان هستند و اگر کمی با حوصله باشید و در فرصت‌های پیش‌آمده پای صحبت‌هایشان بنشینید، به شخصیت دوست‌داشتنی و بعضا تنفر برانگیز آن‌ها پی خواهید برد. داچ یک فرد کله‌شق است که مدام می‌خواهد خودش را یک فرد دانا و صبور نشان دهد; شخصیتی که بارها نمونه‌اش را در فیلم‌های غرب وحشی دیده‌ایم و راک‌ استار به خوبی از آن‌ها الهام گرفته است. Uncle یک فرد تنبل است که تقریبا تا به او دستور ندهید هیچ کار مفیدی برایتان انجام نمی‌دهد. رفتار شما با اعضای گروه بسیار مهم است و نزدیک شدن و دور شدن آن‌ها از شما را تعیین می‌کتد. شخصیت و رفتار آرتور را این شما هستید که تعیین می‌کنید. در بازی پارامتری به نام Honor وجود دارد که با انجام کارهای خوب و بشردوستانه به مقدار آن می‌افزایید و با انجام کارهای منفی و کشت و کشتار یا دزدی از مقدار آن کم می‌کنید. هر چقدر که فرد شرافتمند‌تری باشید رفتار شما با دیگران و رفتار دیگران با شما تفاوت خواهد داشت و از نکات زیبا و دوست‌داشتنی بازی، تاکید آن بر انجام کارهای مثبت و دوری از قتل‌های بی‌مورد می‌باشد. در بخش گیم‌پلی این مفاهیم را بیشتر توضیح می‌دهم اما همین را بدانید که اگر بخواهید کاملا بی‌قانونی و بدرقتاری را در بازی پیش بگیرید و مدام افراد را از خود طرد کنید، لذت بازی نصف شده و گشت و گذار در محیط هم به یک جهنم تبدیل می‌شود.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

نبردهای تن به تن هم در بازی وجود دارند که به زیباترین شکل ممکن کار شده‌اند

در مورد شخصیت‌پردازی NPCها گفتیم. بی‌راه نیست اگر Red Dead Redemption 2 را بهترین بازی تاریخ از حیث NPCهای هدفدار و مفید بدانیم. NPCهای بازی به قدری هوشمند طراحی شده‌اند که گاها باورش برای وجود چنین چیزی در این نسل غیر ممکن است. با تجربه بیش از ۵۰ ساعت از بازی تا به حال پیش نیامده که با دو NPC یکسان از حیث چهره و کاری که انجام می‌دهند و یا حداقل با صداگذاری یکسان روبه رو شوم. تنوع مردم عادی در بازی باور نکردنی است و تعجب شما زمانی بیشتر می‌شود که آن‌ها را در حین انجام کارهایی مانند جر و بحث با یکدیگر در مورد موضوعی کاملا مشخص که حتی می‌توانید در موردش با آن‌ها صحبت کنید یا انجام کارهایی مانند گدایی کردن یا کل‌کل در مورد این که چه کسی Gunslinger بهتری است ببینید! رفتار شما با آن‌ها هم به طرز فوق‌العاده‌ای تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر در جایی از بازی به یک فرد مسن که در حال کتک خوردن است کمک کنید، ممکن است بعد ها او را در مغازه‌ی اسلحه فروشی‌اش ملاقات کنید و یک اسلحه رایگان به عنوان تشکر از او دریافت کنید. به همین میزان، رفتارهای بد شما هم در خاطر افراد می‌ماند و اگر رفتار بدی با آن‌ها داشته باشید بلاخره در جایی انتقام خود را از شما می‌گیرند. این جمله را با اطمینان می‌گویم که در نسل بعد هم چنین NPCهای دقیق و کارشده‌ای را به ندرت خواهیم دید.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

رنگ‌بندی محیط بازی در یک هوای ابری و روشن. فوق‌العاده است

تحلیل گیم‌پلی بسیار عظیم Red Dead Redemption 2، بدون آن که چیزی از قلم بیافتد بسیار مشکل است. شاید ساده‌ترین جله برای خلاصه کردن گیم‌پلی عالی بازی، وسعت بی‌نهایت با جزئیات بی‌نهایت باشد. به هر روشی که دلتان بخواهد و هر کاری که بخواهید را با آزادی کامل (البته با پذیرفتن عواقبش) می‌توانید انجام دهید. Red Dead Redemption 2 هر نوع گیمری را راضی می‌کند و هر کس ممکن است بنا بر سبکی که آن را پبش برده از بازی تعریف و تمحید کند. المان‌های داستانی، نقش‌آفرینی، چالش‌های ریز و درشت، مینی‌گیم‌هایی که اگر همه را کنار هم جمع کنید خودشان یک بازی کامل هستند و بسیار موارد دیگر بازی را با اختلاف انعطاف‌پذیرترین و یکی از بهترین بازی‌های سال می‌کند.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

Arthur Morgan با استایل خاص خودش

تعدد ماموریت‌های اصلی و فرعی، اولین نکته‌ای است که در گیم‌پلی بزرگ بازی به چشمتان می‌آید. بعد از پشت سر گذاشتن ساعات اولیه بازی، موجی از ماموریت‌های متنوع اصلی و فرعی به سراغتان می‌آید که چه داستان بازی برایتان مهم باشد یا نه برایتان جذاب خواهند بود. چند بازی می‌توانید پیدا کنید که در آن واحد ۶ یا ۷ ماموریت اصلی و چندین و چند ماموریت فرعی برای انجام داشته باشید و همه هم کاملا با هم تفاوت کنند؟ جواب را نمی‌دانید؟ من می‌دانم: حتی یک بازی هم تا این حد تنوع ماموریت ندارد و تا سالیان سال نخواهد داشت. ماموریت‌های داستانی به صورتی است که در هر موقع هر چه بخواهید بازی چیزی را برای عرضه خواهد داشت. اگر می‌خواهید یک سرقت بزرگ انجام دهید، اگر می‌خواهید با داچ همراه شوید و اعضای گنگ‌ها را نابود کنید، یا اصلا حوصله ی این کارها را ندارید و می‌خواهید پیش معشوقه‌تان بروید; بازی در آن واحد در قالب ماموریت‌های اصلی این موارد را در اختیارتان می‌گذارد. دقت کنید گفتیم ماموریت‌های اصلی. ماموریت‌های فرعی خودشان مقوله‌ای جدا هستند که هر چند تا این حد داستان قدرتمندی پشتشان نیست اما بسیاری از آن‌ها کیقتی در حد ماموریت‌های اصلی را دارند. علاوه بر ماموریت‌های اصلی و فرعی اتفاقات تصادفی و Random هم در بازی می‌افتند که تا همین حد بگویم که انقدر متنوع هستند که تنوع اتفاقات تصادفی در GTA V برابر آن به مانند یک شوخی است! برای شخص من ده‌ها اتقاث تصادفی در حین انجام ماموریت یا گشت و گذار رخ داده که تا به حال دوتای از آن‌ها هم به هم شبیه نبوده‌اند.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

این هم همان رنگ‌بندی محیط بعد از یک باران دلچسب. مه چشم‌نواز بازی

سیستم تیراندازی و گان‌پلی بازی بهترین در نسل محسوب می‌شود و هیچ بازی در نزدیکی آن هم نیست. فقط کافیست در ابتدای بازی کشتن یک Cowboy را با استایل خاص و غربی آرتور تجربه کنید تا به هنر راک‌استار در این زمینه پی ببرید. نحوه‌ ی تیراندازی افراد کاملا یاداور غرب وحشی بوده و کم‌ترین تفاوتی با واقعیت ندارند. کاورگیری بازی حتی از عناوین خطی هم بی‌نقص‌تر است و کوچکترین خطایی در آن تجربه نمی‌کنید. اگر می‌خواهید از تیراندازی بازی نهایت لذت را ببرید، توصیه می‌کنم سیستم Aim Assisst را محدودتر کنید تا کمی تیرهایتان خطا هم بروند. در این حالت حتی در صورت باقی ماندن یک دشمن هم از پیروزی مطمئن نیستید و آدرنالین خونتان بالا خواهد رفت. نبردهای بازی به نسبت عناوین قبلی راک‌استار و دیگر عناوین جهان باز سخت‌تر است، مخصوصا در ابتدای بازی که سلامتی آرتور کم است و باید بسیار در نبردها محطاط باشید و از کاورها به خوبی استفاده کنید. اگر نوار سلامتی‌تان پر بود و ناگهان با دوتیر از فاصله نزدیک توسط دشمن از پا درآمدید تعجب نکنید; زیرا به دلیل گان‌پلی دقیق و واقعی بازی میزان Damage به نسبت فاصله بسیار تفاوت دارد و حتی اگر فاصله خیلی نزدیک باشد امکان مرگ با یک تیر در سرتان هم وجود دارد. تنها مشکلی که در این قسمت از بازی وجود دارد، عدم توانایی آرتور در استفاده از Meele Attack یا حمله با سلاح سرد در هنگام در دست داشتن سلاح گرم است. در واقع شما برای حمله با سلاح سرد در نزدیکی دشمن حتما از Weapon Wheel سلاح سرد را انتخاب کرده و سپس به او حمله کنید. این مورد شاید بی اهمیت به نظر برسد اما در مواقعی که با افراد زیادی درگیر هستید و می‌خواهید از هر دو نوع سلاح استفاده کنید، کمی آزاردهنده خواهد بود. با وجود لذت‌بخش بودن گان‌پلی بازی، حواستان به وضعیت اسلحه‌تان باشد، زیرا به مرور زمان کثیف می‌شوند و باید با انتخاب آن‌ها و تمیز کردن آن‌ها کارایی‌ آن‌ها را به حالت اول برگردانید. این مورد مثل بسیاری از مواردی که به سلامتی آرتور  و یا وضعیت Deadeye مربوط هستند، اختیاری است اما تاثیر مهمی بر روند تیراندازی آرتور خواهند داشت.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

دورهمی اعضای گروه در شب و تعریف کردن خاطره یا گفتن مشکلاتشان بسیار زیباست

بر خلاف حالت روند رایج بازی‌های جهان باز، سیستم سلامتی، تنفس و وضعیت Deadeye او کاملا متفاوت با دیگر بازی‌هاست و شباهت زیادی به عناوین نقش‌آفرینی دارد و حتی عمیق‌تر از آن‌هاست. آرتور دارای سه وضعیت Health،Stamina و Deadeye می‌باشد که در ادامه نحوه ی کم و زیاد شدن آن را توضیح می‌دهم. این ۳ وضعیت دارای یک Core و یک Bar هستند. Coreها که وضعیت آن با پر و خالی بودن خود Icon آن‌ها نمایش داده می‌شوند، حالت کلی و طولانی مدت آن (Long Term)  را نشان می‌دهند و نواری که دور آن‌هاست وضعیت آنی آن(Short Term یا Temporary) آن‌ها را نشان می‌دهند. برای مثال، تیر خوردن یا دویدن از نوار دور آیکون سلامتی یا تنقس کم می‌کند; اما خوردن غذای نامناسب یا کم‌خوابی از Core آن‌ها می‌کاهد و وضعیت کلی آن به خطر می‌افتد. Bar به طور خودکار و به مرور زمان به حالت اول خود برمی‌گردد (به جز Deadeye) اما Core نیاز به انجام اعمالی چون خواب، خوردن غذای پخته یا کنسروی، سیگار کشیدن و اعمال دیگر برای بازگرداندنشان دارند. اگر نوار سلامتی یا تنفس شما به پایان برسد و به دلیل درگیری یا هر مسئله دیگر برای بازگشت آن صبر نکنید یا همچنان ضربه بخورید، از Core شما کم خواهد شد. Deadeye به طور خودکار باز نمی‌گردد و برای پر شدن Bar آن، باید در حالت معمولی خلافکاران یا حیوانات را به بکشید تا به حالت اولیه خود بازگردد. این موارد شاید در ابتدای بازی برایتان استرس‌آور باشد یا فکر کنید باید مدام به فکر وضعیت‌های مختلف آرتور باشید; اما اصلا این‌گونه نیست و با کمی گذر زمان به راحتی آن‌ها را مدیریت خواهید کرد و برایتان لذت‌بخش هم خواهد بود. با پیشرفت و بالا بردن سطح هر یک از آن‌ها، کم کم تمام نگرانی‌تان بابت عدم توانایی مدیریت وضعیت‌های کوتاه مدت و بلند مدت به حداقل خواهد رسید. این مکانیزم نسبتا پیچیده سلامتی، تنفس و Deadeye باعث شده تجربه بازی به واقعیت بسیار شبیه باشد و نه تنها باعث سر درد شما نخواهد شد که آن را بسیار دوست هم خواهید داشت.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

علاوه بر خودتون اسلحه‌تون، اسبتونم باید تمیز باشه:)

علاوه بر مدیریت این سه Stat کلی، پارامتر دیگری به نام Honor یا شرافت هم در بازی وجود دارد که میزان آن به نوعی شخصیت خوب یا بدشما را تعیین می‌کند. اگر مدام بی‌قانونی کنید و افراد بی‌گناه را بکشید، از میزان Honor شما کم شده و عواقب آن هم در بازی خواهید دید. برای مثال، اگر فرد شرافتمدی نباشید، قیمت‌های مواد و اسلحه در فروشگاه‌ها زیاد خواهد شد و مردم دید خوبی به شما نخواهد داشت و گاه و بی گاه به شما حمله می‌کنند. برعکس اگر فرد شریفی باشید به شما اخترام می‌گذارند و بازی هم برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد. بی قانونی عواقبی مانند مجرم شناخته شدن شما هم خواهد داشت و در صورت نکرار آن یک Bounty برای شما مشخص خواهد شد که تا آن را در اداره پست پرداخت نکنید، در صورت ورود به منطقه‌ ی ارتکاب جرم، Bounty Hunterها و مامورین قانون به شما حمله می‌کنند و اصلا فکر نکنید فرار از دست آن‌ها به سادگی فرار از دست پلیس در سری GTA می‌باشد. اگر میزان Bounty شما زیاد باشد، تقریبا باید مردن خود را بعد از ورود به منطقه پیش‌بنی کنید چون تعداد این افراد بسیار بالاست و به جز زمانی که یک اسب بسیار تندرو و چابک داشته باشید، فرار از دست آن‌ها بسیار سخت و طاقت فرساست. البته پرداخت جرایمتان تنها راه خلاص شدن از دست آن‌ها نیست و در صورتی که تا مدتی هم وارد آن منطقه نشوید از تعداد افراد حمله‌ور به شما کم می‌شود و کار راحت‌تری برای فرار خواهید داشت.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

قرار بود یه ته لیوان بخوره کل بطریو سر کشید. حکایت ماست وقتی میخوایم فقط یه ساعت بازی کنیم و می‌بینیم صبح شده D:

شما علاوه بر تلاش برای داشتن رابطه‌ای خوب با دیگران برای شرافتتان، باید با اسب خود هم رابطه نزدیک و خوبی برقرار کنید. این کار باعث می‌شود اسبتان در فواصل دور هم صدای سوت زدن شما را بشنود و هر جا که باشید کنارتان بیاید. به جز این با Bonding مناسب با اسبتان،Statهای تنفس و سلامتی او سریع‌تر ارتقا پیدا می‌کنند و مدام مجبور به Revive کردن او نخواهید بود و در صورت ضربه خوردن‌های زیاد دیرتر خواهد مرد. اگر نوار تنفس اسبتان به پایان رسیده و به Core برسد، مانند Arthur از Core کم نمی‌شود بلکه بی‌قرار شده و شما را به پایین پرتاب می‌کند. لذا کاملا مراقب Statهای او هم باشید تا ناگهان در میان یک درگیری شما را به پایین پرتاب نکند. اسبتان هم نیاز به تغذیه و تمیز کردن دارد با انجام این دست از کارها می‌تواند Bonding بیشتری با او برقرار کنید. همچنین مراقب حیوان‌های وحشی باشید، اگر با اسبتان وارد یک محیط با حیوانات وحشی مانند خرس گریزلی شوید، بی‌قرار شده و باید او را آرام کنید.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

انتخاب عکسایی که از بازی گرفتم برای گذاشتنشون تو مقاله از خود نوشتنش سخت‌تر بود. انقدر که محیط این بازی قشنگه آدم دلش نمیاد از خیر به اشتراک گذاشتنشون با شما کاربران دوست‌داشتنی بگذره

اما تمام بازی به مدیریت کردن Statها و انجام ماموریت‌ها به همراه یک گان‌پلی بسیار خوب خلاصه نمی‌شود (همین هم برای شاهکار شدن بازی کافی بود!) در بازی المان‌های نقش‌آفرینی هم وجود دارد که قطعا افرادی که به این سبک علاقه دارند را به خود جذب خواهد کرد. اولین نشانه از این مورد انتخاب‌هایی است که باید در بازی انجام دهید. بارها پیش می‌آید که باید برای یک موضوع خاص تصمیم بگیرید; حال این موضوع می‌تواند کشتن یا بخشش یک راهزن باشد، یا انتخاب نحوه ی حمله یه یک Camp یا انجام یک دزدی و حتی انتخاب‌هایی که بر رابطه عاشقانه شما تاثیر می‌گذارد. انتخاب‌هایی که بر میزان شرافتمندی شما تاثیر دارد، در پایان بازی هم تاثیر دارد و شما روند بازی و پایان آن را با انتخاب‌هایتان تغییر می‌دهید. انتخاب دیالوگ‌های فرعی هم در قسمت‌هایی از بازی به چشم می‌خورد که از دیگر المان‌های نقش‌آفرینی بازی است. علاوه بر این‌ها مدیریت کمپ و سیستم جامع Crafting بازی از دیگر جنبه‌های لذت‌بخش بازی است که خوشبختانه اصلا هم سطحی کار نشده و عمق بسیار خوبی دارد. برای Craft کردن اسلحه، مهمات، وسایل و مواد تزئینی و حتی زین‌‌های مختلف برای اسبتان، به پوست حیوانات و وسایلی که در نگاه اول چندان به درد بخور نیستند احتیاج دارید که با شکار کردن یا دزدی کردن یا از انجام ماموریت‌ها به دست خواهید آورد. بعید می‌دانم تا زمان عرضه بازی کسی انتظار چنین سیستم Crafting و انتخاب جامعی را در بازی ببینیم. حال متوجه شدید وقتی گفتم هر نوع گیمری باشید بازی در بهترین حالت راضی‌تان خواهد کرد، منظورم چه بود؟

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

با استفاده از Ledger در پشت چادر داچ، می‌توانید بخش‌های مختلف Camp را Upgrade کنید یا بخش‌های جدیدی به آن اضافه کنید

راک‌استار حتی به این موارد هم پسنده نکرده و یک اکوسیستم فوق‌العاده کامل از انواع حیوانات را در بازی پیاده کرده تا در بازی کمبود گونه حیوانی را هم حس نکنید. بیش از ۵۰ گونه حیوانات که در هر گونه هم تنوع بی‌نظیری از آن‌ها شاهد هستیم در بازی وجود دارد که بسیار حیرت‌ انگیز است.رفتار هر کدام از حیوانات و حتی نحوه دویدنشان با یکدیگر تفاوت دارد و باور کنید چنین تنوعی از اکوسیستم حیوانات را در نسل بعد هم تصور نمی‌کردید. برای شکار مناسب هر حیوان و برداشت یک گوشت سالم و مناسب از آن‌ها، باید از گزینه Study ویژگی‌های آن‌ها را مطالعه کرده و سلاح مناسب برای کشتن آن‌ها را انتخاب کنید و در جای مناسب شلیک کنید. در صورت رعایت نکردن این اصول، گوشت مناسبی از شکار خود به دست نخواهید آورد. Skin کردن حیوانات و پختن یک گوشت مناسب کنار آتش با همراهانتان در اتمسفر بی‌نظیری که در بازی خلق شده، از چیزی که فکرش را هم بکنید لذت‌بخش‌تر است.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

شما فقط به تنوع ماموریتای اصلی دقت کنید ماموریتای فرعی و مینی گیم‌ها و گشت و گذار و اتفاقات تصادفی و Crafting و درگیریای باحال و بقیشو بی خیال. ۶ تا ماموریت اصلی در آن واحد و خیلی خیلی چیزای دیگه برای انجام دادن.

در پایان بررسی گیم‌پلی بازی، باید بگویم Red Dead Redemption 2 از دیگر فرنچایزهای Rockstar خشونت بسیار بیشتری دارد و بازی از به تصویر کشیدن خشن‌ترین اعمال مانند قطع شدن اعضای مختلف بدن با شاتگان هیچ ابایی ندارد و حتی در آن اغراق هم می‌کند. خرده‌ای هم نمی‌توان به آن گرفت چون این عنوان یک بازی کاملا واقع‌گرایانه است و برای همذات پنداری بیشتر با دنیای غرب وحشی دهه هشتاد، قطعا این موارد لازم است.

تا به حال پیش نیامده است که خارج از چارچوب و یا به صورت احساسی از یک بازی یا یکی از جنبه‌های آن تعریف و تمجید کنم و همواره سعی کردم در بررسی جزء به جزء آن نهایت انصاف را لحاظ کنم. اما هر چقدر هم تلاش کنم نمی‌توانم در مورد گرافیک فوق‌العاده چشم‌نواز و خیره‌کننده شاهمار جدید راکستار احساساتی نشوم و از سرتاسر آن تعریف و تمجید نکنم. گرافیک بازی به معنای واقعی کلمه خیره‌کننده و شاهکاری در نسل هشتم است (به قول خارجی‌ها Absolutely Stunning) کیفیت تکسچرهای بازی به طرز باورنکردنی یک نسل جلوتر از بازی‌های حال حاظر است. فقط کافیست یک اسلحه را در دست خود گرفته و در بیشترین حالت ممکن روی آن زوم کنید، به طرز عجیبی خواهید دید بافت‌های آن در مقایسه با حالت عادی کوچکترین تغییری نمی‌کنند و حتی اندکی تاری در آن نمی‌بینید. طراحی چهره شخصیت‌ها هم در کنار یکی دیگر از شاهکارهای ۲۰۱۸ یعنی Spider-Man در صدر بازی‌های این نسل قرار می‌گیرد و بسیار پر جزئیات است. این جزئیات به حدی است که برای دیدن کمترین چین و چروک یا هر چیز دیگری در صورت یک کاراکتر، نیازی به دقت زیادی ندارید و این موارد کاملا واضح و طبیعی در چهره تک تک کاراکترهای اصلی و فرعی و حتی NPCها رعایت شده است. کیفیت مناظر از دور (View Distance) و کیفیت بسیار خوب آب در درجه بعدی توجهتان را جلب خواهند کرد و فوق‌العاده هستند. افکت‌های آتش و دود هم مثل هر چیز دیگری که در این بازی یافت می‌شود، شاهکار نسل هشتم هستند.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

وقتی تو طبیعت بکر یا توی بیابون کمپ می‌زنید و رو آتیش غذا درست می‌کنید با خودتون میگید این چیه راک‌استار ساخنه؟ بازیه خداییش یا داره شوخی میکنه با ما؟

موردی که باید به صورت جداگانه در حیث کیفیت بصری بازی به آن اشاره کنم، تغییرات رنگ بندی زیبای محیط بازی بر اساس آب و هوای بازیست. قطعا اگر Horizon: Zero Dawn را بازی کرده باشید به خوبی حرفم را متوجه می‌شوید. در این بازی حتی از عنوان مذکور نیز این مورد بهتر و طبیعی‌تر اتفاق می‌افتد. تغییرات رنگ‌بندی محیط در طلوع و غروب آفتاب، هنگام باران گرفتن و قطع شدن آن، ایجاد مه پس از یک باران شدید و موارد این‌چنینی رنگ‌بندی محیط زا به وضوح تغییر می‌دهند. تغییر رنگ بندی محیط از قرمز به خاکستری هنگامی که باران شروع به باریدن می‌کند و بالعکس آن وقتی باران می‌ایستد و پس از مدتی ایجاد مه و مجددا تغییر تدریجی رنگ‌های محیط، زبان تحسین سخت‌ترین منتقدان هم می‌گشاید و چیزی جز تحسین گرافیک شاهکار بازی برای گفتن نخواهند داشت. نتیجه‌گیری برای گرافیک بازی هم همان همیشگی راک‌استار است. این قسمت هم شاهکاری بلامنازع است که بعید است نمونه‌اش را به این زودی ببینیم.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

یعنی هیچ بازی پیدا نمی‌کنید که انقدر کندن پوست و گوشت یه حیوون زبون بسته رو انقد کامل و با جزئیات نشون بده. خود زندگیه این بازی:)

تنها مشکلاتی که می‌توان در این قسمت از آن نام برد فریم ریت نوسانی بازی در PS4های معمولی و برخی باگ‌هاست. فریم ریت بازی در این کنسول‌ها گاها به طرز چشم‌گیری در مناطق شلوغ افت می‌کند که امیدواریم با عرضه  یک آپدیت این مشکل برای استفاده‌کنندگان این کنسول حل شود. هر چند این مشکل در نسخه Pro وجود ندارد. در مورد باگ‌ها هم باید بگوییم درست است که وجود چند باگ ممکن است برای چنین عنوان عظیمی طبیعی جلوه کند، اما وقتی داریم در مورد راک‌استار صحبت می‌کنیم انتظاراتمان به شدت بالاست و اکنون هم توقع داریم مثل مشکل فریم ریت این باگ‌ها هم به مرور زمان برطرف شوند.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

وقتی میگوییم کیفیت تکسچرها در نزدیک‌ترین حالت ممکن هم تفاوتی نمی‌کند، دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم

در ابتدای بازی، وقتی مورگان هفت تیرش را به سمت دشمن نشانه می‌رود، بیش‌تر از استایل خاصش توجهتان به موسیقی عالی متن جلب می‌شود. آهنگی که فقط یکی از Soundtrackهای پرتعداد و زیبای بازیست که در طول تجربه صد و چند ساعته‌تان بارها آن‌ها را می‌شنوید و لذت می‌برید. چه در مواقع درگیری و چه در مواقع آرام بازی و لحظات احساسی، موسیقی‌هایی کاملا مناسب با موقعیت پخش می‌شوند که فقط هم برای رفع تکلیف نبوده و شاهکارهای بی کلام هستند. صداگذاری بازی هم نیازی به تعریف ندارد. وقتی صدای آرتور، مورگان و داچ آنقدر خوب است که لحظه به لحظه بیشتر با آن‌ها خو میگیرید و تمامی شخصیت‌های بازی و NPCها صدای خاص خودشان را که کاملا متناسب با شخصیتشان است دارند دیگر حرفی برای انتقاد از این قسمت نمی‌ماند. به جز انسان‌ها، صدای تیرها در هنگام درگیری کاملا مانند فیلم‌های وسترن کار شده و لذت نبردها را دوچندان می‌کند. تمامی گونه‌های حیوانات صدایی طبیعی و پر جزئیات دارند و کافیست به صدای مرغابی‌ها در دیا و پر زدن پرندگان وقتی دسته جمعی کوچ می‌کنند گوش بنوازید; آرامش کامل.

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

خیلی بعیده تو هر گشتی که تو محیط بازی می‌زنید، به این حیوونای دوست‌داشتنی رو که یه اکوسیستم فوق‌العاده زنده و باورپذیر رو برامون به ارمغان اوردن نبینید.

اصلا مهم نیست چه سبک بازی را دوست دارید یا طرفدار سرسخت چه فرنچایزی هستید. اصلا مهم نیست که بازیباز حرفه‌ای هستید یا یک تازه‌کار. حتی مهم نیست که به بازی‌های رایانه‌ای علاقه دارید یا نه. Red Dead Redemption 2 آمده تا از کوچک و بزرگ را عاشق خود و جهان شگفت‌انگیز بازی‌های ویدئویی کند. Red Dead Redemption 2 آمده تا معلمی کند برای تمامی شرکت‌های بازیسازی از بزرگ تا مستقل; Red Dead Redemption 2 امده تا عاشق جهان خشن غرب وحشی بشوید. اگر گیمری داستان محور هستید، اگر عاشق تیراندازی‌های دیوانه‌وار هستید، اگر شیفته بازی‌های نقش‌آفرینی هستید و حتی اگر گیمر نیستید، به هیچ وجه خود را از تجربه شاهکار بی‌همتای نسل هشتم، پادشاه بازی‌های جهان باز و وسترن، Red Dead Redemption 2، محروم نکنید.

 

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

Alex MercerMatin BarkatAMIR 007ra.D.callیه گیمر سادهMaster Chiefعموی Jack MarstonMincraftmilad saDesert KingCyrusPorfosorgtavOnly XboxAli_pxSpider-ManAMIR WAZOWSKIKurosZ2656کاپیتان قیمتmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • یکی از بهترین بازی های نسل (شاید برترین)

    Matin BarkatjokerAli_pxمتینکاپیتان قیمتاریا.AmirgmasterTᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
  • vafadar گفت:

    نقد درجه یکی بود همیشه گیمفا حال ادم سرزنده می کنه

  • ممنون بابت نقد و بررسی کامل واقعا بازی با ارزشی هست من با خودم میگم وقتی بازی مثل مد مکس که متای ۶۹ گرفته بالای ۵۰ ساعت منو درگیر خودش کرده(زمان بازی کردن خودم) ببین رد دد دو که ۹۷ گرفته چقدر درگیرش میشم

  • M.C گفت:

    یه چند ساعتی با کنسول یکی از فامیلامون بازی کردمش شوتینگش خیلی از GTA V بهتره تو GTA V انگار داشتی با سلاح خفکن به NPC ها تیراندازی می کردی گرافیکشم خیلی بالاس با اینکه Open world

  • allfreegamer گفت:

    ممنون بابت نقد.در کنار گاد با اختلاف بسیار زیاد بهترین بازی سال هست نسبت به همه ی بازیهای دیگه.فقط حیف که من وان اس دارم و ضعیف ترین و بدترین نسخه بازی همین هست :-(( کیفیت تصویر خیلی تاره با رزولوشون ۸۰۰ :-(( کاش حداقل ps4 داشتم و رو کیفیت فول اچ دی بازیش میکردم

    • M.C گفت:

      من یه چند ساعتی رو PS4 Pro بازی کردمش رو پرو هم افت فریم داره رو اون اژدهای ایکسم هم حتماً افت فریم داره

    • Rorschach گفت:

      رفیق این که میگی “بدترین”، خیلی هایی که وان معمولی و ۴ معمولی دارن رو ناامید میکنی. و این اصلا درست نیست به نظرم. چون از واقعیت به دوره. شما فقط داری در مقایسه با ایکس و پرو حستو میگی.
      من چنین تجربه که شما داری ازش صحبت میکنی رو نداشتم. درسته بازی اونقدر گرافیکش بالاست که افت فریم داره روی کنسول های معمولی. اما هرگز نمیشه گفت بدترین نوع تصویر رو داری میبینی. افتش دایم نیست که. خیلی کمه انصافا. من توی ۵ ساعت فقط یکی دوبار دیدم یا کاملا متوجهش شدم.
      لطفا اینو نگو.
      میاییم میگیم ایشالا همه تجربه کنن بعد میگیم روی فلان کنسول بدترین تجربه رو داره. خب داریم ظلم میکنیم در حق کسی که وان داره یا ۴ معمولی داره و میخاد اینو بخره. باید بزنی توذوقش؟ چرا؟ چون ایکس و پرو نداره. اینقدر به این قیاس های عددی اتکا نکنیم.
      ببخشیدا.. فقط محکم میگم داری اشتباه میکنی. چون بقیه میان میخونن نظرتو.
      سرت سلامت

      Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
      • majidam گفت:

        سلام دوستان خوبم به نظرم بازی اگه خوب بهینه شده باشه رو ۳۰ فریمش هم افت فریم خیلی کمی خواهد داشت که زیاد تو دید نیست و گیمرو اذیت نمیکنه و بازی روون به نظر میاد چون من فقط pc دارم با مشخصات خوب که قادره بازی ها رو بالاترین نرخ فریم و بالاترین کیفیت اجرا کنه و همین چند ماهی میشه ps4 گرفتم و بهترین بازی های ps4 روش نصب کردم واقعا کیفیت این کنسول فول اچ دی واقعی هست از کیفیت ۱۰۸۰ بلوری معمولی خیلی بالاتره دوستان میومدن میگفتن کنسول رو ۳۰ فریمه رو ۶۰ فریم ارزوشون هست منم فکر میکردم واقعا بازی اونقدر افت فریم داره کلی تصویرش تار میشه اما وقتی بازی مانند انچارتد ۴ و گاد ۴ و دیترویت و اسپایدرمن ۲ رو بازی کردم و به این چیز ایمان اوردم که بازی ها روی کنسول ۳۰ فریمش روون و قابل تحمل هست و در صحنه های خیلی کمی شاید افت فریم حس بشه که این اصلا تو ذوق نمیزنه و مهم نیست بازی های کنسول خیلی بهینه و روون هستن از روی ps4 دارم میگم ایکس باکس رو نمیگم چون ندارم

    • 7ribery گفت:

      در کنار گاد !!!! خواهشا از گاد بکشین بیرون، گوتی و هرچی عنوان دیگه هست از الان برای رد دده، حتی اوردن اسم این دو کنار هم مسخره ست

      ARSHIAAAATᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
    • Roman گفت:

      داداش تو این گرونی شکر کن که همونم داری خیلیا الان اونم ندارن

      Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
  • AL1K1NG گفت:

    بعضی نقداتون مثه این انقد پر و پیمونه و ادم میمونه بعضیاشون نکنه الکی و فرمالیتس ?:-)
    خیلی نقد خوبی بود
    خسته نباشید
    ولی باید ۱۰ میدادی 😉

    ARSHIAAAA
  • M.C گفت:

    ولی کسایی که FPS بازن شاید زیاد باهاش حال نکن مثل خودم
    من از Black Ops 4 بیشتر حال کردم تا رد‌ دد ردمپشن ۲ گیم پلی سریع رو ترجیح میدم

    ARSHIAAAAVaasZ2656
  • DAYS GONE گفت:

    داش مهدی دمت گرم چه نقد زیبایی بود مخصوصا اون عکسایی که از طبیعت گرفتی خیلی قشنگ بود . واقعا نمیدونم در مورد این بازی چی بگم یک شاهکار درجه یکه. خود خود واقعیته.

    Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
  • Mohammad SLM گفت:

    به امید بازی های بیشتر مثل این در آینده
    بازی هایی با گیم پلی پر و پیمون
    نه فقط گرافیک خالی و گیم پلی در حد پشم
    کاش واسه پی سی هم بیاد 🙁

    ARSHIAAAA
  • navid1998 گفت:

    اقای رضایی عالی بود۰
    نمره هم بد نبود بازی یخورده باگ داره!!
    ولی در کل خوده زندگیه
    دوستان من چپتر سومم شما چپتر چندید؟؟؟

  • S.IOWA گفت:

    دوستان لباس چجوری میشه خرید من فقط از تو کمپ عوضش میکنم تو ولنتاین هم پیدا نکردم جایی هست بتونیم چیز جدیدی بخریم بپوشیم ؟!

  • Rorschach گفت:

    ۹٫۷؟
    چرا؟ چون باگ داره؟
    با وجود در دست داشتن سلاح هم meele attack داره ها. همین دیشب تفنگ دستم بودم باهاش زدم تو صورت یارو. فک کنم اشتباه کردید در این زمینه آقای رضایی. حتی توی ویدئوهای قبل از انتشار بازی هم این مساله رو نشون داد راک استار. نقدتون خیلی خوب بود. چون کارکردهای مختلف گیمپلی بازی رو شرح دادید. خسته نباشید. اما نمره تون با تحسین هاتون از بازی جور در نمیاد. یا شاهکاره بازی به نظرتون یا نیست دیگه. کج دار و مریز نمیشه نمره داد که. دادن نمره کامل به کی بر می خورد؟ وقتی فقط افتتاحیه بازی همین الان رفت توی فهرست برترین و پرکشش ترین و باکیفیت ترین و متحیرکننده ترین افتتاحیه های تاریخ Game. همونطور که خودتون هم اشاره کردید بهش.
    به نظرم یا نباید به این بازی نمره داد. یا باید هزار داد.
    من از دیشب برای ماه ها رفتم توی غرب وحشی… دربیا هم نیستم…
    به نظرم Red Dead Redemption II چند کیلومتر از بازیهای دیگه این صنعت جلوتره. (با ۵ ساعت بازی کردن میگم) ماست مالی بازی نساخته. مثل خیلی از شرکت هایی که سال به سال بازی می سازن. اصلا این بازی برای سرگرم شدن نیست فکر میکنم. اونایی که دنبال سرگرمی ان بازی نکنن اینو.
    اونایی که شیفته فضاسازی هستن بازی کنن. اونایی که روایت داستانی در بهترین شکل رو می خان بازی کنن. اونایی بازیش کنن که میخان یکی از بهترین بازی های ساخته بشر رو بازی کنن. اونایی که گرافیک و پرداختن به جزییات براشون مهمه بازیش کنن. اونایی بازی کنن که میدونن ۱۰۰ سال پیش چطوری حیوونا شکار می شدن و شاهد باشن که کندن پوستشون هم میتونسته به همین شکل دل نازک حیوان دوستای الانو به درد بیاره مثلا. (بدم میاد از دل نازکی جنبش های الانی)
    Red Dead Redempyion II یک بازی صرف برای سرگرمی نیست. این بازی یه شیبه ساز زندگی کردن در غرب وحشیه. من فکر میکنم کتاب خون ها از این بازی خیلی بیشتر لذت خواهند برد تا گیمرها! چون راک استار بیشترین تلاششو در در خلق اتمسفر گذاشته. همونی که آقای رضایی هم گفته که تغییر نوز آفتاب بر کل طبیعت قابل مشاهده بازی تاثیر می ذاره.
    نمونه اون مبارزه ای که در ابتدای بازی هست، بنده در هیچ بازی دیگه ای ندیدم. اونم با وجود بهترین انیمشین ها و گرافیک. با لباس گلی و صورت کثیف و چهره ای کاملا متاثر شده از یه کتک کاری حسابی.
    برید بغل اسبتون و به چشمای اسب نگاه کنید، نوازشش کنید ببینید چندتا بازی تا حالا کردید که اینقدر شمارو به وجود یه حیوون در همون ابتدای بازی وابسته می کنه. (من فقط ۵ ساعت بازی کردم دیشب)
    وجود دوربین سینماتیک بازی خودش دلیلیه برای اینکه راک استار خواسته چیزی بیش از گیم خلق کنه. یه تجریه بصری و اتمسفریک که در خاطر بمونه. اون دوربین وجود داره تا در ذهن حک بشه. اون دوربین هست که شما به این بازی به عنوان یه گیم نگاه نکنید. بلکه بهش به عنوان یک خاطره حقیقی از یک تجربه دور که نمیتونستید داشته باشید نگاه کنید.
    برام سوال بود که آیا راک استار بعد از ساخت GTA V قادر خواهد بود چیز بهتری بسازه؟ حالا با بازی کردن Red Dead Redemption II ثابت کرد که نه فقط بهترین بازی ساز دنیاست، که نگاهش به Game به عنوان ابزاری برای فراتر رفتن از مرزهای بازیه…
    دمت گرم راک استار. سپاس که اینو ساختی… یک دنیا ممنون که چنین تجربه ای رو در اختیار امثال من گذاشتی. تحسین های بی پایانم رو نثارت میکنم. دم همه کارمندهایی که برای چنین محصولی مایه گذاشتن گرم. قبل از انتشارش عاشقش بودم و حالا با ۵ ساعت بازی کردن مدهوشش شدم.
    این بازی در حال حاضر به تنهایی در قله گیمه. در قله… جایی که بازی دیگه ای جاش نمیشه… همین.

    Vaasکاپیتان قیمتTᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
    • Rorschach گفت:

      راستی بچه ها
      کسانی که نگران کیفیت بازی روی کنسول های معمولی نسل هشتمی هستن، گول اراجیف رو نخورن. بازی در بهترین شکل ممکن اجرا میشه.
      در بحث کیفیت ارائه دادن تصاویر، خب آشکار و هویداست که کنسول قوی تر می تونه تصاویر شفاف تری نشونتون بده. اما این مساله هیچ ضربه ای به تجربتون از بازی نمی زنه. من دارم رو وان معمولی بازی میکنم. در عین حال فکم از گرافیکش باز مونده.
      جاهایی افت فریم داره که بنده این مساله رو یک مریضی میدونم که بعضی ها سرطانشو گرفتن. (اگر به تجربه بازی ربطش میدن) وگرنه هیچ تاثیری توی تجربه کلی شما از این بازی نخواهد داشت. – افت فریم ۱۷ دقیقه طول نمیکشه که. نهایتا یک ثانیه توی صحنه های پر جزییات و شلوغ اتفاق بیوفته.- شما ۹۹ درصد بازی رو با بهترین شکل بازی میکنید. حتی روی وان معمولی و PS4 معمولی. شما همون چیزی رو تجربه خواهید کرد وان ایکس دار و پرو دار تجربه میکنه. تفاوت اینه که اون یخورده – یخورده – شفاف تر میبینه.
      :yes: :yes: :yes: :yes:

      Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
      • mbox گفت:

        متاسفانه این جوری نیست
        من رو هر چهار تا کنسول بازی رو تست گرفتم و تفاوت ها زیاده اما یک نکته ای که هست این که شما فقط اون کنسولی رو که دارین بازی رو روش میبینین در نتیجه از نظر گرتفیکی براتون عالی خواهد بود

        • Rorschach گفت:

          رفیق من میگم بازی روی پرو و ایکس تصویر شفاف تری داره. گفتم دیگه. مقایسه ها رو هم دیدم. به دقت هم نگاه کردم. خب مشخصه تصویر ۴ کی ایکس باکس وان ایکس فرق داره با وان.
          اما دیشب منم بازی رو گرفتم و نشستم پاش.
          والا اگه با همین کیفیت اذیت شده باشم. یا مثل اون رفیقمون بگم بازی به بدترین شکل اجرا میشه.
          این درست نیست رفیق. چون واقعیت نداره. فقط حساسیته. اونم حساسیتی که ویدئوی مقایسه ای به وجود آورده. و یه مساله فنیه بیشتر.
          فرق هست، اما نه اونقدری که شما بخای بگی اینو روی وان یا ۴ بازی نکن. چون خیلی کیفیت پایینه. کیفیت بازی روی وان و ۴ همچنان بالاست.
          داداش وان من داره فورزا ۴ رو هم اجرا میکنه دیگه. یجوری داریم میزنیم توی سر این کنسولا انگار واقعا نمیکشن این بازی رو اجرا کنن. خوبه این بازی بر پایه سخت افزارهای نسل هشتمی ساخته شده و خیلی هم بهینه ست در این زمینه

          Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
        • Cuphead گفت:

          دقیقا همینطوره
          من روی وان اس بازی میکنم روی وان ایکس هم یه مقدار تجربه کردم
          تفاوت با وان معمولی بسیار زیاد و آشکاره
          جدا از اینکه وان ایکس ۴k اجرا میکنه کیفیت بافت ها هم خیلی بهتره
          افت فریم روی وان ایکس هم خیلی کمتره
          شما روی tv 4k تجربش کن اندازه یه نسل با هم تفاوت دارن
          میدونم حقیقت تلخه و دوست داری خودت رو گول بزنی
          ولی متاسفانه چاره ای نیست و اینطوریه
          خودم هم مجبورم روی وان اس ادامه بدم و این شرایط و تحمل کنم :-((

    • majidam گفت:

      بله من خیلی وقتها همین ماه قبل فکر کنم دیدم سایت گیمفا برای یه بازی خیلی کوچکتر از رد دد نمره ی کامل ۱۰ بده فکر کنم برای فورزا ۴ نمره ی ۱۰ داده بود و خیلی از بازی ها اما برای رد دد نه نمره ی ۹٫۷ برام عجیبه واقعا

  • amir_summit گفت:

    ای کاش یه ماه دیر تر عرضه میشد( با اپدیت هم شاید بشه درستش کرد :laugh:) ولی این ایراد های کوچیک رو هم برطرف میکردند
    که تو بازی برخی از تکستچر های بازی و بعضی از اشیاء مثل کلاه ارتور یا دشمنا درستش میکردن
    بعنوان مثال اگه یه دشمنو تو بازی وقتی کنار دیواره melee کنی کلاهش میره تو دیوار بعضی موقع ها
    :smirk:

  • Rorschach گفت:

    من گمون میکنم آقای رضایی اشتباه کردن یا امتحان نکردن این مساله رو.
    من همین دیشب تفنگ دستم بود زدم توی صورت یکی که شاخ شده بود واسم! 😀
    توی ویدئوهای قبل از انتشار هم این قابلیت نشون داده شد.

  • Mr Hill93 گفت:

    حرفی از بخش داستانی نمیزنم که مطمعنا همه میدونن شاهکاره
    میخام از ساید میشن هاش بگم
    ساید میشن های فوق العاده متنوعی داره به طوری که عمرا ی ساید میشن شکل هم انجام بدید بعد به ساید میشن های اساسین ادسی فکر کردم که همه ش باید میرفتی یا ی شخص و میکشتی یا ی فورت رو فتح میکردی یا سرباز آتنی میکشتی یا سرباز اسپارتانی بعد با خودم گفتم راکستار بازی میسازه باکی سافتم بازی میسازه ینی بازی ایی که راکستار میسازه با جون و دل ساخته میشه ولی باکی سافت فقط به خاطر از سر باز کنی بازی میسازه

    واقعا مقاله فوق العاده بود
    بازی در همه زوایا بی نظیره
    _______

    فقط ی نکته : وقتی اسلحه
    دستت باشه به طرف یکی
    حمله کنی میزنتش زمین
    بعد با تیر میزنه تو صورتش
    یا با اسلحه میتونی بزنی
    تو صورتش بعدش تفنگ و
    میگیره زیر گلوی طرف
    و بعد میکشتش
    خواستم این نکته رو بگم
    چون توی نکات منفی اوردید
    که اشتباه هست

  • amir_summit گفت:

    البته ممکنه علت صبر راکستار برای عرضه بازی رو pc طبق نظر خودم این باشه:
    ابتدا قبل از عرضه رسمی بازی شرکت عرضه رو روی pc رد میکنه چرا؟ به این علت که کسانی که pc و کنسول رو باهم دارن از عرضه بازی رو pc نا امید بشن و بازی رو روی کنسول خریداری کنن و فروشش رو کنسول کامل بشه
    اگر که همزمان رو pc هم عرضه میشد فروشش رو کنسول چنین افرادی که هم pc دارن هم کنسول از دست ممکن بود بره ?:-)
    ( البته دوستان ۶۰ دلار تو خارج پول زیادی نیست اینو هم قبول دارم)
    چون ممکن بود با کرک(به احتمال زیاد دیر یا زود کرک میشد رو pc) این عنوان رو رایگان تجربه کنن
    مخصوصاً تو ایران طرف ترجیح میده یه ماه صبر کنه تا کرک بشه تا اینکه با این قیمت های نجومی رو کنسول بخره
    نظر شخصیم بود 😀

    Tᗴᗰᑭᒪᗩᖇ2077
    • Last Of Us گفت:

      بحث کرک رو اشتباه دارید میزنید چون تو خارج به غیر از کشور ما و چند کشور دیگه قانون کپی رایت دارن و من از کسانی که خارج هستند پرسیدم میگن اگر چیزی کرکی دانلود کنند پلیس فتاشون متوجه میشه فتا :rotfl:
      ولی علت اینکه بازی روی کامپیوتر نبومده شاید یک قرارداد بین سونی و ماکروسافته که یک عده مجبور بشن برن کنسول بخرن. این به نظرم منطقی تره
      شایدم به خاطر بهینه سازیش زمان میبرده که گفتن بزا فعلا روی کنسولا بدیم تا بعدا روی کامپیوتر پورت کنیم
      این بازی صد در صد برای نسل بعد هم میاد و روی کامپیوتر همزمان
      دقیقا مثل ج تی ای هم فکر کنم همینجوری شد. پس دوستان پی سی فن نگران نباشن.
      بازیش قشنگه ولی بازی هم نکردید چیزی از دست نمیدید. خود من کلا ۲ ۳ ساعت بازی کردم تو این هفته. همش پای کامپیوتر بودم

      نمره بازی هم آقای رضایی خوبم داده. با توجه به باگ ها و سیستم ضعیف مبارزات تن به تن بازی ( برای یک بازی نسل ۸ و راک استار ) نمره خوبی دادن به نظر من

      • Mohammad SLM گفت:

        درمورد کرک حرفت اشتباهه
        ینی اینهمه بازی و نرم افزار رو فقط برای ایران و چنتا کشور دیگه کرک میکنن؟
        هکره عاشق چشم و ابروی ماس؟؟؟
        اینکه قانون کپی رایت دارن درسته ولی اینقدرا هم گل و بلبل نیست
        شما از یه نفر که بلده کاره و اونور زندگی میکنه بپرسی اطلاعات درست تری بهت میده

  • arian 76 گفت:

    یک خبر بسیار بد برای دوستان پی سی باز
    طبق اطلاعات منتشر شده راکستار بعد از عرضه بازی ساخت نسخه ی ریمستر شده با امکانات بیشتر که کنسول های فعلی توان پرداش اونهارو نداشتن شروع شده و قراره سال ۲۰۲۰ همزمان با کنسول های نسل بعد منتشر بشه که اگه فرایند عرضه مثل جی تی ای وی باشه پی سی باز ها باید تا سال ۲۰۲۱ صبر کنن
    متاسفانه حتی ممکنه هیچوقت منتشر نشه

  • iM.SinneR گفت:

    بزارید نفد خودمو براتون بگم … هر چقدرم حال می کنید منفی بدین
    نکات منفی :
    – گیم پلی به شدت تکراری خسته کننده خواب آور بی محتوا … ماموریت ها یکی از یکی بدتر
    – با وجود Dead eye system نیاز به هیچ مهارتی تو بازی نداری و شوتینگ بازی رو نابود کرده این سیستم
    – اساس بازی جهان باز روی Lootو lvlup هستش … یعنی شما ساعت ها گشت و گذار میکنید و دنبال Tresure ها توی مپ و غیره میگردین که لوت کنید که بتونید باهاش کرکترتون رو قوی تر کنید و لول آپ کنید و یا وسایل مورد نیازتون رو بدون اینکه بخرید پیدا کنید یا چیزایی مخصوص و … غیره پیدا کنید و هزارتا چیز دیگه اما توی rdr2 شاهد این هستیم که جهان بازی به شدت بی جان و بی هدف طراحی شده و توی گشت گذار فقط چند تا گله گراز و غیره پیدا میکنید که فوقش بتونید اسکین کنید و مهمات شما بعد از چند ساعت بازی کردن بهتره بگیم بی نهایت میشه و لوت بازی مختص به ظاهر کرکتر میشه و بس … کلا هیچ چیز خاصی من تو دنیای rdr2 ندیدم و مهم تر از اون invemtory هست که هیچ معنایی توی این بازی نداره و تا تهش رو خودتون بخونید دیگه
    – شوتینگ این بازی و Movment کرکتر و انیمشن ها فوق افتضاح هستن و کسایی که GTA V بازی کرده باشن قشنگ حس میکنن که انگار دارن با Trever بازی میکنن تا Arthur …
    – هیچ لحظه حماسی تا الان (۲۹ ساعتی که بازی کردم) ندیدم
    – هوش مصنویی خنده داره .. فرض کنید شما پشت یه صخره هستین تا صبح به صخره تیر میزنن انگار igi 1 داری بازی می کنی نه بازی ای که ۸ سال روش کار شده … از هر ۱۰ تا تیری که cpu به شمت شما شلیک میکنه ۲ تاش هم بهتون برخورد نمیکنه … انگار تو بازی هیچ چالش و سختی نیست
    – گرافیک نشون داده شده تو تریلر ها و عکسا زمین تا آسمون متفاوته با واقعیت
    – گلیچ ها و باگ های بازی و کنترل افتضاح کرکتر بازی ای که ۸ سال روش کار شده به کنار
    این بازی باید یه بسته الحاقی واسه GTA V میبود نه بازی ای ۸ سال روش کار شده
    God of war 4 – Rdr 2 این دوتا overrated ترین بازی های تاریخن از نظر من
    اینارو واسه یه پلیر واقعی که واسه وقتش ارزش قائله نوشتم نه واسه بچه ۱۵-۱۶ ساله هایی که با ۲ تا عکس به وجد میان
    نکات مثبت بازی :
    + طراحی زیبای محیط که باعث میشه جوجه گیمر های عاشق گرافیک دیوونه بازی بشن
    اگه غلط املایی ای بود به بزرگی خودتون بخشید

    اگرم خواستین یه فیلم کامل از افتضاح Rdr 2درست میکنم میزارم توی انجمن میزارم
    اگه این بازی متاش ۹۷ باشه پس اسکایریم و tlou و hl2 و Fallout new vegas باید ۴۰۰ باشن

    • Roham گفت:

      بازی اصلا سیستم Level up نداره تو چطور این کارو میکنی؟؟ :rotfl: :rotfl: :rotfl:
      اتفاقا بازی سعی کرده خیلی به واقعیت نزدیک باشه مثلا شما نباید انتظار داشته باشی تو هر مرحله بکش بکش راه بندازی!
      قشنگ باید زندگی کنی تو بازی
      مورد بعدی : اتفاقا من از اول بازی شاید کلا ۲-۳ بار از Dead eye استفاده کردم! دوس دارم بیشتر واقعی عمل کنم!
      لوت کردن هم به خودت مونده! اینکه بخوای چطور تو بازی زندگی کنی ! نباید از این قضیه ایراد بگیری.
      شوتینگ افتضاحه؟ انیمیشن ها افتضاحه؟؟ دادا شوخی نکن! این حرفت اصلا ارزش اینو نداره که بهش جواب داده بشه! انیمیشن باز کردن در رو دیدی اصلا؟؟
      داداش اگه منظورت از لحظه ی حماسی صحنه هایی مثل صحنه های گیم اف ترونز باشه پس من کلا تو جی تی ای هم اصلا صحنه ی حماسی ندیدم 😕 اونطوری باید جی تی ای رو هم مسخره بازی نام ببریم 😕 حتی کال اف دیوتی هم فقط آخراش صحنه حماسی داره!! ویچر با اون عظمت کلا ۵-۶ تا صحنه ی حماسی داشت! ( با کل دی ال سی هاش)
      در مورد هوش مصنوعی با تو موافقم :yes: از هر ده تا شوت شاید یکیش بخوره ! :pain:
      من تا الان ۳۳ ساعت بازی کردم ولی کلا یدونه باگ دیدم که اونم توی کاتسین بود که آرتور میرفت داخل بدن آنکل :rotfl: و تاثیری روی بازیم نداشت!
      از گرافیک بازی نمیشه گذشت و اگه کسی میخواد این بازی رو تجربه کنه اینو بدونه که این بازی برای کسایی نیس که اهل گیم پلی سریع باشن!
      باید تو این بازی زندگی کنن! من شخصا واقعا با تجربه کردنش آرامش میگیرم :inlove:

    • منفی هایی که گرفتی نشون میده از صراط مستقیم فاصله گرفتی
      توبه کن

      • General RAAM گفت:

        اصلا معلوم نیست جعل هستیا :-/خدایى این على گلزار رکوردش باید تو گینس ثبت شه از هممون یه فیک داره البته خوبه وقتى تو سایت نیستیم به جامون فعالیت میکنه آفرین :rotfl: :yes:

        • Last Of Us گفت:

          چرا فگر میکنی همه مثل خودتن
          بعد ایشون کیه که من جعلش کنم؟ سالی یکبارم کامنت نمیده
          بعد من خودم از بازی ایراد گرفتم گفتم هوش مصنوعی مبارزات تن به تن ضعیف و باگ هاش
          دیگه نیاز نیست با آیدی دوم بیاد این همه طومار تایپ کنم که
          علی لست آف آس یا Allfreegamer

    • Mohammad SLM گفت:

      کلا lvlup نداره؟؟؟
      ینی کاراکتر هیچ پیشرفتی نمیکنه؟؟:/
      skill و اینا هم در کار نیست؟
      مث gta v که هی میری اینجا و اونجا دزدی؟؟؟
      لطفا کسایی که بازی کردن جواب بدن خب

      • Roham گفت:

        ببین داداش
        بازی سیستم Level up و‌Skill نداره! اول بازی هر چی هستی آخر بازی هم همونی از لحاظ قدرت!
        ولی این اصلا جای نگرانی نیس و نکته ی منفی حساب نمیشه…
        اینک بگم که خب آنچارتد هم لول آپ نداره! لست اف آس هم لول آپ نداره!
        همونطور که از اونا لذت بردیم از اینم لذت میبری :inlove:
        البته کمپ پیشرفت میکنه و همش باید ارتقاش بدی! مثلا برای باز کردن قابلیت Fast travel باید کمپ رو ارتقا بدی.
        سیستم Crafting هم داره که هم جنبه ی ظاهری داره هم کاربردی! مثلا جنس غلاف تفنگت باید خوب باشه تا تفنگ خراب نشه! حواست باید به اینا باشه!
        البته اینک بگم که مواردی مثل Health و Stamina مثل Gta کار شده و رفته رفته مقدارش یا به قول دیگه مهارتت بیشتر میشه!
        همونطور که تو Gta هر چقدر هواپیما برونی مهارتت بیشتر میشه، اینم همونطوریه
        خر چقدر حیوون بکشی و دقیق تر دشمنا رو بزنی نوار Dead eye بیشتر میشه
        بیشتر اگه بدویی نوار Stamina بیشتر میشه

    • Fight Club گفت:

      iM.SinneR
      الان بنده از شما یه سوال دارم…الان بنده نظرم با شما زمین تا اسمون فرق داره بچه ۱۵ -۱۶ ساله هستم؟
      یه جا دیگه هم دیدم تو یه پست دیگه داشتی بازی رو میکبوندی.. الان این نقده یا تخریب؟؟؟
      گیم پلی به شدت تکراری خسته کننده خواب آور بی محتوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      چی میگی عزیز… جهان Red Dead Redemption 2 بی محتوا هست!!
      دلیل داری برای حرفت؟
      حتما این همه گیمر و منتقد تو دنیا نمیفهمن شما میفهمی..
      جهان به این زیبایی و پویایی… پر از شخصیت و کارکتر با کلی محتوا که توش گم میشی!
      خود من فقط نیم ساعت پیش یه ماهیگیر نشستم… که قصه زندگیشو برام تعریف کنه… که چجوری به این جا رسیده… چندتا بچه داره.. زنش به دست کدوم گروه کشته شده…همه این دیالوگ ها برای فقط یه کارکتر از هزارتا کارکتر داخل بازی که اصلا اهمیتی هم تو بازی ندارند!
      بعد شما میای از محتوا برای من صحبت میکنی… شما دقیقا مختوا رو چی میدونی؟؟
      Red Dead Redemption 2 عنوانی نیست که سرتو بندازی پایین … ماموریت بری … اینو بکشی اونو بکشی
      نه عزیزم… باید تو این شاهکار زندگی کنی
      Dead eye system در روز شاید بتونی ۲ بار یا سه بار استفاده بکنی… اگه نخواستی هم میتونی استفاده نکنی
      سیستم قفل کردن رو دشمن ها هم میتونی خاموش کنی!! اگه برات اسونه!!
      بعدشم کی گفته سیستم شوتینگ بازی …. شبیه GTA V هست؟؟
      بازی کامل سیستم تیراندازیش شباهت داره به عنوان max payne 3 … قشنگ هر تیری که میزنی جونت حال میاد
      از صداگذاری بگیر تا لگد اسلحه… همه چیز دقیق واقعه ای و فوق العاده کار شده..
      هوش مصنوعی به غیر از چپتر اول که تو ذوقم زد… تا اینجا اگه نگم عالی بوده… قابل قبول بوده ….برای بازی به این وصعت و عظمت نمره قبولی میگیره
      درباره لحظه حماسی هم صحبت نمیکنم… چون اسپویل میشه
      اخرشم اومدی مقایسه کردی با عناوین دیگه… که به نظرم مقایسه خنده داری انجام دادی..
      tlou یه بازی کاملا خطی هست… از کی تا حالا بازی خطی رو با بازی سندباکس مقایسه میکنن؟؟؟
      همون اسکایریم و Fallout new vegas میتونم برات تا دلت بخواد باگ و هوش مصنوعی خنده دار بهت نشون بدم!
      ولی اخرش چی شد… همه از این عناوین به نیکی یاد میکنن.. چرا؟
      چون وسعت و عمق این عناوینی مثل اسکایریم و Fallout new vegas درست مثل Red Dead Redemption 2 زیاده… پس این گونه اشکالات محتمل هست قطعا..
      ——————————————————————————————————————–
      کسانی هم که تا حالا این این عنوان رو تهیه نکردن …. حتما پیشنهاد میکنم تهیش کنن
      بدون هیچ شکی میگم برای بنده در کنار پرسونا ۵ و بلادبورن بهترین بازی نسله.. شاید هم چند قدم از این عناوین جلوتر باشه…شاهکار راکستار رو حتما تهیه کنید
      به ایراد هایی که در جهت تخریب به کار میره .. نه نقد گوش نکنید :yes:

      • Mohammad SLM گفت:

        اخه اون داره میگه گیم پلی بی محتوا
        شما داری میگی من میشینم پیش ماهیگیر قصه زندگیشو میگه
        اینکه گیم پلی نیس:/
        یه متن داره پخش میکنه واست
        Npc های فوق العاده داره حرفی توش نیس
        گرافیک و انیمیشن هاش عالی ان
        ولی اصل مطلب گیم پلی بازیه
        حتی تو نقد خود سایت هم نگفته که skill و lvlup تو بازی نیست
        اخه گرافیک که بازی نمیشه صدی بگو گرافیک داره
        این بازی برای کسایی که دوس دارن برن داخل جهان بازی بگردن فوق العادس
        ولی برای کسایی که گیم رو برای گیم پلی بازی میکنن و زیاد درگیر گرافیک و اینا نیستن ممکنه خسته کننده باشه
        البته این حرف رو فقط از روی نظراتی که دیدم میگم
        شاید واقعا بازی اینطور نیس

      • Strixxx گفت:

        در عجبم اینهمه وقت گذاشتی کلی تایپ کردی. :yes: دگ کسی ک ب رد دد و گاد میگه اور ریت معلومه چند چنده بیخیال!!

    • Rorschach گفت:

      خیلی دلم میخاد اونایی که این نظر رو لایک کردن ملاقات کنم ببینم کلا چه شکلی ان و به چی اعتقاد دارن

    • Fenrir گفت:

      چقد گیمفد منتقد داره و خبر نداشتیم!
      “God of War 4 – rdr2 این دوتا overrated ترین بازی های تاریخن از نظر من”
      حالا بگو کلمه اور ریتدو کی یادت داده؟

  • hajhosein گفت:

    نکته منفی برخی باگ ها خیلی قابل قبول نیست!
    هیچ بازی با این حجم از جزئیات وجود نداره.باگ هاشم خیلی جزئیه
    درصورتی که در نقد ویچر که اعظم الباگ ترین بازی بود که دیدم بهش ۱۰ داده شده.حیفه!
    تشکر

  • Strixxx گفت:

    الان همین اگه انحصاری بود ۱۰ میدادین!
    لیاقت این بازی ۱۰ هست… حتی اگه مشکل داشته باشه.

    • Last Of Us گفت:

      اسپیادرمن ۹٫۵ شد و انحصاری
      فورتزا بود که ۱۰ شد

    • Max.level گفت:

      دقیقا داداش.دقیقاااا باهات موافقم انحصاری بودن بعضیا از بازیا باعث میشه یه سری از دوستان ایرادات بازی رو هر‌چند کوچیک نادیده بگیرن.در هر صورت اصلا مهم نیست چون رد دد خودشو به همه ما ثابت کرده که چه شاهکاریه یه عده هم تا میبینن نمیتونن تو متا این بازی پایین بکشن شروع میکنن از یوزر اسکور میگن که این بازی از نظر کاربران اشکال داره و فلان و بهمان.اصلا اصل اول گیمر بودن لذت بردن از بازی حالا هر چی.عیب نداره تو این پست یه سری از کمبود هاشون کاسته میشه و خالی میکنن خودشونو.اصلا مهم نیست:)

  • بی شک عالیه!!…فقط چند گیگ از دیتاش مونده که بریزم…امیدوارم مثل شماره اولش فوق العاده باشه…که یقینا همینجوریه!!

  • همین ایراد هایی که از بازی گرفتین شاید اگه توی uncharted یا god of war بود یا ندید میگرفتید
    یا به عنوان نکته مثبت ازش یاد میکردید 😀 😀 😀 😀
    عدم توانایی ارتور در استفاده از melee attack 😐

  • amir_summit گفت:

    داداش یه سوال شما مطمئنی rdr2 بازی کردی نکنی یچیز دیگه انداختن تو جلدبازی دادن بت 😕 :laugh:
    من الان chapter 2 ام
    بازی نمیکنم که نکنه تموم شه( البته انقدر محتوا داره که تا سه ماه دیگه هم تموم نمیشه) از بس این بازی درجه یکه
    اونم inventory ه داش
    بسته الحاقی واسه gta?? حالت خوبه

  • yaser_h2016 گفت:

    چطور بازی ای مثل forza 4 میشه ۱۰ این میشه ۹٫۷ !!!! عجب!!!!

  • kurd گفت:

    ظاهرا مایکل پکتر نسخه pc رو تایید کرده.

  • شاهکار شاهکار شاهکار :yes:
    ..
    ..
    تنها ایرادی که من شخصا ازش متنفرم و منتظرم با اومدن آپدیت رفع بشه اینه که .
    .
    زمان زود میگذره یعنی میری تو فروشگاه داری کاتالوگ اجناس رو نگاه میکنی یهو میبینی شب شد .
    یا توی کمپ با ۴ نفر سلام علیک میکنی چندتا کار انجام میدی یهو میبینی شب شد .
    ..
    ..
    کلا با یه آپدیت باید اینو درست کنن خیلی حیفه هوا مه آلود و نصف شب اتمسفر دیوانه کننده ولی ولی فقط ۲ دقیقه وقت دارید لذت ببرید 😀
    ..
    ..
    منتظر آپدیت هستیم راک استار کبیر :yes:

  • Assassin`s گفت:

    اقای رضایی سپاس از نقد موشکافانتون
    بنده می خواستم این شاهکار رو امروز تهیه کنم ولی با خوندن کامنتهای بعضی دوستان در گیمفا و زومجی دو دل شدم چرا ؟
    چون کنسول من ps4 معمولیه و خیلیا بر این باور هستن که گرافیک نسخه ONE X در حد یک نسل با گرافیک کنسولهای دیگه فرق داره
    واقعا نمی دونم چکار کنم کنسولو بفروشم بعد ONE X بخرم یا با همین کنسول معمولی بسوزم و بسازم چون مثلا اینکه قراره تو E3 سال ۲۰۱۹ کنسول PS5 معرفی بشه و مثلا سال اینده همین موقع ها در بازارهای جهانی عرضه بشه

    • General RAAM گفت:

      دوستان حرف اشتباهى میزنن :-/ درسته one x حسابش جداست ولى رو همه پلتفرم ها گرافیکش عالیه خدایى من خودم نسخه ps4 یا xbox بذارن جلوم تو نگاه اول نمیتونم تشخیص بدم مال کدومه وقتى تصاویر رو بذارى کنار هم میتونى اندک تفاوتشو ببینى :-))کنسول عوض کردن این موقع کار درستى نیست بخواى هزینه کنى تا نسل بعد کمتر از دو سال فاصله داریم خودم قبل از one x بیاد one s خریدم ولى عوض نکردم با همین میگذرونم :yes: بگیر بزن این شاهکارو این حرفا فقط فن بازیه ملته :-*

    • Rorschach گفت:

      بازی رو بخر بزن به بدن و روحت رفیق
      گوشاتم بگیر که اینایی که میگن بازی روی کنسولای معمولی ضعیفه موج سواری کیفیت رو میکنن. وگرنه بازی رو کنسولای معمولی درسته افت فریم داره، منکر نیستم، اما هم کیفیت بازی بالاست (حتی از نظر بصری) و هم تجربش.
      خودتو محروم نکن از این یاقوت
      وقتی بازی کنی میفهمی دو دل شدنت بیخود بوده

    • Last Of Us گفت:

      اگه پول خرید جعبه ایکس و البته تلویزیون ۴k رو داری بخر لذت ببر. چون هم تصاویر شارپتر و هم رزولوشن خیلی بالاتره نسبت به پرو. اختلاف جعبه ایکس و پرو زیاده. ولی روی ps4 پرو و معمولی تفاوت زیاد نیست و کیفیتشون هم فوق العادست. اگه خیلی برات مهم نیست روی همون معمولی بازی کن و اگر بودجه شو داری جعبه ایکس بخر و لذتشو ببر

  • REZA1999 گفت:

    به جرعت میتونم بگم و هیچ شکی هم ندارم:red dead redemption 2بهترین بازی ویدیویی ساخته شده است

  • bayek گفت:

    عالیه.با اینکه من GTA V رو بنا به سلیقه ام بهتر میپسندم و بهتر می‌دونم ولی این بازی هم بهرحال شاهکاره و احتمالا بازی سال میشه.البته برای من بازی سال Just Cause 4 است. 😉

  • Kurt Cobain گفت:

    ۱۰ میدادید دیگه باو ، بازی نیست ، زندگیه XD

  • ... گفت:

    بازی open world بدون باگ هم مگه داریم ؟ اسکایریم با اون عظمتش هر جاشو نگاه می کردی یک باگ داشت.راکستار هم جادوگر که نیست و مثل تمام استدیو های دیگه مطمنا بازی هاش همیشه یکسری باگ داشته و خواهد داشت.

  • ali 110 gamer گفت:

    حقش ۱۰ هست لطفا نمره رو تغییر بدید

  • Last Of Us گفت:

    کامنت من چه ایرادی داشت که تائید نشد؟ تازه خوبه من طرفداری شمارو کردم
    ایرادات بازی
    باگ ( درسته با پچ حل میشه ولی همیشه یکی از دلایل کاهش نمره بوده )
    مبارزات تن به تن ضعیف
    هوش مصنوعی ضعیف
    نکات مثبت زیاد داره
    نمره من به این بازی ۹۵
    نمره من به گاد ۱۱۰
    اسپایدرمن ۹۰
    هرایزن زیرو دان ۹۳ تا ۹۵
    لست آف آس ۱۱۰
    دیتروید بیکام هیومن ۱۱۰
    بیاند ۲ سول ۱۱۰
    آنچارتد ۲ و ۳ ۱۰۰
    آنچارتد ۴ ۹۵
    بلادبورن ۱۱۰
    نی اه ۱۱۰
    فاینال فانتیزی ایکس وی ۱۱۰
    فارکرای ۵ ۱۱۰

  • arthur12 گفت:

    عالییییییه :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: 😛 😛 😛 😛 😛

  • خسته نباشید به مهدی رضایی عزیز :yes: :yes:
    تا اونجایی که من میدونم باگ اونم توی عناوین open world اونم از نوع پر جزئیاتش جزو نکات منفی حساب نمیشه
    اصلا باگ جزئی از برنامه نویسی هست بازی بدون باگ اصلا وجود نداره حالا وقتی صحبت از یک عنوان با جهانی وسیع و غنی میشه وجود باگ طبیعیه
    ویچر۳ بعد از ۱۸ گیگ اپدیت همچنان باگ داره بالا گفتم بازی بدون باگ وجود نداره بنابراین قرار دادنش توی نکات منفی درست نیست حالا باز اگر بازی خطی میبود و تجربه بازی رو مختل میکرد اره جزو نکات منفی هست ولی open world اونم از این نوعش نه اونم عنوانی مثل RDR که ۸ سال هست طرفدارها منتظر بازی بودن و احتمالا ۸ سال دیگه هم باید برای نسخه بعد صبر پیشه کنند به هر جهت نقد کاملی بود

  • joel گفت:

    اوه جا خوردم انتظار کمتر ار ۱۰ نداشتم ?:-)

  • Ladon گفت:

    ۹٫۷ ؟ به خدا ۱۰ هم براش کمه

    Sepehr
  • mehrdad65 گفت:

    ((اگر بازی به همان روال چند ساعت ابتدایی خود پیش می‌رفت و یک شوتر سوم شخص خطی بود، باز هم با یک شاهکار بی‌بدیل طرف بودیم))
    خطی نمیکنن داداش اولش یه کم مایه میزارن مثل gta ولی بعد ولش میکنن چون کار براشون سخت میشه و راحتتر براشون این که ماموریت محورش کنن.

  • Mikasa گفت:

    تا بازیش نکنم نظر قطعی نمیدم ولی نمرتون یکم سخت گیرانس 🙂
    همون ۱۰ کامل میدادین عالی میشد
    باگ و ایرادات جزئی هم که مشکلی نیست راکستار راحت حلش میکنه اینو قبلا هم ثابت کرده

  • Last Of Us گفت:

    هرایزن زیرو دان من باگ ندیدم

  • big_cypher گفت:

    دوستان این بازی یک شاهکار واقعیه و با اقتدار بهترین بازی تاریخ بشریت از همه نظره البته gta san هم در همین رده هستش درواقع یه بازی نیست زندگی واقعیه تمام کرکتر ها دیالوگ مخصوص خود دارن خیلی خیلی کم پیش میاد تو کرکتر مشابه پیدا کنین راستش من تا الان ندیدم ولی احتمالا هست تمام رفتار ها واقعی دیگه نگم …اون دوستانی هم که نوشتن این بازی فلانه خوب نی کنده خسته کننده و از این حرف ها سلیقشونه به ما ربطی نداره ما بازیمونو میکنیم لذتمونم میبریم حالا ۱۰۰۰ نفر بیان بگن بده مهم نی یک شاهکار شاهکاره هرچی حرفم میخواد پشتش باشه

  • black.flag گفت:

    اگه قرار باشه از این بازی ایراد گرفت به نظر من آسونی مبارزات بازی یه نکته منفیه، نسخه اول یادمه سه تا درجه سختی داشت و وقتی میزدی رو سخت مبارزاتش خیلی سخت میشدن ولی این مثل GTA V قابلیت تغییر درجه سختی نداره متاسفانه

  • شماره ی یکش یه نوآوری تو صنعت گیم بود، این شماره فقط و فقط پیشرفت و پیشرفت و پیشرفته، از همه لحاظ بازی بهتر شده؛ درود بر راک استار

  • michaelbn گفت:

    تونستم بازی رو با بدبختی قبل اینکه دلار فرو کنه توی ملت پیش خرید کنم. بازی واقعا خوبیه، یعنی بازم باید دست مریزاد به راکستار گفت که همچین بازی خفنی تحویل ما داده.
    روند بازی کندتر از نسخه اول و حتی خنده دار تر GTA 5 هستش ولی باید کاملا بعنوان یک پیش زمینه بهش حق بدید که خودش رو کم کم برای شما جا بندازه و اصلا ذات اصلی محصولات وسترن روایت کند ولی درگیر کنندست.
    با ذهن باز و بدون در نظر گرفتن اسم راکستار یا حتی نسخه قبلی بازی رو بازی کردم و به راحتی میگم تجربه ای رو که اولین بار با watch dogs 1 رو PC داشتم رو دوباره به من دست داد: مات و مبهوت بودم و کلی لذت بردم، واقعا تجربه این بازی واجبه ولی اگه پولش رو ندارید، سعی کنید از یکی قرض بگیرید یا دست دو بخرید یا اگه آنلاین براتون اهمیت نداره (که واقعا برای من نداشت چون آنلاین اینم مثل GTA 5 میشه فقط فرقش به جای ماشین پرنده اسب پرندس و یه مشت نوب آنلاین ندیده) کرکی یا هکی انجامش بدین.
    با نکته منفی درباره melee موافقم، واقعا راکستار در مبارزات تن به تن این اواخر زیاد وقت نمیزاره ولی به خودی خود مبارزات تن به تن بازی خیلی خوبه و سرگرمتون میکنه.
    تنها مشکل من با داستان بازیه، چون اسم راکستار روی کاور بازیه و امتیازاش خوبه دلیل نمیشه داستان شاهکار و بی نظیر داشته باشیم. بعد از RDR1 راکستار خیلی کم کاری در حق داستان و نحوه روایت و شخصیت ها میکنه، نه اینکه بد باشن اتفاقا همشون خیلی خوب و جالب هستن و گاهی اوقات منحصر به فرد (مثل مایکل تو GTA 5) ولی اون استایل جدی و حس سنگین، بی رحم بودن بازی، داستان عمیق و فضای افسرده ای که توی GTA 4 و RDR1 داشتیم که هنوز به نیکی و ابرشاهکارهایی بی مثال ازشون یاد میکنن، دیگه حس نمیشه.

    • تند باد گفت:

      خب در مورد داستان بازی بگم که چون بازی روایات نسخه قبل از rdr1 رو بیان می کنه دست راکستار بسته بوده و مجبور شده داستان رو هرجوری که بوده وفق با داستان نسخه ۱ . البته من نمی دونم شما در چه چپتری هستی ولی داستان طبق نقدا که عالیه و میگن اخرا به اوج خودش میرسه. البته قطعا به پای حساسیت یک نمی رسه

  • mo1234 گفت:

    با سلام خدمتتون عرض کنم که کند شدن بازی که دیگه جدیدا اکثرا بازی ها از این متد پیروی میکنن و استارتش هم از the last of us خورد و خیلی ایده خوبیه چون بازی کنده شما بیشتر به محیط بازی توجه میکنی و علت اصلی کند کردن بازی توجه بازیباز به محیط و ریزه کاری های گرافیکی است که دقیقا god of war 4 هم همینکار و کرد و الانم که میبینین rdr2 هم همین روش رو پیش گرفته واقعا بازیه زیبایی واقعا منتظرم که the last 2 بیاد و ببینیم استادان ناتی داگ چه کلاس درسی برای بقیه کمپانی ها و بازی سازان به ارمغان میاره با تشکر

  • Hesam 227 گفت:

    استاد ناتی داگ خودش واسه ساخت بازیاش از ۱۰۰ تا بازی و استودیو دیگه وام میگیره و تسویه حسابم نمیکنه و طلبکارم هست !! تلووو که هیچ نوآوری نداشت ، کلی هم از بازیهای دیگه اسکی و پرش از روی مانع رفته بود …

    • allfreegamer گفت:

      من کامل میکنم.
      تلووو که هیچ نوآوری نداشت ، کلی هم از بازیهای دیگه اسکی و پرش از روی مانع رفته بود و از مجموع بایوشاک با متای ۹۶ gta v با متای ۹۷ و ماریو با متای ۹۷ بیشتر جایزه گرفت و پرافتخارین بازی سال و پرافتخارترین بازی تاریخ از نظر داوران و منتقدان شد.دیگه بدتر،با اسکی رفتن این افتخارات رو بدست میاره ببین اگه اسکی نره چی میسازه که شما فنهای ایکس باکس و پی سی که تو عمرتون بازی ای که یک صدم این افتخارات رو نداره بیشتر بسوزین :rotfl:

    • dl گفت:

      دوست عزیز تو فقط باعث درگیری و بحث های احمقانه تو سایت میشی حتی من که چند سال در کنار pc از ps استفاده می کنم تا این حد متعصبانه و احمقانه قضاوت نمی کنم چطور به خودت اجازه میدی به مقایسه های احمقانه بپردازی فقط جای وراجی و بحث های احمقانه بازی کن و از صنعت گیم لذت ببر

  • Mr white گفت:

    ناموسا این ایرادای بنی اسرائیلی چین گرفتین ؟
    کی گفته وقتی تفنگ دستته نمیتونی ضربه بزنی ، اینو دقیقا تو اولین تریلر گیم پلی اش نشون داده بود که میشه اینکارو کرد
    از بازی ایراد باگ گرفتین ، بازیی با این عظمت انتظار دارین هیچ باگی نداشته باشه ، شما یه بازی جهان باز به من نشون بده که باگ نداشته باشه،
    بازی ویچر ۳ رو من خودم همون اولا که اومده بود رو ps4 بازیش کردم ، اینقد افت فریم داشت ، خدا شاهده تو بازی بارون میبارید اینقد افت فریم میگرفت ، آدم گریه اش میومد ، بازی های یوبی سافت و بازیایی مثل fallout 4 و غیره دیگه بماند .
    به آنچارتد ۴ ده میدین ، والله اگه یه بازی اور ریت باشه تو این نسل همین آنچارتد ۴ هست
    کل نو آوریش نسبت به نسخه قبل یه طنابه ، ۱۵ ساعت بخش داستانیشه که اکثرش گیم پلی تکراری ، هی از یه جا برو بالا ، یه پازل حل کن ، بعد میبینی گنج اونجا نیس ، حالا برو یه جا دیگه هیمن کارا رو تکرار کن ، واسه آنچارتد ۴ اینقد ریزبینی نمیکنید ، اونوقت این بازی ۴۰ ساعت فقط بخش داستانیش هست (اونم چه داستانی ! ) گرافیکش برای یک بازی جهان باز خداست ، موسیقی. ، صداگذاری ، همه و همه عالی ، به خاطر ۲ ایراد الکی که یکیشونم اشتباه ذکر کردین ، از نمره بازی کم میکنین ؟؟؟

    • Mikasa گفت:

      آنچارتد ۴ ماهیت بازیش خطیه!
      یعنی اصولا نباید گیم پلی طولانی داشته باشه
      شما از آنچارتد ۴ انتظار اوپن ورلد با گیم پلی ۲۰۰ ساعته داری مثل این میمونه انتظار داشته باشی کال آف دیوتی بشه پلتفرمر بجای شوتر!
      نوآوری هم تو نمره دهی بازیا ملاک نبوده چه بسا بازیایی که نوآوری نداشتن ولی تجربه بی نقصی ارائه دادن و چه بسا بازیایی که نواوری داشتن و افتضاح عمل کردن تو ارائه نتیجه نهایی
      آنچارتد ۴ در حد چیزی که باید میبود شد و بود و برای همین نمرش اون شد

      • allfreegamer گفت:

        @shyan24
        همین که درکت از آنچارتد همینه نشون میده چقدر نوبی.سونی و بازیهاش خوب میسوزونه و شده خار چشم فنهای پی سی و ایکس باکس که حتی تو نقد یه باز مولتی پلتفرم هم ازش حرف میزنه و شده کابوس روز و شبش.فقط اینو بدون نمره ی گیم اسپات به انچارتد۴ شده ۱۰۰ و به این بازی داده ۹۰.تو که یک میلیاردیوم گیم اسپات بارت نیست چی میگی

        • Mr white گفت:

          باشه داداش ، ما نوب شما پروگیمر
          ما واشِر ، شما ارباب حلقه ها
          اولا من خودم ps4 دارم ، پس الکی حمله ور نشو به فن های pc و xbox
          بعدشم جنابعالی همون گیم اسپاتی رو میگی که به شاهکاری مثل god of war به خاطر هیچ دلیلی ۹ میده ، در حالی که به اشغالی مثل ac syndicate هم ۹ داده ، یا اون گیم اسپاتی که به بازی بی نظیری مثل batman arkham knight به خاطر چندتا ایراد الکی ۷ میده ؟ اره دوست عزیز راست میگی منِ نوب نمیتونم همچین سایتی رو درک کنم

          • Max.level گفت:

            برادر من‌ داری واسه کیا انرژی تو هدر میدی اینا یه مشت فن بوی بیش نیستن و فن بوی مساوی با همون نوب. این بازی خود زندگیه اصلا بعد یه سری واسه چند تا باگ ریز و جزئی به یه بازی با نقشه به این پهناوری و با این جزئیات فرا تصور میخوان بازی رو بکوبن که بگن مثلا خیلی میفهمن اینا هیچ کدوم از ارزش این ابرشاهکار کم نمیکنه

          • نگا کن دیگه بی انصافی نکن .. سندیکا “آشغال” بود ؟؟ لفظ خوبی رو انتخاب نکردی بازیش اتفاقا بازی خوبی بود

          • Fenrir گفت:

            Shayan24
            با موضوع ایرادات غیرمنطقی که گرفتن و نمره کم کردن موافقم باهات.
            ولی دیگه قسمت آنچارتد ۴و تند رفتی.
            بازی خطی که نمیتونه مث رد دد ۴۰ ساعت داستان باشه برادر!
            وقتی شرکتایی مثل ناتی داگ مرتب بازی باکیفیت بسازن یه عده توقعشون خیلی بالا میره.
            خوبه همون EA و یوبیسافت هرسال بازی بسازن.

            • Mr white گفت:

              دوست عزیز من گفتم چرا آنچارتد ۴۰ ساعت داستان نداره ؟
              من میگم این بازی تو ۴۰ ساعت گیمپلی اش اینقد تکراری نمیشه که آنچارتد ۴ تو ۱۵ ساعت اونقد تکراری میشد
              منظور من سخت گیری بی دلیل تو نقد بازیه ، اگه تو نقد انچارتد ۴ هم اینقد سخت گیری بکار میبردن نمرش ۸ هم نمیشد

              • Fenrir گفت:

                برادر… تو نقد سخت گیری شده کاملا موافقم باهات. کمتر از ۱۰ برای رد دد بی انصافیه.
                ولی این دلیل نمیشه شما بیای آنچارتدو مقایسه کنی و بکوبونی.
                اگه تکراری بود و ۱۵ ساعت یکنواخت بود بازیکنا و منتقدا نمره کمتری بهش میدادن. ( هرچی بود ۹۳ نمیشد )
                حداقل سیندیکیت رو نام میبردی بهتر بود.
                ۸ برای آنچارتد؟ واقعا؟

          • Mr white گفت:

            دوست عزیز بجای حرفای الکی سعی کن با منطق جواب بدی ، بله بنده ps4 دارم ، ریجن ۳ هم هست ، ۴ سال پیش خریدمش یک میلیون و سیصد هشتاد ، برای شما خیلی سخته ببینی یکی که ps4 داره از یکی از انحصاری هاش ایراد بگیره ؟

            • Shiraz گفت:

              درود ، نمیدونم چرا هر فن بوی که یه کنسول داره فک میکنه صاحب امتیاز همون کنسول شده ، نه داش من هم PS4 دارم دقیقا همون سالی که نسل ۸ شروع شد ، من نمیدونم چه گیریه حتما باید فن باشی ؟؟؟ من همین الان اگر پول XBOX ONE داشته باشم ۱۰۰ درصد یکیش رو میخرم ، اگر پول ارتقای توپ PC داشته باشم ۱۰۰ درصد میخرم ، مهم بازی هست نه کنسول ، راست میگه بنده خدا آنچارتد ۴ در مقایسه با شاهکار RDR 2 اشتباه محضه ، در ضمن گیم اسپات ملاک چیو مشخص میکنه ؟! خودمون عقل و چشم نداریم ببین چی بهتر بوده؟!

      • cv گفت:

        یه بار دیگه هم گفتم ناتی داگ با سرمایه گذاری بی نهایت و امکانات بی نظیر سونی اتنظار فوق العاده بیشتری می ره
        اگه انچارتد ۴ نسخه بانو هنیگ ساخته می شد 😥
        قرار بوده نصف بازی بدون تفنگ باشه که بد نیست مثالش هم شمشیر زنی انتهای که قطعا از دل ایده های امی هنینگ بیرون اومده
        در واقع هنینگ با حذف تفنگ و اضافه کردن وسایل نقیله دنبال تغییرات گسترده و فوق العاده ای در طراحی مرحله وتنوع گیم پلی بود که سری انچارتد و کل سبک ماجراجوی رو وارد مرحله جدیدی کنه
        یکی از ایده های فوق العااده این بود که

        نیتن با شلیک به دیواره‌های صخره‌ای حفره‌های برای بالا رفتن ایجاد کنه در واقع امی هنیگ دنبال این بود که خلاقیت بیشتری به بازی اضافه کنه
        خود نیتن راه را برای خودش باز کنه و طراح بازی یک سری از بخش‌های صخره‌ها را به طور آماده برای پیشروی قرار نده
        سکانسی در یک خانه ایتالیایی که گیمر کنترل چندین شخصیت را بر عهده می گرفت دریک و گروهش می خواستن بدون جلب توجه و ایجاد شک و تردید میان جمعیت، یک آثار باستانی را بدزند. در همان خانه، سکانسی بود که هنگام شادی، النا و دریک در یک سالن فانتزی می‌رقصیدند و گیمر با فشار دکمه‌ها به‌همراه ریتم موسیقی و بازی، آهسته به آثار باستانی نزدیک‌تر می‌شدن :laugh:
        اگه امکانات و افراد و پول کافی در اختیار هنینگ می گذاشتن قطعا عنوان خارق العاده می ساخت اما تمام امکانات در اختیار تیم TLOU بود

        داستان بازی هم چیزی شبیه به قصه دیموس و کریتوس بوده به نظر من از قصه U4 بهتر بود سم از نیتن کینه داشت که چرا اون رها کرده و به سراغ ماجراجویی خودش رفته ظرفیت فوق العاده برای لحظات احساسی و حماسی داشت
        میتونست به یه درگیری خانوادگی و حتی کشته شدن شخصیت های اصلی منجر بشه
        اما با کمبود بودجه و بی اعتنای مدیران ناتی داگ نشد :pissedoff:
        بعدش دراکمن و استرلی اومدن
        چیه این همه تلاش برای نواوری قبلی ها رو سر هم می کنیم وفرمول tlou بهش تزریق می کنیم اخرش همه تحسین میکنن
        همانطور که همین هم شد

    • javoonearyayi گفت:

      تو که بازی نکردی نگو تو اولین تریلر نشون داده . حرف نویسنده مقاله کاملا درسته عزیز و نمیشه درحال استفاده از تفنگ از چاقو استفاده کرد . بحث این نیست که بقیه بازیها باگ ندارد بحث اینه از اونا هم نمره کم میشه از این عنوان هم نمره کم کردن . کسی نگفت بیشتر از بقیه بازیهای اپن ورد باگ داره .

      طرف بازی نکرده میاد به نقد از روی یه تریلر ایراد میگره

      باگ هاش هم چون تو حمل سلاح و و پوشش خود ارتور هم هست دیده میشه .

      در کل بازی شاهکاره از دستش ندید .

      • Mr white گفت:

        ایشون گفتن نمیتونن melee کنن ، melee یعنی فقط با چاقو زدن ؟؟؟ شما برو اولین تریلر گیم پلی بازی رو نگاه کن ، آخرش آرتور رو نشون میده که داخل قطاره ، با تفنگ میزنه تو صورت یه نفر

        بعد میگی ” تو که بازی نکردی نگو تو اولین تریلر نشون داده ” نمیفهمم منظورتون چیه ، خب دقیقا نشون میده که میشه با تفنگ از نزدیک ضربه زد ، شما برو ببین اگه اینطور نبود ، هرچی میخوای بگو

    • Mr white گفت:

      باشه من میرم نارگیلم رو بچینم ، بزنم تو سر تو شاید عقلت اومد سر جاش
      تاحالا تعداد جوایزی که ویچر ۳ برده به گوشِت خورده ؟؟

  • PlayDead گفت:

    اولین بازی جهان بازیه که کیفیت بازی فدای جهان باز بودنش نشده یعنی گان پلی بازی از یه بازی خطی کیفیتش بالاتره یا کیفیت ماموریت ها و تنوعش بی نظیره …. گرافیک هر نقطه و هر تکسچری توی بازی فوق العادس … انیمیشن ها بی نظیره و با بهترین بازی های خطی قابل قیاسه…واسه برداشتن یه آیتم دقیقا اونو توی دستش میگیره یا واسه باز کردن در کشو یا باز کردن در و…. همه چیز بی نقصه حتی کندن پوست حیوانات رو هم به بهترین نحو ساختن…صداگذاری بی نقصه (واقعا بی نظیره)…جهان بازی کاملا هشومند و هدفمنده و هر نقطه ای از نقشه بازی یه اتفاقی در جریانه…خلاصه این بازی از لحاظ فنی خیلی بالاتر از gta v که سلطان جهان بازهاس قرار میگیره بقیه ی بازی ها که در برابرش شوخی هم نیست.

    • ShahinSky گفت:

      جی تی ای وی با وسعت زیادش و زیبایی و مجزییاتش اتفاقات تصادفیش خیلی محدوده و ماموریتای شخصی برای هر سه تاشون زیره ده تاست ازادی عملشم مثل گشتو گزار تو محیطاش بسته فقط به فروشگاها خلاصه میشه اما این بازی اخرین حد کیفیت توی همه چیزه چقدر ماجرای تصادفی چقدر ماموریت فرعی اینارو بزار کنار تعامل با کل مردم و گرافیک شدیدا باحالش خیلی حال میده دور دور کردن با اسب و صحنه های سینمایی

    • neiten گفت:

      اقلی رضایی واقعا ازتون تشکر میکنم بابت نقد عالی بود و دوست داشتنی
      واقعا این بازی رو نمیشه به چشم یه گیم نگاه کرد. این بازی خدای نسل هشته. این بازی منو دیوونه خودش کرده ۲ساله منتظرشم. راکستار معجزه کرده گیم نساخته.
      به دلیل گرونی دلار من نتونستم بخرمش.
      دوستان دعا کنین هرچه زودتر من و همه عاشقان ردد به عشقمون برسیم

  • AXEL STONE گفت:

    حسته نباشید اقای رضایی نقد خیلی خوبی بود اما نمره این بازی ۹۷ نیست ۹۹ هم میدادید قبول بود به نظرم عاقلانه نمرش ۱۰۰ بدون هیچ تعصبی (خیلی از بازیها باگ دارن بلخره باگ با اپدیتهای جدید یروزی رفع میشه)

    • سلام داداش الیاس وقت بخیر :heart: نظرت واسم خیلی محترم و خیلی نظر درستیه. اما اخه داداش جون به ویچر TW3هم ۹۵ دادن خوب میدونی هم از نظرت هم از نظرم یعنی به نظر ما دو نفر ویچر باید نمرش ۱۰۰ باشه اما بهش ۹۵ دادن :rose:
      از نظر من هر دو عنوان باید متا گیمفاییشون ۱۰۰ یا ۹۹ باشه :heart:

    • Hamid V گفت:

      من ک نتونستم تا الان بازیش کنم ولی با تمام گیمپلیایی که ازش دیدم یه مشکل دیدم اونم که وقتی تیر میزنی به مثلا پای یه نفر بعد از عکس العملی که بعد از تیر نشون میده دیگه انگار نه انگار یه تیر تو پاشه اگه ام دارم توهین میکنم به بازی ببخشید چون تا الان تجربش نکردم و فقط گیمپلیاشو دیدم اگه دارم اشتباه میگم لطفا بگید.

      • we are gamer گفت:

        اینجور که من دیدم داش بعد تیر زدن به پا شل میزد طرف

        • AXEL STONE گفت:

          نه اقای گل من دیدمش اول میلنگه بعد شروع میکنه به دویدن خوب اشکالی نداره این اشکالات عادیه ( تازه بعضی بازیا اصلا حتا عکس العمل تیر خوردن تو پا ندارن ) و فکر کنم با اپدیت میشه کاریش کرد اما باید راکستارو از این چیز مطلع کرد :rose:

      • AXEL STONE گفت:

        اره درسته اینشو دیدم خوب همه بازیا چنین مشکلات کوچیکی دارن اما خدایی بازی معرکست :rose:. نه کامنت شما کاملا دقیق و موئدبانست هیچ گونه توهینی با کوبیدن نداشت از چیزی که دیدی تعریف کردی و صحیحه اما همه بازیا چنین مشکلات کوچیکی دارن.
        فکر کنم فکر کنم با اپدیت میشه کاریش کرد اما باید راکستارو از این چیز مطلع کرد :rose:
        ( تازه بعضی بازیا اصلا حتا عکس العمل تیر خوردن تو پا ندارن )

  • فرشاد گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت آقای رضایی عزیز نقد فوق العاده ای بود و به نحو احسن تمام موارد بازی رو گفتید و بعد از خوندن اون قسمت باگ ها تازه متوجه شدم که این باگ ها مخصوص نسخه معمولی چون من از روزی که بازی رو شروع کردم باورتون نمیشه به باگ هایی برخوردم که واقعا خنده داره اما از همه این موارد بگذریم این نسخه در تمام زمینه هایی که گفتید دقیقا شاهکار و عنوانی شبیه اش حتا تو رویا هم ممکن نخواهد بود اما در مورد داستان بازی با شما موافق نیستم تا به اینجا که چپتر ۴ هستم حقیقتا داستان بازی من رو درگیر خودش نکرده حداقل تا الان که نه شاید جلو تر بهتر بشه به نظرم در نظر داستان پردازی قسمت قبل بهتر بود اما در باقی قسمت هایی که نقد کردید کاملا حق با شماست دیشب دقیقا تا ساعت ۴ و نیم صبح داشتم تو نقشه میچرخیدم تا مکان هایی از نقشه که هنوز مشخص نیست رو پیدا کنم و نقشه ام کامل معلوم باشه تو این گشت و گذار به آبشار فوق العاده برخوردم که اگه برید سمتش میرسید به یه خونه رها شده که فوق العاده از کلی اسکرین شات گرفتم بعد از اون میرسید به یه خونه عجیب و غریب که انگار یه دکل ماهواره یا آنتن باید باشه که خونه یه دانشمند یا یه مخترع هستش اما نمیشه رفت داخلش جلو تر نزدیک قله یه خونه کوچیک هست که کسی داخلش نیست میتونید برید پشت بام اون خونه از بالاترین نقطه کوه کل منطقه رو ببینید و اسکرین شات بگیرید تو همون حوالی یه کم بالاتر از اون خونه اگه بگردید یه یه اتاق خیلی کوچیک پیدا میکنید که ۲ تا جسد اونجاست داخل اتاق یه صندوق هست که بگردید توش رو یه ساعت مقداری پول وجود داره آها یادم رفت بگم یکم قبل تر از همه اینا ۲ نزدیک همون آبشار یه راه سر پایینی هست که اگه نگاه کنید ۲ تا خونه است که چراغ هاشون روشنه البته من شبونه داشتم میچرخیدم یکیشون یه ایستگاه قطار متروکه است که تو یه سری غذا و یه نامه پیدا میکنید یکی دیگه هم یه خونه کوچیک که وقتی میرید توش با صحنه به شدت فجیعی مواجه میشید ۳ نفر مردن یا بهتر بگم تیکه تیکه و یکشون هم ذوب شده که آتور با دست جلوی بینی خودش رو میگیره وقتی اونجا دنبال غذا و پول میگردید بگذریم بعد از اون روی قله ادامه مسیر رو به پایین اون مسیر رو ادامه بدید و هر خونه سر راهتون دیدید برید چکش کنید یکی از این خونه تابلوی مزاحم نشید داره ولی مزاحم بشید یه پیرمردی هست که با شاتگان ۲لول میاد بیرون که فراریتون بده سریع کاور بگیرید و بکشید اون شاتگانی که دست پیرمرده هست یه شاتگان طلایی بعد از اون دیگه شروع کنید نقاط سفید نقشه رو معلوم کنید دیگه چیز خاصی فعلا پیدا نکردم با اینحال از شهر سنت دنیس متنفرم از مدرنیته حالم بهم میخوره شهر فقط ولنتاین و استرابری تموم شد رفت

  • sahba.sh گفت:

    یه نکته ای رو بگم دوستان لطف کنن این RDR2 رو با هیچ عنوان دیگه ای قیاس نکنن مثلا خوندم با Horizon مقایسه شده اصلا قابل قیاس نیستن این دو عنوان و در تمامی زمینه ها مقیاس RDR2 عظیم تر از horizon و هر عنوانه دیگه ای هستش
    باز هم میگم من روی ps4 نهایت لذت رو دارم تجربه میکنم و ایراد های بنی اسرائیلی که گرفته میشه خنده داره مثل ضعیف بودن مبارزات تن به تن و باگ و خیلی چیزهای دیگه
    دوستی که ایراد میگیری هی با GOW و عنوان های دیگه مقایسش میکنی ایراد گرفتن و کوبوندن از GOW هم کاری نداره ولی از شاهکار بودنش چیزی کم نمیشه
    انقدر با کینه نظر ندیم
    GOW هم کم ایراد نداشت!! دوربین ثابت که مثل RDR2 اجازه نمیداد بازیباز نمای بازتر رو واسه خودش انتخاب کنه
    کمبود سلاح!! فقط دوتا و البته مشت و لگد!!!!
    و به عنوان یه بازیه باس محور کمبود شدید باس احساس میشد و البته مینی باسهای آبکی و یک شکل در رنگهای متنوع!! به شخصه GOW3 رو بیشتر پسندیدم و حماسی تر بود!!!
    همه ی این حرفهارو زدم که بگم ایراد گرفتن کاری نداره و دلیل نمیشه که فلان بازی ۱۱۰ باید بگیره این ۹۵!!!
    نسبت عظمت این عنوان به جزئیاتش نشون دهنده ی شاهکار بودنشه،و دست بازیباز رو باز گذاشته که دوست داری برو بچرخ تو جهان و اگه دوست نداری fast travel کن و خطی فقط داستان هیجان انگیزش رو تجربه کن!!!
    و من الله توفیق

    • Hesam 227 گفت:

      آخه بازی هک اند اسلش دیدی
      کمبو نداشته باشه ؟؟؟؟
      باس فایت نداشته باشه ؟؟؟؟
      تنوع دشمنان پشمک باشه ؟؟؟؟ یک نوع در رنگهای مختلف !!!!
      آخه این هک اند اسلشه ؟؟؟؟ کاشکی یکم از علم “بازی سازی” میدونستن …
      بازی سازی
      بازی سازی
      میگن دم به دقیقه بازی رو عوض میکردن ، سیستم مبارزاتو که نگو اصلا ۱۰ بار تغییر دادن ، آخرین بارشم ۳ ماه مونده به انتشار بوده که کوبیدن از نو ساختن ، تازه بازم تردید داشتن که دوباره بکوبن یا نه : )))
      حساب کتاب کارشون در حد صفر بوده
      به والله خودشون نمیدونن چی ساختن …

      • sahba.sh گفت:

        با کمال احترام اتفاقا کمبو داشت و یکی از نقاط قوت بازی کمبوهای زنجیری فرم اما بسته به انتخاب بازیباز بود
        من کلا عاشق سری GOW ام این نسخه یه شاهکار بود ولی نه به عنوان یه GOW بلکه به عنوان یه Advanture action

        • به عنوان gow هم بازی شاهکاری بود بزرگوار…. شما چی میخوای دیگه؟؟؟ سیر تغییرات کریتوس ، اشارات به گذشته ، وجود تیغه های آشوب با گیم پلی شاهکار و…
          خطاب به کسانی هم که به باس فایت ها انتقاد میکنند خلاصه بگم کسی که با باس فایت بالدر و دوتا مبارزه با اون تا مرز هیجان نره اصلا گیمر نیست…. ساخت یک باس فایت مثل بالدر با اون گرافیک و صحنه های سینماتیک زیاد و دوربین بدون کات و مدام عوض شدن استیج مبارزه خیلی خیلی سخت تر از یک باس فایت عادی هست…کیفیت به جای کمیت بدون کیفیت
          … بهتره بگی نه به عنوان یک هک اند اسلش ….
          چون هرکسی که طرفدار داستان های قدیمی این سری باشه محاله با نسخه جدید هم حال نکنه مگر اینکه مشکل از سوی خودش باشه

          • sahba.sh گفت:

            ببین اساس سری GOW بر پایه ی مبارزات خونین و باس فایت های زیاد و اکشن سریع بوده
            من گفتم باس فایتش بد بود!؟ گفتم کم بود
            یه نگاه به باس فایت های عناوینی مثل Bloodborne و Ni-oh بنداز…کیفیت رو فدای کمیت کردن!؟ نه همه با کیفیت بودن و تعدادشون خیلی زیاد هم بوده یا همون GOW3
            اگه سیر تغییرات کریتوس و chaos blade و اشارات گذشته هم نبودن که دیگه اسمشم باید یه چیز دیگه میزاشتن
            من گفتم شاهکار نبود!؟ من گفتم هیجان نداشت!؟ نظرم رو خوب بخون بعد جواب بده احتمالا دقت نکردی

            • Mikasa گفت:

              گاد آف وار ۱ چنتا باس فایت داشت ؟
              چهارتا
              این بازی سال ۲۰۱۸ اگه گفتی چنتا باس داشت؟
              چهارتا باس فایت اصلی داشتیم
              نه تا باس فایت والکیری داشتیم که بعضا سخت هم بودن
              یه مینی باس فایت با پادشاه الف ها داشتیم
              چنتا مینی باس فایت با troll ها که اصلی ترینشون تو هلهایم بود و در حد یه نصفه باس فایت میتونست حساب بشه

              نسخه ی اول سه گانست طبیعتا تمام خداها رو نمیارن اولین نسخه
              مثل سه گانه ی قبل که تو نسخه ی دوم تعداد باس فایت ها چند برابر شد اینجام میشه
              پس نسخه ی اول سه گانه ی جدید رو باید با نسخه ی اول سه گانه ی قبلی مقایسه کنی نه آخرین و اکشن ترین نسخه!

              • sahba.sh گفت:

                تا الان گفتی که کیفیت فدای کمیت نشه یهو نظرت عوض شد
                الان میگی نمیشد همه ی باس هارو بذارن
                چندتا حرف میزنی!؟ باور کن باور کن کوری بارلوگ اینجا کمیت رو فدای کیفیت کرد
                بگذریم
                کل نه تا والکیری هیچ فقط والکیری آخر در حد باس بود
                مینی باس فایت ها همه آبکی بودن چالشی نداشتن و تکراری حالا شما زورکی میخوای یه باس با شکوه ازشون بسازی من حرفی ندارم

                • Mikasa گفت:

                  حتی اگه فقط والکیری اخری رو باس حساب کنی بازم میشه پنجتا باس فایت که از نسخه اولی بیشتره!
                  باس فایت هلهایم تکراری بود؟ تمام حرکاتش با بقیه ی ترول های بازی فرق داشت نمیدونم چطور میگی تکراری
                  کل نه والکیری هیچ؟
                  اولا یک یک والکیری ها داستان خودشون رو داشتن
                  و ثانیا هرکدوم چالش مختلفی بودن
                  که اتفاقا از بعضی از باس فایت های سه گانه اصلی هم سخت تر بودن
                  الان تو باس فایت های نسخه ی سوم
                  آیا هلیوس مثلا خیلی سخت بود؟ کلا یه اشعه زد کل باس فایت همین بود!
                  یا اون یارو که فقط می دوید فرار میکرد اسمشم یادم رفته الان خدای چالش بود؟ 🙂
                  بازم میگم اشتباه تو اینجاست
                  اولا داری گاد آف وار رو با بازیایی مقایسه میکنی که رسما هیچ ربطی بهش ندارن
                  مقایسه arpg با اکشن ادونچر مثل مقایسه پیتزا و قرمه سبزیه رسما هیچ ربطی ندارن
                  پس بلادبورن و دارک‌ سولز و نیوه عملا قابل مقایسه با گاد نیستن چون ۱۰۰% ژانر متفاوتی دارن
                  و اگه این گادو با گادای قبلی مقایسه کنی باید بری با اولین نسخه از سه گانه ی قبلی مقایسه کنی
                  که بازم تو تنوع حرکات و کمبو ها (شمردم تک تک )
                  تو تعداد باس فایت
                  این گاد اف وار جدیده که بهتر عمل میکنه
                  داستان سه جز داره به صورت نمایشنامه کلاسیک
                  گاد آف وار هم ازین ساختار نمایشنامه ای تبعیت میکنه:
                  پرده ی اول : دنیا سازی ، شخصیت پردازی و معرفی و ایجاد یک مساله (گاد آف وار ۱ ، gow 2018)
                  پرده ی دوم: بست دادن و گسترش داستان
                  (گاد آف وار ۲) و نسخه ی بعدی گاد آف وار
                  پرده ی سوم: نتیجه گیری و پایان
                  (gow 3)
                  تو پرده ی اول همونطور که گفتم
                  شخصیت ها پرداخته میشن
                  دنیا ساخته میشه
                  و بیشتر زمان روی این مسایل میگذره
                  دقیقا عین گاد آف‌وار ۱ که کلا ۴ تا باس فایت داشتیم
                  اینجا هم زیاد نداریم ولی هرچی که هست تعدادش بیشتره
                  همونطور که تو گاد آف وار ۲ باس فایتا بیشتر شدن و داستان گسترش پیدا کرد
                  از گاد آف وار بعدی هم همچین انتظاری میره
                  اگه خیلی دوست داری دارک سولز بازی کنی برو hollowknight بازی کن
                  این گاد آف واره نه دارک سولز

                • فرشاد گفت:

                  عمه خدابیامرز منم بازی رو وقتی رو درجه سختی Give Me a Story رو بازی رو تموم میکرد اون والکیری هارو آسون خطاب کرد میکرد یا مینی باس فایت ها رو ضعیف و آبکی قلمداد میکرد ادعات میشه برو رو درجه سختی Give Me a God Of War بازی رو تموم کنم ببینم اگه تونستی تو ۲ ماه تمومش کنی مومن هنوز که هنوز نتونستم ملکه والیکری ها رو بکشم چی داری میگی کنترلر پوکید از بس اون دکمه هاشو زدم

                • sahba.sh گفت:

                  به نظرت منی که Bloodborne,darksouls,ni-oh و خیلی عناوین هاردکور دیگه رو بازی کردم و تموم شدن GOW رو با درجه سختیه give me a story بازی میکنم؟!
                  چرا توهین میکنی آخه
                  من همه ی این حرفهارو زدم که به اون عزیزانی که الکی به RDR2 گیر دادن بگم حتی به عنوان شاهکاری مثل gow 2018 هم میشه گیر داد
                  پس با کینه نظر ندیم
                  حالا شماها فقط قسمت انتقاد من از gow رو گرفتین چسبیدین بهش

      • Mikasa گفت:

        گیمر دیدی نتونه سرچ کنه؟؟؟؟
        ژانر بازی هک اند اسلش نیست برو سرچ کن
        اکشن ادونچره این هزاربار
        https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/God_of_War_(2018_video_game)&ved=2ahUKEwjcu_ipo7HeAhVRUhoKHQQ0AHIQmhMwDnoECAkQOQ&usg=AOvVaw3yBqv5tWUNT6hQ-NggcH0N

        • Hesam 227 گفت:

          همش بهانه و بهانه …
          چرا قبول نمیکنید بازیش آشغاله ؟؟؟؟
          گرافیک بازی خیلی پایینتر از حد انتظار سری …
          فریم بازی فاجعه !! اصن افتضاح … یه وضعیتی که بیا و ببین ، حالت بد میشه … یعنی دوربین تکون میدی دونه های برف غیب میشن ، تصویر تار میشه ، اصن چیه این بخدا ۹۵ ؟؟ : )))))
          گاد او وار دیدی گرافیک شاهکار و ۶۰ فریم نباشه ؟؟؟؟
          گاد او وار دیدی هک اند اسلش نباشه ؟؟؟؟ (یعنی فاجعه اصن)
          چتونه انقدر از این بازی بالا میرید
          سازنده هاش انتظار یه فاجعه داشتن اصن نمیدونستن دارن چی میسازن کوری بارلاگ قبل از انتشار بازی حس لخت بودن در برابر دنیا رو داشته !!! یعنی گفته شرفم رفت دیگه هم بر نمیگرده با این آشغالی که ساختم … عین کش تونبونی که پاره میشه میره دیگه نمیاد

          GodTheM
  • کی راکستار برای PC تاییدش میکنی 😮 حیفه این شاهکار رو – رو وضوح ۸K باری نکنی 😀

  • چیکار میکنی با ما PC گیمرا .راکستاااار؟ 😮 :reallypissed:

  • ali ghorbany گفت:

    بازیش واقعا شاهکار هستش نقشه که اصلا هر چی میرم تموم نمیشه واقعا راکستار شاهکار ساخته

  • Humansoul گفت:

    دوستانی که پایین بحث کردید واقعا مشکلی دارین
    ۱. مقایسه شاهکار خطی مانند GOW4 با بازی مثله reddead مثله اینه که یه موسیقی بی کلام رو با باکلام مقایسه کنید.
    ۲. عده از اینکه بازی شبیه واقعیت و مثل زندگی واقعی آرام دنبال شود خوششون نمیاد و افراد دیگه عاشق این هستن که یه بازی مثل این بیاد که سعی کنه یه زندگی غرب وحشی رو به تصویر بکشه که نظر هر دو محترمه و حمله به هر دیدگاه بی فرهنگی رو میرسونه

    به همدیگر احترام بگذارید

  • تند باد گفت:

    حق این بازی ۱۰ است و من یکی این نمره رو قبول ندارم. همنطور که خود دوستان هم گفتن ایراداتون جالب نیست و با این ایرادا نباید نمره کم بشه. امیدوارم نمره رو عوض کنید

    • White noiz گفت:

      گیمفا نمره ۱۰ رو باید به این بازی میداد چون بازی درسته باگ داره ولی درمقابلش هزاران نکات مثبت داره که باعث میشه این نکات منفی (که اصلا به نظر من در حد منفی هم نیس) به چشم نیاد
      این بازی یک عنوان اوپن ورلد کامله و ۱۰ هم براش نمره ی کمیه
      نمیدونم چطور گیمفا الکی نمره ۹٫۷ رو داده که خیلی بی عدالتیه گرچه اصلا مهم نیس ولی جای تعجب داره

  • Roman گفت:

    اصلا نقد رو هم نخوندم تا برام تازگی داشته باشه
    تا اسفند صبر میکنم اگه حول و حوش ۶۰۰ شد که میگیرم اگه با توجه به تحریم های ترامپ جان هم که گرون شه مجبورم ظرفیت ۱ بگیرم 😐
    اسپم: بچه ها فکر کنم گیمفا کاری کرده که اسم کاربری همه مشخص شده ( نه لقب ) برای همین کاربرایی مثل الکتروپاپ و جنرال رام و … به فنا رفتن 😀

بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا
بازگشت باشکوه پادشاه غرب وحشی | نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 - گیمفا