کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا

کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580

کسری نراقی
۰۸:۴۵ ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا

کارت گرافیکی GTX 580 شرکت Nvidia، محصولی را در اختیار کاربران قرار داد که از نوامبر سال ۲۰۰۹ منتظر آن بودند: یک محصول گرافیکی مبتنی بر Fermi که نسخه محدود شده‌ای از این معماری به شمار نمی‌آید.

سرانجام ما یک نسخه کاملا عملیاتی از ۵۱۲ هسته CUDA را به‌جای ۴۸۰ هسته در GTX 480 (یا هسته‌های کمتر در مدل‌های GTX 470/460) به‌دست آوردیم. در واقع عملکرد ارایه شده توسط GTX 580 توانست در بعضی از بازی‌ها کارت ۲ گیگابایتی HD 5970 را به چالش بکشد. از سوی دیگر، این کارت جدید به آسانی GTX 480 و بهترین کارت Single-GPU شرکت AMD یعنی  HD 5870 (که بیش از یک سال از عمر آن می‌گذرد) را پشت سر گذاشت. در عین حال، این کارت خنک‌تر کار می‌کند و به تغذیه برق کمتری نیاز دارد.
ما در این مقاله به بررسی نسخه‌ای از این کارت می‌پردازیم که توسط شرکت اسوس ارایه شده است. سرعت کلاک کارت اسوس اندکی بالاتر از کارت مرجع است و در عین حال توانایی دستکاری ولتاژ خود برای افزایش عملکرد را با استفاده از یوتیلتی ASUS Smart Doctor در اختیار کاربران قرار می‌دهد (قابلیتی که در کارت مرجع قابل دسترسی نیست). اسوس مدعی است که شما با استفاده از این فناوری می‌توانید عملکرد کارت را تا ۵۰ درصد افزایش دهید.
ASUS GTX 580 از هر دیدگاهی به یک کارت با طراحی مرجع شباهت دارد و تنها تفاوت ظاهری آن‌ها، نام تجاری اسوس است که روی پوشش خنک‌کننده کارت به چشم می‌خورد. این کارت گرافیکی با سرعت کلاک ۷۸۲ مگاهرتز برای هسته (۱۰ مگاهرتز بیشتر از طراحی مرجع) کار می‌کند. کارت اسوس به ۱۵۳۶ مگابایت حافظه GDDR5 مجهز شده است اما به‌رغم فرکانس بالاتر هسته، حافظه آن با همان فرکانس استاندارد ۲۰۰۴ مگاهرتزی کار می‌کند. این ترکیب، اندکی افزایش عملکرد را بلافاصله پس از نصب کارت در کامپیوترتان در اختیار شما قرار می‌دهد.
طول این کارت در حدود ۲۶ سانتی‌متر است که نشان می‌دهد در انتهای بزرگ‌تر طیف کارت‌های گرافیکی قرار دارد. با این‌حال، امروزه اکثر کیس‌های مورد استفاده مشتاقان سخت‌افزاری هیچ مشکلی با این نوع کارت‌ها ندارند. زمانی که از مقابل به این کارت نگاه می‌کنید، به آسانی می‌توانید تفاوت‌های مابین GTX 580 و GTX 480 را مشاهده کنید. در میان موارد حذف شده می‌توان به برآمدگی‌های لوله‌های حرارتی و حرارت‌گیر بزرگی اشاره کرد که بخش عمده‌ای از نمای خارجی GTX 480 را اشغال کرده بودند.
GTX 580 دیگر به چنین مکانیزم خنک‌کننده بزرگی نیاز ندارد زیرا Nvidia به سراغ صفحه نقشه‌کشی خود برگشته و معماری کارت را تا سطح ترانزیستور مجددا طراحی کرده است تا بازدهی مصرف برق و عملکرد حرارتی آن را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد. قسمت پشتی کارت با قطعات نصب شده روی سطح آن و پیچ‌هایی که پوشش و حرارت‌گیرها را روی PCB محکم می‌کنند، کاملا معمولی به نظر می‌رسد. شرکت اسوس از یک سیستم پوشش برای کانکتورهای Dual Link DVI و اسلات PCIe استفاده می‌کند تا مطمئن شود که این اجزای ارتباطی هنگام خروج از کارخانه آسیب نبینند.
کارت گرافیکی GTX580 از ترکیب اتصالات کارت مرجع در قالب دو درگاه Dual Link DVI و یک درگاه Mini HDMI استفاده می‌کند. با این پیکربندی شما همچنان به دو نمایشگر محدود هستید، بنابراین اگر به دنبال یک چیدمان فراگیر یا حتی بهتر از آن، یک چیدمان فراگیر سه بعدی به همراه سیستم ۳D Vision شرکت Nvidia هستید، به یک کارت گرافیکی دیگر نیز احتیاج خواهید داشت. این ترکیب، حداقل قدرت گرافیکی کافی برای دستیابی به بهترین تجربه بصری با نرخ‌های فریم آرمانی علاقه‌مندان بازی‌ها را فراهم می‌کند. بخش پشتی کارت شامل یک فرورفتگی در کنار دریچه فن است تا زمانی که GPU در یک پیکربندی SLI مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشترین مقدار هوای خنک به داخل کارت راه پیدا کند. این وضعیت به کارت بالایی امکان می‌دهد که عملکرد خنک‌تری داشته باشد.


اتصالات دوگانه پل SLI روی این کارت، نشان می‌دهند که ASUS GTX 580 قادر است حداکثر از یک چیدمان SLI سه کارتی با تقکیک‌پذیری‌هایی تا سطح ۱۶۰۰×۷۶۸۰ پشتیبانی کند. با به‌کارگیری بیش از یک کارت، شما می‌توانید از یک چیدمان چند نمایشگری NVIDIA 3D Surround برای دستیابی به یک تجربه واقا تاثیرگذار در بازی با سه نمایشگر ۱۲۰ هرتزی استفاده کنید. کارت گرافیکی GTX 580 اسوس دارای TDP  ۲۴۴ واتی است و اگر نمی‌خواهید از آداپتورهای مربوطه استفاده کنید، به یک منبع تغذیه با هر دو نوع کانکتور ۶ و ۸ پایه‌ای نیاز خواهید داشت. این TDP دقیقا ۵۶ وات کمتر از TDP کارت GTX 480 است که عطش سیری ناپذیری برای مصرف برق داشت. وقتی بیش از یک کارت را در سیستم خود نصب کرده‌اید، ملزومات تغذیه برق آن به‌طور آشکارا افزایش پیدا می‌کنند.  در صورت استفاده از یک کارت GTX 580، شرکت Nvidia به شما یک منبع تغذیه ۶۰۰ واتی یا بیشتر را توصیه می‌کند. بنابراین اگر تصمیم دارید از یک چیدمان multi-GPU از این کارت‌ها استفاده کنید، باید یک منبع تغذیه با ظرفیت بالاتر را در اختیار داشته باشید.
برای مقایسه کارت اسوس با طراحی مرجع، باید به زیر پوشش ظاهری آن نگاهی بیندازید. Nvidia هر چیزی که از GTX 480 آموخته بود را به کار گرفته و خصوصیات طراحی حرارتی محصول جدید خود را بهبود بخشیده است. با برطرف کردن این مشکل، این شرکت به مقداری انعطاف‌پذیری در اندازه و نوع محصول خنک‌کننده قابل استفاده برای کارت، دست یافته است. در ساخت این کارت از یک حرارت‌گیر بزرگ «اتاقک بخار» (Vapor Chamber) استفاده شده است که کوچک‌تر و کارامدتر از خنک‌کننده حجیم مورد استفاده GTX 480 است. برای خنک نگه داشتن مدارهای تنظیم ولتاژ و ماژول‌های حافظه، از یک صفحه آلومینیومی به‌عنوان یک حرارت‌گیر با پوشش کامل استفاده شده است. این صفحه به کمک پیچ‌هایی به PCB متصل شده و علاوه بر انجام وظیفه اصلی خود به‌عنوان یک حرارت‌گیر، از خم شدن PCB نیز جلوگیری می‌کند. در مورد نحوه عملکرد اتاقک بخار، شما می‌توانید آن را همانند یک لوله حرارتی تخت و بزرگ در نظر بگیرید.
پردازنده گرافیکی GF 110 به‌طور کامل و تا سطح ترانزیستور با یک طراحی مجدد مواجه شده است تا به گفته Nvidia، نشت ترانزیستورها در مسیرهای پردازشی با حساسیت کمتر نسبت به زمان‌بندی و ترانزیستورهای سریع‌تر روی مسیرهای پردازشی حیاتی‌تر، کاهش یابد. از طریق این طراحی مجدد، امکان افزایش سرعت‌های کلاک و همچنین کاهش مصرف برق فراهم شده است. با استفاده از پردازنده گرافیکی GF 110 در کارت گرافیکی GTX 580 اسوس، قابلیت‌های معماری Fermi به‌طور کامل در اختیار ما قرار می‌گیرند. به‌عبارت دیگر، شما چهار کلاستر پردازش گرافیکی، ۱۶ Stream Multiprocessor (به‌جای ۱۵ عدد)، ۵۱۲ هسته CUDA (به‌جای ۴۸۰ هسته) ، ۱۶ موتور Polymorph، ۶۴ واحد بافت‌گذاری، ۴۸ واحد ROP را به‌دست خواهید آورد. همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، سرعت کلاک از ۷۷۲ مگاهرتز برای واحدهای تک‌منظوره و ۱۵۴۴ مگاهرتز برای هسته‌های CUDA در کارت مرجع، به ترتیب به ۷۸۲ و ۱۵۶۴ مگاهرتز در کارت اسوس افزایش یافته‌ است. این کارت در عین حال از مشخصات مرجع حافظه یعنی ۱۵۳۶ مگابایت حافظه GDDR5 استفاده می‌کند که از طریق یک اینترفیس ۳۸۴ بیتی و با یک کاشه L2 اشتراکی ۷۶۸ کیلوبایتی کار می‌کند. حافظه مورد استفاده در این کارت توسط شرکت سامسونگ تولید و برای کار در فرکانس ۱۲۵۰ مگاهرتز رده‌بندی شده است.
۱۰ مگاهرتز افزایش فرکانس هسته، به کارت اسوس امکان می‌دهد که کارت مرجع را در بعضی از آزمایش‌های مقایسه‌ای پشت سر بگذارد. هر چند که این برتری با فاصله چندانی همراه نیست، اما به هر حال وجود دارد. از سوی دیگر، پتانسیل بالای این کارت باعث می‌شود که پس از اورکلاک شدن با استفاده از یوتیلیتی اختصاصی اسوس، فاصله خود با کارت مرجع را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.
در نهایت، GTX 580 آخرین دستاورد شرکت Nvidia به شمار می‌آید و پتانسیل معماری Fermi این شرکت را به‌طور کامل به نمایش گذاشته است. در واقع می‌توان این کارت را به‌عنوان قدرتمندترین کارت گرافیکی تک پردازنده‌ای موجود در نظر گرفت. از سوی دیگر، نسخه ارایه شده توسط اسوس علاوه بر آن که در وضعیت پیش‌فرض خود اندکی برتری عملکرد را نسبت به کارت مرجع نشان می‌دهد، از قابلیت اورکلاکینگ با استفاده از یک یوتیلیتی نرم‌افزاری نیز برخوردار است که عملکرد آن را به سطح تازه‌‌ای می‌رساند. اگر حاضر به پرداخت قیمت این کارت هستید و منبع تغذیه کامپیوترتان نیز به اندازه کافی قدرتمند است، دلیلی برای عدم انتخاب آن وجود ندارد.

مزایا

– عملکرد فوق‌‌العاده، پتانسیل اورکلاکینگ بالا، اورکلاک شده در کارخانه

 

معایب

– قیمت بالا

 

مشخصات فنی

– پردازنده گرافیکی: Nvidia GTX 580 (GF 110)
– مقدار و نوع حافظه: ۱۵۳۶ مگابایت GDDR5
– کلاک هسته: ۷۸۲ مگاهرتز
– کلاک حافظه: ۲۰۰۴ مگاهرتز
– خروجی‌های ویدیویی: دو درگاه DVI، یک درگاه mini HDMI
– قیمت و گارانتی: با گارانتی شرکت ویستا عرضه خواهد شد

منبع : شبکه

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا
کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

کارت گرافیکی ASUS Geforce GTX580 - گیمفا