LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا

LG Optimus 2X

کسری نراقی
۲۲:۰۱ ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
LG Optimus 2X - گیمفا

تحولات چند سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات را می‌توان حرکتی منسجم و همه جانبه از سوی تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری برای رسیدن به دنیایی از محاسبات سیار نامید.

دنیایی که در آن شما برای دست‌یابی به اینترنت و بررسی پست‌های الکترونیکی، وارد‌کردن آخرین خریدهای روزانه در نرم‌افزارهای صفحه گسترده، گفت‌وگوی آنلاین با دوستان یا انجام بازی‌های با وضوح بالا (HD) نیازی به رسیدن به محل کار یا منزل و استفاده از کامپیوتر رومیزی خود نداشته باشید  و با استفاده از طیف گسترده‌ای از ابزارهای موبایل، از نوت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌های قابل حمل‌گرفته تا تبلت‌ها و موبایل‌ها می‌توانید نیازهای این‌چنینی خود را برآورده کنید. به‌رغم تمام مزایا و ویژگی‌های چنین دنیایی، کاربران همواره با یک مشکل اساسی و محدود‌کننده دست به گریبان بوده‌اند و آن توان محاسباتی کم پردازنده مرکزی، در ابزارهای قابل حمل است که در حوزه تلفن‌های همراه بیش از هر بخش دیگری مشکل‌ساز بوده و باعث کندی در اجرای برنامه‌های کاربردی، عدم اجرای آن‌ها و در بسیاری موارد عدم تولید برنامه‌های خاص‌کاربردی می‌شود. اگرچه در یکی دو سال اخیر تلاش برای افزایش فرکانس کاری پردازنده مرکزی نتایج مؤثر و قابل قبولی داشته و تولید تعداد زیادی تلفن‌همراه با فرکانس‌های کاری  پردازنده برابرهشتصد تا یک گیگاهرتز تا حدی به این شرایط سامان داده است، اما نگاهی به سیر تحول پردازنده‌های رومیزی نشان می‌دهد که این تغییرات به تنهایی کافی‌نبوده و تلفن‌های همراه نیز باید به همان راهی بروند که پردازنده‌های رومیزی پیش‌تر و با افزایش تعداد هسته‌های پردازشی در کنار فرکانس کاری هر هسته طی کردند. راهی که شرکت ال‌جی با معرفی نخستین تلفن همراه دو هسته‌ای جهان موسوم به  Optimus 2X در آن گام گذاشته است.

Optimus 2X که پیش از معرفی رسمی با نام رمز Star توجه بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه تلفن‌های همراه را به خود جلب‌کرده بود، سرانجام در ماه دسامبر سال گذشته، توسط شرکت ال‌جی رونمایی شد تا برای نخستین‌بار در تاریخ نه‌چندان کهن تلفن‌های همراه‌هوشمند، شاهد یک گونه دو هسته‌ای از این خانواده پرجمعیت باشیم. دستاورد ال‌جی با به‌کارگیری یک «سیستم روی چیپ» یا SOC از شرکت Nvidia موسوم به Tegra 2 شامل دو هسته پردازشی ARM Cortex A9 با حداکثر فرکانس کاری یک‌گیگاهرتز به ازای هر هسته، نخستین تلفن همراهی است که رؤیای چند‌هسته‌ای شدن تلفن‌های همراه را محقق ساخته است.
اما شاید مناسب باشد پیش از ادامه بحث درباره ویژگی‌های Optimus 2X کمی درباره فناوری سیستم روی چیپ و به‌طور خاص Tegra 2 صحبت کنیم، زیرا بی‌شک در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد به‌کارگیری این معماری در طیف وسیعی از ابزارهای قابل حمل خواهیم بود. به‌طور کلی، سیستم روی چیپ، به مدار مجتمعی گفته می‌شود که تمام بخش‌های مختلف یک کامپیوتر را در قالب پردازنده‌های مجزا روی یک چیپ قرار داده و در نتیجه گزینه‌ای بسیار ایده‌آل برای استفاده در ابزارهای قابل حمل است.
تراشه Tegra 2 نیز نسل دوم از خانواده‌ای است که Nvidia امید دارد تا سال ۲۰۱۳ بیش از ده میلیارد دلار سود عاید این شرکت کند. از نظر معماری Tegra 2 متشکل از هشت پردازنده مستقل شامل دو پردازشگر ARM Cortex A9، یک پردازشگر تصویر و همچنین پردازشگرهای صدا، تصاویر دو و سه بعدی، رمزنگار و رمزگشای تصاویر با وضوح بالا و در نهایت یک پردازشگر ARM7 است که وظیفه مدیریت فرآیندهای جاری چیپ مانند جریان داده و توان مصرفی را بر عهده دارد (شکل ۱).

شکل ۱
اما برگردیم به ویژگی‌های گوشی جدید ال‌جی. طراحی بدنه و ظاهر ۲X ویژگی منحصربه‌فردی نداشته و با وجود چهار دکمه منو، خانه، بازگشت و جست‌وجو در زیر نمایشگر، بی‌شباهت به سایر اعضای خانواده Optimus نیست. از دیگر مشخصات اصلی فیزیکی این تلفن‌همراه می‌توان به وزن تقریبی ۱۴۰ گرم و ابعاد ۱۱×۶۳×۱۲۴ میلی‌متر، حسگرهای Gyro و شتاب‌سنج برای پشتیبانی از چرخش خودکار واسط گرافیکی در زمان چرخاندن تلفن اشاره کرد.
Optimus 2X با بهره‌گیری از یک نمایشگر چند لمسی خازنی چهار اینچی WVGA و وضوح تصویر ۸۰۰×۴۸۰ پیکسل ابزاری دوست‌داشتنی است که دوربین هشت مگاپیکسلی آن در کنار ثبت تصاویری در ابعاد ۲۴۲۸×۳۲۶۴ قادر به ضبط فیلم با وضوح کامل (FullHD – 1080p) با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه و سی فریم در ثانیه برای حالت ۷۲۰p و همچنین قابلیت پخش آن روی تلویزیون‌های HDTV از طریق درگاه HDMI تعبیه شده
در آن است.
علاوه بر موارد فوق وجود دوربین دوم با وضوح ۱,۳ مگاپیکسل امکان مکالمه‌های تصویری را نیز فراهم می‌آورد که البته وجود آن برای بسیاری از کاربران چندان حائز اهمیت نیست.اما هنگامی که از فیلم‌برداری با وضوح بالا و نمایش چنین تصاویر روی تلویزیون‌های HDTV سخن به میان می‌آید، دو سؤال اصلی میزان حافظه در دسترس برای نگه‌داری تصاویر و توان پردازشی لازم برای نمایش آن مطرح می‌شود.

 

سؤال‌هایی که ال‌جی با قراردادن هشت گیگابایت حافظه داخلی و امکان به‌کارگیری ماجول‌های حافظه microSD/SDHC تا ۳۲ گیگابایت از یک سو و استفاده از پردازشگر دو هسته‌ای Tegra 2 به همراه ۵۱۲ یا ۱۰۲۴ مگابایت حافظه اصلی از سوی دیگر، پاسخی مناسب به آن داده است.سیستم‌عامل نخستین تلفن‌همراه دو هسته‌ای جهان در بدو ورود آندروئید نسخه ۲,۲ خواهد بود که به گفته مسئولان شرکت ال‌جی در کمترین زمان بسته به‌روزرسانی به نسخه ۲,۳ در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. از حیث فناوری‌های ارتباطی، Optimus 2X یکی از کامل‌ترین تلفن‌های همراه معرفی شده تا به امروز است که از میان ویژگی‌های‌‌ آن می‌توان به پشتیبانی از کانال‌های داده‌ای (GPRS، EDGE، ۳G (HSPDA/HSUPA، اتصال بی‌سیم نوع b، g و n سازگاری با فناوری DLNA، بلوتوث نسخه ۲,۱ به همراه A2DP برای انتقال استریوی موسیقی به هدفون‌های بی‌سیم، GPS و درگاه microUSB نسخه ۲ اشاره کرد.
کلام پایانی آن‌که ورود Optimus 2X از سوی شرکت ال‌جی، در واقع آغاز راهی طولانی است که آینده تلفن‌های همراه را دست‌خوش تغییر خواهد کرد. زیرا از این پس مفاهیم چند‌پردازشی (‌که در شماره‌ ۱۱۵ ماهنامه شبکه به‌طور مفصل به‌آن پرداخته شد) به برنامه‌نویسی تلفن‌های همراه نیز وارد شده و توسعه‌دهندگان منابع پردازشی بیشتری برای طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی پیچیده‌تر در اختیار خواهند داشت. اما همان‌طور که گفته شد این تنها آغاز راه است و بی‌تردید در آینده‌ای نه‌چندان دور تلفن‌هایی با تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر و شاید تعداد پردازشگرهای بیشتر! در اختیار دوستداران ابزارهای قابل حمل هزاره سوم قرار خواهد گرفت.

منبع : شبکه

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

LG Optimus 2X - گیمفا
LG Optimus 2X - گیمفا