مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا

مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war

رسول خردمندی
۱۳:۱۷ ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا

به بهانه انتشار نسخه جدیدی از بازی Devil May Cry تصمیم گرفتیم مروری بر این فرانچایز محبوب بپردازیم و همچنین این فرانچایز را با رقیب دیرینه خود یعنی بازی God of war مقایسه کنیم. به راستی کدام یک از این دو فرانچایز محبوب تر است؟

Devil May Cry:

شاید باورتان نشود در ابتدای امر ، هیچ برنامه ریزی دقیقی برای این بازی انجام نشده بود! اصلا قرار نبود فرانچایزی جدید در سال ۲۰۰۱ به این نام خلق شود. بعد از اتمام ساخت بازی Resident evil 2 در سال ۱۹۹۸ تیمی به سرپرستی Hideki kamya برای ساخت یک Spin-off برای این عنوان به نام “team little devil” تشکیل شد. این تیم برای ساخت محیط بازی به اسپانیا سفر کرد تا بتواند از قلعه ها و اتمسفر گاتیک گونه آنجا الهام بگیرد. تیم سازنده تصمیم گرفت تا از عنصر Survival horror استفاده کند ولی پس از مدتی پروژه Spin-off بازی رزیدنت اویل به کلی منحل شد و فرانچایز Devil May Cry شکل گرفت. همچنین سبک بازی نیز به H&S تغییر یافت.

devilmaycry4art

Hideki Kamya ، سازنده بازی DMC بر این اعتقاد ایمان داشت که باید بازی داستانی قوی داشته باشد. باید کاراکتری برای این بازی خلق می کرد تا برای مدت ها در ذهن بازیبازها تثبیت شود و همه بتوانند با کاراکترهای آنها همذات پنداری کنند. اینگونه بود که Dante خلق شد. دانته ایی که خون انسان و شیطان در رگ هایش جریان داشت توانست در همان اولین سری جای خود را در دنیای بازی پیدا کند. شخصیت دانته بسیار غنی ساخته شده بود. این شخصیت عالی و قوی به بستر داستانی پرمایه نیاز داشت. داستانی به ظاهر ساده ولی پر از تنش و هیجان از دیگر خصوصیات برجسته فرانچایز DMC است. همانگونه که شما هم می دانید انگیزه ابتدایی دانته ، انتقام خون مادرش و نجات دنیا بود ولی با انتشار ۳ نسخه ابتدایی و دنبال کردن داستان DMC متوجه می شوید که دانته با گذر زمان تغییر کرده است و عاملی به نام “انتقام” جای خود را به “رستگاری” داده است. داستان بازی DMC در نگاه اول بسیار ساده و پیش پا افتاده است ولی اگر با دقت به آن نگاه کنیم ، داستان آمیزه ایی است از جنگ درونی انسانیت با حس حیوانی و درندگی. در تیز تبلیغاتی که Capcom برای نسخه DMC 3 منتشر کرد می توان این قضیه را ثابت کرد. ساندتراکی که برای تیزر انتخاب شده بود گواهی بر این ادعاست.

وجود کاراکترهایی برگرفته از داستان کمدی الهی دانته همانند “ویرژیل” ، “تریش” ، “لیدی” (استعاره ایی از مریم مقدس) سناریوهایی ناب و ویژه ایی در این فرانچایز خلق کرد که تا مدت ها برای بازیبازها خاطره انگیز است. دیالوگ های فیلسوفانه ویرژیل به برادرش دانته درباره خلقت دنیا ، برتری نیروی شیطان نسبت به انسان ، ضعیف بودن نژاد انسان همگی در زیر طنز تلخ و سیاه دانته مخفی شده است.

همانگونه که گفته شد سبک بازی H&S است. گیم پلی بازی بر مبنای ضربه زدن کورکورانه به دسته انجام می شود. همین ضربات کورکورانه گیم پلی نابی را برای هر بازیباز می تواند ایجاد کند. برای اولین بار در فرانچایز DMC ، استایل (Style) معرفی شد. استایل بازی نوعی بازیبازها را به چالش می کشید. بدین گونه که باید در حداقل زمان ، بیشترین نوع ضربات مختلف را بر دشمنان مفلوک بازی به اجرا در بیاورند. نکته چالش برانگیز اصلی در اینجاست که باید بدون هیچ صدمه ایی این کار را انجام دهید. در DMC 2 گیم پلی بهینه تر شده و بازیباز می توانست بدون گذر به منوی Inventory ، بین سلاح های موجود ، به دلخواه یکی را انتخاب کند و استایل هنوز حفظ شود. در DMC 3 علاوه بر سویچ بین سلاح ها ، قدرت های ویژه بازی را نیز می توان در حین استایل تغییر داد. در نسخه چهارم از این سری ، بازوی شیطانی (Devil bringer) نرو به عنوان تکمیل کننده سیستم مبارزه بازی معرفی شد. هر چند برای هواداران وفادار به دانته ، این بازوی شیطانی کمی نچسب و اضافی به نظر می رسید.

 595092 dante and vergil super

فرانچایز Devil May Cry در امروزه به یکی از محبوب ترین فرانچایزها در دنیای شرق و غرب تبدیل شده است و بسیاری از بازیبازها با دانته و حتی ویرژیل افسانه ایی خاطراتی همذات پنداری می کنند. همانگونه که در سایت گیمفا نیز بسیاری از کاربران نام و عکس های آنها را برای خود انتخاب نموده اند. گفتنی است که جدیدترین نسخه از بازی DMC  ساخته شرکت Ninja Theory چندی پیش منتشر شد. در حال حاضر این بازی بازخورد خوبی در نمرات منتشر شده از خود نشان داده است.

god of war:

god of war series

۴ سال پس از انتشار اولین نسخه بازی Devil may cry یعنی در سال ۲۰۰۵ ، کریتوس وارد دنیای بازی شد.  بازی GOW دارای داستانی پر زرق و برق بوده و در اغلب حوادث بازی ، رذیلت هایی مثل خیانت ، انتقام ، دروغ و ریا دیده می شود.  داستان و اتمسفر بازی بسیار تیره و تار است. حتی شخصیت و کاریزمای کاراکتری کریتوس به سمت بدی و تیرگی میل می کند ولی با دنبال کردن داستان کریتوس می توان فهمید که کریتوس به آن زمختی که فکر می کنیم نیست. بهتر است بگوییم کریتوس نه شخصیتی سفید مثل برف دارد و نه شخصیتی سیاه مثل زغال ، بلکه به رنگ خاکستری است. خیانتی که توسط پدرش زئوس به کریتوس تحمیل می شود فهم درک انتقام کریتوس را آسانتر می کند. کاراکترهای اصلی بازی را خدایان یونان تشکیل می دهند. هر مشخصه ایی که داشته باشند. چه خوب ، چه بد محکوم به نابودی به دستان کریتوس هستند. متاسفانه ترویج اتنقام گرفتن در طول این بازی کاملا به چشم می آید. کریتوس نیز از کشتن خدایان هیچ ابایی ندارد همانگونه که برای انتقام گرفتن از پدر خود در آخرین سکانس نسخه دوم فریاد می کشد” زئوس ، پسرت برای کشتن تو می آید! “

از لحاظ بصری و لوکیشن های بازی فقط می توان از کلمه ی “باورنکردنی” برای توصیف آن استفاده کرد. مبارزه هایی که با خدایان شکل می گیرد معمولا در مقیاس بسیار بزرگی انجام می گیرد. در نسخه سوم مبارزه با Boss fight ها کل یک مرحله را دربر می گیرد. طراحان مراحل (level designer) بازی بسیار خلاق و هوشمندانه عمل کرده اند. باید به عملکرد آنها تبریک گفت که توانسته اند گرافیک و ویژگی های بصری این فرانچایز را به یکی از بهترین بخش های آن تبدیل کنند.

مبارزات این فرانچایز در نگاه اول شاید تقلیدی از بازی DMC باشد ولی صرفا با مشت زدن کورکورانه دکمه های گیم پد نمی توان پیشروی زیادی در بازی داشت چون از آنجایی که تنوع دشمنان بازی بسیار زیاد است برای هر گونه باید زنجیره ایی خاص را برای نابود سازی اجرا کنید. پس بازیباز در وهله اول برای پیشروی در بازی نیازمند به انسجام فکری است. این انسجام فکری می تواند سبب سخت تر شدن گیم پلی بازی شود و شاید به مذاق بازیبازهای کم سن و سال خوش نیاید. به هر حال لذت H&S به این است که واقعا کورکورانه بدرید و جلو بروید تا اینکه برای ۵ گونه دشمن موجود در بازی برای هر کدام یک سری حرکات از پیش تعیین شده را انجام دهید!

god of war

کریتوس علاوه بر استفاده از سلاح ها می تواند از جادوهایی که خدایان و هیولاها پس از کشته شدن برای وی به ارمغان آورده  استفاده کند. از محبوب ترین جادوهای کریتوس در میان بازیبازها می توان به چشمان مدوسا اشاره کرد. همانند Devil trigger در بازی DMC ، در فرانچایز GOW عاملی به نام خشم خدایان در کریتوس وجود دارد که هیچ تفاوتی با سلاح دانته ندارد و صرفا حکم تقلیدی نا به جا از رقیب دیرینه است.

 بازی god of war همانند رقیب خود بازی خوش ساختی برای دارندگان PS3 است. گفتنی است که نسخه جدیدی از این فرانچایز تحت عنوان god of war: Ascension در دست ساخت است.

Devil may cry

god of war

 

داستان

                * 

شخصیت پردازی

                * 

گرافیک

                  *

موسیقی متن

                * 

طراحی غول آخر

                  *

گیم پلی چالش برانگیز

                  *

گیم پلی اعتیاد آور

                * 

طراحی مراحل

                  *

معما و چالش های ذهنی

                  *

انتقال مفاهیم اخلاقی

                * 


چکیده ایی از مقایسه بین این دو فرانچایز را در جدول بالا تنظیم شده است. این مقایسه فقط به سلیقه بنده است و الزاما نظر کل تیم تحریریه گیمفا نیست.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا
مقایسه و بررسی سری بازی های Devil may cry و god of war - گیمفا