و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

استودیو Playground Games در نسل هشتم برای مایکروسافت احتمالا بهترین استودیوی بازی‌سازی بوده است. در حالی که در این نسل عناوینی چون Quantum Break، Recore و حتی Halo 5 نتوانسته‌اند در حد انتظارات ظاهر شوند، محصولات Playground Games همواره بهترین تجربه ممکن را به بازیکنان ارائه داده‌اند. پس از موفقیت چشم‌گیر Forza Horizon 3، نوبت به Forza Horizon 4 رسیده تا خودنمایی کند و یک برگ برنده برای مایکروسافت و طرفدارانش به حساب بیاید. Forza Horizon 4 در نمایشگاه E3 2018 توسط مایکروسافت معرفی شد و از همان ابتدا مشخص بود که Playground Games یک بار دیگر قرار است یک ریسینگ آرکید بی‌رقیب را به بازیکنان هدیه دهد. در نسلی که سونی و کنسولش علی رغم بازی‌های بزرگی که دارند، هنوز طرفدارانشان نتوانسته‌اند یک ریسینگ بی نقص را تجربه کنند Forza Horizon و Forza Motorsport کاربران مایکروسافت را در این ژانر تامین کرده‌اند، گرچه Forza Horizon در این نسل حتی از Forza Motorsport هم برتر بوده است و به عنوان یک بازی آرکید، در سبک خودش قطعا بهترین است. هر چقدر هم که فرنچایزهایی چون Need for Speed محبوب و خاطره‌انگیز باشند، باز هم موفقیت‌های اخیر Forza Horizon، این سری را سرتر نشان می‌دهد. در بین بازی‌های اسپورت دیگر حتی Forza Horizon شاید بهترین باشد! به هر حال کسی نمی‌تواند انکار کند که Forza Horizon دوست داشتنی در نسل هشتم بهترین ریسینگی بوده که به بازار عرضه شده و برای کاربران در دسترس است. البته طبیعتا تنها کاربران مایکروسافت می‌توانند از این بازی لذت ببرند و دیگر کنسول‌ها از تجربه لذت Forza Horizon محروم هستند.
طبیعتا با محیط کلی بازی همه آشنا هستند. احتمالا این نکته را نیز می‌دانید که علاوه بر کسانی که Xbox One دارند، کاربران ویندوز ۱۰ نیز می‌توانند Forza Horizon 4 را نیز مثل Forza Horizon 3 تجربه کنند. اتفاقات Forza Horizon 4 در یک بریتانیای خیالی رخ می‌دهند و یکی از نقاط قوت بازی، داشتن لایسنس ماشین‌های متنوع است. صحبت‌های دقیق‌تر و مطالب مفصل‌تر در این مورد را بگذارید برای ادامه مطلب! چند روز پیش هاروی ایگل رئیس بخش انگلستان Xbox، اعلام کرده بود که Forza Horizon 4 سریع‌ترین فروش در میان کل عناوین این سری داشته است. مشخص است که Forza Horizon 4 علاوه بر اینکه توانسته نظر منتقدین را جلب کند، کاربران نیز از انتشار این بازی هیجان زده هستند. مطمئنا بسیاری از شما هم منتظر نقد و بررسی این بازی که شاید بتوان آن را بهترین انحصاری مایکروسافت در این نسل دانست از سوی گیمفا بوده‌اید. همان‌طور که پیداست، امروز با نقد و بررسی چهارمین نسخه از یکی از بزرگترین و بهترین آی‌پی‌های اتومبیل‌رانی تاریخ هستیم. در ادامه شما را به مطالعه این نقد و بررسی دعوت می‌کنیم.

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

امروز با نقد و بررسی بهترین Racing نسل هشتم با ما همراه باشید.

همان طور که قطعا می‌دانید قرار نیست در این نقد و بررسی در مورد داستان بازی صحبت کنیم! از بازی‌های Racing انتظار داستانی قوی نمی‌رود. شما در جهان بازی به رانندگی کردن خواهید پرداخت که متشکل شده از کشورهای بریتانیاست. مثل نسخه‌های قبلی، Forza Horizon 4 نیز جهان باز بوده و می‌توانید هر وقت که دوست داشتید به مسابقه دادن بپردازید و Event‌های مختلف را تجربه کنید. ماشین‌های متنوع در همه کلاس‌ها، محیط‌های مختلف و هندلینگ روان همواره از مشخصه‌های فورتزا هورایزون بوده و هستند و در فورتزا هورایزون ۴ این مشخصه‌ها اکثرا بهبود یافته‌اند. طی ۶ سال اخیر ۴ نسخه از Forza Horizon منتشر شده که در هر نسخه شاهد پیشرفت بوده‌ایم و هنوز هیچ شکستی گریبان گیر آی پی محبوب مایکروسافت نشده است. تمامی اتفاقات Forza Horizon 4 مثل نسخه‌های قبلی مربوط به فستیوالی می‌شوند که در نسخه قبلی در استرالیا جریان داشت و اکنون به بریتانیا و سه کشور انگلستان، ولز و اسکاتلند آمده است. مثل نسخه‌های قبلی، این فستیوال به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. طرفداران، آتش‌بازی‌ها، چک پوینت ها و … از جمله نکاتی هستند که این فستیوال به بهترین شکل ممکن در خود می‌بیند. همان طور که گفته شد فستیوال بازی Forza Horizon 4 چیز جدیدی نیست و قبلا هم در نسخه‌های دیگر این آی پی دیده‌ایم. در Forza Horizon 2 به سراغ بخش‌هایی از ایتالیا و فرانسه رفته بودیم، در Forza Horizon 3 نوبت به استرالیا رسید و اکنون وقت خوش گذرانی و گاز دادن در بریتانیا فرا رسیده است. Forza Horizon 3 بدون شک بهترین ریسینگ این نسل و قطعا یکی از برترین ریسینگ‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی است، Forza Horizon 4 نیز سعی کرده که هر آنچه باعث موفقیت نسخه قبلی خود شده است را در خود حفظ کند و چیزهای جدید دیگری هم به بازی اضافه کند. Playground Games طی ۶ سال اخیر به خوبی توانسته از IP خود مراقبت کند.
هر فورتزا هورایزونی که تا کنون ساخته شده چیزهایی را به خود اضافه کرده است. با وجود این‌که ساخت ۴ نسخه در طول ۶ سال زیاد به نظر می‌رسد اما فورتزا همیشه پیشرفت‌های چشم‌گیری نسبت به گذشته داشته است. به عنوان مثال در Forza Horizon 2 که به عقیده خیلی از بازیکنان ضعیف‌ترین فورتزای منتشر شده به شمار می‌رود، برای اولین بار شاهد چرخه شب و روز بودیم. داینامیک بودن آب و هوا را نیز برای اولین بار در Forza Horizon 2 دیدیم. اما در Forza Horizon 4 شاهد پویا بودن فصل‌ها نیز خواهید بود. در چند ساعت ابتدایی بازی هر چهار فصل را تجربه خواهید کرد و با معماری کلی فصول بازی آشنا می‌‍شوید. Playground Games ایده فوق‌العاده‌ای را برای فورتزا هورایزون ۴ داشته اما در پیاده سازی آن می‌توانست بهتر عمل کند. همه می‌دانیم که پویا بودن چرخه شب و روز به چه معناست; شما یک مسابقه را در روز شروع می‌کنید و وقتی به خط پایان می‌رسید خورشید غروب کرده است. متاسفانه پویا بودن فصول بازی به همین شکل نیست و کمی متفاوت بوده و جای کار دارد. هر فصل به مدت معین و نسبتا کوتاهی در فورتزا ۴ اکتیو خواهد بود و بعد از انجام دادن چند مسابقه و چالش و event، فصل عوض می‌شود. به بیان ساده‌تر، شما هیچ گاه تبدیل هوای پاییزی به هوای زمستانی را به صورت زنده نخواهید دید و این طور نیست که کنسول خود را روشن کرده و بازی را در یک فصل شروع کنید و در حین بازی کردن فصل عوض شود! البته همچنان ویژگی ۴ فصلی بودن بازی به شکل قابل قبولی پیاده سازی شده است. هر فصل ویژگی‌های بصری و خاص خودش را دارد و رانندگی کردن در هر آب و هوایی ملزم به تکنیک‌ها و مهارت‌های مختلفیست. مسابقه دادن در هر فصلی تجربه‌ای نو را برای شما به ارمغان خواهد آورد. به هیچ عنوان از Forza Horizon 4 خسته نمی‌شوید و مهم نیست که چند ساعت از روز را پشت کنسول یا پی سی خود با فورتزا می‌گذرانید، Horizon 4 طوری طراحی شده که هر دقیقه از آن تنوع است و حس یکنواختی را به بازیکن القا نخواهد کرد. زمانی که روی برف‌ها در حال مسابقه دادن هستید باید سرعت خود را بیشتر کنترل کرده و مراقب‌تر باشید. درست است که Forza Horizon 4 یک بازی آرکید است، اما بدین معنا نیست که هر طور که می‌خواهید بازی کنید و در پایان نیز برنده شوید! شما باید بتوانید حتی در این بازی آرکید روی ماشین خود تسلط داشته باشید و طبیعتا نحوه تسلط داشتن در آب و هوای بارانی و برفی با جاده‌های صاف متفاوت خواهند بود. همان جاده‌‌هایی که تابستان روی آن‌ها مسابقه می‌دهید در زمستان نیز در دسترس خواهند بود اما با این تفاوت که در فصل زمستان برف و یخ روی آن‌ها را پوشانیده و لغزنده است. با این تفاسیر یک لحظه غفلت می‌تواند برایتان گران تمام شده و سبب شکست شما در یک مسابقه شود. البته با وجود قابلیت Rewind که یار همیشگی Forza Horizon بوده می‌توانید غفلت خود را جبران کنید. بنابراین مسابقه دادن در هر فصل و آب و هوایی شرایط خاص و متفاوتی داشته و علاوه بر هندلینگ متفاوت، باید مراقب ماشینی که از آن استفاده می‌کنید نیز باشید. بدیهی است که رانندگی کردن در جاده‌های لغزنده با برخی ماشین‌های خاص ساده‌تر بوده و شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. شما باید با این تغییرات آب و هوایی و فصلی خود را عادت دهید و آماده مسابقه دادن در هر شرایطی باشید. البته بازی به قدری جذاب است که بدون این که خودتان متوجه شوید، خود را ساعت‌ها میخکوب پشت کنسول یا پی سی پیدا می‌کنید.

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

به لطف پویا بودن فصل‌ها، هر چهار فصل را در Forza Horizon 4 تجربه خواهید کرد.

این تغییر فصل تنها سبب تنوع گیم پلی نشده، بلکه در بحث گرافیک هنری و جلوه‌های بصری نیز تاثیر فراوانی دارد. حال به غیر از محیط‌های مختلف و آب و هوای گوناگون، از این پس شاهد فصل‌های مختلف نیز خواهید بود. هر فصل برای خود ویژگی‌های خاصی دارد و طبیعتا متفاوت از دیگر فصل‌هاست. شخصا فصل پاییز را بیشتر پسندیدم. فصلی که در آن درختان رنگ خود را تغییر داده و برگ‌هایشان شروع به ریختن می‌کند. در Forza Horizon 4 به این جزئیات دقت شده و همه این موارد را در بازی می‌بینیم. مطمئنا اگر می‌خواهید ماکزیمم قدرت Forza Horizon 4 را ببینید، بهتر است بازی را روی Xbox One X تجربه کنید منتهی این جزئیات حتی در Xbox One و PC نیز محسوس هستند. از این نظر Forza Horizon 4 با اختلاف بهترین بازی نسل هشتم مایکروسافت بوده و عملا برای رقیبان هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد. در این نسخه شاهد محیط‌های متنوعی هستیم که به لطف جزئیات بالایی که دارند می‌توانند بازیکن را محسور خود کنند. به هنگام بارش باران قطرات ریز و درشتی روی صفحه نمایش شما نقش می‌بندند. به غیر از این موضوع، روی آب و هوای بارانی نیز خیلی خوب کار شده زمانی که در حال سرعت مسیر خاصی را طی می‌کنید، قطرات آب به اطراف پخش می‌شوند. جزئیات در Forza Horizon 4 آنقدر خوب به تصویر کشیده شده‌اند که شاید در ابتدا باور نکنید که این بازی، یک بازی نسل هشتمی است! همان طور که گفته شد کسانی که این شانس را دارند تا با اکس باکس وان اکس بازی را تجربه کنند لذتی دو چندان از محیط پرجزئیات بازی خواهند برد. علی رغم بزرگ بودن نقشه Forza Horizon 4، در هچیچ کجا از محیط بازی ضعف، چه بسا ایرادات کوچک، نمی‌بینیم. Forza Horizon 4 یک شگفتی است و می‌توان آن را شاهکار Playground Games دانست. رنگ پردازی و نورپردازی بازی نیز با فاصله، در بین انحصاری‌های مایکروسافت اول هستند و تنها Forza Horizon 3 شاید بتواند از این حیث کمی به FH4 نزدیک شود. نور ساختمان‌ها و ماشین‌ها در هنگام مسابقات در شب از جمله نکاتی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. این قضیه در مورد تابش نور خورشید و سایه اندازی ماشین‌ها در جاده نیز صادق است. با همه تعریف و تمجیدها، کماکان تا زمانی که خودتان فورتزا هورایزن ۴ را بازی نکنید درک دقیقی از این صحبت‌ها نخواهید داشت. کیفیت تکسچرها در محیط‌های مختلف به نوبه خود جای تمجید فراوان دارد. نکته دیگر این است که Forza Horizon 4 اصلا از مشکلات فنی رنج نمی‌برد و از این لحاظ هم بی‌نقص است. گشتن دنبال ایراداتی که به جلوه‌های بصری و طراحی هنری بازی مربوط می‌شوند بیهوده است و بعید می‌دانم بتوانید مشکل خاصی پیدا کنید. به لطف رنگ پردازی و نور پردازی محیط، کیفیت بافت‌ها و به طور کلی دیگر جزئیاتی که در موردشان صحبت شد فورتزا در این زمینه بهترین انحصاری مایکروسافت بوده و تجربه آن برای کاربران مایکروسافت واجب است. پیشنهاد می‌کنم هنگامی که در حال تجربه Forza Horizon 4 هستید برای تست هم که شده روی چمن‌های دنیای بازی کمی گاز بدهید تا منظور از “جزئیات” را بیشتر درک کنید. تا قبل از انتشار فورتزا هورایزون ۴، این فورتزا هورایزون ۳ بود که در این زمینه پیشتاز بود و اکنون با Forza Horizon 4 می‌توانید قدرت کنسول خود را تماشا کرده و از محیطی بی‌نقص و وسیع لذت ببرید.

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

جلوه‌های بصری در این نسخه فوق‌العاده به نظر می‌رسند. به لطف قدرت سخت افزاری Xbox One X شما می‌توانید خیلی بیشتر از حالت عادی، از محیط چشم نواز Forza Horizon 4 لذت ببرید. فارغ از این، فورتزا هورایزون ۴ را روی هر یک از پلتفرم‌های مایکروسافت تجربه کنید پشیمان نخواهید شد و از محیط چشم نواز آن لذت خواهید برد.

همیشه نسخه‌های Forza Horizon توانسته‌اند event‌های متفاوتی را به بازیکن ارائه دهند. از مسابقات عادی گرفته تا کورس بستن‌ با هواپیماها! شما در Forza Horizon 4 نیز لذت رانندگی با انواع و اقسام ماشین‌ها را خواهید برد. مجبور هستید که با کلاس‌های مختلف ماشین به مسابقه دادن بپردازید، اجباری که البته بسیار شیرین است. طبیعتا می‌دانید که برای محیط‌های خاکی کلاس ماشینی که استفاده می‌کنید باید متفاوت باشد. البته خود بازی به شما اجازه استفاده از ماشین‌های غیره را نداده و مجبور هستید از همان کلاس یکی را انتخاب کنید. طرفداران فورتزا آشنایی کافی با چنین event‌هایی را دارند و از تنوع و جذابیت آن‌ها نیز با خبر هستند. به غیر از موارد گفته شده، یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود روند پیشرفت در بازی است که مطمئنا برای بازیکن از اهمیت بالایی برخوردار است. Horizon Stories رخدادهای جدیدی هستند که برای اولین بار در Forza Horizon 4 دیده می‌شوند. از این به بعد خبری از Bucket Challenge ها نبوده و شما فعالیت‌های دیگری را خواهید داشت. چالش‌های روزانه نیز در فورتزا هورایزون ۴ برقرار بوده و از این طریق نیز می‌توانید پیشرفت کنید. چالش‌های هفتگی را نیز به راه‌های پیشرفت اضافه کنید. Horizon Stories رخدادهای جالبی هستند که به شما فرصت کسب امتیازات بیشتر را می‌دهند. به عنوان مثال در یکی از این استوری‌ها شما یک مکانیک هستید و در یک داستان دیگر یک راننده تاکسی! البته طبیعتا راننده تاکسی بودن در Forza Horizon 4 شبیه به همین نقش در عنوانی مثل GTA V نخواهد بود. همان طور که گفته شد event‌های بازی مختلف و متنوع بوده و شما را خسته نخواهند کرد. در مسابقات معمولی می‌توانید شرکت کرده و رنک به دست آورید و ماشین‌های جدید آنلاک کنید. به غیر از این event های معمول که در ریسینگ‌های دیگر نیز دیده می‌شوند، بابت کارهای دیگری که در محیط بازی می‌کنید نیز برایتان پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است. مثلا خراب کردن تابلوها، پرش‌های وسیع و رساندن یک ماشین به حداکثر سرعت خود.
همواره Forza Horizon توانسته ماشین‌های پرطرفدار را در خود بگنجاند و Forza Horizon 4 اکنون یک پک وسیع‌تر نسبت به نسخه‌های قبل از خود به شمار می‌رود. در Forza Horizon 4 حدود ۴۰ ماشین جدید دیده می‌شوند که قبلا در Forza Horizon 3 در دسترس نبوده‌اند. دیگر همه عادت کرده‎ایم که هر نوع ماشینی را در Forza Horizon ببینیم. به طور کلی بیش از ۴۵۰ نوع ماشین را در Forza Horizon 4 خواهید دید و برای انتخاب ماشین به قدری دستتان باز است که سردرگم می‎‌شوید. در نقشه بزرگ بازی خانه‌هایی وجود داشته که بازیکن می‌تواند با قیمت نسبتا بالایی آن ها را خریداری کند. شما در این خانه‌ها می‌توانید به گاراژ خود دسترسی داشته باشید و همچنین اقدام به خرید و فروش ماشین کنید. با توجه به قیمت بالای این خانه‌ها، انتظار می‌رود تنها زمانی به سراغ خرید یکی از آن‌ها بروید که قصدتان واقعا استفاده از ویژگی‌هایش باشد. با خرید هر خانه پاداشی هم دریافت می‌کنید که ارزش آن با قیمت خانه رابطه مستقیم دارد. تغییراتی که روی ماشین‌ها اعمال می‌کنید در این خانه‌ها صورت می‌گیرد. در واقع اگر می‌خواهید ماشین خود را شخصی سازی کرده و یا آن را ارتقا دهید باید قبل از این کار به خانه خود دسترسی داشته باشید. شخصیت خود را نیز می‌توانید شخصی سازی کنید. با توجه به آنلاین بودن بازی، ازین پس می‌توانید با باز کردن نقشه بازیکنان واقعی را روی نقشه بازی پیدا کنید. قبل از شروع هر مسابقه مثل نسخه‌ قبل می‌توانید در منوی تنظیمات بازی یک سری تغییرات داده و هندلینگ بازی را سخت‌تر کنید. با این که کارتان سخت خواهد شد اما در عوض بازی نیز به شما پاداش بیشتری خواهد داد.

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

شخصی سازی و ارتقا ماشین‌ها از این پس در خانه‌ها و ملک هایتان انجام خواهند شد.

عنوان Forza Horizon 4 تقریبا یک بازی بی نقص است که نه تنها برای طرفداران بازی‌های ریسینگ و طرفداران مایکروسافت، بلکه به تمام کسانی که اهل بازی کردن هستند توصیه می‌شود. Forza Horizon 4 نسبت به نسخه قبلی خود تغییراتی داشته که در این نقد و بررسی در مورد این تغییرات صحبت کردیم. از اضافه شدن Horizon Stories گرفته تا حذف Bucket Challenge ها. از این پس شما باید شخصی سازی ماشین‌هایتان را در خانه‌های خود انجام دهید. منتهی فورتزا هورایزون ۴ تغییرات بنیادینی نداشته و البته انتظار هم نمی‌رفت که چنین تغییراتی را شاهد باشیم. Forza Horizon 3 نیز یک بازی تقریبا بی‌نقص و ریسینگی بی‌بدیل بود و Forza Horizon 4 با حفظ همان ساختارها و اضافه کردن برخی آیتم‌ها و بهبودهایی در زمینه گرافیک تبدیل به بهترین ریسینگ نسل هشتم شده است. Forza Horizon‌ها همیشه برای مایکروسافت و کنسول‌هایش اعتبار خریده و Forza Horizon 4 نیز همین کار را تکرار می‌کند. تا به اینجای نسل، بدون شک Forza Horizon 4 بهترین انحصاری مایکروسافت بوده و پس از فرمانروایی Forza Horizon 3، نوبت به عضوی جدیدتر و جوان‌تر از خانواده فورتزا هورایزون رسیده تا بر سرزمین کنسول سبز امپراطوری کند.

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا
و هر سرزمینی امپراطوری دارد … | نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4 - گیمفا