قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte

مهدی رحیمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

حالا که شاهد رونمایی از نسل جدید کارت های گرافیکی از سوی انویدیا هستیم، بسیار جالب خواهد بود که نگاهی به گذشته ی کارت های گرافیکی کمپانی گیگابایت بندازیم و به بررسی ۱۰ کارت گرافیکی ارزشمند برای بازی های روز که توسط این کمپانی تولید شده اند را دیدگاه گیمفا بررسی کنیم، با ما همراه باشید تا در نگاهی کوتاه به بررسی و معرفی کارتهای گرافیکی این کمپانی بپردازیم.
مسلما یکی از مهم‌ترین ارکان بازی کردن، جلوه‌های بصری است و یکی از مواردی که همیشه در درجه‌ی اهمیت بسیار بالایی برای گیمرها قرار می‌گیرد، کارت گرافیک است که البته در اکثر مواقع، ارزان نیست. پس چیزی که در این‌جا اهمیت پیدا می‌کند، یک انتخاب هوشمندانه است که علاوه بر این‌که مقدار مناسبی از پولتان را خرج می‌کنید، یک خرید مناسب داشته باشید و بتوانید از محصولی که خریداری کرده‌اید، تا مدت زیادی استفاده کنید. البته، هستند اشخاصی که همیشه به دنبال خرید آخرین مدل کارت گرافیک هستند و برایشان مهم نیست چقدر خرج می‌کنند تا فریم پنجاه و نهشان تبدیل به شصت شود، که البته روی صحبت ما با این افراد نیست، چون در اکثر مواقع، شناخت برترین کارت گرافیک از لحاظ کارآیی نسبتا آسان است که ما به آن اشاره‌ای نمی‌کنیم. قبل از شروع مقاله، باید چند نکته‌ای را بدانید. اول این‌که، اعضای کارت گرافیک این لیست همه جزو کارت گرافیک‌های غیر رفرنرس(کاستوم) گیگابایت هستند که همیشه برای همه‌ی شرکت‌ها اینطور است که چند درصدی نسبت به مدل پایه‌ی خود، بهتر عمل می‌کنند. نکته‌ی دوم این‌که این لیست ترتیب خاصی ندارد، و تلاش شده است فاکتورهای مختلفی از جمله قیمت، کارایی، سرعت و دیگر موارد این چنینی لحاظ شود تا بهترین کارت گرافیک‌ها انتخاب شوند، اما باز هم با توجه به موارد شخصی مانند قیمت، نمی‌توان به راحتی مشخص کرد که چه کارت گرافیکی برای همه بهتر است. البته، سعی شده که هر چه لیست جلوتر می‌رود، تقریبا بدین گونه باشد که قدرت کارت گرافیک بهتر باشد، اما در کل، رتبه‌ای برای کارت گرافیک‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. مورد بعدی، قیمت این کارت‌هاست که به دلیل نوسان شدید بازار ارز و نایاب شدن برخی قطعات در یک روز و وفور آن‌ها در روز دیگر با قیمت‌های بسیار مختلف که وجود دارد، نمی‌توان قیمت دقیقی برای هر قطعه مشخص کرد و برای همین، قیمت اصلی آن به انگلیسی برای توضیحات مرجع قرار داده می‌شود و با توجه به آن برتری کارت گرافیک‌ها سنجیده می‌شود.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 770 WindForce OC 2 GB

کارت اولی که میخواهیم معرفی کنیم، کارت گرافیک Gigabyte GTX 770 WindForce OC 2 GB است. این کارت گرافیک به نوعی یک شبه آپگرید نسبت به نسل قبلی خود محسوب می‌شود که البته دلیل آن قیمتش است که تفاوت زیادی با پرچمدار نسل قبل، یعنی ۶۸۰ ندارد. این نسخه از کارت گرافیک نسبت به نسخه‌ی پایه یک بوست نسبتا عالی در سرعت کلاک داشته و در کلاک ۱۰۴۶ کار می‌کند که البته قابلیت اورکلاک را نیز دارد. این کارت گرافیک از ۳۲ اراوپی استفاده می‌کند و ۱۵۳۶ واحد سایه‌زنی دارد که با این‌که زیاد نیست، اما می‌تواند تقریبا تمام بازی‌های روز را با تنظیمات پایین اجرا کند که با توجه به قیمتش، مناسب و خوب است.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte AORUS RX 580 XTR 8 GB

کارت گرافیک‌های ای ام دی، اکثرا برای گیمینگ استفاده نمی‌شوند. البته منظورم را اشتباه برداشت نکنید، کنسول‌های بازی از کارت گرافیک‌های ای ام دی استفاده می‌کنند و این به معنی نیست که این کارت گرافیک‌ها بد هستند. اما در بازار کامپیوترهای شخصی، این تقریبا یک حقیقت پذیرفته شده است که کارت گرافیک‌های انویدیا، کارت گرافیک‌های بهتری هستند و به دلیل فناوری‌های بهتر و در کل عملکرد بهتر در رنج وسیعتر نسبت به کارت گرافیک‌های ای ام دی، بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند. البته این نکته هم می‌تواند قابل بحث باشد که سازندگان بازی‌های خود را بیشتر از آن که برای ای ام دی بهینه کنند، برای انویدیا بهینه می‌کنند که شاید به دلیل گستردگی زیاد کارت گرافیک‌های انویدیا باشد. در هر صورت، این کارت، تنها کارت ای ام دی موجود در لیست است. یکی از چیزهایی که باید بدانید، این است که کارت گرافیک آئورس RX580 XTR 8G است، همانطور که شاید بدانید چیپست RX 580 همان چیپست کارت گرافیک RX480 می باشد که از سوی AMD روانه بازار شده است و می توان گفت که فقط سرعت کلاک آن افزایش پیدا کرده است و از سوی AMD با قیمت کمتر روانه بازار شده است. این یعنی تعداد هسته‌ها، واحد‌های سایه‌زنی و دیگر موارد این‌چنینی همگی ثابت مانده‌اند. حتی یکی از کاربران اینترنتی با اورکلاک کارت RX 480 این حقیقت را ثابت کرد. در کل، این کارت از ۲۳۰۴ واحد سایه‌زنی بهره می‌برد، ۳۲ ROPs دارد و ۸ گیگ هم حافظه‌ی اختصاصی دارد که برای محاسبه‌های سنگین، به کارش می‌آید. سرعت کلاک این کارت گرافیک ۱۴۲۵ MHz می‌باشد که از مدل مرجع بالاتر محسوب می شود و یک کارت اورکلاک شده محسوب می شود و قیمت آن هم ۲۷۰ دلار است که نسبت به سایر کارت گرافیک‌های این لیست، نسبتا ارزان محسوب می‌شود. این کارت گرافیک علاوه بر قیمت نسبتا پایین، عملکرد خوبی را ارائه میدهد که ممکن است بتواند توجه شما را جلب کند.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 980 G1 Gaming 4 GB

کارت گرافیک بعدی مورد بحث، GTX 980 G1 است که به دلیل پیشرفت بسیار خوبی که در کم کردن مصرف برق خود داشت، به شدت توجه عموم را به خودش جلب کرد. این کارت گرافیک که از معماری ساخت ۲۸ نانومتری استفاده می‌کند، ۱۲۸ واحد پردازش بافت دارد که ۲۰۴۸ واحد سایه زنی آن را همراهی می‌کنند. رقم ROP این کارت گرافیک هم به عدد نسبتا بالای ۶۴ می‌رسد که برای یک کارت گرافیک که مربوط به نسل قبل است، واقعا عدد بالایی محسوب می‌شود. این کارت گرافیک از ۴GB حافظه‌ی اختصاصی GDDR5 استفاده می‌کند که نسبت به حافظه‌ی GDDR4، افزایش سرعت بالایی دارند اما قیمتشان نیز بیشتر است به همین دلیل استفاده از آن‌ها اکثرا در مدل‌های پرچم‌دار انجام می‌شود و در مدل‌های پایین‌تر یا آن‌ها را نمی‌بینیم، یا مقدار استفاده از آن‌ها کمتر است. این کارت گرافیک، برای استفاده‌ی نسبتا طولانی مدت مناسب است و بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط رو به پایین می‌تواند اجرا کند.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 980 Ti XtremeGaming 6GB

کارت گرافیک بعدی مدل GTX 980Ti XtremeGaming است که مدتی بعد از مدل پایه عرضه شده است. نکته‌ی جالبی که باید در مورد این کارت گرافیک بدانید، این است که از معماری مکسول برای طراحی خود کمک گرفته و به همین دلیل، نسبت به مدل قبلی خود انرژی کمتری مصرف می‌کند و خنک‌تر است، حتی وقتی که معماری آن از حالت ۲۸nm تغییری نکرده است. نکته‌ی جالب این‌جاست که کارایی این کارت، تقریبا با کارت Titan X برابر است که با توجه به برچسب قیمت هزار دلاری آن کارت، این کارت را برجسته‌تر می‌کند. این کارت از ۲۸۱۶ واحد سایه زنی استفاده می‌کند و حدود ۹۶ ROPs دارد. ۶GB حافظه ی GDDR5 از این کارت پشتیبانی می‌کند و سرعت کلاک آن نیز ۱۲۱۶ است. کم کم در لیست به رنج قیمت‌های بالا نزدیک می‌شویم و این کارت نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کارت می‌تواند اکثر بازی‌های روز را با تنظیمات بالا اجرا کند و ماندگاری نسبتا خوبی نیز خواهد داشت.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

کارت بعدی، وضوح از کارت قبلی بسیار ضعیف‌تر است، ولی قیمتی به مراتب مناسب‌تر دارد. بله، وارد سری محصولات ۱۰xx شده‌ایم. محصولاتی که به دلیل پرفورمنس بالا و گرمای پایینی که تولید می‌کنند مشهور شده‌اند و حتی توانسته‌اند بدون کاهش چشمگیر کارایی، به لب تاب راه پیدا کنند که این دستاورد جای تقدیر دارد. کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB از ۷۶۸ واحد سایه زنی بهره می‌برد که همراه با ۳۲ ROPs و ۴ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی GDDR5T ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما می‌تواند اکثر بازی‌های روز را با تنظیمات متوسط اچرا کند. نکته‌ای که باید در مورد حافظه‌ی اختصاص داده شده به گرافیک بدانید، این است که اصل مهمی برای خرید کارت گرافیک نیست. به طور مثال، شاید اگر دو کارت گرافیک را جلوی شما بگذارند و بگویند یکی چهار گیگ حافظه دارد و دیگری دو گیگ، اکثر ما چهار گیگ را انتخاب کنیم. غافل از اینکه چهار گیگ مربوط به یک کارت گرافیک مانند ۷۷۰ است و دو گیگ مربوط به یک کارت گرافیک جدید مانند ۱۰۵۰٫ در کل، چیزهای بسیار مهمتری نسبت به حافظه‌ی اختصاصی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای خودتان اولویت قرار دهید تا انتخاب بهتری داشته باشید. این کارت گرافیک از سرعت ۱۳۶۷MHz بهره می‌برد که سرعت خوبی است. در آخر، قیمت این محصول نیز نسبت به بقیه‌ی کارت گرافیک‌های این لیست بسیار مناسب است و در رنج زیر ۲۰۰ دلار برچسب می‌خورد که بهتر است آن را در نظر بگیرید.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 1060 Xtreme Gaming 6 GB

کارت گرافیک بعدی ما، GTX 1060 Xtreme Gaming، برادر بزرگتر کارت گرافیک قبلی است که می‌توان گفت یک آپگرید نسبتا خوب همراه با افزایش قیمت ناچیز است که ارزش آن را، مخصوصا وقتی نگاهی به مشخصات آن بیندازیم، به شدت بالا می‌برد. این کارت از تکنولوژی ۱۶nm استفاده می‌کند و برچسب قیمت حدودا ۳۰۰ دلاری می‌خورد که با توجه به کارایی‌اش، واقعا خارق‌العاده است. این کارت گرافیک از ۱۲۸۰ واحد سایه زنی بهره می‌برد که سرعت ۱۶۲۰Mhz آن‌را پشتیبانی می‌کند و ۴۸ ROPs دارد. با توجه به این‌که افزایش قیمت این مدل نسبت به افزایش کارایی‌اش و تاثیری که در نرخ فریم در مقابل برادر کوچترش می‌گذارد نسبتا ناچیز است، اگر دنبال محصولی با طول عمر بیشتر می‌گردید، این کارت گرافیک به شما پیشنهاد می‌شود.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 1070 Xtreme Gaming 8 GB

کم کم وارد رده‌ی محصولات گران‌قیمت تر می‌شویم. کارت بعدی، GTX 1070 Xtreme Gaming 8GB است که تفاوت‌های جالبی با نسخه‌ی پرچم‌دار، یعنی ۱۰۸۰ دارد. این کارت گرافیک، از حافظه‌ی GDDR5 استفاده می‌کند، و کارت ۱۰۸۰ از حافظه‌ی GDDR5X که حدود دو برابر پهنای باند بیشتری دارد. برای جبران این تفاوت، مموری کلاک کارت ۱۰۷۰ حدودا دو برابر کارت ۱۰۸۰ است. این کارت گرافیک از ۱۹۲۰ واحد سایه زنی بهره می‌برد و ۶۴ ROPs دارد. این کارت گرافیک ۸GB حافظه‌ی اختصاصی دارد که قابل تقدیر است. قیمت این کارت گرافیک قیمت ۴۶۰ دلاری دارد که اگر بخواهیم یک نمودار ارزش کارت به قیمت بکشیم، بهترین کارت موجود در بازار با توجه به قیمتش و کارایی‌اش می‌شود که باید این را در نظر بگیرید.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming 8 GB

سه کارت آخر این رده بندی، همانطور که انتظار داشتید، مربوط به سری‌ ۱۰۸۰ کارت گرافیک‌های انویدیاست. اولین کارت، کارت GTX 1080 G1 Gaming است که نسبت به پرچمدار نسل قبلی خود یعنی کارت‌های سری ۹۸۰، از افزایش پرفورمنس بالایی بهره می‌برد. البته، این افزایش خارق‌العاده، ارزان نیست و این کارت گرافیک با برچسب قیمت ۶۴۹ دلاری به بازار عرضه می‌شود که نسبتا گران است. مشخصات این کارت گرافیک نیز قابل توجه است. ۲۵۶۰ واحد سایه‌زنی، ۶۴ ROPs، هشت گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR5X که در کارت گرافیک قبلی در مورد آن بحث شد، و سرعت کلاک پایه‌ی ۱۶۹۶ مگاهرتز که همه‌ی این‌ها با هم یک کارت گرافیک خارق‌العاده را به ما می‌دهد. این کارت گرافیک، می‌تواند تمام بازی‌های روز دنیا را با بالاترین کیفیت اجرا کند و می‌توانید تا مدت زیادی با آن از بازی‌های مختلف لذت ببرید، هر چند اگر بتوانید با برچسب قیمت آن کنار بیایید.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte GTX 1080 Aorus Xtreme Edition 8 GB

کارت گرافیک بعدی، GTX 1080 Aorus Xtreme Edition 8GB است که مدتی بعد از مدل قبلی به بازار عرضه شده است و تفاوت اصلی آن با حالت قبلی، سرعت کلاک بیشتر است. البته، شما می‌توانید تا هر مقداری که خودتان صلاح می‌بینید، اورکلاک انجام دهید اما شاید دوست داشته باشید سرعت پایه‌ی کارت گرافیکتان کمی بیشتر از حالت معمول باشد و یا نمی‌توانید اورکلاک را انجام دهید و ترجیح می‌دهید بالاترین سرعت را به دست آورید، که در این صورت این کارت گرافیک برایتان مناسب است. البته، قیمت این مدل هم نسبت به مدل قبلی، کمی افزایش پیدا کرده و به ۶۸۰ دلار رسیده است. این کارت گرافیک هنوز از ۲۵۶۰ واحد سایه زنی استفاده میکند و ۶۴ ROPs دارد. مشخصات دیگر آن هم معادل مدل قبلی است و فقط سرعت کلاک آن به ۱۷۵۹ مگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Gaming 11 GB

کارت گرافیک آخر، که به قطعیت می‌توان گفت قویترین کارت گرافیک رده‌ عمومی بازار است، کارت گرافیک Aorus GTX 1080TI Xtreme Gaming 11Gb است که می‌توان گفت تا مدت بسیار بسیار زیادی تمام بازی‌هایی را که برای کامپیوترهای شخصی عرضه می‌شوند را، می‌توانید با این کارت گرافیک اجرا کنید. مشخصات این کارت گرافیک نیز مورد توجه است. ۳۵۸۴ واحد سایه زنی، ۸۸ ROPs، سرعت کلاک ۱۶۰۷ مگاهرتز، ۱۱ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR5X، و برچسب قیمت ۷۵۰ دلاری، این کارت گرافیک را به یک کارت گرافیک عالی تبدیل می‌کند.
نتیجه‌گیری:
در این بازار متلاطم دلار و قیمت‌های بالای قطعات کامپیوتری، نباید جلوی شناخت شما از تکنولوژی‌های مختلف را بگیرد و سوی دیگر دور از انتظار نیست که با عرضه رسمی کارتهای سری RTX 20 از سوی انویدیا شاهد افت قیمت کارتهای نسل پیشین باشیم (بخصوص سری GTX10). در این‌جا سعی شده رنج مختلفی از کارت‌گرافیک‌های مختلف همراه با قیمت‌های متفاوت و کارایی‌های متفاوت برای شما معرفی و توضیح داده شود که امید است این هدف به انجام رسیده باشد تا شما بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری در حوزه‌ی انتخاب کارت گرافیک انجام دهید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا
قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قدرت برتر | معرفی و بررسی ده کارت گرافیک برتر Gigabyte - گیمفا