نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey | یک ترکیب جادویی RPG + Assassin’s Creed

سعید آقابابایی
۱۸:۴۷ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

یوبیسافت نیاز خاصی نداشت که چارچوب سری Assassin’s Creed را تغییر دهد، آن هم تغییری به اندازه تغییر سبک بازی! آنها همواره و در اغلب سال ها یک نسخه از این سری را عرضه می کردند و خیلی هم خوب می فروخت و آخرین نسخه یعنی Origins هم از نظر منتقدین عالی عمل کرد و باز هم موفقیت آمیز بود. پس نیاز خاصی به این نبود که یوبیسافت بخواهد به ساختار سری دست بزند و در حالتی که فقط به فکر سود و موفقیت هر ساله اش بود، می توانست یک بازی حدید سری را به راحتی امسال هم عرضه کند. اما یوبیسافت نشان داد که اصلا ترسی از ریسک و تغییر دادن ندارد، حتی اگر بزرگترین و محبوب ترین فرنچایزش یعنی Assassin’s Creed را از یک اکشن ماجرایی به قالب اکشن نقش آفرینی ببرد و این برای من به شخصه بسیار قابل احترام و ارزشمند است زیرا نشان می دهد یوبیسافت با این که احتمال می دهد منتقدین بیایند بگویند چرا بازی از ریشه هایش دور شده و طرفداران واکنش نشان دهند و .. ولی باز هم ریسک را انجام داد و بازی جدید این سری یعنی Assassin’s Creed: Odyssey را رسما به عنوان یک بازی نقش آفرینی برای اولین بار در تاریخ این سری معرفی کرد در حالی که می توانست یک بار دیگر روند موفقیت Origins را تکرار کند و ضعف هایش را هم بهبود ببخشد و هم متای بهتری کسب کند و هم طرفداران را با یک اساسین عالی در یونان باستان روبرو نماید. اما این چیزی نبود که یوبیسافت می خواست و این شرکت قصد انجام تغییرات بزرگتری را داشت تا حتی امتحان کند و ببیند که آیا می تواند طرفداران نقش آفرینی را نیز به این بازی جذب کند و آیا اصلا تم Assassin’s Creed در زمینه نقش آفرینی جواب می دهد یا خیر.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

بعد از سال ها تجربه برترین عناوین اکشن نقش آفرینی باید خیلی راحت بگویم که  تقریبا هر چیزی که از یک بازی اکشن نقش آفرینی جهان آزاد شاهکار انتظار داریم در گیم پلی Assassin’s Creed: Odyssey کاملا به چشم می خورد.

در این دوره با این هزینه های مخوف ساخت بازی ها این تصمیم برای بزرگترین بازی یوبیسافت بسیار شجاعانه و قابل تحسین است زیرا بالاخره باید یک نفر پیدا شود و از یک جایی تغییر را آغاز کند و نمی شود که تا ۲۰ سال دیگر و ۲۰ شماره اصلی و فرعی دیگر، مدام یک روند ثابت را شاهد باشیم که چون جواب داده است مدام تکرار می شود. دوستان عزیز اصلا این موضوع را دست کم نگیرید ها. فزض کنید که سونی ناگهان بیاید و اعلام کند که آنچارتد تبدیل به یک بازی اکشن نقش آفرینی جهان ازاد شده است! این خیلی ترس دارد و شما نمی توانید هیچ تضمینی برای آینده آن بدهید. یوبیسافت هم همین کار را کرده و با بزرگترین فرنچایزش به قصد عمیق تر کردن بازی، دست به ریسک زده است تا شاید به این شکل یک روند جدید برای ساخت این سری با حال و هوای جدید بیابد. سری عناوین محبوب و پر‌طرفدار Assassin’s Creed بیشترین اهمیت را برای یوبیسافت دارن زیرا که این نام یکی از برترین فرنچایزهای دو نسل اخیر بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود و با وجود فراز و نشیب‌های زیادی که در مسیر خود از آغاز تاکنون داشته است باز هم توانسته تا محبوبیت خود را بین بازی‌بازان حفظ کرده و آن‌ها را مجاب به انجام تک‌تک نسخه‌های این سری کند و بسیاری از شیرین‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین لحظات و خاطرات بازی ما با نسخه‌های گوناگون این سری رقم خورده است. این فرنچایز دارای پتانسیلی بی‌نهایت بالا برای خلق عناوینی زیبا و بی‌نظیر است و در نسخه‌هایی که سازندگان از این پتانسیل استفاده کرده‌اند شاهد خلق یک شاهکار بوده‌ایم. به شخصه همواره سری عناوین Assassin’s Creed را دوست داشته ام و بدون استثنا تمام نسخه های فرعی و اصلی و کنسول دستی و بازی ها دو بعدی و.. این سری را بازی کرده ام و با تک تکشان کلی کیف کرده ام.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

Assassin’s Creed: Odyssey عنوانی است که سازندگانش و یوببسافت ریسک خیلی زیادی روی ساخت آن کردند و برای ایجاد یک تغییر جدید و بخشیدن تنوع و حال و هوای تازه به سری، خیلی موارد را از ساختار تغییر داند و حتی سبک بازی را عوض کردند که این واقعا قابل تحسین است زیرا به هر حال همان طور که قبلا هم گفتم  یکی باید پیدا شود و از یک جایی تغییر را بیاورد همان طور که مبارزات دریایی و ارتقای کشتی و شخصی سازی به این سری آمد و اول خیلی ها مقاومت می کردند.

اما از طرفی هم می دانید که سبک اصلی مورد علاقه من نقش آفرینی است و از شما چه پنهان که همیشه در ذهنم به این فکر می کردم و برایم جذاب بود که اگه روزی سری Assassin’s Creed به دنیای نقش آفرینی پای گذارد و شاهد یک بازی Assassin’s Creed آرپی جی با انتخاب ها و تصمیمات و ارتقای لول باشیم، چقدر عالی و جذاب خواهد شد و امسال در مراسم E3 با این که اصلا فکرش را نمی کردم یوبیسافت دست به این خطر بزرگ بزند ولی در عین ناباوری مشاهده کردم که بازی Assassin’s Creed: Odyssey از سوی سازندگان به عنوان یک بازی نقش آفرینی معرفی شد و من را حسابی خوشحال کرد که بالاخره می توانم ترکیب جذابیت های بی نظیر این فرنچایز را با عمق فوق العاده بالای سبک نقش افرینی ببینم و تجربه کنم. در واقع با این که همیشه این سری المان های پر رنگ نقش آفرینی را در خود داشته است ولی همواره نهایتا یک بازی اکشن ماجرایی محسوب شده ولی این بار به طور رسمی بازی جدید این سری یک بازی اکشن آر پی جی معرفی شده است و پر از المان های جدید خواهد بود و سازندگان قصد دارند تا تحولی عظیم در این فرنچایز ایجاد کنند. تریلر بسیار زیبا و کاملی هم که از این بازی به نمایش در آمد تقریبا تمام جنبه های مختلف بازی را برای ما آشکار کرد و برای من و خیلی از طرفداران این سری که به بازی های نقش افرینی هم علاقه دارند، انتظار برای این بازی دوچندان سخت تر شد.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

ارزش بالای داستان این نسخه نسبت به بازی های قبلی به جهت همین خطی نبودن داستان است که نه تنها ارزش تکرار بازی را بسیار بالا می برد بلکه کیفیت و عمیق بیشتری نیز به تجربه بازیباز می بخشد و آن را شخصی تر می کند زیرا بازیباز بر اساس نتیجه تصمیمات خودش پیش می رود.

البته نمی توان این را هم کتمان کرد که زمانی که بازی Assassin’s Creed: Odyssey به عنوان یک بازی نقش آفرینی معرفی شد شاید خیلی از طرفداران سری مخصوصا آن هایی که اصلا نقش آفرینی را دوست ندارند ابراز نگرانی کردند و مخالفت خود را با این تغییر بروز دادند و احتمال هم دارد که چون نقش آفرینی دوست ندارند در مقابل این بازی بایستند، ولی برعکس هم احتمال دارد عشقشان به این سری آن ها را نقش آفرینی باز هم بکند. سرانجام زمان گذشت و زمان انتشار بازی Assassin’s Creed: Odyssey فرا رسیده و این بازی از فردا برای خریداران نسخه های گلد و التیمیت و از تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۸ به طور عمومی برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر می شود و ما نیز که توسط یوبیسافت در لیست سایت های معتیر و مورد اعتماد آنها قرار داریم، از نسخه منتقدین این بازی بهره مند شدیم تا بتوانیم سریعا و همزان با دنیا این بازی را برای شما نقد نماییم. در این مطلب با بررسی جزء به جزء بازی Assassin’s Creed: Odyssey و سپس بررسی کل تجربه آن به عنوان یک بازی، می خواهیم  متوجه شویم که کفه ترازو به سمت کدام از یک دیدگاه ها در مورد این بازی و تغییر بزرگی که به خود دیده است سنگین تر است و آیا بازی آن قدر خوب هست که بتواند عده ای را نقش آفرینی باز کند و یا این که تغییر و ریسک بزرگ یوبیسافت چندان جواب نداده است. پس اگر از علاقمندان Assassin’s Creed: Odyssey هستید و می خواهید تا با المان های مختلف آن و تک تک بخش های بازی آشنا شوید، پیشنهاد می کنم تا در ادامه مقاله  نقد و بررسی Assassin’s Creed: Odyssey با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

لیلای حسن اینا!! بله بخش هایی از بازی هم در زمان حال است به همراه لیلا خانم!!

 

بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey

از آن جایی که Assassin’s Creed: Odyssey قرار است تازه عرضه شود و تعداد خیلی زیادی از شما قصد دارید آن را بازی کنید، بنابراین در این نقد و بررسی هرگز داستان را برای شما اسپویل نخواهم کرد و تنها به اشاراتی کوتاه در این حد که متوجه شوید داستان بازی در چه بستری رخ می دهد بسنده می کنم تا جذابیت آن برای شما حفظ شود مخصوصا به این خاطر که شاهد داستان چند شاخه و وابسته به تصمیمات هستیم که جذابیت آن را چندبرابر می کند. به مانند بازی های قبلی این سری، Assassin’s Creed: Odyssey نیز از یک روند داستان گویی در دنیای مدرن هم برخوردار است و داستان Layla Hassan که در بازی قبلی یعنی اوریجینز معرفی شده بود را دنبال می کند. وقایع داستان Assassin’s Creed: Odyssey در حدود ۴۳۱ سال قبل از The Common Era و ۴۰۰ سال قبل از داستان بازی اوریجینز رخ می دهد و به نوعی میبینیم که هنوز اصلا فرقه هایی تحت نام های اساسین و تمپلار به آن شکلی که ما می شناسیم وجود ندارند و در بازی جدا از نبرد بین آتن و اسپارتان ها که می توانیم بین هر کدامشان در بخش های مختلف بازی انتخاب کنیم، دشمن اصلی ما فرقه ای خطرناک به نام Cosmos است که کنترل یونان را مخفیانه به دست دارند و از قدرت Artifact استفاده می کنند و به نوعی همان تمپلارها در آینده خواهند بود. در واقع در داستان بازی باید از رده های پایین این فرقه Cosmos افراد را بکشیم تا به بالایی ها برسیم و این فرقه Cosmos را نابود کنیم (البته می دانیم که نابود نشده اند چون الان در جهان کلی از این فرقه داریم!!) که البته در ادامه داستان حالتی خیلی شخصی تر و خانوادگی تر برای شخصیت اصلی پیدا می کند و وی درگیر مشکلات زیادی می شود.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

موضوع بازی کاملا با خانواده شخصیت اصلی درگیر است و تصمیمات و لحظات سختی برای شما رقم می زند.

مثل همیشه داستان بازی از ترکیب وقایع خیالی با اتفاقات واقعی تاریخی خلق شده است که این بار در بستر جنگ Peloponnesian قرار دارد که جنگی بین شهرها و ایالات مختلف یونان باستان بوده است. بازیباز در داستان بازی در قالب یک مزدور، می تواند انتخاب کند که برای آتن و Delian League یا برای اسپارتا و Peloponnesian League بجنگد. همان طور که شاهد هستید و احتمالا از همین مقدار کمی از داستان بازی که برای شما عزیزان گفتم، متوجه شده اید، داستان بازی در Assassin’s Creed: Odyssey  نکته خیلی خاصی ندارد و جزو برترین و عمیق ترین داستان هایی که در بازی ها شنیده و دیده ایم نیست  ولی به هیچ وجه نیز یک داستان خیلی معمولی و خسته کننده و ضعیف نیست و مخصوصا با روایت خوب و اتفاقات بسیار زیادی که در بازی بر اساس تصمیمات شما رقم می خورد و تغییر مسیر داستان در شاخه های مختلف، معمولی بودن داستان تا حد خیلی زیادی پوشانده شده است و ارزش بالای داستان این نسخه نسبت به بازی های قبلی به جهت همین خطی نبودن داستان است که نه تنها ارزش تکرار بازی را بسیار بالا می برد بلکه کیفیت و عمیق بیشتری نیز به تجربه بازیباز می بخشد و آن را شخصی تر می کند زیرا بازیباز بر اساس نتیجه تصمیمات خودش پیش می رود.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

خب دوستان در مبحث گرافیک اصلا مقاله را هم که نخوانید مهم نست. فقط از همین عکس تا حدود ۱۰ عکس دیگر را یکی یکی کامل با اندازه واقعی ببینید و دیگر کل گرافیک شاهکار و بی نظیر بازی را در خواهید یافت.

در انتها نیز بازی چیزی در حدود ۹ پایان مختلف در خط داستانی اصلی بر اساس تصمیمات شما دارد که عدد شگفت انگیزی است و ارزش تکرار Assassin’s Creed: Odyssey را از تمامی بازی قبلی این سری بیشتر کرده است که این نیز به لطف نقش آفرینی شدن بازی محقق گردیده است.  همچنین دیگر نکته مثبت در داستان بازی، شخصیت پردازی عالی و جذابیت بسیار بالای خیلی از شخصیت های آن است. در واقع رفتن به سراغ موضوع یونان باستان با آن تاریخچه غنی و پتانسیل بالای قصه گویی که اتفاقا بازیبازان هم با آن غریبه نیستند، یکی از نقاط قوت بازی محسوب می شود و در زمینه داستان و شخصیت پردازی بازی نیز کمک شایانی به سازندگان کرده است. در مجموع باید گفت بخش داستان و شخصیت پردازی و … در بازی Assassin’s Creed: Odyssey نمره قبولی می گیرند و هر چند داستانی تقریبا معمولی رو به بالا را شاهد هستیم ولی سازندگان با انتخاب هوشمندانه دوره تاریخی، شخصیت های جذاب، پرداختن به یونان باستان و داستان های آن و ترکییب این تاریخ غنی با فرقه اساسین ها، کاری کرده اند که هیچ گلایه ای از داستان و روایت و روند پیشروی آن در Assassin’s Creed: Odyssey  نداشته باشیم.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

همیشه که نباید حرف زد.. برخی مواقع باید هنگ کرد!!

Assassin’s Creed: Odyssey با اختلاف برترین و قدرتمندترین و زیباترین بازی این سری از لحاظ بصری است و جزو چشم نوازترین بازی های نسل هشتم بوده و در کنار شاهکارهایی مثل ویچر ۳ قرار می گیرد که اتفاقا دنیای بازی هم خیلی به دنیای ویچر ۳ شبیه است و اصلا بدون هیچ توضیح خاصی هم کیفیت گرافیکی بازی از عکس هایی که برایتان از دل گیم پلی آورده ام همه چیز مشخص است. گرافیک همواره در سری بازی های Assassin’s Creed فوق العاده زیبا و جزو برترین های زمان خود بوده است، اما اکنون گرافیک در Assassin’s Creed: Odyssey به نقطه اوج و پیک خود رسیده است و شاهد یکی از خوش اب و رنگ ترین و زیباترین بازی های نسل هشتم از لحاظ گرافیکی هستیم که راستش را بخواهید دقایق خیلی زیادی از بازی را مدام فقط می ایستادم و دوربین را می چرخاندم و به دنیای بازی با شگفتی نگاه می کردم و اسکرین شات می گرفتم. در حقیقت باید گفت نکته مهمی که در بازی Assassin’s Creed: Odyssey از همان دقایق ابتدایی به چشم بازیباز می آید گرافیک چشم نواز و زیبای دنیای بازی در قالب یونان باستان و اسپارتان ها و… است که حال و هوایی کاملا واقعی به بازی بخشیده است. به معنای واقعی هر چیزی که در گرافیک و طراحی بصری بازی Assassin’s Creed: Odyssey می بینیم بی نهایت زیبا و مظهر گرافیک بالا در یک بازی است و یونان باستان را در حداکثر سطح زیبایی و جذابیت شاهد هستیم.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

رنگ بندی… مگه هنر یعنی چی؟ مگه خلق یک منطقه از این واقعی تر و زیباتر میشه.. به خدا دلم نمی خواست از روی اون شاخه برم پایین. فقط میخواسنم عکس بگیرم که بعدا برای شما قرار بدم و ببینید

عنوان قبلی سری یعنی اوریجینز هم از نظر گرافیکی فوق العاده بود ولی در Assassin’s Creed: Odyssey گرافیک حتی نسبت به آن بازی نیز پیشرفت کرده است و دنیای بسیار خوش آب و رنگ تری را شاهد هستیم و در واقع باید بگویم که رنگ بندی بی نظیر، یکی از اصلی ترین دلایل زیبایی بصری بازی Assassin’s Creed: Odyssey است.  در مبحث فنی شاهد یک بازی کاملا با ثبات و روان هستیم ولی در طول تجربه چندین ساعته من چند بار شاهد باگ و مشکلات فنی بودم که هم شامل باگ های کوچک و انیمیشن های عجیب و غریب بود و هم یک بار بازی در افت فریم کاملا هنگ کرد و دیگر هیچ دکمه ای عمل نمی کرد و مجبور شدم که کلا از بازی خارج شوم. در واقع بازی از نظر فنی دارای مشکلاتی هست ولی تعداد این مشکلات خیلی کم است و اغلب هم باگ های ریزی هستند و آن مشکل بزرگی که برای شما گفتم باعث شد از بازی خارج شوم تنها یک بار در طول ۵۰ ساعت برای من رخ داد و به طور کلی نمی توان به این دلیل گرافیک فنی بازی را زیر سوال برد. بازی های این سری معمولا همواره مشکلات فنی از کوچک گرفته تا بزرگ را داشته اند ولی اکنون Assassin’s Creed: Odyssey تقریبا باثبات ترین این عناوین محسوب می شود و با این که باز هم مشکلات و باگ هایی دارد ولی کاملا در دسته عناوین دارای گرافیک فنی استوار که راحت و روان اجرا می شوند قرار می گیرد.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

فقط به نور و سایه ها دقت کنید..

همچنین برخلاف خیلی از بازی های جدید، در Assassin’s Creed: Odyssey کیفیت تکسچرها حتی از نمای نزدیک هم بسیار عالی است و به معنای واقعی شاهد یک شاهکار گرافیک در نسل هشتم هستیم که هر چیزی که در آن می بینید زیباست. از بزرگترین بناها تا ریزترین تکسچرها همگی در نهایت کیفیت کار شده اند. در بازی هرگز شاهد دیگر مشکلات فنی مثل پارگی تصویر و دیر لود شدن بافت ها و.. نیستیم و نورپردازی بازی که یکی از مهم ترین جنبه های بصری آن محسوب می شود نیز در سطح بسیار بالا و شگفت انگیزی انجام گرفته است و این نورپردازی بی نظیر باعث چند برابر شدن زیبایی دنیای بازی شده است و تماشای مجسمه های عظیم خدایان یونان باستان در زیر تابش نور طلایی رنگ خورشید و رنگ بندی شاهکار Assassin’s Creed: Odyssey، یکی از بهترین تجربه های بصری را برای بازیباز رقم می زند. در بحث گرافیک هنری، شاهد یک طراحی بی نظیر و شگفت انگیز از یونان و روم باستان هستیم و طراحان بازی در این زمینه عالی عمل کرده اند. طراحی فوق العاده زیبای یونان باستان، طراحی جذاب و کاملا واقعی شخصیت های بازی و پیاده کردن کامل حس و حال یونان باستان در ظاهر شخصیت ها، طراحی فوق العاده زیبا و واقعی ساختمان ها و بناها و پیاده کردن دقیق سبک معماری آن زمان در بازی، همه و همه باعث شده اند تا خود را به طور کامل در دل بازی حس کنید.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

نه تریلر است و نه کات سین و .. خود گیم پلی بازی و کشتی رانی است. به همین بی نظیری…

 طراحی شخصیت های بازی اعم از اصلی و فرعی نیز فوق العاده عالی و قدرتمند انجام گرفته است و همین طور طراحی طبیعی و واقع گرایانه چهره ها نیز بازی را واقعی تر کرده است و حس و حالت صورت شخصیت ها در هنگام حرف زدن یا حالات روحی مختلف، کاملات طبیعی و زیبا از کار در آمده است. از نکات مثبت گرافیکی در این بازی می توان به موضوع مهم زمان های بارگزاری بازی اشاره کرد که با وجود عظیم بودن بازی و کیفیت بالای گرافیکی آن، شاهد صفحه های بارگزاری معقول ومناسبی هستیم که بازیباز را خسته و ذلزده نمی کنند برعکس خیلی از بازی های جدید و روز دنیا که از این مشکل رنج می برند و به شخصه در خیلی از بازی های جدیدی که اخیرا تجربه کرده ام شاهد صفحه های بارگزاری آزار دهنده بوده ام ولی در Assassin’s Creed: Odyssey با وجود این که حجم و کیفیت گرافیکی و بزرگی دنیای آن از خیلی از این بازی ها بالاتر است ولی زمان برگزاری خوب و معقولی دارد که نشان از پولیش شدن و بهینه شدن خوب بازی به دست سازندگان و تسلط بالای آنها بر انجین گرافیکی بازی است.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

ای جاانم… دوستان از دست ندین این بازی رو ها.. به خدا حیفه…

در مورد گیم پلی بازی Assassin’s Creed: Odyssey که عنوانی اکشن نقش آفرینی محسوب می شود باید با یک نکته خیلی مهم شروع کنم که می تواند در همین چند خط اولیه، تکلیف شما را با کلیت گیم پلی و حتی کلیت بازی  Assassin’s Creed: Odyssey اشنا کند و بدانید که با چه سطحی روبرو هستید. این را بدانید که “بعد از تمام کردن بازی Assassin’s Creed: Odyssey بعد از ساعت ها بازی کردن، کلی انگیزه و دلیل و شوق دارید برای آغاز مجدد آن و رقم زدن یک تجربه کاملا جدید از همه نظر نسبت به بار اول تجربه بازی” که همین نکته برای کل توضیحاتی که می خواهیم در مورد یک بازی در این سبک بدهیم کفایت می کند زیرا این “ارزش تکرار بسیار بالا” برای توضیح کیفیت یک اکشن نقش آفرینی کافی است. این که بازیباز بعد از ساعت ها بازی کردن و به پایان رساندن بازی، این کشش را در خود حس کند که می تواند بلافاصله بار دوم را شروع کند، تنها از یک اکشن نقش آفرینی بی نظیر و شاهکار ممکن است. در واقع هر چقدر توضیح از خوب بودن گیم پلی و المان های آن و .. بگوییم در نهایت می خواهیم برسیم به این که آیا فلان بازی از لحاظ گیم پلی می تواند با شما کاری کند که انگیزه شروع مجدد را بعد از ساعت ها داشته باشید؟ خوشبتانه جواب در مورد Assassin’s Creed: Odyssey صد در صد مثبت است و درست است که داستان چند شاخه و عواقب تصمیمات در این موضوع نقش مهمی ایفا می کند ولی نهایتا این گیم پلی است که باید شما را وادار کند دوباره ساعت ها وقتتان را پای بازی که یک بار تمام کرده اید بگذارید.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

پیرهن صورتی دل منو بردی!!

 نخستین نکته ای که در مورد گیم پلی بازی Assassin’s Creed: Odyssey باید اشاره کرد و البته واضح هم بود، اضافه شدن و تاکید خیلی بیشتر بر روی المان های نقش آفرینی در این بازی است و اگر قبلا شاهد وجود المان های آر پی جی در یک بازی اکشن ماجرایی بودیم، اکنون دیگر رسما و کاملا شاهد یک اکشن نقش آفرینی کامل هستیم که عمق بسیار بالاتری در گیم پلی داراست و خیلی هدفمندتر برای بازیباز دنبال می شود زیرا که بحث ارتقای شخصیت و ارتقای لول خیلی جدی دنبال می شود. تا پیش از Assassin’s Creed: Odyssey، سه بازی Assasin’s Creed 2 و Assassin’s Creed 4: Black Flag و Assassin’s Creed: Origins برترین بازی های این سری برای من بودند و بیشترین لذت را از آنها برده بودم اما حالا بعد از تجربه Assassin’s Creed: Odyssey این بازی خیلی سریع و در همان ۸-۱۰ ساعت اول جای آنها را گرفت و تبدیل به برترین بازی این سری برای من شد و “حتی”، “حتی” از بلک فلگ هم برای من سرگرم کننده تر بود. البته از قبل هم تقریبا می دانستم که برای من، یک Assasin’s Creed که نقش آفرینی هم باشد چه خواهد شد و حالا خیلی خوشحالم که سازندگان بازی این سری را که البته قبلا هم پر بود از المان های نقش آفرینی، دیگر رسما به این فرمت برده اند و عمق بسیار بالایی به بازی بخشیده اند تا اکنون با انگیزه لول زدن و بالابردن لول شخصیت و باز کردن مهارت ها و پرک های بیشتر، لحظه ای هم بازی برای ما تکراری نشود و حتی برخی ماموریت های تکراری فرعی هم برای ما عقلانی و هدفمند باشند و شاهد عنوانی باشیم که به شخصه برای من توانایی بیشتر از ۶۰ تا ۷۰ ساعت (و حتی خیلی بیشتر) سرگرم کردن را داراست تا مثل بلک فلگ و ویچر، حتی یک نقطه خیلی خیلی ریز هم در دنیای آن باقی نگذارم و از ذره ذره اش لذت ببرم و کیف کنم.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

محیط را دریابید.. طراحی اسب را در یابید.. اینها را با اندازه کامل ببینید تا به دل گیم پلی بازی و کیفیت بصری آن بروید.

شاید اکنون بهترین وقت برای نقش آفرینی کردن یک بازی از این سری بود تا یک تحول ساختاری و تغییر حال و هوا را در بازی شاهد باشیم (شبیه به کاری که گاد او وار در مقیاس خیلی وسیع انجام ولی در این بازی با مقیاس تغییرات خیلی کمتر شاهد هستیم) که خیلی به آن نیاز داشت و راهی که تقریبا بازی اوریجینز آغاز کرده بود را کامل نماید. همچنین باید گفت بهترین منطقه ای که مناسب برای آغاز نقش آفرینی شدن این سری بود همین یونان باستان است که افسانه ها و داستان های خدایان آن و اسپارتان ها و .. خوراک یک بازی نقش آفرینی هستند! گیم پلی Assassin’s Creed: Odyssey  کاملا در حد یک شاهکار اکشن نقش آفرینی عمل کرده است و یکی از برگ های برنده بازی به حساب می آید. در ابتدای بازی Assassin’s Creed: Odyssey می توانیم از بین دو شخصیت مذکر و مونث به نام هایAlexios یا Kassandra یک نفر را انتخاب کنیم و داستان را با وی پیش ببریم. بازی داری پایان های مختلف و بخش انتخاب دیالوگ ها و قابلیت برقراری رابطه عاطفی با NPC ها است و شما می توانید در آن به عنوان یک مزدور، هر سمتی از جنگ را که می خواهید انتخاب کنید و روند داستان را تغییر دهید که این ارزش تکرار بالایی هم به بازی می بخشد.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

تنها عکسی از کل مقاله که خودم برایتان از بازی نگرفته ام. انصافا چه در واقعیت چه در بازی خیلی می ترسم از دنیای زیر َاب و روبرو شدن با اینا و کوسه ها!! میرم زیر آب گنج بردارم یعنی اصلا دور و برم رو نگاه میکنم و صاف مبرم پایین از ترس و تا کوسه میاد می گرخم!!

در بازی بسته به انتخاب ها و تصمیمات شما چیزی در حدود ۹ پایان مختلف وجود دارد که واقعا قابل تحسین است و ارزش تکرار بازی را بالا می برد. این که شما در طول بازی بیشتر با اسپارتان ها باشید یا طرف آتنی ها را بگیرید و تصمیم هایتان در مورد نوع برخورد با بزرگان این دو رقیب و مواردی از این دست هستند که پایان مخصوص شما را شکل می دهند. بگذارید خیلی رک بگویم که نقشه بازی آن قدر بزرگ و عظیم و پر از محتواست که راستش را بخواهید هر بار آن را باز می کردم مقداری از بازی کردن ناامید می شدم! چرا؟ زیرا که تا نقشه را می دیدیم متوجه می شدم که با این شکل بازی کردن من که کل نقاط بازی را کاملا می گردم، شاید ۲۰۰ ساعت زمان بخواهد تا بتوانم کلا بازی را پاکسازی کنم!!‌ تعداد مناطق و محتوای موجود در آنها و کارهایی که می توانید انجام دهید به معنای واقعی کلمه “عظیم” هستند و بدون شک Assassin’s Creed: Odyssey پرمحتواترین بازی سری از لحاظ زمان بازی و مقدار فعالیت های انجام دادنی در بازی به شمار می رود که البته با توجه به نقش آفرینی بودن بازی چندان هم دور از ذهن نبود.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

خدایا چه میشه گفت از این همه زیبایی. دوستان باور کنید وقتی بالای یک منطقه می ایستید نفستان بند می آید از زیبایی.

تعداد مناطق بسیار بسیار زیادی که در بازی وجود دارند هر کدام تحت امر و کنترل اسپارتان ها که با رنگ قرمز مشخص هستند یا آتنی ها که رنگ آبی دارند، قرار دارند و شما بسته به این که با کدام گروه بیشتر حال می کنید، میتوانید این مناطق را از چنگ دشمن در بیاورید! مثلا وقتی یک منطقه دورش با آبی مشخص شده است یعنی تحت کنترل آتنی ها است و یک نوار بنفش در کنار نام آن منطقه وجود دارد که نشان می دهد تجهیزات و تسلط آتنی ها در آن منطقه چقدر است. حالا شما باید شروع کنید و تجهیزات مهم آتنی ها در آن منطقه را از بین ببرید و افراد مهمش را بکشید تا آن نوار بنفش به زیر خط اول برسد و اینجاست که یک گزینه Conquest Batlle در آن منطقه فعال می شود که نبرد نهایی بین اسپارتان ها و آتنی ها برای کنترل آن منطقه است. در اینجا هم شما می توانید انتخاب کنید به کدام جبهه نبرد می پیوندید و به این ترتیب وارد نبرد نهایی آن منطقه می شوید و به سیک جنگ شلوغ و تن به تن وارد می شوید که آتنی ها یک نوار و اسپارتان ها یک نوار دارند که هر کس زودتر نوار دیگری را تمام کند و سربازان و فرماندهان دشمن را زودتر بکشد پیروز است و آن منطقه کنترلش به دست او می افتد.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

آشنا نیست؟!!

تازه فکر نکنید اینجا کار تمام می شود. بلکه اگر دوباره بخواهید باز هم در آن منطقه نبرد نهایی راه بیاندازید و اگر مثلا نظرتان عوض شود و بخواهید دوباره آن منطقه را از آتنی ها به اسپارتان ها برگردانید، باز می توانید آن روند را بروید و خط ینفش تسلط اسپارتان ها را کم کنید تا نبرد نهایی فعال شود و این بار بروید به جبهه اسپارتان ها تا منطقه را به دست بگیرند. در حقیقت بازی اینطور نیست که وقتی یک بار آتنی ها را انتخاب کردید دیگر تا آخر بازی مجبور باشید با آنها باشید و می توانید در مناطق مختلف بازی هر طور می خواهید عمل کنید. البته بخش های مهمی که در آن ها باید تصمیمات جدی و مهم بگیرید هم در داستان وجود دارند ولی کلیت موضوع به صورت انتخاب آزاد در دستان خودتان است. زیرا که در اصل داستان اصلی و پایه ای و مهم بازی برای شما، از بین بردن فرقه Cosmos است و نبرد آتن و اسپارتان در این بین جریان دارد و داستان را عمیق تر می کند و با ترکیب این موضوع با از بین فرقه Cosmos باعث می شود که روند داستانی بازی شکل جذاب تری به خود بگیرد.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

نورپردازی و طراحی آب و تابش نور روی سطح اب و… ناز شستت یوبیسافت..

Assassin’s Creed: Odyssey برای من از نظر گشت و گذار در دنیا و اکتشاف بخش های مختلف آن، خیلی حس و حال ویچر ۳ که برترین بازی زندگی ام است را داراست. یک نقشه عظیم با تعداد زیادی مناطق مختلف که از اطراف به دریا متصل هستند، رمز و راز و آیتم های جمع کردنی و پازل های ساده در گوشه گوشه نقشه که به شما انگیزه می دهند همه جا را بگردید، اسب سواری بسیار لذتبخش و کارآمد با قابلیت سواری خودکار، سیستم سفر سریع به بخش های اصلی نقشه، انواع ماموریت های مختلف جانبی در شاخه های مختلف با پاداش های عالی، ماموریت ها و مناطق وابسته به لول که مثلا به شما پیشنهاد می دهد که فلان ماموریت برای لول ۵ تا ۷ مناسب است، دنیایی بی نهایت زیبا از لحاظ گرافیکی، طراحی های خیره کننده محیط، انواع سلاح ها زره ها و قابلیت شخصی سازی بالا و ارتقای آیتم ها نزد آهنگر و سیستم خرید و فروش، سیستم ذخیره سریع در هر لحظه بازی و خیلی از المان های دیگر، همه و همه شبیه به ویچر ۳ هستند و خیلی حس و حال آن را تداعی می کنند که خوب می دانید این حرف یعنی چه! بازی که ویچر ۳ را تداعی کند دیگر تکلیفش معلوم است. حنی رنگ بندی دنیای بازی و اب دریا و سیستم نورپردازی و تابیدن اشعه های نور بر روی دنیای بازی نیز خیلی خیلی شبیه به ویچر ۳ هستند و اگر به جای شخصیت اصلی این بازی گرالت را بگذاریم و عکس بگیریم کاملا همخوان است.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

مبارزات دریایی جذاب و بسط دادن آن ها نسبت به بلک فلگ در برخی از زمینه های ارتقای کشتی، بازی را بسیار جذاب تر کرده است و مواردی مثل قابلیت های شخصی سازی بالای کشتی و … بازی را تبدیل به یک نقش آفرینی بسیار عمیق و متنوع کرده است.

البته در بخش کیفیت ماموریت های جانبی که خب هیچ بازی ابدا به ویچر نزدیک نیست زیرا که ویچر هر ماموریت جانبی اش یک سناریوی کامل داشت و از ماموریت های اصلی بقیه بازی ها هم برتر بود، ولی در این زمینه Assasin’s Creed انصافا در سطح خود عالی عمل کرده است و بهترین و متنوع ترین سیستم ماموریت های جانبی را تا به امروز در این سری داراست و ماموریت های فرعی و آیتم های جمع کردنی آن، شاخه های مختلف و متنوعی دارند و گاها داستان های جالبی هم در آنها می بینیم. جالب است که بدانید در گیم پلی Assasin’s Creed یک سیستم جذاب رده بندی مزدوران هم قرار دارد که باید در آن مزدورانی که به دنبال جایزه گرفتن برای کشتن شما هستند را بکشید و از رده خارج کنید و به این شکل در رده بندی مزدوارن بالاتر بروید و با مزدورانی خیلی سخت تر و قوی تر مواجه شوید که مدام لولشان بالاتر می رود و باید سعی کنید که تا وقتی لول شما به مزدور بعدی که در لیست به دنبال شماست نرسیده است، از روبرو شدن با او فرار کنید تا لولتان به حد کافی برسد و بتوانید وی را از پای در اورید. جالب اینجاست که این سیستم چیزی شبیه به بخش نمسیس در شدو او موردور و شدو آو وار و بخش هیولاکشی در بازی ویچر است که عمق خوبی به بازی بخشیده است.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

هر گونه از حیوانات، یک حیوان افسانه ای دارد که مثلا یک شیر سفید غول پیکر یا یک گراز عظیم یا خرسی بسیار بزرگ و قدرتمند و .. هستند که قوی ترین حیوان گونه خود در کل بازی هستند و کشتنشان بسیار بسیار سخت است زیرا در وسط نبرد نوچه هایشان هم می آیند! کشتن این حیوانات افسانه ای بسیار جذاب است و جوایز خیلی خوبی نیز دارد و حس خیلی خوبی هم به شما می دهد زیرا این حیوانات به معنای واقعی خفن هستند!

 همچنین در گیم پلی بازی شاهد وجود سیستمی هستیم که در آن هر چقدر بیشتر مرتکب جرایم مختلف مثل کشتن یا دزدی کردن از NPC ها شویم، بیشتر تحت تعقیب از سوی مزدوران قرار می گیریم و کارمان سخت تر می شود. البته به شخصه از آن بازیبازانی هستم که هیچ گاه در هیچ بازی شخصیتی بی گناه را بیهورده نمی کشم و همواره در طول دوران بازیباز بودنم ترجیح داده ام شخصیتی خوب و مثبت در صدها بازی نقش آفرینی که تجربه کرده ام باشم. تازه این سیستم مزدوران و .. یک بخش کاملا فرعی است و یک سیستم مهم دیگر هم در گیم پلی بازی و روند آن داریم  که از بهترین نکات بازی است و ان را باز هم عمیق تر می کند. این سیستم که در یکی از تصاویر آن را می بینید شامل یک بخش حلقه ای شکل و متصل به هم است که از شاخه های بالایی و کم اهمیت تر فرقه Cosmos (اعضای این فرقه دشمنان اصلبی شما هستند و جدا از جنگ آتن و اسپارتان، اینها موضوع اصلی هستند و به نوعی آغاز راه تمپلار ها می باشند) و از بین بردن این افراد رده پایین تر برای شناختن افراد مهم تر این فرقه شروع شده و از این طریق باید به شاخه های بالایی و اصلی و حلقه های داخلی و افراد مهم تر آن برسید که از بین بردن آنها برای براندازی این فرقه لازم است که خود این سیستم عمق زیادی را داراست و تصویر آن را می توانید در عکس هایی که برایتان قرار داده مشاهده کنید که شباهت به حلقه رسیدن به افراد درونی کارتل بولیوی در بازی گوست ریکان وایلدلندز دارد و هر چه به شاخه های درونی می آییم این شخصیت ها قوی تر می شوند و لولشان بالاتر می رود.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

سلاح ها و زره های بازی همگی قابل ارتقا هستند و کیفیت آنها نیز به سبک خیلی از بازی های نقش آفرینی با رنگ مشخص می شود که از بی رنگ که آیتم های معمولی هستند شروع می شود یا آیتم های طلایی یا افسانه ای که از همه قوی تر هستند و تعداد افکت های جانبی بیشتری هم دارند. هر لولی که شخصیتتان باشد می توانید نزد آهنگر همه سلا ح ها و لباس ها و ..خود را تا همان لول ارتقا بدهید که البته این نیاز به پول و کلی موارد جانبی دارد که باید جمع کنید و تازه ارتقای ایتم های طلایی و قوی تر، مقدار خیلی بیشتری هم از این موارد می خواهد و از طرفی هم همین موارد برای ارتقای کشتی هم لازم است که باید سعی کنید مدام در طول بازی آنها را جمع آوری کنید و مدیریت نمایید.

در بازی یک سیستم درخت مهارت ها وجود دارد که به شما اجازه می دهد با پیشرفت در بازی قابلیت های جدید و بهتری را آزاد کنید تا شخصیت خود را قوی تر نمایید. ۳ درخت مهارت که در بازی وجود دارند شامل “warrior”که بر مبارزه تمرکز دارد، “assassin” که بر مخفی کاری متمرکز است و “hunter” که قابلیت تیراندازی با کمان بازیباز را بالاتر می برد، هستند و بسته به نوع بازی خود باید بیشتر در شاخه های مورد علاقه تان تمرکز نمایید که در مورد بنده همواره بدون شک شاخه مبارزات است. این سیستم جایگزین بخشی که در بازی اوریجینز وجود داشت و یک سری قابلیت های Passive به بازیبازان اختصاص می داد، شده است. در بازی چندین مرحله و Chapter داستانی اصلی و مختلف وجود دارد که با محتوای خود می توانند ساعات خیلی زیادی شما را سرگرم نمایند. اما این فقط بخش کوچک کار است. ببینید دوستان.. فقط بخش داستانی بازی را اگر بخواهید خیلی کامل و عمیق بازی کنید باید چیزی در حدود ۴۰ ساعت زمان بگذارید و اگر بخواهید مثل بنده به سراغ فعالیت ها فرعی و سیستم مزدوران و از بین بردن تک تک افراد فرقه Cosmnos و ماموریت شهروندان و لول زدن و فارم کردن و پیروزی در تمام ماموریت های دریاییی و .. هم بروید، بازی می رود بالای ۲۰۰ ساعت و حتی بیشتر که شما را به یاد ویچر ۳ می اندازد.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

خدا لعنت کنه این کوسه ها رو! توی بازی هم مثل .. ازشون می ترسم!!

در واقع تاکنون که بازی را در حدود ۹۰ ساعت تجربه کرده ام هنوز به نیمه آن هم نرسیده ام و مطمئن هستم که برای من این بازی زمان ۳۰۰ ساعته ای خواهد برد تا تمامش کنم. یعنی خودتان ببینید که چقدر این بازی محتوا دارد و از آْن مهم تر که چقدر محتوایش متنوع است که شما را به انجام این مقدار بازی جذب می کند. هر منطقه مختلف بازی و شهرها و جزیره های مختلف که در نقشه هستند یک لول رویشان است که نشان می دهد بهتر است برای رفتن به آن منطقه در چه لولی باشید و مثلا بنده که اکنون در لول ۲۸ هستم، در بازی مناطقی می بینم که لول ۵۰ می خواهند و مزدورانی با لول ۵۰ که تازه چون سیستم ارتقای بازی مثل سولز مدام مقدار تجربه بیشتری برای لول زدن می خواهد، رسیدن از لول ۱ به ۲۰ خیلی خیلی کمتر زمان می خواهد تا رسیدن از لول ۲۰ به ۴۰ و به همین ترتیب زمان بازی خیلی طولانی تر می شود. تکراری شدن برخی ماموریت ها موردی است که در هر بازی، دقت کنید در “هر بازی” که می رود بالای ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت وجود دارد و کم کم در این زمان برخی ماموریت ها و فعالیت ها حالت تکراری به خود می گیرند که این در بازی آدیسی هم وجود دارد مثل هر بازی دیگری با این میزان از گیم پلی، اما وقتی که یک بازی نقش آفرینی باشد و شما بخواهید لول بزنید تا برسید به مناطق سخت تر و دشمنان سخت تر و کشتی های قوی تر و در واقع انگیزه داشته باشید، این تکراری شدن زیاد موردی نداردو شما انگیزه لول زدن و فتح بخش های دشوارتر را دارید و مهم نیست که برخی فعالیت ها تکراری می شوند زیرا لول زدن هر گز تکراری نمی شود و آزاد کردن مهارت ها و قابلیت های بهتر هرگز تکراری نمی شوند.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

بنده را آن پایین روی کله مبارک آپولو می بینید؟‍!!! اینه که میگن طرف انگار آپولو هوا کرده!! یعنی من رو میگن!!

مکانیک بالا و پایین رفتن از در و دیوار و ساختمان ها و صخره ها و.. به معنای واقعی در این بازی کارآْمد و عالی شده است و تقریبا از هر جایی که دلتان بخواهد بدون محدودیت خاصی می تواند خیلی سریع بالا یا پایین بروید و حتی مثلا از صخره هایی که شاید به نظر برسند جای دست مشخصی که بازی نشان بدهد ندارند نیز می توانید جابجا شوید و بازی اصلا شما را در این مورد اذیت نمی کند که با توجه به نقش افرینی بودن بازی و این که مدام باید برای ماموریت ها و سپس گزارش تکمیل آنها و .. به این طرف و آن طرف بروید، این موضوع بسیار حیاتی بوده است و البته این مکانیک روان و جذاب از اوریجینز تقریبا آغاز شده بود و حالا در این عنوان به سطح کارآمدتری هم رسیده است تا بالا رفتن از در و دیوار و ساختمان ها به راحتی و به صورت روان و بدون دردسر انجام شود و بتوانید تا از بلند ترین ارتفاعات نیز راحت بالا بروید و به مانند رسم همیشگی این سری Viewpoint های مختلف را برای باز شدن بخش های نقشه بازی و نمایان شدن ماموریت ها و گنج ها، فتح کنید.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

مبارزات دریایی جذاب و دریانوردی های لذتبخش و اکتشاف اقیانوس ها با کشتی در حالی که خدمه آواز سر می دهند، باز هم در بازی وجود دارند، آن هم به بهترین شکل و با کلی المان ارتقای جذاب برای کشتی که البته در ۹۰ درصد موارد مانند بلک فلگ هستند ولی برخی اضافات را هم در این بخش شاهد هستیم

مبارزات بازی شبیه به اوریجینز هستند و در آن ها می توانید ضربات سبک و ضربات سنگین بزنید و حملات دشمن را رد کنید یا خالی بدهید. یک سری مهارت های ویژه هم دارید که روی دکمه های مختلف تنظیم می شوند و می توانید بر اساس نوع بازی کردنتان این مهارت ها را بیشتر از کلاس اساسین یا تیرانداز یا مبارز انتخاب کنید و یا ترکیبی از این ها. انواع و اقسام سلاح ها در بازی در اختیار شما هستند و از شمشیر و خنجر و نیزه و گرز و پتک و Staff و تیروکمان … همگی در دسترس شما قرار دارند و هر یک هم کاملا با دیگری متفاوت هستند و در برخی مبارزات کارایی بیشتری دارند. این سلاح ها و زره های بازی همگی قابل ارتقا هستند و کیفیت آنها نیز به سبک خیلی از بازی های نقش آفرینی با رنگ مشخص می شود که از بی رنگ که آیتم های معمولی هستند شروع می شود یا آیتم های طلایی یا افسانه ای که از همه قوی تر هستند و تعداد افکت های جانبی بیشتری هم دارند. هر لولی که شخصیتتان باشد می توانید نزد آهنگر همه سلا ح ها و لباس ها و ..خود را تا همان لول ارتقا بدهید که البته این نیاز به پول و کلی موارد جانبی دارد که باید جمع کنید و تازه ارتقای ایتم های طلایی و قوی تر، مقدار خیلی بیشتری هم از این موارد می خواهد و از طرفی هم همین موارد برای ارتقای کشتی هم لازم است که باید سعی کنید مدام در طول بازی آنها را جمع آوری کنید و مدیریت نمایید.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

مبارزات بازی شبیه به اوریجینز هستند و در آن ها می توانید ضربات سبک و ضربات سنگین بزنید و حملات دشمن را رد کنید یا خالی بدهید. یک سری مهارت های ویژه هم دارید که روی دکمه های مختلف تنظیم می شوند و می توانید بر اساس نوع بازی کردنتان این مهارت ها را بیشتر از کلاس اساسین یا تیرانداز یا مبارز انتخاب کنید و یا ترکیبی از این ها. انواع و اقسام سلاح ها در بازی در اختیار شما هستند و از شمشیر و خنجر و نیزه و گرز و پتک و Staff و تیروکمان … همگی در دسترس شما قرار دارند و هر یک هم کاملا با دیگری متفاوت هستند و در برخی مبارزات کارایی بیشتری دارند.

در بازی همان طور که در یکی از تصاوری که برایتان قرار داده ام می بینید، هر بخش بدن شما یک تجهیزات جداگانه دارد که از کلاه خود گرفته تا کفش و.. هستند و باید سعی کنید بهترین تجهیزات را که در بازی پیدا می کنید یا از ماموریت ها می گیرید روی شخصیت خود مجهز کنید، البته اگر لول شخصیتتان به آنها بخورد. مبارزات دریایی جذاب و دریانوردی های لذتبخش و اکتشاف اقیانوس ها با کشتی در حالی که خدمه آواز سر می دهند، باز هم در بازی وجود دارند، آن هم به بهترین شکل و با کلی المان ارتقای جذاب برای کشتی که البته در ۹۰ درصد موارد مانند بلک فلگ هستند ولی برخی اضافات را هم در این بخش شاهد هستیم و باید گفت این بخش واقعا آن قدر در بلک فلگ بی نظیر و عمیق بودکه نیازی به تغییر خاصی هم نداشت و این بار تعداد خیلی خیلی زیادتری جزایر و مناطق مختلف را نسبت به بلک فلگ داریم که کشف کنیم. همچنین در این بخش دیگر شکار حیوانات دریایی وجود ندارد و از بازی حذف شده است. مبارزات دریایی جذاب و بسط دادن آن ها نسبت به بلک فلگ در برخی از زمینه های ارتقای کشتی، بازی را بسیار جذاب تر کرده است و مواردی مثل قابلیت های شخصی سازی بالای کشتی و … بازی را تبدیل به یک نقش آفرینی بسیار عمیق و متنوع کرده است. به حدی بخش کشتی رانی و مبارزات دریایی و گشت و گذار و اکتشاف جزایر بازی جذاب است که بسیاری از وقت و زمان خود در بازی را مثل بلک فلگ بر روی اقیانوس می گذرانید.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

دشمن اصلی ما فرقه ای خطرناک به نام Cosmos است که کنترل یونان را مخفیانه به دست دارند و از قدرت Artifact استفاده می کنند و به نوعی همان تمپلارها در آینده خواهند بود. در واقع در داستان بازی باید از رده های پایین این فرقه Cosmos افراد را بکشیم تا به بالایی ها برسیم و این فرقه Cosmos را نابود کنیم (البته می دانیم که نابود نشده اند چون الان در جهان کلی از این فرقه داریم!!)

بازی از لحاظ واقع گرایانه بودن بسیار سطح بالاست و باعث می شود که حس خیلی خوبی هنگام بازی کردن به شما دست بدهد. مثلا وقتی نبرد می کنید و لباس هایتان خونی می شود، اگر به داخل اب بروید می بینید که خون لباس هایتان آب را مقداری قرمز می کند و این نشانه توجه به جزییات از سوی سازندگان است که برای بازیباز جذابیت دارد. همچنین مثلا وقتی از یک ارتفاع تقریبا زیاد به زمین بپرید و شروع به حرکت کتید، در چند قدم اول شخصیت اصلی انگار با حالتی که پایش کمی لنگ می زند و مقداری به قول خودمان “یک وری” راه می رود تا وضعیتش درست شود! هوش مصنوعی در بازی چندان جالب و سطح بالا نیست و گاها رفتارهای عجیب و غریبی از دشمنان می بینیم و گاهی هم خیلی زود شما را فراموش می کنند و بر می گردند به سراغ گشت زنیشان در حالی که مثلا شما ۲-۳ نفرشان را کشته اید و جنازه آنها را هم می بیند ولی زود بی خیال گشتن می شود. در کل وضعیت هوش مصنوعی نسبت به بازی های قبلی بهتر و بهینه تر است ولیباز هم شاهد یک بازی سطح بالا و خیره کننده از لحاظ هوش مصنوعی نیستیم و بهتر است این طور بگویم که Assassin’s Creed: Odyssey از لحاظ کیفیت هوش مصنوعی دشمنان و واکنش های آن ها، در سطحی متوسط قرار دارد.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

همیشه در ذهنم به این فکر می کردم و برایم جذاب بود که اگه روزی سری Assassin’s Creed به دنیای نقش آفرینی پای گذارد و شاهد یک بازی Assassin’s Creed آرپی جی با انتخاب ها و تصمیمات و ارتقای لول باشیم، چقدر عالی و جذاب خواهد شد و امسال در مراسم E3 با این که اصلا فکرش را نمی کردم یوبیسافت دست به این خطر بزرگ بزند ولی در عین ناباوری مشاهده کردم که بازی Assassin’s Creed: Odyssey از سوی سازندگان به عنوان یک بازی نقش آفرینی معرفی شد و من را حسابی خوشحال کرد که بالاخره می توانم ترکیب جذابیت های بی نظیر این فرنچایز را با عمق فوق العاده بالای سبک نقش افرینی ببینم و تجربه کنم.

سازندگان بازی در این نسخه برحسب طبیعت و تاریخ یونان باستان، یک حیات وحش کامل و با بهترین کیفیت ممکن خلق کرده اند و انواع و اقسام حیوانات را در مناطق مختلف بازی قرار داده اند که می توانید به شکار آن ها بپردازید؛ از شیرهای نر و ماده و گراز گرفته تا گوزن ها و گربه های وحشی و خرس و وال و کوسه و … همه و همه به زیباترین شکل ممکن طراحی و در بازی قرار گرفته اند تا هر چه بیشتر حس واقعی بودن محیط های بازی به شما دست دهد. ماموریت هایی خاص هم برای این حیوانات وجود دارد که برخی از آنها که خیلی برتر از بقیه هستند آلفا نارم دارند و کشتن آنها جوایز بیشتری به شما می دهد. تازه جدا از این آلفاها، هر گونه یک حیوان افسانه ای دارد که مثلا یک شیر سفید غول پیکر یا یک گراز عظیم یا خرسی بسیار بزرگ و قدرتمند و .. هستند که قوی ترین حیوان گونه خود در کل بازی هستند و کشتنشان بسیار بسیار سخت است زیرا در وسط نبرد نوچه هایشان هم می آیند! کشتن این حیوانات افسانه ای بسیار جذاب است و جوایز خیلی خوبی نیز دارد و حس خیلی خوبی هم به شما می دهد زیرا این حیوانات به معنای واقعی خفن هستند! اسب سواری بازی عالی است و بسیار کارآمد و به درد بخور. اسب سواری بازی حس و حالی مثل ویچر ۳ را برای من دارد و سواری کردن در دنیای به غایت زیبای بازی که قدم به قدم آن بی نهایت زیباست واقعا لذتبخش است، مخصوصا وقتی که اسب را روی حالت خودکار بگذارید تا به سمت منطقه علامت گذاری شده برود و شما هم مناظر را نگاه کنید و کیف کنید.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

طراحی بی نقص و بسیار واقعی چهره ها که خوشبختانه دیگر شاهد هیچ مشکلی در انیمیشن صورت شخصیت ها نیستیم

حتی اسب ها نیز مواردی برای شخصی سازی دارند و جدا از شخصی سازی ظاهری، برخی اسب ها بیشتر برای سرعت و بالارفتن از متاطق سخت و کوهستانی بهتر هستند و برخی بیشتر مناسب مبارزه کردن هستند و قوی ترند. بعد از سال ها تجربه برترین عناوین اکشن نقش آفرینی باید خیلی راحت بگویم که  تقریبا هر چیزی که از یک بازی اکشن نقش آفرینی جهان آزاد شاهکار انتظار داریم در گیم پلی Assassin’s Creed: Odyssey کاملا به چشم می خورد. انواع و اقسام ماموریت های اصلی و جانبی در بازی وجود دارند که می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند و همین طور تعداد خیلی زیادی از آیتم های جمع کردنی و فعالیت های خاص نیز در بازی هستند که باعث می شوند ارزش تکرار بازی بسیار بالا برود و هرگز احساس خستگی و تکراری بودن به شما دست ندهد. مبارزات بسیار جذاب و هیجان انگیز، محتوای بسیار زیاد، داستان چند شاخه و همین طور تصمیم گیری های مهم و حباتی که روند داستان را تغییر می دهند، همه و همه دست به دست هم داده اند تا شاهد یک اکشن آر پی جی معرکه باشیم.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

Assassin’s Creed: Odyssey برای من از نظر گشت و گذار در دنیا و اکتشاف بخش های مختلف آن، خیلی حس و حال ویچر ۳ که برترین بازی زندگی ام است را داراست. یک نقشه عظیم با تعداد زیادی مناطق مختلف که از اطراف به دریا متصل هستند، رمز و راز و آیتم های جمع کردنی و پازل های ساده در گوشه گوشه نقشه که به شما انگیزه می دهند همه جا را بگردید، اسب سواری بسیار لذتبخش و کارآمد با قابلیت سواری خودکار، سیستم سفر سریع به بخش های اصلی نقشه، انواع ماموریت های مختلف جانبی در شاخه های مختلف با پاداش های عالی، ماموریت ها و مناطق وابسته به لول که مثلا به شما پیشنهاد می دهد که فلان ماموریت برای لول ۵ تا ۷ مناسب است، دنیایی بی نهایت زیبا از لحاظ گرافیکی، طراحی های خیره کننده محیط، انواع سلاح ها زره ها و قابلیت شخصی سازی بالا و ارتقای آیتم ها نزد آهنگر و سیستم خرید و فروش، سیستم ذخیره سریع در هر لحظه بازی و خیلی از المان های دیگر، همه و همه شبیه به ویچر ۳ هستند

موسیقی و صداگذاری Assassin’s Creed: Odyssey در سطح بسیار بالا و با کیفیتی قرار دارد که البته همان طور که می دانید این بخش ها همیشه در عناوین این فرنچایز در نهایت کیفیت و از بهترین های زمان خود بوده اند و اکنون در Assassin’s Creed: Odyssey نیز به سنت همیشه عالی عمل کرده اند. موسیقی های بازی بسیار هماهنگ و همخوان با حال و هوای بازی هستند و این موسیقی ها و ساندترک زیبای بازی، بسیار آن را جذاب تر کرده است و کاملا حس و حال فضای تاریخی بازی را به شما منتقل می کنند و حتی وقتی آن ها را به تنهایی گوش کنید نیز زیبا و لذت بخش هستند. موسیقی منوی بازی به قدری شنیدنی زیباست که دوست دارید آن را مدام گوش دهید و انگار یک حس آشنا برای ما دارد و انگار شبیه به برخی موسیقی های کشورمان است! موسیقی های متن و آوازخوانی خدمه کشتی (که از نسخه چهارم به ارث برده است) هنگام دریانوردی هم بسیار جذاب و لذتبخش است. صدا گذاری بازی و شخصیت ها از قدرتمندترین بخش های Assassin’s Creed: Odyssey است و سازندگان در این زمینه سنگ تمام گذاشته اند. صداگذاری تمامی شخصیت های بازی به حرفه ای ترین و بی نقص ترین شکل ممکن انجام گرفته است . صداگذاری های محیطی بازی و صدای حیوانات بسیار متنوع بازی و صدای دریا و حرکت کشتی روی آن و … بسیار بسیار عالی صورت پذیرفته است و واقعا جای تحسین دارد. در مجموع باید گفت Assassin’s Creed: Odyssey در زمینه صداگذاری و موسیقی موفق به دریافت نمره کامل می شود که واقعا نیز شایسته آن است و شاهد یکی از بهترین بازی های نسل هشتم در این زمینه هستیم.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

از ایکاروس باید خیلی بهره ببرید و بگذارید قبل از وزد به هر منطقه کل آنجا را برایتان زیر و رو کند و همه را مارک کند.

چند سالی بود که موج عجیبی بر ضد عناوین سری Assassin’s Creed به راه افتاده بود که بیشتر ناحق به نظر می رسید تا حق. عناوینی که واقعا هر بار کاملا تغییر می کنند و دوره ای جدید با معماری جدید و شخصیت های جدید و المان های گیم پلی جدید را برای ما به ارمغان می آورند، ما نیز همگی آن ها را می خریم و تا انتها با لذت بازی می کنیم اما در نهایت وقتی دور هم جمع می شویم انواع بد و بیراه است که نثار سازندگان بازی و خود این عناوین می کنیم که چرا تکراری شده و هر سال می دهید بیرون و تغییر نمی کند و .. خب این بار همان تغییر بزرگی که شاید در موردش غر می زدیم رسید و این سری به سبک نقش آفرینی رفت.  خوب می دانید که ایجاد تغییر و نهراسیدن از ریسک کردن و خطر کردن یک ویژگی خیلی عالی و جذاب است که شاید گاهی هم این ریسک ها جواب ندهند ولی اصل موضوع که ریسک کردن و قابلیت ایجاد تغییر یک خصوصیت شجاعانه و جذاب است را زیر سوال نمی برد و چه بهتر که آن تغییر جواب هم بدهد و این شجاعت تغییر دادن به بار ینشیند.  بالاخره هر تغییر بزرگی در ابتدا کمی مقاومت را در برابرش می بیند اما سرانجام اگر این تغییر مفید باشد همه آن را قبول خواهند کرد. به هر حال در یک زمانی باید کسی شجاعت ایجاد تغییر را با خود داشته باشد و بازی باید تغییر کند و باید نو شود. همان طور که در نسخه چهارم  Assassin’s Creed تغییر را دیدیم و آَن بازی تبدیل به یکی از برترین و سرگرم کننده ترین عناوین اکشن ماجرایی جهان آزاد تاریخ شد. هیچ حرف و حدیث و شک و تردیدی در مورد لزوم بازی کردن   Assassin’s Creed: Odyssey چه برای طرفداران همیشگی این سری و چه برای کسانی که عاشق عناوین اکشن نقش آفرینی جهان ازاد هستند وجود ندارد و قویا به شما پیشنهاد می کنم که آن را تجربه نمایید چرا که شاهد یکی از بهترین و عمیق ترین بازی های این سری هستیم و یوبیسافت لذت یک بازی فوق العاده را برای شما به ارمغان آورده است.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

بازی از لحاظ واقع گرایانه بودن بسیار سطح بالاست و باعث می شود که حس خیلی خوبی هنگام بازی کردن به شما دست بدهد. مثلا وقتی نبرد می کنید و لباس هایتان خونی می شود، اگر به داخل اب بروید می بینید که خون لباس هایتان آب را مقداری قرمز می کند و این نشانه توجه به جزییات از سوی سازندگان است که برای بازیباز جذابیت دارد. همچنین مثلا وقتی از یک ارتفاع تقریبا زیاد به زمین بپرید و شروع به حرکت کتید، در چند قدم اول شخصیت اصلی انگار با حالتی که پایش کمی لنگ می زند و مقداری به قول خودمان “یک وری” راه می رود تا وضعیتش درست شود!

Assassin’s Creed: Odyssey آن قدر جذاب است که می توانیم به آن لقب یک شاهکار را در بین بازی های این سری بدهیم و این عنوان در بین عناوین این فرنچایز محبوب که همگی جذاب و با کیفیت بوده و هستند نیز یکی از بهترین هاست و به دلیل تغییر ساختار و نقش آفرینی شدن بازی می تواند سطح جدیدی از جذابیت و هیجان و ارزش تکرار بالا و تنوع را به شما هدیه کند. Assassin’s Creed: Odyssey عنوانی است که می تواند به راحتی در لیست عناوین هر بازیبازی اعم از کسانی که به این سری علاقه دارند یا ندارند و کسانی که بازی های نقش آفرینی را دوست دارند یا ندارند قرار داشته باشد، زیرا که می تواند بهترین شروع برای افرادی باشد که تاکنون این سری را بازی نکرده اند و یا کسانی که تاکنون به سراغ سبک اکشن نقش آفرینی جهان آزاد نرفته اند. در یک کلام این که خیلی حیف است که بازیباز باشید و خود را از تجربه Assassin’s Creed: Odyssey محروم کنید. Assassin’s Creed: Odyssey از هر زاویه و منظری که به آن بنگرید فوق العاده است و معنای واقعی لذت از یک بازی رایانه ای و یک اکشن آر پی جی عمیق را برای ما به همراه دارد؛ از شخصیت های جذاب بازی گرفته تا نبردهای بی نظیر دریایی، مبارزات عالی، سیستم ارتقای شخصیت عمیق و پر محتوا، کلی المان های بی نهایت متنوع گیم پلی، دنیایی بی نهایت زیبا و وسیع برای اکتشاف، قابلیت های شخصی سازی بسیار عالی برای کشتی و خلاصه هر چه که در این بازی می بینید فوق العاده است و آن قدر باکیفیت است که قطعا ایرادات نه چندان بزرگ آن قابل بخشیدن هستند.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

بالاخره باید یک نفر پیدا شود و از یک جایی تغییر را آغاز کند و نمی شود که تا ۲۰ سال دیگر و ۲۰ شماره اصلی و فرعی دیگر، مدام یک روند ثابت را شاهد باشیم که چون جواب داده است مدام تکرار می شود. دوستان عزیز اصلا این موضوع را دست کم نگیرید ها. فرض کنید که سونی ناگهان بیاید و اعلام کند که آنچارتد تبدیل به یک بازی اکشن نقش آفرینی جهان ازاد شده است! این خیلی ترس دارد و شما نمی توانید هیچ تضمینی برای آینده آن بدهید. یوبیسافت هم همین کار را کرده و با بزرگترین فرنچایزش به قصد عمیق تر کردن بازی، دست به ریسک زده است تا شاید به این شکل یک روند جدید برای ساخت این سری با حال و هوای جدید بیابد.

 Assassin’s Creed: Odyssey عنوانی است که سازندگانش و یوببسافت ریسک خیلی زیادی روی ساخت آن کردند و برای ایجاد یک تغییر جدید و بخشیدن تنوع و حال و هوای تازه به سری، خیلی موارد را از ساختار تغییر داند و حتی سبک بازی را عوض کردند که این واقعا قابل تحسین است زیرا به هر حال همان طور که قبلا هم گفتم  یکی باید پیدا شود و از یک جایی تغییر را بیاورد همان طور که مبارزات دریایی و ارتقای کشتی و شخصی سازی به این سری آمد و اول خیلی ها مقاومت می کردند. Assassin’s Creed: Odyssey نسبت به بازی های قبلی سری آن قدر تغییر کرده است که شاید از خیلی طرفداران این سری، مخصوصا آن هایی که اهل نقش آفرینی نیستند، شاید اصلا توان روبرو شدن یک باره با این همه تغییر را نداشته باشند و بیایند بگویند که “آااای چرا از ریشه ها دور شده و فلان و بهمان….” ولی برعکس برای آن هایی که مثل من نقش آفرینی دوست دارند و عاشق ویچر هستند و بازی هایی با محتوای خیلی زیاد مورد علاقه شان است، این بازی بهترین بازی سری اساسین خواهد بود همان طور که برای من اکنون در رتبه برترین بازی این سری قرار گرفت زیرا همواره آرزوی ترکیب اساسین با آر پی جی را داشتم و حالا که به آن رسیدم می بینم عجب ترکیبی هم شده! جالب بود که قبل از عرضه بازی در نظرات همین سایت خودمان می دیدم که برخی گفته بودند این بازی خیلی بد است!! جالب تر که یکی دیگر هم در جوابی عالی گفته بود تنها کشور دنیا که قبل عرضه بازی می گویند افتضاح است و خیلی بد است! ‌بگذارید بگویم اگر اکنون هم حرف آن ها را گوش کنید دقیقا همان حرف قبل را از این افراد می شنوید و احتمالا در نظرات هم خواهیم دید، زیرا آن ها تصمیمشان را اصلا از قبل عرضه بازی در باره این عنوان گرفته بودند! اما می توانید به حرف بنده که ۹۰ ساعت این بازی را تجربه کرده ام گوش کنید و هرگز و هرگز و هرگز، این بازی در حد شاهکار را از دست ندهید زیرا فقط گرافیکش و دنیایی که برای گشت و گذار به شما می دهد و تعداد عکس هایی که از آن می گیرید به خیلی از بازی ها می ارزد، چه برسد به بیش از ۲۰۰ ساعت محتوا و یک تجربه فوق العاده عمیق نقش آفرینی.

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

KratosnobodyMaster Chiefسبحان کورلئونهCyrusDanialRanjbarzadehꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗSpider-Man.Gamefan

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • sina2018 گفت:

    یاد بعضی دوستان بخیر که میگفتند این بازی حرفی برای گفتن نداره و متاش زیر ۸۰ میشه :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: . یوبیسافت بلاخره به خونه خودت خوش اومدی . البته یه مدت دور بودی ولی لازم بود تا بازگشتی شکوهمندانه داشته باشی 😀 😀 😀 😀 😀

    Spider-Man
    • pc and ps4 گفت:

      من خودم میکبوندمش ولی ۱۰۰۰۰۰۰ درصد اشتباه میکردم :inlove:

      • sina2018 گفت:

        خیلی ممنون واقعا خیلی ها باید از شما یاد بگیرند

      • shadowwarior گفت:

        افرین که اومدی و گفتی ب وجود سن کمت با حرفت داره نطرم در موردت عوض میشه ( هر چند خیلی جاها بدمو گفتی!)
        میگفتم شاهکار میشه همه شاهد بودین چقدر دیسلایک خوردم ! شاهد بودین کاربری به اسم سهیل به من توهین کردن و گفتن : بشین تا بشه ! Soheil حلالت کردم ! من عقده ای نیستم فقط خوشحالم که به خیلیا ثابت کردم زود قضاوت نکنید!

        • Mr Hill93 گفت:

          نیازی به بخشش تو ندارم بابابزرگ من هنوز هم رو حرفم هستم این بازی مزخرفی بیش نیست

          متأثر گشته
          • sina2018 گفت:

            آی جی ان : بهترین نسخه سری
            یورو گیمر : بزرگ ترین بازی یوبی سافت (پیشنهادی)
            دوال شاکرز : نه تنها یکی از بهترین بازی های سری بلکه یکی از بهترین ARPG های نسل (۹)
            گیمز رادار + : از زمان ویچر ۳ هیچ کس چنین RPG جهان بازی تا این حد عمیق نساخته بود (۱۰)
            پالیگان : یکی از بهترین جهان باز های قابل گشت گذار ساخته شده در تاریخ
            پلی استیشن یونیورس : تک تک لحظات بازی فان و لذت بخش است و ما فکر می کنیم قابلیت اکسپلوریشن مود بازی های اکشن ادونچر جهان باز را تغییر خواهد داد. (۹٫۵)
            ………………………………………………………………………………
            بازی مزخرف؟؟؟؟؟ اون کالاف تو به حساب بازی خوبیه؟ برو متا هارو باهم مقایسه کن بفهمی بازی چیه.
            بیا قبول کن اشتباه میکردی به خدا کار سختی نیست

            متأثر گشته
            • hamid619 گفت:

              همیشه بازی های فرقه قاتلین جز بهترین ها بوده و قبلیش اورجین هم معرکه بود اما این متاش از اونم بهتره اما نمیشه روی متا حساب باز کرد هر کس سلیغه ای داره و تا بازی نشه نمیشه راجبش نظر داد من خودم ویچر ۳ رو یک ساعت نتونستم تحمل کنم دشمنای تکراری و مبارزات تکراری فقط جادوگریش جذاب بود و جنگ با شمشیرش خسته کننده بود از اون یک ساعت بازی ۴۰ دقیقش حرف زدن و با اسب رفتن و دویدن بود بدی حرف زدنشم این بود تک تک حرفها چه مهم چه غیر مهم رو باید انتخاب می کردی اما بر خلافش سرزمین مردور متای پایین تری داره ولی سیری ناپذیر هیچوقت تکراری نمیشه نه مبارزاتش نه دشمناش اونقدر تنوع داره که همیشه شگفت زده میکنه آدم رو شاید از نظر داستان از ویچر ساده تر باشه ولی اونقدر برهنگی ویچر رو نداره و من بازیهای زیادی رو نمیشاسم که داخلش بتونی اژدها سواری کنی

              • اگه از ویچر خوشت نیومده از اودیسى هم قطعا خوشت نمیاد چون کلا با سبک نقش آفرینى مشکل دارى باتوجه به گفته هات

              • MetallicA گفت:

                اولا که کاملا با جناب Ali. Sony موافقم.
                بعدش اینکه شما توی یک ساعت به این نتیجه رسیدی که دشمنا تکرارین؟!!! هییییچ بازی، تکرار میکنم هیییییچ بازی تنوع دشمن ویچر ۳ رو نداره. از کجا میاد شماها؟!

                • hamid619 گفت:

                  شاید حق با شما باشه چون من فقط یک ساعت بازی کردم ولی من توی اون یک ساعت بازی با ویچر حالم به هم خورد کار زیادی با شمشیر بلد نبود جادوها محدود بود و دشمنایی که به پست من خورد یا گرگ بود یا یکسرس غورباقه اما فقط یک ربع بازی با سایه های مردور هیچ بازی به تنوع اون ندیده بودم چه تو جنگ و مبارزه چه تنوع دشمنان انگار هیچ ارگی ازش دو تا وجود نداشت هم جادوگری داشت هم روش های کشتن نامحدود فقط دو ساعت باید بازی می کردی تا توی یک صحنه دو ارگ همزمان بخوان بزننت اونوقت الف ازتنت بیرون میومد و با دو شخصیت می جنگیدی توش میتونستی یک ارتش ارگ یا انسان یا روح رو رهبری کنی میتونستی روی دیوارها با تیرکمون ارتش ارگ رو بزنی یا پشت دروازه منتظر شکستن دروازه باشی تا سیلی از ارگها به طرفت بیاد یا سوار اژدها بشی و همه ارگها رو به آتش بکشی و غیره اونقدر روشها زیاد و زیبا که نمیشه بینشون انتخاب کرد ولی ویچر خیلی کسل کننده بود به خصوص صحبتهاش که انتخابی بود هریزون زرو هم نصف صحبتاش انتخابی اما بین انتخابها دمو متفاوت هست

                • MetallicA گفت:

                  داش نمیدونم چرا زیر کامنتت پاسخ نیومده، درهرحال من اینحا میگم امیدوارم ببینی
                  ۱٫ ارگ نه اوروک
                  ۲٫ تنوع کمبوهای ویچر ۳ فوق‌العاده بالاست و تعداد زیادی فینیشر توی بازی وجود داره
                  ۳٫ بدتر. دنیای بازی برای هزاران ساعت هم محتوا داره مخصوصا روی نیوگیم پلاس. اصلا و ابدا تکراری نیست. روی درجه سختی دس مارچ برو ببین چی میگم. اون دشمنا هم گول نام دارن. اگه شدو آو موردور بازی کرده باشی باید اینو بدونی (سایه‌ی مردور نه سایه‌ها)
                  ۴٫ من هم خیلی کتاب های استاد تالکین و سری بازی میدل ارث رو دوست دارم. ولی این دو بازی «اصلا» قابل مقایسه نیستن. نه فقط بخاطر فوق‌العاده بودن ویچر، نه. چون این دو بازی کاملا از لحاظ بصری و دنیاشون باهم فرق دارن. اون تنوعی که شما گفتی (من بازی کردم خودم میدونم چی میگی) حتی به یک دهم کارایی که میشه تو ویچر مرد نمیرسه. چقدر ماموریت فرعی عجیب تو بازی وجود داره واقعا، که تازه هرکدوم یه پس زمینه داستانی باحال دارن. توروخدا بدون اطلاع حرف نزن
                  درباره گیمپلی شدو هم باید بگم که این بازی ساخته شده که گیمر رو جذب کنه و براش بازی جذاب باشه. من یادم نمیاد زیاد کشته شده باشم تو بازی ولی توی درجه دث مارچ ویچر ۳ بعضا فقط با یک ضربه کشته میشدم. تنوع جادوها پایینه؟!!! حتی از همین یه جمله میشه فهمید اصلا کاربردشون رو نمیدونی که بفهمی من واقعا چقدر توی دوراهی قرار میگرم وسط نبرد برای انتخاب یک جادو
                  شما اصلا به داستان هم دقت نکردی قطعا و قطعا. خیلی خسته شدم تا تایپ کنم ولی امیدوارم دیدنت رو با یه لایک نشون بدی و دیگه بدون اطلاع صحبت نکنی.سرم رو میدم سر اینکه بگم تو یه نوجوون درس نخونی

                • hamid619 گفت:

                  اولا من لیسانس فناوری اطلاعات هستم اونم با معدل ۱۸٫۷۵ الآن هم ۲۸ سالم تو رو نمیدونم امیدوارم سر حرفت بمونی که گفتی سرت رو میدی دوما این نظر من که بازی کسل کننده ای هست و گفتم که انتخاب بازی سلیغه ای برو آی جی آی ویچر ۳ حتی بین ۱۰۰ بازی اول کامپیوتر هم نیست توی متا چون منتقدا تصمیم میگیرند و ویچر داستانش مثل سریالهای ترکی جذابیت بالایی داره مقامش بالاس فکر کنم اول بود سوم من غلط املایی زیاد دارم چون نه زیاد واسم مهم نیست که سر این موضوع بحث کنم و هیچ تعصبی روی هیچ بازی ندارم حتی اسم بازی که سایه جنگ مد نظرم بود نه سایه مردور رو اشتباه گفتم امیدوارم از این تعصب بیجا نسبت به یک بازی دست بکشید پولش و اعتبارش سهم کسی دیگه هست حرصش رو شما میخوری و به جای توهین و قضاوت به سلیغه بقیه هم احترام بذارید خیلی ها هستند که میگن ماتریس و جنگ ستارگان حتی بین ۱۰۰۰ فیلم اول هم نباید باشه اما بین ۲۰۰ فیلم هست و این سلیغه مردم که باید چه توی بازی چه فیلم چه هر جای دیگه بهش احترام گذاشت خیلی خسته شدم تا تایپ کنم ولی امیدوارم دیدنت رو با یه لایک نشون بدی و دیگه بدون اطلاع صحبت نکنی من یک یه نوجوون درس نخون نیستم تو رو نمیدونم و قضاوتت هم نمی کنم

                • MetallicA گفت:

                  دوست داشتی لایکو؟! شوخی کردم داش شمایی داری جدی میگیری؛ شما فقط یه حرف بی ربط توی کامنت اول درباره ویچر زدی. من همین الان دوباره نشستم پاش و تا چندماه دیگه هم هستم. داستان رو که قبلا میدونستم پیس فقط داستانش نیست که شاهکاره. باز من نمیگم شما بد سلیقه هستی (بااینکه ویجر توی ۱۰ دیقه اول مجذوبت میکنه)، شما باید ببش‌تر و باحوصله انجامش بدی. بع احتمال زیاد یه دلیل دبگه داری که بازی رو دوی نداری. منم اوایل جی تی ای وی رو دوی نداشتم
                  درباره تحصیل هم بگم که من توی دبیرستان بعضا توی روز فقط و فقط درس میخوندم (مجبور بودم) تا این حد.. ببخشید وقت ادیت داره تموم میشه، بدرود

                • MetallicA گفت:

                  سرم هم مال تو!

                • hamid619 گفت:

                  من چاکرتم منم که گفتم شاید حق با تو باشه چون من فقط یک ساعت بازی کردم و اتفاقا ۱۵ دقیقه اول فوق العاده بود بر خلاف بقیه بازیها کاربرد دکمه ها رو طور دیگه داشت یاد می داد یعنی با آموزش به دخترش داشتم فن ها رو یاد میگرفتم که این یاد گرفتن در حین یاد دادن بازی رو جذابم کرد ام صحبتهاش که همه انتخابی بود بد جور رو اعصابم بود بعد یک بابایی ما رو ۱۰ دقیقه بدون اسب دنبال خودش کشوند با ردیابی ردپا رفتیم جلو آخرشم غیر از یک جنازه هیچی پیدا نکردیم بد تو ذوقم خورد منم دیگه تو سنی نیستم که بخوام وقتم رو با این مراحل تلف کنم چهار گوشه نقشه ویچر بوسیدم گذاشتم کنار ولی خب همیشه سعی کن با همه با احترام باشی اونوقت اونها هم مجبورند بهت احترام بذارند مثل من که کامنت قبلیت که تند بود رو جور دیگه ای جواب دادم و این کامنت رو چاره ای جز احترام متقابل نداشتم موفق باشی امیدوارم راجب نکات مثبت بازیها باز هم صحبت کنیم

          • black.flag گفت:

            آره خداوکیلی همین عکسای بالا رو ببین با origins مو نمیزنه

          • MetallicA گفت:

            شما اصلا برای چی تو سایت هستی پس؟! نویسنده داره میگه شاهکاره بعد تو میای زیر پستش میگی چرته؟! خدایا بدادمون برس
            دوست عزیز shadowwarior من خودم شما رو لایک کردم، چیزی نبود که درش شکی باشه. اینا رو ول کن.

    • اگه فقط یک نفر بوده باشه که همیشه از این بازی تعریف می‌کرده من بودم.میتونید مطالب قبلی مربوط به این بازی رو ببینید هر تریلری اومده من تعریف کردم و گفتم اورجینز نقطه شروع دوباره این فرانچایز بوده و گفتم ادیسه نسبت به اورجینز بهتر میشه. 😀

    • General RAAM گفت:

      به به چه شاهکارى :inlove:خیلیا یوبیسافت کبیر رو مسخره میکردن ولى گفته بودم این بازى سیلى محکمى خواهد بود :inlove: :yes:

    • Cole Train گفت:

      سعید اقابابایی
      خدا بگم چیکارت کنه!!!
      نکن اینکارو بامن.من دانلودش کردم چند روزیه منتظرم بزاره برم تو بازی.من تو اوریجینزم روانی شدم عین دیوونه ها فقط میرفتم پیش اهرام مصر و نیم ساعت به منظره خیره میشدم.این دو نسخه فقط اساسینز کرید نیستم بازی دهنده ی روح و روان ادم ان.
      اقا بالاخره یکی از نقداتو دوس داشتم دس خوش

    • pikachu گفت:

      کی فکرشو میکرد یوبیسافت همچین چیز تمیزی بسازه واقعا کار خوبی داده بیرون خیلی منتظرم چهار روز دیگه لانچ شه برم خودم تستش کنم گیمو
      نقد خوبیم بود خیلی زود بررسیو گزاشتید برخلاف قبلا گیمفا تو بررسیا داره دوباره بالا میاد

  • Hala madrid گفت:

    خریدنش واجب شده برام :inlove:
    باتشکر از سعید آقابابایی عزیز بابت این مقاله جذاب :rose:

  • michaelbn گفت:

    خسته نباشید آقای اقابابایی، احسنت خیلی از نقد صادقانتون لذت بردم.
    من هنوز سر حرف خودم که این بازی یک اسسین نیست، هستم ولی منکر فوق العاده بودن بازی هم نیستم، من از همون اول میدونستم خوبه ولی انتظار چنین چیزی رو نداشتم، مبارک خود یوبیسافت و طرفداراش که هنوز امید دارن بشه. شخصا با این سری زندگی کردم و ته و توش رو در آوردم و چیزی نیست که ندونم، ولی بازم هم امید دارم و این نسخه نشون داد که یه کارایی میتونه بکنه. واقعا بازی معرکه ای مثل اینکه عقاب یوبیسافت و اسسین دوباره در حال بیدارشدنه…….

    • MetallicA گفت:

      داداش حالا برعکس شما من نمیدونم چرا خیلی کم با گیمپلی برادر هود حال کردم؛ بعد قسمت هایی رو که با دزمند میرفتی الحق و خداوکیلی خیلی ضعیف و غیرواقعی بودن. حتی برای نسل ۷٫ هرکس با حرف من مخالفه واقعا خیلی آدم متعصبی هست چون واقعا همین‌طورِ دیگه.

  • Nima.ZM گفت:

    واقعا مقاله عالی بود خیلی زیبا و کامل
    سعید جان بعد از خواندن این مقاله نظرم به کلی عوض شد بازی کردنش واجب شد

  • pc and ps4 گفت:

    عجب نقد کاملی اقای بابایی ممنونم :-* :rose:

    پس بازیه شاهکاری هست امیدوارم زود کرک شه حال کنیم :inlove:

  • بر خلاف انتظارم خیلی خوب بود فکر میکردم این بازی گند میزنه به هر حال مبارک طرفداراش

  • خب بازم به حرف من و این که فقط اسم یوبیسافت بزرگ بد در رفته میرسیم:)
    خسته نباشی سعید جان واقعا مقاله کاملی بود باز هم یه مقاله کامل با یه قلم عالی:)

  • سپاس ویژه از شما جناب اقابابایی
    حقیر به طرز عجیبی اشتباه میکردم… به هیچ عنوان فکر نمیکردم بازی به این موفقیت دست پیدا کنه… اما خب در هر صورت باعث خرسندی هست که این نسخه اساسینز با وجود تغییرات عظیم به عنوانی خیلی عالی تبدیل شده و ما شاهد یک نسخه قوی از این فرانچایز در حال حاضر هستیم.. مورد خیلی قابل تقدیر این هست که یوبی سافت توانسته این تغییرات رو در جهت پیشرفت بازی اعمال کنه و کاری کنه که این نسخه از سال های اخیر خودش هم بهتر عمل کنه تا انشالله مسیری باشه برای رسیدن به دوران اوج این فرانچایز که زمانی شاهد نسخه ایی به کیفیت نسخه ۲ در آن بودیم..rpg شدن برای هر بازی میتونه جذاب و مفید باشه و به اون عنوان تنوع و جذابیت نابی ببخشه. عده خیلی زیاد که من هم جزوشون بودم گمان میکردیم این المان های rpg به خوبی به بازی ننشسته ولی حالا مشخص شد قضاوت های من کاملا اشتباه بوده

  • سعیدجان واقعا کیف کردم مقاله رو خوندم! راستش من خیلی حس خوبی به یوبی سافت ندارم ولی مثل این که تو این بازی هیچ ربطی به بازی های اخیر این شرکت نداره و خیلی لذت بخشه :yes: :yes: :yes:

  • سلام و عرض ادب خدمت همه ی اونایی که میگفتن بازی متای زیر ۸۰ میگیره خسته نباشین امیدوارم از بازی لذت ببرین

  • Dr.Gamer گفت:

    خیلی ممنون بابت نقد جناب آقابابایی توی پست نمرات هم گفتم عنوان عالی ای هست اما نمیشه گفت ac هست نقد رو هم خوندم سر حرفم هستم اما واقعا بنظرم تا ٩٠ جا داشت متای بازی یوبیسافت این دفعه سر عقل اومده واقعا امیدوارم مثل گذشته نباشه که با یکی دو نسخه خوب مغرور بشن و بازی های بعدی رو متوسط بسازن :no:

  • chook_gamer گفت:

    توجه کردین خود یوبیسافت انتظار موفقیت این نسخه به این قدرت نداشت !
    شما از اول نسل ۸م کهassassin’s creed black flag منتشر برا کنسول های Xbox one و ps4 باندلش منتشر شد نگاه کنید
    بعدش unity باندل برا Xbox one داشت
    بعد Syndicate باندل ps4 داشت
    و در آخر assassin’s creed origins باندلش برا Xbox one منتشر شد
    پس در نتیجه Odyssey باید یه باندل انحصاری برا ps4 داشت که به هر دلیلی منتشر نشد! نکته جالب تر میشه توسعه دهندگان Syndicate که قبلا باندل برا ps4 داشت رو این نسخه کار کردن و منتشر نشدن باندل با اسم بزرگ Assassins creed منتشر نشده جای تعجب داره چون معمولا بازی های بزرگ باندل دارن فرق نداره حالا Xbox one باشه یا ps4 یا باندل کارت گرافیک pc!
    ولی به هر حال واقعا بازی عالی شده منی که با تریلر e3 برعکس همه کاربرا حال کردم باهاش ولی انتظار همچین بازی باکیفیتی نداشتم ubisoft quebec دمت گرم
    سعید خان نقد مثل همیشه عالی اگه میشه نقد ویدیویی رو همزمان با منتشر کنید چون حیفه حسه صمیمی و فان بودن نقدتون رو بینندگان به خاطر طولانی بودن متن نمیخونن به امید موفقیت روزافزون

    Gamefan
  • Y PS گفت:

    خسته نباشی سعید جان :yes:
    راستش رو بخواید من زیاد به این نسخه امید نداشتم ولی الان باید بگم دمت گرم یوبی سافت :yes:
    نمیدونید جایی که نوشتید بازی شبیه ویچر ۳ هست چقدر خوشحال شدم! :inlove:

  • سپاس آقای آقا بابایی واقعا بازی فوق العاده ست مخصوصا واسه من که عاشق تاریخم عین سفر می مونه تو یونان باستان. اگه گرونی دلار امون بده شدیدا مشتاق بازی کردنشم

  • Madlipz4466 گفت:

    چطوریه همه نقد این بازی رو میرن هنوز که منتشر نشده
    و یه سوال دگ این بازی صحنه های…. داره یا خیر؟؟؟
    معلومه با یه شاهکار طرفیم :inlove: :inlove: :inlove:

  • Click گفت:

    بازی عالی هستش ممنون بابت نقد کاملتون
    .
    راستی دوستان اون دوربین اسپلینتر سل تو بازی میتونه یه نشونه واسه در دست ساخت بودن نسخه بعدی اسپلینتر باشه

  • Resident Evil گفت:

    خسته نباشید نقد عالی و مفصل بود
    😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
    حالا تو این وضعیت همه بازیا شاهکار درمیان فردا پسفردام حتما Goat simulator 2 میاد متاش میشه ۹۸
    ینی هرچی بازیه خفنه موقع کنکور من باید بیاد؟؟؟؟؟تف به این شانس(بحث قیمت بخاطر کرک ندارم)

  • X1 no PS4 yes گفت:

    چه نقد کامل و خوش قلمی بود.
    از حد انتظارات فراتر رفته این بازی. خود من هم فکرشو نمیکردم این انقدر خوب بشه. رفت تو لیست خرید

  • alik2222 گفت:

    متا مهم نیست من از سری اساسین خوشم میاد ولی حیف سیستمشو ندارم بازی کنم متاسفانه خیلی از بازیها هست ک حرصشو میخورم باید تجربش کرد.
    نقد خیلی خوبی بود ولی حس میکنم یک خرده تعصبی بود

  • alik2222 گفت:

    این نسخه به این دلیل موفقه ک یه رنگ لعاب جدیدی رو به دنیای اساسین اورده و اکثر ما ها اساسین هارو به شکل دیگه ای میشناسیم کلاه و لباس سفید و غیره اگر اساسین مانند نسخه های قبلی عمل میکرد احتمال موفقیت کمتر بود و برای ساختن این نسخه یوبیسافت از زاویه دیگه ای نگاه کرده و بازیو ساخته از نظر خودم کاش اسمشو اساسین نمیزاشتن چون به قولی وقتی یکی نسخه های قبلیو بازی کرده باشه یهو اینو ببینه شک میکنه ک اساسینه این یه بازیه کاملا جدیده ک تو سری اساسین درش اوردن برا اینکه بتونن مجموعه اساسین رو بکشن بالا. در کل بازیه خیلی قشنگیه طبق نقد خوشم اومد جالبه پسندیدم رو کاغذ ولی تجربه و عمل چیز دیگه ایه.
    مبارک طرفداران این سری باشه امیدوارم نهایت لذت ببرین :rose: :rose: :rose: :rose: :rose:

  • Madlipz4466 گفت:

    رفقا این عنوان صحنه های……داره؟؟؟

  • Harley.Quinn.1992 گفت:

    سعید جان واقعا دست مریزاد :heart: نقد کاملی و معلومه خیلی لذت بردی :heart: من خودم انتظار بازی خوبی داشتم ولی نه شاهکار که شما میگی شاهکار و حرفت سنده :heart: منم اشتباه کردم و پیش خریدش نکردم برای وان ایکسم ولی بازی کردنش واجب شد برام. در اولین فرصت برای وان ایکسم میگیرمش و تجربش میکنم :heart: :rose: tnx

  • vergil2max گفت:

    خسته نباشید اقای آقابابایی.نقد خوبی اما طولانی بود و به همین خاطر فعلا نمیتونم کامل بخونم.قبل از ادامه حرفام دو تا سوال داشتم.اول اینکه نمره شما به نسخه قبلی چنده و اینکه روی ps4 معمولی بازی کردید دیگه نه؟
    حرف حرف شماست(قبولتون دارم) و حقم با شماست(منظورم اینکه هر گیمری ازاد هر نمره ای دوست داره بده) ولی حس میکنم زیادی به اینبازی اسون گرفتید.البته این عادت خوب شماست که به همه بازیها تقریبا در مورد نمره اسون میگیرید ولی این یکی یکم سطحش بالاتر بود بنظرم.دی
    البته فقط شما اینجور نیستید.بوده گاهی منم از یکبازی کلی تعریف کنم اما بعد از مدتی فکر کنم زیادی ازش تعریف کردم یا بهش نمره دادم.اما از این حرفا بگذریم بهتر ادم به یک بازی کمی بالاتر از حقش نمره بده تا پایینتر چون بعدا شاید کمتر افسوس بخوره.
    شاید کلا فقط یکبار دیدم شما نسبت به یکبازی سختگیرانه نمره بدید اونم در حق بازی شاهکار نیر اتوماتا بود.بازیکه بعدها کلی از داستان و موسیقی بینظیرش تعریف و تمجید کردید اما نمره پایینتر از حقش از شما گرفت بنظرم

  • تشکر هر چی به یوبیسافت گفته بودم پس میگیرم
    # دمت گرم یوبی

  • kurd گفت:

    مجبور نیستید اصلیشو بخرید.نسخه افلاینش رو بخرید ۲۵هزار تومان

  • shadin گفت:

    دعای یک گیمر هارد اکسترنال لازم : خدایـا مـا را شـر عـلـت گـرانیـها بِــرَهـان . آمـیـن :beatup:

  • Senatorbigy گفت:

    اون اوایل بازی رو میکوبیدم :yes: بعدش کم کم پی بردم که بازی خوب و سرگرم کننده ایه و متاش در بهترین حالت میشه ۸۳ ولی الان میدونم که ۱۲۰% در اشتباه بودم و واقعا شاهکاره ایکاش فردا دلار بشه ۸ تومن یا ۵ تومن(رویا) و این لنتی رو بگیرم :inlove: :inlove: tnx shahkar ubisoft

  • M2Cian گفت:

    طبق سنت امروز گیمفا من هم به نوبه خودم میگم غلط کردم که به این بازی بدبین بودم ! دمش گرم متا عالی گرفت …
    آقا سعید نقد شما رو هم تا آخر خوندم و لذت بردم . با این که نسبت به تجربه بازی شکی نداشتم ولی قطعا با این نقد محرکی که شما نوشتید بازی رو تهیه میکنم . تصاویری هم که گرفتید خیلی خوب گرافیک هنری بازی رو نمایش میده . همون اول مقاله هم خیلی خوشحال شدم که یوبیسافت بازی رو برای شما به عنوان سایت نقد بازی ارسال کرده و باعث افتخار همه ی گیمفایی هاست …
    اما شرمنده ها ! با همه ی اعتقادی که به حرفه ای بودن شما تو دست به قلم شدن دارم باید به عنوان یه دوست بگم که راستش بعضی عباراتی که شما تو نقدهاتون استفاده میکنید بعد از خوندن چند تا از نقد های شما خیلی زیاد چشم رو به خودش جذب می‌کنه و البته که یه تو همچین نقد طولانی نمیشه خیلی کلمات وصفی متفاوت به کار برد ولی شما که انقدر کارتون درسته به کار ببرید . و در آخر هم بازم خیلی خیلی ممنون از شما و یوبی که شکوه رو دوباره به فرانچایز محبوبم برگردوند

  • VAHID.B گفت:

    ممنون بابت مقاله،خوب شد دیشب پیش خرید کردم…ولی بخاطر گرونی ظرفیت یک…(اگه پول بود و ردد نبود )مثل اورجین ظرفیت دو میگرفتمش
    امیدوارم دلار همینجوری بیاد پایین،،،حداقل تنها تفریح سالمی که داریم!ازدست ندیم،

  • dark ghost گفت:

    واقعا توقع خوب شدنش رو نداشتم اما از اونجایی که معلومه بازی بشدت فوق العاده ایی هستش.مثل اینکه یوبیسافت دوباره داره به مسیر دزستش برمیگرده و راهشو دوباره به سمت قله ها پیدا کردی. :yes:

  • Hossein E 47 گفت:

    یا حضرت نقد چقدر کامل من خودم به شخص امیدی نداشتم نظری هم ندادم واقعا یه همچین نتیجه ای غیر قابل پیشبینی بود برام ولی به نظر یوبی داره راهش رو پیدا میکنه بعد فارکرای اساسین موفق شد مونده دیویژن امیدوارم از سم هم یه خبرایی بشه فعلا یوبی با اساسین و فارکرای تو اوج خداحافظی کنه بره سراغ پرنس و سم و ریمن
    ممنون برای نقد خیلی کاملتون :laugh:

  • Pazikon گفت:

    خوبه که بازی به دست گیمفا هم رسیده، بازی تحسین برانگیزیه همونطوری که توی نقد هم گفته شده با یک شاهکار که میشه ویچر ۳ هم مقایسه ش کرد فارغ از هرگونه نظر شخصی و گرایش و عقیده باید به این بازی احترام گذاشت، امیدوارم همه مون با هم بتونیم تجربه ش کنیم و ازش لذت ببریم و قیمت های سرسام آور زودتر پایین بیاد

  • legendboy گفت:

    ممنون بابت نقد زود هنگام
    بازی اینطور که به نظر میرسه عالی از آب در اومده
    ولی مشکل من هنوز هم پابرجاست و اون هم اینه که من rpg باز نیستم (غیر از چندتا از عناوین شاهکار این سبک) و اساسین رو به همین دلیل که rpg نبود تجربه میکردم
    مشکل من فقط نام اساسین هست که روی این بازیه و اینو میدونم که نسخه های جاودانه اساسین در همون گذشته باقی خواهند موند و اثری از اونها نخواهیم دید …

  • فرشاد گفت:

    درود و عرض ادب به سعید عزیز سعید جان طبق معمول مقاله بی نقص و حرفه ای به رشته تحریر در آوردی اما با ایکه این نسخه ارتقای بسیاری کرده اما به شخصه از اینکه نوع گیمپلی تغییر کرده به هیچ عنوان ازش خوشم نیومده و حقیقتا نمیتونم باهاش ارتباطی برقرار کنم راسیتش این عنوان مثل گاد آف وار نیست که تغیراتش جالب باشه یجورایی خنده دار و مسخره است واقعا این عنوان به خاطر مبارزات شبیه به واقعیت و پارکور بازی بود که تو دل گیمر ها نشست اما نسخه اودیسه هیچکدوم از این خصلت هارو نداره

  • mercenary گفت:

    خسته نباشید آقای آقا بابایی. نقد خیلی خوبی بود. حس زیبایی شناختیتون عالیه
    really?
    انقدر بازی خوب شده؟
    RPG
    اساسینز
    منم که دست و پام شل میشه یه RPG خوب می بینم
    یک در صد فکر کنید بازی نکنم
    منتها
    چه خبره … چه …. خبره
    یه زمانی پول گذاشته بودم کنار برای ۳-۴ تا بازی الان یه بازیم به زور میشه باهاش خرید
    یه کاری می کنن بعضی از عناوین رو آدم هکی بازی کنه تا سر وقتش بخره
    حالا بدیش اینه که بازهای خوب رگباری میان
    به امید اینکه مشکلات حل شن
    what’s next
    hard livin got me goin insane
    but i’m addicted to the hustle, i’m trappedin the game
    what’s next

    separation is self-destruction
    what’s needed is unification

  • ezio777 گفت:

    جوونای ایرانی کجایین که ببینید با تاریخ کشورتون چیکار کردن! این اروپایی های متمدن کنونی که همون بربرهای وحشی قدیمی هستن ، چجوری ایران و ایرانی رو توی این بازی به نمایش گذاشتند ، فقط این کلیپ از بازی رو ببینید و به حال خودتون افسوس بخورید که چه بلایی سر تاریخ اورده این یوبیسافت:
    https://www.youtube.com/watch?v=J_L5Tl8p7nQ
    بله منم طرفدار پر و پا قرص اساسین کرید هستم و تمام نسخه هاشو بازی کردم و به نظرم این نسخه هم واقعا زیبا و عالی هست و به چه قیمتی؟ به قیمت تحقیر تاریخ و تمدن ایران و ایرانی؟! به خودتون بیاید. بعضی موقع ها باید گفت گور بابای گیم و یوبیسافت! وقتی پای میهن پرستی و ایران در میون باشه ، گیم اصلا مهم نیست! شاید نتونیم مثل اونا بازی و فیلم برای تاریخمون بسازیم اما می تونیم اعتراض و نقد کنیم که! من نمیدونم و واقعا فاز یوبیسافت رو نمیفهمم که شاهزاده ایرانی رو میسازه ولی بعدش میاد توی این بازی اینطوری تحقیر میکنه ایرانی هارو!
    لئودانیس نیزه رو تو حلق سرباز ایرانی فرو میکنه! نیزه ای که تا آخر بازی باهاش سر و کار خواهید داشت و یه جورایی نماد بازیه!
    البته نباید از حق گذشت که یوبیسافت چیزهای زیادی از تاریخ به گیمرها یاد داده ولی واقعا به نمایش گذاشتن چنین تصویری از پارسی های متمدن و مقتدر بی انصافیه!
    خواهش می کنم ، خواهش میکنم که نظرمو تایید کنید تا بدونم نظر گیمرهای عزیز چیه؟ خیلی ممنون

    • mercenary گفت:

      دوست عزیز
      با اینکه بنده علاقه ی زیادی به تجربه ی این بازی دارم اما واقعا نمی تونم این صحنه ها رو تو بازی ببینم و بازی رو ادامه بدم، این وطن دوستی شما جای تقدیر داره و با تمام حرف های شما موافقم. من با اینکه یک بازی از یک ملت طرفداری کنه مشکل ندارم اما نه به قیمت توهین به یه ملت دیگه..
      موفق باشید

    • Winter1868 گفت:

      شما مسلمون هم هستی نکنه؟
      بعد میگی ایرانی هستی؟
      جوک خوبی بود
      دوست عزیزم
      من خودم تاریخ دان هستم پس وقتی میگم توهین نیست نیست دیگه
      هر ملتی موقع جنگ فوش میده همه، ما هم مستثنی نبودیم
      ولی این که چطور سه روز مقاومت کردن در برابر ایران سه دلیل داشت:
      یک: برتری جنگ افزار یونانی نسبت به جنگ افزار ایرانی
      دو: محل نبرد؛ یعنی اگر در دشت صاف بود جای تنگه ترموپولی، نبرد ترموپولی به جای سه روز یک ساعت میشد
      سه: سرباز های اسپارتی از کودکی تمرین جنگی میکردن در حالی سرباز های ایرانی، جنگ رو حرفه خودشون نمیدونستن و تنها ارتش ایران که تمارین جنگیش به اسپارتی ها نزدیک بود گارد جاوید بود
      نشون دادن حقایق تاریخی تحقیر و توهین نیست
      تو هم کاسه داغ تر از آش نشو دشمن ما عرب هست و تمام

      • MetallicA گفت:

        واقعا نمیدوتم چی بگم به اونایی که بهت منفی دادن عزیز. واقعا جوابی رو که میخواستم به این جناب تاریخدان بدم رو دادی
        فقط اینو اضافه کنم که اکوری پکورِ من، این‌چیزی که من توی اون کیلیپ که دوست عزیزمون فرستادم دیدم، توهین محض بود. شما میتونی ۳تا شاعر یونانی نام ببری؟ میتونی یکم درباره اساطیرشون توضیح بدی؟ من درکنار تاریخ خودمون، تعداد خیلی زیادی کتاب درباره روم و یونان خوندم. آرایش و حرکت گردان ها توی جنگ های مهم بین ایران و یونان رو حفظم. و من میگم که چیزی جز توهین محض نبود. لعنت به اول و آخر مصبب این اتفاق

  • Clara گفت:

    آقای بابایی با تشکر از شما به خاطر نقد بی نظیرتون تو این مدت که گیمفا بودم متوجه شدم شما واقعا یه گیمر واقعی هستید و دقیقا با همون نگاه گیمری به بازی نگاه میکنید. چیز که منتقد های دنیای گیم و سینما متاسفانه نمیدونن. شما وقتی شروع به بازی میکنید فقط به زیبایی ها و دنیا ی عالی اون نگاه میکنید و به قول معروف توش غرق میشید برخلاف منتقد ها دیگه که فقط یه دفترچه کنار دستشون ه و مدام دنبال پیدا کردن ایراد و مشکل از بازی هستند. خیلی ممنون امیدوارم سایه افرادی مث شما که دیگه انگشت شمار شدن از سر ما کم نشه

  • PC Gamer 007 گفت:

    یاد آن روزگاران بخیر که اساسین واقعا اساسین بود ، بیچاره اونایی که این چرند رو به اسم اساسین بازی میکنن ، یادمه اون زمان های دور واسه خریدن این بازی سر و کله میشکستیم ، وای آر پی جی هم شده دیگه خیلی شیر تو شیر … قربون بازی های خطی بخدا با داستان غنی ممکنه ی سری ها نفهمن چی میگم حق دارم البته آخه گیم رو تازه شروع کردن درک نمیکنن ما گیمیر های قدیم رو ، گیریم نمره این بازی بشه صد ولی هیچ وقت به متا بازی توجه نکنین هر متای بالایی تضمین یه بازی خوب رو نمیده …

  • k1pcx گفت:

    همیشه گفتم و میگم ac بعد نسخه های اول جز تکرار مکررات چیزی برای عرضه نداشت و رفته رفته اون جذابیتش رو از دست داد…دیالوگ های بازی همیشه و همیشه جای کار داشتن و همیشه ناقص بودن…گرافیک همیشه ایراد داشت…خصوصا تو طراحی چهره ها ولی طرفداران دو آتیشه همیشه بزرگش کردن…این نسخه رو تجربه نکردم با توجه به شرایط دلار واقعیتش ولی همه نسخه هارو بازی کردم….ac صرفا یه بازی خوبه و هیچوقت نمیتونه عالی یا شاهکار باشه هرچند سری اتزیو یه جذابیت خاص داشتند….مخصوصا نسخه دوم….ولی بازم از خوب بودن فراتر نرفتن…من عاشق همه بازی هام و به همه محتواها احترام قائلم ولی حس میکنم نمره ای که دادین خیلی زیادیه…خدایی ac همیشه یه بازی در حد هشت بوده و میمونه

  • دوستان دنبال این نگردید که کی میگفت فلان بازی نمره میاره یا نه، بازیهایی هستن که نمره ای پایین میگیرن ولی خیلیها ازش لذت میبرن، همینطور برعکس.
    و هستند کسانی که همین بازی رو و یا اوریجین رو بازی کرده باشن و بعد بگن خوب بود ولی جای اساسین خالی ما اساسین میخوایم.
    الان اکثر بازیها رو به همین رویه جهان باز و ارتقای همه نوع وسایل میارن و کلی آیتم خلق میکنن که برای ارتقا لازمن و برای بدست آوردنشون باید وقت بزاریم و این به گیم پلی بازی اضافه میکنه، اینها خوبن ولی دیگه همه بازیها یکنواخت میشن و فقط داستان متفاوت میشه. باور کنید خیلی از بازیهارو وقتی میگیرم مثل تامب ریدر جدید اصلا مثل گذشته لذت نمیبرم چون واقعا همه بازیها یکنواخت و تکراری دارن یک دوش رو میرن، درحالی که بازیهایی مثل سایفون فیلتر و رزیدنت ۳ و یا متال گیر سالید رو یک زمانی یادمه تا چندین بار تکرار میکردم و واقعا عالی بود. شایدم یک دلیلش همین باشه که سونی رو آورده به بازسازی دوباره پلی وان و همون بازیها.

  • Hodd Toward گفت:

    من اولین تریلر بازی رو دیدم خیلی ناامید شدم. اما بعد از دیدن گیم پلی گیمرهای مختلف تو یوتویوب نظرم عوض شد. ایول به یوبی سافت!!!!!!!!!!

  • peen گفت:

    تشکر بابت نقد منصفانه و مثل همیشه عالی
    خوشحالم که این نسخه به خودش اومد و شکوه اساسین را برگردوند البته اگه تا ده تا نسخه بعد همین فرمول تکرار نشه دیگه

  • BlackStone گفت:

    شاید این بازی یک RPG خیلی خوب باشه اما بنظرم AC خوبی نیست! :yes:
    موفق باشید

  • AXEL STONE گفت:

    RPG خیلی قشنگیه اما نه به عنوان اساسین
    دولار تا این ساعت ۸ هزارتمن شده :shy: میخام بخرمش مرگ بر دولار که ۲۳ تمن شده بود الانه ۸ تمنه :shy: احساس ارامش میزنه بهم. خیلی ممنون از مقاله اقایبابایی این مقاله با خبر از دولار چسبید واسم والله نفسی شد واسم میتونم بازیرو بگیرم :heart:

  • hamid619 گفت:

    من اکثر قسمتاش رو دوست دارم بخصوص اساسین ۲ و برادر هود و بلک فلگ و اورجین اما از این خوشم نیومد یوبی سافت باید وقت بیشتری روی بازی هاش بذاره نه یکسال به یکسال بازی بده رنگ بندی ها عالی ولی همه تصاویر غیر از قسمت دریا و آب تصویر یک نقاشی زیبا را دارند اما حس واقعی بودن رو نمیده البته شاید چون من تریلر دوم Red Dead Redemption 2 رو دیدم دیگه کیفیت مناظر هیچ بازی شگفت زدم نکنه ولی بازی های متوسط هم دو سال طئل میکشه بیاد Cyberpunk 2077 پنج سال می خواد بیاد هنوذم معلوم نیست کی ولی مثل اینکه سازندگان ویچر برخلاف ویچر که داستان خوب اما مبارزات تکراری و خسته کننده داشت روی Cyberpunk 2077 هم داستان و هم مبارزات رو عالی کار کردند ولی واقعا خجالت نمی کشن انقدر بازیهاشون رو صحنه دار میسازند باید فقط زمانهایی که اطرافت کسی نیست بازی کنی

    • 😐 “سازندگان ویچر برخلاف ویچر که داستان خوب اما مبارزات تکراری و خسته کننده داشت روی Cyberpunk 2077 هم داستان و هم مبارزات رو عالی کار کردند” 😐
      😐 “واقعا خجالت نمی کشن انقدر بازیهاشون رو صحنه دار میسازند باید فقط زمانهایی که اطرافت کسی نیست بازی کنی” 😐
      اولا- ویچر نمونی بازیهاست که زلزله ای بود هرکی میدید عاشقش میشد
      دوما- سایبر پانک هنوز نیومده گیم پلیشو چجوری تعین میکنی؟ بهتر از ویچره؟
      هخ داش به ویچر چنین نگو چون بهت میخندن ویچر۳ اگه بازی کنی تک فرنچایزت میشه اول ۱ بعد ۲ بازی کن بعد TW3رو بازی کن 😐 اون وقت میفهمی ویچر چیه
      یک نکته: فقط به خاسته ی خودت نگاه نکن داش ببین مردم چقد دوسش دارن اگه میگفتی نظر شخصی میتونستم قبول کنم حرفاتو اما مستقیم این جملرو گفتی حرفات قابل قبول نیست. موفق باشی

      • hamid619 گفت:

        لهن صحبتم نشون میده نظر شخصیم هست از ویچر حالم به هم میخوره از نظر من کسل کننده هست و بالاتر هم گفتم انتخاب بازی سلیغه ای هست در مورد Cyberpunk 2077 باتوجه به گیم پلی ۵۰ دقیقه ایش گفتم و کلمه مثل اینکه هم به کار بردم و اما Red Dead Redemption 2 با توجه به تریلر دومش گفتم از نظر مناظر بی نظیر و حتی نظر شخصیم که پر امتیاز ترین بازی میشه رو نگفتم چون هیچکدوم هنوذ منتشر نده که بخوام روی قسمت دیگه ای از بازی صحبت کنم

  • Shakhes گفت:

    خسته نباشی سعید جان عالی بود مثل همیشه
    من تو پست هایه مربوط به این بازی به دوستان میگفتم زود قضاوت نکنید خوبه اول فکر کنیم بعد حرف بزنیم نه برعکس!!!!!!
    با اینکه میدونستم بازی موفقی میشه ولی با دیدن این حجم از نمرات خوب و تعریفات واقعا تعجب کردم
    سعید جان واسه یاداوری هم شده به شما بگم همچنان منتظر مقاله ای درباره the elder scrolls هستم کاملا اطمینان دارم مقاله خیلی جذابی میشه شاید بهترین مقاله ای که تا حالا نوشتید!!!!!

  • AlirezaAK47 گفت:

    بابا برسی ویدویی بزارین حال نداریم انقده بخونیم

  • Masterpiece گفت:

    میدونین الان چند نفر به یوبیسافت مدیونن؟؟؟

    • SARDSIDERS گفت:

      ولی این هنوزم اساسین نیست :-((
      الطهیر و ادزیو رو فراموش کردین 🙁
      قضیه شبیه واچ داگز ۲ شده!
      واچ داگز ۱ آیدن پیرس رو داشت
      واچ داگز ۲ محیط و مراحل خوبی داشت
      من هنوز با این مخالفم چون میشد یه اساسین واقعی رو جای کارکتر اصلی بذارن

  • Bowler گفت:

    درود بر آقا سعید عزیز به خاطر این نقد کامل و جامع و فوق العاده، واقعا خسته نباشی سعید جان، انشالله همیشه سایه ت بالای سر گیمفا باشه و برامون نقد های معرکه بنویسی

  • ماشالاه آقا سعید اقابابایی بازی نیومده نقدش اومد.
    واقعا خیلی مسخرس که میگن حال نداریم بخونیم بخونید بابا لذت ببرید این همه زحمت کشیدن کلی تایپ کردن اونم با کلی تصویر همین نقد باعث میشه نظرتون راجع به نخریدن بازی عوض بشه من خودم با این نقد و بررسی حقیقتش خیلی حوس بازیش کردم جزئیات تو تصاویر بیداد میکنه و نشون از یه بازی نسل هشت به معنای واقعی داره یوبیسافت داره یواش یواش یه حرکت هایی میزنه امیدوارم عناوین the division 2 و beyond good ND evil 2 ش هم نمرات قابل قبولی بگیرن یه دستی هم رو دو عنوان اسپلینتر سل و پرنس بکشه هم خوبه هرچند خودم اعتقاد دارم احتمال زیاد یه اسپلینتر سل جدید سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ بده ولی بعید میدونم این نسل بازی پرنس بده

  • مازیار گفت:

    وقتی اولین تریلر بازی اومد گفتم آشغاله و حالا هم میگم آشغاله

    • PS4@PS4 گفت:

      درست میگی واقعا آفرین از اولین تریلرش فهمیدیم آشغاله
      میدونم بعضیا ناراحت میشن اما این نظر شخصی منه :idk:

    • MetallicA گفت:

      کاملا معلومه این لایک ها از کجا اومده
      ولی واقعا اگه حتی نصفشون هم واقعی باشه، برای این کشور متاسفم. اومدن زیر پست نویسنده ای لایک میدن به اینا که کلی از بازی تعریف کرده. شما که مقاله رو نمیخونی، کلا نیا تو سایت دیگه وقتی از هنر چیزی نمیدونی
      قطعا هر گیمر منطقی با بخش دوم حرفم موافق هست. شما اگه میخوای منفی بدی، بده. سطح فهم خودت رو مشخص میکنی وگرنه برای من چیزای خیلی مهم‌تری از :no: هست

  • Alireza_yoo گفت:

    ممنون بابت نقد. بشخصه فکر نمیکردم این قدر عالی از اب در بیاد همش تو ذهنم اوریجین میگذشت وقتی. تریلراشو میدیدم، ولی انگار عالی شده فقط یه سوال نسخه پی سی کی میاد

  • vafadar گفت:

    اینطور که پیداست سم فیشر با گرافیک ترسناکی در حال ساخت است

  • ممنون از سعید عزیز بابت نقد کامل و جامعشون. زحمت کشیدی واقعا، خسته نباشی
    همونطور که تو پیش نمایش بازی هم گفتم، حدس می‌زنم که ادیسی یا یک موفقیت بزرگ میشه و تبدیل به یکی از بهترین نسخه‌های AC میشه و یا میشه ضعیف‌ترین! که خوشبختانه یکی از بهترین‌ها شده
    حالا بازم منتظرم ببینم دوستایی که قبل از انتشار بازی در مورد مشکلات و ضعف‌های گرافیکی و یکنواختی حرف میزدن کجان 🙂

  • navid313714 گفت:

    آپولو هوا کرده :laugh:
    نقدت خیلی توضیح دادی دادا
    خیلی تخصصی بود در حد فوق لیسانس و اینا بود :-/
    من به شخصه حال و حوصله خوندنشو ندارم :wilt:
    سعی کنین زیر عکس ها یه جمله ساده بیشتر نزارید یه جمله که خلاصه مثلا یه پاراگراف نقدهاتون باشه
    خیلی ممنون :-)) :yes:

  • navid313714 گفت:

    عکس ۱۶ مقاله که نوشید آشنا نیست! عینک splinter cell هست!!!
    خب این یعنی تایید بازی!!
    دارن splinter cellرو میسازن باو!!!
    عجججببب….

  • ممنون اقای اقا بابایی بابت نقد زیبا و حرفه ای تون عالی بود خسته نباشین :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
    نسخه ps4 بود دیگه ؟؟/ پرو نه

نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا
نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey  | گیمفا