جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا

جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione

مهدی رحیمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا

اگر انتظارات خود را از این بازی درست نکنید، به احتمال زیاد از آن ناامید خواهید شد، اما اگر بدانید با چه چیزی سر و کار دارید، لذت زیادی از آن خواهید برد. با نقد و بررسی بازی استو کورسرا کامپتیزو با گیمفا همراه باشید.

یکی از آمارهایی که جالب است بدانید، این است که بازی‌های ریسینگ جزو سه تا از کم فروش‌ترین ژانرهای بازی‌های ویدئویی هستند. یا حداقل هیچ‌وقت در حد و اندازه‌های بازی‌های شوتر و نقش‌آفرینی نبوده‌اند. دلیل این فروش کم هم این است که معمولا این سری نسبت به تازه‌کارها به شدت سخت‌گیر است. بگذارید با یک مثال شروع کنم. شما حتی اگر قبل از بازی ویچر سه هیچ بازی نقش‌آفرینی‌ای بازی نکرده باشید، باز هم نسبتا سریع با ساز و کار بازی آشنا خواهید شد و نسبتا راحت می‌توانید با مکانیک‌های مختلف آن آشنا شوید و سپس از بازی لذت تمام را ببرید. در مورد بازی‌های شوتر هم همین است. شما سریعا به بازی عادت می‌کنید و راحت می‌توانید از گیم‌پلی لذت ببرید. منظور این است که هیچ‌گاه بازی به شما این حس را نمی‌دهد که شما از آن سر در نمی‌آورید. در مورد بازی‌های ریسینگ و استراتژی، قضیه کمی فرق می‌کند. این بازی‌ها برای این که بهترین تجربه‌ی شبیه‌سازی را برای به طور مثال مسابقات ماشین‌سواری برای شما به ارمغان بیاورند، بر روی موتور فیزیک کار می‌کنند. برای آن‌ها شبیه‌سازی اصطکاک تایرها بر روی آسفالت در شرایط آب و هوایی مختلف مهم است و حتی گرمای تولید شده از ترمزها باید تاثیر گذار باشد. این شبیه‌سازی پیشرفته یک خوبی و یک بدی دارد. خوبی آن این است که اگر شما یک فن سرسخت بازی‌های این‌چنینی باشید، روز به روز بازی‌های جدیدتر و تکنولوژی‌های جدیدتر برای کامپیوترها عرضه می‌شود و شبیه‌سازی‌ها بیشتر و بیشتر به واقعیت شبیه می‌شوند که باعث می‌شود شما لذت بیشتری از بازی‌های مورد علاقه‌ی خودتان ببرید. بدی آن هم این است که اگر شما از ابتدا از این بازی‌ها خوشتان نیامده باشد و الان برای اولین بار بخواهید وارد این ژانر شوید، مطمئنا زمان بسیار سختی را خواهید داشت. تنظیمات مختلف برای قسمت‌های مختلف ماشین، پیست و آب و هوا و تایرها و موارد بسیار زیاد دیگری، باعث می‌شود نتوانید راحت وارد این ژانر شوید. برای همین، زمان نسبتا زیادی را باید برای آشنا شدن با تمام ویژگی‌های این ژانر بگذرانید که البته این بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا

تنظیمات مختلف برای قسمت‌های مختلف ماشین، پیست و آب و هوا و تایرها و موارد بسیار زیاد دیگری، باعث می‌شود نتوانید راحت وارد این ژانر شوید. برای همین، زمان نسبتا زیادی را باید برای آشنا شدن با تمام ویژگی‌های این ژانر بگذرانید که البته این بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بازی استو کورسرا کامپتیزو، بازی راحتی نیست. عادت کردن به این بازی و آشنا شدن با مکانیک‌های آن کمی طول می‌کشد. البته، بازی برای این قضیه فکری کرده است و یک حالت مبتدی دارد که اکثر تنظیمات خودکار است اما باز هم بازی در این حالت چالش برانگیز به نظر می‌رسد. اما بعد از مدتی، می‌توانید این حالت را خاموش کنید و تنظیمات مختلف را خودتان انجام دهید. این بازی در حالت دسترسی زود هنگام در استیم موجود است و بعد از مدتی محتوای بیشتری برای بازی منتشر می‌شود. هر چند، با مقدار محتوایی که بازی همین الان دارد و قیمت ۲۵ دلاری‌اش، باز هم ارزشش را دارد که بخواهید بازی را تهیه کنید. البته منظور از این‌که ارزشش را دارد، با قیمت مناسب برای ما ایرانیان است، وگرنه فعلا خرید بازی حتی چند دلار ارزشش را ندارد. در کل، بازی محتوای نسبتا خوبی را برای یک بازی که در دسترسی زودهنگام قرار دارد، عرضه می‌کند. فیزیک بازی چیزی کم از یک شاهکار ندارد و شما واقعا وزن ماشین و مسابقه در پیست را حس می‌کنید. مسابقه نیز چند حالت مختلف دارد و قرار است چند حالت دیگر نیز به آن اضافه شود. شما می‌توانید در پیست با هوش مصنوعی یا بازیکنان دیگر مسابقه دهید. هوش مصنوعی رانندگان در سطح بسیار خوبی قرار دارد و به چالش بازی می‌افزاید. البته، مشکلاتی در این بخش گزارش شده که با توجه به این‌که بازی در حالت دسترسی زودهنگام قرار دارد، قابل چشم‌پوشی است و سازندگان باید تلاش در برطرف کردن این مشکل کنند. زمین مسابقه نیز همراه با پیچ‌های مختلف، سختی نسبتا خوبی دارد و راضی کننده است. رانندگی، قسمت اصلی گیم‌پلی بازی است و سازندگان نیز به خوبی روی آن کار کرده‌اند. پیچیدگی رانندگی در یک پیست واقعی به خوبی به گیمر منتقل می‌شود و مسابقه با رانندگان دیگر لذت زیادی دارد. البته، بازی سختی خودش را در این قسمت نیز به رخ می‌کشد و از شما توانایی‌های یک حرفه‌ای را طلب می‌کند. البته، می‌توانید با تنظیمات مختلف بازی سر و کله بزنید و بهترین تنظیماتی که برای بازی شما مناسب است را برای خود تنظیم کنید. شما می‌توانید حتی دنده را به صورت دستی عوض کنید تا بهترین سرعت و شتابی را که شاید به طور خودکار به آن دست پیدا نکنید، به دست آورید. بازی حتی یک حالت تمرین نیز دارد که می‌توانید در آن مهارت‌های خود را برای مسابقات صیقل دهید.

جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا

شما می‌توانید حتی دنده را به صورت دستی عوض کنید تا بهترین سرعت و شتابی را که شاید به طور خودکار به آن دست پیدا نکنید، به دست آورید. بازی حتی یک حالت تمرین نیز دارد که می‌توانید در آن مهارت‌های خود را برای مسابقات صیقل دهید.

گرافیک بازی، نکته‌ی دیگر بازی است که بسیار خوب بر روی آن کار شده است. بافت‌های قسمت‌های مختلف ماشین، به خوبی کار شده است و البته می‌توانید دید خود را تنظیم کنید و به طور مثال تصمیم بگیرید که زاویه‌ی دید شما از داخل کلاه محافظ راننده باشد یا خارج از آن. گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی هم برای فرمان و دیگر قسمت‌های جلوی دید راننده وجود دارد که باعث می‌شود به خوبی بتوانید این بازی را با سلیقه‌ی خود تناسب دهید و به مقداری که می‌خواهید از آن لذت ببرید. بازی از لحاظ گرافیک هنری با این که چیز خارق‌العاده‌ای برای عرضه ندارد، اما نباید هم از آن انتظار چیز عجیب و غریبی را داشت. بازی یک شبیه‌ساز است، و وظیفه‌اش شبیه‌سازی تمام المان‌های مسابقات رانندگی تا آخرین حد ممکن و با بهترین کیفیت است، و به جرئت می‌توان گفت این بازی نیز از لحاظ گرافیک هنری و طراحی مسیر مسابقه‌، کار خود را به بهترین نحو انجام داده است. مورد بعدی، گرافیک فنی است که البته باید گفت این بازی طیف نسبتا وسیعی از سیستم‌ها را پوشش می‌دهد که البته با توجه به سیستم شما، کیفیت تجربه‌ای که خواهید داشت فرق خواهد کرد. البته، من در طول مدت بازی کردنم متوجه افت فریم یا از این قبیل مشکلات گرافیکی در بازی نشدم که این برای یک بازی که در حالت دسترسی زود هنگام قرار دارد، قابل تحسین است. البته باید به این نکته داشت که محتوای بسیار زیادی در بازی قرار ندارد و بحث گرافیک فنی کمی در این مورد ناقص می‌شود. البته اگر با همین رویه‌ای که برای گرافیک فنی و هنری این مراحل موجود در بازی پیش برود، مشکلی در این مورد وجود نخواهد داشت.

جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا

مورد بعدی، گرافیک فنی است که البته باید گفت این بازی طیف نسبتا وسیعی از سیستم‌ها را پوشش می‌دهد که البته با توجه به سیستم شما، کیفیت تجربه‌ای که خواهید داشت فرق خواهد کرد. البته، من در طول مدت بازی کردنم متوجه افت فریم یا از این قبیل مشکلات گرافیکی در بازی نشدم که این برای یک بازی که در حالت دسترسی زود هنگام قرار دارد، قابل تحسین است.

مورد بعدی، موزیک بازی است که بسیار خوب است و حس و حال مسابقه را به خوبی به شما منتقل می‌کند. صدای ماشین‌ها که با سرعت زیاد از کنار شما می‌گذرند، صدای موتور که تا آخرین درجه به آن فشار می‌آید و صدای غیژ غیژ تایر‌ها بر روی آسفالت، همه و همه به خوبی کار شده‌اند و از لحاظ کیفیت صدا مشکلی در بازی وجود ندارد و این هر چه بیشتر به غرق شدن شما در دنیای بازی کمک خواهد کرد.

خلاصه و نتیجه گیری:

Assetto Corsa Competizione برای قشر عادی جامعه‌ی گیمرها، مناسب نیست. این سری بازی‌ها، با هدف شبیه‌سازی مسابقات ماشین‌سواری آن هم در بالاترین سطح خود می‌شوند و هدف خود را نیز بر این مبنا می‌گذراند و همین باعث می‌شود ورود به این‌ ژانر مخصوصا اگر تازه کار باشید، برای شما بسیار سخت باشد. البته، بازی یک حالت آسان هم دارد که برای تازه‌کاران در نظر گرفته است ولی باز هم باید تلاش زیادی کنید تا بتوانید با همه‌ی زیر و بم بازی آشنا شوید. بازی از حیث گیم‌پلی در سطح بسیار عالی‌ای قرار دارد و شبیه‌سازی مسابقات به خوبی انجام می‌شود. مکانیک‌های بسیار زیادی در بازی وجود دارد که با یاد گرفتن تک تک آن‌ها بازی به مراتب برای شما لذت بخش‌تر می‌شود و بهتر می‌توانید از بازی لذت ببرید. باز یاز لحاظ گرافیک هنری و فنی نیز وضعیت خوبی دارد و بر روی طیف نسبتا وسیعی از دستگاه‌ها اجرا می‌شود که البته این مورد برای دستگاه‌های جدیدتر، بهتر و باکیفیت‌تر است. موسیقی بازی نیز بسیار خوب است و حس و حال بازی را به خوبی منتقل می‌کند. در کل، بازی با توجه به این‌که در حالت دسترسی زود هنگام قرار دارد، در وضعیت خوبی است و با توجه به این‌که محتوای بیشتری نیز برای آن در آینده عرضه می‌شود، مطمئنا بهتر از این هم خواهد شد. پس تجربه‌ی آن به همه کسانی که علاقه به بازی‌های شبیه‌سازی شده و ماشینی دارند، توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا
جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جنون دقت | نقد و بررسی بازی Assetto Corsa Competizione - گیمفا