سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider

محمد آریامقدم
۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

فرنچایز Tomb Raider در این چند سال اخیر توانسته با نمایش فوق‌العاده‌اش بیش از پیش بین بازی‌بازان طرفدار جمع کند. اولین باری که نام Tomb Raider به گوشمان خورد سال ۱۹۹۶ بود که بازی‌ای با همین نام توسط Eidos Interactive منتشر شد. این بازی که توسعه یافته توسط Core Design بود موفق شد تبدیل به ششمین بازی پرفروش تاریخ پلی استیشن شود. البته طرفداران سینما لارا کرافت و Tomb Raider را بیشتر با انجلینا جولی و فیلم‌هایش در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ می‌شناسند. به هر جهت، هدف از این مقدمه این بود که به شما بگوییم Tomb Raider قدمت زیادی داشته و عمر آن به حدودا ۲ دهه می‌رسد. پس از انتشار بازی TR در سال ۱۹۹۶، باز هم شاهد انتشار عناوینی با همین اسم و پسوندهای مختلف بودیم که اکثرا هم موفق ظاهر شده‌اند منتهی از آن‌جایی که نمی‌خواهیم بیش از این به صحبت راجع به تاریخ بپردازیم، مطالعه درباره تاریخچه این مجموعه را به خودتان می‌سپاریم.

اما Tomb Raider‌ای که ما این روزها آن‌را می‌شناسیم یا بهتر بگویم، این روزها در موردش صحبت می‌شود مجموعه‌ایست که توسط  Crystal Dynamicsو Eidos Montreal توسعه یافته و Sqare Enix آن را منتشر می‌کند. سال ۲۰۱۳ عنوان Tomb Raider برای کنسول نسل هفتمی و هشتمی و رایانه‌های شخصی منتشر شد و توانست با بازخوردهای فوق‌العاده‌ای رو به رو شود. اتمسفر بی‌نظیر بازی به همراه شخصیت‌پردازی فوق‌العاده و داستانی جذاب و روایتی کم‌نقص از TR یک عنوان پرطرفدار ساخت. گیم پلی بازی نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده بود و خلاصه Tomb Raider سال ۲۰۱۳ بدون شک یکی از بهترین‌ بازی‌های سال بود. Rise of the Tomb Raider که برای مدتی هم در انحصار مایکروسافت بود اگرچه به قدرتمندی نسخه قبل نبود اما باز هم توانست یکی از بازی‌های موفق سال شود. فراموش نکنید که در سال ۲۰۱۵ عناوینی چون The Witcher 3: Wild Hunt، Metal Gear Solid V PP و Fallout 4 منتشر شدند و باز هم در این میان Rise of Tomb Raider طرفداران خود را حفظ کرد و با ارائه یک ماجراجویی جذاب دیگر برای بازیکن و همچنین کسب متای ۸۶ نقطه روشنی برای Eidos Montreal بود. آخرین نسخه توم ریدر Crystal Dynamics چند روز قبل منتشر شد و متاسفانه نسبت به دو نسخه قبل ضعیف ظاهر شد. البته در همین ابتدای مقاله خدمتتان عرض کنم که Shadow of the Tomb Raider بازی سرگرم‌کننده‌ای بوده و تجربه آن را هم به همه شما توصیه می‌کنم. Shadow of the Tomb Raider که حدودا دو هفته پیش منتشر شد ابدا نمی‌تواند موفقیت‌های نسخه‌های اخیر خود را تکرار کند. اعتمادها نسبت به Shadow of the Tomb Raider نیز تا قبل از انتشار بازی کمتر شده بود. عده زیادی احتمال شکست این عنوان یا حداقل افت آن را نسبت به نسخه‌های قبل می‌دادند و افرادی هم معتقد بودند که Shadow of the Tomb Raider در واقع از Uncharted کپی کرده است! فراموش نکنید که الهام گرفتن از یک بازی موفق با کپی کردن تفاوت‌های زیادی دارد. خلاصه اینکه تا قبل از انتشار بازی مشخص شد که Shadow of the Tomb Raider احتمالا آخرین نسخه این سه‌گانه خواهد بود و یا حداقل برای مدتی به آن استراحت خواهند داد. همچنین فهمیدیم که در Shadow of the Tomb Raider متوجه می‌شویم که چرا لارا کرافت لقب “مهاجم مقبره” را به خود اختصاص داده است. اما راجع به جزئیات این بازی و نقاط قوت و ضعف آن در ادامه صحبت خواهیم کرد. امروز می‌خواهیم Shadow of the Tomb Raider را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بدهیم پس با ما همراه باشید.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

در Shadow of the Tomb Raider متوجه می‌شویم که چرا لارا کرافت لقب “مهاجم مقبره” را به خود اختصاص داده است.

بازی از جایی آغاز می‌شود که لارا و جونا در حال سفر هستند و به دلیل شدت گرفتن طوفان هلیکوپتر آن‌ها سقوط کرده و لارا همراهانش را گم می‌کند. اما آن‌ها به چه دلیل و به کجا در حال سفر هستند؟ بازی بای یک فلش بک به این سوال ما پاسخ می‌دهد. داستان بازی باز هم مربوط به لارا و انجمن Trinity می‌شود که می‌خواهند دنیا را نابود کنند. البته این بار این برداشتی است که لارا از صحبت‌های دکتر دومینگز داشته و ما نیز این برداشت را باور داریم. در ابتدای بازی لارا یک خنجر باستانی را پیدا کرده و آن را می‌دزدد عملی که سبب ایجاد یک سونامی در مکزیک می‌شود و لارا پس از نبردی سخت، در نهایت به اجبار خنجر را به دکتر دومینگز تقدیم می‌کند. داستان بازی کماکان عالی به نظر می‌رسد و نسبت به نسخه‌های قبلی افت نداشته است. به بهترین شکل ممکن در Shadow of the Tomb Raider به شخصیت‌ها پرداخته شده و در مورد گذشته آن‌ها مطالبی وجود دارد که با خواندنشان می‌توانید اطلاعات خود را بالاتر ببرید. به عنوان مثال در مورد Jonah، لارا می‌گوید که اولین باری که وی را دیده او را خندانده است. در کنار این مطالب، شاهد فلش‌بک‌هایی به کودکی لارا نیز هستیم که اشتیاق وی به ماجراجویی و کشف چیزهای جدید و کشف نشده را نشان می‌دهد. در فلش بک ابتدایی بازی همچنین واضح است که لارا کرافت اولا در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمده و ثانیا دختری بسیار باهوش است. فلش بک ابتدایی بازی ما را با کودکی لارا آشنا می‌کند. الهام گیری Shadow of the Tomb Raider از Uncharted در چنین صحنه‎‌هایی واضح‌تر می‌شود.

افرادی که اولین نسخه سال ۲۰۱۳ بازی Tomb Raider را تجربه نکرده‌اند طبیعتا چیز زیادی راجع به Tirnity نمی‌دانند. گروه Trinity در Shadow of the Tomb Raider نیز نقشی اساسی را ایفا خواهند کرد بنابراین اگر با این گروه به خوبی آشنایی ندارید این مطلب را از دست ندهید. به طور کلی و خلاصه، Trinity گروهی سری و جنگ‌طلب با نیروهای نظامی است که هدفش کنترل دنیاست و این کار را می‌خواهد از طریق به دست آوردن یک سری اشیای باستانی انجام دهد. قدمت این گروه به دوران قبل از ظهور مسیحیت برمی‌گردد. در نسخه Shadow of the Tomb Raider رهبر این گروه Dr Pedro Dominguez است، مردی که معتقد است خورشید در حال غروب است و باید دنیا را نجات داد. به طور کلی راجع به Dr Pedor Dominguez شخصیت پردازی چندان قدرتمندی صورت نگرفته و بیشتر روی لارا و جونا کار شده است و ثمره آن را هم در بازی می‌بینیم. شاید داستان بازی به اندازه نسخه اول و یا حتی Rise of the Tomb Raider عمیق نباشد اما در کل عملکردی فراتر از قابل قبول دارد. عنوان Shadow of the Tomb Raider نسبت به نسخه‌های قبلی پیچیدگی کافی در بخش داستانی ندارد اما سطحی هم نیست و تجربه‌ای فوق‌العاده برای بازیکن را به ارمغان خواهد آورد.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

زیبایی مناظر، همواره یک یار جدانشدنی از تمامی بازی های این سری تا به امروز بوده است.

 

اگر Shadow of the Tomb Raider را مستقل از دو نسخه قبل بدانیم بدون شک تجربه‌ای عالی خواهد بود اما با توجه به دو نسخه قدرتمندی که قبل از SotTR منتشر شده‌اند به نظر می‌رسد این نسخه قدمی رو به جلو برای سازندگان نیست. تقریبا تمام المان‌های نسخه‌های قبلی در این نسخه نیز تکرار شده‌اند که خب مسئله‌ای نیست! مشکل اینجاست که بازی در زمینه گیم پلی چیز جدیدی برای ارائه ندارد و به جز تغییراتی کوچک اما مثبت در زمینه مخفی‌کاری، Shadow of the Tomb Raider نسخه‌ای دقیقا مشابه با نسخه‌های قبلی و بدون تغییر است. برای چنین عنوانی تغییراتی بنیادین ابدا لازم نیست اما تا این حد بدون تغییر بودن بازی نیز اصلا قابل توجیه نمی‌تواند باشد. سازندگان می‌توانستند ایده‌های جدید و زیادی را روی بازی پیاده کنند تا شاهد یک نسخه “جدید” واقعی از سه گانه محبوب Eidos Montreal باشیم. البته کماکان بازی آنقدر لذت بخش است که می‌تواند برای مدتی طولانی شما را سرگرم کند و خصوصا اگر طرفدار نسخه‌های پیشین آن باشید که قطعا Shadow of the Tomb Raider یکی از بهترین تجربه‌های سال خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در Shadow of the Tomb Raider باید بدان توجه داشته باشیم محیط قابل کاوش بازی است. سازندگان می‌دانند که باید برای عنوانی با اسم اصلی Tomb Raider باید محیطی بسازند که هر نقطه از آن ارزش اکتشاف داشته باشد. به هیچ عنوان در Shadow of the Tomb Raider حس خالی بودن محیط به شما دست نخواهد داد و هر نقطه و هر خرابه‌ای را که بگردید چیز جدیدی پیدا می‌کنید. حال این آیتم‌ها می‌توانند جهت ساخت و ساز و یا ارتقا سلاح‌هایتان مورد استفاده قرار بگیرند و یا می‌توانند سبب افزایش XP شما شوند. در این زمینه دو نسخه قبلی بازی نیز عالی کار کرده‌اند اما Shadow of the Tomb Raider از آن‌ها نیز بهتر است. گذشته از این موضوع، گشتن در محیط در این نسخه لذت خاصی دارد و محیطی که سازندگان خلق کرده‌اند در خور اسم بازیست. هنگام گشت و گذار در محیط بازی و کاوش در مقبره‌ها، خطرات زیادی شما را تهدید نمی‌کنند و بیشتر باید فکرتان را به کار بیندازید. پازل‌های متنوع و گوناگونی که Shadow of the Tomb Raider در خود گنجانده سبب می‌شوند که بازیکن از فکر کردن و حل مسائل بازی خسته نشود. برای موفقیت در مراحل اصلی بازی باید بتوانید از تمام چیزهایی که یاد گرفته‌اید و دیالوگ‌های لارا و شخصیت‌های دیگر استفاده کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پازل‌ها را حل کنید. البته با فشردن دکمه Q بازی شما را راهنمایی می‌کند و کارتان کمی ساده‌تر می‌شود. علاوه بر اینکه نقاط مهم مکانی که در آن هستید به رنگ طلایی درمی‌آیند، لارا نیز دیالوگی را تکرار می‌کند تا شما با چگونگی حل معما آشنا شوید. گاهی اوقات حتی باید به کمک عکس‌هایی که قبلا پیدا کرده‌اید معماها را حل کنید.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

شاید داستان بازی به اندازه نسخه اول و یا حتی Rise of the Tomb Raider عمیق نباشد اما در کل عملکردی فراتر از قابل قبول دارد.

صحبت کردن با NPC‌ها نیز جزئیات نقشه شما را بیشتر می‌کند. گاهی اوقات NPC‌ها چیزهایی را گم کرده‌اند که لارا می‌تواند آن‌ها را پیدا کرده و مال خود کند. برخی NPC‌ها نیز به شما ماموریت می‌دهند و یک مرحله فرعی جدید خواهید داشت. به طور کلی صحبت کردن با اکثر شخصیت‌های غیر قابل بازی خالی از لطف نخواهد بود و به پیشرفت لارا کمک خواهند کرد. در درجات سختی بالا مجبور به انجام این کار هستید چون مجبور به پیشرفت دادن لارا خواهید بود. سخت‌تر شدن بازی و قوی‌تر شدن دشمنان به کنار، به خاطر مشکلاتی که Shadow of the Tomb Raider در گان پلی خود می‌بیند نیز محکوم به استفاده از بهترین ابزار هستید. سیستم پیشرفت بازی هم عملکرد قابل قبولی دارد و با پیشروی در بازی و همچنین گشت و گذار در محیط آن می‌توانید لارا را با آیتم‌های بهتری تجهیز کنید. در همین راستا بازرگانانی هم در محیط بازی پیدا می‌شوند که می‌توانید آیتم‌های جالبی را از آن‌ها خریداری کنید. به عنوان مثال خریدن یک صدا خفه کن برای تفنگتان کمک زیادی به شما در طول بازی خواهد کرد. سلاح اصلی تنها فرزند و تنها دختر خانواده کرافت تیر و کمان است و لارا در استفاده از آن تبحر زیادی هم دارد اما همیشه نمی‌توانید روی این سلاح تکیه کنید. در ضمن دقت داشته باشید که تیر و کمان لارا نیز می‌تواند ارتقا پیدا کند. برای ارتقا دادن هر سلاحی باید مواد لازم را داشته باشید. مواد اولیه‌ای همچون پارچه برای ساخت آیتم‌های جدید کاربرد زیادی دارند. دقیقا به همین خاطر است که هر کجا که می‌روید باید نیم نگاهی هم به قسمت‌های دیگر محیط بیندازید تا اگر احیانا چیز مفیدی پیدا کردید آن را بردارید. Shadow of the Tomb Raider در این زمینه عالی کار کرده است و یک بازی ماجرایی واقعی است. Craft کردن لباس‌های جدید با ویژگی‌های خاص شما را مجبور به کاوش بیشتر در جهان بازی خواهد کرد. لباس‌های بازی هر کدام برتری‌های نسبت به بقیه دارند. البته لباس پیش فرض لارا نسبت به لباس‌های دیگر هیچ امتیازی ندارد. برخی از لباس‌هایی که خواهید پوشید توانایی شما در مخفی‌کاری افزایش خواهند داد. در واقع چنین لباس‌هایی به لارا کمک می‌کنند تا دیرتر و سخت‌تر توسط دشمنان دیده شود. به طور کلی بخش مخفی‌کاری بازی باید برای شما اهمیت بسیار بالایی را داشته باشد.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

مبارزات بازی می‌توانستند خیلی جذاب‌تر باشند اما سازندگان تمرکز خود را بیشتر روی موارد دیگر گذاشته و البته موفق هم بوده‌اند

 

مقبره‌های متعدد و نقاط مخفی بازی جذابیت گشت و گذار را چند برابر می‌کنند. همانطور که کمی بالاتر نیز گفتیم، معماهای جذاب Shadow of the Tomb Raider از نقاط قوت بازی به شمار می‌روند. خب طبیعتا بسیاری از این معماها را در مقبره‌ها خواهید یافت. البته بیشتر این معماها مربوط به مراحل اصلی بازی می‌شوند و در فعالیت‌های جانبی پازل‌های کمتری را خواهید دید. بخش اکشن بازی نیز به مانند نسخه‌های گذشته بوده و تغییرات چندانی به خود ندیده است. گان پلی بازی که دقیقا همان است و سلاح‌های بازی نیز عملکردی مثل نسخه‌های قبل دارند. سلاح‌های خود را می‎‌توانید به شکل‌های مختلفی ارتقا دهید و تغییراتی را بر آن‌ها اعمال کنید. سرعت Reload را افزایش دهید، ظرفیت تفنگ را بیشتر کنید، دقت اسلحه را بالاتر ببرید و حتی کلا تفنگ را عوض کنید. طبیعتا این تغییرات را تنها در صورتی می‌توانید انجام دهید که منابع کافی در اختیار داشته باشید و باز هم برمی‎‌گردیم سر بحثی که قبلا داشتیم، اهمیت کاوش در محیط! البته خب عوض کردن سلاح احتیاجی به مواد خاصی ندارد! می‌توانید اسلحه‌ها را در محیط‌های مختلف پیدا کنید. التبه سلاح نسبت به دیگر آیتم‌های بازی بسیار نادر است. از بازرگان‌ها هم می‌توانید آیتم‌های جالبی نظیر صداخفه کن خریداری کنید که به این نکته قبلا نیز اشاره شده است. همان‌طور که می‌دانید مهمترین سلاح لارا تیر و کمانش است و این تیر و کمان هم قابل ارتقا دادن است و هم قابل تعویض.حقیقتش را بخواهید در تجربه شخصی‌ام، تعویض تیر و کمان گزینه‌ بهتری بود. برای کمان خود همچنین می‌توانید مواد منفجره بسازید. این مواد منفجره در مبارزات بزرگ بسیار کارامد خواهند بود. در همان ابتدای بازی نیز در مبارزاتی که با پلنگ‌ها دارید به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. به غیر از استفاده در مبارزات، بسیاری از مسیرها را نیز باید از همین طریق باز کنید. می‌توانیم خیلی بیشتر به چنین نکات ریزی بپردازیم اما از آنجا همه این موارد را قبلا در نسخه‌های پیشین Tomb Raider دیده‌ایم گفتن این مطالب تنها حجم این نقد و بررسی را افزایش می‌دهد.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

دقت کرده اید که کم کم تمام بازی ها دارند به نوعی نقش آفرینی می شوند؟ حالا یا رسما اعلام می کنند مثل A.C Odyssey یا اعلام نمی کنند ولی بازیشان پر است از المان های نقش آفرینی. زیرا این المان ها بازی را عمیق تر می کنند

گیم پلی بازی Shadow of the Tomb Raider زمانی مرا ناامید کرد که اولین مبارزه‌ام را تجربه کردم. اگرچه کمتر منتقدی بدان اشاره کرده است اما اگر نظر شخصی مرا بخواهید، Tomb Raider از همان ابتدا گان پلی‌اش مشکل داشت. مبارزات بازی می‌توانستند خیلی جذاب‌تر باشند اما سازندگان تمرکز خود را بیشتر روی موارد دیگر گذاشته و البته موفق هم بوده‌اند. به عنوان یک بازی ماجرایی Tomb Raider از همان ابتدا، یک عنوان موفق و کم‌نقص به شمار می‌رفت اما به عنوان یک بازی اکشن رقیب‌های قوی‌تری را مقابل خود می‌دید. حال با این مقدمه به سراغ صحبت راجع به Shadow of the Tomb Raider برویم. اگر بخش مبارزاتی بازی را به زیر مجموعه اکشن و مخفی‌کاری تقسیم کنیم، می‌بینیم که در بخش اکشن بازی هیچ نوآوری نسبت به قبل نداشته است. Shadow of the Tomb Raider در این زمینه عملا همان عملکرد نسخه‌های قبل را ارائه داده و هیچ تغییری چه مثبت و چه منفی در این زمینه نمی‌بینیم. سیستم کاورگیری بازی، سیستم شوتینگ و کلا تمامی مواردی که شما باید در بخش اکشن بازی ببینید مثل قبل باقی مانده و خبری از پیشرفت یا تنوع نیست. سیستم کاورگیری بازی مثل قبلا عذاب آور است! به خاطر دارم زمانی که Metal Gear Solid V: Phantom Pain منتشر شد برخی از منتقدین ایرانی به سیستم کاورگیری این بازی ایراد گرفته بوند. قضاوت راجع به درست یا غلط بودن این نقد پای خودتان اما سیستم کاورگیری Tomb Raider همیشه ضعیف‌ بوده است و در آخرین نسخه این مجموعه نیز خبری از پیشرفت یا حتی تلاش برای بهتر شدن نمی‌بینیم.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

گیم پلی بازی Shadow of the Tomb Raider زمانی مرا ناامید کرد که اولین مبارزه‌ام را تجربه کردم. اگرچه کمتر منتقدی بدان اشاره کرده است اما اگر نظر شخصی مرا بخواهید، Tomb Raider از همان ابتدا گان پلی‌اش مشکل داشت.

درست است که Shadow of the Tomb Raider یک بازی تمام اکشن نیست و بیشتر حول اکتشاف و ماجراجویی می‌چرخد اما حتی چنین دلیلی نیز ضعف‌های بازی را نخواهد پوشاند. هنوز هم که هنوز است سیستم شوتینگ بازی مشکلاتی دارد که شما را آزار خواهد داد. عجیب است که Eidos Montreal این ضعف را هنوز هم نپوشانده است. شاید دلیل آن توجه بیش از اندازه به دیگر بخش‌ها بوده و شاید هم به این خاطر است که هنوز هم با بازخوردهای منفی جدی رو به رو نشده است. در هر صورت دلیل هرچه که هست، سیستم شوتینگ و به طور کلا گان پلی بازی به قدری ضعیف است که عملا شما را وادار به استفاده از روش‌های دیگر خواهد کرد. لارا کرافت هر چقدر هم تحت کنترل گیمر حرفه‌ای باشد باز هم در نبردهای اکشن یک بازنده خواهد بود، خصوصا اگر درجه بازی سختی را روی درجات بالاتر تنظیم کنید. اما برخلاف گان پلی، بخش مخفی‌کاری بازی پیشرفت‌هایی داشته است. البته بنیان بخش Stealth بازی پایدار مانده و تقریبا بدون تغییر است و تنها چند المان جهت پیشرفته‌تر شدن آن به بازی اضافه شده است. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید در Shadow of the Tomb Raider خبری از نشستن یا Crouch نیست و لارا به صورت اتوماتیک این کار را انجام می‌دهد. زمانی که وارد محوطه دشمن شوید لارا خودش این موضوع را تشخیص داده و کافیست خود را به تخته سنگی نزدیک کنید تا کاور بگیرد و از دید دشمن پنهان شود. او همچنین قادر است خود را میان بوته‌ها قایم کند و دیده هم نشود. البته در این قسمت هوش مصنوعی دشمنان نیز به کمک بازیکن خواهد آمد و با توجه به ضعفی که آن‌ها در این زمینه دارند کار لارا راحت‌تر خواهد شد. Shadow of the Tomb Raider در زمینه استتار پیشرفت کرده و حالا می‌توانید به سر و صورت و بدن خود گِل بمالید و خود را با دیوارها همرنگ کنید. بدین ترتیب دشمنان شما را نخواهند دید و می‌توانید راحت‌تر از دیگران مخفی بمانید.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

برخلاف گان پلی، بخش مخفی‌کاری بازی پیشرفت‌هایی داشته است. البته بنیان بخش Stealth بازی پایدار مانده و تقریبا بدون تغییر است و تنها چند المان جهت پیشرفته‌تر شدن آن به بازی اضافه شده است.

برای کشاندن دشمنان به سمت خود نیز می‌توانید از آیتم‌های اطراف استفاده کنید و حواس‌ها را پرت کنید. برای کشتن دشمنان می‌توانید کلید خاصی ( بسته به پلتفرم بازیتان ) را فشار دهید و کار را تمام کنید، می‌توانید از تیر و کمان استفاده کنید و همچنین می‌توانید از سلاح‌هایی که به صدا خفه کن تجهیز شده‌اند استفاده کنید. البته دو مورد آخر عمومی نبوده و دشمنانی که از لباس‌های نظامی خاص استفاده می‌کنند بدین وسیله کشته نمی‌شوند و خیلی راحت لو می‌روید. در این زمینه هم ضعف‌هایی وجود دارد اما از آنجایی که نمی‌خواهیم خیلی سختگیری کنیم از گفتن آن‌ها صرف نظر می‌کنیم. در مجموع سیستم مخفی‌کاری پیشرفت‌هایی داشته و جذاب‌تر از گذشته شده است. همچنین با Skill‌هایی که به دست می‌آورید می‌توانید بیش از پیش خطرناک ظاهر شوید. مثلا می‌توانید دو دشمن را همزمان بکشید و یا صدای کمتری در هنگام راه رفتن ایجاد کنید. لباسی که می‌پوشید نیز روی دید دشمنان تاثیر دارد و در این انتخاب نیز باید دقت به خرج دهید. بخش Stealth بازی می‌تواند برای شما خیلی پیشرفته تر شود اگر مهارت‌های مورد نیاز آن را یاد بگیرید. مثلا می‌توانید تیری به سمت دشمن پرتاب کرده و به کمک تنه درخت وی را دار بزنید. همان‌طور که گفته شد هوش مصنوعی دشمنان آنقدر بالا نیست که بتوانند خطر را تشخیص دهند. شاید اینجا این سوال پیش آید که آیا هوش مصنوعی افراد Trinity یک نقطه ضعف است؟ پاسخ تقریبا منفیست! البته باز هم اگر بخواهیم سخت گیری کنیم، بله AI دشمنان اصلا راضی کننده و در خور یک بازی بزرگ نیست اما در برخی موارد هم آن‌ها خوب عمل می‌کنند. خلاصه اینکه هوش مصنوعی نیروهای Trinity تعریفی ندارد و سازندگان می‌توانستند بهتر روی آن‌ها کار کنند.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

در کل گیم پلی بازی یکنواخت است. بزرگترین مشکل بازی نیز دقیقا از همین واژه سرچشمه می‌گیرد. اگر نگاهی به Skill‌های بازی بیندازید، شاید خودتان هم متوجه شوید که بازی پتانسیل بالایی برای بهتر شدن دارد. اما شاید بی توجهی سازندگان و یا شاید هم رضایت آن‌ها از گیم پلی نسخه‌های قبل سبب شده که Shadow of the Tomb Raider بیشتر شبیه به یک بسته الحاقی باشد تا یک نسخه جدید!

مهارت‌های بازی را جدی بگیرید! اگر می‎‌خواهید از لارا شخصیتی قدرتمند و مرگبار بسازید باید بدانید چه مهارت‌هایی در اولویت هستند. این مورد البته تا حد زیادی به سبک بازی خودتان برمی‌گردد. مثلا افرادی که با مخفی‌کاری رابطه خوبی دارند طبیعتا باید روی مهارت‌های مخفی‌کاری بیشتر کار کنند. به طور کلی اما همان‌طور که گفته شد Shadow of the Tomb Raider در بخش اکشن ضعیف ظاهر شده و با یادگیری مهارت‌ها نیز این ضعف پوشانده نمی‌شود. Skill‌های بازی نسبت به قبل متنوع‌تر شده و در شرایط بهتری قرار دارند اما هنوز هم تغییری بزرگ در این Skill‌ها دیده نمی‌شود. به طور کلی بزرگترین پیشرفت بازی نسبت به گذشته، سیستم مخفی کاری آن است و در بقیه موارد یا افت داشته و یا حداقل کیفیتی مثل نسخه‌های قبلی خود ارائه می‌دهد. دقیقا به همین جهت است که در ابتدای مقاله اشاره کردیم که Shadow of the Tomb Raider نمی‌تواند یک بازی درخشان برای Eidos Montreal باشد. در بقیه موارد نیز Shadow of the Tomb Raider نسخه کلون شده دیگر TR‌ها بوده و چیز جدیدی برای ارائه ندارد. سیستم صخره نوردی، انیمیشن‌ها کشته شدن، روش‌های ورود به مقبره‌های صعب العبور و کلا هر آنچه قبلا در گیم پلی بازی دیده‌ایم را بدون تغییر در Shadow of the Tomb Raider نیز می‌بینیم. البته برخی از مکانیزم‌های بازی نیز خیلی به تغییر احتیاج نداشته‌اند و ثابت بودن آن‌ها یک نقطه ضعف به شمار نمی‌رود ولی در کل گیم پلی بازی یکنواخت است. بزرگترین مشکل بازی نیز دقیقا از همین واژه سرچشمه می‌گیرد. اگر نگاهی به Skill‌های بازی بیندازید، شاید خودتان هم متوجه شوید که بازی پتانسیل بالایی برای بهتر شدن دارد. اما شاید بی توجهی سازندگان و یا شاید هم رضایت آن‌ها از گیم پلی نسخه‌های قبل سبب شده که Shadow of the Tomb Raider بیشتر شبیه به یک بسته الحاقی باشد تا یک نسخه جدید! در واقع رابطه Shadow of the Tomb Raider با نسخه‌های قبل چیزیست شبیه به رابطه Assassin’s Creed Rogue با نسخه Black Flag! با این وجود کماکان Shadow of the Tomb Raider می‌تواند یک تجربه خاص را برای بازیکن بیافریند. پازل‌های متنوع، اهمیت اکتشاف بالا و دیگر نکات ریز و درشتی که مورد بررسی قرار گرفتند از جمله نکاتی هستند که ارزش بازی کردن Shadow of the Tomb Raider را افزایش می‌دهند.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

عنوان Shadow of the Tomb Raider نسبت به نسخه‌های قبلی پیچیدگی کافی در بخش داستانی ندارد اما سطحی هم نیست و تجربه‌ای فوق‌العاده برای بازیکن را به ارمغان خواهد آورد.

به جز یکی دو ساعت ابتدایی بازی، بقیه اتفاقات Shadow of the Tomb Raider در پرو رخ می‌دهند. در این کشور با جنگل‌های انبوه و مطابق معمول معابد پر از رمز و راز سر و کار داریم. اگرچه به نظر می‌رسد نسخه کنسول Xbox One X بازی به لحاظ بصری فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما با توجه به اینکه این نقد با توجه نسخه PC نوشته شده است، باید گرافیک بازی Shadow of the Tomb Raider را زیر سوال ببریم. اول از نکات مثبت آن شروع می‌کنیم و سپس به صحبت راجع به ضعف‌های بازی می‌پردازیم. طراحی هنری اگرچه باز هم مشابه نسخه‌های قبل است اما حسی فوق‌العاده را به بازیکن القا می‌کند. SOTTR اگرچه یک بازی اکشن بی‌نقص نیست اما اگر از طرفداران کاوش و گشت و گذار در محیط هستید نباید آن را از دست دهید. بالاتر جذابیت کاوش را بررسی کردیم و حالا در مورد گرافیک بازی باید صحبت کنیم. طراحی عالی محیط بازی سبب شده که چشمان بازیکن از گشتن در محیط خسته نشوند. محیطی چشم نواز با رنگ پردازی‌های جذاب از Shadow of the Tomb Raider یک بازی “زیبا” می‌سازند. از طرفی، شاهد چشمه‌هایی هستیم که باز هم به لحاظ هنری دیدنی هستند و در کنار تمام این موارد نورپردازی نیز کار خود را به خوبی انجام داده است. ترکیب رنگ‌ها به هر چه چشم نوازتر شدن محیط کمک می‌کنند. وقتی خارج از محیط‌های مقبره مانند هستید قطعا از طراهی هنری بازی لذت خواهید برد. با وجود اجرای بازی روی کیفیت Highest روی رایانه شخصی شاهد مشکلی در این زمینه نبوده‌ام و گرافیک هنری بازی جای تعریف و تمجید دارد. اما کیفیت تکسچرها و بافت‌ها به هیچ عنوان راضی کننده نیست ( تاکید می‌کنیم که تمام این صحبت‌ها مربوط به نسخه PC بازی هستند ) و در مقایسه با دیگر عناوین امسال، Shadow of the Tomb Raider هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

اگر می‎‌خواهید از لارا شخصیتی قدرتمند و مرگبار بسازید باید بدانید چه مهارت‌هایی در اولویت هستند. این مورد البته تا حد زیادی به سبک بازی خودتان برمی‌گردد.

طراحی فوق‌العاده ضعیف بوته‌ها، کیفیت پایین چهره‌ها، عدم دقت در طراحی بافت‌های دیوارها و خلاصه هر آنچه مربوط به جزئیات باشد را در Shadow of the Tomb Raider یک نکته منفی تلقی کنید. از فرو رفتن پای لارا به داخل بوته‌های کف زمین اصلا نباید تعجب کنید. عجیب است که Shadow of the Tomb Raider در این زمینه اینقدر ضعیف عمل کرده. به هیچ عنوان روی طراحی چهره‌ها دقت کافی صورت نگرفته و اصلا خبری از چین و چروک‌های صورت و جزئیات نیست. کاراکترها به بهترین شکل ممکن احساسات خود را با صورت خود بروز می‌دهند اما هنوز هم این صورت‌ها چیزی کم دارند! با این وجود خبری از باگ نیست و مشکلاتی نظیر افت فریم نیز شما را اذیت نخواهند کرد. محیط‌های بازی به لحاظ هنری باید مورد ستایش قرار بگیرند اما وقتی به آن‌ها نزدیک می‌شوید اصلا خبری از جزئیات در طراحی‌ها دیده نمی‌شود. در همین پاراگراف به صحبت در مورد موسیقی و صداگذاری بازی نیز بپردازیم و سپس یک جمع بندی نهایی روی بازی داشته باشیم. صداگذاری شخصیت‌ها مشکل خاصی ندارد و اگر بخواهیم دقیق‌تر به قضیه نگاه کنیم، بالا رفتن و پایین آمدن تن صدا از جمله مواردی است که Eidos Montreal از عهده آن به خوبی برآمده است. از طرفی صدای شلیک گلوله‌ها در طبیعت و همچنین عوض شدن خشاب، انفجارها و صدای سوختن دشمنان نیز از جمله مواردی هستند که استاندارد بوده و مشکل خاصی ندارند. ساندترک‌های بازی نیز تطابق کافی با تم Shadow of the Tomb Raider دارند و شما را راضی نگه خواهند داشت.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

اگر از طرفداران این مجموعه هستید بدون لحظه‌ای تردید، Shadow of the Tomb Raider را تهیه کنید و از آن لذت ببرید اما اگر از آن دسته معدودی هستید که کلا از TR لذت نمی‌برند، Shadow of the Tomb Raider به هیچ عنوان نمی‌تواند نظرتان را تغییر دهد چون اصلا تغییری نسبت به گذشته نداشته است

به نظر می‌رسد به همان اندازه که برخی منتقدین بی‌انصافی به خرج داده و ایرادهای عجیبی از بازی گرفته‌اند، عده‌ای دیگر نیز خیلی راحت از کنار ضعف‌های بازی گذشته و از آن تعریف کرده‌اند. نظر مرا بخواهید بازی نه مستحق نمره و متای ۹ و ۹۰ است و نه آنقدر بد است که با نمرات پایینی مثل ۶ مواجه شود. بدون شک Shadow of the Tomb Raider قدمی رو به عقب برای این سه گانه بوده و خداحافظی شاید موقتی لارا کرافت اصلا با شکوه نیست. ای کاش می‌شد از این کاراکتر نیز به مانند نیتن دریک با خداحافظی کنیم اما افسوس که Shadow of the Tomb Raider با سطح انتظارات فاصله زیادی دارد. به همان اندازه که Eidos Montreal روی رابطه شخصیت‌ها کار کرده و یک شخصیت پردازی کم نقص را به ما تحویل داده است، به همان اندازه نیز در بخش‌های گرافیک و گیم پلی ضعیف ظاهر شده و نتوانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد. گیم پلی بازی متاسفانه بیش از آنچه تصور می‌شد به نسخه‌های قبلی نزدیک است و به سختی می‌توانید المان‌های جدیدی در آن بیابید. همین موضوع نیز سبب یکنواختی بازی می‌شود و در نهایت احتمال ناامید شدنتان بالا می‌رود. Shadow of the Tomb Raider برخلاف تصورات قبل از انتشار، به هیچ وجه در زمره بهترین بازی‌های سال قرار نمی‌گیرد و در بهترین حالت یک بازی خوب باقی می‌ماند. اگر از طرفداران واقعی این مجموعه هستید بدون لحظه‌ای تردید، Shadow of the Tomb Raider را تهیه کنید و از آن لذت ببرید اما اگر از آن دسته معدودی هستید که کلا از TR لذت نمی‌برند، Shadow of the Tomb Raider به هیچ عنوان نمی‌تواند نظرتان را تغییر دهد چون اصلا تغییری نسبت به گذشته نداشته است. Shadow of the Tomb Raider هنوز هم معماهای جذابی برای حل کردن دارد و هنوز هم یک بازی ماجرایی واقعی است اما متاسفانه نمی‌تواند پا فراتر از یک عنوان “خوب” بگذارد.

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

شبگرد طلوع تاریکی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Senatorbigy گفت:

    این بازی کل خاطرات قبلی رو از بین برر متاسفانه و واقعا مایه تاسفه اینقدر افت واسه فرانچایزی که یه زمانی رقیب سرسخت آنچارتد بود :inlove: 😉 😥 tnx

  • pc and ps4 گفت:

    ممنون بابت نقد ولی خدایش حقش شیشه :no:
    شخصیت پردازی پسرف داشته نباید جزو نکات مثبت باشه
    سیستم مخفی کاریش پسرف داشته همه دارن میگن من خودم از هرکی تجربش کرده پرسیدم(فن جعبه نبوده 😐 )گفته سیستم مخفی کاری خیلی بد شده
    حقش ۶ هست 😉

    • NFrealmusic گفت:

      بر چه اساسی حقش ۶ هست داداش؟متای x1 بازی که بیشترین نقد رو داشته شده ۸۳ که نمره خوب و قابل قبولیه و نشون میده که هر چند نتونسته انتظارات رو براورده کنه ولی اونقدرا بد نیست

    • Ladon گفت:

      دوست عزیز بازی که تجربه نکردیو نظر نده من هر جا کامنت های شما رو میخونم غیر از بازی های انحصاری سونی همه جا مخالف هات بیشتر بوده به جای تکرار کردن حرف های این و اون بر اساس تجربه خودت از گیم نظر بده غیر از این باشه به نظرم زیر پست های سونی نظر بدی خیلی بهتره !!!

    • UNESISM گفت:

      (فن جعبه نبوده)
      همین یک جمله کافیه که ما میزان سطح شعور شما رو از این مطلبتون بفهمیم
      من خودم فن سونی هستم الان هنگم نمیدونم چرا کسایی که آواتار بهترین بازی تاریخ رو دارند جزو بی شعور ترین گیمرهای تاریخن بقول یه نفر میزان سواد به شعور آدم بستگی نداره اینجا هم بازی مورد علاقه و کنسول ربطی به شعور گیمری آدم نداره
      من اصلا این فرانچز رو بازی نکردم هیچ علاقه ای هم ندارم بهش حتی یه بار مفت گیرم اومد حسشو نداشتم که برم جلو نکه بدم بیاد همون یه ذره تجربه واسم کافی بود که بفهمم با بازی خوبی طرفم شاید بعدها بتونم انجامش بدم
      اما بازی که مولتی پلتفورمه چه ربطی به کنسولی داره که یه وقتی انحصاری زمانیش بوده
      این حرف شما مثل این میمونه که پسر همسایتون فن مایکرو باشه و شما به خاطر این گناه پسرشون نرید خونشون ، این خانواده رو به خاطر طرز تفکر عجیبتون احمق ، بی شخصیت و انسانی نا بخرد بدونید و از آداب و معاشرت باهاشون دوری کنید وغذاهایی که می فرستن رو به عنوان نذری یا رسم ادب بندازید تو سطل اشغال حتی اگه دیدی توی خونشون پلی استیشن هم دارند باز هم به خاطر اشتباه گذشتش همچنان همون روابط رو پیش بگیرید.
      خواهشا کمی در سیستم پاسخگویی تون تغییر ایجاد کنید از کلمات استفاده ابزاری نکنید کلمات روح دارند و معنی کلمات با کلمات پاسخ داده نمیشه کلمات با احساسات ادم برخورد میکنه و باهمون احساس پاسخ داده میشه اگه این طرز تفکر رو از بین نبرید ممکنه توی زندگی اجتماعیتون هم مشکل بر بخورید

  • Paprika گفت:

    خسته نباشید
    واقعا نقد شما بسیار منصفانه تر از سایت همسایه بود (اگرچه خیر نوبجی تمام سایتا همین ۷٫۵ رو داده بودند )
    آخرین نسخه از ۳ گانه ای توم رایدر هم منشتر شد و اونطور که باید شایسته ی آخرین نسخه باشه نشد اما این دلیل بر این نیست که دور بازی کردنشو خط بکشیم….
    و قطعا ارزش بازی کردنو داره :blush:

    • farhad357 گفت:

      درست میگید شما . علاقه مند به این سری بالاخره نمیتونه از وسوسه بازی بگذره و باید بازیش کنه . قرار هم نیست نسخه بعدی نسبت به قبلی جهش بزرگ داشته باشه کار سختیه نواوری اوردن . اما گیمر انتظار داره بازی یه نموره نسبت به قبلی چشمگیر تر باشه . اگه نمیتونه سازنده مکانیزم گیم پلی رو بهبود بده خوب از همون مکانیزم موفق قبلی استفاده کنه در عوض داستان و معماها رو ارتقا بده .

  • مازیار گفت:

    نسخه۲۰۱۳خیلی بهتر بود ولی این نسخه آشغال بود.حقش نمره۵هستش نه۷٫۵

  • shadowwarior گفت:

    من کلا نسخه ۲۰۱۳ رو بیشتر از این دو نسخه بعدش دوست داشتم ولی خب بطور کلی با این سری حال نمیکنم !
    مثلا یکی از چیزایی که خوشم ازش نمیاد اینه که لارا خانوم با این هیکل نحیف صدتا اسلحه همزمان حمله میکنه ! (مثلا اگه سلاح اصلی تیر و کمان میبود و میشد موقتا از اسلحه دشمنا استفاده کرد بهتر میبود ) یه چیز دیگم که همیشه روی مخمه شخصیت پردازی خود لارا هستش که توی کات سینای وسط بازی اکثرا دل رحمه و نمیخواد کسیو بکشه ولی گیم پلی که میاد انگار مامور ۴۷ عه !
    در کل بررسی منصفانه ای بود و خیلی خیلی از سایت نوبجی بهتر بود !
    عمه منم بلده بره یه ترجمه از گیم اسپات بزنه !
    راستی میگم این بازیو سازنده برای گیمفا فرستاده آیا؟

  • این بازى اصلا شخصیت پردازى قابل قبولى نداره و جز لارا بقیه شخصیت ها اصلا بود و نبودشون فرقى نمیکنه در اون حد بى مصرفن :no: و از همه مهمتر حداقل براى من ( در یک ساعت و نیم بازى کردن ) بازى حس ماجراجویى رو القا نکرد و در بازى هیجانى نمونده و خیلى خشک و بى روح شده :no: البته در کل با پیشرفت سیستم مخفى کارى و معماهاى لذت بخش هم مخالفم
    به نظر من نمره واقعیش ۵ هست و شما کمى خیلى با انصاف عمل کردید

  • General RAAM گفت:

    وقتى معتبرترین سایت گیم IGN به بازى ۹ داده دیگه تو شاهکار بودنش نباید شک کرد :inlove: :heart:

  • NFrealmusic گفت:

    نمره کاملا منصفانس متای بازی هم همین حدوداس,تشکر از جناب اریا مقدم بابت این نقد خوبشون :yes:

  • Hala madrid گفت:

    با اینکه پیشرفتی نداشته و صرفا یه بازی معمولی هست.شاید وقتی اکانت هکی میگیرم طرف خودش برام این بازی رو بریزه وگرنه هیچ علاقه ای ندارم این بازی رو تجربه کنم

  • مازیار گفت:

    لطفا نقدوبررسیPES2018وFIFA2018رو هم قرار بدید.

  • Godofwar0385 گفت:

    خسته نباشید نقد منصفانه ای بود بنده خیلی بعد از سبک هک اند اسلش عاشق این سبکم جستو جو در مقبره ها و جاهای تاریخی دنبال گنج گشتن و پریدن روی صخره ها واقعا چیزی نیست که ازش لذت نبری من وقتی فهمیدم که انچارتد دیگه ساخته نمیشه حداقل تا چتد سال و نیتن هم دیگه توش نیست خیلی ناراحت شدم هر چتد با انچ لاست لگسی هم کیف کردم یا همون‌گلدن ابیس و یه جورایی امیدم به لارا بود چون نسخه ی ۲۰۱۳عالی بود ولی رایس اف توم رایدر زیاد جذبم نکرد از اون طرف عاشق شادو اف توم رایدر شدم که اینجور که از نقدا معلومه پسرفت بوده ولی از دوستانم که تجربش کردند پرسیدم اکثرا گفتن بازی خوبیه و ارزش تجربه داره خودم‌که هنوز تجربش نکردم ولی بدون شک تجربش میکنم کاری هم به متا و نمراتش ندارم

    • Strixxx گفت:

      داداش اصلا پسرفتی در کار نیست. مشکل اصلی تکرار فرمول های قبلیه حتی پلتفرمینگ و شوتینگ هیچ تغییری نداشته.
      این بازی همون چیزیه ک رایز باید زمان خودش میبود. معما و گشت و گذار بیشتر ب جای اکشن پوچ و بی هیجان.
      نسخه ۲۰۱۳ انچارتد بود اصن توم ریدر نبود. حتی مقبره و معما هم نداشت نمیدونم چطور دوستان از نسخه ۲۰۱۳ تعریف میکنن. ب عنوان ی ریبوت قوی بود ولی اصلا هیچ شباهتی ب توم ریدر نداشت. این نسخه (شدو) تا حد زیادی شمارو یاد نسخه های قدیمی (سری لجند و اندرولد و …) میندازه اگه فن بازی هستین حتما تجربش کنید.

    • حاجی متا کجا بود انشالله تجربه کردی میفهمی بازی تکراری هست به خصوص برای کسی که نسخه‌های قبل رو بازی کرد.

  • Strixxx گفت:

    کیفیت بوته و بافت پایین رو اصلا موافق نیستم. این بازی هرچقدم مشکل داشته باشه از لحاظ گرافیک یکی از بهترین ها رو pc بود و ب شخصه نزدیک ۱ گیگ اسکرین گرفتم تا پایان بازی.
    اتفاقا یکی از نکات مثبتش کیفیت برگ و گیاها بود. یکی از مواردی ک فیکس شد تو این نسخه همین فرو رفتن لارا تو برگ و بوته بود…
    ی سری شات برای اونایی ک میگفتن گرافیک بازی نسل هفتیه!
    http://uupload.ir/files/vg9i_shadow_of_the_tomb_raider_36s0_2018.09.13_-_12.57.50.83.jpg
    http://uupload.ir/files/l5gc_shadow_of_the_tomb_raider_super-resolution_2018.09.20_-_01.23.26.46.jpg
    http://uupload.ir/files/ectn_shadow_of_the_tomb_raider_super-resolution_2018.09.14_-_15.03.12.63.jpg
    http://uupload.ir/files/1p5l_20180914154637_1.jpg
    در کل مواردی ک تو این بازی تو ذوق میزنه(از دید من) روایت داستان ن چندان جالب، شوتینگ مسخره و انیمیشن های ضعیفه (گیم پلی). تو باقی موارد نسبت ب نسخه قبلش خیلی پیشرفت کرده.
    تایید لطفا

    • دقیقا اینطوریه گرافیک بازى خیلى خوبه ، جهان بازى هم عالى طراحى شده . آدم دلش میخواد به جاى اینکه این داستان خشک و بى روح و این گیمپلى پرنقص رو ادامه بده فقط بشینه به منظره نگاه کنه و کیفشو ببره :inlove:
      کلا با این نقد مخالفم نقاط ضعف رو تو قوت ، قوت رو تو ضعف نوشتند :no:

  • Mehdi-ty گفت:

    این هم از اخرین ماجراجویی لارا که خرابش کردن رفت. نسخه قبلی خیلی از این بهتر بود.این نسخه اصلا شبیه توم رایدر های قدیمی نیست

  • PC Gamer 007 گفت:

    زمانی که طفلی بودیم اینجور بازی های اکشن رو میدیدم میگفتیم بح بح عجب بازییییییی ، الان کلاس میزاریم میگیم اح اح پیف پیف !!! هدف بازی کردن لذت بردن از بازی هست از بازی لذت ببری دیگه حله ، این حرفا که ضعیف است داستان بازی گیم پلی ضعیف است فلان چیز ضعیف است و … فاز منتقد برندارین ، لذت لذت لذت فقط همین کافیه تا هر کوفتی رو ازش لذت ببرین ، به قول معروف علف باید به دهن بزی شیرین بیاد …

  • kamyyy گفت:

    سیستم ارتقا مهارت و اسلحه راحت و سر راست هست ؟ می شه فقط ماموریت های اصلی رفت ؟

  • kamyyy گفت:

    بازی خطیه ؟ (دکمه Q و نور زرد و مسیر بازی ؟)

  • mo1234 گفت:

    این همه شما داستان نوشتین در باره این بازی منم یک کلمه میگم افتضاححححح بیشتر به یک بازی که بازسازیش کرده باشن میخورد اصلا این بازی رو پیشنهاد نمیکنم مخصوصا با قیمت های نجومی بازی های الان اصلا اشتباه نکنین که پشیمون میشین

  • s3me گفت:

    عشق من لاراست بی صبرانه منتظرم کرک بشه این بازی حتی اگه صفرم بگیره من بازیش میکنم

  • Pay Station FAN@COD گفت:

    نقد خوبی نبود و من اصلا با نقد موافق نیستم.. این بازی یه شاهکار به تمام معناست و خیلی چیزا پیشرفت کرده.. گرافیک هم فک بر اندازه.. در خریدش شک نکنید :inlove: :yes:

  • legendboy گفت:

    بازی متاسفانه از همون قضیه ای لطمه خورده که تو پست نمرات بازی گفتم ، سازندگان هدفشون ساخته یه سه گانه بدون کمترین فراز و نشیب و فقط با هدف به سرانجام رسوندن بوده و تلاشی برای تغییرات عمده و نوآوری های خاص نداشتن !

  • ساز مخالف گفت:

    اقای مقدم نظر شما بسیار محترمه ولی از نظر من این نسخه پیشرفت های زیادی نسبت ب نسخه های قبل داشته مخصوصا در قسمت مخفی کاری گان پلی هم درسته شبیه ب قبله اما باز هم لذت بخشه جزعیات محیط ن تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده گرافیک بازی هم خیلی پیشرفت کرده در کل نمره شما و متا در حق این بازی نیست

  • AlirezaAK47 گفت:

    نقد خوبی بود همه چیز بجا گفته شد نمره هم همین حقشه نه بیشتر یا کمتر من بازی رو تموم کردم لذت بردم
    یه چیزیو داخل پرانتز بگم اگر ایده ی جدید ندارن بهتر همون روش تکرار رو پیشه کنن نه مثل سری کالاف وارد فضا بشن و صبر کنن تا یه ایده ناب دوباره سراغشون بیاد

  • کوروش گفت:

    نمیدونم چرا سیستم گان پلی رو عوض نمیکنن اینا خدایی خیلی بده حتی طرز گرفتن pistol هم بده سازنده ها واقعا احمقیت میکنن تو خیلی قسمتای بازی با اینکه این بازی پتانسیل بالایی داره ولی استفاده نمیکنن نمیدونم حالا دلیلش چیه شاید به قول شما تا حالا کسی نیومده این ایرادات رو بکوبه تو صورت سازنده ها الان اگه این بازی دست ناتی داگ بود کمتر از شاهکار در نمیومد(با اینکه طرفدار سونی هم نیستم اینو میگم)

  • Roman گفت:

    تو این وضع ناجور دلار همین که بتونیم تهیش کنیم و بازیش کنیم از سرمونم زیاده
    دیگه کم کم باید به فکر کنار گذاشتن ادا اطوار ها باشیم و هر بازیی رو که تونستیم تهیه کنیم و بی سر و صدا بازیش کنیم 🙂
    تنکس حسن جان :-*

  • HSM گفت:

    منتقد عزیزمون بمیگه یکنواخت ، سیستم مبارزات ضعیفه ، تو lost legacy دقیقا همچین چیزی بود ولی شما امتیاز ٩.۵ به lost legacy دادی ایرادم نگرفتی دقیقا مطمئن شدم شما فن انچارتدی ، تعصبی نقد کردی ، واقعا lost legacy مبارزات ضعیف داشت ، یکنواخت بود برخلاف گرافیک داستان زیبایی داشت، شما جو نقد gamespot شدی وگرنه ٧.۵ نمیدادی.

  • Ladon گفت:

    دوستان عزیز الکی به خاطر چن تا حرف بازیو بیخیال نشین منم انقدر شنیدم که این نسخه ضعیف بود خیلی تو ذوقم خورد اما با همه این جور بحث ها گرفتمش واقعا بیشتر شبیه فیلم بود تا بازی گرافیک بازی فوق العاده خوب رو پی سی اجرا شده انقدر برام جالب شده بود بازی حتی متوجه تکراری بودن اسلحه ها نشدم (البته زیادم مهم نیست برام ) گرافیک عالی گیم پلی مخصوصا از استتار شدن های لارا که خیلی جالب بود برام در مورد اسلحه ها دقت کنید تو کل سه نسخه تغیر نکرده بیشتر محیط عوض شده تا سلاح های لارا اگر از سری تومب ریدر خوشتون میاد شک نکنید این نسخه هم خوب خواهد بود
    :yes:

  • MAX3D گفت:

    دوستان بازی کنید و لذت ببرید کلی تنوع شده توی این نسخه آپگرید ها و گان پلی جذاب حتما بازی کنید بعد نظر بدید این نسخه فوق العادس محیط های جذاب و با کیفیت عالییییه steam:9 meta:78 ign:9 greenmangaming:10 پس حرفی واسه گفتن نمیمونه

    • ممنون بابت نقد و بررسی به نظرم درسته بازی نسبت به دو نسخه قبلش افت داشته ولی ارزش تجربه داره من خودم اسپایدر من که بازی فوق العاده بود چهار روز طول کشید تا ۱۰۰% شه حالا که نگاه میکنم میبینم چه بازی بهتر از Shadow of tomb raider که مشغولش شم بالاخره هر آدمی یه تفریح و علاقه ای داره علاقه و تفریح ما هم گیمه خودم به شخصه بازی کردن read dead یا last of us رو به یه مسافرت ترجیح میدم

  • متا یه دید کلی فقط به آدم میده از نظر من خودم به شخصه با بازی هایی که متای پایینی داشتن و بقیه کوبیدنشون هم حال کردم مثل ryse son of Rome و the order 1886چون واقعا گرافیک لذت بخشی داشتن درسته یه سری مشکلات تو گیم پلی و کوتاهی داشتن ولی من خودم به شخصه لذت بردم ولی بازی های دیگه ای هم بودن که خوشم نیومد همون ده دقیقه اول ولشون کردم مثلstate of decay 2 در کل سلیقه آدم خیلی مهمه من خودم همه سبک پسندم یعنی بازی اول شخص سوم شخص دو بعدی پازل اوپن ورد ار پی جی یا جی ار پی جی یا فایتینگ و هک اند و اسلش و اسپورت و ریسینگ لذت میبرم فقط از این بازی ها که بی هدفن بدم میاد یعنی مثلا تو بازی الکی انداختنت تو یه مپ بزرگ هی الکی بچرخی ات و اشغال جمع کنی

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    نمره به نظرم قطعا بالاتر باید باشه اما خب هر کسی نظر خودشو داره . تام رایدر و لارا کرافت جزو پایه های گیم هستن و اصلا مهم نیست چه نمره ایی دارن فقط باید بازیش کرد و خدایی سایه تام رایدر عنوان جذابی هست که نباید از دست داد یه سری مقایسه ها هم میشه با فرزند بانو لارا یعنی انچارتد که اصلا یه گیمر حرفه ایی نباید وارد این معقوله بشه بالاخره اینهایی که مقایسه میکنن باید سطحشونو نشون بدن ! لارا کرافت بیشتر از ۲۰ ساله با ماست و دیگه جزو نوامیس گیمر ها شده چه گیمر های قدیمی و چه جدید . لارا و تام رایدر هرگز خسته کننده نمیشه مثل خیلی از عناوینی که با تکرار هر سالشون کاری کردن که اسمشون قتی میاد حتی از شنیدنشم حس خستگی میگیری

  • adams-khersi گفت:

    خییلی ها میگن بازی تکراری و پیشرفتی نداشته!!!! اگه اینجوری باشه بعده آنچارتد۲ به بعد دیگه هیچ پیشرفتی ندیدم!!!!! باز این سیستم کرفت داره که باید تمام راه مخفی ها رو بری جمعشون کنی تا یه لارا ئه قوی داشته باشی، نکته جالب اینه که دفعه دوم میخوای بازی رو بری همه اون قابلیت ها رو داری و میتونی ازش لذت ببری، سیستم آپگریت اسلحه برای لارا یکی دیگه از خوبی های این بازی!!! حالا یه بازی هست اسکی رفته از این بازی نه کرفت داره نه آپگریت اسلحه داره!! فقط یه سری گنج جمع کنی برای تروفی وگرنه تاثیری تو بازی نداره!!!!! تنها مشکل این بازی گرافیک فنی بازیه که تو نور زیاد یا بعضی کات سین ها ناامید میکنه وگرنه کلی ام پیشرفت داشته نسبت به نسخه ۳سال پیش… چندتا از مواردی که تو این نسخه اضافه شدن: تیرهای جدید لارا تو تیرکمون!! جمع کردن حشره ها و ساختن تیرجدید!! گل مالیدن لارا به خودش تو مخفی کاری که وقتی خودشو گل مالی میکنی میچسبه به خزه های دیوار با اینکهه خودت میدونی کجایی ولی خودتو نمیبنی از استتار خوب!! خب قبلا لارا با چکش کوهنوردیش از جاهای نرم سخره ها بالا میرفت، تو این نسخه یه کفش میخ دار پیدا میکنه که رو سقف ام را بره و طناب اضافه شده برای پایین اومدن راحت!! بخش زیره آب بازی که تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد بازی رو شامل میشه و لارا نفس گیریش بهتر شده و کلی راه مخفی داره بازی که ۷۰ ۸۰ درصدش باید از راهروهای زیره آب بری!! فست بک های فوق العاده!! چشم مخفی لارا یا همون چشم برزخی!! معماهای بازی تو مسیر داستانی بازی تقریبا مثل قبل ئه ولی شما فقط بخش داستانی رو بری پروفایلت رو ۵۰% تموم میشه!! یعنی نصف بازی مسیرهای مخفی ئه که هر کدوم معماهای دیوونه کننده ای دارن!! و فقط آخرش یه تروفی ساده نمیدن بلکه چیز هایی میدن که تو مسیر بازی کاملا به دردت میخوره!! حالا فقط همینا به ذهنم اومد!!!! حداقل ۸ و نیم میتونه نمره بازی باشه!! اگه سایت مذخرف تلگراف ۴ نمیداد متا عادلانه میشد…

  • به نظر من بازی جالبی هست و کرکی خواهم زد :waving: :waving: :waving:

  • dl گفت:

    ممنون برای نقد و بررسی امیدوارم همه از این بازی زیبا لذت ببرن و من هم حتما این بازی زیبا رو تجربه می کنم و علاقه ای به مقایسه های احمقانه ندارم … با تشکر

  • areyanzare گفت:

    زودتر این بازی برسه دستمون تمومش کنیم بره…. اینطور که بوش میاد به خوبی دو قسمت قبلی نیست…..

  • .:MRM:. گفت:

    با تشکر از نقد
    به نظرم بسیاری از بازیای این سبک(اکشن ادونچرای داستان محور) معمولا تغییر چندانی تو ساختار گیم پلیشون ندارن
    مثلا رقیب مستقیم این بازی که آنچارتد باشه،نسخه سوم نسبت به دوم به لحاظ ساختار گیم پلی تغییرات خیلی خیلی کمی داشت.با این وجود دلیل نمیشه بازی رو تکراری بدونیم و نقطه ضعف بازی به حساب بیاریم چون این بازیا با تنوع محیطی و داستان بازی عملا نسبت به نسخه قبل متفاوت میشن.
    در کل اگه دو تا بازی قبلی رو دوست داشتید بدونین این نسخه اوج پختگی سازنده در ساخت توم ریدر هست،و یه بازی خوش ساخت،هیجان انگیزو با کیفیت ساخته؛هرچند سازنده محتوای زیادی برای اضافه کردن نداشته

  • Hamidwake گفت:

    بازی قشنگی بود اکشن بازی کم بود ولی باری خیلی زیبای بود ی داستان خوب با گرافیک بالا

سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا
سایه لارا کرافت… | نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider - گیمفا