پیش به سوی آزادی… | پیش نمایش Battlefield V

۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

فرانچایز battlefield را می توان از ان دست فرانچایزهایی دانست که سالهاست همراه بازیبازان بوده است. در سال ۲۰۰۲ و با انتشار عنوان battlefield 1942, رسما این فرانچایز متولد شد. و از ان موقع بیش از ده نسخه در سالهای مختلف از این سری به بازار عرضه شده اند. Battlefield مانند بسیاری از فرانچایزهای دنیای گیم، نه جزء عناوین شاهکار محسوب می شود، و نه جزء عناوین ضعیف و کم کیفیت. این سری همواره عملکردی سینوسی داشته، و بالا و پایین های بسیاری را به خود دیده است. با انتشار عنوانی چون battlefield bad company 2 هواداران را خوشحال و منتقدان را راضی کرد، و با عرضه battlefield 4 عملکرد متوسطی از خود به جای گذاشته. با این که عناوین مختلفی در سبک شوتر اول شخص وجود دارند،( از wolfenstein و metro گرفته تا destiny و titanfall) همواره رقابت اصلی و داغ در این سبک، بین دو فرانچایز battlefield و call of duty بوده است. رقابتی که بیش از یک دهه است که داغ و جذاب دنبال میشود و به‌خصوص در نسل هشت این رقابت داغ تر و نزدیک تر از گذشته شده است. اخرین نسخه عرضه شده از این سری عنوان battlefield 1 بود. عنوانی که با کسب متای بالای ۸۵ و همچنین داشتن بیش از ۲۵ میلیون بازیباز در سرتاسر جهان، توانست به یک عنوان بسیار موفق هم در نزد هواداران و هم در نزد طرفداران تبدیل شود. حال و هوای جنگ جهانی اول، اتمسفری که چندین سال بود که عنوانی در خور در ان دوران ندیده بودیم، باعث هرچه محبوب تر شدن بازی در نزد طرفداران شد و صدها میلیون دلار پول را راهی جیب EA کرد. البته وجود تخفیف های متعدد و پیشنهاد های ویژه در فروش هر چه بیشتر این بازی موثر بود. بعد از گذشت دو سال، و در حالی که شایعات مختلفی در مورد تم و حال و هوای نسخه ی بعدی این سری وجود داشت. EA رسما تایید کرد که نسخه ی بعدی سری battlefield, باز هم در دوران جنگ جهانی و اینبار جنگ جهانی دوم دنبال می شود. زمان زیادی به عرضه عنوان battlefield V نمانده است. با پیش نمایش این بازی با گیمفا همراه باشید

Battlefield V

اول از هر چیز، خالی از لطف نیست در مورد حاشیه های فراوان عکس روی جلد بازی صحبت کنیم. همانطور که میبینید، عکس روی جلد این نسخه، تصویر یک سرباز مونث را به تصویر می کشد. پس از تایید عکس کاور ارت رسمی battlefield V, انتقاد ها و اعتراضات فراوانی متوجه سازندگان شد. گروهی از طرفداران معتقد بودند که این حرکت به نوعی تحریف حقایق واقعی و تاریخی است و نشان دادن سربازی مونث در صف اول جنگ، کاملا اغراق است. از آنطرف EA که چند سالی است به قول خودش به برابری و مساوات اهمیت بیشتری میدهد(مانند وجود برخی امکانات در دو بازی sims4 و dragon age inquisition که بسیار ساختار شکن بود) اعلام کرد که اهمیتی به اعتراض مخالفان نمی دهد و حاضر نیست به خاطر نارضایتی گروهی از طرفداران، واقعیت را تحریف کند و به تبعیض جنسیتی بپردازد!!! حالا که نظرات هر دو گرووه را خواندیم، بیایید بررسی کنیم که حق با کدام گروه است. حقیقت این است که در جریان جنگ جهانی دوم زنانی از کشور های مختلف در جریان اتفاقات مختلف حضور داشتند  و شیوه های مختلف به کمک رسانی میپرداختند. اما نکته اینجاست که حضور زنان اکثرا به فعالیت های جانبی و امدادی و پشت جبهه خلاصه میشد تا صف اول جنگ. در واقع زنان بیشتر در وظایفی چون پرستاری،بهیاری حساب و کتاب و.. را برعهده داشتند تا این که خود سلاح به دست بگیرند و با دشمن بجنگند. البته تعداد بسیار اندکی سربازان زن در صف اول وجود داشته است اما تعداد انها در مقایسه با سربازان مذکر بسیار کم بوده است. با اینحال قضاوت درست یا غلط بودن این کار EA بر عهده شما دوستان…

ترکیب یخ و اتش و فولاد…به به چه شود!!!

بگذارید از بخش داستانی شروع کنیم. در سالی که بازیبازان و منتقدان شاهد اولین نسخه از سری call of duty بدون بخش داستانی بودند، کم کم شایعاتی ایجاد  شد مبنی بر این که battlefield V هم بخش داستانی نخواهد داشت و به مانند رقیب دیرینه، تمرکز را بر روی محتوای انلاین و چند نفره خواهد گذاشت. اما بالاخره EA به این شایعات پایان داد و اعلام کرد این بازی، دارای بخش داستانی خواهد بود. بیایید نگاهی به بخش داستانی بازی بیندازیم و اطلاعاتی را که داریم با هم مرور کنیم. بخش داستانی این نسخه به مانند battlefield 1, از چندین war story تشکیل شده است که هر کدام به روایت برهه ای خاص از اتفاقت جنگ جهانی دوم در قالب شخصیت ها و داستان های جداگانه میپردازند. Dice اعلام کرده است که مراحل داستانی این نسخه، بیشتر به شرح فداکاری ها و اتفاقات واقعی خواهد پرداخت که که کمتر به ان ها پرداخته شده و انچنان شناخته شده نیستند. بخش داستانی battlefield v بازیبازان را به مناطق و مکان های مختلفی می برد. از مناطق بیابانی و سوزان افریقای شمالی گرفته تا کوهستان های نروژ. در مورد زمان مورد نیاز برای اتمام بخش داستانی اطلاع دقیق در دست نیست ولی به نظر می رسد به رسم چند ساله ی این سری، مدت زمان بخش داستانی از شش-هفت ساعت بیشتر نباشد. تاکنون جزئیات دو بخش از مراحل داستانی مشخص شده است. در بخش nordlys, بازیبازان خود را در نقش زن جوان ازادیخواهی اهل نروژ میبینند که باید برای ازادی کشورش تلاش کند. در بخش under no flag هم بازیبازان کنترل یک مجرم بریتانیایی را برعهده می گیرند که سعی دارد مهارت های خود را در زمینه ی مثبت و برای کشورش استفاده کند. به غیر از این دو بخش حداقل وجود سه بخش دیگر تایید شده است که البته هیچ اطلاع دقیقی از جزئیات انها در دست نیست. خالی از لطف نیست که اشاره کنم به مانند نسخه قبل، در battlefield v هم هر بخش داستانی از چند ماموریت کوتاه مرتبط تشکیل شده است.

و اما برویم سراغ اتمسفر و حال و هوای بازی. می توان به جرأت گفت مهم ترین مساله و نکته ای که چه طرفداران و چه منتقدان علاقه دارند درباره ی ان قبل از معرفی و عرضه هر نسخه از دو فرانچایز call of duty و battlefield بدانند، حال و هوای بازی و برهه ی زمانی است که بازی در ان اتفاق میافتد. چون اکثرا این دو سری آنچنان از لحاظ گیم پلی به خود تغییری نمی بینید و زمان و مکان هر نسخه است که اهمیت بیشتری نسبت به بقیه امور دارد. پس از عرضه battlefield 1 و روایت بازی در دوران جنگ جهانی دوم، حدس و گمان های بسیاری در مورد اینده این سری وجود داشت. برخی افراد اعتقاد داشتند نسخه بعدی قطعا در زمان حال و دوران امروزی جریان خواهد داشت و برخی شایعات نیز از طرف دیگر به گوش می رسید که حتی خبر از جریان داشتن بازی در زمان اینده می داد. اما نکته ای که اکثرا به ان حتی هم فکر نمی کردند، جریان داشتن بازی باز هم در دوران گذشته و در واقع جنگ جهانی دوم بود. پس از معرفی رسمی این بازی با نام battlefield V و مشخص شدن این مساله که بازی دوباره در دوران گذشته و اینبار دو دهه جلوتر جریان دارد. باز شاهد واکنش های متعدد و اکثرا منفی از سوی جامعه ی بازیهای ویدیویی بودیم. به طوری که تریلر بازی battlefield v, رکورد بیش ترین تعداد دیس لایک در یوتیوب را در بین بازیهای ویدیویی شکست. در بسیاری از انجمن ها و سایت ها هم طرفداران به شدت نسبت به زمان بازی واکنش نشان دادند و حتی برخی از این افراد این اقدام ea را احمقانه و خودکشی خواندند. اما به دور از هرگونه جبهه گیری و تعصب، ایا این اقدام ea اشتباه بود؟ بیایید بررسی کنیم

فقط به جزئیات دقت کنید..البته امیدوارم نسخه عرضه شده به همان خوبی باشد که در تریلر ها دیدیم. البته متاسفانه اکثرا ضدحالی میخوریم

اولین نکته که باید به ان اشاره کنم این است که در بازار امروزه ی بازیهای ویدیویی، با تنگاتنگ شدن رقابت و ظهور عناوین مختلف در هر سبک، خلاقیت و تفاوت میتواند نقش پررنگی را در بالا بردن فروش ایفا کند. برای مثال عنوان جدید watch dogs به خاطر داشتن موضوعی جدید و خلاقانه، سر و صدای زیادی ایجاد کرد و هر چند نتوانست انچنان انتظارات را براورده سازد، باز موفق به فروش ده میلیون نسخه ای شد که برای یک ip جدید بسیار خیره کننده است. این اتفاق در دنیای شوترهای اول شخص ابتدا به وسیله call of duty world at war، سپس به وسیله call of duty black ops و در ادامه با عرضه عنوان destiny رقم خورد. اخرین عنوانی که با حال و هوایی جدید موفق به عملکرد خیره کننده شد، بازی battlefield 1 بود که پس از چندین سال که خبری از بازیهای شوتر اول شخص با محوریت جنگ جهانی نبود، به یک باره خوش درخشید و عملکردی بسیار موفق از خود به جای گذشت. اما مساله مهم این است که هر ایده و فکر جدید و متفاوت، فقط برای بار اول می تواند جذاب و تاثیرگذار و موفق باشد و احتمال تکرار موفقیت در ادامه با همان فرمول قبلی بسیار کم است. درست که battlefield 1 از لحاظ فروش عملکردی فوق العاده داشت و از لحاظ نمرات هم بسیار موفق عمل کرد. اما تکرار همان فرمول موفق و ساخت یک بازی جدید بازهم با حال و هوای جنگ جهانی، نخواهد توانست موفقیت های نسخه قبلی را تکرار سازد(مطالبی که در ادامه به ان اشاره خواهم کرد خالی از هرگونه جناح گیری و تعصب بوده و صرفا به یکسری واقعیت ها اشاره خواهد داشت)

اولین دلیلی که باید در اینجا به ان اشاره کنم، عمر مفید هر نسخه از فرانجایز battlefield و همجنین فاصله ی بین دو نسخه ی پشت سرهم از این سری است. برخلاف فرانچایز call of duty که هر سال شاهد عرضه یک نسخه از ان هستیم. بین عرضه دو نسخه از سری battlefield حداقل یک و نیم تا دوسال فاصله است و این بدین معنی است که در طی مدت زمانی که یک نسخه از battlefield وارد بازار شود، دو نسخه از سری call of duty عرضه خواهد شد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که این مساله چه ارتباطی با فروش بازی دارد. باید عرض کنم امروزه با داغ تر شدن و رقابت نزدیک تر عناوین هم سبک، گروهی از بازیبازان به جای خرید چند عنوان، به خرید بهترین بازی در هر سبک از نظر خودشان بسنده می کنند و به تجربه همان بازی  می پردازند. این مساله انجا به چشم می اید که ببینیم در طول چهار سال فرانچایز رقیب battlefield, یعنی call of duty, چهار بازی با سه دنیای متفاوت را عرضه کرده است. نسخه infinity warfare در آینده و در فضا جریان داشت، نسخه world war 2 در جنگ جهانی دوم، و دو نسخه ی black ops 3 و black ops 4 در اینده و در دنیایی رباتیک و پیشرفته. اما در طی این سه و نیم تا چهار سال با احتساب نسخه ی پیش روی battlefield V, هر دوبازی فرانچایز میدان نبرد در دوران جنگ جهانی روایت شده است. و این بدان معناست که فارغ از کیفیت بازی، سری call of duty دنیا ها و زمان های مختلفی را برای هر نسخه درنظر گرفته است که این مساله، باعث ترغیب بازی بازان به خرید نسخه های متفاوت این سری میشود. هر چند هیچ گونه نظری درمورد موفقیت battlefield V( حداقل از نظر فروش ) را نمیتوان داد، اما پیش فروش به شدت پایین این عنوان نسبت به رقیب دیرینه، نشان دهنده ی تاثیر زیاد اتمسفر و زمان بازی بر روی نظر طرفداران است. بگذارید بیشتر شفاف سازی کنم. فرض کنید در طی دو سال اخیر روزانه حداقل سه ساعت به انجام بازی battlefield 1 مشغول بوده اید. یعنی بیش از هزار ساعت در طی این مدت. بعد از این دو سال و در حالی که می شنوید نسخه بعدی فرانچایز محبوبتان بازهم در دوران جنگ جهانی روایت میشود. چه حسی داشتید؟ یعنی دوباره باید در همان حال و هوا و همان دوران(این بار با اختلاف دو دهه) به بازی بپردازید. شاید در نظر برخی از شما گیمفایی های عزیز این نکته انچان اهمیت نداشته باشد اما اگر به این نکته توجه کنید که حتی پس از عرضه battlefield 1, بازی battlefield 4 هنوز در حال فروش در بازارهای جهانی بود و دلیل این اتفاق هم این بود که حال و هوا و جریان داشتن این دو نسخه در دوره ی کاملا متفاوت، باعث شده بود برخی طرفداران به تجربه هر دو عنوان بپردازند و از ان لذت ببرند متوجه می شوید این مسأله میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. اتفاقی که اکثرا برای دو نسخه ی پشت سر هم سری call of duty رخ میدهد و ما گاه و بیگاه شاهد این بوده ایم که مثلا دو نسخه infinity warfare و WWII, هر دو در لیست پرفروشترین بازیهای انگلستان بوده اند. اما با وجود شباهت و ها و نزدیکی های بسیار زیاد دو عنوان battlefield 1 و battlefield V, فکر میکنید این اتفاق باز هم می تواند رخ دهد؟ احتمال ان بسیار کم است. بازهم تکرار میکنم قصد من نقد این بازی نبوده و نیست بلکه فقط به نقد این سیاست EA میپردازم که با توجه به نظرات کلی بازییازان و طرفداران، میتوانست بسیار عقلانی تر و بهتر باشد. چه بسا EA می توانست با عرضه battlefield V در زمانی متفاوت و با حال و هوای جدید، کمی تفاوت و خلاقیت به این سری ببخشد و در ادامه دوباره میتوانست نسخه بعد از battlefield V را در دوران چنگ جهانی عرضه کند. با این کار هم می توانست از پتانسیل بالای جنگ جهانی استفاده کند و هم دچار یکنواختی نشود. هرچند تا زمان اتتشار و اعلام امار فروش و نمرات منتقدان نمیتوان بگوییم این تصمیم ea کاملا اشتباه بوده است، اما با توجه به اجماع نظرات و بازخورد ها، battlefield V از لحاظ فروش حداقل در مقایسه با battlefield 1 ضعیف تر عمل خواهد کرد.

و جنگی که نصیبی جزء ویرانی نداشت…

برویم سراغ تغییرات این نسخه نسبت به نسخه ی قبل..اولین مورد از  تغییرات ایجاد شده عمده، مربوط به حرکات سربازان و ادم هاست. در این نسخه می توانید نارنجک های پرتاب شده ی توسط دشمنان را به سمت خودشان پرتاب کنید، هنگام خوابیدن به سمت عقب حرکت کنید، هنگام نشستن با سرعت به جلو بروید و همچنین غلط زدن، پریدن و تیراندازی از مکان هایی که قبلا امکان پذیر نبودند در این نسخه وجود خواهد داشت و امکان پذیر خواهند بود. هنگام دویدن در روی مناطق گلی ذرات گل به محیط افراط پرت خواهند شد و کوچکترین جزئیات مورد توجه قرار گرفته اند.

محیط بازی  بر اساس حرکات و اعمال شما واکنش نشان می دهد. برای مثال هنگام حرکت در بین علف ها و پوشش گیاهی، سبزه ها و پوشش گیاهی به طور کاملا واقع گرایانه تکان میخورند. این جور ویژگی‌ها فقط برای زیبایی ظاهری نیستند و در گیم پلی هم تاثیر گذارند. برای مثال شما به خاطر همین تکان خوردن پوشش گیاهی می توانید یک تک تیرانداز که در بین سبزه ها پنهان شده است را شناسایی کنید. همچنین حرکات سوم شخص دیگر بازیکنان بسیار بهبود یافته است. برای مثال هنگامی که در بخش چند نفره تعدادی سرباز را مشاهده می کنید که هنگام دویدن هستند، برخلاف نسخه ی قبل که تمامی افراد یکسری حرکات یکسان و مشابه داشتند، این بار حالت های مختلف را مشاهده خواهید کرد. مثلا سربازی که در سربالایی هنگام دویدن است کاملا طبیعی نشان داده می شود یا فردی که در چاله های اب در حال حرکت است کاملا واقعی و پویا نشان داده خواهد شد.

زنان نقش پررنگی در battlefield V خواهند داشت.

در بخش گان پلی یا همان تیراندازی، مهم ترین تغییر ایجاد شده، حذف قابلیت RBD یا random bullet deviation است, RBDبه معنای انحراف تصادفی و بی قاعده گلوله ها و تیرهای شلیک شده است. در واقع در این نسخه، همانجایی که هدف گیری می‌کنید گلوله شلیک شده همان نقطه خواهد رفت. البته بدیهی است این سیستم شامل فرود امدن گلوله در مسافت های بالا نمی شود و مربوط به شلیک های کلی با برد کوتاه و متوسط است. همچنین سرعت و کارابی استفاده از سلاح ها هم بهبود یافته و به واقعیت نزدیک تر شده است. برای مثال هدف گیری و تیراندازی با سلاح های SMG بسیار روان تر و راحت تر شده است. از طرف دیگر مکانیزم bullet penetration یا همان قدرت نفوذ گلوله در اجسام، بسیار بهبود یافته و در این نسخه بسیار محسوس تر شده است. در صورت استفاده از سلاح های سنگین با کالیبر بالا، و شلیک به دیوار ها و حفاظ ها، شاهد تخریب کاملا واقع گرایانه خواهید بود. این سیستم باعث می شود تاثیر کلاس هایی که از سلاح های سنگین و قدرتمند با قدرت تخریب و نفوذ بالا بهره می برند بیش تر به چشم بیاید.

یکی از نکاتی که می توان گفت تقریبا سری battlefield در اکثر نسخه ها در مقایسه با رقبا قویتر و بهتر عملکرده است، تخریب پذیری محیط و اجسام بازی است. Battlefield 4 در زمینه تخریب پذیری یک جهش قابل توجه محسوب می شد هر چند نتوانست تمامی وعده و وعید هارا عملی سازد. در battlefield 1 باز شامل بهبود هایی کلی در زمینه تخریب دیوارها، سنگر ها و گاها بعضی ساختمان ها بودیم. اما به نظر می رسد Dice یک قدم به جلوتر برداشته و تغییرات مثبت قابل توجهی را در این بخش ایحاد کرده است. و تخریب پذیری در battlefield V به سمت واقع گرایی و پویایی هر چه بیشتر نزدیک شده است. بنابر گفته سازندگان، به جای استفاده از انیمیشن های از پیش مشخص شده برای موقعیت های مختلف، نحوه تخریب اجسام و ساختمان ها کاملا به نحوه تخریب بستگی دارد. در نسخه های قبل چه از داخل یک ساختمان اقدام به خراب کردن ان مبکردید چه از خارج، شاهد یک انیمیشن ثابت بودید. اما در battlefield V اگر از داخل ساختمان اقدام به انفجار یا تخریب ساختمان یا یک دیوار کنید، مشاهده می کنید ترک های دیوار از داخل ساختمان شروع خواهند شد. اگر با یک تانک مستقیما به سمت یک دیوار برانید به خوبی مشاهده خواهید کرد که تکه ها و قسمت های دیوار کاملا بر خلاف جهت حرکت تانک فرو خواهند ریخت. تخریب پذیری واقع گرایانه تر و پویاتر، می تواند لذت تجربه بازیبازان را افزایش دهد.

یک بوم نقاشی فوق العاده. یاد باب راس خدابیامرز افتادم!!

دیگر نکته اضافه  شده قابل توجه، اضافه شدن المان های استراتژیک و مدیریتی در بخش چند نفره خواهد بود. بازیبازان توانایی بازسازی نسبی برخی معبر ها،سنگر ها و ساختمان های اصلی را خواهند داشت. همچنین بازیبازان توانایی شخصی سازی برخی ویژگی‌های کلاس هارا به طور جزئی تر و کامل تر دارا خواهند بود. همچنین موقعیت استراتژیک تیم های تهاجمی و تدافعی، اهمیت بیشتری خواهد داشت و مانند دنیای واقعی مکان، ارتفاع و دیگر ویژگی‌های موقعیتی بازیبازان تاثیر قابل توجهی بر روی گیم پلی خود فرد و بازیبازان خواهد داشت. برای مثال اگر باید یک پرچم را نگه دارید، بای مکان مناسبی را انتخاب کنید و یا اینکه می توانید راه های ورودی دشمنان را به سمتی خاص هدایت سازید و در ان نقطه، از انها پذیرایی گرمی به عمل اورید!!!

برویم سراغ بخش squad. بنابر سخنان سازندگان، squad در battlefield v مهم تر از نسخه های قبلی است و تاثیر مستقیم بیشتری بر گیم پلی و همینطور پیروزی و شکست خواهد گذاشت. نزدیک به squad خود بمانید، به خوبی با انها ارتباط برقرار سازید و باهم همکاری کنید، و در نهایت نتیجه این کار را خواهید دید. هنگام شروع بخش چند نفره، هر بازیباز به طور تصادفی داخل یک squad قرار خواهد گرفت(البته هر زمان که بخواهد می تواند از این squad بیرون بیاید) تا تاثیر این کار بیش از گذشته باشد. در مورد نحوه ارتباط و تماس با افراد دیگر باید بگویم مهم نیست در کدام قسمت بازی هستید، صفحه ی لودینگ یا در خود بازی، می توانید با دیگر افراد به راحتی صحبت کنید.

در بخش احیا کردن هم تیمی ها شاهد یک تغییر بزرگ هستیم. به غیر از کلاس medic, دیگر کلاس ها هم توانایی احیا کردن یا اصطلاحا revive را خواهند داشت. این موضوع باعث وجود تغییرات قابل توجهی در گیم پلی خواهد شد. البته این مسأله که تمامی کلاس ها توانایی revive را خواهند داشت به معنای کم ارزش شدن کلاس medic نیست. بلکه همچنان کلاس medic سرعت احیاکردن بسیار بالاتری نسبت به کلاس های دیگر دارد، می تواند تمامی اعضا را بدون استثناء revive کند و البته مهم تر از همه، پس از revive, خط سلامتی بازیباز را پر خواهد کرد. در صورتی که هنگام احیا کردن با کلاس های دیگر، بازیباز با خط سلامتی کامل به بازی بر نخواهد گشت. بنابراین کلاس medic همچنان کلیدی و تاثیر گذار خواهد بود وجود امکان احیا کردن برای همگان، بیشتر به منظور لذت بخش تر کردن گیم پلی و جلوگیری از کند شدن ریتم بازی بوده است.

مگر می شود نسخه ای از battlefield عرضه شود و وسایل نقلیه مختلف نقش پررنگی در ان نداشته باشند؟

دیگر نکته جالب در بخش revive,  چهره به چهره شدن فرد احیا کننده با فرد احیا شونده است. که سازندگان از این صحنه به عنوان یک صحنه جالب یادکرده اند. همچنین شما توانایی احیاکردن را از هر زاویه ای خواهید داشت که این امر، خطر زخمی شدن یا مرگ را هنگام احیاکردن یکی از هم تیمی ها کاهش می دهد. اخرین نکته قابل توجه در بخش revive, قابلیت کشیدن(dragging) سربازان خودی است. فرض کنید یکی از یاران شما بر روی زمین افتاده و نیاز به احیا دارد. اما مکانی که او در انجاست به نحوی است که در تیررس دشمنان است و عملا رفتن پیش هم تیمی و احیا کردن اوخودکشی است. ایا راهی وجود دارد؟ بله، به سرعت به سمت او بروید، او را به نقطه ای امن بکشانید مانند پشت سنگر یا هر جسمی که شمارا از شر تیرهای دشمنان مصون می دارد، و سپس با خیالی راحت به احیای هم تیمی خود بپردازید.

دیگر تغییر قابل توجه ایجاد شده، کم تر شدن میزان مهمات و همچنین خط سلامتی است. در نسخه های قبلی به‌خصوص هنگام حمله به موضع دشمن روند و برنامه شما مشخص بود. حمله و پیشروی، زخمی شدن و درمان کردن و سپس دوباره تکرار این چرخه. در battlefield V کمی این مسأله چالش برانگیز تر شده است زیرا بنابر گفته های سازندگان، تعداد گلوله های قابل حمل کمی کاهش داشته و از طرف دیگر، سیستم بازیابی سلامتی خودکار، سلامتی شمارا پس از اسیب دیدن به طور کامل برنمی گرداند، بلکه خط سلامتی شما را تا حد معینی پر میکند و شما برای کامل کردن سلامتی خود نیاز به یک فرد از کلاس medic دارید. اینطور که به نظر می رسد چالش های وجود داشته در battlefield v بسیار بیش تر از نسخه های پیشین خواهد بود. البته کمبود مهمات و خط سلامتی به معنای کند شدن گیم پلی بازی نیست بلکه سازندگان  بیش تر قصد دارند بازیبازان را به نقشه کشیدن و بازی کردن با فکر وادارند. همچنان امکان تکروی کردن(هر چند سخت تر خواهد بود طبیعتا) وجود خواهد داشت و شما می توانید با گشتن سربازان دشمن و یا رسیدن به ایستگاه های ملزومات و تجهیزات، گلوله ها و ایتم های خود را کاملا پر کنید و به دل دشمن بزنید. اما در کل کمی چالش چاشنی پیشروی بازی شده است.

اخرین نکته مربوط به تغییرات در بخش گیم پلی مربوط به بخش نیرو های کمکی و پشتیبانی یا اصطلاحا reinforcement است. در battlefield V علاوه بر فرستادن تجهیزات و سلاح های مرسوم. می توانید در خواست بمب های دود زا، بمباران هوایی و یا فرستادن نوعی به‌خصوص تانک به همراه شعله افکنی بزرگ که روی ان تعبیه شده است را داشته باشید. البته ویژگی‌ها و المان های حدیدتری به مرور زمان توسط اپدیت هایی بازی اضافه خواهند شد. صحبت از اپدیت ها شد بد نیست به این نکته اشاره کنم که battlefield V دارای هیچگونه season pass یا حتی بسته های الحاقی پولی نبوده و تمامی محتواهای عرضه شده پس از انتشار مانند نقشه ها، سلاح ها و مود های جدید، کاملا رایگان در دسترس خواهند بود. احتمالا EA با این کار قصد بدست اوردن دل طرفداران و هواداران را دارد.

بد نیست اشاره ای هم به صداگزاری battlefield V داشته باشیم. Dice به هواداران و طرفداران قول داده است که صداها و صوت های اجسام، دیوار ها وساختمان ها هنگام تخریب کاملا طبیعی بوده و مشکلاتی مانند تاخیر در پخش صدا که گاها در نسخه های قبل شاهد ان بودیم وجود نداشته باشد. همچنین سازندگان از بهبود سیستم پردازش صدا خبر داده اند که می تواند باعث هر چه لذت بخش شدن واقعی شدن تجربه بازی شود. البته به شرطی که این صحبت ها در حد وعده و وعید نباشد و در عمل هم شاهد تغییرات مثبت باشیم…

محیط های مختلف بازی در یک قاب. از مناطق برفی و سرسبز گرفته تا مناطق جنگ زده و ویران. گرافیگ هنری بازی واقعا چشم نوار است.

سخن پایانی:

هر چند Battlefield v قبل از انتشار با انتقادات مختلفی روبه رو شده است و اگر چه حال و هوا و دوره بازی، بعضی از طرفداران قدیمی را کمی ناامید ساخته، اما با این وجود به نظر می رسد شاهد تغییرات مثبت قابل توجهی در زمینه گیم پلی و گرافیک چه در بخش فنی و چه هنری باشیم. البته همه ی اینها در صورتی است که وعده های سازندگان رنگ و بوی عمل به خود بگیرند و فقط در حد حرف نباشند. برای قضاوت باید تا زمان انتشار بازی صبر کرد اما امیدواریم این بازی بتواند حداقل انتظارات را براورده سازد. زیرا فارغ از علایق شخصی که ممکن است هر کسی داشته باشد. موفقیت فرانچایزهای بزرگ به سود همه ی افراد درگیر در صنعت بازیهای ویدیویی خواهد بود.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • AlirezaAK47 گفت:

    این بازی باید حتما تغییر اساسی کنه گان پلی از حالت هارد کور خارج شده ساده شده و لذت گذشته رو نداره انگار جای اسلحه یه تیکه مقوا دستته وزن اسلحه اصلا احساس نمیشد ! اتمسفر بازی اصلا خوب نیست البته بخاطر بتا بودنشه چون موسیقی رو حذف کرده بودن و حالو هوای جنگ رو و نبرد رو خوب منتقل نمیکرد که در نسخه نهایی رفع میشه البته تیم سازنده خیلی از مشکلات رو درک کرده و در نسخه نهایی قول بهبود دادن تنها چیزی که الان منو نگران میکه همون گان پلی بازییه که باید یه تغییر اساسی کنه
    سلامتیم کامل بر نمیگرده خیلی مسخره هست تو بازی مثل بتل که از همه جا رو سرتن هی باید بری پهلوی مدیک بسته سلامتی گدایی کنی
    دذ کل به عنوان یه فن این سری منتظر تغییرات مثبت هستم تا با یه بازی کامل طرف باشیم حتی بتل وان هم با آپدیت هایی که آمده خودشو کامل کرد

    0
    0
    • saeedsaeed2 گفت:

      سلام دوست عزیز
      خواستم چند تا نکته بگم
      اول که گان پلی بازی به سبک بتل۴ و بتل۳ نزدیک تر شده. پخش شدگی تصادفی گلوله ها یا random bullet deviation که در بتل ۱ وجود داشت الان از بتل۵ رفته. و این باعث میشه اتفاقا شلیک تفنگ ها مهارت بیشتری بخواد. و دیگه از سلاح ها رفتار رندوم سر نزنه. در مورد وزن سلاح ها هم مثلا سلحه هایی مثل fg42 یا bren gun توی بتا لگد سنگینی داشتن. Smile
      دوم اینکه بتا مشکلات زیادی در مورد صدا داشت و باگی که باعث میشد صدای شلیک سلاح های دیگران نیاد توی اتمسفر بازی تاثیر بدی میذاشت. گفتن که این باگ درست شده.
      سوم اینکه سلامتی هر نفر فقط ۳۰ درصد بازیابی میشه و باید از یه مدیک یا یه ایستگاه مهمات بسته ی سلامتی برداشت.

      من خودم کسی هستم که از بتل۲ دارم این سری روبازی میکنم و خیلی دوستش دارم In Love ولی مجموع تغییراتی که بین این نسخه و بتل۱ میبینم بسیار ریز ولی بسیار زیادن. چیزی که واقعا بتل۵ رو برای خودم به تجربه ی متفاوت و جدیدی تبدیل کرده Yes Smile

      0
      0
  • اینقد که بازی با موضوع جنگ جهانی اومده من به شخصه دیگه علاقه ای به اومدن یا نیومدن این بازی ندارم (بابا بسه دیگه بسه جنگ جهانی چی داره واقعا؟؟؟)

    0
    0
  • aleee_chan گفت:

    بعنوان کسی که ۶۵ روز تمام توی بتل ۱ گیم پلی داره اصلا از بتل V خوشم نیومد … اون آزادی بتل ۱ رو نداشت توی نسخه بتا.

    0
    0