تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights

مهدی رضایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

خوشبختانه یا متاسفانه چیزی که در دنیای بازی‌های رایانه‌ای بسیار رایج است، تقلید است. مرز بین تقلید و کپی‌برداری شاید از مو هم باریک‌تر باشد. عناوین بسیاری بوده‌اند که با کپی‌برداری از عناوین بزرگ شکست بسیار بدی را تجربه کردند و حتی استودیو سازنده آن‌ها تا مرز ورشکستگی هم پیش رفت( عنوان بتل رویالCulling را به خاطر بیاورید) و در عین حال عناوینی هم بوده‌اند که با “تقلید” درست و استفاده از المان‌های موفق یک عنوان و پر و بال دادن به آن، به موفق‌ترین آثار صنعت بازیسازی تبدیل شده‌اند. در واقع، پربیراه نیست اگر بگوییم پیشرفت صنعت بازیسازی مدیون تقلید‌های درست و به جای استودیوهای موفق، حال چه کوچک و چه بزرگ بوده است.

اگر بازی‌هایی که بر اساس انیمه‌ها ساخته می‌شوند را تجربه کرده باشید، قطعا متوجه شده‌اید که سطح این بازی‌ها در قیاس با انیمه آن‌ها بسیار پایین است. بازی‌هایی که از انیمه‌های بسیار محبوب One Piece و Attack On Titans ساخته شده‌اند، گواهی بر این موضوع می‌باشند. این بازی‌ها عموما سبک JRPG دارند و در بازار غرب و ایران محبوبیت چندانی ندارند. به طور کلی بازی‌‌های با سبک مبارزات نوبتی و شرقی، چندان در دیگر نقاط جهان مورد توجه واقع نمی‌شوند و اکثر مواقع به آن‌ها کم‌لطفی می‌شود. البته در این بین استثنائاتی مانند Persona یا Naruto( که البته بعضی از عناوین آن Fighting هستند) هم وجود دارد که به موفقیت‌های بسیاری در سطح جهانی رسیده‌اند. سبک گرافیکی خاص این بازی‌ها همواره باعث شده است تا جدای از عامه‌ پسند نبودن گیم‌پلی، دوست‌داشتنی و دلنشین باشند.

انیمه Black Clover، یکی دیگر از انیمه‌های محبوب و پرطرفدار است که تا قبل از عرضه Black Clover: Quartet Knights، هیچ عنوانی در بین بازی‌های ویدئویی از آن وجود نداشت. شرکت نامدار Bandai Namco Entertainment در سال ۲۰۱۷ بازی Black Clover را معرفی و بدون انجام تبلیغات پر سر و صدا در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸، آن را روانه بازار کرد. تفاوت اصلی که در تریلرهای بازی با دیگر عناوینی که یا اقتباس از انیمه‌ها ساخته می‌شدند وجود داشت، سبک کاملا متفاوت آن بود. این بازی برخلاف تصور، نقش‌آفرینی یا Fighting نبود و سبک Arena Shooter سوم شخص برای آن انتخاب شده بود. سبک مبارزات نوبتی نبود و بازیکنان می‌توانستند یک تجربه کاملا Real-Time را از دنیای Black Clover را داشته باشند. با ما باشید تا بررسی کنیم که این بازی هم به سرنوشت اکثر بازی‌های انیمه‌ای دچار شده است یا بعد از دو سری بسیار موفق Persona و Naruto، باز هم شاهد یک بازی خوب با اقتباس از یک انیمه زیبا هستیم. با گیمفا در بررسی Black Clover: Quarter Knights همراه باشید.

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

Black Clover: Quartet Knights

داستان بازی روایت پسری به نام Asta است که در منطقه‌ای به نام Clover Knight زندگی می‌کند. او پسری یتیم است که بعد از بزرگ شدن در یک Orphange، به سازمانی به نام Black Dull Academyمی‌پیوندد. این سازمان، تجمع جمعی از جادوگران است که مهارت‌های جادو‌گری را آموزش داده و سپس افراد را استخدام می‌کند. تمامی مردم Clover Knight با مهارت‌های ابتدایی جادوگری آشنا هستند و تنها فردی که از دانستن آن‌ها عاجز است، آستا قهرمان نوجوان داستان ماست. او تنها و تنها با تلاش و مهارت‌های اکتسابی، تلاش بر استخدام در Black Dull می‌کند و در نهایت هم موفق می‌شود به عنوان یک جنگجوی ماهر در آن‌جا عضو شود.  در یکی از روزها بعد از خروج آستا و گروهش از قلعه و رفتن در یک Dungeon برای جست و جوی منابع ارزشمند، Yuno کاپیتان گروه به یک دام جادویی می‌افتد و   بیش از ۱۰ سال جوان می‌شود. او حالا با تمامی دوستان و اعضای گروهش غریبه است و آستا و دوستانش باید برای بازگشت او به حالت قبل تلاش کنند. علاوه بر این، دسته دیگری از جادوگران به نام Golden Age Knights با Black Dull در مورد نحوه انجام ماموریت‌ها به مشکل می‌خورند و وارد یک درگیری سخت می‌شوند. طولی نمی‌کشد تا شورش داخلی در منطقه Black Clover به دلیل اقدامات وحشیانه پادشاه قبلی آن، اوضاع را برای آستا بدتر هم می‌کند.

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

حتی بخش تک‌ نفره بازی هم حس یک بازی چند نفره را به شما القا می‌کند

داستان بازی برخلاف شروع خوبی که دارد، به خوبی ادامه پیدا نمی‌کند. در حین بازی به هیچ‌کدام از مسائل ذکر شده به اندازه کافی پرداخت نمی‌شوند و تمامی آن‌ها در حد متوسط باقی می‌مانند. روایت بسیار قابل پیش‌بینی بازی و یکنواخت بودن آن، تقریبا تمام انگیزه شما را برای به پایان رساندن بخش تک‌نفره می‌کشد. شخصیت‌پردازی آستا و یونو، برخلاف بقیه کاراکترهای بازی مناسب است. شاید بتوان شخصیت Vanessa و Fiana را جزء مبهم‌ترین شخصیت‌های بازی‌های انیمه‌ای دانست که تقریبا مشخص نیست در داستان چه نقشی دارند! با این حال اگر از طرفداران انیمه Black Clover هستید یا انیمه‌ای شبیه به آن را دوست داشته‌اید، احتمالا از داستان بازی هم لذت خواهید برد.

از همان نمایش‌های اولیه مشخص بود که با یک عنوان Multiplayer محور رو به رو هستیم.قبل از آن‌که باهم نکات مثبت و منفی گیم‌پلی را بررسی کنیم، این را باید بگویم که ای کاش کمپانی‌ها به جای قرار دادن دو بخش ناقص تک نفره و چند نفره در بازی، یک بخش کامل و ناب را ارائه دهند. جدیدترین نمونه این کار هم حذف بخش تک‌نفره‌ی Black Ops 4 بود که با توجه به داستان ضعیف نسخه قبل آن، کاری منطقی از جانب Trechyard بود. Black Clover بخش چند نفره‌ی جذابی دارد و می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند، اما وجود ایراداتی جزئی باعث شده این بخش تبدیل به یک Multiplayer ناب و بی‌نقص نشود. شاید حذف بخش تک‌نفره می‌توانست این مشکل را برطرف کند.بازی در بخش تک‌نفره برخلاف بخش چند نفره جذابیت بسیار کمی دارد و بعد از مدتی کاملا روند تکرای و خسته‎‌کننده به خود می‌گیرد. با توجه به Arena Shooter بودن بازی، تنها کاری که در این بخش می‌کنید مبارزه با Bossها یا دشمنان دیگر است و هیچ بخش جست و جو یا انتخاب مکالمه‌ای به سبک بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی در بازی نیست. مشکل دیگر این بخش این است که تمام نبردها را فقط می‌توانید با آستا تجربه کنید و برای بازی در نقش دیگر شخصیت‌ها، باید ابتدا یک‌بار آن را با آستا به اتمام برسانید. بخش‌ تک‌نفره، سینماتیک‌های بسیار زیبا و با طراحی خود انیمه را دارد که بسیار هم حماسی هستند و کاملا حال و هوای انیمه را القا می‌کنند

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

مبارزات نفس‌گیر و شلوغ بازی. گاهی اوقات آنقدر باید سریع دکمه‌ها را بزنید که دستتان درد می‌گیرد:)

 بخش چندنفره، به این زودی‌ها برایتان یکرای نخواهد شد. در حال حاظر، ۸ نقشه و  ۱۵ شخصتیت برای بازی در این بخش حضور دارند که قطعا با بروزرسانی‌ها بیشتر هم خواهند شد. Multiplayer بازی حالت Arena Shooter دارد و باید در  قالب تیمی ۴ نفره، با تیم مقابل برای گرفتن یک منطقه یا آیتم خاص تلاش کنید. کلا ۳ حالت در این بخش وجود دارند که آن‌ها را توضیح می‌دهیم:Capture The Zone که قطعا نام آن یا شبیه آن را در بازی‌های این سبک شنیده‌اید. این حالت همان Capture The Point در بازی Overwatch است; که در آن دو تیم برای تصاحب یک منطقه با هم نبرد می‌کنند و تیمی که اعضای بیشتری را در منظقه داشته باشد، پیروز میدان خواهد شد. Crystal Carry که در آن باید باید ابتدا یک منقطه را تصاحب کنید و سپس یک کریستال را مثل یک خودرو( بخوانید Payload) پیش ببرید و سعی کنید بقیه دشمنان مزاحمتان نشوند، زیرا در این صورت جلوی حرکت آن گرفته خواهد شد. حالت Treasure Hunt هم سومین و آخرین حالت بازیست که در آن باید ۳ کلید و دو صندوقچه را پیدا کرده و هر تیمی که بتواند در محدوده زمانی مشخص این کار را انجام بدهد برنده اعلام می‌شود.  Treasure Hunt نسبت به دو حالت دیگر بازی جذابیت کمتری دارد و بیشتر برای زمانی که هنوز به سطوح بالا نرسیدید، مفید و کارامد است.

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

افکت‌های پرتعداد بازی و شلوغ بودن صحنات کم‌ترین افت فریمی را در بازی ایجاد نمی‌کنند. واقعا در این مورد باید به سازندگان آفرین گفت

همانطور که مشخص است، Multiplayer بازی شباهت انکارناپذیری با عنوان تحسین‌شده ی Blizzard، یعنی Overwatch دارد. Bandai با تغییر دوربین به سوم شخص و اضافه کردن المان‌های انیمه و شرقی، یک Overwatch در دنیای انیمه‌ها به وجود اورده است که نه تنها بد نیست بلکه یک تقلید خوب و سزاوار ستایش است. الهام گرفتن از آثار بزرگ برای خلق آثار خوب هیچ‌گاه بد نیست و خوشبختانه Namco هم به خوبی مرز بین تقلید و کپی‌کاری را رعایت کرده و ایده‌های خودش را هم به ایده‌ی تقلید شده‌ی بازی اضافه کرده و اثری خاص را خلق کرده است. نبردها در Black Clover، اصلا طولانی نیستند و با توجه به تک راند بودن تمام حالت‌ها حتی در مسابقات Ranked Match، شاهد اکشنی بسیار سریع و نفس‌گیر هستیم که گاهی دستانتان از سرعت کلیدهایی که میزنید خسته می‌شود. در بازی ۴ کلاس Fighter، Shooter، Healer و Support حضور دارند که در حال حاظر که بررسی بازی را می‌خوانید، کلاس ساپورت فقط ۳ هیرو دارد و بقیه کلاس‌ها ۴ هیرو دارند که قطعا بیشتر خواهند شد. تنها مشکلی که در کلاس‌ها وجود دارد قوی بودن بیش از حد برخی از هیلرهای بازی مانند Fiana است که کمی بالانس بازی را به هم می‌زنند. با توجه به زمان کمی که از انتشار بازی می‌گذرد، سرورهای بازی کمی خلوت است که انتظار می‌رود با گذشت زمان این مسئله هم برطرف شود.

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

از این کارام میکنید تو بازی! فکر نکنید همشم جادو میزنید به این و اون

تقریبا سبک گرافیکی تمام بازی‌های انیمه‌ای به یک شکل است و تنها در رنگ‌بندی‌ها بنا بر جو و امسفر بازی تفاوت دارند. Black Clover، طراحی هنری بسیار زیبایی با استفاده از رنگ‌های شاد دارد که قطعا شما را مجذوب بازی می‌کند. کیفیت بافت‌ها و افکت‌های مختلف و نورپردازی بازی در سطح معمولی است و نمی‌توان به آن خرده‌ای گرفت و برای حجم کم بازی معقول است. بخش چند نفره، به دلیل کوچک بودن نقشه‌ها و وجود انواع جادوها در بعضی صحنات بسیار شلوغ می‌شوند اما با این حال هیچ افت فریم یا لگی در بازی دیده نمی‌شود. باگ‌های ریز و درشت مانند فرو رفتن کاراکترها به دیوار در هنگام Climb Wall یا گیر کردن در یک نقطه، نقریبا تنها مورد منفی گرافیک دوست داشتنی بازیست.

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

بعد از پایان هر نبرد برترین جنگجویان یه این صورت نمایش داده میشن. یاد چیزی نمیوفتین با دیدنش؟

Namco Bandai برای بازی Black Clover هم از موسیقی‌های انیمه استفاده کرده است که نتیجه آن هم کاملا مثبت بوده و در مبارزات به خوبی هیجان را به شما منتقل می‌کنند. صداگذاران ژاپنی هم مثل همیشه کار خود را بسیار کم‌ نقص انجام داده‌اند و به خوبی حال و هوای یک انیمه زیبا را برای ما تداعی می‌کنند. در حال حاظر تنها استفاده از صداگذاران زبان اصلی و با زیرنویس انگلیسی فراهم است و احتمالا به زودی صداگذاری انگلیسی هم برای بازی انجام شود.

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

مکالمات خارج از کات سین‌ها به این صورت نمایش داده می‌شوند. صداگذاری شخصیت ها کاملا حال و هوای یک انیمه شرقی را به شما القا می‌کند

Black Clover: Quartet Knights از نظر فنی بی‌نقص نیست و قطعا مشکلاتی دارد. اما هرچه باشد یک نکته بسیار خوب را به ما یاداوری می‌کند: تقلید خوب از بزرگان باعث پیشرفت است. این نکته نه تنها در هنر هشتم بلکه در هر جای دیگری هم یک درس بزرگ است. اگر بازی‌های Arena Shooter و اکشن سریع را دوست دارید، Black Clover: Quartet Knights را تجربه کنید. Namco، با الهام گرفتن از یکی از بزرگترین‌ آثار صنعت بازی‌های رایانه‌ای، عنوانی راضی کننده و درخور را به بازار عرضه کرده است. البته برچسب ۵۰ دلاری بازی شاید کمی برای آن زیاد باشد.

بررسی با توجه به نسخه ارسالی توسط سازنده صورت گرفته است

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا
تقلید همیشه هم بد نیست | نقد و بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights - گیمفا