خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا

خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable

مهدی رحیمی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا

در مقاله‌ی قبلی، کمی در مورد تکنولوژیRGB Fusion  و نکات مثبت و منفی آن و همچنین این‌که چرا باید یک گیمر علاقه‌مند به خرید این نوع مادربرد مجهز به این تکنولوژی باشد کمی صحبت کردیم. این بار، می‌خواهیم کمی در مورد تکنولوژی اولترادیوریبل(Ultra Durable) صحبت کنیم و با تاریخچه‌ی آن کمی بیشتر آشنا شویم. با گیمفا همراه باشید.

همانطور که می‌دانید، گیگابایت (که از سال ۱۹۸۶ تاسیس شده است و فعالیت اصلی آن نیز تولید مادربرد بوده است) در سال ۲۰۰۵ با تولید مادربردهای با کیفیت خود، انقلابی در بازار سخت افزار ایجاد کرد و از آن پس، هر سال با بهبود مدل‌های خود نسبت به سال پیش، بهتر و بهتر عمل می‌کند و موفق شده است به یک کمپانی و برند بسیار شناخته‌شده، قابل اعتماد، قدیمی و خوشنام میان گیمر‌ها تبدیل شود. بهترین دلیلی که می‌توان برای توضیح این موفقیت آورد، کیفیت بالای مادربردهای این شرکت است که البته با تکنولوژی اولترا دیوریبل به سطح بعدی رسیده است. در سال ۲۰۰۶، گیگابایت اولین سری از مادربردهای اولترا دیوریبل خود را معرفی کرد که تا کنون مدل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری هر بار با معرفی سری مادربردهای جدید، معرفی می‌شود و کیفیت خود این تکنولوژِی نیز هر سال رو به بهبود است.

خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا

در سال ۲۰۰۶، گیگابایت اولین سری از مادربردهای اولترا دیوریبل خود را معرفی کرد که تا کنون مدل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری هر بار با معرفی سری مادربردهای جدید، معرفی می‌شود و کیفیت خود این تکنولوژِی نیز هر سال رو به بهبود است.

خب شاید اولین سوالی که برایتان پیش بیاید این است که فرق مادربردهایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند با بقیه‌ی مادربردهای معمولی یا سطح بالا چیست؟ البته که هر شرکتی سعی می‌کند بگوید که سخت‌افزارها یا به طور کلی موردی که ما می‌فروشیم بهتر از همه است، اما آیا واقعا این تکنولوژِی ارزش آن را دارد که بخواهیم به خاطرش در تصمیممان برای خرید یک مادربرد دیگر تجدید نظر کنیم؟ جواب سوال شما در چند بخش جدا پاسخ داده می‌شود. اولین تفاوت مادربردهای اولترا دیوریبل، استفاده از خازن جامد به جای استفاده از خازن دی‌الکتریک دار است. این کار، باعث بهینه شدن مادربرد می‌شود و مصرف انرژی آن را نسبت به مدل‌های مشابه که از خازن دی‌الکتریک‌دار استفاده می‌کنند، پایین می‌آورد. در سال بعدی یعنی سال ۲۰۰۷، گیگابایت تکنولوژی اولترا دیوریبل ۲ را معرفی کرد که از خازن‌های کم ضرری برای طبیعت ساخت ژاپن استفاده می‌کرد و البته انرژی کمتری هنگام تغذیه‌ی پردازنده هدر می‌داد. در سال ۲۰۰۸، گیگابایت باز هم پیشرفت‌هایی در مادربردهای خود داد و سری اولترا دیوریبل ۳ را معرفی کرد که البته این سری تا به امروز ادامه دارد و هر بار شاهد پیشرفت بیشتر آن هستیم.

بیایید کمی در مورد خازن‌های جامد و این‌که چرا این‌قدر در مادربردهای اولترا دیوریبل مهم هستند، صحبت کنیم. خازن‌های جامد و الکترولیتی هر دو الکتریسیته را ذخیره می‌کنند و وقتی نیاز بود، آن‌را به مدار پس می‌دهند. فرق این دو این است که خازن‌های جامد از یک پولیمر طبیعی جامد استفاده می‌کنند در صورتی که خازن‌های الکترولیتی از یک محلول الکترولیتی استفاده می‌کنند. خب حالا چرا باید از خازن جامد استفاده کنیم؟ استفاده از خازن جامد چهار خاصیت عمده دارد که در زیر به آن می‌پردازیم.

خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا

بیایید کمی در مورد خازن‌های جامد و این‌که چرا این‌قدر در مادربردهای اولترا دیوریبل مهم هستند، صحبت کنیم. خازن‌های جامد و الکترولیتی هر دو الکتریسیته را ذخیره می‌کنند و وقتی نیاز بود، آن‌را به مدار پس می‌دهند. فرق این دو این است که خازن‌های جامد از یک پولیمر طبیعی جامد استفاده می‌کنند در صورتی که خازن‌های الکترولیتی از یک محلول الکترولیتی استفاده می‌کنند.

مقاومت معادل کمتر در مکان‌هایی که فرکانس کارکرد بالاست:

همانطور که می‌دانید مقاومت اکثرا خود را به صورت گرما نشان می‌دهد و مقاومت معادل کمتر، به معنی تولید کمتر گرما و در نتیجه یک مادربرد خنک‌تر است.

جریان متناوب همراه با فرکانس بالا را راحت‌تر تحمل می‌کنند:

جالب است بدانید خازن‌های جامد، به دلیل ساختار خود که متفاوت از خازن‌های الکترولیتی است، راحت‌تر می‌توانند تناوب‌ بالای جریان را در مدار تحمل کنند و در نتیجه، یک مادربرد پایدارتر تولید می‌شود.

تحمل دمای بالاتری نسبت به دیگر خازن‌ها دارند:

خازن‌های جامد حتی در تغییرات ناگهانی دما نیز پایدار می‌مانند. خازن‌های جامد ظرفیت ثابتی را برای ذخیره‌ی برق ارائه‌ می‌دهند که احتمال کمتری دارد که توسط تغییرات دما تاثیر بپذیرد. در مقابل، خازن‌های الکترولیتی تغییرات نسبتا شدیدی به دما نشان می‌دهند و در صورت تغییر دما به صورت ناگهانی، مقاومت و ظرفیت‌ آن‌ها نیز به طور نسبتا ناگهانی تغییر می‌کند. پس، استفاده از خازن‌های جامد در این جا برای داشتن یک تجربه‌ی ایمن‌تر ارجحیت دارد.

عمر بیشتر خازن:

دلیل آخر، که البته مهم‌ترین دلیل نیز هست، عمر بیشتر خازن‌های جامد است که مشخصا عمر بیشتر مادربرد را نتیجه می‌دهد. به خصوص در دماهای پایین‌تر، خازن‌های جامد عمر بیشتری نسبت به خازن‌های عادی دارند و حتی در دمای ۸۵ درجه، عمری بیشتر از شش برابر خازن‌های الکترولیتی از خود نشان داده‌اند.

پس در نهایت، استفاده از خازن‌های جامد انتخاب منطقی‌تری به نظر می‌رسد، مخصوصا این‌که اگر این نکته را هم به نکات بالا اضافه کنید که هنگام اورکلاک سیستم، دیگر مشکلی مانند سوختن خازن‌ها یا نشت الکترولیت داخل آن‌ها نخواهید داشت و مشخصا انتخاب مادربردی که از خازن جامد استفاده می‌کند، عاقلانه‌تر است.

بیایید کمی در مورد اصطلاحات نسبتا تخصصی در مادربردهای اولترا دیوریبل گیگابایت صحبت کنیم. موسفت (MOSFET) در خازن، قطعه‌ای است که اجازه‌ی جریان یافتن الکتریسیته در خازن را می‌دهد و به عبارتی پر یا خالی شدن خازن در کنترل موسفت است. مادربردهای گیگابایت از تکنولوژی (RDُS on) موسفت استفاده می‌کنند که در مقایسه با موسفت‌های معمولی، از شانزده‌ درصد دمای کمتری دارد. مورد بعدی، چوک است که یک القاگر جریان است و وظیفه‌اش در مادربرد، کنترل جریان است. مادربردهای گیگابایت از چوک‌هایی با هسته‌ی هیدروکسید آهن استفاده می‌کنند که با مادربردهای معمولی که از هسته‌ی آهن استفاده می‌کنند، تفاوت دارد و این تفاوت مهم در بیش از بیست و پنج درصد مصرف انرژی کمتر در مادربردهای گیگابایت ظاهر می‌شود. البته، قابل ذکر است که تکنولوژی‌های توضیح داده شده، مربوط به نسخه‌های اولیه‌ی اولترا دیوریبل است و ممکن است این درصد‌ها تا به امروز تفوات‌های زیادی کرده باشند. مقضود از این توضیحات، بیان پایه‌های تفاوت این مادربردها با دیگر مادربردهاست و البته همانطور که گفته شد هر سال با پیشرفت جدید، مدل‌های جدیدی عرضه می‌شوند که البته کارایی بهتری نیز دارند.

خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا

از نسخه‌ی سوم اولترا دیوریبل به بعد، از دوبرابر مقدار عادی مس استفاده شده است که باعث شده مقاومت ظاهری به شدت کم شود و در نتیجه، دمای نهایی نیز به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. این مهم در نسخه‌های بعدی نیز بهبود پیدا کرده و الان شاهد یک مادربرد بسیار خنک‌تر نسبت به پیش هستیم.

پس تا کنون به طور نسبی با کارکرد اولترا دیوریبل آشنا شدیم. اول، موسفت برق را کنترل میکند و به آن اجازه می‌دهد که در مدار، جریان یابد. سپس، چوک همراه با ذخیره‌ی انرژِی و تنظیم کردن جریان، آن را به سمت خازن می‌فرستد. خازن انرژی را ذخیر کرده و در مواقع نیاز به پردازنده می‌دهد. خب این‌ بحث‌های تخصصی، چه ربطی به یک گیمر دارد؟ یکی از مهم‌ترین قطعات هر کامپیوتری، مادربرد آن است که البته باید توانایی پشتیبانی از کارت‌ گرافیک‌های آخرین مدل، رم‌های مختلف و البته موارد دیگر باشد. در اورکلاک، که افزایش سرعت قطعات سیستم برای به دست آوردن بازده بالاتر است، گرما و انرژی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند. هنگام اورکلاک، هدف رسیدن به ماکسیمم توانایی قطعات است و این مهم با استفاده از این مادربرد‌ها، که در حالت عادی انرژی کمتری مصرف می‌کنند و البته دمای کمتری هم تولید می‌کنند و مقاوم هم هستند، راحت‌تر به انجام می‌رسد. البته، گیمر‌های معمولی هم می‌توانند از این مادربرد‌های استفاده کنند و حتما نیازی نیست که دانشی تخصصی از قطعات برای تست و اورکلاک آن‌ها داشته باشند و همین‌ که کامپیوترشان کمی خنک‌تر باشد، عمر قطعات آن به شدت بالا می‌رود. از نسخه‌ی سوم اولترا دیوریبل به بعد، از دوبرابر مقدار عادی مس استفاده شده است که باعث شده مقاومت ظاهری به شدت کم شود و در نتیجه، دمای نهایی نیز به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. این مهم در نسخه‌های بعدی نیز بهبود پیدا کرده و الان شاهد یک مادربرد بسیار خنک‌تر نسبت به پیش هستیم.

سخن آخر و نتیجه گیری:

درست است که فعلا حتی خرید یک بازی اورجینال برای خیلی از گیمر‌های عزیز کشورمان از جمله خودم، به یک عمل طاقت‌فرسا و حتی سخت بدل شده و بازی هم کم کم دارد به سمتی پیش می‌رود که به یک سرگرمی لاکچری تبدیل شود، اما این نباید حواس شما را از عشق و علاقه‌ی واقعیتان، یعنی همان بازی، پرت کند. حتی اگر بتوانید کمی بیشتر با کامپیوترتان بازی کنید، یا بازی‌ها را به صورت شریکی خریداری کنید، باز هم بهتر از این است که از این دنیای زیبا جدا شوید. تنها انتخابی که ما فعلا داریم، و البته آن هم به سرعت به سمت نابود شدن پیش می‌رود، خرید قطعات کامپیوتری است. بهتر است قبل از خرید هر قطعه، به خوبی تحقیق کنید تا پس از خریداری آن، مخصوصا در این اوضاع، از انتخاب خود پشیمان نشوید و بتوانید تا مدت‌ها بازی‌های زیادی روی کامپیوتر خود انجام دهید. هدف از این مقاله هم توضیح بهتر این تکنولوژی در مادربردهای گیگابایت و در نتیجه افزایش شناخت شما برای انتخاب بهتر یک مادربرد بود. خازن‌های جامد یکی از ویژگی‌های بارز این مادربردها هستند که البته دلایل برتری‌شان نسبت به دیگر خازن‌ها در بالا ذکر شده و در کل مصرف کمتر گرما و انرژی به لطف تکنولوژی‌های جدید، این مادربردها را به یک انتخاب نسبتا مطمئن تبدیل کرده است. امید است که این مقاله به شناخت شما از دنیای سخت‌افزار مقداری هر چند اندک افزوده باشد.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا
خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خنک و کم مصرف | بررسی تکنولوژی Ultra Durable - گیمفا