لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

به زمین چشم دوخته ام … با انگشتانم بازی می کنم … نمی دانم این احساس عجیبی که مرا در برگرفته، ترس است یا شک … هیجان است یا دلهره … تنها چیزی که میدانم این است که وجودم سرشار از این احساس است … احساسی که گویی وجودم را تسخیر کرده است … نگاهی به دور و برم می اندازم … آدمهای مختلف، قیافه های مختلف و اخلاقیات مختلف … دوست دارم بدانم در سر انها چه می گذرد … دوست دارم بدانم ایا انها هم مانند من این احساس غریب را تجربه می کنند یا نه …۸۸ نفر برای پیروزی می جنگند … و فقط یک نفر زنده از این قسمت زنده بیرون خواهد امد … از پنجره هلیکوپتر به پایین نگاهی می اندازم … خانه ها، خشکی ، دریا … هر کدام می توانند محل مرگ من باشند … زمان پریدن فرا رسیده است …  wingsuit خود را برای بار صدم چک می کنم … اگر به موقع باز نشود نه به دست زامبی ها یا دشمنان بلکه به خاطر سقوط از ارتفاع خواهم مرد … در هلیکوپتر را باز می کنم … دستم را به دو طرف در می گذارم … ناگهان هجوم تفکرات را به ذهن خودم احساس می کنم … صدایی در گوشم میپیچد … اگر این کار اشتباه باشد چی؟؟؟ … دیگر اهمیتی ندارد … بازی دیگر شروع شده است …

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

Call of duty black ops IIII

پس از معرفی Call of duty black ops 4، شایعات مختلف از گوشه و کنار به گوش می رسید که این نسخه، تفاوت های زیادی با تمامی عناوین عرضه شده پیش از خود خواهد داشت. از شایعات وجود بخش بتل رویال گرفته، تا شایعه بسیار غافلگیر کننده حذف کامل بخش داستانی (campaign) از بازی. گروهی سخت معتقد بودند تمامی این صحبت ها در حد شایعه بوده و واقعیت ندارد. و گروهی دیگر اعتقاد داشتند موارد فوق کاملا صحت دارند. اما از آنجایی که میگویند، تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. پس از مدتی tryearch به تمام حدس و گمان ها پاسخ داد و رسما اعلام کرد که بازی بخش داستانی نخواهد داشت و به جای ان، تمرکز تیم سازنده روی گسترش محتوای بخش چندنفره، زامبی و همچنین بخش بتل رویال خواهد بود. بدین ترتیب، مشخص شد black ops IV, اولین نسخه از کل فرانچایز ندای وظیفه است که بخش داستانی نخواهد داشت و همچنین اولین بازی خواهد بود که از مود بتل رویال( battle royal ) پشتیبانی خواهد کرد. قبل از ان که نگاهی کلی به بخش های مختلف بازی بیندازیم. اجازه دهید مسأله حذف بخش داستانی و جایگزینی آن با بخش بتل رویال را بررسی کنیم.بسیاری از طرفدارن قدیمی و منتقدان، از برخی سیاسیت های اتخاذ شده از سوی activision ناراضی اند. از نادیده گرفتن بخش داستانی گرفته تا عدم تقویت موتور گرافیکی در عناوین مختلف. تصمیم حاشیه ساز و پر سرو صدای امسال activision, حذف بخش داستانی به طور کامل، به منطور تمرکز بیشتر روی محتوای چند نفره، بخش زامبی و همچنین توسعه مود بتل رویال با نام blackout بود. این موضوع با واکنش دوگانه طرفداران و منتقدان مواجه شد. گروهی این امر را مفید دانسته و به این موضوع اشاره کردند که با این کار، سازندگان می توانند وقت و بودجه ی بیشتری بر روی بخش چند نفره و محتواهای آن نظیر: نقشه ها، سلاح ها، شخصیت ها و… بگذارند. دسته دوم اما عقیده داشتند که حذف بخش داستانی از سری بلک اپس، سری که زمانی با شخصیت های چون مندز و وودز در زمینه شخصیت پردازی و روایت داستان قابل توجه ظاهر شده بود، نه تنها به این نسخه، بلکه به کل فرانچایز  call of duty ضربه خواهد زد. همچنین گروهی به این نکته اشاره میکردند که دلیل حذف بخش داستانی و تک نفره، و به نوعی جایگزینی ان با مود بتل رویال، رقابت با عناوین محبوب این روزها مانند fortnite و PUBG بوده و activision با این کار قصد در حفظ و حتی گسترش سهم خود از بازار فروش را داشته است. پس از صحبت ها و نظرات مختلف پیرامون این موضوع، بالاخره tryearch رسما به تمامی سوالات و شک و شبهه ها پاسخ داد. دن بانتینگ (dan bunting) یکی از مدیران ارشد این استودیو در مصاحبه با وب سایت polygan, به برخی حرف و حدیث ها پاسخ داد:

پس از تایید حذف بخش تکنفره(campaign), گروهی در شبکه های اجتمایی به این موضوع پرداختند که دلیل حذف این بخش، توسعه مود blackout بوده است. بگذارید صادقانه بگویم. از همان اولین مراحل توسعه black ops IV, اصلا بخش campaign در برنامه های ما جایی نداشت و قراربود از همان ابتدا، این نسخه بدون بخش داستانی عرضه شود. اتخاذ این تصمیم مربوط به همین چند وقت اخیر نبوده و مدت ها پیش اتخاذ شده است.

 

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

به کیفیت و جزییات اشیا دقت کنید. از نزدیک انچنان واقعی و فوق العاده به نظر نمی رسند. هر چند به نظر می رسد گرافیک هنری بازی به طور کلی قابل قبول باشد

در ادامه دن بانتینگ در پاسخ به این سوال که دلیل این تصمیم چه بوده است گفت

ببینید بخش داستانی همان اول جزء برنامه ی ما نبود. ما میخواستیم بازی عرضه کنیم که بازیبازان بتوانند در سرتاسر جهان با دوستان خود بازی کنند و لذت ببرند. نبود بخش یک نفره این امکان را به ما داد تا تمرکز بیشتری روی بخش چند نفره و زامبی بگذاریم و همچنین در ادامه، ما توانستیم مود blackout را نیز توسعه دهیم که یک اتفاق هیجان انگیز است. 

اما ایا این تصمیم درست بوده و باعث پیشرفت کیفی این نسخه شده یا خیر؟ جواب کوتاه این است، بله. خود من به شخصه در کل سری call of duty, هیچگاه طرفدار نسخه های مختلف black ops نبوده ام، اما اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، حذف کردن بخش داستانی، بخشی که دو سه سالی است اکثر بازییازان، بدون تجربه ی آن، مستقیما مشغول به تجربه بخش چئد نفره بازی می شوند کار هوشمندانه ای است. چه خوشحال باشید یا نه، باید بپذیرید که فرانچایز call of duty کاملا تبدیل به یک عنوان انلاین محور تبدیل شده است. برخی سیاست های اتخاذ شده از سوی activision نیز باعث پر رنگ تر شدن اختلاف بین بخش چند نفره و داستانی شده است. این احتمال وجود دارد که با موفقیت بازی black ops 4 از لحاظ تجاری و فروش(چون تنها چیزی که برای activision اهمیت دارد فقط و فقط میزان فروش بازی است، نه رضایت منتقدان و اقلیت بازیبازان)، شاهد نبود بخش چند نفره در عناوین اینده این سری باشیم. هر چند لزوما ممکن است در نسخه سال ۲۰۱۹ این اتفاق رخ ندهد، اما در نسخه های بعد محتمل است. درست است که بازی هنوز عرضه نشده، اما امار فوق العاده پیش فروش از سمتی، و رضایت گسترده بازیبازان و مننتقدان از بتای blackout از سمت دیگر, نشان دهنده ی این مسأله است که به احتمال قریب به یقین، black ops IIII, حداقل از لحاظ فروش، فوق العاده عمل خواهد کرد. نکته اخر در این بخش که اشاره به ان خالی از لطف نیست، این است که سازندگان به جای ساخت بخش داستانی که نهایتا شش ساعت گیم پلی داشت، مود blackout را به بازی اضافه کرده اند که صدها ساعت می تواند بازیبازان را علاوه بر بخش زامبی و بخش چند نفره کلاسیک سرگرم سازد. پس میتوان گفت اکثریت مخاطبان، از تصمیم حذف بخش داستانی (درست یا غلط) خوشحال خواهند بود.

 

بیایید نگاهی به بخش blackout بیاندازیم. همانطور که حتما می دانید، بازی PUBG با عرضه این مود، به محبوبیتی فوق العاده دست یافت. هر چند بعدها عنوانی مانند fortnite, گوی سبقت را از این بازی ربود و تبدیل به محبوبترین بازی در سرتاسر جهان شد. پس از تایید بخش blackout، برخی هواداران نگران این موضوع بودند که این بخش، بیش از حد به بخش بتل رویال PUBG نزدیک باشد و چیز جدید و متنوعی برای عرضه نداشته باشد. اما اینطور که به نظر می رسد سازندگان، با وجود الهام فراوان از عنوان PUBG, عناصر جدیدی به بازی اضافه کردند تا صرفا شاهد یک کلون از عنوان PUBG نباشیم. بیایید بررسی کنیم. اولین مساله تعداد بازیکنان در این بخش است. تعداد استاندارد برای بخش بتل رویال، معمولا ۱۰۰ نفر بوده است. اما در عنوان black ops 4,  به دلیل موتور گرافیکی قویتر و همچنین جزییات بیشتر، وجود صد بازیکن کمی سخت به نظر می رسد و به همین منظور تعداد اولیه بازیکنان در این بخش، ۶۴ نفر بود. پس از گذشت مدتی و با تلاش تیم سازنده اعلام شده که این تعداد به ۸۰ نفر افزایش داشته است و پس از دو روز از گذشتن اغاز بتای بازی، سازندگان با انتشار اپدیتی این تعداد را به ۸۸ نفر افزایش دادند. بسیار محتمل است که در هفته ها و ماه های پس از عرضه بازی، باز شاهد افزایش بازیبازان باشیم و حتی وجود ۱۰۰ بازیکن نیز محتمل به نظر می رسد.

نکته بعدی نحوه ورود به نقشه بازی است.در اکثر عناوین بتل رویال، شما باید یه وسیله چتر نجات از هواپیما به پایین بپرید و در جای دلخواه فرود بیایید. این مسأله در این بازی کمی متفاوت است. به جای هواپیما، این بار بازیبازان در هلی کوپتر حضور خواهند داشت و به جای چتر نجات از wingsuite استفاده خواهند کرد. بر اساس بازخورد های منتشر شده از سوی کاربران و منتقدانی که نسخه ی بتای این بازی را تجربه کرده اند، این کار علاوه بر تنوع بخشیدن به بازی، باعث می شود بازیباز هر جای نقشه که دوست دارد به راحتی و با دقت بالا فرود بیاید. شما می توانید بخش blackout را در سه بخش تک نفره، دونفره و چهارنفره تحربه کنید. لازم به ذکر است در نسخه بتا blackout, قابلیت friendly fire فعال است و اعضای یک گروه، امکان کشتن یکدیکر را دارند. البته باید بگوییم این ویژگی باعث مشکلاتی نیز شده است کما این که برخی افراد، با کشتن هم تیمی های خود، سعی در برداشتن آیتم ها و سلاح های انان داشته اند. مسأله ای که tryearch وعده داده است در نسخه نهایی وجود نداشته باشد. به این طریق که برداشتن ایتم های افراد هم تیمی، امکان پذیر نخواهد بود.

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

تصویری از نقشه ی blackout

در بحث وسایل نقلیه هم باید بگویم بر اساس گزارشات و بازخورد ها،  سازندگان به خوبی توانسته اند یک تعادل بسیار خوب را در این زمینه ایجاد کنند. طیف وسایل نقلیه بازی گسترده است. از ماشین های دو نفره و چهار نفره گرفته تا وسایل پروازی مانند هلیکوپتر تا کامیون های بزرگ. نکته جالب این است با وجود ویژگی‌های مختلفی که این وسایل در اختیار بازیباز می گذارند. باز هم استفاده از این وسایل باعث نشده که روند بازی اسان شود و افرادی که از این وسایل استفاده می کنند، برتری چشمگیری نسبت به افراد و تیم های دیگر داشته باشند…یکی از دلایل این امر این است که کشتن رانندگان یا سرنشینان این وسایل با سلاح های با برد دور یا حتی برد متوسط به خوبی امکان پذیر است و حس خطر حتی هنگام سرشوار شدن وسایل نقلیه همچنان پابرجاست.

دیگر نکته قابل توجه در بخش blackout، امکان انتخاب شخصیت های مختلف از عناوین پیشین است. برخی این شخصیت ها عبارتند از: mendez, reznov,Takeo و woods. این مسأله می تواند برای گروهی از بازیبازان که با این شخصیت ها در سال های پیشین خاطره داشتند لذت بخش طلقی شود.

پیش تر اشاره کردم با وجود شباهت های بسیار، black ops 4, تفاوت های قابل توجهی با سایر عناوین مشابه دارد. مهم ترین تفاوت، بلاشک وجود زامبی در بخش blackout است. وجود زامبی در این بخش به مانند ادویه ای فوق العاده عمل کرده و طبق بازخورد ها، بسیار خوب از اب درامده. اینجا یکبار دیگر باید اشاره کنم به نظر می رسد سازندگان در این بخش هم تعادل را به خوبی برقرار کرده اند و پارا از حد فراتر نگذاشتند. تعداد زامبی ها انقدر نیست که بازیبازان را کاملا درگیر خود کند و از جنبه ی رقابت انسانی به شدت بکاهد. زامبی ها ففط در مناطق مشخص شده یافت می شوند و در هر منطقه هم نهایتا هشت زامبی وجود دارد. می توان به نوعی زامبی در blackout را با نمک در اشپزی مقایسه کرد که با استفاده به مقدار درست، نتیجه بسیار مطلوب خواهد داشت و در غیراینصورت در صورت افراط و تفریط، همانطور که غذا شور یا بی نمک میشود. بازی هم ممکن بود دچار مشکل شود. اما به نظر می رسد سازندگان به خوبی از پس برقراری تعادل برامده اند. البته باید اشاره کرد نسخه اصلی و کاملی که عرضه خواهد شد با نسخه بتا تفاوت های قابل توجهی خواهد داشت و از لحاظ تعداد کل بازیکنان، ویژگی های مختلف، سلاح ها، و… دچار تغییرات خواهد شد. پس به همین دلیل صرفا به دلیل بازخورد های کلی از بتا، نمیتوان نتیجه گیری قطعی کرد. با این وجود به نظر می رسد حضور زامبی ها در این بخش، می تواند به عنوان نکته ای مثبت و در جهت لذت بخشی هر چه بیشتر بازی تلقی شود

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

وسایل نقلیه مختلفی در بخش blackout وجود دارد. از ماشین های دو نفره گرفته تا کامیون های زرهی و هلی کوپتر

برویم سراغ محیط و نقشه ی بازی. اولین نکته وسعت نقشه است. بنابر صحبت های سازندگان، وسعت نقشه blackout (که البته ممکن است تغییراتی در نسخه ی اصلی به خود ببیند) حدودا صدبرابر بیشتر از نقشه ی nuketown در نسخه های قبلی black ops است. هر چند وسعت و بزرگی نقشه به اندازه ی عنوانی مانند PUBG نخواهد بود. با این وجود به نظر می رسد با توجه به تعداد بازیکنان، وسعت نقشه قابل قبول است. البته باز ممکن است شاهد تغییراتی در هنگام عرضه یا بعد از عرضه نسخه اصلی باشیم…

نقشه بازی از مناطق. مختلفی تشکیل شده است. از مناطق آبی و خشکی گرفته، تا نیمه جنگلی و همچنین ساختمان ها و خانه های مختلف که در سرتاسر نقشه بازی پراکنده شده اند. جابه جایی بین انواع محیط‌ها ها و مناطق، هم به وسیله پیاده روی، و هم با استفاده از وسایل نقلیه که پیش تر به بعضی از انها اشاره کردیم ممکن است. اینجا بد نیست به موضوعی قابل توجه اشاره کنم و ان هم شباهت قابل توجه محیط های بازی به عنوان PUBG است. درست این مساله به خودی خود انچنان مشکل ساز نمی شود، اما اگر به این نکته توجه کنیم که برای مثال فردی که در طی یکسال گذشته صدها ساعت مشغول انحام بازی PUBG بوده است، و اکنون بخواهد بتل رویال را این بار در دنیای call of duty تجربه کند. ممکن است آنچنان از بازی لذت نبرد. زیرا با وجود تلاش های سازندگان برای فاصله گرفتن و هر چه بیشتر از دیگر عناوین بتل رویال، باز شباهت های بسیار قابل انکار است. از محیط های ساختمانی و نیمه بیابانی گرفته، تا نحوه پراکندگی ایتم ها و موضوعات دیگر. امیدواریم سازندگان با اضافه کردن ویژگی‌ها و عناصر جدید در مرور زمان به این بخش، تا حد ممکن این شباهت ها را کمرنگ سازند تا بازیباز حس نکرد در حال تجربه نسخه ای اپدیت شده از PUBG است. بزرگترین نگرانی مربوط به بخش blackout همین موضوعی بود که گفتم و امیدوارم سازندگان بتوانند این مسأله را به خوبی مدیریت سازند. با این وجود، عملکرد بتای بخش blackout بسیار خوب و قابل قبول بوده است چنانچه در خبرها دیدیم  باعث رشد سهام شرکت activision نیز شده است.

قبل از اینکه بررسی blackout را به پایان ببریم، اجازه دهید دو نکته را عرض کنم. نکته اول ویژگی‌های اضافه شده به بازی در مرور زمان است. طبق صحبت های سازندگان. تاکنون اضافه شدن سه بخش و ویژگی جدید به این مود قطعی است. البته فقط یکی از ویژگی‌ها اخیرا به بازی اضافه شده است و از دو ویژگی دیگر هیچ اطلاعی نداریم. ویژگی اضافه شده، حالت fast collapse است که همانطور که از نامش پیداست سرعت عمل حرف اول را در این بخش میزند. در این حالت. نقشه بازی با سرعت دوبرابر نسبت حالت عادی شروع به کوچک شدن می کند بنابراین سرعت فاکتوری اساسی برای پیروزی محسوب میشود. البته باید گفت این بخش هم شباهت های قابل توجهی به حالت arcade بازی PUBG دارد.

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

ساختمانهای زیاد و مختلفی در بخش blackout وجود دارد و طبیعتا بخش قابل توجهی از درگیری ها در این ساختمان ها اتفاق میفتد. طراحی جزییات محیط ساختمان ها راضی کننده است.

نکته دوم هم حضور mystery box هاست. چیزی که کم کم دارد به پای ثابت عناوین بتل رویال تبدیل میشود.  Mystery box ها(در بازیهای مشابه با اسم هایی مانند air drop از انها یاد میشود) در. Black ops IV تفاوتهایی با دیگر عناوین دارد. مثلا پس از به زمین نشستن جعبه ها و صندوق ها، معمولا نزدیک محوطه mystery box با زامبی ها احاطه می شود و بنابراین بازیبازان علاوه بر رقابت تنگاتنگ با دیگر بازیبازان برای رسیدن به ایتم ها و تحهیزات، باید مراقب زامبی ها هم باشند و این امر دستیابی به آیتم ها را سخت تر می کند. همچنین لازم به ذکر است کشتن زامبی ها به صورت تصادفی به شما perk, سلاح و ایتم های مختلف میدهد. البته از طرفی اگر بخواهید با زامبی ها بصورت رودررو مواجه شوید و یک اتش بازی حسابی راه بیاندازید، باید به این نکته توجه کنید که سر و صدای ایحاد شده دیگر بازییازان را به سمت شما هدایت می کند و ممکن است به راحتی از پای دربیایید. به صورت کلی سازندگان تمام سعی خود را کرده اند تا با قرار دادن عناصر مختلف، چالش های متفاوتی را پیش روی بازیبازان قرار دهند. البته بازهم اشاره به این نکته ضروری است که به احتمال زیاد، نسخه نهایی، براساس  بازخوردهای طرفدارن و منتقدان دستخوش تغییرات مختلفی در جهت بهتر کردن بخش blackout شود.

برویم سراغ بخش کلاسیک چند نفره. تاکنون وجود نه نقشه از سوی سازندگان تایید شده است. جالب است بدانید پنج نقشه از این نه نقشه از نسخه های گذشته black ops هستند. نقشه های jungle, summit و firing range از نسخه اول سری بلک اپس، نقشه slums از نسخه دوم بلک اپس و نقشه ی بسیار محبوب Nuketown از نسخه سوم. البته نقشه ی Nuketown در اولین نسخه ی این سری حضور داشت و از ان موقع، در تمامی نسخه های این سری حضور داشته است. حضور نقشه های محبوب و خاطره انگیز نسخه های قبلی برای آن دسته از هواداران که صدها ساعت وقت صرف بازی در نقشه های نسخه های مختلف black ops کرده اند قطعا لذت بخش خواهد بود. لازم بذکر است چهار نقشه ی اول(firing range, jungle, summit و slums در هنگام عرضه و نقشه nuketown مدتی پس از عرضه در دسترس خواهند بود)

در کنار این نقشه ها، چهار نقشه جدید نیز تا الان برای بخش چندنفره معرفی شده است.

  • Conterband : مکان این نقشه در جزیره ای استوایی در  کلمبیا است
  • Frequency : در یک ایستگاه رادیویی جریان دارد
  • Seaside : در منطقه ساحلی در اسپانیا جریان دارد. شامل محیط باز همراه با نقاط پرتعداد برای تک تیراندازی است
  • Payload : در ایستگاه موشکی دفاعی در ایسلند جریان دارد. بازیبازان داخل و اطراف سیلوهای واقعی به مبارزه میپردازند

همچنین به رسم تمامی بازیها، به مرور زمان نقشه های جدیدتری برای بخش چندنفره black ops IIII عرضه خواهد شد.

در بخش چند نفره ده متخصص (specialist) وجود دارد که بازیبازان بر اساس شیوه دلخواه و علاقه شخصی، هر کدام را که بخواهند می توانند انتخاب کنند. از متخصصی دفاعی (torque) گرفته تا متخصصی با قابلیت های پزشکی (crash). همچنین تخصص prophet ار نسخه قبل به این نسخه امده است. هر چند درباره ویژگی و قابلیت منحصربفرد این تخصص، اطلاعی دقیق در دست نیست.

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

بخش چند نفره کلاسیک همچنان یکی از ارکان اصلی بازی خواهد بود

دیگر بخش اضافه شده به بخش چند نفره black ops 4, بخش signature weapon است. Signature weapon ها در واقع هدایایی هستند برای آن دسته بازیبازان که ساعت ها وقت صرف تجربه بازی در نقشه ها و مود های مختلف می کنند. signature weapon ها در واقع دسته ای خاص از سلاح های معمولی هستند(لازم به ذکر است این سلاح ها از لحاظ قدرت، دقت و… هیج تفاوت و برتری نسبت به سلاح های معمولی ندارند) که از لحاظ طراحی، رنگ و ظاهر با سلاح های معمولی تفاوت دارند. بازیبازان با کامل کردن challenge های مختلف، بخش ها و قسمت های مختلف طراحی سلاح را ازاد می کنند. البته همانطور که پیش تر اشاره کردم تنها تفاوت انها با سلاح های معمولی، ظاهر و طراحی متفاوت انهاست.

برویم سراغ بخش زامبی. داستان این بخش کاملا با داستان بخش زامبی عناوین پیشین تفاوت دارد. داستان بخش زامبی black ops 4 در مورد چهار قهرمان به نام های Scarlett, bruno, diego و shaw است که با سفر در زمان و به دوره های مختلف تاریخی، وظیفه حفظ از یک artifact خاص را برعهده دارند که اگر بدست برخی افراد بیفتد، امنیت جهان را تهدید میکند. توانایی سفر در زمان باعث شده است بخش زامبی در سه دوره و زمان متفاوت روایت شود.

  • Blood of the dead : وقایع این بخش در زندان آلکاتراز رخ میدهد. دروازه ها(portal) هایی بازشده اند که دشمنان از طریق انها به چهار قهرمان اصلی حمله ور میشوند
  • Voyage of despair : در کشتی مشهور تایتانیک در سال ۱۹۱۲ جریان دارد. چهار قهرمان اصلی داستان با خطرات ماوراءالطبیعه باید مقابله کنند
  • IX : عجیب ترین و متفاوت ترین نقشه. چهارقهرمان اصلی این بار به میدان گلادیاتورها در رم باستان می روند. شایعاتی وجود دارد که هیچگونه سلاح گرمی در این بخش وجود ندارد و چهار شخصیت اصلی به سلاح هایی مانند تیر و کمان و شمشیر مجهز هستند.

به نظر می رسد سه نقشه بخش زامبی تنوع قابل قبولی دارند و از لحاظ محیطی و زمانی با یکدیگر بسیار متفاوت اند. این مسأله باعث می شود بازیبازان دیرتر احساس خستگی و یکنواختی داشته باشند. البته تا زمان عرضه و تجربه عملی بازی نمی توان با قاطعیت از موفقیت یا شکست این بخش صحبت کرد. اما به نظر می رسد بخش زامبی بتواند برای همگان جذاب و جالب باشد.

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

چهار قهرمان بخش زامبی در کنار یگدیگر. ماجراجویی های مختلفی در انتظار بازیبازان با این چهار قهرمان است.

در پایان بیایید نگاهی به مباحث گرافیکی بازی بیاندازیم. در دو سه سال اخیر ضعف نسبی سری call of duty به راحتی مشهود بوده است. و اگر گرافیک هنری این بازی را با عناوینی چون wolfenstein یا titanfall مقایسه کنید، به خوبی متوجه می شوید از لحاظ کیفیت بافت ها و طبیعی بودن چهره ها و… دو عنوان نامبرده بهتر از call of duty عمل کرده اند. در واقع می توان گرافیک هنری سری call of duty را متوسط رو به بالا دانست. اما مشکل اصلی بازی در بخش گرافیکی، مربوط به بخش فنی است. از افت فریم های گاه و بیگاه گرفته، تا گیرکردن در اجسام و مشکلات مشابه. در بتای blackout هم برخی بازییازان از برخی باگ های گرافیکی هنگام کار با وسایل نقلیه و همچنین گیرکردن در برخی اجسام گلایه داشته اند. هر چند این مشکلات به دفعات بسیار بالا اتفاق نمی افتند ولی با این وجود یک باگ گرافیکی تاثیر گذار میتواند در نتیجه بازی تاثیر گذار باشد و موحب نارضایتی بازیباز شود…امیدواریم در نسخه نهایی مشکلات گرافیکی و همچنین افت فریم به حداقل برسد تا بازی روانی خود را از دست ندهد.

سخن پایانی:

Call of duty black ops 4, برای عاشقان و طرفداران پرو پا قرص بازیهای چندنفره و انلاین یک مجموعه کامل به نظر می رسد. از بخش زامبی و چندنفره کلاسیک گرفته تا بخش blackout. هر چند تا زمان انتشار باید صبر کرد تا نظر نهایی را داد. اما به نظر می رسد black ops IIII با وجود کم و کاستی های مختلف، صدها ساعت محتوای چندنفره و انلاین را برای بازیبازان به ارمغان بیاورد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا
لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

لذت نبرد در کنار دوستان | پیش نمایش Call of Duty Black Ops 4 - گیمفا